Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:56
Kapotlood schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:36:
Oh? Maar als ik laad (met zowel ANWB, Flux als Shell Recharge laadpassen), dan zie ik wat ik werkelijk heb geladen. En dat is ook waar ik de laadsessie over betaal, niet over het eventuele verlies. Dan maakt het voor de auto en de portemonnee verder niet uit wat je sluipverbruik is verder toch?
Je ziet in de ANWB, Flux, Shell app hoeveel kWh je hebt afgenomen. Er is door laadverlies minder kWh in je BladeBattery gekomen. Laadverlies betaal je dus zelf.

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otmpie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-04 11:30
Goedemorgen allemaal,

Graag zou ik vernemen of meer mensen hier last van hebben met de Byd Dolphin.
Ik heb de auto nu 4 week in bezit. Vanaf het begin heb ik vaak dat, tijdens een rit, de intelligente camera te weinig zicht heeft en daardoor de rij hulpmiddelen uitschakelt.
Hebben meer mensen hier last van?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
otmpie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:53:
Vanaf het begin heb ik vaak dat, tijdens een rit, de intelligente camera te weinig zicht heeft en daardoor de rij hulpmiddelen uitschakelt.
Hebben meer mensen hier last van?
Heb het nu 2x gehad, beide keren nadat de ramen spontaan beslagen waren. Zodra de ramen weer schoon waren deed de intelligente camera het ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:30
@otmpie, ik heb het in 't kleine jaar dat ik de auto heb ook 2x gehad, en bij mij was het om dezelfde reden als @MichielFRL. Echt maar een fractie van een moment, zodra je even de ruitenwisser sproeier aan zet (bij mij zit het aan de buitenkant) is het eigenlijk alweer snel verdwenen en werkt de sensor weer prima. Geen idee of andere merken er ook op die manier last van hebben, maar het is gelukkig een zeldzaamheid :)

Ongerelateerde noot: moet er wel bij zeggen dat ik van beslagen ramen aan de binnenzijde zoals sommigen dat hier hebben, lang zo erg niet heb. Af en toe zijn ze beslagen, maar nooit zo erg dat ik er echt op moet letten de auto 10 minuten van te voren al ontwasem via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otmpie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-04 11:30
MichielFRL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Heb het nu 2x gehad, beide keren nadat de ramen spontaan beslagen waren. Zodra de ramen weer schoon waren deed de intelligente camera het ook weer.
Ik ga eens kijken of het bij mij ook daarmee te maken heeft. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-04 08:40
Mijn ruiten beslaan meestal met vochtig weer en als we met meerdere in de auto zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
pekkie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:39:
Mijn ruiten beslaan meestal met vochtig weer en als we met meerdere in de auto zitten
Maar zoals eerder vermeld. De airco op 6 of liefst 7 en dan is het op een paar minuten opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 21:40
Woensdag krijg ik mijn Dolphin.

Stel dat het vriest, is er dan een mogelijkheid de auto continu verwarmd te laten? En zou dit veel energie kosten? Ik zit nl bij de vrijwillige brandweer en dan kan het zijn dat elke seconde telt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svensson097
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14:03
De Dolphin geeft de laatste tijd ineens een random “Bong Bing” meldingsgeluid tijdens het rijden. 1x per rit, op een willekeurig moment.

Geen meldingen, geen lampjes, niks.
Iemand die dit ook heeft en al heeft ontdekt wat het is?

De ingebouwde navigatie gebruik ik niet en de snelheidswaarschuwing/verkeersbordenherkenning staat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AadFrancissen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 16:38
Ik heb even gecheckt, maar nee: je kunt via de app de airco max een half uur aan laten staan.

Je kunt wel veel instellen, zoals temp, koelen of verwarmen, en een planning met een start en eindtijd etc. Best nice.
MartijnA3 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:29:
Woensdag krijg ik mijn Dolphin.

Stel dat het vriest, is er dan een mogelijkheid de auto continu verwarmd te laten? En zou dit veel energie kosten? Ik zit nl bij de vrijwillige brandweer en dan kan het zijn dat elke seconde telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
Doet er iemand regelmatig grotere afstanden? Kan je je accu dan voorverwarmen of koelen als je bijna gaat laden, zodat ie op ideale temperatuur is? Wat is zoal de beste app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
@Svensson097, heb je heel toevallig Apple CarPlay of Android Auto draaien als je rijdt? Dan is de Bing Bong waarschijnlijk een systeem/navigatie melding van BYD zelf, en die zie je dan niet op je scherm :)

@pekkie, naar mijn weten zit er geen voorconditionering in de Dolphin. Ik ben vorig jaar van Delft naar Züch (Zwitserland) gereden, en heb telkens snel geladen (de snelheid varieert wat afhankelijk van hoe vol je accu is). Maar de optie die jij zoekt heb ik nog nirt kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricky757
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-03 13:28
Kapotlood schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:12:
@otmpie, ik heb het in 't kleine jaar dat ik de auto heb ook 2x gehad, en bij mij was het om dezelfde reden als @MichielFRL. Echt maar een fractie van een moment, zodra je even de ruitenwisser sproeier aan zet (bij mij zit het aan de buitenkant) is het eigenlijk alweer snel verdwenen en werkt de sensor weer prima. Geen idee of andere merken er ook op die manier last van hebben, maar het is gelukkig een zeldzaamheid :)

Ongerelateerde noot: moet er wel bij zeggen dat ik van beslagen ramen aan de binnenzijde zoals sommigen dat hier hebben, lang zo erg niet heb. Af en toe zijn ze beslagen, maar nooit zo erg dat ik er echt op moet letten de auto 10 minuten van te voren al ontwasem via de app.
Zodra de Dolphin geparkeerd wordt en de airco heeft aangestaan, dan gaat deze nadat je de auto uit gestapt bent nog een minuut of 10 lucht blazen om het condens van de airco unit weg te krijgen. Ik denk zelf dat dit de reden is dat de ramen vaker beslagen zijn als je later weer instapt. Ik rijd (als een strijder) zonder airco aan (lees: de verwarming doet het dan ook niet) en sindsdien heb ik hier geen last meer van. Ook goed checken of je de luchtcirculatie wel uit hebt staan. Ik vind zelf dat het knopje niet duidelijk genoeg weergeeft welke modus je hebt geselecteerd..

Nothing phone (1) - AMD RX 6900 XT - AMD Ryzen 7 5800X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricky757
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-03 13:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-W6xuORL0QEDMMy4icG8KE3brw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxHOAyrE217qFfS9Sc3Ndtme.jpg?f=fotoalbum_large update!

Nothing phone (1) - AMD RX 6900 XT - AMD Ryzen 7 5800X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcnevland
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 11:08
Hoe werkt Byd met een slimme laadpaal

Veel merken kan je de auto bijvoorbeeld koppelen maar Byd heeft geen api of iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svensson097
Kapotlood schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:22:
@Svensson097, heb je heel toevallig Apple CarPlay of Android Auto draaien als je rijdt? Dan is de Bing Bong waarschijnlijk een systeem/navigatie melding van BYD zelf, en die zie je dan niet op je scherm :)
Ja, wel op CarPlay. Maar dan zou de melding ook bij 'Meldingen' moeten staan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Goeie vraag eigenlijk, ik merk alleen dat sommige meldingen (vooral die van de ingebouwde navigatie) soms wel eens een verkeerd melding maakt die dan niet over Android Auto heen wordt getoond. Eigenlijk zou je denken dat de ingebouwde navigatie die meldingen überhaupt niet maakt als er een schil (Android auto/apple CarPlay) overheen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Net m'n auto opgehaald, hoe werkt apple carplay draadloos? Het systeem geeft aan dat ie bekabeld moet zijn voor carplay wanneer ik op het carplay icoontje druk. Heb m al wel bekabeld aangesloten en dat werkt prima. Bluetooth is verbonden.

En de auto wil niet connecten met de app. Heb het al gemeld bij BYD maar misschien heeft hier iemand de tip om het werkend te krijgen? De app geeft aan dat de auto voor het laatst op 6/6 verbonden is geweest. :?

"zwak netwerksignaal rond het voertuig, probeer het opnieuw". Auto staat gewoon buiten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
Wat betreft het beslaan van de ruiten. Ik heb gisteren ontdekt dat je meerdere standen hebt. Als je op het icoontje klikt voor de richting. Hoor je op een gegeven moment heel hard blazen tegen de voorruit. Moet dan wel op stand 5 staan. Je kunt dat nergens visueel checken. Moet puur op het gehoor. Maar dan worden je ruiten vlug helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
@MartijnA3, Gefeliciteerd met je aankoop! Kan het zijn dat je het systeem nog moet updaten? CarPlay zou namelijk wel draadloos moeten werken, dus het klinkt alsof je nog op een vorige versie van het BYD systeem zit.

@pekkie, klopt inderdaad, in je verwarmings-settings zie je welke luchtstromen er aan staan (met blauw) en welke uit staan (in grijs). Door daar op te klikken kun je de ventilatie vooruit en naar beneden uitzetten, zodat alleen de ontwaseming-richting aan blijft staan. Sowieso helpt 't als je de temperatuur in de auto niet té hoog zet (bijv. geen 26°C)… hoe groter het verschil met de buitentemperatuur, hoe groter de kans dat ze meer beslaan.

Iets anders trouwens, al had ik 't volgens mij al eens gemeld: ik lees en hoor wel eens dat men klaagt dat de ACC (automatic cruise control) alleen in stappen van 5km/u aangepast kan worden. Kleine tip voor die mensen… je kunt de snelheid van je ACC ook per kilometer afstellen door de snelheids-schakelaar niet aan te klikken, maar (naar boven of beneden) ingedrukt te houden. Dan verloopt hij namelijk niet mer 5km/u maar per 1km/u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Kapotlood schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:43:
@MartijnA3, Gefeliciteerd met je aankoop! Kan het zijn dat je het systeem nog moet updaten? CarPlay zou namelijk wel draadloos moeten werken, dus het klinkt alsof je nog op een vorige versie van het BYD systeem zit.
Dank! Niet gekocht, maar via ANWB private lease. En ik denk dat je gelijk hebt. Heb het idee dat mijn simkaart geen data verbinding heeft. Kon ergens in de instellingen dataverbruik bekijken, ,maar alles staat daar op 0.
Dealer zei dat alle updates gedan zijn en als ik op update klik, krijg ik alleen wat spraak updates.

Ik weet niet precies hoe ik het versienummer kan herkennen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q87d90U35tc2heh14ebfS3cW_9w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/39vjyM7qO3CE8brktfLWbzd4.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door MartijnA3 op 08-01-2025 20:03 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Heb je de mogelijkheid om via de wifi of desnoods een hotspot met je telefoon alsnog de updates uit te voeren? Volgens mij zitten we met het systeem, nu op 14.1, en niet op 13.1… goeie kans dat dat het euvel is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Nou ik ben verbonden met de wifi van thuis, auto staat 2 meter van de router af. Maar hij vind tdus geen software updates. Vreemd.

Edit: Net een paar keer geprobeerd en krijg de melding dat ik de laatste versie heb, 1.2. Heb echt het idee dat de auto geen verbinding maakt met het BYD netwerk en dat daardoor de app ook niet werkt. Morgen maar even contact zoeken.

[ Voor 47% gewijzigd door MartijnA3 op 08-01-2025 21:02 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05 13:35
MartijnA3 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:20:
Edit: Net een paar keer geprobeerd en krijg de melding dat ik de laatste versie heb, 1.2. Heb echt het idee dat de auto geen verbinding maakt met het BYD netwerk en dat daardoor de app ook niet werkt. Morgen maar even contact zoeken.
Was bij mij een poos geleden ook, na 2 weken was de update ineens daar. Heb het idee dat BYD het data verbruik verspreid. Eerdere updates had ik altijd als een van de eerste, maar de laatste update dus pas enkele weken nadat er online over gepraat werd.

Weet iemand wat er gewijzigd is met deze upgrade specifiek voor de Dolphin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS_67
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06:29
awhatever schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Was bij mij een poos geleden ook, na 2 weken was de update ineens daar. Heb het idee dat BYD het data verbruik verspreid. Eerdere updates had ik altijd als een van de eerste, maar de laatste update dus pas enkele weken nadat er online over gepraat werd.

Weet iemand wat er gewijzigd is met deze upgrade specifiek voor de Dolphin?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGCtnQVOQ-GBLYYvDi1lgrWYBi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/390XaMpLjSycorAkaHvgq2H3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
awhatever schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Zou kunnen, maar ik krijg ook geen verbinding met de auto via de app. Denk echt een connectiviteit issue.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Onder de app groep "hulpsystemen" zit een app over datastromen. Hoe ziet dat bij jullie er uit? Bij mij staat echt alles op 0.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Is iemand in de gelegenheid om even een foto te posten van het media scherm met de laatste software versie informatie?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zit dalijk in de auto en zal wel even een fotootje maken 👍

Edit: wilde je zoiets zien? Ik merk nu dat de systeemversie bij mij ook 13.1 aangeeft, terwijl ik onlangs wel een nieuwe update heb doorgevoerd… denk dat ik daar even abuis in het versienummer was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yczQAl7qwZm2ldCwfG1oMdkWe6c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwAnYq4tK5b1RYTi49ZOBFnq.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 81% gewijzigd door Kapotlood op 10-01-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Thanks!

Ik heb blijkbaar wel de laatste versie op de auto staan maar deze is nog niet actief want de auto krijgt geen verbinding met BYD netwerk. Waarschijnlijk SIM kaart defect.
Daardoor werkt de app dus ook niet.

Zie ook geen 5G teken rechts boven in het scherm en volgens de monteur zou dat wel moeten. Nieuwe SIM kaart is besteld. Even geduld dus.

Edit: monteur zei dat ze naar de onderste regel keken, daar kun je wel 1.4.1 uithalen.

[ Voor 17% gewijzigd door MartijnA3 op 10-01-2025 13:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat 5G teken kreeg ik sinds een tijd ook pas te zien, omdat voorheen mijn telefoon op 4G zat. Dat je 5G niet ziet zou daar misschien ook nog mee te maken kunnen hebben.

Maar goed, zo te horen is het een klein euvel waar je zo weer vanaf bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Nou, dat hoop ik. De sim kaart gegevens zijn gekoppeld aan de auto en ik hoop dat dat administratief allemaal goed gaat.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcnevland
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 11:08
Nu MG hier in Nederland flink loopt te stunten.

Dit zelfde is in Australië gebeurt waarop BYD ook zijn prijzen flink verlaagd heeft.

België is de comfort gewoon 30.000,- ga ik er wel vanuit dat Byd ook in Nederland prijzen flink gaat verlagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Gisteren nieuwe SIM kaart in de auto gekregen en alles werkt zoals het moet. Gelijk update naar 1.4.1 gedaan, app doet het ook. Blij mee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Wanneer worden de sensoren aan de voorzijde van de auto ingeschakeld? Als ik de auto parkeer met de neus richting een muur, dan hoor ik ze niet. Rij ik daarna weg en zet ik de auto in zn achteruit, dan geeft ie opeens alarm aan de voorzijde.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdlinde42
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 20:56
Zie net op Reddit een post voorbij komen met weer een nieuwe versie: https://www.reddit.com/r/BYD/s/X7MFjWzOaA

Zo te zien kunnen we binnenkort Nederlands praten tegen de auto 😁

En zoals de eerdere updates zal dit wel weer incrementeel uitgerold worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
MartijnA3 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:56:
Wanneer worden de sensoren aan de voorzijde van de auto ingeschakeld? Als ik de auto parkeer met de neus richting een muur, dan hoor ik ze niet. Rij ik daarna weg en zet ik de auto in zn achteruit, dan geeft ie opeens alarm aan de voorzijde.
Heb ik ook vaak voor. Enige dat ik kan aanraden is. Kijk zelf heel goed en rijd heel stilletjes de laatste cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
pekkie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 07:37:
[...]

Heb ik ook vaak voor. Enige dat ik kan aanraden is. Kijk zelf heel goed en rijd heel stilletjes de laatste cm
Ik dacht dat het voor mn software update wel gewoon werkte, lees op Reddit ook dat dit zo was. Workaround schijnt om de auto eerst even kort in de achteruit te zetten en dan weer in Drive. Maar sowieso zitten er geen sensoren in het midden aan de voorzijde.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn Dolphin, kan niet meer opladen via een openbare AC-laadpaal. Hij start en stopt continu de sessie. Al 3 verschillende laadpalen geprobeerd, maar steeds hetzelfde. Laden via stopcontact werkt nog wel. Straks testen of snelladen nog wel werkt. Iemand anders dit al een keer gehad? Wat was er stuk?

Het BYD pechhulpnummer werkt ook niet trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
Donenzone schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:24:
Ik heb een probleem met mijn Dolphin, kan niet meer opladen via een openbare AC-laadpaal. Hij start en stopt continu de sessie. Al 3 verschillende laadpalen geprobeerd, maar steeds hetzelfde. Laden via stopcontact werkt nog wel. Straks testen of snelladen nog wel werkt. Iemand anders dit al een keer gehad? Wat was er stuk?

Het BYD pechhulpnummer werkt ook niet trouwens?
Kijk eventueel bij Slim laden. Misschien staat daar iets niet juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
pekkie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Kijk eventueel bij Slim laden. Misschien staat daar iets niet juist
Thanks, maar dat gebruik ik niet, staat uit.

Gelukkig werkte snelladen nog wel. Daarmee ben ik thuisgekomen.
Later op de avond kon ik wel weer AC laden bij de openbare laadpaal dichtbij mijn huis. Ik heb nu even BYD gemaild met de vraag voor advies.

(Overigens, dat pechhulpnummer in de app en op de website werkt bij mij niet via KPN, wel via Vodafone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Ik ben mij aan het orienteren voor een Dolhin en krijg sterkde indruk dat er een 'refresh' aan zit te komen in de EU. Er wordt enkel nog geleverd uit voorraad, forse kortingen, en in China is er al een refresh op de markt. In dubio.. korting meepakken nu of wachten op de update.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Volgens mij zijn ze met de prijzen aan het stunten omdat hun directe concurrent (qua prijs), MG, met hun MG4 de prijzen heeft verlaagd. Het enige wat ik vorig jaar voorbij heb zien komen is dat de BYD wellicht met een sportmodel van de Dolphin komt… 't lijkt me sterk dat ze binnen een jaar al een refresh willen gaan doen :) In China bestaat de Dolphin namelijk al wat langer dan in het weste.

[ Voor 9% gewijzigd door Kapotlood op 03-02-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Er was toch sprake van een facelift die in Europa zou worden geproduceerd?

https://newmobility.news/...-new-powertrain-unveiled/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh krijg nou wat, die had ik niet aan zien komen… dat is best een snelle facelift voor een auto die (in Europa) nog maar zo kort op de markt is. En de 60kW batterij variant lijkt een bereik te krijgen van zo'n 520km. Als dat de WLTP is dan is dat best een forse verbetering t.o.v. de 427km WLTP die deze nu heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00
Kapotlood schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:13:
Oh krijg nou wat, die had ik niet aan zien komen… dat is best een snelle facelift voor een auto die (in Europa) nog maar zo kort op de markt is. En de 60kW batterij variant lijkt een bereik te krijgen van zo'n 520km. Als dat de WLTP is dan is dat best een forse verbetering t.o.v. de 427km WLTP die deze nu heeft.
Als ik dit lees moet de fabriek nog opgezet worden, dus die refresh komt ws op z’n vroegst volgend jaar ergens op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Via een betrouwbare bron vernomen dat de Dolphin, nadat de voorraad uitverkocht is, niet meer geleverd gaat worden door Louwman.....

• MartijnA3
giancarlo_f schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:08:
Via een betrouwbare bron vernomen dat de Dolphin, nadat de voorraad uitverkocht is, niet meer geleverd gaat worden door Louwman.....
Totdat de Europese fabriek draait misschien? Het was ook niet echt een verkoopwonder geloof ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolfein
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:18
Bij het starten van mijn Dolphin hoor ik soms een ratelend geluid dat een 5-tal seconden aanhoudt.
Ik vermoed dat het van de airco komt en vooral bij koud weer voor komt.
Zijn er nog mensen met dat probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolfein
Svensson097 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:36:
De Dolphin geeft de laatste tijd ineens een random “Bong Bing” meldingsgeluid tijdens het rijden. 1x per rit, op een willekeurig moment.

Geen meldingen, geen lampjes, niks.
Iemand die dit ook heeft en al heeft ontdekt wat het is?

De ingebouwde navigatie gebruik ik niet en de snelheidswaarschuwing/verkeersbordenherkenning staat uit.
@Svensson097 maandag 6 januari 2025 17:36 “Bong Bing” meldingsgeluid

Ik denk dat het waarschuwing is voor een aankomende scherpe bocht.
Je ziet op je navigatiescherm ook een waarschuwingssymbool hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AadFrancissen
MartijnA3 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Totdat de Europese fabriek draait misschien? Het was ook niet echt een verkoopwonder geloof ik.
Tot nu toe niet, inderdaad. Zo'n 700 van verkocht. Ik had meer verwacht. Maar de EU en NL overheid waren begin vorig jaar net op tijd met hun 'pas op, gevaar, koop geen Chinese auto'-actie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnA3
Nah, de Atto 3 doet het een stuk beter toch.

Maar idd, mensen kopen eerder de EX30. De helft zal vast niet weten dat ie net zo chinees is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
AadFrancissen schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Tot nu toe niet, inderdaad. Zo'n 700 van verkocht. Ik had meer verwacht. Maar de EU en NL overheid waren begin vorig jaar net op tijd met hun 'pas op, gevaar, koop geen Chinese auto'-actie.
Best jammer, want het is oprecht een prettige auto die veel waar voor z'n geld biedt. Je zou denken dat met het klimaatbeleid en de wens om te elektrificeren, het merk auto er wat dat betreft minder toe doet... zolang mensen over gaan op EV rijden is het initiële doel bereikt zou je denken. Zeker als de auto in kwestie een bijzonder sterke concurrent is van de Id.4 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Kijk naar de Ex30 en Zeekr X. Bijna dezelfde auto en van de 1 zijn er 11000 van verkocht en van de ander iets meer dan 400.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Het lijkt er op dat mensen Chinese EV's (wat Volvo ook al een tijdje is, al is dat redelijk onbekend) te weinig vertrouwd worden. En iedereen "kent" Volvo terwijl ze van Zeekr (en BYD etc.) zelden hebben gehoord en 't wellicht minder vertrouwen. Qua communicatie valt daar nog veel te winnen denk ik.

Ik heb zelf nog geen seconde spijt gehad van m'n Dolphin aankoop: erg realistische WLTP, fijn interieur, snelle en prima software, duidelijke informatie over hun accu (i.t.t. veel westerse merken). Tuurlijk merk je wel wat puntjes (dunne lak, iets te zachte "Chinese" afvering bijvoorbeeld), maar de negatieve punten bij een vergelijkbare ID.3 waren voor mij een stuk meer aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Is het mogelijk om in de navigatie van de Dolphin aan te geven met hoeveel % accu je op bestemming wil aankomen? (ik kan de optie niet vinden)

• AadFrancissen
Same here!
De vraag is alleen wat die Chinezen met alle audio opnames en locatie data van mij van plan zijn. 😅

Twee jaar geleden heb ik een Brits filmpje gezien van een kerel die de in en uitgaande data van de Seal uitgebreid testte, en daar kwam niks geks uit. Klein beetje reguliere communicatie met servers in Europa, zoals ook beloofd in de BYD disclaimer. Maar inmiddels zijn we twee updates verder. Weten jullie of iemand nog eens zo'n test heeft gedaan?
Kapotlood schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:42:
Het lijkt er op dat mensen Chinese EV's (wat Volvo ook al een tijdje is, al is dat redelijk onbekend) te weinig vertrouwd worden. En iedereen "kent" Volvo terwijl ze van Zeekr (en BYD etc.) zelden hebben gehoord en 't wellicht minder vertrouwen. Qua communicatie valt daar nog veel te winnen denk ik.

Ik heb zelf nog geen seconde spijt gehad van m'n Dolphin aankoop: erg realistische WLTP, fijn interieur, snelle en prima software, duidelijke informatie over hun accu (i.t.t. veel westerse merken). Tuurlijk merk je wel wat puntjes (dunne lak, iets te zachte "Chinese" afvering bijvoorbeeld), maar de negatieve punten bij een vergelijkbare ID.3 waren voor mij een stuk meer aanwezig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
MichielFRL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:47:
Is het mogelijk om in de navigatie van de Dolphin aan te geven met hoeveel % accu je op bestemming wil aankomen? (ik kan de optie niet vinden)
Nee tot nu toe niet, daar heb je een app zoals A Better Route Planner voor nodig bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
AadFrancissen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:56:
Same here!
De vraag is alleen wat die Chinezen met alle audio opnames en locatie data van mij van plan zijn. 😅

Twee jaar geleden heb ik een Brits filmpje gezien van een kerel die de in en uitgaande data van de Seal uitgebreid testte, en daar kwam niks geks uit. Klein beetje reguliere communicatie met servers in Europa, zoals ook beloofd in de BYD disclaimer. Maar inmiddels zijn we twee updates verder. Weten jullie of iemand nog eens zo'n test heeft gedaan?

[...]
Ik heb ook wel eens zo'n test gezien, maar sindsdien niet meer. Persoonlijk geloof ik niet dat ze het nu ineens wel gebruiken, en áls ze het al zouden gebruiken maak ik me er ook niet zo'n zorgen om. Ik heb geen bankgegevens e.d. in m'n account zitten ten slotte. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolfein
MichielFRL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:47:
Wat je wel kan is zien hoeveel % accu (schatting) overblijft aan het einde van je trip: tik op de verticale balk rechts in het navigatiescherm nadat je de navigatie naar je bestemming hebt gestart.

• MichielFRL
Dolfein schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Wat je wel kan is zien hoeveel % accu (schatting) overblijft aan het einde van je trip: tik op de verticale balk rechts in het navigatiescherm nadat je de navigatie naar je bestemming hebt gestart.
Die had ik gevonden en toen kwam ie op 1% bij aankomst uit.
Dat is niet handig als je thuis niet kan laden.
Heb graag toch 10% er in zitten om de volgende dag ergens naar toe te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolfein
MichielFRL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Die had ik gevonden en toen kwam ie op 1% bij aankomst uit.
Dat is niet handig als je thuis niet kan laden.
Heb graag toch 10% er in zitten om de volgende dag ergens naar toe te kunnen rijden.
Je waagt je wel erg ver ... 1% accureserve is echt wel heel weinig en wellicht niet zo goed voor de levensduur van de batterij. Een depannage van een lege batterij is een dure aangelegenheid ...
Ik laad als ongeveer 30% accu resteert.
Volgens de handleiding "moet" Byd's blade battery 1x/week tot 100% geladen worden.
Elke 6 maanden ook even gebruiken tot minder dan 10% overblijft. Zo zou het battery management system het best de accucapaciteit kunnen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Voor de LFP accu's schijnt dat op zich geen probleem te zijn (van 0-100 leeg rijden en opladen), maar voor je persoonlijke gemoedsrust zou 1% bij mij ook 't resterende stukje haar op m'n hoofd doen verdwijnen 😅

Maar routeplanners als 'A Better Route Planner' doen dat beter in mijn ogen: daar kun je je type auto opgeven plus je gemiddelde verbruik, en dan het gewenste restant-percentage bij aankomst. Dat heeft bij m'n rit naar Zwitserland behoorlijk goed geholpen zelfs.

Tijdens de normale dagelijkse ritten laad ik vaak van ongeveer 20% naar 100%, ook omdat ik zag dat de accu-software zichzelf herkalibreert bij 100%. Er was daar eens een (laad)test voor gedaan ergens op Youtube van iemand die goed kon laten zien waarom een BYD-accu bij 100% ineens een andere tijd o.i.d. aan gaf en nog "even" door laadde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
Ik had 2 maanden niet tot 100 procent geladen. Toen gaf de auto aan om dit toch te doen. Laad nu elke 2 weken tot 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svensson097
Dolfein schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:09:
[...]

@Svensson097 maandag 6 januari 2025 17:36 “Bong Bing” meldingsgeluid

Ik denk dat het waarschuwing is voor een aankomende scherpe bocht.
Je ziet op je navigatiescherm ook een waarschuwingssymbool hiervoor.
Getest, maar het is geen melding vanuit de navigatie. Er komt ook geen waarschuwingssymbool in beeld. Zelfs na het uitschakelen van alle waarschuwingen in de navigatie, komt het geluid toch af en toe terug. Het is ook op de meest willekeurige momenten.

Binnenkort mag de auto voor de tweede beurt, ik zal het dan eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Svensson097 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Getest, maar het is geen melding vanuit de navigatie. Er komt ook geen waarschuwingssymbool in beeld. Zelfs na het uitschakelen van alle waarschuwingen in de navigatie, komt het geluid toch af en toe terug. Het is ook op de meest willekeurige momenten.
Is het niet van de rijhulpsystemen? Achterop komend verkeer enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zo, dat was even goed wakker worden vanochtend… ik wist dat de MRB er aan zat te komen, maar dat (naïef misschien) gehoopt dat ze er nog aan zouden sleutelen. Voor het eerste kwartaal is mijn MRB nu €74 per kwartaal voor de BYD Dolphin, en zoals het er nu naar uit ziet wordt dat uiteindelijk €296 per kwartaal.

Toegegeven, een Citroen C1 is bijna niet te vergelijken en een veel lichtere auto en daar betaalde ik ±€35 per kwartaal. Ik dacht er goed aan te doen om met een EV te gaan rijden. Terwijl ook het laden al 15% duurder is geworden in een jaar tijd, en nu ook een MRB die dalijk bijna 8x zo hoog uit valt.

Heel eerlijk, ik schrok er toch een beetje van, en ben benieuwd hoe jullie er in staan met laden wat van ±35ct/kW naar ±42ct/kW ging op basis van 11kW publiek laden, en nu dus ook maandelijks een kleine €25 aan MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Kapotlood schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:32:

Heel eerlijk, ik schrok er toch een beetje van, en ben benieuwd hoe jullie er in staan met laden wat van ±35ct/kW naar ±42ct/kW ging op basis van 11kW publiek laden, en nu dus ook maandelijks een kleine €25 aan MRB.
Met de huidige regering zie ik niet snel verbetering komen voor de EV rijder.
Zou fijn zijn dat we op termijn een speciaal EV tarief voor de MRB komt.

Wat betreft laadtarieven, het is erg afhankelijk van waar je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat van de laadtarieven had ik inderdaad ook gezien, al zag ik dat het bijna overal wel een 10-15% omhoog is gegaan.

Maar ik heb niet echt het idee dat er onder welke regering dan ook nog echt wordt gekeken naar de MRB voor EV's. Zag ook dat het voor ICE auto's al was gestegen, maar ik zie 't nog wel gebeuren dat de overheid de transitie naar EV's met de daarbij gekoppelde (en hoge) MRB, zal aangrijpen om het rekeningrijden kracht bij te zetten. Dat is ook zoiets waar ze al jaren af-en-aan mee bezig zijn, maar goed… dat is nog een beetje koffiedik kijken.

Linksom of rechtsom, ik heb met EV rijden (en rijders) een beetje hetzelfde gevoel als bij mensen die er goed aan dachten te doen om zonnepanelen te kopen. Die werden ook 'verrast' met terugleverpremies e.d., net als nu een EV die toch best wat weegt alsnog MRB moet gaan betalen (en gelijk een behoorlijk tarief ook als je de tijdelijke "korting" niet meerekent).

• Svensson097
MichielFRL schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:59:
[...]

Is het niet van de rijhulpsystemen? Achterop komend verkeer enzo?
Daar krijg je normaal ook visuele meldingen van als het goed is.

Het geluid komt ook echt op de meest willekeurige momenten; middenin een bocht, op een 60 weg in de middle of niks, bij een school, in een woonwijk, noem maar op.
Maar ook weer niet elke keer in dezelfde situatie, ik kan 10 keer door dezelfde situatie rijden terwijl hij dan 1 of 2x piept 😂

[ Voor 13% gewijzigd door Svensson097 op 27-02-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svensson097
Kapotlood schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:42:
Dat van de laadtarieven had ik inderdaad ook gezien, al zag ik dat het bijna overal wel een 10-15% omhoog is gegaan.

Maar ik heb niet echt het idee dat er onder welke regering dan ook nog echt wordt gekeken naar de MRB voor EV's. Zag ook dat het voor ICE auto's al was gestegen, maar ik zie 't nog wel gebeuren dat de overheid de transitie naar EV's met de daarbij gekoppelde (en hoge) MRB, zal aangrijpen om het rekeningrijden kracht bij te zetten. Dat is ook zoiets waar ze al jaren af-en-aan mee bezig zijn, maar goed… dat is nog een beetje koffiedik kijken.

Linksom of rechtsom, ik heb met EV rijden (en rijders) een beetje hetzelfde gevoel als bij mensen die er goed aan dachten te doen om zonnepanelen te kopen. Die werden ook 'verrast' met terugleverpremies e.d., net als nu een EV die toch best wat weegt alsnog MRB moet gaan betalen (en gelijk een behoorlijk tarief ook als je de tijdelijke "korting" niet meerekent).
Ik ben heel blij dat ik mij als Lease rijder hier niet druk om hoef te maken.. maar het is natuurlijk belachelijk 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
Het stoort me een klein beetje dat je, denkende goed te doen aan een EV (om wat voor reden dan ook), ineens toch MRB moet betalen. Maar dat ze vervolgens EV-eigenaren naar gewicht laten betalen net zoals ICE auto's terwijl een EV heel wat zwaarder (en dus duurder) is, dat stoort me eigenlijk nog het meest. Het was tijden lang het credo "EV rijden is goedkoper en beter voor het klimaat", maar tóch betaal je (na 2025) een klap meer aan MRB. Ergens voel je je dan toch een beetje in de maling genomen vind ik.

Het maakt het plezier van m'n BYD Dolphin er niet minder om, maar een zuur smaakje geeft die MRB-rekening wel.

Ander onderwerp, ik kreeg een berichtje van @AadFrancissen m.b.t. de routeplanner-app ABRP (A Better Route Planner), in combinatie met een ODB sleutel om je verbruik preciezer bij te houden voor o.a. langere ritten. Ik had er zelf nog niet eerder van gehood, maar hij gaat zo'n ODB sleutel kopen voor een vakantie binnenkort… heb hem daarom gevraagd of hij z'n ervaring zou willen delen hier na z'n vakantie. Denk dat het voor veel EV-rijders die met hun auto op vakantie willen best eens leuk of handig kan zijn om exact het verbruik af te kunnen stemmen op laadstops. :) (ook al is BYD relatief goed met hun WLTP schatting naar mijn ervaring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AadFrancissen
Yes, ik krijg het OBD kastje vanavond binnen. Let overigens goed op de site van abrp welk apparaatje ze aanbevelen en welke niet. Er zijn er honderden te koop, van € 15 tot € 115, en maar een paar werken goed samen met abrp en zijn veilig ivm het open pairing proces.

Vwb de hogere kosten, daar baal ik ook wel van. Ik zag het al aankomen, in de programma s van de zittende partijen leek het wel wie het beste de EV rijder kon pesten. NSC is echt enorm conservatief, als in: terug naar de goede oude tijd. PVV ook, en BBB heeft al helemaal niks op met duurzaamheid en het klimaat. Dus ja, wij brave burgers doen (hopelijk) het goede, maar financieel worden we daar momenteel niet veel beter van. Tegelijk denk ik dat wij (EV rijdende nerds) nog steeds een groep vertegenwoordigen die die paar tientjes per maand prima kunnen dragen. Alleen je wilt nu juist dat overstappen op elektrisch voor iedereen een optie wordt. Dat perspectief is nu wel heel ver weg, mede dankzij ons conservatieve stemgedrag, dus.
Kapotlood schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:43:
Het stoort me een klein beetje dat je, denkende goed te doen aan een EV (om wat voor reden dan ook), ineens toch MRB moet betalen. Maar dat ze vervolgens EV-eigenaren naar gewicht laten betalen net zoals ICE auto's terwijl een EV heel wat zwaarder (en dus duurder) is, dat stoort me eigenlijk nog het meest. Het was tijden lang het credo "EV rijden is goedkoper en beter voor het klimaat", maar tóch betaal je (na 2025) een klap meer aan MRB. Ergens voel je je dan toch een beetje in de maling genomen vind ik.

Het maakt het plezier van m'n BYD Dolphin er niet minder om, maar een zuur smaakje geeft die MRB-rekening wel.

Ander onderwerp, ik kreeg een berichtje van @AadFrancissen m.b.t. de routeplanner-app ABRP (A Better Route Planner), in combinatie met een ODB sleutel om je verbruik preciezer bij te houden voor o.a. langere ritten. Ik had er zelf nog niet eerder van gehood, maar hij gaat zo'n ODB sleutel kopen voor een vakantie binnenkort… heb hem daarom gevraagd of hij z'n ervaring zou willen delen hier na z'n vakantie. Denk dat het voor veel EV-rijders die met hun auto op vakantie willen best eens leuk of handig kan zijn om exact het verbruik af te kunnen stemmen op laadstops. :) (ook al is BYD relatief goed met hun WLTP schatting naar mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awhatever
Hoi,

Iemand al het probleem gehad dat de buiten temperatuursensor stuk is ? Dan blijkt dus ook de verwarming niet meer te werken… die gebruikt dus ook die zelfde buiten temperatuur sensor…

Onze sensor gaf 50 graden aan in de ochtend met bevroren ramen, gedurende dag gingen de waardes variëren tussen de 35 en 50 graden. Herkend iemand dit probleem?

Vandaag naar de garage, hopelijk hebben ze een nieuwe sensor op voorraad en lost dat het op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxKTi7Kzxu0aCZiSwLDr9cywRKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kLsyt78K1kfMggKyjorrhZO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
50°C is wel een tikje warm inderdaad hè? Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar wel een vervelend euvel als je verwarming (vooral in de winter) niet meer werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awhatever
awhatever schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:34:

Onze sensor gaf 50 graden aan in de ochtend met bevroren ramen, gedurende dag gingen de waardes variëren tussen de 35 en 50 graden. Herkend iemand dit probleem?
Voor zover mijn vertrouwen in BYD en de onderhoudsmonteurs... BYD Arnhem wilde pas over twee weken ernaar kijken, terwijl het vriest en de verwarming niet werkt. wat een service :(
Dus naar BYD Apeldoorn geweest. Die lezen de auto uit en zeggen na 30minuten dat het een software probleem is waarvoor een bug fix moet komen... wanneer de bug fix komt weten ze niet... Ik kan deze analyze niet geloven...

Het vriest een nacht, de sensor geeft rare waardes, en de conclusie van de garage is een software probleem waarvoor ze geen oplossing hebben... 8)7

Bizar toch :? ? maar eens bellen met BYD amsterdam...

Update:
Na wat telefoontjes, gaat vrijdag een BYD expert ernaar kijken gelukkig, zal laten weten of ze een oorzaak vinden en een oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door awhatever op 05-03-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
awhatever schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Update:
Na wat telefoontjes, gaat vrijdag een BYD expert ernaar kijken gelukkig, zal laten weten of ze een oorzaak vinden en een oplossing.
Het begon niet hoopgevend, maar gelukkig gaat er morgen naar je auto gekeken worden.

BYD mag wel eens aan de slag met de software problemen en natuurlijk een modificatie van het stuk plastic achter de binnenspiegel zodat de rijhulpondersteuningen niet meer uitvallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pekkie
Gisteren en vandaag samen 230 km gereden. Vertrokken met iets meer dan 400 km , 96 procent. Nu nog iets meer dan 150 km over. Rond de 37 procent. Toch veel stukken boven de 110 gereden. Dus zeer tevreden over het verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwtje123
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 16:26
MichielFRL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:33:
[...]

Het begon niet hoopgevend, maar gelukkig gaat er morgen naar je auto gekeken worden.

BYD mag wel eens aan de slag met de software problemen en natuurlijk een modificatie van het stuk plastic achter de binnenspiegel zodat de rijhulpondersteuningen niet meer uitvallen.
Nu ben ik toch nieuwsgierig.

Wat zijn dan precies die software problemen? Verbeteren kan natuurlijk altijd, maar echt problemen ervaar ik niet.
En wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel?

Persoonlijk vind ik het feit dat de auto af en toe van binnen zeiknat is op de ramen vooral erg vervelend. (en ja ik weet dat je van te voren de ac aan kan zetten en zo, maar dat is niet altijd toereikend en blijft een workaround)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Zojuist even contact gehad met BYD omdat m'n auto de melding gaf dat ik voor onderhoud langs moest na een jaar. Ergens in het afgelopen jaar is dat opgerekt van 1j/20.000km naar 2j/30.000km… voor de mensen hier die die melding ook krijgen, je kan dit in de instellingen van de auto zelf aanpassen door de interval te verlengen naar 360 dagen en 't aantal kilometers naar 30.000 te verhogen. In je auto ga je dan naar:
- Instellingen
- Het Auto Service icoon links onderin je scherm
- Daar kun je de dagen/kilometers voor onderhoudsmeldingen aanpassen

Dit was overigens de tip van BYD Louwman zelf, die me adviseerde dit te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svensson097
Kapotlood schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:47:
Zojuist even contact gehad met BYD omdat m'n auto de melding gaf dat ik voor onderhoud langs moest na een jaar. Ergens in het afgelopen jaar is dat opgerekt van 1j/20.000km naar 2j/30.000km… voor de mensen hier die die melding ook krijgen, je kan dit in de instellingen van de auto zelf aanpassen door de interval te verlengen naar 360 dagen en 't aantal kilometers naar 30.000 te verhogen. In je auto ga je dan naar:
- Instellingen
- Het Auto Service icoon links onderin je scherm
- Daar kun je de dagen/kilometers voor onderhoudsmeldingen aanpassen

Dit was overigens de tip van BYD Louwman zelf, die me adviseerde dit te doen :)
Zelfde hier, de 20.000/1j beurt heeft ie al wel gehad, maar nu bij 40.000 mocht ik 'm handmatig naar 50.000 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svensson097
erwtje123 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Nu ben ik toch nieuwsgierig.

Wat zijn dan precies die software problemen? Verbeteren kan natuurlijk altijd, maar echt problemen ervaar ik niet.
En wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel?

Persoonlijk vind ik het feit dat de auto af en toe van binnen zeiknat is op de ramen vooral erg vervelend. (en ja ik weet dat je van te voren de ac aan kan zetten en zo, maar dat is niet altijd toereikend en blijft een workaround)
@MichielFRL Wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel? Ik heb er nog geen problemen mee gehad.

De extreem natte ramen is idd heel vervelend. Wat ik hierover op buitenlandse Dolphin pagina's heb gelezen schijnt het alleen op te lossen zijn met een 'zwaardere' warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
Svensson097 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:43:
[...]
Ik zet de airco alleen op de ruiten en snelheid volledig open.op 7 dus. Na een paar minuten zijn de ruiten helder. Zelfs met 3 personen in de auto

@MichielFRL Wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel? Ik heb er nog geen problemen mee gehad.

De extreem natte ramen is idd heel vervelend. Wat ik hierover op buitenlandse Dolphin pagina's heb gelezen schijnt het alleen op te lossen zijn met een 'zwaardere' warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwtje123
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 16:26
Svensson097 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Van mijn garage heb ik dit ook begrepen. Ik vraag me wel af of BYD hier serieus mee bezig is en of ze met een oplossing gaan komen. Het zal toch niet zo zijn dat we het hier maar mee moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het is maar een gokje van mijn kant, dus neem het met een korreltje zout: in China het de lucht een stuk droger, misschien dat auto's daar minder snel last hebben van beslagen ramen om die reden? Als m'n gedachtenspinsel klopt zou het me niet verbazen als we het hier mee moeten doen.

Je kunt overigens zelf ook de beslagen ramen deels voorkomen cq. verminderen, want ik heb er echt nagenoeg geen last van hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS_67
Ik ben vorige maand in Amsterdam langsgeweest voor dit issue en heb daar een firmwareupdate gehad, en blijkbaar alleen voor de airco/warmtepomp. Daarna heb ik er minder last van gehad. Maar ik weet niet zeker of dit met deze 'update' te maken heeft gehad of dat de weersomstandigheden momenteel net iets anders zijn zodat ik er nu minder last van heb. In november/december had ik er trouwens wel erg last van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• awhatever
awhatever schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Voor zover mijn vertrouwen in BYD en de onderhoudsmonteurs... BYD Arnhem wilde pas over twee weken ernaar kijken, terwijl het vriest en de verwarming niet werkt. wat een service :(
Dus naar BYD Apeldoorn geweest. Die lezen de auto uit en zeggen na 30minuten dat het een software probleem is waarvoor een bug fix moet komen... wanneer de bug fix komt weten ze niet... Ik kan deze analyze niet geloven...

Het vriest een nacht, de sensor geeft rare waardes, en de conclusie van de garage is een software probleem waarvoor ze geen oplossing hebben... 8)7

Bizar toch :? ? maar eens bellen met BYD amsterdam...
Update 2:
Het was dus inderdaad een kapotte sensor, een monteur die de BYD wel echt kende had het binnen 30minuten opgelost... Echt bizar hoe de eerste monteur niet verder kon denken dan de computer uitlezen en tot de conclusie kon komen dat er niks mis was en het aan de firmware lag...
Ik begrijp dat er veel geklaagd wordt over de airco, dus dat snel naar een OTA verwezen wordt. Maar als de sensor op het display 50 graden aan geeft terwijl het buiten vriest moet je toch net wat verder door gaan met je onderzoek naar mijn mening...

Eindgoed al goed, de airco / verwarming werkt weer :) !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
Svensson097 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:40:
[...]

De rijhulpsystemen schakelen uit als de camera’s slecht zicht hebben.
Die camera’s zitten achter het stuk plastic achter de binnenspiegel. Daar kan maar zeer beperkt lucht langs stromen met gevolg dat condens wat daar gevormd is maar slecht weg gaat. Ik gok zo, dat als er ook aan de onderkant een gleuf zou zitten dat er meer luchtstroming is en dus minder last van condens vorming bij de camera’s.

Foto is gemaakt toen het onder nul was en de verwarming een minuut of 10 aangestaan heeft. Het ijs heb ik er zelf afgehaald, dat was nog niet ontdooid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rL-NSTUN2wIhlspHRv8T4GqG8ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9325mBO2Z49XdjxAT8ZUlkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS_67
Het kan aan het koude weer liggen, maar het valt mij de laatste weken op dat het laadvermogen bij de tesla superchargers niet boven de 50 kW komt. In November kon ik prima de 80+ halen.
Ik laad bij verschillende locaties, op verschillende tijdstippen en vanaf verschillende accu percentages.

Merken anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
JS_67 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:19:
Het kan aan het koude weer liggen, maar het valt mij de laatste weken op dat het laadvermogen bij de tesla superchargers niet boven de 50 kW komt. In November kon ik prima de 80+ halen.
Ik laad bij verschillende locaties, op verschillende tijdstippen en vanaf verschillende accu percentages.

Merken anderen dit ook?
Dan is het accupakket te koud.
Als je met deze lage temperaturen bijvoorbeeld een lange reis maakt gaat laden wel met 88kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS_67
MichielFRL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Dan is het accupakket te koud.
Als je met deze lage temperaturen bijvoorbeeld een lange reis maakt gaat laden wel met 88kWh.
Ook vandaag had ik het weer. Iets meer dan een uur gereden en daarna gestart met laden toen er 15% lading in de accu zat. Ik heb bijna een uur aan de supercharger gehangen zonder dat de laadsnelheid boven de 50 uit is gekomen. En dit is mij al meerdere keren opgevallen bij verschillende snelladers.

Ik snap het van het de temperatuur van het accupakket, maar ik ben benieuwd of andere ook soortgelijke ervaringen hebben. Anders is er misschien iets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
De 50kWh heb ik hier ook wel eens, maar of dat door de temperatuur van de accu komt (wisselde bij mij tussen soms lange snelweg rit, of some van huis direct naar een snellader), of omdat de lader afgeknepen wordt omdat het wellicht druk is op het betreffende net... geen idee. Ik had zelf niet de indruk dat het aan mijn auto lag omdat het erg wisselend is, en de snelheid van het laden alleen rond die snelheid blijft hangen als de accu vol raakt. :)

Het afgelopen weekend heb ik een paar langere trips gedaan richting België en Duitsland. Bij beiden heb ik een stukje snelladen gedaan, eenmaal toen de accu ongeveer 20% over had, en eenmaal toen de accu ongeveer 35-40% over had. In beide gevallen laadde de accu op met zo'n 67-88kW, dus lekker vlot en zoals het hoort. Beide laadbeurten waren nadat ik een flink stuk gereden had, dus de accu was lekker opgewarmd… mogelijk dat dat een verschil maakte, maar ik heb geen last gehad van opvallend langzaam laden in ieder geval :)

[ Voor 37% gewijzigd door Kapotlood op 16-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svensson097
JS_67 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Ook vandaag had ik het weer. Iets meer dan een uur gereden en daarna gestart met laden toen er 15% lading in de accu zat. Ik heb bijna een uur aan de supercharger gehangen zonder dat de laadsnelheid boven de 50 uit is gekomen. En dit is mij al meerdere keren opgevallen bij verschillende snelladers.

Ik snap het van het de temperatuur van het accupakket, maar ik ben benieuwd of andere ook soortgelijke ervaringen hebben. Anders is er misschien iets aan de hand.
De auto is geen 'snellaad-wonder', ik heb ook nog maar een enkele keer daadwerkelijk 88kw gehaald. Meestal zit de snelheid tussen de 50 en 70 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
Denk dat het ook niet de bedoeling is dat je veel grote afstanden doet met deze wagen. Dan had je beter een ev met minstens 75 kWh accu gekocht en met 150 kW laadsnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Heeft jullie Dolphin op dit moment (21:45) 4G verbinding?
De app kan de auto niet vinden.

Doet het weer

[ Voor 11% gewijzigd door MichielFRL op 17-03-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
pekkie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:47:
Denk dat het ook niet de bedoeling is dat je veel grote afstanden doet met deze wagen. Dan had je beter een ev met minstens 75 kWh accu gekocht en met 150 kW laadsnelheid
Lange afstanden werkt eigenlijk prima moet ik zeggen… ik ben vorig jaar met de Dolphin naar Zwitserland (Züch) en een paar keer naar Duitsland (Düsseldorf) gereden. En voor dit jaar naar België (Mechelen), Duitsland (Oberhausen) en deze zomer nog een keer naar Zwitserland (Züch).

Ik rijd dan gemiddeld ±300km, laad 40-45 minuten terwijl even een plas- en eetpauze neem, en dan nog eens ±300km. Het is inderdaad geen snellaad-wonder die 60-75kW in 20 minuutjes weer aftopt, maar 't is heel goed te doen en met snelladen zit ik dan eigenlijk altijd tussen de ongeveer 65-88kW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkie
[b]Kapotlood in "Het grote BYD Dolphin topic"Kapotlood

Ik rijd dan gemiddeld ±300km, laad 40-45 minuten terwijl even een plas- en eetpauze neem, en dan nog eens ±300km. Het is inderdaad geen snellaad-wonder die 60-75kW in 20 minuutjes weer aftopt, maar 't is heel goed te doen en met snelladen zit ik dan eigenlijk altijd tussen de ongeveer 65-88kW :)
Ok. Maar dat is dus niet vaak en niet echt ver. Als je er met 1 laadstop raakt. Ik ga volgende maand een uitstap doen van 175 km. Blijf daar een midweek en dan terug. Benieuwd dat dat lukt zonder laden. Vermoedelijk zal ik ter plaatse een uurtje bijladen aan een 22 kWh lader. Als ik bij aankomst 60 procent accu heb probeer ik zonder bijladen. Zal eind april rapporten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het zijn geen duizenden kilometers nee :D Voor Züch laad ik 4x voor een rit van ongeveer 900km, mede omdat het verbruik in de bergen en de Duitse snelwegen met 120-125km/u wat toeneemt :)

België/Mechelen was voor mij 145km, en dat redde ik makkelijk op een lading met maximum snelheden van 105-110km/u… bij thuiskomst had ik ongeveer 90km over bij een buiterntemperatuur van ±5°C. Ben benieuwd hoe je 't ervaart met 175km!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Dolphin is sneller aan het laden dan volgens de specificaties kan. Fijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb4WlN41DtK0WqYF8DhJMMqfrm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wVgm6F5SgCqwfNsSCnu24VT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svensson097
MichielFRL schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:57:
Dolphin is sneller aan het laden dan volgens de specificaties kan. Fijn!

[Afbeelding]

Dat had ik afgelopen week ook! Nog niet eerder hield de auto het zo lang vol op 89/90 kw 🥳
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste