Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@surcharge @de Peer en anderen:
Het onmiddellijk triggeren van een Legionella via NibeGW kan gedaan worden door een wijziging van de "periodic hotwater interval" (entity number.periodic_hw_interval_47051). In een automation eentje ophogen en meteen weer eentje verlagen werkt prima op mijn SMO40. Zoals al eerder gezegd: Het uit/aan van de periodic hotwater increase (entity switch.periodic_hw_47050) zelf werkt niet.

Edit:
Dit nav van deze vraag van mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Hermarcel op 09-12-2025 00:12 ]

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
Ah ja, dat werkt inderdaad ook als ik dat via de warmtepomp zelf doe. Handig om te weten!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@surcharge
Op mijn SMO40 werkt het ook als ik de legionella-run even uit en weer aan zet. Maar dat werkt dus niet via Home Assistant.

• Fearmyflames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-12-2025
Helden! Ik heb bij aan laten sluiten van de warmtepomp nooit een thermostaat mee laten nemen omdat ik dit toch door een HA compatibel iets wilde vervangen. In een domme aanname dat een moderne WP gewoon OpenTherm zou spreken. Dat bleek helaas niet het geval, dus de diyless thermostat 3 heeft een ander thuis gekregen.

Gister heb ik met behulp van dit topic de modbus aansluiting gemaakt. Ik was even verward of ik alles goed had gedaan want de LED ging niet aan (iets wat bij het flashen wel gebeurde) dus ik ben even terug de esphome config ingedoken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  fast_connect: true # Fast connect to connect to my hidden network
  # It is recommended to disable powersave mode on wifi, to make sure the device does not miss UDP requests sent.
  power_save_mode: none
  # The device needs a static IP. Either do that here with the manual_ip node, or do it via another way (router)
  on_connect:
    then:
      - light.turn_on:
          id: status_led
          red: 0%
          green: 100%
          blue: 0%
          brightness: 60%

on_disconnect:
    then:
      - light.turn_on:
          red: 100%
          green: 0%
          blue: 0%
          brightness: 60%
  manual_ip:
    static_ip: ${ip}
    gateway: ${gateway}
    subnet: ${subnet}
    dns1: ${dns1}
    dns2: ${dns2}

light:
  - platform: esp32_rmt_led_strip
    name: "CAN485 Status LED"
    pin: GPIO4
    num_leds: 1
    chipset: WS2812
    rgb_order: GRB
    restore_mode: ALWAYS_ON

(waarschuwing: deze code is gegenereerd met AI, de GPIO pin is geverifieerd via de beschikbare documentatie van lilygo)

Verder ga ik nog even verder graven of ik stroomverbruik uit de WP kan halen via modbus of dat ik toch via een CT clamp van de emporia ga doen. Ik volg dit topic met interesse voor andere relevante sensoren of slimmigheden voor het efficienter gebruiken van stroom overschot van PV/lage stroomprijzen.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-12-2025
@Fearmyflames In plaats van je CT klemmen:

Bij ons staat de thermostaat de gehele dag op 1 temperatuur (en 's winters handmatig op alleen verwarmen, en 's zomers op alleen koelen), dus vergelijkbaar met geen thermostaat.
Ik weet zonder klemmen ook wat onze WP doet: ik heb een stroom-metende plug aan de stekker van de SMO40 zitten, daarmee meet ik eigenlijk de pompsnelheid (en die is afhankelijk van idle/ verwarmen/ warmwater maken), en ik heb ook een watermeter dus ik weet ook wanneer (warm) water verbruikt wordt.
Je boiler is waarschijnlijk groter dan je buffervat, dus eerst warmwater optimaliseren lijkt me het handigst.

• surcharge
@Fearmyflames Laat me weten als je het vindt, ik vond EB100-BE1,2,3 Current, maar die geven alleen het totale stroomverbruik van binnenshuis aan als ik dat combineer met de voltages van de DSMR meter. Daar valt helaas het hele huis onder. Wel handig voor een grove schattig aangezien de autolader daarbij niet mee wordt geteld.

[ Voor 6% gewijzigd door surcharge op 17-12-2025 19:08 ]

• Fearmyflames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-12-2025
@surcharge ik had die currents al gevonden maar ik vermoed dat dat niet accuraat is. Ze zijn bij mij constant op 0.1A en ik kan zien in m'n untracked consumption dat ik flinke pieken heb wanneer de elektra prijs laag is. Ik vermoed dat dat de warmtepomp is want ik heb SPA aanstaan. Nu ik daadwerkelijk ook een climate entity binnen HA heb kan ik zien of de warmtevraag overeen komt met die pieken.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:15
Stroomverbruik uit de wp is niet heel nauwkeurig en alleen een meetplug op de smo mist het echt grotere verbruik van de buitenunit.
Ik heb (zoals veel anderen denk ik) ook een aparte kWh meter van Homewizard in de meterkast op de wp groep en eentje op de groep van het elektrische element.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• wickydude
surcharge schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:04:
@Fearmyflames Laat me weten als je het vindt, ik vond EB100-BE1,2,3 Current, maar die geven alleen het totale stroomverbruik van binnenshuis aan als ik dat combineer met de voltages van de DSMR meter. Daar valt helaas het hele huis onder. Wel handig voor een grove schattig aangezien de autolader daarbij niet mee wordt geteld.
Zit je autolader dan niet in het huis aangesloten? Als het goed is zijn deze spoelen op je hoofdaansluiting gezet, om te voorkomen dat je je hoofdautomaat overbelast. Inclusief autolader.

• surcharge
Daar ben ik niet echt bang voor. De hoofdzekering van binnenshuis is 3x16A, de autolader en zonnepanelen zitten direct op de 3x35A hoofdzekering in de meterkast buitenshuis.

Ik kan dus onbeperkt 3x16A trekken in de schuur. Ik wil wel de huiszekering ook ophogen naar 35A, maar hoe dan ook zal overbelasting dan niet voorkomen.

Ik ben er wel op de harde manier achter gekomen dat de vorige bewoners een smeltzekering van 25A in de houder van 35A geïnstalleerd had. :( En een andere keer dat het huis een eigen zekering had van 3x16A toen ik een keer probeerde te laden via een CEE stopcontact binnenshuis. :+

De vorige bewoners hadden geen zonnepanelen of elektrische auto, dus die betaalden in feite voor niks voor een 35A aansluiting..

• wickydude
Creatief met bedrading… dat is niet echt hoe het normaal zou moeten zitten. Normaliter zou een warmtepomp op een eigen groep gezet worden en de ct spoelen op de hoofdaansluiting. Als je wp op die binnenshuis groep zit, dan ben je wel wat beperkt qua verwarmingsvermogen ook.

• surcharge
Ik woon in een ander land met andere regels. De hoofdmeter zit buiten aan een paal, om van daaruit de spoelen aan te sluiten is lastig, dus die zitten in de hoofdkast van het huis.

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
Mag ik iedereen bedanken voor zijn reacties en adviezen.
Ik heb sinds zondag een 2de hands F2120-20 met SMO40 draaiend om mijn huis te verwarmen. Met behulp van jullie input kon ik onderstaande plaatje maken zodat de warmtepomp gemonitord kan worden. Nu nog grafana installeren zodat ik de trending kan monitoren en morgen nog een Victron energie meter specifiek voor de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvgB2LyOoRx6VOTYcofmMiJOQho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5EYwhLWCUQULH3gD7OMf99Q9.png?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
Hallo,

Ik heb alles momenteel mooi werkend gekregen dankzij dit topic waarvoor dank. Ook het plaatje met de info er in is erg handig, leuk om alles een beetje in de gaten te houden al moet ik het plaatje nog wat aanpassen ( die is volgens mij voor een grond boringspomp waar ik luchtwater heb)

Ik heb ze zo'n beetje alle gegevens kunnen vinden voor monitoring en aansturen, maar eentje niet en dat is graadminuten. Zit deze entiteit er tussen en zo ja weet iemand hoe deze heet? Dg of degree minutes oid kan ik niks vinden.

Dank

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
Ik gebruik deze voor de graad minuten. Er is ook een 32 bits versie maar die werkt bij mij niet. number.degree_minutes_16_bit_43005

Nibe F2120-20 & SMO40 | Victron ESS 3P 8kW 44kWh | 15000WP Fronius | Homeassistant

• jelzie01
ahjwinth schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:05:
Ik gebruik deze voor de graad minuten. Er is ook een 32 bits versie maar die werkt bij mij niet. number.degree_minutes_16_bit_43005
Hi, bij mij staat die er niet tussen helaas. Niks met degree in de naam of oid.

• surcharge
Hij staat bij mij onder configuratie, niet onder sensors.

• jelzie01
surcharge schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:23:
Hij staat bij mij onder configuratie, niet onder sensors.
Inderdaad gevonden, dank heren!
Pagina: 1 2 3 4 Laatste