"Genept" worden bij boodschappen

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:
  • 143.821 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:11

CMT

[klaagmodus]
Alleen de exorbitante verhoging (zoals met zo'n beetje alles) kan het niet ramen met de redelijk genormaliseerde stroom- & gasprijs. Onderhand had de prijs weer flink verlaagd moeten worden!
Ergens in de keten moet er wel veel winst gemaakt worden en voor mij is het zeker dat deze winst niet bij de boeren terecht komt. Het argument over gestegen loonkosten cq. productiekosten, wat vaak wordt aangedragen, is mogelijk een reden maar tegelijkertijd ook een drogreden.
Het is immers een gevolg van de inflatie die ergens in de keten of door de hele keten is ontstaan.
M.a.w. daar is de voedselindustrie ook zelf schuldig aan.

Eigenlijk zou de overheid een onderzoek moeten instellen naar de oorzaken en dat aanpakken, want voedsel is een basisbehoefte en mijn inziens een taak van de overheid om dat te reguleren.
Het zou al mij al heel wat ergernis schelen als producten niet met afwijkende of niet afgeronde inhoud/gewicht verkocht mogen worden. Bijvoorbeeld geen vleeswaren van 125g. Gewoon zoals het vroeger was, per ons, pond, kg.

Misschien dat de makke Nederlander dan wel eindelijk in opstand komt omdat dan goed zichtbaar wordt hoe absurd hard te prijs eigenlijk is gestegen (meer dan de inflatie).
Ik heb de stijging namelijk zelf vergeleken met bepaalde producten die ik al jarenlang in huis haal en daarvan is de prijs van een aantal tot wel 30% verhoogt (genormaliseerd naar inhoud).
[/klaagmodus]

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 26-08-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
CMT schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:04:
[klaagmodus]
Het argument over gestegen loonkosten cq. productiekosten, wat vaak wordt aangedragen, is mogelijk een reden maar tegelijkertijd ook een drogreden.
Het is immers een gevolg van de inflatie die ergens in de keten of door de hele keten is ontstaan.
M.a.w. daar is de voedselindustrie ook zelf schuldig aan.

[/klaagmodus]
Dat zie je niet goed. Er is een flinke stijging geweest in de hoogte van het minimum loon. Die stijging is niet alleen het gevolg van inflatie, maar ook van politieke keuzes. Aangezien er in zo'n supermarkt en overigens ook andere winkels veel werken voor een minimum is het goed dat dat omhoog is gegaan. Zodat wij als consument ook iets meer bijdragen aan het loon van de cassieres en de vakkenvullers, want ook die werken er hard voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of-Aaargh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:51:
Ik denk dat AH de ironie ontgaat van die omschrijving, bij een prijs van eur 2,69 voor 8 wafels.
Wel eens gekeken wat zo'n stroopwafeltentje op de markt voor een stroopwafel vraagt?
Da's helemaal van de absurde.

Word je dan genept? Geen idee, ik vind persoonlijk van wel.
Maar menig consument vind de 'beleving' van de, ter plekke gesmeerde zoete koek met nog zoetere en vette stroop er tussen, blijkbaar het geld waard. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

aljooge schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Zodat wij als consument ook iets meer bijdragen aan het loon van de cassieres en de vakkenvullers, want ook die werken er hard voor.
Ik dacht toch echt dat er een spelfout in bovenstaande zin stond... moet dat niet zijn zakkenvullers i.p.v. vakkenvullers? :+
Oh nee, wacht, die werkten sowieso niet voor het minimumloon, slechts voor maximum loon. De grote bazen van de grootgrutters... :X

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 26-08-2024 21:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Barrycade schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Uh roomboter bij de Jumbo 3,62 per 250 gram
Uhhhh, ik zie toch wel andere prijzen voor roomboter bij de Jumbo:
https://www.jumbo.com/pro...-voor-op-brood/roomboter/

En je snapt zeker wel dat de roomboter voor de stroopwafels niet per pakkie en voor die prijzen wordt ingekocht... ;)
https://www.zuivelnl.org/marktinformatie/zuivelnoteringen
Op dit moment is de prijs stijgende, maar net iets meer dan 8€/kg.
Dus zo moeilijk is het toch niet om deze prijsverschillen te verklaren?
Een samengesteld/bewerkt product is natuurlijk altijd duurder dan de som van de losse ingrediënten. Nog afgezien van de hoeveelheid marketing die er tegenaan gegooid moet worden. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NicoHF schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Waar is dit? Dat zijn interessante prijzen.
Als je er nog eentje zoekt: :)
https://megafoodstunter.nl

Als je diepvries ruim genoeg is en/of bestellen met kennissen/familie/buren.

Ze hebben veel-voor-weinig fastfood dingen. Maar soms ook wel prima basic producten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

aljooge schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Dat zie je niet goed. Er is een flinke stijging geweest in de hoogte van het minimum loon. Die stijging is niet alleen het gevolg van inflatie, maar ook van politieke keuzes. Aangezien er in zo'n supermarkt en overigens ook andere winkels veel werken voor een minimum is het goed dat dat omhoog is gegaan. Zodat wij als consument ook iets meer bijdragen aan het loon van de cassieres en de vakkenvullers, want ook die werken er hard voor.
Dat is mogelijk, vandaar mijn roep naar een onderzoek naar de echte oorzaak of oorzaken ;).
De prijzen waren al zo absurd verhoogt, nog voordat het minimumloon verhoogt werd.
Daarvoor werden de hoge energieprijzen aangewezen als oorzaak, maar dat speelt niet meer.
Ik betwijfel het dus of enkel een loonsverhoging zo veel impact heeft.

Overigens maakte de Jumbo tijdens de energiecrises wel flink winst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44
ehtweak schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Wel eens gekeken wat zo'n stroopwafeltentje op de markt voor een stroopwafel vraagt?

Maar menig consument vind de 'beleving' van de, ter plekke gesmeerde zoete koek met nog zoetere en vette stroop er tussen, blijkbaar het geld waard. :X
Persoonlijk, op zich niks mis mee, als mensen het houden bij één zo'n wafel en zich op zo'n dag dus niet volstoppen met dat soort versnaperingen.
Het kan best een leuke beleving zijn, in een bepaalde omgeving en zo'n iemand die ze verkoopt heeft extra kosten en moet er uiteindelijk ook nog wat aan overhouden.
Je hebt het maar over een paar euro p.p. dan.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Uhhhh, ik zie toch wel andere prijzen voor roomboter bij de Jumbo:

En je snapt zeker wel dat de roomboter voor de stroopwafels niet per pakkie en voor die prijzen wordt ingekocht... ;)
https://www.zuivelnl.org/marktinformatie/zuivelnoteringen
Op dit moment is de prijs stijgende, maar net iets meer dan 8€/kg.

[...]

Een samengesteld/bewerkt product is natuurlijk altijd duurder dan de som van de losse ingrediënten. Nog afgezien van de hoeveelheid marketing die er tegenaan gegooid moet worden. :-(
"Maar" 8 Euro? _O- _O- _O-

Zie je het grafiekje eronder? Hij is op het hoogste punt in 3 jaar... En historisch gezien nog steeds belachelijk hoog. Een jaar of 10 geleden was €3,- duur.

Overigens, als je dan kijkt naar de goedkope boter in de supermarkt, die voor zo'n €9,50 in de winkel ligt, zie je hoe weinig marge daar dus op zit. Daarvoor moet hij in 250 grams blokjes verpakt worden, door een logistiek proces heen en dan willen de verpakker en de winkel er ook nog wat aan verdienen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Barrycade

Through the...

En dan ook nog excl BTW die prijzen dus het zal er om spannen maar er wordt vaak ook onder kostprijs verkocht. Logistiek doet er minimaal 30 euro per ton op naar de verpakkingsfabriek om helder te zijn dan nog in een papiertje en dan uit Duitsland komen want daar wordt blijkbaar het goedkoopste boter gemaakt dus tel daar ook even 15-30 euro per ton op. Zit die boter onder de kostprijs.

En dan trouwens niet de boeren zielig vinden met een paar cent per kilo melk.

Maar wen er maar aan, linksom of rechtsom zal voeding incl zuivel duurder worden. Is het niet door klimaat (koffie bv) is het wel door extreem weer, peren, graan, olijfolie etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:26
Frame164 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

Zoveel vlees voor zulke lage prijzen: ik denk dat je helemaal niet wilt weten hoe het kan... Als het vlees flink gemarineerd is is dat vaak een goede clue waarom het goedkoop is.
Marineren is natuurlijk een klassiekertje. Hoop extra gewicht dankzij al het vocht.

Bij de Turk is het vooral afvragen waar het vandaan komt en hoe de levensstandaard van de dieren is. Het komt uit de lengte of de breedte.

Desondanks mag je er van uitgaan dat het aan dezelfde normen en regels is onderworpen met uitzondering van de slacht. Al is natuurlijk bekend dat de controles in de business zwaar tekort schieten. Niet dat dat Turkse of Marokkaanse slagers verdacht maakt. Reguliere slachthuizen staan nu ook niet bepaald om hun smetteloze reputatie.

Misschien ligt het weldegelijk gewoon aan de manier hoe dergelijke supermarkten hun processen hebben ingericht en hoeveel marge men wil maken. Het is voor mij echt giswerk waar het addertje zou moeten zitten en of dit er überhaupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wild Chocolate schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:26:

Overigens, als je dan kijkt naar de goedkope boter in de supermarkt, die voor zo'n €9,50 in de winkel ligt, zie je hoe weinig marge daar dus op zit. Daarvoor moet hij in 250 grams blokjes verpakt worden, door een logistiek proces heen en dan willen de verpakker en de winkel er ook nog wat aan verdienen...
Dus blijkbaar is roomboter een product waarbij we (nog) niet genept worden.
Want de marge is idd heel krap.

Aan de andere kant, als je naar dit overzicht kijkt:

Dan zijn de prijsverschillen wederom opmerkelijk. Afhankelijk van welk papiertje er om heen zit, variëren de prijzen wel behoorlijk. Dit terwijl roomboter een gestandaardiseerd product is.

En nota bene de varianten waarbij er een goedkopere vetsoort (koolzaad) wordt toegevoegd, zijn duurder per kg.
Nog afgezien van het feit dat een merkloze variant MET zout, de allergoedkoopste is, en op dit moment onder de dagprijs wordt verkocht.
Wat doet vermoeden dat dit ergens vanaf een oudere (diepvries) boterberg afkomstig is...

Ik haal meestal rauwmelkse boter bij een boerderij. Die verkopen supermarkten niet (want dat mag niet qua regelgeving e.d.) En die is wel wat duurder ja...
Ondanks dat het dichter bij de bron verkocht wordt, maar daar betaal je voor het (deels) handwerk en de lagere volumes + de beperkte houdbaarheid.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Roomboter is een product waarmee niet genept mag worden, de wetgeving is daar behoorlijk streng in. Vandaar dat je dus ook ophef kreeg over "Roombeter" en waarom er een significant verschil is tussen "roomboter stroopwafels" en "stroopwafels met roomboter".

Dat "halfvolle roomboter" is toegestaan verbaast mij overigens. Je zou verwachten dat daar een even grote ophef over zou zijn als wanneer men met halfvolle schnitzels op de markt zou komen waar de helft uit erwten, water en emulgatoren zou bestaan.

Waar het ook opletten is, is in productomschrijvingen:
https://www.plus.nl/produ...outen-kuipje-250-g-550004
"Lurpak® Smeerbaar Gezouten 250g
100% natuurlijke ingrediënten, smeerbare roomboter vrij van palmolie"
Omdat er koolzaadolie doorheen zit is het dus per definitie geen smeerbare roomboter, want het is geen roomboter meer. Dat zal ook wel de reden zijn waarom op de verpakking zelf de term "roomboter" wordt vermeden. Dat het op de website echter bij de roomboter wordt ingedeeld, is vanuit dat perspectief wel weer vrij twijfelachtig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Cid Highwind schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:22:
Roomboter is een product waarmee niet genept mag worden, de wetgeving is daar behoorlijk streng in. Vandaar dat je dus ook ophef kreeg over "Roombeter" en waarom er een significant verschil is tussen "roomboter stroopwafels" en "stroopwafels met roomboter".

Dat "halfvolle roomboter" is toegestaan verbaast mij overigens. Je zou verwachten dat daar een even grote ophef over zou zijn als wanneer men met halfvolle schnitzels op de markt zou komen waar de helft uit erwten, water en emulgatoren zou bestaan.

Waar het ook opletten is, is in productomschrijvingen:
https://www.plus.nl/produ...outen-kuipje-250-g-550004
"Lurpak® Smeerbaar Gezouten 250g
100% natuurlijke ingrediënten, smeerbare roomboter vrij van palmolie"
Omdat er koolzaadolie doorheen zit is het dus per definitie geen smeerbare roomboter, want het is geen roomboter meer. Dat zal ook wel de reden zijn waarom op de verpakking zelf de term "roomboter" wordt vermeden. Dat het op de website echter bij de roomboter wordt ingedeeld, is vanuit dat perspectief wel weer vrij twijfelachtig.
De roomboterfabrikanten zijn ook zeer scherp op neppers en misleiding. Zo zijn er rechtzaken geweest over de naam "Droomboter" (waar geen zuivel in zit). Verder is de grootste en bekende nepper natuurlijk deze:

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/dam/product/AHI_4354523130303732353030?revLabel=1&rendition=800x800_JPG_Q90&fileType=binary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Valorian schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

De roomboterfabrikanten zijn ook zeer scherp op neppers en misleiding. Zo zijn er rechtzaken geweest over de naam "Droomboter" (waar geen zuivel in zit). Verder is de grootste en bekende nepper natuurlijk deze:

[Afbeelding]
Die bedoelde ik dus.
Nu ik de verpakking zo zie is het nog een stukje misleidender dan wanneer je de naam, Roombeter, in normale tekst schrijft. De E lijkt wel erg op een O zo hoe het gestileerd is.

Daar vind ik de verpakking van de droomboter een stuk duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Cid Highwind schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Die bedoelde ik dus.
Nu ik de verpakking zo zie is het nog een stukje misleidender dan wanneer je de naam, Roombeter, in normale tekst schrijft. De E lijkt wel erg op een O zo hoe het gestileerd is.

Die verpakking van Droomboter is duidelijk ja. Maar het blijft misleidend om iets "boter" te noemen als dat product er niet in zit. Boter is boter, en alle varianten van smeersel waar helemaal geen room/boter in zit zijn leuk als stuc-middel om de hagelslag vast te houden aan je brood, maar hebben niets met boter te maken ;)

Edit: doet mij trouwens denken aan de beschermde naam "chocolade", daar moet ook minstens xx% cacao in zitten. Daarom heten die budget-varianten waar eigenlijk nauwelijks cacao in zit vaak "cacao-fantasie" :)

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 27-08-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Valorian schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Die verpakking van Droomboter is duidelijk ja. Maar het blijft misleidend om iets "boter" te noemen als dat product er niet in zit. Boter is boter, en alle varianten van smeersel waar helemaal geen room/boter in zit zijn leuk als stuc-middel om de hagelslag vast te houden aan je brood, maar hebben niets met boter te maken ;)

Edit: doet mij trouwens denken aan de beschermde naam "chocolade", daar moet ook minstens xx% cacao in zitten. Daarom heten die budget-varianten waar eigenlijk nauwelijks cacao in zit vaak "cacao-fantasie" :)
Cacao-fantasie, aka bruine suiker, al mag men dat natuurlijk ook niet zo noemen :P

Verder, correct. Er zou dezelfde logica van op toepassing moeten zijn als op pindaboterkaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Valorian schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]
Ik snap niet waarom dit is toegestaan.
Dat met die plantaardig alternatief op en dan in het groot het oorspronkelijke product, met vaak ook nog een afbeelding op de verpakking die hierbij past, is al erg genoeg.
Maar dit slaat alles en de nietsvermoedende consument zou dit zo kunnen meenemen, denkende dat het een roomboter is, terwijl het in werkelijkheid dus een veredelde margarine is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:11
JohanNL schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Ik snap niet waarom dit is toegestaan.
Dat met die plantaardig alternatief op en dan in het groot het oorspronkelijke product, met vaak ook nog een afbeelding op de verpakking die hierbij past, is al erg genoeg.
Maar dit slaat alles en de nietsvermoedende consument zou dit zo kunnen meenemen, denkende dat het een roomboter is, terwijl het in werkelijkheid dus een veredelde margarine is.
Mag idd niet, ze hebben dan ook nog een maand of 2 om het uit de schappen te halen https://www.nu.nl/economi...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

"boter" is overigens ook beschermd blijkbaar, 80% melkbestanddelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Maar ik vraag me af of zo'n stroopwafeltentje echt dik verdient? Als marktkraampjes dikke winsten maken waren er wel veel meer marktkraampjes geweest en stond er op elke markt wel 2 of 3 stroopwafeltenten.

Ik denk dat ze weinig anders kunnen dan zo veel vragen en dat de netto-omzet helemaal niet zo hoog is.
Vergelijk het met al die food trucks. Hoge prijzen voor hip eten, maar velen stoppen er na een paar jaar weer mee omdat uberhaupt ergens mogen staan ze soms al verlies oplevert dat niet meer te compenseren valt met nog hogere prijzen voor je vega-hamburger vragen.

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Cid Highwind schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Die bedoelde ik dus.

Ergste is dat er drie keer (!!!) misleiding op die verpakking te vinden is.

Jij ziet Roombeter nu je beter (ha) leest, maar is het je opgevallen dat er nogmaals 2x gewoon "roomboter" staat en dat je daardoor met de grote tekst erbij nog sneller de associatie maakt met roomboter ipv roombeter?

Want je ziet de verpakking alleen snel tijdens het voorbijgaan en scant de tekst in westerse leesvolgorde. Binnen die enkele seconde lees je helemaal niet "81% minder klimaatimpact dan roomboter*". Je ziet "roomboter", "roomboter" en "100% roomboter".

TL;DR: Hier is eng goed over nagedacht :X

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Stukfruit schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:51:
[...]

Ergste is dat er drie keer (!!!) misleiding op die verpakking te vinden is.

Jij ziet Roombeter nu je beter (ha) leest, maar is het je opgevallen dat er nogmaals 2x gewoon "roomboter" staat en dat je daardoor met de grote tekst erbij nog sneller de associatie maakt met roomboter ipv roombeter?

Want je ziet de verpakking alleen snel tijdens het voorbijgaan en scant de tekst in westerse leesvolgorde. Binnen die enkele seconde lees je helemaal niet "81% minder klimaatimpact dan roomboter*". Je ziet "roomboter", "roomboter" en "100% roomboter".

Ze zoeken altijd de randen van de wet op en gaan eroverheen als het even kan, what the ref doesn't see is legal principe.
Het vervelende is alleen dat de consequenties uiteindelijk beperkt zijn.

En ja er werken overduidelijk mensen bij de marketing afdeling met een goed verstand.
De grootste junk verkoopt natuurlijk vele malen beter met een heel mooi verhaal erbij, waarbij het mooiste is dat de consument daarmee het product aan zichzelf gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:39
Wild Chocolate schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:57:
Ik denk dat die kraamhouder die prijs inderdaad gewoon nodig heeft om er wat aan te verdienen. Los van de al genoemde directe kosten, moet die kar ook weer verplaatst worden naar de volgende kermis, op die dagen komt er geen cent binnen. Plus, hoe veel oliebollen zullen er per klant verkocht worden? Met oud en nieuw koopt men ze per zak, nu per stuk.

Het mooie met dat soort dingen is, dat er heel vaak gedacht wordt dat zo iemand makkelijk rijk wordt, in werkelijkheid is het waarschijnlijk sappelen. Zelfde in de horeca, probeer maar eens een goedlopende zaak op te zetten. En realiseer je dan vooral dat de kosten ook doorlopen buiten de drukke dagen... Om nog maar te zwijgen over het gezeik wat personeel met zich meebrengt (zo'n oliebollenkraam kan je tenminste nog met een paar familieleden runnen).
offtopic:
Begint verdacht veel op ondernemen te lijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:23

hneel

denkt er het zijne van

Blijkbaar mag je ook niet zomaar alles margarine of halvarine noemen.
We hadden laatst, bij gebrek aan beter, 'Zeeuws Meisje' gekocht. Op die verpakking zijn beide termen dus niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@hneel Klopt, product dient een bepaald percentage vet (en water) te hebben. Zeeuws Meisje bevat 79% vet en dat is net één procentje te weinig om die stempel te dragen.
Een product zoals Croma zit met 97% vet weer 7% boven de grens waarop het margarine heet.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cid Highwind schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:22:

Dat "halfvolle roomboter" is toegestaan verbaast mij overigens.
Betekent dat niet dan, dat het pakje/kuipje maar voor de helft gevuld is? :+
de rest is gebakken lucht...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Stukfruit schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:51:
[...]

[misleiding en marketing bs]

DAT zou nou juist eens een keertje aangepakt moeten worden!
Altijd de mazen van de wet opzoeken en de consument proberen op het verkeerde been te zetten. Alles ten faveure van winstmaximalisatie en het onwetend houden van de consumenten.
Zum kotzen... :r :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
hneel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:09:
Blijkbaar mag je ook niet zomaar alles margarine of halvarine noemen.
We hadden laatst, bij gebrek aan beter, 'Zeeuws Meisje' gekocht. Op die verpakking zijn beide termen dus niet te vinden.
Ik vraag mij af of een merk überhaupt graag het label margarine zou willen voeren. Er kleeft altijd iets heel goedkoops aan dat label, mijns inziens kan je beter gewoon geen label hebben en bijvoorbeeld “zeeuws meisje” heten, en is het vooral belangrijk dat je door goede afspraken met supermarkten op de juiste plek in het schap komt, zo dicht mogelijk op de roomboter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:36
Valorian schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Ik vraag mij af of een merk überhaupt graag het label margarine zou willen voeren. Er kleeft altijd iets heel goedkoops aan dat label, mijns inziens kan je beter gewoon geen label hebben en bijvoorbeeld “zeeuws meisje” heten, en is het vooral belangrijk dat je door goede afspraken met supermarkten op de juiste plek in het schap komt, zo dicht mogelijk op de roomboter ;)
Geen cent teveel he ;) (tegenwoordig euro i.vm. inflatie)

Zeeuws meisje heeft denk ik geen margarine of (room)boter nodig op de verpakking. Hele generaties weten wat het is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Valorian schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Ja margarine klinkt goedkoop en heeft algeheel niet een al te beste reputatie, maar halvarine wordt nog wel veel gebruikt.
Op het blok van Zeeuws meisje staat ' plantaardig ' wat ook wel een goede tekst is.
Zonder zelf claims te doen over zaken als gezondheid, klimaat e.d. kun je de consument zelf deze associaties laten maken, dat is heel slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Wat zou volgens jou een goede prijs zijn? Als je het nu teveel vindt neem ik aan dat je een berekening hebt gemaakt over wat het zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Frame164 De Lidl verkoopt b.v. prima roomboter stroopwafels.
Pakje kost, afhankelijk van of ze in de aanbieding zijn, zoiets van 2,50€. Dat is bijna een halve kg stroopwafels, 14 stuks.

Die zijn prima van smaak, redelijk 'normale' ingrediënten en waar-voor-je-geld.
Welnu, bij een marktkraam zijn ze vaak het dubbele...

't Zal de 'beleving' wel zijn. ;w En voor dat soort geneuzel ben ik allergisch. :+

BTW: het blijft een snoepartikel c.q. een super bewerkt product. :|

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 27-08-2024 22:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

zx9r_mario schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Vorige week op de kermis in Turnhout (BE) geweest, daar vroegen ze voor een bamiblok 4 euro :o
Je kan ook de AH in Turnova inlopen en daar iets halen :p

Voor een kermis een normale prijs denk ik. 15 jaar geleden koste een vietnamese loempia al 3 euro (al hebben ze daar wel meer werk aan dan aan een bamiblok die ze alleen uit de diepvries hoeven te halen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

The-Source schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Trouwens krijg ik steeds meer een hekel aan de AH manier van aanbiedingen. Denk je een aanbieding te hebben dus mijn bonuskaart gescand... Blijkt het een bonusbox aanbieding te zijn... rot toch op met dat soort dingen. Het scannen van die kaart is al een ding maar dit gaat nog een stap verder
Ik weet niet eens wat dat is. Een bonusbox aanbieding?

Met de kaart is AH denk ik nog het meest soepel van de supermarkten waar ik kom, de kassieres pakken gewoon hun eigen kaart als je er geen geeft en die korting krijg je altijd wel. Ik vind Lidl iritant met hun app en dat je aanbiedingen ook nog moet activeren (maar kan ook niet thuis, want de winkel heeft een metalen dak en de verbinding valt daar weg en dan moet je hun wifi gebruiken omdat 4g/5g niet werkt en ondanks dat het dan geactiveerd lijkt is het niet meer geactiveerd en moet je het eerst uit en aanzetten in de app voor je de korting krijgt).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:24

vrotogel

leest vooral mee

Helaas loop ik bij de LIDL vrij regelmatig aan tegen het feit dat als ik een productaanbieding heb geactiveerd dat het niet in de winkel te krijgen is. Gebeurt bijvoorbeeld vaak bij wijnaanbiedingen die buiten het standaard assortiment vallen.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

vrotogel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:54:
Helaas loop ik bij de LIDL vrij regelmatig aan tegen het feit dat als ik een productaanbieding heb geactiveerd dat het niet in de winkel te krijgen is. Gebeurt bijvoorbeeld vaak bij wijnaanbiedingen die buiten het standaard assortiment vallen.
Je moet altijd wel even kijken bij de artikelnummers, vaak zijn het meer artikelnummers dan bij de aanbieding lijkt.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
ehtweak schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:48:
Pakje kost, afhankelijk van of ze in de aanbieding zijn, zoiets van 2,50€. Dat is bijna een halve kg stroopwafels, 14 stuks.

't Zal de 'beleving' wel zijn. ;w En voor dat soort geneuzel ben ik allergisch. :+

Mwoah, ik vind het wel wat hebben, warm en vers gemaakt op een markt, versus een pakje met een dozijn wafels uit de fabriek. Natuurlijk speelt men in op de beleving, maar je kan een hamburger uit de koeling ook niet vergelijken met die van een foodtruck.

En juist omdat het een snoepartikel is, is het wellicht beter die ene keer dan eventjes extra te betalen voor die lekkere, extra grote warme flap op een mooi moment in de stad, dan dat je een pak van 10, 12 of 14 stuks in een weekje tijd wegmoffelt, omdat het zonde is als ze oud worden :)

Maar goed, we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45

Typhone

Who Dares Wins

Geen idee waarom ik in dit topic kijk maar ik ben inmiddels achter meer zaken gekomen dan voorheen het geval was haha. Ik haat het altijd als ik ooit die bonnetjes van de Lidl terugkijk waarin je de prijzen ziet fluctueren van identieke producten. Of de hoeveelheden gehakt/kip aangepast ziet worden (minder gewicht/hogere prijs).

Voor de rest ben ik vrij kieskeurig met eten omdat ik genoeg 'watersoep-gehakt' heb gegeten van de supermarkten. Of de Jumbo wat dan 'slagersgehakt' verkoopt voor een relatief veel hogere prijs. Nee lekker de grens over (Duitsland) en daar de helft van de spullen halen. Paprika's uit Nederland die wel een normaal formaat hebben en in principe al het vlees bij een Duitse slager halen.

Maar het rommelt nog harder dan ik al vermoed had inderdaad, damn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sport_Life schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Ik was laatst bij een concert: 8 euro voor een wit bolletje met een (1) knakworstje 8)7

Ik kan er maar moeilijk aan wennen, en ja mijn salaris is afgelopen 2 jaar ook met 15% verhoogd, dat went dan wel weer heel snel .. :/
In de VS 20 dollar voor een pilsje in een plastic beker die je staand of op een bankje van de stad moet opdrinken aan een kanaal.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Marzman schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

In de VS 20 dollar voor een pilsje in een plastic beker die je staand of op een bankje van de stad moet opdrinken aan een kanaal.
Die 20$ is dat met of zonder vrijwillig verplichte fooi :X

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sport_Life schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Ik was laatst bij een concert: 8 euro voor een wit bolletje met een (1) knakworstje 8)7

Ik kan er maar moeilijk aan wennen, en ja mijn salaris is afgelopen 2 jaar ook met 15% verhoogd, dat went dan wel weer heel snel .. :/
Dan moet je niet naar een foodtruck festival gaan.. zonder goed gevulde bankrekening is dat gewoon een verhonger festival. Je eet voor hetzelfde geld in een restaurant, komt het eten ook nog naar je tafel toe. Ze hanteren daar vaak ook een statiegeld beleid op de bekers, alleen krijg je het geld van de beker aan t einde niet terug :')

Het viel me eerder niet zo op, maar de laatste maanden zijn zaken als pindakaas, ice tea en Coolbest dusdanig duur geworden dat ik dat niet meer koop. Ook paste de ketchup ineens onder het glazen plateau in de koelkast, is de fles kleiner en duurder geworden..

Het viel mij de laatste keer in zuid Afrika op hoe lekker alle misvormde en gebutste groentes uit de supermarkt smaakte. Bij ons ziet alles er zo perfect uit dat het echt helemaal nergens meer naar smaakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Brilsmurfffje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:35:
Het viel me eerder niet zo op, maar de laatste maanden zijn zaken als pindakaas,
Ligt dat niet gewoon aan waar je pindakaas koopt, het merk en in welke grote pot? Volgens Supermarkt scanner loopt de prijs langzaamaan omhoog voor een potje 350g Calve Pindakaas, maar zie ik stabiele en soms zelfs wat dalende prijzen voor andere merken.

Dus niet alleen kijken naar wat je onderbuik zegt, maar pak de prijsgeschiedenis er even bij en heroverweeg wat je waar koopt. ;)
Het viel mij de laatste keer in zuid Afrika op hoe lekker alle misvormde en gebutste groentes uit de supermarkt smaakte. Bij ons ziet alles er zo perfect uit dat het echt helemaal nergens meer naar smaakt..
Ik heb in Zuid-Europa perfect uitziende en smakende groente gegeten. Het kan wel, maar wij willen het niet.

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 28-08-2024 09:49 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
[...]

Dan moet je niet naar een foodtruck festival gaan.. zonder goed gevulde bankrekening is dat gewoon een verhonger festival. Je eet voor hetzelfde geld in een restaurant, komt het eten ook nog naar je tafel toe. Ze hanteren daar vaak ook een statiegeld beleid op de bekers, alleen krijg je het geld van de beker aan t einde niet terug :')
Paar jaar geleden voor de kidz zo'n smoothie gekocht op een foodtruck festival. Ipv 100% fruit bestond de smoothie het merendeel uit goedkope druivensap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
zx9r_mario schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Paar jaar geleden voor de kidz zo'n smoothie gekocht op een foodtruck festival. Ipv 100% fruit bestond de smoothie het merendeel uit goedkope druivensap.
Dat is toch... fruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Uit een pak bedoelt hij denk ik.

Een appeltaart is ook fruit?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Het zal vermoedelijk niet de 13 tot 15 euro zijn die ze in Amsterdam aan toeristen durven te vragen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw2ESwKVvmO4QQYgn5xrmS6Z324=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HMMKZq3OTmG9SZkEACDofEr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jeroenkb Het staat notabene op de deur van die nepwinkel:
'Van Wonderen'
M.a.w. verwonder je nergens over! Vooral niet over de prijs! 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 28-08-2024 20:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 20:36
jeroenkb schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Het zal vermoedelijk niet de 13 tot 15 euro zijn die ze in Amsterdam aan toeristen durven te vragen

[Afbeelding]
Knap staaltje marketing. Tesamen met de plaats een succesformule. Zet die tent in schubbekutteveen en er komt geen hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Dat mag dan wel een grote stroopwafel zijn van 20cm diameter ^^.

Zo'n 25 jaar geleden heb een keer zoiets bij een stroopwafelkraam in Arnhem gekregen.
De prijs weet ik niet meer (zal wel iets van rond 5 euro zijn geweest of minder).
Maar dat was het dan ook waard voor een verse lekkere warme stroopwafel (sindsdien is dat mijn referentie geworden, zo lekker vol smaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
https://www.trustpilot.co...anwonderenstroopwafels.nl

Het is vooral knap omdat niemand er positief over is :P

Dat zit wel Schnorr.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CMT schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:43:
Dat mag dan wel een grote stroopwafel zijn van 20cm diameter ^^.

Zo'n 25 jaar geleden heb een keer zoiets bij een stroopwafelkraam in Arnhem gekregen.
De prijs weet ik niet meer (zal wel iets van rond 5 euro zijn geweest of minder).
Maar dat was het dan ook waard voor een verse lekkere warme stroopwafel (sindsdien is dat mijn referentie geworden, zo lekker vol smaak).
Vroeger hadden we dat ook op de jaarmarkt ja in het dorp waar ik opgroeide :) En ook ook de kruimels van de stroopwafels voor weinig op de wekelijkse markt.

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

stylezzz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Knap staaltje marketing. Tesamen met de plaats een succesformule. Zet die tent in schubbekutteveen en er komt geen hond.
Dat is puur locatie. Ik was met mijn schoonbroer uit de VS wat steden gaan bezoeken en die kocht ook dingen in die winkeltjes terwijl ik naar hem mompelde dat we dat ook in de supermarkt hadden liggen (hij kocht grote merken chocola, koek enzo). Maar ja, hij heeft geld zat, dus toch gekocht :p

/▌

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:42

Honesty

kattenneus!

Marzman schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 06:53:
[...]

Dat is puur locatie. Ik was met mijn schoonbroer uit de VS wat steden gaan bezoeken en die kocht ook dingen in die winkeltjes terwijl ik naar hem mompelde dat we dat ook in de supermarkt hadden liggen (hij kocht grote merken chocola, koek enzo). Maar ja, hij heeft geld zat, dus toch gekocht :p
Nu is in Amerika natuurlijk de mentaliteit heel anders, waar wij brroodjes meenemen naar een pretpark halen ze daar alles in het park.
Zullen ook wel Nederlanders zijn die dat doen maar wij zijn zuinig.

OT er zit natuurlijk ook verschil in supermarkt(margarine) Stroopwafels en roomboterstroopwafels van de markt.

[ Voor 8% gewijzigd door Honesty op 29-08-2024 07:44 ]

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Laatst online: 15:44
The Zep Man schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:48:
Ik heb in Zuid-Europa perfect uitziende en smakende groente gegeten. Het kan wel, maar wij willen het niet.
Het grote probleem is dat blijkbaar de meeste Nederlanders het hele jaar dezelfde producten willen kopen, in plaats van seizoens-gebonden producten.

Als we terug gaan naar seizoens-gebonden producten in de schappen en ze buiten het seizoen NIET importeren denk ik dat het een win is op veel gebieden: smaak, kwaliteit, duurzaamheid en kosten.

De enige uitzondering zou de periode van december t/m februari zijn, omdat er dan vrij weinig groenten geoogst kunnen worden.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Sito schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:53:
Het grote probleem is dat blijkbaar de meeste Nederlanders het hele jaar dezelfde producten willen kopen, in plaats van seizoens-gebonden producten.
Dan zou je nog steeds goed fruit kunnen hebben wanneer het het juiste seizoen is, en minder goed fruit in andere seizoenen.

Net als de kwaliteit van de Nederlandse keuken vinden veel Nederlanders "het wel best". ;)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:20

mrc4nl

Procrastinatie expert

The Zep Man schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Dan zou je nog steeds goed fruit kunnen hebben wanneer het het juiste seizoen is, en minder goed fruit in andere seizoenen.

Net als de kwaliteit van de Nederlandse keuken vinden veel Nederlanders "het wel best". ;)
en daarnaast komt er ook veel uit kassen in nederland.Zoals Tomaten en paprika.
heb wel eens in duitsland paprika gekocht, kwam gewoon uit nederland.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Laatst online: 15:44
The Zep Man schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Precies, maar haal het fruit dan uit de schappen als het niet het seizoen is. Dat fruit hoort er dan namelijk helemaal niet te zijn. Zorgt ook nog eens voor wat diversiteit in de Nederlandse keuken het jaar-rond :)

Je laatste zin is erg herkenbaar en kan ik mooi onderschrijven met een praktijkvoorbeeld. Ik vind tomaten uit de supermarkt hier in Nederland niet te eten en vermijd dan ook het eten van rauwe tomaten. Vijf jaar geleden was ik in Japan en per toeval zag ik dat ik een gerecht had besteld met rauwe tomaat, dus ik dacht: kan het mij verrekken, laat ik het gewoon eten. En het is maar goed dat ik dat gedaan had! Zo lekker en zoet had ik een tomaat nog nooit gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik kan me nog herinneren dat ik ooit in Italie een broodje tomaat-mozzarella heb gegeten. Super lekker!
Dat krijg je in NL niet nagemaakt. Mozzarella smaakt hier naar kauwgom. En tomaten zijn altijd onrijp, tenzij je ze zelf kweekt in je tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
hneel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:04:
Ik kan me nog herinneren dat ik ooit in Italie een broodje tomaat-mozzarella heb gegeten. Super lekker!
Dat krijg je in NL niet nagemaakt. Mozzarella smaakt hier naar kauwgom. En tomaten zijn altijd onrijp, tenzij je ze zelf kweekt in je tuin.
Hangt er van af waar je de mozzarella koopt. Er zijn tegen genoeg zaken die dezelfde kwaliteit als in Italië serveren. Vergeet niet dat de factor "broodje eten in een ander land" ook meespeelt in de ervaring. Net zoals een broodje dat iemand anders voor je heeft gemaakt beter smaakt dan als je het zelf maakt.

• Frame164
ehtweak schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:48:

Maar dat is toch helemaal geen vergelijking met de stroopwafel die ter plekke voor je wordt klaargemaakt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Je kunt de goedkoopste tomaten en mozzarella kopen maar je kunt ook goede tomaten en buffel mozzarella kopen bij de supermarkt en die zijn echt dikke prima. Plus wat al gezegd wordt; vlak de lokatie, temperatuur en je gemoedstoestand niet uit. Mijn ouders kochten in Frankrijk altijd een tankje wijn, die was zo ontzettend lekker vonden ze op de camping. Tankje mee naar huis genomen ook, en daar vonden ze t niet te zuipen. Het moment bepaalt heel erg veel.

Die stroopwafels zijn geen nepperij, je krijgt precies wat je kunt verwachten en je maakt zelf de keuze het voor dat geld te kopen. Gewoon een winkel voor domme toeristen waar er zoveel van zijn, prima voor de economie wat mij betreft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Hier in een middelklein stadje in het Noorden hebben wij ook een stroopwafel tentje gehad, dat waren toch wel erg lekkere stroopwafels. Vers beslag van de wafelpers zodat de caramel die er tussen werd gesmeerd nog smolt.

Je had ook meerdere smaken vullingen.

Als we dan een rondje stad deden haalde we toch vaak ff zo'n wafel, gewoon lekker. Waren ook niet zo gruwelijk duur, geloof 3,50 ofzo.

Die toko is inmiddels wel verdwenen dus echt goed zal het niet gelopen hebben.

Natuurlijk heb je in de supermarkt voor die prijs gewoon een heel pak, maar af en toe iets meer betalen voor iets speciaals aan het einde van een gezellige middag vind ik niet zo'n probleem.

Kan een stroopwafel zijn, vietnamese loempia, schepijsje, whatever. Jaren terug was het allemaal goedkoper maar inflatie heeft ook niet stil gestaan.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Sito schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:53:
[...]

Als we terug gaan naar seizoens-gebonden producten in de schappen en ze buiten het seizoen NIET importeren denk ik dat het een win is op veel gebieden: smaak, kwaliteit, duurzaamheid en kosten.

De enige uitzondering zou de periode van december t/m februari zijn, omdat er dan vrij weinig groenten geoogst kunnen worden.
Dat is zeker een goed punt, de overvloed in onze supermarkten is sowieso overdreven uitbundig.

Ga bijvoorbeeld maar eens naar de Albert Heijn voor een paprika, ik denk serieus dat je kunt kiezen uit 15 soorten. Om maar niet te spreken van andere producten.

Het is natuurlijk fijn als je wat te kiezen hebt, maar de overvloed aan keuze die we tegenwoordig hebben is mijn inziens echt nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:49
FrambozenTaart schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:33:
[...]
Het is natuurlijk fijn als je wat te kiezen hebt, maar de overvloed aan keuze die we tegenwoordig hebben is mijn inziens echt nergens voor nodig.
Veel producten zijn ook onzin, zoals appeltaart mix, pannenkoeken mix etc, dat is gewoon bloem/meel gemixt met wat zout. Je betaald voor het recept dat op verpakking staat en de echt dure ingrediënten zoals eieren moet je zelf nog toevoegen.

[ Voor 7% gewijzigd door HeldereM op 29-08-2024 23:49 ]

• FrambozenTaart
  • Niet online
Het leuke van tomaten is dat ze ook nog vrij simpel te kweken zijn. Al heb je geen tuin of balkon, zelfs op de vensterbank zou je ze kunnen kweken. Pot van een liter of 10-15, wat potgrond en een handje mestkorrels.

Tomatenplanten groeien echt letterlijk als onkruid. Ik heb bijna ieder jaar wel wat tomaatjes in potten staan, dan valt er ook wel eens wat overrijps in de periode wanneer ze veel geven en die komen gewoon tussen de tegels omhoog het jaar erop.

Als je ze begin maart zaait op de vensterbank dan heb je vaak in juni al tomaten en ze gaan wel door met het geven van vruchten tot oktober.

En ja, tomaten van eigen kweek zijn echt veel smaakvoller dan de meeste supermarkt tomaten :Y

• JohanNL
Cartman! schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Je kunt de goedkoopste tomaten en mozzarella kopen maar je kunt ook goede tomaten en buffel mozzarella kopen bij de supermarkt en die zijn echt dikke prima. Plus wat al gezegd wordt; vlak de lokatie, temperatuur en je gemoedstoestand niet uit. Mijn ouders kochten in Frankrijk altijd een tankje wijn, die was zo ontzettend lekker vonden ze op de camping. Tankje mee naar huis genomen ook, en daar vonden ze t niet te zuipen. Het moment bepaalt heel erg veel.

Die stroopwafels zijn geen nepperij, je krijgt precies wat je kunt verwachten en je maakt zelf de keuze het voor dat geld te kopen. Gewoon een winkel voor domme toeristen waar er zoveel van zijn, prima voor de economie wat mij betreft :)
Aan wat voor tomaten moeten we dan denken?
Wil je een beetje ' premium ' tomaten hebben die lekker zoet zijn, dan kom je al snel uit op die honingtomaten zou ik zeggen.
Kosten bij de AH €3,49 voor 180 gram op moment van schrijven...
Buffelmozzarella is ook al snel dubbel zo duur als die koemelk versie, die van ' originele Italiaanse merken ' zijn zomaar nog eens het dubbele ervan.
Met de andere ingrediënten erbij zou ik toch zeggen dat je ook al zomaar op €5 per volledig broodje zit.
Denk dat al die ' extreme prijzen ' bij diverse standplaatsen, restaurants e.d. zogezien nog niet zo gek zijn uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:12
Bij de AH kon je de laatste tijd krassen voor gratis producten. Leuk idee.. echter, als je die producten zoekt, dan sta je voor lege schappen. Zo kan iedereen wel zaken gratis weggeven. Gewoon zorgen dat het niet op voorraad is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
mrc4nl schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

en daarnaast komt er ook veel uit kassen in nederland.Zoals Tomaten en paprika.
heb wel eens in duitsland paprika gekocht, kwam gewoon uit nederland.
Vorig jaar in een Italiaanse supermarkt gezien: Nederlandse tomaten! En die verkochten nog goed ook “want ze zagen er zo mooi uit”. Tot zover de mythe dat Italianen zo kritisch zijn qua eten.

En dan nog de idioterie dat energieverslindende Nederlandse kastomaten worden vervoerd naar een land waar je ze met gratis energie kunt telen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of tot zover de mythe dat alles uit Nederland zo verschrikkelijk slecht is en geen enkele smaak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Frame164 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:56:
Vorig jaar in een Italiaanse supermarkt gezien: Nederlandse tomaten! En die verkochten nog goed ook “want ze zagen er zo mooi uit”. Tot zover de mythe dat Italianen zo kritisch zijn qua eten.
Sissors schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:58:
Of tot zover de mythe dat alles uit Nederland zo verschrikkelijk slecht is en geen enkele smaak heeft.
@Frame164 geeft aan dat vanuit zijn perspectief (N=1) in Italië Nederlandse tomaten goed verkopen omdat ze er goed uitzien. Jij geeft aan dat dit iets zegt over de smaak.

Does not compute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:59:
[...]
Aan wat voor tomaten moeten we dan denken?
Wil je een beetje ' premium ' tomaten hebben die lekker zoet zijn, dan kom je al snel uit op die honingtomaten zou ik zeggen.
Kosten bij de AH €3,49 voor 180 gram op moment van schrijven...
Buffelmozzarella is ook al snel dubbel zo duur als die koemelk versie, die van ' originele Italiaanse merken ' zijn zomaar nog eens het dubbele ervan.
Met de andere ingrediënten erbij zou ik toch zeggen dat je ook al zomaar op €5 per volledig broodje zit.
Denk dat al die ' extreme prijzen ' bij diverse standplaatsen, restaurants e.d. zogezien nog niet zo gek zijn uiteindelijk.
Buffel Mozzarella €1.85: https://www.ah.nl/product...zarella-di-bufala-campana (toevallig deze week nog in de bonus ook)
Tomaten "Tasty Tom" €2.69: https://www.ah.nl/product.../ah-tasty-tom-trostomaten

Dan koop je er nog een lekker brood(je) bij en dan ben je inderdaad misschien 5 euro per broodje kwijt, dan heb je wel echt een heel flink brood ervoor, maar lekker eten/beter kwaliteit kost eenmaal geld. Ook n klein beetje zout op je tomaten doen om de smaak wat meer op te halen. In restaurants doen ze dat immers ook, net als dat overal roomboter doorheen gaat.

En nee, ik vind 5 euro voor een goed broodje helemaal niet gek maar betwijfel of je zo'n broodje in Nederland kunt kopen voor dat geld in de horeca, ik denk eerder minimaal het dubbele.
LordSinclair schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:54:
Bij de AH kon je de laatste tijd krassen voor gratis producten. Leuk idee.. echter, als je die producten zoekt, dan sta je voor lege schappen. Zo kan iedereen wel zaken gratis weggeven. Gewoon zorgen dat het niet op voorraad is.
Hier hadden ze alles ruim op voorraad van de gratis producten. En als er 1 supermarkt met kop en schouders bovenuit steekt qua service is het AH wel. Als het er niet is dan kun je dit gewoon regelen om later te halen. Ook met aanbiedingen, als het op is kun je dit melden en kun je t de week erna met je bonus kaart gewoon alsnog krijgen voor de aanbiedingsprijs. Is je product niet wat je ervan hebt verwacht? Geld terug, no questions asked. Jumbo grijpen ze altijd elk smoesje aan om je niet te hoeven helpen en bij Dirk zijn hier de aanbiedingen van de week op dinsdag al op en dan zeggen ze "ja, op = op, pech gehad, we hebben wel <duurder alternatief> nog ruim op voorraad".

[ Voor 24% gewijzigd door Cartman! op 30-08-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

[...]

@Frame164 geeft aan dat vanuit zijn perspectief (N=1) in Italië Nederlandse tomaten goed verkopen omdat ze er goed uitzien. Jij geeft aan dat dit iets zegt over de smaak.

Does not compute.
Nee hij heeft aan dat blijkbaar Italianen niet zo kritisch zijn op hun eten, immers ze kopen Nederlandse tomaten. Dus dan zouden die Nederlandse tomaten slechter moeten zijn, anders zou het uiteraard niks zeggen over hoe kritisch die Italianen zijn. Compute hij nu wel voor jou?

Immers je kan gewoon kritisch zijn dat het zowel mooi is als lekker smaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 30-08-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Sissors schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:17:
Nee hij heeft aan dat blijkbaar Italianen niet zo kritisch zijn op hun eten, immers ze kopen Nederlandse tomaten.
En nu het tweede deel lezen van wat hij schrijft:
Er is niets gezegd over de mening van Italianen met betrekking tot de smaak. Enkel het esthetische. Nederlandse tomaten kunnen volgens de logica nog steeds slecht smaken, dus geen mythe.

Compute dus nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:21:
[...]

En nu het tweede deel lezen van wat hij schrijft:

[...]

Er is niets gezegd over de mening van Italianen met betrekking tot de smaak. Enkel het esthetische. Nederlandse tomaten kunnen volgens de logica nog steeds slecht smaken, dus geen mythe.

Compute dus nog steeds niet.
Dat is wat ik schrijf? :?

Ik snap je punt niet. Als het een mythe is dat Italianen kritisch zijn op hun voedsel, omdat ze blijkbaar Nederlandse tomaten kopen, dan moet er dus wat mis zijn met de Nederlandse tomaten, anders zou dat geen reden zijn dat het een mythe is dat ze kritisch zijn op hun voedsel.
Enkel het esthetische. Nederlandse tomaten kunnen volgens de logica nog steeds slecht smaken, dus geen mythe.
Dat is toch het hele punt waar het over gaat? De opties zijn:

1. Italianen zijn niet kritisch (immers ze kopen Nederlandse tomaten).
OF
2. Nederlandse tomaten zijn niet zo slecht als hier geclaimd wordt (immers Italianen kopen ze)

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 30-08-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Ik ga een moedige poging doen.

Eerste reactie waarover mijn punt gaat (relevante punt eruit geknipt):
Frame164 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:56:
Tweede reactie (relevante punt eruit geknipt):
@Frame164 zegt dat de mythe dat Italianen niet kritisch zijn op hun eten door de claim dat veel Nederlandse tomaten kopen doordat ze er goed uitzien. Sissors geeft aan dat die mythe mogelijk nog steeds klopt, en dat dezelfde claim gebruikt kan worden om de mythe te weerleggen dat Nederlandse tomaten geen smaak zouden hebben.

Gebaseerd op de claim ("Italianen kopen Nederlandse tomaten omdat ze er goed uitzien") kan je niet stellen dat Nederlandse tomaten wel of geen smaak hebben.

[edit]
Even een zin weggehaald die niet zo vriendelijk over kan komen. Was niet de bedoeling.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 30-08-2024 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Sissors schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

OF
2. Nederlandse tomaten zijn niet zo slecht als hier geclaimd wordt (immers Italianen kopen ze)
Of

3. De beste tomaten gaan naar het buitenland. De mindere blijven in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dus dan kom ik nogmaals erop uit, wat is nu je punt? Dat schreef ik in de eerste post zelf ook al (alleen dan zonder de vervelende sneer die jij er wel bij moest doen). Edit: Die is nu verwijderd :)

Om nog een keer mijn vorige edit erbij te pakken, die je misschien gemist had:

OF
Dus nee, je kan niet stellen dat Nederlandse tomaten smaak hebben omdat Italianen ze kopen, maar wel dat OF ze smaak hebben, OF dat Italianen niet kritisch zijn. Lekker het woordje waar mijn oorspronkelijke reactie mee begon. Het zou ook kunnen dat ze zowel smaak hebben en dat Italianen niet kritisch zijn. Het zou één van beide kunnen zijn, maar het kan niet dat ze geen smaak hebben EN dat Italianen zo kritisch zijn.

Edit: Wat @hneel zegt is ook nog een optie, en zo zijn er natuurlijk wel andere opties ook. Maar ik vond het nogal kort door de bocht dat als je Nederlandse tomaten koopt, je dus niet kritisch bent op je eten. En nu ben ik zelf alles behalve een fijnproever, maar ik merk iig niet dat in het buitenland alles zoveel meer smaak zou hebben gewoon qua groente/fruit dan in Nederland. (Tomaten in Amerika, die hadden pas weinig smaak. Hielp niet mee dat ze één keer nog half bevroren op mijn bord lagen :P )

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 30-08-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Overigens denk ik persoonlijk dat beide kloppen, of iig een kern van waarheid hebben. Ik geloof niet dat Nederlandse groente en fruit zo slecht zijn. En zoals een ander aangaf eerder al: Op vakantie smaakt alles beter.

Tegelijk denk ik ook niet dat mensen in andere landen zulke culinaire goden zijn. Natuurlijk zitten er behoorlijke culturele verschillen. Maar kijk naar Frankrijk, ook een land van fijnproevers. En degene die na Corona letterlijke uren (!!!) in de rij gingen staan om bij McDonalds te kunnen eten. En degene die het concept "Nutella rellen" hebben uitgevonden (rellen bij Nutella die in de aanbieding was en die iedereen wilde hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De Nederlandse supermarkt tros/vlees tomaat is het gehele jaar door minder smaakvol dan lokale markt tomaten in seizoen in (zuid) oost Europa. Net zoals komkommers en paprika.
Ik geloof best dat niet iedereen dat verschil proeft en/of erbij stil staat, ik heb wel een beetje een gevoelige tong en neus.

Echt slecht zijn onze kastomaten niet, het is een stabiel product. Maar ik gebruik bijna altijd geblikte san marzano, daar zit gewoon meer smaak aan dat een met ethyleen gerijpt rood bolletje dat geen tijd en zon heeft gekregen om smaak te mogen ontwikkelen. :)

fwiw: zo'n Italiaanse Italiaan (met ontwikkelde zintuigen) gebruikt ook maar een maandje of 2 verse tomaten als het het gerecht moet dragen. Anno 2024 zullen die daar inmiddels ook wel flink in de minderheid zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
The Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

[...]

Does not compute.
Niet helemaal N=1: bij alle filialen van de supermarktketen in de regio waar ik was lagen de tomaten prominent op de groenteafdeling. Dus niet 1 supermarkt die toevallig een doos NL tomaten had. Het was serieuze business. Ze werden ook aangeprezen omdat ze mooi rond waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:28
Het lijkt of ze geluisterd hebben naar de discussie over stroopwafels hier: Punselie's (maker van de 'KLM-stroopkoeken' met palm/raapzaadolie, welke maar het goedkoopst is) gaat na meer dan 150 jaar stoppen.
https://www.volkskrant.nl...ds-wereldkoekje~bcc4e147/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Of-Aaargh schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:09:
Het lijkt of ze geluisterd hebben naar de discussie over stroopwafels hier: Punselie's (maker van de 'KLM-stroopkoeken' met palm/raapzaadolie, welke maar het goedkoopst is) gaat na meer dan 150 jaar stoppen.
https://www.volkskrant.nl...ds-wereldkoekje~bcc4e147/
Tegelijkertijd:
Nu hoopt hij dat het toch nog lukt om Punselie’s een doorstart te geven. De sociale werkplaats Promen in Gouda is geïnteresseerd in een samenwerkingsverband. ‘Daar zou een nieuwe fabriek kunnen worden opgetuigd’, zegt Punselie. ‘Dan kunnen jonge mensen Punselie’s opnieuw op te kaart zetten.’ Maar om een nieuwe productielijn op te zetten, met duurzame machines, zal een bedrag van 9 miljoen euro op tafel moeten komen.
Hoe zeer ik van mening ben dat palmvet/-olie in Hollandse producten niks te zoeken heeft, zou dat natuurlijk wel een mooi initiatief zijn en een vervolgverhaal geven aan een product met een lange historie.

Het hele vegaan vs ei/melk als ingrediënten, laat mijn kip/ei detector wel afgaan. Is het eerste de reden geweest om dierlijke producten te vermijden, of is het een mooi bijkomend (marketing)voordeel geweest bij een kostenbesparing?

Iets waar ze natuurlijk met de KLM deal wel een heel slimme business case mee hebben gemaakt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cid Highwind op 30-08-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Frame164 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Maar dat is toch helemaal geen vergelijking met de stroopwafel die ter plekke voor je wordt klaargemaakt?
Serieus?

Wordt hooguit ter plekke geassembleerd.
Het deeg is al klaar, de stroop is al klaar. Het enige wat men doet, en dat is ook nog enigszins onhygiënisch, in de buitenlucht wat deegbolletjes in een wafelijzer persen, een klodder stroop er tussen smeren en klaar is de überdure, op-en-top-experience, stroopwafel. :+

Dan heb ik liever een schone, precies geportioneerde uit de fabriek, waar machines de boel verpakken... >:)

Dus, je hebt helemaal gelijk, da's geen vergelijking.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

hneel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Of

3. De beste tomaten gaan naar het buitenland. De mindere blijven in Nederland.
4. Er is in NL wel degelijk keuze in goed en minder goed (qua smaak) tomaten.
Alleen de meeste consumenten zal het worst wezen... En/of proeven het verschil niet. :X

Ben net terug van twee weken vakantie in Noord-Italië. Maar wat daar in de supermarkten ligt is ook lang niet altijd je-van-het. Tomaten waren EN duur, en vaak ook beschadigd. En de smaak was niks bijzonders.

Ook daar ter plekke gold: lokale markten, net zoals hier, verkopen vaak een hogere kwaliteit dan de supermarkten... En vaak goedkoper.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Barrycade

Through the...

Cid Highwind schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Tegelijkertijd:

[...]

Hoe zeer ik van mening ben dat palmvet/-olie in Hollandse producten niks te zoeken heeft, zou dat natuurlijk wel een mooi initiatief zijn en een vervolgverhaal geven aan een product met een lange historie.

Het hele vegaan vs ei/melk als ingrediënten, laat mijn kip/ei detector wel afgaan. Is het eerste de reden geweest om dierlijke producten te vermijden, of is het een mooi bijkomend (marketing)voordeel geweest bij een kostenbesparing?

Iets waar ze natuurlijk met de KLM deal wel een heel slimme business case mee hebben gemaakt :)
Heb je het artikel gelezen? Is een 1 mans toco die toevallig door een simpel koekje te maken die qua dieetwensen overal in valt super handig, hoef je maar 1 soort te laden.

Goudse stroopkoeken waren bekend in Nederland, KLM deelt ook bols jenever uit. Dus tada.

Palm vervangen kan alleen met geharde vetten of dus reuzel of talg waar ze waarschijnlijk vroeger mee werden gemaakt.

Geharde zo'n/raap vetten mwha dan kan je beter palm nemen, die heeft tenminste wat minder hectaren nodig qua yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:27:
Echt slecht zijn onze kastomaten niet, het is een stabiel product. Maar ik gebruik bijna altijd geblikte san marzano, daar zit gewoon meer smaak aan dat een met ethyleen gerijpt rood bolletje dat geen tijd en zon heeft gekregen om smaak te mogen ontwikkelen. :)
Je vergelijkt goedkope verse tomaten met dure ingeblikte tomaten, dat heeft toch geen zin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cid Highwind schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Om duurzaam op je product te kunnen plakken is altijd een mooi marketing voordeel ja.
Het mooiste eraan is dat je daarmee andere aspecten, zoals bepaalde ingrediënten, kunt verdoezelen.
In dit geval twee basis ingrediënten: suiker en geraffineerde bloem.
Toevallig zijn dit twee ingrediënten die onze samenleving enorm ontwrichten, doordat mensen door dit soort producten als stroopwafels er veel en veel te veel van binnenkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Cartman! schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Je vergelijkt goedkope verse tomaten met een dure ingeblikte tomaten, dat heeft toch geen zin 8)7
Klopt. Idealiter zijn de dure geblikte tomaten ook gewoon goedkoop. :+
Minder utopisch maar imho ook prima zou zijn als de verse tomaten duurder maar ook super smaakvol zouden zijn. Duurder lukt wel maar echt veel beter worden ze niet in de supermarkt, een prijzige kas-roma "in seizoen" legt het voor mij af tegen een blikproduct.
M.a.w. Dat is ook deels mijn boodschap, de betere tomaten kan je elders ook op de versafdeling in de supermarkt vinden.

Het kan ook niet echt anders. Wij produceren hier in NL kasgroenten voor de massa (lees: Europa), dat gaat gepaard met geoptimaliseerde processen waar hier en daar een shortcut wordt genomen ten koste van het eindresultaat.
Na een aantal decennia die producten in de supermarkten gehad te hebben weet men hier ook gewoon niet beter meer, je bent ermee opgegroeid...

Nu kan een Italiaans DOP product natuurlijk wat prijziger worden. Je kunt ook vergelijken met een Kroatische tomaat uit Istrië, dus zijn imho ook lekker en kosten daar 4-5 euro/kg in de supermarkt, de Nederlandse ligt na een lange reis ernaast voor 2 euro/kg en Kroatische foodies/kennissen vinden die erg flauw van smaak.

En als ik hier het dubbele of drievoud uitgeef aan verse tomaten voel ik mij genept, want de smaak mis ik dan (vaak) alsnog.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:24

vrotogel

leest vooral mee

Ik denk dat erg veel producenten kiezen voor producten die en / of verslavend zijn (suikers) en vooral door kostenreductie worden ingegeven. Kwaliteit is geen issue. En als een product dan ingrediënten bevat die minder milieuonvriendelijk zijn volgens een meetmethode die toevallig goed uitkomt is dat ineens de reden waarom de receptuur wordt gewijzigd. Ik denk dat marketing ons grootste probleem hier is en de boekhouder ook wel eens een toontje lager mag zingen. Boekhouders en marketeers kosten veel en leveren geen enkele toegevoegde waarde.

De consument is het slachtoffer. Hoge prijzen voor matige tot ronduit slechte kwaliteit.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ook dat. Ik woon midden tussen de kassen. Er wordt enorm gespecialiseerd. Westlandse trostomaatjes zijn enorme smaakbommen. Zal me niets verbazen als daar meer smaak aan zit dan de tomaten van een paar decennia terug. A klasse aardbeien zijn superieur aan alles wat uit het buitenland komt.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Klopt. Idealiter zijn de dure geblikte tomaten ook gewoon goedkoop. :+
Minder utopisch maar imho ook prima zou zijn als de verse tomaten duurder maar ook super smaakvol zouden zijn. Duurder lukt wel maar echt veel beter worden ze niet in de supermarkt, een prijzige kas-roma "in seizoen" legt het voor mij af tegen een blikproduct.
M.a.w. Dat is ook deels mijn boodschap, de betere tomaten kan je elders ook op de versafdeling in de supermarkt vinden.
De goedkope en dure tomaten bij de versafdeling zijn een wereld van verschil, sowieso bij AH, Jumbo en Lidl. Daarnaast kun je verse tomaten en blik tomaten niet 1 op 1 vervangen. Een salade maken met blik tomaten gaat n beetje lastig, op brood is ook verre van ideaal. Vandaar dat ik het een vreemde vergelijking vind, los van t enorme prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Cartman! schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

De goedkope en dure tomaten bij de versafdeling zijn een wereld van verschil, sowieso bij AH, Jumbo en Lidl. Daarnaast kun je verse tomaten en blik tomaten niet 1 op 1 vervangen. Een salade maken met blik tomaten gaat n beetje lastig, op brood is ook verre van ideaal. Vandaar dat ik het een vreemde vergelijking vind, los van t enorme prijsverschil.
Ik vergelijk de dure supermarkt tomaten hier met de prijzige (of zelfs goedkope) verse tomaten in andere landen. En geef specifiek een voorbeeld van Nederlandse en lokale verse tomaten in het zelfde schap in het buitenland. :)
Een shopska of soortgelijk maak ik mede hierdoor bijna nooit, bij gerechten die ik wel vaker maak waar tomaat het geheel hoort te dragen kom ik weg met blik.

fwiw: de goedkope tomaten vind ik dus ook duur, ze kosten alleen wat minder.
Dat geldt voor een hoop vers producten in de supermarkt, het is ontzettend vaak een slap aftreksel van wat het zou kunnen zijn zodat het zo goedkoop mogelijk in massa verkocht kan worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cartman! schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

De goedkope en dure tomaten bij de versafdeling zijn een wereld van verschil...
Soms, maar lang niet altijd: bij dit soort producten zegt de prijs lang niet altijd wat over de smaak/kwaliteit!

De meest smaakvolle tomaten haal ik altijd voor weinig bij onze groenteman. En dat zijn vaak de exemplaren die de 'gewone' consument niet meer wil. Omdat ze cosmetisch wat minder zijn. 8)7
En die krijg ik dan vaak voor een paar euro per kg mee. d:)b

Daarnaast zijn dit nou typisch van die seizoensproducten. In bepaalde jaargetijden zijn specifieke groenten/fruit nou eenmaal smaakvoller en veel betaalbaarder.
Is ook sterk afhankelijk van hoe lang de weg van producent --> consument is.

Zo baal ik altijd enorm als 'onze' groentenman een maand met vakantie is. Dan ben ik veroordeeld tot de supermarkt... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:28

YellowCube

Wait...what?

[...]

Als jij daadwerkellijk statiegeld betaalt voor een beker, je dat niet terug krijgt en daar niks mee doet, dan ben je daar zelf bij.

De concerten en festivals waar ik was claimde in geen enkel geval dat er statiegeld op de beker zit wat je terug krijgt.
Ik kreeg, overal, zonder nog apart te betalen, een muntje bij entree waarmee ik een beker kon halen waar drank in kan.
Die (lege)beker kon ik dan steeds weer inleveren ald ik een nieuw drankje ging halen en dan kreeg ik er, zonder verder extra te betalen voor de beker zelf, een nieuwe gevulde beker voor terug.
Aan het eind gooi je de beker die je hebt weg en heeft het je in feite niks gekost

Het kost je alleen extra als je tussendoor je beker zomaar ergens weg gooit. Dan betaal je extra voor een nieuwe beker als je een drankje koopt.
Echter, het is vaak zo dat je de beker ook bij een recycle inleverpunt weg kan gooien (waar je geen nieuw drankje koopt) en dan krijg je weer zo’n muntje. Etc.

Het idee er van is dat het in ieder geval veel minder rotzooi (bekers) op het festival/concert terrein liggen.
Verder is het klote als er te weinig inleverpunten zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:04
YellowCube schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:46:
[...]

Als jij daadwerkellijk statiegeld betaalt voor een beker, je dat niet terug krijgt en daar niks mee doet, dan ben je daar zelf bij.

De concerten en festivals waar ik was claimde in geen enkel geval dat er statiegeld op de beker zit wat je terug krijgt.
Ik kreeg, overal, zonder nog apart te betalen, een muntje bij entree waarmee ik een beker kon halen waar drank in kan.
Die (lege)beker kon ik dan steeds weer inleveren ald ik een nieuw drankje ging halen en dan kreeg ik er, zonder verder extra te betalen voor de beker zelf, een nieuwe gevulde beker voor terug.
Aan het eind gooi je de beker die je hebt weg en heeft het je in feite niks gekost

Het kost je alleen extra als je tussendoor je beker zomaar ergens weg gooit. Dan betaal je extra voor een nieuwe beker als je een drankje koopt.
Echter, het is vaak zo dat je de beker ook bij een recycle inleverpunt weg kan gooien (waar je geen nieuw drankje koopt) en dan krijg je weer zo’n muntje. Etc.

Het idee er van is dat het in ieder geval veel minder rotzooi (bekers) op het festival/concert terrein liggen.
Verder is het klote als er te weinig inleverpunten zijn.
je krijgt je geld wel terug, maar dan moet je eerst je bekertje inleveren..Staan 50 mensen voor jou..Dan krijg je een muntje terug, die moet je weer bij de kassa inleveren, dan krijg je je geld terug..staat weer een hele rij voor je bij de kassa..
Nee dat werkt niet als je naar huis wilt gaan, dus flikker je het maar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 20:28

YellowCube

Wait...what?

Nvm.

[ Voor 94% gewijzigd door YellowCube op 31-08-2024 12:20 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od7O9YL6oeFS95HDFYuykp1sr2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qvtyLju8AOI2MJ22xerBBs3m.png?f=user_large

Ben ik een zeurpiet als voor mij de term 'naturel' gelijk staat aan puur, oftewel 100% ?

Ik blijf bewust weg van fantasieproducten als 'grillburgers', 'barbecueburgers', 'tomaatburgers', want dan weet je van tevoren dat er allerlei rommel in verwerkt wordt.

Blijkt hier toch ook weer 7% rommel in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hneel schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:58:
[Afbeelding]

Ben ik een zeurpiet als voor mij de term 'naturel' gelijk staat aan puur, oftewel 100% ?
Tja, het vlees blijft niet uit zichzelf als een burger samengeplakt. Wel bijzonder om in grote letters de burgers naturel te noemen, in kleinere letters toe te voegen dat ze toch gekruid zijn en in nog kleinere letters ervoor uit te komen dat er geen kruiden in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

hneel schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:58:
[Afbeelding]

Tja... op zich is het aantal toevoegingen nog wel redelijk c.q. verklaarbaar.
Maar om er dan 'NATUREL' op te zetten vind ik wel een grote misser. ;w
Dus nee, je bent geen zeurpiet.

BTW: ze hadden die naturel burgers wel als deel-vega kunnen verkopen. Er zitten immers plantaardige toevoegingen in! (aardappel, zonnebloemolie) :+

Zo ook gisterochtend:
ik zag dat biologisch gehakt in de aanbieding was bij de Lidl. Heb ff het etiket bekeken, toen dacht, hoezo biologisch? WTF... al die toevoegingen. Stop daar gewoon mee.
Maar oh wacht, dat kan natuurlijk niet, want dan is het niet zo lang houdbaar en/of verkleurt het al in de verpakking. :F
Toen ben ik maar langs de turkse slager gelopen, vroeg om een kg rundergehakt, hij pakte wat runderlappen, draaide die twee keer door de gehaktmolen en voila; that's it!
Gewoon gemalen vlees, punt. :Y

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 08-09-2024 21:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Vorige week teruggekomen uit Italië. Als je daar ham voor op brood koopt krijg je 100% ham.. zalig. Met dat idee eens afgestapt van de goedkope schouderham welke ik normaliter op de tosti plak (76-80% varkensvlees als je geluk hebt) en eens bij de versafdeling wezen kijken, van coburger tot beenham en yorkham, allemaal rond de 85-90% ham met een hoop dubieuze ingrediënten.

Waarom is er in de supermarkt hier niet gewoon “echte” ham te krijgen ipv die bewerkte rotzooi? Of kijk ik gewoon niet goed?

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 08-09-2024 20:51 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer gaarne een beetje AWM niveau te houden hier:
  • Geen uitgebreide discussies over wat het beste merk voor product X is.
  • Maak er geen opsomtopic van van dingen die duurder geworden / gekrompen zijn. Een voorbeeld noemen om je argument te ondersteunen mag uiteraard, maar de post moet meer zijn dan alleen "kijk dit eens duur zijn".