De afgelopen dagen wilde mijn GPS niet de juiste locatie weergeven. Komt wel goed, dacht ik. Maar na een paar dagen zat ik nog steeds 100 meter te ver naar rechts, en daar snapt Google Maps tijdens het navigeren weinig van.
Dus, opzoeken hoe de TCAM gereset moet worden: 15 seconden de SOS-knop vasthouden. De SOS-knop, dacht ik? Echt? Nog even Googlen, en jawel, 15 seconden ingedrukt houden. Eerste poging, voor de zekerheid 20 seconden. Volgens mij gebeurt er niets. Dan eerst maar het systeem via het stuur resetten en daarna nogmaals die SOS-knop vasthouden, 15 seconden. Yes, werkt! Maps weet de komende paar minuten niet waar we zijn. Mijn zoontje leest voor: het kan wel een paar minuten duren voor we online komen, en in die paar minuten zeg ik tegen mijn vrouw: best wel gek eigenlijk dat ze daar die SOS-knop voor gebruiken, waarom niet de CONNECT-knop? Straks bel je nog onbedoeld 112. Afijn, na een paar minuten wist Maps weer waar we waren. Direct gevolgd door een soort storingstoon, afgewisseld met een beltoon. What the f gebeurt er? Noodoproep op het scherm. Eh, oké, juist, waar ik het net over had dus. Annuleren? Neerleggen? Geen idee, ik kan het niet vinden. Vijf seconden later: "112, wie heeft u nodig?" Ik heb me meteen verontschuldigd, en de verbinding werd door de centralist verbroken. Daarna waren alle systemen weer online.
Maar goed, ik ga natuurlijk niet de enige zijn die dit gaat meemaken. Ik zal ook niet de eerste zijn geweest, en al helemaal niet de laatste. Ik weet ook niet wat ik verkeerd gedaan zou hebben. Ik heb die knop duidelijk en lang genoeg vastgehouden, maar nergens volgde een duidelijke feedback met knipperen of een ander signaal. De knop begint namelijk al na één seconde vasthouden mee te knipperen.
De logica om voor die knop te kiezen ontgaat mij dus. Of ligt dat aan mij?