Welzinga, Begrijp je andere topic niet helemaal. Je hebt 2 WP van 9 KW aangesloten om als de een het niet doet de andere het kan overnemen.
Waarom 2

1 was meer dan genoeg! Nu heb je met 1 waarschijnlijk al overcapaciteit. kan meer verbruik geven dan nodig.
300 ltr boiler en een 200 ltr buffervat. Huishouden van 4 personen schat ik in.

Indien je gezin in de ochtend heeft gedoucht of warm water heeft gebruikt gaat de WP aan

. Hier kan hij wel even mee bezig zijn om je ondertussen afgekoelde boiler weer te verwarmen.

Kan zo maar 1,5 uur zijn. Dan moet hij daarna je buffervat verwarmen dit doet allemaal 1 WP red hij gerust wel maar als je er 2 hebt had je ze kunnen splitsen 1 de boiler en de andere je verwarming.
google thermostaat ben ik geen voorstander van

. Je schrijft dat de thermostaat aangeeft dat het warm is in huis over 2 uur.

No way

eerder al geschreven thermostaat bepaald alleen wanneer je circulatiepomp aan gaat

niet hoe warm het wordt,

oké hij gaat uit bij ingestelde woonvraag mits watertemperatuur het haalt.
Ook geef je aan dat WP 75° kan verwarmen,

ook een no way, misschien bij 8+ buitentemperatuur en heel lang draaien zou het kunnen

. Denk dat we gelukkig mogen zijn indien de pomp 55° red bij 0 ° .
Ingang WP is retour water dus jouw 43° is wat er retour komt. aanvoer kan 48° zijn.

Net als je WT temperatuur dit is 45° hieruit blijkt dat je nu al nooit de 65° haalt.
Je kan je huis verwarmen met deze pomp alleen met radiatoren, mits ze allen goed zijn ingeregeld. Waterzijdig inregelen kan je daarmee helpen

. Ik wist niet dat waterzijdig inregelen eigenlijk verplicht is bij nieuwe CV en/of Warmtepompen. sinds 10 maart 2020 is het verplicht,

maar er zijn er weinig die dit weten en handhaving is er totaal niet. ( ik wist het ook niet)
Je warme water neemt nu de weg van de minste weerstand en de eerste radiator wordt warm 2e een beetje warm en de 3e je raad het al nog veel minder warm.
Dat je installateur het in parallel heeft gezet mag je blij mee zijn,

serie en dat zeg ik uit ervaring werkt niet.
Wat moet je doen om zaterdag er zeker van te zijn dat alles goed werkt.
driewegklep staat open op buffervat. Bij boiler vraag gaat deze om en verwarmd je WP je boiler. Zodra boiler warm is dan draait de klep weer open naar buffervat. CONTROLEREN
Thermostaat moet aan/uit kunnen regelen met je circulatiepomp, DIT MOET WERKEN je hebt 200 liter warm water die kan rond pompen om woning te verwarmen. WP zorgt er voor dat buffervat op temperatuur blijft. Dus laat hem controleren dat circulatiepomp tussen buffer en je radiatoren staat

en dat hij gaat draaien bij aanvraag van thermostaat.

Dus zet deze op 22° en circulatiepomp moet aan gaan DIT IS JE VERWARMING IN HUIS

.
Als het zo werkt dan kunnen we verder brainstormen betreft warm worden van je woning. Eerder lukt het echt niet.
Na zaterdag zie ik wel wat je installateur van alles zegt, deze punten zijn eerst van belang.
[
Voor 3% gewijzigd door
LuckyArrows op 19-02-2025 16:31
]