Ik ben heel blij dat ik mij als Lease rijder hier niet druk om hoef te maken.. maar het is natuurlijk belachelijk 😅Kapotlood schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:42:
Dat van de laadtarieven had ik inderdaad ook gezien, al zag ik dat het bijna overal wel een 10-15% omhoog is gegaan.
Maar ik heb niet echt het idee dat er onder welke regering dan ook nog echt wordt gekeken naar de MRB voor EV's. Zag ook dat het voor ICE auto's al was gestegen, maar ik zie 't nog wel gebeuren dat de overheid de transitie naar EV's met de daarbij gekoppelde (en hoge) MRB, zal aangrijpen om het rekeningrijden kracht bij te zetten. Dat is ook zoiets waar ze al jaren af-en-aan mee bezig zijn, maar goed… dat is nog een beetje koffiedik kijken.
Linksom of rechtsom, ik heb met EV rijden (en rijders) een beetje hetzelfde gevoel als bij mensen die er goed aan dachten te doen om zonnepanelen te kopen. Die werden ook 'verrast' met terugleverpremies e.d., net als nu een EV die toch best wat weegt alsnog MRB moet gaan betalen (en gelijk een behoorlijk tarief ook als je de tijdelijke "korting" niet meerekent).
Het stoort me een klein beetje dat je, denkende goed te doen aan een EV (om wat voor reden dan ook), ineens toch MRB moet betalen. Maar dat ze vervolgens EV-eigenaren naar gewicht laten betalen net zoals ICE auto's terwijl een EV heel wat zwaarder (en dus duurder) is, dat stoort me eigenlijk nog het meest. Het was tijden lang het credo "EV rijden is goedkoper en beter voor het klimaat", maar tóch betaal je (na 2025) een klap meer aan MRB. Ergens voel je je dan toch een beetje in de maling genomen vind ik.
Het maakt het plezier van m'n BYD Dolphin er niet minder om, maar een zuur smaakje geeft die MRB-rekening wel.
Ander onderwerp, ik kreeg een berichtje van @AadFrancissen m.b.t. de routeplanner-app ABRP (A Better Route Planner), in combinatie met een ODB sleutel om je verbruik preciezer bij te houden voor o.a. langere ritten. Ik had er zelf nog niet eerder van gehood, maar hij gaat zo'n ODB sleutel kopen voor een vakantie binnenkort… heb hem daarom gevraagd of hij z'n ervaring zou willen delen hier na z'n vakantie. Denk dat het voor veel EV-rijders die met hun auto op vakantie willen best eens leuk of handig kan zijn om exact het verbruik af te kunnen stemmen op laadstops.
(ook al is BYD relatief goed met hun WLTP schatting naar mijn ervaring)
Het maakt het plezier van m'n BYD Dolphin er niet minder om, maar een zuur smaakje geeft die MRB-rekening wel.
Ander onderwerp, ik kreeg een berichtje van @AadFrancissen m.b.t. de routeplanner-app ABRP (A Better Route Planner), in combinatie met een ODB sleutel om je verbruik preciezer bij te houden voor o.a. langere ritten. Ik had er zelf nog niet eerder van gehood, maar hij gaat zo'n ODB sleutel kopen voor een vakantie binnenkort… heb hem daarom gevraagd of hij z'n ervaring zou willen delen hier na z'n vakantie. Denk dat het voor veel EV-rijders die met hun auto op vakantie willen best eens leuk of handig kan zijn om exact het verbruik af te kunnen stemmen op laadstops.
Yes, ik krijg het OBD kastje vanavond binnen. Let overigens goed op de site van abrp welk apparaatje ze aanbevelen en welke niet. Er zijn er honderden te koop, van € 15 tot € 115, en maar een paar werken goed samen met abrp en zijn veilig ivm het open pairing proces.
Vwb de hogere kosten, daar baal ik ook wel van. Ik zag het al aankomen, in de programma s van de zittende partijen leek het wel wie het beste de EV rijder kon pesten. NSC is echt enorm conservatief, als in: terug naar de goede oude tijd. PVV ook, en BBB heeft al helemaal niks op met duurzaamheid en het klimaat. Dus ja, wij brave burgers doen (hopelijk) het goede, maar financieel worden we daar momenteel niet veel beter van. Tegelijk denk ik dat wij (EV rijdende nerds) nog steeds een groep vertegenwoordigen die die paar tientjes per maand prima kunnen dragen. Alleen je wilt nu juist dat overstappen op elektrisch voor iedereen een optie wordt. Dat perspectief is nu wel heel ver weg, mede dankzij ons conservatieve stemgedrag, dus.
Vwb de hogere kosten, daar baal ik ook wel van. Ik zag het al aankomen, in de programma s van de zittende partijen leek het wel wie het beste de EV rijder kon pesten. NSC is echt enorm conservatief, als in: terug naar de goede oude tijd. PVV ook, en BBB heeft al helemaal niks op met duurzaamheid en het klimaat. Dus ja, wij brave burgers doen (hopelijk) het goede, maar financieel worden we daar momenteel niet veel beter van. Tegelijk denk ik dat wij (EV rijdende nerds) nog steeds een groep vertegenwoordigen die die paar tientjes per maand prima kunnen dragen. Alleen je wilt nu juist dat overstappen op elektrisch voor iedereen een optie wordt. Dat perspectief is nu wel heel ver weg, mede dankzij ons conservatieve stemgedrag, dus.
Kapotlood schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:43:
Het stoort me een klein beetje dat je, denkende goed te doen aan een EV (om wat voor reden dan ook), ineens toch MRB moet betalen. Maar dat ze vervolgens EV-eigenaren naar gewicht laten betalen net zoals ICE auto's terwijl een EV heel wat zwaarder (en dus duurder) is, dat stoort me eigenlijk nog het meest. Het was tijden lang het credo "EV rijden is goedkoper en beter voor het klimaat", maar tóch betaal je (na 2025) een klap meer aan MRB. Ergens voel je je dan toch een beetje in de maling genomen vind ik.
Ander onderwerp, ik kreeg een berichtje van @AadFrancissen m.b.t. de routeplanner-app ABRP (A Better Route Planner), in combinatie met een ODB sleutel om je verbruik preciezer bij te houden voor o.a. langere ritten. Ik had er zelf nog niet eerder van gehood, maar hij gaat zo'n ODB sleutel kopen voor een vakantie binnenkort… heb hem daarom gevraagd of hij z'n ervaring zou willen delen hier na z'n vakantie. Denk dat het voor veel EV-rijders die met hun auto op vakantie willen best eens leuk of handig kan zijn om exact het verbruik af te kunnen stemmen op laadstops.(ook al is BYD relatief goed met hun WLTP schatting naar mijn ervaring)
Hoi,
Iemand al het probleem gehad dat de buiten temperatuursensor stuk is ? Dan blijkt dus ook de verwarming niet meer te werken… die gebruikt dus ook die zelfde buiten temperatuur sensor…
Onze sensor gaf 50 graden aan in de ochtend met bevroren ramen, gedurende dag gingen de waardes variëren tussen de 35 en 50 graden. Herkend iemand dit probleem?
Vandaag naar de garage, hopelijk hebben ze een nieuwe sensor op voorraad en lost dat het op.
Iemand al het probleem gehad dat de buiten temperatuursensor stuk is ? Dan blijkt dus ook de verwarming niet meer te werken… die gebruikt dus ook die zelfde buiten temperatuur sensor…
Onze sensor gaf 50 graden aan in de ochtend met bevroren ramen, gedurende dag gingen de waardes variëren tussen de 35 en 50 graden. Herkend iemand dit probleem?
Vandaag naar de garage, hopelijk hebben ze een nieuwe sensor op voorraad en lost dat het op.
:strip_exif()/f/image/3kLsyt78K1kfMggKyjorrhZO.jpg?f=fotoalbum_large)
50°C is wel een tikje warm inderdaad hè? Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar wel een vervelend euvel als je verwarming (vooral in de winter) niet meer werkt!
Voor zover mijn vertrouwen in BYD en de onderhoudsmonteurs... BYD Arnhem wilde pas over twee weken ernaar kijken, terwijl het vriest en de verwarming niet werkt. wat een serviceawhatever schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:34:
Dus naar BYD Apeldoorn geweest. Die lezen de auto uit en zeggen na 30minuten dat het een software probleem is waarvoor een bug fix moet komen... wanneer de bug fix komt weten ze niet... Ik kan deze analyze niet geloven...
Het vriest een nacht, de sensor geeft rare waardes, en de conclusie van de garage is een software probleem waarvoor ze geen oplossing hebben...

Bizar toch
Update:
Na wat telefoontjes, gaat vrijdag een BYD expert ernaar kijken gelukkig, zal laten weten of ze een oorzaak vinden en een oplossing.
[ Voor 7% gewijzigd door awhatever op 05-03-2025 13:12 ]
Het begon niet hoopgevend, maar gelukkig gaat er morgen naar je auto gekeken worden.awhatever schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Update:
Na wat telefoontjes, gaat vrijdag een BYD expert ernaar kijken gelukkig, zal laten weten of ze een oorzaak vinden en een oplossing.
BYD mag wel eens aan de slag met de software problemen en natuurlijk een modificatie van het stuk plastic achter de binnenspiegel zodat de rijhulpondersteuningen niet meer uitvallen.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Gisteren en vandaag samen 230 km gereden. Vertrokken met iets meer dan 400 km , 96 procent. Nu nog iets meer dan 150 km over. Rond de 37 procent. Toch veel stukken boven de 110 gereden. Dus zeer tevreden over het verbruik
Nu ben ik toch nieuwsgierig.MichielFRL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:33:
[...]
Het begon niet hoopgevend, maar gelukkig gaat er morgen naar je auto gekeken worden.
BYD mag wel eens aan de slag met de software problemen en natuurlijk een modificatie van het stuk plastic achter de binnenspiegel zodat de rijhulpondersteuningen niet meer uitvallen.
Wat zijn dan precies die software problemen? Verbeteren kan natuurlijk altijd, maar echt problemen ervaar ik niet.
En wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel?
Persoonlijk vind ik het feit dat de auto af en toe van binnen zeiknat is op de ramen vooral erg vervelend. (en ja ik weet dat je van te voren de ac aan kan zetten en zo, maar dat is niet altijd toereikend en blijft een workaround)
Zojuist even contact gehad met BYD omdat m'n auto de melding gaf dat ik voor onderhoud langs moest na een jaar. Ergens in het afgelopen jaar is dat opgerekt van 1j/20.000km naar 2j/30.000km… voor de mensen hier die die melding ook krijgen, je kan dit in de instellingen van de auto zelf aanpassen door de interval te verlengen naar 360 dagen en 't aantal kilometers naar 30.000 te verhogen. In je auto ga je dan naar:
- Instellingen
- Het Auto Service icoon links onderin je scherm
- Daar kun je de dagen/kilometers voor onderhoudsmeldingen aanpassen
Dit was overigens de tip van BYD Louwman zelf, die me adviseerde dit te doen
- Instellingen
Zelfde hier, de 20.000/1j beurt heeft ie al wel gehad, maar nu bij 40.000 mocht ik 'm handmatig naar 50.000 zetten.Kapotlood schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:47:
Zojuist even contact gehad met BYD omdat m'n auto de melding gaf dat ik voor onderhoud langs moest na een jaar. Ergens in het afgelopen jaar is dat opgerekt van 1j/20.000km naar 2j/30.000km… voor de mensen hier die die melding ook krijgen, je kan dit in de instellingen van de auto zelf aanpassen door de interval te verlengen naar 360 dagen en 't aantal kilometers naar 30.000 te verhogen. In je auto ga je dan naar:
- Instellingen
@MichielFRL Wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel? Ik heb er nog geen problemen mee gehad.erwtje123 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:32:
[...]
Nu ben ik toch nieuwsgierig.
Wat zijn dan precies die software problemen? Verbeteren kan natuurlijk altijd, maar echt problemen ervaar ik niet.
En wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel?
Persoonlijk vind ik het feit dat de auto af en toe van binnen zeiknat is op de ramen vooral erg vervelend. (en ja ik weet dat je van te voren de ac aan kan zetten en zo, maar dat is niet altijd toereikend en blijft een workaround)
De extreem natte ramen is idd heel vervelend. Wat ik hierover op buitenlandse Dolphin pagina's heb gelezen schijnt het alleen op te lossen zijn met een 'zwaardere' warmtepomp.
Svensson097 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:43:
[...]
Ik zet de airco alleen op de ruiten en snelheid volledig open.op 7 dus. Na een paar minuten zijn de ruiten helder. Zelfs met 3 personen in de auto
@MichielFRL Wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel? Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
De extreem natte ramen is idd heel vervelend. Wat ik hierover op buitenlandse Dolphin pagina's heb gelezen schijnt het alleen op te lossen zijn met een 'zwaardere' warmtepomp.
Van mijn garage heb ik dit ook begrepen. Ik vraag me wel af of BYD hier serieus mee bezig is en of ze met een oplossing gaan komen. Het zal toch niet zo zijn dat we het hier maar mee moeten doen?Svensson097 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:43:
[...]
@MichielFRL Wat is er mis met het stuk plastic achter de binnenspiegel? Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Het is maar een gokje van mijn kant, dus neem het met een korreltje zout: in China het de lucht een stuk droger, misschien dat auto's daar minder snel last hebben van beslagen ramen om die reden? Als m'n gedachtenspinsel klopt zou het me niet verbazen als we het hier mee moeten doen.
Je kunt overigens zelf ook de beslagen ramen deels voorkomen cq. verminderen, want ik heb er echt nagenoeg geen last van hier
Je kunt overigens zelf ook de beslagen ramen deels voorkomen cq. verminderen, want ik heb er echt nagenoeg geen last van hier
Ik ben vorige maand in Amsterdam langsgeweest voor dit issue en heb daar een firmwareupdate gehad, en blijkbaar alleen voor de airco/warmtepomp. Daarna heb ik er minder last van gehad. Maar ik weet niet zeker of dit met deze 'update' te maken heeft gehad of dat de weersomstandigheden momenteel net iets anders zijn zodat ik er nu minder last van heb. In november/december had ik er trouwens wel erg last van gehad.
Update 2:awhatever schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Voor zover mijn vertrouwen in BYD en de onderhoudsmonteurs... BYD Arnhem wilde pas over twee weken ernaar kijken, terwijl het vriest en de verwarming niet werkt. wat een service![]()
Dus naar BYD Apeldoorn geweest. Die lezen de auto uit en zeggen na 30minuten dat het een software probleem is waarvoor een bug fix moet komen... wanneer de bug fix komt weten ze niet... Ik kan deze analyze niet geloven...
Het vriest een nacht, de sensor geeft rare waardes, en de conclusie van de garage is een software probleem waarvoor ze geen oplossing hebben...![]()
Bizar toch? maar eens bellen met BYD amsterdam...
Het was dus inderdaad een kapotte sensor, een monteur die de BYD wel echt kende had het binnen 30minuten opgelost... Echt bizar hoe de eerste monteur niet verder kon denken dan de computer uitlezen en tot de conclusie kon komen dat er niks mis was en het aan de firmware lag...
Ik begrijp dat er veel geklaagd wordt over de airco, dus dat snel naar een OTA verwezen wordt. Maar als de sensor op het display 50 graden aan geeft terwijl het buiten vriest moet je toch net wat verder door gaan met je onderzoek naar mijn mening...
Eindgoed al goed, de airco / verwarming werkt weer
De rijhulpsystemen schakelen uit als de camera’s slecht zicht hebben.Svensson097 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:40:
[...]
Die camera’s zitten achter het stuk plastic achter de binnenspiegel. Daar kan maar zeer beperkt lucht langs stromen met gevolg dat condens wat daar gevormd is maar slecht weg gaat. Ik gok zo, dat als er ook aan de onderkant een gleuf zou zitten dat er meer luchtstroming is en dus minder last van condens vorming bij de camera’s.
Foto is gemaakt toen het onder nul was en de verwarming een minuut of 10 aangestaan heeft. Het ijs heb ik er zelf afgehaald, dat was nog niet ontdooid.
:strip_exif()/f/image/A9325mBO2Z49XdjxAT8ZUlkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kan aan het koude weer liggen, maar het valt mij de laatste weken op dat het laadvermogen bij de tesla superchargers niet boven de 50 kW komt. In November kon ik prima de 80+ halen.
Ik laad bij verschillende locaties, op verschillende tijdstippen en vanaf verschillende accu percentages.
Merken anderen dit ook?
Ik laad bij verschillende locaties, op verschillende tijdstippen en vanaf verschillende accu percentages.
Merken anderen dit ook?
Dan is het accupakket te koud.JS_67 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:19:
Het kan aan het koude weer liggen, maar het valt mij de laatste weken op dat het laadvermogen bij de tesla superchargers niet boven de 50 kW komt. In November kon ik prima de 80+ halen.
Merken anderen dit ook?
Als je met deze lage temperaturen bijvoorbeeld een lange reis maakt gaat laden wel met 88kWh.
Ook vandaag had ik het weer. Iets meer dan een uur gereden en daarna gestart met laden toen er 15% lading in de accu zat. Ik heb bijna een uur aan de supercharger gehangen zonder dat de laadsnelheid boven de 50 uit is gekomen. En dit is mij al meerdere keren opgevallen bij verschillende snelladers.MichielFRL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:37:
[...]
Dan is het accupakket te koud.
Als je met deze lage temperaturen bijvoorbeeld een lange reis maakt gaat laden wel met 88kWh.
Ik snap het van het de temperatuur van het accupakket, maar ik ben benieuwd of andere ook soortgelijke ervaringen hebben. Anders is er misschien iets aan de hand.
De 50kWh heb ik hier ook wel eens, maar of dat door de temperatuur van de accu komt (wisselde bij mij tussen soms lange snelweg rit, of some van huis direct naar een snellader), of omdat de lader afgeknepen wordt omdat het wellicht druk is op het betreffende net... geen idee. Ik had zelf niet de indruk dat het aan mijn auto lag omdat het erg wisselend is, en de snelheid van het laden alleen rond die snelheid blijft hangen als de accu vol raakt. 
Het afgelopen weekend heb ik een paar langere trips gedaan richting België en Duitsland. Bij beiden heb ik een stukje snelladen gedaan, eenmaal toen de accu ongeveer 20% over had, en eenmaal toen de accu ongeveer 35-40% over had. In beide gevallen laadde de accu op met zo'n 67-88kW, dus lekker vlot en zoals het hoort. Beide laadbeurten waren nadat ik een flink stuk gereden had, dus de accu was lekker opgewarmd… mogelijk dat dat een verschil maakte, maar ik heb geen last gehad van opvallend langzaam laden in ieder geval
Het afgelopen weekend heb ik een paar langere trips gedaan richting België en Duitsland. Bij beiden heb ik een stukje snelladen gedaan, eenmaal toen de accu ongeveer 20% over had, en eenmaal toen de accu ongeveer 35-40% over had. In beide gevallen laadde de accu op met zo'n 67-88kW, dus lekker vlot en zoals het hoort. Beide laadbeurten waren nadat ik een flink stuk gereden had, dus de accu was lekker opgewarmd… mogelijk dat dat een verschil maakte, maar ik heb geen last gehad van opvallend langzaam laden in ieder geval
[ Voor 37% gewijzigd door Kapotlood op 16-03-2025 10:35 ]
De auto is geen 'snellaad-wonder', ik heb ook nog maar een enkele keer daadwerkelijk 88kw gehaald. Meestal zit de snelheid tussen de 50 en 70 kw.JS_67 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:28:
[...]
Ook vandaag had ik het weer. Iets meer dan een uur gereden en daarna gestart met laden toen er 15% lading in de accu zat. Ik heb bijna een uur aan de supercharger gehangen zonder dat de laadsnelheid boven de 50 uit is gekomen. En dit is mij al meerdere keren opgevallen bij verschillende snelladers.
Ik snap het van het de temperatuur van het accupakket, maar ik ben benieuwd of andere ook soortgelijke ervaringen hebben. Anders is er misschien iets aan de hand.
Denk dat het ook niet de bedoeling is dat je veel grote afstanden doet met deze wagen. Dan had je beter een ev met minstens 75 kWh accu gekocht en met 150 kW laadsnelheid
Heeft jullie Dolphin op dit moment (21:45) 4G verbinding?
De app kan de auto niet vinden.
Doet het weer
De app kan de auto niet vinden.
Doet het weer
[ Voor 11% gewijzigd door MichielFRL op 17-03-2025 21:53 ]
Lange afstanden werkt eigenlijk prima moet ik zeggen… ik ben vorig jaar met de Dolphin naar Zwitserland (Züch) en een paar keer naar Duitsland (Düsseldorf) gereden. En voor dit jaar naar België (Mechelen), Duitsland (Oberhausen) en deze zomer nog een keer naar Zwitserland (Züch).pekkie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:47:
Denk dat het ook niet de bedoeling is dat je veel grote afstanden doet met deze wagen. Dan had je beter een ev met minstens 75 kWh accu gekocht en met 150 kW laadsnelheid
Ik rijd dan gemiddeld ±300km, laad 40-45 minuten terwijl even een plas- en eetpauze neem, en dan nog eens ±300km. Het is inderdaad geen snellaad-wonder die 60-75kW in 20 minuutjes weer aftopt, maar 't is heel goed te doen en met snelladen zit ik dan eigenlijk altijd tussen de ongeveer 65-88kW
Ok. Maar dat is dus niet vaak en niet echt ver. Als je er met 1 laadstop raakt. Ik ga volgende maand een uitstap doen van 175 km. Blijf daar een midweek en dan terug. Benieuwd dat dat lukt zonder laden. Vermoedelijk zal ik ter plaatse een uurtje bijladen aan een 22 kWh lader. Als ik bij aankomst 60 procent accu heb probeer ik zonder bijladen. Zal eind april rapporten[b]Kapotlood in "Het grote BYD Dolphin topic"Kapotlood
Ik rijd dan gemiddeld ±300km, laad 40-45 minuten terwijl even een plas- en eetpauze neem, en dan nog eens ±300km. Het is inderdaad geen snellaad-wonder die 60-75kW in 20 minuutjes weer aftopt, maar 't is heel goed te doen en met snelladen zit ik dan eigenlijk altijd tussen de ongeveer 65-88kW
Het zijn geen duizenden kilometers nee
Voor Züch laad ik 4x voor een rit van ongeveer 900km, mede omdat het verbruik in de bergen en de Duitse snelwegen met 120-125km/u wat toeneemt 
België/Mechelen was voor mij 145km, en dat redde ik makkelijk op een lading met maximum snelheden van 105-110km/u… bij thuiskomst had ik ongeveer 90km over bij een buiterntemperatuur van ±5°C. Ben benieuwd hoe je 't ervaart met 175km!
België/Mechelen was voor mij 145km, en dat redde ik makkelijk op een lading met maximum snelheden van 105-110km/u… bij thuiskomst had ik ongeveer 90km over bij een buiterntemperatuur van ±5°C. Ben benieuwd hoe je 't ervaart met 175km!
MichielFRL schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:57:
Dolphin is sneller aan het laden dan volgens de specificaties kan. Fijn!
[Afbeelding]
Dat had ik afgelopen week ook! Nog niet eerder hield de auto het zo lang vol op 89/90 kw 🥳
2x tot 64% op 89/90kW. Prima score!Svensson097 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:42:
[...]
Dat had ik afgelopen week ook! Nog niet eerder hield de auto het zo lang vol op 89/90 kw 🥳
Ben aangekomen na een rit van 177 km. Veel 120/u gereden. Net op 50 procent aangekomen. Voor de zekerheid 20 procent bijgeladen. Was een lader van 22kw. Maar laadde maar met 10 KW. Iemand een idee hoe dat komt. Was geen probleem. Tijd genoeg. Maar vond het raar.
Vorige zaterdag nog eens bij Tesla Supercharger geladen van ongeveer 11% naar 100% (59kWh / 33.63€) in 59'.
Bereik: 427 km
ODO: 10747 km
- Buitentemperatuur: 24°
Lading | Laadsnelheid kW | Tijdstip | Minuten | Cumul tijd |
---|---|---|---|---|
13% | 83.3 | 19u06 | 6' | 6' |
55% | 82.7 | 19u25 | 19' | 25' |
60% | 48.8 | 19u29 | 4' | 29' |
80% | 58.9 | 19u42 | 13' | 42' |
86% | 31.3 | 19u47 | 5' | 47' |
90% | 32.9 | 19u52 | 5' | 52' |
95% | 15.7 | 19u59 | 7' | 59' |
Bereik: 427 km
ODO: 10747 km
[ Voor 19% gewijzigd door Dolfein op 15-04-2025 11:56 ]
Er zijn niet zo veel EVs die met meer dan 11kW AC laden, ook de Dolphin niet.pekkie schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:25:
Ben aangekomen na een rit van 177 km. Veel 120/u gereden. Net op 50 procent aangekomen. Voor de zekerheid 20 procent bijgeladen. Was een lader van 22kw. Maar laadde maar met 10 KW. Iemand een idee hoe dat komt. Was geen probleem. Tijd genoeg. Maar vond het raar.
Bron: https://chargeblock.nl/we...de%20nieuwere%20modellen).
@pekkie, de Dolphin heeft een max van 11kW bij langzaam laden, vandaar dat het ook op een 22kW lader niet sneller gaat 
Ik merk hier dat als ik ongeveer 100-120km/u rijdt op de cruise control bij een temperatuur van ongeveer 20°C, dat mijn gemiddelde verbruik zo rond de 15-18kWh ligt. Als je echt steevast rond de 120km/u rijdt wordt het verbruik inderdaad fors hoger en zit je al snel rond de 220-250km te snelladen.
Oh, als het een beetje meezit qua planning ga ik deze zomer weer van Delft naar Zürich (Zwitserland) rijden voor een rit van ongeveer 900km deur tot deur. Vorig jaar lukte het me met een gemiddeld totaalverbruik van ±16kWh in de lente, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan in de zomer
Ik merk hier dat als ik ongeveer 100-120km/u rijdt op de cruise control bij een temperatuur van ongeveer 20°C, dat mijn gemiddelde verbruik zo rond de 15-18kWh ligt. Als je echt steevast rond de 120km/u rijdt wordt het verbruik inderdaad fors hoger en zit je al snel rond de 220-250km te snelladen.
Oh, als het een beetje meezit qua planning ga ik deze zomer weer van Delft naar Zürich (Zwitserland) rijden voor een rit van ongeveer 900km deur tot deur. Vorig jaar lukte het me met een gemiddeld totaalverbruik van ±16kWh in de lente, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan in de zomer
Denk dat de ideale snelweg snelheid net iets onder de 110 ligt. Dan kom je wel ongeveer 400km op een lading. Voor 900 km dus 2 comfortabele stops en je bent er👍👍
Ik hou voor m'n mentale gezondheid 3 stops aan à 300km… als er een laadpunt vol is of niet werkt hoeven we namelijk ook niet onnodig te wachten, en we moeten enkele bergen/bergjes over waar het verbruik vast wat schommelt 
Maar een mooie rit is het zeker! We reden vorig jaar via Luxemburg, België en Frankrijk (jammer alleen van de tol) langs Straatsburg. Dit jaar willen we de tolwegen vermijden en rijden we juist bovenlangs via Duitsland (Keulen en Frankfurt)… eens zien wat dat voor rit gaat worden.
Maar een mooie rit is het zeker! We reden vorig jaar via Luxemburg, België en Frankrijk (jammer alleen van de tol) langs Straatsburg. Dit jaar willen we de tolwegen vermijden en rijden we juist bovenlangs via Duitsland (Keulen en Frankfurt)… eens zien wat dat voor rit gaat worden.
Vorige week Berlijn op een neer geweest en heb steeds de adviessnelheid/maximumsnelheid gereden. Soms even doortrekken tot 170km/u, maar dan gaat het verbruik extreem omhoog. De laadadviezen van Ionity app aangehouden en dat komt overeen met steeds de adviessnelheid/maximumsnelheid rijden. Dit beviel ons beter dan de Berlijn trip vorig jaar toen we steeds 100 à 110km/u reden.
Inmiddels is de Dolphin weer verlost van de winterbanden. Zo'n 3% minder uit de accu op dezelfde rit van 50 km ':)
[ Voor 4% gewijzigd door Svensson097 op 18-04-2025 11:34 ]
[quote]wist zelfs niet dat je met de dolphin 170/u kon halen. Ik verkies toch voor een afstand van 600 km rustiger te rijden en 1 maal op te laden . Tegenover snelheden boven de 150 en dan 3 keer te laden. Die tijd dat je wint met harder te rijden verlies je dubbel en dik met laden. Of je moet heel hoge laadsnelheid kunnen aanhouden. Wat zelfs weinige dure ev kunnen
Ja, "check SRS" wijst op een probleem met sensors airbag en/of connectoren. Garage gaat herstel uitvoeren maar wacht op onderdelen.
Ik wou gewoon te weten komen of er nog Dolphins zijn met dit probleem.
Ik wou gewoon te weten komen of er nog Dolphins zijn met dit probleem.
Goh, nooit eerder voorbij zien komen… niet in mijn auto of ergens online. Mag je er nog wel mee rijden aangezien de garage op de onderdelen wacht, of krijg je in zo'n geval een leenauto mee?
(en succes met 't herstel even natuurlijk!)
(en succes met 't herstel even natuurlijk!)
Even mijn update mbt abrp. In ben niet onverdeeld enthousiast. Enerzijds heb je perfect inzicht in de laadpalen om je heen en op route, heb je veel tweak mogelijkheden om de route op jouw rijgedrag aan te passen, zie je het aantal beschikbare laders (en de max laadsnelheid) op de laadplek waar je op aankoerst, etc. Ook de integratie met Android auto is top. Maar de app crasht nog wel eens, en op hete momenten wil je dat echt niet. Daarnaast kost het abonnement € 50 \ jaar en het adb kastje nog eens € 50.
Nu had ik de routeplanner vd BYD zelf vanaf het begin links laten liggen, maar op vakantie toch maar eens gebruikt. Blijkt dat die de belangrijkste instellingen heeft, die abrp ook heeft. Zoals welke laadpassen en welke aanbieders van laders je voorkeur heeft , en welke laadsnelheid. Op basis daarvan gaf die een perfecte route langs snelladers door Duitsland. Enige nadeel daarvan is weer dat je Android auto niet kunt gebruiken, en dat gebruiken wij voor YouTube Music, podcasts, etc en voor berichtjes.
Abrp beloofde mijn historie op te slaan, maar dat heb ik nog niet terug kunnen vinden. Het viel mij wel op, dat het reizen met elke anderhalf a twee uur en laadstop heel relaxed rijden is. We hebben de 1500km met een overnachting in Zwitserland gedaan. Het eerste deel duurde tien uur, en je komt eigenlijk best fris bij het hotel aan. De routeplanner gaat er ook vanuit dat je met de max snelheid mee rijdt. Eerder had ik bedacht om 110 km\u te gaan rijden, maar je kunt gewoon 130 km\u aanhouden. Geen enkel moment hebben we range anxiety gehad.
In Italië, de Marche, waren niet veel laadpalen, maar lukte prima om rond te komen. In Noord Italië zijn veel meer laadpalen en snelladers. Het meeste heb ik Tesla en Shell recharge gebruikt. Vattenfall en MoveMove werkten vaak niet.
Nu had ik de routeplanner vd BYD zelf vanaf het begin links laten liggen, maar op vakantie toch maar eens gebruikt. Blijkt dat die de belangrijkste instellingen heeft, die abrp ook heeft. Zoals welke laadpassen en welke aanbieders van laders je voorkeur heeft , en welke laadsnelheid. Op basis daarvan gaf die een perfecte route langs snelladers door Duitsland. Enige nadeel daarvan is weer dat je Android auto niet kunt gebruiken, en dat gebruiken wij voor YouTube Music, podcasts, etc en voor berichtjes.
Abrp beloofde mijn historie op te slaan, maar dat heb ik nog niet terug kunnen vinden. Het viel mij wel op, dat het reizen met elke anderhalf a twee uur en laadstop heel relaxed rijden is. We hebben de 1500km met een overnachting in Zwitserland gedaan. Het eerste deel duurde tien uur, en je komt eigenlijk best fris bij het hotel aan. De routeplanner gaat er ook vanuit dat je met de max snelheid mee rijdt. Eerder had ik bedacht om 110 km\u te gaan rijden, maar je kunt gewoon 130 km\u aanhouden. Geen enkel moment hebben we range anxiety gehad.
In Italië, de Marche, waren niet veel laadpalen, maar lukte prima om rond te komen. In Noord Italië zijn veel meer laadpalen en snelladers. Het meeste heb ik Tesla en Shell recharge gebruikt. Vattenfall en MoveMove werkten vaak niet.
Vandaag met 100 procent vertrokken. 39 km gereden en aangekomen met 404km radius over. Verbruikt de dolpin met volle accu minder? Of is er extra accu capaciteit vrijgegeven?
Ik merk het hier ook wel eensd @pekkie, maar volgens mij kan dat twee redenen hebben:
- Je hebt Range Mode in Dynamic staan, waardoor hij actiever je range aanpast aan je verbruik.
- Je verbruik stond hoog, maar je hebt in die 39km zuiniger/langzamer gereden waardoor het bereik naar boven is bijgesteld tijdens je rit.
Ik heb sinds enige weken dat de achterruitsproeier spontaan aangaat. Uitzetten lukt alleen door de de ruitenwisser handmatig in interval stand te zetten en dan weer uit.
Iemand hier ook last van?
Iemand hier ook last van?
Nee, nog nooit last gehad van een druiper eigenlijk… misschien is het een klein software-probleempje? Ik heb een website gevonden waar dit wel wordt gemeld als euvel, maar kan eigenlijk nergens een oplossing vinden. Misschien dat je er even mee naar de dealer kan?
https://evpowerhouse.com....KeFVeFBVzvCZZ863lfZ8nkRei
Ik draaide nog op software versie v1.4.1 maar heb zojuist de v1.5.1 update ontvangen. Hij is nu nog bezig met de installatie. Ik ben benieuwd wat ik ervan ga merken.
Ben er al mee naar dealer geweest. Zogenaamd 1 onderdeel software geupdated die nog open stond. Hadden niet eerder van dit probleem gehoord. Probleem is daarmee niet opgelost. Wederom een afspraak gemaakt.Kapotlood schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:12:
Nee, nog nooit last gehad van een druiper eigenlijk… misschien is het een klein software-probleempje? Ik heb een website gevonden waar dit wel wordt gemeld als euvel, maar kan eigenlijk nergens een oplossing vinden. Misschien dat je er even mee naar de dealer kan?
Als ik het sproeien niet stop dan is het tankje zo leeg. Hij blijft maar gaan. Iets meer dan een druiper...
Via OTA?JS_67 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:44:
Ik draaide nog op software versie v1.4.1 maar heb zojuist de v1.5.1 update ontvangen. Hij is nu nog bezig met de installatie. Ik ben benieuwd wat ik ervan ga merken.
Via OTA. Het downloaden & installeren heb ik via de wifi gedaan., Er zijn wat wijzigingen in de GUI doorgevoerd. Met name dat ik de navigatie als direct button onderaan kan plaatsen vind ik prettig. Misschien zat dit al in de vorige versie, maar het viel mij nu pas op.
Hier ook geüpdatet, brengt wel wat mooie tweaks mee in de interface (instellingenmenu) ook een aantal nieuwe apps die te downloaden zijn.
Voor mij persoonlijk wel een nadeel;
De bovenste en onderste balken verdwijnen niet meer bij gebruik van Android auto. Vond het er wel slick uitzien zo full screen maar dat is nu dus helaas niet meer zo.. hopelijk maken ze in een toekomstige update hier een toggle voor o.i.d.
Voor mij persoonlijk wel een nadeel;
De bovenste en onderste balken verdwijnen niet meer bij gebruik van Android auto. Vond het er wel slick uitzien zo full screen maar dat is nu dus helaas niet meer zo.. hopelijk maken ze in een toekomstige update hier een toggle voor o.i.d.
Nothing phone 3a - AMD RX 6900 XT - AMD Ryzen 7 5800X
De vorige keer kreeg ik hierover netjes bericht, maar nu nog niks gehoord. Zijn er ook release notes?JS_67 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:44:
@erwtje123, volgens mij wordt dit altijd in fases uitgerold, ik zie hem hier ook nog niet voorbij komen... misschien dat we nog even geduld moeten hebben
Deze mooie uitgebreide pdf vond ik op het weberwtje123 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:13:
[...]
De vorige keer kreeg ik hierover netjes bericht, maar nu nog niks gehoord. Zijn er ook release notes?
Nou, dat zijn best wat interessante verbeteringen. Nederlandse taal voor de byd Assistant (hoewel, wie gebruikt die?), Google Search in de navigatie, aanpassing in de airco speciaal voor koudere landen (EU), YouTube app, verbetering in de Ux van de menu structuur, wat verbeteringen in de veiligheid.
En lees ik nu goed:
En lees ik nu goed:
- voordat Google Search werkt de werkplaats eerst iets moet updaten in het systeem?
- dat je het laden beter kunt plannen?
Ik zit met de laadpaal bij Coolblue (nog niet bij Tibber, helaas), maar heb al wel dynamische tarieven (Pure Energie). Dan wil ik vooral laden als de stroom goedkoop is, en dat is doorgaans tussen 11u - 17u.
Ik, bijvoorbeeld bij het inrijden van een parkeergarage om een ticket te trekkenAadFrancissen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:58:
Nou, dat zijn best wat interessante verbeteringen. Nederlandse taal voor de byd Assistant (hoewel, wie gebruikt die?)
Hoe goed werkt de Airco na deze OTA update? Koelt deze ook goed bij bijvoorbeeld 19 graden als setting?
Bij de Atto 3 is er ook een OTA, en werkt de airco alleen nog op de LO Setting bij de huidige weer omstandigheden. Alles boven LO gaat hij verwarmen en springt de warmte pompt over van koelen op verwarmen.
Zie ook:
https://gathering.tweaker...ist_messages/2181584/last
Bij de Atto 3 is er ook een OTA, en werkt de airco alleen nog op de LO Setting bij de huidige weer omstandigheden. Alles boven LO gaat hij verwarmen en springt de warmte pompt over van koelen op verwarmen.
Zie ook:
Ik zou het graag voor je testen maar er is een saboteur in mijn motorruimte bezig geweest.. compleet stuk kabel (vermoedelijk voor de airco) is weg geknaagd. Heb al een tijdje geen werkende airco en kan pas 6 juni bij de dealer terecht.awhatever schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:22:
Hoe goed werkt de Airco na deze OTA update? Koelt deze ook goed bij bijvoorbeeld 19 graden als setting?
Zie ook:
:strip_exif()/f/image/lueYhsIZDeE2ECneDrYYQGcG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nothing phone 3a - AMD RX 6900 XT - AMD Ryzen 7 5800X
Vervelende beestjes die steenmartersRicky757 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:42:
Ik zou het graag voor je testen maar er is een saboteur in mijn motorruimte bezig geweest.. compleet stuk kabel (vermoedelijk voor de airco) is weg geknaagd.
Heb ook het gevoel dat de airco alleen op LO werkt. Maar is dat bij de meeste auto's niet zo. Als het buiten 22 graden is en je zet de verwarming op 18 moet die nauwelijks koelen
Update net gehad en ik ben erg blij met de functie dat de onderste balk nu permanent in beeld is (ook bij gebuik van Android) en dat hierin nu de AC en verwarmings opties staan.
Dat kan ik me helemaal voorstellen. Zo irritant dat er geen directe knoppen zijn voor het regelen van de fan en temperatuur (als de auto instelling niet goed werkt, zoals in de BYD). Fijn dat ze dit opgelost hebben!
erwtje123 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:03:
Update net gehad en ik ben erg blij met de functie dat de onderste balk nu permanent in beeld is (ook bij gebuik van Android) en dat hierin nu de AC en verwarmings opties staan.
Die directe knoppen zijn er in de vorm van: met drie vingers over het scherm van boven naar onder en visaaversa voor de temperatuur en links naar rechts en visaaversa voor de ventilator snelheidAadFrancissen schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:14:
Dat kan ik me helemaal voorstellen. Zo irritant dat er geen directe knoppen zijn voor het regelen van de fan en temperatuur (als de auto instelling niet goed werkt, zoals in de BYD). Fijn dat ze dit opgelost hebben!
[...]
Waaaaat? Dat wist ik niet! Ga ik proberen . Maar nog steeds vind ik altijd zichtbare knoppen beter.
MichielFRL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Die directe knoppen zijn er in de vorm van: met drie vingers over het scherm van boven naar onder en visaaversa voor de temperatuur en links naar rechts en visaaversa voor de ventilator snelheid
Dit is wel echt zo he. Hij is bij lange na niet zo spannend als mijn Alfa Giulietta QV was maar hij doet wel echt alles wat ie moet doen. Ik vind het ook gewoon een fijn rijdende auto met een prima audio systeem. En het bijspijkeren van de software is ook gewoon dikke prima.Svensson097 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:35:
Weinig berichten hier, topauto dus!
Dit is fijn, maar zeer beperkt. Je kan niet de voorruitverwarming aanzetten, kiezen welke ventilatievensters, enz. enz.MichielFRL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Die directe knoppen zijn er in de vorm van: met drie vingers over het scherm van boven naar onder en visaaversa voor de temperatuur en links naar rechts en visaaversa voor de ventilator snelheid
In de nieuwe situatie heb je permanent onderin een balk in beeld waarin je alles wel kan aanpassen tijdens het rijden. Veel fijner!
Ik heb net de nieuwe OTA update gedaan. Ik merk dat alle waarschuwingsgeluiden weer in decibel zijn gestegen. Hopelijk passen ze dit weer snel aan.
Ik reed net naar achteren op mijn oprit en de buren 5 huizen verder konden de piepjes horen. Niet normaal.
Ik reed net naar achteren op mijn oprit en de buren 5 huizen verder konden de piepjes horen. Niet normaal.
Via het audio menu (als ik me niet vergis) kan je nu het volume van deze geluiden zelf instellen. Dus even opzoeken en in de laagste stand zetten en dan is het ok.aadmouthaan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:30:
Ik heb net de nieuwe OTA update gedaan. Ik merk dat alle waarschuwingsgeluiden weer in decibel zijn gestegen. Hopelijk passen ze dit weer snel aan.
Ja gevonden!erwtje123 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:02:
[...]
Via het audio menu (als ik me niet vergis) kan je nu het volume van deze geluiden zelf instellen. Dus even opzoeken en in de laagste stand zetten en dan is het ok.
Hier dinsdag de update gekregen!
Volume van meldingen is op de zachtste stand is prima (wel iets luider volgens mij). Als je de voorruit ontwaseming aanzet, gooit ie het volume flink omhoog, volgens mij is dat niet instelbaar.
Nu ook YouTube en spelletjes beschikbaar! Uiteraard alleen in P stand te gebruiken.
Het omlaag-swipe-menu heeft ook een facelift gekregen en reageert veel responsiever. Wel fijn, want daar staat bij mij de snelkoppeling in om de snelheidswaarschuwing uit te zetten
Volume van meldingen is op de zachtste stand is prima (wel iets luider volgens mij). Als je de voorruit ontwaseming aanzet, gooit ie het volume flink omhoog, volgens mij is dat niet instelbaar.
Nu ook YouTube en spelletjes beschikbaar! Uiteraard alleen in P stand te gebruiken.
Het omlaag-swipe-menu heeft ook een facelift gekregen en reageert veel responsiever. Wel fijn, want daar staat bij mij de snelkoppeling in om de snelheidswaarschuwing uit te zetten
Sinds de update blijft het scherm donker, waardoor ik overdag de camera’s niet kan zien. Meer mensen met dit probleem?
Note: licht aan/uit, vanalles al geprobeerd. “heeft u hem al opnieuw opgestart?” Ja.
Ook met de schermhelderheid op het hoogst kan ik de camera’s amper zien.
Note: licht aan/uit, vanalles al geprobeerd. “heeft u hem al opnieuw opgestart?” Ja.
Ja, het valt me ook op op dat de camera's minder helder zijn na de update, het is lastiger te zien.Svensson097 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:19:
Sinds de update blijft het scherm donker, waardoor ik overdag de camera’s niet kan zien. Meer mensen met dit probleem?
Ik heb hier ook de update uitgevoerd, en het nieuwe balkje onderin waar je nu permanent de iconen voor o.a. je verwarming e.d. hebt was heel even wennen. En je moet opnieuw de waarschuwing-meldingen een beetje stiller zetten. Maar verder heb ik van de donkere schermen of minder heldere camerabeelden heb ik hier nog niets gemerkt… hebben jullie 't ondertussen al kunnen oplossen?
Het licht uit doen zodat het scherm feller wordt 😅Kapotlood schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:40:
Ik heb hier ook de update uitgevoerd, en het nieuwe balkje onderin waar je nu permanent de iconen voor o.a. je verwarming e.d. hebt was heel even wennen. En je moet opnieuw de waarschuwing-meldingen een beetje stiller zetten. Maar verder heb ik van de donkere schermen of minder heldere camerabeelden heb ik hier nog niets gemerkt… hebben jullie 't ondertussen al kunnen oplossen?
Heb je het licht altijd aan of uit staan @Svensson097? Bij mij staat deze altijd op 'auto', misschien dat dat een verschil maakt? 😄
Ik had 'm altijd op Auto en dat ging prima. Maar sinds de update zie ik dan niks meer en moet ik het licht echt 'uit' zetten.Kapotlood schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:14:
Heb je het licht altijd aan of uit staan @Svensson097? Bij mij staat deze altijd op 'auto', misschien dat dat een verschil maakt? 😄
Dat is inderdaad wel vreemd… op telefoons kun je een factory reset doen, maar dat is met een auto wat lastiger 😅 Vervelend probleem in ieder geval, heb je al contact gehad met Louwman?
Nee hij moet over een aantal weken voor de 50.000 beurt, dus ik meld het dan welKapotlood schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:31:
Dat is inderdaad wel vreemd… op telefoons kun je een factory reset doen, maar dat is met een auto wat lastiger 😅 Vervelend probleem in ieder geval, heb je al contact gehad met Louwman?
Ik heb hier na de update gelukkig ook geen last van. Ben in het geheel erg blij met de update.
Over de beurt gesproken, ik kreeg in het voertuig een melding voor een beurt (ik denk na 1 jaar en bij 20k), maar ik las online dat BYD had besloten voertuigen pas na 2 jaar of 40k (?) voor een beurt te laten komen. Klopt dat?
Over de beurt gesproken, ik kreeg in het voertuig een melding voor een beurt (ik denk na 1 jaar en bij 20k), maar ik las online dat BYD had besloten voertuigen pas na 2 jaar of 40k (?) voor een beurt te laten komen. Klopt dat?
Svensson097 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:33:
[...]
Nee hij moet over een aantal weken voor de 50.000 beurt, dus ik meld het dan wel
Probleem werd inmiddels door de Byd garage gratis hersteld: kabeltje onder bestuurdersstoel vervangen.Dolfein schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:07:Check SRS
Zijn er nog mensen met een BYD Dolphin met dit probleem?
[Afbeelding]
Als je service aanklikt. Kan je zelf 2 jaar instellen en 30000kilometerAadFrancissen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:14:
Ik heb hier na de update gelukkig ook geen last van. Ben in het geheel erg blij met de update.
[...]
2 jaar of 30.000 volgens mij.AadFrancissen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:14:
[...]
Eerst was het 1 jaar of 20.000, dit is ruimer gemaakt.
Ik ging bij 40.000 een tweede onderhoudsbeurt aanvragen, maar kreeg toen bericht dat ik mocht wachten tot 50.000
Zien jullie de buiten temperatuur nog ergens staan?
Die stond rechts boven de cruisecontrol snelheid. Maar daar staat deze nu niet meer bij ons, missen jullie de buitentemperatuur weergave ook? Of is deze verplaatst ?
Die stond rechts boven de cruisecontrol snelheid. Maar daar staat deze nu niet meer bij ons, missen jullie de buitentemperatuur weergave ook? Of is deze verplaatst ?
Vermoedelijk heb je de weergave aangepast.awhatever schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:04:
:strip_exif()/f/image/3kLsyt78K1kfMggKyjorrhZO.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe scherm
:strip_exif()/f/image/0CuOTCW3aNlDAEi7j0datOju.jpg?f=fotoalbum_large)
In het verleden stond rechtsboven de buiten temperatuur in dit scherm. Kun je dit ergens instellen?
[ Voor 23% gewijzigd door awhatever op 08-06-2025 16:16 ]
Zie de berichtjes van 24 september 2024.awhatever schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:04:
Zijn er meer mensen waarbij, na de update naar 1.51, de dongle van de microfoons niet meer gevonden wordt?
Hoi, bedankt voor het meedenken.
Ik heb berichtjes gevonden op 4 september 2024, maar dat gaat over het "thema", die kan ik instellen.
Maar zoals je in mijn foto's ziet, gaat het bij mij 2x over het identieke thema.
De bovenste foto is van enige tijd geleden, de onderste foto is van dit weekend.
Echter mist nu dus in volgens mij het zelfde thema de buiten temperatuur. Ik ben geswitched tussen de 2 thema keuzes, maar 2x geen temperatuur.
Hebben jullie in het thema op mijn foto's nog steeds de buiten temperatuur staan?
Kan ik ergens nog wat opties instellen aan de thema's? Ik weet alleen hoe ik ze moet selecteren.
Ja bij mij staat de temperatuur nog rechtsbovenawhatever schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:11:
Hebben jullie in het thema op mijn foto's nog steeds de buiten temperatuur staan?
Sinds maart 25 hebben wij een trekhaak op de Dolphin en in april met de fietsen achterop naar Ouddorp gereden.Dat was op de snelweg geen pretje want ik moest hem regelmatig als ik van baan wisselde over de strepep heen trekken. Hij stribbelde behoorlijk tegen,net alsof er dikke richels in de weg zaten.
Ik heb keurig mijn richtingaanwijzer gebruikt.
Tweede rit de lane assist uitgezet maar dat loste het niet op.
Hebben iemand dit ook meegemaakt en tips?
Misschien is het de dode hoek waarschuwing ,dat hij de fietsen voor achterop rijdend verkeer aanziet?
Maar wat moet ik dan allemaal uitzetten aan veiligheidsfuncties?
Misschien is het de dode hoek waarschuwing ,dat hij de fietsen voor achterop rijdend verkeer aanziet?
Ik herken dit. Hij denkt steeds dat hij in moet grijpen omdat hij denkt dat er een auto vlak naast je rijdt, maar dat is de fietsendrager die hij ziet.Dolfijn schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:47:
Sinds maart 25 hebben wij een trekhaak op de Dolphin en in april met de fietsen achterop naar Ouddorp gereden.Dat was op de snelweg geen pretje want ik moest hem regelmatig als ik van baan wisselde over de strepep heen trekken. Hij stribbelde behoorlijk tegen,net alsof er dikke richels in de weg zaten.
Ik los het op door het volgende te doen: weet even de naam van de optie niet. Maar ik ga naar instellingen en dan ADAS. En dan naar het tweede menu, en dan de eerste optie uitzetten. Zal straks even kijken hoe het heet.
Je moet dit wel per rit steeds weer opnieuw doen.
Heb de laatste dagen gemerkt dat de zijwaartse camera veel betere beeldkwaliteit heeft. In het begin was dat verschrikkelijk. Nu echt zuiver beeld. Proficiat BYD