De DC circulatiemodus staat inderdaad op automatisch.LuckyArrows schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:08:
Wat je kan doen, om te luisteren of circulatiepomp draait is door je WP even uit te zetten op je display. WP draait dan niet luister dan even of de Avansa wel draait. Draait hij dan je thermostaat ook even uit zetten draait hij dan nog draait deze continu. Draait je cp niet Temperatuur hoger zetten 22° dan moet cp gaan draaien.
Je thermostaat bepaald niets anders dan of je circulatiepomp aan of uit gaat. Hij regelt ook NIET of je kamer de temperatuur haalt waar je deze op heb ingesteld. Hoe warm het wordt bepaald je buffervat. Wat je thermostaat doet als je 20° instelt en het is 20° je cp uit gaat.
Dan moeten we nog uitzoeken waarom je WP warmte in je radiatoren pompt.
Betreft lawaai in je leiding moet nu minder zijn daar deze nu op 50% staat.
kijk even op app of je DC circulatiemodus op automatisch staat, dan moduleert je warmtepomp.
Als ik de WP uitzet en de thermostaat instel op zoiets als 24+ graden, dan hoor ik niks. Maar nu begint het vreemd te worden: als ik de thermostaat ook uitzet en terugwandel naar de installatieruimte, dan hoor ik iets trillen alsof het rondtolt, en dat kan ik ook voelen als ik de circulatiepomp of de aangesloten buizen aanraak. Ik kan niet volledig bevestigen of de circulatiepomp de bron is van de trillingen en het geluid, maar ik vermoed van wel want de circulatiepomp wordt na verloop van tijd heel warm. Het is vreemd dat dit juist gebeurt als ik de thermostaat uitzet i.p.v. aanzet. Ik heb deze test herhaald: het zoemende/tollende geluid stopt zodra ik de thermostaat weer aanzet (en de circulatiepomp koelt dan ook af) en begint weer zodra ik de thermostaat uitzet (in beide testsituaties was de WP nog steeds uit). Het is alsof de aan/uit logica van de thermostaat omgekeerd is aangesloten.
Wanneer de WP wel draait, dan zie ik vaak op het display het icoontje dat aangeeft dat de waterpomp aan het draaien is. Is dat de circulatiepomp? Zo ja, dan ga ik morgen proberen te bevestigen of dat icoontje ook/alleen optreedt als de thermostaat uitstaat. Dit is het icoontje in kwestie:
/f/image/BaevjKsIDmouaoDSfFG312OF.png?f=fotoalbum_large)
Aan het eind van de installatie hadden de installateur en z'n team overduidelijk zin om naar huis te gaan. Ik heb amper uitleg gekregen over het systeem, maar wat me wel is verteld is dat het opwarmen van de boiler voorrang heeft op het opwarmen van de woning, en volgens mij zei de installateur dat het rode kraan icoontje aangeeft dat de boiler wordt verwarmd en dat het icoontje verdwijnt zodra de boiler het ingestelde aantal graden heeft bereikt:
/f/image/AuFyhaVb8TSzq7vWJHlmLF1j.png?f=fotoalbum_large)
Verder zei de installateur dat bovenin het display een icoontje met 3 gebogen lijntjes zal verschijnen nadat de boiler is opgewarmd. Volgens mij bedoelde hij dit icoontje dat in het bijgeleverde boekje van de WP als volgt wordt uitgelegd:
/f/image/Qbc6nyswtfJ49uGRl5cNdnrU.png?f=fotoalbum_large)
Echter, ik heb het icoontje met de 3 gebogen lijntjes nog geen enkele keer gezien, en het rode kraan icoontje lijkt (bijna) altijd actief te zijn. Ik vind het ook vreemd dat m'n radiatoren opwarmen terwijl het rode kraan icoontje actief is aangezien de installateur praktisch aangaf dat de warmtepomp de centrale verwarming pauzeert totdat het rode kraan icoontje is verdwenen. Het is alsof de boiler (i.p.v. het buffervat) is aangesloten op de radiatoren en het opwarmen van de boiler nooit ophoudt omdat het water door het huis circuleert.
Ik had besloten vannacht de WP uit te laten en de thermostaat aan te laten staan. Na enige tijd in deze situatie begon de circulatiepomp volgens mij toch wel te draaien, maar zodra ik de temperatuur verhoogde met de thermostaat leek de circulatiepomp uit te gaan, en toen ik de temperatuur daarna lager zette dan de huidige temperatuur, begon de installatie geluid te maken maar de circulatiepomp lijkt daarbij niet aan te gaan.
De installateur komt zaterdag kijken. Hopelijk neemt hij de tijd om alles op te lossen.
[ Voor 9% gewijzigd door welzinga op 19-02-2025 09:15 ]