Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 16:54
!mark schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:46:
[...]

Als deze geruchten kloppen dan gaan we dus wéér een generatie tegemoet waarbij er buiten de 5090 geen enkele prijs/prestatie verbetering gaat zijn.
Ja de kaarten worden nog altijd steeds sneller, maar de MSRP lijkt ook steeds met eenzelfde percentage omhoog de schieten de laatste generaties.
Daar lijkt het zo wel op ja. Ik heb ‘helaas’ een 4K monitor, omdat het lekker is voor m’n werk. Daarnaast speel ik graag een spelletje als ik even tijd heb. Dat moet dus op 4K, maar ik vind het nog steeds echt veel te duur om dat met een beetje deftige settings te kunnen spelen. €1000 is echt de max voor een videokaart, maar je krijgt met deze generatie nog steeds niets meer voor je euro’s. 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
Wackmack schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:34:
[...]

Dan zit je wel twee maanden zonder videokaart, hoe ga je dus doen?
Ik heb een budget kaartje liggen voor als de 4090 stuk gaat.
Altijd voorbereid op het ergste :)

Heb besloten om ergens in Maart het te gaan doen en dan maar hopen dat er vooraard is.

Denk dat dan de ergste hype dan wel weg is.

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 05:02

Cidious

The Bloody Gent

!mark schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:46:
[...]

Als deze geruchten kloppen dan gaan we dus wéér een generatie tegemoet waarbij er buiten de 5090 geen enkele prijs/prestatie verbetering gaat zijn.
Ja de kaarten worden nog altijd steeds sneller, maar de MSRP lijkt ook steeds met eenzelfde percentage omhoog de schieten de laatste generaties.
Dit is inderdaad de trend. Hoofdoorzaak ligt bij gebrek aan competitie op verschillende lagen.

TSMC heeft geen gelijkwaardige competitie voor deze geadvanceerde nodes en kan dus vragen wat ze willen vragen voor hun wafers. En dat doen ze dan ook.

nVidia heeft praktisch gezien geen competitie van AMD of Intel in het hogere segment. Als men wilt claimen dat een 7900XT of 7900XTX echte competitie is voor 4080/4090 kijk dan alsjeblieft eens naar de Steam Survey resultaten voor de marktaandeel verdeling.. Dan kom je gauw terug van een koude AMD kermis.

Gebrek aan competitie = hogere prijzen.

Voor deze initiele release van deze 'nieuwe' generatie gaat nVidia niet eens een volledige nieuwe node gebruiken (wederom 4n al dan iets vernieuwd), omdat AMD Radeon wederom niet thuis geeft.

Kapitalistische bedrijven doen wat het kapitalisme voorschrijft.. Als je een vinger wilt wijzen, wijs dan naar AMD voor het niet thuisgeven en het constant niet inspelen op de markt om markt aandeel te winnen. RDNA3 was wat mij betreft een FLOP. 1.5x perf per watt verbetering beloofd, amper 1.2x kunnen realiseren over RDNA2 en gebrekkige FSR implementatie, hoog idle verbruik, praktisch gezien geen RT, matige driver stabiliteit etc.

Ik wil ook liever AMD steunen voor marktaandeel en niet het kapitalistische nVidia beest voeren.. maar AMD maakt het ons wel heel lastig zo.. 9070XT lijkt amper sneller dan 7900GRE.. de naamswijziging van 8800XT naar 9070XT laat duidelijk zien dat het geen 80 klasse performance zal zijn en dus niet competitief met 4080/5080 zal zijn. Dus kan nVidia wederom wegkomen met een 16GB 5080 voor €1400. Want als je een 'premium' gaming ervaring wilt is dat wat je kan kopen.. of een €2000+ 5090.. :+

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:57
Cidious schreef op zondag 29 december 2024 @ 04:14:
[...]
Gebrek aan competitie = hogere prijzen.
...
Ik wil ook liever AMD steunen voor marktaandeel en niet het kapitalistische nVidia beest voeren..
Het is niet zo dat een monopolist de prijzen ongeremd kan opvoeren. Uiteindelijk zal de vraag afnemen.

Ik denk dat AMD, Nvidia en andere commerciële bedrijven hetzelfde doel hebben: winstmaximalisatie. Daarin zullen ze niet veel van elkaar verschillen.

Uiteindelijk wordt de prijs door vraag en aanbod bepaald. Ik ken de GPU markt niet zo goed, maar ik heb de indruk dat de prijs vooral opgevoerd wordt door hoge vraag. In het verleden was het interessant om bitcoins te minen, en nu misschien AI toepassingen. Ik vermoed dat we daar als gamende consument last van hebben. Hoewel het misschien ook innovatie aanwakkert.

Als eenvoudige consument zou ik zeggen: Laat je niet altijd verleiden om the latest en greatest te willen. Je bent een dief van je eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
MallePietje schreef op zondag 29 december 2024 @ 07:45:
[...]

Het is niet zo dat een monopolist de prijzen ongeremd kan opvoeren. Uiteindelijk zal de vraag afnemen.

Ik denk dat AMD, Nvidia en andere commerciële bedrijven hetzelfde doel hebben: winstmaximalisatie. Daarin zullen ze niet veel van elkaar verschillen.

Uiteindelijk wordt de prijs door vraag en aanbod bepaald. Ik ken de GPU markt niet zo goed, maar ik heb de indruk dat de prijs vooral opgevoerd wordt door hoge vraag. In het verleden was het interessant om bitcoins te minen, en nu misschien AI toepassingen. Ik vermoed dat we daar als gamende consument last van hebben. Hoewel het misschien ook innovatie aanwakkert.

Als eenvoudige consument zou ik zeggen: Laat je niet altijd verleiden om the latest en greatest te willen. Je bent een dief van je eigen portemonnee.
Bericht voor mensen die praten over Geld en niet over de hardware waar we zo van houden.

Altijd gaat het over geld altijd moet dat er bijgehaald worden JA het is een dure hobby maar dat gezeur wordt echt oud man. Je kunt ook op een schaakclub gaan spelen ja of lekker voedballen met je vrienden.
Of een krantenbaantje nemen en sparen voor je hobby. Iedereen weet ook al wel dat het niet veel meer waard is na een paar jaar het is gewoon geen goede investering. KLAAR nu stop daar mee we weten het wel.
Geniet van de nieuwe hardware en gebruik het elke dag 3 uur of meer. Ik val in slaap op mijn toetsen bord en word wakker en neem een bak coffee en ga weer door. Ik kijk elke dag ff in mijn PC door het raampje en geniet ervan.
Elke dag ff een doekje over de PC kast heen niet overlokken natuurlijk want het is al snel genoeg.

Als je het niet kan of wil betalen zoek iets anders dan. Niemand verplicht je om 2400€ te betalen voor een videokaart. Elk bedrijf moet winst maken om de werknemers en aandeelhouders te betalen dat weten jullie tog ook? En daarnaast moet er winst gemaakt worden anders is het snel voorbij met je bedrijfje in SSDTJES
8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:57
mmxmmx schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:37:
[...]
JA het is een dure hobby maar dat gezeur wordt echt oud man.
...
Ik val in slaap op mijn toetsen bord en word wakker en neem een bak coffee en ga weer door.
...
Niemand verplicht je om 2400€ te betalen voor een videokaart.
...
En niemand verbiedt het je. Ik geef alleen mijn blik op het onderwerp. No hard feelings 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmxmmx
MallePietje schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:56:
[...]

En niemand verbiedt het je. Ik geef alleen mijn blik op het onderwerp. No hard feelings 🙂
Ja dat is ook je goed recht maar het komt steeds maar weer terug dat geld onderwerp.

No hard feelings to

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

NVIDIA synonym voor GELD :P Het is hard om beiden losgekoppeld te benaderen. Het is een hobby maar met hobbies zijn prijzen nog steeds super relevant voor de discussie.

Ik snap dat velen erg teleurgesteld zijn over de huidige prijzen.

Persoonlijk voel ik er weinig emoties bij. Ik heb voldoende besteedbaar inkomen om te kopen wat ik graag wil hebben in deze hobby sferen. Wel vind ik het interessant om de markt te analyseren en ook wil ik graag het beste voor mijn poen en besteed ik niet graag teveel voor loze marketing praatjes.

4090 was een simpele keuze vanuit dat perspectief. Ja die kaart kostte €1700 ofzo (omgerekend) maar je kreeg er ook een behoorlijke meerwaarde (voor mijn doeleinden) voor terug over een 7900XTX bijvoorbeeld.

Nu met de 5000 series op dezelfde node en met een 4090 en 4070ti Super en een paar Quadro A5000 kaarten in mijn machines wordt het lastig verantwoorden om naar de 5000 series te 'upgraden'

Ja de 5090 gaat sneller zijn op 4K maar ik speel 3440x1440p en in de meeste games ben ik met een 9800X3D nog steeds CPU gelimiteerd met een 4090 die undervolted draait met een 350W power limiet en dus nog wat hoofdruimte heeft. Ik zou geinterresserd zijn als ze bijvoorbeeld dezelfde prestaties leveren maar veel zuiniger zijn, wat helaas niet het geval zal zijn met deze kaarten.

5000 series = stagnatie door gebrek aan competitie. Wederom voor 4nm gekozen ipv duurdere 3nm maar de prijzen gaan wel omhoog also ze op 3nm gebakken worden. Gebrek aan competitie is nooit consument vriendelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Cidious op 29-12-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

mmxmmx schreef op zondag 29 december 2024 @ 03:06:
[...]

Ik heb een budget kaartje liggen voor als de 4090 stuk gaat.
Altijd voorbereid op het ergste :)

Heb besloten om ergens in Maart het te gaan doen en dan maar hopen dat er vooraard is.

Denk dat dan de ergste hype dan wel weg is.
Als mijn 4090 het begeeft kan mijn vrouw even niet gamen :+. Haar 4070Ti Super zal het prima doen voor een paar weken haha. Heb ook wel een GT710 in de la. 2x Quadro A5000 24GB en 1x A4000 16GB in mijn werk server maar die kan ik niet zomaar er uit trekken haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

MazeWing

The plot thickens...

Het is voor mij heel simpel: ik weiger zoveel geld uit te geven voor 1 component terwijl het dan nog niet eens de echte high-end is en over 2 jaar alweer opgevolgd is voor een nog sneller exemplaar

En als zelfs een midrange kaart een prijs heeft van meer dan €800 dan is het echt niet meer leuk. Dan speel ik nog wel op mijn 3080 tot het echt niet meer gaat en dan is het bye bye pc gaming….

Voor de prijs van 1 videokaart koop ik een gehele console generatie van zowel Sony, Microsoft als Nintendo en heb ik nog geld over ook.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MazeWing schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:54:
Het is voor mij heel simpel: ik weiger zoveel geld uit te geven voor 1 component terwijl het dan nog niet eens de echte high-end is en over 2 jaar alweer opgevolgd is voor een nog sneller exemplaar

En als zelfs een midrange kaart een prijs heeft van meer dan €800 dan is het echt niet meer leuk. Dan speel ik nog wel op mijn 3080 tot het echt niet meer gaat en dan is het bye bye pc gaming….

Voor de prijs van 1 videokaart koop ik een gehele console generatie van zowel Sony, Microsoft als Nintendo en heb ik nog geld over ook.
Maar waarom moet je dan meer dan €800 uitgeven voor een GPU? Je kan toch ook gewoon een goedkopere kopen? Wie zegt dat een midrange kaart €800 kost? De type aanduiding van de fabrikant die wil dat jij dat ziet als een midrange kaart en dus zoveel uitgeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:17
Ik ben echt zeer benieuwd naar de prestaties EN de prijzen.

De 4080 verkocht erg slecht en dus werd de super goedkoper. Zal toch raar zijn als de 5080 dan weer 1400 moet kosten?

Ik vond hem destijds ook te duur en de 4090 helemaal. 4080 was 1500+ en ik ben voor een 7900xtx gegaan. Geen spijt van gehad en is gewoon een zeer goede en snelle kaart (xfx merc voor destijds 1350 euro....).

Echter, de verkoopwaarde nu is circa 750-800 max?
De 4090 was destijds dik 600 duurder geweest maar levert nu ook nog makkelijk 1400 euro op

Achteraf was dat dus eigenlijk de beste keuze geweest voor mij.

Dat is het enige voordeel van de huidige prijzen, de 2ehands waarde blijft ook erg lang hoog.

Ik hoop dat sprong in prestaties enorm is of dat de prijzen iets mee zullen vallen. En vooral ook dat een kryosheet standaard is! Heb er zelf een op de xtx en temperatuur is bizar goed en geen gedoe meer!

Ook hoop ik dat de launch nu eens probleemloos is. Geen smeltende connectors (Nvidia) of vapor chamber issues (Amd). Er zijn tegenwoordig teveel problemen met nieuwe hardware, ook de 7800x3d voltage problemen, de intel 13th en 14th gen problemen, de slecht presterende Amd 9000 cpu's eerst en intel's arrow lake..... Stuk voor stuk een aanfluiting bij launch.

[ Voor 28% gewijzigd door meljor op 29-12-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Sissors schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:20:
[...]

Maar waarom moet je dan meer dan €800 uitgeven voor een GPU? Je kan toch ook gewoon een goedkopere kopen? Wie zegt dat een midrange kaart €800 kost? De type aanduiding van de fabrikant die wil dat jij dat ziet als een midrange kaart en dus zoveel uitgeeft?
De 3080 zit tussen de 4070 en 4070ti in qua performance. De 4079 had een adviesprijs van €669 en de 4070ti ergens rond de €910

Inmiddels zou ik de 3080 echt als midrange zien en de 4070 is voor €699 dus gewoon een lagere midrange kaart en de 4070ti voor het geld een iets betere midrange kaart.
Maar feit blijft dat je onder de €1000 dus absoluut geen high-end kaart gaat kopen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:26
meljor schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:27:
Ik ben echt zeer benieuwd naar de prestaties EN de prijzen.

De 4080 verkocht erg slecht en dus werd de super goedkoper. Zal toch raar zijn als de 5080 dan weer 1400 moet kosten?

Ik vond hem destijds ook te duur en de 4090 helemaal. 4080 was 1500+ en ik ben voor een 7900xtx gegaan. Geen spijt van gehad en is gewoon een zeer goede en snelle kaart (xfx merc voor destijds 1350 euro....).

Echter, de verkoopwaarde nu is circa 750-800 max?
De 4090 was destijds dik 600 duurder geweest maar levert nu ook nog makkelijk 1400 euro op

Achteraf was dat dus eigenlijk de beste keuze geweest voor mij.

Dat is het enige voordeel van de huidige prijzen, de 2ehands waarde blijft ook erg lang hoog.

Ik hoop dat sprong in prestaties enorm is of dat de prijzen iets mee zullen vallen. En vooral ook dat een kryosheet standaard is! Heb er zelf een op de xtx en temperatuur is bizar goed en geen gedoe meer!

Ook hoop ik dat de launch nu eens probleemloos is. Geen smeltende connectors (Nvidia) of vapor chamber issues (Amd). Er zijn tegenwoordig teveel problemen met nieuwe hardware, ook de 7800x3d voltage problemen, de intel 13th en 14th gen problemen, de slecht presterende Amd 9000 cpu's eerst en intel's arrow lake..... Stuk voor stuk een aanfluiting bij launch.
Ik verwacht dat Nvidia opnieuw een goedkopere 5080 Super zal releasen met VRAM chips van 3 GB, waardoor die dus 24 GB zou zijn en perfect het gat vult tussen de 5080 en de 5090.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
nzall schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:56:
[...]

Ik verwacht dat Nvidia opnieuw een goedkopere 5080 Super zal releasen met VRAM chips van 3 GB, waardoor die dus 24 GB zou zijn en perfect het gat vult tussen de 5080 en de 5090.
Er zal een ruim gat zijn waarin die ook prima past. Verwacht alleen niet dat die dan goedkoper gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:50:
[...]

De 3080 zit tussen de 4070 en 4070ti in qua performance. De 4079 had een adviesprijs van €669 en de 4070ti ergens rond de €910

Inmiddels zou ik de 3080 echt als midrange zien en de 4070 is voor €699 dus gewoon een lagere midrange kaart en de 4070ti voor het geld een iets betere midrange kaart.
Maar feit blijft dat je onder de €1000 dus absoluut geen high-end kaart gaat kopen.
Je noemt hele generatie consoles als even duur alternatief, dus dan zal je het hebben over bijvoorbeeld een xbox S. Die heeft 4 TFLOPS aan performance totaal. Wat je een lage midrange kaart noemt heeft 28TFLOPS. En ja, ik weet dat 1 op 1 flops vergelijken ook niet alles zegt. Maar alsnog vind ik het een vreemde keuze omdat je de high end GPUs te duur vindt, je dan dus maar voor een console gaat die heel ver daarop achterloopt, in plaats van een goedkopere GPU te overwegen. Ieder zijn ding natuurlijk, en niks mis met consoles verder, maar de specifieke afweging snap ik niet.

(Een Xbox X heeft een hoop meer FLOPS, maar nog steeds een fractie van wat een RTX4070 heeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:57
Cidious schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:53:
Persoonlijk voel ik er weinig emoties bij. Ik heb voldoende besteedbaar inkomen om te kopen wat ik graag wil hebben in deze hobby sferen. Wel vind ik het interessant om de markt te analyseren en ook wil ik graag het beste voor mijn poen en besteed ik niet graag teveel voor loze marketing praatjes.
Genoeg mensen die het kunnen betalen maar dat betekend niet dat ik er ook meteen voor kies om geld te verbranden. Een videokaart voor 1700 euro voelt namelijk wel zo, de kaart is het namelijk niet waard.

[ Voor 30% gewijzigd door Nopheros op 29-12-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:25
Sissors schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:11:
[...]

Je noemt hele generatie consoles als even duur alternatief, dus dan zal je het hebben over bijvoorbeeld een xbox S. Die heeft 4 TFLOPS aan performance totaal. Wat je een lage midrange kaart noemt heeft 28TFLOPS. En ja, ik weet dat 1 op 1 flops vergelijken ook niet alles zegt. Maar alsnog vind ik het een vreemde keuze omdat je de high end GPUs te duur vindt, je dan dus maar voor een console gaat die heel ver daarop achterloopt, in plaats van een goedkopere GPU te overwegen. Ieder zijn ding natuurlijk, en niks mis met consoles verder, maar de specifieke afweging snap ik niet.

(Een Xbox X heeft een hoop meer FLOPS, maar nog steeds een fractie van wat een RTX4070 heeft).
Je gaat de hele essentie van zijn post voorbij. Hij heeft het over gamen en dat het een hobby is maar dat de prijzen nergens op slaan. Terecht heeft ie.
Dat je de tflops erbij pakt van de goedkoopste en minst krachtige console, niet echt eerlijk he. Vergelijk het eens met een PS5 pro. Die gaat echt niet onder doen dan een 4070 gpu (los daarvan dat je geen gehele 4070 gaming pc kan samenstellen voor 799).

Ik ben juist overgegaan van alle consoles verkopen naar meerdere pc’s in huis omdat ik klaar was met alles dubbel kopen omdat ik keer bijv. op de bank wilde gamen ipv op zolder achter m’n pc (of op vakantie op m’n laptop).

Maar met dit soort prijzen had ik liever toch andere keuze gemaakt zoals 2x ps5 pro gekocht ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireBladeX schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:39:
[...]

Je gaat de hele essentie van zijn post voorbij. Hij heeft het over gamen en dat het een hobby is maar dat de prijzen nergens op slaan. Terecht heeft ie.
Dat je de tflops erbij pakt van de goedkoopste en minst krachtige console, niet echt eerlijk he. Vergelijk het eens met een PS5 pro. Die gaat echt niet onder doen dan een 4070 gpu (los daarvan dat je geen gehele 4070 gaming pc kan samenstellen voor 799).

Ik ben juist overgegaan van alle consoles verkopen naar meerdere pc’s in huis omdat ik klaar was met alles dubbel kopen omdat ik keer bijv. op de bank wilde gamen ipv op zolder achter m’n pc (of op vakantie op m’n laptop).

Maar met dit soort prijzen had ik liever toch andere keuze gemaakt zoals 2x ps5 pro gekocht ofzo.
Maar nu ga jij juist langs de hele essentie van mijn post heen. Dat het een keuze is om een RTX4070 een lage mid-end GPU te noemen. Dat dat een vreemde keuze is, wanneer je een 4TFLOPS Xbox als alternatief neerzet, omdat een 29TFLOPS GPU wel echt de onderkant van de midrange is voor hem.

Hij had het over dat je voor de prijs van 1 GPU, een Playstation, een Xbox en een switch koopt, en nog geld over hebt. Tenzij hij met de prijs van die ene GPU een RTX4090 bedoelt, gaat het dus niet om een PS5 Pro + een Xbox series X + een Switch.

Je kan altijd weer een PS5 Pro kopen als je dat liever hebt. Ja als je heel veel spellen nu op de PC hebt, en die wil blijven spelen op een PS5, dan is dat niet handig, maar ik denk dat de meeste niet zoveel spellen hebben die ze langdurig willen blijven spelen. En inderdaad, je koopt geen RTX4070 PC voor €800. Dat is een €1300. Maar goed het is natuurlijk altijd al zo geweest dat consoles wat goedkoper zijn dan PCs voor aanschaf van de hardware.

En de essentie van mijn post is dus dat je €1300 voor een XX70 gebaseerde GPU game PC nou niet zo'n schrikbarend getal is vergeleken met wat je vroeger ooit uitgaf een een GTX1070 gebaseerde PC. Nog los ervan dat de marketing getallen van de fabrikant ook met een korreltje zout genomen moeten worden. Je kan ook een goedkopere gewoon kopen en plezier mee hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 29-12-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@Sissors als ik bij release een switch, ps5 (disc edition) en series X had gekocht was ik €1328 kwijt geweest en kan ik minstens een jaar of 6 gamen zonder gezeik dat bij pc gamen moment kijken (de dramatische staat van veel pc games op release, noodzaak om na x-aantal jaren componenten te vervangen, etc.) en kan ik praktisch elk spel spelen, uitgezonderd die paar pc exclusives zoals rts, etc.

Ik wil enkel aangeven dat indien pc gaming zo enorm duur wordt het voor mij steeds minder waard wordt om te investeren in een fatsoenlijk systeem dat substantieel beter is dan een console.

Vroeger kocht ik meestal een xx70-kaart (€450-500) of xx80 kaart voor zo rond de (€700-800) en was het echt een prima prijs/kwaliteit voor midrange (xx70) en high-end (xx80). De absolute top (ti en/of titan) was buiten proportioneel duur en eigenlijk voor nauwelijks iemand interessant.
Als je alles in perspectief zet en vergelijkt met wat er verkrijgbaar is dan is het gewoon dubbel zo duur geworden. Als pc gaming dan een aanzienlijk betere ervaring zou bieden was het prima, maar je kunt niet ontkennen dat de staat waarin games (en al helemaal pc games) tegenwoordig worden afgeleverd echt diep triest is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

nzall schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:56:
[...]

Dit is inderdaad wel te verwachten (3GB chips). Dus voordat ik de 4070ti Super van vrouwlief 'upgrade' zou ik zeker zelf zeker wachten op de super releases die ongetwijfeld gaan komen. Of die goedkoper gaan zijn betwijfel ik. Hopelijk ook een 3nm refresh. De tijd zal het leren.

Ik ga geen €1400 betalen voor een 16GB kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 29-12-2024 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Nopheros schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:52:
[...]

Genoeg mensen die het kunnen betalen maar dat betekend niet dat ik er ook meteen voor kies om geld te verbranden. Een videokaart voor 1700 euro voelt namelijk wel zo, de kaart is het namelijk niet waard.
Kan me voorstellen dat dit misschien zo voelt voor jou.... Maar of een kaart zn geld wel of niet waard is bepaalt iedereen zelf. En het voelt voor iedereen anders.

En dit geldt voor videokaarten, maar ook voor andere zaken.

[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 29-12-2024 17:19 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Format-C schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:17:
[...]

Kan me voorstellen dat dit misschien zo voelt voor jou.... Maar of een kaart zn geld wel of niet waard is bepaalt iedereen zelf. En het voelt voor iedereen anders.

En dit geldt voor videokaarten, maar ook voor andere zaken.
Dat er voldoende mensen zijn die het er voor over hebben betekend niet dat een kaart ook 1700 euro waard is. Cashgrab van nvidia, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 23:33
MazeWing schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:25:
@Sissors als ik bij release een switch, ps5 (disc edition) en series X had gekocht was ik €1328 kwijt geweest en kan ik minstens een jaar of 6 gamen zonder gezeik dat bij pc gamen moment kijken (de dramatische staat van veel pc games op release, noodzaak om na x-aantal jaren componenten te vervangen, etc.) en kan ik praktisch elk spel spelen, uitgezonderd die paar pc exclusives zoals rts, etc.

Ik wil enkel aangeven dat indien pc gaming zo enorm duur wordt het voor mij steeds minder waard wordt om te investeren in een fatsoenlijk systeem dat substantieel beter is dan een console.

Vroeger kocht ik meestal een xx70-kaart (€450-500) of xx80 kaart voor zo rond de (€700-800) en was het echt een prima prijs/kwaliteit voor midrange (xx70) en high-end (xx80). De absolute top (ti en/of titan) was buiten proportioneel duur en eigenlijk voor nauwelijks iemand interessant.
Als je alles in perspectief zet en vergelijkt met wat er verkrijgbaar is dan is het gewoon dubbel zo duur geworden. Als pc gaming dan een aanzienlijk betere ervaring zou bieden was het prima, maar je kunt niet ontkennen dat de staat waarin games (en al helemaal pc games) tegenwoordig worden afgeleverd echt diep triest is!
Tenzij je, zoals ik, hoofdzakelijk de PC heeft voor simracing en flightsims. Dat is op m’n Series X niet te doen. ;)

(Je hoeft niet te beginnen met MSFS op de Xbox, want dat is een grote aanfluiting)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Nopheros schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:11:
[...]

Dat er voldoende mensen zijn die het er voor over hebben betekend niet dat een kaart ook 1700 euro waard is. Cash grab van nvidia, meer niet.
Wel enigszins mee eens dat nV daar een handje van heeft, maar AMD en Intel doen dit ook.

Al zolang ik PC game is het snelste het duurste.
Edit: in 2007 bv kostte een 8800 ultra al 830 euro... (SLi 1660) (En dan had je ook nog tri- en Quad SLi. :+ )

[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 29-12-2024 19:10 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Format-C schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:24:
[...]
Wel enigszins mee eens dat nV daar een handje van heeft, maar AMD en Intel doen dit ook.

Al zolang ik PC game is het snelste het duurste.
Edit: in 2007 bv kostte een 8800 ultra al 830 euro... (SLi 1660) (En dan had je ook nog tri- en Quad SLi. :+ )
Aan de andere kant kostte mijn 3080 780 euro in 2020 oid.

Niets mis mee om 1500-2000 euro te betalen voor een kaart voor iemand die het niet uitmaakt en gewoon het snelste wil. Maar straks het dubbele betalen voor een 5080 gaat er bij mij niet in.

Hopelijk vallen de prijzen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:16
[...]

Dat er voldoende mensen zijn die het er voor over hebben betekend niet dat een kaart ook 1700 euro waard is. Cashgrab van nvidia, meer niet.
Wat bepaald dan of een kaart het volgens de markt waard, als Nvidia te hoog inzet qua prijs volgens de markt zal het simpelweg niet verkopen en zal de prijs omlaag gaan tot het wel verkoopt of blijft men er mee zitten. Verkoopt het wel, zijn er dus voldoende mensen die zo'n kaart wel 1700 waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Dennism schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:27:
[...]

Wat bepaald dan of een kaart het volgens de markt waard, als Nvidia te hoog inzet qua prijs volgens de markt zal het simpelweg niet verkopen en zal de prijs omlaag gaan tot het wel verkoopt of blijft men er mee zitten. Verkoopt het wel, zijn er dus voldoende mensen die zo'n kaart wel 1700 waard vinden.
Net zoals het banaan 'kunstwerk' geen miljoenen waard is (onlangs verkocht voor een paar miljoen) en net zoals een diamanten ring van 2000 euro geen 2000 euro waard is. Ja mensen betalen het ervoor maar aan materiaal is het vele malen minder waard.

Nogmaals, prima dat mensen er zoveel geld voor neerleggen als je simpelweg het snelste wilt. Je betaalt er alleen wel veel te veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Nopheros schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:07:
[...]

Net zoals het banaan 'kunstwerk' geen miljoenen waard is (onlangs verkocht voor een paar miljoen) en net zoals een diamanten ring van 2000 euro geen 2000 euro waard is. Ja mensen betalen het ervoor maar aan materiaal is het vele malen minder waard.

Nogmaals, prima dat mensen er zoveel geld voor neerleggen als je simpelweg het snelste wilt. Je betaalt er alleen wel veel te veel voor.
Dat het materiaal minder waard is dan het eind product is eigenlijk altijd zo, tenzij je iets met verlies verkoopt. Mijn huis is ook maar wat stenen e.d. die ook nooit de huidige waarde gekost hebben, toch is mijn huis nu wel een bepaald bedrag waard, omdat mensen het daarvoor simpelweg willen hebben.

En kunst is vaak natuurlijk ook wat anders, daar is over het algemeen maar 1 exemplaar van, iets dat de waarde ook zal opstuwen. Een Hollandse meester bevat ook niet voor miljoenen aan materiaal, toch zijn ze wel miljoenen waard voor een bepaald deel van de markt dat een potentieel koper is voor dat soort zaken. En dat zul je met die banaan ook zien, die heeft waarschijnlijk nu al zoveel publiciteit veroorzaakt voor die crypto verkoper dat het die paar miljoen echt wel waard is geweest. Dat jij en ik het er misschien niet voor over hebben en er een andere waarde aan hechten maakt niet dat iets een hoger bedrag niet waard kan zijn.

Hier hebben we het echter over zaken dat gewoon een volume product is en dan bepaald de markt simpelweg de waarde. En of dat 1700 zal zijn, meer of minder, zal wel blijken. En dan kan jij of ik het zeker 'te duur' vinden, maar als er genoeg evenwicht is in de markt dat mensen het (blijven) betalen zal dat dan gewoon de marktwaarde zijn, omdat die mensen het wel het geld waard vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Dennism schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:22:
[...]

Dat het materiaal minder waard is dan het eind product is eigenlijk altijd zo, tenzij je iets met verlies verkoopt. Mijn huis is ook maar wat stenen e.d. die ook nooit de huidige waarde gekost hebben, toch is mijn huis nu wel een bepaald bedrag waard, omdat mensen het daarvoor simpelweg willen hebben.

En kunst is vaak natuurlijk ook wat anders, daar is over het algemeen maar 1 exemplaar van, iets dat de waarde ook zal opstuwen. Een Hollandse meester bevat ook niet voor miljoenen aan materiaal, toch zijn ze wel miljoenen waard voor een bepaald deel van de markt dat een potentieel koper is voor dat soort zaken. En dat zul je met die banaan ook zien, die heeft waarschijnlijk nu al zoveel publiciteit veroorzaakt voor die crypto verkoper dat het die paar miljoen echt wel waard is geweest. Dat jij en ik het er misschien niet voor over hebben en er een andere waarde aan hechten maakt niet dat iets een hoger bedrag niet waard kan zijn.

Hier hebben we het echter over zaken dat gewoon een volume product is en dan bepaald de markt simpelweg de waarde. En of dat 1700 zal zijn, meer of minder, zal wel blijken. En dan kan jij of ik het zeker 'te duur' vinden, maar als er genoeg evenwicht is in de markt dat mensen het (blijven) betalen zal dat dan gewoon de marktwaarde zijn, omdat die mensen het wel het geld waard vinden.
Je geeft het zelf al aan, dit is een volume product. Niet schaars, gewoon te koop. De enige reden dat de prijzen nu zo hoog zijn is omdat ze tijdelijk schaars waren in corona/cryptomining periode en nvidia heeft gemerkt dat ze makkelijk 40%-50% extra kunnen vragen zonder problemen.

Nu moeten ze natuurlijk de aandelenhouders blij houden dus de prijzen zullen ook weinig meer zakken verwacht ik. Lastig te verklaren als CEO waarom je opeens minder winst maakt, dat betekend geen bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Nopheros schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:27:
[...]

Je geeft het zelf al aan, dit is een volume product. Niet schaars, gewoon te koop. De enige reden dat de prijzen nu zo hoog zijn is omdat ze tijdelijk schaars waren in corona/cryptomining periode en nvidia heeft gemerkt dat ze makkelijk 40%-50% extra kunnen vragen zonder problemen.

Nu moeten ze natuurlijk de aandelenhouders blij houden dus de prijzen zullen ook weinig meer zakken verwacht ik. Lastig te verklaren als CEO waarom je opeens minder winst maakt, dat betekend geen bonus.
Klopt, maar als 'de markt', lees alle potentiële klanten, die hogere prijzen het niet waard vonden waren ze wel weer gekelderd na de crypto schaarste, toen de producten weer volop in voorraad kwamen en dat is dus ook waarom Nvidia en de rest hogere prijzen kunnen blijven hanteren, een groot genoeg deel van de markt vind het deze prijzen gewoon waard. En er stemmen dus te weinig mensen met de portemonnee om de prijzen weer te laten dalen tot het niveau dat die groep mensen wil betalen.

Nogmaals, jij, ik en anderen hier op Tweakers kunnen makkelijk zeggen die 5080 is geen €1700 waard, maar zolang de rest van de markt dat wel blijft betalen omdat ze wel die waarde toekennen aan het product kunnen wij zoveel vinden als we willen over de waarde, maar blijft de marktwaarde waar die is.

Uiteindelijk bepaald immers 'de mark' wat een product waard is, tenzij de verkoper bereid is ermee te blijven zitten. Als wij die €1700 niet gaan betalen zal de prijs immers wel gaan zakken (of gezien de markt situatie nu, gaan ze wel andere producten maken met meer marge). Het blijft immers simpelweg onderhevig aan vraag en aanbod. Als er op een bepaald prijs punt geen vraag is, maar wel aanbod moet de prijs omlaag om bij de vraag te komen. Net als dat de prijs verder zal stijgen als er wel vraag is op een bepaald prijspunt maar geen aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Jij noemt het 'waard vinden', ik noem het 'kopen omdat er geen tot weinig andere keus is'.

Denk dat we het het zo wel kunnen samenvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nopheros schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:48:
[...]

Jij noemt het 'waard vinden', ik noem het 'kopen omdat er geen tot weinig andere keus is'.

Denk dat we het het zo wel kunnen samenvatten.
Met andere woorden; nvidia heeft groot gelijk met hun prijzen want je koopt ze toch wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Cartman! schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:03:
[...]

Met andere woorden; nvidia heeft groot gelijk met hun prijzen want je koopt ze toch wel ;)
Mijn max voor een 5080 is zo ongeveer 1000 euro. Gebruik nu nog een 3080 die ik nieuw voor 780 euro heb gekocht.

Anders misschien toch maar met wat minder genoegen nemen (AMD) en anders bestaan er ook nog consoles natuurlijk. Normaal niet echt mijn ding maar met een VR headset schijnbaar een compleet nieuwe beleving, PlayStation 5 + VR headset kost ook ongeveer 1000 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 30-12-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Nopheros schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:06:
Mijn max voor een 5080 is zo ongeveer 1000 euro.
Lijkt me niet realistisch gezien de 4080 daar nu al boven zit.

Ik zit op een 11 jaar oude R9 290 en toch besloten maar eens een nieuwe GPU te kopen om wat games te gaan spelen. Ik doe al jaren alleen League of Legends maar ook vooral omdat t gewoon helemaal prima draait.

Ik hoop dat de 5080 voor zo'n 1300 euro te koop is, anders zal ik waarschijnlijk nog proberen om een 489 super te kopen (als die dan niet out of stock is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

[...]

Mijn max voor een 5080 is zo ongeveer 1000 euro. Gebruik nu nog een 3080 die ik nieuw voor 780 euro heb gekocht.

Anders misschien toch maar met wat minder genoegen nemen (AMD) en anders bestaan er ook nog consoles natuurlijk. Normaal niet echt mijn ding maar met een VR headset schijnbaar een compleet nieuwe beleving, PlayStation 5 + VR headset kost ook ongeveer 1000 euro.
als je nu nog een 3080 hebt zou een 5070 of 5070ti (oid) misschien nog een optie zijn. (Als die 16GB of meer gaan hebben) Denk dat die ook wel een keer zo snel zal zijn als een/de 3080 die je nu hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

PSVR heeft een paar mooie exclusives. Maar voor VR hoef je natuurlijk geen PS5 te kopen, het Quest (+ PCVR) ecosysteem is veruit het grootste voor VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokle312
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Van alle vragen vraag ik me nog steeds af hoe groot die 5090 gaat worden. Mocht deze veel groter zijn dan de 4090 gok ik zo dat heel veel mensen een nieuwe case moeten kopen.

Ik had wel vernomen dat de 4090 cooling overkill was, dus hopelijk zal de grootte van de 5090 niet heel veel verschillen van de 4090.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
pokle312 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:50:
Van alle vragen vraag ik me nog steeds af hoe groot die 5090 gaat worden. Mocht deze veel groter zijn dan de 4090 gok ik zo dat heel veel mensen een nieuwe case moeten kopen.

Ik had wel vernomen dat de 4090 cooling overkill was, dus hopelijk zal de grootte van de 5090 niet heel veel verschillen van de 4090.
Om die reden heb ik onlangs de Corsair 4000D vervangen voor NZXT H7. :)
Met de 4080 zat de 4000D al aardig vol. Nu genoeg ruimte. :)

4000D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnfPFQQ8_ykA6EYF0rnMchnD8VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FsuWZYcfa4mBI2939u7zk3y.jpg?f=fotoalbum_large

NZXT H7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY3ZRp6PyGqZv1yBmHs2HxjUMmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWNE7X4D4rrwAIr4Kn1zPMQE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 31-12-2024 07:17 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Las net in het nVidia topic
XWB schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:06:
Hier is alvast een voorproefje van de RTX 50 prijzen:

[...]
dat de 5090 rond de 2600 dollar zou moeten gaan kosten? Dan zal dat hier meer dan 3000 worden. Als de 5090 (hier) meer dan 2000 (euro) gaat kosten, haak ik af.
RTX 5090 comes in at an insane 18,999 RMB or US$2,600. That's a price hike of a not insignificant 46 percent over the RTX 4090 and this might make it the most expensive consumer graphics card ever released.
Edit: ik heb nog wel een cm of 10 ruimte in mijn good old CM MB511 tussen de RAD en de (mijn) 4090, dus aan ruimte geen gebrek. :)

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_edipUNe1WbZ3lWYRYlXNquCls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUUO7Ov4r5uE7V7zluZR6hfg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVDKw-hSVKtyRPnC4eiFgAP6f5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCoAwzq6PdOfrXYXJc1vsdcw.jpg?f=fotoalbum_large

(Edit: het metalen dingetje achter/ boven de GPU slot mist op de foto maar in werkelijkheid zit die er wel in)

[ Voor 70% gewijzigd door Format-C op 31-12-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Moeten we ook niet in ons achterhoofd houden dat de prijzen die nu online genoemd worden, USD zijn en rekening houden met de invoerheffingen? Daar hebben wij toch geen last van in Europa / Nederland?

Al zal NVIDIA dat ook wel vast "doorbelasten" aan ons in zekere zin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
MazeWing schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:54:

Je krijgt er wel wat voor terug natuurlijk, die videokaart alleen al is veel sneller dan de hele console samen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Laten we eerst maar eens effectief zien wat die RTX 50XX serie gaat brengen t.o.v. de RTX 40XX serie equivalenten, dan kunnen we pas bepalen of de prijs goed is.

Hier ook een RTX 3080 voor €780,00 gekocht destijds en een Lenovo Legion Slim laptop met een RTX 4070 Mobile voor €1150,00 een half jaar na release. Prijs/kwaliteit moet het wel een beetje in verhouding zijn.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Rivanov schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:53:
Moeten we ook niet in ons achterhoofd houden dat de prijzen die nu online genoemd worden, USD zijn en rekening houden met de invoerheffingen? Daar hebben wij toch geen last van in Europa / Nederland?

Denk dat je er 25% bij op moet tellen. Dus een kaart van 2600 dollar wordt hier dan een whopping €3250.

(De 4090 FE was 1600 MSRP en werd hier voor zo'n 2000 verkocht bij release. Heb er in dec 2022 zelf 2100 voor betaald geloof ik. :| )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonwith
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-03 19:39
Rivanov schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:53:

De prijs staat nog nergens vast voor ons, het is tot nu toe allemaal nog een gerucht.
Het begon met 2000, en nu opeens 3000, volgende week zal het gerucht zijn 4000?

Een 5090 voor 3000,00 lijkt me zwaar overdreven.

2500 zou ik nog voor me kunnen zien bij top merken zoals Asus.

De prijzen moeten wel enig zins aantrekkelijk blijven voor de consument, voor 3000 zal je ongetwijfeld mensen hebben die dit aanschaffen maar ik verwacht dat de helft afhaakt met zo'n prijs.

Ik zelf leg de streep bij 2100, alles daarboven vind ik het absoluut niet waard dan haal ik liever een 4090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

@hierboven. Eens. En ik denk hetzelfde, zo ongeveer.

Maar zag het staan in het andere topic. En ik kijk nergens meer van op. Qua wat nV durft te vragen, qua prijs.

Hopelijk blijft het een beetje binnen de perken. Al is 2000 (NL prijs) ook al een behoorlijk groot bedrag voor een consumenten GPU.

[ Voor 81% gewijzigd door Format-C op 31-12-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Nvidia's 'standaard' omreken methode voor hun MSRP's (dus alleen 100% zeker toepasbaar op de FE kaarten) is dollar MSRP omrekenen met de wisselkoers bij release naar euro's x 1.21 en dan afronden naar een leuk bedrag.

Als de euro / dollar koers schommelt kunnen de euro MSRP's daar dan later weer op aangepast worden.

Zou de 5090 bijv. naar $1999 gaan is dat vandaag de dag zo'n €2322, dus zou je dan een MSRP verwachten van €2329 of bijv. €2349

Luxere modellen van de AIB gaan daar dan (ver) boven zitten normaal gesproken.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennism op 31-12-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Over een dikke week zullen we het zeker weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Het enige wat we nu met zekerheid weten is dat we er nog niks met zekerheid over kunnen zeggen. O-)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
Kunnen we dan nu weer terug naar ervaringen (geruchten)aub?

Waarom is er eigenlijk (nog) geen apart prijzen & levertijden topic?

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-12-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

XWB schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:55:
[...]

Je krijgt er wel wat voor terug natuurlijk, die videokaart alleen al is veel sneller dan de hele console samen.
Lees eens mijn post goed en dan ook even het stuk over de staat waarin games tegenwoord "afgeleverd" worden. Als je ziet dat mensen met een 4090 zelfs problemen hebben om sommige games fatsoenlijk (bij release) te spelen dan zou ik me behoorlijk genaaid voelen als ik €2000 zou uitgeven aan 1 component en dit soort ervaringen zou hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:49:
Kunnen we dan nu weer terug naar ervaringen (geruchten)aub?

Waarom is er eigenlijk (nog) geen apart prijzen & levertijden topic?
Omdat er nog geen prijzen en levertijden zijn? Lijkt mij nuttiger die te hebben zodra de ietwat serieuzere informatie komt (eg de eerste webshops beginnen met ze te listen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MazeWing schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:56:
[...]

Lees eens mijn post goed en dan ook even het stuk over de staat waarin games tegenwoord "afgeleverd" worden. Als je ziet dat mensen met een 4090 zelfs problemen hebben om sommige games fatsoenlijk (bij release) te spelen dan zou ik me behoorlijk genaaid voelen als ik €2000 zou uitgeven aan 1 component en dit soort ervaringen zou hebben....
Maar je kan niet echt de hardware leverancier de schuld geven van belabberde software. En hoewel ik me kan voorstellen dat bij consoles er wat meer controle is van Sony / MS, zijn daar volgens mij ook genoeg releases geweest waarbij je beter eerst een paar patches wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sissors schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:01:
[...]

Omdat er nog geen prijzen en levertijden zijn? Lijkt mij nuttiger die te hebben zodra de ietwat serieuzere informatie komt (eg de eerste webshops beginnen met ze te listen).
Waarom hebben we het dan over prijzen (geruchten) in een ervaringen topic?
Ervaringen zijn er ook nog niet, daar kun je hetzelfde argument voor geven want de kaarten zijn er nog niet.

Prijzen bespreken kan dan toch ook (alvast) in een dedicated topic, dat gaat er toch wel komen.
Dan kan het hier meer ontopic blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-12-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Sissors schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:03:
[...]

Maar je kan niet echt de hardware leverancier de schuld geven van belabberde software. En hoewel ik me kan voorstellen dat bij consoles er wat meer controle is van Sony / MS, zijn daar volgens mij ook genoeg releases geweest waarbij je beter eerst een paar patches wacht.
Dat klopt! Maar als je door belabberde software je hele dure hardware absoluut niet optimaal kan gebruiken dan is dat behoorlijk zuur en kom je, naar mijn mening, op een punt dat het gewoon het geld (niet) meer waard is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

De grafische vooruitgang in games is momenteel ook dusdanig traag en slecht dat dat ook niet echt meer een goede reden is om een nieuwe dure GPU aan te schaffen. Sommige games van 10 jaar oud zien er beter uit dan net gereleasde (of gereleas-te??) games anno 2024. Het is blurry, onscherp, grainy, en heeft slechte anti aliasing. De AF is slecht. En idd zoals iemand (of meerdere iemanden) al aangaf, de algemene staat van games is bij release vaak heel belabberd waardoor het vaak een stotter of framedrop festijn is. (Stalker 2 draait bijv gewoon/zelfs (nog) niet lekker op een 4090 icm een 7800 X3D ---> framedrops van steady 100 fps naar 40FPS als er NPC's in de buurt zijn (bij bewoonde gebieden bijv)). Veel games MOET je met RT met DLSS oid draaien omdat ze anders voor geen meter draaien.

(De playstation ports (Sony games) die naar de naar pc geport zijn lopen vaak wel lekker btw, maar Unreal 5 games zijn niet echt denderend)

Ik gebruikte voorheen vaak Super Sampling Antialiasing (SSAA) of upsampling (dubbele resolutie of nog hoger) waarvoor ik erg veel power nodig had, maar vandaag de dag werkt dat niet meer. Of niet goed.

[ Voor 51% gewijzigd door Format-C op 31-12-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

^
Dit dus!

Ik zie wel eens lijstjes voorbij komen van games zo rond 2014-2018 en het lijkt er echt op dat we voor een groot deel achteruit aan het gaan zijn. De hardware van een PS5/XsX hebben zo ongeveer 7x meer teraflops maar afgezien wat uitzonderingen kan ik nu niet echt zeggen dat het gros van de games echt zichtbaar laten zien dat ze 7x krachtigere hardware nodig hebben.

Als je dan beseft dat een 4090 meer dan 80 tflops heeft dan is het gewoon idioot dat je met bovengenoemde scenario's zit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pokle312
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Format-C schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:44:
Las net in het nVidia topic

[...]

dat de 5090 rond de 2600 dollar zou moeten gaan kosten? Dan zal dat hier meer dan 3000 worden. Als de 5090 (hier) meer dan 2000 (euro) gaat kosten, haak ik af.

[...]

Edit: ik heb nog wel een cm of 10 ruimte in mijn good old CM MB511 tussen de RAD en de (mijn) 4090, dus aan ruimte geen gebrek. :)

Edit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Edit: het metalen dingetje achter/ boven de GPU slot mist op de foto maar in werkelijkheid zit die er wel in)
Ziet er goed uit, heb zelf een LANCOOL III ding is ook mega.

Hoop alleen dat het in de breedte niet groter wordt, anders word het straks permanent met het glazen panel open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Format-C schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:32:
De grafische vooruitgang in games is momenteel ook dusdanig traag en slecht dat dat ook niet echt meer een goede reden is om een nieuwe dure GPU aan te schaffen. Sommige games van 10 jaar oud zien er beter uit dan net gereleasde (of gereleas-te??) games anno 2024. Het is blurry, onscherp, grainy, en heeft slechte anti aliasing. De AF is slecht. En idd zoals iemand (of meerdere iemanden) al aangaf, de algemene staat van games is bij release vaak heel belabberd waardoor het vaak een stotter of framedrop festijn is. (Stalker 2 draait bijv gewoon/zelfs (nog) niet lekker op een 4090 icm een 7800 X3D ---> framedrops van steady 100 fps naar 40FPS als er NPC's in de buurt zijn (bij bewoonde gebieden bijv)). Veel games MOET je met RT met DLSS oid draaien omdat ze anders voor geen meter draaien.

(De playstation ports (Sony games) die naar de naar pc geport zijn lopen vaak wel lekker btw, maar Unreal 5 games zijn niet echt denderend)

Ik gebruikte voorheen vaak Super Sampling Antialiasing (SSAA) of upsampling (dubbele resolutie of nog hoger) waarvoor ik erg veel power nodig had, maar vandaag de dag werkt dat niet meer. Of niet goed.
QFT.

Daarnaast vind ik games die net uit zijn daarmee vaak wel erg duur voor wat ze bieden. Zeker single player games die je maar 1 keer speelt.

Dus ik kijk nu heel kritisch naar welke games ik koop. Ik moet ze wel echt graag willen spelen en er ook zeker van zijn dat ik dat ga doen. Nieuwe games die ik min of meer op release gekocht heb de afgelopen jaren zijn alleen Hogwarts en Starwar Jedi survivor.

En Hogwarts ben ik nu eindelijk bij de laatste 20% vd mainstory. Uiteindelijk speel ik vooral (Battlefield) Multiplayer wat niet eens zoveel GPU nodig heeft.

Hoewel het hebben van the latest en greatest GPU natuurlijk erg leuk is, is het zowel qua games kwaliteit en prijzen als GPU prijzen nogal uit de hand gelopen vind ik.

Dus ben nu eerst maar eens games die ik nog heb liggen aan het uitspelen en laat ik nieuwere games voor wat ze zijn totdat ze (flink) afgeprijsd zijn. Tegen de tijd dat ik die backlog heb afgewerkt zijn games als Indiana Jones en Uncharted vanzelf ook weer een stuk goedkoper (en gepatched waar nodig) en dat gaat nog prima op een 4090.

Ook zijn er momenteel niet echt games die meer power nodig hebben dan mijn PC kan leveren. En dat soort games lijken voorlopig ook niet uit te gaan komen.

De 4090 zie ik ergens een beetje als een 1080Ti. Een kaart die o.a. door zijn hoeveelheid VRAM en raw power behoorlijk lang meekan.

Eerst eens de nieuwe features, prijzen en reviews afwachten en wat rekensommetjes maken.

Maar ik zie mijzelf dit keer wel weer een generatie overslaan en dus gewoon eerst eens wat games uit mijn backlog uitspelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 31-12-2024 14:09 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
Precies! Eerste game die Red Dead Redemption 2 gaat toppen met graphics moet nog gemaakt worden. En dat spel is uitgekomen in 2018..... Ik heb een 4080, maar denk niet dat ik die ga upgraden. Misschien wel mijn CPU een keer voor de City Building games en de 0.1 lows in First Person Shooters.

[ Voor 36% gewijzigd door CarJunkyXL op 31-12-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
CarJunkyXL schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:02:
Precies! Eerste game die Red Dead Redemption 2 gaat toppen met graphics moet nog gemaakt worden. En dat spel is uitgekomen in 2018.....
Komt eraan. Gta6 komt in 2025 :)

De Rockstar Games blijven juweeltjes en rdr2 en gta5 blijven de favorieten hier als het op niet-simracing aankomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
meljor schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:29:
[...]

Komt eraan. Gta6 komt in 2025 :)

De Rockstar Games blijven juweeltjes en rdr2 en gta5 blijven de favorieten hier als het op niet-simracing aankomt
Nou, ik ben zo benieuwd of het klopt wat je zegt wat betreft GTA6. Het is niet echt een genre voor high graphics namelijk. En de doelgroep. (Vooral veel jongeren) maken dat minder uit. (Heb ik het idee)

Heb vroeger zelf ook veel GTA gespeelt. Dus nieuwsgierig ben ik zeker, 8)

Wat ik er tot nu toe van gezien heb kreeg ik geen wauw gevoel als het gaat om het grafische geweld.

[ Voor 8% gewijzigd door CarJunkyXL op 31-12-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
CarJunkyXL schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:36:
[...]

Nou, ik ben zo benieuwd of het klopt wat je zegt wat betreft GTA6. Het is niet echt een genre voor high graphics namelijk. En de doelgroep. (Vooral veel jongeren) maken dat minder uit. (Heb ik het idee)

Heb vroeger zelf ook veel GTA gespeelt. Dus nieuwsgierig ben ik zeker, 8)

Wat ik er tot nu toe van gezien heb kreeg ik geen wauw gevoel als het gaat om het grafische geweld.
Toch waren het bij launch altijd wel grafische hoogstandjes vond ik. Zelfs gta5 is nog best mooi op 4K en is inmiddels al erg oud. Natuurlijk zijn er veel mooiere maar voor zijn tijd was ie erg mooi ( en extreem uitgebreid).

Bedenk me net dat Rockstar altijd veel later komt met pc versies. GtaV was 2013 en pas 2015 op pc....

[ Voor 6% gewijzigd door meljor op 31-12-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:40

jmk

Format-C schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:21:
Over een dikke week zullen we het zeker weten.
Wow over 1 week al. Hyped!!! :D

Mijn ervaring met de RTX5090 is voorlopig dat ik lekker hyped ben!

Hoop echt dat hij goed in mijn kast past en lekker draait in combinatie met mijn Ryzen 5800x3d. Op een later moment ga ik mijn CPU upgraden. Ik ga voor max raytracing / pathtracing op 3400x1440 met 100fps en HDR. Alles helemaal max verder.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 19:25
Wat zijn de ervaringen met watergekoelde blocks voor de nieuwe kaarten? Zijn deze over het algemeen snel beschikbaar met de nieuwe serie? Heb voor het eerst een custom watergekoeld systeem (was een pre-built) met een 4090 en wil zsm upgraden naar een 5090 omdat ik game in VR en alle power die ik kan krijgen kan gebruiken.

Ben heel benieuwd wat de nieuwe feutures zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
jmk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:42:
[...]

Wow over 1 week al. Hyped!!! :D

Mijn ervaring met de RTX5090 is voorlopig dat ik lekker hyped ben!

Hoop echt dat hij goed in mijn kast past en lekker draait in combinatie met mijn Ryzen 5800x3d. Op een later moment ga ik mijn CPU upgraden. Ik ga voor max raytracing / pathtracing op 3400x1440 met 100fps en HDR. Alles helemaal max verder.
Denk dat je volledig CPU bottlenecked bent met een 5800x3D en 5090. Niet echt een ideale combinatie volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:40

jmk

Rivanov schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:51:
[...]

Denk dat je volledig CPU bottlenecked bent met een 5800x3D en 5090. Niet echt een ideale combinatie volgens mij?
Denk ik ook. Ik ben nu echter vooral GPU bound met mijn RTX3070. En ik wil niet alles in 1 keer doen. Ik wil apart sparen voor een nieuwe CPU/Mobo/Mem combi. Ook wil ik nu even geen hele PC bouwen, net iets te veel stress.

Dus ik ga er straks heel erg op vooruit met mijn 5090 en wanneer ik mijn nieuwe CPU heb opnieuw. :) win win.

Ik zat al te denken dat ik straks een paar benchmarks ga maken om de voor en na CPU upgrade duidelijk te maken in een review/blog ofzo. Gewoon om mensen te laten zien wat iemands upgrade pad kan zijn.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ik ben nu met m’n 9800x3D ook GPU bottlenecked met m’n 4080 in iRacing en Automobilista 2 (7680x1440). Dus heb ernstig behoefte aan de 5090.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Benieuwd wat de verkoopwaarde gaat zijn van de 4090..... Er gaan er flink wat beschikbaar zijn.

Als de 5080 daadwerkelijk sneller zal zijn zal de 2ehandswaarde van nu circa halveren.

Zijn ze vergelijkbaar dan is een gebruikte 4090 interessant vanwege de 24gb maar niet voor de huidige prijzen.

[ Voor 51% gewijzigd door meljor op 01-01-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:24
meljor schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:43:
Benieuwd wat de verkoopwaarde gaat zijn van de 4090..... Er gaan er flink wat beschikbaar zijn.

Als de 5080 daadwerkelijk sneller zal zijn zal de 2ehandswaarde van nu circa halveren.

Zijn ze vergelijkbaar dan is een gebruikte 4090 interessant vanwege de 24gb maar niet voor de huidige prijzen.
De 5080 zal waarschijnlijk wel wat sneller zijn dan de 4090, maar in de situaties die veel geheugenbandbreedte vragen en VRAM (bijvoorbeeld Indiana Jones op 4K met hoogste instellingen), dan kan het weleens zo zijn dat de 4090 hem inhaalt.

Daarom denk ik dat de 4090 wel wat minder waard gaat zijn, maar dat het beperkt kan blijven. De 5080 zal waarschijnlijk een dure kaart worden, bijna net zo duur als de 4090, maar met beduidend minder VRAM (16 GB vs. 24 GB) en geheugenbandbreedte (256-bit vs. 384-bit). En dat is en zal vooral in de toekomst toch echt wel een flinke bottleneck zijn voor deze highend-kaart. Dat maakt hem niet heel aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Degrader schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:35:
[...]

De 5080 zal waarschijnlijk wel wat sneller zijn dan de 4090, maar in de situaties die veel geheugenbandbreedte vragen en VRAM (bijvoorbeeld Indiana Jones op 4K met hoogste instellingen), dan kan het weleens zo zijn dat de 4090 hem inhaalt.

Daarom denk ik dat de 4090 wel wat minder waard gaat zijn, maar dat het beperkt kan blijven. De 5080 zal waarschijnlijk een dure kaart worden, bijna net zo duur als de 4090, maar met beduidend minder VRAM (16 GB vs. 24 GB) en geheugenbandbreedte (256-bit vs. 384-bit). En dat is en zal vooral in de toekomst toch echt wel een flinke bottleneck zijn voor deze highend-kaart. Dat maakt hem niet heel aantrekkelijk.
Ik denk 1200-1400 en dus een stuk goedkoper dan de 4090. Verder vereisen steeds meer games straks PT/RT en daarin zal de 5080 nog iets sterker zijn volgens geruchten. Ik ben benieuwd maar waarschijnlijk zal 24gb het enige voordeel zijn.

Maar de 2ehands prijzen hebben sowieso een reality check nodig. Een kaart 2 jaar hebben gebruikt en max 200 afschrijven kan natuurlijk niet.
Teveel mensen vragen bijna nieuwprijzen, zelfs nu nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:24
Waarom zou dat niet kunnen? Vroeger was je videokaart in rap tempo nog maar de helft waard. Maar met hoe de prijzen zich de laatste tijd ontwikkelen, met name door toedoen van Nvidia, en gezien de vraag naar dergelijke high-end-kaarten kan dat natuurlijk wel. Ik weet van een Tweaker die maar 30 euro heeft hoeven af te schrijven op zijn 4090 FE. Zo is de markt nu eenmaal (gevormd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Degrader schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:31:
Waarom zou dat niet kunnen? Vroeger was je videokaart in rap tempo nog maar de helft waard. Maar met hoe de prijzen zich de laatste tijd ontwikkelen, met name door toedoen van Nvidia, en gezien de vraag naar dergelijke high-end-kaarten kan dat natuurlijk wel. Ik weet van een Tweaker die maar 30 euro heeft hoeven af te schrijven op zijn 4090 FE. Zo is de markt nu eenmaal (gevormd).
Omdat het gewoon niet klopt. 3 jaar garantie waarvan nog maar 1 over is en het artikel 2 jaar gebruikt is. Noem mij 1 ander artikel die dan maar 5-10%(max) afschrijft.

Let wel, iedere kaart onder de 4080 schrijft WEL af maar de 4080 en 4090 niet?

Ik zie ze wel es langskomen voor 1450-1500 maar verreweg de meesten vragen circa 1800 en meer. Ik vind dat extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

[...]

Dat jij de prijzen niet leuk vind betekent niet dat jouw conclusie correct is. Marktwerking is marktwerking. Iets is waard wat de gek er voor betaald. Dat jij het dat niet waard vind met een groep anderen, betekent niet dat dat het laatste woord is als een grotere groep het het wel waard vind. Ik ben het met je eens dat de prijzen uit de hand aan het lopen zijn. Maar nog niet zover dat mensen het niet meer willen neerleggen. Vraag en aanbod.

De waarde van iets is moeilijk te bepalen en is puur wat de gek er voor over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo_magic
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:32
Ik heb hier ook wel een build liggen die klaar is voor de 5090, maar blijft nog even wachten :)

Eigenlijk vind ik het bedrag voor de huidige high-end kaarten ook veel te hoog, maar ik merk gewoon dat je er op 2 jaar heel weinig verlies op maakt en dat maakt het voor mij net een goede koop.
Koop je nu een 5090 aan bv 2400 euro kan je die binnen 2 jaar gewoon verkopen voor 2200 euro. Koop je een 5070 aan bv 700 euro verliest die meer dan 200 euro aan waarde over dezelfde 2 jaar.
Merkte hetzelfde bij de 2000,3000 & 4000 reeks en niets wijst erop dat dit nu anders zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Buffalo_magic schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:55:
Ik heb hier ook wel een build liggen die klaar is voor de 5090, maar blijft nog even wachten :)

Eigenlijk vind ik het bedrag voor de huidige high-end kaarten ook veel te hoog, maar ik merk gewoon dat je er op 2 jaar heel weinig verlies op maakt en dat maakt het voor mij net een goede koop.
Koop je nu een 5090 aan bv 2400 euro kan je die binnen 2 jaar gewoon verkopen voor 2200 euro. Koop je een 5070 aan bv 700 euro verliest die meer dan 200 euro aan waarde over dezelfde 2 jaar.
Merkte hetzelfde bij de 2000,3000 & 4000 reeks en niets wijst erop dat dit nu anders zal zijn.
Het blijft speculeren over 2de hands prijzen terwijl de nieuwprijzen nog niet eens bekend zijn.

2000, 3000 en 4000 series (prijzen) bespreken is hier offtopic.
Daar zijn speciale topics voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nilsson1234
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 14:09
256 bit en 16GB VRAM is toch wel dieptriest ;(

https://videocardz.com/ne...dr7-and-256-bit-confirmed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dan koop je t niet, heel simpel toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonwith
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-03 19:39
Moet een bijzonder goeie prijs zijn om deze aan te schaffen.

de 4090 is in elk opzicht aantrekkelijker, zelfs tweedehands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
dragonwith schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:10:
[...]
Moet een bijzonder goeie prijs zijn om deze aan te schaffen.

de 4090 is in elk opzicht aantrekkelijker, zelfs tweedehands.
Je spreekt jezelf tegen want je weet de prijs nog niet en er zijn nog geen benchmarks. "In elk opzicht" kun je t simpelweg nog helemaal niet over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

256 bit is niet het probleem. GDDR7 is sneller en kan 384bit GDDR6X bijhouden. 3GB GDDR7 chips komen eraan en dan wordt 24GB op 256 bit mogelijk.
Samsung has introduced the "Industry's First" 24Gb (3GB) GDDR7 memory, offering exceptionally high speeds of up to 42.5 Gbps to power next-generation GPUs. Owing to many refinements and updates, Samsung asserts a 50% density improvement alongside a 30% boost in efficiency versus the previous generation. Validation of these 24Gb GDDR7 modules is ongoing with "major" GPU manufacturers and mass production is planned for early next year.
https://www.tomshardware....percent-higher-efficiency
All that jargon aside, it is important we address the elephant in the room. Last-generation GDDR6/X memory featured 16Gb (2GB) memory modules. The fact that Samsung's GDDR7 offerings have 1.5x more memory per module should result in higher VRAM capacities for next-generation GPUs. Here is a brief overview of what you can expect if GPU manufacturers employ 42.5 Gbps 24Gb (3GB) modules at different bus widths:

128-bit: 12GB of VRAM at 680 GB/s
192-bit: 18GB of VRAM at 1,020 GB/s
256-bit: 24GB of VRAM at 1,360 GB/s
320-bit: 30GB of VRAM at 1,700 GB/s
512-bit: 48GB of VRAM at 2,720 GB/s
Uiteindelijk gaat het om de prijs. 256 bit en 8 geheugenchips is goedkoper te produceren dan 384 bit en 12 geheugenchips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
zolang je maar niet van de verkeerde veronderstelling uit gaat dat Nvidia (en AMD) die lagere prijs zullen doorrekenen...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
De 3Gb memory chips schijnen al gebruikt te worden in de laptop 5090 (zelfde chip als de 5080 desktop) en komt dus met 24gb.

Beetje heel erg jammer dat de desktop 5080 dan eerst 16Gb krijgt....... Puur om later een ti of super te verkopen?

Ti ultra super SE kan ook nog :+

[ Voor 7% gewijzigd door meljor op 03-01-2025 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

OMD

Ik hoop echt op een kaart die mijn 3080 kan vervangen. Ik wil ongeveer dezelfde prestaties maar met veel minder verbruik. Rond de 150 watt zou echt perfect zijn. Niet vanwege de kosten maar vanwege de warmte.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
OMD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:43:
Ik hoop echt op een kaart die mijn 3080 kan vervangen. Ik wil ongeveer dezelfde prestaties maar met veel minder verbruik. Rond de 150 watt zou echt perfect zijn. Niet vanwege de kosten maar vanwege de warmte.
Kun je dan niet beter de 3080 tunen? Volgens mij kunnen die regelmatig met een leuke undervolt aardig omlaag gebracht worden qua verbruik zonder al te veel te verliezen qua performance, en soms zelfs met een performance winst.

Iets kopen wat gelijk presteert maar alleen wat zuiniger is verdien je in ieder geval vaak niet heel makkelijk terug (tenzij je de 3080 echt goed kan verkopen en niet boven msrp gekocht hebt). Dan zou je het echt moeten doen omdat bijvoorbeeld de warmte in de ruimte niet te doen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiaL28s5h91RAGEg-DAmZE5A-7U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cThXofpPHGxVLQTvQM4wsNkc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Als dat de prijs wordt scoor ik misschien toch n 4080 Super want de 5070 die mogelijk gelijk scoort in benchmark laat nog even op zich wachten.

Edit; mogelijk is dit een ASUS ROG variant, die zijn altijd fors duurder dan een Inno3D achtig merk.

[ Voor 26% gewijzigd door Cartman! op 03-01-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

OMD

Dennism schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Kun je dan niet beter de 3080 tunen? Volgens mij kunnen die regelmatig met een leuke undervolt aardig omlaag gebracht worden qua verbruik zonder al te veel te verliezen qua performance, en soms zelfs met een performance winst.

Iets kopen wat gelijk presteert maar alleen wat zuiniger is verdien je in ieder geval vaak niet heel makkelijk terug (tenzij je de 3080 echt goed kan verkopen en niet boven msrp gekocht hebt). Dan zou je het echt moeten doen omdat bijvoorbeeld de warmte in de ruimte niet te doen is.
Ik heb hem al undervolt enzo. Doet 1835mhz op 0.800v. Verstook zo een 180-220watt nu maar lever dan weer performance in. Ik zou graag gelijke of iets betere performance (als stock) willen hebben met minder verbruik.
Wie weet, ga het in de gaten houden :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-09 19:12
Ik speel op 4k kom er aardig mee weg nog met de games die ik speel maar ben wel benieuwd wat de upgrade zal zijn van 4080 Super naar 5080.

Maar mijn 4080 Super Noctua is 2 maand jong dus weet niet of het slim is al gelijk over te gaan, al zal die in theorie nog wel een nette prijs waard kunnen zijn. Daar komt bij van de Noctua kaart naar een "normale" is ook wel een ding. Fans gaan niet harder dan 980 rpm..... Oftwel geruisloos.

Eerst de aankondiging en de reviews maar afwachten ben wel echt heel benieuwd als "nerd" naar de CES

En de prijzen.... 5090 boeit me niet en 5080 hoop ik toch om en nabij de 1300 blijft. Vond dat al wel duur genoeg eerlijk gezegd.

Mijn gedachte was een generatie over te slaan maar dat zal wel weer niet lukken ;)

[ Voor 34% gewijzigd door JWFpeters op 03-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:12
JWFpeters schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:06:
Ik speel op 4k kom er aardig mee weg nog met de games die ik speel maar ben wel benieuwd wat de upgrade zal zijn van 4080 Super naar 5080.

Maar mijn 4080 Super Noctua is 2 maand jong dus weet niet of het slim is al gelijk over te gaan, al zal die in theorie nog wel een nette prijs waard kunnen zijn. Daar komt bij van de Noctua kaart naar een "normale" is ook wel een ding. Fans gaan niet harder dan 980 rpm..... Oftwel geruisloos.

Eerst de aankondiging en de reviews maar afwachten ben wel echt heel benieuwd als "nerd" naar de CES

En de prijzen.... 5090 boeit me niet en 5080 hoop ik toch om en nabij de 1300 blijft. Vond dat al wel duur genoeg eerlijk gezegd.

Mijn gedachte was een generatie over te slaan maar dat zal wel weer niet lukken ;)
Die 4080 Super Noctua is toch wel één van de fraaiste GPU's imho :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Zou er misschien een 5090 variant van die Noctua kaart komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zatara schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Die 4080 Super Noctua is toch wel één van de fraaiste GPU's imho :9~
Smaken verschillen. Ik vind hem niet mooi. Ik ben meer liefhebber van de FE z'n design. (Heb nu een 4090 FE).

Al boeit het me eigenlijk niet heel erg hoe een kaart eruit ziet. Als ie maar snel is. En niet té lawaaierig onder load. En goed koelt.

Die noctua zal wel erg stil zijn... En beter koelen dan een FE. Maar ik koop mn kaarten meestal vlak na release, en de/ een noctua kaart zal vast niet direct verkrijgbaar zijn bij release.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rivanov
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHti6AgTTQglIn7Y8IwVV9v3GX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrELdfih2NWyRkX4pEhlvfhi.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09

Soullie

Planeshift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Wat moet ik verstaan onder "stops working"? Dat ik ze niet meer kan opstarten? of dat ik mijn instellingen moet terugschroeven om betere framerate te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:35
nzall schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:51:
Wat moet ik verstaan onder "stops working"? Dat ik ze niet meer kan opstarten? of dat ik mijn instellingen moet terugschroeven om betere framerate te krijgen?
Het is een troll ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

Mystikal

It never hurts to help!

Rivanov schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:23:
Ik ben nu met m’n 9800x3D ook GPU bottlenecked met m’n 4080 in iRacing en Automobilista 2 (7680x1440). Dus heb ernstig behoefte aan de 5090.
Ik met mijn 4090 ook nog steeds in AMS2 vr. Dus kijk net als jij erg uit naar de specs.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-09 19:12
Format-C schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:17:
[...]

Smaken verschillen. Ik vind hem niet mooi. Ik ben meer liefhebber van de FE z'n design. (Heb nu een 4090 FE).

Al boeit het me eigenlijk niet heel erg hoe een kaart eruit ziet. Als ie maar snel is. En niet té lawaaierig onder load. En goed koelt.

Die noctua zal wel erg stil zijn... En beter koelen dan een FE. Maar ik koop mn kaarten meestal vlak na release, en de/ een noctua kaart zal vast niet direct verkrijgbaar zijn bij release.
Ging mij vooral om stil. Heb echt een hekel aan de standaard 100 of 90mm fans op die kaarten altijd nare bijgeluiden etc. Nu ben ik daar erg gevoelig voor een andere vind een Strix of TUF al stil dat vind ik dus al teveel lawaai haha

Deed er vaak zelf al 120mm Noctua fans op knutselen maar dat is natuurlijk niet zo fraai als af fabriek. Dat ie beter koelt is mooi meegenomen natuurlijk.

Als er een Noctua 5080 komt is ie niet gelijk beschikbaar waarschijnlijk en als ie wel komt is ie veel te duur in het begin. De 4080 Super Noctua voor 1300 nieuw gekocht daar kon ik nog wel mee leven maar in het begin kwamen die prijzen aardig in de buurt van de 4090 goedkope versies dat is natuurlijk een beetje te gek. Zeker als je bedenkt dat 1300 voor een GPU al vrij idioot is naar mijn mening.

Dus ik wil op zijn minst proberen een jaar te wachten met de 5080 mits de upgrade de moeite waard is. Is het verschil wel erg groot ja dan moet ik even gaan rekenen.... Maar wil ook nog een nieuwe hoofdtelefoon en die kost ook al 400,- en helaas doet mijn geldboom het nog niet zo goed.....
nzall schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:10:
Zou er misschien een 5090 variant van die Noctua kaart komen?
Vast niet, waren er van de 3090 en 4090 ook niet naar mijn weten.

[ Voor 6% gewijzigd door JWFpeters op 03-01-2025 23:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Lees net op de FP dat de 5090 een TDP krijgt van maar liefst 575W?

nieuws: Verpakking Nvidia RTX 5080 verschenen, vermeende tdp's RTX 5080 en 50...

Moet zeggen dat ik dit wel heeeeel erg veel vind. Als dit zo is koop ik zeker geen 5090 maar dan wacht ik wel op een 5080ti oid. Als die meer dan 16GB heeft en minstens 20% sneller is dan mn 4090. De 5080 zou een 360W TDP krijgen wat ik tov de 4090 al vrij fors vind. De 5080 zou naar het schijnt zo'n 10% sneller zijn dan een 4090? Die 400w tdp heeft. Dat is stroom technisch- performance wise gezien niet echt veel progressie wat ze boeken in 2 jaar.... Tov de 4000 serie.

(Ik heb ooit (jaar 2008 oid) 2 HD4870X2's in Quad Crossfire gehad, en die slurpten samen ook zo'n 575W. (286W per kaart) Maar dat waren 4 chips. En ik heb toen 1 kaart weggedaan ivm het hoge stroomverbruik... En de hitte.

Edit: nostalgische foto van mn 572W stroom slurpende 4870X2 quad CFX setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1JTaWXysrJQB8BFq1o60BETL7c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDrlBuGNf5IXNXBTLgIPl8LN.jpg?f=fotoalbum_small

Edit: de GTX280's in SLI slurpten zelfs "maar" 472W (236W per kaart). (Ook jaar 2008)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci9bDMpvkxuJZBQ4fqdK5ADKqBU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eh7wlHmFGIutbj3B6stsiLFH.jpg?f=fotoalbum_small

:+ })

Ik vind 575W voor 1 kaart écht teveel. Als je dan gamed tik je al gauw de 700w of meer aan voor het hele systeem. 😱 Dat gaat nergens over imho. Anno 2025. Maar even afwachten of dit ook echt zo is....

[ Voor 69% gewijzigd door Format-C op 04-01-2025 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:12

SG

SG surft naar info hardewaren

Meer dan 16GB lijkt mij juist slecht idee als dat AI manie er dan mee vandoorgaat. AI vind veel ram fijn. Kan sku dus vlink duurder maken bovenop MSRP.
Dan vraag ik mij af wat Neural rendering betekend. Komt dit voort uit de branch en dus vanuit de devs gpu api trio. En dat nV kwa marketing hiermee vandoor gaat. Als dit puur een nV ding is kan je concurrentie vergeten.
Op yt zie ik dat mark cerny en andere sources al vanaf 2020 ermee bezig zijn. Dus ideale geval zullen de nextgen AMD intel nv gpu iig sterkere AI in hardware moeten hebben.
Als dat niet zo is en nV hiermee vandoorgaat en locked in de nvidia eco system dan kan je genieten van monopolie zo ook prijzen. Als nvidia dit in hun framework bij dev hard gaan pushen . Dan zal AMD Radeon ondanks ook neural rendering het zeer zwaar hebben. Als dit pas bij PS6 komt kan het te laat zijn voor radeon g-kaarten. Ook of neural rendering de midrange ontlast. Neural rendering kan gebruikt worden om voor en midden renderpipeline de load te optimizen. 460 en 575 is mij te gortig heb nu 850 voeding 1KW nodig dus trek mij grens rond de 300wat dus 5070 ti en RX9070XT is ook midrange. Ook weer kans om vorige gen nog wat extra obsoliet te maken. Wat meer afhankt of neural rendering meer software ding is tussentensor en render pipeline hardware of ook flink de architectuur op de schop moet. Zie eigenlijk somber in. We hebben monopool.
Vooral als DX12 en Vulkan dit niet standariseerd. Maar je je krijgt dus diverse nv sdk die dozijn neural rendering feature bieden. Waar enkele juist zwaar zijn en dus goed tot uiting kan komen met high-end wat alleen nv aan gaat bieden.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Pagina: 1 ... 6 ... 37 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.