Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-07 22:44
welzinga schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:53:
[...]

De aannemer/leverancier van de installatie heeft ook aangegeven om parameter F02 op 2 te zetten, dus dat de WP circulatiepomp uitgaat wanneer de gewenste temperatuur is bereikt. Ik ga nog even afwachten en kijken of dit voorkomt dat de radiatoren warm blijven als m'n Avansa circulatiepomp uitstaat, maar dit lijkt het probleem niet op te lossen aangezien ik het een uur geleden heb gewijzigd, de radiatoren nog steeds warm zijn, en de temperatuur met een halve graad is gestegen.

Ik heb vaak moeite met het begrijpen van abstracte schema's zoals de tekening die je me vraagt te vergelijken met m'n installatie. Ik begrijp de tekening helaas niet genoeg om er gebruik van te kunnen maken.

Op mijn WP display wordt het volgende schema getoond voor m'n installatie:
[Afbeelding]

M'n installatie is als volgt. De warmtepompen staan op het dak en zijn aangesloten op 2 leidingen (1 is aanvoer en de andere is retour, neem ik aan) die door een gat naar een ruimte lopen waar het binnendeel van de installatie is geplaatst:
[Afbeelding]

De onderstaande afbeelding is van de betreffende ruimte waar de twee leidingen via het plafond naar buiten zijn aangesloten op de warmtepompen. De linkerleiding bevat waarschijnlijk het water dat door de warmtepompen is verwarmd, want die is warmer dan de rechterleiding:
[Afbeelding]

De linker van de twee leidingen loopt naar de onderste aansluiting van de driewegklep (of vierwegklep, volgens het schema en de aannemer):
[Afbeelding]

En de rechter van de twee leidingen splitst halverwege af richting het expansievat en de radiatorleidingen, en loopt ook naar beneden en is daar aangesloten onderin zowel het buffervat als de hygiëneboiler:
[Afbeelding]

Van de driewegklep is de leiding rechts aangesloten op de hygiëneboiler:
[Afbeelding]

En de leiding rechts van de driewegklep splitst naar het buffervat en de Avansa circulatiepomp:
[Afbeelding]

En de leiding rechts van de Avansa circulatiepomp is aangesloten op de radiatoren. De leiding erboven is de eerdergenoemde leiding die vanuit de warmtepompen via het plafond binnenkomt en afsplitst naar het expansievat en de radiatorleidingen. Ik vermoed dat de leiding van de Avansa circulatiepomp de aanvoer is (want deze voelt warm aan) en dat die erboven de retour is (want die voelt kouder aan):
[Afbeelding]

In de bovenstaande afbeelding is ook een koperen leiding te zien. Deze komt uit de vloer en is aangesloten op een bovenaansluiting van de hygiëneboiler.

Op de onderstaande afbeelding is nog een koperen leiding te zien. Deze splitst in de blauwe buis af naar een onderaansluiting van het buffervat en gaat in de koperen buis verder naar de onderaansluiting van de hygiëneboiler:
[Afbeelding]

Met m'n huidige kennis vermoed ik dat dit de antwoorden zijn op je vragen:

- WP toevoer leiding naar driewegklep: ja
- Toevoer driewegklep leiding naar hygiëneboiler: ja.
- Toevoer driewegklep leiding naar buffervat: ja.NEE
- Buffervat CV leiding naar circulatiepomp: ja. NEE ( zit aan de toevoer naar buffervat)
- Retour CV leiding naar buffervat: ja.
- Retour buffervat naar WP: ja.
- Retour hygiëneboiler naar WP: ja.
Heb ook vermoeden dat je R290 rechterpomp niveau lager is dan de linkerpomp ? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:52
De WP was inderdaad waarschijnlijk in storing. Toen ik in de meterkast de stroom er 5 minuten afhaalde (op advies van de aannemer), toen werkte de pomp gelijk weer en was de fout m.b.t. de watertoevoer ook eindelijk weg. De vaten waren in een uur tijd in de krachtmodus opgewarmd en nu draait alles weer zoals voorheen. Natuurlijk heb ik nog wel steeds het probleem dat m'n radiatoren ten allen tijde warm zijn.

Bij het opnieuw opstarten van de WP begon het deel met het rode dopje (op de onderstaande afbeelding) te lekken vanwege de waterdruk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgPUIOMRmIALjd9OlLXL8Wek2Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTufhm8kwHH8NiHJ2VS4dsCF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou het doel daarvan kunnen zijn? De dop zit er nogal losjes op en het water spuit eruit zodra ik het een beetje linksom of rechtsom draai. Ik heb het zodanig kunnen omdraaien dat het is gestopt met lekken.

[ Voor 4% gewijzigd door welzinga op 05-03-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09-06 09:49
Je waterdruk is veel te hoog ,er word geadviseerd 1,8 druk in koude toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
wp.mol schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:36:
Je waterdruk is veel te hoog ,er word geadviseerd 1,8 druk in koude toestand.
Hoe zet ik de druk lager? Alles is inmiddels op de gewenste temperatuur (45 graden). De installateur heeft kortgeleden parameter F08 op 80% gezet en zei dat ik die wel zo kon laten. Is dat de oorzaak van de hoge druk?

[ Voor 30% gewijzigd door welzinga op 05-03-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Waar je vult kan je ook aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
wp.mol schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:39:
Waar je vult kan je ook aftappen.
Voor zover ik weet vult het automatisch. Hoe vind ik die plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
welzinga schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:02:
De WP was inderdaad waarschijnlijk in storing. Toen ik in de meterkast de stroom er 5 minuten afhaalde (op advies van de aannemer), toen werkte de pomp gelijk weer en was de fout m.b.t. de watertoevoer ook eindelijk weg. De vaten waren in een uur tijd in de krachtmodus opgewarmd en nu draait alles weer zoals voorheen. Natuurlijk heb ik nog wel steeds het probleem dat m'n radiatoren ten allen tijde warm zijn.

Bij het opnieuw opstarten van de WP begon het deel met het rode dopje (op de onderstaande afbeelding) te lekken vanwege de waterdruk:
[Afbeelding]

Wat zou het doel daarvan kunnen zijn? De dop zit er nogal losjes op en het water spuit eruit zodra ik het een beetje linksom of rechtsom draai. Ik heb het zodanig kunnen omdraaien dat het is gestopt met lekken.
Dat is je overdruk ventiel. Je druk staat veel te hoog moet ongeveer 1.8 bar zijn bij verwarmen dan loopt deze op. Zal even een emmer onder ventiel hoeden en deze naar 1.8 bar laten lopen indien warm mag 2.0 bar ook.

Je hoeft de WP niet op kracht te draaien, allemaal extra stroomverbruik.

Op je app kan je ook zien of je systeem in storing staat, maar ga de leidingen aanpassen!!! }) . Anders heb je straks weer de storing. Deze storing blijft terug komen en geloof mij, want ik heb deze storing ook :S Bij mij wordt het zo veranderd dat de WP niet direct meer op leiding van radiatoren zit oOo . Ik kan niet wachten tot dit is veranderd. Indien je het niet laat veranderen succes met je flow storingen.

Na wijziging van bij mij de leiding werk ga ik op buitentemperatuur draaien. Dit gaat echt schelen in de stroomverbruik. Kan nu niet omdat zoals gezegd de vervelende ... }) storingen.

Dus wat je nu moet doen verander de leiding werk en dan kan je de WP zo instellen dat je er heel veel plezier van kan hebben. _O-

Laat je leiding niet veranderen kan ik je niet verder helpen betreft waarom je radiatoren warm worden. T-splitsing weg en eigen leiding naar circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Lucky laat het mij weten als het goed werkt, ook wat de parameters betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:25:
Lucky laat het mij weten als het goed werkt, ook wat de parameters betreft?
ga ik zeker doen, let wel het is voor iedere woning net even anders. Dit heeft natuurlijk te maken met isolatie woning en je comfort gevoel.

Het zal pas in oktober zijn voor ik verder kan onderzoeken, welke stand parameters het worden. Eerst maar even wachten tot installatie parallel is geplaatst. Wel op de juiste manier _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Oke bedankt tot dan en succes bij de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:33:
Oke bedankt tot dan en succes bij de installatie.
Kan misschien al beetje bij jouw spieken, Heb jij nu de afgelopen winter je WP constant aan staan. Bedoel overdag heb je thermostaat op x graden. zodra warmte nodig is gaat circulatiepomp aan. en verwarmd de woning. WP houdt je buffervat warm op ingestelde waarde dacht bij jouw 35 of 40 graden? Alleen de Power World werkt op retourwater moet je delta T bij optellen. Dus op display 35 graden wordt 40 graden buffervat.40 graden wordt 45 graden.

In de nacht laat je deze dan ook aan op ingesteld temperatuur, en verlaag jij je kamer thermostaat naar lagere waarde?

Ik wil straks ze berekenen dat buiten temperatuur het water zo regelt dat buffervat wordt verwarmd op wat ik nodig heb om in de woonkamer het 20 graden te krijgen. Maar om 21:00 uur wil ik de instelling naar 19 graden terugzetten. Dan in de ochtend 6.00 uur weer 20 graden. Dat het rond 9 uur of iets later ook 20 graden is.

In de nacht wanneer het kouder is wil ik eigenlijk de WP via klok program van 21:00 uur tot 6:00 uur zo instellen dat buffervat op temperatuur blijft rond de 28 graden. ( dat is even ondervinden of het dan niet teveel afkoeld in huis. Plus berekenen of het qua verbruik wel voordeliger is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Ik moet nu weg kom er vanavond op terug.
Zal uitleggen hoe het bij ons werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Heb alle tijd, het is nog lang niet oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Onze woning uit 1954 is redelijk goed geïsoleerd, dak is geïsoleerd vloeren zijn geïsoleerd boven verdieping dubbel glas
Beganegrond triple glas.
WP 040 power world 3 fase aansluiting.
Buffervat 200 liter.
Buffervat wordt verwarmt op 35 Dela 5.
Warmtepomp verwarmt alleen het buffervat.
Op het buffervat zitten 4 aansluitingen 2x aanvoer en 2x retour.
Aanvoer buffervat naar de verdeler van de Vloerverwarming 8 groep 3 groepen naar de kamer en 2 groepen naar de keuken deze groepen worden gestuurd door de zoneregeling op advies van de kamer thermostaat en de keuken thermostaat.
De groepen worden afgesloten als de temparatuur berijkt is.
Er blijven 3 groepen over en die staan altijd open voorhal achterhal en de badkamer.
Themparatuur keuken 20gr kamer 21 gr dag en nacht. Totale energie gebruik 2024 4,1 megawatt en terug geleverd 4,5 megawatt.
Totaal onder aan de streep nul euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Warm water voor de douche en de keuken
Daar hebben wij twee doorstromers voor.
Een voor de keuken en een voor de badkamer.
Dus de is energie neutraal, dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:51:
Onze woning uit 1954 is redelijk goed geïsoleerd, dak is geïsoleerd vloeren zijn geïsoleerd boven verdieping dubbel glas
Beganegrond triple glas.
WP 040 power world 3 fase aansluiting.
Buffervat 200 liter.
Buffervat wordt verwarmt op 35 Dela 5.
Warmtepomp verwarmt alleen het buffervat.
Op het buffervat zitten 4 aansluitingen 2x aanvoer en 2x retour.
Aanvoer buffervat naar de verdeler van de Vloerverwarming 8 groep 3 groepen naar de kamer en 2 groepen naar de keuken deze groepen worden gestuurd door de zoneregeling op advies van de kamer thermostaat en de keuken thermostaat.
De groepen worden afgesloten als de temparatuur berijkt is.
Er blijven 3 groepen over en die staan altijd open voorhal achterhal en de badkamer.
Themparatuur keuken 20gr kamer 21 gr dag en nacht. Totale energie gebruik 2024 4,1 megawatt en terug geleverd 4,5 megawatt.
Totaal onder aan de streep nul euro.
Dus je WP staat dag en nacht aan je buffervat te verwarmen, waarbij dus de 40 graden ( 35 graden instelling + 5 graden delta T) voldoende was/is om gehele winter je woning te verwarmen 20 en 21 °C.

Bij mij zal het bijna het zelfde gaan, ik heb 5 groepen vloerverwarming ( geen zone regeling) 2 groepen keuken en 3 groepen woonkamer verdeler hangt in hal, daar vandaan gaan leidingen richting woonkamer en keuken. 1 woon thermostaat die straks de circulatiepomp aanstuurt. bij vraag.

Wat ik straks dan ga onderzoeken, welk watertemperatuur heb ik nodig bij buitentemperatuur tussen 15°C en -5°C. Dit wordt dan in parameter gezet dit houdt in dat dan 28°C genoeg is om huis te verwarmen 20°C bij 15°C en 41°C bij -5°C. Dit zal heel veel energie moeten besparen. Ben er alleen nog niet over uit of ik de WP in de nacht dan ook laat door draaien. Of een tijdklok ga instellen op een x temperatuur tussen 22:00 en 6:00 uur. Dit alles pas na verandering en volgende winter. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Bij ons is de zoneregeling nodig omdat de keuken pal op het oosten zit.
En de kamer op de zuidkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Inmiddels begrijp ik m'n installatie wat beter. Volgens de aannemer/leverancier heb ik geen terugslagklep nodig behalve in een bepaald geval dat bijna niet voorkomt. Verder hebben m'n buitenleidingen geen warmtelint omdat ze zijn geïsoleerd.
LuckyArrows schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:02:
[...]
Bij mij wordt het zo veranderd dat de WP niet direct meer op leiding van radiatoren zit oOo . Ik kan niet wachten tot dit is veranderd. Indien je het niet laat veranderen succes met je flow storingen.

Na wijziging van bij mij de leiding werk ga ik op buitentemperatuur draaien. Dit gaat echt schelen in de stroomverbruik.

Dus wat je nu moet doen verander de leiding werk en dan kan je de WP zo instellen dat je er heel veel plezier van kan hebben. _O-

Laat je leiding niet veranderen kan ik je niet verder helpen betreft waarom je radiatoren warm worden. T-splitsing weg en eigen leiding naar circulatiepomp.
Ik kan ook niet wachten tot de installateur het probleem met de aansluiting hier komt oplossen. Maar hij heeft momenteel geen tijd en is blijkbaar binnenkort van plan een klep te zetten op de leiding waar die afsplitst naar zowel het buffervat als de verwarmingsleiding van het huis, dus hij is niet van plan de T-splitsing te verwijderen. Als ik het goed begrijp, dan worden straks zowel de klep als de circulatiepomp door de thermostaat aangestuurd en is dan het probleem opgelost dat water dat voor het buffervat bestemd is ten allen tijde ook naar de radiatoren wordt gepompt. Ik ga hem waarschuwen dat ik hem gewoon terug laat komen als de storing terugkomt of de radiatoren nog steeds altijd warm zijn. Ik heb liever dat hij de T-splitsing verwijderd.

Ik heb laatst het systeem voor het eerst uit en weer aan gedaan, op advies van de aannemer omdat het systeem blijkbaar een storing had. Na het opstarten was de constante foutmelding (ER03: storing in the watertoevoer) ook eindelijk weg, maar toen was de waterdruk te hoog. Mijn beste gok over de oorzaak van de hoge druk is dat parameter F08 op 80% was gezet door de installateur. Na enige tijd kwam de ER03 foutmelding helaas weer terug en nu gaat die weer niet weg. De waterdruk zakte ook gaandeweg voordat de storing optrad. Ik heb gister parameter F08 weer op 80% gezet en vandaag is de waterdruk weer iets gestegen. Hopelijk verdwijnt de storing op een gegeven moment weer. Misschien moet ik een beetje experimenteren met deze parameter. Maar ik weet pas definitief waar ik aan toe ben als de klep is geïnstalleerd die de warmtepomp ervan weerhoudt om water naar de radiatoren te pompen.

De parameters zijn als volgt:
P01 = 6.
P02 = 6.
P03 = 45.
P04 = 20.
P05 = 35.
P06 = 120.
P07 = 93.
P08 = 0.
P09 = 70.
P10 = 70.
P11 = -1.
P12 = 8.
P13 = 20.
P14 = 5.
P15 = 5.
P16 = 5.
P17 = 0.
P18 = 23.
P19 = 30.
P20 = 70.
P21 = 65.
P22 = 0.
P23 = 23.
P24 = 6.
P25 = 0.
P26 = -20.
P27 = 60.
P28 = 1.
P29 = 1.
F01 = 4.
F02 = 2.
F03 = 30. (Ik dacht dat ik las dat @LuckyArrows deze op 120 heeft staan. Is dat zo?)
F04 = 1.
F05 = 60.
F06 = 50.
F07 (deze is bij mij niet zichtbaar. Bij jullie wel?)
F08 = 80.
S01 = 0.
S02 = 180.

Welke parameter was voor de delta? Begrijp ik het goed dat bijvoorbeeld een deltawaarde van 5 betekent dat de warmtepomp bij een gewenste temperatuur van 35 pas uitgaat als het buffervat 40 graden is, en een hogere deltawaarde verkleint dan de kans dat de warmtepomp gaat pendelen?

Het huis is zodanig geïsoleerd ( energielabel B ) dat water van 35 graden voldoende lijkt om met radiatoren de woonkamer op 19.75 graden te houden. Toen de buitentemperatuur rond en beneden het vriespunt zat, was een watertemperatuur van 45 graden nodig voor een woonkamertemperaturen van 18-21.5. Ik weet dus nog niet of het rendabel is voor mij persoonlijk om de radiatoren te vervangen door vloerverwarming. Misschien schaf ik in plaats daarvan 1 of 2 ClimateBoosters aan voor de radiatoren.

@LuckyArrows welke tijdklok configuratie kan u/jij aanbevelen?

De aannemer heeft me ervan verzekerd dat twee 9kW warmtepompen geen extra stroomverbruik zouden opleveren in tegenstelling tot de twee 6kW warmtepompen die ik aanvankelijk zou krijgen. Ik zou graag willen bevestigen of het stroomverbruik wel of niet redelijk is. Het ziet ernaar uit dat werkelijk maar 1 van de 2 warmtepompen aangaat wanneer warmte nodig is, i.p.v. beide (tenzij ik de krachtmodus aanzet). Daar ben ik blij om. En over een paar maanden komt de leverancier een update installeren die ervoor zorgt dat de hoofdpomp en subpomp elkaar periodiek afwisselen zodat ze beide evenveel gebruikt worden. Mag ik vragen hoeveel stroomverbruik de Tuya/Smart Life applicatie bij jullie gemiddeld per dag registreert? Mijn verbruik ziet er tot nu zo uit voor deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_4n_TIV1t35sDXDXpLoht5fR5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQDnLzWqYxCD49aD0aIxpPpV.jpg?f=fotoalbum_large
De piekwaarde van 18 is van de dag waarop ik het systeem opnieuw heb opgestart. Ik vraag me ook af of het geregistreerde verbruik m'n zonnepanelen in acht neemt, of dat het systeem misschien weer in storing zit, want het verbruik van de afgelopen dagen lijkt me nogal laag, maar m'n vaten en radiatoren worden nog steeds verwarmd.

[ Voor 26% gewijzigd door welzinga op 12-03-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Hoi Welzinga,

Probeer nog 1x iets te verduidelijken betreft werking warmtepomp.

Warmtepomp is eigenlijk bedoeld om zuinig te draaien op lage temperaturen MAX 40°C. Lager temperatuur is minder verbruik. Ideaal voor vloerverwarming

Kracht modus is hoge verbruik in je energie ( niet gebruiken) Heb totaal geen zin. Slimme modus laten staan.

Waterdruk MOET naar 1.8 Bar koud systeem worden teruggebracht!! Even aftappen. Boven de 2.0 BAR mag NIET. Bij koude leidingen.

F08 op 50% zetten bij 80% stroomt het te snel door je systeem je leidingen naar radiatoren zijn 15mm vind je circulatiepomp van je WP niet lekker.

NU KOMEN WE OP HET PUNT DAT KLEP GEEN ZIN HEEFT. INSTALLATEUR HOUDT GEEN REKENING MET FLOW SNELHEID VAN CIRCULLATIEPOMP WP. DAAROM MOET HIJ DE T-SPLITSING ER TUSSEN UIT HALEN.
Waarom nou WP verwarmd je buffervat, circulatiepomp van je leidingen krijgt aanvraag voor warmte huiskamer. Deze pomp is gelijk aan je vroegere CV pomp je krijgt geen ER03 storingen meer!
Ik heb het nu ook de ER03 storing, omdat de kracht van WP te groot is voor je radiatoren leidingen.

Het is jouw installatie, bij mij wordt nu de WP straks zo aangesloten dat WP alleen de buffervat verwarmd dus leiding naar buffervat en leiding naar WP gaat. (NIET MET T- SPLITSING) Leiding van buffervat naar circulatiepomp woning radiatoren en retour leiding naar buffervat.

DIT ALLES OP ADVIES VAN POWER WORLD ZO MOET HET WORDEN GEINSTALEERD ZOWEL POWER WORLD NL ALS CHN GEVEN DIT AAN. Installateur zo laten uitvoeren. T-splitsing moet worden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
welzinga schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:25:
Inmiddels begrijp ik m'n installatie wat beter. Volgens de aannemer/leverancier heb ik geen terugslagklep nodig behalve in een bepaald geval dat bijna niet voorkomt. Verder hebben m'n buitenleidingen geen warmtelint omdat ze zijn geïsoleerd.

[...]

Ik kan ook niet wachten tot de installateur het probleem met de aansluiting hier komt oplossen. Maar hij heeft momenteel geen tijd en is blijkbaar binnenkort van plan een klep te zetten op de leiding waar die afsplitst naar zowel het buffervat als de verwarmingsleiding van het huis, dus hij is niet van plan de T-splitsing te verwijderen. Als ik het goed begrijp, dan worden straks zowel de klep als de circulatiepomp door de thermostaat aangestuurd en is dan het probleem opgelost dat water dat voor het buffervat bestemd is ten allen tijde ook naar de radiatoren wordt gepompt. Ik ga hem waarschuwen dat ik hem gewoon terug laat komen als de storing terugkomt of de radiatoren nog steeds altijd warm zijn. Ik heb liever dat hij de T-splitsing verwijderd.

Ik heb laatst het systeem voor het eerst uit en weer aan gedaan, op advies van de aannemer omdat het systeem blijkbaar een storing had. Na het opstarten was de constante foutmelding (ER03: storing in the watertoevoer) ook eindelijk weg, maar toen was de waterdruk te hoog. Mijn beste gok over de oorzaak van de hoge druk is dat parameter F08 op 80% was gezet door de installateur. Na enige tijd kwam de ER03 foutmelding helaas weer terug en nu gaat die weer niet weg. De waterdruk zakte ook gaandeweg voordat de storing optrad. Ik heb gister parameter F08 weer op 80% gezet en vandaag is de waterdruk weer iets gestegen. Hopelijk verdwijnt de storing op een gegeven moment weer. Misschien moet ik een beetje experimenteren met deze parameter. Maar ik weet pas definitief waar ik aan toe ben als de klep is geïnstalleerd die de warmtepomp ervan weerhoudt om water naar de radiatoren te pompen.

De parameters zijn als volgt:
P01 = 6. ( 05) Delta T
P02 = 6. (05) Delta T Douche
P03 = 45. is je douche water warm genoeg prima anders verhogen
P04 = 20. Koeling kan bij jouw niet.
P05 = 35. verwarmen woning krijg je niet warm hoger zetten ik denk bij radiatoren +/- 40 = 45°C
P06 = 120. prima
P07 = 93. prima
P08 = 0. prima
P09 = 70. prima
P10 = 70. indien niet te veel ijsafzetting zo laten zie je te veel ijs aan zijkant verlagen. 60 min.
P11 = -1. prima
P12 = 8. ontdooi tijd, meestal goed maar na ontdooien teveel ijs tijd verhogen.
P13 = 20. prima
P14 = 5. prima
P15 = 5. prima
P16 = 5 prima.
P17 = 0. geen idee heb geen boiler.
P18 = 23. idem
P19 = 30. idem
P20 = 70. idem
P21 = 65. idem
P22 = 0. dit is 1 als je op buitentemperatuur gaat werken( ga ik doen oktober 2025) hou topic in de gaten
P23 = 23. buitentemperatuur draaien zie p22 oktober 2025
P24 = 6. prima
P25 = 0. prima
P26 = -20. ( hier gaat je wp extra stroomverbruiken indien het deze temperatuur is en kijkt dan naar p27.
P27 = 60.Tijd van hoelang is wp aan het draaien op aangegeven temp zie p26
P28 = 1. prima
P29 = 1. prima
F01 = 4. prima
F02 = 2. op stop
F03 = 30. 120 (Ik dacht dat ik las dat @LuckyArrows deze op 120 heeft staan. Is dat zo?)
F04 = 1. oke
F05 = 60. oke
F06 = 50. dit is op Manuel ( hand)
F07 is er niet
F08 = 80. Deze ook op 50 anders blijf je ER03 houden BELANGRIJK IN JE APP GEBRUIKERS INSTELLINGEN ZET DC CIRCULATIEPOMP MODUS AUTOMATISCH 9 VERMINDERD JE STORINGEN MITS F08 OP 50 STAAT)
S01 = 0. nvt
S02 = 180. nvt

Welke parameter was voor de delta? Begrijp ik het goed dat bijvoorbeeld een deltawaarde van 5 betekent dat de warmtepomp bij een gewenste temperatuur van 35 pas uitgaat als het buffervat 40 graden is, en een hogere deltawaarde verkleint dan de kans dat de warmtepomp gaat pendelen?

Het huis is zodanig geïsoleerd ( energielabel B ) dat water van 35 graden voldoende lijkt om met radiatoren de woonkamer op 19.75 graden te houden. Toen de buitentemperatuur rond en beneden het vriespunt zat, was een watertemperatuur van 45 graden nodig voor een woonkamertemperaturen van 18-21.5. Ik weet dus nog niet of het rendabel is voor mij persoonlijk om de radiatoren te vervangen door vloerverwarming. Misschien schaf ik in plaats daarvan 1 of 2 ClimateBoosters aan voor de radiatoren.

@LuckyArrows welke tijdklok configuratie kan u/jij aanbevelen?

De aannemer heeft me ervan verzekerd dat twee 9kW warmtepompen geen extra stroomverbruik zouden opleveren in tegenstelling tot de twee 6kW warmtepompen die ik aanvankelijk zou krijgen. Ik zou graag willen bevestigen of het stroomverbruik wel of niet redelijk is. Het ziet ernaar uit dat werkelijk maar 1 van de 2 warmtepompen aangaat wanneer warmte nodig is, i.p.v. beide (tenzij ik de krachtmodus aanzet). Daar ben ik blij om. En over een paar maanden komt de leverancier een update installeren die ervoor zorgt dat de hoofdpomp en subpomp elkaar periodiek afwisselen zodat ze beide evenveel gebruikt worden. Mag ik vragen hoeveel stroomverbruik de Tuya/Smart Life applicatie bij jullie gemiddeld per dag registreert? Mijn verbruik ziet er tot nu zo uit voor deze maand:
[Afbeelding]
De piekwaarde van 18 is van de dag waarop ik het systeem opnieuw heb opgestart. Ik vraag me ook af of het geregistreerde verbruik m'n zonnepanelen in acht neemt, of dat het systeem misschien weer in storing zit, want het verbruik van de afgelopen dagen lijkt me nogal laag, maar m'n vaten en radiatoren worden nog steeds verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Je verbruik hangt helemaal af van wat je doet, mijn verbruik van de afgelopen maand Maart:

1-2-3-4 maart 14KWh totaal 56 KWh
5 maart 12
6- 7kwh
7- 4 kwh
8- 3 kwh
9 4kwh
10 7 kwh
11e 13
12e 10 kwh
allemaal met vloerverwarming WP temperatuur 29°C is dus 34 °C Stand slim.
Thermostaat staat elke dag op 6 uur 19.5°C Om 15:00 uur naar 20°C Dan om 21:00 naar 19°C.
Mijn thermostaat werkt op -0.5 °C Dus als woning 0.5 lager is dan ingesteld vb 19.5 is dan 19.0 WP gaat aan. Dat is nu het geval straks na verandering wordt dit anders.

Probeer zo min mogelijk temperatuur te wijzigen, heb ook geprobeerd om in de avond thermostaat naar 18.0 te zetten dus bij 17.5 WP aan dit kost zo veel meer stroom, dan temperatuur gelijk te houden verschil van 1.0 graad is veel goedkoper dan verschil van 2.0 graden. Bij mij scheelt dit 5%. meer verbruik bij 2.0 graad verschil.

In je app staat wat je WP verbruikt en je zonnepanelen heeft hier geen invloed op. Is dus verbruik WP. In slimmemeter portaal kan je wel kijken wat je verbruik is minus WP.

Dus bij zon zal je direct verbruiken via panelen, alleen je app geeft dus aan wat je verbruikt. Zo kan je zien wat je jaar verbruik zal zijn en een indicatie geven.

Maar bij jouw zal er een torenhoge verbruik zijn als je zo doorgaat als wat je nu aan het doen bent, op kracht zetten en dan uit. constante temperatuur is de manier.

Maar eerst die stomme T-splitsing eruit laten halen. Niet een klep die samen werkt met je circulatiepomp hoe meer aansturingen des te complexer het wordt.

O dan nog een punt betreft T-splitsing, je WP gaat in de winter regelmatig ontdooien, als bij jouw straks de T-splitsing blijft zitten en je bent je woning aan het verwarmen dus klep ( die installateur wil monteren) naar circulatiepomp staat open.
WP gaat in ontdooistand wat gaat hij dan doen hij onttrekt je warm water dan uit je buffervat MAAR OOK uit je radiatoren. Systeem radiatoren worden koud, afkoeling in woonkamer 8 minuten lang elk 70 minuten of korter. Dan moet wp je radiatoren verwarmen en buffervat. :(
Indien T-splitsing eruit wordt gehaald haalt hij het alleen uit je buffervat warm water en deze is groot genoeg om die 8 minuten te overbruggen. Geen kou in woning!! Hou hier ook rekening mee. _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door LuckyArrows op 13-03-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
LuckyArrows schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:30:
Probeer nog 1x iets te verduidelijken betreft werking warmtepomp.

Warmtepomp is eigenlijk bedoeld om zuinig te draaien op lage temperaturen MAX 40°C. Lager temperatuur is minder verbruik. Ideaal voor vloerverwarming

Kracht modus is hoge verbruik in je energie ( niet gebruiken) Heb totaal geen zin. Slimme modus laten staan.

Waterdruk MOET naar 1.8 Bar koud systeem worden teruggebracht!! Even aftappen. Boven de 2.0 BAR mag NIET. Bij koude leidingen.

F08 op 50% zetten bij 80% stroomt het te snel door je systeem je leidingen naar radiatoren zijn 15mm vind je circulatiepomp van je WP niet lekker.

NU KOMEN WE OP HET PUNT DAT KLEP GEEN ZIN HEEFT. INSTALLATEUR HOUDT GEEN REKENING MET FLOW SNELHEID VAN CIRCULLATIEPOMP WP. DAAROM MOET HIJ DE T-SPLITSING ER TUSSEN UIT HALEN.
Waarom nou WP verwarmd je buffervat, circulatiepomp van je leidingen krijgt aanvraag voor warmte huiskamer. Deze pomp is gelijk aan je vroegere CV pomp je krijgt geen ER03 storingen meer!
Ik heb het nu ook de ER03 storing, omdat de kracht van WP te groot is voor je radiatoren leidingen.

Het is jouw installatie, bij mij wordt nu de WP straks zo aangesloten dat WP alleen de buffervat verwarmd dus leiding naar buffervat en leiding naar WP gaat. (NIET MET T- SPLITSING) Leiding van buffervat naar circulatiepomp woning radiatoren en retour leiding naar buffervat.

DIT ALLES OP ADVIES VAN POWER WORLD ZO MOET HET WORDEN GEINSTALEERD ZOWEL POWER WORLD NL ALS CHN GEVEN DIT AAN. Installateur zo laten uitvoeren. T-splitsing moet worden verwijderd.
Ik ben ervan bewust dat vloerverwarming goed is met een warmtepomp omdat het doorgaans met een watertemperatuur van 35 graden in staat is een huis te verwarmen, terwijl radiatoren doorgaans 55/70 graden nodig hebben om hetzelfde te doen. En dat een warmtepomp niet moet worden gebruikt om radiatoren te voorzien van watertemperaturen 55/70 graden omdat het stroomverbruik dan te hoog is. Maar er zijn ook Tweakers die zeggen dat vloerverwarming optioneel is als de radiatoren toch wel je huis voldoende kunnen verwarmen met een watertemperatuur van 45 graden of lager. Natuurlijk is vloerverwarming altijd beter, maar als het verschil in watertemperatuur (en dus het verschil in stroomverbruik) te klein is om de investering in vloerverwarming snel terug te verdienen in stroombesparing, dan kan een warmtepomp in combinatie met radiatoren juist goedkoper zijn.

Toen ik sprak over de krachtmodus, bedoelde ik dat ik het eenmalig ongeveer een uurtje heb gebruikt nadat de warmtepomp in storing was getreden, het water in de vaten onder de 15 graden was gezakt, en ik op advies van de aannemer de stroom er 5 minuten af heb gehaald zodat alles kon herstarten. Ik heb de krachtmodus verder niet in gebruik. Ik begrijp dat twee 9kW warmtepompen echt veel oververmogen is. Dan is de krachtmodus nooit nodig, maar omdat beide vaten <15 graden waren, wilde ik het snel eventjes opwarmen.

Wat bedoel je precies met "koud systeem" bij 1.8 bar. M'n leidingen zijn momenteel nooit koud vanwege de T-splitsing naar de leidingen. Bedoel je dat zodra de T-splitsing is weggehaald, ik dan moet opletten dat het niet hoger moet zijn dan 1.8 bar als ik de circulatiepomp aanzet bij koude leidingen?

De ER03 storing is ontzettend vervelend. Ik hoop dat die bij ons beide binnenkort permanent is opgelost. Zou je me kunnen uitleggen hoe het kan dat het warme water in het buffervat zou blijven als de T-splitsing wordt verwijderd en een separate aansluiting vanuit het buffervat naar de circulatiepomp wordt aangesloten? Ik probeer te begrijpen waarom de WP dan niet het water vanuit het buffervat alsnog door de circulatiepomp zou drukken, zoals het momenteel lijkt te doen met de T-splitsing. De installateur komt aankomende maandag en ik wil gaan aandringen dat hij de T-splitsing verwijderd, maar ik heb meer kans van slagen om hem te overtuigen als ik begrijp waarom een T-splitsing met een klep slechter is dan het verwijderen van de T-splitsing.

[ Voor 3% gewijzigd door welzinga op 13-03-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
LuckyArrows schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:19:
Maar eerst die stomme T-splitsing eruit laten halen. Niet een klep die samen werkt met je circulatiepomp hoe meer aansturingen des te complexer het wordt.

O dan nog een punt betreft T-splitsing, je WP gaat in de winter regelmatig ontdooien, als bij jouw straks de T-splitsing blijft zitten en je bent je woning aan het verwarmen dus klep ( die installateur wil monteren) naar circulatiepomp staat open.
WP gaat in ontdooistand wat gaat hij dan doen hij onttrekt je warm water dan uit je buffervat MAAR OOK uit je radiatoren. Systeem radiatoren worden koud, afkoeling in woonkamer 8 minuten lang elk 70 minuten of korter. Dan moet wp je radiatoren verwarmen en buffervat. :(
Indien T-splitsing eruit wordt gehaald haalt hij het alleen uit je buffervat warm water en deze is groot genoeg om die 8 minuten te overbruggen. Geen kou in woning!! Hou hier ook rekening mee. _/-\o_
En ik vrees dat meerdere aansluitingen (dus klep + circulatiepomp) de kans verdubbeld dat er iets misgaat, want zonder klep hoef ik me alleen zorgen te maken of de circulatiepomp correct werkt, maar met de combinatie van beide heb ik de zorg dat ze beide ten allen tijde correct moeten samenwerken. Ik vind dat geen goede oplossing en hoop dat ik de installateur op andere gedachten kan brengen. Bedankt voor de informatie m.b.t. het negatieve effect van de T-splitsing tijdens de winterperiode. Hiermee kan ik hopelijk bij de installateur aandringen om die T-spliting volledig weg te halen. Ik wil gewoon dat hij alles volledig correct installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Het systeem is gister blijkbaar weer volledig in storing getreden. We merkten dat het gister kouder werd in huis en zojuist zag ik dat de temperatuur in de vaten weer onder de 15 graden ligt. Ik moet dus noodgedwongen voor de 2e keer sinds alles is geinstalleerd, weer tijdelijk de stroom eraf halen om het systeem te resetten. Vervelend gedoe.

Ik heb trouwens 2 tekeningen gemaakt. Volgens mij is het systeem zodanig geinstalleerd en wil de installateur na de T-splitsing de klep installeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07seoBa07kUpL4k4vNDPr3veg5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvAGesp1ZcmgD5CQpQZBolIi.png?f=fotoalbum_large

@LuckyArrows, en als ik je goed begrijp, dan is jouw advies om het zo te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYLY5_WM6lIx-GNa_i2oKBR1xeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q57WlGJbWehw9CNyap5UlwCK.png?f=fotoalbum_large

Volgens de aannemer zou ik trouwens een vierwegklep moeten hebben. @LuckyArrows, weet je toevallig hoe een schema van twee warmtepompen in cascade-modus in combinatie met een vierwegklep eruit zou moeten zien? Ik ben van plan de installateur te vertellen dat ik het wil hebben zoals ik met de aannemer heb afgesproken, niet zoals de installateur het zelf wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Vertel het nog eenmaal.
Wp houdt het buffervat en het boiler vat op temparatuur via de drieweg klep.
Aan het buffervat zitten 4 aansluitingen, tweemaal aanvoer en tweemaal retour.
1x aanvoer en retour gebruikt de Wp.
andere aanvoer en retour gaannaar het systeem.
Als de Wp klaar is met verwarmen stopt hij ook de de pomp stopt.
De exstra pomp monteren aan de zuigsijde van het buffervat, en aan laten staan zodat hij het water brengt waar vraag is.
Zo simpel werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
wp.mol schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:49:
Vertel het nog eenmaal.
De exstra pomp monteren aan de zuigsijde van het buffervat, en aan laten staan zodat hij het water brengt waar vraag is.
Zo simpel werkt het.
De installateur heeft het hier zo aangesloten dat de retourleiding (van de radiatoren) opsplitst naar boven toe (naar de WP op het dak) en naar beneden toe (onderin het buffervat). Is dit wel correct of zou de retour van de WP separaat moeten zijn van de retour uit de radiatoren? De installateur komt aankomende maandag en ik wil proberen hem zoveel mogelijk het systeem te laten wijzigen zoals jullie aanbevelen, maar dan moet ik helaas voldoende begrijpen wat er mis is. Vandaar m'n vraag.

Dit is trouwens het schema waar m'n installatie momenteel (nog) op is gebaseerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y605cf6AJ57MYC8Nrtp9M9O6o3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXTEdrCfwZ7aZhuNP8us9fNC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door welzinga op 14-03-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
welzinga schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:50:
Het systeem is gister blijkbaar weer volledig in storing getreden. We merkten dat het gister kouder werd in huis en zojuist zag ik dat de temperatuur in de vaten weer onder de 15 graden ligt. Ik moet dus noodgedwongen voor de 2e keer sinds alles is geinstalleerd, weer tijdelijk de stroom eraf halen om het systeem te resetten. Vervelend gedoe.

Ik heb trouwens 2 tekeningen gemaakt. Volgens mij is het systeem zodanig geinstalleerd en wil de installateur na de T-splitsing de klep installeren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens de aannemer zou ik trouwens een vierwegklep moeten hebben. @LuckyArrows, weet je toevallig hoe een schema van twee warmtepompen in cascade-modus in combinatie met een vierwegklep eruit zou moeten zien? Ik ben van plan de installateur te vertellen dat ik het wil hebben zoals ik met de aannemer heb afgesproken, niet zoals de installateur het zelf wil installeren.
[Afbeelding]

ZO MOET HET LEES OOK EVEN WAT WP.MOL SCHRIJFT.
JE BLIJFT PROBLEMEN HOUDEN MET HUIDIGE OPSTELLING.

JE LAAT HET ZO MAKEN WP AANSLUITEN ALS VOLGT.

AANVOER EN RETOUR LEIDING NAAR BOILER EN BUFFERVAT. VAN DE 4 AANSLUITINGEN OP BUFFERVAT ZIJN ER NU 2 BEZET.

AANVOER NAAR RADIATOREN EN AFVOER NAAR BUFFERVAT LAATSTE 2 AANSLUITINGEN NU OOK BEZET.

VOOR ALLE DUIDELIJKHEID! :( LAAT JE HET ZO NIET AANSLUITEN VEEL SUCCES MET JE STORINGEN DEZE BLIJVEN :Y )

Heb heb je alles zoals we nu hebben beschreven, kan jij ivm radiatoren je woning warm krijgen met ingestelde temperatuur 40 graden. ( speciaal voor jouw wil ik je instellingen geven voor op buitentemperatuur te laten werken. Alleen als je installatie is gewijzigd.
Waarom doet monteur zo moeilijk als hij je leidingen veranderd heeft hij geen gezeur meer over flowstoringen. Hier kan je alle info krijgen qua instellingen. oOo

Voor mij houdt het op met huidige installatie, wijzig het zoals nu besproken, zeg gewoon dat hij het zo moet doen, waarom? Power World adviseert het ook zo, dat is leverancier :? Het is anders denken CV of WP wereld van verschil qua gebruik aansluiten en instellen. :Y

Laat hij anders Eric van Gasvrij bellen is de leverancier van Power World is een expert in WP techniek die zal het hem ook vertellen dat het zo moet worden aangesloten oOo :Y

[ Voor 3% gewijzigd door LuckyArrows op 15-03-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfI_G0OQYkd9KWhHaEVNzm2xoZQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/cc7Ess39JwuA1wx0dRPc0FNG.webp?f=user_large

print uit en zeg zo moet het hij begrijpt het wel. Dit is advies van Power World hoe de leidingen MOETEN worden aangesloten.
Is tekening van een ander bekend merk Daalderop die installeert ook zo :Y

[ Voor 37% gewijzigd door LuckyArrows op 15-03-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Maar welzinga dit moet die monteur toch weten dat je het zo aan moet sluiten zoals de tekening laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Ik ben verrast door het defaitisme (of de frustratie) dat naar mij toe begint op te treden aangezien ik niet probeer te beargumenteren dat m'n installatie correct is en niet heb gezegd het zo te willen houden. Integendeel, ik doe m'n uiterste best de tekening van @LuckyArrows (de tekening van Daalderop) te begrijpen en dat is bijna gelukt. Ik ben het met jullie eens dat ik de tekening simpelweg aan de installateur kan laten zien, maar installateurs hebben vaak een sterke eigen mening en luisteren moeilijk naar een klant die z'n eigen eisen niet begrijpt. Wanneer de installateur hier maandag komt, heb ik hopelijk voldoende kennis om te kunnen bevestigen dat het correct wordt aangesloten en hem anders bij te sturen, dus ik ben van plan de tekening erbij te hebben en ik begrijp inmiddels bijna volledig hoe mijn huidige installatie verschilt van de tekening. Ontzettend bedankt! Heb alsjeblieft nog een beetje geduld voor mij. Mijn excuses als ik de indruk heb gewekt dat ik niet luister: ik gebruik al jullie advies en ga daarmee steeds naar m'n contactpersonen voor de installatie. Zonder jullie hulp had ik er niks van begrepen. Ik begon met bijna nul kennis en daarom duurt het lang voordat ik alles begin te begrijpen.

Ik zie op de tekening van @LuckyArrows dat de A-leiding (na de driewegklep) in serie naar het buffervat en de circulatiepomp gaat. Ik begrijp dat bij mij de A-leiding parallel naar het buffervat en de circulatiepomp gaat, en dit moet veranderd worden naar een serie-opstelling. Misschien gebruik ik de term "serie" niet correct, maar wat ik bedoel is dat de A-leiding rechtstreeks naar het buffervat moet gaan en dat vervolgens een uitgang van het buffervat rechtstreeks naar de circulatiepomp gaat.

Ik zie op de tekening dat de retour door het buffervat stroomt voordat het langs het expansievat en de boiler gaat richting de warmtepomp. In mijn installatie is de retour ook anders dan op de afbeelding: het gaat eerst langs het expansievat en splitst dan parallel op naar het de warmtepomp, het buffervat, en de boiler. Zou deze aansluiting van de retour ook voor problemen zorgen of moet ik me (voorlopig) alleen bezig houden met het probleem op de A-leiding na de driewegklep? Hier is een foto van hoe m'n retour is aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RImcDvDA0X-dplt-UGAWRe91Pos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FqlrMVYFW1x745NzkrgyaZ86.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik het goed dat het buffervat op de tekening van @LuckyArrows als het ware tussen twee separate waterstromingen in zit (de stroming die de warmtepomp creëert, en de stroming die de circulatiepomp creëert)? En dat m'n huidige, foutieve installatie enkel de warmtepompstroming heeft en het water langs het buffervat gaat i.p.v. er naartoe?

UPDATE: Ik heb zojuist bericht gekregen dat het aangesloten zal worden zoals op de afbeelding wordt voorgeschreven.

[ Voor 16% gewijzigd door welzinga op 15-03-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
welzinga schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:55:
Ik ben verrast door het defaitisme (of de frustratie) dat naar mij toe begint op te treden aangezien ik niet probeer te beargumenteren dat m'n installatie correct is en niet heb gezegd het zo te willen houden. Integendeel, ik doe m'n uiterste best de tekening van @LuckyArrows (de tekening van Daalderop) te begrijpen en dat is bijna gelukt. Ik ben het met jullie eens dat ik de tekening simpelweg aan de installateur kan laten zien, maar installateurs hebben vaak een sterke eigen mening en luisteren moeilijk naar een klant die z'n eigen eisen niet begrijpt. Wanneer de installateur hier maandag komt, heb ik hopelijk voldoende kennis om te kunnen bevestigen dat het correct wordt aangesloten en hem anders bij te sturen, dus ik ben van plan de tekening erbij te hebben en ik begrijp inmiddels bijna volledig hoe mijn huidige installatie verschilt van de tekening. Ontzettend bedankt! Heb alsjeblieft nog een beetje geduld voor mij. Mijn excuses als ik de indruk heb gewekt dat ik niet luister: ik gebruik al jullie advies en ga daarmee steeds naar m'n contactpersonen voor de installatie. Zonder jullie hulp had ik er niks van begrepen. Ik begon met bijna nul kennis en daarom duurt het lang voordat ik alles begin te begrijpen.

Ik zie op de tekening van @LuckyArrows dat de A-leiding (na de driewegklep) in serie naar het buffervat en de circulatiepomp gaat. Ik begrijp dat bij mij de A-leiding parallel naar het buffervat en de circulatiepomp gaat, en dit moet veranderd worden naar een serie-opstelling. Misschien gebruik ik de term "serie" niet correct, maar wat ik bedoel is dat de A-leiding rechtstreeks naar het buffervat moet gaan en dat vervolgens een uitgang van het buffervat rechtstreeks naar de circulatiepomp gaat.

Ik zie op de tekening dat de retour door het buffervat stroomt voordat het langs het expansievat en de boiler gaat richting de warmtepomp. In mijn installatie is de retour ook anders dan op de afbeelding: het gaat eerst langs het expansievat en splitst dan parallel op naar het de warmtepomp, het buffervat, en de boiler. Zou deze aansluiting van de retour ook voor problemen zorgen of moet ik me (voorlopig) alleen bezig houden met het probleem op de A-leiding na de driewegklep? Hier is een foto van hoe m'n retour is aangesloten:
[Afbeelding]

Begrijp ik het goed dat het buffervat op de tekening van @LuckyArrows als het ware tussen twee separate waterstromingen in zit (de stroming die de warmtepomp creëert, en de stroming die de circulatiepomp creëert)? En dat m'n huidige, foutieve installatie enkel de warmtepompstroming heeft en het water langs het buffervat gaat i.p.v. er naartoe?

UPDATE: Ik heb zojuist bericht gekregen dat het aangesloten zal worden zoals op de afbeelding wordt voorgeschreven.
Welke afbeelding, die van jouw of de tekening van mij?

Als je maar gaat verwarmen via buffervat, WP alleen op buffervat en boiler aangesloten, belangrijk is dat je WP in ieder geval niet aangesloten is op je radiatoren leiding. Je kan tegen hem zeggen dat de leidingen van 15 mm de boosdoener zijn. WP heeft te grote stroming waardoor systeem in storing valt. Om je WP los te koppelen van je radiatoren door toevoer en retour naar buffervat te brengen en aparte leidingen vanuit buffervat naar je circulatiepomp te monteren zodat je met thermostaat bepaald wanneer deze gaat draaien. Zo wordt je radiatoren warm zonder dat je WP nog in storing valt.

Bekijk de tekening goed loop de leidingen van wp naar buffervat en boiler na, dan de leidingen van buffervat naar de vloerverwarming ( bij jouw zijn dat je radiatoren) als je de loop goed doorneemt begrijp je dan hoe het moet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:49:
Vertel het nog eenmaal.
Zo simpel werkt het.
Bedoel je met aan laten staan continu draaien? Dit is bij hem niet de bedoeling daar thermostaat pomp aan stuurt, om woning te verwarmen.

Bij jouw is dit wel nodig omdat anders je systeem dichtloopt je vloerverwarming wordt aangestuurd door 2 thermostaten indien beide dicht gaan heb je nog radiatoren open staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Vraagje aan Lucky klopt het dat jij stookt nu hybride en cv en dat er bij jou een terugslag klep is gemonteerd in bijde aan voeren van de cv en de hybride pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:29:
Vraagje aan Lucky klopt het dat jij stookt nu hybride en cv en dat er bij jou een terugslag klep is gemonteerd in bijde aan voeren van de cv en de hybride pomp?
Ik stook hybride, maar ze hebben bij mij het circus verkeerd aangesloten. CV ketel doet het niet ze hebben daar iets fout gedaan.
Geen terugslag kleppen gebruikt, ben benieuwd hoe ze straks de installatie gaan maken maar is nog even wachten op een buffervat uit Duitsland. Speciale maat qua hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Als ik naar de warmtepompen van welzinga kijk zie ik dat ze aan elkaar gekoppeld zijn zonder terugslag kleppen in de aanvoer leidingen. Dus als wp 1gaat werken heb wp 2 een probleem of andersom. Ook daar moeten ze naar kijken, ik vraag mij af of dit zo wel goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:10:
Als ik naar de warmtepompen van welzinga kijk zie ik dat ze aan elkaar gekoppeld zijn zonder terugslag kleppen in de aanvoer leidingen. Dus als wp 1gaat werken heb wp 2 een probleem of andersom. Ook daar moeten ze naar kijken, ik vraag mij af of dit zo wel goed functioneert.
Daar twijfel ik niet aan, gaat ook niet goed functioneren. Hij had beter WP 1 op zijn boiler kunnen zetten en WP 2 voor verwarmen. Maar wie ben ik. Eigenlijk beter is 1 WP en de 2e verkopen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wp.mol
Zeker weten, jammer voor hem dat dit allemaal zo gegaan is .
Maar als ze het gaan veranderen houdt hij ook nog wel leidingen over naar mijn idee.
We horen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsc2
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-06 13:13
Als dit een cascade opstelling moet voorstellen, klopt er niets van. Er ontbreken terugslagkleppen en de warmtepompen mogen nooit allebei op de driewegklep worden aangesloten. Zie onderstaand schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwd0ldOMg-M0QtX75bFmY7WECqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kVkGDzv60kqa7qwTCB1eLbwA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
LuckyArrows schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:59:
[...]
Welke afbeelding, die van jouw of de tekening van mij?

Als je maar gaat verwarmen via buffervat, WP alleen op buffervat en boiler aangesloten, belangrijk is dat je WP in ieder geval niet aangesloten is op je radiatoren leiding. Je kan tegen hem zeggen dat de leidingen van 15 mm de boosdoener zijn. WP heeft te grote stroming waardoor systeem in storing valt. Om je WP los te koppelen van je radiatoren door toevoer en retour naar buffervat te brengen en aparte leidingen vanuit buffervat naar je circulatiepomp te monteren zodat je met thermostaat bepaald wanneer deze gaat draaien. Zo wordt je radiatoren warm zonder dat je WP nog in storing valt.

Bekijk de tekening goed loop de leidingen van wp naar buffervat en boiler na, dan de leidingen van buffervat naar de vloerverwarming ( bij jouw zijn dat je radiatoren) als je de loop goed doorneemt begrijp je dan hoe het moet. :?
De installateur heeft afgelopen maandag de aanvoer losgemaakt van de circulatiepomp zodat de leiding enkel naar het buffervat loopt, en hij heeft de circulatiepomp rechtstreeks op een andere opening van het buffervat geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGFOxg1d70iBdblLhoGag9NYP2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcqr1NWqvOURmadeMGkRohPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb eerder gelezen dat heet water naar boven drijft en koud water naar beneden. Ik gok dat daarom de aanvoer en de circulatiepomp bovenin het buffervat zijn aangesloten en de retour onderin. De circulatiepomp zit nu op een aansluiting die 10cm lager zit dat de aanvoer, en ik vroeg de installateur of het misschien beter is de twee aansluitingen te wisselen zodat de leiding van de circulatiepomp hoger zit dan die van de aanvoer. Hij zei dat dit vrijwel niks uitmaakt. Is dat werkelijk zo of heeft het wel nut om de twee aansluitingen om te wisselen?

Ik heb het nog niet langdurig kunnen testen, maar het lijkt erop dat de radiatoren nu enkel warm worden als de thermostaat om warmte vraagt. Het ziet ernaar uit dat de WP dus nu niet meer water door de radiatoren pompt en dat dit nu enkel door de circulatiepomp wordt gedaan.

Ik heb geprobeerd de installateur te overtuigen om ook de retour aan te passen, maar hij was niet overtuigd dat het een verschil zou uitmaken. Met de huidige aansluiting zie ik het probleem voorkomen dat de WP in de winter voor de ontdooicyclus z'n water ook uit de radiatoren haalt i.p.v. alleen uit het buffervat en de boiler. Tegelijkertijd zou het kunnen betekenen dat de temperatuur in het buffervat en de boiler minder hoeven te dalen als de ontdooicyclus ook gebruik maakt water uit de radiatoren. Hoe denk(en) jij/jullie hierover? Gaat de ongewijzigde retouraansluiting voor flowstoring zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
wp.mol schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:10:
Sinds je dat hebt opgemerkt vraag ik me dat ook af. De aannemer heeft het bij de PowerWorld leverancier nagevraagd en die was van mening dat het zelden nodig is, maar ik ga het zelf ook even bij PowerWorld bevestigen. M'n installatie is afgelopen maandag verbeterd, maar als ik weer een flow storing krijg, zou dit dan mogelijk een oorzaak daarvan kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
LuckyArrows schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Hij had beter WP 1 op zijn boiler kunnen zetten en WP 2 voor verwarmen. Maar wie ben ik. Eigenlijk beter is 1 WP en de 2e verkopen _O-
Een enkele warmtepomp van 6kW is momenteel misschien voldoende voor m'n huis, maar vanwege de mogelijke uitbreiding van het huis was een 9kW pomp de betere keus. Uiteindelijk koos ik voor een cascade-opstelling van 2x 6kW pompen i.p.v. 1x 9 kW. Na vele gesprekken met de aannemer/verkoper waren dit m'n redenen:
  • 2x 6kW kostte evenveel als 1x 9kW.
  • De WP's konden afzonderlijk van elkaar draaien en PowerWorld was bezig met een software-update waarmee de WP's elkaar kunnen afwisselen als master & slave, zodat beide evenveel aan/uit staan en de levensduur van beide langer is.
  • Behalve in de winter zou 6kW waarschijnlijk voldoende zijn, en in de winter zou de 2e eventueel kunnen bijspringen en dan zouden ze gezamenlijk lager moduleren op hetzelfde vermogen (i.p.v. dat eentje op vol vermogen draait en de 2e op een heel laag vermogen.
Helaas werd uit China per ongeluk 2x 9kW geleverd en besloot ik die te ontvangen voor dezelfde prijs i.p.v. te wachten op nieuwe 6kW's, ook omdat de aannemer me ervan verzekerde dat de warmtepomp(en) voldoende naar beneden toe kunnen moduleren en dan uiteindelijk geen verschil moet zijn in elektriciteitskosten (daarom heb ik ook veel interesse in jullie stroomverbruik, omdat ik anders ga eisen dat de aannemer de warmtepompen wisselt met 6kW modellen). Ik vrees dat het niet voordelig zou zijn om 1 WP te gebruiken voor verwarming en de andere voor de boiler, want dan zouden ze gelijktijdig stroom verbruiken wanneer de boiler moet worden verwarmd en zou de boiler-WP veel vaker uitstaan dat de verwarmings-WP. Momenteel staat de 2e volgens mij ook veel uit, maar de PowerWorld leverancier komt over enkele maanden langs (als de installatie zich heeft bewezen) om de update te installeren waarmee de WPs elkaar kunnen afwisselen.

De installateur had ook aangeboden 1 WP te installeren zodat ik de andere kon verkopen, maar ik heb het vanwege de bovenstaande redenen niet geaccepteerd, en omdat ik problemen wilde vermijden m.b.t. de garantie van de installatie.

[ Voor 23% gewijzigd door welzinga op 19-03-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
welzinga schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:21:
[...]

De installateur heeft afgelopen maandag de aanvoer losgemaakt van de circulatiepomp zodat de leiding enkel naar het buffervat loopt, en hij heeft de circulatiepomp rechtstreeks op een andere opening van het buffervat geplaatst.
[Afbeelding]

Ik heb eerder gelezen dat heet water naar boven drijft en koud water naar beneden. Ik gok dat daarom de aanvoer en de circulatiepomp bovenin het buffervat zijn aangesloten en de retour onderin. De circulatiepomp zit nu op een aansluiting die 10cm lager zit dat de aanvoer, en ik vroeg de installateur of het misschien beter is de twee aansluitingen te wisselen zodat de leiding van de circulatiepomp hoger zit dan die van de aanvoer. Hij zei dat dit vrijwel niks uitmaakt. Is dat werkelijk zo of heeft het wel nut om de twee aansluitingen om te wisselen?

Ik heb het nog niet langdurig kunnen testen, maar het lijkt erop dat de radiatoren nu enkel warm worden als de thermostaat om warmte vraagt. Het ziet ernaar uit dat de WP dus nu niet meer water door de radiatoren pompt en dat dit nu enkel door de circulatiepomp wordt gedaan.

Ik heb geprobeerd de installateur te overtuigen om ook de retour aan te passen, maar hij was niet overtuigd dat het een verschil zou uitmaken. Met de huidige aansluiting zie ik het probleem voorkomen dat de WP in de winter voor de ontdooicyclus z'n water ook uit de radiatoren haalt i.p.v. alleen uit het buffervat en de boiler. Tegelijkertijd zou het kunnen betekenen dat de temperatuur in het buffervat en de boiler minder hoeven te dalen als de ontdooicyclus ook gebruik maakt water uit de radiatoren. Hoe denk(en) jij/jullie hierover? Gaat de ongewijzigde retouraansluiting voor flowstoring zorgen?
Verwacht geen problemen met flow daar retourwater naar WP buffervat wordt gestuurd. Mede ook geen probleem betreft ontdooi cyclus. Wel een oplet punt eerder je druk in leiding niet hoog laten worden lekker rond de 1.8 bar, expantievat vind het helemaal niet fijn een druk van 2.5 bar of hoger. Warmwater wordt alleen uit buffervat gehaald. Je warm douche water blijft lekker warm doet hij niets mee. Zal je gebeuren ben je lekker aan het douchen en plotseling gaat WP ontdooien brrr :( koud water _O-

[ Voor 3% gewijzigd door LuckyArrows op 20-03-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
welzinga schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Een enkele warmtepomp van 6kW is momenteel misschien voldoende voor m'n huis, maar vanwege de mogelijke uitbreiding van het huis was een 9kW pomp de betere keus. Uiteindelijk koos ik voor een cascade-opstelling van 2x 6kW pompen i.p.v. 1x 9 kW. Na vele gesprekken met de aannemer/verkoper waren dit m'n redenen:
  • 2x 6kW kostte evenveel als 1x 9kW.
  • De WP's konden afzonderlijk van elkaar draaien en PowerWorld was bezig met een software-update waarmee de WP's elkaar kunnen afwisselen als master & slave, zodat beide evenveel aan/uit staan en de levensduur van beide langer is.
  • Behalve in de winter zou 6kW waarschijnlijk voldoende zijn, en in de winter zou de 2e eventueel kunnen bijspringen en dan zouden ze gezamenlijk lager moduleren op hetzelfde vermogen (i.p.v. dat eentje op vol vermogen draait en de 2e op een heel laag vermogen.
Helaas werd uit China per ongeluk 2x 9kW geleverd en besloot ik die te ontvangen voor dezelfde prijs i.p.v. te wachten op nieuwe 6kW's, ook omdat de aannemer me ervan verzekerde dat de warmtepomp(en) voldoende naar beneden toe kunnen moduleren en dan uiteindelijk geen verschil moet zijn in elektriciteitskosten (daarom heb ik ook veel interesse in jullie stroomverbruik, omdat ik anders ga eisen dat de aannemer de warmtepompen wisselt met 6kW modellen). Ik vrees dat het niet voordelig zou zijn om 1 WP te gebruiken voor verwarming en de andere voor de boiler, want dan zouden ze gelijktijdig stroom verbruiken wanneer de boiler moet worden verwarmd en zou de boiler-WP veel vaker uitstaan dat de verwarmings-WP. Momenteel staat de 2e volgens mij ook veel uit, maar de PowerWorld leverancier komt over enkele maanden langs (als de installatie zich heeft bewezen) om de update te installeren waarmee de WPs elkaar kunnen afwisselen.

De installateur had ook aangeboden 1 WP te installeren zodat ik de andere kon verkopen, maar ik heb het vanwege de bovenstaande redenen niet geaccepteerd, en omdat ik problemen wilde vermijden m.b.t. de garantie van de installatie.
l
Hier kan ik je geen advies in geven een andere topic zag ik wel een tekening hoe Power World het aansluit. Deze is ook naar jouw gericht. Je vraag moet je nderdaad aan Power World leverancier vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wp.mol
Sorry hoor Welzinga ik heb niet het idee dat er bij jou een volwaardige monteur bezig is,of vergis ik mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
wp.mol schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:10:
Sorry hoor Welzinga ik heb niet het idee dat er bij jou een volwaardige monteur bezig is,of vergis ik mij?
:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
De monteur hoort veel ervaring te hebben. Misschien zien we daar niet veel van terug omdat ik in een uithoek van Nederland woon en hij 2 uren heen en 2 uren terug moet reizen als hij m'n installatie moet aanpassen: hij lijkt steeds snel weer te willen vertrekken en vermoedelijk neemt hij onvoldoende tijd voor m'n installatie. Ik kon hem de vorige keer niet overhalen om meer te doen dan datgene waarvoor hij kwam. Ik wilde namelijk ook dat hij de retour van de afgifte losmaakte van de WP en het enkel aansloot op het buffervat en de boiler.

Er zijn wat dagen gepasseerd en ik heb verbeteringen gemerkt: tot nu toe geen flowstoring en geen storing van het display. Ook de radiatoren worden koud als de circulatiepomp uitstaat, dus de WP drukt het water niet zoals voorheen door de circulatiepomp. Echter worden de radiatoren nog wel warm als de WP m'n boiler opwarmt. Dat is dus vreemd. Mijn beste gok is dat de WP alsnog losgemaakt moet worden van de retour van de radiatoren en dat de installateur dus weer hier naartoe moet reizen om de wijziging te maken die hij de vorige keer besloot niet te maken.

Hebben jullie een idee waarom m'n radiatoren warm worden tijdens het opwarmen van de boiler (wanneer de circulatiepomp uitstaat)? Het display toont op die momenten een icoontje van een rode tapwaterkraan, en de temperatuur waarnaar het water wordt verwarmd is wat ik heb ingesteld voor de boiler en is aanzienlijk hoger dan dat van de verwarming. Ik denk niet dat de driewegklep per ongeluk verkeerd is aangesloten of iets dergelijke.

[ Voor 26% gewijzigd door welzinga op 26-03-2025 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyArrows
welzinga schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:15:
De monteur hoort veel ervaring te hebben. Misschien zien we daar niet veel van terug omdat ik in een uithoek van Nederland woon en hij 2 uren heen en 2 uren terug moet reizen als hij m'n installatie moet aanpassen: hij lijkt steeds snel weer te willen vertrekken en vermoedelijk neemt hij onvoldoende tijd voor m'n installatie. Ik kon hem de vorige keer niet overhalen om meer te doen dan datgene waarvoor hij kwam. Ik wilde namelijk ook dat hij de retour van de afgifte losmaakte van de WP en het enkel aansloot op het buffervat en de boiler.

Er zijn wat dagen gepasseerd en ik heb verbeteringen gemerkt: tot nu toe geen flowstoring en geen storing van het display. Ook de radiatoren worden koud als de circulatiepomp uitstaat, dus de WP drukt het water niet zoals voorheen door de circulatiepomp. Echter worden de radiatoren nog wel warm als de WP m'n boiler opwarmt. Dat is dus vreemd. Mijn beste gok is dat de WP alsnog losgemaakt moet worden van de retour van de radiatoren en dat de installateur dus weer hier naartoe moet reizen om de wijziging te maken die hij de vorige keer besloot niet te maken.

Hebben jullie een idee waarom m'n radiatoren warm worden tijdens het opwarmen van de boiler (wanneer de circulatiepomp uitstaat)? Het display toont op die momenten een icoontje van een rode tapwaterkraan, en de temperatuur waarnaar het water wordt verwarmd is wat ik heb ingesteld voor de boiler en is aanzienlijk hoger dan dat van de verwarming. Ik denk niet dat de driewegklep per ongeluk verkeerd is aangesloten of iets dergelijke.
Nogmaals je monteur heeft het goed geïnstalleerd, indien je overal 22mm leidingen had gehad en vloerverwarming.

Maar jij hebt geen 22mm leidingen je hebt 15mm leidingen en (nog) geen vloerverwarming.
Bij mij is het precies zo _/-\o_ geen 22mm leidingen en ook nog een 15mm leiding naar vloerverwarming.
Euvel flowstoringen doordat druk te hoog wordt in leidingen. Power World is bij mij langs geweest en kan en moet maar op 1 manier worden aangesloten.

Hoe dat is bekend WP geheel loskoppelen aanvoer en afvoer van en naar boiler en buffervat!
Dan hou je over 1 leiding van buffervat naar circulatiepomp die pompt het rond naar je radiatoren en gaat automatisch retour naar je buffervat. ( retour leiding radiatoren wordt aangesloten op buffervat)

Dus vertel je goede monteur dat dit moet, hij had alles goed gedaan maar geen rekening gehouden met je grote van je leidingen. Je 15 mm leidingen zijn het probleem waar jij mee te maken hebt.

ingenieur van Power World raad je aan ( mij eigenlijk) om je woning te verwarmen vanuit de buffervat :)

Er moet zo worden aangesloten dat nergens je leidingen naar je radiatoren zijn aangesloten met leidingen van/naar je WP. ;w

Heel kort gezegd, WP verwarmt je buffervat en je boiler. Vanuit buffervat 2 leidingen 1 naar je circulatiepomp ( dat is nu het geval PRIMA) Nu nog je retour leiding van radiatoren los koppelen naar je buffervat. Dan heeft je warmtepomp maar 2 functies 1: Boiler verwarmen 2: buffervat verwarmen. *O*

Leg hem uit dat hij wel goed bezig is geweest indien er leidingen van 22+ mm naar je radiatoren was aangelegd.. Bij jouw dus 15 mm leidingen naar je radiatoren die onder geen enkele voorwaarde met je WP mag worden aangesloten OOK je retourleiding NIET. }) Dit geeft problemen.

Je monteur is niet je probleem maar je leidingen zijn het probleem en dat kan je oplossen doormiddel zoals net beschreven 7(8)7 oOo

[ Voor 14% gewijzigd door LuckyArrows op 27-03-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
LuckyArrows schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:22:
[...]

Nogmaals je monteur heeft het goed geïnstalleerd, indien je overal 22mm leidingen had gehad en vloerverwarming.

Maar jij hebt geen 22mm leidingen je hebt 15mm leidingen en (nog) geen vloerverwarming.
Bij mij is het precies zo _/-\o_ geen 22mm leidingen en ook nog een 15mm leiding naar vloerverwarming.
Euvel flowstoringen doordat druk te hoog wordt in leidingen. Power World is bij mij langs geweest en kan en moet maar op 1 manier worden aangesloten.

Hoe dat is bekend WP geheel loskoppelen aanvoer en afvoer van en naar boiler en buffervat!
Dan hou je over 1 leiding van buffervat naar circulatiepomp die pompt het rond naar je radiatoren en gaat automatisch retour naar je buffervat. ( retour leiding radiatoren wordt aangesloten op buffervat)

Dus vertel je goede monteur dat dit moet, hij had alles goed gedaan maar geen rekening gehouden met je grote van je leidingen. Je 15 mm leidingen zijn het probleem waar jij mee te maken hebt.

ingenieur van Power World raad je aan ( mij eigenlijk) om je woning te verwarmen vanuit de buffervat :)

Er moet zo worden aangesloten dat nergens je leidingen naar je radiatoren zijn aangesloten met leidingen van/naar je WP. ;w

Heel kort gezegd, WP verwarmt je buffervat en je boiler. Vanuit buffervat 2 leidingen 1 naar je circulatiepomp ( dat is nu het geval PRIMA) Nu nog je retour leiding van radiatoren los koppelen naar je buffervat. Dan heeft je warmtepomp maar 2 functies 1: Boiler verwarmen 2: buffervat verwarmen. *O*

Leg hem uit dat hij wel goed bezig is geweest indien er leidingen van 22+ mm naar je radiatoren was aangelegd.. Bij jouw dus 15 mm leidingen naar je radiatoren die onder geen enkele voorwaarde met je WP mag worden aangesloten OOK je retourleiding NIET. }) Dit geeft problemen.

Je monteur is niet je probleem maar je leidingen zijn het probleem en dat kan je oplossen doormiddel zoals net beschreven 7(8)7 oOo
Ontzettend bedankt. Ik ga het hem vertellen en laat weten of het daarna allemaal goed werkt.
Pagina: 1 2 3 Laatste