[ZT] De Amerikaanse verkiezingen van 2024 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:
  • 570.816 views

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:13
redwing schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Daar ben ik het ook wel mee eens, maar ik wil wel aangeven dat er ook echt wel grote inschattingsfouten zijn gemaakt.
Nee het is allemaal fake news en er zijn geen inschattingsfouten gemaakt.

https://www.bbc.com/news/articles/czj3yk90kpyo

Een van de basins was in onderhoud en de anderen waren gevuld met historische grote hoeveelheden water. Er wordt gespeculeerd dat wanneer het ene bassin niet in onderhoud was, de slagkracht wat groter was. Wellicht waar, maar blijkbaar hebben die dingen onderhoud nodig, en dat wordt dus wel gewoon gedaan. Onderhoud kun je natuurlijk het beste timen in een periode dat de kans op bosbranden laag is. Zoals bijvoorbeeld december / januari.

Op een van de fire units was 17 miljoen bezuinigd op een budget van 1 miljard. Dat is sowieso al niet significant. Daarnaast waren er forse investeringen gepland voor 2024/2025, als je die meerekent was het budget gegroeid.

Nog maar te zwijgen over de volledig uit de duim gezogen verhalen over een beschermde vis.

Het is vooral TENENKROMMEND dat we het alleen maar hebben over gebeurtenissen in de marge. Daarnaast hebben we weer een president die bij een ramp volledige verhalen uit zijn duim zuigt en hallucineert. Die man is geestelijk gewoon niet in staat om koekjes winkel te managen, laat staan een land.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is ook allemaal niets nieuws natuurlijk. Wanneer er iets aan de hand is wordt er eerst gekeken welke kant aan de macht is of enige verantwoordelijkheid heeft. Zodra er dan ergens een D wordt gevonden is het keihard schreeuwen dat het allemaal door de D's komt. Is er een R aan de macht dan wordt er geen woord gezegt. Maak niet uit welke R het is. Al gaan er een miljoen mensen dood door aantoonbaar slecht beleid, zolang het om een R gaat wordt er geen woord gezegt. Zodra 1 iemand dood gaat en er is ergens een D te vinden, gelijk vol er op en schreeuwen dat er verantwoordelijkheid moet worden genomen en dat het zonder die D niet fout was gegaan.

Dit is al zo lang zo extreem het geval dat het mij niet eens meer boeit wat er nu weer wordt geschreeuwt. Het wel of niet schreeuwen is volledig afhankelijk van een R of D en niet van wat er aan de hand is. Kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
HEY_DUDE schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Een van de basins was in onderhoud en de anderen waren gevuld met historische grote hoeveelheden water. Er wordt gespeculeerd dat wanneer het ene bassin niet in onderhoud was, de slagkracht wat groter was. Wellicht waar, maar blijkbaar hebben die dingen onderhoud nodig, en dat wordt dus wel gewoon gedaan. Onderhoud kun je natuurlijk het beste timen in een periode dat de kans op bosbranden laag is. Zoals bijvoorbeeld december / januari.
Ja, zoals zo vaak in Amerika zie je daar de uitersten rond gaan. De ene kant roept dat de bassins veelal leeg waren, de andere kant roept dat er 'historisch' grote hoeveelheden water waren. Feit blijft dat ze zeker aan het begin moeite hadden met voldoende water te krijgen en er dus iets niet goed geregeld was.
Op een van de fire units was 17 miljoen bezuinigd op een budget van 1 miljard. Dat is sowieso al niet significant. Daarnaast waren er forse investeringen gepland voor 2024/2025, als je die meerekent was het budget gegroeid.
Dat er plannen waren om te investeren is natuurlijk leuk, maar voorlopig werd er bezuinigd. En ook daar kun je net doen of het niets voorstelt, maar in de tijd dat ik daar zat (paar jaar geleden alweer) werden er bij verschillende units brandweerwagens uitgegooid omdat ze te weinig budget hadden. Dat was dus al langer aan de hand, al komt het grootste probleem natuurlijk uit de klimaatveranderingen waardoor het daar nu zo droog is. Aan de andere kant is dat wel iets dat bekend is en zou je verwachten dat zo'n stad beter opgebouwd is zodat niet zo'n groot deel zo makkelijk af kan branden.
Nog maar te zwijgen over de volledig uit de duim gezogen verhalen over een beschermde vis.

Het is vooral TENENKROMMEND dat we het alleen maar hebben over gebeurtenissen in de marge. Daarnaast hebben we weer een president die bij een ramp volledige verhalen uit zijn duim zuigt en hallucineert. Die man is geestelijk gewoon niet in staat om koekjes winkel te managen, laat staan een land.
Klopt helemaal, maar als er echt dingen fout gegaan zijn is het veel lastiger om dat tegen te spreken. Want aan de ene kant wordt er veel onzin uitgekraamd, maar hoe meer waarheid er in zit, hoe meer mensen de rest ook zullen geloven. Andersom wil het roepen van een hoop onzin ook weer niet zeggen dat er geen dingen fout zijn gegaan.

Hoe dan ook blijft het natuurlijk Amerika waar alles dat Republikein is anti-democraat is en andersom.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
redwing schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Ja, zoals zo vaak in Amerika zie je daar de uitersten rond gaan. De ene kant roept dat de bassins veelal leeg waren, de andere kant roept dat er 'historisch' grote hoeveelheden water waren. Feit blijft dat ze zeker aan het begin moeite hadden met voldoende water te krijgen en er dus iets niet goed geregeld was.

[...]

Dat er plannen waren om te investeren is natuurlijk leuk, maar voorlopig werd er bezuinigd. En ook daar kun je net doen of het niets voorstelt, maar in de tijd dat ik daar zat (paar jaar geleden alweer) werden er bij verschillende units brandweerwagens uitgegooid omdat ze te weinig budget hadden. Dat was dus al langer aan de hand, al komt het grootste probleem natuurlijk uit de klimaatveranderingen waardoor het daar nu zo droog is. Aan de andere kant is dat wel iets dat bekend is en zou je verwachten dat zo'n stad beter opgebouwd is zodat niet zo'n groot deel zo makkelijk af kan branden.

[...]

Klopt helemaal, maar als er echt dingen fout gegaan zijn is het veel lastiger om dat tegen te spreken. Want aan de ene kant wordt er veel onzin uitgekraamd, maar hoe meer waarheid er in zit, hoe meer mensen de rest ook zullen geloven. Andersom wil het roepen van een hoop onzin ook weer niet zeggen dat er geen dingen fout zijn gegaan.

Hoe dan ook blijft het natuurlijk Amerika waar alles dat Republikein is anti-democraat is en andersom.
Elke organisatie heeft zo zijn problemen. Het is best de moeite waard om achteraf een onderzoek te starten naar een verbetering van de brandweer. Maar zoals je ook in de bron kan lezen waren er in de afgelopen jaren aanzienlijke meer werkzaamheden verricht voor brandpreventie.

De claim was dat er grove inschattingsfouten gemaakt zijn daar is geen spoor van bewijs voor. Denk je werkelijk dat 17 miljoen Euro een significante bijdrage had kunnen leveren voor de brandbestreiding? Dat is een beetje de claim die je doet.

Wat er werkelijk aan de hand is dat er noodzaak is om meer aan brandpreventie te doen om de klimaatverandering bij te benen. Maar daar zul je de grote blonde leider niet over horen. Het is allemaal volstrekt zinloze retoriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
HEY_DUDE schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:22:
[...]

Elke organisatie heeft zo zijn problemen. Het is best de moeite waard om achteraf een onderzoek te starten naar een verbetering van de brandweer. Maar zoals je ook in de bron kan lezen waren er in de afgelopen jaren aanzienlijke meer werkzaamheden verricht voor brandpreventie.

De claim was dat er grove inschattingsfouten gemaakt zijn daar is geen spoor van bewijs voor. Denk je werkelijk dat 17 miljoen Euro een significante bijdrage had kunnen leveren voor de brandbestreiding? Dat is een beetje de claim die je doet.
Ik heb het sowieso niet over die 17 miljoen gehad. Wat ik wel zei, is dat in de tijd dat ik daar zat er bij de kazernes die in de buurt zaten er aardig grote problemen waren om voldoende materieel te behouden. Waarom dat was weet ik niet, maar er gingen toen wel verschillende Triples uit. En die heb je niet zomaar weer vervangen als ze eenmaal weg zijn.
Wat er werkelijk aan de hand is dat er noodzaak is om meer aan brandpreventie te doen om de klimaatverandering bij te benen. Maar daar zul je de grote blonde leider niet over horen. Het is allemaal volstrekt zinloze retoriek.
Maar dat ontken ik ook nergens. Er moet veel veranderen om met de huidige droogtes ook veilig te kunnen wonen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
redwing schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Ik heb het sowieso niet over die 17 miljoen gehad. Wat ik wel zei, is dat in de tijd dat ik daar zat er bij de kazernes die in de buurt zaten er aardig grote problemen waren om voldoende materieel te behouden. Waarom dat was weet ik niet, maar er gingen toen wel verschillende Triples uit. En die heb je niet zomaar weer vervangen als ze eenmaal weg zijn.

[...]

Maar dat ontken ik ook nergens. Er moet veel veranderen om met de huidige droogtes ook veilig te kunnen wonen.
Je claimt dat er inschattingsfouten gemaakt zijn in relatie tot de huidige bosbranden, Daar is geen evidentie voor,

Of er meer geld naar de brandweer moet om bijvoorbeeld meer Triples aan te schaffen valt natuurlijk over te discussiëren maar dat is wat anders dan inschattingsfouten die jij claimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
HEY_DUDE schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:18:
[...]
Je claimt dat er inschattingsfouten gemaakt zijn in relatie tot de huidige bosbranden, Daar is geen evidentie voor,

Of er meer geld naar de brandweer moet om bijvoorbeeld meer Triples aan te schaffen valt natuurlijk over te discussiëren maar dat is wat anders dan inschattingsfouten die jij claimt.
Het is al langer bekend dat er meer droge periodes zijn en komen in het gebied daar. Als je dan dus niet inzet op vergroting van je mogelijkheden, maar in plaats daarvan juist aan het inkrimpen bent, heb je wel degelijk een inschattingsfout gemaakt. En of dat een grote impact heeft op de huidige bosbranden is natuurlijk wel de vraag aangezien ze nu met heel veel extra korpsen het nog steeds moeilijk hebben. Punt blijft alleen wel dat het al jaren bekend is dat er juist uitgebreid moet worden en ze dat pas de komende jaren gaan doen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 14:20
redwing schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Het is al langer bekend dat er meer droge periodes zijn en komen in het gebied daar. Als je dan dus niet inzet op vergroting van je mogelijkheden, maar in plaats daarvan juist aan het inkrimpen bent, heb je wel degelijk een inschattingsfout gemaakt. En of dat een grote impact heeft op de huidige bosbranden is natuurlijk wel de vraag aangezien ze nu met heel veel extra korpsen het nog steeds moeilijk hebben. Punt blijft alleen wel dat het al jaren bekend is dat er juist uitgebreid moet worden en ze dat pas de komende jaren gaan doen.
Ik zie alleen maar dit soort getallen langskomen:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/wildfiretoday.com/wp-content/uploads/2022/09/CAL-FIRE-budget.png?w=520&ssl=1
Heb je ergens een bron die aantoont dat ze niet al de afgelopen jaren meer geld zijn gaan investeren in totaal?

Btw, dit plaatje ondersteund ook jouw verhaal dat ze ergens machines hebben moeten wegdoen. Je ziet bijv. rond 2015/2016 dat er minder geld was voor "Base Fire Protection", maar in dat jaar was het geheel wel al veel hoger dan het jaar ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
redwing schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Waarom zou je uitbreiden als je de klimaatverandering ontkent? Dat is een factor die je ook mee moet nemen. Als politicus/bestuurder heb je met dat soort opinies te maken. Als we het bij Nederland houden: hoe zal bijvoorbeeld Wilders het opeens aan zijn achterban gaan verkopen dat er flinke maatregelen nodig zijn om de gevolgen van klimaatverandering aan te kunnen? En vul voor Wilders maar zijn collega's in amdere landen in, die hebben hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02:49
Frame164 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Waarom zou je uitbreiden als je de klimaatverandering ontkent? Dat is een factor die je ook mee moet nemen. Als politicus/bestuurder heb je met dat soort opinies te maken. Als we het bij Nederland houden: hoe zal bijvoorbeeld Wilders het opeens aan zijn achterban gaan verkopen dat er flinke maatregelen nodig zijn om de gevolgen van klimaatverandering aan te kunnen? En vul voor Wilders maar zijn collega's in amdere landen in, die hebben hetzelfde probleem.
Waar zie jij een tegenstelling? Er is geen klimaatverandering, en als die er wel is komt het niet door de mens. En bosbranden en overstromingen zijn verschrikkelijk, we moeten Ons Volk daartegen beschermen. Als je het perse over oorzaken wilt hebben, dan migratie en trouwens, weet je wat (vul afleidingsmanoeuvre in) gezegd heeft.

Een subtiele versie van de goede oude double think uit het Voorbeeldboek Autoritaire Staat (ook wel bekend als 1984).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Caelorum schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:29:
[...]

Ik zie alleen maar dit soort getallen langskomen:
[Afbeelding]
Heb je ergens een bron die aantoont dat ze niet al de afgelopen jaren meer geld zijn gaan investeren in totaal?

Btw, dit plaatje ondersteund ook jouw verhaal dat ze ergens machines hebben moeten wegdoen. Je ziet bijv. rond 2015/2016 dat er minder geld was voor "Base Fire Protection", maar in dat jaar was het geheel wel al veel hoger dan het jaar ervoor.
Ik kan alleen wat zeggen over LA zelf en daar klagen ze al vanaf 2019 dat ze steeds minder materieel krijgen. En degene die ik daar nog ken gaven aan dat ze blij waren dat het vanaf 2025 weer beter zou worden. Ik kijk dus puur naar de praktijk en dan ook nog naar een klein stuk van Californië, alleen dus wel het gebied waar het nu over gaat.

En het ligt er ook aan waar en hoe ze het geld daadwerkelijk hebben ingezet. De budgetten gaan over heel Californië, dus daar kun je heel veel mee schuiven. En zeker aan het begin van zo'n brand kan het veel verschil maken of het departement zelf alle spullen heeft of dat het van een stukje verder moet komen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Ok, cool. Dan deze:

Afbeeldingslocatie: https://datawrapper.dwcdn.net/33tkC/full.png

Ik zit nog een beetje te zoeken naar de onderbouwing zeg maar. Dat het 1 jaar minder is wil niet zeggen dat het budget niet gegroeid is. En dit grafiekje laat dus ook neit de 60 miljoen zien die er extra bij is gekomen vorig jaar voor verhoging salaris.

[ Voor 60% gewijzigd door Caelorum op 14-01-2025 07:43 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:57

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
https://www.theguardian.c...counsel-report-jack-smith

Het eerste gedeelte van Jack Smith zijn onderzoek is uit en de conclusie is niet bepaald mals. In feite lijkt de enige oorzaak te zijn dat het OM niet voor een veroordeling gaat de politieke bescherming die hij geniet van het GOP. Met andere woorden: het GOP is in al die jaren helemaal ok geweest met een staatsgreep.
Donald Trump would have been convicted of crimes over his failed attempt to cling to power in 2020 if he had not won the presidential election in 2024, according to the special counsel who investigated him.
“The department’s view that the Constitution prohibits the continued indictment and prosecution of a president is categorical and does not turn on the gravity of the crimes charged, the strength of the government’s proof or the merits of the prosecution, which the office stands fully behind,” Smith wrote.

“Indeed, but for Mr Trump’s election and imminent return to the presidency, the office assessed that the admissible evidence was sufficient to obtain and sustain a conviction at trial.”
Het rapport zelf is te lezen op https://www.documentcloud...january-2025/#document/p1

Binnen die kaders is de hele discussie over de bosbranden in California meer afleiding dan iets anders, iets wat erg past binnen Trump zijn handelswijze: blijven afleiden en stampen tegen alles en iedereen vanaf dat hij zelf negatief in de media dreigt te komen.

-edit-
https://nos.nl/artikel/25...m-aan-de-macht-te-blijven

Ook de NOS heeft ondertussen een artikel erover.

Stevige quotes uit het rapport, die weinig aan de verbeelding overlaten
"De rode draad in alle criminele activiteiten van Trump was bedrog", staat in het rapport. "Willens en wetens deed hij valse beweringen van verkiezingsfraude. Het bewijsmateriaal toont aan dat Trump deze leugens gebruikte als wapen om een federale overheidsfunctie te dwarsbomen die fundamenteel is voor het democratische proces van de Verenigde Staten."
Trump zelf heeft op karakteristieke wijze gereageerd op het vrijgegeven rapport. Op Truth Social noemt hij Smith een "dommige officier van justitie die er niet in slaagde zijn zaak voor de verkiezingen behandeld te krijgen". Hij zegt er niet bij dat zijn eigen advocaten allerlei procedures aanspanden om de zaak te vertragen.
Let op hoe men hier bij de berichtgeving expliciet zaken benoemt die Trump achterwege laat gemakshalve, zoals de taktiek om rechtzaken te blijven rekken met allerlei procedures en bezwaren.

[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 14-01-2025 09:24 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-06 11:19
polthemol schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:03:
https://www.theguardian.c...counsel-report-jack-smith

Het eerste gedeelte van Jack Smith zijn onderzoek is uit en de conclusie is niet bepaald mals. In feite lijkt de enige oorzaak te zijn dat het OM niet voor een veroordeling gaat de politieke bescherming die hij geniet van het GOP. Met andere woorden: het GOP is in al die jaren helemaal ok geweest met een staatsgreep.
Ik ben benieuwd hoe snel dit rapport en de bewijzen na 20 januari door de versnipperaar zullen gaan.

Ik las van het weekeinde trouwens in het NRC dat Trump de nationale archivaris wil vervangen. Die vrouw heeft toen eerder de FBI gewaarschuwd voor de documenten die hij naar Florida had verhuisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Stukfruit schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:10:
[...]
Hoe zijn dat forse bezuinigingen?
Als ik google op de bezuinigingen kom ik een artikel van Forbes tegen zie https://www.forbes.com/si...to-citys-fire-department/ Die stelt ook dat het percentueel klein is op geheel maar geeft wel aan dat er 7 miljoen is bezuinigd op overtime waardoor ze minder kunnen trainen voor o.a. bestrijding bosbranden.

Hoe dan ook dat er zaken daar niet kloppen, staat wel vast. En ik denk ook dat de burgemeester op termijn de laan uitgaat. Hoe ze laatste dagen vooral niet in de media opstaat, is echt slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52
martwoutnl schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Ik ben benieuwd hoe snel dit rapport en de bewijzen na 20 januari door de versnipperaar zullen gaan.
Dezelfde dag nog, de dag dat hij een generaal pardon gaat geven aan alle malloten die het Capitool hebben bestormd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

House Reps staan klaar om voor Trump te springen:
Trump's Greenland plan: US House Republicans seek support for bill on possible purchase
https://www.reuters.com/w...ands-purchase-2025-01-13/
The bill is called "Make Greenland Great Again Act," the offices of Republican U.S. representatives Andy Ogles, who is leading the bill, and Diana Harshbarger said. The copy of the draft was reported earlier by Fox News Digital and had 10 co-sponsors as of Monday morning.
MGGAA

[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 14-01-2025 15:43 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

FunkyTrip

Funky vidi vici!

YakuzA schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:42:
House Reps staan klaar om voor Trump te springen:

[...]
https://www.reuters.com/w...ands-purchase-2025-01-13/

[...]
MGGAA
Ik denk dat dit ook iets dat Trump niet los zal laten. Als hij er in slaagt Groenland als staat toe te voegen staat hij voor eeuwig in de geschiedenisboeken en is een behoorlijk belangrijk strategisch eiland met biljoenen aan grondstoffen in Amerikaanse handen gevallen. Ik zie ook niet in hoe 50k inwoners en de EU (Denemarken) dit tegen kunnen gaan houden. Vertragen wellicht, maar tegenhouden? Ik denk het niet.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:50:
[...]
Ik denk dat dit ook iets dat Trump niet los zal laten. Als hij er in slaagt Groenland als staat toe te voegen staat hij voor eeuwig in de geschiedenisboeken en is een behoorlijk belangrijk strategisch eiland met biljoenen aan grondstoffen in Amerikaanse handen gevallen. Ik zie ook niet in hoe 50k inwoners en de EU (Denemarken) dit tegen kunnen gaan houden. Vertragen wellicht, maar tegenhouden? Ik denk het niet.
Als ze niet willen is het gewoon annexeren. Ik hoop dat er dan meteen formeel een bericht uit gaat van de EU naar Canada dat lidmaatschap een optie is.
Dan kan je ze zien exploderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:37
Als Trump Groenland wil annexeren dan is hij natuurlijk geen haar beter dat het ‘gevaar’ waarvoor hij dit wilt doen… en dan is de US een bondgenoot… geen vijandige staat (althans, nog niet).

Mischien kan men maar beter WW3/ een kernoorlog starten. Voelt nu alleen maar als uitstel… ik ben absoluut tegen dat idee, maar begin meer en meer te denken dat de mensheid dat nodig heeft (herbouwen… want problemen oplossen is niet echt een eigenschap waar de mensheid in wilt uitblinken…).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:11
Rustig blijven allemaal, Trump moest over Groenland beginnen van Putin dus zo een vaart zal het allemaal wel niet lopen.

https://euromaidanpress.c...s-greenland-purchase-bid/

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Caelorum schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Als ze niet willen is het gewoon annexeren. Ik hoop dat er dan meteen formeel een bericht uit gaat van de EU naar Canada dat lidmaatschap een optie is.
Dan kan je ze zien exploderen.
Maar ze hoeven het niet te annexeren. Ze geven elke Groenlander 1 tot een paar miljoen en ze hebben een koopje.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Maar ze hoeven het niet te annexeren. Ze geven elke Groenlander 1 tot een paar miljoen en ze hebben een koopje.
De regering heeft gezegd dat ze niet te koop zijn.
Nog even los van dat ze zelfbestuur hebben, maar formeel nog wel tot het koninkrijk Denemarken horen. Die zullen er dus echt wel wat over te zeggen hebben (doen ze al). Zowel het parlement van het koninkrijk als de koning zullen dus akkoord moeten gaan met een eventuele verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Caelorum schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Nog even los van dat ze zelfbestuur hebben, maar formeel nog wel tot het koninkrijk Denemarken horen. Die zullen er dus echt wel wat over te zeggen hebben (doen ze al). Zowel het parlement van het koninkrijk als de koning zullen dus akkoord moeten gaan met een eventuele verkoop
Dus koopt men de koning en parlement om.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:44:
[...]
Dus koopt men de koning en parlement om.
Ik heb Denemarken wel wat hoger zitten dan dat, jij blijkbaar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Caelorum schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Ik heb Denemarken wel wat hoger zitten dan dat, jij blijkbaar niet?
ah, ik bedoel de premier van Groenland, my bad. Als de top van Groenland zich wil afscheiden van Denemarken gaat dat gewoon gebeuren lijkt me.Hoe gaat Denemarken dat tegenhouden? Leger sturen?

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:20:
[...]
ah, ik bedoel de premier van Groenland, my bad. Als de top van Groenland zich wil afscheiden van Denemarken gaat dat gewoon gebeuren lijkt me.Hoe gaat Denemarken dat tegenhouden? Leger sturen?
Het is van Denemarken, ook al hebben ze zelfbestuur. Voor elke 2 inwoners van Groenland heeft Denemarken 1 soldaat. Dus ze zouden het prima kunnen bezetten inderdaad.

Maar dat maakt niet uit. Het is niet het bezit van de premier van Groenland om weg te geven. En daar wel mee in mee gaan geeft een hoop problemen voor een hele hoop landen. Dat is een gevaarlijk precedent, ook voor de VS.

Wat Trump of wie dan ook wil, ze zullen nooit Groenland gaan bezetten. Opkopen misschien, maar dat is lange termijn werk. Groenland zal eerst volledig onafhankelijk moeten worden (waar ze al naartoe werken) of Denemarken zou grondig moeten worden bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Caelorum schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Een groot deel van de bevolking wil het schijnbaar wel. Gaat een soortgelijk verhaal als de Krim worden als Trump dit doorzet, onwettig referendum?

Als de bevolking dat wil wat gaat Noorwegen dan doen? Wij hebben onze kolonies ook laten kiezen wat ze willen.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 15-01-2025 08:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:38

DropjesLover

Dit dus ->

HEY_DUDE schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Gelukkig is er gekozen voor een president en beleid van een kleinere overheid en gaat het speciale DOGE departement flink de bezem halen door alle overheidsinstanties.

Nu zal brandbestrijding geen federale maar een lokale aangelegenheid zijn, maar ik ben altijd huiverig voor het willen inkrimpen van de overheid. Het gros van de mensen heeft geen idee wat er wel niet allemaal tot taken van de overheid behoort, en wat bezuinigingen daarop werkelijk gaan betekenen.

Ik zou graag meer belasting betalen zodat de overheid meer mensen aan kan nemen/vasthouden zodat vergunningtrajecten voor bijv. woningbouw sneller gaan en bijv. onderwijsinspectie of NVWA meer werkelijke controles uit kan oefenen.
Of meer gemeentelijke belasting zodat verzakkingen van hele wijken beter tegengegaan kunnen worden.
Of
Of
Of.
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Punt is dat Groenland zwaar afhankelijk is van Deense financiele steun / subsidies om enige vorm van welvaart te hebben daar. Er zijn domweg te weinig mensen.
Dus stemmen voor onafhankelijkheid zal hun eigen financiele positie flink verzwakken.
En de VS zal het geen echte staat maken, maar een Puerto Rico achtige status en dus geen federaal geld naar toe sturen.

Economische zelfmoord dus.

Trump wil er flink gaan boren / mijnen. Het is niet dat anderen dat niet willen daar, maar omdat het voorheen (en nog steeds) flink bar koud is daar en de natuurschade.
Nu heeft Trump / GOP daar sowieso lak aan (haalbaarheid en natuur)...

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 15-01-2025 09:58 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:02
Sinds wanneer houdt dit iemand tegen? Ons eigen kabinet, Brexit, Trump; Economische zelfmoord is juist de trend ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Marzman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:10:
[...]

Een groot deel van de bevolking wil het schijnbaar wel. Gaat een soortgelijk verhaal als de Krim worden als Trump dit doorzet, onwettig referendum?

Als de bevolking dat wil wat gaat Noorwegen dan doen? Wij hebben onze kolonies ook laten kiezen wat ze willen.
Noorwegen gaat niets doen, want die hebben er niets mee te maken.

Een groot deel van de bevolking wil onafhankelijk worden, maar dat is iets heel anders dan (geforceerd) bij de VS horen.
Als Trump dit gaat annexeren dan is dat economische zelfmoord. Niet omdat het de economie direct zal schaden, maar omdat de Dollar dan niet meer de defacto wereldmunt zal blijven. Je ziet nu al dat China graag de renminbi naar voren schuift en er is een reële kans dat ze binnen BRICS dit ook als de standaard handelsmunt gaan gebruiken. De VS (of liever iedereen met geld daar) zal echt niet toestaan dat Trump dat in gevaar brengt.

Wat je verhaal over kolonies hier mee van doen heeft weet ik niet. Groenland heeft een referendum gehad en dat is ook waarom ze nu autonoom zijn binnen het Koninkrijk Denemarken. En er is gewoon ook een pad naar volledige onafhankelijkheid. Zodra ze financieel zichzelf kunnen bedruipen zonder dat Denemarken zelf jaarlijks geld hoeft over te maken, kunnen ze helemaal zelfstandig worden. Denemarken gaat ze echt niet geforceerd binnenhouden, maar ze zijn wel verantwoordelijk (vooralsnog) voor de defensie van Groenland en het buitenlandbeleid. Dat is ook waarom je die Deense ministers hoort zeggen dat de VS kan oprotten (maar dan diplomatiek), omdat mensen in Groenland overwegend onafhankelijk willen zijn. En geef ze eens ongelijk. Ze waren eeuwen, zo niet langer, onafhankelijk als volk.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 15-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:47
Ik zag dat Denemarken eind dit jaar verkiezingen heeft. De digitale wapens die Trump en zijn vrienden (Musk, Zuckerberg, Poetin enz.) tot zijn beschikking hebben, zullen dan wel weer ingezet worden om de Deense bevolking dusdanig online te bewerken, dat er een regime change zal komen. Een regime dat wellicht wel af wil van Groenland...

In Canada zijn er binnenkort ook verkiezingen en daar zijn ze online al flink bezig. Elke immigrant is daar blijkbaar een crimineel met gigantisch strafblad. Dat is een beetje het online sentiment.

Sentiment analysis op Twitter was 13 jaar geleden tijdens mijn studie informatiekunde een interessant onderwerp. We kwamen toen al tot de conclusie dat een bedrijf bijvoorbeeld zo het sentiment en imago richting het bedrijf kan beïnvloeden. Alleen was Twitter toen nog niet zo groot en bestonden er zo goed als geen bots. Anno 2025 is dat wel anders en wordt er flink misbruik van gemaakt door statelijke actoren en narcisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
Marzman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:10:
[...]

Zolang iemand op de manier van Trump Groenland claimt is de vraag wat de inheemse bevolking wil niet belangrijk. Dan is het antwoord nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

Trishul schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:26:
Ik zag dat Denemarken eind dit jaar verkiezingen heeft. De digitale wapens die Trump en zijn vrienden (Musk, Zuckerberg, Poetin enz.) tot zijn beschikking hebben, zullen dan wel weer ingezet worden om de Deense bevolking dusdanig online te bewerken, dat er een regime change zal komen. Een regime dat wellicht wel af wil van Groenland...
Ik verwacht toch dat de rest van de EU wel een mening zal hebben over dit soort antagonistische inmengingspraktijken van een bondgenoot?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Stoney3K schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:24:
[...]
Ik verwacht toch dat de rest van de EU wel een mening zal hebben over dit soort antagonistische inmengingspraktijken van een bondgenoot?
Ik zou als Canada ook niet zo lekker meer zitten als een aangrenzend buurland op die manier wordt behandeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trishul
Stoney3K schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Ze hebben wel een mening, zie ook reactie op de inmenging van Musk in Duitsland met de AfD.
Maar vooralsnog gebeurt er niks, enige is Roemenië waar geloof ik de eerste ronde verkiezingen opnieuw gedaan moet worden vanwege beïnvloeding via TikTok.

Beste wat ze kunnen doen is social media zoals X, TikTok, Instagram en Facebook gewoon verbieden. Het is toch niet noodzakelijk voor de maatschappij en zorgt alleen maar voor ellende. Helaas gaat dit niet gebeuren, omdat er teveel weerstand tegen een verbod is, ook in de politiek. Kijk naar onze politici; burgemeesters die heel graag gebruik maken van X, omdat ze dan 'kunnen zien hoe vaak een bericht dat ze gedeeld hebben bekeken is'. Dit waren letterlijk de woorden van een burgemeester vorige week op het journaal nadat de verslaggever hem vroeg of die informatiedeling niet gewoon via een overheidswebsite plaats zou moeten vinden.

[ Voor 38% gewijzigd door Trishul op 15-01-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Biden pakt tijdens zijn laatste dagen nog even een wapenstilstand mee tussen Hamas en Israël:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:vdkutau3xlw4p5jgj7cihr3i/bafkreihp6abamxowr5cwnc3ay3juafxbshzwig7lq6s5ojcl4cxetkwivq@jpeg
https://bsky.app/profile/...social/post/3lfsojuly6s2o

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stylze
  • Laatst online: 22:47
Trishul schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Ze hebben wel een mening, zie ook reactie op de inmenging van Musk in Duitsland met de AfD.
Maar vooralsnog gebeurt er niks, enige is Roemenië waar geloof ik de eerste ronde verkiezingen opnieuw gedaan moet worden vanwege beïnvloeding via TikTok.

Beste wat ze kunnen doen is social media zoals X, TikTok, Instagram en Facebook gewoon verbieden. Het is toch niet noodzakelijk voor de maatschappij en zorgt alleen maar voor ellende. Helaas gaat dit niet gebeuren, omdat er teveel weerstand tegen een verbod is, ook in de politiek. Kijk naar onze politici; burgemeesters die heel graag gebruik maken van X, omdat ze dan 'kunnen zien hoe vaak een bericht dat ze gedeeld hebben bekeken is'. Dit waren letterlijk de woorden van een burgemeester vorige week op het journaal nadat de verslaggever hem vroeg of die informatiedeling niet gewoon via een overheidswebsite plaats zou moeten vinden.
Ja dat is het probleem van democratie, je kan het niet verbieden als de meeste mensen het willen houden, normaal gesproken werkt dat goed en eerlijk maar iedereen is nog verslaafder aan social media dan rokers aan sigaretten. Het verbieden ga je in de nabije toekomst gewoon niet voor elkaar krijgen in Europa.
Social media heeft vooral alleen maar ellende gebracht, wat mij betreft mag het ook de prullenbak in allemaal maarja he hoe gaan we dat nu nog voor elkaar krijgen?

Alleen met een referendem zou je dat kunnen forceren.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Stylze schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:43:
[...]

Ja dat is het probleem van democratie, je kan het niet verbieden als de meeste mensen het willen houden, normaal gesproken werkt dat goed en eerlijk maar iedereen is nog verslaafder aan social media dan rokers aan sigaretten. Het verbieden ga je in de nabije toekomst gewoon niet voor elkaar krijgen in Europa.
Social media heeft vooral alleen maar ellende gebracht, wat mij betreft mag het ook de prullenbak in allemaal maarja he hoe gaan we dat nu nog voor elkaar krijgen?

Je krijgt het helaas niet meer verboden. Ze zijn te groot. Maar hopelijk kan de EU hier nog wat aan doen met betrekking tot regelgeving. Maar social media begint een steeds groter gevaar te worden. Een verbod onder een bepaalde leeftijd zou een eerste stap kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
XWB schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:14:
Biden pakt tijdens zijn laatste dagen nog even een wapenstilstand mee tussen Hamas en Israël:
En haalt in afscheidsspeech even uit naar bepaalde ondernemers zie https://www.ad.nl/buitenl...zit-van-amerika~a5dea09f/ Dat sommige mensen met geld teveel macht kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:33

hneel

denkt er het zijne van

[...]
Social media zijn ook erg handig om contact te houden met mensen die je normaal gesproken niet meer zo vaak ziet. En er zijn bloeiende communities te vinden op Facebook. En iets als Whatsapp is ook enorm handig in het dagelijks leven.

Ook best wel ironisch dat je zo'n stelling poneert op Tweakers.net. Dat is per slot van rekening ook een vorm van social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 02:37
[...]

Hier kan je Social Media ook vervangen met “religie”. Of wellicht nog beter: “de mensheid”

Social Media op zichzelf is het probleem niet. Een deel van mensen erachter en op het platform zelf zijn hét probleem. Een groot deel van de gebruikers maakt het vervolgens mogelijk dat die mensen succes hebben.

Ik zat laatst wens te kijken op YouTube naar filmpjes over de US… wat een schreeuwerige bedoeling was dat in de titels alleen al. Als je dat gaat kijken dan is het vaak 0 inhoud en 45+ minuten gezever over een of ander vage post of gerucht. Echte informatie vinden die betrouwbaar is lijkt meer en meer lastig te zijn. Als je dat miljoenen/ miljarden mensen hebben die alles geloven dat ze zien… tsja.

Al met al zit het echte probleem mijns inziens nog steeds in een basaal menselijk probleem: Human Nature; Schaap gedrag en niet voor zichzelf kunnen nadenkende mensen (die ook nog eens fungeren als verspreiders van fake/ giftige informatie.

Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe de overgang van Biden naar Trump zal verlopen, en dan voornamelijk naar hoe Trump zich direct hierna zal gedragen. Gaat hij full retard of gaat het simpelweg een ongemakkelijke comedy worden. We zullen het gaan zien!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
martwoutnl schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:23:
En haalt in afscheidsspeech even uit naar bepaalde ondernemers zie https://www.ad.nl/buitenl...zit-van-amerika~a5dea09f/ Dat sommige mensen met geld teveel macht kunnen krijgen.
Dit is de definitie van een plutocratie. Natuurlijk is de VS al heel lang een de-facto plutocratie, en het heeft er veel te weinig aan gedaan om te voorkomen dat het een overte plutocratie zou kunnen worden. Maar met deze tweede verkiezing van Trump is die transformatie definitief doorgevoerd, en Biden heeft gelijk dat moment te onderstrepen.

Maar gelukkig speelt het orkest door op het zinkende schip.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stylze
  • Laatst online: 22:47
hneel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Social media zijn ook erg handig om contact te houden met mensen die je normaal gesproken niet meer zo vaak ziet. En er zijn bloeiende communities te vinden op Facebook. En iets als Whatsapp is ook enorm handig in het dagelijks leven.

Ook best wel ironisch dat je zo'n stelling poneert op Tweakers.net. Dat is per slot van rekening ook een vorm van social media.
Je snapt best wat ik bedoel met social media (Facebook, insta, Twitter, tik tok). Ik snap dat forums officieel ook onder social media vallen maar de context was toch wel duidelijk lijkt me.

Je hebt wel gelijk dat het ook goede dingen heeft gebracht maar die wegen niet op tegen de nadelen imo, whats app vind ik dan wel weer een goede vorm van communicatie, maar wat mij betreft mag X/ facebook/insta etc verdwijnen:)

[ Voor 14% gewijzigd door Stylze op 16-01-2025 11:07 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:07

Jebus4life

BE User

FunkyTrip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Op zich is dat wel een erg slimme aanpak. Je zet politieke druk om een referendum te organizeren over de onafhankelijkheid van Groenland (die willen toch onafhankelijk worden, maar kunnen het niet betalen).

Vervolgens beloof je elke Groenlander 1 miljoen dollar + een green card (of zelfs citizenship) als ze instemmen met onafhankelijkheid en vervolgens instemmen met aansluiting bij de VS. Groenland heeft een dikke 55.000 inwoners, laten we er 60.000 van maken voor het geval dat:

Grapje kost Trump eenmalig minder dan 1% van de Amerikaanse begroting.
Je moet als Groenlander al een flinke patriot zijn om dat af te slaan.Een gezien met 2 kinderen krijgt dan 4 miljoen dollar binnen. Je bent binnen + je krijgt 1 van de krachtigste paspoorten ter wereld. Kan je nog kiezen om in Nuuk te blijven plakken of je verhuist gewoon naar mainland US; steekt je kinderen daar in een goede school en geniet wat van het leven.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dan ga je wel compleet voorbij aan dat 90% van de bevolking inheemse Groenlandse Inuit zijn. Die gaan daar echt niet zomaar weg. Hun cultuur en identiteit is verbonden met het land.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Op zich is dat wel een erg slimme aanpak. Je zet politieke druk om een referendum te organizeren over de onafhankelijkheid van Groenland (die willen toch onafhankelijk worden, maar kunnen het niet betalen).

Vervolgens beloof je elke Groenlander 1 miljoen dollar + een green card (of zelfs citizenship) als ze instemmen met onafhankelijkheid en vervolgens instemmen met aansluiting bij de VS. Groenland heeft een dikke 55.000 inwoners, laten we er 60.000 van maken voor het geval dat:

Je moet als Groenlander al een flinke patriot zijn om dat af te slaan.Een gezien met 2 kinderen krijgt dan 4 miljoen dollar binnen. Je bent binnen + je krijgt 1 van de krachtigste paspoorten ter wereld. Kan je nog kiezen om in Nuuk te blijven plakken of je verhuist gewoon naar mainland US; steekt je kinderen daar in een goede school en geniet wat van het leven.
Past wel in het straatje van de Amerikaanse traditie; het inheemse volk intimideren en afkopen met kralen en spiegeltjes om vervolgens het land te verkrachten.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Caelorum schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:02:
Dan ga je wel compleet voorbij aan dat 90% van de bevolking inheemse Groenlandse Inuit zijn. Die gaan daar echt niet zomaar weg. Hun cultuur en identiteit is verbonden met het land.
Dat klopt. Maar ik ben benieuwd hoe dat zit als het aanbod er zou liggen. 1/3e van de inwoners woont nu al in Nuuk, en dat percentage stijgt heel snel (ondanks ruimtegebrek in de onherbergzame regio). Er is vast nog een heel deel dat op de traditionele manier leeft, maar ik gok dat het aantal serieus onder druk staat.

Interessante gedachte experiment in alle geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Dat klopt. Maar ik ben benieuwd hoe dat zit als het aanbod er zou liggen. 1/3e van de inwoners woont nu al in Nuuk, en dat percentage stijgt heel snel (ondanks ruimtegebrek in de onherbergzame regio). Er is vast nog een heel deel dat op de traditionele manier leeft, maar ik gok dat het aantal serieus onder druk staat.

Interessante gedachte experiment in alle geval.
Ja klopt, zeer interessant. En ondertussen zijn we in sneltreinvaart voorbij gegaan aan het compleet bizarre idee van Amerikaanse expansiedrift op grondgebied dat politiek en cultureel gelinkt wordt aan Europa, en is dat direct alweer een stukje verder genormaliseerd.

Helemaal top (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
FrambozenTaart schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Past wel in het straatje van de Amerikaanse traditie; het inheemse volk intimideren en afkopen met kralen en spiegeltjes om vervolgens het land te verkrachten.
Zoals Columbus met goedkeuring van Spanje een paar honderd jaar geleden?

Europa moet zich zeker niet laten intimideren door de VS maar moet zich tegelijk ook niet teveel laten afleiden door de kwestie Groenland.

De meeste mensen stonden er tot voor kort weinig tot niet bij stil dat Groenland tot Denemarken, Europese Unie behoorde.

Het is dus niet dat we er vanuit hier veel aandacht aan het land geschonken hebben. Integendeel, het is een land met grote problemen qua gezondheid van de mensen, klimaatverandering, druk op de traditionele levensstijl,...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Zoals Columbus met goedkeuring van Spanje een paar honderd jaar geleden?

Europa moet zich zeker niet laten intimideren door de VS maar moet zich tegelijk ook niet teveel laten afleiden door de kwestie Groenland.

De meeste mensen stonden er tot voor kort weinig tot niet bij stil dat Groenland tot Denemarken, Europese Unie behoorde.

Het is dus niet dat we er vanuit hier veel aandacht aan het land geschonken hebben. Integendeel, het is een land met grote problemen qua gezondheid van de mensen, klimaatverandering, druk op de traditionele levensstijl,...
Onzin, dat dit überhaupt geopperd wordt binnen landen van het NAVO verdrag is gewoon een grens voorbij bizar.

Pure Kremlin tactieken als je het mij vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

FrambozenTaart schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Ja klopt, zeer interessant. En ondertussen zijn we in sneltreinvaart voorbij gegaan aan het compleet bizarre idee van Amerikaanse expansiedrift op grondgebied dat politiek en cultureel gelinkt wordt aan Europa, en is dat direct alweer een stukje verder genormaliseerd.

Helemaal top (y)
Voor ons misschien iets of wat vreemder, maar in de geschiedenis van de VS is het simpelweg een heel normaal concept. Ze hebben zowat heel hun land bij elkaar gekocht. Lousiana purchase (een dozijn staten), Florida, Californië, Nevada, Utah, New Mexico, Alaska, Arizona, ... Allemaal aangekocht.

De Amerikaanse maagdeneilanden hebben ze nota bene gekocht van, jawel... Denemarken...

Gezien ze dat in de US scholen leren in hun geschiedenisles (want daar draait het quasi allemaal rond geschiedenis van de Verenigde Staten) én het een hyperkapitalistisch land is én ze daar notoir lijden aan "american exceptionalism" vind ik het niet zo vreemd dat een reactionair beleid dat terug bovenhaalt (en dat ze niet begrijpen wat het probleem is).

Dat betekent niet dat wij ermee moeten meegaan ofzo, maar het is duidelijk dat de VS de Republikeinen een 19e eeuw beleid gaan voeren. Gewoon "nee" zeggen en doen alsof het niet gebeurd "want stel je voor dat we het normaliseren" gaat dat niet doen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Voor ons misschien iets of wat vreemder, maar in de geschiedenis van de VS is het simpelweg een heel normaal concept. Ze hebben zowat heel hun land bij elkaar gekocht. Lousiana purchase (een dozijn staten), Florida, Californië, Nevada, Utah, New Mexico, Alaska, Arizona, ... Allemaal aangekocht.

De Amerikaanse maagdeneilanden hebben ze nota bene gekocht van, jawel... Denemarken...

Gezien ze dat in de US scholen leren in hun geschiedenisles (want daar draait het quasi allemaal rond geschiedenis van de Verenigde Staten) én het een hyperkapitalistisch land is én ze daar notoir lijden aan "american exceptionalism" vind ik het niet zo vreemd dat een reactionair beleid dat terug bovenhaalt (en dat ze niet begrijpen wat het probleem is).

Dat betekent niet dat wij ermee moeten meegaan ofzo, maar het is duidelijk dat de VS de Republikeinen een 19e eeuw beleid gaan voeren. Gewoon "nee" zeggen en doen alsof het niet gebeurd "want stel je voor dat we het normaliseren" gaat dat niet doen verdwijnen.
Met dat laatste sla je idd de spijker op zijn kop, de manier waarop dit naar buiten wordt gebracht is een signaal.

Het is niet zo dat er achter de schermen over is gesproken, het is direct openbaar medegedeeld en ook nog door slechts 1 kant. Het heeft er alle schijn van dat het puur bedoeld is om te provoceren.

Ik vind daarmee de vraag waarom eigenlijk interessanter dan hoe zoiets dan uitgevoerd zou worden.

Het heeft toch een vrij hoog 'flood the zone with shit' gehalte en het werkt (naar mijn mening) destabiliserend voor de fundatie van bestaande bondgenootschappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marc H
  • Laatst online: 01:02

Marc H

- - Is wakker - -

[...]
).

.... Je bent binnen + je krijgt 1 van de krachtigste paspoorten ter wereld. Kan je nog kiezen om in Nuuk te blijven plakken of je verhuist gewoon naar mainland US; steekt je kinderen daar in een goede school en geniet wat van het leven.
Dat zou ik nog maar eens nazoeken.

Groenlanders kunnen kiezen tussen een Deens of een Deens-Groenlandse variant, die beiden de status van Deens paspoort hebben.
Het Deense paspoort is het op twee na sterkste paspoort en gelijk aan die van Nederland. Het Amerikaanse paspoort staat op plaats 7. Het verschil is niet groot, 192 tegenover 188 landen waar geen visum nodig is. Maar het sterkste paspoort, nee, dat klopt niet.

(https://www.businessinsid...er-wereld-nederland-2024/)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
Fans Trump Groenland waren volgens https://www.rtl.nl/nieuws...em_p-QoJgraFPlHBi1C7ITMqA daklozen die een gratis lunch kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Krijgen de Groenlanders dan allemaal een topbaan zodat ze hun kinderen naar een goede school kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Frame164 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:20:
Krijgen de Groenlanders dan allemaal een topbaan zodat ze hun kinderen naar een goede school kunnen sturen?
... volgens mij krijgen ze allemaal Obamacare. Stuk beter dan het Deense zorgsysteem, nietwaar?

Voordeel: Als 51'e staat krijgen de 50.000 inwoners wel twee Senaatszetels. Tel uit je winst.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Helixes schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:29:
[...]

... volgens mij krijgen ze allemaal Obamacare. Stuk beter dan het Deense zorgsysteem, nietwaar?

Voordeel: Als 51'e staat krijgen de 50.000 inwoners wel twee Senaatszetels. Tel uit je winst.
Toch denk ik dat die 50k inwoners vrij kansloos zijn tegen de macht van propaganda. Als 75 miljoen Amerikanen op Trump stemmen en miljoenen van hen ontkennen dat hij een crimineel is met dank aan zorgvuldig getargete misinformatie, hoe moeilijk is het dan om 50k inwoners te overtuigen dat de VS en Trump het beste met hen voorhebben itt het evil Denemarken. Peanuts lijkt me.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Helixes schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Als ze een staat worden, ja. Er zijn meerdere gebieden binnen de VS die geen staat zijn en dus weinig in te brengen hebben. Wel een senaatszetel bijv., maar geen stemrecht. Wel VS nationaliteit, maar geen citizenship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Laatst online: 01-06 13:15
De hypocrisie spat er wel van af. De Groenland kwestie laat toch wel zien dat de morele superioriteit waar het Westen zo trots op is begint af te brokkelen onder economische druk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
"het Westen", je bedoeld de VS? Had je anders van ze verwacht?

Even voor de goede orde, met het Westen bedoelen we doorgaans de VS + Canada + Europa (en dan met name de EU) + Australië. Dan hebben we het dus over 500 miljoen mensen die niet in de VS wonen, maar wel bij "het Westen" horen. Of anders gezegd meer dan 60% die buiten de VS woont.
Ik hoor verder de rest van "het Westen" niets zeggen over het laten annexeren van Groenland door de VS. Wel iets over zelfbeschikking van Groenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Caelorum schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:58:
Als ze een staat worden, ja. Er zijn meerdere gebieden binnen de VS die geen staat zijn en dus weinig in te brengen hebben. Wel een senaatszetel bijv., maar geen stemrecht. Wel VS nationaliteit, maar geen citizenship.
Jaja.

Kijk, anders dan voorheen gaat het natuurlijk wel over een eiland dat in de democratische traditie staat (hoewel de afstand tot het Moederland soms tot frustratie heeft geleid). En, ik bedoel - als jij nu Groenlander zou zijn, dan zal er toch wel een goede deal moeten voorliggen wil je voorstemmen. Ik denk dat Puerto Rico precies aantoont waarom halfbakken afspraken niet werken.

Dus. Groenland zou zowel de grootste - als de kleinste staat vormen. Maar ik denk niet dat het tot een deal komt zonder dat statehood op tafel ligt. Precies omdat de VS zo slecht omspringt met haar overzeese gebieden.

Je zou het nog kunnen hebben over toevoeging aan het grondgebied van Maine - met die aantekening dat Maine dan wel de slechtste naam voor die staat zou zijn. Als je héél creatief wilt, dan zou je ook kunnen denken aan toevoeging aan DC - maar daar geloof ik niet in. Maar of dat de Groenlanders goed genoeg is? Eh. Ik denk dat ze het beu zijn van elders bestuurd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

Seraphin

Meep?

emeralda schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:31:
De hypocrisie spat er wel van af. De Groenland kwestie laat toch wel zien dat de morele superioriteit waar het Westen zo trots op is begint af te brokkelen onder economische druk...
Laten we het niet erger maken dan het is.

Trump doet wat hij altijd doet: brainfarts roeptoeteren en overal schijt aan hebben.
De rest reageert daar -in dit geval- op met een mix van lacherigheid en verontwaardiging. Ik zie daar geen hypocrisie in.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 14:44
De officiële portretfoto van 2017 ten opzichte van 2025 laat heel goed zien wat voor tijd eraan zit te komen. Hopen dat ik er goed naast zit en het allemaal wel gaat meevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsmmJ4qHJWynSf0WgeQ8KC5rTes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6RRdRtHWMNXoV7tRDTpvxSiD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-01 21:58

The_Bird

Meneer de Raaf

mprkooij schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:03:
De officiële portretfoto van 2017 ten opzichte van 2025 laat heel goed zien wat voor tijd eraan zit te komen. Hopen dat ik er goed naast zit en het allemaal wel gaat meevallen.

[Afbeelding]
Mooie nieuwe foto, belichting is erg goed gedaan. Het straalt uit dat er werk aan de winkel is, effectief signaal in plaats van de standaard "alles is goed" glimlach.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat

[Afbeelding]
Vooral sprekend met zijn mugshot.
The_Bird schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Mooie nieuwe foto, belichting is erg goed gedaan. Het straalt uit dat er werk aan de winkel is, effectief signaal in plaats van de standaard "alles is goed" glimlach.
Minder oranje, fijn bewerkt.

[ Voor 23% gewijzigd door tiswat op 17-01-2025 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 16:00
tiswat schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:59:
[...]
Vooral sprekend met zijn mugshot.
Dat is uiteraard bewust gedaan. Zijn achterban ziet in de 'mugshot' een man die boos is, met wat (door voorstanders) gezien wordt als strijdvaardige, krachtige blik. Die foto werd ook gebruikt in de campagne, en kwam op allerlei merchandise terecht. Logisch dat ze dat beeld versterken...

Ik ben het wel eens met een van de vorige reacties: als dit een voorbode is, voor zijn 2e termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

In een recente podcast van de NYTimes gaan ze in op de impact van Trumps 2e termijn op de enorme groep ongedocumenteerde inwoners. Die maken zich enorme zorgen over razzia's, dat hun families uitelkaar worden gehaald, dat er elk moment aangebeld kan worden door een arrestatieteam..
En dan te bedenken dat velen van hen nuttig bijdragen aan de maatschappij door allerlei werk te doen waar John Doe geen trek in heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:01
[...]

Stop jij even lekker je kop in het zand voor wat er gebeuren gaat ;-). Geen prettig vooruitzicht, wat er komen gaat. Kijk alleen al naar de extreem rechtse uitgenodigden voor zijn inauguratie, eng clubje!

https://www.politico.eu/a...rgia-meloni-javier-milei/

Het begin van een aantal donkere decennia.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
[...]

Amerikanen zoeken gewoon een sterke leider. Dat hij onzin uitkraamt of een strafblad heeft maakt niet uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Amerikanen zoeken gewoon een sterke leider. Dat hij onzin uitkraamt of een strafblad heeft maakt niet uit.
Da's wel grappig want in de pratijk praat ie misschien wel alsof ie sterk is, maar ik heb zelden zo'n zielige kleuter gezien. Alles komt neer op doen alsof ie zo sterk en slim is. Over 20 onderwerpen zeggen dat niemand er meer van weet. Doen alsof ie zo succesvol is. Geen enkele vorm van kritiek kunnen hebben. Die vent is zo enorm zwak als je iets verder kijkt. Op geen enkele manier is deze man een sterke leider. Ook niet vreemd dat Putin deze man zo graag weer als president wil hebben. Nog nooit is er een president geweest die zo makkelijk te manipuleren is als dat hij is. Wel jammer dat sommige mensen hem als een sterk iemand zien terwijl ie constant laat zien dat ie het tegenovergestelde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Manipulatie waar vanuit de EU best aan mee gedaan werd. Niet altijd succesvol, maar het is best eenvoudig zijn aandacht naar iets te verleggen en zijn ego aan te spreken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:04
PilatuS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:38:
Wel jammer dat sommige mensen hem als een sterk iemand zien terwijl ie constant laat zien dat ie het tegenovergestelde is.
En omgekeerd, zelden een op het oog zo fragiele president gezien als Joe Biden terwijl juist hij (en zijn mensen) in vier jaar er zoveel doorheen heeft weten te drukken, vaak tegen de stroom in.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
mekkieboek schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:05:
En omgekeerd, zelden een op het oog zo fragiele president gezien als Joe Biden terwijl juist hij (en zijn mensen) in vier jaar er zoveel doorheen heeft weten te drukken, vaak tegen de stroom in.
Pfff....

Ik vraag me af in welke mate Joe Biden vergeleken gaat worden met de Weimar-republiek, of diens laatse Kanselier. De man is het toonbeeld van zwakte, van een systeem dat niet langer functioneert, niets kan bereiken. Helaas schrijft de historie zich pas over 20 jaar, of hoe weinig tijd ons nog gespaard wordt. Maar, het is een vergelijking die voor de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-05 20:52

[Afbeelding]
Ik hoop dat je gelijk hebt en er niet naast zit. Want China is wereldwijd zeer agressief aan het Uitbreiden.
Taiwan en de Filippijnen worden bijna dagelijks lastig gevallen. Ze kopen half Afrika op voor de Grondstoffen. Ze gooien allerlei producten op de markt voor of onder de kostprijs. Zodat westerse bedrijven niet kunnen concurreren. Ze hebben al 3-4 keer van ASML bedrijfgeheimen gestolen of proberen te stelen. We hebben een sterk Amerika nodig als tegenbalans. Want China gaat steeds een stapje verder.

De Rampzalige terugtrekking uit Afghanistan door Biden heeft deze kettingreactie veroorzaakt. China kreeg de Grondstoffen van Afghanistan geschat op ongeveer 1000miljard. En Poetin heeft er ook gebruik van gemaakt met een volledige invasie in Oekraïne.

We hebben een Trump nodig hoe grote klootzak het ook is. Want we hebben gezien wat een half demente en veel afwezige leider voor schade kan doen kwa wereldvrede. Xi en Vladimir zijn geen lievertjes, dus je moet daar een sterke leider tegenover zetten. Wou dat het anders was. Maar Wereldvrede en vrijheid gaat verloren met zwakke westerse leiders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:04
Helixes schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:11:
Ik vraag me af in welke mate Joe Biden vergeleken gaat worden met de Weimar-republiek, of diens laatse Kanselier. De man is het toonbeeld van zwakte, van een systeem dat niet langer functioneert, niets kan bereiken.
Nou nou, ben je niet iets te streng? Dat het systeem ernstig is verstoord door stelstelmatig aan alle stoelpoten te zagen over decennia, kun je niet projecteren op het functioneren van een persoon die er wat van probeert te maken. En dat in de vier jaar die zijn gegeven. Juist gegeven het verstoorde systeem vind ik het top dat hij ook verbeteringen heeft gerealiseerd.

We gaan het zien wat er over vier jaar is gerealiseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 17-01-2025 21:36 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:42
deregtx schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:27:
[...]

De Rampzalige terugtrekking uit Afghanistan door Biden heeft deze kettingreactie veroorzaakt. China kreeg de Grondstoffen van Afghanistan geschat op ongeveer 1000miljard. En Poetin heeft er ook gebruik van gemaakt met een volledige invasie in Oekraïne.

We hebben een Trump nodig hoe grote klootzak het ook is.
Die terugtrekking was door Trump geregeld, en de datum was gezet op kort na Biden's inauguratie zodat daar verder ook niets meer aan gedaan kon worden. Trump heeft ook nog eens 5000 van de ergste Taliban vrijgelaten zodat die dus nu ook hun gang weer kunnen gaan...

Dat Trump een klootzak is ben ik het dan wel weer mee eens. Niet dat we'm nodig hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 14:44
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt en er niet naast zit. Want China is wereldwijd zeer agressief aan het Uitbreiden.
Taiwan en de Filippijnen worden bijna dagelijks lastig gevallen. Ze kopen half Afrika op voor de Grondstoffen. Ze gooien allerlei producten op de markt voor of onder de kostprijs. Zodat westerse bedrijven niet kunnen concurreren. Ze hebben al 3-4 keer van ASML bedrijfgeheimen gestolen of proberen te stelen. We hebben een sterk Amerika nodig als tegenbalans. Want China gaat steeds een stapje verder.

We hebben een Trump nodig hoe grote klootzak het ook is. Want we hebben gezien wat een half demente en veel afwezige leider voor schade kan doen kwa wereldvrede. Xi en Vladimir zijn geen lievertjes, dus je moet daar een sterke leider tegenover zetten. Wou dat het anders was. Maar Wereldvrede en vrijheid gaat verloren met zwakke westerse leiders.
Ik snap je punt over de geopolitieke uitdagingen met China en Rusland, maar ik denk niet dat Trump de oplossing is, eerder een risico. Zijn “sterk leiderschap” heeft in het verleden vooral chaos veroorzaakt: hij verzwakte bondgenootschappen zoals de NAVO, trok zich terug uit internationale verdragen en gaf China juist ruimte door economische oorlogen te voeren die vooral de eigen economie schade deden.

Wat betreft Afghanistan: dat was een complexe situatie die al 20 jaar al dan niet langer bezig was. Trump had die terugtrekking al voorbereid zonder een degelijke strategie, en Biden heeft die uitvoering overgenomen. Het is te makkelijk om alle schuld bij één persoon neer te leggen.

Echte wereldvrede en vrijheid vragen om leiders die bondgenoten versterken, die democratieën verenigen en internationaal vertrouwen opbouwen. Dat krijg je niet met iemand die vooral verdeeldheid zaait, bondgenoten kleineert en zijn eigen belang boven dat van de wereld zet. Het lijkt me gevaarlijk om te hopen dat zo’n leider voor stabiliteit gaat zorgen, terwijl zijn trackrecord het tegenovergestelde laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
durian schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Die terugtrekking was door Trump geregeld, en de datum was gezet op kort na Biden's inauguratie zodat daar verder ook niets meer aan gedaan kon worden. Trump heeft ook nog eens 5000 van de ergste Taliban vrijgelaten zodat die dus nu ook hun gang weer kunnen gaan...

Dat Trump een klootzak is ben ik het dan wel weer mee eens. Niet dat we'm nodig hebben.
Ja Trump had een deal gesloten met de Taliban. Maar de Taliban hadden veel voorwaarden geschonden. Bovendien had Biden de datum van Terugtrekking uitgesteld. *knip* onderbouw dit soort claims s.v.p. met betrouwbare bronnen.

[ Voor 31% gewijzigd door defiant op 18-01-2025 00:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
We hebben Trump niet nodig. De EU kan vele malen krachtiger zijn dan de VS. Wat we nodig hebben zijn leiders die de Eau de nodige stappen kunnen laten zetten naar meer dan een enorm sterk economisch machtblok (in wat voor vorm ook).

Schreeuwers en onbetrouwbare types hebben we er genoeg in de wereld en dat heeft ons in de EU nog nooit geholpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zogenaamde sterke leiders maken nooit iets beter. Een totaal gebrek aan geven om anderen en juist alles doen om zichzelf te verrijken maakt altijd meer kapot dan dat het beter zal maken.

Zie bijvoorbeeld Putin. Gooit zonder enige emotie 1 miljoen man in een oorlog om dood te gaan voor helemaal niets. Boeit hem compleet niets wat er met die mensen gebeurt. Ondertussen miljarden stelen terwijl zijn eigen volk steeds minder heeft in plaats van meer. Wat dat betreft is Trump net zo'n persoon. Boeit het ook helemaal niets wat er met andere mensen gebeurt zolang hij maar rijker wordt. Als je denkt dat iemand als Trump het beter gaat maken dan staat je nog wat te wachten. Een leider die niets geeft om andere mensen kan nooit een goede leider zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
PilatuS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:26:
Zogenaamde sterke leiders maken nooit iets beter. Een totaal gebrek aan geven om anderen en juist alles doen om zichzelf te verrijken maakt altijd meer kapot dan dat het beter zal maken.

Zie bijvoorbeeld Putin. Gooit zonder enige emotie 1 miljoen man in een oorlog om dood te gaan voor helemaal niets. Boeit hem compleet niets wat er met die mensen gebeurt. Ondertussen miljarden stelen terwijl zijn eigen volk steeds minder heeft in plaats van meer. Wat dat betreft is Trump net zo'n persoon. Boeit het ook helemaal niets wat er met andere mensen gebeurt zolang hij maar rijker wordt. Als je denkt dat iemand als Trump het beter gaat maken dan staat je nog wat te wachten. Een leider die niets geeft om andere mensen kan nooit een goede leider zijn.
*knip* ga s.v.p. onderbouwd in op de argumentatie.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 18-01-2025 00:07 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je denkt dat Trump dingen beter gaat maken en niet kan zien wie hij is, dan heeft verdere discussie weinig nut.

Je voorbeeld over de 2e wereld oorlog slaat ook compleet nergens op. Alsof iemand als Biden en ook Kamala geen troepen wil sturen als het nodig is. Een nutteloze oorlog beginnen zoals wat Putin heeft gedaan is iets compleet anders. Als je dat verschil niet kan zien, tsja.

Denken dat Trump voor wereldvrede gaat zorgen, sorry hoor, maar hoe blind kan je zijn. Trump is een Putin, geen Churchill.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 18-01-2025 00:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
Ik vraag me echt serieus af welke nieuwsbronnen je tot de conclusie doen komen dat Trump een “sterke leider” is. Gewoon uit interesse, je zit namelijk waarschijnlijk in een heel andere bubbel dan ik en ik wil mijn blik wat verbreden.

[ Voor 30% gewijzigd door defiant op 18-01-2025 00:02 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
PilatuS schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Als je denkt dat Trump dingen beter gaat maken en niet kan zien wie hij is, dan heeft verdere discussie weinig nut.

Je voorbeeld over de 2e wereld oorlog slaat ook compleet nergens op. Alsof iemand als Biden en ook Kamala geen troepen wil sturen als het nodig is. Een nutteloze oorlog beginnen zoals wat Putin heeft gedaan is iets compleet anders. Als je dat verschil niet kan zien, tsja.

Denken dat Trump voor wereldvrede gaat zorgen, sorry hoor, maar hoe blind kan je zijn. Trump is een Putin, geen Churchill.
*knip* onderbouw dit soort statements s.v.p. met betrouwbare bronnen.

De media moet eens flink onder de loep worden genomen, gezien ze Journalisten zijn en ons juist moeten informeren. Ik ben klaar met politieke activisten die zich voordoen als Journalisten en leugens vertellen of de helft weglaten. Recent voorbeeld hiervan is Syrië waar CNN zogenaamd iemand had bevrijd. Bleek een regime folteraar te zijn..

Obama zei ooit "Jake Tapper left journalism to go to CNN" hij heeft gelijk want CNN en andere zijn nalatig in hun taak geworden. Hoop dat dit de komende jaren verbeterd.

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 18-01-2025 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Laatst online: 01-06 13:15
Caelorum schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:48:
"het Westen", je bedoeld de VS? Had je anders van ze verwacht?

Even voor de goede orde, met het Westen bedoelen we doorgaans de VS + Canada + Europa (en dan met name de EU) + Australië. Dan hebben we het dus over 500 miljoen mensen die niet in de VS wonen, maar wel bij "het Westen" horen. Of anders gezegd meer dan 60% die buiten de VS woont.
Ik hoor verder de rest van "het Westen" niets zeggen over het laten annexeren van Groenland door de VS. Wel iets over zelfbeschikking van Groenland.
Ik verwacht dat Nederland zich als Schoofhondje zal opstellen in de Veiligheidsraad net zoals met Israël.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:58
deregtx schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:56:
[...]

[mbr]*knip* onderbouwd dit soort statements s.v.p. met betrouwbare bronnen.[/mbr]

De media moet eens flink onder de loep worden genomen, gezien ze Journalisten zijn en ons juist moeten informeren. Ik ben klaar met politieke activisten die zich voordoen als Journalisten en leugens vertellen of de helft weglaten. Recent voorbeeld hiervan is Syrië waar CNN zogenaamd iemand had bevrijd. Bleek een regime folteraar te zijn..

Obama zei ooit "Jake Tapper left journalism to go to CNN" hij heeft gelijk want CNN en andere zijn nalatig in hun taak geworden. Hoop dat dit de komende jaren verbeterd.
Ah ja, CNN interviewt een totale onbekende Syriër en valt voor zijn toneelstukje.
Ondertussen val jij voor het toneelstukje van een man die al decennia bekend staat als fantast, leugenaar, oplichter, en misbruiker. Je weet het leuk te brengen, quoteje hier, stukje geschiedenis daar, das les #1 van propaganda verspreiden; breng het met overtuiging en zelfverzekerdheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deregtx
mercapto schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 02:11:
[...]

Ah ja, CNN interviewt een totale onbekende Syriër en valt voor zijn toneelstukje.
Ondertussen val jij voor het toneelstukje van een man die al decennia bekend staat als fantast, leugenaar, oplichter, en misbruiker. Je weet het leuk te brengen, quoteje hier, stukje geschiedenis daar, das les #1 van propaganda verspreiden; breng het met overtuiging en zelfverzekerdheid.
*knip* whatabout

En voor Defiant hier zijn de Bron over Afghanistan https://www.factcheck.org...hdrawal-from-afghanistan/

De Deadline van Terugtrekken uit Afghanistan was 1 Mei. Deal gemaakt door Trump. Wat volgens mensen hier in steen stond gegraveerd.

4 Maart: Ondanks de overeenkomst vallen de Taliban Afghaanse troepen aan in de provincie Helmand, en de VS reageren met een luchtaanval.

25 Maart: De Taliban hield zich niet aan de Afspraken. En heeft het geweld niet verminderd.

14 April: Biden kondigt aan dat de Terugtrekking 11 September gaat plaatsvinden.

Conclusie: Beide partijen hielden zich niet aan de afspraken. Dus de Deal die Trump had gemaakt was eigenlijk al niet meer van kracht.

*knip* grote claims behoeven onderbouwing

[ Voor 71% gewijzigd door polthemol op 18-01-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
Himalaya schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Ik vraag me echt serieus af welke nieuwsbronnen je tot de conclusie doen komen dat Trump een “sterke leider” is. Gewoon uit interesse, je zit namelijk waarschijnlijk in een heel andere bubbel dan ik en ik wil mijn blik wat verbreden.
*knip* grote claims behoeven gedegen bronnen, zie ook de topicregels

[ Voor 53% gewijzigd door polthemol op 18-01-2025 07:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
deregtx schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:56:
[...]

[mbr]*knip* onderbouw dit soort statements s.v.p. met betrouwbare bronnen.[/mbr]

Goed dat je hier een voorbeeld geeft, maar je lijkt niet te begrijpen waarom Obama dat zei en hebt de context enigszins doormidden gescheurd.

De opmerking werd gemaakt tijdens het White House Correspondents Dinner; een fenomeen met een achtergrond in plannen die Woodrow Wilson ooit zou hebben gehad rond toegang tot persconferenties.

Tegenwoordig wordt men aan beide kanten "geroast" op die diners. Wat jij hier schrijft lijkt een serieuze uitspraak te zijn, terwijl de kans redelijk aanwezig is dat het zelfs een verkapt compliment van Obama richting Tapper was.

Wat er in ieder geval niet mee werd gezegd is dat serieuze journalisten op zich of per definitie nalatig zijn geworden.

Je andere voorbeeld over Syrië ondersteunt dat: ze zijn bij CNN duidelijk commerciëler en willen sneller scoren. Dat betekent niet dat ze per definitie niet voor journalisme gaan, zoals bijvoorbeeld een Fox waar "entertainment" het uitgangspunt is ipv op het scherpst van de snede zitten en verantwoording afleggen wanneer ze het fout hebben. Iets wat CNN heeft gedaan bij de video en in een opvolgend artikel.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dus volgens jou is een Poetin banger voor 'sterke leider' Trump? Kijk nu eens naar de feiten:

De Russen deden er alles aan om Trump te laten winnen. Van het betalen van MAGA influencers tot bommeldingen tijdens de verkiezingen op locaties waar Democraten het goed doen. Hun voorkeur was duidelijk.

Trump en MAGA willen Oekraïne en de NAVO laten stikken. Dankzij steun van Biden is het Russische regime nu zwakker dan ooit. Trump en MAGA hebben zich verzet tegen deze militaire steun. Dan is het toch logisch dat Poetin liever Trump heeft, die hem ook nog eens bewondert en erg beïnvloedbaar is?

Ik zal nooit snappen waarom mensen in Europa denken dat Trump goed voor hen is. Zichzelf en zijn vrienden eerst. Ergens daarna komt Amerika. Hij geeft echt niets om de EU, de NAVO of wat Poetin doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:38
[...]

De Rampzalige terugtrekking uit Afghanistan door Biden heeft deze kettingreactie veroorzaakt.
Maar de voorwaarden van die terugtrekking waren toch onderhandeld door Trump en zijn regering? Daar had Biden weinig mee te maken.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004

DropjesLover

Dit dus ->

Wat het volk als sterke leider ziet is een persoon die gewoon doet wat hij wil. Bij voorkeur met een duidelijke visie.
Dat hoeft niet direct of op de lange termijn ook _goed_ te zijn voor het land of bevolking.

Xi, Putin, Trump, Mao, Stalin, Assad, Thatcher, Churchill, Ghadaffi, Erdogan, etc.
Sterke leiders zonder meer. Keihard. Visie. Dullen geen tegenspraak. Met zeer wisselend succes voor hun land of de wereld op de lange termijn.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
mekkieboek schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:34:
Nou nou, ben je niet iets te streng? Dat het systeem ernstig is verstoord door stelstelmatig aan alle stoelpoten te zagen over decennia, kun je niet projecteren op het functioneren van een persoon die er wat van probeert te maken. En dat in de vier jaar die zijn gegeven. Juist gegeven het verstoorde systeem vind ik het top dat hij ook verbeteringen heeft gerealiseerd.

We gaan het zien wat er over vier jaar is gerealiseerd.
Nee. Washington heeft al jaren de reputatie werkelijk niets te kunnen bereiken, niets te kunnen veranderen aan de omstandigheden. En, stilstand is achteruitgang.

Biden is altijd een centrum-politicus geweest die schippert tussen belangen. En, er zijn ontzettend veel belangen in Washington. Iedereen denkt alleen maar aan zijn eigen plekje. En dat is dan los van de Republikeinen die hem, om tribalistische redenen, niet met hem wouden of konden samenwerken.

Maar dat doet er eigenlijk niet toe. De indruk die buiten Washington ontstaat is dat die hele soep is vastgelopen in zijn eigen belangenverstrengeling. Dat maakt Washington zwak, onwendbaar, afstandelijk, ver van de dagelijkse realiteit. En het toonbeeld van die klerezooi is - heel symbolisch - een seniele oude man.

Ik chargeer hier, maar hier zijn toch wel parallellen met Weimar-Duitsland. Voor beide geldt trouwens ook dat wanneer je inzoomt, het allemaal niet zo slecht is. Maar het gaat om perceptie - deels gecreëerd door de politieke tegenstanders.

Dat kon dus, zoals ik eerder al aanhaalde, nog best wel eens beklijven. Tel daar bij op dat wat beide partijen bindt beide de bal van de liberale democratie hebben laten vallen, en je komt een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Wat het volk als sterke leider ziet is een persoon die gewoon doet wat hij wil. Bij voorkeur met een duidelijke visie.
Dat hoeft niet direct of op de lange termijn ook _goed_ te zijn voor het land of bevolking.

Xi, Putin, Trump, Mao, Stalin, Assad, Thatcher, Churchill, Ghadaffi, Erdogan, etc.
Sterke leiders zonder meer. Keihard. Visie. Dullen geen tegenspraak. Met zeer wisselend succes voor hun land of de wereld op de lange termijn.
Goed punt. Persoonlijk zie ik het niet alleen als sterk zijn, maar ook juist als zwak. Geen tegenspraak inderdaad, ook niet van mensen die het beter weten. Altijd denken dat ze het zelf wel beter weten tegen advies van andere mensen in die er meer verstand van hebben. Juist dat keihard zijn en vaak niet zien dat dingen niet zwart-wit zijn vind ik geen sterke eigenschap. Keihard zijn is het sowieso, maar dat als sterk zien vind ik toch iets anders.

Een moeilijke beslissing maken waarbij mensen dood gaan en het toch kiezen omdat het nodig is, of het niets boeien dat er mensen dood gaan. Dat laatste zien sommige ook weer als sterk zijn terwijl het eerste ook een moeilijke beslissing is waar kracht voor nodig is. Churchill voor de eerste en Putin voor de laatste, maar een gigantisch verschil. Een zogenaamde sterke leider zijn komt vaak voor uit zwakte en het niets boeien wat de gevolgen zijn zolang ze die zelf niet voelen.

Edit Meedogenloos is sterk ? Het niet kunnen hebben dat je een potje golf verliest en boos worden door de meest kleine dingen waarbij Trump zich als een kleuter gedraagd. Als je dan maar keihard en lomp bent, dan ben je toch sterk ? Vind Trump een heel goed voorbeeld waarbij hij een heel zwak iemand is op heel veel punten.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 18-01-2025 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Puur fundamenteel hoeft een sterke leider geen probleem te zijn, het is alleen meer dat er een houdbaarheid zit op goede politici van ca 8 jaar. Na 8 jaren heb je je ideeen uitgevoerd of zijn ze gewoon op en is een samenleving toe aan een nieuw fris gezicht met nieuwe ideeen.
De sterke man stapt alleen niet meer vrijwillig op en dan kom je erachter dat er een houdbaarheid op zit.

Trump was overigens zeer beperkt houdbaar en na 4jaar duidelijk niet van plan het democratische proces te respecteren; vanaf maandag is de 6-1 coup alsnog gelukt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Inmiddels zijn de eerste plannen voor de razzia's en deportaties (hun eigen woorden, niet de mijne!) bekend geworden:
Illegale migranten in Chicago staan als eerste op de lijst van de nieuwe Amerikaanse regering om te worden opgepakt. Vanaf komende dinsdag begint in deze stad een grootschalige razzia die een week duurt. Dat melden bronnen aan The New York Times.

De Amerikaanse krant heeft de planning van de operatie ingezien en sprak met medewerkers van de Immigration and Customs Enforcement (ICE), de dienst die de immigratierazzia's moet uitvoeren. Het is de eerste stap in de beloofde deportatiecampagne van aankomend president Donald Trump. Hij wil jaarlijks een miljoen mensen zonder verblijfsstatus de grens overzetten. Het moet de grootste deportatieoperatie in de Amerikaanse geschiedenis worden.

De inval begint naar verwachting dinsdagochtend, een dag nadat Trump is ingehuldigd, en duurt tot maandag 27 januari, aldus de bronnen. Immigratiedienst ICE stuurt tussen de honderd en tweehonderd agenten naar Chicago, een Democratisch bolwerk, om de operatie met de naam ‘Operation Safeguard’ uit te voeren.
Bfron en meer info: ‘Grootste deportatieoperatie in Amerikaanse geschiedenis start dag na inauguratie Trump’

Wat ze daar allemaal beschrijven qua plannen, daar lusten de honden geen brood van. Met deze razzia's zie ik méér dan een paar overeenkomsten met razzia's zoals we die hier 80 jaar geleden ook hadden :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

wildhagen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:35:
Inmiddels zijn de eerste plannen voor de razzia's en deportaties (hun eigen woorden, niet de mijne!) bekend geworden:

Wat ze daar allemaal beschrijven qua plannen, daar lusten de honden geen brood van. Met deze razzia's zie ik méér dan een paar overeenkomsten met razzia's zoals we die hier 80 jaar geleden ook hadden :X
Mijn voorspelling is ook dat deze beginnen in Texas of Florida, een staat met een republikeinse meerderheid maar vooral in Texas met enkele democratische bolwerken (steden), zodat men maximaal conflict kan uitlokken. Men hoeft niet veel mensen op te pakken om een beeld te schetsen, maar de verhoudingen staan wel op scherp.

[edit]
Veerkeerd gegokt, niet in een staat met GOP-bewind maar juist zoveel mogelijk treiteren. Chicago dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Delerium op 18-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Dat wordt op de iets langere termijn wel vuurwerk dan, als het grootkapitaal daar de spotgoedkope arbeid begint te missen. De VS kunnen als hyper kapitalistische land namelijk echt niet zonder goedkope arbeiders, wat bijna altijd illegalen zijn (Mexicanen, Zuid-Amerikanen).

Ik zou zeggen, laten ze vooral beginnen in de zuidelijke staten met de deportaties. Eens kijken wat de boeren in bv Texas daarvan merken binnen een jaar.

Hier in NL speelt hetzelfde; goedkope arbeiders uit Oost-Europa zijn noodzakelijk om de winst in de landbouw zo hoog mogelijk te houden. Stiekem zouden ze eigenlijk nog de winst verder willen maximaliseren door nog goedkopere arbeiders uit Azië te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik maak me wat dat betreft wel zorgen. Trump sprong netjes in het gelid voor Putin en verkoos Putin indertijd boven zijn eigen veiligheidsdiensten. Bewees Putin hand- en spandiensten door hulp voor Oekraine proberen tegen te houden, En voor Xi was hij ook poeslief. Xi en Putin hoeven alleen maar wat geld over te maken naar de Trump organisatie en Trump zal er niets tegen doen zolang ze niet openlijk roepen dat ie zwak is.

Het verschil met de grote dictators uit het verleden is dat Trump extreem omkoopbaar is en visie ontbeert. hij heeft geen idee hoe geopolitiek werkt en is dus makkelijk te beinvloeden zolang hem maar een ogenschijnlijke 'win' wordt voorgeschoteld waarmee hij kan flexen naar zijn achterban.

[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 18-01-2025 14:02 ]

Dit dus.

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijk mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al.

Verder zijn de volgende zaken niet toegestaan:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Sealioning
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.