Dus je thermostaat werkt, dat is mooi. Is het binnen inderdaad 19.5 en thermostaat wil het 20 hebben gaat circulatiepomp draaien dat is allemaal goed. Circulatiepomp gaat ook uit als warmte in kamer is behaald tot zover alles oké.welzinga schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:39:
De installateur is langsgekomen om de thermostaat goed in te stellen en was op een gegeven moment bereid de handdoek in de ring te gooien. Hij was van mening dat de thermostaat de circulatiepomp niet aanstuurt, maar toen bleek ineens dat de Google Nest thermostaat toch wel de circulatiepomp kan aan-/uitzetten. De installateur heeft voornamelijk ervaring met Honeywell thermostaten en is niet bekend met Google thermostaten, dus misschien werkte de thermostaat de gehele tijd al. Als ik op de thermostaat de verwarming uitzet, dan stopt de circulatiepomp, en als ik het aanzet, dan start de circulatiepomp. Ook als ik de gewenste temperatuur hoger zet dan de huidige temperatuur, dan gaat de circulatiepomp aan, en als ik de gewenste temperatuur lager zet dat de huidige temperatuur, dan gaat de circulatiepomp uit.
Echter, de radiatoren blijven warm ongeacht het aan-/uitstaan van de circulatiepomp. ik ben 4 dagen van huis geweest en heb de thermostaat uitgezet om te testen of de radiatoren bij terugkomst koud zouden zijn, maar ze waren warm. Wat kan hiervoor de oorzaak zijn? De installateur lijkt van mening te zijn dat de thermostaat het probleem is, maar ik betwijfel dat het aan de thermostaat kan liggen als het aansturen van de circulatiepomp goed lijkt te werken.
Ik betwijfel dat het normaal is voor radiatoren om warm te blijven bij een warmtepompinstallatie, want nu heeft de circulatiepomp geen nut, aangezien het huis warm wordt zelfs als de circulatiepomp uitstaat. En volgens mij is het aan-/uitzetten van de circulatiepomp ook bedoeld voor het behouden van een bepaalde temperatuur, of is dat niet zo? Als de installatie correct had gewerkt en ik bijvoorbeeld op de thermostaat had ingesteld dat ik wil dat het 20 graden is, dan zijn de radiatoren heet zodra de 20 graden wordt bereikt en schakelt de thermostaat de circulatiepomp uit, waarna langzamerhand de radiatoren afkoelen en de thermostaat uiteindelijk meet dat het lager wordt dan 20 graden, waarna de circulatiepomp weer wordt ingeschakeld en nieuw, heter water door de radiatoren wordt gepompt. Begrijp ik het zo goed of verkeerd?
Nu blijven je radiatoren ook nog warm bij uitzetten van thermostaat. Dus je hebt zonder circulatiepomp tevens een stroming door de cv leidingen. Zijn ALLE radiatoren warm? boven beneden. Of maar aan 1 kant van je woning?
Wat ik mij nu alleen kan bedenken is dat aansluiting van WP naar buffervat heb je een leiding die naar binnen komt deze gaat rechtstreeks naar je buffervat? en hier tussen zit je 3 wegklep voor je boiler.
Deze moet open staan naar buffervat en gaat dicht naar buffervat indien vraag is naar boiler. Klep gaat open naar boiler tot dat deze op temperatuur is en weer open naar buffervat.
Van je buffervat gaat er een leiding retour naar je warmte pomp. WP doet nu niets anders dan buffervat en boiler op temperatuur houden. Als zo is geïnstalleerd kan je radiatoren niet warm worden!
Volgende controle is Loopt de CV leiding van je buffervat naar circulatiepomp en deze pompt dan je warme water naar je radiatoren net zo lang tot je thermostaat zegt nu is het warm genoeg Circulatiepomp gaat uit. Geen stroming meer door je systeem.
Werkt het zo bij je dan kan je radiatoren niet warm worden. Op pagina 7 heb ik je een tekening laten zien, heb je toch wel even overlegd met je installateur? 19 februari ! zo aansluiten en je bent overal van af. Werkt alles perfect. Zo installeert Power World ook en degene die zo zijn aangesloten zijn tevreden.
Zelf denk ik dat bij jouw de WP invoer leiding ook op je CV leiding zit Dus kan het zijn dat warmwater gewoon door de Circulatiepomp wordt geperst. Heb je soms ook storing in je FLOW??
:strip_exif()/f/image/KLmRS8ql0q7RR05M3BV8iDkp.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Bst6Sda8v8Zjhx5rFioQzEyj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yRT252MqsdfdYOhPK4fV3sgv.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tk67MKs9JDZmN8noSoR00M0m.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vAIAUNdiGjrhNCOmgteEZrum.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FkA4CXaxNmiGg5nbWv5BKC8I.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gwwYsAAETxsEY89EN79YgRsw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UHqlFhMPwiEdTwVFKCBZt4wx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KtYgYAoM5Z0fTHw10NkNud9Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t9vap1PqhN987yWbVDd7aoZC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/AKWkm8aQvcudEh3SC249FzfE.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/ksVFCpDR6aDSz116UBilAWbN.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IlT8jR0uwVRAFIOG89hwLI5r.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8l9hFSFCts9Bm1vgx5c8ZiA6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HYnFlSLn0f7B2rCcY6y8Rqy2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nCHJspCb6MKj4fU9jdzCqdr8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RTufhm8kwHH8NiHJ2VS4dsCF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZQDnLzWqYxCD49aD0aIxpPpV.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/GvAGesp1ZcmgD5CQpQZBolIi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Q57WlGJbWehw9CNyap5UlwCK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sXTEdrCfwZ7aZhuNP8us9fNC.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/cc7Ess39JwuA1wx0dRPc0FNG.webp?f=user_large)
/f/image/FqlrMVYFW1x745NzkrgyaZ86.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kVkGDzv60kqa7qwTCB1eLbwA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zcqr1NWqvOURmadeMGkRohPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YvQuMCAg3tceuJ4EDQDBJ2VO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gdYktc5S4qxBjDnU7qJOPGdC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xwzkoDauAE4jRuyxuY6RCTtK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dpb9WPZ30FPxpYfbbd6TX6W1.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rp1hjD6S3qgQybFGXAYkSsDw.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qLproOY6l6iKitMArKU78BFf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mVqazOdZNqHfS0IXB7VhuJ4V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YTCS7Jk4n8RHHV9vKQgQK9Q2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GhLlDWk6bGesZFrwm0c1uCfP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eZsnlofNk0Semp2dBUTy58EO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1bpBjQXqx9fDMk9p56PK4FWO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/reYIToPAx5L9NsKJvRk0QGwX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3dOiiRl9eV2fEadgsjSsDZ8S.jpg?f=fotoalbum_large)