"Genept" worden bij boodschappen

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:
  • 143.875 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:11
T-MOB schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:41:
[...]

Duidelijk nooit zelf een gekookte ham klaargemaakt. Die maak je door een ham eerst te pekelen in een oplossing van water, (nitriet-)zout, suiker en eventueel nog kruiden. Vervolgens (nou ja, een paar weken later) kook / gril / rook je dat. Als je dat zelf doet stop je er geen zuurteregelaar, stabilisator of gistextract bij. De fabriek zal ook wel zijn manier hebben om zoveel mogelijk water in het vlees te krijgen. Maar in de basis zijn de ingredienten van varkensvlees, water, zout en suiker. Op die ingredientenlijst staat niet zoveel geks.
https://depureslager.nl/product/2193/
Het vlees percentage zit op minimaal 97%, en 3% vocht.
Met een beetje rondzoeken is dat vrij normaal voor ham van de lokale slager.

De supermarktham in bruine verpakking die ik in de koelkast heb liggen staat op 86% vlees. De enige mogelijke conclusie is dat AH en haar leverancier er 10 tot 20(!)% water in spuiten. Zag ook ergens langskomen dat mensen geen droge ham willen, misschien als je gewend bent een plakje ham tussen twee gortdroge sneetjes volkorenbrood te leggen, dan is zo'n plak zout water beter dan een dun plakje droog vlees. Kan dus een combinatie zijn van gewicht verhogen en de Nederlandse smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
HallonRubus schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
[...]

[...]

De supermarktham in bruine verpakking die ik in de koelkast heb liggen staat op 86% vlees. De enige mogelijke conclusie is dat AH en haar leverancier er 10 tot 20(!)% water in spuiten. Zag ook ergens langskomen dat mensen geen droge ham willen, misschien als je gewend bent een plakje ham tussen twee gortdroge sneetjes volkorenbrood te leggen, dan is zo'n plak zout water beter dan een dun plakje droog vlees. Kan dus een combinatie zijn van gewicht verhogen en de Nederlandse smaak.
Het wordt niet ingespoten. Je legt de ham in een pekelbad. Als je die vervolgens verder verwerkt gaat het meeste vocht er weer uit en krijg je die 3% van de slager.
Ga je er echter dingen als aardappelzetmeel aan toevoegen, dan houdt die ham meer vocht vast uit het pekelbad. Tel daarbij het fabrieksmatige verwerkingsproces en de ham zo snel mogelijk vacuum verpakken ipv wachten tot de klant een onsje komt afsnijden, heb je een ham vol water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:36:
Je hoeft toch maar de verpakking om te draaien, zoals bij de AH achterham

[Afbeelding]

En alle alarmbellen moeten afgaan.

Dat je niet gewoon ham krijgt, maar één die letterlijk is volgespoten met water en andere dingen die er niet in horen, is toch wel een schoolvoorbeeld van hoe je als consument genept wordt.
Als je de verpakking slechts hoeft om te draaien om te zien wat je koopt dan word je toch niet genept? :?
Frame164 schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:56:
[...]

Heb je dat onder vergelijkbare omstandigheden getest? Dus Nederlandse melk daar vergeleken met de de lokale melk of andersom? De locatie en situatie hebben heel veel impact op de smaakervaring. Het beste kan je smaaktesten in je eigen huis doen.
Ik ben een consument, geen consumentenbond ;)

De melk is veel ' kruidiger' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:09
Roenie schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:35:
[...]

Ligt aan wat het beest te eten krijgt. Heb je puur gras, of een grasland met andere planten.
Zoute omgeving bij de zee e.d.

Dus er kan best wel een verschil in smaak zitten door veel verschillende invloeden. Productie proces in een fabriek zal weinig verschillen behalve de wettelijke eisen (tenzij je rauwe melk had, maar dat is sowieso een andere discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hortz schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:21:
[...]

Ligt aan wat het beest te eten krijgt. Heb je puur gras, of een grasland met andere planten.
Zoute omgeving bij de zee e.d.

Dus er kan best wel een verschil in smaak zitten door veel verschillende invloeden. Productie proces in een fabriek zal weinig verschillen behalve de wettelijke eisen (tenzij je rauwe melk had, maar dat is sowieso een andere discussie).
On getwijfeld. En dat vind ik dus lekkerder dan in Nederland :) Maar uiteraard heeft dat niets te maken met genept worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
[...]
Als je de verpakking slechts hoeft om te draaien om te zien wat je koopt dan word je toch niet genept? :?
Ja... :z
Als we alles op die manier gaan bekijken word je nooit genept en kan het topic ook wel dicht.
Het gaat erom dat je dus niet gewoon achterham koopt, maar eerder 80% ham(-product) en 20% water.
En doordat water natuurlijk geen smaak heeft, moeten er weer allemaal andere dingen worden toegevoegd om de intense smaak terug te krijgen, die weer lijkt op het origineel.
Als ik ham zou willen, dan ben ik absoluut niet op zoek naar zo'n product, maar meningen verschillen natuurlijk.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

[...]
Ik ben een consument, geen consumentenbond ;)

Dit soort dingen doen met toch altijd denken aan de "heerlijke" campingmaaltijden tijdens vakanties in Frankrijk. Cassoulet, choucrout en zelfs ravioli uit blik waren altijd hartstikke lekker. Op de camping. Als we het meenamen naar huis was het smaakloze drap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:54:
[...]

Ja... :z
Als we alles op die manier gaan bekijken word je nooit genept en kan het topic ook wel dicht.
Het gaat erom dat je dus niet gewoon achterham koopt, maar eerder 80% ham(-product) en 20% water.
En doordat water natuurlijk geen smaak heeft, moeten er weer allemaal andere dingen worden toegevoegd om de intense smaak terug te krijgen, die weer lijkt op het origineel.
Als ik ham zou willen, dan ben ik absoluut niet op zoek naar zo'n product, maar meningen verschillen natuurlijk.
In dit geval is het heel simpel te lezen. We mogen toch wel iets van de consument verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
HallonRubus schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:11:
[...]

[...]

Maar je hebt ook gewoon 96% varkensvlees ham bij de AH liggen. En dan zit er nog een lijstje andere ingredienten bij inderdaad. Ik ben toevallig in Frankrijk momenteel. En gezien dit topic kon ik het niet laten eens de ham te bekijken in de supermarkt, die natuurlijk hier veruit superieur is. Behalve dat er net zo'n lijstje ingredienten bij zit. En een gelijk percentage vlees.

Als we het toch hebben over genept worden, ik kreeg tijdje geleden gratis blikje energiedrank bij de AH. En wat blijkt, er zat zo goed als nul energie in! Het was niet deze, maar bijvoorbeeld: https://www.ah.nl/producten/product/wi448504/e-energy-drink, en die is nog niet de versie zonder suiker. Alsnog nauwelijks energie, maar energie drank zonder suiker is helemaal 8)7 . Ja er zit nog caffeine in om je een oppepper te geven, maar dat geeft natuurlijk niet daadwerkelijk energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Wat je wel/niet energie geeft is sowieso zo'n grijs gebied.
In principe zou je ook kunnen stellen dat er geen voedsel bestaat dat je energie kan geven, maar dat enkel zoiets als ATP (adenosinetrifosfaat) dat doet.
Wat betreft energiedrankjes, hoe minder erin zit hoe beter zou ik zeggen, want wat er dan in zit is meestal vooral suiker, wat de meeste mensen meer kwaad dan goed doet.

Het allermooiste zijn dan nog die sportdranken, dat zijn vaak van die energiedrankjes, maar dan met wat ' elektrolyten ' toegevoegd.
Niet onbelangrijk om daar voldoende van te hebben, maar doe bijvoorbeeld wat himalayazout in water en je hebt hetzelfde maar dan zonder de suiker en andere zooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Roenie schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:41:
[...]
In dit geval is het heel simpel te lezen. We mogen toch wel iets van de consument verwachten?
Dat als men een ham koopt en achteraf weet dat het dus om een ham gaat en niet iets anders als bijvoorbeeld een appel, zeker.
Voor de rest kun je van de consument niet zoveel verwachten, is deze makkelijk te misleiden en heeft algeheel een zwakke positie.
Ik denk dat de meeste consumenten niet doorhebben dat er zoveel water zit in zo'n pakje ham.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:12:
[...]

Dit soort dingen doen met toch altijd denken aan de "heerlijke" campingmaaltijden tijdens vakanties in Frankrijk. Cassoulet, choucrout en zelfs ravioli uit blik waren altijd hartstikke lekker. Op de camping. Als we het meenamen naar huis was het smaakloze drap.
Die vind ik op vakantie en thuis niet lekker. Als je dat niet kunt herkennen dan zijn je smaakpapillen wellicht aangetast ;)
JohanNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:10:
[...]

Dat als men een ham koopt en achteraf weet dat het dus om een ham gaat en niet iets anders als bijvoorbeeld een appel, zeker.
Voor de rest kun je van de consument niet zoveel verwachten, is deze makkelijk te misleiden en heeft algeheel een zwakke positie.
Ik denk dat de meeste consumenten niet doorhebben dat er zoveel water zit in zo'n pakje ham.
Die percentages lijken me toch wel boekdelen spreken. Hoeveel moeten mensen gepamperd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:24
JohanNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:02:
Het allermooiste zijn dan nog die sportdranken, dat zijn vaak van die energiedrankjes, maar dan met wat ' elektrolyten ' toegevoegd.
Niet onbelangrijk om daar voldoende van te hebben, maar doe bijvoorbeeld wat himalayazout in water en je hebt hetzelfde maar dan zonder de suiker en andere zooi :)
Uhm, die suiker in de sportdranken heb je nodig bij duursport om door te kunnen blijven gaan. Net als gelletjes, zonder die suiker zijn ze nutteloos wat dat betreff (of je moet die suikers weer op een andere manier tot je nemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
Sissors schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:26:
[...]
Als we het toch hebben over genept worden, ik kreeg tijdje geleden gratis blikje energiedrank bij de AH. En wat blijkt, er zat zo goed als nul energie in! Het was niet deze, maar bijvoorbeeld: https://www.ah.nl/producten/product/wi448504/e-energy-drink, en die is nog niet de versie zonder suiker. Alsnog nauwelijks energie, maar energie drank zonder suiker is helemaal 8)7 . Ja er zit nog caffeine in om je een oppepper te geven, maar dat geeft natuurlijk niet daadwerkelijk energie.
Energiedrank is niet een naam die aangeeft dat het drankje je energie geeft, als in (voedzame) calorieën.
(Volgens mij) is het - zeker in de volksmond - algemeen bekend en geaccepteerd als een term die aangift dat het drankje je een kick geeft, meer een alertheidsboost. Net adrenaline. Dat is ook geen energie, maar je wordt er wel energieker van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:17
henri86 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:03:
[...]

Uhm, die suiker in de sportdranken heb je nodig bij duursport om door te kunnen blijven gaan. Net als gelletjes, zonder die suiker zijn ze nutteloos wat dat betreff (of je moet die suikers weer op een andere manier tot je nemen)
Yes. Maar voor de wandeling van klaslokaal naar fatbike kan het prima zonder suiker. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
henri86 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:03:
[...]

Het probleem is dat velen denken dat je dit al nodig hebt als je een uur gaat sporten. Dit soort dranken zijn nuttig als je 6 uur op flink vermogen gaat wielrennen of een marathon loopt als amateur (een prof doet het in 2 uur en een beetje en neemt daarna gewoon de hersteldrankjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Raymond P schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:08:
[...]

Yes. Maar voor de wandeling van klaslokaal naar fatbike kan het prima zonder suiker. ;)
Ook zonder de elektrolyten. Gewoon water is dan voldoende ;)
Maarja, 6+ koppen koffie die veel volwassenen drinken is ook echt niet nodig aan caffeïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:02:
Als je het toch hebt over mensen neppen, dan staat himalayazout natuurlijk ook heel hoog op het lijstje. Gewoon keukenzout met een kleurtje.
Raymond P schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:08:
[...]

Maar ging het topic over genept worden, of dat we beter vinden dat mensen genept worden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11
Sissors schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:44:
[...]

Als je het toch hebt over mensen neppen, dan staat himalayazout natuurlijk ook heel hoog op het lijstje. Gewoon keukenzout met een kleurtje.
Keuringsdienst Van Waarde, zes jaar geleden :D

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

[...]

Maar ging het topic over genept worden, of dat we beter vinden dat mensen genept worden ;)
Als ze daadwerkelijk alle suikers eruit hebben gehaald vind ik niet dat je genept wordt en het zelfs een verbetering, al word je imo sowieso genept bij het kopen van energydrink.
De duursporter haalt/maakt sowieso wel een isotoon drankje ipv zoiets.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:18:
[...]

Als ze daadwerkelijk alle suikers eruit hebben gehaald vind ik niet dat je genept wordt en het zelfs een verbetering, al word je imo sowieso genept bij het kopen van energydrink.
De duursporter haalt/maakt sowieso wel een isotoon drankje ipv zoiets.
Ik blijf het apart vinden om een energie drank te hebben waar geen daadwerkelijke energie in zit.

En dat de duursporter zelf wel iets maakt: die zal iig niet snel redbull drinken, dat is zo. Maar dit argument kan je natuurlijk maken over genoeg andere dingen waar mensen zich hier genept over voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 14:58

WCA

Sissors schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:31:
[...]

Ik blijf het apart vinden om een energie drank te hebben waar geen daadwerkelijke energie in zit.

En dat de duursporter zelf wel iets maakt: die zal iig niet snel redbull drinken, dat is zo. Maar dit argument kan je natuurlijk maken over genoeg andere dingen waar mensen zich hier genept over voelen.
Placebodrankjes voor de sporter met een buik die voor zijn partner naar de sportschool gaat en dan een uurtje op de hometrainer gaat zitten fietsen op de lichtste stand?

Ook een doelgroep.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Sissors schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:31:
[...]

Tjah, het stimulerende effect komt voornamelijk van de cafeine. En dat zit er nog wel in.
Producten kunnen energie toegankelijk maken zonder nog meer toe te voegen door te klooien met afgifte en/of balans van hormonen.
M'n punt is meer dat dit product voornamelijk gericht is op een groep die de energie uit suikers niet nodig heeft.
Maar ik mep inderdaad vaker met het argument dat als men zelf eens iets zou maken in plaats van enkel kopen er meer kennis aanwezig zal zijn en men minder snel genept zal worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Prima alternatief voor keukenzout dus, zodat je ook wat andere mineralen binnenkrijgt hiermee.
Maar voor gerechten geeft het ook een andere smaakbeleving, tenminste de groffe/niet gemalen variant.
Je moet alleen niet denken dat het echt gezondheidsvoordelen heeft bij ' normaal westers ' gebruik, i.c.m. een gezond gevarieerd dieet.
Maar in gevallen waarbij je een te kort hebt of krijgt aan mineralen kan het zeker wel een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-06 04:40

DDX

Frame164 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:16:
[...]

Het probleem is dat velen denken dat je dit al nodig hebt als je een uur gaat sporten. Dit soort dranken zijn nuttig als je 6 uur op flink vermogen gaat wielrennen of een marathon loopt als amateur (een prof doet het in 2 uur en een beetje en neemt daarna gewoon de hersteldrankjes).
Mwah als je 6 uur op flink vermogen gaat wielrennen heb je niet zoveel aan die sportdrank flesjes.
Maargoed alle beetjes helpen dan wel.
(ter info, dan gaat er bij mij wel een pak suiker doorheen...)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:59:
[...]

[...]

Prima alternatief voor keukenzout dus, zodat je ook wat andere mineralen binnenkrijgt hiermee.
Maar voor gerechten geeft het ook een andere smaakbeleving, tenminste de groffe/niet gemalen variant.
Je moet alleen niet denken dat het echt gezondheidsvoordelen heeft bij ' normaal westers ' gebruik, i.c.m. een gezond gevarieerd dieet.
Maar in gevallen waarbij je een te kort hebt of krijgt aan mineralen kan het zeker wel een verschil maken.
Hier is de uitgetikte variant: https://kro-ncrv.nl/progr...imalayazout-verschil-zout

Komt erop neer dat als jij daadwerkelijk een significant gedeelte van je mineralen hieruit wil halen, je dood bent door teveel zout. Enig gezondheidsvoordeel toekennen aan himalayazout is puur neppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sissors schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:22:
[...]

Hier is de uitgetikte variant: https://kro-ncrv.nl/progr...imalayazout-verschil-zout

Komt erop neer dat als jij daadwerkelijk een significant gedeelte van je mineralen hieruit wil halen, je dood bent door teveel zout. Enig gezondheidsvoordeel toekennen aan himalayazout is puur neppen.
Denk aan situaties waarbij je niet mag of kunt eten....
In geval van een paar dagen vasten bijvoorbeeld, maar ook het eerdere voorbeeld van duursporters zou het een verschil kunnen maken.
Een beter alternatief dan gewoon tafelzout in dergelijke situaties en niet meer of minder dan dat.

Alleen gaan mensen het al snel veel breder trekken dan dat, KVW legt het inderdaad goed uit dat je er geen wonderen van moet verwachten.
En daar ben ik het ook volledig mee eens.
Wat betreft nepperij: zover ik heb gezien zijn fabrikanten best terughoudend met de gezondheidsclaims over himalayazout.
Volgens mij is het vooral een significante groep mensen die het bovenstaande verhaal van mij of soortgelijks hebben gehoord of gelezen, en daarop hun eigen interpretatie hebben gemaakt dat het ' een gezond zout is '.

[ Voor 42% gewijzigd door JohanNL op 17-09-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-06 13:35
Frame164 schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:16:
[...]

Toen ik nog halve marathons liep, had ik altijd gewoon ranja bij me. En dan niet de suikervrije variant, maar gewoon met suiker. Na ongeveer anderhalf uur had ik toch echt wel behoefte aan 'snelle' energie, en dan helpen koolhydraten gewoon prima. Gaf echt na een paar minuten lopen weer nieuwe boost aan mijn benen. Maar bij afstanden van bv 10 km was het altijd gewoon water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 21:12
JohanNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:33:
[...]
In geval van een paar dagen vasten bijvoorbeeld, maar ook het eerdere voorbeeld van duursporters zou het een verschil kunnen maken.
Een beter alternatief dan gewoon tafelzout in dergelijke situaties en niet meer of minder dan dat.
Als dat "gewone" tafelzout gejodeerd zout is kun je dat beter nemen dan himalayazout. Maar ook dat hoeft niet bij het vasten, van een paar dagen niet eten krijg je echt geen tekort aan mineralen. En als je wel echt mineralen nodig hebt, koop dan gewoon een potje multivitaminen.
Alleen gaan mensen het al snel veel breder trekken dan dat, KVW legt het inderdaad goed uit dat je er geen wonderen van moet verwachten. En daar ben ik het ook volledig mee eens.
De KVW legt uit dat er geen enkel klinisch voordeel zit aan het gebruik van himalyazout. Dat is wat anders dan dat je er geen wonderen van moet verwachten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
T-MOB schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:41:
[...]

Maar ook dat hoeft niet bij het vasten, van een paar dagen niet eten krijg je echt geen tekort aan mineralen. En als je wel echt mineralen nodig hebt, koop dan gewoon een potje multivitaminen.
Nou mijn N=1 ervaring is toch anders ;)
Oké, ik heb het overleefd, maar de ervaring tussen een aantal dagen vasten enkel met water of met water, himalayazout, magnesium supplementen e.d. vind ik significant.
Als in dat ik op enkel water hoofdpijn krijg en duizelig word.
Maar mijn ervaring staat niet op zichzelf, heel veel mensen kunnen zich hier in vinden en nemen zodoende mineralen tijdens vasten, eventueel preventief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:35
N.a.v. de berichten hier over de ham ben ik maar eens gaan kijken bij de speciaalzaak om de hoek (Kaatje Jans). Maar bij navraag blijkt die maar uit 75% uit varkensvlees te bestaan :X

Weliswaar was de ingredienten lijst niet zo lang. Maar als het DePureSlager lukt om op 97% te komen, snap ik niet hoe 75% verkocht kan worden als kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Napsju schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:13:
Lidl heeft ook weer iets nieuws. Het schap met ‘stickers’ is versoberd:

Oud 30%: [Afbeelding]

Nieuw: 25%
[Afbeelding]
Ze hebben verschillende stickers, ze hebben ook nog 0,50 cent stickers (voor zero waste, voor een bbq zou een keer een goede slag geslagen en een goedkope bbq gehad ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 20-09-2024 20:01 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
JohanNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:33:
[...]

Alleen gaan mensen het al snel veel breder trekken dan dat, KVW legt het inderdaad goed uit dat je er geen wonderen van moet verwachten.
En daar ben ik het ook volledig mee eens.
Wat betreft nepperij: zover ik heb gezien zijn fabrikanten best terughoudend met de gezondheidsclaims over himalayazout.
Volgens mij is het vooral een significante groep mensen die het bovenstaande verhaal van mij of soortgelijks hebben gehoord of gelezen, en daarop hun eigen interpretatie hebben gemaakt dat het ' een gezond zout is '.
Ipv tafelzout kun je dan beter elektrolyten complex gebruiken dat zijn verschillende zouten met kalium, natrium en magnesium heb je allemaal nodig als neurotransmitters en spierwerking. Alternatief is kelp poeder daar zit ook jodium in voor als je geen brood eet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:24
Je wordt zeker genept, de laatste 14 maanden ben ik ook overgestapt op vooral eten op whole foods, dus eigenlijk zoveel mogelijk "puur" eten en zo weinig mogelijk processed foods. Het lukt me aardig ook al is het soms erg verleidelijk om een keertje een cola te drinken, of bijv een koekje te eten etc.

producten die ik voor 90-95% eet:

vleesproducten: vooral rundvlees dat weinig tot geen bewerking heeft gehad, ook waarbij er weinig toegevoegde specerijen en smaakstoffen zijn toegevoegd.. denk bijv aan ground beef, entrecote, sukade lappen, sirloin steaks..... maar eet ook kip, varken en vis

eieren, elke dag 3 of 4 stuks, koop ze bij een familie paar straten verder op waarbij hun kippen loslopen in hun tuin.

halve sinaasappel per dag, soms beetje druiven

als drinken melk, water en koffie. ik drink per week 3 liter rauwe melk (van de boer, 10 minuten van mijn huis vandaan, dus rij er 1x per week langs, ideaal) en de rest vul ik aan met melk van de supermarkt. omdat die houdbaarheidsdatum lang goed blijft

ik kook enkel op roomboter of ghee, plantaardige oliën vermijd ik

als toetje/verwennerij eet ik regelmatig volle kwark en pure chocolade 85%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
saveljos schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:26:
N.a.v. de berichten hier over de ham ben ik maar eens gaan kijken bij de speciaalzaak om de hoek (Kaatje Jans). Maar bij navraag blijkt die maar uit 75% uit varkensvlees te bestaan :X

Weliswaar was de ingredienten lijst niet zo lang. Maar als het DePureSlager lukt om op 97% te komen, snap ik niet hoe 75% verkocht kan worden als kwaliteit?
Vleeswaren zijn bewerkte producten, dus niet zo gek dat het niet 100% vlees is. En de ene ham is de andere niet. Gekookte ham heeft een heel andere bereiding dan iets als iberico of parma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Frame164 schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:55:
[...]

Vleeswaren zijn bewerkte producten, dus niet zo gek dat het niet 100% vlees is. En de ene ham is de andere niet. Gekookte ham heeft een heel andere bereiding dan iets als iberico of parma.
Kipfilet of varkenslapjes of runderlapjes toch niet? Wij kopen nooit schnitzel, slavink, boomstammetjes etc (vooral omdat mijn vrouw dat niet wilt), dat is natuurlijk bewerkt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:04

Nox

Noxiuz

DDX schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:18:
[...]

Mwah als je 6 uur op flink vermogen gaat wielrennen heb je niet zoveel aan die sportdrank flesjes.
Maargoed alle beetjes helpen dan wel.
(ter info, dan gaat er bij mij wel een pak suiker doorheen...)
Pardon? Ik haal 2/3 van de benodigde koolhydraten uit sportdrank. Een pak suiker is 1kg, dat is dubbel van de 90 gram per uur. Dat wordt voor amateurs als veilige bovengrens gezien, ik zou eens kijken naar de 2:1 glucose fructose verhouding en grammen per uur. Ik denk dat er nog wel wat winst voor je te behalen is.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Marzman schreef op maandag 23 september 2024 @ 06:40:
[...]

Kipfilet of varkenslapjes of runderlapjes toch niet? Wij kopen nooit schnitzel, slavink, boomstammetjes etc (vooral omdat mijn vrouw dat niet wilt), dat is natuurlijk bewerkt.
Wordt redelijk wat water geinjecteerd.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Kol Nedra schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:07:
Je wordt zeker genept, de laatste 14 maanden ben ik ook overgestapt op vooral eten op whole foods, dus eigenlijk zoveel mogelijk "puur" eten en zo weinig mogelijk processed foods. Het lukt me aardig ook al is het soms erg verleidelijk om een keertje een cola te drinken, of bijv een koekje te eten etc.

producten die ik voor 90-95% eet:

vleesproducten: vooral rundvlees dat weinig tot geen bewerking heeft gehad, ook waarbij er weinig toegevoegde specerijen en smaakstoffen zijn toegevoegd.. denk bijv aan ground beef, entrecote, sukade lappen, sirloin steaks..... maar eet ook kip, varken en vis

eieren, elke dag 3 of 4 stuks, koop ze bij een familie paar straten verder op waarbij hun kippen loslopen in hun tuin.

halve sinaasappel per dag, soms beetje druiven

als drinken melk, water en koffie. ik drink per week 3 liter rauwe melk (van de boer, 10 minuten van mijn huis vandaan, dus rij er 1x per week langs, ideaal) en de rest vul ik aan met melk van de supermarkt. omdat die houdbaarheidsdatum lang goed blijft

ik kook enkel op roomboter of ghee, plantaardige oliën vermijd ik

als toetje/verwennerij eet ik regelmatig volle kwark en pure chocolade 85%
Waarom volle kwark en geen plantaardige olie? Juist de roomboter verbrand snel. Iets wat niet zo lekker gaat hier met een rvs pan. Ik gebruik rijstolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:24
Nox schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:36:
[...]

Waarom volle kwark en geen plantaardige olie? Juist de roomboter verbrand snel. Iets wat niet zo lekker gaat hier met een rvs pan. Ik gebruik rijstolie.
Bij hoog vuur is roomboter niet de beste keuze idd, daarvoor gebruik ik dus Ghee
en idd, rvs pan d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Kol Nedra schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:06:
[...]

Bij hoog vuur is roomboter niet de beste keuze idd, daarvoor gebruik ik dus Ghee
Ik heb pas zelf geklaarde boter gemaakt. Eigenlijk net zoiets als ghee maar goedkoper. Biefstuk gebakken in geklaarde boter smaakt voortreffelijk.

Overigens zijn pannen van carbon steel eigenlijk nog beter om in te bakken dan RVS pannen. Iets duurder maar aangezien ze de rest van je leven meegaan met een beetje onderhoud is dat te verwaarlozen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kol Nedra schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:07:
denk bijv aan ground beef, entrecote, sukade lappen, sirloin steaks.....
Wat is dat dat we tegenwoordige beef zeggen ipv rundvlees? Gehakt, entrecôte, sukadelappen en lendebiefstuk klinkt zeker niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-06 09:13
PolarBear schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:52:
[...]

Wat is dat dat we tegenwoordige beef zeggen ipv rundvlees? Gehakt, entrecôte, sukadelappen en lendebiefstuk klinkt zeker niet goed genoeg.
Klinkt eerder retro als je het mij vraagt. Bieflappen, kornetbief, biefstuk en rosbief zijn nu niet bepaald de hoogstandjes uit de moderne keuken ;)

Verder niks mis met plantaardige oliën. Je moet alleen wel capabel zijn een onderscheid te maken tussen diamant frituurvet en extra virigine olijfolie. Dat laatste maakt gewoon deel uit van een gezonde, gebalanceerde voeding. Gezonder dan boter is het sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30

FunkyTrip

Funky vidi vici!

JohanNL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:59:
Het verschil zit hem in de grove en gemalen variant. Grof zout in je eten heeft een andere smaakbeleving omdat je van die zoute 'pockets' krijgt. Dat vind ik persoonlijk lekkerder dan fijn zout over je eten gooien.
Tafelzout is meestal fijn en himalayazout is grof, dus dat maakt het smaakverschil voor veel mensen.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Kol Nedra schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:06:
[...]

Als ik de rvs pan niet op hoog vuur (standje 5-6 inductie) voorverwarm voor 2-3 minuten bakt alles enorm hard aan, het is voorverwarmen, vetstof erin, terug schroeven of door blijven gaan op dezelfde temperatuur. Alleen met eieren kan je iets koeler beginnen en roomboter gebruiken, maar voor groentes wil je wel heter.

En waarom dan geen plantaardige olie?
Cid Highwind schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:10:
[...]

Klinkt eerder retro als je het mij vraagt. Bieflappen, kornetbief, biefstuk en rosbief zijn nu niet bepaald de hoogstandjes uit de moderne keuken ;)

Verder niks mis met plantaardige oliën. Je moet alleen wel capabel zijn een onderscheid te maken tussen diamant frituurvet en extra virigine olijfolie. Dat laatste maakt gewoon deel uit van een gezonde, gebalanceerde voeding. Gezonder dan boter is het sowieso.
Extra virgine gebruik ik eigenlijk alleen koud of over een warm gerecht, daar wordt niet mee gebakken. Daar heb ik rijstolie voor, ik denk dat de aziaten dat ook veel gebruiken en die weten wel wat bakken is.
Frame164 schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:22:
[...]

Ik heb pas zelf geklaarde boter gemaakt. Eigenlijk net zoiets als ghee maar goedkoper. Biefstuk gebakken in geklaarde boter smaakt voortreffelijk.

Overigens zijn pannen van carbon steel eigenlijk nog beter om in te bakken dan RVS pannen. Iets duurder maar aangezien ze de rest van je leven meegaan met een beetje onderhoud is dat te verwaarlozen.
Mogelijk gaan we iets richting offtopic, maar niet helemaal mee eens. Bij RVS krijg je een fond, dat bruine laagje wat blijft zitten na het bakken. Dat is voortreffelijk om een saus mee te maken. Mijn RVS pan gaat ook een leven mee. Carbon staal is goedkoper dan RVS, en 'dat beetje onderhoud' heb je dus niet met rvs, ik kan met afwasmiddel en een staalwol spons te werk gaan, blijft goed presteren. Qua looks wil er soms wel eens een beetje verkleuring in de pan zijn maar dat is na de volgende kooksessie weer weg.
FunkyTrip schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:12:
[...]

Het verschil zit hem in de grove en gemalen variant. Grof zout in je eten heeft een andere smaakbeleving omdat je van die zoute 'pockets' krijgt. Dat vind ik persoonlijk lekkerder dan fijn zout over je eten gooien.
Tafelzout is meestal fijn en himalayazout is grof, dus dat maakt het smaakverschil voor veel mensen.
Kijk eens naar fleur de sel als je de wat grovere pockets fijn vind.

[ Voor 28% gewijzigd door Nox op 23-09-2024 10:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gaat deze draad over het genept worden door fabrikanten doordat zij niet eerlijk/transparant/volledig zijn in hun communicatie? Of dat veel eten bewerkt en/of ongezond is/kan zijn? Ik krijg sterk de indruk dat het naar dat laatste toe beweegt. Dan is een aanpassing van de titel misschien een idee.

Zolang een fabrikant duidelijk op de verpakking zet wat en hoeveel er op zit wordt je niet genept. Je krijgt dan immers waar je voor betaalt. Als er op een schaal 'vlees' het woord 'vleesproduct' staat weet je toch al genoeg? En als een verpakking eerst 300 gram bevat en een week later 270 gram met dezelfde, iof zelfs hogere prijs, prijs dan is dat simpelweg een prijsverhoging. Dat is geen raketwetenschap.
Nox schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:36:
[...]Waarom volle kwark en geen plantaardige olie? Juist de roomboter verbrand snel. Iets wat niet zo lekker gaat hier met een rvs pan. Ik gebruik rijstolie.
Of je gebruikt geklaarde boter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
Je lijkt iets te ver doorgeslagen met dingen in het Nederlands willen schrijven, dit is toch echt gewoon "corned beef" :P (wat dan ook echt niet uitgesproken hoort te worden als "kornet")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 21:23
Nox schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:32:
[...]

Pardon? Ik haal 2/3 van de benodigde koolhydraten uit sportdrank. Een pak suiker is 1kg, dat is dubbel van de 90 gram per uur. Dat wordt voor amateurs als veilige bovengrens gezien, ik zou eens kijken naar de 2:1 glucose fructose verhouding en grammen per uur. Ik denk dat er nog wel wat winst voor je te behalen is.
Hij schrijft het ook over zichzelf @DDX is een enorme outlier op dit gebied, er is niemand in Nederland die zoveel fietst als hij.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:27

-tom-562

Oliesjeik

Roenie schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:14:
Gaat deze draad over het genept worden door fabrikanten doordat zij niet eerlijk/transparant/volledig zijn in hun communicatie? Of dat veel eten bewerkt en/of ongezond is/kan zijn? Ik krijg sterk de indruk dat het naar dat laatste toe beweegt. Dan is een aanpassing van de titel misschien een idee.

Zolang een fabrikant duidelijk op de verpakking zet wat en hoeveel er op zit wordt je niet genept. Je krijgt dan immers waar je voor betaalt. Als er op een schaal 'vlees' het woord 'vleesproduct' staat weet je toch al genoeg? En als een verpakking eerst 300 gram bevat en een week later 270 gram met dezelfde, iof zelfs hogere prijs, prijs dan is dat simpelweg een prijsverhoging. Dat is geen raketwetenschap.

[...]
Alleen jammer dat geklaarde boter zo verschrikkelijk duur is in Nederland. Ik haal het altijd in Duitsland, daar kost geklaarde boter (schmalz Butter) nog niet eens de helft, plus ze hebben fatsoenlijke grote verpakkingen i.p.v. die lullige blokjes zoals in de Nederlandse supermarkten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:00:
[...]

Alleen jammer dat geklaarde boter zo verschrikkelijk duur is in Nederland. Ik haal het altijd in Duitsland, daar kost geklaarde boter (schmalz Butter) nog niet eens de helft, plus ze hebben fatsoenlijke grote verpakkingen i.p.v. die lullige blokjes zoals in de Nederlandse supermarkten.
Je kunt het ook eenvoudig zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

MrAngry schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:26:
[...]

Hij schrijft het ook over zichzelf @DDX is een enorme outlier op dit gebied, er is niemand in Nederland die zoveel fietst als hij.
Zijn strava is openbaar en heb ik gezien, maar dan blijft mijn argument staan :P Een pak suiker er doorheen jagen lijkt mij niet de juiste tactiek. Ik fiets zelf ook graag (alleen dan op de mtb en minder op de racer) en ook lange afstanden (bartje200 voor de insiders) en dan wordt voeding belangrijk. Nog nooit heb ik een prof/amateur een kilo suiker in 6 uur zien wegwerken als zijnde sportvoeding. Daar zijn betere middelen voor :P Overigens @DDX ik ga wel je woon-werk route een stukje jatten, ik kom van noordelijker en moet ongeveer in de zelfde buurt zijn maar de fietsersbond geeft me waardeloze routes, de wegwerkzaamheden rond de A9 gaven een hoop gedoe vorige keer.
Roenie schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:14:

[...]
Ik was benieuwd naar de argumentatie mbt geen plantaardige vetstoffen gebruiken.

En genept worden... dat is precies waar je bij die prijsstijging bij betrokken wordt. 10% minder inhoud opeens maar wel hetzelfde betalen. Zelfde doos, zelfde prijs, minder inhoud. In de volksmond noemen ze dat neppen, dat er ergens staat dat er wat minder in zit of mindere kwaliteit product doet er niet toe dan.

[ Voor 52% gewijzigd door Nox op 23-09-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:48

CMT

Avalaxy schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:14:
[...]

Je lijkt iets te ver doorgeslagen met dingen in het Nederlands willen schrijven, dit is toch echt gewoon "corned beef" :P (wat dan ook echt niet uitgesproken hoort te worden als "kornet")
Het gaat wel erg offtopic, maar corned beef is gewoon gepekeld biefstuk in het Nederlands.
Persoonlijk stoor ik mij er wel bijzonder aan het 'verbasteren' van onze taal.
Het is nergens voor nodig om zoveel leenwoorden over te nemen of zelf hele uitdrukkingen te vervangen (o.a. door tweakers hier).

Helaas doet de media er hard aan mee sinds een decennia :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Nox schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:22:
[...]

Zijn strava is openbaar en heb ik gezien, maar dan blijft mijn argument staan :P Een pak suiker er doorheen jagen lijkt mij niet de juiste tactiek. Ik fiets zelf ook graag (alleen dan op de mtb en minder op de racer) en ook lange afstanden (bartje200 voor de insiders) en dan wordt voeding belangrijk. Nog nooit heb ik een prof/amateur een kilo suiker in 6 uur zien wegwerken als zijnde sportvoeding. Daar zijn betere middelen voor :P
Ok kilo in 6 uur is beetje overdreven idd.
Gisteren 8,5 uur gefietst (easy pace) en daar heb ik 500gram gebruikt.
Intensieve rit Grenspalen Xtreme (420km, bijna 14 uur fietsen) daar ging wel kilo doorheen.

Maar volgens mij gaan we erg offtopic, verder reacties misschien handig in het wielrennen topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 02:15
Cid Highwind schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:10:
[...]

Het is cornedbeef(op zijn Engels) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Nox schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:22:
[...]En genept worden... dat is precies waar je bij die prijsstijging bij betrokken wordt. 10% minder inhoud opeens maar wel hetzelfde betalen. Zelfde doos, zelfde prijs, minder inhoud. In de volksmond noemen ze dat neppen, dat er ergens staat dat er wat minder in zit of mindere kwaliteit product doet er niet toe dan.
Zolang de inhoud er op staat lijkt mij dat anders een essentieel verschil met genept worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Roenie schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:45:
[...]
Zolang de inhoud er op staat lijkt mij dat anders een essentieel verschil met genept worden.
Zelfde doos = aanname dat het hetzelfde product met dezelfde inhoud is.

De makers hebben er langer over nagedacht dan de argeloze koper in de supermarkt, dus: genept.

Stop met het verschuiven van verantwoordelijkheid naar de eindgebruiker die minder middelen heeft om iets te controleren.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
Roenie schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:45:
[...]
Wat jij - volgens mij - als 'genept worden' kwalificeert is allemaal illegaal: paardenvlees als rundvlees verkopen etc.
Waar het hier in dit topic over gaat is de consument bewust op het verkeerde been zetten: "bron van proteine" en als je dan bij de voedingswaarde kijkt er krap 1gr op 100gr in zit. Ja, de hoeveelheid staat er op, maar door de claim voel je je wel genept. Hetzelfde dat je altijd een bepaald product koopt en hoewel de verpakking niet kleiner geworden is en de prijs niet lager, er plotseling wel minder inhoud in zit. Ja, die inhoud staat er op, maar de fabrikant probeert de consument hier bewust niet van op de hoogte te stellen. Hetzelfde als er iets verbeterd is dit groots op de verpakking staat, maar als er iets aangepast is in negatieve zin, om kosten te besparen, je dit enkel terug kan vinden als je de ingrediënten bekijkt en vergelijkt. Als je dat plots bij toeval opmerkt of doordat het anders smaakt, voel je je genept. Want kijk jij bij alles wat je koopt elke keer of er iets verandert is aan de inhoud/samenstelling/etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 00:45

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:S.v.p. weer on-topic over fabrikanten en hun productbeleid qua verpakking, inhoud en prijs.

Let er s.v.p. op dat AWM er is voor algemene maatschappelijke discussie en dus gaat om algemene trends. Individuele voorbeelden zijn met dit soort topics nooit helemaal te voorkomen, maar let er s.v.p. op dat specifieke individuele voorbeelden buiten de algemene trends weinig discussie waarde hebben. Voor dit soort discussies kan je terecht in de forums voor individuele zaken: AZ of TL.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik heb er een hekel aan. Ook de ‘gezondere’ alternatieven. Onlangs bij de AH; kipfilet met minder zout. Dat scheelde minder dan een gram zout op 100 gram. En de kiloprijs was 15% duurder.

Of wat dacht je van dingen als pijnboompitten die je in het notenvak voor 20 euro de kilo haalt en bij de salade/bakspullen voor 40 euro de kilo.

Ik kijk tegenwoordig altijd naar de kiloprijs. Die verraad het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-06 13:30
YKla schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:32:
Ik heb er een hekel aan. Ook de ‘gezondere’ alternatieven. Onlangs bij de AH; kipfilet met minder zout. Dat scheelde minder dan een gram zout op 100 gram. En de kiloprijs was 15% duurder.

Of wat dacht je van dingen als pijnboompitten die je in het notenvak voor 20 euro de kilo haalt en bij de salade/bakspullen voor 40 euro de kilo.

Ik kijk tegenwoordig altijd naar de kiloprijs. Die verraad het wel.
Klopt. Als je naar de kiloprijs kijkt zie je ook vaak dat de "groot/voordeel verpakkingen" relatief duurder zijn dan de kleinere verpakkingen...duh..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

Through the...

henri86 schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:15:
[...]

Wat jij - volgens mij - als 'genept worden' kwalificeert is allemaal illegaal: paardenvlees als rundvlees verkopen etc.
Waar het hier in dit topic over gaat is de consument bewust op het verkeerde been zetten: "bron van proteine" en als je dan bij de voedingswaarde kijkt er krap 1gr op 100gr in zit. Ja, de hoeveelheid staat er op, maar door de claim voel je je wel genept. Hetzelfde dat je altijd een bepaald product koopt en hoewel de verpakking niet kleiner geworden is en de prijs niet lager, er plotseling wel minder inhoud in zit. Ja, die inhoud staat er op, maar de fabrikant probeert de consument hier bewust niet van op de hoogte te stellen. Hetzelfde als er iets verbeterd is dit groots op de verpakking staat, maar als er iets aangepast is in negatieve zin, om kosten te besparen, je dit enkel terug kan vinden als je de ingrediënten bekijkt en vergelijkt. Als je dat plots bij toeval opmerkt of doordat het anders smaakt, voel je je genept. Want kijk jij bij alles wat je koopt elke keer of er iets verandert is aan de inhoud/samenstelling/etc.?
Wellicht handig om eens hier een lijstje van wettelijke claims te plaatsen hier in dit topic.

https://mobiel.voedingsce...pedie/voedingsclaims.aspx

Als je het idee hebt dat de claims onterecht gebruikt worden kan je je melden bij de NVWA. Ze handhaven er regelmatig op, bv laatst voor het onterechte gebruik van volkoren op producten die niet aan de (Nederlandse) claimnormen voldoet.

https://www.nvwa.nl/nieuw...niet-altijd-echt-volkoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
olafmol schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:42:
[...]

Klopt. Als je naar de kiloprijs kijkt zie je ook vaak dat de "groot/voordeel verpakkingen" relatief duurder zijn dan de kleinere verpakkingen...duh..
Dat verbaasde mij onlangs dus ook. Je denkt xxl verpakking (dus voordeel) maar dat is inmiddels ook geen vanzelfsprekendheid meer. Geldt niet voor alle xxl verpakkingen trouwens. Ben benieuwd hoeveel mensen het doorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Barrycade schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:43:
[...]

Wellicht handig om eens hier een lijstje van wettelijke claims te plaatsen hier in dit topic.

https://mobiel.voedingsce...pedie/voedingsclaims.aspx

Als je het idee hebt dat de claims onterecht gebruikt worden kan je je melden bij de NVWA. Ze handhaven er regelmatig op, bv laatst voor het onterechte gebruik van volkoren op producten die niet aan de (Nederlandse) claimnormen voldoet.

https://www.nvwa.nl/nieuw...niet-altijd-echt-volkoren
Claims zou men gewoon lang genoeg in beeld moeten laten om ze fatsoenlijk te kunnen lezen. De grote drogisterij merken hebben daar nogal een handje van; De nummer 1 keuze van tandartsen* en dan in kleine letters in 2 seconden; (onderzoek onder 25 tandartsen in Nederland, 2016 70% vond oral B geen kutmerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

Through the...

YKla schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:49:
[...]

Claims zou men gewoon lang genoeg in beeld moeten laten om ze fatsoenlijk te kunnen lezen. De grote drogisterij merken hebben daar nogal een handje van; De nummer 1 keuze van tandartsen* en dan in kleine letters in 2 seconden; (onderzoek onder 25 tandartsen in Nederland, 2016 70% vond oral B geen kutmerk).
Dit gaat over de claims die op de voedsel verpakkingen staan. Dus bron van eiwit, vezelrijk of volkoren etc.
Gaat vaak over de hoeveelheid en of er daadwerkelijk een gezondheidsvoordeel is.

Pseudo medicijnen /medische hulpmiddelen /cosmetica is weer een andere discussie.

Daar moet men hard maken dat een claim over een bepaald ingrediënt daadwerkelijk aantoonbaar is.
Daarom staat er vaak claim in afwachting goedkeuring. Bij mijn weten is er nog geen van de homeopathische smeerseltjes goedgekeurd.

En spelen ook nog andere krachten mee: reclame code commissie, dus meest gekozen merk mag je dan alleen claimen als je daar bewijs voor hebt. Blijkbaar liggen de eisen van waar zo'n onderzoek aan moet voldoen niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
YKla schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:45:
[...]

Dat verbaasde mij onlangs dus ook. Je denkt xxl verpakking (dus voordeel) maar dat is inmiddels ook geen vanzelfsprekendheid meer. Geldt niet voor alle xxl verpakkingen trouwens. Ben benieuwd hoeveel mensen het doorhebben.
Heb je hier ook voorbeelden van? Weet zelf wel dat er met aanbiedingen scheve verhoudingen kunnen ontstaan.
Zoals dat er bij de AH een aanbieding zit op 2x 200gram voorgesneden sperziebonen, maar dan alsnog duurder is dan een zak van 400gram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Stukfruit schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:04:
[...]

Zelfde doos = aanname dat het hetzelfde product met dezelfde inhoud is.

De makers hebben er langer over nagedacht dan de argeloze koper in de supermarkt, dus: genept.

Stop met het verschuiven van verantwoordelijkheid naar de eindgebruiker die minder middelen heeft om iets te controleren.
Stop met het pamperen van mensen en haal die rubberen tegels nou eens weg ;) Prima om consumenten te waarschuwen trouwens. Maar uiteindelijk is het marketing. Als een fabrikant valse claims op een verpakking zet: 'ophangen'.

Jaren geleden heb ik een fabrikant een email gestuurd met de vraag waarom hun product duurder is geworden (kleinere inhoud en zelfde prijs). Het antwoord was dat de prijs niet verhoogd was en nog hetzelfde was |:( Tja, dan is de prijs dius wel verhoogd per gram. op een of andere manier kwam dat niet aan. Wel nog een doos spullen aan overgehouden trouwens. Maar ja, dat is uiteraard simpelweg een aflaat of 'doekje'.

[ Voor 8% gewijzigd door Roenie op 24-09-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Roenie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:22:
[...]
Stop met het pamperen van mensen en haal die rubberen tegels nou eens weg ;) Prima om consumenten te waarschuwen trouwens. Maar uiteindelijk is het marketing. Als een fabrikant valse claims op een verpakking zet: 'ophangen'.

Jaren geleden heb ik een fabrikant een email gestuurd met de vraag waarom hun product duurder is geworden (kleinere inhoud en zelfde prijs). Het antwoord was dat de prijs niet verhoogd was en nog hetzelfde was |:( Tja, dan is de prijs dius wel verhoogd per gram. op een of andere manier kwam dat niet aan. Wel nog een doos spullen aan overgehouden trouwens. Maar ja, dat is uiteraard simpelweg een aflaat of 'doekje'.
In theorie kan dat nog steeds kloppen, dat de fabrikant dezelfde (kilo)prijs vraagt ondanks de kleinere inhoud, maar dat de verkoper (supermarkt) een hogere kiloprijs hanteert.
Verbaast me sowieso dat de fabrikant niet als antwoord geeft dat zij niet over de verkoopprijs in de supermarkt gaan, en je die vraag bij de supermarkt moet neerleggen :+ (Die kunnen/zullen je dan vervolgens antwoorden dat de fabrikant een hogere kiloprijs is gaan hanteren bij de invoering van de kleinere verpakkingen.)

Doet me overigens aan de Mona Intense Vla denken. Die werd plots in kleinere verpakkingen verkocht: van 750ml naar 450ml, met een prijsdaling van €1,39 naar €1,09 (dus van €1,85/L naar €2,42/L).
Destijds aan Mona gevraagd waarom deze enkel nog in kleine verpakkingen (tegen een - logischerwijs want je betaalt voor de verpakking - aanzienlijk hogere prijs) verkocht werd, waarop het antwoord kwam dat de consument de vla als een machtig en luxe toetje ervaarden en de 750ml verpakking te groot en daarmee ook te duur vonden.
Niet geheel verrassend was het product korte tijd later - helaas - volledig verdwenen uit de schappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Roenie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:22:
[...]

Stop met het pamperen van mensen en haal die rubberen tegels nou eens weg ;)
Het is ethiek. Geen rubberen tegel.
Prima om consumenten te waarschuwen trouwens. Maar uiteindelijk is het marketing. Als een fabrikant valse claims op een verpakking zet: 'ophangen'.
Omdat het marketing is mag het opeens?

Verleiden != misleiden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Stukfruit schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:16:
[...]

Het is ethiek. Geen rubberen tegel.

[...]

Omdat het marketing is mag het opeens?

Verleiden != misleiden.
offtopic:
Het is duidelijk dat wij niet hetzelfde ethisch kompas hebben. En dat is helemaal prima :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor de mensen welke het gemist hebben: De "Keuringsdienst van Waarde" is gisteren weer begonnen aan/met een nieuw seizoen op TV.

De éérste aflevering was meteen weer 'smullen' (letterlijk en figuurlijk, zeker als BBQ enthousiast zijnde) :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
Een beetje een open deur dit gebeurt overal.

Vermijdt gewoon waar mogelijk Unilever, Reckitt Benckiser, Onion Global, Danone, Essity, Estee Lauder, Procter & Gamble, Kerry, Nestle, Mondelez International, Johnson & Johnson, Edgewell Personal Care, etc. Koop minimaal in de supermarkt. We gebruiken hier al jaren geen 'pakjes' meer en proberen zoveel mogelijk met 'echt' vlees, groente, fruit, brood en kruiden te werken. En laat je vooral niet verleiden tot het kopen van producten die je toch niet nodig hebt. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Lidl doet dat ook, gewoon zelf de prijzen in de gaten houden en kortingen niet geloven. Gewoon kijken wat je betaald :p

Electronicawinkels doen het ook, prijzen verhogen net voor en na een aanbieding zodat je denkt een supergoede deal gemaakt te hebben. Mijn koffieapparaat was 600 euro, met 100 euro korting, kort na de korting is de prijs verhoogd naar 650 euro en nu is die 500 euro (zonder korting ;) ). Dus ik heb gewoon de normale prijs betaald, wel nog 100 euro cashback ook gehad die er nu niet is. Maar je moet dus gewoon kijken wat wat je moet betalen, eventueel in een prijswatch hier of ergens anders ook even kijken (voor een supermarkt doe je dat niet maar als je daar wekelijks komt weet je de prijzen wel ongeveer van de producten die je vaak koopt).

[ Voor 50% gewijzigd door Marzman op 25-09-2024 11:29 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
JohanNL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:54:
[...]

Heb je hier ook voorbeelden van? Weet zelf wel dat er met aanbiedingen scheve verhoudingen kunnen ontstaan.
Zoals dat er bij de AH een aanbieding zit op 2x 200gram voorgesneden sperziebonen, maar dan alsnog duurder is dan een zak van 400gram.
Kwam er toevallig vandaag 1 tegen bij de eieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8nQLd12aK2nsFXFR585phyEdvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6smVQ4R1EUbipUqr7z5ClEe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YueP2zNgpKm8kmP2iLZUrr8sgjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gljMQfrOx5Y7Pf9lOYGJ9aTY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 09:21
YKla schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De goedkoopste zijn dan nog goedkoper geworden want toen ik ze melde ware die 2,15.
Willempie27 in ""Genept" worden bij boodschappen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou denken dat het dan toch op één op andere manier andere eieren zijn, het prijsverschil is echt enorm.
De ene heet ook ' witte ' en de andere ' verse ', zover dat iets zegt.
Als het goed is kun je o.b.v. de code die erop staat ook zien waar hij vandaan komt, als dat ook nog hetzelfde is is het helemaal mooi natuurlijk.
Mogelijk worden die in de verpakking van 20 stuks ook wel eens gebruikt om klanten een persoonlijke bonus te geven, terwijl die andere dat nooit krijgt (want altijd al laag geprijsd).
Maar wellicht denk ik nu te ver door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
CMT schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:24:
[...]

Het gaat wel erg offtopic, maar corned beef is gewoon gepekeld biefstuk in het Nederlands.
Persoonlijk stoor ik mij er wel bijzonder aan het 'verbasteren' van onze taal.
Het is nergens voor nodig om zoveel leenwoorden over te nemen of zelf hele uitdrukkingen te vervangen (o.a. door tweakers hier).

Helaas doet de media er hard aan mee sinds een decennia :(.
Het zijn andere eieren, want er zijn 3 verschillen:
Allereest is de verpakking met 10 stuks maat M/L (53-63gr / 63-76gr), terwijl die van 20 stuks slechts maat M (53-63gr) is. Maar dat verklaart dus allesbehalve waarom de 10 stuks goedkoper zijn :D
Waar het prijsverschil door zal komen, is dat de eieren uit de 20 stuks verpakking naast een 1 ster beter leven ook het "Beter voor Kip, Natuur & Boer" label dragen.
Grappig genoeg is de CO2 uitstoot van de 20 stuks eieren met het extra duurzaamheids keurmerk bijna 10% hoger met 2.8 kg CO2e per kg product tegenover 2.6 kg CO2e per kg product voor de eieren uit de 10 stuks verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ze dat bij blikjes en flesjes zo noteren kun je ook één blikje kopen ipv een sixpack of wat het ook is (de prijs is dan ook hoger per flesje of blikje). Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je met één ei naar de kassa gaat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 30-09-2024 07:08 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:00:
[...]

Wel benieuwd welke winkels je dan vergelijkt maar de prijs van ghee in Nederland en in Duitsland zit wellicht wel een verschil maar op basis van mijn ervaring zeker niet dde helft goedkoper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar op die bordjes staat letterlijk de prijs per stuk voorgekauwd :p
Daar wordt niks genept :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 15:49
YakuzA schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:56:
[...]

Maar op die bordjes staat letterlijk de prijs per stuk voorgekauwd :p
Daar wordt niks genept :p
Moet eerlijk zeggen dat ik die prijs per stuk/liter/gram altijd gebruik om prijzen te vergelijken.

Het vermelden van deze prijs is trouwens voor de food artikelen verplicht in een supermarkt:
https://www.rijksoverheid...20soms%20ook%20de%20prijs

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Harmsen schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:02:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik die prijs per stuk/liter/gram altijd gebruik om prijzen te vergelijken.

Het vermelden van deze prijs is trouwens voor de food artikelen verplicht in een supermarkt:
https://www.rijksoverheid...20soms%20ook%20de%20prijs
Weer wat geleerd, wist niet dat dat voor sommige producten een verplichting was tegenwoordig :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57
YakuzA schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:51:
[...]

Weer wat geleerd, wist niet dat dat voor sommige producten een verplichting was tegenwoordig :)
Dat is voor alle voedingsmiddelen een verplichting, (en niet tegenwoordig, al zo lang als ik me kan herinneren) tenzij de verpakkingsgrootte direct herleidbaar is naar een eenheidsprijs. Dus bijvoorbeeld 1 kg of 1 liter in een verpakking). Ik denk dat het bij 10 stuks ook niet per se zou hoeven, omdat het dan ook nog makkelijk te herleiden/omrekenen is naar 1 stuks.

Maar het moet eenvoudig te vergelijken zijn, al heel lang.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
Niet alleen voedingsmiddelen. Loop maar eens een Kruidvat in, daar vind je ook de literprijs van parfum bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ligt het aan mij of zijn de stammen van de broccoli groter/langer dan 'vroeger' ?
Nu zal het aan de oogst liggen, maar heb het idee dat de uiteindelijke 'roos' gemiddeld genomen ook nog eens kleiner is. onder mijn aluminium hoedje vermoed ik toch dat hier een bepaald voor/na- deel is te vinden betreft het gewicht en stuksprijs.

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://www.vangeldernederland.nl/static/uploads/pictures/large/115121-broccoli.jpg

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/2c/50/be/2c50bec3aad10fd326f2e31f24a90451.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Millie-ano op 02-10-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Millie-ano schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:10:
ligt het aan mij of zijn de stammen van de broccoli groter/langer dan 'vroeger' ?
Nu zal het aan de oogst liggen, maar heb het idee dat de uiteindelijke 'roos' gemiddeld genomen ook nog eens kleiner is. onder mijn aluminium hoedje vermoed ik toch dat hier een bepaald voor/na- deel is te vinden betreft het gewicht en stuksprijs.
Maar die stammen kan je ook gewoon eten. Effectief krijg je dus meer waar voor je geld omdat er meer in de stam zit dan in de roos (of hoe dat ook heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Frame164 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Maar die stammen kan je ook gewoon eten. Effectief krijg je dus meer waar voor je geld omdat er meer in de stam zit dan in de roos (of hoe dat ook heet).
Je bedoelt de stammetjes aan de roosjes of echt de stam, zoals nu vergelijkbaar in de toegevoegde afbeeldingen. Die stam-stam zeg maar, die eten wij hier eigenlijk niet of nauwelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX

DDX

Die 'stam-stam' is juist erg lekker.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 02-10-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86

Nieuw:
[Afbeelding]

Oud:
[Afbeelding]
Als de broccoli in de aanbieding is, hebben ze altijd een aanzienlijk langere stam dan wanneer ze dat niet zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Makaja
Millie-ano schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Je bedoelt de stammetjes aan de roosjes of echt de stam, zoals nu vergelijkbaar in de toegevoegde afbeeldingen. Die stam-stam zeg maar, die eten wij hier eigenlijk niet of nauwelijks.
Die is gewoon eetbaar. Ik schil hem altijd, en snijd hem dan in wat kleinere stukjes. Smaakt exact hetzelfde als de roosjes, alleen wat steviger.
Ook als ik broccoli-soep maak, gaat het er gewoon bij in. Zonde om weg te gooien.

Ik zag laatst iemand die ook de bladeren van bloemkool voor een gerecht gebruikte. Dat kun je blijkbaar ook gewoon eten. Moet eerlijk zeggen, dat ik dát nog niet geprobeerd heb. Maar dat komt omdat we weinig bloemkool eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 02:15
Millie-ano schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

De stam kun je gewoon eten hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

De stam kun je gewoon eten hoor :)
Er is een verschil tussen kunnen en willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:24:
Die 'stam-stam' is juist erg lekker.
Ik kook thuis niet.. maar zal het doorgeven aan de chef ;) scheelt dan weer haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
henri86 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Als de broccoli in de aanbieding is, hebben ze altijd een aanzienlijk langere stam dan wanneer ze dat niet zijn.
Ondanks dat je m.b.t. gewicht en de voedzaamheid niks mist. Zit er dan tóch verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 23:59

hneel

denkt er het zijne van

Het binnenste van de stam kan je zelfs rauw eten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:48
32 cent per stuk.
Maar twintig stuks 6.49.

Ik zou 20 losse eieren laten afrekenen. 20 * 32 = 640.
Scheelt je toch weer mooi 9 cent :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:48
Makaja schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Die is gewoon eetbaar. Ik schil hem altijd, en snijd hem dan in wat kleinere stukjes. Smaakt exact hetzelfde als de roosjes, alleen wat steviger.
Ook als ik broccoli-soep maak, gaat het er gewoon bij in. Zonde om weg te gooien.

Ik zag laatst iemand die ook de bladeren van bloemkool voor een gerecht gebruikte. Dat kun je blijkbaar ook gewoon eten. Moet eerlijk zeggen, dat ik dát nog niet geprobeerd heb. Maar dat komt omdat we weinig bloemkool eten.
En mocht het stevige je niet aanstaan, kun je de stam blokjes ook gewoon iets langer laten koken. Worden ze ook weer zachter. De kinderen eten ze hier verder vaak. Qua smaak verder inderdaad hetzelfde. Verder vinden ze de blokjes wel lekker makkelijk :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
psychodude schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

En mocht het stevige je niet aanstaan, kun je de stam blokjes ook gewoon iets langer laten koken. Worden ze ook weer zachter. De kinderen eten ze hier verder vaak. Qua smaak verder inderdaad hetzelfde. Verder vinden ze de blokjes wel lekker makkelijk :9.
Of zoals de supermarkten/fabrikanten zelf doen: heel klein hakken en als koolhydraat- en caloriearme 'rijst' verkopen/gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nieuw:
[Afbeelding]

Oud:
[Afbeelding]
Het is een raar jaar geweest met veel regen dus zou best kunnen dat ze anders gegroeid zijn (of groter, of kleiner, of meer stam). Maar je kan die stam gewoon eten dus dat maakt verder niet uit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

psychodude schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

32 cent per stuk.
Maar twintig stuks 6.49.

Ik zou 20 losse eieren laten afrekenen. 20 * 32 = 640.
Scheelt je toch weer mooi 9 cent :+.
Wil je er een doosje bij? biep dat is dan 9 cent.

/▌

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".