Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-05 16:12
Ik heb in maart 2024 een warmtepomp aangeschaft en laten plaatsen. Helaas kan ik hier of op internet waar dan ook niets vinden.
Heb een paar vragen gesteld aan verkoper die ze dan weer aan importeur moet stellen, maar nog steeds geen antwoord.

Graag wil ik weten waar ik de stooklijn kan instellen. Zijn er mensen die bekend zijn met deze warmtepomp Van Power World.

Misschien kunnen we daar dan ook andere bij helpen. Heb nog veel vragen over parameters.

Wie heeft er 1 draaien en kan mij wegwijs maken. :) :)

[ Voor 8% gewijzigd door LuckyArrows op 04-04-2024 19:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een typenummer, foto (ook van het menu) etc kan helpen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Hier kun je gewoon contactgegevens van de importeur vinden. Ze zitten in Beusichem.

https://powerworld-e.nl/e...i-full-inverter-heat-pump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Heb importeur al de vraagstelling gedaan. Krijg alleen geen info. Nu ben ik een handleiding die ik gevonden heb aan het vertalen. In deze zie ik de stooklijn en na vertaling zal ik melden of ik de stooklijn kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6IViDUxJWzROyP63AMi5ZyGhpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DoXvPXasQOb6F9ampuVBLrx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01
Is dit niet de Guangdong van Alibaba?
Er zit volgens mij wel een redelijke compressor in.
Zit er geen touchscreen bij? Dat zie ik op internet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-05 15:07
Heb je het al rechtstreeks bij de fabrikant geprobeerd?
https://www.powerworldhp.com/contact-us

[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 09-04-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Warmtepomp is gekocht bij Energieneutraal-huis.nl,

Heb ondertussen de vertaling gedaan, en parameters aangepast. op display kan je parameter P22 van 0 naar 1 zetten waardoor automatisch de buitentemperatuur wordt meegerekend in een formule. ( Formule in EXCEL bestand gezet en zo de juiste stooklijn in de parameter P23 en P24 kunnen zetten. heb nu een vrij vlakke lijn. alleen nog niet kunnen uitproberen. buiten temperaturen zijn boven de 12 graden en binnen boven de 19 graden. Kom later hier op terug.
Voor de gene die willen weten welke getal je in parameter zet bij vloerverwarming is
P22 van 0 >1 ( alleen te wijzigen in display!)
P23 standaard op 7 > 6
P24 standaard 22> 23. Deze parameters werken alleen indien P22 op 1 staat. Laat je P22 in 0 staan werkt de WP op ingestelde temperatuur P03 tussen 28 en 70 graden. Deze kan je in de app wijzigen.

Indien je verwarmt met radiatoren wat goed kan met deze warmtepomp heb je andere waardes nodig P23 en P24. Indien iemand dit graag wil weten kan ik je daar in adviseren, om zo een goede stooklijn te hebben en de SCOP ook rond de 4.5 of hoger te krijgen.

met oude instellingen had ik een SCOP van rond de 3.9. Ben benieuwd wat deze straks gaat doen. :)

[ Voor 50% gewijzigd door LuckyArrows op 10-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 09:54

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Interessant, nog niet van deze WP gehoord.

De geluidsdruk op het typeplaatje suggereert met 47 dB echt fluisterstil, klopt dat?
Mag ik vragen wat de setup (met buffer, en tapwater) ong. heeft gekost?

De Hitachi die mijn ouders hebben laten installeren is qua installatie menu ook uit jaar kruik, zonder app - zo te lezen is deze pomp al beter uit te lezen (de app die je noemt)?

Het lijkt mij lastig om met deze temperaturen de performance echt goed in te schatten, zou je niet COPs van ruim boven 5 verwachten met 15 graden buiten?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyArrows
Pomp is nog niet zo bekend, wordt in heel de wereld gebruikt. Vanaf 2002 bestaat bedrijf en pomp is veel ingezet voor zwembaden te verwarmen.
Pomp is echt fluisterstil in de stilmodus bijna niet te horen. Hangt bij ons net boven garage dak, wilde pomp niet op houten dak. Mede ook dat straks dakbedekking nog vernieuwd moet worden.

Hele opzet koste met buffervat montage aansluiten en thermostaat nog geen €3750,00. Pomp is ietsje duurder geworden. Heb je vlak bij waar je pomp wil hangen een 22mm leiding is de prijs ongeveer € 4000,00. Subsidie wordt geregeld. Heb nu nog radiatoren hangen en het wordt echt warm binnen bij 50 graden instelling. Zoals boven beschreven is er nog niet met de ideale settingen gestookt. SCOP 3.9 wordt echt wel 4.5 of zelfs hoger. Niet met -10 maar dat is het hier niet veel of erg lang.

Als ik straks wat ik verwacht de cv ketel niet nodig hebt dan komt er een hygiëne boiler te hangen en ga geheel van gas af. Moet met deze pomp makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-04 10:50
LuckyArrows zij
P22 van 0 naar 1 plaatsen
P23 van 7 naar 6 plaatsen
P24 van 22 naar 23 plaatsen
Maar onze warmte pomp R290 type 040 van Powerworld.
Twee maanden oud.
Staat nu ingesteld op
P22 op 0
P23 op 23
P24 op 6
Wel een groot verschil.
Welk type heb jij 030/040/050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Ik ben nog druk bezig betreft stooklijn, het kan zijn dat ik misschien P22 en P23 heb omgedraaid.
Het wordt buiten weer wat kouder en zal de WP straks weer draaien.
Heb net vloerverwarming en deze is nu aan het opstarten. Begin met 25 graden en over 10 dagen zal ik er mee klaar zijn. Kom dan even terug betreft stooklijn.

Zal tekst en uitleg geven heb formule in excel bestand staan, alleen nog even kijken of ik de WP status circulatiepomp op intermitterend of non-stop of stop moet zetten ben ik nog mee bezig. Heb nu een pomp op de Vv verdeler, ik denk dat deze al genoeg circuleert , kan de WP op stop. Deze gaat dan circuleren wanneer WP aan gaat.

Heb jij wp.mol een display en draait je WP hybride of Full electrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Ons systeem is als volgt.
R290 type 040 Full elektrische.
Pomp draait op aan uit bij vraag van het buffervat 200liter op 35 graden. Wij verwarmen beganegrond met Vloerverwarming, boven radiatoren.
Beganegrond werkt het met een zoneregeling ,kamer /keuken .
Zoneregeling heeft eigen pomp en draaide bij vraag, WP pomp draait ook bij vraag,exstra pomp voor boven, die draait continu.
De para meters heb ik nog niets mee gedaan. Wacht jou bevindingen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyArrows
Wij hebben R290 type 030 hybride/ full elektrisch.

WP draait dus nu hybride, in nood of indien pomp het niet aankan ( verwacht dit niet) kan CV bij springen.
Net vv laten leggen op b.g.g. 5 groepen die ongeveer 36m2 gaat verwarmen. Bovenverdieping en zolder hangen radiatoren, deze heb ik bijna nooit open staan heel soms indien er iemand logeert gaat zolder radiator open. Badkamer hangt al 3 jaar een infrarood verwarming wat wij zeer prettig vinden.
Heb ik een garage waar 2 radiatoren hangen die op stand 1 staat om vorstvrij te houden. Indien ik daar mijn hobby uitvoer ( darten) zet ik een uurtje voor we gaan spelen de radiator hoger en dan is het daar ook snel warmer. Daarna gaat deze weer op stand 1.
Nu heb ik beetje aan het experimenteren gegaan, omdat of bij Power World en bij Energieneutraal-huis waar wij pomp hebben aangeschaft weinig informatie krijgen. Zeker betreft stooklijn.
Bij ons werd WP geplaatst standaard waardes ingegeven die ook in de operating instruction manuel staat. (blz 29,30 en 31)
Hier zie je codes staan P01t/m P29 en F01 t/m 08 S1 en S2 van de laatste 2 staan op No en 180min.
Nu kan ik je niet helpen, omdat ik geen warmwaterboiler nog gebruik, misschien over een jaar.

P01 Cooling ( gebruik ik nog niet) 2
P02 5
P03 50 ( nvt bij mij)
P04 19 ( niet kouder dan 18 graden ivm condens!)
P05 45 ( wordt bij mij via stooklijn geregeld) *
P06 t/m P21 staan op fabrieksinstellingen.

P22 1 ( stooklijn voor verwarming aan. ( 0 is uit)
P23 (0-40 in te stellen) 26
P24 (1-30 1 is 0.1 en 30 is 3.0) Hoe vlakker de lijn hoe zuiniger WP werking. Staat bij mij op 6
P25 op 0
P26 -20 ( wil niet dat elektrische verwarming bij springt)
P27 60
Alle andere waardes op standaard behalve F06 en F08 80 lager geeft bij mij flow storing.

Stooklijn heb ik een excel bestand gemaakt.

thermostaat P24 vast deelfactor P23 WP Buiten temp. water temp. in

20 (A6) 6 (C6) 10 (E6) 26 (g6) 1 (I6) 35 graden

Ik heb dus kamer thermostaat op 20 graden buiten is het 1 graad zal WP 35 graden aan inkomende warmte geven.

Als je deze in excel bestand zet en bij water temp. in zet je de formule som =A6+(C6/E6)*(G6-I6) Kan je zelf uitrekenen welke temperatuur er in gaat.
Heb berekening gedaan bij mij van buiten temperatuur 20+ tot 16- Bij 16- krijg ik 45,2 graden binnen.

In handleiding zie je blz 32 grafiek en daar zit ik dan tussen lijn 3 en 4 in. ( vanaf beneden geteld)

Hopelijk kan je hier wat mee.

P.s waar heb jij pomp aangekocht met boiler??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Oké bedankt voor de informatie
Onze pomp is geleverd door.
Gas□Vrij uit Beusichem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyArrows
Hoe werkt het bij jullie beetje naar tevredenheid?

Mag ik je vragen met welke thermostaat werkt de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
De warmtepomp zorgt er voor dat de watertemperatuur op 35 gr blijf in het buffervat van 200liter.
De thermostaat is van honywell type Modulation een in de kamer en een in de keuken en die werken samen met de zoneregeling. Als er vraag is in het vertrek,dan gaat het buffervat leveren.
We gebruiken twee doorstromers,een voor de badkamer en een voor de keuken.
Onze energie gebruik is 4500kwh per jaar,de zonnepanelen leveren 5000kwh perjaar.Tot nu toe zijn wij lekker bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep73
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-02 09:44
Wp.mol.
Het aansluiten van een thermostaat staat eigenlijk niet goed beschreven in de handleiding. Ik dacht eerst dat het bijgeleverde display daar voor diende. Hoe heb je dit gedaan, op welke ingang en is deze slim of alleen aan/uit
Ik heb diverse pw050 draaien en tot nu toe tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Onze warmtepomp zorgt er alleen voor dat het buffervat op temparatuur blijft.
Bijvoorbeeld op 35gr.
De twee thermostaten zijn aangesloten op de soneregeling van Honeywell, en bij vraag zet hij de groepen open van de Vloerverwarming .
En de pomp van de Vloerverwarming draaien tot de temparatuur berijkt is,daarna sluiten ze weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Vraagje, heb je ook wel eens het buffervat elektrische aangesloten.zodat hij kan verwarmen zonder warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Yep73 jij hebt er meerdere draaien type PW050 lees ik.

Zijn dit allemaal Full elektrisch ?

In mijn situatie is het nog hybride, met buffervat.

Nu draai ik op stooklijn die ik zo heb berekend via handleiding op
Kamertemp. 20 graden - compensatie point 6 - heating temperatuur 26 ( in te stellen bijgeleverde display)
eerder beschreven boven.

Bij deze stooklijn heb ik warmwatertoevoer bij buitentemp. 15 graden van 26.6 graden. In huis is het 20 graden.
Tot nu is het niet kouder geweest dan 5 graden in huis 20 graden en warmwatertoevoer 32.6 graden.
Nu heb ik een thermostaat die per 0.5 graden reageert en een behoorlijke afwijking geniet deze geeft 19 graden aan werkelijk met infrarood meting 20.1 en een andere goed geijkte thermostaat ( infrarood) geeft ook 20.1 graden aan. Hierdoor blijft wel de warmtepomp vraag aan maar omdat deze op stooklijn staat spring deze alleen aan indien water temperatuur onder de stooklijn uitkomt.

In de avond na 22:00 tot 7:00 staat thermostaat bij ons op 18.5 graden overdag op 19.5 graad staat gehele dag aan daar deze thermostaat een hysterese heeft van 0.5. Of wel instelling 19.5 gaat uit of bij 20.0 soms bij 20.5. en zal pas weer aan gaan bij 17.5 en met geluk 18.0 graden. Erg irritant :( Heb liever een thermostaat omdat ik met stooklijn draai van hysterese max 0.3. Dan slaat hij uit bij 19.8 max 19.9 en aan bij 19.2 min. 19.1.
Nu voel je dit nog niet maar straks indien het kouder wordt wel, en dan werkt mijn stooklijn ook niet optimaal.

Welke thermostaat gebruik jij?
Werk je ook met stooklijn? ( zo niet hoe dan)
Is het bij jouw ook dat watertoevoer op display lager aangeeft dan waterafvoer? Volgens importeur is dat display waterafvoer is wat vertrekt uit WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maqs69
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 11:46
Heeft iemand wellicht al een powerworld wp via Tuya/Smart things geintegreerd in Home Assistant ?

Opel Vivaro-e. Zappi. 30kW PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Is mij ook nog niet gelukt, draai WP met Smart Life. Hier kan je zien wat je per dag verbruikt aan KWh, einde van maand zie je gehele maand kan je niet meer per dag kijken. ( tenminste ik kan het niet vinden)

Hier stel ik ook de stooklijn in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Ik blijf je volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Even een update betreft WP nu nog Hybride,

Ik heb vanaf juni vloerverwarming, deze heeft lekker kunnen uitharden en drogen.

Vanaf begin oktober draai ik de WP met stooklijn. ( INDIEN IEMAND WEET HOE IK EEN EXCEL BESTAND KAN DOWNLOADEN IN FORUM HOOR IK DIT GRAAG)

Stooklijn stel ik in in Smart life app,
automatische aanpassing van verw. temp. mogelijk staat op (Hervatten)
Temperatuur punt staat op 24°C ( deze heb ik verhoogt van 20°C naar 24°C) Kamer temperatuur 20°C
Hier kan je boven de 8°C wijzigen omlaag bij te hoge temperatuur omhoog indien temperatuur niet wordt gehaald.
Compensatiefactor staat op 7 rekenfactor is 0.7. ( deze kan je omhoog zetten bij temperaturen onder de 8°C indien kamertemperatuur niet gewenste temperatuur haalt)
Ideale en beste instelling is voetpunt 20°C en eindpunt 7. Hoe hoger deze waardes is een lagere COP.
Zeker de eindpunt geeft een lagere COP
Indien radiatoren verwarming zal de instelling 22 om 9 worden om het comfort omhoog te krijgen.

circulatiepomp staat op (stop)
DC circulatiepomp modus ( automatisch)

Zelf ben ik nog aan het experimenteren met stooklijn. Nu heb ik een thermostaat hangen met een schakelgevoeligheid van 0.5°C. Thermostaat staat op 19.5°C hele dag. Nadeel is bij deze thermostaat Indien de 20°C wordt bereikt zet zender WP uit, soms pas bij 20.5°C. WP gaat pas weer aan indien de kamer temperatuur is gedaald naar 19°C of soms pas bij 18.5°C. Deze schommeling vind ik veel te groot. Ben nu op zoek naar een thermostaat met schakelgevoeligheid 0.2°C Hierdoor hoop ik niet zo'n groot temperatuur verschil te krijgen.

Eigenlijk ben ik op zoek dat overdag de gehele dag de warmte aanvraag aan blijft, dus Kamertemperatuur 21°C te zetten en stooklijn moet dan zorgen dat deze zo is ingesteld dat het rond de 20°C in de woonkamer blijft. Dit bereik ik nu met instelwaarde voetpunt 24°C en eindpunt 7. bij buitentemperatuur +7°C. :*)

Temperaturen onder de 7°C nog niet echt gehad overdag. Ik zou graag excel bestand toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door LuckyArrows op 06-11-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Wij gebruiken twee thermostaten, een in de keuken en een in de kamer. Kamer op 21 graden en de keuken op 20 graden.
Ik heb de thermostaten van Honywell Modulation.
En die houden precies de 21en 20gr vast.

• LuckyArrows
Nu ben ik al een tijdje bezig met stooklijn. Tot nu toe nog niet tevreden. Ga nu een tijdje een constante temperatuur draaien met wat hogere parameters . Wat er nu gebeurt is dat bij temperaturen boven de 8°C het niet warm genoeg wordt of bijna gehele dag thermostaat aan staat. WP draait dan naar gewenste watertemperatuur slaat af circulatiepomp stopt en mijn vloerverwarming waar nu nog een Wilo pomp het warme water door de verdeler pompt maar niet de buffervat benut :( . Rest warmte in buffervat doet huidige situatie niets mee :? . Ik denk zoals de installatie van wp.mol de juiste manier is om een constante temperatuur te behouden in huis. :*)

Wat ik wel heb ontdekt en graag andere ook even controleren!
Op LCD scherm of app heb ik 2 temperatuur waardes Van de watertoevoer en de waterafvoer. Mij is vertelt en qua gevoel klopt dit.

Watertoevoer is afvoer (koudere leiding) temperatuur naar CV of V.V.
Waterafvoer is toevoer (warm in) de CV of V.V Dit klopt als WP aangaat wordt eerst de waterafvoer warm. :?

Dan is mij nog een raar ding opgevallen op display of App kan je zonder stooklijn draaien zo wordt WP afgeleverd bij mij, (niemand vertelt af kon mij vertellen hoe draaien op stooklijn?) Dus zonder stooklijn stel je de WP in via ingestelde temperatuur onderaan display zie je deze staan. Ik heb deze op 35°C gezet. Dan verwacht ik dat temperatuur die in de V.V gaat niet hoger wordt dan 35°C!! Maar bij mij wordt toevoer 40°C en de uitvoer blijft exact 35°C 8)7 . Of wel net andersom dan hoort. Nu kan dus bij V.V een te hoge temperatuur je vloer in stromen. :(
Zijn er nog meer mensen die dit probleem hebben? Of willen kijken of toevoer warmer wordt dan ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Bij mij, zit aan het buffervat 4 aansluitingen.
Aanvoer en retour gaan naar de warmtepomp zodat hij het buffervat op 35 gr kan brengen.
En Aanvoer en retour naar het verwarming systeem.
Zodat de warmtepomp zijn werk doet met eigen pomp.
De vloer verwarming heeft ook zijn eigen pomp.
Tussen de Aanvoer exstra pomp die konstand pomp voor de radiatoren, anders komt er geen warmwater.
En dat werkt heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Ps waar heb jij parameter 08 op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Heb je de smart life app?
zo ja gebruikers instellingen:
staat nu mijn temperatuurpunt (omgevingstemperatuur) 24°C (P23)
automatische aanpassing op hervatten. (P21)
temperatuurcompensatie 7 Dit is 0.7. (P24)

Tussen haakjes in display

Hoe lager P23 hoe vlakker de stooklijn, alleen is dit woning afhankelijk.

WP.Mol jij hebt een full elektrisch systeem.

Dit zijn weerafhankelijke parameters het is wel zo dat bij mij de buffervat wordt verwarmd bij 12°C niet hoger dan 28.4°C en bij 5°C 33.3 °C. en het wordt met vloerverwarming 20°C in woonkamer.

Het kan zijn als jij ook een stooklijn ga inzetten dat je buffervat niet constant 35°C wordt maar afhankelijk van buitentemperatuur zou het kunnen dat je minder KWh gaat verbruiken :)

Ik ben nog aan het instellen, wat ik al eerder over schreef heb ik ook liever zoals het bij jouw draait.

Waarom: nou ik draai nu via warmpomp die buffervat verwarmd en daar uit heb ik zodra WP draait circulatie Bij stop van WP heb ik ook geen circulatie, ik denk dat de opgeslagen warmte in buffervat verloren gaat. Bij jouw wordt de bufferwarmte door je circulatiepomp bij vraag gebruikt.

[ Voor 71% gewijzigd door LuckyArrows op 18-11-2024 20:02 ]

• LuckyArrows
Deze week is het 19/11/24 redelijk koud, rond de 2 graad of ietsje kouder. Heb nu een probleem met warmtepomp. Ontdooifunctie werkt niet, hierdoor groeit ijsvorming bij luchtinlaat :( . Verkoper gebeld maar die moet weer iemand anders bellen :? om probleem te kunnen verhelpen na een dag zelf maar even gekeken waar parameters te vinden zijn. Nu na een paar aanpassingen is ontdooifunctie in werking gegaan oOo . Zo dan loopt er een rivier over dak van garage wat een water.
Cop naar beneden ( rond 0.9) verbruik liep aardig op 22KWh over hele dag en binnen werd het niet warm genoeg 19 graden. Cv water kwam niet boven de 31 graden. Dit moet minimaal 35 graden zijn volgens stooklijn. Vanochtend was het binnen 18.1 °C Thermostaat gaat na 23:00 van 19.5 naar 18.5. Na 3 uur stoken was hij opgelopen naar 18.3 °C :X Na eindelijk zelf de parameters te hebben veranderd en WP is ontdooid zijn we nu 30 minuten verder en temperatuur die was gedaald naar 18.1 °C ivm ontdooien. Loopt deze alweer naar de 18.8°C :)F

Maandag komt de importeur van GasVrij om het hele systeem na te kijken, Zelf denk ik dat er een montage fout zit. Problemen met flow en nu ook met ontdooien, Terugslag in leiding na warmwater gebruik ( CV Ketel) Na uitzetten een hard geruis in leiding knal en storing.

Kan iemand mij vertellen wat hij ziet op display WP die binnen hangt onder foto van display, vind het vreemd betreft aanvoer en uitvoer. Bij mij is ingang de retourleiding van CV En de uitgang de Invoer van de CV en 8)7 En de 45°C is dus gekoppeld aan wat er uit de vloerverwarming gaat 8)7 :-( :? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp6h2htq8IO3a4P_QnxAmNwr_94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33I5Sy5NzLcoRn1RwZzNhw3I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door LuckyArrows op 21-11-2024 11:15 ]

• wp.mol
Heb jij een drie fase?

• LuckyArrows
In de meterkast bedoel je, ja volgens mij wel. ben niet elektrisch aangelegd. 3 hoofdstoppen zit er in meterkast

• wp.mol
Jij hebt toch 040 heb 220 aansluiting of drie fase aansluiting

• LuckyArrows
Ik heb de PW030 en volgens de buurman heb ik 3 fase 25A :*)

[ Voor 52% gewijzigd door LuckyArrows op 21-11-2024 11:33 ]

• wp.mol
Ik heb de PW040 drie fase en gebruikt te veel stroom, dat moet anders.
Zit nu al op 25kwh per dag, en dat is alleen verwarmen.
En dat vinden wij best wel veel.

• LuckyArrows
Ik heb dus een 3 fase 3x 25A. Mijn piek is gisteren 22kwh maar volgens mij is dit omdat er een behoorlijke ijsafzetting aanwezig was aan de kant van de luchtinvoer. Dan heeft de WP het zwaar en er geen ontdooi ciclus was werd het alleen maar erger en verbruik liep sterk op. Heb jij al een keer gekeken of er niet te veel ijs aan (als je ervoor staat) linkerzijde zit? Dit is mijn eerste jaar maar kom steeds meer rariteiten tegen. Foute instelling etc.
Maar ik denk als jij ook met stooklijn gaat draaien verbruik verminderd. Je zal moeten kijken of je met de juiste stooklijn instelling het warm krijgt. Nu draai je altijd buffervat op 35 graden ook als het buiten 15 graden is. ( ik stook dan max 26 graden)

• wp.mol
Maar de PW030 is toch een fase.
Want de 030 is 9kwh.

• LuckyArrows
Ja klopt PW030 230V 1Ph 7.4 kw

• wp.mol
Ik heb de040 11kwh ik denk dat hij te zwaar is voor alleen mijn vloer 40 vierkante meter

• wp.mol
In welke provincie zit jij, als ik vragen mag.

• LuckyArrows
Noord Holland, Ik denk niet dat je overcapaciteit hebt, probeer met stooklijn te draaien? Je krijgt het toch wel warm in huis?
Bij mij ligt het meer aan de pomp, blij dat er iemand komt ik krijg de watertemperatuur niet hoger dan 30 graden. Draai nu gewoon op hand met ingestelde waarde 50 graden. Misschien zit er te weinig koud middel in of heb ik lekkage.

• wp.mol
Ik zit ook in Noord Holland

• wp.mol
De stooklijn instellen daar heb ik kijk op ,daarom blijf ik jou volgen zodat ik wat over kan nemen.

• LuckyArrows
Zal weer verder gaan met stooklijn na bezoek van Gasvrij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wp.mol
Hou me op de hoogte als je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Gasvrij is langs geweest en gehele installatie bekeken. Heb flow storing bij gebruik warmwater vanuit CV installatie. Onder de 4 graden komt mijn watertemperatuur niet boven de 32°C. :'(

Systeem aangekocht als hybride die klaar zou zijn voor ombouw naar full elektrisch.

Afgelopen 5 jaar heb ik mijn gas verbruik bekeken en gemiddeld zit ik minus warmwater gebruik op 920m3 gas. Bij aankoop heb ik dit ook aangegeven. Ik kreeg de indruk dat mijn 6KWh pomp op het randje werkt. Gek dat ik dit nu pas hoor. :'(
Alle storingen van flow heeft Gasvrij bekeken en gaat met technische mensen dit bespreken. Zelf denk ik dat er wel wat aanpassingen moeten komen. Dat voor latere orde nu wordt ik betreft storingen er niet goed van.

[ Voor 6% gewijzigd door LuckyArrows op 25-11-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Belachelijke hoge energie bij temperaturen onder de 4 graden. WP verbruik gaf 24KWh aan, :X maar over de gehele dag was totaal elektra 44KWh. Nu gebruiken wij zonder de WP ongeveer 9 KWh voor koken, licht etc.

Nu blijkt dat WP een extra verbruik heeft maar dit wordt niet meegerekend in de Smart Life App. Deze energie slurper is de elektrische lint die de olie van de compressor opwarmt bij lagere temperaturen. Dit even berekent heeft de WP niet de 24KWh verbruikt maar ongeveer 34KWh. Indien je dit niet meerekent krijg je een hogere SCOP dan deze wel gaat meerekenen :? . Nu temperatuur gestegen is boven de 5 graden klopt de gemeten waarde in app weer wel. 8)7 Nu ga ik nog navraag doen wat is minimale buitentemperatuur om deze elektrische lint te moeten activeren en is dit instelbaar zodat sluipgebruik kan beperken.

Al met al nog steeds niet blij met algehele aflevering en gebruik advies. :'(

[ Voor 13% gewijzigd door LuckyArrows op 25-11-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:37:
Bij mij, zit aan het buffervat 4 aansluitingen.
Aanvoer en retour gaan naar de warmtepomp zodat hij het buffervat op 35 gr kan brengen.
En Aanvoer en retour naar het verwarming systeem.
Zodat de warmtepomp zijn werk doet met eigen pomp.
De vloer verwarming heeft ook zijn eigen pomp.
Tussen de Aanvoer exstra pomp die konstand pomp voor de radiatoren, anders komt er geen warmwater.
En dat werkt heel mooi.
Ik heb altijd begrepen dat je 1 pomp nodig had na buffervat en een open vloerverdeler. Nu heb je 1 extra stroomverbruiker VV pomp.

Als je buffervat wordt verwarmd door je WP draait de circulatiepomp van WP.
Je woning wordt verwarmd door een circulatiepomp vanaf buffervat, deze volumestroom moet dan wel exact gelijk zijn aan je vvpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
De warmtepomp verwarmt het buffervat bij mij op 35GR. De pomp heb ik op handbediening gezet ,en op 50% stroming.Als hij klaar is met verwarmen stopt hij na een minuut. Het buffervat heeft 4 aansluiting 2xaanvoer en 2x retour 1aanvoer en 1retoer is voor de warmtepomp, die andere twee zijn voor het systeem Vloerverwarming en de radiatoren. Als de warmtepomp klaar is staat hij stil,door een exstra pompje te plaatsen aan zuigsijde van de retour te plaatsen verwarming richting het buffervat, wordt het warm water uit het buffervat het systeem in gebracht. Zo werkt het mij en daar ben zeer tevreden mee.
Voor warm water gebruiken wij twee doorstromers een in de keuken en een bij de badkamer.
Verder zijn wij al twee jaar gasloos.Afgelopen jaar hebben wij gemiddeld 8KWH per dag gebruikt. Kamer 21 gr keuken 20
gr badkamer 20gr.Onze woning is van 1954 Maar is wel redelijk goed geïsoleerd.

• LuckyArrows
wp.mol schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:52:
De warmtepomp verwarmt het buffervat bij mij op 35GR. De pomp heb ik op handbediening gezet ,en op 50% stroming.Als hij klaar is met verwarmen stopt hij na een minuut. Het buffervat heeft 4 aansluiting 2xaanvoer en 2x retour 1aanvoer en 1retoer is voor de warmtepomp, die andere twee zijn voor het systeem Vloerverwarming en de radiatoren. Als de warmtepomp klaar is staat hij stil,door een exstra pompje te plaatsen aan zuigsijde van de retour te plaatsen verwarming richting het buffervat, wordt het warm water uit het buffervat het systeem in gebracht. Zo werkt het mij en daar ben zeer tevreden mee.
Voor warm water gebruiken wij twee doorstromers een in de keuken en een bij de badkamer.
Verder zijn wij al twee jaar gasloos.Afgelopen jaar hebben wij gemiddeld 8KWH per dag gebruikt. Kamer 21 gr keuken 20
gr badkamer 20gr.Onze woning is van 1954 Maar is wel redelijk goed geïsoleerd.
Indien ik het goed begrijp heb jij buffervat op WP staan deze wordt verwarmd naar 35°C.
Dan komen 2 leidingen vanuit buffervat een toevoer met pomp of zit pomp bij afvoer? Hierdoor stroomt het warme water uit buffer naar je vloerverwarming met pomp? en naar je radiatoren degene die open staan.

Hoe warm is je invoer van vloerverwarming en je retour temperatuur? Heb je ook LT radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Ik heb geen LT radiatoren.
Er zitten twee retour aansluitingen en twee aanvoer aansluitingen op het buffervat.
Een aanvoer en een retour gaan naar de warmtepomp, zodat hij die op 35 graden houdt. Die andere retour en aanvoer gaan naar het verwarmings systeem. De exstra pomp zit in de retour van het verwarmings, dus naar het buffervat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlq6qxRJF5H8eTYKTnqGTrjbhtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSNEX3ojAskRrpUoQvmmoYlr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Jn96ENKoe9p7nhnt3nT6keZ0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V54q933i31yxyR7NkFigVPSP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XoxJLd-Re17b6RfRZvOScuPiao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuHPILZhRLyMz4FaFgqxMJiK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAn-zGbYUbEeSY5OutHgMoNNVUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2hGF86qvNo86x9ZuLcM5G9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Ps De installatie is door mij zelf geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:41:
Nu begrijp ik waarom het bij jouw wel werkt _O-

Ps. voor de kerst is er mij beloofd dat gehele systeem wordt losgekoppeld en er een circulatiepomp in retour wordt gezet.

Systeem willen ze zo maken dat buffervat wordt verwarmd door warmtepomp, en circulatiepomp werkt op thermostaat, zodra woning warmte nodig heeft gaat circulatiepomp draaien >:) . Die pomp dus het warme water rond naar mijn vloerverwarming en eventuele radiatoren die open staat. kantoor of slaapkamer. ;)

Dus gelijk aan jouw instelling maar dan met kleinere buffervat en geen boiler. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Wij hebben ook geen boiler,wij werken met 2 doorstromers van elk 11kwh.Alleen voor warm water een in de keuken en een bij de badkamer.
Ik wens succes, vanuit Wervershoof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:41:
Ook hier zie ik dus
ingang is je retour 36.9 °C die gekoppeld staat aan je gevraagde warmte 35°C. :N
Uitgang is je invoer 39.5°C Dus je buffervat wordt meer verwarmd dan nodig je wilt 35 graden maar wordt verwarmd op je delta T waarschijnlijk 5 °C ingesteld.

Bedoel dus je verwarmd niet op 35 maar op 40 graden. bij mij ook maar als je dan op buiten temperatuur (stooklijn) wil draaien is het natte vinger werk. Je stookt namelijk hoger dan je wilt om nauwkeuriger te stoken moet dus je instelling (35°C) gekoppeld staan aan je uitgang van je display. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Als ik Delta 2 gebruik slaat om 5minuten aan .Delta 5 Om de 20minuten.
Maar ik wacht jou bevindingen af,kwa instellingen. Kunnen we tzt wat uitwisselingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:40:
Maar ik wacht jou bevindingen af,kwa instellingen. Kunnen we tzt wat uitwisselingen doen.
Dat zou zeer prettig zijn _/-\o_ Zodra aanpassingen zijn dan hoor je van mij.

Nu alvast eerste uitwisseling ben er niet achter welke van de 2 ik nu moet wijzigen betreft delta is dit nu de eerste van Temperatuur instelling of de 2e regel Regel 1 is koeltemperatuur en regel 2 de warmwater temperatuur. waar staat nu precies de delta instelling en waar staat die van jouw op ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Van af fabriek staat hij op 2.maar op 5 maakt hij een langere run.Dus duurt het even langere voodat hij weer gaat opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:40:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hbq6XB9TLme4YbQr8iIWkMQFYAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK8sCjG5ENrXGNiqotjpJ2dA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:29:
Wij hebben ook geen boiler,wij werken met 2 doorstromers van elk 11kwh.Alleen voor warm water een in de keuken en een bij de badkamer.
Ik wens succes, vanuit Wervershoof.
Ik groet u vanuit Hoorn ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DzHgxf-Xa0Q7AFvnSujT-S6QmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewInkASlQ1lIJDNdu1F1JN7P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eb9sLhx3Nptcox1N-a4SGVoEZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCHJspCb6MKj4fU9jdzCqdr8.jpg?f=fotoalbum_large Deze keerklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Weet niet precies wat je bedoeld, leiding technisch niet zo bekend |:(

[Afbeelding] Deze keerklep.
[/quote]

[ Voor 17% gewijzigd door LuckyArrows op 23-12-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
De terugslag kleppen zijn nodig, stel de cv is bezig met verwarmen van het cv water,dan mag het niet in de richting van de warmtepomp.
Als de warmtepomp aan het verwarmen is mag het niet richting de cv gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DzHgxf-Xa0Q7AFvnSujT-S6QmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewInkASlQ1lIJDNdu1F1JN7P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eb9sLhx3Nptcox1N-a4SGVoEZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCHJspCb6MKj4fU9jdzCqdr8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:55:
De terugslag kleppen zijn nodig, stel de cv is bezig met verwarmen van het cv water,dan mag het niet in de richting van de warmtepomp.
Als de warmtepomp aan het verwarmen is mag het niet richting de cv gaan.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heren van gasvrij zijn geweest en die hebben weer een monteur gestuurd, deze heeft weer gekeken en opgenomen wat er veranderd moet worden.
Heb het helemaal gehad, het is een klungel van installateur geweest de eerste keer. Waarschijnlijk moet alles los en andere buffervat leidingen van WP naar buffervat veranderen. Thermostaat aansturing op externe circulatiepomp. WP gaat buffervat verwarmen, en circulatiepomp mijn vloerverwarming. Verdeler moet met pomp maar moet ik dan mengventiel knijpen? Heb nu delta T van 10 graden. CV springt niet aan krijgt wel seintje maar doet het niet. Al met al nu 3 maanden verder en nog geen goed werkend systeem :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Succes, ik hoor van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep73
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07-02 09:44
Hallo, ik heb ze nu een tijdje draaien, zijn fluisterstil.

Qua thermostaat gebruik ik homematic-ip met regelaars op de vloerverwarming, maar dan kan ook prima een ander merk zijn.

Ik heb zelf nu de watertemperatuur vast staan die het buffervat ingaat. Deze zet ik handmatig omhoog en omlaag in de 4 jaargetijden.

Tot nu toe heel tevreden, schrik van het stroomverbruik maar is ook een flink woon oppervlak

In totaal heb ik er nu 6 draaien allemaal pw050 full electric r290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Hoe bedoel je, ik heb er nu 6 draaien.
En over hoeveel kwh gebruik je dan op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Deze week eindelijk bericht wat ze gaan doen om WP beter te laten functioneren. 8)

Ik moest zelf kijken waar de buffervat moest worden geplaatst voorwaarde moet een 200ltr buffervat worden.
Heb een buffervat die niet te hoog is gevonden van 200ltr. Volgende punt was dicht bij CV dit is niet mogelijk geen plek elders :-( en daar de bijna net zo hoog is als de 50 ltr kan deze bijna op gelijke plaats worden neergezet _/-\o_

Het hele circus wordt aangepakt 50 ltr eruit. leidingen wordt veranderd van WP naar buffervat aanvoer en retour zo dat wp geheel vrij op de 200ltr buffervat gaat draaien >:) . Aanvoer vanuit buffervat met eigen pomp schakelt via thermostaat op aanvraag en retour leiding naar buffervat. CV gaan ze nalopen zodat deze mee kan draaien indien nodig. Nu werkt CV niet. Waarschijnlijk wat WP.Mol al zei met terugslagklep |:( |:( .

Wordt uitgevoerd door monteur van Power World nu even wachten wanneer buffervat op voorraad is hopelijk deze maand nog :X . Wordt vervolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Goed om te horen Lucky, hoop van je te horen als het gereed is.Ben ontzettend benieuwd straks naar de instellingen op de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:31:
Goed om te horen Lucky, hoop van je te horen als het gereed is.Ben ontzettend benieuwd straks naar de instellingen op de display.
Power World gaat instellingen doen en wil dat ik er niet meer aan zit 8)7

Zei stellen de ontdooi cyclus temperatuur alles in en kreeg te horen blijf met je vingers er van af.

Nu denk ik dat je met Power World zeer slecht op buiten temperatuur kan stoken. Er zit een fout in display of de bedrading.
Kijk maar goed als zoals jij zegt temperatuur zet ik op 35° zie display of App. Dan stel je in principe je retour temperatuur in.

Kijk maar je verwarmt temperatuur loopt op Waterafvoer ( dit is aanvoer temperatuur) zal de 40° aantikken en je watertoevoer ( is retour water) loopt op tot maximaal 35° je ingestelde waarde. :?
Dit houdt in dat je 5° te hoog stookt :? Is +/- 10% a 15% hoger verbruik dan nodig.
Ik zet deze straks op 30° en wordt buffervat 35°. Dan kijken of woning warm genoeg wordt. Ja lekker laten staan nee dan per dag 2° hoger zetten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:31:
Heb jij nog een goed werkende WP? Nu 18/1 krijg ik het niet warmer dan 19° in huis temperatuur aanvoer WP wordt niet warmer dan 31° retour 27°. Verbruik gisteren 36 KWh. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Heb jij ook de Smart Live app op je telefoon.
Dan kun goed zien wat de wp aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:39:
Heb jij ook de Smart Live app op je telefoon.
Dan kun goed zien wat de wp aan het doen is.
ja die gebruik ik er daar zie ik dat cv water niet op temperatuur komt. probeer Van alles geen resultaat.
Nu staat het bij mij nog in serie en ik denk dat pomp zijn warmte niet kwijt kan. Daarom even de vraag hoe gaat het bij jouw qua temperatuur, Ben benieuwd als ik straks parallel draai of het dan beter gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Bij ons gaat alles op elektrisch, wp plus twee doorstromers en inductiekookplaat.
Cv water temparatuur staat nu op 43 gr inverband met het koude weer.
Kamer 21gr keuken 20gr.Stroom gebruik momenteel 26kwh per dag.Geen zonne energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Vorig jaar 2024 heeft de zonnepanelen 5,3 megawat op gebracht. En wij hebben 4,3 megawatt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:00:
Bij ons gaat alles op elektrisch, wp plus twee doorstromers en inductiekookplaat.
Cv water temparatuur staat nu op 43 gr inverband met het koude weer.
Kamer 21gr keuken 20gr.Stroom gebruik momenteel 26kwh per dag.Geen zonne energie.
Dan heeft het bij mij te maken dat systeem gewoon niet goed werkt in serie. Bij mij staat cv op 31° met ingestelde temperatuur van 40°. COP van 1.5 en giga verbruik. Zodra straks de temperatuur buiten weer boven de 5°komt loopt de cv temperatuur op naar 40° :-( .
Dan maar wachten op Power World. Duurt nu even langer doordat buffervat die ik kwijt kan niet op voorraad is rond 17 februari kan hij worden geleverd. ;(

Aan de andere kant kan ik vergelijken hoe een jaar serie heeft gedraaid en mijn SCOP is geweest. Draai vanaf Maart serie.
Voordat ze bij mij het circus hebben omgebouwd zal ook wel Maart worden, Het lullige is dat ze mijn CV ketel niet goed hebben aangesloten zodat ik niet even CV kan bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Kan je het niet zelf tijdelijk veranderen, zodat alleen de cv zijn werk doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:18:
Kan je het niet zelf tijdelijk veranderen, zodat alleen de cv zijn werk doet?
Ik heb weinig verstand van aansluitingen cv ketel. :? Er zijn wat draadjes los gehaald en durf het niet aan. Ik zorg dat benden het nu ongeveer 19° graden wordt. En vanavond zet ik extra IR paneel boven zitplaats aan.
Hopelijk wordt het straks boven de 4° dan doet het circus het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 18:52

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

wp.mol schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:23:
Ik heb geen LT radiatoren.
Er zitten twee retour aansluitingen en twee aanvoer aansluitingen op het buffervat.
Een aanvoer en een retour gaan naar de warmtepomp, zodat hij die op 35 graden houdt. Die andere retour en aanvoer gaan naar het verwarmings systeem. De exstra pomp zit in de retour van het verwarmings, dus naar het buffervat toe.
Wat voor diameter leidingen gebruik je naar en van de boiler?
Ik heb door het hele huis 22mm leidingen en de actuele snelheid van mijn warmtepomp-pomp is op 100% vermogen maar 22% actueel. :X
Als ik de pomp handmatig op 50% laat lopen (12.1% actueel), dan komt de COP al snel uit op 2.6 tot 2.7. :+

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Van de wp naar het buffervat 28mm en pomp snelheid staat op50%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtCkFaC3J8uoH8XR-Scu7kE2-yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eX2OBw5W9Wj6kcBVYrXmKaU4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

wp.mol schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:43:
Van de wp naar het buffervat 28mm en pomp snelheid staat op50%
Dank voor het antwoord.
Ik ben bang dat ik mijn leidingen naar zolder moet vervangen door, in mijn geval, 26mm leidingen.
Ik heb de leverancier gemaild en wacht nu op antwoord.
Wel vreemd dat ik met een lagere, handmatig ingestelde, pompsnelheid een hoger rendement heb.
Ik dacht dat de doorstroomsnelheid altijd zo hoog mogelijk moest zijn.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Mike70 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Dank voor het antwoord.
Ik ben bang dat ik mijn leidingen naar zolder moet vervangen door, in mijn geval, 26mm leidingen.
Ik heb de leverancier gemaild en wacht nu op antwoord.
Wel vreemd dat ik met een lagere, handmatig ingestelde, pompsnelheid een hoger rendement heb.
Ik dacht dat de doorstroomsnelheid altijd zo hoog mogelijk moest zijn.
Klopt doorstroomsnelheid moet met een kleinere deltaT Hoger zijn. Indien je systeem in serie staat dan moet dikte minimaal 22mm zijn naar je vloerverwarming. Wp naar buffervat zal met juiste diameter zijn geïnstalleerd.
Maar je huidige cv systeem kan leiding diameter te klein zijn. Dan moet je doorstroomsnelheid naar beneden instellen. Ik heb systeem in serie staan en deze wordt veranderd naar parallel. Waarom omdat mijn leiding diameter te klein zijn ( bij temperaturen onder 4° te weinig warmte). Dit willen ze oplossen door een grotere buffervat 200 liter rechtstreeks op WP te zetten. Dan op huidige cv systeem komt er een extra circulatiepomp. Op mijn vloerverdeler zit ook een pomp. Heb wel een hybridevloerverdeler. WP verwarmd dan buffervat en thermostaat wordt gekoppeld aan circulatiepomp. Om je WP zo aan te sluiten Kan hij zijn warmte kwijt in buffervat, en je woning wordt verwarmd met circulatiepomp. Zo kan je zones verwarmen zonder last te hebben van dichtlopen van je systeem.

Of je doorstroomsnelheid met parallel lager moet zetten durf ik nog niet te zeggen. Bij mij in serie draai ik huidig op 50% modus automatisch. Hier regelt WP zelf dan zijn snelheid maar gaat niet langzamer draaien dan 50%. Start dan wel met een sneller doorstroomsnelheid.

Hoe is het bij jouw dan aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

LuckyArrows schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Klopt doorstroomsnelheid moet met een kleinere deltaT Hoger zijn. Indien je systeem in serie staat dan moet dikte minimaal 22mm zijn naar je vloerverwarming. Wp naar buffervat zal met juiste diameter zijn geïnstalleerd.
Maar je huidige cv systeem kan leiding diameter te klein zijn. Dan moet je doorstroomsnelheid naar beneden instellen. Ik heb systeem in serie staan en deze wordt veranderd naar parallel....
Hoe is het bij jouw dan aangesloten?
Ik heb de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT6QTCWi87BKvqYxcIXxDPL3Fmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De4N4sJa8kt7zMviK6ARx9vm.jpg?f=fotoalbum_large

Dus alles met 22mm leiding.
Daar komt bij dat ik met de warmtepomp een pelletkachel parallel geschakeld heb. Als de luchtkwaliteit te slecht is, zoals de laatste dagen, dan moet de warmtepomp alles verwarmen. Ik blijf tenslotte tweaker.
Bij ons bestaat de afgifte uit een 3 tal radiatoren op slaapkamers, een vloerverwarming in de douche die direct aangesloten is op de pomp van de afgifte en een vloerverwarming op de begaande grond als hoofdverwarming met een eigen pomp.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Kan je iets vertellen over je verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
verbruik en je aantal m2 vloerverwarming die je verwarmd.
Krijg jij zonder de pellet kachel wel je cv temperatuur boven de 35° Welke WP heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

We hebben een PW30.
We hebben ongeveer 40m2 vloerverwarming op de begaane grond en 4m2 in de douche
Ik krijg de temperatuur ondertussen wel boven de 35 graden maar heb nog steeds de indruk dat het apparaat het moeilijk heeft.
Gisteren de temperatuur in huis op 19 gehouden en om 15 uur op 20.5 gezet.
Junior heeft ook nog een keer gedoucht waardoor de temperatuur in de boiler (60 liter) naar 55 graden moest.
Dat zie je terug in de grafieken.
Om 21 uur gaat de thermostaat automatisch naar 19 graden.
Op dat moment was het net aan 20 graden in de woonkamer.
Gisteren had ik een totaalverbruik van 25.9 kWh waarvan de compressor 22.1 kWh voor zijn rekening heeft genomen.
De pelletkachel heeft geen problemen met het op temperatuur krijgen van het geheel.
D1e stel ik in op 65 graden in verband met legionella in de tapwaterboiler.
Terwijl ik dit typ zie ik dat na 18:00 uur de temperatuur in de woonkamer nauwelijks stijgt.
Dit komt omdat de thermostaat in de slaapkamer van onze zoon aangaat en dus ook warmte vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NGNqW9zO0usBuGaplWSHApybdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OYaj0nxldEU0aL1jTg6oLkIy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpJFkFDIUtWNcXkGoBoxnj5eGiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j4ZPbssOBLfmD31op2fRcrNo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj9v94j5ieo28c5mL2gjbT5Ydiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddHvZTg4ZKphgY46eXcn4z85.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQLhSp29zspuyJKSHy2l7Z7U9ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USxKcaSYsCy3JfON4dyqzCar.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvhssIuI6xhLnwK_TyqmK4R-XqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmx4dowombbXKlB4Ls1bO2VP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfA6NaZCZQ_Gf_n-QGBqfO-IzPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2vgZzf9xJStNFXEEN8nMXzX1.png?f=fotoalbum_large

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Dat is dan nog een nette verbruik, ;) bij mij was het de 21e niet warmer dan 19° in woonkamer :X en WP temperatuur kwam niet boven de 30° Koud en een verbruik van 35KWh alleen de WP. COP van 1.2 en dan verwarm ik 39m2 vloerverwarming en 1 slaapkamer. Mijn indruk is dat de PW30 het ook moeilijk heeft. Dan maakt deze ook nog een monotoon brommend geluid bij temperaturen lager dan 3°. :(

p,s

Hoe veel liter is je buffervat.

Hoe kom jij aan deze mooie grafieken, die heb ik niet gebruik jij een andere app of heb je iets geïnstalleerd 8)

[ Voor 4% gewijzigd door LuckyArrows op 22-01-2025 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

LuckyArrows schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:01:
Dat is dan nog een nette verbruik, ;) bij mij was het de 21e niet warmer dan 19° in woonkamer :X en WP temperatuur kwam niet boven de 30° Koud en een verbruik van 35KWh alleen de WP. COP van 1.2 en dan verwarm ik 39m2 vloerverwarming en 1 slaapkamer. Mijn indruk is dat de PW30 het ook moeilijk heeft. Dan maakt deze ook nog een monotoon brommend geluid bij temperaturen lager dan 3°. :(

p,s

Hoe veel liter is je buffervat.

Hoe kom jij aan deze mooie grafieken, die heb ik niet gebruik jij een andere app of heb je iets geïnstalleerd 8)
Ik denk dat een buffervat voor jou dus ook veel gaat doen.
Die van ons is 100 liter.
Gisteren kreeg ik de temperatuur in de kamer op 20.5 graden. Dus ik denk dat het opgelost is bij ons.
Nu maar wachten op echte vorst.
Monotoon brommend geluid zou kunnen komen door resonantie. Hou de frequentie op dat moment eens in de gaten.
COP... Tja ik heb van mijn leverancier vernomen dat bij een aantal warmtepomptypes de berekening van de COP meer een wilde gok is dan een berekening.
Hij heeft me aangeraden om een warmtemeter te kopen.
Ik heb er 1 besteld met een RS-485 poort zodat ik deze met Domoticz kan uitlezen en de COP zelf kan berekenen.
Ik ben bezig een plugin voor de warmtepomp te schrijven.
Ik lees de waardes wan de warmtepomp uit met behulp van een RS-485 naar LAN in Domoticz.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Om de hoeveel tijd ,staat het ontdooien van de WP ingesteld?Als dit in een korte tijd is ingesteld dan kost dat telkens veel uit het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:19:
Om de hoeveel tijd ,staat het ontdooien van de WP ingesteld?Als dit in een korte tijd is ingesteld dan kost dat telkens veel uit het buffervat.
Bij mij stond deze op 45 minuten en 12 minuten ontdooitijd. Nu heb ik deze naar 60 minuten gebracht met 8 minuten. In het begin dus eerste keer ijs aangroei. Deed hij het bijna helemaal niet, bleek dat installateur deze op 90 minuten en 7 min. ontdooi tijd stond met 15 graden Het leek Spitsbergen wel en gelukkig kreeg ik waarschijnlijk net op tijd advies om parameters te wijzigen. Fin van WP liep al aan tegen het IJs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Fijn dat we zo de gegevens kunnen uitwisselen, ik heb daar wel wat mee.Ik heb de 040 en jullie hadden de ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:41:
Fijn dat we zo de gegevens kunnen uitwisselen, ik heb daar wel wat mee.Ik heb de 040 en jullie hadden de ?
PW030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Ik neem aan dat de para meters vrijwel het zelfde zal zijn als de 040.Het ontdooien stond bij mij ook op 45min heb deze ook naar de 60 min gezet. En 8 min.
Kijken wat het resultaat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:32:
Ik neem aan dat de para meters vrijwel het zelfde zal zijn als de 040.Het ontdooien stond bij mij ook op 45min heb deze ook naar de 60 min gezet. En 8 min.
Kijken wat het resultaat wordt.
Parameters zijn gelijk, heb alleen straks nog mijn twijfels betreft haalt WP zijn watertemperatuur wel!
Nu bij 6 ° haalt hij het wel, maar straks ook bij parallel geschakeld? Dat weet ik pas denk ik rond december 2025. Verwacht dat maart 2025 hier de serie geschakeld wordt over gezet naar Parallel ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Wat mij opvalt als de wp klaar is met verwarmen blijft hij 53 w gebruiken terwijl ik hem uit heb staan bij instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

wp.mol schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:30:
Wat mij opvalt als de wp klaar is met verwarmen blijft hij 53 w gebruiken terwijl ik hem uit heb staan bij instellingen.
wp.mol schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:30:
Het kan zijn dat het apparaat in de anti frost modus staat.
Doet ie bij ook nog op temperaturen boven de 5 graden.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Bedankt
Pagina: 1 2 3 Laatste