Bij interpretaties gaat het natuurlijk snel richting speculeren, dus mijn interpretatie is natuurlijk niet per definitie de waarheid, maar omdat je er naar vraagt:
1. Als AvroTros gelijk heeft, heeft die directeur geen goed verhaal, en is een “de medewerker heeft een ander verhaal” een hele eenvoudige manier om de kritiek (tijdelijk) te pareren en kan hij zich verschuilen achter privacy van het slachtoffer etc. om er verder niet over uit te wijden en moeilijke vragen te ontlopen.
2. Als de
feiten echt anders zijn is het veel logischer om dat te expliciet te benoemen en te vertellen wat er dan feitelijk onjuist is, of te benoemen wanneer je daar wel duidelijkheid over kunt verschaffen als dat nu niet het geval is in plaats van het over “een ander verhaal” te hebben.
Cornald Maas die expliciet benoemt dat het incident niets te maken had met een andere deelnemer/delegatie is daar een voorbeeld van. Dat is expliciet een feit benoemen wat helpt te verduidelijken waar het om gaat. (En ja, misschien heeft de cameravrouw de Israëlische nationaliteit, het lijkt me logisch dat EBU medewerkers niet statenloos zijn, maar dat is niet hetzelfde als onderdeel zijn van de delegatie, dus goed dat Cornald dat expliciet uitsluit.)
3. Mijn interpretatie gezien de camera vrouw weigerde mee te werken aan een oplossing, en gezien het argument dat Joost is gediskwalificeerd wegens zero-tolerance over gedrag, is dat met “een ander verhaal” wordt bedoeld dat de AvroTros met geen woord rept over hoe alles bij de cameravrouw is overgekomen. Dat ze vinden dat het ook (of misschien zelfs enkel) moet gaan over haar gevoel van onveiligheid door Joost zijn gedrag, het afwezig zijn van een veilige werkomgeving en de impact die het op haar heeft gehad dat een artiest zich op die wijze tegen haar heeft geuit. In dat geval is het “andere verhaal” dus niet een meningsverschil over de feiten, maar over de ervaringen en impact van die feiten. Of ik daarmee in de juiste richting zit is op z’n minst afwachten, en mogelijk zullen we het nooit weten.