• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
jmk schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:02:
[...]

Lol! ik moet ook altijd denken aan speculaas als als er gespeculeerd wordt. Hou ik wel van, voor mij onderdeel van de voorpret :)
Same, zat ook maanden in een forum toen ik wachtte op de i5-12600K.

Ik wil over een paar maanden, stukje bij beetje een hele nieuwe PC bouwen en wil eigenlijk nu al een topic beginnen, terwijl ik geen cent te makken heb, net die 4070 gehaald :9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Wat ik eigenlijk niet snap, we gaan alweer richting bladzijde 10 en er is vast een goede verklaring voor. Waarom gaat iedereen nu hier speculeren over een kaart die nog niet is uitgebracht? Niemand kan zijn ervaring delen?

Zou een reeks van "nieuws en geruchten" niet beter de lading dekken voor de 5xxx serie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
JDx schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Same, zat ook maanden in een forum toen ik wachtte op de i5-12600K.

Ik wil over een paar maanden, stukje bij beetje een hele nieuwe PC bouwen en wil eigenlijk nu al een topic beginnen, terwijl ik geen cent te makken heb, net die 4070 gehaald :9
je kan ook gewoon een nieuwe build maken exclusief je gpu, 4070 in je nieuwe build voelt ook als een feestje. Immers nieuwe cpu, ram , alles weer schoon etc en later vervang je die gpu wel wanneer je daar aan toe bent. Is financieel ook veel leuker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
MetalSonic schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:19:
[...]

je kan ook gewoon een nieuwe build maken exclusief je gpu, 4070 in je nieuwe build voelt ook als een feestje. Immers nieuwe cpu, ram , alles weer schoon etc en later vervang je die gpu wel wanneer je daar aan toe bent. Is financieel ook veel leuker
Ik wacht op Arrow Lake natuurlijk.

En ik moet sowieso meer geheugen en een nieuwe voeding en m'n kast ziet er ook niet meer uit, dus dan meteen maar naar de nieuwste CPU, nieuw moederbord, DDR4 -> DDR5.

En geld :9

Ik wacht niet op die kaarten ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 16-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
JDx schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:22:
[...]

Er is al een "geruchten" topic, dus van daaruit zal ook wel een prijzen topic komen
[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie

Maar als zelfs de 5080 maar 16GB krijgt, dan gaat de volgende generatie mij weinig boeien, daar verder.
Zoals gezegd hier verder, dus het schijnt dat de 5080 maar 16GB gaat krijgen, dan zie ik tot een eventuele refresh eigenlijk weinig in deze kaarten vanaf een 4070 12GB.

Zelfs een 4060 Ti is al te krijgen met 16GB, als een 5080 nou 24GB zou krijgen, dan wordt het leuk.

Maar ja, dan wordt dat natuurlijk de AI topper en dat willen ze denk ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 27-09-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik zie een 5080 met 16GB niet zozeer als een probleem. Meer is denk ik toch vooral interessant voor AI en laten we eerlijk zijn, dit zijn game kaarten, geen AI kaarten. Dat mensen deze kaarten (vooral 5090 denk ik dan) gaan kopen voor AI toepassingen, ja dat zie ik wel gebeuren, maar dat is niet de focus van Nvidia met deze kaarten. Laat de 5080 maar lekker oninteressant zijn voor AI, dan hebben de gamers tenminste meer te kiezen en wordt de prijs weer niet overdreven omhoog gepushed.

[ Voor 18% gewijzigd door Arjant2 op 27-09-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:33
JDx schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:26:
[...]

Zoals gezegd hier verder, dus het schijnt dat de 5080 maar 16GB gaat krijgen, dan zie ik tot een eventuele refresh eigenlijk weinig in deze kaarten vanaf een 4070 12GB.
Denk voor de 4070 nog net. Volgens eerdere geruchten zou Nvidia mikken op een 5080 die 10% sneller is dan een 4090, wat ongeveer 2X zo snel is als een 4070. Dus afhankelijk van de prijs en de finale performance kan die misschien het waard zijn.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
nzall schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:16:
[...]

Denk voor de 4070 nog net. Volgens eerdere geruchten zou Nvidia mikken op een 5080 die 10% sneller is dan een 4090, wat ongeveer 2X zo snel is als een 4070. Dus afhankelijk van de prijs en de finale performance kan die misschien het waard zijn.
Gaat mij vooral om de VRAM, voor sommige toepassingen zoals het lokaal maken van LoRA's heb je gewoon 24GB nodig, het kan wel met minder, maar dat is eigenlijk niet te doen. Nu doe ik dat online met een generator, maar dat kost omgerekend $2 per keer en het gaat ook vaak fout.

Ligt er allemaal een beetje aan hoe het zich ontwikkeld, vorige week nog eerste geworden in een contest met een door mij gemaakt model, dus als dat zo door gaat, dan maar een 5090, maar dat win je ook niet elke dag. Ik verwacht dat die kaart wel zeker 2500 gaat kosten, dat zijn veel 2 dollars :9

Ik lees hier en daar dat de 5090 eigenlijk 2 aan elkaar gekoppelde 5080's zijn? Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:42:
[...]
Ik lees hier en daar dat de 5090 eigenlijk 2 aan elkaar gekoppelde 5080's zijn? Hoe zit dat?
Nee, dat is onzin. Mensen zagen dat de 5090 eigenlijk dubbel zo groot is als de 5080. Maar het is nog steeds een monoliet.

Ze hebben die splitsing destijds wel gemaakt voor GA100: https://twitter.com/ctnzr/status/1769852326570037424

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik gok dat ik mijn 4080 wel ga inruilen voor een 5080. Beetje afhankelijk van de featureset van de volgende DLSS. Ben alleen bang dat mijn 850W PSU een beetje krap wordt als ik ooit nog een CPU upgrade wil doen vanaf een 7800x3D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Thomas schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:52:
Ik gok dat ik mijn 4080 wel ga inruilen voor een 5080. Beetje afhankelijk van de featureset van de volgende DLSS. Ben alleen bang dat mijn 850W PSU een beetje krap wordt als ik ooit nog een CPU upgrade wil doen vanaf een 7800x3D.
Inruilen? Bij de dealer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 19:33
JDx schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:42:
[...]

Gaat mij vooral om de VRAM, voor sommige toepassingen zoals het lokaal maken van LoRA's heb je gewoon 24GB nodig, het kan wel met minder, maar dat is eigenlijk niet te doen. Nu doe ik dat online met een generator, maar dat kost omgerekend $2 per keer en het gaat ook vaak fout.
Dat weet Nvidia natuurlijk ook heel goed en deels daarom zul je dus zulke segmentatie zien als de geruchten kloppen natuurlijk. Voor gaming zal immers 16GB normaliter voldoende zijn, en voor professioneel werk sturen ze je graag naar de professionele kaarten of de 5090. Wat natuurlijk prima is als het een hobby of bedrijfsmatige activiteit is die ook geld oplevert, want dan verdien je dat normaliter wel terug over de levensduur, maar bij echt hobby is het natuurlijk een wat meer bittere pil, zeker als je op een budget zit.

Een andere optie is dan natuurlijk stemmen met de portemonnee, bij de concurrentie kan je immers wel 24GB krijgen op een wt vriendelijker budget. Vraag is echter natuurlijk wel of genoeg mensen dat zullen doen dat het ook iets gaan uitmaken op termijn.

En Nvidia heeft straks natuurlijk nog ruimte in de stack voor een super of Ti die wel met 24GB komt om later in de cycle nog weer even te melken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 27-09-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:05:
[...]

Dat weet Nvidia natuurlijk ook heel goed en deels daarom zul je dus zulke segmentatie zien als de geruchten kloppen natuurlijk. Voor gaming zal immers 16GB normaliter voldoende zijn, en voor professioneel werk sturen ze je graag naar de professionele kaarten of de 5090. Wat natuurlijk prima is als het een hobby of bedrijfsmatige activiteit is die ook geld oplevert, want dan verdien je dat normaliter wel terug over de levensduur, maar bij echt hobby is het natuurlijk een wat meer bittere pil, zeker als je op een budget zit.

Een andere optie is dan natuurlijk stemmen met de portemonnee, bij de concurrentie kan je immers wel 24GB krijgen op een wt vriendelijker budget. Vraag is echter natuurlijk wel of genoeg mensen dat zullen doen dat het ook iets gaan uitmaken op termijn.

En Nvidia heeft straks natuurlijk nog ruimte in de stack voor een super of Ti die wel met 24GB komt om later in de cycle nog weer even te melken.
Ja het is een hobby en hier en daar een plaatje verkopen voor een dollar is alleen leuk voor een abonnementje bij een AI service, daar koop je geen kaart voor met 24GB+

Ik zal doen wat ik kan met mijn 12GB en lichtelijk jaloers kijken naar de 4090 en straks 5090 bezitters :+

Maar goed, uiteindelijk zullen de kaarten wel zo ver zijn dat ik ook lokaal een HD video kan genereren of andere zwaardere dingen. Had eigenlijk verwacht dat NVidia er bij de 50-serie echt niet meer onderuit kon om meer VRAM in de kaarten te stoppen, maar helaas*

*volgens de leaks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:21:
[...]
Had eigenlijk verwacht dat NVidia er bij de 50-serie echt niet meer onderuit kon om meer VRAM in de kaarten te stoppen, maar helaas*

*volgens de leaks
Zolang gaming niet meer dan 16GB nodig lijkt te hebben zullen ze daar wel mee wegkomen verwacht ik voor de kaarten die Nvidia simpelweg echt alleen als 'Gaming' lijkt te zien. Ze willen juist niet dat men op die 'supergoedkope' kaartjes hun generative AI kunnen draaien, nee, daar willen ze veel meer aan verdienen :P

Aan de bovenkant van de markt gooien ze dan weer dat extra ram en extra geheugenbrandbreedte door de grotere bus er wel in.

Moet wel zeggen dat ik benieuwd ben of er ook nog weer 8GB kaarten komen in het xx60 segment of hoger, of dat dit nu wel voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Dennism schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:27:
[...]

Zolang gaming niet meer dan 16GB nodig lijkt te hebben zullen ze daar wel mee wegkomen verwacht ik voor de kaarten die Nvidia simpelweg echt alleen als 'Gaming' lijkt te zien. Ze willen juist niet dat men op die 'supergoedkope' kaartjes hun generative AI kunnen draaien, nee, daar willen ze veel meer aan verdienen :P

Aan de bovenkant van de markt gooien ze dan weer dat extra ram en extra geheugenbrandbreedte door de grotere bus er wel in.

Moet wel zeggen dat ik benieuwd ben of er ook nog weer 8GB kaarten komen in het xx60 segment of hoger, of dat dit nu wel voorbij is.
Mijn voorspelling die ik hier al een paar keer gedeeld heb: 5070 Ti zal ook 16 GB VRAM hebben. 5070 en 5060 Ti zullen 12 GB VRAM hebben. 5060 zal 8 GB hebben.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
NVIDIA GeForce RTX 5080 also rumored with 24GB memory, reportedly using 3GB GDDR7 modules
https://videocardz.com/ne...y-using-3gb-gddr7-modules

Dit klinkt als een droomkaart _/-\o_

Maar ja... geruchten, geruchten...

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 27-09-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:29:
NVIDIA GeForce RTX 5080 also rumored with 24GB memory, reportedly using 3GB GDDR7 modules

Die geloof ik wel, zoals ik eerder ook al aangaf (al had ik verwacht dat ze er dan een Super of Ti van zouden maken, al kan dat nog steeds met een cut down van de 5090), maar zoals in het artikel ook al aangegeven wordt, zal die dan volgens de geruchten later in de cycle komen, zodat ze eerst kunnen upsellen naar de 5090 en dan deze kunnen verkopen aan de mensen die echt geen 5090 willen / kunnen kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 27-09-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:23:
[...]

Die geloof ik wel, zoals ik eerder ook al aangaf (al had ik verwacht dat ze er dan een Super of Ti van zouden maken, al kan dat nog steeds met een cut down van de 5090), maar zoals in het artikel ook al aangegeven wordt, zal die dan volgens de geruchten later in de cycle komen, zodat ze eerst kunnen upsellen naar de 5090 en dan deze kunnen verkopen aan de mensen die echt geen 5090 willen / kunnen kopen.
Ik zag idd in de tabel ook al 2025+ staan. Ik dacht dat het artikel suggereerde dat die tegelijkertijd zou komen.

Nou ja, weet ik in ieder geval dat ik nog even te sparen heb, een 5080 24GB zou zeker de opvolger gaan worden van de 4070 12GB dan. Als die 1500 - 2000 gaat kosten ben ik er met 25/week sparen :+

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 27-09-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Zou idd mooi zijn maar totaal niet 'des nVidia's'. Misschien als Ti of Super ?

Maar goed you never know.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 19:48
Dennism schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:27:
[...]

Zolang gaming niet meer dan 16GB nodig lijkt te hebben zullen ze daar wel mee wegkomen verwacht ik voor de kaarten die Nvidia simpelweg echt alleen als 'Gaming' lijkt te zien.
Voor hoelang? Ik koop geen kaart om 1 of 2 jaar te gebruiken. Ik wil gewoon aantal jaar met een kaart kunnen doen en niet over 2 jaar al tegen limiet van geheugen lopen. Maar dat is natuurlijk ook waarom ze het doen, want tja 6/7 jaar met een kaart kunnen gamen dat willen ze liever niet zien bij Nvidia.

• JDx
Albinoraptor schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:52:
[...]

Voor hoelang? Ik koop geen kaart om 1 of 2 jaar te gebruiken. Ik wil gewoon aantal jaar met een kaart kunnen doen en niet over 2 jaar al tegen limiet van geheugen lopen. Maar dat is natuurlijk ook waarom ze het doen, want tja 6/7 jaar met een kaart kunnen gamen dat willen ze liever niet zien bij Nvidia.
Als je zo lang met 1 kaart wil doen, wat heb je nu dan voor kaart? Nog een 1080 TI?

Over zo'n lange termijn kan een 5090 wel uit denk ik. Persoonlijk kijk ik niet zo ver vooruit, wil toch altijd al gauw weer wat nieuws om wat voor reden dan ook. Denk dat het alleen wel lastig wordt een 5090 te kopen.

Lijkt mij een enorme inkopper dat dit gaat gebeuren, ALS de huidige 5080 16GB gaat krijgen. Laten we wel wezen, dat is ook een gerucht wat al weleens gewijzigd is.

Los van het VRAM zit ik er meer mee met de TDP geruchten. Als die kloppen, gaan ze dus een ~30% omhoog in TDP. Dat is een hoop extra warmte die mijn kast uit geblazen moet worden, wat echt niet geruisloos zal gaan.

• JDx
Sissors schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:52:
[...]

Lijkt mij een enorme inkopper dat dit gaat gebeuren, ALS de huidige 5080 16GB gaat krijgen. Laten we wel wezen, dat is ook een gerucht wat al weleens gewijzigd is.

Los van het VRAM zit ik er meer mee met de TDP geruchten. Als die kloppen, gaan ze dus een ~30% omhoog in TDP. Dat is een hoop extra warmte die mijn kast uit geblazen moet worden, wat echt niet geruisloos zal gaan.
Tja @nzall heeft dit al meerdere keren voorspeld en ik geloof zijn voorspellingen :+ logisch ook, want als de 3GB modules de 2GB modules gaan vervangen, gaan alle kaarten een sprong van 1.5x maken in VRAM.

Gewoon een flinke kast nemen, heb zelf een Corsair 750D, die past net onder mijn bureau, hoor niets.

• Help!!!!
  • Niet online
Geluid is geen probleem bij mij.

Case staat op mijn bureau en heb stille noctua fans.

En als ik game heb ik een koptelefoon op. De keren dat ik over speakers game hoor ik het fangeluid eigenlijk ook niet.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Dennism
Sissors schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:52:

Ik denk dat dit wel te verwachten viel eigenlijk.

De stappen in performance die ze lijken te willen maken zijn natuurlijk niet gratis, bij ADA Lovelace kregen ze veel 'cadeau' omdat ze van Samsung terug naar TSMC gingen. Dat node voordeel is er nu niet echt, en als er dan ook niet genoeg uit de architectuur komt, dan zal het uit het powerbudget moeten komen.

Van de geruchten begrijp ik dat het doel is dat de 5080 de 4090 (nipt) zal verslaan. Volgens mij is een 4090 uit mijn hoofd +- zo'n 30% sneller dan een 4080 in gaming, echter krijgt de 5080 in de geruchten 'maar' zo'n 10% meer cores dan de 4080, wat normaliter al niet linear schaalt (immers een 4090 heeft +-68% meer cores dan een 4080, maar presteert niet 68% beter in gaming). Hetzelfde voor het geheugen, het verschil tussen de geruchten qua specs voor de 5080 en de 4080 zijn kleiner dan het verschil in bandbreedte tussen de 4090 en 4080.

Als de 5080 dan de 4090 (nipt) moet verslaan moet er of wel heel veel uit architectuur komen, of moet er simpelweg powerbudget bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Punt is dat de ene er meer gevoelig is voor de ander. Ik kan je ook op GoT lijsten posts geven van mensen die claimen dat als ze direct naast een airco buitenunit staan ze niks horen. Ik heb nu een 3070 met een prima airflow, en granted meeste geluid komt van de 3070 zelf (misschien begint koelpasta beetje uit te drogen), maar case fans gaan ook naar hoorbaar. Als ik een 5080 zou kopen met bijna dubbele TDP, dan moet die warmte toch eruit gehaald worden. En hell nu al merk ik dat er echt wel warmte uit de PC komt, als er straks totaal een 500W verwarming daar staat vind ik dat erg veel (en zal dat dus ook niet kopen).

• Dennism
Sissors schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:32:
Punt is dat de ene er meer gevoelig is voor de ander. Ik kan je ook op GoT lijsten posts geven van mensen die claimen dat als ze direct naast een airco buitenunit staan ze niks horen.
Klopt, al zal het normaliter niet 'niets horen' zijn, maar meer 'er niet aan storen' zijn. Ik heb dat zelf ook, veel achtergrond geluid kan ik vrij makkelijk 'filteren' en irriteer ik me dus niet aan, terwijl een meer gevoelig persoon zoiets misschien wel geluidsoverlast vind. Ik heb bijvoorbeeld jaren langs het spoor gewoond, nooit wakker geworden van een trein, en ook overdag nooit last van gehad, terwijl anderen dan weer aangeven quasi iedere trein te horen.
Ik heb nu een 3070 met een prima airflow, en granted meeste geluid komt van de 3070 zelf (misschien begint koelpasta beetje uit te drogen), maar case fans gaan ook naar hoorbaar. Als ik een 5080 zou kopen met bijna dubbele TDP, dan moet die warmte toch eruit gehaald worden. En hell nu al merk ik dat er echt wel warmte uit de PC komt, als er straks totaal een 500W verwarming daar staat vind ik dat erg veel (en zal dat dus ook niet kopen).
Je kan natuurlijk ook nog met fan curves spelen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel temperatuur marge je hebt, maar mijn RX6900, had best een agressieve fan curve vond ik, met daarbij een wel wat irritant geluid op een bepaalde fan snelheid. Ik had echter wel temperatuur marge en dus de curve aangepast. Kaart wordt nu wat warmer, maar bljft nu wel lekker stil in de meeste gevallen. Alleen hoog zomer wanneer het echt bovengemiddeld warm is qua omgevings temperatuur hoor ik hem nu soms nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:32:
Punt is dat de ene er meer gevoelig is voor de ander. Ik kan je ook op GoT lijsten posts geven van mensen die claimen dat als ze direct naast een airco buitenunit staan ze niks horen. Ik heb nu een 3070 met een prima airflow, en granted meeste geluid komt van de 3070 zelf (misschien begint koelpasta beetje uit te drogen), maar case fans gaan ook naar hoorbaar. Als ik een 5080 zou kopen met bijna dubbele TDP, dan moet die warmte toch eruit gehaald worden. En hell nu al merk ik dat er echt wel warmte uit de PC komt, als er straks totaal een 500W verwarming daar staat vind ik dat erg veel (en zal dat dus ook niet kopen).
Uiteraard kun je de fans zonder koptelefoon enigzins horen als je gamed maar het valt gewoon niet echt op bij mij. Met goede fans is de aard van het geluid ook minder vervelend. Iedereen is anders maar ik zou me daar niet zo druk over maken. Zo lang het maar stil is bij desktop gebruik.

Warmte is iets anders dan geluid natuurlijk.

En daar heb je zeker een goed punt en al helemaal in de zomer. In de winter kun je de verwarming dan weer uit laten.
E.e.a. hangt natuurlijk ook af van bijv. de grote van je kamer etc. maar die warmte met dergelijk wattages is niet mals. :X

PC Specs

• Ludewig
  • Niet online
De geruchten zijn consistent dat GB203 een 256-bit bus heeft, en ik zie de 3 GB modules nu nog niet beschikbaar komen. Anders zouden de geheugenfabrikanten het wel melden. Dus dat betekent 16 GB.

En de kans dat er een GB202 in de 5080 komt lijkt mij 0%, aangezien ik verwacht dat het prijsverschil met de 5090 eerder gaat toenemen dan afnemen. Ze gaan de GB202 echt niet verkopen voor de halve prijs.

Overigens zien we nu dat met name de hogere 4000-modellen nogal bandbreedte-gelimiteerd zijn en veel profiteren van een memory-overklok. Dus ik verwacht dat de hogere snelheid van GDDR7 al een stuk helpt om die kaarten sneller te maken.

En wat betreft temperatuur/TDP wacht ik altijd af wat de undervolters doen. De kaarten worden meestal verkocht met een inefficiënte power curve, en met een slimme undervolt kun je met 0 prestatieverlies of een zeer klein verlies, de kaart meestal veel koeler/zuiniger maken.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

• Albinoraptor
JDx schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:09:
[...]

Als je zo lang met 1 kaart wil doen, wat heb je nu dan voor kaart? Nog een 1080 TI?

Over zo'n lange termijn kan een 5090 wel uit denk ik. Persoonlijk kijk ik niet zo ver vooruit, wil toch altijd al gauw weer wat nieuws om wat voor reden dan ook. Denk dat het alleen wel lastig wordt een 5090 te kopen.
Nee een 1070 Ti en heb tot dit jaar toch nog veel kunnen spelen op 1440p, nee niet op hoogste kwaliteit en ik game al 30 jaar en grafische kwaliteit boeit me niet erg veel. Maar de 1070 begint toch iets te traag te worden voor veel nu. :+

Maar ik vertik het om even +/- 2000 euro aan een grafische kaart uit te geven, ga ik wel gezellig 3 weken in Azië op vakantie voor.

Verwacht eigenlijk ook niet dat er ooit nog een Nvidia kaart in een nieuwe pc gaat komen.

• JDx
Albinoraptor schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:46:
[...]

Nee een 1070 Ti en heb tot dit jaar toch nog veel kunnen spelen op 1440p, nee niet op hoogste kwaliteit en ik game al 30 jaar en grafische kwaliteit boeit me niet erg veel. Maar de 1070 begint toch iets te traag te worden voor veel nu. :+

Maar ik vertik het om even +/- 2000 euro aan een grafische kaart uit te geven, ga ik wel gezellig 3 weken in Azië op vakantie voor.

Verwacht eigenlijk ook niet dat er ooit nog een Nvidia kaart in een nieuwe pc gaat komen.
Maar wat nu een 4080 (Super) is, is straks een 5070, daarom ben ik ook voor een 4070 gegaan, kostte me nog geen 550 euro en heeft de prestaties en VRAM van een 3080 (Ti) waar ik alleen maar van kon dromen.

Doe je dan geen 6/7 jaar mee, maar wel 4/5 (in jouw geval, als je nu tenminste een 1070 nog trekt) voor een derde van de prijs van een 4090.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Geluid en warmte productie vind ik niet zo'n ramp. Maar stroomverbruik vind ik dan wel weer zeer belangrijk.ikn 6900XT draait nu met 92% prestaties op 145 watt. Als ik een 400 watt kaart terug kan brengen naar 300 watt is dat nog steeds 150 watt meer wat met mijn game tijd uit komt op ruim 350 euro aan extra stroom kosten. Stel de 5080 kost 1000 euro dan kost hij effectief dus 1350. En dan is best absurd. Ik hoop dus dat deze power draw speculatie niet waar gaat zijn.

(Cijfers zijn fictief omdat we nog niet weten hoe deze underclocken! De 4090 deed het bijvoorbeeld extreem goed op 255w als ik me de video van der8auwer goed herinner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
computerjunky schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:01:
Geluid en warmte productie vind ik niet zo'n ramp. Maar stroomverbruik vind ik dan wel weer zeer belangrijk.ikn 6900XT draait nu met 92% prestaties op 145 watt. Als ik een 400 watt kaart terug kan brengen naar 300 watt is dat nog steeds 150 watt meer wat met mijn game tijd uit komt op ruim 350 euro aan extra stroom kosten. Stel de 5080 kost 1000 euro dan kost hij effectief dus 1350. En dan is best absurd. Ik hoop dus dat deze power draw speculatie niet waar gaat zijn.

(Cijfers zijn fictief omdat we nog niet weten hoe deze underclocken! De 4090 deed het bijvoorbeeld extreem goed op 255w als ik me de video van der8auwer goed herinner)
Zonnepanelen vriend :+ ik draai van 6:00 smorgens tot 02:00 snachts zo'n beetje AI, dan trekt de 4070 de volle 200W zo'n beetje (185-190). En ik kreeg afgelopen week een melding dat mijn energie voorschot van 69 naar 31 kan, doe ik niet want 69 :9

heb 8x300 panelen en verwarm met 2 airco's. En ja ik slaap gemiddeld 4 uur per nacht.

• computerjunky
JDx schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:20:
[...]

Zonnepanelen vriend :+ ik draai van 6:00 smorgens tot 02:00 snachts zo'n beetje AI, dan trekt de 4070 de volle 200W zo'n beetje (185-190). En ik kreeg afgelopen week een melding dat mijn energie voorschot van 69 naar 31 kan, doe ik niet want 69 :9

heb 8x300 panelen en verwarm met 2 airco's. En ja ik slaap gemiddeld 4 uur per nacht.
Zonnepanelen leveren geen stroom als ik aan het gamen ben dus daar heb ik niet veel aan. Daarnaast zou ik bij moeten leggen en ook dat kost geld wat terugverdiend moet worden wat momenteel zo goed als onmogelijk is.

• Dennism
JDx schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:56:
[...]

Maar wat nu een 4090 is, is straks een 5070, daarom ben ik ook voor een 4070 gegaan, kostte me nog geen 550 euro en heeft de prestaties en VRAM van een 3080 (Ti) waar ik alleen maar van kon dromen.

Doe je dan geen 6/7 jaar mee, maar wel 4/5 (in jouw geval, als je nu tenminste een 1070 nog trekt) voor een derde van de prijs van een 4090.
Dat zou ik niet direct verwachten trouwens, dat een 5070 de 4090 gaat verslaan.

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:02:
[...]
Dat zou ik niet direct verwachten trouwens, dat een 5070 de 4090 gaat verslaan.
Dat zei hij ook niet. Het punt is dat je na 4/5 jaar weer kunt upgraden naar de midrange-kaart van dat moment.

• Dennism
Ludewig schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:14:
[...]

Dat zei hij ook niet. Het punt is dat je na 4/5 jaar weer kunt upgraden naar de midrange-kaart van dat moment.
Dat lees ik hier niet in:
Maar wat nu een 4090 is, is straks een 5070
Voor mij zegt ie daar toch echt dat wat nu een 4090 is, straks vergelijkbaar is met een 5070.

• JDx
Nouja ik zei het wel half, maar daarna zeg ik dat de 4070 de prestaties van een 3080 heeft, dus beide hebben jullie gelijk. Maar inderdaad in plaats van 6/7 met een 5090 te doen, kan je ook 3/4 jaar met een kaart doen die een derde kost, je loopt alleen ietsje achter.

Maar in geval van @Albinoraptor die het nu nog red met een 1070 Ti, is dat geen probleem.

*andere post aangepast

• JDx
De meeste mensen die klagen over de 5090, de waarschijnlijke prijs en het stroomverbruik hebben zo'n kaart ook helemaal niet nodig en gaan zo'n kaart helemaal niet kopen, ga ik van uit dan.

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

jmk

Ik heb niet zoveel tijd en energie meer om te gamen maar als ik game vind ik het wel heel fijn om met alle toeters en bellen aan 100Hz te kunnen halen in de HDR modus op mijn 3440x1440 monitor. Merk dat ik dit niet kan op mijn 3070. Sommige AAA(A ;) ) games laat ik nu bewust liggen tot ik mijn nieuwe kaart heb.

Ik ben bang dat de 5080 net niet future proof is met 16GB. Wil er 4 jaar mee doen. Dus kijk nu serieus uit naar de 5090. Hopelijk valt het geluidsniveau in mijn computerkamer mee tijdens het gamen. Die paar euro extra stroom voor 5 uur gamen per week overleef ik wel.

En undervolten is een optie, mits veilig en niet te moeilijk.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• computerjunky
JDx schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:43:
De meeste mensen die klagen over de 5090, de waarschijnlijke prijs en het stroomverbruik hebben zo'n kaart ook helemaal niet nodig en gaan zo'n kaart helemaal niet kopen, ga ik van uit dan.
Gamen is een hobby. NIEMAND heeft het nodig. Maar dat betekent niet dat je iets te duur vind of te veel stroom vind gebruiken... Is de 5090 1000 euro en 275 watt koop ik hem. Voor 2k en 600 watt mogen ze hem houden. Je kan nooit genoeg prestaties hebben. Zelfs een kaart die 4x zo snel is is momenteel nog een valide upgrade.

Ik zit niet voor niets nog op 1440p. 4k geeft gewoon niet de fps die ik wil.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:14
computerjunky schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:30:
[...]

Gamen is een hobby. NIEMAND heeft het nodig. Maar dat betekent niet dat je iets te duur vind of te veel stroom vind gebruiken... Is de 5090 1000 euro en 275 watt koop ik hem. Voor 2k en 600 watt mogen ze hem houden. Je kan nooit genoeg prestaties hebben. Zelfs een kaart die 4x zo snel is is momenteel nog een valide upgrade.

Beetje off-topic misschien:
Het aparte is dat de Quadro tegenhangers (in ieder geval voorheen) zuiniger zijn dus het kan wel zou je zeggen... of heb je met gamen hogere clocks nodig die exponentieel meer vermogen vragen?
Ik vermijd de kaarten met echt hoge vermogens ook.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• Ludewig
  • Niet online
Hoger klokken kost vanaf een bepaald punt inderdaad disproportioneel veel stroom, want dan moet het voltage van de chip sterk omhoog om die hoge klok aan te kunnen.

Als je bijvoorbeeld bij een voltage van 900 Mv tot 2500 Mhz kunt gaan en bij 1000 Mv tot 2700, dan is de klok maar zo'n 8% hoger, maar het hogere voltage gaat over de hele klokrange. Het is niet alsof de kaart dan de eerste 2500 Mhz met 900 Mv doet en vervolgens de overige 200 Mhz met 1000 Mv.

Daarom tikt een over- of undervolt ook zo hard aan.

En de pro-kaarten zijn voor andere zaken geoptimaliseerd, zoals minder ruimtegebruik en minder stroomverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
Ja "vroeger" werd de chip gebruikt en geleverd op het ideale punt. Nu word er een puist stroom doorheen gejast voor minder dan 10% extra prestaties.

Ik zet hem nog gewoon lekker terug naar het ideale punt. voor mijn 6900XT is dat ds 145 watt. Helaas is het bij Nvidia niet zo makkelijk als bij AMD omdat het niet in de driver mogelijk is en je van 3rd party bagger afhankelijk ben. Mijn 6900XT draait op 2250 mhz ipv 2550 en het prestatie verlies is minimaal. hij draait op 1110mv ipv 1175 dus al met al maar een verschil van 60mv (als kan hij het voor veel games ook gewoon af met 1050mv maar bepaalde games crashen toch om 1 of andere reden.

Maar zou mooi zijn als Nvidia het profielen en overclock/underclock gebeuren ook in de driver zou inbouwen. Dat tesamen met RSR is eigenlijk de reden dat ik geen Nvidia kaart wil momenteel.

• nzall
Wie weet? Nvidia heeft in hun nieuwe app de auto OC ingebouwd die je vroeger via third party tools moest configureren. Kan zijn dat ze besluiten om ook de klassieke manuele OC in te bouwen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
computerjunky schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:30:
[...]

Ik bedoelde ook niet zozeer de mensen in dit topic, maar bij elk nieuwtje over de NVidia kaarten op de frontpage, NVidia komt met de beste commerciële kaart ever en dan omg omg 600W belachelijk dit en dat, dan denk ik, ja nou, je moet dat ding niet kopen toch? Als het al echt 600W wordt, zal me niet verbazen aangezien mijn 4070 al tegen de 200W aan zit tijdens het genereren van AI.

Ik vind 200 euro voor een telefoon al te veel, zit lekker met een 2e hands iPhone 8, maar ga dan ook niet bij elke nieuwe iPhone schreeuwen omg 1400 voor een telefoon, belachelijk. Ja ik vind het extreem duur voor een belletje en een appje, maar ik koop dat ding toch niet, nergens voor nodig, dus wat boeit het.

Dat bedoelde ik met mensen die klagen, maar dat ding toch sowieso niet kopen of nodig hebben :)

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 28-09-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ludewig schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:18:
Hoger klokken kost vanaf een bepaald punt inderdaad disproportioneel veel stroom, want dan moet het voltage van de chip sterk omhoog om die hoge klok aan te kunnen.

Als je bijvoorbeeld bij een voltage van 900 Mv tot 2500 Mhz kunt gaan en bij 1000 Mv tot 2700, dan is de klok maar zo'n 8% hoger, maar het hogere voltage gaat over de hele klokrange. Het is niet alsof de kaart dan de eerste 2500 Mhz met 900 Mv doet en vervolgens de overige 200 Mhz met 1000 Mv.

Daarom tikt een over- of undervolt ook zo hard aan.

En de pro-kaarten zijn voor andere zaken geoptimaliseerd, zoals minder ruimtegebruik en minder stroomverbruik.
GPUs hebben ook gewoon een voltage-frequency curve (en vaak ook nog met andere zaken zoals temperatuur meegenomen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Potentieel interessante analyse van HuB over de geleakte 5080 specs van Kopite7Kimi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:24
Als ik de video zo bekijk, dan verwacht ik dat de 5090 juist een hele dure kaart gaat worden, duurder dan de 4090 bij zijn introductie. En ik kan me niet voorstellen dat de 5080 dan voor de helft van de prijs van de 5090 verkocht zal worden. Als ik een gokje mag wagen:

5090 2200-2300,-
5080 1400-1500,-

Gezien de gelekte specificaties, zal de 5080 zeer waarschijnlijk minder presteren dan de 4090. Want als zelfs de 5080 even snel zal zijn als een 4090, dan zou dat betekenen dat de 5090 tot twee keer zo snel zal zijn als de 4090, gezien de specificaties (dik) twee keer zo goed zijn als die van de 5080. Dat lijkt mij niet waarschijnlijk, en zo kan de 4090 ook aardig zijn waarde blijven behouden als de nieuwe kaarten geïntroduceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Degrader schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:55:
Als ik de video zo bekijk, dan verwacht ik dat de 5090 juist een hele dure kaart gaat worden, duurder dan de 4090 bij zijn introductie. En ik kan me niet voorstellen dat de 5080 dan voor de helft van de prijs van de 5090 verkocht zal worden. Als ik een gokje mag wagen:

5090 2200-2300,-
5080 1400-1500,-

Gezien de gelekte specificaties, zal de 5080 zeer waarschijnlijk minder presteren dan de 4090. Want als zelfs de 5080 even snel zal zijn als een 4090, dan zou dat betekenen dat de 5090 tot twee keer zo snel zal zijn als de 4090, gezien de specificaties (dik) twee keer zo goed zijn als die van de 5080. Dat lijkt mij niet waarschijnlijk, en zo kan de 4090 ook aardig zijn waarde blijven behouden als de nieuwe kaarten geïntroduceerd worden.
Denk dat je aardig in de buurt zit, maar aangezien de 5090 nu al gewild is zal door schaarste de prijs denk ik nog wel boven de 2500 komen, de 5080 lift daar weer op mee, dus wie weet 1500+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Ik heb het puur over de MSRP-prijzen, de marktprijzen zullen inderdaad afhangen van de beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Als ik een gokje mag wagen:

5090 2200-2300,-
5080 1400-1500,-
Denk je echt dat ze de 5080 heel erg klein gaan maken, meer wat de 5070 zou moeten zijn, om dan zoveel te vragen? En dat nadat ze de 4080 nog in prijs moesten verlagen omdat hij niet verkocht voor 1200 dollar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Ludewig schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

Denk je echt dat ze de 5080 heel erg klein gaan maken, meer wat de 5070 zou moeten zijn, om dan zoveel te vragen? En dat nadat ze de 4080 nog in prijs moesten verlagen omdat hij niet verkocht voor 1200 dollar?
Dat zeggen de geruchten. Ik vind het ook opmerkelijk als Nvidia de 5080 dit keer zo enorm afknijpt, maar feit is wel dat het verschil tussen de 4090 vs 4080 een stuk groter is dan bij de 3090 vs 3080. Dus er is mogelijk wel een trend gaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Geruchten over de prijs kun je echt nooit geloven. Bij de hardware zijn er allerlei mensen die de hardware in handen krijgen en dus kunnen lekken. En de hardware is al vrij vroeg niet meer aan te passen.

Maar de prijs wordt pas kort voor de lancering definitief vastgesteld, en de mogelijke prijzen zijn bij een heel kleine groep bekend, waardoor de kans op lekken minimaal is. Dus je kunt er vanuit gaan dat elk gerucht over de prijs uit de dikke duim komt.

Als je geruchten volgt moet je wel een beetje kritisch na kunnen denken, want anders geloof je elk verhaal dat een beetje geloofwaardig klinkt (overigens net zoals MLID).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Ludewig schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:43:
[...]

Geruchten over de prijs kun je echt nooit geloven. Bij de hardware zijn er allerlei mensen die de hardware in handen krijgen en dus kunnen lekken. En de hardware is al vrij vroeg niet meer aan te passen.

Maar de prijs wordt pas kort voor de lancering definitief vastgesteld, en de mogelijke prijzen zijn bij een heel kleine groep bekend, waardoor de kans op lekken minimaal is. Dus je kunt er vanuit gaan dat elk gerucht over de prijs uit de dikke duim komt.

Als je geruchten volgt moet je wel een beetje kritisch na kunnen denken, want anders geloof je elk verhaal dat een beetje geloofwaardig klinkt (overigens net zoals MLID).
Je vraag was of Nvidia de 5080 echt zoveel minder snel zou maken als de 5090 en daar reageerde ik op dat dat de geruchten zijn. Ik had het dus niet over de prijzen. Daar is voor zover ik het weet nog niet iets over uitgelekt zoals je aangeeft. De prijzen die ik noemde zijn mijn eigen inschattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Je kan de prijs alleen een beetje inschatten aan de hand van de interesse, ik weet dat een bedrijf als Civitai een hele berg aan 4090's heeft draaien voor (betaalde) online generatie van afbeeldingen, maar die trekken het soms niet en dan moeten ze met verlies A100's inhuren.

Die staan te springen om alles te vervangen voor 5090's en zo waarschijnlijk nog veel meer bedrijven. Die kaart kunnen ze wel 3000 euro maken en nog zal die uitverkocht zijn de eerste weken, dat geld hebben sommige bedrijven er zo uit.

De 5080 wordt dan de eerste kaart waar gamers voor kunnen gaan, tenzij je echt geluk hebt en in de eerste seconden een 5090 kan bemachtigen ofzo. Daar kunnen ze dus ook flink veel voor vragen, ongeacht of deze nou veel langzamer zijn dan de 5090.

Wat de MSRP gaat zijn, tja daar kan NVidia van maken wat ze willen, eigenlijk niet interessant voor ons, als zeggen de de 5080 wordt 999,- euro, op enkele gelukkige mensen na zie je prijs nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
De 4090 is qua specs 70% meer dan de 4080 en in de praktijk is ie 30-35% sneller op 4K. Dit percentage neemt nog verder af op lagere resoluties, onafhankelijk van een CPU bottleneck.

Volgens de geruchten die ik zag, zou de 5080 op 4090 + 10% uitkomen. Dat lijkt me niet zo onaannemelijk. Als je dan dezelfde schaal aanhoudt als momenteel dan is de 5090 40-50% sneller dan de 5080. Ook dat is niet zo onaannemelijk.

De vraag is of je dezelfde schaal kan aanhouden want in het algemeen des te groter de GPU des te moeilijker is het om dit om te zetten in effectieve prestaties. Het kan dat ze dit hebben aangepakt bij Blackwell, want een 4090 doet het wel heel slecht qua prestaties/specs, maar dat is af te wachten.

[ Voor 6% gewijzigd door napata op 03-10-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
Volgens de geruchten die ik zag, zou de 5080 op 4090 + 10% uitkomen.
Als de gelekte specificaties kloppen voor de 5080, dan is de nieuwe GPU qua architectuur wel heel erg veel verbeterd als de 5080 10% sneller zal zijn dan de 4090. Want de 4090 heeft niet alleen veel meer CUDA-cores, maar ook een 50% grotere geheugenbus (al zal dit bij de 5080 nog wel wat gecompenseerd worden door het snellere GDDR 7-geheugen). Hoe dan ook, het blijft giswerk, ik ben in ieder geval benieuwd naar de uiteindelijke prestaties.
Het kan dat ze dit hebben aangepakt bij Blackwell, want een 4090 doet het wel heel slecht qua prestaties/specs, maar dat is af te wachten.
Dat een 4090 gemiddeld maar 35% beter presteert dan de 4080 komt met name door zijn relatief lage L2-cache van 72 MB. Die is daarmee maar 8 MB groter dan die van de 4080. Als de 4090 de volledige 96 MB zou krijgen, dan zou dat verschil nog aardig oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:29:
De 5080 wordt dan de eerste kaart waar gamers voor kunnen gaan, tenzij je echt geluk hebt en in de eerste seconden een 5090 kan bemachtigen ofzo. Daar kunnen ze dus ook flink veel voor vragen, ongeacht of deze nou veel langzamer zijn dan de 5090.
Voor de 4080 kon je hetzelfde beweren, maar de verkopen van de 4080 voor $1200 viel zo tegen dat ze de prijs moesten corrigeren naar $1000.

De gamers die een x090 kopen zijn bereid om te betalen voor het beste, maar de x080 koper zijn kritischer, anders hadden ze wel een x090 gekocht. Dus het is zeker niet zo dat die elke prijs maar betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ludewig schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Voor de 4080 kon je hetzelfde beweren, maar de verkopen van de 4080 voor $1200 viel zo tegen dat ze de prijs moesten corrigeren naar $1000.

De gamers die een x090 kopen zijn bereid om te betalen voor het beste, maar de x080 koper zijn kritischer, anders hadden ze wel een x090 gekocht. Dus het is zeker niet zo dat die elke prijs maar betalen.
Ja, maar als die 5090 gewoon niet te krijgen is, dan vallen die 5090 kopers terug naar de 5080. En dat zorgt wel weer voor een hogere prijs. Net als dat mensen met een budget van 400.000 geen huis kunnen vinden en dan maar flink overbieden op een huis van 350, terwijl mensen met een budget van 350 maar tot 360 kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Waarom zou de 5090 voor gamers opeens niet meer te krijgen zijn, terwijl de 4090 wel gewoon te krijgen was?

De tekorten zullen in principe alleen maar verminderen in de loop der tijd, want de fabrikanten schalen hun productie steeds meer op, en bedrijven worden steeds meer verzadigd.

En dan heb ik het nog niet eens over de vermoedelijk onvermijdelijke AI-crisis, want net als tijdens de dotcom-bubble wordt er gigantisch geïnvesteerd zonder een duidelijk verdienmodel. Veel van die bedrijven zullen gaan omvallen of hun investeringen flink gaan inperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ludewig schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:59:
Waarom zou de 5090 voor gamers opeens niet meer te krijgen zijn, terwijl de 4090 wel gewoon te krijgen was?

De tekorten zullen in principe alleen maar verminderen in de loop der tijd, want de fabrikanten schalen hun productie steeds meer op, en bedrijven worden steeds meer verzadigd.

En dan heb ik het nog niet eens over de vermoedelijk onvermijdelijke AI-crisis, want net als tijdens de dotcom-bubble wordt er gigantisch geïnvesteerd zonder een duidelijk verdienmodel. Veel van die bedrijven zullen gaan omvallen of hun investeringen flink gaan inperken.
Ik zeg als, ik ging door op mijn vorige bericht. Maar we gaan het zien, dit is mijn voorspelling 8)

voornamelijk vanwege de 32GB die erg dicht bij de A100 komt, al is dat een ander type kaart

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 03-10-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
NVIDIA’s Jensen Huang CES 2025 keynote confirmed for January 6: possible RTX 50 series reveal
https://videocardz.com/ne...ible-rtx-50-series-reveal

Hoop dat er dan niet veel tijd zit tussen de reveal en de release, januari duurt ook nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

jmk

Mooi compleet verhaal.

Wat zou NVIDIA leren van deze zaak voor de lancering van de 5000 serie? Misschien twee kabels die de kaart ingaan? Misschien ook een andere plek voor de connectoren zodat een '90 graden adapter' niet nodig is?
Wat ook meespeelt is de ruimte tussen de connector en de wand/glasplaat van de behuizing.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
jmk schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:32:
[YouTube: 12VHPWR is a Dumpster Fire | Investigation into Contradicting Specs & Corner Cutting]
Mooi compleet verhaal.

Wat zou NVIDIA leren van deze zaak voor de lancering van de 5000 serie? Misschien twee kabels die de kaart ingaan? Misschien ook een andere plek voor de connectoren zodat een '90 graden adapter' niet nodig is?
Wat ook meespeelt is de ruimte tussen de connector en de wand/glasplaat van de behuizing.
Een van de factoren waarom ik een 4070 had genomen en geen 4070 Super, die kon nog lekker met een 8-pin, al zal je daar niet snel last oververhitting krijgen, vind het toch een naar kabeltje.

Ik wacht ook nog steeds met het kopen van een nieuwe PSU, omdat ik graag eentje wil met de juiste native aansluiting voor de 50-serie en daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glinkedie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-07 13:11
Weet niet of hier een nieuwe topic voor geoorloofd is dus ik vraag het hier.

Accepteerd Nvidia IDeal of moet ik straks een credit card klaar hebben liggen? Ik ben van plan om 50-series te kopen, specifiek FE vanwege behuizing compatibiliteit (rare nieuwe dimensies kunnen nog roet in het eten gooien maar dat zien we dan wel). Het gaat sws al lastig worden omdat ik nog geen Nvidia Store account heb, dus het afrekenen gaat langer duren dan bij anderen. Ik ben bereid om te wachten als het niet meteen lukt. Als iemand trouwens tips heeft hoe ik toch een account kan maken van te voren dan hoor ik het graag. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Volgens mij verkoopt NBB ook founders editions en daar kan je betalen met IDeal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
Proshop is momenteel de leverancier voor de Founders Editions in Nederland en Duitsland. Of dat ze dat ook blijven weet ik niet, maar bij hen kun je in ieder geval betalen met iDeal.

[ Voor 18% gewijzigd door Degrader op 09-10-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glinkedie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-07 13:11
@Simbob @Degrader Dank! Ik kende beide webshops nog niet. Kan ik daar ook MSRP verwachten of is dat echt alleen via de Nvidia Store?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Glinkedie schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:02:
@Simbob @Degrader Dank! Ik kende beide webshops nog niet. Kan ik daar ook MSRP verwachten of is dat echt alleen via de Nvidia Store?
Voor zover ik weet gaat de FE via officiële lijnen altijd weg tegen MSRP, volgens mij moet je wel binnen 0.1 seconde je hele betaling afronden om hem niet te missen bij een release :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
bumtroll schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:04:
[...]

Geloof mij er zijn nooit genoeg chips, want nvidia heeft er geen baat bij om te weinig te hebben, de OEMS zitten constant te wachten op chips en dat er vertraging is door ddr7 die pas Q1 2025 gemaakt gaat worden, en is de 5080 al een hogere AI waarde dan de huidige 4090 dus dat die China in mag, lijkt me sterk.
Ik lees berichten dat er eind dit jaar al 5080 en 5090 in de winkels komen.
Hoe kan dat nu als de mem nog niet klaar is ?

Na ja hoe dan ook ik heb 2000€ gespaard zo als ik altijd doe.
Ik hoop dat de 5090 rond dat bedrag te koop zal zijn.
Maar 2 jaar geleden betaalde ik ook al 2400€ voor mijn
Asus strix 4090 OC dus ik verwacht weer zo iets dus ik spaar nog
ff wat door zodat ik niet voor verassingen kom te staan.
Moet die Asus strix 4090 OC ook nog verkopen natuurlijk.

Als ik die voor 1500€ kan verkopen dan heb ik 3500€ voor de Asus strix OC 5090 8)

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
mmxmmx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

...
Hoe kom je erbij dat mem nog niet klaar is?
Hier een nieuwsbericht van Samsung van juli dit jaar dat de ontwikkeling van GDDR7 is afgerond:

https://news.samsung.com/...n-of-graphics-performance

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Degrader
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Voor zover ik weet gaat de FE via officiële lijnen altijd weg tegen MSRP, volgens mij moet je wel binnen 0.1 seconde je hele betaling afronden om hem niet te missen bij een release :+
Dat je heel snel moest zijn met het afronden van je bestelling was bij NBB inderdaad het geval, maar bij ProShop wordt je bestelling gereserveerd voor een beperkte tijd van 5 of 10 minuten. Je moet dan nog wel snel de videokaart in je mandje plaatsen, maar eenmaal in je mandje kun je het dus rustig aan doen met het afronden van je bestelling. En ik denk niet dat de 5090 heel snel zal gaan aangezien ik verwacht dat de prijs dik boven de 2000 euro zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Gezien de 5090 eigenlijk een soort van dubbele 5080 wordt, verwacht ik zeker dubbele prijs.
Dus EUR 1500 voor een 5080 en EUR 3000+ voor een 5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
GarBaGe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Hoe kom je erbij dat mem nog niet klaar is?
Hier een nieuwsbericht van Samsung van juli dit jaar dat de ontwikkeling van GDDR7 is afgerond:

https://news.samsung.com/...n-of-graphics-performance
Ik lees dat net hierboven. dit las ik net hier...
--------------------------------------------
De OEMS zitten constant te wachten op chips en dat er vertraging is door ddr7 die pas Q1 2025 gemaakt gaat worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
mmxmmx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Ik lees dat net hierboven. dit las ik net hier...
--------------------------------------------
De OEMS zitten constant te wachten op chips en dat er vertraging is door ddr7 die pas Q1 2025 gemaakt gaat worden,
Dat is een reactie van 1 user, terwijl ik hier ook nog 2 nieuwsartikelen kan vinden die aangeven dat GDDR7 klaar is voor massa productie:

https://www.tomshardware....chips-showed-chips-at-gtc

https://www.tomshardware....s-of-bandwidth-per-device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
GarBaGe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Dat is een reactie van 1 user, terwijl ik hier ook nog 2 nieuwsartikelen kan vinden die aangeven dat GDDR7 klaar is voor massa productie:

https://www.tomshardware....chips-showed-chips-at-gtc

https://www.tomshardware....s-of-bandwidth-per-device
Mooi man :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Nu online
mmxmmx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Ik lees berichten dat er eind dit jaar al 5080 en 5090 in de winkels komen.
Waar lees je dat dan?
Want laatste berichten zijn dat Nvidia op 7 januari met announcement komt. Dus voor die tijd zal je niets hoeven te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
GarBaGe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:38:
Gezien de 5090 eigenlijk een soort van dubbele 5080 wordt, verwacht ik zeker dubbele prijs.
Dus EUR 1500 voor een 5080 en EUR 3000+ voor een 5090
Dat lijkt mij wel heel hoog - ik denk eerder aan 2300,-, maar het is wel zo dat Nvidia geen last heeft van concurrentie van AMD aangezien die geen 'enthusiast'-kaart op de markt gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Degrader schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Dat lijkt mij wel heel hoog - ik denk eerder aan 2300,-, maar het is wel zo dat Nvidia geen last heeft van concurrentie van AMD aangezien die geen 'enthusiast'-kaart op de markt gaan brengen.
Concurrentie of niet, het is eigenlijk belachelijk wat ervoor gevraagd wordt. Helaas zolang mensen dit eraan uitgeven zal dit blijven. Ik weet niet wat de productie kosten zijn voor deze kaart maar het gaat zeker paar keer over de kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:32
Markozv schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Concurrentie of niet, het is eigenlijk belachelijk wat ervoor gevraagd wordt. Helaas zolang mensen dit eraan uitgeven zal dit blijven. Ik weet niet wat de productie kosten zijn voor deze kaart maar het gaat zeker paar keer over de kop.
Een aardappelboer krijgt 3 tot maximaal 15 cent per kilo afhankelijk van de markt/oogst, de AH vraagt 185 cent per kilo. De kostprijs ligt rond de 12 cent. Het is heel normaal om 'te veel' te betalen. Je doet dit dagelijks bij min of meer alles dat je koopt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Het is en blijft natuurlijk een beetje wat mensen over hebben voor hun hobby (of zakelijk gebruik). En soms is dat inderdaad veel geld. De ene geeft het uit aan een game PC, de ander fietst voor de hobby en geeft een godsvermogen uit aan de racefiets (of onderdelen voor die fiets), weer aan ander is karpervisser en geeft daar duizenden euro's aan uit en zo kan je natuurlijk nog wel meer hobbies verzinnen die veel geld kosten. En dat zal inderdaad niet veranderen tot er gestemd gaat worden met de portemonnee. Iets wat natuurlijk wel al deels gaande is, met bijvoorbeeld de 4080 op gegeven moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
[...]

Ik heb ergens gelezen dat Nvidia puur voor de BoM goederen een marge zou hebben van rond de 50%. Maar ja, met die marge moeten ze natuurlijk ook de R&D betalen en de EUV machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Niemand het laatste nieuws nog gepost?

GeForce RTX 5080 rumored with 32Gbps GDDR7 memory, RTX 5070 reportedly set for CES 2025 debut

Geheugen van de 5080 sneller

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5kFhLfG.png

De 5070 mogelijk ook al gepresenteerd met 12GB en 250W (meer dan 200 en 220 van de 4070 en Super).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YG34uzg.png

https://videocardz.com/ne...ly-set-for-ces-2025-debut

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 09-10-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaffy
  • Registratie: April 2012
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

[...]

Ik weet niet wat de productie kosten zijn voor deze kaart maar het gaat zeker paar keer over de kop.
Als je die machtige 3-slots koeler er vanaf haalt, is het nóg erger. Het zijn een hoop centjes voor een stukje ielige printplaat.

https://www.techpowerup.c...0-founders-edition/4.html

Intussen wacht ik geduldig af of de 5060 mij een fijn budgetkaartje gaat brengen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
uitvoering: Samsung Odyssey Neo G95NC 57" (S57CG952NU) Zwart

Heb interesse in dit scherm. Nu kan de 4000 serie helaas dit scherm op de maximale resolutie geen 240hz weergeven. Dat kan blijkbaar alleen de 7900 XTX van AMD.

Is bekend dat de 5000 serie dit wel kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Degrader schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Ook Tom's Hardware bekrachtigt jouw, mijn en de mening van veel anderen. Wellicht onderschatten sommige mensen (en misschien vooral gamers) de impact van AI op videokaarten. In het "AI circuit" om het maar even zo te noemen maakt het mensen niets uit wat het gaat kosten, lees mensen die nu al 3K klaar hebben liggen.
And my bet is that generational pricing will increase for the RTX 5090 and 5080 — possibly a lot. $1,999 for a 5090 and $1,199 for the 5080 is probably the best we can hope for. $2,499 and $1,299 launch prices frankly wouldn't surprise me.
Tom's Hardware beschrijft het als een soort uitloper van de crypto hype, maar dan zonder extreme scalping, althans tot nu toe.
There are also plenty of indications that, despite ostensibly being "gaming" GPUs, vast numbers of RTX 4090 — and even lower tier Ada Lovelace RTX 40-series GPUs — have been put to work running AI workloads. It's an echo of the cryptocurrency mining boom, only without quite the same level of scalping and backdoor dealing.
De 4090 is al begonnen met gekke prijzen en moeilijke verkrijgbaarheid.
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC: now $1,799 at Newegg
We reviewed the Gigabyte 4090 back when the GPU launched and you could find it for $1,699. Two years later, it costs $100 more — and that's ostensibly a "sale" price, with the current MSRP being $1,919.
https://www.tomshardware....with-past-gpu-generations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
Wackmack schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:45:
uitvoering: Samsung Odyssey Neo G95NC 57" (S57CG952NU) Zwart

Heb interesse in dit scherm. Nu kan de 4000 serie helaas dit scherm op de maximale resolutie geen 240hz weergeven. Dat kan blijkbaar alleen de 7900 XTX van AMD.

Is bekend dat de 5000 serie dit wel kan?
Waarschijnlijk wel, aangezien de verwachting is dat de 5090 ook DisplayPort 2.1 support krijgt met HBR20: https://videocardz.com/ne...e-12x-2x6-power-connector

[ Voor 10% gewijzigd door Degrader op 10-10-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:26
Degrader schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:24:
[...]

Waarschijnlijk wel, aangezien de verwachting is dat de 5090 ook DisplayPort 2.1 support krijgt met HBR20: https://videocardz.com/ne...e-12x-2x6-power-connector
Dat ziet er heel goed uit! Dank dank. Nu erg benieuwd wanneer die leverbaar is in Nederland. Q1 of zou dat te optimistisch zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
Wackmack schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:44:
[...]

Dat ziet er heel goed uit! Dank dank. Nu erg benieuwd wanneer die leverbaar is in Nederland. Q1 of zou dat te optimistisch zijn?
In januari volgend jaar is de verwachting: https://www.pcgamesn.com/nvidia/geforce-rtx-5090-guide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
MLID heeft de eerste geruchten voor de prijzen van de RTX 50 kaarten gedeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxcXZKOz8LmY6Nbyse6dYVDmOdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oRfIN93WpCuwU6okKWxbfvgQ.png?f=fotoalbum_large

bron:

Wel met de kanttekening dat dit niet zozeer finale prijzen zijn, maar eerder Nvidia die hiermee wilt peilen naar reacties van consumenten en winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Wat een schreeuwerig plaatje haha, JA KIJK WIJ ZEIDEN HET AL dit is het bewijs.

Niks nieuws imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
nzall schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:11:

[Afbeelding]

bron: [YouTube: Nvidia RTX 5090 Price & RTX 5070 12GB Performance Early Leak (+ AMD 9800X3D & RX 7650 GRE Update)]

Wel met de kanttekening dat dit niet zozeer finale prijzen zijn, maar eerder Nvidia die hiermee wilt peilen naar reacties van consumenten en winkels.
Verbaast me niets dat die prijzen zo hoog liggen! Aan de ene kant is er de noodzaak aan "goedkope" GPU's (in tegenstelling tot de A100) voor ML en Generative AI en het andere is dat Nvidia bijna 90% van de GPU markt bezit, dus die vragen uiteindelijk wat ze willen wetende dat men bij AMD en Intel niet over gelijkwaardig materiaal beschikken, laat staan kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Nu online

[Afbeelding]

bron: [YouTube: Nvidia RTX 5090 Price & RTX 5070 12GB Performance Early Leak (+ AMD 9800X3D & RX 7650 GRE Update)]

De prijzen vind ik niet zo interessant, het meest interessante (als het waar is) is dat de 5070 vergelijkbaar is met de 4070Ti, dat zou dan een hele kleine perfomance toename zijn. Waar normaliter een 70-serie vergelijkbaar is met minimaal de 80 serie van de vorige serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
12Gb op een 5070 _O-
Wat een grapjassen zijn het toch. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Albinoraptor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:08:
12Gb op een 5070 _O-
600 USD voor een GPU met maar 12 GB VRAM is echt een sof... En de kans is groot dat de 5060 nog altijd maar 8 GB VRAM zal hebben. en gebaseerd op deze prijzen zal de 5060 waarschijnlijk ook nog steeds rond de 300 EUR kosten, met dan een paar rotzooi kaarten ertussen om de prijs om te drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

[Afbeelding]

Jammer dat het MLID is, kunnen er we eigenlijk nog niets mee, aangezien die kerel niet al te lang geleden betrapt is op het zelf fabriceren van zijn eigen 'sources' en dus ook de informatie op zijn slides. Wordt dus weer afwachten tot minimaal enkele betrouwbare leakers dit bevestigen. Maar ik zou er weinig vreemd van op kijken als dit ballpark klopt, maar daar lijkt MLID ook op in te zetten, immers is zijn bandbreedte weer zo breed dat 'raak schieten' met deze waardes niet heel lastig is vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Albinoraptor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:08:
12Gb op een 5070 _O-
Ben het niet volledig met nVidia eens, maar ik snap ook wel waarom hun niet de vram zomaar omhoog willen gooien

https://www.nvidia.com/en...m-video-memory-explained/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Nvidia gebruikt daar absurde redenen zoals "de 40 series heeft betere raytracing en DLSS3", wat beide juist MEER VRAM nodig heeft. Klinkt als een overheid die kritiek op het aantal regeltjes pareert met nog meer regeltjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Dit is natuurlijk uit eigen belang, zodat de refreshes met 1.5x zo veel VRAM ook nog fatsoenlijk verkopen.

De 5070 lijkt me ook niet echt een interessante kaart als je nu al 12GB of meer hebt. Jammer wel voor diegene die dat niet hebben dat de 40-serie ook niet echt lijkt te zakken in prijs als alternatief.

[ Voor 48% gewijzigd door JDx op 10-10-2024 15:32 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 37 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.