Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:26
Bedankt voor jullie reacties.
Dan wordt het geen gigabyte... is toch een irritant geluid...
Vaak game ik een half uurtje, ff pauze en dan weer..

Vrij irritant geluid dan.
Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private10
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-06 16:53
DLSS schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Die laatste 25 watt doen haast niets voor performance. Ik ervaar hetzelfde met mijn RTX 4090. Ik ben het beste af met een lichte undervolt, scheelt iets meer dan 1% performance maar de temperaturen dalen flink
Dat is niet mijn ervaring. Een ZOTAC 5090 Amp Extreme die ik van een vriend leende presteerde ongeveer 5% beter bij overklokken op 600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:47
Senaxx schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Hier met de 5090FE ook geen probleem.

Heb je misschien iets van HDR aanstaan? Misschien als je naar (exclusive) Fullscreen switched deze ook HDR opnieuw moet aanzetten?
Het 3-seconden zwart scherm verhaal ligt/lag niet aan de HDR; die stond dus toch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 12:41

GekkeR

key = key

Aggressor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:53:

Jammer
Ik denk dat iedere leverancier mogelijk zijn eigen "ding" heeft, al is de agressieve fan-stop van Gigabyte wel wat apart (waarom niet uit laten lopen immers, het lijkt gewoon wat onlogisch). Asus (Prime) heeft bijvoorbeeld een agressieve fan-start (even "doorblazen" voordat hij begint). Wat je ook tot "irritant" zou kunnen bestempelen. Ik vond beide wel meevallen.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-07 21:47
Private10 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:59:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Een ZOTAC 5090 Amp Extreme die ik van een vriend leende presteerde ongeveer 5% beter bij overklokken op 600W.
Ah oké, ja, met overclocken is er meer stroom nodig als je piek performance wil halen. Mijn comment ging over de stock performance versus een lichte undervolt. Ik heb mijn MSI RTX 4090 Suprim X een undervolt gegeven met de curve editor van afterburner obv deze instructies

Met 950mV en 2700mhz haal ik een Steel Nomad Score van 9372, iets beter zelfs dan de gemiddelde 4090 score van 9216. Maar ondertussen verbruikt ie maar ~390 watt met een GPU temperatuur van 61.1c (hotspot 73.3c) in plaats van ~450 watt en een hotspot van 81.7c. Ik ben benieuwd of de RTX 5090 vergelijkbare efficientieverbeteringen kan laten zien met een undervolt.

Persoonlijk vind ik de 5% het niet waard qua prestaties in gaming, maar als je hobbymatig overclockt, is het natuurlijk een ander verhaal. Met een undervolt is je PC een stuk koeler en stiller.

[ Voor 39% gewijzigd door DLSS op 27-03-2025 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schuurmans
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 09:58
Private10 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:26:
Kan iemand zijn ervaring delen met de rtx 5090 windforce? Ik kan er online geen recensies over vinden en ik vraag me af of de vermogenslimiet op 575W ligt zoals bij de palit, of kan deze worden verhoogd naar 600W?
Ik heb het OC model en kan hem op 104% laten draaien, daarmee zit je op 600 Watt.
Verder prima kaart, met undervolt en OC rond de 62 graden tijdens benchmarken en voor mij is hij stil genoeg.
Ik heb wel wat last van Coil whine maar met headset op niet te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-07 18:31
Vandaag een Msi gaming trio 5070 ti oc besteld ben benieuwd, game meestal op 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-07 12:53
Aggressor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:53:

Jammer
Haha ik hoor het niet eens. Totaal geen storend geluid.
Denk dat je het iets overdrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
Lekiame schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Haha ik hoor het niet eens. Totaal geen storend geluid.
Denk dat je het iets overdrijft.
Ik heb mijn kast op het bureau staan. Staat max een meter bij mij vandaan.

Als je dat niet hoort dan ben je echt doof.
Je hoort het overduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-07 12:53
Aggressor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb mijn kast op het bureau staan. Staat max een meter bij mij vandaan.

Als je dat niet hoort dan ben je echt doof.
Je hoort het overduidelijk.
Idem ditto. Stoort totaal niet, ik zeg niet dat je het niet hoort. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private10
Ik heb mijn 5090 teruggebracht en een nieuwe gekocht vanwege de problemen met het zwarte scherm. De nieuwe heeft precies hetzelfde probleem. Op dit punt vraag ik me af of het niet iets met mijn moederbord is, maar als ik na elke herstart de drivers opnieuw installeer, is het probleem weg, dus dat suggereert sterk dat er een softwareprobleem is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Private10 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:47:
Ik heb mijn 5090 teruggebracht en een nieuwe gekocht vanwege de problemen met het zwarte scherm. De nieuwe heeft precies hetzelfde probleem. Op dit punt vraag ik me af of het niet iets met mijn moederbord is, maar als ik na elke herstart de drivers opnieuw installeer, is het probleem weg, dus dat suggereert sterk dat er een softwareprobleem is, toch?
Welk moederbord heb je en wat is het patroon met het zwarte scherm bij jou?

Ik heb een Asus Strix X870-F (AMD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private10
Terpen Tijn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Welk moederbord heb je en wat is het patroon met het zwarte scherm bij jou?

Ik heb een Asus Strix X870-F (AMD).
Gigabyte aorus pro x870e
In principe wordt het scherm gewoon zwart en wordt de verbinding elke 5-10 minuten gedurende 2-5 seconden verbroken. Al het andere loopt wel, ik hoor audio en het spel gaat nog steeds door, want als ik tijdens het zwarte scherm op knoppen druk, hoor ik het spel erop reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 12:41

GekkeR

key = key

Permanent weg tot de volgende herstart bedoel je, waarna het terugkomt?
Je zou Faststartup eens kunnen uitzetten.

Admin CMD: "powercfg -h off" en dan reboot ("powercfg -h on" is retourdraaien).
Dit doe ik vrijwel standaard bij ieder systeem dat ik installeer.
Hibernation en faststartup heeft toch geen ziel nodig.

Faststartup werkt wel meer als je het systeem uitzet (shutdown).
Reset/reboot gebruikt dacht ik geen faststartup.

Als de problemen terugkomen met een shutdown/startup (versus restart) dan heb je een hogere kans dat dit helpt.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkeR op 28-03-2025 10:36 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Private10 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Gigabyte aorus pro x870e
In principe wordt het scherm gewoon zwart en wordt de verbinding elke 5-10 minuten gedurende 2-5 seconden verbroken. Al het andere loopt wel, ik hoor audio en het spel gaat nog steeds door, want als ik tijdens het zwarte scherm op knoppen druk, hoor ik het spel erop reageren.
Ook een X870 dus. Heb je het in alle games die je speelt? En het blijft steeds maar regelmatig gebeuren?

Bij mij merk ik het tot nu toe alleen in 1 game, en het lijkt vooral of uitsluitend op te treden kort na een switch tussen desktop en game (ook bij opstarten van de game dus). Ik heb wel hetzelfde dat de game inderdaad doorloopt met audio en input etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
[...]

Gigabyte aorus pro x870e
Eens DDU gebruiken, volledige uninstall Nvidia drivers.
Reboot en dan Game Ready drivers en Nvidia app installeren, heb je dat al gedaan?
https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

Ik heb ook een GB X870: inventaris: Game PC Rein RTX 5080 White

[ Voor 11% gewijzigd door wvkreg op 28-03-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:34
[...]

Gigabyte aorus pro x870e
Heeft je monitor misschien Display Stream Compression (DSC)? Zo ja, zou je kunnen proberen dit uit te zetten en kijken of het dan beter gaat.

Ik had zoiets soortgelijks (hetzij met een 4070) en het uitzetten van DSC was voor mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private10
Terpen Tijn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Ook een X870 dus. Heb je het in alle games die je speelt? En het blijft steeds maar regelmatig gebeuren?

Bij mij merk ik het tot nu toe alleen in 1 game, en het lijkt vooral of uitsluitend op te treden kort na een switch tussen desktop en game (ook bij opstarten van de game dus). Ik heb wel hetzelfde dat de game inderdaad doorloopt met audio en input etc.
Het gebeurt ongeacht wat er op de pc draait. Zelfs als je gewoon een teksteditor gebruikt of een video bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadYeon
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:38
Zit er nog substantieel verschil tussen de 5090 Ventus, Inno3D OC, Zotac Solid, Palit GameRock en de goedkope PNY modellen?
De Solid zou optisch het mooist passen bij mijn PA602 case en X870E Taichi.

[ Voor 24% gewijzigd door RadYeon op 28-03-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private10
wvkreg schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Eens DDU gebruiken, volledige uninstall Nvidia drivers.
Reboot en dan Game Ready drivers en Nvidia app installeren, heb je dat al gedaan?
https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

Ik heb ook een GB X870: inventaris: Game PC Rein RTX 5080 White
Ik heb ook geprobeerd mijn hele bootdrive te wissen en Windows opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private10
Squatto schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Heeft je monitor misschien Display Stream Compression (DSC)? Zo ja, zou je kunnen proberen dit uit te zetten en kijken of het dan beter gaat.

Ik had zoiets soortgelijks (hetzij met een 4070) en het uitzetten van DSC was voor mij de oplossing.
Ja, mijn monitor heeft dat nodig om de geadverteerde vernieuwingsfrequentie te halen. Als ik het uitschakel heb ik de helft van de verversingssnelheid en dat is niet geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DareFace
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-06 11:37
Private10 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Ik heb ook geprobeerd mijn hele bootdrive te wissen en Windows opnieuw te installeren.
Ik heb dit probleem ook gehad. Nieuwe windows installatie en oude drivers geprobeerd maar niks hielp. Daarom maar de kaart terug gestuurd. Ik upgrade wel wanneer dit probleem opgelost is.
Merkte trouwens wel op dat zodra ik Argus monitor installeerde hij meteen op zwart ging. Misschien iets met sensoren uitlezen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 22:34
Terpen Tijn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Ik denk niet dat het in je PC of mobo of GPU zit.
Had hier hetzelfde met mijn Intel 9700K en een 5080FE.
Vorige week compleet nieuwe build gebouwd met AMD 9800X3D en een Inno3D 5080. Het enige wat niet veranderd was hier bij mij was; zelfde 2 monitoren en monitor bekabeling. 2 dagen geen issues.

Opeens gister weer even paar seconden zwart beeld.. heel toevallig nadat ik achter de PC de voeding kabels had omgewisseld van de PSU en hierbij ook de displayport kabel had getoucheerd. Kabel opnieuw aan beide kanten ingeplugd en sindsdien geen black screen gehad.

My take; het ligt aan de slechte kwaliteit displayport/HDMI kabel en de 5000 series zijn daar gevoeliger voor. Dus probeer eens een andere DP, of een HDMI kabel. Check ook of je monitor aansluiting misschien wonky is of niet lekker vast zit. Check ook, als de kabel goed is, je display settings. Probeer je monitor eens terug te schroeven naar 60/100 hz en zet gsync eens uit? Is het dan weg?

[ Voor 17% gewijzigd door Lord_Dain op 28-03-2025 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Lord_Dain schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Vorige week compleet nieuwe build gebouwd met AMD 9800X3D en een Inno3D.
Opeens gister weer even paar seconden zwart beeld.. Het enige wat niet verandert was hier bij mij was.. de 2 monitoren en de monitor bekabeling. HEEL TOEVALLIG gebeurde het ook vlak nadat ik achter mijn buro bezig was geweest met de kabels en hierbij ook de displayport kabel had getoucheerd. Kabel opnieuw aan beide kanten ingeplugd en sindsdien geen black screen gehad.

My take; het ligt aan de slechte kwaliteit displayport/HDMI kabel en de 5000 series zijn daar gevoeliger voor. Dus probeer eens een andere DP, of een HDMI kabel. Check ook of je monitor aansluiting misschien wonky is of niet lekker vast zit. Check ook, als de kabel goed is, je display settings. Probeer je monitor eens terug te schroeven naar 60/100 hz en zet gsync eens uit? Is het dan weg?
Dank voor de tip, ga er eens naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Private10
Lord_Dain schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Vorige week compleet nieuwe build gebouwd met AMD 9800X3D en een Inno3D 5080. Geen issues.
Opeens gister weer even paar seconden zwart beeld.. Het enige wat niet verandert was hier bij mij was.. de 2 monitoren en de monitor bekabeling. HEEL TOEVALLIG gebeurde het ook vlak nadat ik achter mijn buro bezig was geweest met de kabels en hierbij ook de displayport kabel had getoucheerd. Kabel opnieuw aan beide kanten ingeplugd en sindsdien geen black screen gehad.

Ik heb het geprobeerd, ik heb 2 verschillende nieuwe Displayport kabels gekocht. Bij beide hetzelfde probleem. Het probleem doet zich echter niet altijd voor, soms verdwijnt het een paar dagen en komt dan weer terug. Hierdoor is het erg moeilijk om een diagnose te stellen en oplossingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-07 12:45
Kan iemand mij helpen? Ik heb laatst een nieuwe PC in elkaar gezet met o.a. een 5090 (Gainward Phantom) en nu heb ik daar het volgende onderdeel bijgekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnhWjURfqzpzACktJaiD4AFuTv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfBHht0qXSlyEy2v9oiIA059.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet vrij zeker dat dit bedoeld is als anti-sag constructie. Het probleem is alleen dat ik geen idee heb hoe ik dit in mijn case (Fractal Design Define R5) moet bevestigen. Als ik ga googlen dan vind ik alleen maar videos en tutorials over anti-sag braces, en niet zozeer dit in-elkaar-klik-pillaartje. Weet iemand toevallig meer over dit?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 22:49
DeBierVampier schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:13:
Kan iemand mij helpen? Ik heb laatst een nieuwe PC in elkaar gezet met o.a. een 5090 (Gainward Phantom) en nu heb ik daar het volgende onderdeel bijgekregen:

[Afbeelding]

Ik weet vrij zeker dat dit bedoeld is als anti-sag constructie. Het probleem is alleen dat ik geen idee heb hoe ik dit in mijn case (Fractal Design Define R5) moet bevestigen. Als ik ga googlen dan vind ik alleen maar videos en tutorials over anti-sag braces, en niet zozeer dit in-elkaar-klik-pillaartje. Weet iemand toevallig meer over dit?
Dat ding wat rechtsonder ligt, die maak je vast op het uiteinde van de kaart met een klein schroefje. Die zat er oorspronkelijk bij. Dan kun je dat onderste pootje losdraaien tot op de bodem van de kast. Is dat pootje niet lang genoeg, dan kun je hem verlengen met die langere dingen die er links en boven naast liggen. Maar in mijn kast had ik alleen dat ding rechtsonder in gebruik.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:38
DeBierVampier schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:13:

[Afbeelding]

https://www.gainward.com/main/accessory/vgaholder/index.php

Hier is een filmpje met uitleg voor de duidelijkheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-07 21:22
Ik kwam hier om een soortgelijke ervaring te delen. Gisteren mijn RTX5080 binnengekregen en DDU + laatste driver. Superveel lag, uiteindelijk een freeze en BSOD. Systeem werkte superslecht. Ik heb eerst een oudere driver geïnstalleerd en dat maakte e.e.a. wel iets beter en ik kon een game spelen maar na reboot toch weer zwart scherm/crashes. Daarna bedacht ik me dat ik natuurlijk een PCIe 4.0 riser cable heb 8)7 . In de bios PCIe x16 op gen 4 gezet en alles werkt als vanouds! Dus even een PCIe 5.0 riser cable bestellen en voorlopig de driver niet updaten hier!

Ik draai momenteel Game Ready Driver - 572.47 / Windows 23h2 / Nvidia app 11.0.3.218 / ASRock X870e Taichi Lite / 9800X3D

[ Voor 5% gewijzigd door Fontini op 29-03-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Fontini schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Ik kwam hier om een soortgelijke ervaring te delen. Gisteren mijn RTX5080 binnengekregen en DDU + laatste driver. Superveel lag, uiteindelijk een freeze en BSOD. Systeem werkte superslecht. Ik heb eerst een oudere driver geïnstalleerd en dat maakte e.e.a. wel iets beter en ik kon een game spelen maar na reboot toch weer zwart scherm/crashes. Daarna bedacht ik me dat ik natuurlijk een PCIe 4.0 riser cable heb 8)7 . In de bios PCIe x16 op gen 4 gezet en alles werkt als vanouds! Dus even een PCIe 5.0 riser cable bestellen en voorlopig de driver niet updaten hier!

Ik draai momenteel Game Ready Driver - 572.47 / Windows 23h2 / Nvidia app 11.0.3.218 / ASRock X870e Taichi Lite / 9800X3D
Verouderde windows versie en de kaart niet op een pci-5 slot. Beetje vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontini
wvkreg schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Verouderde windows versie en de kaart niet op een pci-5 slot. Beetje vragen om problemen.
Win 24h2 is 5 maanden jong en 23h2 is over 7 maanden pas eol, is dus niet echt verouderd imo. De kaart zit in een PCIe 5 slot maar de riser is gen 4, effectief dus inderdaad PCIe4 slot, sure. Kwam bij de case (Dynamic evo). Ik denk dat mijn situatie niet heel ongebruikelijk is. En sinds de laatste nvidia driver update staat het internet vol met vergelijkbare issues. Dus ik post wat het probleem voor mij verholpen heeft in de hoop dat anderen er iets aan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00
[...]

Nee hoor, heeft er weinig mee te maken. De 5090FE werkt hier prima op Win10-64 en een PCIe 3.0x16 slot.
Het probleem van Fontini is overduidelijk de PCIe signaal integriteit = hardware probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
CMT schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Nee hoor, heeft er weinig mee te maken. De 5090FE werkt hier prima op Win10-64 en een PCIe 3.0x16 slot.
Het probleem van Fontini is overduidelijk de PCIe signaal integriteit = hardware probleem.
Yup. Reddit staat er vol mee, mensen die een pci riser hadden en bij nieuwe 5000 series veel stabiliteits issues kregen. Lijkt echt kweste van keihard op PCIe4 instellen of een nieuwe PCIe5 ondersteunde PCI riser aanschaffen. Die zijn natuurlijk op dit moment wel pepertjes duur want veel zijn er nog niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:34
[...]

een 5090 heeft zelfs op pcie 4.0 geen bottleneck,dus er is nog geen meerwaarde voor pcie 5.0 voor gpu's op dit moment

riser kabels kunnen zeker wel problemen veroorzaken met de hudiige kaarten,zou die er tussen uit halen om te checken of er dan geen problemen zijn,om dat uit te sluiten...

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 29-03-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadYeon
  • Laatst online: 09:38
Lijkt een hit-or-miss dingentje met de risers.
Een korte riser van mijn oude CM 200P Max kast ging prima op Gen5, in de NR200 v2 idem, geen issues met een 5080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopie
  • Laatst online: 21-05 21:17
Beetje aan het stoeien geweest met mijn 5070 TI
Toch best wel goede scores met max 875 MV en de board power ligt tussen 230/250 watt

Nu nog testen in games, wanneer ik er de tijd voor heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty0EWDgSowJTGB_koUNM8ahuluw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnN8nA0CyTpZuFXZiw5QgUDX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0k792a4w5rGfwAzEYJ8ShbKtAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMFFVg9yJQF1025QUkJ7wEWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwkT3YC2HsJURADdYSQ3y8PKK5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uorPGCICqEMkzmZjBbdpW89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxprDlSd-TvXoX-GLm12L54vdJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlTpOcs8tmA2PcOP8a0Dgf0X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Dankzij het prijzen en ervaringen topic een Asus Prime 5070 TI op de kop getikt voor 829. Net een nieuwe PC gebouwd en zeker niet ontevreden met de kaart ! een beetje overlocked maar helemaal niet de grenzen op lopen zoeken en toch al een mooie stabiele score:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQPCA-g8aXff3G234uAv8V5KOMU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1z7mG2hjQEoezCziJ70ksiW3.png?f=fotoalbum_medium

Ic.m. een 9950X3D.

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-07 18:31
@Plopie had 3dmark ook getest met de msi 5070ti en vergeleken met de 3080, het verschil is ongeveer 50%
In Stalker 2 gingen de fps in 1440p niet veel omhoog maar die game is zwaar voor de cpu, heb die game nu op 4k gezet dan ging het gpu gebruik wel naar 99% met dezelfde fps ongeveer.
Beiden met dlss aan maar zonder frame gen, dat haat ik echt waardeloze techniek wat mij betreft met extra inputlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Max|Burn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:34:
Dankzij het prijzen en ervaringen topic een Asus Prime 5070 TI op de kop getikt voor 829. Net een nieuwe PC gebouwd en zeker niet ontevreden met de kaart ! een beetje overlocked maar helemaal niet de grenzen op lopen zoeken en toch al een mooie stabiele score:

[Afbeelding]

Ic.m. een 9950X3D.
Dit is niet de juiste benchmarking zeker niet timespy. Scores zijn dus puur informatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

wvkreg schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:16:
[...]
Dit is niet de juiste benchmarking zeker niet timespy. Scores zijn dus puur informatief.
Het was firestrike ultra. Bijna alle major tech sites gebruiken die ook voor benchmarking en dat zal niet zijn omdat het werkelijks niks zegt. Dat gezegd hebbende begrijp ik prima dat het geen realtime workloads zijn en dat het ook geen harde stresstest is maar misschien begrijp ik je comment gewoon niet :-)

[ Voor 12% gewijzigd door Max|Burn op 30-03-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Max|Burn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Het was firestrike ultra. Bijna alle major tech sites gebruiken die ook voor benchmarking en dat zal niet zijn omdat het werkelijks niks zegt. Dat gezegd hebbende begrijp ik prima dat het geen realtime workloads zijn en dat het ook geen harde stresstest is maar misschien begrijp ik je comment gewoon niet :-)
Uiteraard zegt het wel iets maar die tests zijn wat mij betreft vooral heel handig om je PC met andere vergelijkbare PC's en reviews te vergelijken. Zo kun je snel zien of je PC conform verwachting presteert en er niks mis is.

Als ik een een nieuwe GPU of CPU heb draai ik altijd snel even wat van dit soort benchmarks.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Precies. Is ook zoals ik het zie:) Ik draai het vooral om stabiliteit te testen (3DMark, AIDA64, Prime95, CrystalDiskMark, MemTest86, Furmark, Unigine) en daarnaast wat relatieve verbeteringen van het systeem zelf door wat tweaks, drivers, OC zaken. (Bios, OC, Drivers) te valideren.

De relative scores in 3DMark zijn absoluut nuttig. Ik begon met ~18K in Firestrike Ultra..wat gemiddeld prima leek. Ik scoorde ineens rond de 15K, verre van normaal. bleek gewoon dat de drivers gesloopt waren door NVIDIA's eigen tuning oplossing (Ik dacht klik het eens aan...). Kreeg het met Afterburner ook niet meer gefixt dus een driver reinstall gedaan en alles was weer prima.

[ Voor 40% gewijzigd door Max|Burn op 30-03-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:21
Goofy1978 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:36:
@Plopie
Beiden met dlss aan maar zonder frame gen, dat haat ik echt waardeloze techniek wat mij betreft met extra inputlag.
Ik vind de input lag wel meevallen. Op 2x merk ik het niet en cyberpunk draait dan echt wel smooth met 150fps+. Icm een high refresh scherm ben ik er heel tevreden mee voor single player games. In competitieve games zou ik het wel uit laten, maar die draaien meestal toch zonder problemen 150-200fps.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
  • Laatst online: 14:50
Broodro0ster schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:49:
[...]
Ik vind de input lag wel meevallen. Op 2x merk ik het niet en cyberpunk draait dan echt wel smooth met 150fps+. Icm een high refresh scherm ben ik er heel tevreden mee voor single player games.
Zolang je basis framerate maar voldoende hoog is (>60), je houdt immers de responsiveness van de basis framerate maar met de smoothness van hetgeen je na toepassing van framegen krijgt. M.a.w. prima bruikbaar met een high refreshrate scherm om zo aan 120 of 144 fps te raken; dat werkt voor mij ook goed. Competitieve games speel ik verder toch niet. x3 en x4 kan ik niks over zeggen gezien mijn scherm geen refreshrate heeft die hoog genoeg is om x3 of x4 i.c.m. minimaal 60 echte frame te gebruiken.

Echter je moet het zeker niet willen gebruiken om een suboptimale 30 fps omhoog te krikken naar 60, dat merk je meteen en kun je alleen oplossen met DLSS of settings verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Max|Burn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Voor dat doel dus stabiliteit is het prima. Occt beter, maar als benchmark zegt 3dmark weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:03
wvkreg schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Voor dat doel dus stabiliteit is het prima. Occt beter, maar als benchmark zegt 3dmark weinig.
Tis wel een gemakkelijke tool om snel performance te vergelijken. Voor overklokken wat minder omdat 3dmark stabiel vaak niet game stabiel is tenzij het om een lichte overklok gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:21
!mark schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:47:
[...]

Zolang je basis framerate maar voldoende hoog is (>60), je houdt immers de responsiveness van de basis framerate maar met de smoothness van hetgeen je na toepassing van framegen krijgt. M.a.w. prima bruikbaar met een high refreshrate scherm om zo aan 120 of 144 fps te raken; dat werkt voor mij ook goed. Competitieve games speel ik verder toch niet. x3 en x4 kan ik niks over zeggen gezien mijn scherm geen refreshrate heeft die hoog genoeg is om x3 of x4 i.c.m. minimaal 60 echte frame te gebruiken.

Echter je moet het zeker niet willen gebruiken om een suboptimale 30 fps omhoog te krikken naar 60, dat merk je meteen en kun je alleen oplossen met DLSS of settings verlagen.
Klopt inderdaad. En je verliest wel wat op je basis framerate met frame gen aan. Ik denk dat je +-75fps moet halen zonder framegen om er plezier van te hebben. Onder de 60fps is het zeker geen meerwaarde.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Laatst online: 13-07 17:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Laatst online: 13-07 17:52
Verkeerde topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Is er toevallig iemand met een Gigabyte 5080 5090 gaming oc?

Als de rgb aanstaat maken de fans een vreemd geluid...
https://streamable.com/sween7

Hebben jullie dit ook?
Iemand anders op reddit heeft het met de rode kleur... ik bij alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Aggressor schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:19:

Hebben jullie dit ook?
Is normaal, oh nee dat niet normaal. Gebruik vooral geen GCC.
Gebruik MSI Afterburner voor de fan control of een andere app (Fancontrol, Signal of OpenRGB)

[ Voor 16% gewijzigd door wvkreg op 31-03-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
wvkreg schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Is normaal, oh nee dat niet normaal. Gebruik vooral geen GCC.
Gebruik MSI Afterburner voor de fan control of een andere app (Fancontrol, Signal of OpenRGB)
Als het rgb aangaat hoor je het geluid al....
Zet ik de rgb uit, dan is het geluid weg...

Fancontrol oid doe ik niks mee..
Gcc had ik even geprobeerd om de kleuren te testen.

[ Voor 22% gewijzigd door Aggressor op 31-03-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:30

star-saber

Ryzen

Aggressor schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:42:
[...]

Als het rgb aangaat hoor je het geluid al....
Zet ik de rgb uit, dan is het geluid weg...

Fancontrol oid doe ik niks mee..
Gcc had ik even geprobeerd om de kleuren te testen.
Waarschijnlijk coilwhine.
Niets aan te doen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
star-saber schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Waarschijnlijk coilwhine.
Niets aan te doen helaas
Is geen coilwhine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou coilwhine wel apart vinden bij die <1W die de RGB vraagt. Maar draaien je fans uberhaupt? Want dat die anders zouden draaien als de RGB aan gaat is ook apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Sissors schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:53:
Ik zou coilwhine wel apart vinden bij die <1W die de RGB vraagt. Maar draaien je fans uberhaupt? Want dat die anders zouden draaien als de RGB aan gaat is ook apart.
Ja als de fans gaan draaien gaat rgb aan... en dan hoor je het geluid.
Draaien de fans, doe ik het rgb uit..dan is het geluid ook weg.

https://www.reddit.com/r/..._noise_with_red_light_on/

Deze reddit gebruiker heeft het alleen bij rood licht..
Voor mij geen gigabyte meer @GIGABYTENL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-07 20:02

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

Aggressor schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:19:

Hebben jullie dit ook?
heb zelfde maar dan in 5080 en geen last van extra geluid

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
Motaro schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:51:
[...]

heb zelfde maar dan in 5080 en geen last van extra geluid
Heb jij het extra geluid ook als je het rgb aanzet?
Bij alle kleuren?

Edit

Ik heb hem retour gestuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door Aggressor op 01-04-2025 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
1april. Haha, wat een :+ show :

Er zijn vast niet veel mensen met een ASUS ROG Astral GeForce RTX 5090 LC maar zou toch even rops checken voor het geval geen 1 april is. 8)

Surprise Reversal: GeForce RTX 5090 Found with Too Many ROPs, Matches RTX Pro 6000, +8% Performance

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 01-04-2025 13:39 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakzer
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-07 01:23
Max|Burn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:34:

[Afbeelding]

Ic.m. een 9950X3D.
Hoe hoog heb je hem geclockt? Ik zit nu op een 425 boost wat uitkomt op ~3250mhz. Eigenlijk niet geprobeerd verder te gaan dan dit maar dit draait stabiel iig.

Rest toch de vraag waarom Nvidia niet meer uit de 50 serie gehaald heeft als ze zo goed en makkelijk overclocken. Dan was er wss ook minder negativiteit omtrent de gen on gen performance geweest denk ik.

Met mijn OC is die ~10 procent sneller dan een 4080 super die een jaar geleden uitkwam en zo een 300 euro duurder was. In mijn beleving is dat een prima upgrade voor een 70 series kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Tweakzer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:48:
[...]

Hoe hoog heb je hem geclockt? Ik zit nu op een 425 boost wat uitkomt op ~3250mhz. Eigenlijk niet geprobeerd verder te gaan dan dit maar dit draait stabiel iig.

Rest toch de vraag waarom Nvidia niet meer uit de 50 serie gehaald heeft als ze zo goed en makkelijk overclocken. Dan was er wss ook minder negativiteit omtrent de gen on gen performance geweest denk ik.

Met mijn OC is die ~10 procent sneller dan een 4080 super die een jaar geleden uitkwam en zo een 300 euro duurder was. In mijn beleving is dat een prima upgrade voor een 70 series kaart.
Ik heb nog helemaal niet mijn best gedaan. Memory nu op +1200 (15200 dus). GPU op +275 wat tijdens een paar uur Cyberpunk met pathtracing, MFG (die moest wel aan :-)) etc iets van 3140 mhz gaf wat echt 100% van de tijd gehaald werd met average temps rond 55gr celsius met max 65 ofzo. Komt redelijk overeen dus met je eigen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 23:24
mijn asus 5090 tuf oc doet zonder oc al boosten naar 2950mhz. beetje geluk hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yelop
  • Laatst online: 14-07 12:27
CriticalHit_NL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:15:
Verassend, de 4090 verslaat zelfs de 5090 in DirectX9 zonder PhysX in deze test van Mafia 2.

[YouTube: NVIDIA PhysX on RTX 5090 - Comparison with RTX 4090 in Mafia 2]
Probeer maar in VR. wedden dat de 5090 de 4090 CRUST op 4k per oog resolutie of hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:46
yelop schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:00:
[...]

Probeer maar in VR. wedden dat de 5090 de 4090 CRUST op 4k per oog resolutie of hoger?
Waarschijnlijk wel i.v.m. de veel hogere bandbreedte.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SylvainVII
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-07 14:56
PNY 5080 OC met heerlijk gruizige fan bearings...
https://imgur.com/a/Vf53SJJ

Het geluid komt voornamelijk van de buitenste twee fans, houd je die handmatig even tegen dan ben ik van het gruizige geluid zoals in de video af; middelste fan wel in orde en gewoon stil... tijd voor die RMA aanvraag dan maar he? |:(

[ Voor 29% gewijzigd door SylvainVII op 02-04-2025 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 23:24
SylvainVII schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:32:

Het geluid komt voornamelijk van de buitenste twee fans, houd je die handmatig even tegen dan ben ik van het gruizige geluid zoals in de video af; middelste fan wel in orde en gewoon stil... tijd voor die RMA aanvraag dan maar he? |:(
je hoort 1 fan slippen. dit lijkt niet in orde idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:28

Japser

Jeej!

Vraagje (hopelijk kan deze hier): heb sinds kort een Inno3D RTX 5080 X3. Ik heb echter een mobo (Asus TUF B650 Plus Wifi) zonder s/pdif audio connector.

Hoofdvraag: ik ben zoekende om te verifieren of ik de RTX 5080 via HDMI naar mn AVR (HK AVR247) kan aansluiten ? Of moet ik hiervoor een verbinding leggen via HDMI op moederboard van de iGPU naar de AVR?

Ik heb ook een Asus Xonar SE in bestelling omdat die wel een S/PDIF cconnecter heeft en het de enige kaart is die in mn systeem past (iets met een kortere bracket die daarop kan omdat ik een Hyte Y70 heb als case en de videokaart blokkeert de grote brackets aan de achterkant). Dus mocht bovengenoemde setup niet werken heb ik nog een andere mogelijkheid om te testen maar volgens mij is de Asus Xonar niet capable voor digitiale output, alleen analoog.

Mocht bovenstaande allemaal niet mogelijk zijn, dan kan ik altijd nog een Creative Labs Sound BlasterX G6 7.1 externe kaart aanschaffen eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

@Japser Dit zou moeten kunnen als je HK verder ARC doet etc. Je PC aan de HK en de HK naar TV/Monitor moet normaliter werken. Ik zou niet met S/PDIF aan de gang gaan.. :-)

edit:
Ik zie in de specs dat die HK wel echt een oud beestje is. Zo te zien max 1080P passthrough, geen ARC. Is moeilijk te zeggen of het goed gaat werken voor wat jij wilt maar ik zou het gewoon proberen voor je meer gaat kopen :-)

Mobo video kan je vergeten. Is een andere GPU. Je moet echt de HDMI van je 5080 hebben. Het kan zijn dat S/PDIF de enige oplossing is als je de HK wilt blijven gebruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door Max|Burn op 03-04-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:28

Japser

Jeej!

Max|Burn schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:54:
@Jasper Dit zou moeten kunnen als je HK verder ARC doet etc. Je PC aan de HK en de HK naar TV/Monitor moet normaliter werken. Ik zou niet met S/PDIF aan de gang gaan.. :-)
Thanks! Je hebt wel iemand anders alerted trouwens ... =]

Ik heb trouwens de Harman Kardon AVR260 ipv de AVR247. Moet even goed checken of de 260 wel ARC doet...

Edit: Het is inderdaad een oud beestje..maar doet het nog prima verder! Wat mijn plan was is om puur de receiver voor audio te gebruiken en de RTX5080 gewoon via displayport met mn LG C2 Oled TV te verbinden.

[ Voor 32% gewijzigd door Japser op 03-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Ja dus met ARC hangt je TV aan je soundbar via ARC en je PC ook direct aan je soundbar. (Soundbar dus niet direct met je PC). Heb je dat niet dan lijkt die HK iets van passthrough te doen maar hoe dat dan werkt geen idee (maar ik gok dan PC naar soundbar en dan passthrough naar TV zonder audio)..was bij de 247 sowieso 1080P limited.

[ Voor 6% gewijzigd door Max|Burn op 03-04-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 13:15
SylvainVII schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:32:

Een beetje off topic, maar gruizig associeer ik niet direct met vieze lagers in je videokaart. Gruizig betekent eerder geil dan vies 😬

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aggressor
GekkeR schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Volgens mij hebben alle gigabytes dat, niet alleen de master. Een soort agressieve fan-stop, geen idee waarom maar het zal vast een reden hebben.
Even een kleine update van mijn kant.

Ik had dit probleem dus ook, en ook een apart geluid als het rgb aan ging. (Staat hier ook wel ergens in het topic)

Deze kaart heb ik geretourneerd.
Vervolgens een nieuwe besteld bij NBB.
Ook weer een Gigabyte 5080 Gaming OC. (1297 voor betaald, via bol met 12.5 proc korting op cadeaubonnen)

Kaart is net binnengekomen.
Deze heeft geen geluid als de fan stopt, en ook geen geluid als het rgb aanstaat... en 0 coilwhine.

Top _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SylvainVII
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-07 14:56
Frankinho schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:58:
[...]

Een beetje off topic, maar gruizig associeer ik niet direct met vieze lagers in je videokaart. Gruizig betekent eerder geil dan vies 😬
Haha zal wel dialect zijn dan, maar ik doel helaas op de variant "vol zand en gruis" :')

Kaart is inmiddels weer retour. Nu aan het twijfelen of ik een nieuwe PNY 5080 OC aan durf of toch een andere variant bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Zo vandaag een Astral LC ingebouwd in een Asus hyperion case.
Man man. ondanks kast groot is wat een gedoe om het erin te krijgen.
Radiator is gewoon te dik.... voor een ieder die overweegt deze kaart te kopen.
Met fans is ie 65mm dik..... hou daar rekening mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:34
Radiator is dikker als standaard, volgens mij aardig vergelijkbaar met een artic freezer radiator

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 05-04-2025 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

freaky35 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:34:
Radiator is dikkerals standaard, volgens mij aardig vergelijkbaar met een artic freezer radiator
Evengoed ziet het er wel gaaf uit twee radiators in een kast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-07 14:38
Zaterdag mn Zotac 5080 Solid Core OC ontvangen.
Installeren was prima, moest wel wennen aan 3 stekkersverloop erin, nu had ik dat ook niet gelezen in reviews dus dat ligt volledig aan mij.
(heb het er nu met een collega over en die heeft een solid maar die had die stekker er niet gebruikt. Is het dan wel noodzakelijk om die verloop te gebruiken en alle 3 in de voeding ana te sluiten? ,)
Die ondersteuner vind ik wel grappig.

Qua performance is het een zeer merkbaar verschil over mijn 3080ti. Kan nu alles beter draaien en het ziet er allemaal echt mooier en scherper uit.
Heb wel dat soms mn fan ff gaat blazen. Zal eens in afterburner o.i.d. eens kijken hoe hard die draait en of ik dat kan aanpassen.
Overall zeer tevreden met de kaart en de performance.

[ Voor 7% gewijzigd door beebie121 op 07-04-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:14

Gamers Nexus heeft blijkbaar ontdekt dat Nvidia er op één of andere manier is in geslaagd om hun drivers zo instabiel te maken dat sommige bugs op te lossen zijn door de kabel van je scherm in een andere poort te steken in de GPU...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:58
Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook in het bezit van een RTX 5080. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Aorus master ice. Is het normaal dat hij uit zichzelf al regelmatig naar 2945/2955 clockt, terwijl de OC default wordt geadverteerd met een snelheid van 2805. Heb ik dan geluk of is dit normaal bij deze Gigabyte kaart?

Gelukkig geen bugs of blackscreens tegengekomen, alles werkt naar volle tevredenheid en is een dikke upgrade over mijn oude 2080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
nzall schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:33:
[YouTube: Get It Together, NVIDIA | Terrible GPU Driver Stability]

Gamers Nexus heeft blijkbaar ontdekt dat Nvidia er op één of andere manier is in geslaagd om hun drivers zo instabiel te maken dat sommige bugs op te lossen zijn door de kabel van je scherm in een andere poort te steken in de GPU...
Ik had onder andere hier last van i.c.m. het gebruik van een PCIE4.0 riser kabel. Ben toen naar een driver van februari gegaan en in de bios PCIE op gen 4 gezet en geen problemen meer gehad. Daarna toch nog de laatste driver geïnstalleerd en de boel is voorlopig nog stabiel (Windows 23h2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:22
Ambition88 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:28:
Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook in het bezit van een RTX 5080. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Aorus master ice. Is het normaal dat hij uit zichzelf al regelmatig naar 2945/2955 clockt, terwijl de OC default wordt geadverteerd met een snelheid van 2805. Heb ik dan geluk of is dit normaal bij deze Gigabyte kaart?

Gelukkig geen bugs of blackscreens tegengekomen, alles werkt naar volle tevredenheid en is een dikke upgrade over mijn oude 2080.
Volgens mij is hetgeen waarmee ze adventeren wat de kaart minimaal moet halen. Als je dus een 'goede' chip hebt en de koeling het toelaat zal hij hoger gaan klokken totdat 'ie aan de limiet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Step-han schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:09:
[...]

Volgens mij is hetgeen waarmee ze adventeren wat de kaart minimaal moet halen. Als je dus een 'goede' chip hebt en de koeling het toelaat zal hij hoger gaan klokken totdat 'ie aan de limiet komt.
Ah oke vandaar. Nou geen idee of dit dan een goede chip is, als het normaal is dat hij hoger clockt dan de geadverteerde snelheid. Blij ben ik wel, thanks voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step-han
Ambition88 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:25:
[...]

Ah oke vandaar. Nou geen idee of dit dan een goede chip is, als het normaal is dat hij hoger clockt dan de geadverteerde snelheid. Blij ben ik wel, thanks voor de uitleg.
Als je niet het onderste uit de kan wilt met je kaart kun je bijvoorbeeld ook je GPU undervolten en vast zetten op een bepaalde MHz. Zo heb ik hem op 2797 MHz staan, verbruikt minder stroom en is sneller als hoe die op de fabrieksinstellingen loopt.

Zie: Step-han in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Step-han schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:35:
[...]

Als je niet het onderste uit de kan wilt met je kaart kun je bijvoorbeeld ook je GPU undervolten en vast zetten op een bepaalde MHz. Zo heb ik hem op 2797 MHz staan, verbruikt minder stroom en is sneller als hoe die op de fabrieksinstellingen loopt.

Zie: Step-han in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie"
Ah Nice :) ik was eerst van plan te undervolten of overclocken, maar ik heb er te weinig verstand van en ben tevreden met de prestaties, dus ik hou het maar zo denk ik. Ik heb de kaart ook bij lange na niet in de buurt van 360watt zien komen, hoogste was iets van 230 wat ik heb gezien. Dat valt ook reuze mee.

Ook clockt hij niet snel terug. Zit altijd wel op minimaal 2925 met af en toe een klein dipje zo rond de 51-55 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ambition88 op 07-04-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
Ambition88 schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:47:
[...]

Ah Nice :) ik was eerst van plan te undervolten of overclocken, maar ik heb er te weinig verstand van en ben tevreden met de prestaties, dus ik hou het maar zo denk ik. Ik heb de kaart ook bij lange na niet in de buurt van 360watt zien komen, hoogste was iets van 230 wat ik heb gezien. Dat valt ook reuze mee.

Ook clockt hij niet snel terug. Zit altijd wel op minimaal 2925 met af en toe een klein dipje zo rond de 51-55 graden.
Draai maar eens een furmark (gratis programma) benchmark. Dan tikt 'ie de 360w aan en wordt 'ie ook een stuk warmer. En dan zal die ook niet zo hoog klokken vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Step-han schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:12:
[...]

Draai maar eens een furmark (gratis programma) benchmark. Dan tikt 'ie de 360w aan en wordt 'ie ook een stuk warmer. En dan zal die ook niet zo hoog klokken vermoed ik.
Haha dat vermoed ik ook van niet, dit is tijdens gamen idd. Wel lekker stabiel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
[...]
Ik heb de kaart ook bij lange na niet in de buurt van 360watt zien komen, hoogste was iets van 230 wat ik heb gezien. Dat valt ook reuze mee.

Het werkt bij de recentere generaties eigenlijk heel simpel:
Er is een soort van curve tussen corevoltage en klokfrequentie, welke eventueel inzichtelijk is via bijv. MSI Afterburner.

Zolang jouw kaart qua tempraturen en maximaal toegestaan stroomverbruik niet tegen limieten aanloopt zal de kaart automatisch op een hogere spanning gaan werken met bijbehorende frequeties. Het kan dus zeker zo zijn dat de klokfrequenties in andere games (of als meest extreme voorbeeld idd Furmark of OCCT :Y) )juist wat lager gaat zijn doordat je daarbij wel eerder tegen een powerlimietje aanloopt.

Wat je met overklokken tegenwoordig min of meer is een offset toepassen op deze curve, waarbij de kaart bij dezelfde corespanning bijv. 300MHz hoger klokt. Verhoog je dan ook eens de powerlimit dan geef je de kaart daarmee dus meer ruimte om verderop de curve te komen zegmaar.

Undervolten is effectief is eigenlijk ook gewoon hetzelfde als overklokken, alleen trek je daar vanaf een punt dat de prestaties voor jou voldoende zijn de curve 'plat', zodat ie niet meer hoger gaat dan dat.

Om je een idee te geven, wel een 5070Ti hier ipv 5080 maar het principe is voor alles sinds minimaal de 30 series al op deze manier:

Standaard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUWeJ0Mq74-Y8T7k-qpqGfx8uyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tr2qFZU5jp6suoFh9rniOcPC.png?f=fotoalbum_large

Overclock:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4-R6W40ZkxXA3X8G49l8QBP89w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDSneL8WLk2kwJ2KLxU0i49o.png?f=fotoalbum_large

Undervolt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRElpQvAu_dS8FKOVRo91mRmu3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eio92UNHffRuhQe8ctimqNxq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
[...]

230w en zo'n lage temperatuur klinkt alsof je een 60hz scherm hebt en Vsync aan..... Niks mis mee maar bij zware games en /of hoge fps zal hij echt beduidend meer stroom trekken en ook warmer worden (wat dus ook normaal is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
meljor schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:05:
[...]

230w en zo'n lage temperatuur klinkt alsof je een 60hz scherm hebt en Vsync aan..... Niks mis mee maar bij zware games en /of hoge fps zal hij echt beduidend meer stroom trekken en ook warmer worden (wat dus ook normaal is).
Mijn 5080 wordt ook maar 55 graden met een undervolt (zoals hierboven gelinkt) i.c.m. met Assetto Corsa Competizione op triple screens 7680x1440.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
meljor schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:05:
[...]

Ik heb een 240hz OLED scherm, maar de spellen die ik momenteel speel; Throne and Liberty en Khazan the first beserker (wel met alles op max) zijn niet super zwaar voor de GPU dus dat kan best kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
Volgens de Last of Us Part2-benchmark van TPU is de 5090 tot wel 43% sneller dan de 4090. Ik heb een dergelijk groot verschil in games volgens mij nog niet eerder gezien tussen deze twee GPU's.

https://www.techpowerup.c...formance-benchmark/5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Degrader schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:30:
Volgens de Last of Us Part2-benchmark van TPU is de 5090 tot wel 43% sneller dan de 4090. Ik heb een dergelijk groot verschil in games volgens mij nog niet eerder gezien tussen deze twee GPU's.

https://www.techpowerup.c...formance-benchmark/5.html
50 series doet het daar in het algemeen erg goed t.o.v. de 40 series en AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Laatst online: 10-06 19:28
Even een vraagje hier voor de kenners,kan ik een 4090 kabel van Corsair gebruiken voor de 5090?
Hij is geen tig keer in uit geweest en der zit geen knik in.

Me gevoel zegt koop een nieuwe maar twijfel der over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Virtua schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:22:
Even een vraagje hier voor de kenners,kan ik een 4090 kabel van Corsair gebruiken voor de 5090?
Hij is geen tig keer in uit geweest en der zit geen knik in.

Me gevoel zegt koop een nieuwe maar twijfel der over
Ja, dat is gewoon prima. De hoeveelheid incidenten is op 1-2 handen te tellen van de vele duizenden die er verkocht zijn. Ga je er weer een adapter tussen zetten heb je weer meer punten waar de spanning overheen moet, dus ik zou de bijgeleverde kabel van je PSU gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-07 11:38

Isniedood

nee, echt niet!

Inmiddels enkele uren Iracing gedaan met de 5080 en wat een gigantisch verschil met de 3080. Moet erbij zeggen dat de processor ook van een 5800x3d naar 9800x3d is gegaan en dat ik de 5080 met 400mhz heb overgeclockt en memory is +2000. Dit alles op een 850watt voeding. Draait als een zonnetje.

Verder geen undervolt ervaring. Binnenkort eens in duiken.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
Lord_Dain schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:29:
[...]

Ja, dat is gewoon prima. De hoeveelheid incidenten is op 1-2 handen te tellen van de vele duizenden die er verkocht zijn. Ga je er weer een adapter tussen zetten heb je weer meer punten waar de spanning overheen moet, dus ik zou de bijgeleverde kabel van je PSU gebruiken.
Thanks,kan ik die gewoon in zetten. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Virtua schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:20:
[...]

Thanks,kan ik die gewoon in zetten. 😎
Nvidia raadt de originele verloop sterk aan. Bij zo'n dure kaart zou ik die gebruiken...

Ik heb een nieuwe rm1000x en daarvan de Corsair kabel gebruikt bij mijn 4090. Ook heb ik een rm750x en een 5080 en heb daarvan het verloop gebruikt. Die ging er beduidend zwaarder/strakker in. Dit kan aan de connector van de kaart zelf liggen (is ge-update na de 4000 series) maar wel een verschil.

Ik zou dus op z'n minst het verschil even gaan voelen. Is dat er niet dan is de keuze aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
meljor schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:24:
[...]

Nvidia raadt de originele verloop sterk aan. Bij zo'n dure kaart zou ik die gebruiken...

Ik heb een nieuwe rm1000x en daarvan de Corsair kabel gebruikt bij mijn 4090. Ook heb ik een rm750x en een 5080 en heb daarvan het verloop gebruikt. Die ging er beduidend zwaarder/strakker in. Dit kan aan de connector van de kaart zelf liggen (is ge-update na de 4000 series) maar wel een verschil.

Ik zou dus op z'n minst het verschil even gaan voelen. Is dat er niet dan is de keuze aan jou.
Reuze bedankt voor je advies,ik ga het zeker bekijken.
Ergens denk ik dat advies is er niet voor niks.
Echter op de site van Corsair staat duidelijk dat alleen de GPU aansluiting veranderd is en niet de kabel zelf.
Ze zeggen dat de kabel o.k. is.
Afijn meten is weten zal maar zeggen en ga het zeker checken.

https://www.corsair.com/u...ards-12vhpwr-and-12v-2x6/

[ Voor 17% gewijzigd door Virtua op 09-04-2025 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:17
Virtua schreef op woensdag 9 april 2025 @ 00:14:
[...]

Echter op de site van Corsair staat duidelijk dat alleen de GPU aansluiting veranderd is en niet de kabel zelf.
Volgens mij is de originele Corsair kabel geschikt voor max 450 Watt en de nieuwere voor 600 Watt? Staat dat niet aangegeven op de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Virtua schreef op woensdag 9 april 2025 @ 00:14:
[...]

Reuze bedankt voor je advies,ik ga het zeker bekijken.
Ergens denk ik dat advies is er niet voor niks.
Afijn meten is weten zal maar zeggen en ga het zeker checken.

https://www.corsair.com/u...ards-12vhpwr-and-12v-2x6/
De ATX 3.1 spec heeft inderdaad niets aan de vereisten vd kabel zelf veranderd. Alleen aan de connector die op de grafische kaart zelf zit.

Wel is het zo dat kabelfabrikanten voor de onderdelen die ze voor de kabel gebruiken verschillende leveranciers kunnen kiezen en deels ook verschillende oplossingen. De metalen veren in de connector kunnen een verschillende vorm hebben (En toch aan de ATX spec voldoen).

Volgensmij heeft corsair hier wel aanpassingen in gemaakt tov hun eerste 12vhpwr kabels.

Ik denk dat de kans op problemen miniem is als je de 'oude' kabel op de juiste manier erin klikt en deze voldoende ruimte heeft en op de juiste manier in je case zit. Maar wil je alles uitsluiten dan kun je een recentere corsair kabel kopen met het nieuwe logo. Of inderdaad het nvidia verloop gebruiken. Alhoewel ik me afvraag of die laatste echt beter is. Maar mocht dat verloopje vastsmelten heb je mogelijk minder issues met garantie.

Desalniettemin, mocht je problemen krijgen dan nog is het de vraag of het door de kabel komt.

PS: Zelf zou ik denk ik gewoon een nieuwe corsair 2*6 kabel aanschaffen.

Op zich wil je natuurlijk ook geen paar tientjes uitgeven als het niet nodig is. Echter als dat wat extra peace of mind geeft vind ik het dat wel waard aangezien het een druppel in de zee is bij de astronomische prijs van een 5090.

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 09-04-2025 15:48 ]

PC Specs

Pagina: 1 ... 30 ... 36 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.