Toch eens een simpele poging gedaan. Eerst de memory in stappen van +400 verhoogd en steeds gecontroleerd of de prestaties ook daadwerkelijk omhoog gingen vanwege errorcorrectie. Hierbij probleemloos de slider in Afterburner helemaal naar links weten te zetten tot +2000.
Voor de core hetzelfde gedaan in stappen van +40. Hierbij de eerste drivercrash gekregen op +480, vervolgens gaan stabiliteitstesten op +440: Alhoewel mogelijk een aantal 3DMark runs te voltooien zonder problemen in daadwerkelijke games toch uiteindelijk een drivercrash. Dus nog een stapje terug gedaan naar +400
Resultaat met +400/+2000 voor de liefhebber:
https://www.3dmark.com/3dm/129160288
/f/image/IaFBttCIhB0soovVmKP7vwz2.png?f=fotoalbum_large)
Maximum bereikte kloksnelheid hierbij was zo rond de 3250MHz, maar regelmatig met dipjes tot 3100MHz omdat de kaart simpelweg tegen z'n powerlimiet aan loopt dan.
Hogere scores zouden vast mogelijk zijn d.m.v. een BIOS met ruimere powerlimit, maar ik sluit me wat mijn eigen kaart betreft aan bij de mensen wie dat risico op schade niet willen lopen. Daarnaast is de kaart bij een continu verbruik van 300W tijdens een lange syntetische test al niet de stilste met ~1700-1800rpm bij ~71-72 graden op de core. Dat is nog goed te doen hoor, zeker gezien ik met een koptelefoon game; maar maakt wel duidelijk dat die koeler niet veel meer over heeft om nog meer vermogen af te voeren, zeker niet straks als de ambient tempratuur nog wel een graad of 5-6 hoger gaat worden.
Wat ik echter veel interessanter vindt is de stockprestaties evenaren met een zo'n laag mogelijk stroomverbruik, hierbij heb ik dezelfde curve van +400 gebruikt maar dan vanaf 0.865V@2800MHz de lijn horizontaal doorgetrokken zodat er vanaf dat punt geen hogere spanning met bijbehorende clocks meer gebruikt wordt:
https://www.3dmark.com/3dm/129254789
/f/image/kGoRvFXtAisFjYoOiL52SOVh.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij is hij dus ongeveer net zo snel als out-of-the-box, maar dan met verbruik van maximaal 220-230W tijdens een voorheen powerlimited stresstest i.p.v. strak 300W, en zo rond de 190-210 i.p.v. 270-285 in zwaardere games. De kaart gaat daarmee qua geluid ook van 'goed hoorbaar maar niet storend' naar bijna geruisloos.
Nu heb ik het nog niet heel uitgebreid kunnen testen op stabiliteit, alleen een dagje wat games mee gespeelt en een paar keer de benchmarks van de gratis 3DMark versie achter elkaar. Dus zou er niet van staan te kijken als blijkt dat er toch nog ofwel wat spanning bij moet of de clocks iets verder terug moeten. Maar ben best te spreken over de performance/watt op het moment dus