Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:25:
Daarnaast zal Wero enorm veel bekendheid krijgen als het als Europees betaalmiddel wordt geïntroduceerd. Het zal hét gespreksonderwerp bij de koffieautomaat zijn denk ik, vooral ook omdat het voor iedereen een belangrijke verandering zal (kunnen) zijn.
Ik denk van niet iig.

Ze brengen niks dat nieuw of anders of innovatief is.
Ze vervangen iDeal en worden een potentieel alternatief op een pos terminal.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2025 20:12 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:21
YakuzA schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:10:
[...]

Ik denk van niet iig.

Ze brengen niks dat nieuw of anders of innovatief is.
Ze vervangen iDeal en worden een potentieel alternatief op een pos terminal.
We gaan het zien. Ik ben in ieder geval in grote afwachting op Wero (als betaalmiddel bij PoS) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:12
GeEkIe schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:15:
[...]

We gaan het zien. Ik ben in ieder geval in grote afwachting op Wero (als betaalmiddel bij PoS) :D
Waarom? Als consument is het toch alleen interessant dat als je je pas er voor houdt dat het werkt. Wat doet de achterliggende techniek er toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Mania-92 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 06:54:
[...]

Waarom? Als consument is het toch alleen interessant dat als je je pas er voor houdt dat het werkt. Wat doet de achterliggende techniek er toe?
Het kost de PoS minder wat op zich uiteindelijk in de prijzen zal uiten. Het zorgt voor Europese soevereiniteit. En natuurlijk een stukje Europees patriottisme. Daarnaast: gewoon leuk en interessant :)

Ik hoop dan ook dat Wero uiteindelijk VISA/MC grotendeels zal vervangen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:10
GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Het kost de PoS minder wat op zich uiteindelijk in de prijzen zal uiten. Het zorgt voor Europese soevereiniteit. En natuurlijk een stukje Europees patriottisme. Daarnaast: gewoon leuk en interessant :)

Ik hoop dan ook dat Wero uiteindelijk VISA/MC grotendeels zal vervangen in Europa.
Als je in winkels met een QR code moet betalen - zoals bij Payconiq het geval is - denk ik dat ze weinig tractie zullen krijgen. Het kost teveel tijd voor de winkelier en is onhandig voor de consument. Als Wero met een eigen betaalnetwerk komt, inclusief fysieke betaalpas of NFC geef ik ze veel meer kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
oohh schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Als je in winkels met een QR code moet betalen - zoals bij Payconiq het geval is - denk ik dat ze weinig tractie zullen krijgen. Het kost teveel tijd voor de winkelier en is onhandig voor de consument. Als Wero met een eigen betaalnetwerk komt, inclusief fysieke betaalpas of NFC geef ik ze veel meer kans van slagen.
Wero gaat (ook) NFC betalen via de telefoon krijgen :)

Wat nog onduidelijk is, is of zij op termijn ook met een eigen betaalpas gaan komen. Ik denk dat dat een onvermijdelijk gevolg zal zijn want mensen willen niet slechts op hun telefoon kunnen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Het is waarschijnlijk dat Wero, om aantrekkelijk te zijn en marktaandeel te winnen, voor de ondernemer lagere tarieven zal rekenen dan wat er nu gebruikelijk is. Het is daarbij echter niet uit te sluiten dat huidige bedrijven (MC, VISA etc) ook hun propositie zullen aanpassen. Je krijgt dan marktwerking en dan is het nog maar de vraag of Wero de goedkoopste blijft. iteindelijk zitten er wel banken en bedrijven achter Wero die ook wel een boterham moeten verdienen.

De afhankelijkheid van de Amerikaanse bedrijven is terecht een belangrijk punt, die kunnen nu (wereldwijd) het toonbankbetaalverkeer plat leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Wally2002 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Het is waarschijnlijk dat Wero, om aantrekkelijk te zijn en marktaandeel te winnen, voor de ondernemer lagere tarieven zal rekenen dan wat er nu gebruikelijk is. Het is daarbij echter niet uit te sluiten dat huidige bedrijven (MC, VISA etc) ook hun propositie zullen aanpassen. Je krijgt dan marktwerking en dan is het nog maar de vraag of Wero de goedkoopste blijft. iteindelijk zitten er wel banken en bedrijven achter Wero die ook wel een boterham moeten verdienen.

De afhankelijkheid van de Amerikaanse bedrijven is terecht een belangrijk punt, die kunnen nu (wereldwijd) het toonbankbetaalverkeer plat leggen.
Ik heb ergens een tarief gelezen (weet niet meer waar) van 0,72%. Omdat de techniek een stuk eenvoudiger is (het is in feite gewoon een directe overschrijving van bank naar bank) zal het waarschijnlijk sowieso goedkoper zijn, maar natuurlijk zullen VISA/MC hun tarieven aanpassen.

In elk geval zijn de consumenten en bedrijven én de banken de winnaar, want ook die laatsten betalen veel voor de implementatie van VISA/MC aan hun klanten. Vergeet niet dat Wero een initiatief van de banken ís.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:42:
[...]
Ik heb ergens een tarief gelezen (weet niet meer waar) van 0,72%. Omdat de techniek een stuk eenvoudiger is (het is in feite gewoon een directe overschrijving van bank naar bank) zal het waarschijnlijk sowieso goedkoper zijn, maar natuurlijk zullen VISA/MC hun tarieven aanpassen.
Oef, das flink veel duurder dan de Visa/MC debit betalingen in de EU.

Als ze het op 0,72% zetten is het helemaal kansloos.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Oef, das flink veel duurder dan de Visa/MC debit betalingen in de EU.

Als ze het op 0,72% zetten is het helemaal kansloos.
Nu twijfel ik of het niet 0,072% was. Ik heb zojuist geprobeerd het weer te achterhalen maar kan het nergens vinden, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Nu twijfel ik of het niet 0,072% was. Ik heb zojuist geprobeerd het weer te achterhalen maar kan het nergens vinden, sorry.
Dat klinkt iig wel logischer, dan zijn ze voor een 100eu betaling maar 20% duurder ipv 1000% duurder

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ik heb het maar even bij de Wero FAQ opgezocht, en dit is wat zij zeggen:
Are there any transaction fees for using Wero with my business activity?

Wero does not charge transaction fees to our consumers, but it is possible that your bank may levy a fee for receiving money to a business account. Please check with your bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Het is dus afhankelijk van je bank hoeveel kosten er worden gerekend. Dat lijken mij dus (fors) lagere kosten te worden.

[ Voor 207% gewijzigd door GeEkIe op 26-06-2025 12:49 . Reden: correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:24:
Het is dus afhankelijk van je bank hoeveel kosten er worden gerekend. Dat lijken mij dus (fors) lagere kosten te worden.
De FAQ gaat natuurlijk over de functionaliteit die nu beschikbaar is. Dat is dus een app waarmee je een QR-code van de verkoper scant en betaald ofwel dat je via je e-mailadres of telefoonnummer een betaallink ontvangt.
Als je dat wil vergelijken moet je het eigenlijk naast de kosten voor de ondernemer zetten die nu met iDeal betaalverzoeken werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 10:34
Ik vraag me af of de weerstand tegen POS-betalingen met QR-codes zal blijven. Ik zit momenteel in Indonesia en hier hebben ze QRIS. Dat is vooral makkelijk voor kleine zelfstandigen want er is geen POS-systeem voor nodig.

Gewoon een fysieke afbeelding van je QR-code. De klant scant, vult het bedrag in en de verkoper ziet de bevestiging onmiddellijk op het eigen apparaat of de koper laat de geslaagde transactie aan de verkoper zien. Het lijkt langzaam maar dat valt reuze mee.

In winkels hebben ze een scherm op de kassa/toonbank waarop een voor de transactie specifiek aangemaakte QR-code laat zien. Scannen, bevestigen en klaar! Dat gaat echt razendsnel!

Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ditto4076 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:15:
Ik vraag me af of de weerstand tegen POS-betalingen met QR-codes zal blijven. Ik zit momenteel in Indonesia en hier hebben ze QRIS. Dat is vooral makkelijk voor kleine zelfstandigen want er is geen POS-systeem voor nodig.
voor de klant is dat meer effort dan mensen nu gewend zijn in NL.

In NL is iedereen gewend aan gewoon je pas er langs zwaaien, of je apple/google pay unlocken en er langs zwaaien.

Om mensen te krijgen naar een more effort, waar ze hun telefoon moeten unlocken, qr code scannen, hopen dat bank app goed opent, unlocken bank app met face/finger, bevestigen in bank app zal niet makkelijk zijn.

Je moet dan van 1 actie, naar een stuk of 4 stappen toe, en verplicht alleen met smartphone. (maar ondertussen is de smartphone wel 95+% van de klanten natuurlijk)

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2025 15:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:10
Daarnaast zal Wero enorm veel bekendheid krijgen als het als Europees betaalmiddel wordt geïntroduceerd. Het zal hét gespreksonderwerp bij de koffieautomaat zijn denk ik, vooral ook omdat het voor iedereen een belangrijke verandering zal (kunnen) zijn.
Als het in NL als Europees betaalmiddel aan de bevolking wordt gepresenteerd dan wordt het mogelijk wel een gespreks onderwerp maar dan wel in de negatieve zin.

De weerstand tegen de EU is groot en die zal niet makkelijk overwonnen worden.
Daarnaast iedereen is gewend aan het huidige systeem en waarom zou je overstappen op wat anders als daar geen hele duidelijke voordelen aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hanev001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:27:
[...]

De weerstand tegen de EU is groot en die zal niet makkelijk overwonnen worden.
Leg me even uit wat Wero met de EU te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
downtime schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:34:
[...]

Leg me even uit wat Wero met de EU te maken heeft.
Er werd genoemd "inzet als Europees betaalmiddel". Het zit in de bewoording die tot die reactie zal leiden
De kans is groot dat het (ten onrechte) gekoppeld wordt aan de plannen voor het invoeren van een Digitale Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
hanev001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:27:
[...]
De weerstand tegen de EU is groot
De EU heeft een in meerderheid positief imago in Europa!

[ Voor 6% gewijzigd door GeEkIe op 26-06-2025 15:42 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Punt is alleen dat niet de ondernemer, maar de consument degene is die beslist welk betaalmiddel hij/zij gebruikt. Tenzij een ondernemer gewoon weigert reguliere betaalpassen te ondersteunen, is er niet tot nauwelijks marktwerking hier. Dus ja Wero zal goedkoop genoeg moeten zijn dat een ondernemer uberhaupt het ondersteund, maar verder zou het mij enorm verbazen als er significante adoptie komt, want wat is voor de consument het voordeel tov je huidige pasje / telefoon / smartwatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Sissors schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Punt is alleen dat niet de ondernemer, maar de consument degene is die beslist welk betaalmiddel hij/zij gebruikt. Tenzij een ondernemer gewoon weigert reguliere betaalpassen te ondersteunen, is er niet tot nauwelijks marktwerking hier. Dus ja Wero zal goedkoop genoeg moeten zijn dat een ondernemer uberhaupt het ondersteund, maar verder zou het mij enorm verbazen als er significante adoptie komt, want wat is voor de consument het voordeel tov je huidige pasje / telefoon / smartwatch?
Het is ook deze reden dat ik denk dat de EC de kosten zichtbaar en individueel zal maken voor de consument ipv dit, zoals het nu is, onzichtbaar en op de grote hoop zodat de winkeliers die kosten over alle klanten belasten.

[ Voor 7% gewijzigd door GeEkIe op 26-06-2025 15:49 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
De commissie heeft immers zelf al aangegeven het betalingsverkeer voor consumenten en bedrijven goedkoper (en simpeler) te willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:41:
[...]

De EU heeft een in meerderheid positief imago in Europa!
Ja en? Dit is Nederland en ik heb bovendien twijfels over die positief stelling. Het is maar met wie je praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Het is ook deze reden dat ik denk dat de EC de kosten zichtbaar en individueel zal maken voor de consument ipv dit, zoals het nu is, onzichtbaar en op de grote hoop zodat de winkeliers die kosten over alle klanten belasten.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk persoonlijk, gezien het juist de EU is die het (web) winkels verboden heeft om kosten van (dure) CC betalingen door te berekenen. En nu ben ik helemaal voorstander ervan dat er niet altijd betaalkosten bij moeten komen (dus niet dat iets voor €10 staat, maar je bent altijd nog minstens €2 aan betaalkosten kwijt), maar door de EU is het dus verboden bij CC betalingen iets door te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
hanev001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Ja en? Dit is Nederland en ik heb bovendien twijfels over die positief stelling. Het is maar met wie je praat.
Dan is het niet logisch dat Wero een negatief gespreksonderwerp wordt omdat het imago van de EU negatief zou zijn (wat dus niet het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Sissors schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk persoonlijk, gezien het juist de EU is die het (web) winkels verboden heeft om kosten van (dure) CC betalingen door te berekenen. En nu ben ik helemaal voorstander ervan dat er niet altijd betaalkosten bij moeten komen (dus niet dat iets voor €10 staat, maar je bent altijd nog minstens €2 aan betaalkosten kwijt), maar door de EU is het dus verboden bij CC betalingen iets door te berekenen.
Dat was een ander tijdperk en nog voor Wero. De Commissie heeft zelf aangegeven kosten te willen drukken voor de consument en dat kan met de introductie van Wero alleen maar als er concurrentie komt, en die komt er slechts als er ook daadwerkelijk wordt geconcurreerd op kosten voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Dan is het niet logisch dat Wero een negatief gespreksonderwerp wordt omdat het imago van de EU negatief zou zijn (wat dus niet het geval is).
Prima iedereen heeft recht op zijn mening.

We zullen zien hoe het uitpakt als men het hier probeert in te voeren.
Tenzij ik veel gemist heb is dit een onderwerp dat nog nauwelijks bekend is bij een breeder publiek
Pas als er een reclame campagne hierover start kan gepeild worden of er interesse in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
hanev001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Prima iedereen heeft recht op zijn mening.

We zullen zien hoe het uitpakt als men het hier probeert in te voeren.
Tenzij ik veel gemist heb is dit een onderwerp dat nog nauwelijks bekend is bij een breeder publiek
Pas als er een reclame campagne hierover start kan gepeild worden of er interesse in is.
De contracten met VISA/MC kosten de banken natuurlijk ook flink. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de banken kosten gaan rekenen voor het gebruik hiervan óf korting gaan geven voor het gebruik van Wero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Laten we dat in ieder geval hopen want dat maakt onze afhankelijkheid van de VS minder en brengt ook de kosten omlaag. In alles dus beter! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
De PSD2 beoogd vooral te voorkomen dat bepaalde partijen teveel macht en monopolie hebben in het betalingsverkeer. Een toeslag voor betalen met creditcard is dan ook alleen verboden voor vierpartijenkaartschema's. Betalingen via een Driepartijenkaartschema zoals Amex mag dus gewoon een toeslag gevraagd worden. (het verschil is dat bij Amex het kaartschema ook de kaartuitgevende instantie is, bij vierpartijenschema's zijn de kaartschema's geen kaartuitgevende instantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Wally2002 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:28:
De PSD2 beoogd vooral te voorkomen dat bepaalde partijen teveel macht en monopolie hebben in het betalingsverkeer. Een toeslag voor betalen met creditcard is dan ook alleen verboden voor vierpartijenkaartschema's. Betalingen via een Driepartijenkaartschema zoals Amex mag dus gewoon een toeslag gevraagd worden. (het verschil is dat bij Amex het kaartschema ook de kaartuitgevende instantie is, bij vierpartijenschema's zijn de kaartschema's geen kaartuitgevende instantie).
Klopt, maar dat staat los van de EC en de ECB die een Europees betalingsschema wilden, niet alleen om veiligheid/souvereiniteit, maar ook om kosten te drukken. Dat was nog in de tijd dat de hogere tarieven van VISA/MC golden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Dat was een ander tijdperk en nog voor Wero. De Commissie heeft zelf aangegeven kosten te willen drukken voor de consument en dat kan met de introductie van Wero alleen maar als er concurrentie komt, en die komt er slechts als er ook daadwerkelijk wordt geconcurreerd op kosten voor de consument.
We zijn het iig over het tweede gedeelte eens, over het eerste ben jij optimistischer dan ik ben. Maar we gaan het zien.

Qua populariteit van de EU: Ik denk zelf dat het niet zo is dat omdat het Europees is ineens iedereen ernaartoe zou switchen, dus er moeten ook duidelijke voordelen zijn (goedkoper bijvoorbeeld). Tegelijk is het nou ook niet zo alsof Amerikaanse multinationals nou erg populair zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Sissors schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:24:
[...]

We zijn het iig over het tweede gedeelte eens, over het eerste ben jij optimistischer dan ik ben. Maar we gaan het zien.

Qua populariteit van de EU: Ik denk zelf dat het niet zo is dat omdat het Europees is ineens iedereen ernaartoe zou switchen, dus er moeten ook duidelijke voordelen zijn (goedkoper bijvoorbeeld). Tegelijk is het nou ook niet zo alsof Amerikaanse multinationals nou erg populair zijn.
Maar er zijn toch ook overweldigende voordelen? Vrij reizen en werken in de EU, veiligheid, welvaart, enz.

Eurobarometer bewijst dit ook keer op keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:52
Fettel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:41:
[...]

*Een Wero-betaalverzoek sturen naar een telefooncontact of mobiel telefoonnummer is alleen mogelijk als de bank app van de persoon naar wie je het verzoek stuurt deze functionaliteit ondersteunt. Als dit niet het geval is, dan verschijnt de persoon niet in je adresboek of wordt het mobiele telefoonnummer niet herkend ook al is dit gelinkt aan Wero. Dit werkt (nog) niet voor BNP Paribas Fortis-klanten in België.
Sinds afgelopen week ondersteunt BNP Paribas Fortis ook Wero betaalverzoeken versturen en ontvangen. Toch tenminste de iOS versie (v10.6), Android heb ik niet kunnen verifiëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
davides schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Sinds afgelopen week ondersteunt BNP Paribas Fortis ook Wero betaalverzoeken versturen en ontvangen. Toch tenminste de iOS versie (v10.6), Android heb ik niet kunnen verifiëren.
Ook beschikbaar op Android.

Ik vind de Wero-integratie in de Easy Banking-app van BNP Paribas Fortis een beetje rommelig. Het zou overzichtelijker zijn als Wero een eigen tab zou krijgen. Bij een overboeken staan je Wero-contacten met telefoonnummer in dezelfde lijst als je opgeslagen betaalrekeningen.

De ING Banking-app is eveneens bijgewerkt, maar de mogelijkheid om betaalverzoeken via WhatsApp te ontvangen is niet toegevoegd. De verwijzing naar deze functie is inmiddels verdwenen op de ING website. Mogelijk gaat dit dus nog even op zich laten wachten.

Vandaag kwam het nieuws dat vijf Belgische banken tot de EPI toetreden:
Het project wint aan tractie in België: Argenta, Bank van Breda, Beobank, Crelan en VDK Bank laten weten dat ze toetreden tot de EPI, de Europese bankenalliantie achter Wero. Klanten van die vijf banken zullen vanaf de eerste helft van volgend jaar onderling geld kunnen storten en ontvangen en online of in winkels kunnen betalen.
https://www.tijd.be/onder...st-wero-aan/10614848.html

Bank van Breda zal de standalone app gebruiken:
Bank Van Breda will use the Wero standalone app, allowing its consumers to download the app from the Google Play Store or the Apple App Store to access Wero services independently.
https://epicompany.eu/med...n-more-european-customers

[ Voor 12% gewijzigd door Fettel op 07-07-2025 16:27 ]

Yaha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Zeer interessant stuk over Wero waarin ook wordt uitgelegd dat er wel degelijk chargeback komt:
Wero payment disputes
To enhance consumer trust, the European Payments Initiative aims to incorporate “state-of-the-art consumer protection” within Wero, including structured mechanisms for pre-dispute resolution, disputes, and chargebacks. While the exact details of these processes have not yet been revealed, EPI’s commitment to a robust dispute management system suggests that Wero will prioritise user security and fair resolution procedures once fully implemented.
Overigens lijkt het erop dat EPI op AWS zal draaien. Daar gaat de Europese soevereiniteit 🤬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:06
GeEkIe schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:45:
Zeer interessant stuk over Wero waarin ook wordt uitgelegd dat er wel degelijk chargeback komt:

[...]

Overigens lijkt het erop dat EPI op AWS zal draaien. Daar gaat de Europese soevereiniteit 🤬
Er is helaas nog geen volwaardig alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
La1974 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:54:
[...]

Er is helaas nog geen volwaardig alternatief.
Er zijn toch Europese cloud providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
GeEkIe schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Er zijn toch Europese cloud providers?
Met dezelfde kwaliteit en schaal als AWS? Welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
La1974 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Ik heb het even opgezocht en er blijken inderdaad geen Europabrede cloudaanbieders te zijn. Treurig dat wij ons zo hebben overgeleverd aan de VS voor dit soort diensten. Gelukkig stimuleert de EC dit nu maar dat is er dus niet voordat de gehele Wero infrastructuur op Amazon staat, zodat het alsnog moet worden overgezet: ook een huzarenstukje!
OVHcloud (Frankrijk): Een van de grootste Europese cloudproviders met datacenters in Frankrijk, Duitsland, het VK en andere Europese landen. Ze staan bekend om hun focus op gegevenssoevereiniteit en transparante prijzen.

Hetzner (Duitsland): Een populaire Duitse cloudprovider die diensten aanbiedt zoals dedicated servers en cloudoplossingen, met datacenters in Duitsland en Finland. Ze zijn bekend om hun betrouwbaarheid en concurrerende prijzen.

Scaleway (Frankrijk): Biedt een breed scala aan diensten, waaronder IaaS, PaaS en webhosting, met datacenters in Frankrijk, Nederland en Polen. Ze leggen de nadruk op GDPR-compliance en groene datacenters.

UpCloud (Finland): Een Finse aanbieder van snelle cloud hosting oplossingen met datacenters in Finland, Duitsland, Nederland en Spanje.

1&1 IONOS (Duitsland): Een grote Europese speler die diverse cloud- en hostingdiensten aanbiedt.

Contabo (Duitsland): Biedt de mogelijkheid om VPS te huren in diverse datacenters in Europa en wereldwijd.

Exoscale (Zwitserland/Oostenrijk): Heeft datacenters in verschillende Europese landen, waaronder Oostenrijk, Bulgarije, Duitsland en Zwitserland.

Naast deze cloudproviders zijn er ook veel Europese datacenterexploitanten die colocatie en connectiviteitsdiensten aanbieden, en die soms ook partnerschappen hebben met cloudproviders om hun diensten aan te bieden. Voorbeelden hiervan zijn maincubes, Penta Infra, Colt en Digital Realty.

De Europese Commissie stimuleert bovendien initiatieven zoals GAIA-X om de ontwikkeling van pan-Europese cloudfederaties en betrouwbare, data-soevereine cloudinfrastructuur verder te versterken. Dit toont aan dat er een duidelijke focus is op het creëren van sterke Europese alternatieven in de cloudmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:59
Ja, ik volg de ontwikkeling met Wero met interesse. Eerlijk gezegd kan ik niet wachten totdat ik in fysieke winkels mee kan betalen kan in plaats van Visa/Mastercard maar vermoed dat dat nog wel even zal duren. Wat mij betreft ook prima als ze het in eerste instantie als 'minimum viable product' introduceren waarmee je in ieder geval in Europa terecht kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
XElD schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Ja, ik volg de ontwikkeling met Wero met interesse. Eerlijk gezegd kan ik niet wachten totdat ik in fysieke winkels mee kan betalen kan in plaats van Visa/Mastercard maar vermoed dat dat nog wel even zal duren. Wat mij betreft ook prima als ze het in eerste instantie als 'minimum viable product' introduceren waarmee je in ieder geval in Europa terecht kan.
Ik zie het sowieso voorlopig nog niet buiten Europa uitgerold worden.
En het ' minimum viable product' zal neem ik aan digitale betalingen zijn met de smartphone (voor point of sale betalingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Wally2002 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Ik zie het sowieso voorlopig nog niet buiten Europa uitgerold worden.
En het ' minimum viable product' zal neem ik aan digitale betalingen zijn met de smartphone (voor point of sale betalingen).
Het kan zoals het is sowieso niet in het buitenland worden uitgerold. Wero is strikt A2A (Account-to-Account), dus geheel buiten betaal netwerken om. Vandaar ook dat het goedkoper zal zijn.

Alsnog aansluiten op buitenlandse netwerken door er zelf eentje over te nemen of te creëren kan natuurlijk, maar dat betekend dat wereldwijd in alle landen contracten moeten worden afgesloten om op die nationale netwerken aanwezig te komen.

Eerder zie ik dat andere landen ook instant payment zullen introduceren met ook een nationale Wero. Het ligt dan voor de hand dat die systemen wereldwijd op elkaar zullen worden aangesloten, daarmee MC/VISA/AMEX/enz. overbodig makend :)

NB Hieraan zie je hoe belangrijk het is dat IBAN is geïntroduceerd!

[ Voor 10% gewijzigd door GeEkIe op 11-07-2025 17:22 . Reden: aanvulling & correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49
La1974 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Welke eisen heeft Wero dan wat per se op AWS moet en niet op een EU cloud kan? En ja, ik weet dat AWS en Azure heel veel verschillende diensten/services hebben voor niche zaken, maar zijn die nodig voor Wero? Ik denk van niet.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
edie schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Welke eisen heeft Wero dan wat per se op AWS moet en niet op een EU cloud kan? En ja, ik weet dat AWS en Azure heel veel verschillende diensten/services hebben voor niche zaken, maar zijn die nodig voor Wero? Ik denk van niet.
Als je een Europees betaalnetwerk wil opzetten kom je er niet met een Europese aanbieder. Die zijn gewoon te klein. Er is bijvoorbeeld ook nog geen enkele bank (voor zover ik weet), zeker in Nederland niet, die over zou kunnen naar een Europese aanbieder. Hoe graag ze ook zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
La1974 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Als je een Europees betaalnetwerk wil opzetten kom je er niet met een Europese aanbieder. Die zijn gewoon te klein. Er is bijvoorbeeld ook nog geen enkele bank (voor zover ik weet), zeker in Nederland niet, die over zou kunnen naar een Europese aanbieder. Hoe graag ze ook zouden willen.
Het kan eigenlijk niet anders dan dat er een grote fusie/consolidatie slag zal komen om op zijn minst 1 Europabrede aanbieder te creëren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
.

[ Voor 99% gewijzigd door GeEkIe op 11-07-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:49
La1974 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Waarom kan dat niet? Wat is "te klein"? Welke eisen zijn er dan waarom ze "te klein" zouden zijn? Wellicht kun je wat concreter worden?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
edie schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Waarom kan dat niet? Wat is "te klein"? Welke eisen zijn er dan waarom ze "te klein" zouden zijn? Wellicht kun je wat concreter worden?
Het gaat natuurlijk wel over een pan-europees betaalnetwerk, nu zijn het nog 3 landen (met nog geen 100% dekking door alle banken in die landen) maar langzaamaan worden er steeds meer aangesloten. Het einddoel is logischerwijs de EEG. De intentie om daar te komen is helder, aangezien EPI en de Zuid-Europese equivalent (EuroPA o.b.v. Spaanse Bizum) al in gesprek zijn.

Deelnemerde betaalmethodes/banken uit landen in EuroPA:
- Spanje
- Italië
- Portugal
- Griekenland
- Andorra
- Polen
- Noorwegen
- Finland
- Zweden
- Denemarken

Deelnemende betaalmethodes/banken uit landen in EPI:
- Nederland
- Luxemburg
- België
- Duitsland
- Frankrijk
- En niet onbelangrijk: Revolut, daarom komt Wero ook in landen die nu bij EuroPA zijn aangesloten.

Vooral de Oost-Europese, Balkan- en Baltische landen schitteren nog in afwezigheid in deze lijstje (m.u.v. Polen).

Als dit de standaard wordt, gaat er enorm veel continue rekenkracht nodig zijn om alle transacties onmiddelijk te blijven verwerken. Als het op een continentale schaal draait, zal het om meer transactieverkeer gaan dan welke bank in Europa op dit moment in zijn eentje moet bolwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ik heb even gekeken naar waar de grootste Europese cloudaanbieder, OVH, aanbied, en dat is toch wel behoorlijk Europa dekkend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoqIsvWwaz0wPJOoOMQsr9_n1QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sshDANpREdeW1T3XOZd4n2K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
GeEkIe schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:25:
Ik heb even gekeken naar waar de grootste Europese cloudaanbieder, OVH, aanbied, en dat is toch wel behoorlijk Europa dekkend:

[Afbeelding]
Het zou geweldig zijn als dit zou kunnen. Maar ik denk niet dat ze iets als een betaalinfra nu al durven te vouwen op de relatief onervaren OHV. Die hebben gewoonweg nog niet de ervaring in schaal, beschikbaarheid en faillover. Toch wel cruciaal voor dit soort diensten.

Maar wie weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
La1974 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:26:
[...]

Het zou geweldig zijn als dit zou kunnen. Maar ik denk niet dat ze iets als een betaalinfra nu al durven te vouwen op de relatief onervaren OHV. Die hebben gewoonweg nog niet de ervaring in schaal, beschikbaarheid en failover. Toch wel cruciaal voor dit soort diensten.

Maar wie weet!
Grappig genoeg begon OHV eerder dan Amazon: 1999 vs 2002. Ervaring kan ik niet inschatten, maar uiteindelijk is het ijzer, stroom en een stack.

Maargoed, dat zegt natuurlijk niet hoe deskundig zij nu zijn en welke services zij aanbieden. OVH lijkt wel een familiebedrijf te zijn; niks mis mee maar dat lijkt mij niet geschikt om de Europese betaalinfrastructuur primair geheel daarop te draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
Nieuwe gebruikersvoorwaarden van ING Belgium gaan in op 26 september, waarin opnieuw wordt gehint naar nieuwe Wero-functionaliteiten:
Toevoeging van nieuwe functionaliteiten, geïntegreerd als een ING Banking Service en waarmee de gebruiker met Wero online kan shoppen alsook een dispuut [kan] starten voor een Wero E/M commerce transactie via de ING Banking Service. Tevens zal de gebruiker zijn/haar transactie beter kunnen herkennen door het toevoegen [van] het logo van de handelaar.

Yaha!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:36
Stukje bij BNR over Wero met de CEO van iDeal en Bert Hubert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
japie06 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:23:
Stukje bij BNR over Wero met de CEO van iDeal en Bert Hubert.
Goed dat de afhankelijkheid van de Amerikaanse cloud providers werd aangesneden. Het is duidelijk dat dit probleem bij EPI bekend is. Ben benieuwd hoe zij dat gaan oplossen. Zij staan hierin niet alleen want vele bedrijven/overheden hebben dit probleem en sinds het afsluiten van de MS email van de ICC bestuurder is duidelijk dat het gevaar niet meer slechts theoretisch is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
ING führt europäischen Bezahldienst Wero ein (ZDF Heute)

Gaat om het duitse Direktbank ING en zou deze maand nog beschikbaar moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door GroteVoet459 op 14-08-2025 15:59 ]

• GeEkIe
Dit is zonder twijfel waar de rest van Europa ook op over zal gaan:
Contactless card payments could become unlimited
Ik ben heel erg benieuwd hoe Wero de NFC-limieten gaat implementeren.

• La1974
GeEkIe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:44:
Dit is zonder twijfel waar de rest van Europa ook op over zal gaan:

[...]

Ik ben heel erg benieuwd hoe Wero de NFC-limieten gaat implementeren.
Waarom denk je dat? De limiet is nu meestal 50 euro. Waarom zouden ze dat verhogen? Op een pasje zit verder geen beveiliging. Dus als je je pasje verliest ben je de Sjaak als je geen limiet zou hebben (de limiet wordt dan bepaald door het saldo van je rekening).

Als je af wil van die pincode moet je gebruik maken van Apple, Google of Garmin Pay. Die zit nog achter de beveiliging van je device.

• GeEkIe
Omdat ze dat kennelijk in het VK waarschijnlijk gaan doen, zoals in het artikel te lezen. En het VK was de voorloper van PIN-vrij NFC betalen op ons.
De limiet is nu meestal 50 euro. Waarom zouden ze dat verhogen?
Om de redenen zoals in het artikel benoemd.
Op een pasje zit verder geen beveiliging.
Dus als je je pasje verliest ben je de Sjaak als je geen limiet zou hebben (de limiet wordt dan bepaald door het saldo van je rekening).
Precies; althans eigenlijk ja en nee. De limiet op het pasje kan als cash worden gezien. Daarentegen ben je niet de sjaak, omdat het verzekerd is door de banken, zoals ook in het artikel wordt benoemd.
Als je af wil van die pincode moet je gebruik maken van Apple, Google of Garmin Pay. Die zit nog achter de beveiliging van je device.
Ik wil ook helemaal niet af van de pincode voor andere dan kleine bedragen. Het lokt immers ook misdaad uit, zoals een gewelddadige beroving van je pasjes.

Juist daarom ben ik benieuwd hoe Wero, dat dus met een eigen systeem los van VISA/MC komt, zal implementeren :)

[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 10-09-2025 15:29 . Reden: aanvulling ]

• La1974
GeEkIe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:28:
[...]

Omdat ze dat kennelijk in het VK waarschijnlijk gaan doen, zoals in het artikel te lezen. En het VK was de voorloper van PIN-vrij NFC betalen op ons.

[...]

Om de redenen zoals in het artikel benoemd.

[...]

[...]

Precies; althans eigenlijk ja en nee. De limiet op het pasje kan als cash worden gezien. Daarentegen ben je niet de sjaak, omdat het verzekerd is door de banken, zoals ook in het artikel wordt benoemd.

[...]

Ik wil ook helemaal niet af van de pincode voor andere dan kleine bedragen. Het lokt immers ook misdaad uit, zoals een gewelddadige beroving van je pasjes.

Juist daarom ben ik benieuwd hoe Wero, dat dus met een eigen systeem los van VISA/MC komt, zal implementeren :)
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat banken blijven vergoeden als die limiet er afgaat.

• GeEkIe
La1974 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:42:
[...]

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat banken blijven vergoeden als die limiet er afgaat.
Ik zie de krantenkoppen als zij niet gaan vergoeden al voor mij 🥳
Daarnaast: Wero heeft aangegeven juist zeer sterke consumentenbescherming te willen aanbieden. Dit hoort daar bij!

[ Voor 17% gewijzigd door GeEkIe op 10-09-2025 17:47 . Reden: aanvulling ]

• La1974
GeEkIe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:46:
[...]

Ik zie de krantenkoppen als zij niet gaan vergoeden al voor mij 🥳
Daarnaast: Wero heeft aangegeven juist zeer sterke consumentenbescherming te willen aanbieden. Dit hoort daar bij!
Ik verlies m’n pas met een limiet van 1.000 euro. Stiekem heb ik hem aan jou gegeven. Jij de aankoop van 1.000 euro. Ik m’n vergoeding.

Laat maar komen 🎉

• GeEkIe
La1974 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:05:
[...]

Ik verlies m’n pas met een limiet van 1.000 euro. Stiekem heb ik hem aan jou gegeven. Jij de aankoop van 1.000 euro. Ik m’n vergoeding.

Laat maar komen 🎉
Dat is natuurlijk een scenario dat voor het verhogen van de limiet ook al bestond. En vergelijkbaar is met chargeback. Kennelijk is dat risico goed genoeg te hanteren en de kosten ook.

• La1974
GeEkIe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:17:
[...]

Dat is natuurlijk een scenario dat voor het verhogen van de limiet ook al bestond. En vergelijkbaar is met chargeback. Kennelijk is dat risico goed genoeg te hanteren en de kosten ook.
Maar de potentiële vergoeding was vele malen lager. We wachten rustig af….

Linksom of rechtsom zijn het natuurlijk de klanten die betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
@GeEkIe het is een interessante ontwikkeling, maar voor wat Wero betreft llijkt het mij nu nog niet zo heel erg aan de orde. Eerst maar eens zien hoe ze überhaupt POS-betalingen gaan afhandelen. Wordt dit een nieuw kaartschema via de EMV-specificatie? Gaan ze überhaupt nog fysieke betaalkaarten uitgeven of wordt gelijk op een smartphone of -watch met NFC (waarbij het apparaat gelijk de 2nd factor is en de hele discussie over limieten dus überhaupt niet relevant is).

• GeEkIe
La1974 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:42:
[...]
Maar de potentiële vergoeding was vele malen lager. We wachten rustig af….
Klopt; dat is ook wat mij zo verbaast, en wat ik dus als risicovol zie en daarom geen goed idee.
Linksom of rechtsom zijn het natuurlijk de klanten die betalen.
Zondermeer! Maar in het artikel wordt gesteld dat de voordelen tegen de nadelen opwegen. We wachten af ...

• GeEkIe
Wally2002 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:28:
@GeEkIe het is een interessante ontwikkeling, maar voor wat Wero betreft llijkt het mij nu nog niet zo heel erg aan de orde.
Volgend jaar al moet NFC POS betalen mogelijk worden; ook voor NL!
Eerst maar eens zien hoe ze überhaupt POS-betalingen gaan afhandelen. Wordt dit een nieuw kaartschema via de EMV-specificatie?
Is er een andere manier van communiceren met de terminals eigenlijk mogelijk?
Gaan ze überhaupt nog fysieke betaalkaarten uitgeven of wordt gelijk op een smartphone of -watch met NFC (waarbij het apparaat gelijk de 2nd factor is en de hele discussie over limieten dus überhaupt niet relevant is).
Er is slechts vermeld dat naast QR code ook NFC betalingen mogelijk moeten worden. Er is niks vermeld over losse bankpassen, maar ik maak mij sterk dat zij eigenlijk geen keuze hebben omdat de consument die backup manier van betalen wil hebben. En er zijn natuurlijk nog genoeg mensen die geen smartphone hebben.

• Wally2002
GeEkIe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:41:
Volgend jaar al moet NFC POS betalen mogelijk worden; ook voor NL!

Is er een andere manier van communiceren met de terminals eigenlijk mogelijk?
Ik zit niet zo heel diep in de materie maar in theorie zou men een hele eigen implementatie kunnen opzetten (die uiteraard aan alle veiligheidsstandaarden voldoet). Maar dan krijg je de merchants natuurlijk niet mee want het is goedkoper als het op de bestaande infrastructuur kan.
Waarschijnlijk lijkt mij dat Wero binnen het C-TAP protocol afgehandeld wordt, net als de andere schema's.
[...]

Er is slechts vermeld dat naast QR code ook NFC betalingen mogelijk moeten worden. Er is niks vermeld over losse bankpassen, maar ik maak mij sterk dat zij eigenlijk geen keuze hebben omdat de consument die backup manier van betalen wil hebben. En er zijn natuurlijk nog genoeg mensen die geen smartphone hebben.
Dat klinkt aannemelijk. De praktijk zal het straks uitwijzen.

• gpon
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 17:54
GeEkIe schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:25:

[Afbeelding]
Klinkt mooi maar in de praktijk maken bijna alle banken gebruik van Akamai. Verder heeft OVH helaas niet echt een goede reputatie en bedienen zij vooral prosumers en MKB. Het bankwezen heeft helaas geen serieus Europees alternatief als het gaat om IT.

Dus ik vraag me af met welke IT boer Wero dan in zee zal gaan. Zal waarschijnlijk wel Microsoft o.i.d. worden maar dan onder strikte voorwaarden.

• GeEkIe
gpon schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:50:
[...]
Klinkt mooi maar in de praktijk maken bijna alle banken gebruik van Akamai. Verder heeft OVH helaas niet echt een goede reputatie en bedienen zij vooral prosumers en MKB. Het bankwezen heeft helaas geen serieus Europees alternatief als het gaat om IT.

Dus ik vraag me af met welke IT boer Wero dan in zee zal gaan. Zal waarschijnlijk wel Microsoft o.i.d. worden maar dan onder strikte voorwaarden.
Microsoft is Amerikaans. En zoals je nu zou moeten weten gaat Wero voor een zeer belangrijk deel over strategische autonomie (veiligheid).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Malfoi schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:34:
Kleine toevoeging aan de Wero discussie (maar verder off-topic): ik woon in Duitsland en daar is Wero vorige week toegevoegd als Tikkie-achtige functie bij mijn bank (ING Deutschland): dus met als doel makkelijk geld over te kunnen maken naar contacten, zonder daarvoor hun rekeninggegevens te hebben.

Voor de rest nog weinig gehoord over Wero en invoering in winkels e.d.
Is dit een uitbreiding van de huidige iDeal functie waarvoor je op een aparte website een heel iDeal profiel moet aanmaken en invullen?
https://ideal.nl/products/ideal-profiel

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2025 14:17 ]

PSN

• GeEkIe
Welke banken actief zijn met Wero kan je overigens zien op de website van Wero:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x24MVBVckC8tna5vX3bWRMxWkl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBfDqH9ajOsdn4PrEmts5Zu6.png?f=fotoalbum_large

En op de Nederlandse website van Wero kan je nu het de implementatie (co-branding > rollout). Die rollout gebeurd trouwens pas aan het einde van '26 en daarom vraag ik mij af of de ooit aangekondigde POS functionaliteit die in '26 zou beginnen, wel gehaald zal worden. Het wordt ook niet in de tekst genoemd!

• Wally2002
GeEkIe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:42:

En op de Nederlandse website van Wero kan je nu het de implementatie (co-branding > rollout). Die rollout gebeurd trouwens pas aan het einde van '26 en daarom vraag ik mij af of de ooit aangekondigde POS functionaliteit die in '26 zou beginnen, wel gehaald zal worden. Het wordt ook niet in de tekst genoemd!
- wat ik na kan gaan is in 2024 geroepen dat men vanaf 2026 POS-betalingen gaat ondersteunen, dat kan te optimistisch geweest zijn met inschatten.
- Voor zover ik weet is nergens gezegd dat het specifiek dan in NL geïntroduceerd wordt, het kan natuurlijk ook in een ander land zijn.
- kan men met POS-betalingen bedoelen het betalen met QR-code bij een point of sale?

• GeEkIe
Wally2002 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:39:
[...]
- wat ik na kan gaan is in 2024 geroepen dat men vanaf 2026 POS-betalingen gaat ondersteunen, dat kan te optimistisch geweest zijn met inschatten.
Dat lijkt waarschijnlijk ja. Mogelijk weten ze zelf nog niet of zij het gaan halen en we zullen rustig moeten afwachten.
- Voor zover ik weet is nergens gezegd dat het specifiek dan in NL geïntroduceerd wordt, het kan natuurlijk ook in een ander land zijn.
Wero wordt een SEPA brede dienst die door de EU is gepusht oa vanwege strategische soevereiniteit. Dat houdt in heel het SEPA gebied, dus ook NL. Er is ook nergens anders gecommuniceerd.
- kan men met POS-betalingen bedoelen het betalen met QR-code bij een point of sale?
In eerste instantie werd gesproken over POS met QR-code. Later werd gezegd dat ook betalen met NFC mogelijk zou worden.

• Wally2002
GeEkIe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:57:

Wero wordt een SEPA brede dienst die door de EU is gepusht oa vanwege strategische soevereiniteit. Dat houdt in heel het SEPA gebied, dus ook NL. Er is ook nergens anders gecommuniceerd.
Ik bedoelde een gefaseerde invoering, dus niet dat het niet in NL wordt ingevoerd, maar dat het bv pas later in 2027 in sommige landen wordt ingevoerd, en dat dus de communicatie over 2026 mogelijk alleen in bepaalde landen is.

• GeEkIe
Wally2002 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:01:
[...]

Ik bedoelde een gefaseerde invoering, dus niet dat het niet in NL wordt ingevoerd, maar dat het bv pas later in 2027 in sommige landen wordt ingevoerd, en dat dus de communicatie over 2026 mogelijk alleen in bepaalde landen is.
Ah ja, dat kan natuurlijk. Alleen heeft EPI nergens iets dergelijks gezegd maar wel gesteld dat in 2026 POS mogelijk wordt. Het lijkt mij dat zij dat dan zouden hebben gezegd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davides
ING Nederland heeft info online gezet voor
Webshops die de ING kassa gebruiken:

https://www.ing.nl/zakeli...en/ideal/ideal-wordt-wero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davides
En ook info voor de Nederlands markt op de website van Wero zelf:
https://wero-wallet.eu/nl
https://ideal.nl/naar-wero

[ Voor 13% gewijzigd door davides op 13-09-2025 13:45 ]

• GeEkIe
Wero heeft het weliswaar over iDEAL dat vervangen wordt, maar in feite wordt ook Tikkie vervangen:
peer-to-peer betalingen

• Wally2002
GeEkIe schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:21:
Wero heeft het weliswaar over iDEAL dat vervangen wordt, maar in feite wordt ook Tikkie vervangen:

[...]
Waaruit blijkt dat Tikkie ermee gaat stoppen/overgaat in Wero?

• GeEkIe
Wally2002 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:26:
[...]

Waaruit blijkt dat Tikkie ermee gaat stoppen/overgaat in Wero?
Tikkie maakt gebruik van iDEAL voor de P2P betalingen. iDEAL gaat op in Wero.

• Wally2002
GeEkIe schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:29:
[...]

Tikkie maakt gebruik van iDEAL voor de P2P betalingen. iDEAL gaat op in Wero.
Dat klopt allebei maar daarmee is niet perse gezegd dat Tikkie als dienst gaat stoppen.
Sterker nog Wero zou je als een concurrent van Tikkie kunnen zien.

• GeEkIe
Wally2002 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:41:
[...]

Dat klopt allebei maar daarmee is niet perse gezegd dat Tikkie als dienst gaat stoppen.
Sterker nog Wero zou je als een concurrent van Tikkie kunnen zien.
Tikkie is van ABN AMRO. ABN AMRO is één van de (oorspronkelijke) initiatiefnemers van Wero. ABN AMRO wil niet concurreren met Wero maar juist een zo goedkoop mogelijke betaaldienst hebben. Zij gaan Tikkie niet naast Wero voortzetten. Dat is weliswaar nergens gecommuniceerd maar gezond verstand!

• Wally2002
GeEkIe schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:48:
[...]

Tikkie is van ABN AMRO. ABN AMRO is één van de (oorspronkelijke) initiatiefnemers van Wero. ABN AMRO wil niet concurreren met Wero maar juist een zo goedkoop mogelijke betaaldienst hebben. Zij gaan Tikkie niet naast Wero voortzetten. Dat is weliswaar nergens gecommuniceerd maar gezond verstand!
Dat klinkt als een mogelijk en zelfs plausibel scenario. Maar in je oorspronkelijk bericht zette je het als feit neer ('in feite') terwijl dat nergens uit blijkt.

• GeEkIe
Wally2002 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
[...]

Dat klinkt als een mogelijk en zelfs plausibel scenario. Maar in je oorspronkelijk bericht zette je het als feit neer ('in feite') terwijl dat nergens uit blijkt.
Gezond verstand kan een onbenoemd feit benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
Tikkie gaat waarschijnlijk gewoon door. Er zijn diverse features die Tikkie wel heeft en Wero betaalverzoek niet.
paar voorbeeldjes:
* Een tikkie betaalverzoek code, kan je in één handeling naar meerdere personen tegelijk sturen. Terwijl een Wero betaalverzoek altijd gericht is aan één specifiek contact uit je adresboek. Dus een rekening delen met 9 anderen, is bij tikkie 1 handeling en bij wero is het 9 handelingen.
* Tikkie kan je aanmaken, zonder exact te weten wie de ontvanger is en hoeveel ontvangers er zullen zijn. Bij Wero betaalverzoek is altijd één vaste ontvanger, die van te voren bekend moet zijn.
* Tikkie heeft ook de Groepie functie in hun app: Groeps potje, vergelijkbaar met wie-betaalt-wat. Deze functie heeft Wero geheel niet.

• GeEkIe
davides schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:42:
Tikkie gaat waarschijnlijk gewoon door. Er zijn diverse features die Tikkie wel heeft en Wero betaalverzoek niet.
paar voorbeeldjes:
* Een tikkie betaalverzoek code, kan je in één handeling naar meerdere personen tegelijk sturen. Terwijl een Wero betaalverzoek altijd gericht is aan één specifiek contact uit je adresboek. Dus een rekening delen met 9 anderen, is bij tikkie 1 handeling en bij wero is het 9 handelingen.
* Tikkie kan je aanmaken, zonder exact te weten wie de ontvanger is en hoeveel ontvangers er zullen zijn. Bij Wero betaalverzoek is altijd één vaste ontvanger, die van te voren bekend moet zijn.
* Tikkie heeft ook de Groepie functie in hun app: Groeps potje, vergelijkbaar met wie-betaalt-wat. Deze functie heeft Wero geheel niet.
Die features van Tikkie heeft Wero nog niet. Het lijkt mij aannemelijk dat Wero Tikkie overneemt.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:39
GeEkIe schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:52:
[...]

Die features van Tikkie heeft Wero nog niet. Het lijkt mij aannemelijk dat Wero Tikkie overneemt.
Volgens mijn bronnen blijft Tikkie gewoon bestaan, maar gaan de betalingen wel via Wero verlopen straks.

• GeEkIe
BlackMonkey schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:31:
[...]
Volgens mijn bronnen blijft Tikkie gewoon bestaan, maar gaan de betalingen wel via Wero verlopen straks.
ABN AMRO is in het verleden samenwerking met andere grote Nederlandse banken aangegaan om kosten te verminderen. Het ligt daarom voor de hand dat zij kosten verder willen verlagen door de kosten op alle deelnemers van EPI af te wentelen, terwijl EPI zonder twijfel Tikkie, net zoals eerder (oa) iDEAL, in handen wil krijgen. Het is allemaal een logisch gevolg.
Pagina: 1 2 Laatste