"Genept" worden bij boodschappen

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste
Acties:
  • 144.303 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Imperium Interessant.
Maar je vertelt er niet bij of je die ham ook in de supermarkt kocht, aldaar in Italië.
En wat was de prijs/kg?

Want wat ik de afgelopen weken gezien heb in de supermarkten in Italië verschilt niet zo heel veel met dat hier in Nederland hoor.
Alleen wel afhankelijk van of je er echt naar zoekt, en bij welke supermarkt...

Uiteraard een lokale slager, of nog beter rechtstreeks bij een boerderij, is natuurlijk een heel ander verhaal.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:37

Typhone

Who Dares Wins

Imperium schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:50:
Vorige week teruggekomen uit Italië. Als je daar ham voor op brood koopt krijg je 100% ham.. zalig. Met dat idee eens afgestapt van de goedkope schouderham welke ik normaliter op de tosti plak (76-80% varkensvlees als je geluk hebt) en eens bij de versafdeling wezen kijken, van coburger tot beenham en yorkham, allemaal rond de 85-90% ham met een hoop dubieuze ingrediënten.

Waarom is er in de supermarkt hier niet gewoon “echte” ham te krijgen ipv die bewerkte rotzooi? Of kijk ik gewoon niet goed?
Wat krijg je bij de slager? Supermarkt zou ik per definitie niet vertrouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:19:
@Imperium Interessant.
Maar je vertelt er niet bij of je die ham ook in de supermarkt kocht, aldaar in Italië.
En wat was de prijs/kg?

Want wat ik de afgelopen weken gezien heb in de supermarkten in Italië verschilt niet zo heel veel met dat hier in Nederland hoor.
Alleen wel afhankelijk van of je er echt naar zoekt, en bij welke supermarkt...

Uiteraard een lokale slager, of nog beter rechtstreeks bij een boerderij, is natuurlijk een heel ander verhaal.
Was gewoon in een Italiaanse supermarkt, Migross bijvoorbeeld.

Prijs per kilo durf ik je niet te zeggen, was geloof zo’n 3,50 voor 4 grote plakken. maar het feit dat het daar gewoon in de supermarkt te koop is en dat ik hier in Nederland naar een een slager moet of een boerderij is wel even een andere denkwijze.

Kan ook aan mij liggen hoor dat ik altijd gedacht heb bij een supermarkt gewoon alles kan halen maar je word gewoon genept met inferieure meuk. Supermarkt in Nederland waar ik vaak kom zijn bijvoorbeeld Lidl en Jumbo.

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 08-09-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:33
Vlees in de Nederlandse supermarkten is helaas van erbarmelijke kwaliteit, het verschil in varkensvlees bijvoorbeeld is absurd. Afgelopen zomer in Zweden en Slowakije varkensvlees gehaald voor op de bbq en behalve het idiote prijsverschil heb ik nog nooit zulk lekker varkensvlees gehad. En dan kom je in Nederland en dan is het eigenlijk ronduit smerig zo slecht terwijl je wel de hoofdprijs betaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16

Honesty

kattenneus!

Typhone schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:21:
[...]

Wat krijg je bij de slager? Supermarkt zou ik per definitie niet vertrouwen :)
Ik ben bang dat je bij 99% van de Slagers ook dezelfde fabrieksham krijgt(alleen snijden ze dan zelf ipv dat de fabriek ze snijdt en verpakt) zullen maar weinig slagers meer zijn die zelf ham roken. Verwacht zelfs dat rosbeef en fricandeau slechts mondjesmaat zelf gemaakt wordt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hneel schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:58:
[Afbeelding]

Ben ik een zeurpiet als voor mij de term 'naturel' gelijk staat aan puur, oftewel 100% ?

Ik blijf bewust weg van fantasieproducten als 'grillburgers', 'barbecueburgers', 'tomaatburgers', want dan weet je van tevoren dat er allerlei rommel in verwerkt wordt.

Blijkt hier toch ook weer 7% rommel in te zitten.
Water wordt als tweede ingrediënt genoemd, dus waarschijnlijk 6 procent water. Om het zwaarder te maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:50
hneel schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:58:
[Afbeelding]

Ben ik een zeurpiet als voor mij de term 'naturel' gelijk staat aan puur, oftewel 100% ?

Ik blijf bewust weg van fantasieproducten als 'grillburgers', 'barbecueburgers', 'tomaatburgers', want dan weet je van tevoren dat er allerlei rommel in verwerkt wordt.

Blijkt hier toch ook weer 7% rommel in te zitten.
Maar dit is een ' gekruide runderburger ' als je goed kijkt, dat ze dan daadwerkelijk alleen wat kruiden toevoegen in de supermarkt kun je wel vergeten.
In dit geval zijn ze daadwerkelijk best ver gegaan en hebben ze gistextract toegevoegd, dat is dat spul wat je o.a. ook kunt vinden in cup a soup en vleesvervangers om aan die producten nog wat smaak te geven.

In het vervolg kun je beter kijken naar biologische vlees/burgers, dat is een term met daadwerkelijk wat waarde en het pallet aan ' troep ' wat ze kunnen toevoegen is dan kleiner.
Niet te vergeten dat de dieren dan ook over het algemeen beter worden behandeld, gehouden en beter en natuurlijker voedsel krijgen...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De cornettos van de ola zijn én kleiner geworden én minder lekker. :/
Blamage :/

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 15:09
- spuit elf -

[ Voor 90% gewijzigd door mcsluis op 09-09-2024 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:55

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik merk dat ik ondanks mijn inkomen, bovenmodaal, echt aan het koopjesjagen ben. Vrijwel al mijn laatste supermarktbezoeken bij 'normale' boodschappen eindigen in een onbegrip van waarom het handjevol boodschappen 40+ euro gekost heeft. Daarbij zijn de koopjes ook bijna nooit koopjes.

Uit nieuwsgierigheid, gelden de regels m.b.t. kortingen weergeven ook voor supermarkten? Mijn gevoel zegt mij dat er sterk gesjoemeld wordt met de "van" prijzen en sommige producten lijken permanent in de bonus bijvoorbeeld. De vraag is dan in hoeverre het nog aanbiedingen zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
HollovVpo1nt schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:56:
Ik merk dat ik ondanks mijn inkomen, bovenmodaal, echt aan het koopjesjagen ben. Vrijwel al mijn laatste supermarktbezoeken bij 'normale' boodschappen eindigen in een onbegrip van waarom het handjevol boodschappen 40+ euro gekost heeft. Daarbij zijn de koopjes ook bijna nooit koopjes.

Uit nieuwsgierigheid, gelden de regels m.b.t. kortingen weergeven ook voor supermarkten? Mijn gevoel zegt mij dat er sterk gesjoemeld wordt met de "van" prijzen en sommige producten lijken permanent in de bonus bijvoorbeeld. De vraag is dan in hoeverre het nog aanbiedingen zijn.
"Bederfelijke waar mag vergeleken worden met de prijs die gold direct voor de prijsvermindering."

Voor bijvoorbeeld de AH is dit een leuke site, kan je zien wat de prijs doet incl de bonus aanbiedingen: https://www.ahprijsindex.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Als je uiteindelijk de patronen volgt van deze aanbiedingen, dan zijn het uiteindelijk geen aanbiedingen meer nee, maar de normale prijs ;)
Heb je hier geen zin in, dan kun je denk ik het beste naar een discounter gaan zoals de Aldi, alhoewel die volgens mij nu ook 180 graden zijn gedraaid en mee doen aan aanbiedingen met grote kortingen op de adviesprijs.

Maar ik vind het helemaal niet erg dat er een significant bedrag gaat naar voedsel, het is tenslotte iets wat zo'n beetje het fundament is van je hele bestaan.
Het is ook echt zo'n beetje het laatste waarop ik zou bezuinigen, mocht het zover komen, als in dat ik nu voor de hoogst mogelijke kwaliteit als redelijkerwijs mogelijk is, het liefst biologisch en dit dan zou afschalen naar goedkopere alternatieven.
Maar gewoon wat opportunistisch boodschappen doen is wel wat je wilt doen, dat scheelt in mijn geval voor mij alleen al zo'n €100 p/w.
En of je nou laag of een hoog inkomen hebt, lekker belangrijk, het is gewoon gratis geld dat je anders laat liggen wat nu weer mooi kan renderen op de spaarrekening of op de beurs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

De clou zit m in het woord "lijken". Als je echt wilt weten kan je beginnen met al je kassabonnen te bewaren (of de prijzen in excel zetten) en een tijdje prijzen noteren van spullen die je niet koopt. Of se bonusfoldertjes bewaren. Dan kan je een oordeel op feiten ipv gevoel baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56
Tja, de bonus.. als het niet in de bonus is betaal je teveel.

Zak Doritos bij de Aldi: 1,71. Bij AH om de week in de bonus: 2 zakken voor 3,50. Dan ben je toch gek als je het koopt buiten de bonusaanbieding? Je wordt gewoon genept, zelfs in de bonus zijn ze te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:36

Barrycade

Through the...

Bij de AH moet je voor koopjes de bonus aanbiedingen af. Dat is hun set up.

Bij de anderen is het weer anders qua prijsopbouw. Als je echt het goedkoopste mandje wil vullen moet je letterlijk meerdere winkels af. Alles supermarkten hebben het zo opgezet dat als je binnen bent en al je boodschapper er doet je de winkel uitloopt ze toch beetje winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Barrycade schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:07:
Bij de AH moet je voor koopjes de bonus aanbiedingen af. Dat is hun set up.

Bij de anderen is het weer anders qua prijsopbouw. Als je echt het goedkoopste mandje wil vullen moet je letterlijk meerdere winkels af. Alles supermarkten hebben het zo opgezet dat als je binnen bent en al je boodschapper er doet je de winkel uitloopt ze toch beetje winst maken.
Ik denk dat het best tegenvalt voor de supermarkt, míts je echt goed op de aanbiedingen let en voor de rest ook voornamelijk producten koopt uit het ' basis segment ', die ook met name laag in prijs worden gehouden om de klant te lokken.
AH premium is ook zoiets wat niet bepaald winstgevend zal zijn mits de klant hier goed op in speelt schat ik zo in.
Uiteindelijk zit de winst er dan in dat je je boodschappen bij hen doet en niet ergens anders.

Maar wat ze bij de AH heel erg proberen is producten eerst met (enorm) hoge kortingen aan te bieden, maar de week daarop dezelfde producten opnieuw aan te bieden, maar dan met een schamele korting.
En natuurlijk genoeg mensen die zo'n aanbieding een keer proberen en daarna het zo lekker vonden dat ze de volle prijs ervoor betalen.
Denk dus dat vooral bij die groep de winst ligt voor een winkel als de AH en de rest met name de omzet pakken, die een andere supermarkt dan als het ware misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat probeerde ik ook te zeggen.
Het zal je verbazen hoeveel producten onder kostprijs worden verkocht.

Ik zit in de voedingsindustrie en weet dat veel van onze producten onder onze verkoopprijs in de winkels worden aangeboden.

Dus de winkel wil het liefst dat je je hele mandje vult en niet alleen die 2 zakken Doritos scored. Hoewel ze bij die aanbiedingen ook prijsreducties afdwingen bij de fabrikanten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:20

hneel

denkt er het zijne van

Dit is ook een leuke:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkGgWXvyJkRybU1KL48aQMazuk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNl87ELTWk6XyuLdYYKvBHqT.png?f=fotoalbum_large

Zoek de verschillen...

De rechtse blijkt dus voor zo'n 11% te bestaan uit eiwit wat uit bloed gewonnen wordt. Eigenlijk hebben we het dan dus gewoon over slachtafval. Het spul wat normaal gesproken in kattevoer zou verdwijnen.

Als je goed kijkt staat er een heel lolverhaal op dat het beter voor de planeet zou zijn. Yeah right, dat is vast de reden dat ze het doen.

Dat er nauwelijks verschil te zien is tussen de verpakkingen, daar zal ook vast goed over nagedacht zijn.
In de schappen ligt het uiteraard ook kriskras door elkaar want de vakkenvullers zien het verschil ook niet.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

hneel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:04:
Dit is ook een leuke:

[Afbeelding]

Zoek de verschillen...

De rechtse blijkt dus voor zo'n 11% te bestaan uit eiwit wat uit bloed gewonnen wordt. Eigenlijk hebben we het dan dus gewoon over slachtafval. Het spul wat normaal gesproken in kattevoer zou verdwijnen.

Als je goed kijkt staat er een heel lolverhaal op dat het beter voor de planeet zou zijn. Yeah right, dat is vast de reden dat ze het doen.

Dat er nauwelijks verschil te zien is tussen de verpakkingen, daar zal ook vast goed over nagedacht zijn.
In de schappen ligt het uiteraard ook kriskras door elkaar want de vakkenvullers zien het verschil ook niet.
Gatverdamme... :r
Maar is dat niet voor de happy fit boys and girls? Eiwit etc. Daar zit tegenwoordig een hele markt achter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:23:
[...]

Gatverdamme... :r
Maar is dat niet voor de happy fit boys and girls? Eiwit etc. Daar zit tegenwoordig een hele markt achter.
Zo lijkt het. Maar zit zelfs minder eitwit in dan de reguliere;

Voedingswaarde normaal:
Ingrediënten
Ingrediënten: 98% rundvlees,
16g. VET, 0.5g. KH. , 20 gram EIWIT 0,18 gram zout

Voedingswaarde met toegevoegd rundereiwit: (let op: 11% minder vlees)
Ingrediënten: 87% rundvlees, 11% rundereiwit,
16g. VET, 0.5g. KH. , 19 gram EIWIT en blijkbaar is bloedplasma zout: 0.33 gram

Nou voor die 10 cent ga ik wel voor het 'echie' al dan niet versdraaien bij de slager.

[ Voor 21% gewijzigd door Millie-ano op 11-09-2024 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Ik eet dit soort shit sowieso niet, maar wat een achterlijke nepperij. Degene met toegevoegd rundereiwit heeft dus minder eiwit, onvoorstelbaar. Hoe komt zoiets intern bij de Appie door de bureaucratische molen, zitten ze daar allemaal evil aan hun snor te draaien en de consumenten uit te lachen of zo?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• _JGC_
Barrycade schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:15:

Ik zit in de voedingsindustrie en weet dat veel van onze producten onder onze verkoopprijs in de winkels worden aangeboden.

Dus de winkel wil het liefst dat je je hele mandje vult en niet alleen die 2 zakken Doritos scored. Hoewel ze bij die aanbiedingen ook prijsreducties afdwingen bij de fabrikanten.
Ik heb het idee dat veel van die aanbiedingen ook van de producent komen.

Ik ben lactose intolerant, mijn vriendin kan helemaal geen melkproducten eten, staat ze van op de kop. Dan ben je aangewezen op sojaproducten als zuivelvervanger en margarine om op je brood te smeren.
Probleem met margarine is dat de meeste varianten amper willen smeren en de rest is ranzig met chemische bijsmaak. Tot nu toe zijn we bij The Flower Farm uitgekomen, niet om de planeet te redden, want als we alle palmvet vervangen door sheaboter mogen we het regenwoud kappen en karitébomen plantages aanleggen.

Elke 6-8 weken is The Flower Farm margarine 1+1 gratis bij de AH en de week erop bij Poiesz. Alpro precies hetzelfde. Ik voel me totaal niet schuldig als ik 10 kuipjes margarine in de winkelwagen stapel en afscan op de zelfscanner. De prijs is er ook naar, die kuipjes zijn inmiddels 3,20 per 400g.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
hneel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:04:
Dit is ook een leuke:

[Afbeelding]

Zoek de verschillen...

Is gewoon de zoveelste slimme marketing truc.
Vlees is slecht voor het klimaat, dus ze vermengen het met wat slachtafval of andere troep en verkopen het als duurzaam alternatief.
Win-win voor de supermarkt.

Het échte alternatief zou moeten zijn dat mensen over het algemeen eens wat minder gaan eten en wat ze dan eten van een hogere kwaliteit is.
Maar dat gaan ze natuurlijk niet aanmoedigen want dat kost ze omzet.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
Barrycade schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:15:

Dan ben ik wel benieuwd welke producten dit zijn (even los van de aanbiedingen). Ik snap het concept van loss-leaders, maar kan me toch bijna niet voorstellen dat dit ook bij reguliere supermarkt producten (dus geen aanbiedingen) gebeurt... Ben benieuwd :)

• JohanNL
MrAngry schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:41:
Ik eet dit soort shit sowieso niet, maar wat een achterlijke nepperij. Degene met toegevoegd rundereiwit heeft dus minder eiwit, onvoorstelbaar. Hoe komt zoiets intern bij de Appie door de bureaucratische molen, zitten ze daar allemaal evil aan hun snor te draaien en de consumenten uit te lachen of zo?
Gaat in dit geval niet om een extra eiwit versie (dat velen dat wél denken komt ze vast ook wel goed uit)
Vlees heeft een slecht imago als het gaat om duurzaamheid, co2 e.d. en met dit product kan de consument die daar mee zit dan toch met een goed gevoel een pakje rundergehakt aankopen.
De supermarkt wil graag elke klant kunnen bedienen en met slimme en/of misleidende marketing en producten als deze weten ze dat goed te bereiken.

• MrAngry
  • Nu online
Maar als dat de motivatie is dan zet je dat toch duidelijk op de verpakking ("minder CO2!") en maak je de verpakking groen? Dit lijkt me voornamelijk op de health/eiwit crew gericht.

edit: ik moet beter kijken, het staat op de verpakking

[ Voor 21% gewijzigd door MrAngry op 11-09-2024 17:08 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JohanNL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:45:
[...]

Is gewoon de zoveelste slimme marketing truc.
Vlees is slecht voor het klimaat, dus ze vermengen het met wat slachtafval of andere troep en verkopen het als duurzaam alternatief.
Win-win voor de supermarkt.

Het échte alternatief zou moeten zijn dat mensen over het algemeen eens wat minder gaan eten en wat ze dan eten van een hogere kwaliteit is.
Maar dat gaan ze natuurlijk niet aanmoedigen want dat kost ze omzet.
Is dat hetzelfde als het toegevoegd bloed van de Lidl? Dan is eiwit inderdaad betere marketing (klinkt beter dan bloed)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39
JohanNL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:04:
[...]

Gaat in dit geval niet om een extra eiwit versie (dat velen dat wél denken komt ze vast ook wel goed uit)
Vlees heeft een slecht imago als het gaat om duurzaamheid, co2 e.d. en met dit product kan de consument die daar mee zit dan toch met een goed gevoel een pakje rundergehakt aankopen.
De supermarkt wil graag elke klant kunnen bedienen en met slimme en/of misleidende marketing en producten als deze weten ze dat goed te bereiken.
Lijkt me sterk; dan hadden ze die hele verpakking echt wel vol met groene blaadjes en wereldbollen geplakt ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

olafmol schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:16:
[...]

Lijkt me sterk; dan hadden ze die hele verpakking echt wel vol met groene blaadjes en wereldbollen geplakt ;)
rechtsonder: duurzaam blablabla ;)

/▌

• JohanNL
olafmol schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:16:
[...]

Dat heeft de bio versie al een beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgTu0zKf4NFBTqmNPN3rE8G1ntk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qYAMMbBbtZvxgt1NxAs3DTcs.jpg?f=user_large

De voedselindustrie en marketingbureaus kennende zal er wel goed overna gedacht zijn.

Maar er staat dus al een co2/duurzaamheids verhaaltje op, hier duidelijker te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUSe7AX7AkEmD4-dU1BIRk25qYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3M0YTRtXZRmtUvwYj5m3JGg3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:53
Marzman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:14:
[...]

Is dat hetzelfde als het toegevoegd bloed van de Lidl? Dan is eiwit inderdaad betere marketing (klinkt beter dan bloed)
De Lidl voegt geen bloed toe, maar erwteneiwit, dat is dus deels vegetarisch gehakt. En het is goedkoper dan het vleesgehakt. Dat vind ik dan beter te verteren dan goedkoop bloedplasma door het gehakt te mengen en er een 'duurzaam' sticker op te plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-07 19:09
Of-Aaargh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:11:
[...]

De Lidl voegt geen bloed toe, maar erwteneiwit, dat is dus deels vegetarisch gehakt. En het is goedkoper dan het vleesgehakt. Dat vind ik dan beter te verteren dan goedkoop bloedplasma door het gehakt te mengen en er een 'duurzaam' sticker op te plakken.
En drie kwart van die bloedplasma is al in dat maandverbandje gezogen...

Ik verbaas mij trouwens ook over de melk, waarom tikken sommige merken bijna 2 euro per liter aan en waarom betalen mensen dat! De huismerk melk komt waarschijnlijk gewoon uit dezelfde koeien.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• JohanNL
Cobb schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:43:
[...]

Ik verbaas mij trouwens ook over de melk, waarom tikken sommige merken bijna 2 euro per liter aan en waarom betalen mensen dat! De huismerk melk komt waarschijnlijk gewoon uit dezelfde koeien.
Heb je een voorbeeld?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cobb schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:43:
[...]

En drie kwart van die bloedplasma is al in dat maandverbandje gezogen...
Dat maakt voor de winkel niet uit, zolang het maar meegewogen wordt tijdens het afrekenen ;)
Er zit wel verschil in melk, sommige melk is veel wateriger dan andere melk. Ik weet niet of de koeien dat doen, of de boer, of de supermarkt maar er zit verschil in (niet dat je de duurste moet kopen en dat het dan een soort melkvla is :p )

/▌

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik echt melk wil drinken/proeven/verwerken, dan haal ik gewoon een paar liter rauwe melk bij de boerderij hier in de buurt.

Die komt gewoon uit de tiet van de koe. Punt. Het enige wat ze er mee doen is koelen. Meer niet.

Dus niet homogeniseren, pasteuriseren, afromen, standaardiseren, en wat dies meer zijn. Bovendien heeft het dan ook al een hele reis door Nederland afgelegd. Of als je een beetje pech hebt, door nog wat meer EU landen.

Het meest frappante: die rauwe melk bij de boerderij is (nog wel) goedkoper dan bij de supermarkt.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En het zogenaamde biologische gehakt van de AH?
Neuh, laat maar.

Ingrediënten

Ingrediënten: 99% rundvlees*, gebufferd azijn (conserverend ingrediënt)*, antioxidant (ascorbinezuur [E300], natriumcitraten [E331]).
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.00g per 100 gram
EU/niet-EU Landbouw
*Van biologische oorsprong.

Waarom kan het niet gewoon 100% gemalen rundvlees zijn?
Zucht...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Niet zo lastig te vinden toch?

Jumbo
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vIdjfWL.png

Hoogvliet
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RYFbEmH.png

Maar goed, weinig van doen met "genept" worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 21:52
Je kunt dat zelf zien op het pak. Niet dat het uit dezelfde koeien komt, wel dat het uit dezelfde fabriek komt. Je kunt dat zien aan het EG-nummer op het pak. In elk geval bij de AH is de goedkoopste Zaanse Hoeve melk gelijk aan het duurdere huismerk. Ik koop daar zelf trouwens altijd de biologische melk, omdat er niet zo'n domme plastic draaidop opzit.

Regeren is vooruitschuiven

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:37:
Neuh, laat maar.

Ingrediënten

Ingrediënten: 99% rundvlees*, gebufferd azijn (conserverend ingrediënt)*, antioxidant (ascorbinezuur [E300], natriumcitraten [E331]).
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.00g per 100 gram
EU/niet-EU Landbouw

Zucht...
Waarom zogenaamd? Het is toch biologisch rundvlees? Met paar dingetjes zodat het langer houdbaar is.

(Overigens is natuurlijk rauwe melk ook een heel ander verhaal dan gewone melk).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Sissors Oh, het zal ongetwijfeld, wettelijk gezien, aan de richtlijnen van 'biologisch' voldoen.
Maar als er al conserveermiddelen in gaan en een deel van het product van buiten de EU hierheen gesleept wordt. :X
Dan heeft voor mij die kreet 'biologisch' al weer afgedaan.

Alles voor de winstmarge. Een eerlijk product? Laat me niet lachen... Dus in mijn optiek valt dit nog steeds onder deels genept worden. ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
ehtweak schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:37:
Neuh, laat maar.

Ingrediënten

EU/niet-EU Landbouw

Zucht...
Omdat vers gemalen rundvlees wat je bij de slager haalt na 2 dagen in de koelkast bedorven is.

Bij de AH draaien ze dat niet zelf in de winkel maar komt het kant en klaar verpakt van het DC met de koelwagen. Dan het magazijn in, dan de vakken vullen, het achterste eerst verkopen en voor het bij jou in de koelkast ligt ben je 3 dagen verder. Als dat 100% rundvlees was zou het al bedorven zijn voordat het de winkel verlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

_JGC_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:05:
[...]

Omdat vers gemalen rundvlees wat je bij de slager haalt na 2 dagen in de koelkast bedorven is.
Ik weet niet bij wat voor een slager jij komt, >:) maar wat ik haal:
ehtweak in ""Genept" worden bij boodschappen"

is idd na een paar uur al aan het verkleuren (da's normaal) maar zeer zeker NIET bedorven na 2 dagen! :N

Mooie Plaatjes   

• Marzman
  • Niet online

Marzman

'richtlijnen' en 'wettelijk aan voldoen' klinkt voor mij een beetje vreemd. Geen idee waar biologisch vlees aan moet voldoen, mag je het dier inenten voor blauwtong?

/▌

• _JGC_
ehtweak schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:08:
[...]

is idd na een paar uur al aan het verkleuren (da's normaal) maar zeer zeker NIET bedorven na 2 dagen! :N
Ik heb meestal half-om-half gehakt, dat gaat wat sneller kapot dan rundergehakt. Daarnaast draait mijn slager dat 's morgens vroeg in bulk (zijn gehaktmolen poept gewoon klonten gehakt van ~500g uit).
Half-om-half op dag 3 kan nog, maar daarna wordt het al snel twijfelachtig.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@_JGC_ Gelukkig verkoopt de Turkse slager geen varkensvlees... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 13:02
Zelfde fabriek hoeft niet perse dezelfde kwaliteit te zijn. Ik heb in de kaasfabriek gewerkt waar ze Slankie en smeerkaas voor de aldi produceerden. De kwaliteit ingrediënten die in Slankie ging was beduidend beter dan die van de aldi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

olafmol schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:46:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd welke producten dit zijn (even los van de aanbiedingen). Ik snap het concept van loss-leaders, maar kan me toch bijna niet voorstellen dat dit ook bij reguliere supermarkt producten (dus geen aanbiedingen) gebeurt... Ben benieuwd :)
Maar ik ga mijn werkveld hier liever niet openbaar maken. Zit niet in de sales, maar in de voedings veiligheid/regelgeving. Maar krijg wel eens wat prijzen mee.

Zijn generieke agri bulk producten. De kostprijs in bulk af fabriek is zelfs al duurder dan de prijs in verpakkingen in de winkel. Ook zonder aanbiedingen.

Kijk eens hier https://www.fao.org/markets-and-trade/commodities/. Veel prijzen van bulk producten zijn redelijk openbaar. Maar meestal is dat onbewerkt/verpakt.

Prijs van bananen bv per ton import zit al op 1040 euro per ton in de haven. Dan krijg je nog rijping en transport. En toch €1,5 / kg per kilo in de winkel?
https://app.powerbi.com/v...5ZGIxNWUzYWY5NiIsImMiOjh9

Maar dit is bijna voor al die commodities geldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
Seriph schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:27:
Zelfde fabriek hoeft niet perse dezelfde kwaliteit te zijn. Ik heb in de kaasfabriek gewerkt waar ze Slankie en smeerkaas voor de aldi produceerden. De kwaliteit ingrediënten die in Slankie ging was beduidend beter dan die van de aldi.
Dat misverstand over dezelfde fabriek blijft maar.terugkomen. Veel mensen snappen niet wat productielijnen zijn....

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50
[...]

Half nederland raakt in paniek als het gehakt een beetje verkleurd. Hop in de vuilnisbak want 'da's al bedorven'. We zijn ook wel een beetje verwend natuurlijk.... ;)

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Frame164 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:37:
[...]

Dat misverstand over dezelfde fabriek blijft maar.terugkomen. Veel mensen snappen niet wat productielijnen zijn....
Ik heb zelf eens bij een fabriek gewerkt waar de producten toch echt zonder twijfel alleen maar een andere sticker kregen, dus dat is niet per se een misverstand.

Wel n=1 :+ (met n=100000 voor de zooi die van de band gepakt moesten worden; wat een dodelijk saai werk zeg :X :X)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:58
Stukfruit schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:54:
[...]

Ik heb zelf eens bij een fabriek gewerkt waar de producten toch echt zonder twijfel alleen maar een andere sticker kregen, dus dat is niet per se een misverstand.

Wel n=1 :+ (met n=100000 voor de zooi die van de band gepakt moesten worden; wat een dodelijk saai werk zeg :X :X)
Ja komt me wel bekend voor. Ik heb als vakantiebaantje een tijdje in een saladefabriek gewerkt waar dit ook gebeurde. Ook dat er bijv. het ene uur "gewone" salades gemaakt werden, wat volautomatisch ging en dat daarna de productielijn even stil gezet werd om de stickers te vervangen voor de "ambachtelijke" batch. Het verschil tussen de "gewone" en "ambachtelijke" was dat er bij de ambachtelijke variant een aantal vrouwen (veelal uit het Oostblok) plaatsnamen langs de productielijn om de plakjes ei met de hand op de salades te leggen i.p.v. dat dit machinaal ging... :+

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-07 19:09
Campina volle melk 1.95 per liter bij de Jumbo.
Karnemelk 2.05
Halfvol 1.85
https://www.jumbo.com/pro...e-melk-en-zuivel/campina/

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 12-09-2024 10:01 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Cobb schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:00:
[...]

Karnemelk 2.05
Halfvol 1.85
Bron: o.a. keuringsdienst van waarde
In één en dezelfde fabriek van FrieslandCampina worden bijvoorbeeld uit exact dezelfde melktank drie verschillende pakken gevuld. Twee daarvan heten ‘weidemelk’, wat een waarborg is voor koeien die loslopen, maar de inhoud is identiek. Toch lopen de verkoopprijzen flink uiteen, beaamt Knodden:

“Consumentenprijzen daar gaan wij niet over, dat is aan de supermarkten. Wij zijn niet verantwoordelijk voor die merken.”

Commercieel directeur Ed van de Weerd van supermarktketen Jumbo zet alle verschillende pakken in de schappen, ondanks dat de melk precies gelijk is. Van de goedkoopste melk tot de duurdere merken:
Oh, en let nog even op de prijzen van een artikel uit 2017
Supermarkten bieden vele verschillende melksoorten aan en de prijzen kunnen ook behoorlijk uiteen lopen. Van 0,49 euro tot wel 1,12 euro voor een liter halfvolle melk.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Dat verkleuren kan je tegengaan met vitamine C, of te wel Wikipedia: Ascorbinezuur. Net zoals je verkleuren van appels partjes (worden ook snel bruin) kan tegengaan met wat citroensap.

• JohanNL
Cobb schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:00:
[...]

Karnemelk 2.05
Halfvol 1.85
Ja oké, maar let op dat veel van die merken in eerste instantie overpriced op de markt worden gezet, waarna er om de zoveel tijd een enorme korting op komt.
De houdbare versie van Campina is een goed voorbeeld hiervan, die zijn geregeld 1+1 en soortgelijke aanbiedingen.
Hetzelfde trucje als dat wordt uitgehaald met veel andere producten, doen ze dus ook met melk.
Komt er dus vooral weer op neer dat het niet zo gek is om die merken te kopen, maar wel als je dat buiten de aanbiedingen om doet.

Voor de rest zijn er wel echt wat andere soorten melk en natuurlijk heb je bio, of dat het waard is moet ieder voor zichzelf bepalen.
Bij Arla doen ze aan ' hooggepasteuriseerd ' wat ook weer de melk een beetje anders maakt, volgens mij was het zelfs een geheim op hoeveel graden precies.

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 12-09-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:42
[...]

Dat klopt natuurlijk. Maar wanneer je dus dat pak gehakt in de supermarkt hebt liggen wat nog gewoon goed en verkoopbaar is, maar waarvan het vlees enkel wat grauwig uit begint te slaan, dan valt het naar mijn mening best te verantwoorden dat er een klein beetje zuur wordt toegevoegd om er voor te zorgen dat het vlees dus niet massaal genegeerd wordt, ondanks dat het nog altijd gewoon de t.h.t. datum zal halen.

Of men dient dit gewoon collectief te verbieden voor alle soorten gehakt, zodat de consument weer kan wennen aan hoe vlees verkleurt. Ik vrees oprecht dat als men het niet zou kleuren, er nog veel meer weggegooid zou moeten worden. Iets wat nog een stuk minder duurzaam is dan het consumeren van biovlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:17
PolarBear schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:09:
[...]

Dat verkleuren kan je tegengaan met vitamine C, of te wel Wikipedia: Ascorbinezuur. Net zoals je verkleuren van appels partjes (worden ook snel bruin) kan tegengaan met wat citroensap.
Dat kan. Dan ben je dus aan het conserveren, net zoals de supermarkten (laten) doen. ;)

Vlees oxideert nu eenmaal, vooral bij een luchtig gedraaide gehakt is dat een issue.
Na een dag in de koelkast eet ik het ook niet meer rauw, ook als ik het zelf gemalen heb.

De supermarktmeuk doe ik sowieso niet rauw. :+

- knip -

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Frame164 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:37:
[...]

Maar hoe zit dat dan met melk? Zoveel kun je daar toch niet aan modificeren om de prijs te drukken? Ik dacht dat de ingredienten voor AH halfvol en Zaanse Hoeve exact gelijk zijn?

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Met melk modificeren ze bijna niks behalve het vet percentage (mager, halfvol en vol) en hoe ze pasteuriseren (verse of lang houdbaar).

Melk is melk, enige echte verschillen zijn de koeien waar het weg komt en welk voer ze hebben gehad.
Maar ook dat valt best mee want er wordt niet per boerderij afgevuld.

Bijv. Farm Dairy in Lelystad maakt veel melk voor de supermarkten. Die hebben gewoon meerdere 300 m3's (300.000 liter) ontvangst tanks staan waar alle melk in samenkomt. Het is een mengelmoes van de verschillende boerderijen. Daarna wordt er geproduceerd voor verschillende winkels en wat ze nodig hebben (vla, yoghurt of melk). De bron is altijd die 300 m3 tanks.

Met vla en yoghurt heb je recepturen die verschillen per winkel, maar de melk die gebruikt wordt is steeds hetzelfde. De rest kan verschillen aan wat de klant wilt (dus ook de kwaliteit aan grondstoffen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@FunkyTrip Melk wordt volledig ontvet en vervolgens gehomogeniseerd en gestandaardiseerd (lees: opnieuw gevet en/of verdund met water)

De kwaliteit en samenstelling van melkvet is afhankelijk van wat de koe heeft mogen eten.
Melkvet is waardevol.
Of het gebeurt weet ik niet, maar met een ondernemersoog zie voldoende ruimte om te creatief te klooien.
Afaik moet wettelijk gezien het toegevoegde vet wel van melk komen.
Je zou melkvet van weidemelk kunnen bewaren en verwerken in luxere producten of verkopen en off-season palmmelkvet gebruiken voor de budget meuk.

Dat gezegd hebbende, de pakken volle melk uit de supermarkt gedraagt zich naar mijn idee allemaal exact hetzelfde.
Jersey, mijn melk, elke melk en andere "echte" producten zijn wel echt anders en gaat meer richting wat je bij een boerderij/melktap kunt krijgen.

- knip -

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Barrycade schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:36:
[...]

Maar ik ga mijn werkveld hier liever niet openbaar maken. Zit niet in de sales, maar in de voedings veiligheid/regelgeving. Maar krijg wel eens wat prijzen mee.

Zijn generieke agri bulk producten. De kostprijs in bulk af fabriek is zelfs al duurder dan de prijs in verpakkingen in de winkel. Ook zonder aanbiedingen.

Kijk eens hier https://www.fao.org/markets-and-trade/commodities/. Veel prijzen van bulk producten zijn redelijk openbaar. Maar meestal is dat onbewerkt/verpakt.

Prijs van bananen bv per ton import zit al op 1040 euro per ton in de haven. Dan krijg je nog rijping en transport. En toch €1,5 / kg per kilo in de winkel?
https://app.powerbi.com/v...5ZGIxNWUzYWY5NiIsImMiOjh9

Maar dit is bijna voor al die commodities geldig.
offtopic:
En ik maar denken dat jij iets met glasvezel en/of telefonie deed... :S

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:09

DDX

Raymond P schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:57:
Jersey, mijn melk, elke melk en andere "echte" producten zijn wel echt anders en gaat meer richting wat je bij een boerderij/melktap kunt krijgen.
Jersey melk is idd veel lekkerder, maar erg prijzig. (/ ook nog eens weinig inhoud in een pak)
Ik haal het wel maar ga sneller naar de boer die verse melk verkoopt.

elke melk paar keer geprobeerd, maar valt mij tegen kwa smaak.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 12-09-2024 11:07 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• _JGC_
Ach ja, melk... lactose-intolerant, dus ik moet sowieso bewerkte melk drinken...

Ik ben juist gewend aan melk waarbij de lactose al is omgezet. Dat maakt de melk zoeter qua smaak. Enige uitzondering daarop is Arla, die filtert de melk waardoor de meeste lactose er al uit is, maar dat spul is zo waterig dat ik het niet te zuipen vind.

Maargoed, een pak lactose-arme melk van de AH en die van Melkan is qua smaak een wereld van verschil. Zelf vind ik de houdbare lactose-arme melk van Melkan, Aldi/Lidl (zelfde verwerker) en MinusL goed te doen.

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-07 16:17

Baseman77

We move

DDX schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:06:
Ik haal het wel maar ga sneller naar de boer die verse melk verkoopt.
Over smaak valt niet te twisten, maar verse (rauwe) melk heeft een keerzijde: Het is niet aantoonbaar gezonder dan gepasteuriseerde melk, de kans op een voedselinfectie is daarentegen wel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:00:
[...]

offtopic:
En ik maar denken dat jij iets met glasvezel en/of telefonie deed... :S
offtopic:
Brede interesse O-) maar ooit ook nog blauwe maandag netwerkbeheerder geweest naast mijn werk als laborant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-07 11:40
Bij deze eieren ook een best prijsverschil voor een "Grootverpakking".
21,5ct per stuk M/L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9rpBodDazYCksqLX4oCPzvwi0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F8THmJY1PgUp3KnyB4SkeEb2.png?f=user_large
33ct per stuk M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPeHRiNhjd9-dcEKDf5SAGGUg8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9usM2k4u3yl0FVNMJjZbaCM8.png?f=user_large

• JohanNL
Baseman77 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:20:
[...]

Over smaak valt niet te twisten, maar verse (rauwe) melk heeft een keerzijde: Het is niet aantoonbaar gezonder dan gepasteuriseerde melk, de kans op een voedselinfectie is daarentegen wel groter.
Huh? Ligt er denk ik aan hoe je ernaar kijkt. Het ' probleem ' met gepasteuriseerde melk is namelijk dat de bacteriën ontbreken die helpen bij de vertering.
Neem zelf om die reden ook wel vaak - zover redelijkerwijs mogelijk - wat kefir na het nuttigen van gepasteuriseerde melk(producten).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JohanNL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:49:
Huh? Ligt er denk ik aan hoe je ernaar kijkt. Het ' probleem ' met gepasteuriseerde melk is namelijk dat de bacteriën ontbreken die helpen bij de vertering.
Neem zelf om die reden ook wel vaak - zover redelijkerwijs mogelijk - wat kefir na het nuttigen van gepasteuriseerde melk(producten).
Nee, rauwe melk is niet gezonder, je trapt nu in internetleugens en reclamepraatjes. Zelfde als Actimel/Yakult e.d., maar de rauwe melkbrigade zit vooral in de domste Amerikaanse kringen.

Een beetje als de vitamine supplementen. De Vitamine C versie verrijkt je urine.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@DDX Eens, de smaak varieert. Mja, imo qua structuur een stap boven het doorsnee aanbod.

@Baseman77 De zuivelboerderij waar ik graag melk haal heeft rauwe melk die op koetemperatuur wordt gehouden maar ook melk die op lagere temperatuur over langere tijd gepasteuriseerd is. Dat is ook verse melk, maar met smaak. :)
Daarbovenop houdt niemand mij (of jou) tegen om de melk thuis te pasteuriseren. Rauw kopen != rauw consumeren maar geeft mogelijkheden.

Een hogere temperatuur maakt een snellere verwerking mogelijk maar beïnvloedt de smaak en kwaliteit van eiwitten (denaturatie) meer.
Los van smaak en voor het lichaam beschikbare voedingswaarden heb je nog de issues (vooral bij UHT) met de bindingen van lcatose/suikers aan de kapotte eiwitten wat mogelijk ook een vinger in de pap heeft bij wat kwaaltjes.

En uiteraard kan het voor een kleinere groep van de bevolking een aanzienlijk (en wetenschappelijk bewezen) verschil maken bij een allergische reactie of lactose intoleranite of de melk wel of niet verhit is geweest. In dat geval kan het aantoonbaar gezonder zijn om rauwe of juist gepasteuriseerde melk te consumeren.

Het zou mij overigens niets verbazen als de doorsnee supermarktganger geen idee heeft hoe je zelf iets kunt pasteuriseren, imho de schuld van de supermarkt die de gemakzucht gekweekt heeft.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 18:57
Nou ja, mensen uit de regio Europa zijn de enige zoogdieren die nog lactase aanmaken in hun volwassen jaren. Alle andere mensen en zoogdieren maken het eiwit niet meer aan. Dat hebben ze ook niet nodig want melk wordt normaliter alleen geproduceerd gedurende de babyfase. Je kunt het kunstmatig nog wat oprekken door lang de tiet aan te bieden en te blijven kolven maar melkproductie trekt een zware wissel op het lichaam door o.a. de onttrekking van veel calcium en andere mineralen. Een vrouwtje (mens, koe, hond, etc.) kan het niet jaren volhouden zonder flinke gezondheidsklachten te ontwikkelen.

Dus wat dat betreft is het eigenlijk heel erg raar dat volwassen Europeanen nog steeds babyvoedsel drinken en zelfs menen dat ze dagelijkse drie pinten moeten drinken om hun witte motor gaande te houden.

Dat is me toch een knap staaltje indoctrinatie, eh, reclame maken geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-07 18:42
Ik zat gisteren naar het verschil te kijken tussen de S eieren en de L/XL van AH zelf, of ik word gek, of het zijn dezelfde eieren in gewicht en grootte maar voor een andere prijs, ik ga ze voor de grap eens wegen.

[ Voor 8% gewijzigd door dakka op 12-09-2024 13:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nathilion schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:31:
Nou ja, mensen uit de regio Europa zijn de enige zoogdieren die nog lactase aanmaken in hun volwassen jaren. Alle andere mensen en zoogdieren maken het eiwit niet meer aan.
Dat zeggen ze. Maar mijn vrouw is van Vietnam en drinkt meer melk dan ik en kan ook kaas eten. In Vietnam at ze dat niet.

Dus ik denk dat het een fabeltje is. Gouda kaas en La Vache Qui Rit wordt over de hele wereld verkocht. Ook in Azie en Afrika (net als dat wij peper hebben).

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wikipedia: Lactase

Some population segments exhibit lactase persistence resulting from a mutation that is postulated to have occurred 5,000–10,000 years ago, coinciding with the rise of cattle domestication.[25] This mutation has allowed almost half of the world's population to metabolize lactose without symptoms

Dus zeer zeker NIET alleen Europeanen...
Anders werden er ook niet zoveel melkproducten verkocht over de hele wereld!

BTW: ik zou toch niet graag echte melk willen missen in b.v. een goede cappuccino.
Of in een (melkachtig) sausje, pudding, vla, etc.
Dat zijn dus gerechten die ik zelf maak en zeer zeker niet in de supermarkt koop. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 12-09-2024 14:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 18:57
@Marzman Heeft ze toevallig een Europese voorouder (of een Noord-Afrikaanse of Middel-Oosters)? Dat zijn de regio's waarin de mutatie het vaakst voorkomt. Je vrouw heeft dan echt mazzel dat ze één van de weinige Vietnamesen is die nog lactase aanmaakt. Zie het plaatje hier op deze wiki pagina over 'lactase persistence'.

@ehtweak Melkproducten hoeft nog niet te betekenen dat er veel lactose in zit. Zo zijn er flink wat kazen waarin er (bijna) geen lactose meer zit. Ook het verhitten van melk breekt lactose af waardoor melk voor minder of geen problemen zorgt.

Ikzelf ben één van die Aziaten die minder (of geen) lactase meer aanmaakt. En ik kan prima kaas, ijs en andere verwerkte melkproducten eten. Maar als ik melk drink, of een product met veel lactose er in, dan weet iedereen in huis het na een paar uur. 💩

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nathilion schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:43:
@Marzman Heeft ze toevallig een Europese voorouder (of een Noord-Afrikaanse of Middel-Oosters)? Dat zijn de regio's waarin de mutatie het vaakst voorkomt. Je vrouw heeft dan echt mazzel dat ze één van de weinige Vietnamesen is die nog lactase aanmaakt. Zie het plaatje hier op deze wiki pagina over 'lactase persistence'.
Nee, ze heeft wel familie in Nederland, maar dat zijn geen voorouders (ooms, tantes).

/▌

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Harde kaas zoals Gouda zit ook bijna geen lactose in. Van die lachende koe weet ik niet, dat eten we nooit.

Mijn vrouw kan prima kaas op brood eten, en ook bv parmezaanse kaas maar mozzarella en andere vloeibare / zachte melkproducten is foute boel.
Als ze geen lactase neemt.

En lactose is cheap in Nederland door onze overproductie, dus zit overal in waar prijzen onder druk staan. Dus veel in supermarkt brood/koekjes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Nathilion schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:31:
Nou ja, mensen uit de regio Europa zijn de enige zoogdieren die nog lactase aanmaken in hun volwassen jaren. Alle andere mensen en zoogdieren maken het eiwit niet meer aan. Dat hebben ze ook niet nodig want melk wordt normaliter alleen geproduceerd gedurende de babyfase. Je kunt het kunstmatig nog wat oprekken door lang de tiet aan te bieden en te blijven kolven maar melkproductie trekt een zware wissel op het lichaam door o.a. de onttrekking van veel calcium en andere mineralen. Een vrouwtje (mens, koe, hond, etc.) kan het niet jaren volhouden zonder flinke gezondheidsklachten te ontwikkelen.

Dus wat dat betreft is het eigenlijk heel erg raar dat volwassen Europeanen nog steeds babyvoedsel drinken en zelfs menen dat ze dagelijkse drie pinten moeten drinken om hun witte motor gaande te houden.

Dat is me toch een knap staaltje indoctrinatie, eh, reclame maken geweest.
Stom hè, ik vind het gewoon lekker :)

Al moet ik zeggen dat melk in de Alpenlanden toch echt wel veel lekkerder is dan die in Nederland.

• Napsju
  • Laatst online: 17:48
Lidl heeft ook weer iets nieuws. Het schap met ‘stickers’ is versoberd:

Oud 30%: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nerCl8PEL2OOsz3Keb1XpUDD-20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Nje7YK4ZzalVoVMn3Cepan6.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw: 25%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-33lX2PSs2QSrDa_DwJFSFW-80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eW32rSrWeHoWynGeBYgANW8l.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:10:
Wikipedia: Lactase

Some population segments exhibit lactase persistence resulting from a mutation that is postulated to have occurred 5,000–10,000 years ago, coinciding with the rise of cattle domestication.[25] This mutation has allowed almost half of the world's population to metabolize lactose without symptoms

Dus zeer zeker NIET alleen Europeanen...
Anders werden er ook niet zoveel melkproducten verkocht over de hele wereld!

BTW: ik zou toch niet graag echte melk willen missen in b.v. een goede cappuccino.
Of in een (melkachtig) sausje, pudding, vla, etc.
Dat zijn dus gerechten die ik zelf maak en zeer zeker niet in de supermarkt koop. ;)
Maar mensen zijn dan ook de enige zoogdieren die een goede cappuccino niet willen missen. Of die hun vlees grillen voor ze het eten. En hun groente koken. En op Tweakers kromme vergelijkingen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Roenie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:02:
[...]
Al moet ik zeggen dat melk in de Alpenlanden toch echt wel veel lekkerder is dan die in Nederland.
Ich bin völlig einverstanden!
Het smaakt daar ter plekke echt anders. En persoonlijk vind ik: beter/lekkerder.

't Zal wel komen omdat de koeien/schapen/geiten daar van alles vreten en niet alleen dat uniforme Engelse raaigras wat de beesten hier krijgen. ;)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Napsju schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:13:
Ik snap 'm niet? :?

De korting klopt toch? D'r wordt toch niks genept?
Het percentage is imho afhankelijk van het specifieke product. Vanochtend nog volkoren rozijnenbolletjes meegenomen bij de Lidl. Daar was de korting nog hoger; hele zak voor 0,25€.

[ Voor 30% gewijzigd door ehtweak op 14-09-2024 12:23 ]

Mooie Plaatjes   

• Napsju
  • Laatst online: 17:48
ehtweak schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:19:
[...]

Ik snap 'm niet? :?

De korting klopt toch? D'r wordt toch niks genept?
Het percentage is imho afhankelijk van het specifieke product. Vanochtend nog volkoren rozijnenbolletjes meegenomen bij de Lidl. Daar was de korting nog hoger; hele zak voor 0,25€.
De berekening klopt, alleen het percentage lijkt voor het hele schap van 30% naar 25% verlaagd.

Lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
Napsju schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:28:
[...]

De berekening klopt, alleen het percentage lijkt voor het hele schap van 30% naar 25% verlaagd.
Ach ja dan mogen ze het mooi houden toch, kunnen ze het aan de afvalcontainer met 100% korting verkopen...
Sommige - met name vers producten - die op hun tht/tgt datum zitten proeven ook naar mijn mening wat anders/minder.
Zou best kunnen dat ze dan al niet meer goed waren, je hebt natuurlijk ook géén idee waar al die waren de hele tijd liggen in de winkel. Iets zegt mij dat je er niet van uit hoeft te gaan dat ze de hele tijd veilig in de koelkast/diepvries lagen op de aanbevolen maximum temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Snap het punt niet. Is toch nog steeds een mooie korting? Heb liever deze 'verhoging' dan de normale producten weer 5% erbij

• JohanNL
Of het een mooie korting is zal er maar net van afhangen, sommige producten zijn erg bederfelijk.
Vaak willen ze dus die producten diezelfde dag nog weten te slijten, dat doe je met een goede korting, om deze te verlagen is dus onlogisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ze zijn heus niet achterlijk bij de Lidl. Beetje AB testen zal wel hebben uitgewezen dat ze met 25% de boel ook verkopen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:32
Afgelopen week ontdekte ik dat de AH het assortiment vers gebakken harde broodjes deels vernieuwd heeft.
M'n veel gekochte broodjes die in m'n persoonlijke bonus waren, hadden ze namelijk niet meer.
Vervangen voor hetzeflde broodje in een andere vorm met het woord 'Bakkers' in de naam en daarmee bijna 2x zo duur (van €0,49 naar net geen euro). En de bonus werkte dus ook niet daarop :o

[ Voor 5% gewijzigd door henri86 op 14-09-2024 22:10 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Napsju schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:13:

Oud 30%: [Afbeelding]

Nieuw: 25%
[Afbeelding]
Met die gember ‘smaak’ siroop wordt je idd aardig genept? :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

YakuzA schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:43:
[...]

Met die gember ‘smaak’ siroop wordt je idd aardig genept? :p
Welnee jôh... suikerwater met een biologisch smaakje... :+
't Is vast ook nog biologisch water! O-)

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 15-09-2024 09:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ehtweak schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:16:
[...]

Welnee jôh... suikerwater met een biologisch smaakje... :+
't Is vast ook nog biologisch water! O-)
Vrije uitstroom water!

Uiteraard verrijkt met scharrel-E-nummers.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-07 14:20
Over e-nummers gesproken, kijken jullie daar naar?

Ik probeer vooral bepaalde zouten te vermijden (e250/252) i.v.m. het opstapelende bewijs dat deze kankerverwekkend zouden zijn.

En waarom zit het uberhaupt in bepaalde vleessoorten? Vanwege het roze kleurtje. Niet in alle, overigens. In o.a. rosbief, fricandeau en filet American zit het dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DiscoNootje schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:04:

Ik probeer vooral bepaalde zouten te vermijden (e250/252) i.v.m. het opstapelende bewijs dat deze kankerverwekkend zouden zijn.

En waarom zit het uberhaupt in bepaalde vleessoorten? Vanwege het roze kleurtje. Niet in alle, overigens. In o.a. rosbief, fricandeau en filet American zit het dan weer niet.
Helaas zijn dit soort conserveermiddelen een noodzakelijk kwaad, wil je vlees(producten) in de supermarkt in een plastic verpakking verkopen, die na aankoop nog dagen, weken en zelfs soms nog maanden houdbaar zijn.
Wat je in iedergeval wel kunt doen is van die sterk bewerkte vleeswaren vermijden, want die zitten vol met dit soort middelen met discutabele effecten op de gezondheid.
Het minst bewerkte vlees uit de supermarkt heeft slechts E nummers met geen/weinig controverse over effecten op de gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 19:20

hneel

denkt er het zijne van

Ham ziet er ook op het eerste gezicht uit als een eerlijk stukje vlees. Maar dat is het dus niet.
Dat er water aan toegevoegd wordt is nog het minst erge. Daar is op zich niks ongezonds aan. Maar waarom moet er glucosestroop in? Als er nou iets ongezond is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Je hoeft toch maar de verpakking om te draaien, zoals bij de AH achterham

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujMFjk2GJGakvdYAXJUZ-L1hWkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Gwebn548EBzstsNaslz9FjG.jpg?f=fotoalbum_large

En alle alarmbellen moeten afgaan.

Dat je niet gewoon ham krijgt, maar één die letterlijk is volgespoten met water en andere dingen die er niet in horen, is toch wel een schoolvoorbeeld van hoe je als consument genept wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T-MOB
DiscoNootje schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:04:

Dat zijn nitrietzouten en die gebruik je om botulisme te voorkomen in vleesproducten die je droogt. Denk aan worst, gedroogde ham, runderrookvlees. Daarnaast zorgt het ervoor dat vlees roder van kleur blijft. Gekookte ham bijvoorbeeld zou grijs zijn als er geen nitrietzouten zouden worden gebruikt.

Voor onverhitte producten zou ik absoluut geen E250/E252 vermijden. De minimaal verhoogde kans op kanker staat in geen verhouding tot de risico's van botulisme. En als je wel wil vermijden. Let dan ook op de sluiproutes om nitriet via omwegen in je vlees te krijgen: selderij-extract of himalayazout bijvoorbeeld.
JohanNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:36:
Je hoeft toch maar de verpakking om te draaien, zoals bij de AH achterham

[Afbeelding]

En alle alarmbellen moeten afgaan.

Dat je niet gewoon ham krijgt, maar één die letterlijk is volgespoten met water en andere dingen die er niet in horen, is toch wel een schoolvoorbeeld van hoe je als consument genept wordt.
Duidelijk nooit zelf een gekookte ham klaargemaakt. Die maak je door een ham eerst te pekelen in een oplossing van water, (nitriet-)zout, suiker en eventueel nog kruiden. Vervolgens (nou ja, een paar weken later) kook / gril / rook je dat. Als je dat zelf doet stop je er geen zuurteregelaar, stabilisator of gistextract bij. De fabriek zal ook wel zijn manier hebben om zoveel mogelijk water in het vlees te krijgen. Maar in de basis zijn de ingredienten van varkensvlees, water, zout en suiker. Op die ingredientenlijst staat niet zoveel geks.

[ Voor 33% gewijzigd door T-MOB op 16-09-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Daarom koop ik Serranoham. Als het goed is worden ze allemaal in Spanje maanden gedroogd en gepekeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
aljooge schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:44:
Daarom koop ik Serranoham. Als het goed is worden ze allemaal in Spanje maanden gedroogd en gepekeld.
Een gedroogde ham vergelijken met gekookte ham is niet eerlijk. ;)

De samengestelde plakvleeshammen met buitenkantversiering hoef je imho ook niet al te veel van te verwachten.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Haha, als er Serrano op staat moet het wel goed zijn, toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Roenie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:02:
[...]
Stom hè, ik vind het gewoon lekker :)

Heb je dat onder vergelijkbare omstandigheden getest? Dus Nederlandse melk daar vergeleken met de de lokale melk of andersom? De locatie en situatie hebben heel veel impact op de smaakervaring. Het beste kan je smaaktesten in je eigen huis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Ingrediënten: varkensvlees, zout, suiker, conserveermiddel (natriumnitriet [E250], kaliumnitraat [E252]), antioxidant (natriumascorbaat [E301]).
Waarvan toegevoegde suikers 0.10g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 5.00g per 100 gram
Voor 100 g Serranoham is 157 g varkensvlees gebruikt.
Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".