Ik heb een uitvoering: Corsair RM850x (2024) en gebruik bij mijn MSI 5080 ook de bijgeleverde kabel van de voeding. Draait al weken goed. Nu gebruikt een 5080 natuurlijk minder stroom dan een 5090. Heb ook een aantal keer met een thermalcamera gekeken maar ondervind tot nu toe geen problemen.Virtua schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:22:
Even een vraagje hier voor de kenners,kan ik een 4090 kabel van Corsair gebruiken voor de 5090?
Hij is geen tig keer in uit geweest en der zit geen knik in.
Me gevoel zegt koop een nieuwe maar twijfel der over
Klopt,ga dat advies dan ook doorgeven aan me pa (is zijn 5090) hij heeft echt een kijkkast dus de voorkeur heeft natuurlijk een Corsair, maar van dat nieuwe logo heb ik niks kunnen vinden,hoe weet ik zeker dat ik de juiste bestel?
Weet je dat toevallig ook.
Anders ff goed spitten want neem met die kaart liever het zekere voor het onzekere uiteraard
Weet je dat toevallig ook.
Anders ff goed spitten want neem met die kaart liever het zekere voor het onzekere uiteraard
Beter,de 5090 waar ik het over had is de astral van Asus,ga dat ook zeker ff nakijken dan,al betwijfel ik of het echt nuttig isStep-han schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:46:
[...]
Ik heb een uitvoering: Corsair RM850x (2024) en gebruik bij mijn MSI 5080 ook de bijgeleverde kabel van de voeding. Draait al weken goed. Nu gebruikt een 5080 natuurlijk minder stroom dan een 5090. Heb ook een aantal keer met een thermalcamera gekeken maar ondervind tot nu toe geen problemen.
Frappant, bij mij was het juist de originele Nvidia verloop dat er haast niet in ging. Daar kwam echt kracht aan te pas. Meer dan mij lief is. Als ik niet van de constructie van de 5090FE connector met 2 grote tabs af wist, was ik eerder gestopt en het afgedaan als "het past niet".meljor schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:24:
[...]
Nvidia raadt de originele verloop sterk aan. Bij zo'n dure kaart zou ik die gebruiken...
Ik heb een nieuwe rm1000x en daarvan de Corsair kabel gebruikt bij mijn 4090. Ook heb ik een rm750x en een 5080 en heb daarvan het verloop gebruikt. Die ging er beduidend zwaarder/strakker in. Dit kan aan de connector van de kaart zelf liggen (is ge-update na de 4000 series) maar wel een verschil.
Ik zou dus op z'n minst het verschil even gaan voelen. Is dat er niet dan is de keuze aan jou.
@Virtua Nogmaals het is echt niet perse nodig denk ik maar voor wat peace of mind kun je het wel doen.
Ik verwacht dat als je deze bestelt dat je hun nieuwste versie krijgt.
Dit is een corsair type 4 kabel. Je moet wel even checken of deze compatibel is met de PSU die je gebruikt.
Bij de 2x6 type spec hoort het "H++" logo.
Bij de 12vhpwr spec hoor thet "H+" logo.
Het logo zit als het goed is / dacht ik ook in de connector van de kabel gestempeld. Dit zou je bij je bestaande kabel kunnen checken, daar zou dan H+ in moeten staan.
Kan zo snel alleen deze foto vinden met het logo, je moet wel goed kijken:
Ik verwacht dat als je deze bestelt dat je hun nieuwste versie krijgt.
Dit is een corsair type 4 kabel. Je moet wel even checken of deze compatibel is met de PSU die je gebruikt.
Bij de 2x6 type spec hoort het "H++" logo.
Bij de 12vhpwr spec hoor thet "H+" logo.
Het logo zit als het goed is / dacht ik ook in de connector van de kabel gestempeld. Dit zou je bij je bestaande kabel kunnen checken, daar zou dan H+ in moeten staan.
Kan zo snel alleen deze foto vinden met het logo, je moet wel goed kijken:
:strip_exif()/f/image/SWBDPlfclB7XpKmN26gbYP6P.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 09-04-2025 12:36 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dank, moet goed komen zo dan.
Nogmaals bedankt voor jullie advies 👍
Nogmaals bedankt voor jullie advies 👍
[ Voor 3% gewijzigd door Virtua op 09-04-2025 12:44 ]
Vooral idd in geval van garantie kunnen ze nooit over je kabel beginnen als je het verloop gebruikt. Dat zou voor mij de reden zijn om die te gebruiken.Help!!!! schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:59:
[...]
De ATX 3.1 spec heeft inderdaad niets aan de vereisten vd kabel zelf veranderd. Alleen aan de connector die op de grafische kaart zelf zit.
Wel is het zo dat kabelfabrikanten voor de onderdelen die ze voor de kabel gebruiken verschillende leveranciers kunnen kiezen en deels ook verschillende oplossingen. De metalen veren in de connector kunnen een verschillende vorm hebben (En toch aan de ATX spec voldoen).
Volgensmij heeft corsair hier wel aanpassingen in gemaakt tov hun eerste 12vhpwr kabels.
Ik denk dat de kans op problemen miniem is als je de 'oude' kabel op de juiste manier erin klikt en deze voldoende ruimte heeft en op de juiste manier in je case zit. Maar wil je alles uitsluiten dan kun je een recentere corsair kabel kopen met het nieuwe logo. Of inderdaad het nvidia verloop gebruiken. Alhoewel ik me afvraag of die laatste echt beter is. Maar mocht dat verloopje vastsmelten heb je mogelijk minder issues met garantie.
Desalniettemin, mocht je problemen krijgen dan nog is het de vraag of het door de kabel komt.
PS: Zelf zou ik denk ik gewoon een nieuwe corsair 2*6 kabel aanschaffen.
Op zich wil je natuurlijk ook geen paar tientjes uitgeven als het niet nodig is. Echter als dat wat extra peace of mind geeft vind ik het dat wel waard aangezien het een druppel in de zee is bij de astronomische prijs van een 5090.
Puur qua werking zou de nieuwe Corsair kabel prima moeten zijn.
Met de Asus gpu tweak software kon ik gelukkig zien dat de load over de pins van de 5090 nogal slecht verdeeld was.
:strip_exif()/f/image/uDtANQ5BTBROawefKkrObTL7.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist de kabel vervangen door een cablemod custom kabel en dat heeft het probleem gelukkig opgelost.
:strip_exif()/f/image/FBvk6O3j7eern8nOXX2KxjCT.jpg?f=fotoalbum_large)
De kaart pakt nu 600 watt zonder issues.
Ben wel blij dat ik dit goed kon zien.
:strip_exif()/f/image/uDtANQ5BTBROawefKkrObTL7.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist de kabel vervangen door een cablemod custom kabel en dat heeft het probleem gelukkig opgelost.
:strip_exif()/f/image/FBvk6O3j7eern8nOXX2KxjCT.jpg?f=fotoalbum_large)
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Zeer nuttige info idd. Voor de prijs zou iedere 5090 dat moeten hebben. Dan zou het gemonitord kunnen worden door de driver en afschakelen als er iets niet goed is.....rajackar schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:11:
Met de Asus gpu tweak software kon ik gelukkig zien dat de load over de pins van de 5090 nogal slecht verdeeld was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb mijn 5080 inno3d x3 (de kleinere kaart dus) inmiddels een ondervolt gegeven en een kleine overclock. Hierdoor presteerd hij net iets beter dan stock, is bijna 10 graden koeler en verbruikt nog maar 277w. Ben dik tevreden.
Ja, mee eens. Voor dit soort bedragen is het echt bizar dat zo'n controle en load balancing niet op iedere kaart zit.meljor schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:11:
[...]
Zeer nuttige info idd. Voor de prijs zou iedere 5090 dat moeten hebben. Dan zou het gemonitord kunnen worden door de driver en afschakelen als er iets niet goed is.....
Heb mijn 5080 inno3d x3 (de kleinere kaart dus) inmiddels een ondervolt gegeven en een kleine overclock. Hierdoor presteerd hij net iets beter dan stock, is bijna 10 graden koeler en verbruikt nog maar 277w. Ben dik tevreden.
Mooie resultaten trouwens.
Ik heb een lichte overclock op mijn 5090. Loopt rond of iets onder de 3Ghz afhankelijk van de load.
Wil ook nog even naar undervolten gaan kijken want de 600watt is nu de beperkende factor heb ik het idee
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
+400MHz op core stabiel, dat is wel stevig? Vanaf welke frequentie start je dan?Isniedood schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:41:
Inmiddels enkele uren Iracing gedaan met de 5080 en wat een gigantisch verschil met de 3080. Moet erbij zeggen dat de processor ook van een 5800x3d naar 9800x3d is gegaan en dat ik de 5080 met 400mhz heb overgeclockt en memory is +2000. Dit alles op een 850watt voeding. Draait als een zonnetje.
Verder geen undervolt ervaring. Binnenkort eens in duiken.
Maat en ik hebben beide de Gigabyte Aorus master RTX5080 en alhoewel dezelfde kaart met dezelfde bios (al draai ik silent en hij performance) draaien 3180-3200MHz op de core.
Echter heb ik daar maar +250MHz (op silent bios) voor nodig en hij +350MHz (performance bios). Vinden het bizar, maar geen idee waaron dat zo is.
We doen ook beide iracing en zijn van een 7800X3D - RTX3080 naar een 9800X3D - RTX5080 gegaan en de verschillen zijn idd enorm. Heb terug triple 1440p @ 165fps
Dat is inderdaad wel een behoorlijk stevig verschil, hier zit pin 1 max rondom de 7 amps en loopt het met de rest van de pinnen van laag naar hoog, waarbij pin 6 op 8.8A op z'n piek zit ongeveer. Heb er een Wireview Pro aanhangen met een Corsair 2x8-PIN 600W naar 12V-2x6 Type 4 Gen kabel (verpakking zei 12VHPWR terwijl de webshop van Corsair het verkoopt als 12V-2x6 dus dat is verwarrend maar volgens mij is de productie datum 2023...) Maar goed dat zit aangesloten op de 10 jaar oude AX1200i voeding en werkt tot op heden feilloos zonder afwijkingen met inmiddels 110kWh verbruik met de RTX 5090.rajackar schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zit nu ook een beetje te klooien met een undervolt OC, lijkt nu volledig stabiel op 3162Mhz +225 met 1.040mv als limiet op de undervolt curve. Standaard in stock conditie zou hij anders t/m 1.060mv verstoken op 2955Mhz als piek, terwijl midden 2800s rond 1.040-1.050 dan de standaard boost zou zijn, of zelfs onder de 2800 als je zware resoluties gaat gebruiken.
Nu boost hij dus t/m 3097Mhz t/m ~1.035 en dat geeft wel een leuke boost bovenop de normale OC, al is het niet echt veel zuiniger het zorgt wel voor lagere amps op de pinnen van onder de 8A.
Heb hem ook in benchmarks kunnen laten draaien op 0.975mv met ~3100mhz als cap, alleen dat bleek in spellen niet altijd stabiel. Had het ook op 3256 +324 op 1.050v geprobeerd en dat werkt al had ik net wel een bluescreen te pakken dus wellicht dat het stabiel te krijgen is rond 3200 of ik zet dat voltage eens op 1.060v. Het was voornamelijk makkelijk te reproduceren met remote game streaming via Steam die instabiliteit terwijl het lokaal prima lijkt te gaan. 3308Mhz +363 op 1.060v zei hij dan volmondig nee tegen onder load.
0.975v met 3100 gaf me trouwens ook wel de hoogste 3DMark scores in het algemeen, en als ik het goed heb 100W minder verbruik.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Dat was ook 1 van de eerste dingen die ik controleerde na inbouw. 3d mark en dit monitorenrajackar schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik originele 600W kabel die kwam bij mijn Thor Platinum 2
Ik kon ook plus 400 doen en benchen. Ging prima. echter sommige games hadden artifacts.... geheugen draaide stockEngineer Stewie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 06:40:
[...]
+400MHz op core stabiel, dat is wel stevig? Vanaf welke frequentie start je dan?
Maat en ik hebben beide de Gigabyte Aorus master RTX5080 en alhoewel dezelfde kaart met dezelfde bios (al draai ik silent en hij performance) draaien 3180-3200MHz op de core.
Echter heb ik daar maar +250MHz (op silent bios) voor nodig en hij +350MHz (performance bios). Vinden het bizar, maar geen idee waaron dat zo is.
We doen ook beide iracing en zijn van een 7800X3D - RTX3080 naar een 9800X3D - RTX5080 gegaan en de verschillen zijn idd enorm. Heb terug triple 1440p @ 165fps.
Met welke kabel was dit? En was dit in het begin gelijk zo of is het na verloop van tijd zo geworden?rajackar schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:11:
[ Voor 48% gewijzigd door CMT op 11-04-2025 10:24 ]
Wow! Dat zijn wel hele mooie resultaten zeg. Ik moet ook echt eens naar undervolten gaan kijken. Nog geen tijd voor gehad. Stock is de performance al super goed maar we zijn niet voor niets tweakers natuurlijkCriticalHit_NL schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:12:
[...]
Dat is inderdaad wel een behoorlijk stevig verschil, hier zit pin 1 max rondom de 7 amps en loopt het met de rest van de pinnen van laag naar hoog, waarbij pin 6 op 8.8A op z'n piek zit ongeveer. Heb er een Wireview Pro aanhangen met een Corsair 2x8-PIN 600W naar 12V-2x6 Type 4 Gen kabel (verpakking zei 12VHPWR terwijl de webshop van Corsair het verkoopt als 12V-2x6 dus dat is verwarrend maar volgens mij is de productie datum 2023...) Maar goed dat zit aangesloten op de 10 jaar oude AX1200i voeding en werkt tot op heden feilloos zonder afwijkingen met inmiddels 110kWh verbruik met de RTX 5090.
Zit nu ook een beetje te klooien met een undervolt OC, lijkt nu volledig stabiel op 3162Mhz +225 met 1.040mv als limiet op de undervolt curve. Standaard in stock conditie zou hij anders t/m 1.060mv verstoken op 2955Mhz als piek, terwijl midden 2800s rond 1.040-1.050 dan de standaard boost zou zijn, of zelfs onder de 2800 als je zware resoluties gaat gebruiken.
Nu boost hij dus t/m 3097Mhz t/m ~1.035 en dat geeft wel een leuke boost bovenop de normale OC, al is het niet echt veel zuiniger het zorgt wel voor lagere amps op de pinnen van onder de 8A.
Heb hem ook in benchmarks kunnen laten draaien op 0.975mv met ~3100mhz als cap, alleen dat bleek in spellen niet altijd stabiel. Had het ook op 3256 +324 op 1.050v geprobeerd en dat werkt al had ik net wel een bluescreen te pakken dus wellicht dat het stabiel te krijgen is rond 3200 of ik zet dat voltage eens op 1.060v. Het was voornamelijk makkelijk te reproduceren met remote game streaming via Steam die instabiliteit terwijl het lokaal prima lijkt te gaan. 3308Mhz +363 op 1.060v zei hij dan volmondig nee tegen onder load.
0.975v met 3100 gaf me trouwens ook wel de hoogste 3DMark scores in het algemeen, en als ik het goed heb 100W minder verbruik.
Ik krijg de core nu in games stabiel net iets onder de 3Ghz. Maar wss zit er met undervolten nog wel meer in.
Dit was met de originele kabel van de PSU. Heb die al een tijd gebruikt met mijn 4090 voordat ik de upgrade naar de 5090 deed.CMT schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:24:
[...]
Met welke kabel was dit? En was dit in het begin gelijk zo of is het na verloop van tijd zo geworden?
Bij de 5090 was dit direct zo.
De vraag is + 400 van waar.star-saber schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:18:
[...]
Ik kon ook plus 400 doen en benchen. Ging prima. echter sommige games hadden artifacts.... geheugen draaide stock
Mijn kaart draait stock reeds op 2950MHz, mijn maat zijne (dezelfde GPU) op 2850MHz
Sorry voor de slechte pic, is van een dedicated SIM rig machine, dus snel een foto gemaakt.

Als ik hier 400 moet bijtellen zit ik op 3350MHz, die kans is zeer, zeer klein dat dat stabiel is of haalbaar bij 25 graden room temp.
Bedankt voor de toelichting. Zo zie je maar dat het echt een probleem is. Misschien wel handig om ook het merk/type te noemen zodat anderen het voor de zekerheid kunnen controleren.rajackar schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:59:
Dit was met de originele kabel van de PSU. Heb die al een tijd gebruikt met mijn 4090 voordat ik de upgrade naar de 5090 deed.
Bij de 5090 was dit direct zo.
Heb je ook gekeken of het opnieuw aansluiten invloed had?
2580. 400 erbij is beetje overdreven maar boosten 3000+ is artifactsEngineer Stewie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:05:
[...]
De vraag is + 400 van waar.
Mijn kaart draait stock reeds op 2950MHz, mijn maat zijne (dezelfde GPU) op 2850MHz
Sorry voor de slechte pic, is van een dedicated SIM rig machine, dus snel een foto gemaakt.
[Afbeelding]
Als ik hier 400 moet bijtellen zit ik op 3350MHz, die kans is zeer, zeer klein dat dat stabiel is of haalbaar bij 25 graden room temp.
Betreft 5090 overigens.
Undervolten wordt ook wel het nieuwe overklokken genoemd, gezien de powertarget toch al op maximaal staat en de videokaarten vanuit de doos gewoon teveel voltage krijgen omwille van stabiliteit maar dus daardoor minder ver kunnen boosten i.v.m. thermische en stroom limieten is het inderdaad juist de manier om een overklok te bewerkstelligen hedendaags.rajackar schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:59:
[...]
Wow! Dat zijn wel hele mooie resultaten zeg. Ik moet ook echt eens naar undervolten gaan kijken. Nog geen tijd voor gehad. Stock is de performance al super goed maar we zijn niet voor niets tweakers natuurlijk
Ik krijg de core nu in games stabiel net iets onder de 3Ghz. Maar wss zit er met undervolten nog wel meer in.
Ik heb nu de videokaart op 3232Mhz staan met 1.050mV in de undervolt curve en tot dusver is dit stabiel gebleken, dit is een offset van +286, dat is nog altijd minder stroom/hitte en meer performance dan de standaard fabrieksoverklok.
Het enige vreemde is dat de precieze frequentie die hij bij het aanmaken en dan achteraf weergeeft soms wat wisselt want ik meende hem op 3210Mhz ingesteld te hebben en nu vermeld het 3232Mhz in de grafiek op dezelfde offset.

Dan klokt hij in idle/lage loads maximaal t/m 3225Mhz op 1.050mV

Met een relatief hoge GPU load op Oldschool RuneScape met 117 HD (grafische modificatie):

Je ziet hier dan ook dat de pinnen eigenlijk niet boven de 8A komen:

Je kan in GPU-Z trouwens ook mooi het verschil zien van de pixel & texture filrates zonder en met overklok:

Om de performance een beetje te vergelijken heb ik Half Life 2 RTX erbij gepakt.
Deze draait op DLAA met Transformer preset K.
3x Framegen:

4x Framegen:

Framegen uit:

En dit is wat er gebeurt met de standaard fabrieksoverklok:
3x Framegen:

4x Framegen:

Framegen uit:

Natuurlijk zijn de framerates in de lagere regionen wat minder ver uit elkaar dan als we het hebben over meer dan 400fps, de ruwe schatting is dat de videokaart met deze curve zo'n 4-5% beter presteert dan de standaard fabrieksoverklok. Maar 4-5% van 60fps is natuurlijk minder in aantallen dan 400+.
Borderlands 3 zijn menu vond ik hiervoor wel een geschikt voorbeeld, met 1440P op Badass instelling.

Maar hier kan je ook overduidelijk zien wat de impact is van de amperages op de pinnen bij de standaard fabrieksoverklok, let wel dat dit ook de historie bevat van de UV curve a.d.h.v. de maximale klok e.d. maar het gaat hier even om de historie van de pinnen t.a.v. het eerdere screenshot.

Mij lijkt het in elk geval wel geslaagd, nu alleen nog een keer kijken hoeveel stroom ik eraf kan schrapen op de standaard boost-kloks bij benadering m.b.t. de zomer die aanstaande is.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Inmiddels erachter dat het door de game zelf komt en in dit geval dus Starfield.star-saber schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:48:
[...]
2580. 400 erbij is beetje overdreven maar boosten 3000+ is artifacts
Betreft 5090 overigens.
Bekende bug
Niets met kaart te maken........
De nieuwe software update van GPU Tweak III heeft nu actieve meldingen als de pinnen buiten de pas lopen, nu weet ik niet of Windows een notificatie stuurt want ik had het in concentratie modus staan maar het programma gaf het wel aan bij openen.
Echter, had het programma aan laten staan toen ik de PC naar slaapmodus bracht en net weer ontwaakte, blijkbaar snapt het programma het principe niet van de slaapmodus.
Echter, had het programma aan laten staan toen ik de PC naar slaapmodus bracht en net weer ontwaakte, blijkbaar snapt het programma het principe niet van de slaapmodus.

Hey dank je wel voor de tip mijn astral red ook zoiets als de jouwe met de standaard oc manier. Ik ben nog niet hellemaal thuis in gpu tweak maar ik ga deze curve over proberen te nemen!
Mijn astral heeft qua coilwhine ongveer hetzelfde als me 4090 gigabyte had. Met beetje geluid erbij is het niet hoorbaar dus prima te doen dit met benchen dan. Normal gaming hoor ik het tot nu toe hellemaal niet aangezien geluid dan altijd aan staat
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
Grappig. Wou vanmiddag ook hierover iets posten. Krijg dus ook deze melding na sleepCriticalHit_NL schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:01:
De nieuwe software update van GPU Tweak III heeft nu actieve meldingen als de pinnen buiten de pas lopen, nu weet ik niet of Windows een notificatie stuurt want ik had het in concentratie modus staan maar het programma gaf het wel aan bij openen.
[Afbeelding]
9309 score op Steel Nomad met suprim 5080 en hoor de kaart niet eens (power limit max, +425 +3000). Top.
Ik kom van AMD en krijg geen enkele game gestart. De launchers laden en crashen of stoppen ermee zonder een foutmelding (Steam, EA, Battle.net).
Alleen benchmarks draaien..
DDU al gedaan. Bios up to date. Iemand nog ideeën waar dat aan kan liggen?
Update: registry keys van AMD waren nog aanwezig. Verwijderd en nu werkt alles perfect.
Ik kom van AMD en krijg geen enkele game gestart. De launchers laden en crashen of stoppen ermee zonder een foutmelding (Steam, EA, Battle.net).
Update: registry keys van AMD waren nog aanwezig. Verwijderd en nu werkt alles perfect.
[ Voor 15% gewijzigd door Adel_F16 op 12-04-2025 19:15 ]
Gebruik je een PCI riser kabel?Adel_F16 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:14:
9309 score op Steel Nomad met suprim 5080 en hoor de kaart niet eens (power limit max, +425 +3000). Top.
Bedankt voor je reactie.
Nee gebruik geen PCI riser kabel. Ik heb het probleem al gevonden. De registry keys van mijn oude AMD gpu waren nog niet verwijderd.
Sinds paar dagen in bezit van een Gamerock 5090. Via Alternate Duitsland (B2B) voor een redelijke prijs. Geen coil whine en voorlopig op luchtkoeling tot eind april het Alphacool blokje komt. 80% PL ingesteld en een 300+ overclock. 350 Draaide ook stabiel dacht ik maar liep vast bij het spelen van Split Fiction. Kaart trekt max 460 watt en boost tot 3000. Zeer tevreden nochtans.
Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl
De 5090 heeft een irritante V/F curve, je kunt een perfecte undervolt curve instellen in Afterburner maar de kaart gaat hoe dan ook 1-2 puntjes eronder draaien. Reeds door vele andere gemeld, een Blackwell dingentje (of een driver / Afterburner bugje).
Ik heb geprobeerd te rommelen met die curve maar kom er niet echt uit. Ergens een tutorial?
Op you tube inwateringpsu heet het kanaal dacht ik hij laat het zien met Nvidia kaarten hoe je undervolt met afterburnerstar-saber schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:19:
Ik heb geprobeerd te rommelen met die curve maar kom er niet echt uit. Ergens een tutorial?
even lopen rommelen. Doet nu 3100Mhz op 1,045 V
Iets minder gaat niet is crash
Wat benchmarks voor de geintresseerden
Speedway 15118
TimeSpyExtreme 23779
SteelNomad 15052
Iets minder gaat niet is crash
Wat benchmarks voor de geintresseerden
Speedway 15118
TimeSpyExtreme 23779
SteelNomad 15052
Heeft iemand geprobeerd de 5070 ti Asus Prime te overclocken? En hoeveel kwam daaruit?
Inmiddels de curve van de RTX 5090 Astral OC toch nog wat aangepast omdat ik hier en daar toch nog wat crashes kon veroorzaken. Ik gebruikte de shift-methode maar dat brengt in feite de gehele curve met dezelfde offset omhoog.
Maar bij spellen waar de GPU load niet zo hoog is en de kloksnelheden soms flink kunnen variëren is m'n theorie dat er wat lagere kloksnelheden tussen zaten die gewoonweg te weinig voltage kregen door die fluctuatie, het leek dan wel weer prima te gaan zodra de kaart stabiel belast werd.
Inmiddels gebruik ik de CTRL manier om de curve lineair omhoog te schuiven, waarbij de lagere kloksnelheden wat minder hoog worden opgetrokken en dat lijkt te helpen.
De kaart staat nu op +287 wat in de grafiek op 3232Mhz zou moeten uitkomen op een voltage van 1.060mV wat de maximale waarde is waar de kaart ook op stock met 2955Mhz op draait. Hij boost nu echter t/m ~3217Mhz o.i.d. in idle pieken.
Tot dusver in verscheidene games inclusief steam remote streaming geen crashes meer gehad waar ik dat eerder wel had, de 1.060mV wordt natuurlijk vrijwel niet aangetikt dit zit meestal tussen de 1.030-1.055mV afhankelijk van de load.
Had het ook nog eens geprobeerd door hem op ~3286Mhz o.i.d. te zetten maar daar crashte hij toch op bij Halo Infinite op 1440P en 200% scaling op Ultra, dat is voor mij het teken dat de kaart rond de 3250-3280 range onstabiel wordt en ik er beter iets onder kan zitten want ik was niet van plan hem meer voltage te voeden dan fabrieks-af.

Heb het menu van Sniper Elite 5 er maar bij gepakt omdat dit een spel is die makkelijk 600W load kan creëren, zelfs makkelijker dan Half-Life 2 RTX of Portal RTX maar dat komt wellicht omdat ik daar DLAA met Preset K heb geforceerd en niet langer DLSS.
Met UV:

Zonder UV:

En het verschil van de stroom op de pinnen is dan verwaarloosbaar.
Met UV:

Zonder UV:

Al met al toch wel een leuke boost op praktisch hetzelfde verbruik.
Maar bij spellen waar de GPU load niet zo hoog is en de kloksnelheden soms flink kunnen variëren is m'n theorie dat er wat lagere kloksnelheden tussen zaten die gewoonweg te weinig voltage kregen door die fluctuatie, het leek dan wel weer prima te gaan zodra de kaart stabiel belast werd.
Inmiddels gebruik ik de CTRL manier om de curve lineair omhoog te schuiven, waarbij de lagere kloksnelheden wat minder hoog worden opgetrokken en dat lijkt te helpen.
De kaart staat nu op +287 wat in de grafiek op 3232Mhz zou moeten uitkomen op een voltage van 1.060mV wat de maximale waarde is waar de kaart ook op stock met 2955Mhz op draait. Hij boost nu echter t/m ~3217Mhz o.i.d. in idle pieken.
Tot dusver in verscheidene games inclusief steam remote streaming geen crashes meer gehad waar ik dat eerder wel had, de 1.060mV wordt natuurlijk vrijwel niet aangetikt dit zit meestal tussen de 1.030-1.055mV afhankelijk van de load.
Had het ook nog eens geprobeerd door hem op ~3286Mhz o.i.d. te zetten maar daar crashte hij toch op bij Halo Infinite op 1440P en 200% scaling op Ultra, dat is voor mij het teken dat de kaart rond de 3250-3280 range onstabiel wordt en ik er beter iets onder kan zitten want ik was niet van plan hem meer voltage te voeden dan fabrieks-af.

Heb het menu van Sniper Elite 5 er maar bij gepakt omdat dit een spel is die makkelijk 600W load kan creëren, zelfs makkelijker dan Half-Life 2 RTX of Portal RTX maar dat komt wellicht omdat ik daar DLAA met Preset K heb geforceerd en niet langer DLSS.
Met UV:

Zonder UV:

En het verschil van de stroom op de pinnen is dan verwaarloosbaar.
Met UV:

Zonder UV:

Al met al toch wel een leuke boost op praktisch hetzelfde verbruik.
Nvidia driver 576.02 vandaag +500 punten op Steel Nomad. Dag 1 installatie van een nieuwe Nvidia driver, wat kan er misgaan
Ik krijg de nieuwe driver niet normaal geinstalleerd... moet ddu en via losse download....
In de browser heb ik er last van, heb HDR aan staan met mijn mobile 5090. in chrome bv wordt de brightness aangepast dan heel subtiel, maar wel erg irritant. Als ik GPU acceralatie in chrome uitzet gaat het goed, maar dan is browsen trager en werkt hdr in yt niet. Is daar een fix voor?_eLMo_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:58:
[...]
Dit is een bekend probleem met NVidia, in mijn 3080 zit het ook al. Nvidia erkent het probleem maar lost het niet op.
Zet je variabele refresh rate maar eens uit (gewoon vast zetten op 120Hz ofzo). Problem solved. Bij HDR schermen valt dit extra op door de helderheid.
Zoek maar op VRR flickr. Voorbeeld: https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=11650
Verdraaid ja, hier ook een flinke verbetering met deze driverversie.lampekap06 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:25:
Nvidia driver 576.02 vandaag +500 punten op Steel Nomad. Dag 1 installatie van een nieuwe Nvidia driver, wat kan er misgaan
Undervolt/220W profiel van 6.6K naar 6.9K, OC/300W profiel van net aan 7K naar bijna 7.4K
Prima score voor een 5070Ti vgm: https://www.3dmark.com/3dm/131228119
Alleen geen idee of deze ~+ 5% ook in games van toepassing is of niet, verschil zou te klein zijn om direct te merken en geen zin het uit te proberen. Deze driver installeren had ook al een probleem dat het scherm na installatie zwart bleef en ik een hard reset moest doen...
[ Voor 4% gewijzigd door !mark op 16-04-2025 21:20 ]
Zo dat is nog is een driver update,
van tussen de 8900/9100. Gewoon naar 9600 steel nomad score. met een 5080 die geundervolt is op 0.975v 3180mhz, met de VRAM op 17000mhz.
Zal is even langs wat games gaan en kijken hoeveel frames ik hiermee gekregen heb.
van tussen de 8900/9100. Gewoon naar 9600 steel nomad score. met een 5080 die geundervolt is op 0.975v 3180mhz, met de VRAM op 17000mhz.
Zal is even langs wat games gaan en kijken hoeveel frames ik hiermee gekregen heb.
VRR / FreeSync / Gsync uitzettenTweakerVincent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:24:
[...]
In de browser heb ik er last van, heb HDR aan staan met mijn mobile 5090. in chrome bv wordt de brightness aangepast dan heel subtiel, maar wel erg irritant. Als ik GPU acceralatie in chrome uitzet gaat het goed, maar dan is browsen trager en werkt hdr in yt niet. Is daar een fix voor?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
9697 SN met 5080 met nieuwe driver op underclock 24/7 settings.
Van 9000 bij oude driver.
:strip_exif()/f/image/qcdeNOI2vxUZGjmW72YC95VQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Boost nu ook anders. Eerdere stabiele settings werken niet meer. Ffe snel met de curve werken levert 9814 op.
:strip_exif()/f/image/BRnB1sgJFo6LJENVNeA4LQWv.jpg?f=fotoalbum_large)
Mogelijk nog +-100 uit te persen maar voor nu grotendeels power limited.
Beste van alles is dat een freeze geen hard freeze meer is bij instabiele settings, maar dat de driver gewoon reset.
:strip_exif()/f/image/qcdeNOI2vxUZGjmW72YC95VQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Boost nu ook anders. Eerdere stabiele settings werken niet meer. Ffe snel met de curve werken levert 9814 op.
:strip_exif()/f/image/BRnB1sgJFo6LJENVNeA4LQWv.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste van alles is dat een freeze geen hard freeze meer is bij instabiele settings, maar dat de driver gewoon reset.
[ Voor 50% gewijzigd door Adel_F16 op 17-04-2025 00:32 ]
Zijn je scores ook met deze marges gestegen in TimeSpy normal? (aka. raw performance zonder RT?)Adel_F16 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Timespy normal nog nooit gedraait met deze kaart.Lekiame schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:29:
[...]
Zijn je scores ook met deze marges gestegen in TimeSpy normal? (aka. raw performance zonder RT?)
Wil je is een run doen? ik haalde hier met +325 (~3250mhz avg) / +3000 en PL 125% op vorige driver 37.5K en op stock 34.2k.Adel_F16 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:32:
[...]
Timespy normal nog nooit gedraait met deze kaart.
Kaart Aorus 5080 Master.
Zal ik morgen eens doen, net pc afgesloten en over paar uur al op met werk.Lekiame schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:37:
[...]
Wil je is een run doen? ik haalde hier met +325 (~3250mhz avg) / +3000 en PL 125% op vorige driver 37.5K en op stock 34.2k.
Kaart Aorus 5080 Master.
3250 haal ik net niet. Zat zo rond de 3230-40 op +395, +3000 + 75 voltage. Denk dat jij dan ook hoger zou moeten scoren.
Vorige driver was beste run op +425 +3000 +0 zonder curve undervolt (links + rechts= meteen crash) en gamen op 375 +3000 met curve.
Dit met MSI Suprim. Ben echt Power limited maar krijg geen enkele andere 450W bios werkend op de kaart.
[ Voor 3% gewijzigd door Adel_F16 op 17-04-2025 00:50 ]
3250 avg ook alleen in TimeSpy hoor, Steel Nomad is dat lager want lastigere workload.Adel_F16 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:49:
[...]
Zal ik morgen eens doen, net pc afgesloten en over paar uur al op met werk.
3250 haal ik net niet. Zat zo rond de 3230-40 op +395, +3000 + 75 voltage. Denk dat jij dan ook hoger zou moeten scoren.
Vorige driver was beste run op +425 +3000 +0 zonder curve undervolt (links + rechts= meteen crash) en gamen op 375 +3000 met curve.
Dit met MSI Suprim. Ben echt Power limited maar krijg geen enkele andere 450W bios werkend op de kaart.
Voltage zit ik niet aan, die is echt useless. De Aorus 5080 master is ook al erg hoog geclocked @stock dus vandaar de +325.
Laat maar ff weten wat je in TS haalt morgen.
Same hier bijna. Van 8900 naar 9550. Ik moest wel m'n overclock aanpassen van +455 naar +400.Adel_F16 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zucht...
Maar die wil je wel voor games gebruiken, kan je dat alleen voor chrome uitzetten? Het gaat om een mobile 5090 dus niet desktop
[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 17-04-2025 09:13 ]
Geen idee. Als ik wat google kom ik deze tegen, die suggereert dat je VRR alleen kan aanhouden voor fullscreen applicaties.TweakerVincent schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:12:
[...]
Maar die wil je wel voor games gebruiken, kan je dat alleen voor chrome uitzetten? Het gaat om een mobile 5090 dus niet desktop
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb mijn MSI 5080 Shadow 3X OC ingeruild voor de ASUS 5080 Prime OC.
€90 extra betalen voor een stillere koeler, een PWR-limiet van 111% ipv 100%, en betere temperaturen (core 74°C > 64°C / mem 82°C > 68°C) is het zeker waard!
Coil whine enkel in game menu's wanneer de fps richting de 250+ gaan.
Voeding is SF 750 (2018) met de corsair CP-8920331 btw
€90 extra betalen voor een stillere koeler, een PWR-limiet van 111% ipv 100%, en betere temperaturen (core 74°C > 64°C / mem 82°C > 68°C) is het zeker waard!
Coil whine enkel in game menu's wanneer de fps richting de 250+ gaan.
Voeding is SF 750 (2018) met de corsair CP-8920331 btw
[ Voor 21% gewijzigd door Esthar op 17-04-2025 14:55 ]
Gigabyte 5060 ti gekocht voor in de Deskmeet
https://tweakers.net/i/hl...rNUiFZ2.jpg?f=user_large]
[/url]
20.8 cm moet net passen
https://tweakers.net/i/hl...rNUiFZ2.jpg?f=user_large]
:strip_exif()/f/image/NWlzklAxvt1AHtIzcrNUiFZ2.jpg?f=fotoalbum_medium)
20.8 cm moet net passen
[ Voor 3% gewijzigd door Beaudog op 17-04-2025 15:24 ]
Ik heb dus even wat games gedaan op de nieuwe driver maar ik zag persoonlijk geen verschil in FPS in Cyberpunk, Horizon forbidden west, Control.
Misschien dat er specifieke workloads zijn waarin de 5000 serie nu wat beter is maar ik zou niet zo snel weten welke.
Heb wel meer games maar daar weet ik de FPS niet zo snel van uit mijn hoofd en heb geen zin om een driver rollback te doen om de cijfers te bekijken
Misschien dat er specifieke workloads zijn waarin de 5000 serie nu wat beter is maar ik zou niet zo snel weten welke.
Heb wel meer games maar daar weet ik de FPS niet zo snel van uit mijn hoofd en heb geen zin om een driver rollback te doen om de cijfers te bekijken
Ik had toch wel het idee dat in de cyberpunk benchmark er een increase was. Voor driver update rond de 125 fps , na de driver update 129. Ook in de minimum fps, van 100 naar 106. Maargoed kan aan mij liggen en verbeeld ik het meBrozef schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:20:
Ik heb dus even wat games gedaan op de nieuwe driver maar ik zag persoonlijk geen verschil in FPS in Cyberpunk, Horizon forbidden west, Control.

1
[ Voor 99% gewijzigd door Adel_F16 op 18-04-2025 00:20 ]
Lekiame schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:37:
[...]
Wil je is een run doen? ik haalde hier met +325 (~3250mhz avg) / +3000 en PL 125% op vorige driver 37.5K en op stock 34.2k.
Kaart Aorus 5080 Master.
Zojuist de run gedaan. Instabiel op SN benchmark settings. Wat lager geklokt. Op +380 +3000 +111% PL score 36103 (3225 mhz).
:strip_exif()/f/image/4M26NiqyBbj7QxyPoEbMjMsK.jpg?f=fotoalbum_large)
2e run met hogere core voltage 36189. Boost nu wel heel instabiel tussen 3210 en 3240
[...]
Kaart Aorus 5080 Master.
Zojuist de run gedaan. Instabiel op SN benchmark settings. Wat lager geklokt. Op +380 +3000 +111% PL score 36103 (3225 mhz).
:strip_exif()/f/image/4M26NiqyBbj7QxyPoEbMjMsK.jpg?f=fotoalbum_large)
2e run met hogere core voltage 36189. Boost nu wel heel instabiel tussen 3210 en 3240
:strip_exif()/f/image/fv1WP0vTCmsdqmVLkHujBS48.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Adel_F16 op 18-04-2025 00:33 ]
Ik kom op graphics score 36107 met 108 PL, 3285 op core en +3000 op geheugen. Gigabyte windforce model. Temps wel hoog op 71.8 max en 70 max op geheugen.Adel_F16 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:18:
Lekiame schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:37:
[...]
Kaart Aorus 5080 Master.
[Afbeelding]
2e run met hogere core voltage 36189. Boost nu wel heel instabiel tussen 3210 en 3240 [Afbeelding]
Cpu score is daarbij maar 13264 op 7800x3d. Zit wel meer in nog.
Welke cpu gebruik jij? 9800x3d?
9800x3D idd.DamianW schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:47:
[...]
Ik kom op graphics score 36107 met 108 PL, 3285 op core en +3000 op geheugen. Gigabyte windforce model. Temps wel hoog op 71.8 max en 70 max op geheugen.
Cpu score is daarbij maar 13264 op 7800x3d. Zit wel meer in nog.
Welke cpu gebruik jij? 9800x3d?
1
[ Voor 98% gewijzigd door Adel_F16 op 18-04-2025 01:36 ]
Dit was mijn Steel Nomad DX12 score op de Astral RTX 5090 OC op fabrieksinstelling met de 572.24 Hotfix drivers in Februari:

0.975mV 3100Mhz +363 op 572.83 WHQL:

0.975mV 3100Mhz +363 op 576.02 WHQL:

1.000mV 3232Mhz +393 op 576.02 WHQL:

Dat laatste gaf op het moment van benchmarken plek 67 op de ranglijst:

Wel heb ik net wat vreemds opgemerkt met de 576.02 WHQL driver, het systeem is vanmorgen ontwaakt vanuit de slaap modus, wellicht enige herleiding hoe het gebeurt is, maar heb het nog niet eerder gezien.
Binnen games stond de GPU temperatuur vast op 26°C volgens MSI Afterburner, hierdoor werd ook de fan-curve beïnvloed en ging dus ook niet bij een load van 600W hard opspinnen. De boost-clock werd telkens boven de 3200Mhz getoond, de undervolt curve mag wel op 3232Mhz staan maar onder hoge loads dient dit een wat lagere kloksnelheid te zijn dus dat klopt niet.
GTA V Legacy op Ultra @ 6400x3600:

GTA V Enhanced op Ultra met DLAA:

Tot m'n verbazing rapporteerde ook GPU-Z de verkeerde kloksnelheid, maar wel de juiste temperaturen.

Toen keek ik met de Nvidia App overlay erbij en die had het wel bij het rechte eind:

Na een systeem reboot lijkt het opgelost, wees dus even alert op je GPU temperaturen met deze driver want als dit een groter probleem blijkt te zijn ben je de GPU wellicht perongeluk aan de kook aan het zetten.

0.975mV 3100Mhz +363 op 572.83 WHQL:

0.975mV 3100Mhz +363 op 576.02 WHQL:

1.000mV 3232Mhz +393 op 576.02 WHQL:

Dat laatste gaf op het moment van benchmarken plek 67 op de ranglijst:

Wel heb ik net wat vreemds opgemerkt met de 576.02 WHQL driver, het systeem is vanmorgen ontwaakt vanuit de slaap modus, wellicht enige herleiding hoe het gebeurt is, maar heb het nog niet eerder gezien.
Binnen games stond de GPU temperatuur vast op 26°C volgens MSI Afterburner, hierdoor werd ook de fan-curve beïnvloed en ging dus ook niet bij een load van 600W hard opspinnen. De boost-clock werd telkens boven de 3200Mhz getoond, de undervolt curve mag wel op 3232Mhz staan maar onder hoge loads dient dit een wat lagere kloksnelheid te zijn dus dat klopt niet.
GTA V Legacy op Ultra @ 6400x3600:

GTA V Enhanced op Ultra met DLAA:

Tot m'n verbazing rapporteerde ook GPU-Z de verkeerde kloksnelheid, maar wel de juiste temperaturen.

Toen keek ik met de Nvidia App overlay erbij en die had het wel bij het rechte eind:

Na een systeem reboot lijkt het opgelost, wees dus even alert op je GPU temperaturen met deze driver want als dit een groter probleem blijkt te zijn ben je de GPU wellicht perongeluk aan de kook aan het zetten.
Het is een known issue dat MSI de temps verkeerd weergeeft na het ontwaken uit slaapstand. Reddit staat er vol mee. Herstart verhelpt het weer.
Ik zet mijn PC nooit in slaapstand, dus heb er persoonlijk geen last van.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Maar sinds deze driver? Ik heb het werkelijk nooit eerder gehad en ik doe dit toch al geruime tijd op veel verschillende drivers, zowel 1080Ti als RTX 5090, dat GPU-Z de verkeerde boost-clocks aangeeft spreekt ook boekdelen dat er iets niet klopt.Rivanov schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:50:
Het is een known issue dat MSI de temps verkeerd weergeeft na het ontwaken uit slaapstand. Reddit staat er vol mee. Herstart verhelpt het weer.
Edit: lijkt toch iets met deze drivers te zijn:
https://forums.flightsimu...6-02-discussion/717031/42
[ Voor 11% gewijzigd door CriticalHit_NL op 18-04-2025 08:57 ]
Gisteren heb ik een gigabyte Windforce
5060 ti ingebouwd in een fractal ridge.
Het is de kleinste pcb die ik gezien heb .
Zou zelfs met een fan kunnen .
Wordt niet warm 60 c max
Loopt op 2877 met de power limit op max en 100 MHz overklok top kaartje .
5060 ti ingebouwd in een fractal ridge.
Het is de kleinste pcb die ik gezien heb .
Zou zelfs met een fan kunnen .
Wordt niet warm 60 c max
Loopt op 2877 met de power limit op max en 100 MHz overklok top kaartje .
Enigzins ot maar was benieuwd wat ik score met mijn 4090 FE (met weliswaar nieuwere driver) tov jouw 5090 fabrieksinstellingsrun.CriticalHit_NL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:37:
Dit was mijn Steel Nomad DX12 score op de Astral RTX 5090 OC op fabrieksinstelling met de 572.24 Hotfix drivers in Februari:
[Afbeelding]
...
Echter toen bedacht ik me dat jouw score op 1440p is en mijn monitor heeft hogere resolutie. Dus heb ik een customrun gedaan op 1440p.
Echter dan score ik hoger (qua fps) dan jij wat ik me bijna niet kan voorstellen
Native
/f/image/kdmLGmuYrt0jm7Z3s2ZsRyuy.png?f=fotoalbum_large)
1440p
/f/image/9CpJvzQvAVnl6nI0PlRQjleK.png?f=fotoalbum_large)
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
De standard steel nomad test is al op 4k, ook al heb je een 1440p schermHelp!!!! schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:18:
[...]
Enigzins ot maar was benieuwd wat ik met mijn 4090 score met weliswaar nieuwere driver tov jouw fabrieksinstellingsrun.
Echter toen bedacht ik me dat jouw score op 1440p is en mijn monitor heeft hogere resolutie. Dus heb ik een customrun gedaan op 1440p.
Echter dan score ik hoger (qua fps) dan jij wat ik me bijna niet kan voorstellenZou dat door verschil in cpu komen 13900 vs 7700
Of zie ik sowieso iets over het hoofd ?
Native
[Afbeelding]
1440p
[Afbeelding]
^
Thx! Ik vermoedde al zoiets maar zie dat volgensmij niet bij de resultaten/settings staan maar de monitor resolutie dan weer wel. Enigzins verwarrend.
Thx! Ik vermoedde al zoiets maar zie dat volgensmij niet bij de resultaten/settings staan maar de monitor resolutie dan weer wel. Enigzins verwarrend.
[ Voor 21% gewijzigd door Help!!!! op 18-04-2025 10:57 ]
PC Specs
Ja, alle 3DMark tests zijn zo gebouwd dat de schalen naar de resolutie van je monitor met behoud van de rendering resolutie van de test zelf, anders zou je erg inconsistente resultaten kunnen krijgen.
Vraag me wel af of dat 720P op de desktop een lagere overhead zou geven dan 4K en dan een dergelijke test draaien, Black Myth Wukong had behoorlijk afwijkende resultaten en VRAM verbruik als de desktop resolutie niet overeenkwam maar wellicht is dat wat geks met borderless windowed.
Vraag me wel af of dat 720P op de desktop een lagere overhead zou geven dan 4K en dan een dergelijke test draaien, Black Myth Wukong had behoorlijk afwijkende resultaten en VRAM verbruik als de desktop resolutie niet overeenkwam maar wellicht is dat wat geks met borderless windowed.
Het is jàren geleden dat ik nog eens iets heb overclocked, wat is dat tegenwoordig gemakkelijk geworden zeg!
Geforce 5080RTX (MSI Shadow 3X OC) (cpu i7-14700k, 64gb 6600mhz geheugen)
MSI Afterburner 4.6.6 beta5 met de custom database file.
Memory clock +3000mhz
Undervolt op 975mV
Core boost +525mhz
laatste nvidia drivers.
Nomad stock: 8600
Nomad na undervolt/overclock: 9450
Er staat nu "Legendary" op m'n scherm dus ik ben tevreden
Geforce 5080RTX (MSI Shadow 3X OC) (cpu i7-14700k, 64gb 6600mhz geheugen)
MSI Afterburner 4.6.6 beta5 met de custom database file.
Memory clock +3000mhz
Undervolt op 975mV
Core boost +525mhz
laatste nvidia drivers.
Nomad stock: 8600
Nomad na undervolt/overclock: 9450
Er staat nu "Legendary" op m'n scherm dus ik ben tevreden
:strip_exif()/f/image/1b1TljYWJ0MVvmTvqHsgzQXp.png?f=user_large)
Ja, sinds deze driver.CriticalHit_NL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:55:
[...]
Maar sinds deze driver? Ik heb het werkelijk nooit eerder gehad en ik doe dit toch al geruime tijd op veel verschillende drivers, zowel 1080Ti als RTX 5090, dat GPU-Z de verkeerde boost-clocks aangeeft spreekt ook boekdelen dat er iets niet klopt.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat idee heb ik ook. Sinds de 576.02 heb ik het volgende issue: als ik mijn systeem start en Windows laadt vanuit snel opstarten-stand, dan worden de boostclocks van mijn 5090 Suprim niet goed uitgelezen. Tijdens belasting rapporteert GPU-Z een boostclock van tot 2985 MHz, terwijl deze normaal boost tot zo'n 2932 MHz hooguit. Na een herstart van Windows (dus geen snel opstarten-functie), worden de clocks weer correct weergegeven.CriticalHit_NL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:55:
[...]
Maar sinds deze driver? Ik heb het werkelijk nooit eerder gehad en ik doe dit toch al geruime tijd op veel verschillende drivers, zowel 1080Ti als RTX 5090, dat GPU-Z de verkeerde boost-clocks aangeeft spreekt ook boekdelen dat er iets niet klopt.
Gisteren geprobeerd om de nieuwe (576.02) driver te installeren, oude driver was de 572.83.
Ik heb een 5090 met daaraan 3 x 2560 165Hz monitoren via displayport en 1 x 2560 75Hz via HDMI. Plus een 1920 @165Hz via mijn AMD iGPU. De 3 2560 165Hz monitoren gebruik ik in een Surround opstelling.
Na installatie gingen mijn 3 monitoren apart verder, waren de frequenties teruggezet in windows op 60Hz en was HDR uitgeschakeld. Na verhogen van de freq. ging het nog goed, na inschakelen HDR op de 3e monitor liep het systeem vast.
Daarna eerst HDR ingeschakeld (ging goed) en dan pas freq. verhogen. Nu ging het wederom bij de 3e monitor fout, de resolutie werd teruggezet naar 1280. Verhogen hiervan zorgde wederom voor een vastloper.
Loskoppelen van de 4e monitor hielp niet en ook het wisselen tussen de dp aansluitingen hielp niet.
Ik draai dus nu weer op 572.83.
Ik heb een 5090 met daaraan 3 x 2560 165Hz monitoren via displayport en 1 x 2560 75Hz via HDMI. Plus een 1920 @165Hz via mijn AMD iGPU. De 3 2560 165Hz monitoren gebruik ik in een Surround opstelling.
Na installatie gingen mijn 3 monitoren apart verder, waren de frequenties teruggezet in windows op 60Hz en was HDR uitgeschakeld. Na verhogen van de freq. ging het nog goed, na inschakelen HDR op de 3e monitor liep het systeem vast.
Daarna eerst HDR ingeschakeld (ging goed) en dan pas freq. verhogen. Nu ging het wederom bij de 3e monitor fout, de resolutie werd teruggezet naar 1280. Verhogen hiervan zorgde wederom voor een vastloper.
Loskoppelen van de 4e monitor hielp niet en ook het wisselen tussen de dp aansluitingen hielp niet.
Ik draai dus nu weer op 572.83.
Ik krijg helaas niets meer uitgeperst dan 9817 op de standaard 400W suprim bios op Steel Nomad.
Wel moet ik zeggen dat de temperaturen van de Suprim de beste zijn die ik ooit heb mogen meemaken van mijn high end gpu's.
SN run op +100 core voltage % op quiet bios (hoor de kaart niet) en de gpu wordt niet warmer dan 55°C waar de memory 56°C max tikt. 100% fan en 49/50 (gpu/mem) is de max.
Daarbij mis ik nog 5 140mm fans in mijn case die nergens leverbaar zijn op dit moment.
Wel moet ik zeggen dat de temperaturen van de Suprim de beste zijn die ik ooit heb mogen meemaken van mijn high end gpu's.
SN run op +100 core voltage % op quiet bios (hoor de kaart niet) en de gpu wordt niet warmer dan 55°C waar de memory 56°C max tikt. 100% fan en 49/50 (gpu/mem) is de max.
Daarbij mis ik nog 5 140mm fans in mijn case die nergens leverbaar zijn op dit moment.
:strip_exif()/f/image/kr62Xs7rF9Q37GN4Z2mNQ6KV.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ziet ernaar uit dat onder RTX 5090 de Astrals echt met kop en schouders boven alle andere merken uitsteken, stock scores zijn gewoon 500-600pts beter dan andere modellen en onder OC gauw 1000-1500pts hoger.
Hoe het kan met kaarten die allemaal dezelfde TGP hebben, geen idee. Wellicht heeft ASUS de 'secret sauce' gevonden voor de 50 serie.
Hoe het kan met kaarten die allemaal dezelfde TGP hebben, geen idee. Wellicht heeft ASUS de 'secret sauce' gevonden voor de 50 serie.
[ Voor 40% gewijzigd door RadYeon op 18-04-2025 22:29 ]
Heeft iemand hier toevallig een idee hoelang de tubes van de 5090 astral lc zijn? Ik kan het nergens vinden en wil niet een kast aanschaffen waar de tubes te kort zijn.
De exacte afmeting kon ik ook zo 1,2,3 niet vinden maar ik vind ze wel vrij lang als ik reviews kijk op youtube van bijv OC3D TV.MarcusLeonidas schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:37:
Heeft iemand hier toevallig een idee hoelang de tubes van de 5090 astral lc zijn? Ik kan het nergens vinden en wil niet een kast aanschaffen waar de tubes te kort zijn.
/f/image/0vZiRLPJY5YqeoTV8lXvZpdx.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het knap zou zijn om een kast te vinden waar deze tubes te kort blijken, je zal eerder moeite hebben om die lange tubes enigszins netjes te krijgen zonder er spaghetti van te maken.
De Astral die ik heb gehad scoorde gewoon hetzelfde als mijn Suprim die ik nu heb. Er was niets bijzonders aan de Astral te ontdekken qua prestaties.RadYeon schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:26:
Het ziet ernaar uit dat onder RTX 5090 de Astrals echt met kop en schouders boven alle andere merken uitsteken, stock scores zijn gewoon 500-600pts beter dan andere modellen en onder OC gauw 1000-1500pts hoger.
Ze zijn vrij lang kan ik je vertellen. 15 cm langer dan mijn RyuJin 3MarcusLeonidas schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:37:
:strip_exif()/f/image/3AhhlOn7mFteNWltqCA2sBAd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door star-saber op 19-04-2025 13:03 ]
Partypsych schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 06:58:
[...]
De exacte afmeting kon ik ook zo 1,2,3 niet vinden maar ik vind ze wel vrij lang als ik reviews kijk op youtube van bijv OC3D TV.
[Afbeelding]
Ik denk dat het knap zou zijn om een kast te vinden waar deze tubes te kort blijken, je zal eerder moeite hebben om die lange tubes enigszins netjes te krijgen zonder er spaghetti van te maken.
Bedankt! Dan zal ik toch de knoop maar eens doorhakken en 'm gaan bestellen!star-saber schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:02:
[...]
Ze zijn vrij lang kan ik je vertellen. 15 cm langer dan mijn RyuJin 3
[Afbeelding]
Controleer wel of je de radiator kwijt kan. Die us stuk dikker dan gangbaarMarcusLeonidas schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:10:
[...]
[...]
Bedankt! Dan zal ik toch de knoop maar eens doorhakken en 'm gaan bestellen!
Gisteren op de kop getikt voor 849 euro bij Paradigit (ex demo model stond er, ding ziet er als nieuw uit, kon geen gebruiksspoor vinden behalve dat de seals verbroken waren). En voor die prijs kon ik hem niet laten liggen terwijl m'n 7800XT ook prima was
FOMO much...
Vandaag al binnen en ben niet ontevreden, kan weinig over deze kaart vinden maar hij is erg stil (misschien nog wel stiller dan m'n ex Powercolor Hellhound 7800XT en die was al stil
) . Verder geen ledjes of wat dan ook, maar die zie ik toch niet onder m'n bureau.
2x 8 pin naar 12vhpwr (verbruikt nagenoeg even veel als de 7800XT) en een sag bracket zit er bij.
Heb alleen de drivers geïnstalleerd, kan ook vrij weinig zien qua sensoren, zelfs niet de temperatuur sensor? Waarschijnlijk moet ik daar MSI of de Nvidia app voor installeren?
Steel Nomad score van 6770.
AMD 5800X3D CPU icm MSI X370 bordje.
:strip_exif()/f/image/sfobznqTz0yUmzDKlugF5h98.jpg?f=fotoalbum_large)

Vandaag al binnen en ben niet ontevreden, kan weinig over deze kaart vinden maar hij is erg stil (misschien nog wel stiller dan m'n ex Powercolor Hellhound 7800XT en die was al stil
2x 8 pin naar 12vhpwr (verbruikt nagenoeg even veel als de 7800XT) en een sag bracket zit er bij.
Heb alleen de drivers geïnstalleerd, kan ook vrij weinig zien qua sensoren, zelfs niet de temperatuur sensor? Waarschijnlijk moet ik daar MSI of de Nvidia app voor installeren?
Steel Nomad score van 6770.
AMD 5800X3D CPU icm MSI X370 bordje.
:strip_exif()/f/image/sfobznqTz0yUmzDKlugF5h98.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JfAWbkilJ3lA0Zb0bpqbDn3K.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 19-04-2025 15:53 ]
Even 3DMark benchmarks nog eens gedraait met undervolt met de nieuwe 576.02 WHQL drivers.
Dat is 3105Mhz +363 0.975mV op 572.83 WHQL tegenover 3247Mhz +447 0.995mV op 576.02 WHQL
De i9 13900K draait netjes stock met 128GB DDR5-5400 XMP CL40 en geen VRAM overclock.
De nieuwste staan bovenaan.

Dat is 3105Mhz +363 0.975mV op 572.83 WHQL tegenover 3247Mhz +447 0.995mV op 576.02 WHQL
De i9 13900K draait netjes stock met 128GB DDR5-5400 XMP CL40 en geen VRAM overclock.
De nieuwste staan bovenaan.

[ Voor 5% gewijzigd door CriticalHit_NL op 19-04-2025 15:47 ]
Voordeel is wel, nu kun je die 7800XT nog goed verkopen en heb je effectief deze kaart voor ~450 als het mee zitArcticWolf schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:44:
En voor die prijs kon ik hem niet laten liggen terwijl m'n 7800XT ook prima wasFOMO much...
Zelfde rede waarom ik bij de eerste MSRP prijs die ik kon krijgen alvast een kaart gehaald had, en de oude 3060Ti te verkopen voordat de directe opvolgers daarvoor er waren wegens verdere waardevermindering. Uiteindelijk die kaart ondanks 30 dagen de tijd ook gewoon gehouden wegens geen beter aanbod elders (of naja, 2-3 tientjes maar daarvoor ga ik niet retour sturen zeker als die terugkosten voor mij zijn).
GPU-Z als je alleen behoefte hebt om de tempraturen en klokfrequenties eens uit te lezen, en MSI Afterburner erbij als je ook zelf wilt overklokken/undervolten zou ik daarvoor aanraden.Heb alleen de drivers geïnstalleerd, kan ook vrij weinig zien qua sensoren, zelfs niet de temperatuur sensor? Waarschijnlijk moet ik daar MSI of de Nvidia app voor installeren?
Komt omdat MSI een absurde 17 varianten voor de 5070Ti heeft uitgebracht, m.a.w. niet alles is door de bekende namen volledig gereviewd. Snap best de behoefte aan een aantal opties/keuzes maar 17 stuks van alleen één merk.. slaat een beetje doorArcticWolf schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:44:
Vandaag al binnen en ben niet ontevreden, kan weinig over deze kaart vinden
Ja vreemd, heb geprobeerd de temp sensor uit te lezen met HWinfo en CPU-Z maar beide programma's laten helemaal niks zien... heb niet het idee dat die erg warm wordt, maar blijft erg vreemd haha. Voltage laten beide programma's wel zien overigens.!mark schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:54:
[...]
Voordeel is wel, nu kun je die 7800XT nog goed verkopen en heb je effectief deze kaart voor ~450 als het mee zitMet wachten had je mogelijk 50,- uit kunnen sparen (mogelijk wat meer als die 9070XT eens richting MSRP gaat..) maar dan was je was 7800XT ook minder waard geworden met de tijd
![]()
Zelfde rede waarom ik bij de eerste MSRP prijs die ik kon krijgen alvast een kaart gehaald had, en de oude 3060Ti te verkopen voordat de directe opvolgers daarvoor er waren wegens verdere waardevermindering. Uiteindelijk die kaart ondanks 30 dagen de tijd ook gewoon gehouden wegens geen beter aanbod elders (of naja, 2-3 tientjes maar daarvoor ga ik niet retour sturen zeker als die terugkosten voor mij zijn).
[...]
GPU-Z als je alleen behoefte hebt om de tempraturen en klokfrequenties eens uit te lezen, en MSI Afterburner erbij als je ook zelf wilt overklokken/undervolten zou ik daarvoor aanraden.
[...]
Komt omdat MSI een absurde 17 varianten voor de 5070Ti heeft uitgebracht, m.a.w. niet alles is door de bekende namen volledig gereviewd. Snap best de behoefte aan een aantal opties/keuzes maar 17 stuks van alleen één merk.. slaat een beetje door
MSI Center geïnstalleerd; die laat wel de fanspeed zien maar de GPU temp blijft stug op 22C staan... ook al gaat de fanspeed wel correct op en neer.
Heb idd even verder gezocht en de Shadow 3X OC is blijkbaar de zwarte variant van de Ventus 3X OC

Wilde eerst een 9070XT Red Devil, maar vind 340W tov 260W toch wel een flinke stap terwijl de performance weinig van elkaar verschilt en de 5070Ti het qua RT sowieso beter doet.
Eens dat MSI wel erg gek doet qua releases... zeker sinds ze "exclusive" Nvidia zijn gegaan, geen idee of dat een goede stap is/was, we gaan het meemaken. Het aantal verschillende kaarten hoeft niet zo groot te zijn nee... een instap model, mid en highend en dan misschien nog een OC model van alle 3... dus 6 modellen max?
edit:
HWinfo een update gegeven en nu krijg ik wel temperatuur data door
35C @ idle en 68C @ max load, aka erg netjes dus.
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 20-04-2025 00:18 ]
Voor de geintereseerden, ik heb sinds een paar dagen een Gigabyte RTX 5070Ti Windforce SFF en heb daar een Gigabyte Gaming OC bios op geflashed zodat ik nu ook een powerlimiet heb tot wel 116%, waar die standaard op de Windforce gelocked is op 100%.. De bios die ik gebruikt heb vind je hier:
https://www.techpowerup.com/vgabios/274786/274786
Draait tot nu toe prima zonder problemen..
Gisteren een nieuwe PC gebouwd met een Asus Prime RTX 5070 erin, mocht wel weer na 5 jaar gamen op een 2070 super 
Helaas kwam ik er vandaag achter dat de driver af en toe ineens geen nieuwe temperatuur meer "rapporteert", de temperatuur (zoals die in task manager staat) blijft simpelweg op hetzelfde getal staan. Het is ook perfect te reproduceren door de PC in sleep mode te zetten en wakker te maken, vanaf dan is de waarde van de temperatuursensor "bevroren"
Ik dus helemaal bang dat ik een kapotte kaart heb gekregen, todat ik er achterkwam dat ik niet de enige ben met dit probleem: https://www.techpowerup.c...some-applications.335664/. Het lijkt erop dat NVIDIA een fout gemaakt heeft in driver 576.02, een downgrade naar driver 572.83 lost het op
Nu maar hopen dat NVIDIA dit oplost, anders stuur ik hem denk ik gewoon terug
Helaas kwam ik er vandaag achter dat de driver af en toe ineens geen nieuwe temperatuur meer "rapporteert", de temperatuur (zoals die in task manager staat) blijft simpelweg op hetzelfde getal staan. Het is ook perfect te reproduceren door de PC in sleep mode te zetten en wakker te maken, vanaf dan is de waarde van de temperatuursensor "bevroren"
Ik dus helemaal bang dat ik een kapotte kaart heb gekregen, todat ik er achterkwam dat ik niet de enige ben met dit probleem: https://www.techpowerup.c...some-applications.335664/. Het lijkt erop dat NVIDIA een fout gemaakt heeft in driver 576.02, een downgrade naar driver 572.83 lost het op

Is bij alle videokaarten zo en zover ik lees niet enkel de 50 series, kaart is niet defect maar driver probleem. Had inmiddels wel een hotfix verwacht want veel mensen hebben niet door dat hun graka gewoon oververhit raakt omdat het fanprofiel zijn werk niet doet en gaan dan klagen over lags en crashes.ArtHNB schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:27:
Gisteren een nieuwe PC gebouwd met een Asus Prime RTX 5070 erin, mocht wel weer na 5 jaar gamen op een 2070 super
Dit is toch wel een tikkeltje gevaarlijk voor de levensduur.
Maar buiten dat werkt het prima hier, maar dat deed 572.83 het ook al wel, er schijnen wellicht wel weer andere zaken te zijn omgevallen want ik hoorde men ook klagen dat AC Shadows plotseling aan het crashen is geslagen. Het is wat deze launch.
Op 572.83 liep alles hier prima rond 3150Mhz met een 5080 en een SN score van 9250. Die nieuwe driver klapt er regelmatig uit met dezelfde overclock.
Het is dat ik Cuda nodig heb, anders was ik er al lang klaar mee. 5 Weken met een kaart en al 4x drivers geinstalleerd....
Het is dat ik Cuda nodig heb, anders was ik er al lang klaar mee. 5 Weken met een kaart en al 4x drivers geinstalleerd....
Las ook online dat mensen het plastic van hun case konden ruiken, vraag me toch wel af hoe ze hun driver QA proces in hebben gericht. Dit zou toch op moeten vallen tijdens het testen van de driver. Je zou bijna denken dat ze lui worden op dat vlak omdat ze toch wel marktleider zijnCriticalHit_NL schreef op maandag 21 april 2025 @ 01:37:
[...]
Dit is toch wel een tikkeltje gevaarlijk voor de levensduur.

Ik las ratelende fan bij terug spinnen naar 0% met gigabyte kaarten, jij daar last van ?Inflatable schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:36:
Voor de geintereseerden, ik heb sinds een paar dagen een Gigabyte RTX 5070Ti Windforce SFF en heb daar een Gigabyte Gaming OC bios op geflashed zodat ik nu ook een powerlimiet heb tot wel 116%, waar die standaard op de Windforce gelocked is op 100%.. De bios die ik gebruikt heb vind je hier:
https://www.reddit.com/r/gigabyte/s/9srpIbhQ7Q
Ik heb het zelf gehad. Voor mij was het de belangrijkste reden om mijn Gigabyte kaart weg te doen. Het ligt er heel erg aan of een beetje ratelende fan je stoort. Als ze draaien zijn ze prima stil overigens.Vegetto schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:16:
[...]
Ik las ratelende fan bij terug spinnen naar 0% met gigabyte kaarten, jij daar last van ?
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Dank voor je reply, geld dit alleen voor de gigabytes voor zover jij weet? Als ik een asus pak is het niet ?spone schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:24:
[...]
Ik heb het zelf gehad. Voor mij was het de belangrijkste reden om mijn Gigabyte kaart weg te doen. Het ligt er heel erg aan of een beetje ratelende fan je stoort. Als ze draaien zijn ze prima stil overigens.
Voor hoe ik het begrepen heb zit het heel specifiek in het mechanisme dat Gigabyte gebruikt om de fans af te remmen bij de 0dB 'Fan Stop' modus.
En dat heb je bij andere merken (en volgens mij zelfs bij ik meen de Gaming OC versie) niet in die implementatie. Maar dat dit een issue is bij andere merken heb ik niks over gelezen, geen eigen ervaring mee.
En dat heb je bij andere merken (en volgens mij zelfs bij ik meen de Gaming OC versie) niet in die implementatie. Maar dat dit een issue is bij andere merken heb ik niks over gelezen, geen eigen ervaring mee.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Ik heb de 5070ti en 5080 windforce allebei gehad en die hadden het beide. Ik heb ook meerdere zotacs al gehad en die hadden het niet.Vegetto schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:25:
[...]
Dank voor je reply, geld dit alleen voor de gigabytes voor zover jij weet? Als ik een asus pak is het niet ?
Ik had ook een bericht gestuurd naar gigabyte support en die willen graag een video om te laten zien wat het was maar ik had inmiddels de kaart al teruggestuurd. Ik heb ook meegekregen dat er andere zijn met de windforce die dit niet hebben.
Ik heb ook de MSI 5080 Shadow OC hier, heeft inderdaad voldoende koeling en stiller dan de Inno3D OC (die fans hadden een soort mechanich piep/zoemtoontje op alle snelheden, maar de Shadow echt stil).ArcticWolf schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:55:
[...]
Heb idd even verder gezocht en de Shadow 3X OC is blijkbaar de zwarte variant van de Ventus 3X OCen 3 maanden "nieuwer". Had niet verwacht dat een "instap" model zo stil zou zijn. Ben erg tevreden over het geluid iig, geen idee of de koeling goed is omdat ik geen sensor data te zien krijg maar neem aan dat de kaart koel genoeg blijft om goed te werken
35C @ idle en 68C @ max load, aka erg netjes dus.
Het enige nadeel is eigenlijk de plastic backplate die de warmte achterop de PCB wellicht wat vasthoudt, geen uitsparing voor de chip. Maar het leuke van dit model is dat het een soort sandwich constructie is, en je dus makkelijk de backplate eraf kunt halen en de schroefjes van de fan shroud weer terug kunt schroeven (mits je het resultaat niet lelijk vindt
Ik denk dat dat best wat kan schelen in temperaturen, maar heb het nog niet heel nauwkeurig gemeten en vergeleken met en zonder. Als je dat interessant vindt kan ik het nog wel proberen zo gecontroleerd mogelijk te meten.
:strip_exif()/f/image/dtvi8wAnaqVgGWpFmPT3yXDB.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, ik hoor niks als de kaart naar idle gaat.. Wel worden de fans duidelijk hoorbaar vanaf zo'n 50% onder full load in mijn Fractal Design R5 kast, maar storend vind ik dat niet..Vegetto schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:16:
[...]
Ik las ratelende fan bij terug spinnen naar 0% met gigabyte kaarten, jij daar last van ?
[ Voor 21% gewijzigd door Inflatable op 21-04-2025 14:21 ]
Welk model heb jij?Inflatable schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:20:
[...]
Nee, ik hoor niks als de kaart naar idle gaat.. Wel worden de fans duidelijk hoorbaar vanaf zo'n 50% onder full load in mijn Fractal Design R5 kast, maar storend vind ik dat niet..
Zal het veel uitmaken op lange termijn, die paar graden? Nvidia geeft als maximum 88C aan: https://www.nvidia.com/en...0-series/rtx-5070-family/snuggert82 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:46:
[...]
Ik heb ook de MSI 5080 Shadow OC hier, heeft inderdaad voldoende koeling en stiller dan de Inno3D OC (die fans hadden een soort mechanich piep/zoemtoontje op alle snelheden, maar de Shadow echt stil).
Het enige nadeel is eigenlijk de plastic backplate die de warmte achterop de PCB wellicht wat vasthoudt, geen uitsparing voor de chip. Maar het leuke van dit model is dat het een soort sandwich constructie is, en je dus makkelijk de backplate eraf kunt halen en de schroefjes van de fan shroud weer terug kunt schroeven (mits je het resultaat niet lelijk vindtik zie het niet in mijn case).
Ik denk dat dat best wat kan schelen in temperaturen, maar heb het nog niet heel nauwkeurig gemeten en vergeleken met en zonder. Als je dat interessant vindt kan ik het nog wel proberen zo gecontroleerd mogelijk te meten.
[Afbeelding]
Dan zal die wel uitvallen om schade te voorkomen dus dan is 68C ruim 20C onder het maximum
Cooler Master MasterCase H500P Zwart:
:strip_exif()/f/image/ak2QjnNCkmaGJDMerQwransE.jpg?f=fotoalbum_large)
Gigabyte RTX 5070Ti Windforce SFF (dus geen OC)..
Draait perfect, overklokt ook goed stabiel naar dik 3100Mhz en blijft netjes koel onder de 70c.. Ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee.. Je kan er ook een Gigabyte Gaming OC bios op flashen die dan ook de powerlimiet unlocked tot wel 116% (350W), maar uiteindelijk weer terug geflashed omdat het weinig tot geen meerwaarde bood qua overklok.. Max 300W heeft deze GPU genoeg aan..
[ Voor 8% gewijzigd door Inflatable op 21-04-2025 15:46 ]
Niet bepaald een eigen ervaring maar ik denk wel relevant voor dit topic.
Na het debacle van een PNY 5080 OC met lawaaierige fans ben ik nog steeds op zoek naar een passende 5080. Nu het hier ook weer over die fan-stop van Gigabyte gaat toch wel benieuwd: welke 5080 draaien jullie, wat is je ervaring en valt er iets te adviseren?
Ik ben voor mijn workstation op zoek naar een 5080, met name voor video editing en grafische programma's. In stilte werken met geringe coilwhine heeft dus veel meer prioriteit dan dikke gaming prestaties voor paar extra fps. Echter elke kaart die momenteel op de markt beschikbaar is lijkt wel iets te mankeren?
ASUS: heeft een line-up met alleen maar rampverhalen betreft heftige coilwhine.
Gigabyte: hele line-up lijkt een lawaaierige fan-stop te hebben. Lijkt me vreselijk als je zit te editten en om de minuut dat geratel hebt wanneer je fan weer af slaat. Ervaringen? Een Gigabyte 5080 Gaming OC ziet er verder goed uit en afgezien van die fan-stop lees je weinig over fan-noise of gevallen met coilwhine.
MSI: heeft esthetisch niet mijn voorkeur, lijkt overpriced en is slecht leverbaar. Een Suprim zou ik echter zonder twijfel voor tekenen, maar is nergens te verkrijgen?
Uit eigen ervaring was de PNY 5080 OC dus gewoon ronduit lawaaierig qua fans, wat jammer was, want verder leek het een prima kaart. Benieuwd naar wat suggesties.
Ik ben voor mijn workstation op zoek naar een 5080, met name voor video editing en grafische programma's. In stilte werken met geringe coilwhine heeft dus veel meer prioriteit dan dikke gaming prestaties voor paar extra fps. Echter elke kaart die momenteel op de markt beschikbaar is lijkt wel iets te mankeren?
Gigabyte: hele line-up lijkt een lawaaierige fan-stop te hebben. Lijkt me vreselijk als je zit te editten en om de minuut dat geratel hebt wanneer je fan weer af slaat. Ervaringen? Een Gigabyte 5080 Gaming OC ziet er verder goed uit en afgezien van die fan-stop lees je weinig over fan-noise of gevallen met coilwhine.
MSI: heeft esthetisch niet mijn voorkeur, lijkt overpriced en is slecht leverbaar. Een Suprim zou ik echter zonder twijfel voor tekenen, maar is nergens te verkrijgen?
Uit eigen ervaring was de PNY 5080 OC dus gewoon ronduit lawaaierig qua fans, wat jammer was, want verder leek het een prima kaart. Benieuwd naar wat suggesties.
Een paar posts boven je over de MSI 5080 Shadow OC:SylvainVII schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:27:
Na het debacle van een PNY 5080 OC met lawaaierige fans ben ik nog steeds op zoek naar een passende 5080. Nu het hier ook weer over die fan-stop van Gigabyte gaat toch wel benieuwd: welke 5080 draaien jullie, wat is je ervaring en valt er iets te adviseren?
snuggert82 in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie"
Ik heb dezelfde kaart maar dan de 5070Ti, heb echt niks te klagen over coilwhine of overmatig fan noise.
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 21-04-2025 16:34 ]
Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.