Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23
V_ger schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Als je dat wil doen graag. Ik heb al 5 installateurs gebeld, maar ben er nog niet in geslaagd om een monteur bij mij thuis te krijgen...

Dit is normaal bedrijf afgelopen dag. 20Hz minimum compressor frequentie tijden verwarmen. De hogere temperaturen zijn voor WW.

[Afbeelding]
Volgens mij is jou hot gas temperatuur wel in lijn met mijn systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8TRqgdY-ouLPZpannnZP5I2Kgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybNyrsQ1o9dW56H0MxcIKoYq.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
De hot gas lijkt wel normaal ja. Maar op de een of andere manier lukt het niet om goed heet water te maken.
Vanmorgen weer storing bij legionella run. Nu met target temp van 57.5 graden.
De compressor toert dan naar min last van 20 Hz, de circulatie pomp toert ook helemaal terug en dan gaat ie in hoge temperatuur alarm.
Het elektrische element komt niet bij.
Leverancier gebeld, maar die zegt niets te kunnen betekenen want buiten garantie en dat ik hem maar op 55 moet zetten en dat dat hoog genoeg is.
Gaat ie een discussie beginnen over de juiste legionella temperatuur en waar de temperatuur sensor in het vat zit.
Weet ik veel, daar waar hij hem zelf heeft geplaatst in het vat wat hij me verkocht heeft.
En hij deed het tot 5 jaar en 1 maand op 60. Toen nog 2,5 jaar op 58 en nu moet ik blijkbaar weer omlaag zetten.
Maar telefonisch kwamen we niet verder, dus misschien moet ik hem maar een aangetekende brief sturen...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:40:
De hot gas lijkt wel normaal ja. Maar op de een of andere manier lukt het niet om goed heet water te maken.
Vanmorgen weer storing bij legionella run. Nu met target temp van 57.5 graden.
De compressor toert dan naar min last van 20 Hz, de circulatie pomp toert ook helemaal terug en dan gaat ie in hoge temperatuur alarm.
Het elektrische element komt niet bij.
Leverancier gebeld, maar die zegt niets te kunnen betekenen want buiten garantie en dat ik hem maar op 55 moet zetten en dat dat hoog genoeg is.
Gaat ie een discussie beginnen over de juiste legionella temperatuur en waar de temperatuur sensor in het vat zit.
Weet ik veel, daar waar hij hem zelf heeft geplaatst in het vat wat hij me verkocht heeft.
En hij deed het tot 5 jaar en 1 maand op 60. Toen nog 2,5 jaar op 58 en nu moet ik blijkbaar weer omlaag zetten.
Maar telefonisch kwamen we niet verder, dus misschien moet ik hem maar een aangetekende brief sturen...
Ik weet niet wat voor sensor het is 4 - 20 mA / 0 -10V. Maar is het zeker dat die sensor correct functioneert?

Heb jij geen principetekeningen van je installatie gekregen? Ik heb een volledige tekening waar alles op staat (zoals 1) de drie (3) vloerverwarming verdelers; 2) de standen van de TA kleppen en de flow die destijds gemeten is op die locaties; 3) instellingen pompen; 4) leiding tussen garage en warmtepomp, etc..). Ik neem aan dat jou installateur het daarop vermeld heeft. Hoe weet jou installateur anders hoe alle systemen gebouwd zijn? Of heeft hij een olifantengeheugen.

Daarnaast ook meerdere tekeningen van de boringen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Ik weet niet wat voor sensor het is 4 - 20 mA / 0 -10V. Maar is het zeker dat die sensor correct functioneert?

Heb jij geen principetekeningen van je installatie gekregen? Ik heb een volledige tekening waar alles op staat (zoals 1) de drie (3) vloerverwarming verdelers; 2) de standen van de TA kleppen en de flow die destijds gemeten is op die locaties; 3) instellingen pompen; 4) leiding tussen garage en warmtepomp, etc..). Ik neem aan dat jou installateur het daarop vermeld heeft. Hoe weet jou installateur anders hoe alle systemen gebouwd zijn? Of heeft hij een olifantengeheugen.

Daarnaast ook meerdere tekeningen van de boringen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Sensor heb ik inmiddels op mijn lijstje met verdachte items gezet. Ik heb al wel de kabel gecontroleerd, daar zie ik geen beschadigingen.
Die sensor zit achter enorm plakkerig isolerend tape, maar ik denk dat ik hem eruit trek. Misschien koop ik er gewoon nog 1 voor vergelijk. Kan hem altijd nog als BT7 aansluiten (temperatuur top boilervat)
Als ik de kabel loskoppel gaat de pomp wel netjes in storing.

Ik heb geen tekeningen (anders dan wat was opgenomen in de offerte), inbedrijfstelling rapport, flow metingen of wat dan ook. Hij heeft wel een olifantengeheugen.

Geen tekeningen van de boringen ook...daar hebben anderen gelukkig ook pas 2x doorheen gegraven. Oh en een gaatje in geboord om te kijken wat het was. Ja meneer, er kwam maar heel weinig vloeistof uit.... Maar dat is al lang geleden hersteld door de grondboorder. Dat is nu niet relevant, wel mooi verhaal.

Ik heb (helaas) geen rechtsbijstandverzekering.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Sensor heb ik inmiddels op mijn lijstje met verdachte items gezet. Ik heb al wel de kabel gecontroleerd, daar zie ik geen beschadigingen.
Die sensor zit achter enorm plakkerig isolerend tape, maar ik denk dat ik hem eruit trek. Misschien koop ik er gewoon nog 1 voor vergelijk. Kan hem altijd nog als BT7 aansluiten (temperatuur top boilervat)
Als ik de kabel loskoppel gaat de pomp wel netjes in storing.

Ik heb geen tekeningen (anders dan wat was opgenomen in de offerte), inbedrijfstelling rapport, flow metingen of wat dan ook. Hij heeft wel een olifantengeheugen.

Geen tekeningen van de boringen ook...daar hebben anderen gelukkig ook pas 2x doorheen gegraven. Oh en een gaatje in geboord om te kijken wat het was. Ja meneer, er kwam maar heel weinig vloeistof uit.... Maar dat is al lang geleden hersteld door de grondboorder. Dat is nu niet relevant, wel mooi verhaal.

Ik heb (helaas) geen rechtsbijstandverzekering.
Geen tekeningen van de boringen en verdeler kan je ook als positief zien. Hier gaven ze aan dat de tekeningen van pas konden komen bij problemen. Bij jou hebben ze zoveel zelfvertrouwen dat ze geen problemen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49
@V_ger Heb je je filters al gecontroleerd? Mogelijk zijn deze vervuild. Als het goed is zijn er 2 bal filters geïnstalleerd. Zeker als je zegt dat er meermaals door de leidingen heen gegraven is de kans groter dat er ook vuil in het systeem is gekomen.

In welke mode werkt je pomp van je CV-circuit, mogelijk draait deze te traag waardoor er onvoldoende koeling is of juist te hard. Als ik temp lux inschakel en de boiler verwarm tot 58C draait de cv pomp tussen de 23 en 35%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
iCrOn schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:52:
@V_ger Heb je je filters al gecontroleerd? Mogelijk zijn deze vervuild. Als het goed is zijn er 2 bal filters geïnstalleerd. Zeker als je zegt dat er meermaals door de leidingen heen gegraven is de kans groter dat er ook vuil in het systeem is gekomen.

In welke mode werkt je pomp van je CV-circuit, mogelijk draait deze te traag waardoor er onvoldoende koeling is of juist te hard. Als ik temp lux inschakel en de boiler verwarm tot 58C draait de cv pomp tussen de 23 en 35%
Die grondboring is toen doorgespoeld door de club die het aangelegd heeft, dat is het issue niet.

Zowel de circulatiepomp als de bronpomp toeren terug. Dus als er een obstructie/teveel weerstand zou zijn, dan zou ik verwachten dat ze juist optoeren. Ik post zo even de grafieken.

OK, dit is alleen de WW legionella run van vannacht. Hij probeert het 3x, maar na 3x invertertemp >110°C kapt ie ermee.
Het electrisch element komt niet bij. Max is 2,4 kW aan het begin van de run.

De grafiek zegt dat de boilertemperatuur BT7 is, maar het is toch echt BT6, ik heb geen BT7, maar dit is wat er in NibeGW zit.

Compressor frequentie is bijna de hele run laag, 20 Hz. Bronpomp begint op 70% en toert terug. Wachtstand van circulatiepomp is 30%, maar die toert terug naar 11%. (ik heb ook al geprobeerd om die vast te zetten op 60% ofzo, maar dan heb ik hetzelfde probleem)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xhuCDUJ1BUKzKXTAsMTPY_wnGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADcOGJTh3A6ehjCybcbGJMjz.png?f=fotoalbum_large

Edit: Plaatje opnieuw geupload, nu met elektrisch vermogen in dezelfde schaal en BT2 supply temperature toegevoegd.

[ Voor 50% gewijzigd door V_ger op 19-10-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
Heeft je systeem een BT2 supply temperature? Zou deze er in zetten ipv de BT25 in die ene laatste grafiek.
Zoveel mogelijk proberen matchen met jouw grafieken. Is wel van een F1255. Dit is tijdens normaal warm water maken niet tijdens legionella run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqRcnhY9KFR0BEC0HXREki-x0s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4JIajgoMrgDCaDLC0UmczjE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DBH5E0CFEL7HUlxzLXQE7ryc2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SkbTGqltEtdH2SjDXZCDVkm9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBoXUcdm0zEJtFqv3I8Y0Bmhdyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5gnY4LzLLRdSS7FfZZ0zeeqh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JWeBN9C0VGCm2_oiMBcIavj_Bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DPWf4L3yNXtCfUNoA0ZXkdNn.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-mYrKxGnWBo6ruJPWdzDyGZmxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2xGs34razYMEtL00iSfcVYw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
iCrOn schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:02:
Heeft je systeem een BT2 supply temperature? Zou deze er in zetten ipv de BT25 in die ene laatste grafiek.
Zoveel mogelijk proberen matchen met jouw grafieken. Is wel van een F1255. Dit is tijdens normaal warm water maken niet tijdens legionella run.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interessant. Ik heb BT2 al toegevoegd. Maar opvallend is dat jouw invertertemperatuur beduidend lager is. Daar zit dan hoogstwaarschijnlijk toch het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Wat ik wel een groot verschil vind, is de inverter temperatuur en condensor out. Bij mij schelen die niet veel van elkaar en bij jou zit daar toch best wel een groot verschil tussen van ongeveer 50C.

Ze hebben schijnbaar 2 types inverters gebruikt in jouw model. Ze zullen niet voor niets op een ander type zijn overgestapt. Inverter type is hetzelfde als de F1255

[ Voor 37% gewijzigd door iCrOn op 19-10-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Als je het oude type bekijkt en het nieuwe zie je wel veel meer ventilatie. Misschien eens kijken of hij zijn warmte nog wel goed kwijt kan. Misschien zit hij vol met stof. Of de tweaker uithangen en er een fan op plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
iCrOn schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:07:
Als je het oude type bekijkt en het nieuwe zie je wel veel meer ventilatie. Misschien eens kijken of hij zijn warmte nog wel goed kwijt kan. Misschien zit hij vol met stof. Of de tweaker uithangen en er een fan op plaatsen.
Maar om erbij te kunnen moet ik heel de compressor module uitbouwen?
Ik heb ook het idee dat ie tegenwoordig op een andere plek zit voor betere koeling.

Maar als dat zo zou zijn, des te meer reden om te zorgen dat Nibe de kosten op zich neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Maar om erbij te kunnen moet ik heel de compressor module uitbouwen?
Ik heb ook het idee dat ie tegenwoordig op een andere plek zit voor betere koeling.

Maar als dat zo zou zijn, des te meer reden om te zorgen dat Nibe de kosten op zich neemt.
Als ze een handleiding hebben betekend dat dan niet dat het een veel voorkomend probleem is. Ik kan mij niet voorstellen dat Nibe voor iedere reparatie in mijn F1245 PC een handleiding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik hem maar eens opengemaakt. Onder de kap zit nog een afdekplaat op het compressor deel. Die heb ik ook eraf gehaald.

Maar hij is nat...en er is rood residu zichtbaar. Dus hij lekt ergens rond de bronpomp een beetje.
Ik zie verder geen stof of iets.

Het ontwerp had wel netter gekund zeg. Loshangende doosjes en kabels...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXs0cpneUZcnH8E0ycJyVxFn9zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0VQ9xwK6nYCVDH1uipV9FYj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtWmHTIKQF2WId-SdY6RixiPKzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A57lOj4xhcflDmaRdjbx3cKE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door V_ger op 19-10-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:39:
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik hem maar eens opengemaakt. Onder de kap zit nog een afdekplaat op het compressor deel. Die heb ik ook eraf gehaald.

Maar hij is nat...en er is rood residu zichtbaar. Dus hij lekt ergens rond de bronpomp een beetje.
Ik zie verder geen stof of iets.

Het ontwerp had wel netter gekund zeg. Loshangende doosjes en kabels...

[Afbeelding]
Dat is zeker geen top ontwerp voor zo'n duur apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:47
Ik heb de NibeGW eindelijk werkend gekregen! Het toekennen van een vast IP-adres heeft het probleem opgelost. Voor de VVM500-serie ben ik nu bezig om alle sensoren inzichtelijk te maken, en ik zal deze later met jullie delen.

Daarnaast zag ik de optie 'Smart Price Adaption'. Is er iemand die al bezig is geweest met het regelen van dynamische energietarieven in de praktijk met HomeAssistent? Ik ben benieuwd naar ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-05 08:23
V_ger schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Compressor frequentie is bijna de hele run laag, 20 Hz. Bronpomp begint op 70% en toert terug. Wachtstand van circulatiepomp is 30%, maar die toert terug naar 11%. (ik heb ook al geprobeerd om die vast te zetten op 60% ofzo, maar dan heb ik hetzelfde probleem)
Zou je naast de actual compressor frequency eens de "desired compressor frequency" erbij kunnen zetten? Benieuwd of hij wel meer vraagt en dat gewoon niet lukt.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Gerbenvl schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Zou je naast de actual compressor frequency eens de "desired compressor frequency" erbij kunnen zetten? Benieuwd of hij wel meer vraagt en dat gewoon niet lukt.
Ik heb target compressor frequency toegevoegd via NibeGW. Kan even duren voordat ik grafieken heb waarin die zichtbaar is.

Zat na te denken, ook voor vervanging van warmtepompen is ISDE subsidie beschikbaar. Als de conclusie nu is dat ik idd 3k+ kwijt ben aan reparatie en Nibe niet te overtuigen is dat dit geen serviceable parts zijn en dus de gehele verwachte levensduur mee zou moeten gaan, dan loont het al bijna om gewoon een nieuwe te kopen...

Slaat natuurlijk nergens op, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59
V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Ik heb target compressor frequency toegevoegd via NibeGW. Kan even duren voordat ik grafieken heb waarin die zichtbaar is.

Zat na te denken, ook voor vervanging van warmtepompen is ISDE subsidie beschikbaar. Als de conclusie nu is dat ik idd 3k+ kwijt ben aan reparatie en Nibe niet te overtuigen is dat dit geen serviceable parts zijn en dus de gehele verwachte levensduur mee zou moeten gaan, dan loont het al bijna om gewoon een nieuwe te kopen...

Slaat natuurlijk nergens op, maargoed.
En mogelijk krijg je ook nog wel wat voor de oude op marktplaats?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Dat schreef ik al :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
big bang schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

En mogelijk krijg je ook nog wel wat voor de oude op marktplaats?
Interesse in een Nibe F1155-12 uit Februari 2017? ;)
- Brakke inverter
- Lek in broncircuit aan pompflens, 1x per seizoen beetje bijvullen.
- 4500 starts (eigenlijk meer, maar ze hebben tijden de garantie ergens de display/besturing vervangen)
- 27000 operating hours (eigenlijk dus meer)
- Waarvan circa 2500 voor warm water

Mods: Dit is een geintje, geen aanbieding.

Note hij doet het overigens wel. Ik heb nu maar als symptoombestrijding de Legionella temperatuur op 55 graden gezet. Kijken of ie dat wel haalt, dat weten we volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Interesse in een Nibe F1155-12 uit Februari 2017? ;)
- Brakke inverter
- Lek in broncircuit aan pompflens, 1x per seizoen beetje bijvullen.
- 4500 starts (eigenlijk meer, maar ze hebben tijden de garantie ergens de display/besturing vervangen)
- 27000 operating hours (eigenlijk dus meer)
- Waarvan circa 2500 voor warm water

Mods: Dit is een geintje, geen aanbieding.

Note hij doet het overigens wel. Ik heb nu maar als symptoombestrijding de Legionella temperatuur op 55 graden gezet. Kijken of ie dat wel haalt, dat weten we volgende week.
Leuke aanbieding. Maar we houden die van ons nog even 13292 operating hours (waarvan 1815 voor warm water) in 11 jaar. :)

Maar eigenlijk heb je gewoon een maandagochtend mode gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:38:
[...]

Maar eigenlijk heb je gewoon een maandagochtend mode gekocht.
Zonder enige twijfel ja. Veel issues gehad die pas na meerdere firmware updates opgelost waren. Monteurs die het niet meer wisten en maar dingen gingen vervangen in de hoop dat dat het was.

Buy a warmtepomp they said...pfff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Gerbenvl schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Nou heel lang hebben we niet hoeven wachten. Ik heb smart price adaptation aanstaan en ivm de lage E-prijs en huisgenoten die de boiler leeggedouched hebben is ie vol aan de bak. Tussendoor even overschakelen op ruimteverwarming.
Opvallend overigens na het einde van de run (dus compressor al uit) dat de thermometers op de vloerverwarmingverdeler inlaat (snel) opliep richting de 40 graden. Maar ik gok dat dat "normaal"is bij overschakelen op idle mode. De warmte die in de leidingen zit moet ergens heen.

De invertertemperatuur loopt op tot zo'n 102 bij een WW temperatuur van 53 met een BT2 van 57.8.
Dit keer dus geen trip op 110. Wel een stijgende lijn.

Tegen het einde van de WW run ontstaat er wel een verschil tussen de actual compressor frequency en de target/requested. Actual blijft 20, target/requested liep op naar 26.

De "compressor slow down reason" was "1".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbGLo6WPkaWxlId-QETqUjpq9uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7N9jtQOXtibLisl95hSlHx3v.png?f=fotoalbum_large

Om even vol on-topic te gaan. Echt supergaaf dat je dit allemaal inzichtelijk kan maken met NibeGW en HA.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 20-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Om even vol on-topic te gaan. Echt supergaaf dat je dit allemaal inzichtelijk kan maken met NibeGW en HA.
Ik had destijds een Modbus 40 aangeschaft, en kan alles inzichtelijk maken in HomeSeer. Jammer genoeg ondersteund de HA add on de Modbus 40 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Ik had destijds een Modbus 40 aangeschaft, en kan alles inzichtelijk maken in HomeSeer. Jammer genoeg ondersteund de HA add on de Modbus 40 niet.
Die vind ik wat aan de prijzige kant. Kan je de modbus entiteiten niet handmatig als sensoren toevoegen aan HA dan?

Of misschien kan je er parallel (ja, dat is niet een officiële in de handleiding van Nibe gedocumenteerde oplossing) een lilygo bordje aan zetten? Volgens mij was dat ding iets van 25 euro en dat geeft me volledig local control. Zowel lezen als schrijven.

Hier zit die lilygo ook parallel aan de RMU40 kamerthermostaat. Draadjes bij elkaar, adereindhulsje er om en hoppa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:22:
[...]

Die vind ik wat aan de prijzige kant. Kan je de modbus entiteiten niet handmatig als sensoren toevoegen aan HA dan?

Of misschien kan je er parallel (ja, dat is niet een officiële in de handleiding van Nibe gedocumenteerde oplossing) een lilygo bordje aan zetten? Volgens mij was dat ding iets van 25 euro en dat geeft me volledig local control. Zowel lezen als schrijven.

Hier zit die lilygo ook parallel aan de RMU40 kamerthermostaat. Draadjes bij elkaar, adereindhulsje er om en hoppa.
Voorlopig blijf ik nog bij HomeSeer en als een integratie niet beschikbaar is draai ik deze in HA. Dat handmatig toevoegen kan wel, maar ik heb er 188.

Die Modbus 40 heb ik er ook goedkoop bijgekregen.

Als de nadelen van HomeAssistant zijn opgelost ga ik misschien wel over. Dit systeem is vanaf 2010 opgebouwd, dus dat migreer ik niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
[...]

Opvallend overigens na het einde van de run (dus compressor al uit) dat de thermometers op de vloerverwarmingverdeler inlaat (snel) opliep richting de 40 graden. Maar ik gok dat dat "normaal"is bij overschakelen op idle mode. De warmte die in de leidingen zit moet ergens heen.
[...]
Ja dit is normaal omdat er nog warmte in het systeem zit en de klep omgaat na de SWW run.
[...]

Tegen het einde van de WW run ontstaat er wel een verschil tussen de actual compressor frequency en de target/requested. Actual blijft 20, target/requested liep op naar 26.
[...]
Ja dit loopt niet altijd perfect synchroon met elkaar.

Vind het wel apart dat je compressor begint op 70hz en later steeds verder terug toert. Bij mij start hij op 70hz en blijft daar gewoon op draaien totdat hij klaar is, maar ik heb een lucht/water pomp. Werkt daar misschien anders. Hoewel je dit bij @iCrOn ook zo ziet. Hij lijkt toch echt terug te toeren vanwege iets en dat zou best de te hete inverter kunnen zijn.

Lijkt me trouwens moeilijk dat hij op 20hz nog 55 graden warm water kan maken? Maar hij komt er gek genoeg wel een heel eind.

Jammer dat je niet zelf kan instellen vanaf wanneer het elektrisch element moet in kicken, anders zou je gewoon tot de temperatuur kunnen blijven verwarmen wat wel lukt. En daarna zelf het element aan zetten. Met Home Assistant en een extern contact valt zoiets misschien wel te maken?

Ik vrees wel dat je inverter levensduur misschien wat korter gaat zijn sowieso omdat hij zo heet wordt. Je zou altijd nog zelf wat kunnen verzinnen om je inverter beter te koelen :-)

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Heeft iemand in de HA integratie de "warmtapwater stoptemperatuur" gevonden?

Deze staat wel op mijn display (SMO 40), maar ik vind hem niet in HA. Ik vind wel de losse stoptemperaturen voor de verschillende comfort standen (eco, normal, luxe). Alleen dat wil ik niet.

"Stoptemperatuur" op het display wordt pas net voor de SWW run gezet en staat altijd goed ongeacht wat voor comfort stand je zit of dat je de periodieke verhoging aan het doen bent.

Iemand deze gevonden?

[ Voor 9% gewijzigd door Gerbenvl op 21-10-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl18663
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 15:26
Gerbenvl schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:52:
Heeft iemand in de HA integratie de "warmtapwater stoptemperatuur" gevonden?

Deze staat wel op mijn display (SMO 40), maar ik vind hem niet in HA. Ik vind wel de losse stoptemperaturen voor de verschillende comfort standen (eco, normal, luxe). Alleen dat wil ik niet.

"Stoptemperatuur" op het display wordt pas net voor de SWW run gezet en staat altijd goed ongeacht wat voor comfort stand je zit of dat je de periodieke verhoging aan het doen bent.

Iemand deze gevonden?
Hallo, ik ben net begonnen met mij Nibe F1155 en de gateway te koppellen. maar ik zag een entity number.stop_temperature_hw_normal_47048 er is ook een lux en eco variant, deze bepalen de stop waarde van het heet water. ik weet dus niet of dat bij de SMO40 deze datapunten hetzelfde zijn.

ik loop tegen het probleem aan dat ik de koel set waarde niet kan terugvinden, in de myuplink is een datapunt 48177 maar die kan ik niet vinden via de GW, deze heb ik nodig om in de zomer de koel temperatuur te zetten boven het dauwpunt. deze staat default op 18 graden, maar deze zomer zijn er dagen geweest waarop het dauwpunt daarboven zat (20 graden), waardoor ik dauwaanslag kreeg. nu heb ik een routine die ieder half uur de dauw temperatuur berekend op het moment dat de passive koeling aan staat, en deze afrond naar boven om te voorkomen dat ik weer dauwaanslag krijg. weet iemand waar ik dat datapunt kan vinden, en of die opgehaad wordt? of hoe ik die kan toevoegen?

[ Voor 27% gewijzigd door nl18663 op 31-10-2024 11:24 ]

Better have knowledge and don't need it, then don't have the knowledge and need it....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
nl18663 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Hallo, ik ben net begonnen met mij Nibe F1155 en de gateway te koppellen. maar ik zag een entity number.stop_temperature_hw_normal_47048 er is ook een lux en eco variant, deze bepalen de stop waarde van het heet water. ik weet dus niet of dat bij de SMO40 deze datapunten hetzelfde zijn.

ik loop tegen het probleem aan dat ik de koel set waarde niet kan terugvinden, in de myuplink is een datapunt 48177 maar die kan ik niet vinden via de GW, deze heb ik nodig om in de zomer de koel temperatuur te zetten boven het dauwpunt. deze staat default op 18 graden, maar deze zomer zijn er dagen geweest waarop het dauwpunt daarboven zat (20 graden), waardoor ik dauwaanslag kreeg. nu heb ik een routine die ieder half uur de dauw temperatuur berekend op het moment dat de passive koeling aan staat, en deze afrond naar boven om te voorkomen dat ik weer dauwaanslag krijg. weet iemand waar ik dat datapunt kan vinden, en of die opgehaad wordt? of hoe ik die kan toevoegen?
Je kan ook bij oplopende buitentemperatuur je minimale watertemperatuur verhogen dmv de koelcurve. Als het buiten 35 graden is maakt ie dan water van 20 of whatever je dan ook instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl18663
V_ger schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Je kan ook bij oplopende buitentemperatuur je minimale watertemperatuur verhogen dmv de koelcurve. Als het buiten 35 graden is maakt ie dan water van 20 of whatever je dan ook instelt.
het is niet altijd zo, vandaar dat ik 'm dynamisch heb gemaakt, het hangt samen met het vochtigheidspercentage en de temperatuur.

Better have knowledge and don't need it, then don't have the knowledge and need it....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl18663
ik heb nog wat extra sensoren bij de ESP gezet, maakt eventueel troubleshooten makkelijker:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Extra sensors
text_sensor:
  - platform: version
    name: NibeGW_sensor ESPhome version
    # Expose WiFi information as sensors.
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: NibeGW_sensor IP
    ssid:
      name: NibeGW_sensor SSID
    bssid:
      name: NibeGW_sensor BSSID
sensor:
  # Uptime sensor.
  - platform: uptime
    name: NibeGW_sensor Uptime

# WiFi Signal sensor.
  - platform: wifi_signal
    name: NibeGW_sensor WiFi Signal
    update_interval: 60min

[ Voor 10% gewijzigd door nl18663 op 31-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl18663
Nu ik alle entiteiten te hebben toegevoegd loop ik tegen 3 datapunten aan die blijkbaar wat vreemde waardes aanleveren, heeft iemand dit ook gehad, of weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Zeker gezien het wel waardevolle informatie is.
het gaat om de volgende:
code:
1
2
3
4
2024-11-01 10:29:44.350 WARNING (MainThread) [nibe.nibe.connection.nibegw] Ignoring coil 43416 value 00000e09 - failed to decode
2024-11-01 10:29:45.347 WARNING (MainThread) [nibe.nibe.connection.nibegw] Ignoring coil 43420 value 00008506 - failed to decode
2024-11-01 10:29:46.353 WARNING (MainThread) [nibe.nibe.connection.nibegw] Ignoring coil 43424 value 00005801 - failed to decode
2024-11-01 11:06:46.714 WARNING (MainThread) [nibe.nibe.connection.nibegw] Ignoring coil 40940 value 9cff9cff - failed to decode

waarvan:
- 43416 aantal startpogingen is
- 43420 totale compressor operatie tijd
- 43424 heet water operatie tijd compressor
- 40940 Degree Minutes

Update:
ik heb er 3 kunnen oplossen (43416, 43420 en 43424) alleen 40940 heeft dit probleem nog
misschien dat iemand anders hier ook tegenaan is gelopen of nog gaat lopen.
de MODBUS40 Word Swap dient enabled te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door nl18663 op 01-11-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
nl18663 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:17:
[...]
maar ik zag een entity number.stop_temperature_hw_normal_47048 er is ook een lux en eco variant, deze bepalen de stop waarde van het heet water. ik weet dus niet of dat bij de SMO40 deze datapunten hetzelfde zijn.
[...]
Ja alleen dat is de stoptemperatuur van die betreffende modus (eco, normaal, luxe). Op mijn scherm zie ik een stoptemperatuur die altijd klopt los van wat er ingesteld staat. Dus als er een periodieke verhoging run is schiet die netjes naar 55 graden. Zet ik hem op eco dan gaat de stop temp naar eco, zet ik tijdelijk op luxe dan gaat die stop temperatuur naar de bijhorende luxe temperatuur.

Die entiteit zoek ik :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gerbenvl op 02-11-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 08:07
Ondanks het fantastisch opening topic en wat extra aanwijzingen in het topic lukt het mij niet om de Nibe Heat Pump integratie aan de gang te krijgen.

Ik heb de Lilygo geconfigureerd volgens GitHub Example, met een static ip.
In ESPHome lijkt alles te werken en de ESPHome integratie laat netjes 1 device en 2 entities zien.

Bij het toevoegen van de intrgratie krijg ik; Error on read request from pump. Verify your `Remote read port` or `Remote address`.. Met, zowel als zonder 'source' gedefinieerd.

In de log van ESPHome zie ik het volgende gebeuren op het moment dat ik probeer te integratie toe te voegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[13:40:51][D][nibegw:043]: UDP Packet with 6 bytes to send
[13:40:51][D][nibegw:062][async_udp]: UDP Packet token data of 6 bytes received
[13:40:51][D][nibegw:043]: UDP Packet with 37 bytes to send
[13:40:52][D][nibegw:043]: UDP Packet with 6 bytes to send
[13:40:52][D][nibegw:096]: Response to address: 0x20 token: 0x69 bytes: 6
[13:40:52][D][nibegw:043]: UDP Packet with 21 bytes to send
[13:40:53][D][nibegw:043]: UDP Packet with 12 bytes to send

Error in de log van HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/nibe_heatpump/config_flow.py", line 218, in async_step_nibegw
    title, data = await validate_nibegw_input(self.hass, user_input)
                  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/nibe_heatpump/config_flow.py", line 117, in validate_nibegw_input
    raise FieldError("Timeout on read from pump", "base", "read") from exception
homeassistant.components.nibe_heatpump.config_flow.FieldError: Timeout on read from pump

HA versie: 2024.10.4
Nibe F1255-6 PC, Firmware 9699 R7

Ik weet niet meer waar ik het nog moet zoeken, wie heeft er nog een pointer voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Gerbenvl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:23:
[...]

Ja alleen dat is de stoptemperatuur van die betreffende modus (eco, normaal, luxe). Op mijn scherm zie ik een stoptemperatuur die altijd klopt los van wat er ingesteld staat. Dus als er een periodieke verhoging run is schiet die netjes naar 55 graden. Zet ik hem op eco dan gaat de stop temp naar eco, zet ik tijdelijk op luxe dan gaat die stop temperatuur naar de bijhorende luxe temperatuur.

Die entiteit zoek ik :)
Lukt me niet om zoiets te vinden. Zelf nu wat gemaakt met een template sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{# Variables #}
{% set hwmode = states('select.hot_water_comfort_mode_47041') %}
{% set starteconomy = states('number.start_temperature_hw_economy_47045') %}
{% set startnormal = states('number.start_temperature_hw_normal_47044') %}
{% set startluxury = states('number.start_temperature_hw_luxury_47043') %}

{# Logic #}
{% if hwmode == "ECONOMY" %}
     {{ starteconomy }}
{% elif hwmode == "NORMAL" %}
     {{ startnormal }}
{% elif hwmode == "LUXURY" %}
     {{ startluxury }}
{% endif %}

En dan een vergelijkbaar iets voor de stop temperatuur.

Alleen de periodieke verhoging mis ik zo. Weet er iemand of je ergens een entity is dat hij periodieke verhoging aan het doen is of gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
@Gerbenvl Periodieke stop temperatuur staat bij mij onder adres: 47046 maar een start adres zal er niet zijn, omdat hij deze start op basis van ingestelde interval.

[ Voor 39% gewijzigd door iCrOn op 03-11-2024 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Kan je je exacte config eens met ons delen?
Pirtkoei schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:59:
Ondanks het fantastisch opening topic en wat extra aanwijzingen in het topic lukt het mij niet om de Nibe Heat Pump integratie aan de gang te krijgen.

In ESPHome lijkt alles te werken en de ESPHome integratie laat netjes 1 device en 2 entities zien.

Bij het toevoegen van de intrgratie krijg ik; Error on read request from pump. Verify your `Remote read port` or `Remote address`.. Met, zowel als zonder 'source' gedefinieerd.

In de log van ESPHome zie ik het volgende gebeuren op het moment dat ik probeer te integratie toe te voegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Error in de log van HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/nibe_heatpump/config_flow.py", line 218, in async_step_nibegw
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/nibe_heatpump/config_flow.py", line 117, in validate_nibegw_input
homeassistant.components.nibe_heatpump.config_flow.FieldError: Timeout on read from pump

Ik weet niet meer waar ik het nog moet zoeken, wie heeft er nog een pointer voor mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 10:43
Pirtkoei schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Error in de log van HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7

Heb je in het menu (5.2.4 van de warmtepomp) modbus aangezet? Staat in stap 5 van de startpost. Dat was bij mij het probleem, ik weet alleen niet meer of ik destijds dezelfde melding kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirtkoei
roltor schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:09:
[...]
Heb je in het menu (5.2.4 van de warmtepomp) modbus aangezet? Staat in stap 5 van de startpost. Dat was bij mij het probleem, ik weet alleen niet meer of ik destijds dezelfde melding kreeg.
Ja en de warmtepomp geeft ook een foutmelding als de LilyGo herstart, dus mijn aanname is dat die communicatie werkt.
SmoothTweaker schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:57:
Kan je je exacte config eens met ons delen?
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
esphome:
  name: nibegw
  friendly_name: NibeGW_F1255-6
  comment: NibeGW_F1255

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: ###
  reboot_timeout: 0s

ota:
  - platform: esphome
    password: !secret ota_password

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  power_save_mode: none

manual_ip:
    static_ip: ###.103
    gateway: ###.254
    subnet: 255.255.255.0
    dns1: ###.162
    dns2: ###.254

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "NibeGW Fallback Hotspot"
    password: !secret wifi_fallback_password

external_components:
  - source: 
      type: git
      url: https://github.com/elupus/esphome-nibe.git
    components: [ nibegw ]

# Set pins required for LilyGo T-CAN485 board
output:
  - platform: gpio
    id: ENABLE_PIN # Enable the chip
    pin:
      number: GPIO19
      inverted: true
    id: SE_PIN # Enable autodirection
    pin:
      number: GPIO17
    id: ENABLE_5V_PIN # Enable 5V pin for RS485 chip
    pin:
      number: GPIO16

# Configure uart that will be used
uart:
  rx_pin: GPIO21
  tx_pin: GPIO22
  baud_rate: 9600

nibegw:

udp:
    # The target address(s) to send data to. May also be multicast addresses.
    target:
      - ip: ###.163
        port: 9990

# List of source address to accept read/write from, may be empty for no filter, but
    # this is not recommended.
    #source:

# Optional port this device will listen to to receive read requests. Defaults to 9999
    read_port: 9970

# Optional port this device will listen to to receive write request. Defaults to 10000
    write_port: 9980

acknowledge:
    - MODBUS40

# Constant replies to certain requests cabe made
  constants:
    - address: MODBUS40
      token: ACCESSORY
      data: [
            0x0A, # MODBUS version low
            0x00, # MODBUS version high
            0x01, # MODBUS address?
      ]

# Some helper functions to restart ESPHome from HA
button:
- platform: restart
  name: Nibegw Restart
- platform: safe_mode
  name: Nibegw Safe Mode Boot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Pirtkoei schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:38:
[...]

Ja en de warmtepomp geeft ook een foutmelding als de LilyGo herstart, dus mijn aanname is dat die communicatie werkt.

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
esphome:
  friendly_name: NibeGW_F1255-6
  comment: NibeGW_F1255

esp32:
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: ###
  reboot_timeout: 0s

ota:
    password: !secret ota_password

wifi:

manual_ip:
    static_ip: ###.103
    gateway: ###.254
    dns1: ###.162
    dns2: ###.254

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "NibeGW Fallback Hotspot"
    password: !secret wifi_fallback_password

external_components:
  - source: 
      type: git
      url: https://github.com/elupus/esphome-nibe.git
    components: [ nibegw ]

output:
    pin:
    pin:
    pin:

uart:
  rx_pin: GPIO21
  tx_pin: GPIO22

nibegw:

udp:
    # The target address(s) to send data to. May also be multicast addresses.
    target:
      - ip: ###.163
        port: 9990

# List of source address to accept read/write from, may be empty for no filter, but
    #source:

# Optional port this device will listen to to receive read requests. Defaults to 9999

# Optional port this device will listen to to receive write request. Defaults to 10000

acknowledge:
    - MODBUS40

constants:
            0x01, # MODBUS address?
      ]

button:
Ik kan zo snel het probleem ook niet vinden in je config. Misschien een paar tips om te proberen:

A) Is het mogelijk om je Firmware te downgraden? Dit type firmware gaf namelijk bij mijn VVM500 ook lees/schrijf problemen.
B) In je config kan je proberen om je source address een vaste waarde te geven
#source:
C) Ik heb mijn reboot_timeout op 120s ipv 0s gezet. Bij 0s was ik mijn LillyGo steeds kwijt.

Hieronder mijn config mocht dit nog helpen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
esphome:
  comment: Nibegw
  platform: ESP32

# General ESPHome setup
api:
  reboot_timeout: 120s

ota:
    password: "Blablabla"

logger:

wifi:
  fast_connect: true # Fast connect to connect to my hidden network
  # It is recommended to disable powersave mode on wifi, to make sure the device does not miss UDP requests sent.
  # The device needs a static IP. Either do that here with the manual_ip node, or do it via another way (router)
  manual_ip:
    # Set this to the IP of the ESP
      static_ip: 192.168.X.94
  # Set this to the IP address of the router. Often ends with 
      gateway: 192.168.X.1
  # The subnet of the network. 255.255.255.0 works for most home networks

# Load nibe component
external_components:
  - source: github://elupus/esphome-nibe

output:
    pin:
    pin:
    pin:

uart:
  rx_pin: GPIO21  # Use actual GPIO pin number instead of D7
  tx_pin: GPIO22  # This is another example pin, replace as necessary

# Configure NibeGW
nibegw:
  udp:
    # The target address(s) to send data to. May be a multicast address.
    # When using Home Assistant: this is your Home Assistant IP.
    target:
      - ip: 192.168.X.152
        port: 9990 #The Nibe Home Assistant integration listens to 9999 by default 

# List of source address to accept data from, may be empty for no filter
    #source:
    #  - 192.168.255.254

acknowledge:
    - MODBUS40

constants:
            0x01, # MODBUS address?
      ]

button:

[ Voor 30% gewijzigd door SmoothTweaker op 03-11-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirtkoei
SmoothTweaker schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:56:
[...]

Ik kan zo snel het probleem ook niet vinden in je config. Misschien een paar tips om te proberen:

A) [...]
B ) [...]
C) Ik heb mijn reboot_timeout op 120s ipv 0s gezet. Bij 0s was ik mijn LillyGo steeds kwijt.
[...]
A en B had ik al geprobeerd idd.
Ik kan C nog proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pirtkoei
Thanks @SmoothTweaker! Je DM zette me op het juiste spoor.

Ik was vergeten de port 9990 van mijn HA container te mappen naar de host... :'(

@serienummer mss iets om in je OP op te nemen om anderen voor deze domme fout te behoeden.

En daarmee kan ik ook zeggen dat de F1255 iig werkt met firmware 9699 R7 en myUplink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Niet helemaal NibeGW gerelateerd, maar ik denk dat de mensen met NibeGW hier ook wel wat aan hebben.

Nibe ondersteund Smart Grid Ready. Smart Grid ready kan vier signalen communiceren middels twee AUX-contacten in de warmtepomp. Deze signalen dienen via een externe regeling aan de warmtepomp gegeven te worden. Met twee contacten kunnen vier standen geactiveerd worden in de warmtepomp. Elke stand beïnvloedt de werking van de warmtepomp welke effect heeft op verwarming, tapwater en zwembad indien aanwezig.

Deze standen levert de NL grid nog niet aan, maar deze kunnen natuurlijk wel softwarematig bepaald worden.

De standen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl6RN5Jn4pZkjFnfQVM8I9bB3iA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76hYOyg8yi6KeAZ4qOYTi63Z.png?f=fotoalbum_large

Voor stand 2 - 4 kan bijvoorbeeld de tarief indicator van Tibber genomen worden (extreem goedkoop, goedkoop, normaal, duur, extreem duur). Aan stand 1 zou ik dan een prijs onder 0 cent kunnen koppelen.

De effecten in de tabel zijn makkelijk te implementeren.

Volgens mij is "HW_stop-waarde vrijgeven" gewoon de stop temperatuur verhogen, of zien jullie hier een andere mogelijkheid voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
In hoeverre is dit anders dan de smart price adaptation? De WP weet de NL prijs al en heeft ook een mate van beïnvloeding die instelbaar is voor ww, verwarming etc. Alleen is (mij) niet duidelijk in hoeverre er wat beïnvloed wordt/wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:54:
In hoeverre is dit anders dan de smart price adaptation? De WP weet de NL prijs al en heeft ook een mate van beïnvloeding die instelbaar is voor ww, verwarming etc. Alleen is (mij) niet duidelijk in hoeverre er wat beïnvloed wordt/wat het effect is.
Ik heb geen idee in hoeverre dat anders is aangezien ze niet open zijn over smart price adaption. Verder heb ik mijn warmtepomp al heel lang en dus geen verbinding met het internet. Die tabel kan ik wel makkelijk configureren, danwel in Node-RED of het Home Automation systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
iCrOn schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:10:
@Gerbenvl Periodieke stop temperatuur staat bij mij onder adres: 47046 maar een start adres zal er niet zijn, omdat hij deze start op basis van ingestelde interval.
Ja en helaas kan ik nergens vinden dat hij dan een verhoging aan het doen is. Nah goed, wat ik nu heb werkt behalve bij een verhoging en behalve als er een programma is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-05 12:07
V_ger schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:54:
(beetje laat ;))
Maar dit SG Ready kan gebruikt worden om je eigengebruik van zonneenergie te vergroten. Het nederlandse net werkt er niet mee.
HIermee kan je omvormer (of in mijn geval een relaisbox die aan HA gekoppeld is) een paar contacten sluiten en daarmee een seintje aan je WP geven dat er stroom over is en hij harder mag gaan werken. SPA is er wel aan gerelateerd maar niet hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalnietemin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-05 20:22
Wat fantastisch dit @serienummer , super cool! Ik ga hiermee aan de slag om verder te kunnen ontwikkelen met slimme sturing (zie mijn initiële post op: Nibe Warmtepomp met smart home functionaliteit). Vraagje tav het plaatje, kun je daarbij aangeven en welke registers wat zijn op het plaatje? Ik ga straks ook zo’n plaatje maken en doen het iets uit te breiden met de systeem componenten die ik heb en ben even op zoek naar welke registers wat is. Groet en nogmaals hartelijk dank voor dit fantastische werk!

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 15:00
[b]Pirtkoei in "Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW"

@serienummer mss iets om in je OP op te nemen om anderen voor deze domme fout te behoeden.

En daarmee kan ik ook zeggen dat de F1255 iig werkt met firmware 9699 R7 en myUplink.
Ik stuur even een prive bericht met de vraag om wat details. Dan zal ik het gelijk verwerken in de post.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
@serienummer : ik heb mijn LilyGo ESP32 ontvangen en wilde ermee aan de slag gaan. Echter bij de eerste stap, zodra ik op de ESPHome integratie toevoegen klik dien ik een host in te voeren (zie screenshot). Enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMazrR6bpJZxDyubqBTRXMV7N38=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e7a4A67o7fADpoZiDUkTjzJa.png?f=user_large

Vervolgens lees ik hier: https://community.home-as...ains-an-api-line/622078/2 dat ik daar het IP-adres in dien te tikken van het ESP device. Alleen die heb ik nog niet, het koppelen met wifi is pas verderop in het proces (vanaf stap 2)?

Zojuist even een volledige clean install gedaan van Home Assistant en meteen als eerste de ESPHome integratie proberen toe te voegen, ik krijg weer meteen de melding: "Voer de verbindingsinstellingen van je ESPHome node in." Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7-SQDiuOaUycVckjwdKwk1RU_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvg5PSFMN2TvThy9eCVQU1oc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door desalnietemin op 21-12-2024 20:59 ]

Nibe F1145-15 EXP | PCM42 koeling | KV300 buffervat vloerverwarming | VPA300 boilervat | UKV20 500L buffervat zwembad + ELK9(kW) elek.backup element | POOL40 | 80L E-boiler | NibeGW voor HASS MODBUS koppeling | Zon-PV: 23,49 kWP + SE25K Solaredge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 17:49
desalnietemin schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:31:
@serienummer : ik heb mijn LilyGo ESP32 ontvangen en wilde ermee aan de slag gaan. Echter bij de eerste stap, zodra ik op de ESPHome integratie toevoegen klik dien ik een host in te voeren (zie screenshot). Enig idee?

[Afbeelding]

Vervolgens lees ik hier: https://community.home-as...ains-an-api-line/622078/2 dat ik daar het IP-adres in dien te tikken van het ESP device. Alleen die heb ik nog niet, het koppelen met wifi is pas verderop in het proces (vanaf stap 2)?

Zojuist even een volledige clean install gedaan van Home Assistant en meteen als eerste de ESPHome integratie proberen toe te voegen, ik krijg weer meteen de melding: "Voer de verbindingsinstellingen van je ESPHome node in." [Afbeelding]
Zie mijn post uit juli:
Met het volgen van de handleiding in TS is het gelukt deze te koppelen en uit te lezen.
Als aanvulling op de handleiding:
- In stap 1 wordt gesproken over de ESPhome integratie, maar dit gaat over de add-on .
- Bij het aanpassen van de code was het noodzakelijk om ook source IP aan te passen naar het IP adres van de warmtepomp, anders kon de home assistant NIBE integratie geen verbinding maken.

Je moet dus de add-on ESPHOME installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
@desalnietemin
Begrijp ik dat het installeren van de addon/integratie van ESPHome niet lukt?
Laat maar even weten.

Deze handleiding is gemaakt in maart 2024. Er zijn veel updates geweest. Het kan zijn dat hier dingen in zijn veranderd waardoor deze handleiding niet meer helemaal klopt. Mogelijk kan dit de oorzaak zijn.

Ik zal een keer tijd reserveren om hier naar te kijken. Maar dan in het nieuwe jaar ergens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Hoi @darasta en @serienummer , hartelijk dank voor het meedenken en jullie snelle reacties!

@darasta wat bedoel je met "Met het volgen van de handleiding in TS" (Met TS?), bedoel je de handleiding die @serienummer heeft gemaakt o.b.v. de start van dit topic?
Ik zie nu inderdaad het verschil, in de handleiding staat om naar:

1. Instellingen en dan Apparaten en diensten te gaan en dan rechtsbeneden op "integratie toevoegen" te klikken en dan ESPHome te kiezen. -> dit werkt niet (dan verschijnt direct het scherm waarbij he het IP-adres van je ESP device moet intikken.

2. De juiste stap is inderdaad via de add-ons. Dus menu: Instellingen - Add ons en dan in het add-ons rechtsbeneden klikken op Add-on winkel". Dan ESPHome intikken en de ESPHome device builder kiezen en die installeren.

Zie screenshots. @serienummer mogelijk kun je dit nog aanpassen in je startpost en handleiding (maar eerst genieten van de feestdagen;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXFrbFikvvZG_xYG5x-G7HrkC3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gh1ZroBVoIiMnt9ASmOP78YZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOiFGVK2kj7YDt3dy0RV9ek-2X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNAWYowEfkz5BvxZpi5rcTMh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga hier even verder mee en laat weten als het gelukt is. @darasta ik zal je 2e punt (- Bij het aanpassen van de code was het noodzakelijk om ook source IP aan te passen naar het IP adres van de warmtepomp, anders kon de home assistant NIBE integratie geen verbinding maken.) ook even meenemen in de test. Zelf heb ik een Nibe F1145-15 EXP (water-water) warmtepomp.

Hartelijk dank en fijne dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
desalnietemin schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:25:
Hoi @darasta en @serienummer , hartelijk dank voor het meedenken en jullie snelle reacties!

@darasta wat bedoel je met "Met het volgen van de handleiding in TS" (Met TS?), bedoel je de handleiding die @serienummer heeft gemaakt o.b.v. de start van dit topic?
Ik zie nu inderdaad het verschil, in de handleiding staat om naar:
Goed opgemerkt.
Ik ga het aanpassen.
Zal in de kerstvakantie wel doorgevoerd worden.

Dank je wel

Edit: Typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrten
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 22:35
Weet iemand toevallig of er een sensor is die aangeeft wanneer het filter vervangen/schoongemaakt moet worden? Mijn warmtepomp geeft om de zoveel maanden een filteralarm, maar ik zie dit niet terug in `sensor.alarm_45001` (blijft gewoon 0). Is hier een andere sensor voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstraat
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:27
The_FrankO schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:16:
Ik sta op het punt om een LilyGo bordje te bestellen om uiteindelijk aan te sluiten op een SHB10. Dit model staat echter niet op de lijst met ondersteunde modellen.

Is het eenvoudig om zelf zo’n configuratie te maken, zijn die er al?
Heb ik verder nog iets nodig?
Ben jij hier verder meegegaan? Ik heb ook een Nibe SHB10 en zou deze ook wel willen uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dijkstraat schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Ben jij hier verder meegegaan? Ik heb ook een Nibe SHB10 en zou deze ook wel willen uitlezen.
Ja, ik heb de stappen gevolgd uit de openingspost. Het ESPHome stuk was even uitzoeken omdat ik HA in een docker container draai.
Volgens mij heb ik voor de SMO 40, of SHK200S, gekozen al apparaat. In Home Assistant krijg je zo’n 1300 entiteiten 8)7 een enkele ervan geeft werklijk waardes. Uiteindelijk voldoende om een beeld van de werking te krijgen :)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:52

FTL

Het werkt allemaal fantastisch hier. Sinds vorige week ook mijn smo 40 met f2040 gekoppeld.

Binnenkort ga ik een automation toevoegen en vroeg me af of iemand weet hoe ik forceert dat hij aan de wtw/hotwater begint ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
FTL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:54:
Het werkt allemaal fantastisch hier. Sinds vorige week ook mijn smo 40 met f2040 gekoppeld.

Binnenkort ga ik een automation toevoegen en vroeg me af of iemand weet hoe ik forceert dat hij aan de wtw/hotwater begint ?
Ik heb de START & STOP temperature per 'hot water select mode' ingesteld en wanneer er voldoende zonne-energie wordt opgewerkt dan trigger ik de one time increase naar luxery. Normale modus is 48-52 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

SmoothTweaker schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Ik heb de START & STOP temperature per 'hot water select mode' ingesteld en wanneer er voldoende zonne-energie wordt opgewerkt dan trigger ik de one time increase naar luxery. Normale modus is 48-52 graden.
Dat wil ik ook graag. Begint hij dan meteen met warm water produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
FTL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Dat wil ik ook graag. Begint hij dan meteen met warm water produceren?
De START - STOP functionaliteit start alleen als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt.
Indien gekozen voor de one time naar luxery gaat hij direct verwarmen naar de 55 graden (lux setting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
SmoothTweaker schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:17:
[...]

De START - STOP functionaliteit start alleen als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt.
Indien gekozen voor de one time naar luxery gaat hij direct verwarmen naar de 55 graden (lux setting).
Mits hij op die tijd in de modus eco of normaal staat, en de BT6 onder de 55 graden is. Als hij uit staat blijft ie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
SmoothTweaker schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Doet ie dat dan enkel op de compressor?
Ik ben bang dat mijn warmtepomp (F1255) bij het luxe programma het elektrische element gaat gebruiken, net als bij de legionella run. Het element verbuikt bij mij ongeveer 5 kW. Mijn zonnepanelen leveren niet zo veel op (3,6 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Bij Luxe zal hij ook het element gebruiken, bij mij iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Is er in te stellen dat hij juist het E element moet gebruiken? Mijn inverter is gaar en ik kan met de compressor niet hoger dan 55. Als ik hoger instel voor bijvoorbeeld legionella preventie klapt ie eruit op hoge inverter temperatuur. De inverter klapt eruit voordat het E element inschakelt.

Edit: Geen garantie en >3K kosten om te fixen.
@roltor , bij die van mij kan je het max vermogen van de E heating instellen. Dus als 5kw teveel is...

[ Voor 21% gewijzigd door V_ger op 14-01-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
V_ger schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:41:
Is er in te stellen dat hij juist het E element moet gebruiken? Mijn inverter is gaar en ik kan met de compressor niet hoger dan 55. Als ik hoger instel voor bijvoorbeeld legionella preventie klapt ie eruit op hoge inverter temperatuur. De inverter klapt eruit voordat het E element inschakelt.

Edit: Geen garantie en >3K kosten om te fixen.
@roltor , bij die van mij kan je het max vermogen van de E heating instellen. Dus als 5kw teveel is...
Bij mijn sensor in de woonkamer kan ik instellen of de pomp op 'Auto' 'Handmatig' of 'Add. heat only' werkt, bij de bedrijfsstand. Misschien is die laatste alleen met het element?

Ik heb inmiddels in home assistant gevonden hoe ik het maximale vermogen in kan stellen, bedankt voor de tip! :)

[ Voor 7% gewijzigd door roltor op 14-01-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 53645714n
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:33
Add. heat only betekent inderdaad 'additional heat only'. Je gebruikt dan de compressor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
53645714n schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:11:
Add. heat only betekent inderdaad 'additional heat only'. Je gebruikt dan de compressor niet.
Ja, maar ook niet voor de verwarming. Dat lijkt me nu wat minder handig. Ik wil eigenlijk de WWtemperatuur in kunnen stellen vanaf waar ie het element gebruikt ipv de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Volgens mij is dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 20:44
Ik heb gisteravond na wat gestoei NibeGW geïnstalleerd en gekoppeld aan mijn

Nibe F1253-6 PC EM
- ingesteld in Home Assistant als F1255

De meeste entities zijn disabled, ik heb nu wel:
- een thermostaat die ik kan bedienen
- actuele temperatuur bij RMU
- voorraadvat temperatuur

Hoe zou ik er voor kunnen zorgen dat de rest van de entities ook goed gaat functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
GewoonWatSpulle schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:27:
Ik heb gisteravond na wat gestoei NibeGW geïnstalleerd en gekoppeld aan mijn

Nibe F1253-6 PC EM
- ingesteld in Home Assistant als F1255

De meeste entities zijn disabled, ik heb nu wel:
- een thermostaat die ik kan bedienen
- actuele temperatuur bij RMU
- voorraadvat temperatuur

Hoe zou ik er voor kunnen zorgen dat de rest van de entities ook goed gaat functioneren?
Vanuit de settings > integrations > Nibe, kun je een lijst met entities openen. Hier zie je ook welke gedisabled zijn. Die kun je dan handmatig enablen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 20:44
Ah! Ze zijn disabled by default, ergens logisch met deze aantallen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
SmoothTweaker schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Zou je de automation die je hiervoor gebruikt willen delen? Ik wil dit ook gaan instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FTL

FTL

Ik post de mijne ook even, goede ideeën zijn altijd welkom!

Idee is: bij overproductie SG-Ready pin gedrag nadoen, wanneer je SG-Ready zou gebruiken zet hij de volgende parameters: Offset +2 en LUXURY WTW.

Ik bereken gemiddelde van 10 minuten over fase 3 teruglevering.
Regel is, bij overproductie van > 1,2kWh voor meer dan 5 minuten en OFFSET staat op 0 zet dan OFFSET op 2 en WTW op LUXURY.

Andersom zelfde soort regel gemaakt, wanneer ik meer dan 5 minuten 2kWh gebruik over gemiddelde over fase 3 van 10 m en OFFSET is 2 dan zet ik OFFSET = 0 en WTW op NORMAL

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: "Overproductie - start: Offset 2 and LUXURY"
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.production_l3_averaged
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
    above: 1.2
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: number.heat_offset_s1_47011
    above: -1
    below: 1
actions:
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: "2"
    target:
  - action: select.select_option
    data:
      option: LUXURY
    target:
      entity_id: select.hot_water_comfort_mode_47041
mode: single

Nibe's SG Ready implementatie die ik naboots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRA0CHCQkqk3MxgQddvkQwOV4l8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/GNvoobLaV4pFcAuDxKG3cBQz.webp?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door FTL op 20-01-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Dankjewel @FTL !
Ik ga hier komende week eens mee aan de slag.
FTL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:19:

Idee is: bij overproductie SG-Ready pin gedrag nadoen, wanneer je SG-Ready zou gebruiken zet hij de volgende parameters: Offset +2 en LUXURY WTW.

Regel is, bij overproductie van > 1,2kWh voor meer dan 5 minuten en OFFSET staat op 0 zet dan OFFSET op 2 en WTW op LUXURY.

Andersom zelfde soort regel gemaakt, wanneer ik meer dan 5 minuten 2kWh gebruik over gemiddelde over fase 3 van 10 m en OFFSET is 2 dan zet ik OFFSET = 0 en WTW op NORMAL

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
triggers:
    entity_id:
    for:
conditions:
actions:
    data:
    target:
    data:
    target:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

Geen dank, het is ook maar mijn eerste opzet en sta ook over voor suggesties en slimmigheden.
Heb het helaas allemaal nog niet kunnen testen, hopelijk dit voorjaar.

Ik voorzie vooral tweaks in de getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalnietemin
Mijn eerste setup is gelukt. Zie screenshot.

Aangezien ik wat problemen heb (het buffervat voor de vloerverwarming wordt niet warm) ben ik als eerste stap begonnen met het in kaart brengen van mijn huidige installatie incl. de huidige sensoren (in de warmtepomp en erbuiten).

Next steps voor mijn "projectje warmtepomp":

- het toevoegen van enkele aanvullende temperatuur sensoren aangezien er geen sensoren zitten in mijn buffervat voor de vloerverwarming wil ik in ieder geval de BT71 (retour vloerverwarming buffer naar warmtepomp) aansluiten. Tevens ga ik de boiler-top (BT7) aansluiten (tbv optiamlisatie warmtapwater). Ik heb op Ali enkele 10kOhm temperatuursensoren besteld, even kijken of dat gaat werken.

- Daarna verdere analyse problematiek en zodra ik de boel stabiel heb draaien dse ambitie om slim te gaan sturen o.b.v. prijzen i.c.m. zon-PV (stuur nu enkel via Nibe Smart Price Adaption).

Verdere tips die ik nog mee wil geven:

- Ergens las ik iemand die in de ESPHome code een api: reboot_timeout: 120s toegevoegd had. Als ik dat doe dan verlies ik op onregelmatige momenten de modbus verbinding.

- Als je, net als ik, een water-water warmtepomp hebt dan is het wel handig om een entiteit aan te maken om de Delta-T van je bron te gaan meten die idealter tussen de 3-7 graden dient te liggen (als de compressor draait). Dat kun je doen via menu: helper-temp[late-template een sensor. De yaml code die ik gebruik:
{{ states('sensor.eb100_ep14_bt10_brine_in_temp_40015')|float(0) - states('sensor.eb100_ep14_bt11_brine_out_temp_40016')|float(0) }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ugd4yx93dsvnx5RHxHZzZ3_0ZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/txCfLy3HzQI6NkZQ2MmciBBe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-05 13:29
desalnietemin schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:31:
Mijn eerste setup is gelukt. Zie screenshot.

Aangezien ik wat problemen heb (het buffervat voor de vloerverwarming wordt niet warm)
Je hebt een voor mij onbekende layout rondom je buffervat. Wat is het doel van die pomp daar? Water buiten het vat om pompen? Of water in een rondje door je vat pompen?
- Als je, net als ik, een water-water warmtepomp hebt dan is het wel handig om een entiteit aan te maken om de Delta-T van je bron te gaan meten
Ik ben zelf niet zo bekend met W-W warmtepompen, maar hoort het water uit de bron niet warmer te zijn dan het water de bron in?

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
Hoi @gaafst , hartelijk dank voor je reactie.
Per abuis had ik in mijn tekening de pijlen van mijn bron verkeerd staan. Je hebt helemaal gelijk. De uitgaande temperatuur is altijd kouder dan ingaand (behalve in de zomer als de warmte weer de grond in wordt gestopt via de passieve koelmodule).
- Bronvloeistof uit (BT11) in de tempratuur van de bronvloeistof UIT de warmtepomp en ingaande de bron
- Bronvloeistof in (BT12) in de tempratuur van de bronvloeistof uit de bron INGAAND de warmtepomp

De Grundfos Magna 32-100 pomp zit op de leiding die het warme-water naar vloerafgiftesysteem in het woonhuis rondpomp. Aangezien mijn warmtepomp in de technische ruimte in een schuur staat dient er aardig wat water rondgepompt te worden. De pomp die standaard in de Nibe zit had daar onvoldoende capaciteit voor.

Inmiddels heb ik waarschijnlijk al de oorzaak gevonden van mijn issue (dat het buffervat van de vloervwarming niet opgewarmd wordt). Dat is dat enkele vloerverdelers open blijven staan. Er blijft dus continu flow/warmtevraag vanuit de vloerverdelers in de de woning gevraagd worden. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Hoe bedoel je dat het buffervat niet opgewarmd wordt? Die heeft als het goed is dezelfde temperatuur als je aanvoer temperatuur naar de vloer, dat kan eigenlijk niet anders aangezien het water er gewoon langs loopt.
En open verdelers op de vvw is heel normaal, als je op lage temperatuur direct uit de wp de vloer in gaat.

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-05 13:29
desalnietemin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:23:
De Grundfos Magna 32-100 pomp zit op de leiding die het warme-water naar vloerafgiftesysteem in het woonhuis rondpomp.
Als het aangesloten is zoals in je tekening lijkt me dat niet ok. Daar zit de pomp in een lus (rechtboven, rode lijn over het vat en terug door het vat).

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
gaafst schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Als het aangesloten is zoals in je tekening lijkt me dat niet ok. Daar zit de pomp in een lus (rechtboven, rode lijn over het vat en terug door het vat).
De installateur komt binnenkort ik ga het eens goed checken en laat nog wat weten. 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
triggers:
    entity_id:
    for:
conditions:
actions:
    data:
    target:
    data:
    target:

[Afbeelding]
Hoi @FTL ,

Ik was even benieuwd of je nog stappen hebt kunnen zetten met het zetten van setpoints op de Nibe (zoals het verhogen van de stooklijn) wanneer je overproductie Zon-PV hebt?

Zelf heb ik een Nibe F1145 en die heeft helaas geen ondersteuning voor het rechtstreeks koppelen van omvormers via SunSpec (zoals de S-serie). D.w.z. zeggen dat ik een EME 20 zou moeten plaatsen om (link: https://professional.nibe...tieblad%20-%20FEB2021.pdf).

Nu ben ik aan het afwegen of het de moeite waard is om een EME 20 aan te schaffen (Link Nibe SME 20: https://professional.nibe...tieblad%20-%20FEB2021.pdf). De simpele module kost namelijk aardig wat en het lijkt er namelijk op dat er niks te configureren valt in de mate waarin de warmtepomp gebruik maakt van de Zon-PV opbrengsten. In de documentatie staat:
a) CV-systeem stooklijn +1
b) Warmtapwatertemperatuur boiler verhoogt “tijdelijk luxe stand”
C) zwembadtemperatuurregeling +1.

Als ik rechtstreeks zou gaan sturen door het zetten van de registers (via Home Assistant) dan kan ik de stooklijnen nog meer omhoog zetten en volgens mij kan ik zelf de Warmtapwatertemperatuur (BT6) zelf zetten. Die EME 20 lijkt dus erg beperkt t.a.v. de mogelijkheden voor sturing vanuit HAS.

Het lijkt me te gek als we met een aantal enthousiastelingen wat slimme HAS sturingscode kunnen ontwikkelen om het overschot van Zon-PV maximaal zelf te gebruiken (voor WP:Warmte/koude, evt. laadpunt en stroomvreters: wasmachine/vaatwasser/droger) In het geval de warmtepomp zou dat betekenen maximale energie in de buffervaten te stoppen en de passieve koeling laten draaien in de zomer.
Via dit artikel: https://topsectorenergie....Futurelab_Open_HEM_nu.pdf (pag. 12/12) las ik iets over integratie van energie management in HAS middels: https://flexmeasures.io/ (open source). Iemand daar ervaring mee?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

desalnietemin schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Ik was even benieuwd of je nog stappen hebt kunnen zetten met het zetten van setpoints op de Nibe (zoals het verhogen van de stooklijn) wanneer je overproductie Zon-PV hebt?
Zeker. Heb de basis zeker draaien.
Ik heb 3 fase, mijn WP zit op fase 3. Omvormer zit ook op alle drie de fases.
Heb een P1 kabel op de slimme meter

1. Ik heb een helper gemaakt die de gemiddelde van terugleveren op fase 3 berekend over 5 minutes.
2. Ik heb een helper gemaakt die de gemiddelde van consumptie op fase 3 berekend over 5 minutes.
3. Ik heb een helper gemaakt die de gemiddelde van productie van de zonnepanelen berekend over 5 min

Al deze gemiddelden om te zorgen dat een wolk of tijdelijk dip geen directe aanpassing oplevert.

Start overproductie:
Bij productie > 500 watt EN stooklijn offset is 0, zet stooklijn op 2 en wtw op luxe EN zet de graadminuten op -240 (trigger direct stoken)

Einde overproductie
Bij consumtie > 1kWh OF zonnepalen productie onder 1500watt en offset is 2, zet offset op 0, wtw op eco en graadminuten op +100

En dit lijkt enorm goed te werken tot nu toe. Kan alleen nog niet echt goed testen omdat de ene dag niet op de andere lijkt. Qua temp, zon en douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamarain
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:42

Ik probeer dit te bereiken door pins op de LilyGO T-CAN485 als output te gebruiken voor de AUX op de Nibe, geconfigureerd als SG Ready input A en SG Ready input B. Nu moet ik uitzoeken hoe ik dat in Home Assistant tevoorschijn krijg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
output:
    pin:
    pin:
    pin:
    id: SG_READY_OUTPUT_A
    pin:
      number: GPIO32
    id: SG_READY_OUTPUT_B
    pin:
      number: GPIO33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Calamarain Pas op met rechtstreeks verbinden van een ESP32 output met een aux-ingang. Er hoort een relais tussen. De WP test of de contacten van dat relais open of gesloten zijn door, via een spanningsdeler, een spanning op de aux-ingang aan te bieden. Het zou me niet verbazen als die spanning 12 Volt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamarain
Dank voor de waarschuwing! Ik heb SG ready low price mode nu permanent aanstaan. Met Home Assistant schakel ik dat voor verwarming en tapwater aan en uit (dat kan wel via Modbus).

Ik heb het aangezet door een permanent draadje op AUX2 (X6:11-12).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aQuDyeIzec_hbVcBxSMrMjQWeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1crvWrROMqF0ZZAhWXKHduP.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
Ik ga een Shelly 1 gebruiken om te schakelen tussen SG Ready low price mode en SG Ready overcapacity mode.

[ Voor 8% gewijzigd door Calamarain op 24-03-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

Calamarain schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:42:
[...]

Ik probeer dit te bereiken door pins op de LilyGO T-CAN485 als output te gebruiken voor de AUX op de Nibe, geconfigureerd als SG Ready input A en SG Ready input B. Nu moet ik uitzoeken hoe ik dat in Home Assistant tevoorschijn krijg.
Dat wou ik in eerste instantie ook - maar nu via can heb ik veel meer controle over alle instellingen en kan ik zoveel ik wil tweaken.

Maar inderdaad; zou het via een relais doen in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38
Sinds kort overgestapt naar KPN, ik heb nog een brak modem waarbij je de IP ranges niet kan instellen |:(
Het gevolg is dat mij HA in een andere range zit, ik moet NibeGW gaan vertellen welk IP dat is maar hoe? Ik ga liever niet alles opnieuw installeren.
Anders moet ik maar wachten tot KPN een nieuwe firmware pusht, zodat ik de IP range kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Jimster schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:15:
Sinds kort overgestapt naar KPN, ik heb nog een brak modem waarbij je de IP ranges niet kan instellen |:(
Het gevolg is dat mij HA in een andere range zit, ik moet NibeGW gaan vertellen welk IP dat is maar hoe? Ik ga liever niet alles opnieuw installeren.
Anders moet ik maar wachten tot KPN een nieuwe firmware pusht, zodat ik de IP range kan instellen.
Ik heb bericht dat ik vannacht een nieuwe FW krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
John245 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb bericht dat ik vannacht een nieuwe FW krijg.
Ik nog niet helaas. Sinds 7 maart aangesloten. Hoe lang zit je al bij KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
@Jimster al sinds 2002 bij KPN

[ Voor 78% gewijzigd door John245 op 25-03-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamarain
FTL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Dat wou ik in eerste instantie ook - maar nu via can heb ik veel meer controle over alle instellingen en kan ik zoveel ik wil tweaken.

Maar inderdaad; zou het via een relais doen in dit geval
Wat bedoel je precies? Het aansturen van SG Ready is toch niet beschikbaar via Modbus? (Uitlezen wel.) Of op een elegantere manier dan met een vast draadje en een Shelly wel?

(Sorry als ik iets over het hoofd zie, ik heb deze draadjes op GoT pas gevonden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Update:
Ik ga een Shelly 1 gebruiken om te schakelen tussen SG Ready low price mode en SG Ready overcapacity mode.
Om dat te kunnen doen moet je dus twee relais gebruiken.
Let op dat er geen spanning op mag komen te staan. Je moet alleen een of twee contacten sluiten.
Zet je er spanning op dan loop je kans je regelaar te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Jimster schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:15:
Inmiddels een oplossing gevonden.
In HA bij ESPHome, kies voor Edit, daar het nieuwe IP van HA toevoegen. Vervolgens deze d.m.v. de 3 puntjes opnieuw (draadloos) installeren op het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamarain
wickydude schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Om dat te kunnen doen moet je dus twee relais gebruiken.
Let op dat er geen spanning op mag komen te staan. Je moet alleen een of twee contacten sluiten.
Zet je er spanning op dan loop je kans je regelaar te slopen.
Ik heb het zo opgelost, en dat werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ps_LIJly61XcyVmRNf0eiFQ8pH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4J93GX7jBi2yreBBba6RYQp.jpg?f=fotoalbum_large

In Home Assistant heb ik op input A de Shelly 1 Plus, op input B het draadje (altijd aan).
En sg_ready_heating_48282 en sg_ready_hot_water_48284 lopen via Modbus. Als je die beide uitzet, zoals op de afbeelding, is het dus niet alsof SG Ready uitstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoktAcnNsJ2SfVPnAJ0iom15e_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z8f1PUGNM93KZynqm9i4RFtL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalnietemin
FTL schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:04:
[...]

Zeker. Heb de basis zeker draaien.
Ik heb 3 fase, mijn WP zit op fase 3. Omvormer zit ook op alle drie de fases.
Heb een P1 kabel op de slimme meter

1. Ik heb een helper gemaakt die de gemiddelde van terugleveren op fase 3 berekend over 5 minutes.
2. Ik heb een helper gemaakt die de gemiddelde van consumptie op fase 3 berekend over 5 minutes.
3. Ik heb een helper gemaakt die de gemiddelde van productie van de zonnepanelen berekend over 5 min

Al deze gemiddelden om te zorgen dat een wolk of tijdelijk dip geen directe aanpassing oplevert.

Start overproductie:
Bij productie > 500 watt EN stooklijn offset is 0, zet stooklijn op 2 en wtw op luxe EN zet de graadminuten op -240 (trigger direct stoken)

Einde overproductie
Bij consumtie > 1kWh OF zonnepalen productie onder 1500watt en offset is 2, zet offset op 0, wtw op eco en graadminuten op +100

En dit lijkt enorm goed te werken tot nu toe. Kan alleen nog niet echt goed testen omdat de ene dag niet op de andere lijkt. Qua temp, zon en douchen
Wat super cool @FTL !

Kun je mogelijk de helpercodes delen? Ik ben er nog niet zo handig in. Door een fietsongeluk heb ik afgelopen vrijdag mijn heup gebroken waardoor ik de komende weken moet gaan revalideren en wel wat meer tijd heb om zo nu en dan achter mijn laptop te kruipen en ermee aan de slag te gaan.

Is je warmtepomp op 1 fase aangesloten? Ik heb een 15kW warmtepomp en die is op 3-fasen aangesloten dus zal ik iets andere berekeningen moeten maken.

Hoe heb jij je setpoints voor consumptie (> 1 kWh) en productie (<1500w) bepaald?

Verder vroeg ik me nog af hoe/waar je de graadminuten kunt zien? Maw hoe weet je dat -240 de trigger is dat ie moet gaan verwarmen? Of is dat altijd?

Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar je bent met een mooi en waardevol stukje ontwikkeling bezig waar ik graag op aansluit om mee te bouwen. Zeker met de zomer in aantocht :*)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:24
Calamarain schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb het zo opgelost, en dat werkt.

[Afbeelding]

In Home Assistant heb ik op input A de Shelly 1 Plus, op input B het draadje (altijd aan).
En sg_ready_heating_48282 en sg_ready_hot_water_48284 lopen via Modbus. Als je die beide uitzet, zoals op de afbeelding, is het dus niet alsof SG Ready uitstaat.

[Afbeelding]
Haal je de voeding voor de Shelly gewoon uit de warmtepomp? Hoeveel Volt levert de warmtepomp?
Pagina: 1 2 3 Laatste