Inmiddels rijd ik zo'n 7 weken in de Polestar 4 en hieronder mijn bevindingen tot nu toe:
1.
Vreemd stroompedaal gedrag
De auto reageert niet of nauwelijks bij de eerste millimeters van het stroompedaal intrappen. 1 millimeter verder en de auto schokt vooruit. Voor mij heeft "stapvoets" inschakelen dit verholpen, omdat de auto dan zelf begint te rollen en je nooit met die eerste millimeters van het stroompedaal te maken krijgt. Ik lees hier overigens verder nooit wat over, dus blijkbaar is het voor de meeste mensen geen issue.
2.
Niet altijd functionerende deurgrepen
De deurgrepen openen en sluiten circa 3 van de 10 keer niet met de Digital Key (iPhone). Bij gebrek aan een geluidje dat de auto vergrendelt heb je dit vaak niet eens door. Gelukkig krijg je na verloop van tijd een notificatie dat je auto nog ontgrendeld is. Dan kun je hem via de app alsnog sluiten. Maar in theorie zou je auto in de tussentijd al leeggeroofd kunnen zijn.
3.
Geen laadstatus notificaties
De auto stuurt geen notificatie naar je telefoon wanneer het laden start, onderbroken of klaar is. Om te weten of je uberhaupt nog wel aan het laden bent moet je actief de app openen en daar in kijken of alles nog goed gaat. Eén van de basis functies die vrijwel elke elektrische auto heeft, bizar dat Polestar dit niet heeft. Gelukkig heb ik geen laadproblemen ervaren (tot nu toe enkel aan publieke laadpalen en Tesla Superchargers geladen) en het is fijn dat hij met 22kW kan laden.
4.
Elke keer weer het profiel laden
Veruit mijn grootste irritatie aan de auto is dat circa 7 van de 10 keer bij het instappen het systeem nog moet opstarten en je profiel opnieuw ingeladen wordt. Na pak hem beet 20 seconden staat dan je entertainment pas gereed om te gebruiken. Je digitale achteruitkijkspiegel, achteruitrijcamera en 360 view werkt wel al meteen, ze zijn gelukkig zo slim geweest dit volledig los te koppelen van het Android Automotive OS. Maar het duurt dus vaak even voordat je je muziek kunt starten of een adres kunt ingeven in je navigatie. In tegenstelling tot problemen bij anderen, laadt hij bij mij wel altijd het juiste profiel in (die gekoppeld staat aan mijn Digital Key). Maar dat is dit bijna elke keer weer opnieuw gaat inladen voelt echt enorm onnodig en levert irritaties op vanwege de vertragingen die het oplevert. Het komt zelfs voor dat als je de auto uitstapt voor een boodschapje van 1 minuut, bij terugkomst de auto wéér helemaal moet opstarten. Bizar.
5.
Gevaarlijke vertraging in achteruitrijcamera
Op dit moment zit er een merkbare vertraging in het beeld van de achteruitrijcamera. Het beeld loopt achter, of slaat een paar frames over. Dit heeft bij mij tijdens het parkeren al meermaals tot een bijna-botsing geleid. Bij een auto zonder achterruit is het enige dat echt nooit en te nimmer mag falen de achteruitrijcamera. Die faalt op dit moment echter hard en dit zou wat mij betreft de absolute nummer 1 prioriteit bij Polestar moeten zijn om ASAP op te lossen.
6.
Instabiele CarPlay
Apple CarPlay verbindt niet altijd automatisch. Ongeveer 7 van de 10 keer gaat het goed, de overige keren moet je handmatig naar het bluetooth menu om daar even op het CarPlay icoon te klikken waarna hij zal verbinden. Ik heb een shortcut naar de bluetooth instellingen in het startscherm gezet waardoor ik dit vrij snel kan doen. Hierdoor is het geen enorm groot issue meer voor me, maar het verdient wel aandacht van Polestar vind ik.
7.
Windgeruis
Het windgeruis aan bestuurderszijde vanaf circa 90 km per uur was voor mij tegen het onacceptabele aan. Ik ben ermee naar de dealer gegaan en zij gaven aan dat ze er een "TJ" van hadden, wat voor Technisch Journaal zou staan. Dit betekende dat het een bekend probleem was bij dit model waar een hele specifieke oplossing voor toegepast kan worden: Hercalibreren van de zijruit. Dit hebben ze dan ook gedaan en ik moet zeggen dat het windgeruis er inderdaad mee verminderd is. Desalniettemin is het geruis (zij het in mindere mate) nog steeds flink aanwezig en ik ben bang dat het niet beter gaat worden dan het nu is. Dat is wel echt zonde van deze verder juist zo stille auto, maar ik ga er proberen mee te leven.
Zo.
Ik realiseer me dat dit een flinke lijst met negatieve punten is, maar ik moet ook zo eerlijk zijn om te vermelden dat ik het verder een heerlijke auto vindt. Tevens zijn er een aantal punten die ik hier in het topic voorbij heb zien komen die bij mij naar tevredenheid werken:
1. De capacitive buttons op het MY2025 stuur zijn verre van ideaal, maar werken gewoon prima bij mij
2. De Pilot Assist vind ik op gelijke hoogte met de Autopilot van Tesla, ik heb hier geen enkele problemen mee en gebruik het daarom op de snelweg eigenlijk continu.
Verder waarover iedereen het volgens mij wel eens is: De auto ziet er mooi uit, zit lekker, rijdt goed. Het is een fijne reisauto want eenmaal opweg zit je als een koning en zoef je heerlijk over de weg.
[
Voor 4% gewijzigd door
joblamie op 30-09-2025 11:28
]