:gifsicle():strip_exif()/f/image/RHi2dmBJnJz0NKEhXaXoRJMJ.gif?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-02-2025 16:47 ]
Het maximum van de 12vhpwr is ook 9,5A per pin. Specs voorkomen niet dat een apparaat meer trektDegrader schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:52:
Aangezien een PCI-e 8-kabel maar 150 W levert, kan er toch nooit 20 A over die ene draad gaan? Maximaal 12-13 A.
In het geval van Nvidia's adapter kan die ene draad aan de GPU kant best op 2 pinnen gezet worden, wat betekent dat er 19A door die draad zou gaan. Weet ik niet zonder zo'n ding in m'n klauwen te hebben en open te knippen. Hun eerste adapter enkele jaren geleden zat belabberd in elkaar (gesoldeerd...niet gekrimpt).
De kabel oefent geen controle uit. Als de GPU meer wil trekken dan de spec voor schrijft en de PSU dat toe laat, dan is dat zo. Je kunt dat niet in de draad of stekker beperken.
Zou je de schuld bij de PSU kunnen leggen voor het leveren van 20A? Ook niet, want met de hedendaagse spikes is 20A helemaal niks, dus de PSU moet dat kunnen leveren. En om langdurig trekken daarvan te voorkomen is een hoop extra nodig, PSU's zijn vrij simpele apparaten zonder een hoop logica. Het verbruikende onderdeel hoort z'n power draw te verdelen en in te tomen.
Overigens, een minifit stekker met 3-4 actieve 16-18 AWG draden mag daar 7A hebben (totaal 336W), en dat is al met Molex' standaard veiligheidsmarge van zo'n 20% - en dat is wat ze dan getest hebben in een hotbox (zou op moeten zoeken hoe warm precies, maar ik meen 65 omgevingstemperatuur). En dan is PCIe dus slechts 3 actieve circuits én beperkt tot 150W; 150W in een stekker die méér dan het dubbele kan hebben. Dit ding daarentegen zit op 88% van z'n absolute max (684W).
Dat is wat ik me dus ook afvraag. Ik had in ieder geval een comment met deze vraag onder zijn video geplaatst.Tasminos schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:25:
Wat opvalt, is dat Der8auer gebruikmaakt van een nieuwere 12VHPWR (oftewel 12V-2x6). Jammer dat hij in het filmpje niet ook de meegeleverde adapter gebruikt en de warmtecamera erop loslaat. Of had dat niets uitgemaakt?
Ik heb zelf even getest op 575W en de draden van de meegeleverde adapter een voor een gevoeld qua warmte en bij de aansluiting van de videokaart. Ik kon geen warmte laat staan hitte voelen. Ik zal vanavond nog wat langduriger testen.
Normaal gesproken wel en dat deed ik dus ook, maar aangezien Nvidia expliciet aangeeft alleen hun adapter te gebruiken, heb ik nu die adapter in gebruik.Cartman! schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:00:
Gaat dit nu specifiek om 12VHPWR of ook de 12V-2X6 want zover ik begrijp dat zit verschilende standaarden. Iedereen lijkt deze 2 termen door elkaar te gebruiken...?
Ik heb een gloednieuwe Corsair RM1000x gekocht omdat ik sowieso geen verloopkabeltjes wilde hebben. De kaart zelf heeft ook 12V-2X6 aansluiting dus ga ik dat ik die gewoon kan gebruiken dan
Als je een amperetang hebt kan je met zekerheid zeggen of er een probleem is of niet.Degrader schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:30:
[...]
Dat is wat ik me dus ook afvraag. Ik had in ieder geval een comment met deze vraag onder zijn video geplaatst.
Ik heb zelf even getest op 575W en de draden van de meegeleverde adapter een voor een gevoeld qua warmte en bij de aansluiting van de videokaart. Ik kon geen warmte laat staan hitte voelen. Ik zal vanavond nog wat langduriger testen.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Hetzelfde zojuist gedaan en niks van hitte te voelen aan de kabels. Misschien straks nog onder stress testen. Maar wil mezelf toch nog eerst verdiepen in wat er nou precies aan de hand is. Ik gebruik zelf de meegeleverde 12V-2x6 kabel bij deze PSU:Degrader schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:30:
[...]
Dat is wat ik me dus ook afvraag. Ik had in ieder geval een comment met deze vraag onder zijn video geplaatst.
Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 1000W
Dat kan door een beschadiging in de kabel (bijv door een knakje waardoor de koperdraad is gescheurd), of de stekker is niet volledig goed aangesloten. In die situaties gaat de 240W door een veel kleinere diameter contact / draad, met veel meer weerstand op dat punt, en hitte tot gevolg.Degrader schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:43:
Eens. Alleen als er daadwerkelijk door een van de draden zo'n 240W gaat dan kan het haast niet anders of je moet gaan voelen dat de kabel op zijn minst warm wordt. Hoe zou immers anders het draad of aansluiting kunnen smelten?
Laat mij duidelijk wezen, wat er hier gebeurt is zorgelijk. Maar wat jij hier stelt is overdreven.Werelds schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:45:
[...]
Klopt. De stekker helpt echter niet mee. Vergeet niet dat er door die ene pin nu die 240W+ gaat. Die pin bestaat uit half zo veel materiaal en de warmte wordt in ~40% van de ruimte uitgestoten, terwijl de volgende pin op 2/3e van de afstand zit.
Verkeerde distributie is niets nieuws, talloze dingen hebben dat door de jaren heen gedaan (vooral moederborden). Maar dan brandt er doorgaans een VRM of iets dergelijks door vóór de stekkers en draden beginnen te smelten - nog steeds kapotte hardware, maar stukken veiliger omdat er niets in de fik vliegt. Ten tijde van Intel's EE CPU's waren er meerdere moederborden waarbij er 40A door de EPS (4-pins - dus 20A op 2 draden!) stekker getrokken werd omdat hun power delivery niet op de EE's afgesteld was. Die smolten niet omdat ze niet zo bizar compact waren.
[...]
De adapter heeft er niets mee te maken.
Het is de GPU die door één pin 20A trekt. Het maakt niet uit of je aan de andere kant naar 1, 2, 4 of voor mijn part 100 stekkers gaat - aan de GPU kant is en blijft dat slechts die ene pin.
Nvidia's adapter moet open geknipt worden om te zien hoe het verdeeld is, maar op de foto's die ik gezien heb zitten er in elke microfit 2 gesleevde draden. Of daar binnen in meerdere draden zitten weet ik niet. Maar als ze per microfit slechts 1 12V draad gebruiken die ze aan beide kanten op 1 of meerdere pinnen verdelen heb je het alsnog over slechts één draad.
Los daarvan is Nvidia's opmerking echter bullshit. Zij hebben zelf deze waardeloze standaard in het leven geroepen en dan horen spec-compliant stekkers gewoon gebruikt te kunnen worden, punt.
Er is geen brand, er zijn plastic onderdelen gesmolten (een onaanvaardbaar risico, maar geen brand), er wordt 2,5x zoveel als de spec aankan door de kabel geblazen (wat bij alle kabels voor oververhitting zorgt).
Een VRM of ander onderdeel die zover overbelast wordt, kan eerder voor brandgevaarlijke situaties zorgen dan dit.
Had een dikkere kabel/connector veiliger geweest? Ja, maar zo kun je heel ver gaan. Het probleem in dit geval is heel duidelijk gesteld, er gaat 2,5x teveel stroom door de ader dan zou mogen. Staat los van de kabel/aansluiting op dit.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dat is echt beschamend slecht. Niet alleen die waardeloze connector, ook lijken ze vrijwel alle balancering van de stroomsterkte gewoon verwijderd te hebben. Dus je kan in theorie gewoon 600W over een kabel krijgen als die connector niet goed aangesloten is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Maar door dit nieuws begin ik toch heel hard te twijfelen over mijn aankoop. Wat een klucht..
33 euro om na te meten of je 1500+ kostende GPU heel blijft, is het overwegen waard lijkt me zo.
Als er iets kapot gaat claim ik t bij de verkoper van de GPU/PSU. Aan hun om aan te tonen dat ik t verkeerd gedaan heb binnen de eerste 6 maanden terwijl ik gewoon de de kaart aansluit met de meegeleverde kabels (danwel die van de GPU of de PSU).Razkin schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:44:
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut256-current-clamp.html
33 euro om na te meten of je 1500+ kostende GPU heel blijft, is het overwegen waard lijkt me zo.

YouTube: Which RTX 5080 should you buy? (If you can 😭)
YouTube: Zotac RTX 5080 Solid Overclocking, Thermals, Noise, & Gaming vs. Fou...
Mij lijken al die extra 'bells and whistles' en veel hogere MRP compleet nutteloos, als je maar 5% meer performance eruit kan krijgen..
[ Voor 86% gewijzigd door Blaat op 12-02-2025 04:31 ]
*knip* laten we anderen niet aanzetten tot frauduleuze actiesGAEvakYD schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Tsja, goed punt. Maar ik zou toch voor de zekerheid de kabel gebruiken die bij de videokaart zit. Ik heb met de 4090 een gesmolten connector gehad icm een Corsair 12vHPWR kabel. Gelukkig had ik een Gainward kaart en die gingen heel netjes om met de garantie. Maar ik las online toen mensen die vanuit Asus en Gigabyte hadden gehoord dat het geen garantie was, omdat mensen niet de officieel meegeleverde kabel hadden gebruikt. Complete onzin en puur iets om achter te verschuilen, maar je wilt die ellende niet.
Ps een leugentje om best wil door te zeggen dat je wel de meegeleverde kabel hebt gebruikt, gaat niet werken. Want je moet bij een gesmolten connector ook de gebruikte power connector meeleveren.
[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 12-02-2025 10:00 ]
Ze zullen wel checken of de kabel nog past of dat het gesmolten deel in ieder geval overeenkomt met de gesmolten deel van de aansluiting. Dat lijkt me lastig na te bootsen.jaaoie17 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:47:
[...]
En kun je het niet faken dat je er een vlammetje bij houd zodat die smelt.
Ik moet bekennen dat ik deze reactie erg verwarrend vind. Wat is er nu precies overdreven aan de post van @Werelds ? Het is een oorzaak en gevolg situatie. De kans dat het aan de kabel kwaliteit ligt (dan bedoel ik letterlijk het draad/de aders) is zo goed als nil. Dat moet namelijk voldoen aan keurmerken en strenge kwaliteitseisen. Dan blijft er over: onbalans veroorzaakt door de PSU of de connector zelf. De discussie over de dikte van de kabel (dat al overgedimensioneerd is) is daarbij verder irrelevant, dat lost het probleem van de extreme hitte in de connector zelf niet op.Koldur schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:27:
[...]
Laat mij duidelijk wezen, wat er hier gebeurt is zorgelijk. Maar wat jij hier stelt is overdreven.
Er is geen brand, er zijn plastic onderdelen gesmolten (een onaanvaardbaar risico, maar geen brand), er wordt 2,5x zoveel als de spec aankan door de kabel geblazen (wat bij alle kabels voor oververhitting zorgt).
Een VRM of ander onderdeel die zover overbelast wordt, kan eerder voor brandgevaarlijke situaties zorgen dan dit.
Had een dikkere kabel/connector veiliger geweest? Ja, maar zo kun je heel ver gaan. Het probleem in dit geval is heel duidelijk gesteld, er gaat 2,5x teveel stroom door de ader dan zou mogen. Staat los van de kabel/aansluiting op dit.
Een ding wat in beide gevallen hier niet genoemd wordt is hoe vaak de connector opnieuw verbonden is.
Daar zit een grens aan i.v.m. slijtage en zeker wanneer je balls to the walls gaat met de specificatie dan is dat best beperkt. Officieel wordt er een max van 30x gegeven, maar met de 12VHPWR zou ik het niet aandurven om het meer dan 10x te verbinden, wanneer er 575W doorheen gejaagd moet worden. Dat voelt gewoon als een loterij aan.
Wat betreft brandveiligheid. Vergeet niet dat de gebruiker hier op tijd heeft ingegrepen. Het had net zo goed van kwaad naar erger kunnen gaan. Een voeding met een werkende overstroom/kortsluiting beveiliging, grijpt pas in wanneer een grens wordt gepasseerd. Het rottige met dit soort smeul situaties is dat 22A niet genoeg is met een single-rail voeding. Dus dat kan net zo lang doorgaan totdat er kortsluiting ontstaat of iets uiteindelijk in de fik vliegt.
Een opmerking in het algemeen. Een draad/ader geleid naast stroom ook warmte. Het fungeert dus ook als een heatsink voor de hitte in de connectoren. Dat het uiteindelijk een temperatuur heeft bereikt waarbij de mantel gesmolten is kan dus mede veroorzaakt zijn door de warmteontwikkeling binnen de connectoren.
Uiteraard is 22A not done, maar even een rekensommetje met 50cm 18AWG draad: P = I^2*R = 484*(0.5*0.02094) = 5.07W. Dat verdeeld over 50cm is nou niet echt schokkend te noemen. Lijkt mij niet genoeg om het >70°C te verwarmen.
https://ohmslawcalculator.com/awg-wire-chart
In de video van Roman/Der8auer is ook te zien dat de warmte vanuit de connectoren in de draad kruipt:
[ Voor 14% gewijzigd door CMT op 12-02-2025 08:37 ]
Nop. Voor vonken heb je hogere spanningen nodig, met 12V lukt je dat nooit. Door grote veranderingen in stromen + inducties (spoelen) kan je ook hogere spanningen maken, maar dan hebben we het over hele andere orders van grote dan een GPU die wat variërend stroomgebruik heeft.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:39:
Kunnen er in zo'n geval vonken ontstaan die de rest van hardware beschadigen/tekenen?
Oh dat gaat wel hoor met 12V, maar niet in deze situatieSissors schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:55:
[...]
Nop. Voor vonken heb je hogere spanningen nodig, met 12V lukt je dat nooit. Door grote veranderingen in stromen + inducties (spoelen) kan je ook hogere spanningen maken, maar dan hebben we het over hele andere orders van grote dan een GPU die wat variërend stroomgebruik heeft.
Wel eens een lege dikke condensator(bank) op een accu aangesloten? Dat wil wel een *knets* geven.
Of bedoel je met vonken metaal dat in brand vliegt?
10 keer maar? Ik heb mijn native 12vpwhr wel tientallen keren opnieuw aangesloten. Zo vaak gewisseld met testen etc. Toch gebruik ik nu voor de zekerheid de meegeleverde adapter, al ik heb geen issues gehad met de native kabel met verschillende 4090's.CMT schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:50:
[...]
Een ding wat in beide gevallen hier niet genoemd wordt is hoe vaak de connector opnieuw verbonden is.
Daar zit een grens aan i.v.m. slijtage en zeker wanneer je balls to the walls gaat met de specificatie dan is dat best beperkt. Officieel wordt er een max van 30x gegeven, maar met de 12VHPWR zou ik het niet aandurven om het meer dan 10x te verbinden, wanneer er 575W doorheen gejaagd moet worden. Dat voelt gewoon als een loterij aan.
Hou 2 startkabels eens tegen elkaar, is ook 'maar' 12 volt...vonken spatten er vanaf.Sissors schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:55:
[...]
Nop. Voor vonken heb je hogere spanningen nodig, met 12V lukt je dat nooit. Door grote veranderingen in stromen + inducties (spoelen) kan je ook hogere spanningen maken, maar dan hebben we het over hele andere orders van grote dan een GPU die wat variërend stroomgebruik heeft.
De kabel zit op het randje van smelten En dat met de officiele Nividia kabel.
https://www.dsogaming.com...years-of-continuous-work/
Kijkend naar de pcb van een 3090 tegenover een 4090-5090 kan je ook zien hoe nvidia met de laatste 2 generaties hun connector compleet anders heeft geimplenteerd op de pcd.
Ik zou perodiek de connectors checken en eventueel vervangen want je kan er niet vanuit gaan dat de kabel/connector in goede conditie blijft na langdurige belasting.
[ Voor 8% gewijzigd door nascar28 op 12-02-2025 10:15 ]
Misschien had ik mijn vraag wat simpeler en duidelijk moeten stellen.CMT schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:26:
[...]
Oh dat gaat wel hoor met 12V, maar niet in deze situatie. Daarvoor is een zéér laag-ohmige sluiting nodig.
Wel eens een lege dikke condensator(bank) op een accu aangesloten? Dat wil wel een *knets* geven.
Of bedoel je met vonken metaal dat in brand vliegt?
Kun je door een 5090 connector/de kabel/de voeding die doorfikt echt een forse brand krijgen?
Als je er niet naast zit en niet op tijd bij bent?
Ik denk ook aan de computer behuizingen met hout, die je tegenwoordig vaak ziet.
Ik heb wel eens een moederbord VRM voor mijn neus (behuizing zonder zijpaneel) door zien fikken.
Het leek wel of daar vonken af kwamen en het leek inderdaad visueel even op een lasboog @Navi.
Ik meen me te herinneren dat er rondom het VRM, op het pcb ook wat spatten (wat je ook met lassen hebt: lasspatten) te zien waren.
Maar een 5090 kan wat meer stroom vragen dan de i7 cpu die toen in die pc zat.
Misschien wat domme vragen/domme stelling... van elektrotechniek heb ik niet heel kaas gegeten.
Een smeltende connector is een ding maar in dit geval kun je toch niet anders dan een recall doen?
Hoe gaat de EU/NL regelgeving hier mee om?
In het algemeen (niet specifiek 5090 gerelateerd) nog iets wat ik las en wat ik ook bijzonder vond.
Schijnbaar worden er dus nogal veel verschillende materialen/coatings gebruikt voor de verschillende connectoren.
Dus een verschil in coating/materiaal tussen: (Videokaart)connector, kabel connectoren en psu connector.
Ik vind dat ook iets vreemds als ik kijk naar het resultaat van staal en aluminium (een voorbeeld) met elkaar verbinden... dat gaat oxideren.
En één van de twee verschillende coatings is altijd zachter dan de andere dus die gaat harder slijten.
[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-02-2025 10:18 ]
Je hebt het over dielectric breakdown in de lucht. Met slechts 12V is er volgens de Paschen curve geen airgap klein genoeg om dielectric breakdown te bereiken.Sissors schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:55:
[...]
Waar we het echter hier over hebben is series arcing, de lokale extreme verhitting van metalen onregelmatigheden op een contactoppervlak als deze niet voldoende contact maken.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Deze maar besteld. Gisteren na het lezen van de diverse berichten toch maar extra alert op tempraturen. Tijdens gamen zit ik rond de 60 a 70 voor CPU en GPU. Verder merk ik niks aan verhitte betrading oid.Razkin schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:44:
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut256-current-clamp.html
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
[ Voor 44% gewijzigd door Degrader op 12-02-2025 12:02 ]
Wat stel ik precies dat overdreven is? Al eens een VRM door zien branden? Dat is een heel kortstondige vlam, is zo gebeurd en meestal slaat de hele handel dan al meteen afKoldur schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:27:
[...]
Laat mij duidelijk wezen, wat er hier gebeurt is zorgelijk. Maar wat jij hier stelt is overdreven.
Het risico van smeltende stekkers is precies dat: het smelt. Het explodeert niet, het blijft heet en kan elders weer afkoelen en vast komen te zitten. Als de pin niet mee los komt, kan het zijn dat er gewoon zo veel stroom blijft lopen, maar nu met open draden en/of wiebelende pinnen (want ze zitten niet meer vast in het plastic). En dan kun je vonken gaan krijgen.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ja, die 22A is belachelijk, maar de stekker is gewoon op z'n best dubieus te noemen.Had een dikkere kabel/connector veiliger geweest? Ja, maar zo kun je heel ver gaan. Het probleem in dit geval is heel duidelijk gesteld, er gaat 2,5x teveel stroom door de ader dan zou mogen. Staat los van de kabel/aansluiting op dit.
Vergelijk de specs van dit kreng eens met de "normale" specs van vergelijkbare connectors van zowel Amphenol zelf, maar vooral ook van Molex (microfit), of gewoon de normale minifit connectors. Je hebt hier over 6 x 9,5A @ 12V (114W per pin, 684W totaal) in de ruimte van een 8-pins minifit ("PCIe"). Diezelfde minifit stelt Molex dat 7A mag trekken bij de 8-pins stekker; voor de maximale 4x12V is dat 334W. Voor de 6-pins is dat 8A, waarmee je op 288W uit komt. Voor de 12-pins is dat 6A, dus 432W. Bij microfit (zelfde als 12vhpwr) zakt dat naar 5,5W voor 12-pins, slechts 396W (wel met 18 AWG). En al deze cijfers zijn al "veilige" cijfers, want Molex (maar ook Amphenol normaal gesproken) bouwen dat al meteen in.
Dat is dan de fysieke connector. Kijk dan eens naar de specs van PCIe en 12vhpwr (sorry, 12V 2x6 want dat is iets heel anders
Zou 22A op één pin problemen geven met de 8-/6-pins? Geen idee, dat is theoretisch niet uit te werken. Maar de pinnen in minifit zijn veel dikker, steviger, vaster (vergrendeling) en zitten 4,5mm uit elkaar in plaats van 3mm. Dat laatste zorgt er voor dat een hoop warmte weg kan. 1,5mm klinkt als niets, maar op zulke kleine dingen maakt dat een wereld van verschil.
Als ze dan toch een nieuwe standaard verzinnen, had dan 6 jaar geleden (toen waren ze al bezig met Ampère) met de rest van de industrie samen gewerkt om 24V gestandaardiseerd te krijgen. 10-pins minifit zou 7A op 5 pinnen mogen; 7 * 5 * 24 = 840W. Zak naar 4 pinnen (672W), beperk het in de spec tot 600W en je hebt weer een marge in een stekker die niet met de oude te verwarren is en slechts marginaal groter dan het huidige ding is. Gezien ze dit er in no-time door hebben kunnen krijgen, had dat ook gekund.
Edit: overigens wel mooi om te zien dat een aantal van jullie toch even zelf gaat meten, verstandig. Je wil plezier van het ding hebben en meten is weten
[ Voor 99% gewijzigd door Degrader op 12-02-2025 12:43 ]
Serieus? Ik had gezegd waarvoor het was en hij is electricien. Dan zijn de waarden dus waardeloos ... jammer!Razkin schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:49:
@Degrader Uh, dat is een AC stroomtang, daar kan je geen DC mee meten.
Voor context, je bent op zoek naar een amperetang met een hall effect sensor. Hopelijk helpt dat met vinden wat je nodig hebt.Degrader schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:52:
[...]
Serieus? Ik had gezegd waarvoor het was en hij is electricien. Dan zijn de waarden dus waardeloos ... jammer!
Enig idee of deze dat heeft, deze werd hier op het forum getoond: https://www.tme.eu/nl/det...-t/?brutto=1¤cy=EURBlaat schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:30:
[...]
Voor context, je bent op zoek naar een amperetang met een hall effect sensor. Hopelijk helpt dat met vinden wat je nodig hebt.
Laatste WQHL driver 572.16:
:strip_exif()/f/image/9zYIHEJOrPePkvhbFqQDf0YX.jpg?f=fotoalbum_large)
Beta driver 572.41:
:strip_exif()/f/image/lf2TxDRtIGaGL4i9LKdcEgqS.jpg?f=fotoalbum_large)
Je bedoelt iets wat alle stroomtangen hebben?Blaat schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:30:
[...]
Voor context, je bent op zoek naar een amperetang met een hall effect sensor. Hopelijk helpt dat met vinden wat je nodig hebt.
Hij heeft een stroomtang nodig met DC meting.
Anyways.. even 1 snelle bench gedaan, Port Royal, 20300 punten. Volgens mij moet ik nog wat tweaken..
/f/image/lPl8uivCNIx88dmrKfRWFg6G.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.hardwareluxx....-schmelzende-stecker.html
De tabel spreekt voor zich. De conclusie die HWluxx daaronder zet is dan ook dat de overgangsweerstand een significante invloed heeft op de stroomverdeling (het opnieuw insteken van de connector kan het verschil maken).
Maar wat ook een ding is en nog niet genoemd, is dat de 12V lijnen van sommige voedingen aardig in kunnen zaken met een zware last. Daardoor zal er wat meer stroom lopen dan bij voedingen die het strak bij 12V weten te houden. Een extra factor om rekening mee te houden, waar de stroom per pin dat zo dicht tegen de max zit. Is hierbij niet van belang, de limiet van 600Wtbp of 9.2A/pin is de beperkende factor.
[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 12-02-2025 17:55 ]
5090 has severe load distribution issues .... yes these are celsius. Yes, over 150c. pic.twitter.com/7l0wqNrlgI
— Beyond FPS (@beyond_fps) 11 februari 2025
Edit: uh ja, deze lijkt van DerBauer te zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-02-2025 17:21 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Nvidia raadt aan om de bijgeleverde (verloop)kabel te gebruiken.Vissa66 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:22:
[Afbeelding]
It's here! Eindelijk de build afmaken.
Even een vraagje voor de kenners, just to be sure. Ik zie dat de 12vhpwr kabel is veranderd naar 12v-2x6.
Ik heb bij mijn 2024 SF1000 de volgende kabel (12vhpwr 2x4), is die afdoende of moet ik een nieuwe versie hebben voor de 5080?
[Afbeelding]
Zoals hierboven al aangegeven, maar het is nog sterker: ze zeggen dat je alléén de meegeleverde adapter moet gebruiken.Vissa66 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:22:
[Afbeelding]
Even een vraagje voor de kenners, just to be sure. Ik zie dat de 12vhpwr kabel is veranderd naar 12v-2x6.
Ik heb bij mijn 2024 SF1000 de volgende kabel (12vhpwr 2x4), is die afdoende of moet ik een nieuwe versie hebben voor de 5080?
[Afbeelding]
Welke precies, heb je een linkje?WimVanErtvelde schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:22:
Ik heb 3 weken geleden een PC besteld bij Azerty met RTX5090, gisteren geleverd. Stroomkabels nagekeken, alles zat strak en netjes. De prijs van die PC is wel 2 dagen na mijn bestelling met ettelijke honderden euros gestegen.
:strip_exif()/f/image/jrfW8V3DxtZAvEKXJ0VNDDmM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QIW9MX8fmo43VefFrL2gCuVj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door Roodhoofd op 12-02-2025 19:39 ]
Hoe kom je in vredesnaam aan een 5080? Grats, mooie vangstVissa66 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus geen rood hoofd meer met undervolt? Sorry moest even...Roodhoofd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:31:
Oh zeker wel. Ik heb mijn 5090 FE een undervolt gegeven en verlies 1% in de speedway benchmark met een powerdraw van 490 watt. Scheelt ook behoorlijk in de temperatuur, gpu wordt 72 graden warm in een gesloten atx kast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zonder mensen bang te willen maken, maar als hij bij 600W smelt, smelt hij zeer waarschijnlijk bij 500W ook. Dan maakt hij simpelweg slecht contact / is er iets mis.jimh307 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:59:
Na al die grote verhalen over smeltende kabels; is er niemand die bedacht heeft om te undervolten en het vermogen te beperken met een zeer klein verlies in prestatie? Van die 600 watt kun je naar 500 of 400 gaan met een gemoedsrust dat die 12vhpwr kabel niet zal smelten. Ook zal het enorm schelen in geluid. Als de 5080 een enorm overklokpotentieel heeft kun je hem ook goed undervolten. Zo heb ik mijn 4080 op 200 watt gezet en verlies ik maar enkele procenten aan prestatie wat ik niet eens merk, maar mijn plug blijft gewoon koud en de kaart is muisstil
Hoe kom je aan die bèta driver 572.41? Ik zie alleen 572.24Degrader schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:29:
Wat betreft mijn eerste bevinding als het gaat om de beta driver 572.41: waar ik al een beetje bang voor was, ze hebben de boostclocks teruggeschroefd met zo'n 150 MHz onder zware belasting (het gaat hier om een 5090 FE). Ik heb dit getest in de Explorer mode met Steel Nomad. In beide situaties gaat het om exact dezelfde scene, dus het is een appels met appels-vergelijking.
Laatste WQHL driver 572.16:
[Afbeelding]
Beta driver 572.41:
[Afbeelding]
Ik werd benaderd door iemand van Nvidia, omdat ik een bug report had gedaan.just88just schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:33:
[...]
Hoe kom je aan die bèta driver 572.41? Ik zie alleen 572.24
En dat voor een paar rotprocenten winst die je behaald. Ze gaan tot en met de absolute max wat zo'n chip aan kan. Dus undervolting zal ook de levensduur van de kaart verlengen, misschien wel drastisch. Die kaarten zijn gewoon duur en ben er maar zuinig op. Doe je het goed dan merk je het verschil niet eens op, als er een verschil inzit.Sissors schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Zonder mensen bang te willen maken, maar als hij bij 600W smelt, smelt hij zeer waarschijnlijk bij 500W ook. Dan maakt hij simpelweg slecht contact / is er iets mis.
Jeetje, klinisch. Die prijs is ook wel hoog. Bedankt!
Is in combinatie met een MinisForum zo te zien? Hoe is de performance? Geen PCI-e 5.0 met alle lanes dan toch? PCI-e 4.0 ook prima volgens mij.killer2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:21:
Thx, die van mij ook net binnen 2 dagen qua verzenden, WAT IS HIJ GROOT!!
[Afbeelding]
[quote]NoStress schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:17:
[...]
Ik lurk al een poosje mee en dankzij deze post van @killer2 heb ik een Zotac 5080 solid oc weten te bemachtigen bij NBB. De totaalprijs was 1555 en een beetje en de levertijd 3 dagen. Ben super dankbaar dat deze links gedeeld worden. Blijf dat vooral doen, toppers.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Nee is een Beelink GTI14 UltraJumpman schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:05:
[...]
Is in combinatie met een MinisForum zo te zien? Hoe is de performance? Geen PCI-e 5.0 met alle lanes dan toch? PCI-e 4.0 ook prima volgens mij.
Loopt op PCI-e 5.0 x8 (8,5) = 31.508 GB/s
Hoe draait zo'n ZOTAC OC nou dan? Beetje stil en goede corespeed enzo?killer2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:29:
[...]
Nee is een Beelink GTI14 Ultra
Loopt op PCI-e 5.0 x8 (8,5) = 31.508 GB/s
De hoogste waarde is rond de 11A, wat logisch is aangezien er i.t.t. 6 bij native 12VHPWR kabels, er maar 4 paren zijn die richting de 4 PCIe connectoren gaan. Ze zijn redelijk goed verdeeld al zeg ik het zelf. Samen kom je dan rond de 525 watt uit, en de rest zal dan wel uit het PCIe slot getrokken worden of is een meetfout. Een temperatuursensor op de connector aan de GPU kant komt wel boven de 60 graden uit dus daar ga ik wel een alarm op zetten just in case.
Ik mag toch hopen dat nVidia de eigen adapter met 8 aders zo ontworpen heeft dat het goed komt. We gaan de berichtgeving volgen
Core speed m.i 2295 Mhz (of bedoel je dat niet)Lekiame schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:41:
[...]
Hoe draait zo'n ZOTAC OC nou dan? Beetje stil en goede corespeed enzo?
Volgens spec Engine Clock 2617 MHz
Hij is bij erg stil maar is ook een beest van een cooler.....
[ Voor 5% gewijzigd door killer2 op 12-02-2025 21:47 ]
Heb jij je memory lichtjes overgeklokt? Dat hoort namelijk op 1750 MHz te draaien, maar bij jou zie ik een dikke 1800 MHz.Roodhoofd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:31:
Oh zeker wel. Ik heb mijn 5090 FE een undervolt gegeven en verlies 1% in de speedway benchmark met een powerdraw van 490 watt. Scheelt ook behoorlijk in de temperatuur, gpu wordt 72 graden warm in een gesloten atx kast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja bedoelde eigenlijk de boostspeed. Al een beetje proberen te OC-en?killer2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:46:
[...]
Core speed m.i 2295 Mhz (of bedoel je dat niet)
Volgens spec Engine Clock 2617 MHz
Hij is bij erg stil maar is ook een beest van een cooler.....
Precies dit ! Al veel 4090 smeltende connectors zien passeren op reddit waarbij de meeste de 4090 undervolten op 300watt maar ondanks toch hun connector zien smeltenSissors schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Zonder mensen bang te willen maken, maar als hij bij 600W smelt, smelt hij zeer waarschijnlijk bij 500W ook. Dan maakt hij simpelweg slecht contact / is er iets mis.
[ Voor 5% gewijzigd door jody2k op 12-02-2025 22:05 ]
/f/image/R3sqvy1Z86kaAKJWAZZxIy6S.png?f=fotoalbum_large)
uitvoering: Seasonic 12VHPWR Cable Zwart
Moet kunnen toch voor een Zotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID OC
uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID OC
:strip_exif()/f/image/quC09wmG4VhpeNYgGBhcglaz.jpg?f=fotoalbum_large)
Of persé de bijgeleverde?
Zal ik weer es hebben, vrees een RMAtje zo.
Ja, ik heb daar +500 op gezet.Degrader schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:50:
[...]
Heb jij je memory lichtjes overgeklokt? Dat hoort namelijk op 1750 MHz te draaien, maar bij jou zie ik een dikke 1800 MHz.
jimh307 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:59:
Na al die grote verhalen over smeltende kabels; is er niemand die bedacht heeft om te undervolten en het vermogen te beperken met een zeer klein verlies in prestatie? Van die 600 watt kun je naar 500 of 400 gaan met een gemoedsrust dat die 12vhpwr kabel niet zal smelten. Ook zal het enorm schelen in geluid. Als de 5080 een enorm overklokpotentieel heeft kun je hem ook goed undervolten. Zo heb ik mijn 4080 op 200 watt gezet en verlies ik maar enkele procenten aan prestatie wat ik niet eens merk, maar mijn plug blijft gewoon koud en de kaart is muisstil
Niet alleen dit, maar het gaat niet om het totaal. In het geval waar Derbauer het over heeft gaat het er om dat er door één pin 264W getrokken wordt omdat de distributie niet in orde is. Al beperk je hem tot 250W, als de distributie vervolgens vindt dat dat allemaal door die pin moet blijft het probleem bestaan.Sissors schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Als ik kijk naar de nVidia adapter kabels dan zijn de 8pin pci-e stekkers vol bezet. Weet je wel zeker dat er maar 1 paar per pci-e stekker naar de 12VHPWR gaat?LosserNL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:45:
Ik heb de Amperetang (DC) op de 4 +12V aders van de nVidia adapter gedaan.
De hoogste waarde is rond de 11A, wat logisch is aangezien er i.t.t. 6 bij native 12VHPWR kabels, er maar 4 paren zijn die richting de 4 PCIe connectoren gaan. Ze zijn redelijk goed verdeeld al zeg ik het zelf. Samen kom je dan rond de 525 watt uit, en de rest zal dan wel uit het PCIe slot getrokken worden of is een meetfout. Een temperatuursensor op de connector aan de GPU kant komt wel boven de 60 graden uit dus daar ga ik wel een alarm op zetten just in case.
Ik mag toch hopen dat nVidia de eigen adapter met 8 aders zo ontworpen heeft dat het goed komt. We gaan de berichtgeving volgen
11A per kabel verwacht ik niet dat het gaat smelten, echter als het er echt maar 4 zijn zou je op 792Watt uitkomen als je alle 6 paren zou gebruiken en dat is ruim boven de 684Watt die ik her en der heb gelezen als de officiele limiet. Dit komt niet over als normaal imo...
Net een meting gedaan tijdens een furmark run. Alle kabels variëren tussen de 6,5 en 6,9A. Ik gebruik een corsair rm1000x (2024) met de bijgeleverde 12v6x2 kabel op een 5090FE. Lijkt hier dus goed te gaan!Roodhoofd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:43:
Ik ook. Better safe than sorry. Zal na het meten laten weten wat de amperages zijn.
Toevallig was ik ook net bezig met testen, bij mij tijdens furmark variëren de kabels allemaal tussen de 6.1 en 6.4A. Ook ik gebruik de RM1000x 2024 met de meegeleverde 12v6x2 kabel op 5090FERoodhoofd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:50:
[...]
Net een meting gedaan tijdens een furmark run. Alle kabels variëren tussen de 6,5 en 6,9A. Ik gebruik een corsair rm1000x (2024) met de bijgeleverde 12v6x2 kabel op een 5090FE. Lijkt hier dus goed te gaan!
GPU kant
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eeA33i7fRAJVgTeI6NNQwe31.jpg?f=user_large)
PSU kant
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tgKhRuSt1RTPayFqGM5P0aCk.jpg?f=user_large)
[ Voor 28% gewijzigd door lilr3bel op 13-02-2025 16:05 ]
Klopt van die 4 paartjes: zie hier een plaatje:Razkin schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:20:
[...]
Als ik kijk naar de nVidia adapter kabels dan zijn de 8pin pci-e stekkers vol bezet. Weet je wel zeker dat er maar 1 paar per pci-e stekker naar de 12VHPWR gaat?
11A per kabel verwacht ik niet dat het gaat smelten, echter als het er echt maar 4 zijn zou je op 792Watt uitkomen als je alle 6 paren zou gebruiken en dat is ruim boven de 684Watt die ik her en der heb gelezen als de officiele limiet. Dit komt niet over als normaal imo...
:strip_exif()/f/image/KIlKF3aE1boqw4uAHD1IJxkp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus gemeten bij elk van deze 4 +12v kabels. Niet aan de kant van de PCIe kabels oid.
Heb er nog even over nagedacht. De kabels zelf zijn het probleem niet, maar de pinnen in de connectoren. De GPU kant gebruikt wel alle pinnen dus je 4 ader paar wordt uiteindelijk wel over 6 pinnen verdeeld en de 8 pin is sowieso zelf ook robuuster dus daar verwacht ik sowieso geen problemen. Met de adapter kabel kan je helaas dus niet per pin meten wat er langs gaat en is er nog altijd een kleine kans dat het mis gaat ook al meet je per ader paar gelijke stroom waardes.
Elke keer als ik overtuigd ben dat die connector niet kutter kan zijn, bedenk ik een nieuwe manier waarop die connector kut is
Zover ik weet heeft alleen specifiek de 5090 FE last van problemen.
[ Voor 21% gewijzigd door Cartman! op 13-02-2025 20:12 ]
https://www.tme.eu/nl/det...-t/?brutto=1¤cy=EURRoodhoofd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:13:
https://www.eleshop.nl/uni-t-ut256-current-clamp.html met deze maar is uitverkocht. Er zijn genoeg andere merken alleen moet je er dan wel eentje hebben die DC kan meten.
Hier heb ik 'm gisteren besteld omdat ie bij de andere shop inderdaad een week levertijd heeft. De prijs is inclusief verzendkosten ietsjes hoger, 41 euro in plaats van 39.
Ik had 'm vandaag al binnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Degrader op 13-02-2025 19:45 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Degrader op 13-02-2025 20:58 ]
Op de website van de winkel waar je naar gelinked hebt staat een instructie video hoe hem te gebruiken. Maar voor het doel van de videokaart voeding is het absolute getal niet super belangrijk. Dat gaat over verdeling. Dus meet alle kabels op precies dezelfde manier. Als dat allemaal min of meer de zelfde uitkomst heeft is het prima.Degrader schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:57:
Gebruiken nu meerdere Tweakers de UT256 stroomtang? Als ik 'm gebruik varieert de waarde nogal afhankelijk van hoe 'diep' je de draad in de vork steekt. Als ik een draad helemaal tegen het onderste gedeelte van de vork houdt, meet ik bijvoorbeeld 11 A, maar meer in het midden rond de 7 A en aan het begin 2 A. Hoe meten jullie?
Inderdaad, ik bedacht me dat net, de verdeling is vooral belangrijk. Ik zie dan eigenlijk alle draden zo rond de 9 à 10 A zitten met een enkeling op 12 A.cnieuweboer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:02:
[...]
Op de website van de winkel waar je naar gelinked hebt staat een instructie video hoe hem te gebruiken. Maar voor het doel van de videokaart voeding is het absolute getal niet super belangrijk. Dat gaat over verdeling. Dus meet alle kabels precies hetzelfde. Als dat allemaal min of meer de zelfde uitkomst heeft is het prima.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. In de test van Hardware Lux is het opgelost door een reseat van de stekker in PSU en videokaart. Net even iets minder goed contact van de stekker kan ook op andere videokaarten of PSU's.Cartman! schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:26:
De 12V 2x6 is ervoor bedoeld vanuit de leverancier van de voeding ieder geval. Zo ga ik t aansluiten als m'n kaart binnenkomt.
Zover ik weet heeft alleen specifiek de 5090 FE last van problemen.
Helemaal tegen de onderkant aan. Maar ik meet wel lagere waardes dan jij, max 6.8. Maar zoals gezegd lijkt mij de relatieve afwijking tussen de draden voor ons belangrijker.Degrader schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:57:
Gebruiken nu meerdere Tweakers de UT256 stroomtang? Als ik 'm gebruik varieert de waarde nogal afhankelijk van hoe 'diep' je de draad in de vork steekt. Als ik een draad helemaal tegen het onderste gedeelte van de vork houdt, meet ik bijvoorbeeld 11 A, maar meer in het midden rond de 7 A en aan het begin 2 A. Hoe meten jullie?
Heb er ook een maar heb dit niet. Wellicht de moeite waard om te controleren of de voedingskabel van de fan te dicht bij het draaivlak zit en deze wellicht contact maakt en het ratelend geluid veroorzaakt. Zoja, terugduwen/klemmen.-MB- schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:23:
Heb mijn Ventus 3x OC ook binnen, draaide half uurtje goed leek het, maar nu loopt ineens de middelsta fan al aan en maakt ie een ratelende geluid.
Zal ik weer es hebben, vrees een RMAtje zo.
Zit er een kabel bij de GPU? Dan zou je evt. de 6+2 daarin kunnen steken en de adapter/kabel die bijgeleverd is met de GPU in de GPU. Bij de MSI Ventus zat een adapter waar ik zelf 3 6+2 pins kabels vanaf de voeding in heb gestoken. Als er niets bij de GPU zit, dan zou ik zoals Cartman aangeeft die PCIe 5.1 12pins kabel gebruiken. Succes!jbergers schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:02:
Welke kabel moet ik gebruiken
PNY RTX 5080 OC. Er zit een adapter bij
Psu is bequiet pure 1000w
Dit zijn de kabels die ik heb
[Afbeelding]
[ Voor 42% gewijzigd door Lord_Dain op 13-02-2025 22:19 ]
Waar gaat dit over
Let op, het kan zijn dat de maximale boostclocks met deze driver lager uitvallen. Tenminste, dat had ik met de beta driver 572.41 wel.
Update: bij deze driver gelukkig niet meer het geval, hij boost nu onder maximale belasting weer 150 MHz hoger.
[ Voor 20% gewijzigd door Degrader op 13-02-2025 23:10 ]
De stekker kan prima werken. Maar dan moet de stroom wel goed verdeelt worden over de pinnen. Passieve verdeling zonder controles kan ook prima werken, maar dan moet je wel incalculeren dat de verdeling niet altijd perfect is. Dus een grotere veiligheid marge inbouwen.jimh307 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:31:
Het gaat bijna nergens anders meer over dan zo'n waardeloze aansluiting.
Het probleem is de combinatie van kleine veiligheids marges, en geen actieve load balancing of waarschuwingen (behalve op 1 anorm duur Asus model), of beveiligingen tegen overbelasting op een specieke pin.
Dat klinkt als wishful thinking. Er is geen enkel teken dat de blackwell kaarten op de plank blijven liggen, als ze ook maar enigzins in de buurt komen van msrp.jimh307 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:31:Het loopt echt op z'n achterste benen en des te meer zal de 50 serie floppen.
[ Voor 11% gewijzigd door cnieuweboer op 14-02-2025 01:52 ]
Het was dus de kabeltje van de ventilator, iig de rubberen sleeve aan uiteinde, die tegen de fan aankomt. is stukje van los gaan zitten, heb m naar beneden gedrukt en nu weer ratelvrij gelukkig.Lord_Dain schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:16:
[...]
Heb er ook een maar heb dit niet. Wellicht de moeite waard om te controleren of de voedingskabel van de fan te dicht bij het draaivlak zit en deze wellicht contact maakt en het ratelend geluid veroorzaakt. Zoja, terugduwen/klemmen.
[...]
Zit er een kabel bij de GPU? Dan zou je evt. de 6+2 daarin kunnen steken en de adapter/kabel die bijgeleverd is met de GPU in de GPU. Bij de MSI Ventus zat een adapter waar ik zelf 3 6+2 pins kabels vanaf de voeding in heb gestoken. Als er niets bij de GPU zit, dan zou ik zoals Cartman aangeeft die PCIe 5.1 12pins kabel gebruiken. Succes!
En wat de Ventus betrefd, wat voor temps heb je met load, de mijne zit in een Fromd T1 en ik raak op core en memory de 80 aan in furmark snel. had de tdp naar 80% gezet maar dat maakt bar weinig uit, duurt alleen wat langer voor ie aan die 80 komt.
[ Voor 12% gewijzigd door -MB- op 14-02-2025 08:23 ]
Het gaat nergens over. Als in, letterlijk nergens over. We hebben twee frontpage artikelen nu over één kaart waar de connector is gesmolten (niet één type kaart, letterlijk één kaart). En nog een derde artikel waar het benoemd wordt, wat gebaseerd was op één enkele reviewer waarvan toen het artikel geplaatst was al duidelijk was dat de kabel gesmolten was nog voordat hij in de 50XX kaart was gestoken.jimh307 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:31:
Het gaat bijna nergens anders meer over dan zo'n waardeloze aansluiting. Het loopt echt op z'n achterste benen en des te meer zal de 50 serie floppen. Gewoon teveel haast gemaakt om geld binnen te harken. Laten we eerlijk zijn naar elkaar en zeggen dat dit een waardeloze situatie is. Het is dat ik een 4080 heb die prima werkt want als ik die kaart niet zou hebben en wou upgraden zou ik kiezen voor de 7900XTX boven de 50 serie en grotendeels alleen vanwege de aansluiting.
Waar gaat dit over
En jij hebt dus zelf ook een 4080 met dezelfde aansluiting...
Als we evenveel artikelen hebben elke keer dat er een power connector van een 7900XTX smelt, dan hadden ze een aparte categorie moeten introduceren speciaal daarvoor.
[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 14-02-2025 09:10 ]
Nu heb ik mijn videokaart aardig undervolted.Sissors schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:09:
[...]
Het gaat nergens over. Als in, letterlijk nergens over. We hebben twee frontpage artikelen nu over één kaart waar de connector is gesmolten (niet één type kaart, letterlijk één kaart). En nog een derde artikel waar het benoemd wordt, wat gebaseerd was op één enkele reviewer waarvan toen het artikel geplaatst was al duidelijk was dat de kabel gesmolten was nog voordat hij in de 50XX kaart was gestoken.
En jij hebt dus zelf ook een 4080 met dezelfde aansluiting...
Als we evenveel artikelen hebben elke keer dat er een power connector van een 7900XTX smelt, dan hadden ze een aparte categorie moeten introduceren speciaal daarvoor.
Voor ons 'tweakers' is het een bewustwording dat die kabel/aansluiting veel issues kent. Voor iemand die van geen kwaad bewust is komt zo'n issue erg hard aan. Dat is mijn punt
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.