Terugleveren dynamisch uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTN66
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik heb sinds eind vorig jaar een nieuwe heteluchtverwarmingsinstallatie;
- Brink Elan 25 2.1
- Daikin Intergas Altherma Hybride Warmtepomp - verwarmen/koelen 32 kW

De warmtepomp vreet natuurlijk stroom dus dat wil ik met zonnepanelen opwekken. Op mijn dak kan ik er 18 kwijt in de meest gunstige opstelling. Vroeg en laat op de dag maximale opwekking, want dan moet in de koude maanden de warmtepomp voor de verwarming aan de bak. Dit grafiekje laat - grofweg - mijn stroom vraag (blauw) versus stroomopwekking (groen) per maand zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58m-GrXJQpl0KZ-m6_YAi-UDE5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cPGhDsLs5Sr7kajCGnp4Q4bK.png?f=fotoalbum_large

Aangezien ik de energiemarkt en politiek niet helemaal vertrouw wat betreft de terug-leverregelingen zoek ik een systeem dat bij overproductie niet terug levert.

Ik heb een offerte voor 2 clusters van 9 panelen waarbij ik 1 cluster kan uitschakelen in de meterkast maar dat is een handmatige actie. Ik wil het dynamisch/automatiscg hebben zodat ik er geen omkijken heb. Die variant heb ik nog niet kunnen vinden maar ik iets over het hoofd hebben gezien?

Een thuisbatterij is economisch gezien geen haalbare zaak - veel te duur.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:16
Waarom zou je dit willen? Zelfs als je op den duur misschien niet meer kan salderen en je maar weinig terugkrijgt voor je teruglevering, dan nog is het meer dan 0 wat je krijgt als je niet teruglevert :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Zoek naar een omvormer die het wel kan. De nieuwere waar je eventueel later een Batterij op aan kan sluiten, kunnen bijna allemaal NOM aan. Zelfs microomvormers van APS zijn met de ECU-C volgens beschrijving terug te regelen. Kwestie van handleiding lezen en checken of die het kan. Meten via stroomspoelen en/of P1, volgens mij is er altijd wel een die het kan. Moet je niet afhankelijk zijn van merk en type. Zeker onder de nieuwste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTN66
AvAars schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:07:
Waarom zou je dit willen? Zelfs als je op den duur misschien niet meer kan salderen en je maar weinig terugkrijgt voor je teruglevering, dan nog is het meer dan 0 wat je krijgt als je niet teruglevert :?
Omdat er een kans bestaat dat je moet gaan betalen voor het terugleveren. Dan lever ik liever niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zoals je ziet is je productie in de winter als de verwarming aanmoet veel lager dan je verbruik. dus er is totaal geen nut om zo'n constructie te fabriceren.

zinloos stroom opstoken door een straalkachel buiten neerzetten is ook niet echt nuttig. pak de kWh's die je in de winter produceert en pak de paar cent die je krijgt in de zomer van je overproductie.

als je moet gaan betalen voor teruglevering moet je gewoon naar een andere energietoko stappen. de grotere zoals rattenval zullen dat niet zo snel doen omdat hun op veel grotere schaal spelen dan de prijsvechters die op de dynamische markt leunen.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 25-02-2024 10:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48
AvAars schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:07:
Soms is het dynamisch terugleveren echt negatief, dat zal eerder meer dan minder gaan voorkomen. En je hebt ook al terugleverkosten van 5 tot 10 cent per kwh op gewone contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:58
Sendak239 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Soms is het dynamisch terugleveren echt negatief, dat zal eerder meer dan minder gaan voorkomen. En je hebt ook al terugleverkosten van 5 tot 10 cent per kwh op gewone contracten.
Die 5 tot 10 cent zijn het maximale bedrag, gedeeld door precies het aantal kw wat je terug moet leveren om daar op te komen. Dit moet s met salderen, dus al met al nog steeds de moeite.

Met een dynamisch contract kan het nuttig zijn om teruglevering te beperken, wat eerder al gezegd is: zoek een omvormer die dat snapt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:27
Theoretisch is wat je wil mogelijk. De slimme meter weet hoeveel je levert/opneemt aan het net. De omvormer van je zonnepanelen regelt normaliter naar het maximum vermogen van de panelen (MPPT) maar kan in principe de hoeveelheid vermogen uit de zonnepanelen regelen naar lager punt.

Echter is de implementatie lastig. Ik voorzie de volgende knelpunten:
- Het vinden van een omvormer die naast MPPT tracking ook een 'power limiting' funtie ondersteunt. De power limit zou dan van een extern systeem moeten komen. De omvormer weet zelf immers niet hoeveel vermogen er van/naar het net stroomt. Geen idee hoe gangbaar dit is in de industrie.
- Het maken van het 'power limiet' signaal gebaseerd op de meting van de slimme meter. Hiervoor zul je aan de gang moeten met een programmeerbaar systeem (arduino, PLC, etc). Het zou me verbazen als hiervoor een kant en klare oplossing bestaat.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTN66
iets schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:33:
Theoretisch is wat je wil mogelijk. De slimme meter weet hoeveel je levert/opneemt aan het net. De omvormer van je zonnepanelen regelt normaliter naar het maximum vermogen van de panelen (MPPT) maar kan in principe de hoeveelheid vermogen uit de zonnepanelen regelen naar lager punt.

Echter is de implementatie lastig. Ik voorzie de volgende knelpunten:
- Het vinden van een omvormer die naast MPPT tracking ook een 'power limiting' funtie ondersteunt. De power limit zou dan van een extern systeem moeten komen. De omvormer weet zelf immers niet hoeveel vermogen er van/naar het net stroomt. Geen idee hoe gangbaar dit is in de industrie.
- Het maken van het 'power limiet' signaal gebaseerd op de meting van de slimme meter. Hiervoor zul je aan de gang moeten met een programmeerbaar systeem (arduino, PLC, etc). Het zou me verbazen als hiervoor een kant en klare oplossing bestaat.
hmm... dat is zo langzamerhand ook mijn conclusie. Je zal zelf aan de bak moeten om dit te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:51
Je wil alvast voorsorteren op een regeling die nog helemaal niet bestaat en vermoedelijk ook een aantal jaren op zich laat wachten, als die er überhaupt al komt. Als de regeling er inderdaad over een X aantal jaren is, gaat dat je misschien een paar tientjes op jaarbasis kosten.

Misschien overwegen om dit onderwerp even in de ijskast te zetten tot het daadwerkelijk van toepassing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:27

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik ken geen oplossingen die direct vanaf de fabrikant dit volautomatisch kunnen. Er zijn wel veel omvormers die het ondersteunen. Zoek eens in het topic over dynamische energietarieven, daar zijn enkelen die dit al doen bij negatieve energieprijzen.

Ik doe dit zelf automatisch via Home Assistant met mijn Hoymiles micro-omvormers (die kunnen zowel power limiting als aan/uit via een software switch), en ik weet dat APSystems omvormers dit kunnen als je de nieuwe ECU (het connectivity / meetkastje) hebt. Ik heb de oude, die kan dit niet.

Daarnaast weet ik dat het mogelijk is met zowel Enphase als SolarEdge.

Er bestaat ook groepenkast automaten met wifi die de stroom op afstand kunnen onderbreken. Dit is wel vrij 'lomp' vind ik.

Voor de paar uurtjes dat energieprijs negatief is kun je het voorlopig prima zelf doen overigens, als salderen er eindelijk eens af gaat zullen de grote fabrikanten dit ook wel fabrieks-af gaan ondersteunen lijkt me.

Edit even opgezocht, zie bijvoorbeeld deze post:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77527960

[ Voor 7% gewijzigd door Scatman_II op 25-02-2024 10:54 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afgezien van de misvatting van het compenseren van stroom voor een warmtepomp met zonnepanelen (helemaal zonder gebruik te maken van salderen) ben je niet de eerste die zich in bochten wil wringen om je PV een handicap te geven.

Zonnepanelen en airco zonder teruglevering, kan dat?
Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren
teruglevering PV voorkomen

TL;DR:
Bijna alle omvormers ondersteunen Modbus Sunspec en de meeste merken ondersteunen tussenmeters/stroomtrafo's om injectie te voorkomen of te begrenzen.
Je hebt relatief dure extra spullen nodig voor een standaardoplossing of je klust zelf wat voor een tientje.
In beide gevallen is het vooralsnog vrij zinloos.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 25-02-2024 11:02 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
De helft van de string omvormers kan dit wel. Paar CT-klemmen om de draden bij de hoofdschakelaar en de omvormer instellen op 0 output/export. Gaat het ding alleen de stroom die van het net afgenomen wordt compenseren zodat je bij de meter op 0 uit komt. Verbruik je 500W in huis, dan neemt de omvormer 500W van de panelen af. Verbruik je 5940W dan neemt de omvormer 5940W af van de panelen.
Echt precies 0 ga je niet krijgen, er is altijd een beetje overshoot omdat je te maken hebt met reactietijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
@MRTN66
Als de Nexus thuisbatterij gezien van Zonneplan? Voor 8K heb je een 20 KwH accu met omvormer. Echt super voordelig. Krijg je op termijn ook nog een elektrische auto dan heb je helemaal veel eigen verbruik.
MRTN66 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:02:
Aangezien ik de energiemarkt en politiek niet helemaal vertrouw wat betreft de terug-leverregelingen zoek ik een systeem dat bij overproductie niet terug levert.
MRTN66 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:14:
[...]
Omdat er een kans bestaat dat je moet gaan betalen voor het terugleveren. Dan lever ik liever niets.
Dit soort uitspraken zijn echt kansloos 8)7
De politiek heeft zelfs net besloten dat de salderingsregeling blijft bestaan.
Ja, de markt is in beweging en sommige energieleveranciers spelen hier slim op in (Zonneplan) en andere straffen (Vanderbron).
Verder heb jij blijkbaar de middelen om slim in te spelen op de ontwikkelingen, dus doe dat gewoon. Ga je niet buiten de maatschappij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTN66
chrisborst schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:11:
@MRTN66
Als de Nexus thuisbatterij gezien van Zonneplan? Voor 8K heb je een 20 KwH accu met omvormer. Echt super voordelig. Krijg je op termijn ook nog een elektrische auto dan heb je helemaal veel eigen verbruik.

[...]

[...]

Ja, de markt is in beweging en sommige energieleveranciers spelen hier slim op in (Zonneplan) en andere straffen (Vanderbron).
Verder heb jij blijkbaar de middelen om slim in te spelen op de ontwikkelingen, dus doe dat gewoon. Ga je niet buiten de maatschappij plaatsen.
Die thuisbatterij van Zonneplan zal ik eens bekijken. Voor de rest zijn je opmerkingen over mij nogal bevooroordeeld, bizar en off-topic - ik laat die onzin verder voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@MRTN66

Het lijkt ook dat er geprobeerd wordt om dat zoveel mogelijk te roepen zodat ze het zelf gaan geloven, zolang je verbruik kleiner is of gelijk aan de opwek van de panelen heb je geen last lijkt me.
Wel zijn er nu energieleveranciers die de vaste kosten voor pv bezitters verhogen, dat lijkt me een gevalletje ongelijke markt of discriminatie.
Benieuwd wie daar in mee gaat en of dat stand houd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MRTN66 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:02:
Ik heb sinds eind vorig jaar een nieuwe heteluchtverwarmingsinstallatie;
- Brink Elan 25 2.1
- Daikin Intergas Altherma Hybride Warmtepomp - verwarmen/koelen 32 kW

De warmtepomp vreet natuurlijk stroom dus dat wil ik met zonnepanelen opwekken. Op mijn dak kan ik er 18 kwijt in de meest gunstige opstelling. Vroeg en laat op de dag maximale opwekking, want dan moet in de koude maanden de warmtepomp voor de verwarming aan de bak. Dit grafiekje laat - grofweg - mijn stroom vraag (blauw) versus stroomopwekking (groen) per maand zien.

[Afbeelding]

Ik heb een offerte voor 2 clusters van 9 panelen waarbij ik 1 cluster kan uitschakelen in de meterkast maar dat is een handmatige actie. Ik wil het dynamisch/automatiscg hebben zodat ik er geen omkijken heb. Die variant heb ik nog niet kunnen vinden maar ik iets over het hoofd hebben gezien?

Een thuisbatterij is economisch gezien geen haalbare zaak - veel te duur.
Veranderingen zijn niet te voorkomen en bieden soms juist weer mogelijkheden, thuisbaterijen worden in jouw doom senario immers juist wel een haalbare zaak. De kans op markt brede teruglever boetes is niet heel groot maar zeker mogelijk, maar daar hoef je met de huidige omvormers geen zorgen over te maken die kan je gewoon aansturen er zijn kant en klare oplossingen van bv sma of Solaredge maar ook DHZ oplossingen die eigenlijk niets kosten. Ga in iedergeval niet denken dat je panelen uit moet zetten, je kan gewoon de omvormer aansturen.

Het blangrijkste is eigenlijk : Blijf veder flexibel en geinformeerd. Vergaar kennis en zorg voor loze leidingen naar de belangrijke plekken: meterkast omvormer, laadpaal, warmtepomp, thuisaccu, boilervat etc (als je toch gaat verbouwen.) En zorg voor werkkapitaal. zelf zet ik mijn besparingen al een tijdje appart mocht er een moment komen dat ik een veranderig wil/moet maken. Maak dus geen beslissingen op basis van je onderbuik en/of wantrouwen maar reageer als er daadwerkelijk iets gebeurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@MRTN66
Daar heb je niks aan om het geschetste probleem van dit topic mee op te lossen. Die thuisbatterij wordt door Zonneplan aangestuurd, zij bepalen of, wanneer en hoe die batterij wordt ontladen of opgeladen.

Als eigenaar van de batterij heb je daar 0,0 invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Wolly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Daar heb je niks aan om het geschetste probleem van dit topic mee op te lossen. Die thuisbatterij wordt door Zonneplan aangestuurd, zij bepalen of, wanneer en hoe die batterij wordt ontladen of opgeladen.

Als eigenaar van de batterij heb je daar 0,0 invloed op.
Mijn punt was dat de accu gewoon erg voordelig is. Je kan gewoon deze accu kopen en geen gebruik maken van de diensten van Zonneplan. Staat ook op hun eigen site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
chrisborst schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Mijn punt was dat de accu gewoon erg voordelig is. Je kan gewoon deze accu kopen en geen gebruik maken van de diensten van Zonneplan. Staat ook op hun eigen site.
Dat kan. Verdien je hem alleen niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Wolly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Dat kan. Verdien je hem alleen niet terug.
Klopt, maar TS wil helemaal geen geld verdienen en redeneerd sowieso niet rationeel, dus dat is geen enkel probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedenk je wel, als je de overproductie niet teruglevert, dat je dan nooit de panelen terug verdient. Of je neemt minder panelen af zodat je altijd het minimale wat je verbruikt (bijna) continu opwekt. De momenten waarop je niet aan de minimale vraag kan voldoen heb je dan dus stroom van 2 bronnen nodig. En dat is, uitgaande van jouw grafiek 3/12 momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
MRTN66 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Ik ga maar één ding zeggen, modelcontract. Lees je eens in en doe r wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
Ze mogen wel irritant lage teruglever tarieven zetten op modelcontracten... Want ik zie geen actie van de ACM op dat gebied.

Met het afschieten van de saldering afbouw zie ik meer schaapjes over de boete-dam springen... Daarom net een 3-jarig contract afgesloten op 8ct/kWh teruglevering... Wat amper boven de productie kosten zit van veel vorig jaar gelegde systemen zit na afschrijving over behoorlijk lange termijn.

Zelfs met nog te plaatsen WP zal ik meer produceren dan netto afname... Daarom is boete bij voortijdige contractbeëindiging blijkbaar 0. (Staat letterlijk in contract, en is ook indicatie bij mijn leverancier tot midden juli)..

Doomscenario-praat is overdreven.. maar vetpot zal er voorlopig niet inzitten op de teruglever tarieven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

Reptile209

- gers -

Dapdodo schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:12:
Zoek naar een omvormer die het wel kan. De nieuwere waar je eventueel later een Batterij op aan kan sluiten, kunnen bijna allemaal NOM aan. Zelfs microomvormers van APS zijn met de ECU-C volgens beschrijving terug te regelen. Kwestie van handleiding lezen en checken of die het kan. Meten via stroomspoelen en/of P1, volgens mij is er altijd wel een die het kan. Moet je niet afhankelijk zijn van merk en type. Zeker onder de nieuwste modellen.
Met alleen een omvormer die bestuurbaar is, ben je er nog niet. Want stel dat je op een mooie dag 2000 W opwekt, maar ook 1800 W verbruikt. Dan zie je per saldo alleen 200 W teruglevering. Maar als je dan je omvormer uit gooit, ga je ineens betalen voor 1800 W.

Dus je moet in de gaten houden welke verbruikers er actief zijn die de stroom al voor de meter verbruiken (ideaal gezien mogelijk dus alle groepen monitoren). Plus dan een algoritme bepalen dat met de actuele stroomprijs, actueel verbruik en actuele opwekking bepaalt of je wil afschakelen of niet. En dan met een 'afkoelperiode' tussen schakelingen, zodat je omvormer niet elke 2 minuten aan of uit gaat. Dat is vragen om ellende en ook niet best voor het net. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Reptile209 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Met alleen een omvormer die bestuurbaar is, ben je er nog niet. Want stel dat je op een mooie dag 2000 W opwekt, maar ook 1800 W verbruikt. Dan zie je per saldo alleen 200 W teruglevering. Maar als je dan je omvormer uit gooit, ga je ineens betalen voor 1800 W.

Dus je moet in de gaten houden welke verbruikers er actief zijn die de stroom al voor de meter verbruiken (ideaal gezien mogelijk dus alle groepen monitoren). Plus dan een algoritme bepalen dat met de actuele stroomprijs, actueel verbruik en actuele opwekking bepaalt of je wil afschakelen of niet. En dan met een 'afkoelperiode' tussen schakelingen, zodat je omvormer niet elke 2 minuten aan of uit gaat. Dat is vragen om ellende en ook niet best voor het net. :)
Er zijn er die dynamisch terugregelen. Dus NOM op de meter met stroomspoelen uitgevoerd. Het kan echt om de meter op +/- 100W te zien regelen. Hij gaat dan buiten het optimum draaien,
Truc is om het dynamisch regelen met een api te kunnen aan en uit zetten. Dan maak je het alleen actief als de terugleverbedragen negatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abspoel99
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-01 13:55
Vroeg mijzelf ook af of het mogelijk is om terug levering op een simpele manier te laten stoppen op momenten dat de prijs nagatief wordt. Zelf ben ik voor de growatt mod xd gegaan. (Deze hangt nog niet aan de muur) volgens de handleiding heeft deze 4 pinnen die de teruglevering kunnen reduceren door deze te bruggen. 100-75-50-0% terug leveren.

Mijn idee is hier een klein relay op te zetten die geschakeld kan worden door bijvoorbeeld een licht schakelaar of een slimme stekker. Heb gezien dat de slimme stekkers van home wizard sinds kort ook kunnen schakelen op stroom prijzen.

Weet dat hier waarschijnlijk veel slimmere oplossingen voor zijn. Maar dit lijkt mij de meest simpele oplossing en kost misschien €70,- om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:10

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Met een Enphase systeem gaat dit volledig automatisch mogelijk zijn, ben ik wel blij mee voor de toekomst.

Zie: YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 14:43
Als je je zonnepanelen door Zonneplan laat aanleggen, kun je meteen een dynamisch energiecontract bij hen afnemen, en kun je direct gebruik maken van hun Powerplay voor zonnepanelen:

https://www.zonneplan.nl/powerplay/zonnepanelen

Dan hoef je zelf niet moeilijk te gaan doen met eigen aansturing, zij regelen het voor je.

Omvormers van andere leveranciers kunnen waarschijnlijk t.z.t. ook wel worden aangestuurd, maar op dit moment doen ze het vziw alleen nog met door henzelf geïnstalleerde systemen.

Tibber is hier ook mee bezig (zij noemen het "Grid rewards"), maar dat is nog niet geïmplementeerd voor zonnepanelen.

In tegenstelling tot wat je vaak hoort en leest, is een dynamisch contract met zonnepanelen zeker niet per definitie een slechte keuze. Of het gunstig is, of juist niet, is heel erg afhankelijk van je specifieke situatie, zoals de capaciteit en oriëntatie van je panelen, en je verbruik.

Enkele voordelen van een dynamisch contract zijn:
  • Geen terugleveringskosten (a.k.a. PV boete, etc..)
  • Op ieder moment opzegbaar
  • Als je je verbruik kunt sturen, kun je significant lagere tarieven voor import realiseren, en hogere (gewogen gemiddelde) exporttarieven
Maar goed, er is dus geen magische formule die kan zeggen of het voor jouw situatie al dan niet gunstig uitpakt om dynamisch te gaan.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayporos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 15:23
Ben zelf ook op zoek naar een systeem waar ik:
- grid tied maar ik wil de optie hebben om enkel te consumeren en niks terug te leveren.
- thuisbatterijen aan toe kan voegen

Ik heb de volgende unit gevonden, misschien is dit wat?
https://www.currentconnec...e-hybrid-inverter/?ref=wp
Pagina: 1