welzinga schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:25:
Inmiddels begrijp ik m'n installatie wat beter. Volgens de aannemer/leverancier heb ik geen terugslagklep nodig behalve in een bepaald geval dat bijna niet voorkomt. Verder hebben m'n buitenleidingen geen warmtelint omdat ze zijn geïsoleerd.
[...]
Ik kan ook niet wachten tot de installateur het probleem met de aansluiting hier komt oplossen. Maar hij heeft momenteel geen tijd en is blijkbaar binnenkort van plan een klep te zetten op de leiding waar die afsplitst naar zowel het buffervat als de verwarmingsleiding van het huis, dus hij is niet van plan de T-splitsing te verwijderen. Als ik het goed begrijp, dan worden straks zowel de klep als de circulatiepomp door de thermostaat aangestuurd en is dan het probleem opgelost dat water dat voor het buffervat bestemd is ten allen tijde ook naar de radiatoren wordt gepompt. Ik ga hem waarschuwen dat ik hem gewoon terug laat komen als de storing terugkomt of de radiatoren nog steeds altijd warm zijn. Ik heb liever dat hij de T-splitsing verwijderd.
Ik heb laatst het systeem voor het eerst uit en weer aan gedaan, op advies van de aannemer omdat het systeem blijkbaar een storing had. Na het opstarten was de constante foutmelding (ER03: storing in the watertoevoer) ook eindelijk weg, maar toen was de waterdruk te hoog. Mijn beste gok over de oorzaak van de hoge druk is dat parameter F08 op 80% was gezet door de installateur. Na enige tijd kwam de ER03 foutmelding helaas weer terug en nu gaat die weer niet weg. De waterdruk zakte ook gaandeweg voordat de storing optrad. Ik heb gister parameter F08 weer op 80% gezet en vandaag is de waterdruk weer iets gestegen. Hopelijk verdwijnt de storing op een gegeven moment weer. Misschien moet ik een beetje experimenteren met deze parameter. Maar ik weet pas definitief waar ik aan toe ben als de klep is geïnstalleerd die de warmtepomp ervan weerhoudt om water naar de radiatoren te pompen.
De parameters zijn als volgt:
P01 = 6. ( 05) Delta T
P02 = 6. (05) Delta T Douche
P03 = 45. is je douche water warm genoeg prima anders verhogen
P04 = 20. Koeling kan bij jouw niet.
P05 = 35. verwarmen woning krijg je niet warm hoger zetten ik denk bij radiatoren +/- 40 = 45°C
P06 = 120. prima
P07 = 93. prima
P08 = 0. prima
P09 = 70. prima
P10 = 70. indien niet te veel ijsafzetting zo laten zie je te veel ijs aan zijkant verlagen. 60 min.
P11 = -1. prima
P12 = 8. ontdooi tijd, meestal goed maar na ontdooien teveel ijs tijd verhogen.
P13 = 20. prima
P14 = 5. prima
P15 = 5. prima
P16 = 5 prima.
P17 = 0. geen idee heb geen boiler.
P18 = 23. idem
P19 = 30. idem
P20 = 70. idem
P21 = 65. idem
P22 = 0. dit is 1 als je op buitentemperatuur gaat werken( ga ik doen oktober 2025) hou topic in de gaten
P23 = 23. buitentemperatuur draaien zie p22 oktober 2025
P24 = 6. prima
P25 = 0. prima
P26 = -20. ( hier gaat je wp extra stroomverbruiken indien het deze temperatuur is en kijkt dan naar p27.
P27 = 60.Tijd van hoelang is wp aan het draaien op aangegeven temp zie p26
P28 = 1. prima
P29 = 1. prima
F01 = 4. prima
F02 = 2. op stop
F03 = 30. 120 (Ik dacht dat ik las dat @
LuckyArrows deze op 120 heeft staan. Is dat zo?)
F04 = 1. oke
F05 = 60. oke
F06 = 50. dit is op Manuel ( hand)
F07 is er niet
F08 = 80. Deze ook op 50 anders blijf je ER03 houden BELANGRIJK IN JE APP GEBRUIKERS INSTELLINGEN ZET DC CIRCULATIEPOMP MODUS AUTOMATISCH 9 VERMINDERD JE STORINGEN MITS F08 OP 50 STAAT)
S01 = 0. nvt
S02 = 180. nvt
Welke parameter was voor de delta? Begrijp ik het goed dat bijvoorbeeld een deltawaarde van 5 betekent dat de warmtepomp bij een gewenste temperatuur van 35 pas uitgaat als het buffervat 40 graden is, en een hogere deltawaarde verkleint dan de kans dat de warmtepomp gaat pendelen?
Het huis is zodanig geïsoleerd ( energielabel B ) dat water van 35 graden voldoende lijkt om met radiatoren de woonkamer op 19.75 graden te houden. Toen de buitentemperatuur rond en beneden het vriespunt zat, was een watertemperatuur van 45 graden nodig voor een woonkamertemperaturen van 18-21.5. Ik weet dus nog niet of het rendabel is voor mij persoonlijk om de radiatoren te vervangen door vloerverwarming. Misschien schaf ik in plaats daarvan 1 of 2 ClimateBoosters aan voor de radiatoren.
@
LuckyArrows welke tijdklok configuratie kan u/jij aanbevelen?
De aannemer heeft me ervan verzekerd dat twee 9kW warmtepompen geen extra stroomverbruik zouden opleveren in tegenstelling tot de twee 6kW warmtepompen die ik aanvankelijk zou krijgen. Ik zou graag willen bevestigen of het stroomverbruik wel of niet redelijk is. Het ziet ernaar uit dat werkelijk maar 1 van de 2 warmtepompen aangaat wanneer warmte nodig is, i.p.v. beide (tenzij ik de krachtmodus aanzet). Daar ben ik blij om. En over een paar maanden komt de leverancier een update installeren die ervoor zorgt dat de hoofdpomp en subpomp elkaar periodiek afwisselen zodat ze beide evenveel gebruikt worden. Mag ik vragen hoeveel stroomverbruik de Tuya/Smart Life applicatie bij jullie gemiddeld per dag registreert? Mijn verbruik ziet er tot nu zo uit voor deze maand:
[Afbeelding]
De piekwaarde van 18 is van de dag waarop ik het systeem opnieuw heb opgestart. Ik vraag me ook af of het geregistreerde verbruik m'n zonnepanelen in acht neemt, of dat het systeem misschien weer in storing zit, want het verbruik van de afgelopen dagen lijkt me nogal laag, maar m'n vaten en radiatoren worden nog steeds verwarmd.