Sissors schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:14:
Goed, we kennen nu de hoofdlijnen, al natuurlijk nog geen details. Maar dat lijkt een flinke groep hier weinig te deren dat we de hoofdlijnen kennen: Zolang je er niet strafrechtelijk vervolgd voor wordt, vinden velen dus dat het gewoon acceptabel is? En uiteraard, ook ik ken de details niet, dus misschien is het wel echt iets van niks. Maar ik vind dat ook wel heel veel hem hier makkelijk als het slachtoffer neerzet. Lijkt mij niks mis mee dat je als organisatie hoger eisen stelt aan deelnemers dan "zolang er geen arrestatieteam binnen komt is het goed".
En Nederlandse omroepen in het algemeen zijn nou niet degene die blijk hebben gegeven van begrijpen hoe een veilige werkomgeving eruit ziet, dus wat de AVROTROS zegt neem ik met een korreltje zout.
Het is duidelijk dat de organisatie steken heeft laten vallen.
Als wedstrijdorganisatie heb je als het goed is een reglement, procedures en straffen.
Als er dan iets voorvalt dan bepaal je wat er is gebeurd (eerste orde) en neemt een besluit. Dat doe je enigszins vlot en communiceer je. (In F1 iets langer maar alsnog binnen enkele uren)
Misdraging en tegen een derde worden over het algemeen streng gestraft. Denk aan de disqualificatie in tennis na het (per ongeluk, als het spel dood ligt) slaan van een bal tegen een ballenmeisje.
De kern hierbij is dat je handelt met de feiten die voorliggen en conform de eigen spelregels.
Als werkgever heb je eventueel een ander belang, een veilige werkomgeving, maar dat staat los van bovenstaande en hoeft niet in haast geheel worden opgelost zolang het acute probleem geadresseerd kan worden.
Strafrechtelijk is nog een langer traject met ook weer andere spelregels.
De fout die de EBU hier gemaakt lijkt te hebben is om niet te durven besluiten in het kader van het evenement en het strafrechtelijke traject als afleiding van het eigen falen heeft ingezet.