Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:04
Ik rijd inmiddels al twee maanden niet meer in de Polestar 4, hij gaat echt verkocht worden. En dat gaat me helaas heel veel geld kosten qua afschrijving. Een auto die mij € 87.000 (inclusief winterset) heeft gekost, is in de handel nog maar € 52.000 waard. Er staan meerdere modellen met dezelfde specificaties al maanden te koop voor € 67.000. Terwijl mijn auto nog geen jaar oud is en minder dan 6.000 kilometer heeft gereden.

Toch blijf ik het jammer vinden, want ik vind de Polestar 4 een prachtige auto, zowel van buiten als van binnen. Over smaak en persoonlijke voorkeur valt niet te twisten, maar ik snap de keuze van @Niltag helemaal.

Edit: ingekort, ik val teveel in herhaling. :+

[ Voor 70% gewijzigd door GuiltyNL op 29-09-2025 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• podloot
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-09 07:53
apart zulke verschillende belevingen - komende maand ruil ik mijn Polestar 2 performance om voor ene Polestar 4 en ik heb er toch veel zin in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:04
podloot schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:53:
apart zulke verschillende belevingen - komende maand ruil ik mijn Polestar 2 performance om voor ene Polestar 4 en ik heb er toch veel zin in ;)
Ik ook, ergens november mag mijn P2 LE omgeruild worden voor mijn P4. Lekker aan het aftellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Inmiddels rijd ik zo'n 7 weken in de Polestar 4 en hieronder mijn bevindingen tot nu toe:

1. Vreemd stroompedaal gedrag
De auto reageert niet of nauwelijks bij de eerste millimeters van het stroompedaal intrappen. 1 millimeter verder en de auto schokt vooruit. Voor mij heeft "stapvoets" inschakelen dit verholpen, omdat de auto dan zelf begint te rollen en je nooit met die eerste millimeters van het stroompedaal te maken krijgt. Ik lees hier overigens verder nooit wat over, dus blijkbaar is het voor de meeste mensen geen issue.

2. Niet altijd functionerende deurgrepen
De deurgrepen openen en sluiten circa 3 van de 10 keer niet met de Digital Key (iPhone). Bij gebrek aan een geluidje dat de auto vergrendelt heb je dit vaak niet eens door. Gelukkig krijg je na verloop van tijd een notificatie dat je auto nog ontgrendeld is. Dan kun je hem via de app alsnog sluiten. Maar in theorie zou je auto in de tussentijd al leeggeroofd kunnen zijn.

3. Geen laadstatus notificaties
De auto stuurt geen notificatie naar je telefoon wanneer het laden start, onderbroken of klaar is. Om te weten of je uberhaupt nog wel aan het laden bent moet je actief de app openen en daar in kijken of alles nog goed gaat. Eén van de basis functies die vrijwel elke elektrische auto heeft, bizar dat Polestar dit niet heeft. Gelukkig heb ik geen laadproblemen ervaren (tot nu toe enkel aan publieke laadpalen en Tesla Superchargers geladen) en het is fijn dat hij met 22kW kan laden.

4. Elke keer weer het profiel laden
Veruit mijn grootste irritatie aan de auto is dat circa 7 van de 10 keer bij het instappen het systeem nog moet opstarten en je profiel opnieuw ingeladen wordt. Na pak hem beet 20 seconden staat dan je entertainment pas gereed om te gebruiken. Je digitale achteruitkijkspiegel, achteruitrijcamera en 360 view werkt wel al meteen, ze zijn gelukkig zo slim geweest dit volledig los te koppelen van het Android Automotive OS. Maar het duurt dus vaak even voordat je je muziek kunt starten of een adres kunt ingeven in je navigatie. In tegenstelling tot problemen bij anderen, laadt hij bij mij wel altijd het juiste profiel in (die gekoppeld staat aan mijn Digital Key). Maar dat is dit bijna elke keer weer opnieuw gaat inladen voelt echt enorm onnodig en levert irritaties op vanwege de vertragingen die het oplevert. Het komt zelfs voor dat als je de auto uitstapt voor een boodschapje van 1 minuut, bij terugkomst de auto wéér helemaal moet opstarten. Bizar.

5. Gevaarlijke vertraging in achteruitrijcamera
Op dit moment zit er een merkbare vertraging in het beeld van de achteruitrijcamera. Het beeld loopt achter, of slaat een paar frames over. Dit heeft bij mij tijdens het parkeren al meermaals tot een bijna-botsing geleid. Bij een auto zonder achterruit is het enige dat echt nooit en te nimmer mag falen de achteruitrijcamera. Die faalt op dit moment echter hard en dit zou wat mij betreft de absolute nummer 1 prioriteit bij Polestar moeten zijn om ASAP op te lossen.

6. Instabiele CarPlay
Apple CarPlay verbindt niet altijd automatisch. Ongeveer 7 van de 10 keer gaat het goed, de overige keren moet je handmatig naar het bluetooth menu om daar even op het CarPlay icoon te klikken waarna hij zal verbinden. Ik heb een shortcut naar de bluetooth instellingen in het startscherm gezet waardoor ik dit vrij snel kan doen. Hierdoor is het geen enorm groot issue meer voor me, maar het verdient wel aandacht van Polestar vind ik.

7. Windgeruis
Het windgeruis aan bestuurderszijde vanaf circa 90 km per uur was voor mij tegen het onacceptabele aan. Ik ben ermee naar de dealer gegaan en zij gaven aan dat ze er een "TJ" van hadden, wat voor Technisch Journaal zou staan. Dit betekende dat het een bekend probleem was bij dit model waar een hele specifieke oplossing voor toegepast kan worden: Hercalibreren van de zijruit. Dit hebben ze dan ook gedaan en ik moet zeggen dat het windgeruis er inderdaad mee verminderd is. Desalniettemin is het geruis (zij het in mindere mate) nog steeds flink aanwezig en ik ben bang dat het niet beter gaat worden dan het nu is. Dat is wel echt zonde van deze verder juist zo stille auto, maar ik ga er proberen mee te leven.

Zo.

Ik realiseer me dat dit een flinke lijst met negatieve punten is, maar ik moet ook zo eerlijk zijn om te vermelden dat ik het verder een heerlijke auto vindt. Tevens zijn er een aantal punten die ik hier in het topic voorbij heb zien komen die bij mij naar tevredenheid werken:

1. De capacitive buttons op het MY2025 stuur zijn verre van ideaal, maar werken gewoon prima bij mij
2. De Pilot Assist vind ik op gelijke hoogte met de Autopilot van Tesla, ik heb hier geen enkele problemen mee en gebruik het daarom op de snelweg eigenlijk continu.

Verder waarover iedereen het volgens mij wel eens is: De auto ziet er mooi uit, zit lekker, rijdt goed. Het is een fijne reisauto want eenmaal opweg zit je als een koning en zoef je heerlijk over de weg.

[ Voor 4% gewijzigd door joblamie op 30-09-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Niltag schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:44:
Dank voor alle reacties en het delen van ervaringen tot dusver. Ik rij sinds 2021 in de PS2 en ben langzaam aan het oriënteren op de opvolger. Ik vind de PS2 een fijne auto om in te rijden maar als ik er eerlijk naar kijk vind ik hem niet de 60k waard die hij heeft gekost. En als ik zie waar ze nu voor te koop staan dan is de afschrijving ook echt gigantisch. Vanaf het begin veel software issues die later wel minder zijn geworden maar niet weg zijn (nog steeds vaak wegvallend geluid, apps die afsluiten en het scherm dat opnieuw opgestart moet worden). Daarnaast is het bereik echt belabberd met structureel 23-27 kWh/100km. Onlangs reed ik met een collega naar Brussel en terug in zijn ID.4 en hoe fijn is dat dat je dan niet hoeft te laden op de terugweg.

Ik was enthousiast toen ik zag hoe mooi de PS4 eruit ziet. Helaas heb ik na het lezen van dit topic definitief besloten hem niet als optie mee te nemen. Als je een auto least kan ik me best voorstellen dat je wat dingen voor lief neemt maar als je >60k voor een auto betaalt dan mag er toch gewoon helemaal niks mis mee zijn? Ik snap niet dat men dit uberhaubt overweegt te accepteren. Als je nieuwe iphone om de haverklap reboot of andere gekkigheden heeft dan geef je hem toch ook terug aan apple? Ik vind het van de zotte dat we al deze software issues maar moeten accepteren.
Even een korte reactie en misschien beetje offtopic. Maar ik was ook rijder van het eerste uur in de XC40P8. De allereerste EV van Volvo en het is algemeen bekend dat die ruim 5 jaar geleden eigenlijk nog niet klaar was om de markt op te gaan maar ze moesten wel. Dus accepteerde Volvo/Geely dat er nog flink wat werk aan de winkel was. En hoewel de auto vanaf dag 1 wel fantastisch reed had ik ook behoorlijk veel problemen. Veelal softwarematig maar ook wel een aantal andere zaken. Ik voelde me oprecht een proefrijder.

Wat ik begreep was dat met de eerste Polestar 2 versie niet anders, ook logisch aangezien het onderhuids exact dezelfde auto is. Maar nu wil het dat ik net een maand geleden mijn modelyear 2026 Polestar 2 in ontvangst heb genomen. Juist een bewuste keuze want na de eerste pak um beet 2 matige jaren (en een wagen die gewoon erg matig presteerde) vond ik het qua rijden wel echt de beste auto ooit (de XC40 heb ik het nog over). Na 2 proefritten in de Polestar 2 verkoos ik die boven MY26 Volvo EC40 (alternatieven waren de Xpeng G6/Renault Scienic Etec/BYD Sealion).

Vanaf de aflevering Polestar 2 echt top! Geen storingen, fouten of grotere issues. Met de nieuwe hardware is het systeem razendsnel en stabiel. Wat een verschil met 5 jaar terug toen ik de XC40 kreeg. Enige issue wat ik heb is in NL standaard 3G (BE/FR/ES gelijk LTE) dus daar staat een afspraak voor. Maar verder echt zwaar te vreden incl. een lange roadtrip richting noord/oost Spanje.

Mijn punt is dat het eigenljjk niet helemaal eerlijk is om een oud en vooral eerste model te vergelijken met de wagens die er nu staat. Volvo/Polestar/Geely leren natuurlijk ook. Al zeg ik er ook gelijk bij dat je daarom bij de PS4 wel meer stabiliteit en lerendvermogen mag verwachten. Ik heb de PS4 ook proefgereden en vond het een prachtige auto om te zien en ook qua rijden eigenlijk niks gemerkt. Maargoed, dat was een ritje van amper een uur en zegt dus weinig.

Zijn er bij de PS3 dan ook zoveel issues?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:14
Juancho schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:58:
Zijn er bij de PS3 dan ook zoveel issues?
Ja. De P3 was lange tijd zeer onbetrouwbaar. Een van mijn collega's heeft er van de 5 maanden slechts 2 maanden in kunnen rijden, de overige tijd stond de auto bij de Volvo-dealer. Maar ook hij rijdt inmiddels weer blij rond, de laatste software-update heeft veel verholpen.

Over mijn P4 ben ik erg tevreden. Ik heb 'm sinds maart en er staat inmiddels 27k op de teller. Natuurlijk heb ik ook softwareproblemen (bv traag opstarten infotainment, lage framerate achteruitrijcamera) en wensen voor de software maar de laatste twee updates hebben veel verbeteringen gebracht. Zo vond ik Pilot Assist in eerste instantie ronduit gevaarlijk maar inmiddels gebruik ik deze dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53

MaxxMark

HT is Tof!

joblamie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:16:
Inmiddels rijd ik zo'n 7 weken in de Polestar 4 en hieronder mijn bevindingen tot nu toe:

1. Vreemd stroompedaal gedrag
De auto reageert niet of nauwelijks bij de eerste millimeters van het stroompedaal intrappen. 1 millimeter verder en de auto schokt vooruit. Voor mij heeft "stapvoets" inschakelen dit verholpen, omdat de auto dan zelf begint te rollen en je nooit met die eerste millimeters van het stroompedaal te maken krijgt. Ik lees hier overigens verder nooit wat over, dus blijkbaar is het voor de meeste mensen geen issue.
Nochtans heb zowel ik, als een ander hier over geschreven :)

Zie: MaxxMark in "Het grote Polestar 4 Topic".

Overigens wel helemaal eens met jouw conclusie dat het zeer irritant is!

Ik vind Creep (stapvoets) geen goed alternatief. Een van de belangrijkere redenen dat ik niet voor een Volvo ben gegaan is omdat daar Creep niet uit te zetten is :(

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53

MaxxMark

HT is Tof!

joblamie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:16:

Tevens zijn er een aantal punten die ik hier in het topic voorbij heb zien komen die bij mij naar tevredenheid werken:

1. De capacitive buttons op het MY2025 stuur zijn verre van ideaal, maar werken gewoon prima bij mij
2. De Pilot Assist vind ik op gelijke hoogte met de Autopilot van Tesla, ik heb hier geen enkele problemen mee en gebruik het daarom op de snelweg eigenlijk continu.

Verder waarover iedereen het volgens mij wel eens is: De auto ziet er mooi uit, zit lekker, rijdt goed. Het is een fijne reisauto want eenmaal opweg zit je als een koning en zoef je heerlijk over de weg.
Aanvullend vind ik het goed om dit te lezen! Dit lijkt te bevestigen wat ik ook bemerkte bij het doen van mijn proefrit.

De nieuwere versies van de P4 (mijn proefrit was in een MY2025 met 3 letterig beginnend kenteken, dus relatief nieuw, maar geen MY2026) lijken een aantal zaken te hebben opgelost die in eerdere versies nog wel zaten. Dat stemt mij gerust tav mijn P4 die medio november komt.

Het enige wat mij een beetje zorgen baart is het windgeruis. In de proefrit weinig van gemerkt, maar las er hier wel meer over. Hopelijk helpt het calibreren van de ramen inderdaad mocht het probleem onverhoopt optreden.

Saillant detail is dat een buurman bij mij in de straat van een P2 Launch Edition naar een P2 MY2025 (of 2026) is gegaan. Hij gaf ook al aan dat veel dingen die in de Launch edition 'middelmatig' waren, nu gewoon volledig weg zijn. Het is dus duidelijk dat ze zeker wel leren en dat (helaas) niet alles met software op te lossen is.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Timmy schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:13:
[...]

Ja. De P3 was lange tijd zeer onbetrouwbaar. Een van mijn collega's heeft er van de 5 maanden slechts 2 maanden in kunnen rijden, de overige tijd stond de auto bij de Volvo-dealer. Maar ook hij rijdt inmiddels weer blij rond, de laatste software-update heeft veel verholpen.

Over mijn P4 ben ik erg tevreden. Ik heb 'm sinds maart en er staat inmiddels 27k op de teller. Natuurlijk heb ik ook softwareproblemen (bv traag opstarten infotainment, lage framerate achteruitrijcamera) en wensen voor de software maar de laatste twee updates hebben veel verbeteringen gebracht. Zo vond ik Pilot Assist in eerste instantie ronduit gevaarlijk maar inmiddels gebruik ik deze dagelijks.
Ah ja ik herken dat nog van de video's van Chris Rifa, wellicht bekend. Die vond de auto zelfs levensgevaarlijk. Volgens mij daarna wel een geupdate versie wederom getest en toen was het een stuk beter. Toch jammer dat het blijkbaar lastig blijkt dit in 1x goed af te leveren. Vooralsnog, en ik klop het gelijk af, heb ik nog geen issues met de PS2.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:36
Ga in December over van een Volvo XC40 P8 naar een PS4 Storm LRDM met Plus, Pro en Pilot. Zie er naar uit!

P8 to P4

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste