Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Sissors schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Latency is natuurlijk juist heel belangrijk bij VR. Al kan ik me voorstellen dat bij relatief rustige VR als een flightsim de impact minder is, en hopelijk dat timewarp de ergste latency genoeg kan onderdrukken erbij.
VR gebruikt al heel lang een vorm van timewarp, waardoor je in principe weinig merkt van een hogere latency bij het ronddraaien van je hoofd. Het wordt echter een ander verhaal met je inputs. Dat trucje heeft bij games als beat saber dan ook weinig nut. :P

Edit: Ik heb het nu over de Meta headsets, die je draadloos met PCVR kunt gebruiken. Ik weet niet of dit bestaat voor bedrade headsets.

[ Voor 10% gewijzigd door Blaat op 16-01-2025 08:47 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 10:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blaat schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:46:
[...]

VR gebruikt al heel lang een vorm van timewarp, waardoor je in principe weinig merkt van een hogere latency bij het ronddraaien van je hoofd. Het wordt echter een ander verhaal met je inputs. Dat trucje heeft bij games als beat saber dan ook weinig nut. :P

Edit: Ik heb het nu over de Meta headsets, die je draadloos met PCVR kunt gebruiken. Ik weet niet of dit bestaat voor bedrade headsets.
Dat schreef ik ja :P . Volgens mij gebruikt elke headset timewarp, spacewarp is specifiek voor Meta, maar daarvoor moet wel ondersteuning zijn ingebouwd. En ik kan me dus voorstellen dat in de cockpit van een virtueel vliegtuig je vooral om je heen kijkt, en daarvoor je een heel eind komt met timewarp. Maar onder de streep blijft latency erg belangrijk in VR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:49
Ik zou graag wat context willen geven voor de geschatte performance uplift van de komende generatie. De onderstaande tabel is gebaseerd op de relative performance graph van TechPowerUp. Ik heb Super kaarten, OEM kaarten en kaarten met minder VRAM genegeerd, en ik heb enkel de performance genomen tussen opeenvolgende generaties waarvan TPU data had (dus omdat TPU geen data had van de 560 kon ik die niet vergelijken met de 460 en de 660, maar ik kon wel de 760 vergelijken met de 660).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEJ_6FPUP3ZrOEhcAJ8GTMRtXe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XebBQMbFaPvryibJyWC1qB7t.png?f=fotoalbum_large

Er is nog niet genoeg betrouwbare data om een conclusie te maken over de RTX 50 series.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Cartman! schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:31:
Dat nvidia de vergelijking doet met de non-super is wel verdacht vind ik en doet me twijfelen of ik niet een 4080 super moet kopen zolang ze er nog zijn. Prestatie zal iets minder zijn maar is ook n stukje goedkoper.
De super is echt maar 2-3 procent sneller dan de 4080. Maar inderdaad, zo is het verschil ietsjes groter tussen een 4080 en 5080 dan 4080S en 5080.

Ik ben wel echt benieuwd naar de reviews van de real world performance. Ik wil zelf wel een FE kopen, maar als de performance me tegenvalt dan gaat hij gewoon terug. Ik hoop ergens dat de reviews al voor 15:00 op 30 januari gepubliceerd worden, dan kan ik mijn keuze om de 5080 wel/niet te kopen daarop baseren i.p.v. hem 'blind' kopen en eventueel retourneren. Ik kom van een 4080S overigens, die het eigenlijk super (no pun intended :+) doet. Er zijn alleen een groeiend aantal games waar hij op een 144Hz ultrawide toch net wel een boost kan gebruiken. Games als Cyberpunk, Hellblade, Indiana Jones, presteren rond de 100fps met alle toeters en bellen en trucjes (DLSS en framegen). Die 10-15% extra ruwe performance en verbeterde DLSS + framegen zouden al die games tot ver boven de 144fps lanceren. Dat geeft me ook wel vertrouwen dat een 5080 iets toekomstbestendiger is. In dat type games vind ik framegeneration overigens ook geen enkel probleem - het zijn geen competitive shooters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

Lees net deze technology review van de 5000 serie op Guru3D

A Deeper Analysis of Nvidia RTX 50 Blackwell GPU Architecture

En ergens onderaan staat:
Built on the Blackwell GB202 GPU, the RTX 5090 sports a larger die size compared to its predecessor. It integrates the GB202-300-A1 core with 170 (active) Streaming Multiprocessors, giving it 21,760 shader cores. While this is slightly lower than the full 24,576 cores available in the AD102 die, the reduction may lead to better thermal performance and greater overclocking potential. It could also mean that NVIDIA has an even faster card planned at a later stage in time.
Dus er zal dan ook nog wel een 5090Ti komen?

Edit: de 5090 chip is dus niet volledig geactiveerd? Itt de 4090 chip?

✌🏻

[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 16-01-2025 10:11 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27
Format-C schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:08:
Lees net deze technology review van de 5000 serie op Guru3D

A Deeper Analysis of Nvidia RTX 50 Blackwell GPU Architecture

En ergens onderaan staat:

[...]

Dus er zal dan ook nog wel een 5090Ti komen?

Edit: de 5090 chip is dus niet volledig geactiveerd? Itt de 4090 chip?

✌🏻
De GB202-chip is (waarschijnlijk) niet volledig geactiveerd in de 5090 (https://www.technologyins...neller-dan-rtx-5090.html.) Maar ga er niet vanuit dat er een 5090 Ti zal komen. De 4090 was ook niet gebaseerd op een volledige ingeschakelde AB102-chip en Nvidia werkte aan een 4090 Ti die later geannuleerd werd (https://www.techpowerup.c...geforce-rtx-4090-ti.c3917). Simpelweg niet nodig, omdat er geen concurrentie is in het highend-segment.

[ Voor 17% gewijzigd door Degrader op 16-01-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:12
Fuku-San schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:54:
Zijn er mensen die van de 4090 naar een 5080 gaan? Ik ben benieuwd.
Wil van een 4090 naar een 5090.
Ben een VR flightsimmer (Pimax Crystal) en dan merk je dat de Crystal zonder veel moeite een 4090 op de knieen krijgt.

Alleen als ik zo de reactie hier lees van de afgelopen dagen, zit ik te twijfelen of de overstap nut heeft.
Enigste grote voordeel wat ik nou zie is de 32GB VRAM.
(DCS , 2020 en 2024 trappen zonder veel moeite 24GB VRAM vol)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:49

OMD

dierkx36 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Wil van een 4090 naar een 5090.
Ben een VR flightsimmer (Pimax Crystal) en dan merk je dat de Crystal zonder veel moeite een 4090 op de knieen krijgt.

Alleen als ik zo de reactie hier lees van de afgelopen dagen, zit ik te twijfelen of de overstap nut heeft.
Enigste grote voordeel wat ik nou zie is de 32GB VRAM.
(DCS , 2020 en 2024 trappen zonder veel moeite 24GB VRAM vol)
Maar is dat allocation van de 24Gb of is het ook echt textures die 24Gb vol trappen. Dat is nogal een verschil namelijk.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
OMD schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Maar is dat allocation van de 24Gb of is het ook echt textures die 24Gb vol trappen. Dat is nogal een verschil namelijk.
Naar mijn weten textures, zowel DCS (Syrie, Afghanistan en Irak map), en 2020/2024 (New York, Los Angeles, London etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBlOOjz1XHb7eudOYUe81ufAjX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzPoH7KUAofy6ANg6LRMQMFk.png?f=fotoalbum_large

Afbeelding van internet met het verschil in beeld.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-01-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:23
Nvidia heeft de die sizes ook bekend gemaakt, 750mm2, 378 en 263mm2 respectievelijk voor GB202, GB203 en GB205.

https://videocardz.com/ne...eatures-92-2b-transistors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dennism schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:52:
Nvidia heeft de die sizes ook bekend gemaakt, 750mm2, 378 en 263mm2 respectievelijk voor GB202, GB203 en GB205.

https://videocardz.com/ne...eatures-92-2b-transistors
Opvallend dat de transistor density zo’n beetje hetzelfde is gebleven.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Mars Warrior schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Opvallend dat de transistor density zo’n beetje hetzelfde is gebleven.
Eigenlijk niet toch? Immers is het quasi dezelfde node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dennism schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Eigenlijk niet toch? Immers is het quasi dezelfde node.
Ach ja. Je hebt gelijk. Ik had nog het gerucht 3N in mijn hoofd zitten, maar het is 4N vs 4NP.

Dan veranderd er niet zoveel natuurlijk en moet alles uit architectuur en andere optimalisaties komen qua performance en verbruik.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Las net een reactie dat de 5090 aan allebei de zijdse van de PCB componenten heeft zitten :
Betekent dit dat de VRAM modules verdeelt zijn over allebei de zijden, bet als de 3090 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
dierkx36 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:30:
Las net een reactie dat de 5090 aan allebei de zijdse van de PCB componenten heeft zitten :
Betekent dit dat de VRAM modules verdeelt zijn over allebei de zijden, bet als de 3090 ?
Nee.
Op afbeelding 3/3 van het front page artikel zie je géén VRAM modules en aan de andere kant van het pcb zitten 16x 2gb modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Als ik die performance uplift post zie, die hier al besproken is, lijkt het alsof nvidia aangeeft dat de 5080 maar zo’n ~10% meer performance heeft dan de 5070ti.

Dat lijkt me stug toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:22

CMT

Mars Warrior schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:20:
[...]

Ach ja. Je hebt gelijk. Ik had nog het gerucht 3N in mijn hoofd zitten, maar het is 4N vs 4NP.

Dan veranderd er niet zoveel natuurlijk en moet alles uit architectuur en andere optimalisaties komen qua performance en verbruik.
Noes! Het TSMC proces heet N4 en N4P en zitten beiden op de '5nm' node.
N4P is een kleine verbetering t.o.v. N4 (en N4 is een redelijke verbetering t.o.v. N5 waar RDNA3 op gebakken is).
Gezien de berichtgeving zal de transistordichtheid niet tot niet significant zijn toegenomen.
Anders hadden ze dat wel genoemd in het volgende persbericht:
Hsinchu, Taiwan, R.O.C., Oct. 26, 2021 - TSMC (TWSE: 2330, NYSE: TSM) today introduced its N4P process, a performance-focused enhancement of the 5-nanometer technology platform. N4P joins the industry’s most advanced and extensive portfolio of leading-edge technology processes. With N5, N4, N3 and the latest addition of N4P, TSMC customers will have multiple and compelling choices for power, performance, area, and cost for its products.

As the third major enhancement of TSMC’s 5nm family, N4P will deliver an 11% performance boost over the original N5 technology and a 6% boost over N4. Compared to N5, N4P will also deliver a 22% improvement in power efficiency as well as a 6% improvement in transistor density. In addition, N4P lowers process complexity and improves wafer cycle time by reducing the number of masks. N4P demonstrates TSMC’s pursuit and investment in continuous improvement of our process technologies.

TSMC customers often invest precious resources to develop new IP, architectures, and other innovations for their products. The N4P process was designed for an easy migration of 5nm platform-based products, which enables customers to not only better maximize their investment but will also deliver faster and more power efficient refreshes to their N5 products.

N4P designs will be well-supported by TSMC’s comprehensive design ecosystem for silicon IP and EDA. With TSMC and its Open Innovation Platform® partners helping to accelerate the product development cycle, the first products based on N4P technology are expected to tape out by the second half of 2022.

“With N4P, TSMC strengthens our portfolio of advanced logic semiconductor technologies, each with its unique blend of performance, power efficiency and cost. N4P was optimized to provide a further enhanced advanced technology platform for both HPC and mobile applications,” said Dr. Kevin Zhang, Senior Vice President of Business Development at TSMC. “Between all the variants of N5, N4 and N3 technologies, our customers will have the ultimate flexibility and unmatched choice of the best mix of attributes for their products.”
https://pr.tsmc.com/english/news/2874

N4P = 5nm
Blackwell = 5nm
5nm = Blackwell
5nm = 5nm

Zo en nu hopen dat iedereen dit onthoudt, inclusief Techpowerup database, waar ze het (helaas) weer fout vermeld hebben met 4nm. Deden ze met Ada Lovelace ook al :9
Een aantal reviewers zullen ongetwijfeld hier opnieuw in de mist mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@CMT gelukkig hebben die benamingen al helemaal niks meer te maken met het daadwerkelijke formaat van de transistors. Al zouden ze het N1337P noemen, als maar duidelijk is dat er veranderingen in het proces zijn geweest. Groot dan wel klein.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 23:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 19:42
Mss mijn 4090 toch de lichtvoetig van de hand gedaan...

https://videocardz.com/ne...mprovements-arent-massive

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ntzv
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:58
sorry hoor, maar hoe haal je het dan ook in je hoofd om een kaart al te verkopen met een vervanger op het oog waar nog geen echte benchmarks van uit zijn?

"The wonder is, not that the field of stars is so vast, but that man has measured it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-06 13:21
Volgens Nvidia gebruikt 80% DLSS.

https://www.guru3d.com/st...among-geforce-rtx-gamers/

Ik game zelf op een 4k LED TV dus dan heb je bij nieuwere games ook weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
ntzv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:48:
[...]

sorry hoor, maar hoe haal je het dan ook in je hoofd om een kaart al te verkopen met een vervanger op het oog waar nog geen echte benchmarks van uit zijn?
dom meegaan in de hype en het bijzondere is: dat is bij elke nieuwe lichting zo.

can't help it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Laatst online: 11:27
ntzv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Omdat mensen in paniek zijn geraakt, en bang zijn dat hun 4090 te min is geworden voor gamen op 1080p :+ :')

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntzv
hully schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:03:
[...]

dom meegaan in de hype en het bijzondere is: dat is bij elke nieuwe lichting zo.

can't help it
haha oke, naja 1 ding is zeker dan: geld geen probleem :P

"The wonder is, not that the field of stars is so vast, but that man has measured it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
ntzv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:21:
[...]

haha oke, naja 1 ding is zeker dan: geld geen probleem :P
Nou het zit hem meer in dat ik game op een 4K tv, en games speel die veel eisen en niet zoveel met de upscaling heb. Had gehoopt dat rauwe performance 30 a 40% hoger zou zijn, ipv hooguit 20%.

Maar goed, 1e wereld problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntzv
hully schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:24:
[...]

Nou het zit hem meer in dat ik game op een 4K tv, en games speel die veel eisen en niet zoveel met de upscaling heb. Had gehoopt dat rauwe performance 30 a 40% hoger zou zijn, ipv hooguit 20%.

Maar goed, 1e wereld problemen.
En ik gun het je van harte hoor, alleen kan ik het vanuit mijn perspectief niet begrijpen, helemaal met mijn eigen budget.

En ook al zijn de gains minder dan gehoopt is, het is nog steeds een upgrade. hoe klein dan misschien ook. En daarnaast natuurlijk de nieuwe framegen en DLSS zul je er vast veel plezier aan beleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
ntzv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:26:
[...]

En ik gun het je van harte hoor, alleen kan ik het vanuit mijn perspectief niet begrijpen, helemaal met mijn eigen budget.

En ook al zijn de gains minder dan gehoopt is, het is nog steeds een upgrade. hoe klein dan misschien ook. En daarnaast natuurlijk de nieuwe framegen en DLSS zul je er vast veel plezier aan beleven :)
ik wek de verkeerde indruk idd. mss koop ik wel een 4090 terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:22

CMT

Blaat schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:21:
@CMT gelukkig hebben die benamingen al helemaal niks meer te maken met het daadwerkelijke formaat van de transistors. Al zouden ze het N1337P noemen, als maar duidelijk is dat er veranderingen in het proces zijn geweest. Groot dan wel klein.
Helemaal mee eens, echt op nm schaal beoordelen is al een lange tijd geleden academisch geworden.
Als maar duidelijk is dat het in de basis dezelfde node is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-06 13:21
Ben je eigenlijk wel van het meester ras als je gamed op 1080p resolutie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 14:33

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:18
Hoemeer zaken lekken , hoe duidelijker het wordt dat deze generatie een ontgoocheling zal zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-06 20:48
Sjonniebwoi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:52:
Hoemeer zaken lekken , hoe duidelijker het wordt dat deze generatie een ontgoocheling zal zijn..
Ontgoocheling voor mensen die iedere generatie upgraden, misschien ja.
Ik zie echt wel wat performance winst voor mensen die langer wachten om te upgraden.

Wat ik hooguit een ontgoocheling kan noemen is de prijs. Als consument wil je natuurlijk altijd "meer" voor "minder".

[ Voor 1% gewijzigd door dragongamer op 17-01-2025 18:05 . Reden: iets meer nuance aangebracht. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou, zo negatief is het allemaal dan toch weer niet…

nieuws: Eerste benchmarkresultaten van Nvidia RTX 5090 verschijnen in databas...

Geekbench vind ik dan toch iets betrouwbaarder dan één forumpost over de Chinese versie van de 5090. 26-37% sneller dan de 4090 dus, toch wel substantieel!

Maar aan het eind van de rit is en blijft het gewoon afwachten.

[ Voor 23% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-01-2025 18:09 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
DeNachtwacht schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:05:
Nou, zo negatief is het allemaal dan toch weer niet…

nieuws: Eerste benchmarkresultaten van Nvidia RTX 5090 verschijnen in databas...

Geekbench vind ik dan toch iets betrouwbaarder dan één forumpost over de Chinese versie van de 5090. 26-37% sneller dan de 4090 dus, toch wel substantieel!

Maar aan het eind van de rit is en blijft het gewoon afwachten.
193353
OpenCL Score
172850
Vulkan Score

Bovenstaande cijfers waren van de 3090, die voor het gemak blijkbaar was weggelaten... De 4090 is ongeveer 52% sneller in Vulkan, en 64% sneller in OpenCL. Nu komen deze cijfers ruwweg overeen met het performanceverschil tussen die twee kaarten als ik het mij goed herinner, maar dan zie je dus dat de sprong de helft kleiner is dan de vorige generatie (die op zich wel een grotere sprong dan gewoonlijk als ik het mij goed herinner...).

Anderzijds zijn deze cijfers wel in lijn met het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar van gegevens bij TPU, dus in dat opzich is het een gemiddelde generatie, die het blijkbaar voornamelijk moet hebben van iets lagere prijzen dan de vorige...

[ Voor 9% gewijzigd door nzall op 17-01-2025 18:28 ]

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 07:47

jmk

Ik weet niet of bovenstaande video naar voren was gekomen, maar ik vond het heel informatief. Ze belichtten van ieder aspect de nieuwe technologie die in de 5000 serie kaarten zitten, op een rustige respectvolle manier.

Enkele dingen die ik eruit heb gehaald:
- Efficiënter geheugengebruik. In theorie zou een RTX 5080 met 16GB meer textures laden dan een andere kaart met 16 GB VRAM.
- Efficiënter stroomverbruik. Automatisch kijken hoe hard het nodig is om alle frames eruit te halen in rustigere stukjes. Handig voor laptops maar misschien ook op de desktop in games die soms heel casual zijn. (gwent anyone?)
- Heel veel informatie over nieuwe DLSS technologieën, varianten van game gen.
- Alex verwacht dat je multi fram gen alleen kan inzetten als je basis fps hoog genoeg is, dus:
a. Het liefst van 40-60 fps naar 120-180fps
b. Verwacht geen solide game ervaring met van 27 naar 81 fps.
Dan is multiple framegen te vergelijken met de framegen op de 4000 series.
Als dit waar is, is de marketing wel heel erg overselling. Maar dat kan multiple framegen nog steeds in sommige gevallen heel fijn zijn om te gebruiken.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

HugoBoss1985 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Weer een aparte termen omschrijving van JaysZ 2 centjes.
Ik dacht even dat het over de GPU chip cracking ging n.a.v. de titel.
Wat ook een voorkomend euvel was, vooral door mining (videokaarten in extreme gekoelde omgevingen dus veel extreme temperatuur verschillen).
"2de hands videokaart gebruikt voor mining, met oxidatie op de heatsink maar beïnvloed de werking niet" ...

Gescheurde pcb's (van videokaarten... heeft niets met GPU's te maken) is wel een heel duidelijke defect.
Dit kan ook komen door het niet gebruiken van een anti-sag bracket.

Ik heb pas nog een reparatie video gezien waar, door KrisFix-Germany, geclaimd werdt dat het doorhangen van een videokaart ook onzichtbare schade aan traces en solderingen kan veroorzaken.
Wat natuurlijk vrij logisch is.

YouTube: I Drilled this MSI RX 6900XT and It Works - Very rare problem #krisf...

Dat kan bij elke videokaart gebeuren, van elk merk.
Ik wist niet dat dit zichtbaar scheuren van het pcb een specifiek Gigabyte dingentje was.
Kijk dan zou een (Gigabyte) fabrikant hier een grote rode sticker op moeten plakken én een anti-sag bracket mee moeten leveren.

4090 met connector schade worden ook nog wel eens RMA geweigerd... dure geintjes.

Afijn kortom m.b.t. jouw post: gebruik altijd een anti-sag bracket en ga niet aan de videokaart lopen sjorren tenzij je zeker weet dat het PCI-E grendeltje van het mobo ontgrendeld is.
welke anti doorzak pilaren gebruiken jullie? Ik zag deze in de pricewach maar ik hou niet van leds:
uitvoering: Cooler Master ARGB GPU Support Bracket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
jmk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:46:
[...]

welke anti doorzak pilaren gebruiken jullie? Ik zag deze in de pricewach maar ik hou niet van leds:
Ik maak ze zelf op lengte met een draaibank, van Delrin of Nylon rondstaf.
Behuizing waterpas en videokaart waterpas.

Die is wel aan de prijs.
Als je de stroom niet aansluit geven de LEDS geen licht denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-06 18:08
Sjonniebwoi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:52:
Daarin dus niets nieuws onder de zon ;-). Commentaren over tegenvallende generational uplift zien we al jaren ;).

Tegelijkertijd, is de real-world performance van bijvoorbeeld een RTX 4090 dusdanig dat er feitelijk gezien natuurlijk bijzonder weinig reden tot überhaupt upgraden bestaat. Voor deze circa 1.3% van alle PC gamers, is het natuurlijk niet zo dat huidige games ook maar enigszins onspeelbaar zijn :+.

Voor het merendeel van de mensen, de groep die al snel minstens 1 à 2 generaties overslaat, zal de switch van een 2xxx of 3xxx serie kaart naar een 5xxx serie kaart natuurlijk verre van tegenvallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nzall
psychodude schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Daarin dus niets nieuws onder de zon ;-). Commentaren over tegenvallende generational uplift zien we al jaren ;).

Tegelijkertijd, is de real-world performance van bijvoorbeeld een RTX 4090 dusdanig dat er feitelijk gezien natuurlijk bijzonder weinig reden tot überhaupt upgraden bestaat. Voor deze circa 1.3% van alle PC gamers, is het natuurlijk niet zo dat huidige games ook maar enigszins onspeelbaar zijn :+.

Voor het merendeel van de mensen, de groep die al snel minstens 1 à 2 generaties overslaat, zal de switch van een 2xxx of 3xxx serie kaart naar een 5xxx serie kaart natuurlijk verre van tegenvallen.
Ik heb mij eerder deze week bezig gehouden met het maken van een tabel met de relative performance uplift die TPU gemerkt heeft per generatie en per tier. Ik had die toen al gedeeld, maar ik deel hem nu nog eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEJ_6FPUP3ZrOEhcAJ8GTMRtXe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XebBQMbFaPvryibJyWC1qB7t.png?f=fotoalbum_large

Daaruit blijkt dat de uplift van de 4090 eigenlijk de derde hoogste was die we ooit gezien hebben, en de hoogste van de afgelopen 3 generaties. De laatste keer dat Nvidia zo'n hoge verbetering had was de GTX 1080 Ti en de GTX 1060, allebei legendarische kaarten die nu nog altijd bejubeld worden als van het beste wat Nvidia ooit gereleased heeft. De 2060 en 3080 kwamen wel in de buurt van die uplift, maar zijn uiteindelijk nooit zo populair geworden vanwege andere redenen.

Als we dan nu kijken naar de OpenCL uplift, dan is die rond de 32%. Dat is ongeveer op het gemiddelde als je de verbeteringen van meer dan 60% eventjes wegdenkt onder het mom van outliers. De lagere tier kaarten zijn allemaal iets minder performant, maar ze vallen wel binnen de gebruikelijke uplift range.

Ik denk zelf ook dat we de afgelopen jaren tamelijk verwend zijn geraakt met de nieuwste generaties. De 10, 20 en 30 generaties hadden allemaal bovengemiddelde uplifts. We kunnen niet verwachten dat de uplift elke 2 jaar 40-60% zal zijn. Op een gegeven moment zitten we aan de limiet van wat we realistisch in een chip kunnen proppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
nzall schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Ik heb mij eerder deze week bezig gehouden met het maken van een tabel met de relative performance uplift die TPU gemerkt heeft per generatie en per tier. Ik had die toen al gedeeld, maar ik deel hem nu nog eens:

[Afbeelding]

Daaruit blijkt dat de uplift van de 4090 eigenlijk de derde hoogste was die we ooit gezien hebben, en de hoogste van de afgelopen 3 generaties. De laatste keer dat Nvidia zo'n hoge verbetering had was de GTX 1080 Ti en de GTX 1060, allebei legendarische kaarten die nu nog altijd bejubeld worden als van het beste wat Nvidia ooit gereleased heeft. De 2060 en 3080 kwamen wel in de buurt van die uplift, maar zijn uiteindelijk nooit zo populair geworden vanwege andere redenen.

Als we dan nu kijken naar de OpenCL uplift, dan is die rond de 32%. Dat is ongeveer op het gemiddelde als je de verbeteringen van meer dan 60% eventjes wegdenkt onder het mom van outliers. De lagere tier kaarten zijn allemaal iets minder performant, maar ze vallen wel binnen de gebruikelijke uplift range.

Ik denk zelf ook dat we de afgelopen jaren tamelijk verwend zijn geraakt met de nieuwste generaties. De 10, 20 en 30 generaties hadden allemaal bovengemiddelde uplifts. We kunnen niet verwachten dat de uplift elke 2 jaar 40-60% zal zijn. Op een gegeven moment zitten we aan de limiet van wat we realistisch in een chip kunnen proppen...
Maar los van de cijfers, was het sentiment bij voorgaande kaarten ook al teleurstelling. Veelal overigens gedreven niet zozeer door de raw performance uplift, maar price-performance ratio.

Terwijl qua performance realistisch gezien, gelet op het feit dat zo'n 96% gamed op een resolutie < 4K, je met high-end current gen en zelfs prior gen bij meeste titels op een 1440p (en meer dan 50% van alle gamers in de steam hardware survey zelfs 1080p) er een triple digit performance is.

En behoudens een handjevol titels die een aantal grafische instellingen hebben inbegrepen om meer als benchmark te fungeren dan daadwerkelijk speelbaar te zijn met deze instellingen, is er onder de streep ook eigenlijk niet echt iets te noemen waarvoor je zelfs een RTX 4090 echt nodig hebt. Laat staan een RTX 5090.

Waar zit de teleurstelling verder dan nog qua performance? Het feit dat 4K Cyberpunk 2077 met path tracing niet op 240 Hz speelbaar is zonder AI upscaling en frame generation? Die teleurstelling gaat dan nog wel een flink aantal jaren aanhouden ben ik bang :+.

Voor de meer doorsnee consument is overigens natuurlijk veel interessanter de reductie in MSRP voor de RTX 5070, 5070 Ti en 5080. Zeker die laatste. 1199 naar 999 MSRP. Maar weinig mensen die echt wakker gaan liggen van het prijskaartje van een RTX 5090 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@psychodude Mja, je gaat er wel een beetje aan voorbij dat
- er nu eenmaal altijd een topmodel is en een "voordelige keus", zo worden alle producten in de markt gezet tegenwoordig. Zo bedien je gewoon de markt het best
- Nvidia richt zich met de 5090 primair niet op die relatief kleine niche van gamers die het geld ervoor overheeft (een ander zegt weer: "die in de marketing trapt"). Want inderdaad zijn de settings die een 5090 laten zweten eigenlijk vaak heel kleine details die je niet/nauwelijks ziet. De échte doelgroep van die kaart zijn professionele bedrijven zoals de game studios, animatiestudios, geotech engineering software et cetera. Die 32GB geheugen heb je voor het echt zware (render)werk daar nodig, en die zitten in systemen met threadrippers en andere niet-consumenten CPU's die fors duurder zijn dan jou 9950 etc. Om GPU's hangt tegenwoordig iets waardoor ook de rijke gamers zich de duurst beschikbare modellen kunnen en willen veroorloven.

Maar realiseer je dus dat er bij CPU's nog fors duurder verkrijgbaar is in de professionele markt, terwijl de 4090 gewoon momenteel simpelweg het best is dat te koop is op GPU gebied. Die 5090 is voor al die bedrijven dus simpelweg een time saver want beter is niet te koop. Dat doet wat met de prijs.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Degrader
YouTube: Gaming On The RTX 5090 With DLSS 4!

De 5090 FE zou een stille kaart moeten zijn als we deze YouTuber mogen geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
DeNachtwacht schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:03:
@psychodude Mja, je gaat er wel een beetje aan voorbij dat
- er nu eenmaal altijd een topmodel is en een "voordelige keus", zo worden alle producten in de markt gezet tegenwoordig. Zo bedien je gewoon de markt het best
- Nvidia richt zich met de 5090 primair niet op die relatief kleine niche van gamers die het geld ervoor overheeft (een ander zegt weer: "die in de marketing trapt"). Want inderdaad zijn de settings die een 5090 laten zweten eigenlijk vaak heel kleine details die je niet/nauwelijks ziet. De échte doelgroep van die kaart zijn professionele bedrijven zoals de game studios, animatiestudios, geotech engineering software et cetera. Die 32GB geheugen heb je voor het echt zware (render)werk daar nodig, en die zitten in systemen met threadrippers en andere niet-consumenten CPU's die fors duurder zijn dan jou 9950 etc. Om GPU's hangt tegenwoordig iets waardoor ook de rijke gamers zich de duurst beschikbare modellen kunnen en willen veroorloven.

Maar realiseer je dus dat er bij CPU's nog fors duurder verkrijgbaar is in de professionele markt, terwijl de 4090 gewoon momenteel simpelweg het best is dat te koop is op GPU gebied. Die 5090 is voor al die bedrijven dus simpelweg een time saver want beter is niet te koop. Dat doet wat met de prijs.
Buiten het feit om dat je je post mijn inziens richting de verkeerde persoon richt, is het ook niet geheel waar. Nvidia heeft voor de echt zakelijke markt namelijk een aantal andere ranges die voor meerdere van de benoemde toepassingen beter geschikt zijn. Met name voor zwaar render werk bijvoorbeeld heeft Nvidia gewoon de RTX 6000 Ada bijvoorbeeld met 48 GB welk al enkele jaren oud is. De nieuwe generatie RTX 7000 Ada zal ongetwijfeld de RTX 5090 ook weer flink overtreffen qua VRAM.

En voor echt grootgebruik, heeft Nvidia meer en meer data center producten.

De RTX 5090 is en blijft overwegend natuurlijk een prosumer kaart. Game development uiteraard als uitzondering hierop, gelet op het feit dat voor deze toepassing, real time rendering, deze kaarten beter presteren.

Verder, de reden dat Threadrippers niet veel in high-end gaming PC's te vinden zijn is niet omdat deze te duur zijn, maar eveneens hetzelfde, er is geen performance winst in gaming. Zodra AMD een Threadripper met 3D V-Cache released, stijgt ongetwijfeld vanzelf ook de vraag vanuit de prosumer markt. Voor deze laatste groep zijn Threadrippers nu eenmaal enkel interessant voor home workstation toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@psychodude Ziehier de benchmark van de vrij vele gebruikte (opensource) tool Blender:

https://opendata.blender....ame&blender_version=4.2.0

De 4090 is de snelste kaart. Ja inderdaad is er ook nog voor zeer specifieke toepassingen de ADA lijn, maar voor heel veel werk is de 4090 momenteel gewoon de betere optie omdat die dus juist weer veel goedkoper is dan de Ada 6000 serie.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-01-2025 23:38 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
psychodude schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:31:
[...]

Buiten het feit om dat je je post mijn inziens richting de verkeerde persoon richt, is het ook niet geheel waar. Nvidia heeft voor de echt zakelijke markt namelijk een aantal andere ranges die voor meerdere van de benoemde toepassingen beter geschikt zijn. Met name voor zwaar render werk bijvoorbeeld heeft Nvidia gewoon de RTX 6000 Ada bijvoorbeeld met 48 GB welk al enkele jaren oud is. De nieuwe generatie RTX 7000 Ada zal ongetwijfeld de RTX 5090 ook weer flink overtreffen qua VRAM.
Nvidia heeft die ranges inderdaad, en ze worden ook genoeg gekocht. Maar ik zou me niet vergissen in de vraag binnen de zakelijke markt naar 4090's en straks ook ongetwijfeld de 5090.

Immers zo'n RTX 6000 ADA is gebaseerd op hetzelfde silicon als de 4090, waarbij de RTX 6000 wel de volledige die heeft en de 4090 een cutdown van +- 10% minder shaders, qua kloksnelheid is dan uit mijn hoofd de 4090 weer iets in het voordeel en de RTX 6000 heeft uiteraard dubbel zoveel geheugen.

Echter de RTX 6000 is ook zo'n €6000 tot €7000 duurder.

Dus wat zie je gebeuren, als een bedrijf het extra geheugen nodig heeft of ze hebben de gecertificeerde drivers nodig van de RTX 6000 omdat ze applicaties hebben die dat vereisen voor support, virtualisatie of wel om het uiterste uit de kaart(en) te halen dan kopen ze noodzakelijkerwijs de RTX 6000 of andere specifiek op zakelijk gebruik gerichte kaarten.

Bedrijven die echter uit de voeten kunnen met een RTX 4090 of straks de RTX 5090 omdat ze het extra geheugen of de gecertificeerde drivers niet nodig hebben zullen daar vaak voor opteren omdat je simpelweg dezelfde performance aan compute power kan verkrijgen voor veel minder geld, of veel meer compute performance voor hetzelfde geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redblader
  • Laatst online: 15:25
[...]

Ik heb deze voor een RTX 4080. Als je zoekt naar 'GPU stand' krijg je op amazon veel opties zoals dit met verschillende afmetingen, kies er eentje die past in jouw situatie en dan heb je een prima oplossing voor een paar euro. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfnz
  • Laatst online: 17-06 23:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
[...]

Die standaard bij m’n 4080 zat gebruik ik.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36
-verkeerde topic-

[ Voor 98% gewijzigd door yinx84 op 18-01-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
yinx84 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 07:59:
Slecht nieuws voor de mensen die een RTX5090 willen... er zijn er initieel zeer weinig beschikbaar. Weet niet hoe legit die bronnen zijn natuurlijk, maar het ziet er niet goed uit:

YouTube: Nvidia RTX 5090 & 5080 Supply Leak | RX 9070 XT Benchmarks | AMD FSR...

Start op 1:42

[Afbeelding]
[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:22:
[...]

Nvidia heeft die ranges inderdaad, en ze worden ook genoeg gekocht. Maar ik zou me niet vergissen in de vraag binnen de zakelijke markt naar 4090's en straks ook ongetwijfeld de 5090.

Immers zo'n RTX 6000 ADA is gebaseerd op hetzelfde silicon als de 4090, waarbij de RTX 6000 wel de volledige die heeft en de 4090 een cutdown van +- 10% minder shaders, qua kloksnelheid is dan uit mijn hoofd de 4090 weer iets in het voordeel en de RTX 6000 heeft uiteraard dubbel zoveel geheugen.

Echter de RTX 6000 is ook zo'n €6000 tot €7000 duurder.

Dus wat zie je gebeuren, als een bedrijf het extra geheugen nodig heeft of ze hebben de gecertificeerde drivers nodig van de RTX 6000 omdat ze applicaties hebben die dat vereisen voor support, virtualisatie of wel om het uiterste uit de kaart(en) te halen dan kopen ze noodzakelijkerwijs de RTX 6000 of andere specifiek op zakelijk gebruik gerichte kaarten.

Bedrijven die echter uit de voeten kunnen met een RTX 4090 of straks de RTX 5090 omdat ze het extra geheugen of de gecertificeerde drivers niet nodig hebben zullen daar vaak voor opteren omdat je simpelweg dezelfde performance aan compute power kan verkrijgen voor veel minder geld, of veel meer compute performance voor hetzelfde geld.
De professionele kaarten zijn tevens voorzien van ECC geheugen, hogere precisie en stabielere drivers volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Navi schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:16:
De professionele kaarten zijn tevens voorzien van ECC geheugen, hogere precisie en stabielere drivers volgens mij.
Allemaal waar, maar tegen de fors hogere kosten is de xx90 voor veel bedrijven ook gewoon het prima alternatief. Zie mijn Blender benchmark linkje bijvoorbeeld hierboven. Die ene vastloper die je dan misschien krijgt is voor heel veel bedrijven geen issue als je verder (nagenoeg) dezelfde prestaties krijgt. Voor bepaalde specifieke toepassingen is dia Ada 6000 natuurlijk de enige keus, maar vergeet niet dat die Ada 6000 voor het zachte prijsje van €9500 in een aanbieding ergens te scoren is.

Voor dit soort bedrijven is de 5090 dus gewoon een koopje met betere prestaties dan die Ada 6000 (want die is dus redelijk vergelijkbaar met de 4090) tegen 1/3 of zelfs bijna 1/4 van de kosten...

Het idee van "nvidia licht ons op dus laten we allemaal niet kopen dan gaan ze wel zakken met die prijzen" gaat dus gewoon niet op, koop je hem zelf niet dan doen bedrijven dat wel. Het is gewoon vraag en aanbod.

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-01-2025 11:03 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb vandaag een 4090 opgehaald... gegokt dat dat voor mijn gebruik (blender) de betere keus gaat zijn vanwege de 24GB ram ten opzichte van de 16 van de 5080. Via die weg ben ik trouwens per ongeluk op wél een nieuwswaardig weetje gestuit.. twee hardwarematige 5090 benchmarks.

in de Blender benchmark zijn vandaag 2 individuele benchmarks toegevoegd van een 5090 GPU en een 5090D (=de chinese versie).

Hieronder de top presterende GPU's in die benchmark + de score:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArYwGzrLseanQijHncBokyDJKkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ik3vjIRGIvPW4JckxK1BZz2e.png?f=fotoalbum_large
Bron

Je zou dus in eerste instantie denken dat de normale 5090 50% bijna beter scoort dan de 4090, maar er zijn wel 2 belangrijke kanttekeningen
- Beide metingen zijn letterlijk 1 benchmark, de scores daaronder zijn een mediaan en er zijn wel degelijk hogere scores door 4090's gehaald tot aan 15.000 toe
- De hoogste score (de reguliere 5090) is gedaan in blender 3.6, die over het algemeen op punten wat hogere scores geeft dan de huidge 4.3 versie. In dat gemiddelde van al die 4090's zitten dus best veel meer recentere benchmark tests die dus lager scoren. Daardoor krijg je bijv. ook iets statistisch vreemds zoals dat de 4080 het beter lijkt te doen dan de 4080 super. Filter je op de meest recente versie dan valt dus die hoogste 5090 score weg en zie je ook weer dat de hierarchie helemaal klopt.

Kortom, wat in eerste instantie hoogt lijkt zou zomaar weleens een eerste aanwijzing kunnen zijn dat ondanks fors toegenomen stroomgebruik, de GPU niet schokkend beter presteert dan de 4090.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-01-2025 10:12 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hully
DeNachtwacht schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Mja, hij begint zijn verhaal met de ergernis over clickbait en vervolgens krijg je een lap tekst met mooi onderbouwde redenaties op basis van... de specs en speculatie. Dus ja...
blijft staat dat de ode aan de 4090 een mooie is, beetje de gtx1080ti van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-06 21:16
Heeft het draaien van een lokaal LLM in een mobile 5090 zin? Ik denk niet dat je het goed kunt gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
hully schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:15:
[...]

blijft staat dat de ode aan de 4090 een mooie is, beetje de gtx1080ti van deze tijd.
Daarnaast is het ook goed dat hij aangeeft dat de ECHTE innovatie van DLSS4, hetgeen waar de meeste mensen echt wel meer om geven dan multi-frame gen (of beter gezegd multi-artifact gen), namelijk het gebruiken van een transformer AI model in plaats van hetgeen dat nu gebruikt wordt, ook naar de RTX 40 series komt. Dus in tegenstelling tot die 1080 Ti wordt die 4090 niet meteen uitgesloten van de nieuwste innovaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
nzall schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Daarnaast is het ook goed dat hij aangeeft dat de ECHTE innovatie van DLSS4, hetgeen waar de meeste mensen echt wel meer om geven dan multi-frame gen (of beter gezegd multi-artifact gen), namelijk het gebruiken van een transformer AI model in plaats van hetgeen dat nu gebruikt wordt, ook naar de RTX 40 series komt. Dus in tegenstelling tot die 1080 Ti wordt die 4090 niet meteen uitgesloten van de nieuwste innovaties.
Dat wist ik niet. Ik begrijp daar te weinig van, althans niet goed in verdiept. Dus multi-frame gen is iets andrs dan transformer AI model? En dat laatste "komt" naar de 4*** generatie?

Ander vraagje: ik heb mijn 4090 verkocht. Ik speel puur games (Cyberpunk 2077, Wukong, Elden ring enz). Is de 5080 per definitie een upgrade? of toch echt voor de 5090 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
hully schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Dat wist ik niet. Ik begrijp daar te weinig van, althans niet goed in verdiept. Dus multi-frame gen is iets andrs dan transformer AI model? En dat laatste "komt" naar de 4*** generatie?

Ander vraagje: ik heb mijn 4090 verkocht. Ik speel puur games (Cyberpunk 2077, Wukong, Elden ring enz). Is de 5080 per definitie een upgrade? of toch echt voor de 5090 gaan?
Het korte antwoord zal zijn: nee, geen upgrade ten opzichte van de 4090, integendeel een downgrade, tenminste in rasterization. Maar als je geen problemen hebt met multi frame generation, dan kun je met de 5080 zeer hoge framerates halen. Toch blijft de 16GB VRAM mager. Ik zie dat Indiana Jones op de hoogste instellingen in 4K tot 20GB alloceerde. Dat gaat met een 16GB kaart prestaties kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
Degrader schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Het korte antwoord zal zijn: nee, geen upgrade ten opzichte van de 4090, integendeel een downgrade, tenminste in rasterization. Maar als je geen problemen hebt met multi frame generation, dan kun je met de 5080 zeer hoge framerates halen. Toch blijft de 16GB VRAM mager. Ik zie dat Indiana Jones op de hoogste instellingen in 4K tot 20GB alloceerde. Dat gaat met een 16GB kaart prestaties kosten.
ah dank, dus terug naar een 4090 of een 5090!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
hully schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:03:
[...]

ah dank, dus terug naar een 4090 of een 5090!
Ja, dat heb ik voor nu wel gedaan. Ik had een 4090 FE en deze eind november vorig jaar verkocht, maar van de week toch maar weer een nieuwe 4090 kunnen overnemen voor een goede prijs van iemand hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Degrader schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:59:
[...]

En wat voor mij gewoon het primaire issue blijft met mutli frame gen, naast dingen als latency en artifacts: De spellen die je speelt moeten het maar net ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:38
Sissors schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:13:
[...]

En wat voor mij gewoon het primaire issue blijft met mutli frame gen, naast dingen als latency en artifacts: De spellen die je speelt moeten het maar net ondersteunen.
Aangezien tegenwoordig de nieuwe spellen bijna allemaal wel DLSS ondersteunen zal dat denk ik met toekomstige titels ook zo zijn. Nieuwe titels zullen ook met DLSS 4 worden uitgerust en daarmee ook MFG ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Goed verhaal, alleen jammer dat hij de 4070 en 5070 bij elkaar optelt, die 4070 gaat echt niet de prullenbak in. Maar het is zeker een goed verhaal.

Bijv, mijn situatie:
RTX4070ti gekocht voor €909
Gaat verkocht worden voor zo’n €550
RTX5080 ga ik kopen voor ~€1250

€909-€550+€1250 = €1.609

De RTX4090 was volgens mij zo’n €2000 bij launch. Dan had ik dus voor een kleine €400,- extra 2 jaar geleden al de performance kunnen hebben die ik vanaf volgende maand ga hebben.

Ik vrees dat de RTX5090 niet net zo’n sterke investering gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Sissors schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Voor mij is het primaire toch echt de latency en artifacts. Oudere games hebben vaak wel mods voor DLSS en anders kan je LSFG3 gebruiken voor (multi frame) gen, dat werkt met iedere game en iedere GPU. (Handig voor emulatoren of zwaar gemodde games als Skyrim)

Maar voor mij blijft frame generation echt een gimmick. De normale frame doubling mode kan wel oké zijn als op een respectabele FPS het aanzet, maar dan zit je al op het punt dat een frame tripling of quadrupling mode weinig voordeel meer bied en alleen maar meer nadelen met zich meebrengt.

We moeten het nog in de praktijk gaan mee maken maar tot dusver zijn alle “WOW 80FPS 4k raytracing pathtracing” videos die ik heb gezien met een mouse sensitivity van 0.001 en weinig snel bewegende beelden.. dat zal vast met een reden zijn :p

[ Voor 15% gewijzigd door Valandin op 19-01-2025 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:21

jbbrans

(jarig!)
Valandin schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:35:
[...]

Goed verhaal, alleen jammer dat hij de 4070 en 5070 bij elkaar optelt, die 4070 gaat echt niet de prullenbak in. Maar het is zeker een goed verhaal.

Bijv, mijn situatie:
RTX4070ti gekocht voor €909
Gaat verkocht worden voor zo’n €550
RTX5080 ga ik kopen voor ~€1250

€909-€550+€1250 = €1.609

De RTX4090 was volgens mij zo’n €2000 bij launch. Dan had ik dus voor een kleine €400,- extra 2 jaar geleden al de performance kunnen hebben die ik vanaf volgende maand ga hebben.

Ik vrees dat de RTX5090 niet net zo’n sterke investering gaat worden.
Als ik zo alle upgrades moet optellen die ik, in de 40 jaar dat ik met pc's bezig ben, heb uitgegeven, dan is een gratis muismatje al schrikken.

Andere vraag, waar ik in het begin van de geruchten wel wat over gezien heb, maar sinds de aankondiging niets meer over hoor.
Weet iemand precies hoe het nu zit met de powerconnector?

Ik heb nu een 4090 op een recente 850 watt PSU met dedicated 12vHpwr connector, ik wil misschien naar een 5090. Ik ben bang dat ik een nieuwe psu moet, maar welke hebben dan al de juiste connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
jbbrans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:45:
[...]

Als ik zo alle upgrades moet optellen die ik, in de 40 jaar dat ik met pc's bezig ben, heb uitgegeven, dan is een gratis muismatje al schrikken.

Andere vraag, waar ik in het begin van de geruchten wel wat over gezien heb, maar sinds de aankondiging niets meer over hoor.

Ik heb nu een 4090 op een recente 850 watt PSU met dedicated 12vHpwr connector, ik wil misschien naar een 5090. Ik ben bang dat ik een nieuwe psu moet, maar welke hebben dan al de juiste connector?
De boodschap van mijn bericht was meer bevestigend richting het artikel: men doet snel alsof de duurste kaart kopen krankzinnig is, maar door de jaren heen valt het vaak relatief mee.

5090 draaien op een 850w PSU draaien lijkt mij geen strak plan. Een goede powerspike en kans dat de OCP van je PSU er op afslaat. Ik zie op de site van corsair dat ze bevestigen dat de 5090 ook “gewoon” op de 12vhpwr gaat.

Benieuwd wat er in de toekomst gaat gebeuren dan, gezien de 600w limit, dual 12vhpwr voor de 6090? :p (waarschijnlijk gewoon een efficiëntieslag)

[ Voor 5% gewijzigd door Valandin op 19-01-2025 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:12
Ik heb geen 5090 nodig gezien de type games die ik momenteel speel maar ergens zou het geinig zijn om top-of-the-line hardware te beschikken voor tenminste de aankomende 2-3 jaar, Wellicht wacht ik gewoon op een 5080 Super als verstandige tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
jbbrans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:45:
[...]

Ik heb deze.

uitvoering: Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 1000W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 13:49

OMD

hully schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Release prijs van 699 dollar ten opzichte van 1599 dollar. Nou nee, niet echt de 1080ti.
Daarmee kreeg je top notch performance voor een schappelijke prijs. Nu is het vooral corporate greed die de prijzen bepalen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Laatst online: 11:27
OMD schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Release prijs van 699 dollar ten opzichte van 1599 dollar. Nou nee, niet echt de 1080ti.
Daarmee kreeg je top notch performance voor een schappelijke prijs. Nu is het vooral corporate greed die de prijzen bepalen.
Maar dat was toch idem dito met de 3080, die kaart kon je op release ook kopen voor 700-900 euro afhankelijk van het merk model etc.. voordat de crypto case en mining een ding werden. Het was eigenlijk meer een grap dat een 3090 marginaal sneller was en er een verschil van 14GB Vram tussen beide kaarten zat, maar wel dubbel zo duur kostte (1600-2000) euro.

daarbij is het verschil in peformance tussen een 4080 en 4090 wel vele malen groter als bij die RTX 3080/90 series

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Klopt het dat de Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 1000W geleverd wordt met een universele 12V-2x6 kabel heeft dit je in principe kan vervangen door een kabel van een ander goed merk, omdat de kabel nu aan zijden kanten gestandaardiseerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
jmk schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Klopt het dat de Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 1000W geleverd wordt met een universele 12V-2x6 kabel heeft dit je in principe kan vervangen door een kabel van een ander goed merk, omdat de kabel nu aan zijden kanten gestandaardiseerd is?
Durf ik je niet te zeggen. Ik gebruik momenteel de meegeleverde 12V-2x6 kabel i.c.m. de 4080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Om een beetje met beide benen op de grond te blijven.-)

[ Voor 32% gewijzigd door Tasminos op 19-01-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-06 17:22
Met 15% kom je met de 5080 niet bij de 4090 en 15% is ook niet echte de moeite voor een upgrade van 500,- na verkoop van 4080 Super. En dan het verlies er bij rekenen is het een upgrade van ruim 800 euro voor 15%....... denk dat ik voor het eerst in jaren een serie ga overslaan. Naja kan ik mooi mn geld in andere upgrades stoppen later misschien dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:08
JWFpeters schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:06:
Met 15% kom je met de 5080 niet bij de 4090 en 15% is ook niet echte de moeite voor een upgrade van 500,- na verkoop van 4080 Super. En dan het verlies er bij rekenen is het een upgrade van ruim 800 euro voor 15%....... denk dat ik voor het eerst in jaren een serie ga overslaan. Naja kan ik mooi mn geld in andere upgrades stoppen later misschien dit jaar.
Je kan ook omdenken:
Tussen de 4080s en 4090 zit ong. 30% prestatie winst. Dus tussen de 5080 (1280 voor FE) en 4090 (min. 2000) is t verschil 15%. Dan bespaar je ruim 700e en lever je maar 15% prestatie winst in (daarin tegen wel de nieuwste functies, geheugen en aansluiting als dp 2.1).

Voor jouw geval, dat je eerst een 4080s met verlies moet verkopen, is het inderdaad niet waard. Maar ik heb m’n 3090 nog voor een prima bedrag kunnen verkopen en de 5080 is zeker een mooie upgrade voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
Hoe dan ook een goed idee in de comments daar om met rFPS waardes te komen (real FPS) zo dat het niet verwarrend wordt of er wel of geen AI gebruikt wordt om op bepaalde scores te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
FireBladeX schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Je kan ook omdenken:
Tussen de 4080s en 4090 zit ong. 30% prestatie winst. Dus tussen de 5080 (1280 voor FE) en 4090 (min. 2000) is t verschil 15%. Dan bespaar je ruim 700e en lever je maar 15% prestatie winst in (daarin tegen wel de nieuwste functies, geheugen en aansluiting als dp 2.1).

Voor jouw geval, dat je eerst een 4080s met verlies moet verkopen, is het inderdaad niet waard. Maar ik heb m’n 3090 nog voor een prima bedrag kunnen verkopen en de 5080 is zeker een mooie upgrade voor mij.
Eens bedoelde meer dat een 4090 verkopen voor een 5080 zonde is ( of in ieder geval lijkt vooralsnog) en dat een 4080 Super upgraden naar een 5080 wel erg weinig winst geeft voor het geld. Tenzei je natuurlijk voor de AI gaar dan wordt het een ander verhaal. Maar zie nog steeds dat mensen denken dat de 5090 net zo snel als de 4090 wordt en denk toch echt dat dat niet zo zal zijn.

Van een 30 serie naar een 50 serie is zeker een mooie upgrade natuurlijk. Daarom moet en ga ik proberen te wachten op de 60 serie haha. 4090 wil niet meer nu tweedehands en een 5090 kan ik simpelweg niet betalen of verantwoorden tenzei ik er lang mee ga doen maar ik ken mezelf langer dan vandaag en dat lang valt altijd tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door JWFpeters op 19-01-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 08:44
Beakzz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Hoe dan ook een goed idee in de comments daar om met rFPS waardes te komen (real FPS) zo dat het niet verwarrend wordt of er wel of geen AI gebruikt wordt om op bepaalde scores te komen.
In de 3rd party reviews die ik afgelopen jaren heb gezien wordt upscaling niet, of alleen als extra, meegenomen. De directe vergelijkingen zijn altijd al zonder upscaling/framegen. Overal rdps gebruiken alleen voor een paar marketing grafieken van Nvidia, eens per jaar, lijkt me wat overdreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 10:39
Als ik het nieuws zo bekijk blijft die 4070 ook nog wel even zitten wrs.
Zelfs een 5080 gaat de upgrade amper waard zijn.. hopelijk gaat Monster Hunter wilds nog wat vooruit wat performance op PC betreft.. ik speel 95% ARPG's en daar is het nu niet perse nodig, maar Black Myth Wukong, MHW, en andere spellen die het wel kunnen gebruiken doen me soms twijfelen..
Wie weet komt AMD nog met iets maar eerste berichten lijken ook niet dat die in de buurt van een 4080/5080 gaan komen :/ (voor een schappelijker prijsje)

[ Voor 3% gewijzigd door DrMacabr3 op 19-01-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntzv

interessant interview, van DF met belangrijke Nvidia engineer over de 5000 series. Het lijkt op CES gedaan te zijn.

Als ik het goed begrijp zegt hij in dat interview dat ze wel gaan proberen de nieuwe DLSS versie op oudere kaarten te laten draaien.

zou mooi zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door ntzv op 19-01-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36
ntzv schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:30:
[YouTube: Inside DLSS 4 & Nvidia Machine Learning: The Bryan Catanzaro Interview]

interessant interview, van DF met belangrijke Nvidia engineer over de 5000 series. Het lijkt op CES gedaan te zijn.

Als ik het goed begrijp zegt hij in dat interview dat ze wel gaan proberen de nieuwe DLSS versie op oudere kaarten te laten draaien.

Volgens mij zegt hij dat de Frame Generation van de 40xx serie naar de 30xx gaan brengen. Of bedoelde je dat ook? Kreeg even de hoop toen ik je post las dat ze multi-frame generation naar de 40xx bedoelde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntzv
yinx84 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Volgens mij zegt hij dat de Frame Generation van de 40xx serie naar de 30xx gaan brengen. Of bedoelde je dat ook? Kreeg even de hoop toen ik je post las dat ze multi-frame generation naar de 40xx bedoelde :P
Nee, ik bedoelde de DLSS versie die nu binnenkort alleen ondersteund wordt door de 5000 serie, ze ook gaan proberen compatibel te maken met de oudere kaarten. Framegen is weer iets anders.

en daarnaast, pin me er niet op vast, ben geen expert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
ntzv schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Nee, ik bedoelde de DLSS versie die nu binnenkort alleen ondersteund wordt door de 5000 serie, ze ook gaan proberen compatibel te maken met de oudere kaarten. Framegen is weer iets anders.

en daarnaast, pin me er niet op vast, ben geen expert :)
DLSS 4.0 komt ook naar de 4000 series, niet alleen 5000
Er is geen DLSS versie die alleen door de 5000 series ondersteund wordt.
Alleen het nieuwe framegen wordt 5000 exclusief.

[ Voor 12% gewijzigd door NosferatuX op 19-01-2025 19:27 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
ntzv schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:30:
[YouTube: Inside DLSS 4 & Nvidia Machine Learning: The Bryan Catanzaro Interview]

Wat valt daar aan te proberen dan? De 4090 is krachtiger en heeft meer Tensor cores dan een 5070 bv dus die moet het toch makkelijk kunnen? Of doen ze het enkel als de hele 40 serie het aan kan en houden bv de 4060 en 4070 dat tegen?

Edit : Als bovenstaande klopt doet het er niet toe. Mijn info was dat DLSS 4 enkel op de 50 serie zou draaien

[ Voor 6% gewijzigd door Beakzz op 19-01-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntzv
Beakzz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Wat valt daar aan te proberen dan? De 4090 is krachtiger en heeft meer Tensor cores dan een 5070 bv dus die moet het toch makkelijk kunnen? Of doen ze het enkel als de hele 40 serie het aan kan en houden bv de 4069 en 4070 dat tegen?
Zoals ik al zei, ik ben geen expert. maar wat ik begreep is dat de nieuwe DLSS versie meer rekenkracht vergt van de tensor cores. Dit betekent waarschijnlijk dat het vooral om de mindere modellen gaat en niet de 4090 zoals jij zegt.

het zou bijv. voor een 4070 mooi zijn of 3070 als ze deze technologie (deels) kunnen laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
ntzv schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Zoals ik al zei, ik ben geen expert. maar wat ik begreep is dat de nieuwe DLSS versie meer rekenkracht vergt van de tensor cores. Dit betekent waarschijnlijk dat het vooral om de mindere modellen gaat en niet de 4090 zoals jij zegt.

het zou bijv. voor een 4070 mooi zijn of 3070 als ze deze technologie (deels) kunnen laten werken.
Ah op die fiets. Tja in mijn ideale wereld zou het niet hoeven om framegen enz aan te zetten en zou er wat betere optimalisatie/toepassing van technieken van de devs verwacht mogen worden en ook dat Unreal 5 wat zuiniger was met hoe het bepaalde technieken toepast.

Ik ben ook geen expert op dit gebied dus ik heb mijn info ook maar merendeels van Threat Interactive (YT), maar als dat allemaal klopt valt er op dat gebied nog veel te winnen.

Maar dat gaat voorlopig niet gebeuren dus dan maar de pleister van Nvidia aan pakken 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraanl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 00:59
Heeft iemand al enig idee of het verstandig is om een AIO versie te nemen als je een lucht cooler hebt?

Ik heb namelijk een Noctua NH-D15 G2 LBC en als de videokaart hete lucht blaast zeker met passthrough zal deze hete lucht ook in de CPU cooler terecht komen. Maar ik heb een hekel aan pomp geluid dus liever heb ik er een zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ntzv schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:28:
Mja, trap vooral ook niet te veel in de hype/marketing die via de influencers over ons worden uitgegooid. Zo enorm wereldschokkend is een upgrade van DLSS3 naar 4 heus niet, en frame generation kun je gewoon prima regelen met een standalone appje als Lossless Scaling in de Steam Store. Natuurlijk zal DLSS 4 net even mooier werken, maar
1) lang niet alle spellen ondersteunen dit
2) het komt niet naar heel veel GPU's
Voor het schokkende bedrag van €6,89 (en soms nog in de sale ook :9) heb je Frame Generation in ál je games, dus mocht je nog een 3Dfx kaart hebben en Duke Nukem 3D willen spelen: ook voor jou is het weggelegd :+

Maar even alle gekheid op een stokje, het is dus een prima manier om wat langer met je huidige GPU te doen. En op github staat zelfs de gratis versie als je het eerst wil proberen, maar natuurlijk verdient deze developer steun ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-01-2025 20:20 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Moraanl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:08:
Heeft iemand al enig idee of het verstandig is om een AIO versie te nemen als je een lucht cooler hebt?

Ik heb namelijk een Noctua NH-D15 G2 LBC en als de videokaart hete lucht blaast zeker met passthrough zal deze hete lucht ook in de CPU cooler terecht komen. Maar ik heb een hekel aan pomp geluid dus liever heb ik er een zonder.
Dat is uiteindelijk met alle GPUs wel in een kast (op de blowers na) zou me er niet zo druk om maken. Mijn 4080 Super heeft ook pass trought en er is niks mis met mn cpu temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DeNachtwacht schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:17:
[...]

Mja, trap vooral ook niet te veel in de hype/marketing die via de influencers over ons worden uitgegooid. Zo enorm wereldschokkend is een upgrade van DLSS3 naar 4 heus niet, en frame generation kun je gewoon prima regelen met een standalone appje als Lossless Scaling in de Steam Store. Natuurlijk zal DLSS 4 net even mooier werken, maar
1) lang niet alle spellen ondersteunen dit
2) het komt niet naar heel veel GPU's
Voor het schokkende bedrag van €6,89 (en soms nog in de sale ook :9) heb je Frame Generation in ál je games, dus mocht je nog een 3Dfx kaart hebben en Duke Nukem 3D willen spelen: ook voor jou is het weggelegd :+
Zijn er van die app eigenlijk ook ergens goede onafhankelijke reviews, heb er wel wat over gelezen, maar daar werden wel wat beperkingen aangegeven zoals bijv. 'werkt alleen in window' wat natuurlijk lang niet altijd even handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dennism schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Zijn er van die app eigenlijk ook ergens goede onafhankelijke reviews, heb er wel wat over gelezen, maar daar werden wel wat beperkingen aangegeven zoals bijv. 'werkt alleen in window' wat natuurlijk lang niet altijd even handig is.
Zonder het zelf gebruikt te hebben, maar het lijkt wel echt ver achter DLSS frame generation te zitten qua resultaat: Valandin in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie" Waarschijnlijk vergelijkbaar met wat TVs doen voor motion smoothing: Het kan best redelijk werken, maar er zijn beperkingen, simpelweg omdat zo'n tool niet het verschil weet tussen HUD elementen en de 3D wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Sissors sorry, wist niet dat het al eerder was gedeeld hier.

@Dennism Vriend van me is er vrij positief over, en nogmaals het is met 2 klikken gratis te downloaden vanaf Github, het is freeware. Zoals ik al zei natuurlijk is DLSS 4 ongetwijfeld beter maar in heel veel oudere games heb je dat simpelweg niet, dus ja dan is het zelfs met een 5090 dus eigenlijk een no-brainer. Gratis meer frames / minder stroomverbruik ;)

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-01-2025 20:57 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cnieuweboer
Beakzz schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Wat valt daar aan te proberen dan? De 4090 is krachtiger en heeft meer Tensor cores dan een 5070 bv dus die moet het toch makkelijk kunnen? Of doen ze het enkel als de hele 40 serie het aan kan en houden bv de 4060 en 4070 dat tegen?

Edit : Als bovenstaande klopt doet het er niet toe. Mijn info was dat DLSS 4 enkel op de 50 serie zou draaien
De nieuwe DLSS versies hebben een paar punten.

- Multi frame generation werkt alleen op 5000 series. Omdat "flip metering" (de timing wanneer frames worden weergegeven) verplaatst is van de CPU naar GPU. Nvidia zegt dat flip metering via de driver op de CPU niet nauwkeurig genoeg is om een goede ervaring te geven. Dat heeft nieuwe hardware nodig op de GPU, dus kan niet op oudere GPU's.

- De DLSS upgrade voor upscaling, en ray reconstruction werken ook op oudere GPU's met tensor cores. De nieuwe upscaling DLSS gebruikt 4x zoveel rekenkracht als de oude. Maar de implementatie is wat efficienter, dus de tijd die DLSS nodig heeft is niet echt 4x. Invloed op framerate is nog niet bekend. Maar die extra rekenkracht wordt wel goed gebruikt. In de demos geeft DLSS4 upscaling veel beter beeld dan DLSS3.

- De DLSS upgrade voor framegen (behalve multi frame gen) werkt ook op de 4000 series. Het nieuwe framegen model doet motion estimation met tensor cores. De hardware optical flow accelerator wordt niet meer gebruikt. En die OFA was volgens Nvidia de reden waarom DLSS framegen niet kon op 3000 en 2000 series. Alex van DF vroeg of dit betekend dat framegen nu ook naar 2000 en 3000 series komt. Het antwoordt was min of meer: "We gaan het eerste goed laten werken op de nieuwe kaarten. En daarna kijken we wat mogelijk is op de oudere kaarten." Dus of dat ooit gaat gebeuren is onzeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cnieuweboer
Dennism schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Het is hit and miss.

Ik vind hem heel fijn voor BG2 om het spel wat rustiger voor mijn ogen de maken. Conan Exiles in windowed mode werkt ook good, maar als je alt tab naar een ander venster en weer terug naar Conan, is je muis cursor niet meer zichtbaar in menus. Je moet perse met een muisclick terug naar Conan. In Total War Warhammer 3 werkt net nauwelijk. De framerate van Warhammer halveert bijna als ik lossless scaling inschakel.

Ik denk dat het voornamelijk afhangt van je bottleneck. Met een cpu bottleneck werkt het best goed. Met een GPU bottleneck, en vrij hoge base framerate, niet heel geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:30
Hier toch ook met interesse te kijken naar de 5000 launch. Ben recent van een GTX 1070 naar een Intel B580 gegaan. Op zich heel tevreden over voor 2560x1080. Echter nu ook de monitor geupgrade naar een 5120x1440 model en dan is de B580 toch wel wat te licht.

Framegen en DLSS is top. Maar mijn huidige favoriete game heeft geen (goede) support voor beide (Helldivers 2) dus ik wil toch ook wel gewoon ruwe performance. Heb er geen 2000 euro voor over dus een 5090 zal het niet worden. Een 5080 waarschijnlijk ook niet... Maar hopelijk doet het iets met de 2e hands markt of komt de 5070 snel uit....
Pagina: 1 ... 13 ... 35 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.