Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-03 04:14
Ludewig schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:55:
[...]

Dat zou vereisen dat ze de GB202-chip in de 5080 gaan stoppen en dan afknijpen tot 320 bit. Want ze gaan echt geen aparte 320 bit chip maken.

Ik geloof er echt niks van dat ze dat gaan doen, want:
- Die chips zijn met zo'n 600 mm2 heel erg duur, zeker met de laatste procesnodes van TSMC
- De yields bij TSMC zijn te goed om een (normaliter) populaire kaart als de x080 te verkopen met zo'n dure chip

Ik verwacht:
5090 24 GB
5080 16 GB
5070 12/16 GB
5060 Ti 12/16 GB
5060 12/16 GB
5050 6/8/12 GB
Dit is inmiddels te laag.
5090 28 GB met 448-bit bus
5080 -> 16/24 GB met een 256-bit bus
5070 -> 12/18 GB met een 192-bit bus
5060 -> 8/12 GB met een 128-bit bus.
6GB niet echt meer een optie.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Logan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:23:
Totaal geen enkele nieuws in Nvidia keynotes over de RTX 5XXX series, wat teleurgesteld 😞
Ja, ik ben bang dat als we al RTX 50xx (of RX 80xx) kaarten krijgen, het er heel weinig zullen zijn, met een flink prijskaartje. Nvidia heeft nog wel een stapel RTX 40xx om te verkopen (en AMD RX 70xx).

Dan is er nog Intel met Battlemage, maar ook zij richten zich eerst op de laptop markt met Lunar Lake voordat er discrete GPUs zullen komen, en welke board partner wil er nog samenwerken met Intel? En ook Intel probeert hun "AI" compute te verkopen voordat ze denken aan gamers.

In tegenstelling tot crypto, gaat AI nog wel even duren, en is het wel een bubble, maar geen hype. Dat kan een permanente productie verlaging betekenen voor videokaarten, en aanzienlijke stagnatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sunsmountain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 02:34:
[...]
Maar het probleem met MLID is dat hij zijn voorspellingen altijd geeft als: $800-1400, een enorm bereik. Altijd goed. Nooit fout. Ja maar dat kan mijn oma ook voorspellen.
Hij maakt echt wel flink wat foute voorspellingen, maar dan verwijderd hij die video's gewoon, of kletst hij eroverheen. Zijn bronnen lijken ook nauwelijks meer dan wat publieke accounts van andere leakers die we ook zelf kunnen zien, plus wat secundaire bronnen bij retailers.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
sunsmountain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 02:42:
[...]
Dit is inmiddels te laag.
5090 28 GB met 448-bit bus
5080 -> 16/24 GB met een 256-bit bus
5070 -> 12/18 GB met een 192-bit bus
5060 -> 8/12 GB met een 128-bit bus.
6GB niet echt meer een optie.
Ja, mijn voorspelling was toen we nog dachten dat het een 384 bit bus zou zijn. Maar dat jij de optie open houdt voor 3GB chips klopt niet. Die komen nu echt niet.

En Nvidia verkoopt nu vrolijk de AD107-chip met een afgeknepen bus en 6 GB in laptops, dus het zou mij niet verbazen als de 5050 in laptops ook weer 6 GB krijgt.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
Ludewig schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Zoals verwacht blijft Nvidia de klanten oplichten door in de laptops een 4080-chip te verkopen als een 4090, een 4070-chip als een 4080, etc. Dus dan zijn deze geheugen-hoeveelheden precies wat we al konden verwachten.

Pas wanneer de 3GB chips uitkomen kunnen we bij Nvidia zowel op de desktop en laptop verwachten dat we (op z'n best) 50% extra geheugen krijgen.
Die 4090 past ook never in een laptop

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:44
sunsmountain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 02:34:
[...]

Ik denk wel dat MLID met industrie bronnen praat, maar ik vind een 4080 Super $999 voorspelling niet knap. Een nauwkeurige 4080 $1199 voorspelling, dat zou pas knap zijn. Maar het probleem met MLID is dat hij zijn voorspellingen altijd geeft als: $800-1400, een enorm bereik. Altijd goed. Nooit fout. Ja maar dat kan mijn oma ook voorspellen.
Ik zou daar MLID niet meer vanuit gaan, MLID is daar laatst keihard nat op gegaan toen een paar industrie insiders / leakers eens zijn gaan checken hoe goed MLID zijn brononderzoek doet. De uitkomst was niet best, niet alleen werd MLID voor de gek gehouden, toen dat uitkwam ging hij ook nog eens double down op sources waarvan bewezen is dat het gewoon verzonnen was.

Zie ook deze post van mij van destijds met een uiteenzetting: Dennism in "Intel Nieuwsdiscussietopic - Deel 2"

Heel basaal, alles wat MLID 'lekt' (of uit zijn duim zuigt) kan niet echt serieus genomen worden tenzij onafhankelijk gevalideert via andere bronnen (die dus niet MLID zijn leak napraten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Ik zou daar MLID niet meer vanuit gaan, MLID is daar laatst keihard nat op gegaan toen een paar industrie insiders / leakers eens zijn gaan checken hoe goed MLID zijn brononderzoek doet. De uitkomst was niet best, niet alleen werd MLID voor de gek gehouden, toen dat uitkwam ging hij ook nog eens double down op sources waarvan bewezen is dat het gewoon verzonnen was.

Zie ook deze post van mij van destijds met een uiteenzetting: Dennism in "Intel Nieuwsdiscussietopic - Deel 2"

Heel basaal, alles wat MLID 'lekt' (of uit zijn duim zuigt) kan niet echt serieus genomen worden tenzij onafhankelijk gevalideert via andere bronnen (die dus niet MLID zijn leak napraten).
Ik wacht ook altijd op concreet nieuws

Maar de rumours zijn wel leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:42:
[...]
Die 4090 past ook never in een laptop
Klopt, maar dan moet je als Nvidia ook niet doen alsof je mensen een 4090 verkoopt in hun laptop, wanneer het eigenlijk een 4080 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Ja, mijn voorspelling was toen we nog dachten dat het een 384 bit bus zou zijn. Maar dat jij de optie open houdt voor 3GB chips klopt niet. Die komen nu echt niet.

En Nvidia verkoopt nu vrolijk de AD107-chip met een afgeknepen bus en 6 GB in laptops, dus het zou mij niet verbazen als de 5050 in laptops ook weer 6 GB krijgt.
Nu niet, maar tegen de tijd dat de RTX 5070 uitkomt, dus ergens H1 2025, wel 3GB DDR7 chips.

Als het om laptops gaat, dan ben ik het met 6GB eens. Voor losse kaarten hoop ik dat er geen enkele sub 8 GB kaart meer bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:28
sunsmountain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Nu niet, maar tegen de tijd dat de RTX 5070 uitkomt, dus ergens H1 2025, wel 3GB DDR7 chips.

Als het om laptops gaat, dan ben ik het met 6GB eens. Voor losse kaarten hoop ik dat er geen enkele sub 8 GB kaart meer bijkomt.
Ik vrees dat er nog een 5060 met 8 GB VRAM aankomt...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:52:
[...]

MLID (Tom) is geen insider, toch vind ik het wel vermakelijk om naar hem te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
nzall schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:02:
[...]

Ik vrees dat er nog een 5060 met 8 GB VRAM aankomt...
8GB vind ik nog ok, sub 8 dus beneden de 8 niet. Tenzij laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:03:
[...]

MLID (Tom) is geen insider, toch vind ik het wel vermakelijk om naar hem te kijken.
Vermakelijk wel soms inderdaad, daarvoor volg ik ook sommige van zijn content nog. Maar je kan er gezien zijn recente trackrecord dus niet vanuit gaan dat iets dat hij quote van een source noemt daadwerkelijk ook van een bron komt en niet van bijvoorbeeld iemand die hem voor de gek aan het houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
sunsmountain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:01:
[...]
Dat vind ik nogal optimistisch. Het enige dat de roadmap van Micron bijvoorbeeld vermeld is dat ze beginnen met 2 GB chips en rond Q3 2026 volledig overstappen op 3 GB chips. Daarvoor introduceren ze ergens de 3 GB chips, maar dat kan dus net zo goed nog 2 jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Dat vind ik nogal optimistisch. Het enige dat de roadmap van Micron bijvoorbeeld vermeld is dat ze beginnen met 2 GB chips en rond Q3 2026 volledig overstappen op 3 GB chips. Daarvoor introduceren ze ergens de 3 GB chips, maar dat kan dus net zo goed nog 2 jaar duren.
Dat zou kunnen, de 5090 en 5080 hoeven de 3GB niet te gebruiken.

Ik had ook meer bezwaar tegen het vermelden van 12/16 GB voor dezelfde kaart (in het algemeen). Misschien bedoelde je dezelfde chip dan prima, er kan nog gesneden worden, maar voor dezelfde kaart kan er alleen nog maar clam shell gedaan worden of 2GB modules vervangen door de nieuwe 3GB (op enig moment). Dus 12/18 of 12/24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
fwiw:

Possible specifications of the various NVIDIA GeForce "Blackwell" gaming GPUs were leaked to the web by Kopite7kimi, a reliable source with NVIDIA leaks.

Possible Specs of NVIDIA GeForce "Blackwell" GPU Lineup Leaked

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSpxkNFPPjbHLzV45GcrPhmwSUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FFJ84xfErMkgFhhOlt9IRCY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwMzZ4nNfyY3ZuEqS99bLqBanlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CQLFRTLIaGTQVWUrrnPNlzCt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 130% gewijzigd door Help!!!! op 11-06-2024 12:40 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Help!!!! schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:35:
fwiw:

Possible specifications of the various NVIDIA GeForce "Blackwell" gaming GPUs were leaked to the web by Kopite7kimi, a reliable source with NVIDIA leaks.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Puur vanuit mijn "ALUs = motortjes = performance" vereenvoudiging, zou dit teleurstellend zijn.

De nieuwe Blackwell SMs zullen echter een redesign zijn van de huidige. We weten dat Apple in hun M3 GPU al de register caches flexibel hebben gemaakt met "dynamic caching", met een stuk betere utilisatie tot gevolg:

https://www.digitaltrends...ynamic-caching-explained/

Dit kan de SMs natuurlijk wel wat groter hebben gemaakt, waardoor er minder passen in dezelfde chipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandasniper91
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-04 21:30
OMD schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:35:
[...]

Dat werkt niet zo.

Als een bedrijf de kans heeft om een concurrent compleet te vermorzelen zullen ze dat altijd doen.

De techniek gaat gewoon niet zo hard meer tegenwoordig.
eh als ze 70-80% van de markt hebben liggen ze niet meer zo wakker van de concurrentie en liggen ze meer wakker van winst maximalisatie en kijken waarop ze kunnen besparen op hun producten. Dat gaat veel meer geld gaat opleveren dan nog een paar procentjes meer van de markt te veroveren.

Ook hun focus ligt zoveel meer op andere zaken nu. Gezien gaming gpu's nog maar 1/6 van hun omzet vormt en dat aandeel is aan het krimpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:54

OMD

pandasniper91 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:46:
[...]

eh als ze 70-80% van de markt hebben liggen ze niet meer zo wakker van de concurrentie en liggen ze meer wakker van winst maximalisatie en kijken waarop ze kunnen besparen op hun producten. Dat gaat veel meer geld gaat opleveren dan nog een paar procentjes meer van de markt te veroveren.

Ook hun focus ligt zoveel meer op andere zaken nu. Gezien gaming gpu's nog maar 1/6 van hun omzet vormt en dat aandeel is aan het krimpen
Als een bedrijf niet innoveert en niets spendeert aan development ga je achter lopen. Zie bijvoorbeeld Intel en amd de laatste jaren.

Intel voelde zich ook safe and sound met hun positie een aantal jaar terug en heeft geen grote innovaties meer gedaan (op gebied van snelheids sprongen e-cores en p-cores daar gelaten) en zijn hopeloos ingehaald door de concurrentie.

Wanneer je aan de top staat in een markt zoals dit zal je extra hard moeten innoveren en werken. Tesla bijvoorbeeld VS Chinese auto’s etc.
Tesla was de onbetwiste leider maar nu niet meer.

Meer winst = meer research = concurrentie verder op achterstand zetten.

Wellicht zit ik fout hoor maar dit is hoe ik het zie.

[ Voor 3% gewijzigd door OMD op 11-06-2024 18:03 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
OMD schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:01:
[...]
Intel voelde zich ook safe and sound met hun positie een aantal jaar terug
Ik betwijfel of Jensen dat zo ziet, want ik vind het opvallend dat hij AMD nauwelijks wat gunt. Als Lisa Su een keynote heeft tijdens bijvoorbeeld Computex, dan houdt hij gewoon vrolijk zijn eigen niet-officiële keynote de dag ervoor. Hij zorgt ook altijd ervoor dat hij nieuwe producten eerder presenteert.

Het is op het kinderachtige af, maar Jensen heeft wel een mentaliteit waar hij volgens mij nooit de voet van het gas af haalt. In interviews heb ik ook gehoord dat eigenlijk heel Nvidia afhankelijk is van het micromanagen van Jensen, dus totdat Jensen doodgestoken wordt op de night market in Taiwan*, kan de concurrentie volgens mij niet verwachten dat Nvidia het een tijdje laat lopen.

* Volgens Jensen is hij al een keer per ongeluk in zijn gezicht gestoken op zo'n markt. Hij heeft 1 of andere rare relatie met die markten, waar hij ook elke keer heen gaat als hij in Taiwan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:54

OMD

Ludewig schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Ik betwijfel of Jensen dat zo ziet, want ik vind het opvallend dat hij AMD nauwelijks wat gunt. Als Lisa Su een keynote heeft tijdens bijvoorbeeld Computex, dan houdt hij gewoon vrolijk zijn eigen niet-officiële keynote de dag ervoor. Hij zorgt ook altijd ervoor dat hij nieuwe producten eerder presenteert.

Het is op het kinderachtige af, maar Jensen heeft wel een mentaliteit waar hij volgens mij nooit de voet van het gas af haalt. In interviews heb ik ook gehoord dat eigenlijk heel Nvidia afhankelijk is van het micromanagen van Jensen, dus totdat Jensen doodgestoken wordt op de night market in Taiwan*, kan de concurrentie volgens mij niet verwachten dat Nvidia het een tijdje laat lopen.

* Volgens Jensen is hij al een keer per ongeluk in zijn gezicht gestoken op zo'n markt. Hij heeft 1 of andere rare relatie met die markten, waar hij ook elke keer heen gaat als hij in Taiwan is.
Jensen is een nare snuiter. Keer op keer heeft hij dat laten zien afgelopen jaren.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
OMD schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Als een bedrijf niet innoveert en niets spendeert aan development ga je achter lopen. Zie bijvoorbeeld Intel en amd de laatste jaren.

Intel voelde zich ook safe and sound met hun positie een aantal jaar terug en heeft geen grote innovaties meer gedaan (op gebied van snelheids sprongen e-cores en p-cores daar gelaten) en zijn hopeloos ingehaald door de concurrentie.

Wanneer je aan de top staat in een markt zoals dit zal je extra hard moeten innoveren en werken. Tesla bijvoorbeeld VS Chinese auto’s etc.
Tesla was de onbetwiste leider maar nu niet meer.

Meer winst = meer research = concurrentie verder op achterstand zetten.

Wellicht zit ik fout hoor maar dit is hoe ik het zie.
Intel heeft de laatste tijd aardig geïnvesteerd in "fabs", maar de verbetering in de designs laat nog op zich wachten. Lunar Lake is leuk voor extreem low power laptops, maar gaat het niet winnen van Strix Point. 14th gen is gewoon een re-hash van 13th gen, wat op zijn beurt weinig heeft verbeterd t.o.v. 12th gen Alder Lake. Alder Lake gaf gelukkig goede game prestaties (zij het met wat meer stroomverbruik en sneller benodigd geheugen).

Arrow Lake 15th gen zal echt een homerun moeten worden, anders blijft AMD top of mind in: client, zelfbouw, laptops, OEMs en in data center zwaait AMD met Epyc ook een tijdje met de scepter. Intel leunt nog steeds op historisch meer markt aandeel.

Sommige mensen doen alsof AMD "vermorzeld" wordt door Nvidia vanwege John Peddie Research of Steam Survey, maar bedenk:
  • Alle Playstation 5 en Xbox X S chips zijn AMD RDNA2
  • Je hebt het over 1 afdeling van AMD (Radeon), tegenover een geheel bedrijf (Nvidia)
Dus probeer het wel een beetje perspectief te houden. Desktop graphics / PC gamers was voor de meeste mensen gewoon niet zo'n heel erg interessante markt, en eentje die al sinds 2007 langzaam aan het dalen is. Als er iets voorbij komt als crypto of AI, mag je blij zijn dat je ueberhaupt nog iets krijgt aan discrete GPU's als gamer.

@Ludewig
Jensen heeft diep respect voor Lisa Su.
Hij is 1 keer gestoken op de vismarkt toen hij jong was, daar heeft hij 1 litteken van.
Hij stuurt 60 executives aan. Ja dat is veel, en een persoonlijke keuze. Je kan ook zeggen dat hij 60 back-ups heeft.
Nvidia zal nog steeds zeer competitief zijn zonder hem, de leiding van het bedrijf bestaat uit commercieel gedreven mensen.
bron: YouTube: A conversation with NVIDIA’s Jensen Huang

Bij AMD bestaat de leiding meer uit ingenieurs, die zijn een stuk rustiger en meer berekenend. Er blijft genoeg 2e viool over, zoals dat altijd zo is geweest in hardware, en altijd zo zal blijven. Daarom bestaat AMD met Intel al sinds de jaren 70.

Ik verwacht van alle 3 nog steeds dit jaar nieuwe GPU's (ondanks sommige geruchten). Maar in lage, dure aantallen, met wederom gouden tijden voor scalpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Wat die scalpers betreft zal het denk ik wel meevallen. Scalpers hebben korte tijd geprobeerd om aan de start van de RTX 40 en RX 7000 series te scalpen, maar er was snel genoeg voorraad van de kaarten dat scalpers niet op konden tegen echte winkels, die kaarten konden blijven aanbieden tegen de adviesprijs en vooral alle voordelen die horen bij het kopen bij een winkel, zoals dienst na verkoop, garantie, WKOA, en zo voort. Sterker nog: omdat Nvidia de prijzen aanvankelijk zo hoog had ingesteld, verkochten de meeste winkels zelfs 10% onder de adviesprijs...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Scalpen werkte toen de vraag veel hoger was dan het aanbod door de miningboom en ook nog kort na de lancering in de tijd toen Nvidia de prijzen relatief laag maakte aan het begin van de generatie, maar die daarna constant hield. Tegenwoordig steekt Nvidia de prijzen zo hoog in dat er nauwelijks nog gescalped kan worden.

Aan de andere kant kun je tegenwoordig met vrij weinig risico scalpen, vanwege de 'koop op afstand'-wetten, waarbij kopers de kaart gewoon weer kunnen terugsturen als niemand de scalper-prijzen wl betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Help!!!! schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:35:
fwiw:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 6144 van de GB206 is wel heel raar ten opzichte van de rest. Ze gaan uit van 256 cores per TPC, maar bij de 206 het opeens een onwaarschijnlijke 341,3 per stuk. (205: 5 GPC x 5 TPC per GPC x 256= 25x256=6400)

De 206 zou dan zijn: 3x6x256=18x256= 4608.

Lager dan 256 TPC per core kan nog, dat is uitschakelen, maar meer is toch echt een andere indeling ten opzichte van alle andere en dus een heel nieuw design.

En dat voor een low-end kaart? Niet erg waarschijnlijk.

Je komt alleen op 6144 met 256 TOC per core als je 24 cores hebt. En dat is wel bijzonder dicht bij 25. Dat zou dan 4x6 worden. Maar zoals aangegeven niet erg waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
4608 is ook veel logischer als je kijkt naar de line-up, want anders heb je de GB205 en 206 heel dicht bij elkaar met 6400 en 6144 shaders, en dan een groot gat naar de de 2560 shaders van de 207.

Maar dit lijkt gewoon een rekenfout van techpowerup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
TPU: SK Hynix Targets Q1 2025 for GDDR7 Memory Mass Production

via

Anandtech: SK hynix: GDDR7 Mass Production To Start in Q1'2025

fwiw:
"As far as SK hynix's floor booth at Computex 2024 is concerned, the company had GDDR7 chips on display along with a table essentially summarizing the company's roadmap.
For now, SK hynix is planning on both 16Gbit and 24Gbit chips, with data transfer rates of up to 40 GT/s.

Though when SK hynix intends to launch their higher-end configurations remains to be seen.

Both of the company's rivals are starting out with 16Gbit chips running at 32 GT/sec, so being the first to get a faster/larger chip out would be a feather in SK hynix's cap."

[ Voor 77% gewijzigd door Help!!!! op 12-06-2024 11:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Nog steeds alleen maar plannen voor 16 Gb chips. En met een volumeproductie die ze nog moeten opstarten, is het logisch dat de nieuwe kaarten niet al te snel kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:03:
Scalpen werkte toen de vraag veel hoger was dan het aanbod door de miningboom en ook nog kort na de lancering in de tijd toen Nvidia de prijzen relatief laag maakte aan het begin van de generatie, maar die daarna constant hield. Tegenwoordig steekt Nvidia de prijzen zo hoog in dat er nauwelijks nog gescalped kan worden.

Aan de andere kant kun je tegenwoordig met vrij weinig risico scalpen, vanwege de 'koop op afstand'-wetten, waarbij kopers de kaart gewoon weer kunnen terugsturen als niemand de scalper-prijzen wl betalen.
Toch nog een voordeel van hoge Nvidia prijzen.. geen scalpers.

Ik ben alleen bang dat we het dit jaar weer over vaporware gaan hebben. Minimale wafer afname bij TSMC om wafers te krijgen voor een product / design, om zoveel mogelijk AI chips te kunnen bakken.

En dan gaan scalpers het weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
We moeten nog maar zien wat ze gaan doen:
- Vroeg presenteren, maar echte beschikbaarheid (met voldoende volume) pas veel later
- Laat presenteren, met beschikbaarheid er kort na met voldoende volume
- Vroeg of laat presenteren, met beschikbaarheid er kort na, maar heel weinig volume

Er zijn vooralsnog geen eenduidige geruchten en sowieso is het vrij makkelijk voor Nvidia om zoiets aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:54

Winkiller

De Mopperpot

sunsmountain schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 02:02:
[...]
En dan gaan scalpers het weer proberen.
Bij deze de oproep om niet te kopen van de scalpers, gewoon wachten tot voldoende voorraad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Kans is groot dat de prijzen sowieso hoger gaan zijn dan mensen aanvaardbaar vinden. Dat was met de eerste golf van RTX 40 kaarten ook het geval. De enige kaart die in vergelijking met de generatie ervoor meer FPS kreeg per euro is de 4090...

Zelfs als alle kaarten van deze generatie dezelfde prijs krijgen van de vergelijkbare kaart in de 40 series zal het voor veel mensen nog steed problematisch hoge prijzen zijn vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:02
nzall schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:21:
Zelfs als alle kaarten van deze generatie dezelfde prijs krijgen van de vergelijkbare kaart in de 40 series zal het voor veel mensen nog steed problematisch hoge prijzen zijn vrees ik...
Word weer tijd dat PC gamen voor de elite's is en de plebs moeten maar genoeg nemen met console gamen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@nzall

Ik verwacht dat de prijzen voor de 5080 en lager hetzelfde blijven omdat ze op hetzelfde productieproces blijven. Ik schat zo in dat de productiekosten ook vrijwel hetzelfde blijven.

Alleen de 5090 zie ik wel naar de $2000 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 19:14
Bredere bus, meer transistors en sneller (stuk duurder) geheugen. Ik verwacht de 5080 minimaal op de prijs van de 4080 (dus duurder dan de 4080 super).

De 5090 wordt een beest met een beest van een prijs: 2500 euro.

Tot zover mijn glazen bol.

Ohja, en ze kunnen nog zo vaak roepen dat Amd met een circa 500 dollar kaart komt: XT/XTX prestaties, wat zuiniger en betere Raytracing verwacht ik een begin prijs van zeker 850 (euro).

Mijn xtx was 1350 euro terwijl de 4080 1500 euro was helemaal in het begin. Dus ik verwacht zeker geen cadeautjes.... Waarom zouden ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Met die prijzen gaan ze weinig verkopen, zoals ook al het geval was met de 4080. Dus daarom zie ik ze de prijs niet verhogen van dergelijke kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 22-04 18:39

SG

SG surft naar info hardewaren

Het werkt deels zo. De natuurkunde van dieshrinks
Riva128 naar TNT naat GTX285 GTX580 GTX1080 RTX2080. Zie je de natuurkundige trend dat.
Zelfde diesize hogere klok ceiling meer vermogen meer transistoren meer performance.
Gelijke vermogen meer performance
Bij gelijke performance zuiniger.

3NE zal goed zijn voor mobiel als AMD goedkopere nodes gebruikt hebben ze voor mobile dgpu dus rendement nadeel en prijs voordeel.

Als je de grens trek bij 250 tot 300 wat dan RTX 2 op hoge tier uit RTX3 lagere tier en RTX4 nog lager RTX5 nog lager maar zelfde vermogen toch meer performance. Mits er dieshrink is toegepast

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Blackwell krijgt geen die shrink, hoogstens een verder geoptimaliseerd proces in de N5-familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Vraag is natuurlijk wel of ze dat weinig verkopen erg vinden, als ze met wafers blijven zitten wel. Maar als ze marktaandeel kunnen behouden of zelfs wat verliezen weer, terwijl ze de wafer supply zo kunnen plannen dat het meeste dat ze verkopen in nog duurdere producten met nog meer marge kan, zie ik niet in waarom ze dat niet zouden doen.

Verder inderdaad geen nieuwe klasse qua node, hooguit een soort van Intel + achtige verfijning voor zover ik begrijp. Of de kaarten dus goedkoper gaan worden vraag ik me wel af, Nvidia is immers geen fan van interen op de marges. Dus als GDDR7 duurder is dan GDDR6(X) en de chips worden niet (significant) kleiner voor zie ik ook geen significante prijs verlagingen, hooguit een status quo op zijn best.

Maar als dan de 5090 die wel significant groter wordt, zou ik daar in ieder geval zeker een prijsstijging verwachten, of dat ze er weer voor kiezen de rest van de stack duurder te maken om zo de 5090 op 'pijl' te kunnen houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennism op 14-06-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De 'oude' process nodes worden normaliter langzaam goedkoper doordat de machines steeds verder afgeschreven worden, ze hogere yields halen, ze meer wafers per uur er doorheen jassen, etc. Dus mijn inschatting is dat ze iets minder gaan betalen voor de process node en iets meer voor het geheugen (vergeet niet dat GDDR6X al een dure geheugensoort was), dus netto schat ik dat de productiekosten vrijwel hetzelfde blijven.

Misschien zelfs lager, want naar verluid betaalde Nvidia destijds de hoofdprijs voor de TSMC-capaciteit omdat ze die net aan het eind van de mining-boom inkochten. Nu hebben we weliswaar de AI-boom, maar dat lijkt meer beperkt te worden door de CoWoS-packaging en HBM-capaciteit, niet zozeer capaciteit op N5. EnCoWoS en HBM worden niet gebruikt voor de gaming-chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Iets dat ik me eigeniljk afvraag: welke chip denken jullie dat de 5070 Ti op gebaseerd zal zijn? Want als die gebaseerd is op de GB203 chip, dan zal die 16 GB VRAM hebben, maar als die gebaseerd is op de GB205, dan heeft die waarschijnlijk maar 12 GB VRAM. En ik hoopte op een GPU van 16 GB als mijn volgende upgrade, maar vermoedelijk zou de 5080 daarvoor te duur zijn. Mocht de 5070 Ti ook 16 GB VRAM hebben, dan zou dat wel eens de interessantste koop van die generatie kunnen zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mijn verwachting is dat de Super's model gaan staan voor Blackwell en dat ze dus een GB203 gaan gebruiken voor de 5070 Ti. Het was altijd al vrij kansloos om $799 te vragen voor een 12 GB kaart.

Zelfs met 16 GB blijft een kwart hogere prijs een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
nzall schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:44:
Iets dat ik me eigeniljk afvraag: welke chip denken jullie dat de 5070 Ti op gebaseerd zal zijn? Want als die gebaseerd is op de GB203 chip, dan zal die 16 GB VRAM hebben, maar als die gebaseerd is op de GB205, dan heeft die waarschijnlijk maar 12 GB VRAM. En ik hoopte op een GPU van 16 GB als mijn volgende upgrade, maar vermoedelijk zou de 5080 daarvoor te duur zijn. Mocht de 5070 Ti ook 16 GB VRAM hebben, dan zou dat wel eens de interessantste koop van die generatie kunnen zijn voor mij.
Er komt wel een Blackwell Ultra versie 2025, Vera Rubin staat momenteel voor 2026. Dus waarschijnlijk krijg je Super versies net als met de RTX 40xx inderdaad.

Het is wel opvallend hoe moeilijk Nvidia doet over 16 GB:
- 4060 Ti is PCI express x8
- 4070 Ti Super is $799 / vanaf €840 nieuw verkrijgbaar

Ter vergelijking:
- Radeon 6800+, 7800+, 7600XT, allemaal 16 GB+ met PCI express x16 vanaf €345 nieuw verkrijgbaar.
- Intel Arc A770 vanaf €332 , niet dat iemand deze wil maar toch.

Ik hoop dat ze met de RTX 50xx serie iets scheutiger doen met VRAM, maar waarschijnlijk niet gegeven deze chips: als ze de SMs al zoveel mogelijk kortwieken (vermoedelijk omdat ze beter zijn) en 3GB GDDR7 nog even op zich laat wachten, heb je het gewoon weer over:

GB203 16GB voor $999+
GB205 en lager krijgen waarschijnlijk geen 16GB (misschien wel 18GB met de Super versies, volgend jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ja, het is een beetje triestig gesteld met de VRAM bij Nvidia. en dat gaat niet direct verbeteren vrees ik ook. Misschien dat de 5070 Ti met 16 GB zal uitkomen en dan rond de prijs van de 4070 Ti komt, dus rond 800 USD/850 EUR, maar dat is nog altijd een pak geld. Ondertussen heeft AMD kaarten die 300 EUR goedkoper zijn en WEL 16 GB VRAM hebben. Dus dan moeten we inderdaad opnieuw hopen dat Nvidia een refresh op de markt zal brengen met betere VRAM, maar dan zal het denk ik erg afhangen van hoeveel de kaarten zullen verkopen.

Mijn plan momenteel is om de RTX 50 gewoon over te slaan en iets te kopen in de 60 of 70 generatie in de hoop dat het die generaties in verhouding beter gesteld is. Maar dat zal in grote mate afhangen van hoe de performance van Unreal Engine 5 zal evolueren in de toekomst op de 4070, want momenteel haalt die in geen enkele UE5 game meer dan 50 FPS. Als dat zo zal blijven met de volgende lichting UE5 games, dan zal ik misschien toch in de RTX 50 series moeten upgraden. En ik kijk daar eerlijk gezegd niet zo naar uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
nzall schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:55:
Ja, het is een beetje triestig gesteld met de VRAM bij Nvidia. en dat gaat niet direct verbeteren vrees ik ook. Misschien dat de 5070 Ti met 16 GB zal uitkomen en dan rond de prijs van de 4070 Ti komt, dus rond 800 USD/850 EUR, maar dat is nog altijd een pak geld. Ondertussen heeft AMD kaarten die 300 EUR goedkoper zijn en WEL 16 GB VRAM hebben. Dus dan moeten we inderdaad opnieuw hopen dat Nvidia een refresh op de markt zal brengen met betere VRAM, maar dan zal het denk ik erg afhangen van hoeveel de kaarten zullen verkopen.
Maar dat is nu juist een beetje het 'probleem' in de markt. Schijnbaar overweeg je AMD niet eens, en ik lees je post een beetje alsof je hoopt dat AMD het vuurtje een beetje opstookt, zodat Nvidia de klant wat meer moet geven, en dat je dan alsnog Nvidia koopt.

Een groot deel van de markt lijkt zo te denken en dus zie je Nvidia een 88% marktaandeel hebben het laatste kwartaal. Te weinig mensen die stemmen met de portemonnee. En ergens is dat ook wel logisch, maar zolang dat door blijft gaan zal de markt vermoed ik niet ingrijpend veranderen. Mensen moeten gewoon stemmen met de portomonee als ze verandering willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
nzall schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:55:

Mijn plan momenteel is om de RTX 50 gewoon over te slaan en iets te kopen in de 60 of 70 generatie in de hoop dat het die generaties in verhouding beter gesteld is. Maar dat zal in grote mate afhangen van hoe de performance van Unreal Engine 5 zal evolueren in de toekomst op de 4070, want momenteel haalt die in geen enkele UE5 game meer dan 50 FPS. Als dat zo zal blijven met de volgende lichting UE5 games, dan zal ik misschien toch in de RTX 50 series moeten upgraden. En ik kijk daar eerlijk gezegd niet zo naar uit...
Wat is het doel van je upgrade? Meer FPS hebben is in de meeste games van je game library niet echt merkbaar. Maar path tracing bijvoorbeeld wel. Ik zou dus wachten tot de RTX 60xx generatie, of RDNA5, niet met het doel 16 GB (tenzij je graag zelf een AI of ander simulatie model wil runnen) maar met als doel de wow factor in games.

RDNA4 zal misschien de huidige achterstand inhalen met betrekking tot ray tracing, maar of AMD vooruit zal lopen in path tracing? Dat is niet de verwachting. Wat wel de verwachting is, is een goede prijs voor 16 GB en minimaal 64 CU: $599.

De RTX 50xx kaarten kunnen echter met gemak sterker zijn dan RDNA4, omdat Nvidia de SM's opnieuw ontwerpt (zelfde node). De meeste reacties nu zijn negatief op de vermindering van 60 naar 50 SM, maar de SM's in de RTX40xx zijn minder geheugen/cache efficiënt dan de CU's in de RX70xx serie.

https://videocardz.com/ne...pu-specs-have-been-leaked

Met name de introductie van "dynamic caching" wat al is gelekt door de Apple M3, kan de "Bandwidth at Lower Occupancy" enorm verbeteren.
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/chipsandcheese.com/wp-content/uploads/2022/12/rdna3_wgp_bw.png

https://chipsandcheese.co...-3-graphics-architecture/

^^Je ziet dat de bandbreedte bij RTX40xx vanaf 128 kB sterk inzakt door de grote L2 cache, weinig balans in de L1 L2 caches zoals bij de RDNA3 en RDNA2. Dynamischere en grotere L1 caches zal RTX50xx minder afhankelijk maken van de grote L2 cache.

Deze dynamic caching kan een sterke verbetering in de occupancy betekenen voor Nvidia in de SM's van de RTX50xx:

Afbeeldingslocatie: https://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2023/10/MicrosoftTeams-image-7.png

Dit betekent ook een betere performance / Watt, iets waar AMD helaas een stap in terug heeft gezet met RDNA3 / RX 70xx kaarten, de eerste versie van GPU chiplets zijn niet helemaal gelukt.

Het is de hoop dat RDNA5 chiplets dit een stuk beter doen, en als ze dat doen, met dynamic caching, kan AMD de "performance crown" tijdelijk pakken, (met 216 CU t.o.v. 192 SM nog steeds niet verpletterend, maar goed) en Nvidia een 600W versie moet uitbrengen van de RTX5090 Ti om gelijk te spelen of nog steeds te verliezen (vergelijk dit met de 14900K die dit vertoont met de 7800X3D).

De belangrijkste vraag bij een upgrade blijft echter: wat is het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 15:23
sunsmountain schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Wat is het doel van je upgrade? Meer FPS hebben is in de meeste games van je game library niet echt merkbaar. Maar path tracing bijvoorbeeld wel. Ik zou dus wachten tot de RTX 60xx generatie, of RDNA5, niet met het doel 16 GB (tenzij je graag zelf een AI of ander simulatie model wil runnen) maar met als doel de wow factor in games.

RDNA4 zal misschien de huidige achterstand inhalen met betrekking tot ray tracing, maar of AMD vooruit zal lopen in path tracing? Dat is niet de verwachting. Wat wel de verwachting is, is een goede prijs voor 16 GB en minimaal 64 CU: $599.

De RTX 50xx kaarten kunnen echter met gemak sterker zijn dan RDNA4, omdat Nvidia de SM's opnieuw ontwerpt (zelfde node). De meeste reacties nu zijn negatief op de vermindering van 60 naar 50 SM, maar de SM's in de RTX40xx zijn minder geheugen/cache efficiënt dan de CU's in de RX70xx serie.

https://videocardz.com/ne...pu-specs-have-been-leaked

Met name de introductie van "dynamic caching" wat al is gelekt door de Apple M3, kan de "Bandwidth at Lower Occupancy" enorm verbeteren.
[Afbeelding]

https://chipsandcheese.co...-3-graphics-architecture/

^^Je ziet dat de bandbreedte bij RTX40xx vanaf 128 kB sterk inzakt door de grote L2 cache, weinig balans in de L1 L2 caches zoals bij de RDNA3 en RDNA2. Dynamischere en grotere L1 caches zal RTX50xx minder afhankelijk maken van de grote L2 cache.

Deze dynamic caching kan een sterke verbetering in de occupancy betekenen voor Nvidia in de SM's van de RTX50xx:

[Afbeelding]

Dit betekent ook een betere performance / Watt, iets waar AMD helaas een stap in terug heeft gezet met RDNA3 / RX 70xx kaarten, de eerste versie van GPU chiplets zijn niet helemaal gelukt.

Het is de hoop dat RDNA5 chiplets dit een stuk beter doen, en als ze dat doen, met dynamic caching, kan AMD de "performance crown" tijdelijk pakken, (met 216 CU t.o.v. 192 SM nog steeds niet verpletterend, maar goed) en Nvidia een 600W versie moet uitbrengen van de RTX5090 Ti om gelijk te spelen of nog steeds te verliezen (vergelijk dit met de 14900K die dit vertoont met de 7800X3D).

De belangrijkste vraag bij een upgrade blijft echter: wat is het doel?
Is het al zeker dat de 50xx series dynamic caching heeft? Ik dacht dat Apple daar een patent voor had? Het zou idd mooi zijn, was onder de indruk dat Apple dit heeft geïmplementeerd. Het is iets waar elke game developer wel op zijn verlanglijst had en zou mooi zijn als het naar de desktop zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Ik weet niet echt wat het doel is momenteel. Zoals je zei hebben de meeste games nog geen performanceprobleem met mijn kaart: ik haal in alle games behalve UE5 games nog steeds vlotjes 1440p60 op de hoogste grafische settings.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik door mijn autisme een beetje gehyperfixeerd ben op het hele gaming hardware performance verhaal. Ik besteed er bovenmatig aandacht aan en volg het zo hard op via al mijn platformen dat andere aspecten van mijn leven er soms nadeel van ondervinden. Ik vermoed dat dit komt omdat ik vroeger dan weer overgefixeerd was op World of Warcraft, tot midden 2021 vanwege het hele Blizzard schandaal rond die tijd. Rond die tijd heb ik gewoon cold turkey World of Warcraft gestopt voor een paar maanden en ben ik er anders over beginnen denken.

Rond diezelfde tijd werd Windows 11 aangekondigd met de vaststelling dat mijn toenmalige PC het niet zou ondersteunen. Ik ben toen beginnen onderzoeken welke hardware ik in mijn nieuwe PC zou willen, en ik denk dat vanwege de omstandigheden mijn hyperfixatie op World of Warcraft op zoek was naar een ander onderwerp en is overgesprongen op gaming hardware. En net zoals in World of Warcraft mijn overfixatie zich heel hard toespitste op proberen om mijn speeltijd te optimaliseren en frustraties als andere spelers mij hinderen, is die fixatie zich aan het kenmerken door constant proberen om mijn computer te optimaliseren en frustraties als developers en hardware fabrikanten dat tegenwerken.

dus ik denk dat ik daarom zoveel aandacht spendeer aan komende hardware en de performance van mijn huidige hardware, tot het obsessieve aan toe: het is gewoon een ongerelateerde obsessie die op een opportuun moment is overgesprongen naar een ander onderwerp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
nzall schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:35:
Ik weet niet echt wat het doel is momenteel. Zoals je zei hebben de meeste games nog geen performanceprobleem met mijn kaart: ik haal in alle games behalve UE5 games nog steeds vlotjes 1440p60 op de hoogste grafische settings.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik door mijn autisme een beetje gehyperfixeerd ben op het hele gaming hardware performance verhaal. Ik besteed er bovenmatig aandacht aan en volg het zo hard op via al mijn platformen dat andere aspecten van mijn leven er soms nadeel van ondervinden. Ik vermoed dat dit komt omdat ik vroeger dan weer overgefixeerd was op World of Warcraft, tot midden 2021 vanwege het hele Blizzard schandaal rond die tijd. Rond die tijd heb ik gewoon cold turkey World of Warcraft gestopt voor een paar maanden en ben ik er anders over beginnen denken.

Rond diezelfde tijd werd Windows 11 aangekondigd met de vaststelling dat mijn toenmalige PC het niet zou ondersteunen. Ik ben toen beginnen onderzoeken welke hardware ik in mijn nieuwe PC zou willen, en ik denk dat vanwege de omstandigheden mijn hyperfixatie op World of Warcraft op zoek was naar een ander onderwerp en is overgesprongen op gaming hardware. En net zoals in World of Warcraft mijn overfixatie zich heel hard toespitste op proberen om mijn speeltijd te optimaliseren en frustraties als andere spelers mij hinderen, is die fixatie zich aan het kenmerken door constant proberen om mijn computer te optimaliseren en frustraties als developers en hardware fabrikanten dat tegenwerken.

dus ik denk dat ik daarom zoveel aandacht spendeer aan komende hardware en de performance van mijn huidige hardware, tot het obsessieve aan toe: het is gewoon een ongerelateerde obsessie die op een opportuun moment is overgesprongen naar een ander onderwerp...
Dank je voor je persoonlijke verhaal. Ook voor mij is PC hardware een interesse gebleven, vanwege een goede band binnen de familie.

Het leven is gevuld met onderwerpen waar we onze tijd in alle vrijheid aan kunnen besteden, hier in het rijke Westen. Een wijs man heeft mij eens verteld dat het denken is als een mannetje dat rent, en dat mannetje heeft een toren nodig. Als je hem geen toren geeft om omheen te rennen, rent het mannetje rondjes rond jou en word je gek.

Dus ik zou zeggen wees niet te hard voor jezelf als je een torentje gevonden hebt en geniet van het rennen, maar geef jezelf ook pauzes en zorg voor jezelf en anderen, voor zover mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
PjotrX schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:09:
[...]

Is het al zeker dat de 50xx series dynamic caching heeft? Ik dacht dat Apple daar een patent voor had? Het zou idd mooi zijn, was onder de indruk dat Apple dit heeft geïmplementeerd. Het is iets waar elke game developer wel op zijn verlanglijst had en zou mooi zijn als het naar de desktop zou komen.
Een patent is voor een specifieke implementatie. Het idee van dynamic caching (register L0/L1 cache flexibel maken) kan echter niet gepatenteerd worden, net zoals het idee van een shader, of een texture unit.

Van wat ik had begrepen, heeft TSMC wat hints/tips over dynamic caching gegeven aan de andere chip designers (AMD, Nvidia, Intel, etc.), nadat Apple de eerste 3N wafers in productie kreeg.

edit: dat laatste klopt waarschijnlijk niet. Het is eerder zo dat AMD en Nvidia het patent van Apple voor dynamic caching (2020/2021) gelezen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door sunsmountain op 18-06-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sunsmountain schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 01:44:
[...]
Van wat ik had begrepen, heeft TSMC wat hints/tips over dynamic caching gegeven aan de andere chip designers (AMD, Nvidia, Intel, etc.), nadat Apple de eerste 3N wafers in productie kreeg.
Dat lijkt mij toch een broodje aap? Als eerst de vraag waarom TSMC uberhaupt specifiek cache algorithmes moet kennen van ontwerpen die bij hun in productie zijn, zeker gezien ze natuurlijk bij TSMC ook designers hebben rondlopen, maar primair zijn het technologie experts. En daarnaast omdat wanneer TSMC specifieke kennis die ze op doen over ontwerpen van hun klanten gaan doorgeven aan andere klanten, het zeer waarschijnlijk NDAs breekt, en zelfs als dat niet het geval is, dan wordt Samsung alsnog wel heel interessant als optie wanneer je niet wil dat de fabrikant van je ontwerpen jouw ontwerpbeslissingen doorspeelt aan concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 03:04:
[...]

Dat lijkt mij toch een broodje aap? Als eerst de vraag waarom TSMC uberhaupt specifiek cache algorithmes moet kennen van ontwerpen die bij hun in productie zijn, zeker gezien ze natuurlijk bij TSMC ook designers hebben rondlopen, maar primair zijn het technologie experts. En daarnaast omdat wanneer TSMC specifieke kennis die ze op doen over ontwerpen van hun klanten gaan doorgeven aan andere klanten, het zeer waarschijnlijk NDAs breekt, en zelfs als dat niet het geval is, dan wordt Samsung alsnog wel heel interessant als optie wanneer je niet wil dat de fabrikant van je ontwerpen jouw ontwerpbeslissingen doorspeelt aan concurrenten.
Dat zou goed kunnen, ik kan me ook niet meer herinneren waar ik dat gelezen of gehoord had. Het eerste patent van Apple voor deze "on-demand" memory allocation is September 2021 gepubliceerd (Februari 2020 ingediend).
https://patents.google.com/patent/US20210271606A1/en

Dat is genoeg tijd om er zelf een chip mee te maken, en eventjes van de voorsprong te genieten. Concurrenten kunnen het niet 1 op 1 kopiëren, maar dat kan sowieso niet omdat AMD en Nvidia (en Intel) andere GPU geheugen indelingen hebben. Maar het is ook op tijd om meegenomen te worden in chips voor eind 2024.

RDNA4 was slechts een 'bugfix', dus waarschijnlijk geen shader rework, maar Blackwell schijnt dat wel te zijn, en dit zou een goede reden kunnen zijn: ray tracing heeft immers veel profijt van dynamic caching. Daarmee kan je het register precies zo indelen dat de ray tracing operaties er sneller doorheen kunnen.

https://www.tomshardware....-in-development-for-years

We zullen zien. Ik denk inderdaad niet dat TSMC "gelekt" heeft, ze lezen gewoon elkaars patenten, me dunkt. Ik heb m'n eerdere TSMC vermoeden gecorrigeerd. Ik heb het waarschijnlijk van RedGamingTech gehoord, dat Blackwell de shaders ging aanpassen zoals Apple had gedaan. Maar niet dat ze dat via TSMC hadden (hoeft ook niet).

[ Voor 5% gewijzigd door sunsmountain op 18-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
fwiw: 5080 end of the year.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:20
PNY Kingpin videokaarten? Laat maar komen zeg ik.. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
De laatste rumors voor de 5090 zijn 28GB en een base clock van 2.9Ghz!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3pCXfXL.png

https://videocardz.com/ne...-base-clock-nears-2-9-ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:31:
Doet alleen maar vermoeden dat de 50-serie nog weer duurder zal gaan worden, dat denk ik sowieso wel, want zoals @Ludewig zegt, zijn de bekende specs erg goed en zijn er geruchten over nog meer.
Ik heb het dan specifiek over de 5090. De specs van de andere chips zijn niet echt denderend. Ik zie zelf niet veel ruimte voor (significante) prijsverhogingen van de 5080 en lager, want ze lijken nu echt de grens bereikt te hebben van de budgetten die mensen hebben.

En ik ben ook niet zo heel erg optimistisch over de 5070 en lager, want ik voorzie wederom te weinig VRAM. Op z'n best verwacht ik een 12 GB 5060 Ti met dezelfde chip als in de 5070, zoals de 3060 Ti ook een uitstekende kaart was omdat je bijna een 3070 kreeg voor een flink lagere prijs.

Maar ik denk zelf dat de volgende versie, of dat nu een Super-refresh is of een echte nieuwe generatie, echt interessant kan worden, want dan zijn de 3 GB VRAM-chips hopelijk beschikbaar. En wellicht zitten we dan ook op N2. Er zijn allerlei aanwijzingen dat dit proces flink beter is dan N3 en veel bedrijven lijken N3 over te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 20:08

jmk

Ludewig schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Ik heb het dan specifiek over de 5090. De specs van de andere chips zijn niet echt denderend. Ik zie zelf niet veel ruimte voor (significante) prijsverhogingen van de 5080 en lager, want ze lijken nu echt de grens bereikt te hebben van de budgetten die mensen hebben.

En ik ben ook niet zo heel erg optimistisch over de 5070 en lager, want ik voorzie wederom te weinig VRAM. Op z'n best verwacht ik een 12 GB 5060 Ti met dezelfde chip als in de 5070, zoals de 3060 Ti ook een uitstekende kaart was omdat je bijna een 3070 kreeg voor een flink lagere prijs.

Maar ik denk zelf dat de volgende versie, of dat nu een Super-refresh is of een echte nieuwe generatie, echt interessant kan worden, want dan zijn de 3 GB VRAM-chips hopelijk beschikbaar. En wellicht zitten we dan ook op N2. Er zijn allerlei aanwijzingen dat dit proces flink beter is dan N3 en veel bedrijven lijken N3 over te slaan.
Zeg je nou dat ik NOG op een generatie videokaarten moet wachten? :P

Ik heb nu een RTX 3070 omdat ik geen RTX 3080 kon kopen bij een 'gewone' winkel. Het waren toen scalp tijden. Ik ga nu voor een 5080 maar misschien ook wel een 5090. Wordt wel een goede upgrade :)

Komt er trouwens weer een prijzen/levertijden topic op Tweakers voor de 5000 series? Zo ben ik ook aan mijn RTX 3070 geraakt.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het hoeft niet, maar ik denk dat bepaalde tiers tegen zullen vallen. Met de 5080 krijg je tenminste 16 GB.

En ongetwijfeld krijgen we weer een prijzen/levertijden topic, maar dat heeft nu nog geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
jmk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:37:
[...]

Zeg je nou dat ik NOG op een generatie videokaarten moet wachten? :P

Ik heb nu een RTX 3070 omdat ik geen RTX 3080 kon kopen bij een 'gewone' winkel. Het waren toen scalp tijden. Ik ga nu voor een 5080 maar misschien ook wel een 5090. Wordt wel een goede upgrade :)

Komt er trouwens weer een prijzen/levertijden topic op Tweakers voor de 5000 series? Zo ben ik ook aan mijn RTX 3070 geraakt.
Vanaf een 3070 is een 4070 al veel beter, sowieso heb je toen waarschijnlijk tegen de 999,- euro betaald, krijg je er nu nog 300 voor en kan je met wat geluk een 4070 scoren voor 549,- euro.

De upgrade van 8 naar 12 GB lijkt klein, maar dat is 50% meer en als je er de sowieso al 1 tot 2 gebruikte GB's van af haalt zit je zelfs op een sprong van 67% (van 6 naar 10), heb nooit meer memory gezeur met AI. Voor de 5090 ben je wel alvast begonnen met sparen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jmk

jmk

JDx schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:52:
[...]

Vanaf een 3070 is een 4070 al veel beter, sowieso heb je toen waarschijnlijk tegen de 999,- euro betaald, krijg je er nu nog 300 voor en kan je met wat geluk een 4070 scoren voor 549,- euro.

De upgrade van 8 naar 12 GB lijkt klein, maar dat is 50% meer en als je er de sowieso al 1 tot 2 gebruikte GB's van af haalt zit je zelfs op een sprong van 67% (van 6 naar 10), heb nooit meer memory gezeur met AI. Voor de 5090 ben je wel alvast begonnen met sparen? ;)
Ja de 4070 zou al een grote upgrade zijn. Niet alleen vanwege het geheugen maar ook frame generation. Toch vond ik de stap niet groot genoeg. De 4080 super was net niet interessant genoeg met de 5000 serie in het vooruitzicht.

De 5090 koop ik alleen als hij niet te veel stroom slurpt en de luid is. Liever iets minder snel en lekker stil.

Ik heb flink gespaard en voor een AMD 9800X 3D + videokaart systeemkast 3000 euro opzij gezet.

Wel zininin. Wil weer de nieuwste games spelen op ultra met raytracing aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Zowel de x3d cpu's als de 5000 kaarten verwacht ik wel een paar honderd premium bij de eerste batches..... Het gaat lonen denk ik om iets langer te wachten en de prijzen iets realistischer worden.

Als de 5080 daadwerkelijk ietsje sneller gaat zijn in RT tov de 4090 en ietsje langzamer in Raster dan blijft de 16gb een probleem wat mij betreft.

Waarom? Omdat ik denk dat je dan een gebruikte 4090 24gb kan kopen voor dezelfde prijs met nog circa 1 jaar garantie. Is dan een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Nvidia doet niet aan hoge beginprijzen, al is er wel het trucje van OEMs om aan het begin weinig modellen beschikbaar te maken voor de officiële prijs en veel premium producten aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ludewig schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:48:
Nvidia doet niet aan hoge beginprijzen, al is er wel het trucje van OEMs om aan het begin weinig modellen beschikbaar te maken voor de officiële prijs en veel premium producten aan te bieden.
Anderzijds gaat de prijs van Nvidia kaarten na verloop van tijd wel vanzelf naar beneden omdat mensen de kat uit de boom kijken. Hoewel dat in het geval van de Super kaarten niet zo snel is als de andere kaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar in de PC wereld is een dalende prijs voor dezelfde prestaties normaal. En het is niet alsof je het over nieuwe telefoons hebt die weer echt (ietsjes) anders zijn: Als de 5070 de snelheid van een 4080 heeft, maar duurder is, dan gaat niemand een 5070 kopen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Dat hebben we inderdaad gezien toen de 4000 series uitkwam: kaarten hadden dezelfde prijs/performance verhouding als de generatie ervoor, dus ze verkochten voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Wanneer de verbeteringen te klein worden om een upgrade te rechtvaardigen, dan kan het een pure vervangingsmarkt worden, waarbij mensen wachten tot de kaart niet meer goed werkt.

Dat verlaagt de verkopen wel heel erg, dus proberen bedrijven dat te verkopen, maar puur op ruwe prestaties wordt het lastiger om mensen te verleiden, omdat Moore's law niet meer opgaat. Vandaar software-verbeteringen zoals DLSS en dergelijke.

Maar met GDDR7 hebben we in potentie wel een mooie sprong puur door de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik hoop alleen dat de 5000 series niet net zoals de 4000 series een 5060 Ti zal krijgen met dubbele hoeveelheid VRAM. Ik snap niet voor welke reden Nvidia dat gedaan zou hebben buiten "we kunnen ermee de prijzen van de kaarten in het hogere segment met 100 EUR omhoog duwen, want we hebben een extra tier om te verkopen". Ook al verkoopt die tier voor geen meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04 13:01
Ludewig schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:48:
Dat is geen trucje van de Oems kan ik je vertellen, dat is gewoon te weinig chips in het begin en te weinig tijd,

en daarnaast zijn het de webwinkels die gekke prijzen maken niet nvidia of de partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
bumtroll schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Dat is geen trucje van de Oems kan ik je vertellen, dat is gewoon te weinig chips in het begin en te weinig tijd,
Het is wel degelijk een keuze om veel OC-kaarten het verkoop-kanaal in te duwen, terwijl er juist veel vraag is naar de MSRP-modellen. Je ziet dat die laatste categorie veel sneller uitverkoopt / pas later weer op voorraad is. Dat is een mismatch tussen vraag en aanbod, en de keuzes die ze maken zijn echt geen toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
nzall schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:37:
Ik hoop alleen dat de 5000 series niet net zoals de 4000 series een 5060 Ti zal krijgen met dubbele hoeveelheid VRAM. Ik snap niet voor welke reden Nvidia dat gedaan zou hebben buiten "we kunnen ermee de prijzen van de kaarten in het hogere segment met 100 EUR omhoog duwen, want we hebben een extra tier om te verkopen". Ook al verkoopt die tier voor geen meter...
Dat hebben ze volgens mij gedaan vanwege de klachten over de VRAM-hoeveelheden en ook om te testen hoe de markt reageert voor de volgende generatie.

Het goede nieuws is dat de reactie van de markt de kans vergroot dat we een 12 GB 5060 Ti krijgen voor $499 met dezelfde chip als de 5070. Als ze dat doen, voorzie ik dat die tier heel lekker gaat verkopen, net als de 3060 Ti. AMD zal in deze tier vast ook erg competitief zijn, dus dat zou ik zelf doen als ik Nvidia was en goed wilde verkopen aan consumenten. Maar de vraag is wel of ze dat überhaupt willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Ludewig schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:25:
[...]

Het is wel degelijk een keuze om veel OC-kaarten het verkoop-kanaal in te duwen, terwijl er juist veel vraag is naar de MSRP-modellen. Je ziet dat die laatste categorie veel sneller uitverkoopt / pas later weer op voorraad is. Dat is een mismatch tussen vraag en aanbod, en de keuzes die ze maken zijn echt geen toeval.
wat is het verschil tussen een OC en none OC? niks en meestal 10-15 euro echter maken de webwinkels hier 50-100 euro van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Wellicht krijg je met een niet-OC model iets vaker chips uit een slechtere binning, maar de extra snelheid komt puur uit de software en je kunt in principe ook zelf een OC doen om hetzelfde (en vaak beter) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
De oc modellen stellen weinig meer voor, meer dan een 1-5% tov reference zit er meestal niet in.

De goede koeling geeft bij mij vaak de doorslag als de prijs niet veel hoger is. De meerprijs van bijvoorbeeld de strix tov de tuf is echt bizar.....

De hoge begin prijzen komen idd door de webshops. Ben de prijzen van vooral megekko nog niet vergeten..zij zijn vaak de eerste met veel kaarten maar vragen door de hoge vraag dan ook een dikke premium. Tot circa de derde levering, dan normaliseerd het vaak wat (3 maanden na launch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Ludewig schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:46:
Wellicht krijg je met een niet-OC model iets vaker chips uit een slechtere binning, maar de extra snelheid komt puur uit de software en je kunt in principe ook zelf een OC doen om hetzelfde (en vaak beter) te krijgen.
Er zijn in het begin te weinig chips beschikbaar voor binning, mogelijk alleen voor de topmodellen die OEM's aanbieden. Vergeet niet dat niet alleen nederland gpus krijgt bij launch maar de hele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Binning is altijd een percentage. Absolute aantallen maken dus niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
bumtroll schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:14:
[...]
Er zijn in het begin te weinig chips beschikbaar voor binning, mogelijk alleen voor de topmodellen die OEM's aanbieden. Vergeet niet dat niet alleen nederland gpus krijgt bij launch maar de hele wereld.
Ze binnen altijd meteen na de productie. De tests die ze doen om de chips te controleren op defecten zijn meteen de binning. En TSMC kan echt heel snel chips uitpoepen, dus ze hebben binnen de kortste keren grote aantallen chips, zeker omdat ze per chip produceren. Zo gaat de eerste capaciteit volledig naar de XX102-chips. Overigens gaat een zeer groot deel daarvan naar de pro-kaarten en gaan alleen de slecht gebinnede chips naar de consument.

Er zijn ook chips die vanaf het begin van de productie van de band rollen, maar die superslecht zijn. Die sparen ze allemaal op en dan lanceert Nvidia richting het eind nog wat varianten van kaarten met een relatief grote chip om (vrijwel) alles maar te kunnen verkopen. Ze verkopen nu bijvoorbeeld een 4070 Ti Super model met een AD102 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ludewig schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:32:
[...]

Ze binnen altijd meteen na de productie. De tests die ze doen om de chips te controleren op defecten zijn meteen de binning. En TSMC kan echt heel snel chips uitpoepen, dus ze hebben binnen de kortste keren grote aantallen chips, zeker omdat ze per chip produceren. Zo gaat de eerste capaciteit volledig naar de XX102-chips. Overigens gaat een zeer groot deel daarvan naar de pro-kaarten en gaan alleen de slecht gebinnede chips naar de consument.

Er zijn ook chips die vanaf het begin van de productie van de band rollen, maar die superslecht zijn. Die sparen ze allemaal op en dan lanceert Nvidia richting het eind nog wat varianten van kaarten met een relatief grote chip om (vrijwel) alles maar te kunnen verkopen. Ze verkopen nu bijvoorbeeld een 4070 Ti Super model met een AD102 chip.
Dat de eerste capaciteit naar de XX102 chips gaat kan de geruchten verklaren dat de release van de 5000 series vertraagd zou zijn omdat Nvidia eerst de 5080 wil uitbrengen zodat ze ook in China kunnen uitbrengen en dus een global launch hebben. Die 5080 gebruikt de GB203 chip, dus ze moeten de release van de hele lineup vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
Ludewig schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:32:
[...]

Geloof mij er zijn nooit genoeg chips, want nvidia heeft er geen baat bij om te weinig te hebben, de OEMS zitten constant te wachten op chips en dat er vertraging is door ddr7 die pas Q1 2025 gemaakt gaat worden, en is de 5080 al een hogere AI waarde dan de huidige 4090 dus dat die China in mag, lijkt me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
bumtroll schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:04:
[...]

Geloof mij er zijn nooit genoeg chips, want nvidia heeft er geen baat bij om te weinig te hebben, de OEMS zitten constant te wachten op chips en dat er vertraging is door ddr7 die pas Q1 2025 gemaakt gaat worden, en is de 5080 al een hogere AI waarde dan de huidige 4090 dus dat die China in mag, lijkt me sterk.
Sterker nog, de 5090D "China version" is al klaar volgens videocardz.com en gaat begin volgend jaar geleverd worden. Geen idee hoe en wat maar hij komt er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
JDx schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 06:12:
De laatste rumors voor de 5090 zijn 28GB en een base clock van 2.9Ghz!

[Afbeelding]

https://videocardz.com/ne...-base-clock-nears-2-9-ghz
Ook wel met wat hogere TDP's waarschijnlijk:

YouTube: RTX 5090 TDP Is CRAZY & Big Performance Target UPDATE

Maar goed, +600 MHz is niet gek voor "maar" +50W. Je hebt dan toch over boost/game clocks van ~3,2 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TtaC11_-FsVniBWbVXDkkWDUTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IeniMEhlqW9z8GZaW5hqWkyK.png?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Ze hebben ook geen enkele reden om als eerste over de balk te komen met hun aankondiging. Eerst moeten er wat meer van de huidige generatie verkocht worden.

Maar dat betekent dan natuurlijk wel dat ze niet langer "elke 2 jaar" een nieuwe generatie uitbrengen, zoals ze al meer dan 10 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Las het net ook hier
https://videocardz.com/ne...uncement-may-slip-to-2025

Dat duurt wel lang, nog iets blijer met mijn 4070 nu, dat dan weer wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
RTX 50XX = is ergens 5000€ in scalper money

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meljor
Kopite7kimi: 4070 krijgt 16gb.....later 10gb , het is 12 geworden.

5080 en 5090 komen eerst, eind dit jaar. Nu wordt het weer 2025.

4090ti komt, 4090ti komt toch niet

5090 krijgt 512bit bus, nu lijkt het weer 448bit bus te gaan worden.

Ik snap niet waarom ieder bericht dat ik ergens lees begint met "de normaal zeer goed geïnformeerde" of de "zeer reputabele leaker" terwijl zijn berichtgeving weinig beter is dan de weersvoorspellingen.

De fabrikanten houden de kaarten tegenwoordig erg stevig tegen de borst. Tot officiële berichtgeving is het echt alleen maar gokken en aannames doen wat er gebeurt. Het is eigenlijk alleen maar frustrerend (en toch blijft ik het lezen :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nzall
LadyVodka schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:11:
Scalpers waren in feite enkel een groot probleem tijdens de RTX 2-3000 series. Enerzijds vanwege de problemen met de aanvoerketen in 2020-2022 waardoor het aanbod zeer klein was, en anderzijds vanwege cryptomunten (en dan vooral Ethereum) waar je op een paar maanden minen al break-even kon draaien, zelfs met prijzen die 2-3X hoger dan normaal waren. maar de aanvoerketen loopt opnieuw vlotjes waardoor het aanbod voldoende is, en er is momenteel geen enkele cryptomunt waar je op een redelijke tijd break-even mee kunt minen met éénder welke kaart. Scalpers kunnen in de huidige markt eigenlijk niet echt winst maken, want er is geen schaarste en de prijzen zijn sowieso al hoger dan veel mensen eigenlijk willen betalen. niemand gaat een model dat normaal aan adviesprijs verkocht wordt kopen voor de prijs van een premium model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
LadyVodka schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:11:
Scalper... was dat niet het woord van het jaar in 2021, lang niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
meljor schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:24:
[...]

Kopite7kimi: 4070 krijgt 16gb.....later 10gb , het is 12 geworden.

5080 en 5090 komen eerst, eind dit jaar. Nu wordt het weer 2025.

4090ti komt, 4090ti komt toch niet

5090 krijgt 512bit bus, nu lijkt het weer 448bit bus te gaan worden.

Ik snap niet waarom ieder bericht dat ik ergens lees begint met "de normaal zeer goed geïnformeerde" of de "zeer reputabele leaker" terwijl zijn berichtgeving weinig beter is dan de weersvoorspellingen.

De fabrikanten houden de kaarten tegenwoordig erg stevig tegen de borst. Tot officiële berichtgeving is het echt alleen maar gokken en aannames doen wat er gebeurt. Het is eigenlijk alleen maar frustrerend (en toch blijft ik het lezen :) )
Idd, z'n tweet begint met "I(!) think", Tweakers frontpage "Nvidia is van plan om zijn GeForce RTX 50-serie videokaarten tijdens CES 2025 te introduceren." ehhh?

Overigens staat er ook nog nergens zwart op wit wat voor geheugen een 5070 of andere kaarten krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 23-07-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
JDx schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:40:
[...]

Idd, z'n tweet begint met "I(!) think", Tweakers frontpage "Nvidia is van plan om zijn GeForce RTX 50-serie videokaarten tijdens CES 2025 te introduceren." ehhh?

Overigens staat er ook nog nergens zwart op wit wat voor geheugen een 5070 of andere kaarten krijgen.
Klopt, het is nooit concreet (en wijzigd vaak).

Tis ook knap hoe sites er iedere keer weer een compleet artikel over schrijven terwijl hij zelf zeer korte one-liners plaatst met zeer weinig info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
meljor schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:44:
[...]

Klopt, het is nooit concreet (en wijzigd vaak).

Tis ook knap hoe sites er iedere keer weer een compleet artikel over schrijven terwijl hij zelf zeer korte one-liners plaatst met zeer weinig info
Tekort aan content. Videocardz (what's in a name) post de laatste tijd veel meer over CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Wat we steeds zien is dat de leakers, ook als ze wel degelijk echte info hebben, gaan speculeren.

Als je bijvoorbeeld weet wat de specificaties van de chips zijn, dan weet je nog niet wat de specificaties van de kaarten zijn, want dat hangt af van welke chip ze op welke kaart zetten, en hoe ze de chips configureren met de microcode.

De exacte specificaties van de kaarten hoeven ze pas erg laat te kiezen, nadat de chips al zijn geproduceerd, maar voordat de kaarten worden geassembleerd.

Met name MLID en RedGamingTech speculeren heel erg, en zijn ook nogal dom, waardoor ze vaak foute conclusies trekken. Maar Kopite7Kimi heeft er ook een handje van om te speculeren.

Als je zelf wel kennis van zaken hebt kun je wel redelijk onderscheid maken tussen de meer waarschijnlijke geruchten en de minder waarschijnlijke geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Hier is mijn eigen speculatie: 5080 en 5070 Ti gaan allebei op de chip met 16 GB VRAM gebaseerd zijn. De 5070 en 5060 Ti gaan allebei dezelfde chip met 12 GB VRAM hebben. De 5060 gaat 16 GB VRAM hebben, maar met een clamshell en minder PCIe lanes. Er komt ook nog een 5050 uit met 8 GB VRAM voor de absolute budgetkrakers. De prijzen zullen vergelijkbaar zijn met de RTX 4000 generatie, en de 5050 zal rond de 250 EUR kosten.

Over de 5090 zal ik niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@nzall

Dat is zo'n beetje het meest optimistische scenario. Ik denk zelf dat 16 GB voor de 5060 een brug te ver is en ze die nog steeds 8 GB gaan geven. Als ze 12 GB in de 5060 Ti stoppen en een geknipte 4070 chip daarin stoppen met relatief goede prestaties (zoals de 3060 Ti destijds niet zo heel veel trager was dan de 3070), dan zou dat wel een interessante kaart worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ze kunnen het in ieder geval niet maken om nog een 5060 Ti 8GB uit te brengen. Deze zal qua prestaties vergelijkbaar zijn met de 4070-4080, dus 8GB past daar echt niet meer bij.

De vraag is dan inderdaad gooien ze net als nu een 16GB op de markt of pakken ze de chip waar 12 op past.

• JDx
Schiet niet echt op met definitieve specs, als je dit leest (48GB in de 4090D en 32GB in de 4080 Super)
https://videocardz.com/ne...china-for-cloud-computing

Dan zouden ze toch misschien komen met 50-kaarten met meer geheugen?

Al had volgens mij al iemand gezegd dat de Super versies van de 50 generatie wel dik meer geheugen krijgen.

• Sissors
  • Niet online
Het is lijkt mij een optie dat de niet-Super kaarten beginnen met 2GB geheugen modules, en zodra de Supers komen, de 3GB geheugen modules goed beschikbaar zijn en die gebruikt zullen worden. Maar dat is allemaal speculatie uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Sissors schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:10:
Het is lijkt mij een optie dat de niet-Super kaarten beginnen met 2GB geheugen modules, en zodra de Supers komen, de 3GB geheugen modules goed beschikbaar zijn en die gebruikt zullen worden. Maar dat is allemaal speculatie uiteraard.
Uiteraard, maar we zitten hier nu ook voor speculaas. Denk ook niet dat we eerder meer info krijgen voordat de speculaas sinterklazen in de winkel liggen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zo, mijn DP2.1 monitor is binnen. Ik ben er klaar voor! :9

• Shaffy
  • Registratie: April 2012
  • Niet online

Shaffy

We zullen doorgaan

JDx schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Denk ook niet dat we eerder meer info krijgen voordat de speculaas sinterklazen in de winkel liggen :+
Dat is toch elk jaar eerder? Misschien in Oktober :P

Naast hoeveel geheugen Nvidia erin stopt ben ik benieuwd hoe de volgende generatie wat raytracing betreft erop vooruit gaat. Kunnen we straks met een low-end kaart wat meer eyecandy (zoals pathtracing) aanzetten in een game als cyberpunk?

• jmk

jmk

JDx schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Uiteraard, maar we zitten hier nu ook voor speculaas. Denk ook niet dat we eerder meer info krijgen voordat de speculaas sinterklazen in de winkel liggen :+
Lol! ik moet ook altijd denken aan speculaas als als er gespeculeerd wordt. Hou ik wel van, voor mij onderdeel van de voorpret :)

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.