@xces 5 GPIO pinnen inderdaad. Maar dus naast MOSI en CLK (van de SPI bus) dus nog RST en DC + BLK voor de backlight
als je gpio 21/20 gebruikt moet je bij de logger de bautrate op 0 zetten daarmee schakel je de serial logging uit en komen de standaard pins vrij en kun je ze voor andere dingen gebruikenSeptillion schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:51:
@manusjevanalles Zijn GPIO20 en GPIO21 niet al de UART0 die ook de logger al gebruikt? Kan me voorstellen dat de sensor niet op de logger data zit te wachten.
En als debug stap zou je ook eens een USB-Serial converter eraan kunnen hangen, dan zou je in ieder geval iets van communicatie naar de sensor moeten kunnen zien.
Dit is wel echt heel erg mooi hoor, ik lurk meestal. Maar dit zou ik graag nabouwen. Ik zie de github repo dus das fijn!
Alleen de hardware, kijk ik eroverheen of hoe steel ik die (lees waar kan ik deze afnemen)
Alleen de hardware, kijk ik eroverheen of hoe steel ik die (lees waar kan ik deze afnemen)
jj85 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:12:
[...]
De informatie is gedurende de dag vrij 'stabiel', dus in deze toepassing is een uur meer dan prima.![]()
[Afbeelding]
McLaren \o/
Geen probleem.Robber schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:19:
Dit is wel echt heel erg mooi hoor, ik lurk meestal. Maar dit zou ik graag nabouwen. Ik zie de github repo dus das fijn!![]()
[...]
Zie https://community.home-as...or/435428/108?u=jjansen85
3d print voor stand: https://www.tinkercad.com...8MAsorbfSRk1PUI5de8ML50o4
Ik hoop dat ik hier juist zit met mn vraag, maar ik zou het eigenlijk ook onder HA kunnen zetten vermoed ik.
Anyhow, het gaat over esp32 bordjes.
Ik loop al een tijdje met het gedacht om room presence te doen dmv bluetooth... om op die manier mn dashboard automatisch te kunnen laten wijzigen en icm bewegingssensors nog andere dingen te doen.
MAAR
Ik kan fout zijn, maar ik krijg de indruk dat er 2 manieren zijn?
Ik haal dit uit deze videos:
YouTube: I put this in EVERY room! Smart room detection 😲
Maar ook uit
YouTube: ESPHome room presence detection with Format-BLE-Tracker
In die laatste zie ik een hacs integratie en ESP home die ik moet installeren, terwijl de eerste is gewoon het device flashen en dan komt die in mijn mqtt broker?
Wat ik me afvraag...
Als je reeds esp32 devices hebt , kun je dan zijn huidige werkning behouden (ik vermoed van niet? omdat je flasht?)
Indien ja, is het misschien interessanter van esp32 devices te kopen met bv motion detectors bij? ipv pure esp32 bordjes?
Ik wil me hier ff serieus in verdiepen voor ik tot aankopen doorga.
Alsook zou ik graag buiten ook ene hebben, maar of dat kon nog geen idee.
Ik loop al een tijdje met het gedacht om room presence te doen dmv bluetooth... om op die manier mn dashboard automatisch te kunnen laten wijzigen en icm bewegingssensors nog andere dingen te doen.
MAAR
Maar ook uit
In die laatste zie ik een hacs integratie en ESP home die ik moet installeren, terwijl de eerste is gewoon het device flashen en dan komt die in mijn mqtt broker?
Wat ik me afvraag...
Als je reeds esp32 devices hebt , kun je dan zijn huidige werkning behouden (ik vermoed van niet? omdat je flasht?)
Indien ja, is het misschien interessanter van esp32 devices te kopen met bv motion detectors bij? ipv pure esp32 bordjes?
Is dit op basis van een Waveshare 7.5" epaper scherm?jj85 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:12:
[...]
De informatie is gedurende de dag vrij 'stabiel', dus in deze toepassing is een uur meer dan prima.![]()
[Afbeelding]
Correct: zie https://github.com/lmarzen/esp32-weather-epd welke setup ik gebruikt hebwouter.N schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:50:
[...]
Is dit op basis van een Waveshare 7.5" epaper scherm?
Ik heb dit weekend de eerste esp8266 omgezet naar een esp32 om ook presence detection te gaan gebruiken. Het voordeel van de methode met de hacs-integratie vind ik dat de esp naast presence detection ook andere taken kan doen. Zo heb ik in de woonkamer een CO2-sensor met een ESP32 die ook presence detection doet icm met de HACS-integratie. Bij Espresence kan de ESP er niets meer naast doen, voor zover ik weet.skank schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:33:
Ik hoop dat ik hier juist zit met mn vraag, maar ik zou het eigenlijk ook onder HA kunnen zetten vermoed ik.
MAAR
Maar ook uit
Wat ik me afvraag...
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik ben ook al een tijdje aan het stoeien met BLE en presence. Je moet even kijken of je ook echt zeker wilt weten wie in de ruimte is of dat dat niet uitmaakt. Beide oplossing in ESPhome kunnen bv van Apple devices niet achterhalen welk apparaat het is, en dus kun je niet bepalen wie er echt in de ruimte is.skank schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:33:
I
MAAR
Ik ben overgestapt op ESPresense, ook ESP32 bordjes maar een eigen oplossing met een MQTT 'uitgang'. Die oplossing kan wel connecting met een specifieke iPhone/Watch en dus bepalen wie er in de ruimte is. EN dat werkt nu prima (bij mij).
Is er hier iemand die toevallig een druk sensor werkend heeft in ESPHome en dan eigelijk dit model? https://www.tinytronics.n...rdruk-sensor-0-12bar-g1-4
Hier en daar lees je wat over een ADC bordje maar dit is voor mij geen ‘eis’. Wil het vooral simpel houden.
Hier en daar lees je wat over een ADC bordje maar dit is voor mij geen ‘eis’. Wil het vooral simpel houden.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
@Toppe De meeste (of all?) ESP's hebben een ADC aan boord. Deze niet niet mega nouwkeurig maar werkt prima. Enige is dat de maximale spanning 1,1V is. Dus je zal een spanningsdeler ervoor moeten zetten die 5V terug brengt naar 1,1V.
Aantal modules zijn al voorzien van een spanningsdeler die de ADC opschalen naar 3v3. Als je daarvan de weerstandswaardes van weet kan je een enkele serieweerstand toevoegen om het bereik tot 5V te maken.
Aantal modules zijn al voorzien van een spanningsdeler die de ADC opschalen naar 3v3. Als je daarvan de weerstandswaardes van weet kan je een enkele serieweerstand toevoegen om het bereik tot 5V te maken.
Jij zou dus zoiets adviseren: https://www.tinytronics.n...-adc-i2c-module-4-kanaals ?Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:53:
@Toppe De meeste (of all?) ESP's hebben een ADC aan boord. Deze niet niet mega nouwkeurig maar werkt prima. Enige is dat de maximale spanning 1,1V is. Dus je zal een spanningsdeler ervoor moeten zetten die 5V terug brengt naar 1,1V.
Edit: ik wil meten tot 1 bar, is niet veel. Dus ik denk dat ik beter deze sensor kan pakken: https://www.tinytronics.n...y-analoge-waterdruksensor
Die heeft een nauwkeurigheid van 1% in tegenstelling tot die ander, die heeft een nauwkeurigheid van 3%.
[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 05-08-2024 12:32 ]
Ik heb ook een co2 sensor 'moresense MS6'.manusjevanalles schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:11:
[...]
Ik heb dit weekend de eerste esp8266 omgezet naar een esp32 om ook presence detection te gaan gebruiken. Het voordeel van de methode met de hacs-integratie vind ik dat de esp naast presence detection ook andere taken kan doen. Zo heb ik in de woonkamer een CO2-sensor met een ESP32 die ook presence detection doet icm met de HACS-integratie. Bij Espresence kan de ESP er niets meer naast doen, voor zover ik weet.
Vandaar dat ik dat wel interessant vind.
MAar dan moet hij echt wel ook presence doen.
Dus mijn veronderstelling klopt dus? Dat je 2 manieren hebt?
Welke is dan best?
Ik zou zeggen deze met hacs omdat je ernaast nog dingen kan doen die de sensor doet.. Maar als ik in de andere post dan leest dat hij bv iphone of een smartwatch niet zal herkennen, dan is dat voor mij ook geen optie, gezien dat wel een vereiste is.
Ik wil idd zeker weten wie in de ruimte is, dat is het net.emielbf schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:04:
[...]
Ik ben ook al een tijdje aan het stoeien met BLE en presence. Je moet even kijken of je ook echt zeker wilt weten wie in de ruimte is of dat dat niet uitmaakt. Beide oplossing in ESPhome kunnen bv van Apple devices niet achterhalen welk apparaat het is, en dus kun je niet bepalen wie er echt in de ruimte is.
Ik ben overgestapt op ESPresense, ook ESP32 bordjes maar een eigen oplossing met een MQTT 'uitgang'. Die oplossing kan wel connecting met een specifieke iPhone/Watch en dus bepalen wie er in de ruimte is. EN dat werkt nu prima (bij mij).
Heb je wel de IRK gebruikt voor apple? Die zou namelijk wel de bluetooth pairen... (zie YouTube: Why everyone is WRONG about room presence! 👀 rond minuut 3:30)
Ik begrijp je tekst niet helemaal.
Je zegt beide oplossingen kunnen moeilijk achterhalen welk apparaat het is, maar dan kies je wel voor espresence...
Ik ben in de war:p
Hoeveel methoden zijn er nu?
En welke best te nemen?
@Toppe Uh, nee
Ik zou hem dus gewoon aan de ADC van de ESP hangen. Enige wat je daarvoor nodig hebt is 1 of 2 weerstanden al naar gelang je gebruikte ESP-module al weerstanden heeft.
Bijvoorbeeld een Wemos D1 Mini heeft al een deler met 100k en 220k. Zet daar nog een 120k (of 110k) voor en je kan tot 5V meten.
Bijvoorbeeld een Wemos D1 Mini heeft al een deler met 100k en 220k. Zet daar nog een 120k (of 110k) voor en je kan tot 5V meten.
Waarom niemand die wat kant en klaar heeft?Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:42:
@Toppe Uh, neeIk zou hem dus gewoon aan de ADC van de ESP hangen. Enige wat je daarvoor nodig hebt is 1 of 2 weerstanden al naar gelang je gebruikte ESP-module al weerstanden heeft.
@Toppe Dan moet je niet voor DIY gaan
Eén weerstand is voor DIY begrippen gewoon kant en klaar... Het is minder werk dan een externe module solderen.
https://community.home-as...er-softener-status/184071Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:07:
@Toppe Dan moet je niet voor DIY gaanEén weerstand is voor DIY begrippen gewoon kant en klaar... Het is minder werk dan een externe module solderen.
Hier heeft niemand het over een aparte weerstand. Dit soort ongein snap ik dus nooit
@Toppe Aparte weerstand? Daar zie ik SpikeyGG niets over schrijven en alleen zeggen "[...] with the analog input on the esp8266, works great!". Alleen heeft een ESP maar één ADC en zie in zijn plaatje dat hij twee sensor wil gebruiken. Dan is een losse ADC met meer kanalen wel makkelijk. Maar als je er maar één wilt gebruiken werkt de interne ADC daarvoor dus makkelijk.
Ik bestel van alles wat. Weet ik zeker dat het goed gaatSeptillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:58:
@Toppe Aparte weerstand? Daar zie ik SpikeyGG niets over schrijven en alleen zeggen "[...] with the analog input on the esp8266, works great!". Alleen heeft een ESP maar één ADC en zie in zijn plaatje dat hij twee sensor wil gebruiken. Dan is een losse ADC met meer kanalen wel makkelijk. Maar als je er maar één wilt gebruiken werkt de interne ADC daarvoor dus makkelijk.
[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 05-08-2024 14:12 ]
@Toppe Ja, dat kan. Maar weerstand die ik noemde gaat wel er vanuit dat je een ESP-module gebruikt waar al een 200k met 100k spanningsdeler op zit. Ik heb niet gecheckt of alle D1 Mini's die waardes hebben en al helemaal niet of alle ESP-modules die waardes gebruiken. Dus dat zeker nagaan 
En uiteindelijk komt de waarde van de weerstand ook niet heeeeel nauwkeurig. Maar noemde 120k om dat het een standaard E12 waarde is.
En uiteindelijk komt de waarde van de weerstand ook niet heeeeel nauwkeurig. Maar noemde 120k om dat het een standaard E12 waarde is.
Volgens Tinytronics zou je met dit bordje en de sensor verder niets nodig hebben: https://www.tinytronics.n...ressif-esp32-c6-devkitc-1Septillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:13:
@Toppe Ja, dat kan. Maar weerstand die ik noemde gaat wel er vanuit dat je een ESP-module gebruikt waar al een 200k met 100k spanningsdeler op zit. Ik heb niet gecheckt of alle D1 Mini's die waardes hebben en al helemaal niet of alle ESP-modules die waardes gebruiken. Dus dat zeker nagaan
@Toppe Ik zie inderdaad dat de ESP32 een ingebouwde attenuation heeft op een Vref van 1,1V. De attenuation kan 0, 2,5, 6 en 11dB zijn. Dat geeft respectiefelijk 1,1V, 1,5V, 2,2V en 3,9V. En volgens mij geldt er nog steeds een absoluut maximum van 3,6V. De ESPhome documentatie heeft het over een bruikbaar maximum van 3,12V.
Dus je mag het proberen op eigen risico maar volgens mij zit Tiny fout...
Ik hoef toch niet hoger dan 1 bar te metenSeptillion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:17:
@Toppe Ik zie inderdaad dat de ESP32 een ingebouwde attenuation heeft op een Vref van 1,1V. De attenuation kan 0, 2,5, 6 en 11dB zijn. Dat geeft respectiefelijk 1,1V, 1,5V, 2,2V en 3,9V. En volgens mij geldt er nog steeds een absoluut maximum van 3,6V. De ESPhome documentatie heeft het over een bruikbaar maximum van 3,12V.
@Toppe Mm, mja, als je echt altijd zo laag blijft is het prima. Tikkeltje living on the edge want als de sensor eens faalt of glitched dan kan de ESP wel beschadigen. Maar op zich waar dat de sensor normaal niet boven de 3V komt op 1 bar.
Mijn dankbaarheid grenst aan hondsdolheid!jj85 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:37:
[...]
Geen probleem.
Zie https://community.home-as...or/435428/108?u=jjansen85
3d print voor stand: https://www.tinkercad.com...8MAsorbfSRk1PUI5de8ML50o4
McLaren \o/
Als je de pagina van espresense.com leest, dan staat er ergens hoe je de irk van een apple apparaat kunt achterhalen, en die kun je als filter instellen in espresense. dus ja, die gebruik ik om te bepalen wie er in een ruimte is.skank schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:40:
[...]
Ik wil idd zeker weten wie in de ruimte is, dat is het net.
Heb je wel de IRK gebruikt voor apple? Die zou namelijk wel de bluetooth pairen... (zie YouTube: Why everyone is WRONG about room presence! 👀 rond minuut 3:30)
Ik begrijp je tekst niet helemaal.
Je zegt beide oplossingen kunnen moeilijk achterhalen welk apparaat het is, maar dan kies je wel voor espresence...
Ik ben in de war:p
Hoeveel methoden zijn er nu?
En welke best te nemen?
En voor mij is espresense prima, en kan ik apple devices aan personen koppelen en volgen. En er zijn vast nog meer methoden, maar deze voldoet voor mij prima.
Thnx!jj85 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:58:
[...]
Correct: zie https://github.com/lmarzen/esp32-weather-epd welke setup ik gebruikt heb
@Septillion ik heb nu dit:
Dit bordje, ik had een andere besteld maar ESPHome doet nog niet de C6 ondersteunen.

5V -> Sensor
GND -> Sensor
Data -> GPIO35 met een 120K weerstand tussen de GND en de data.
Dit is de code:
De waarde is nu -8.95 PSI, continu. Nu kan ik die 0.5 wel op -8.95 zetten maar er gebeurt niets zodra je wat met die sensor doet?
Edit: op GPIO35 zit de batterij
Nu nog even een 1/8" naar 1/4" adapter halen en we kunnen testn
Dit bordje, ik had een andere besteld maar ESPHome doet nog niet de C6 ondersteunen.

5V -> Sensor
GND -> Sensor
Data -> GPIO35 met een 120K weerstand tussen de GND en de data.
Dit is de code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| substitutions: name: esphome-web-80f6c4 friendly_name: 'Zwembad' esphome: name: ${name} friendly_name: ${friendly_name} min_version: 2024.6.0 name_add_mac_suffix: false project: name: esphome.web version: dev esp32: board: esp32dev framework: type: arduino # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: # Allow Over-The-Air updates ota: - platform: esphome # Allow provisioning Wi-Fi via serial improv_serial: wifi: # Set up a wifi access point ap: {} ssid: Bla password: blabla # In combination with the `ap` this allows the user # to provision wifi credentials to the device via WiFi AP. captive_portal: dashboard_import: package_import_url: github://esphome/example-configs/esphome-web/esp32.yaml@main import_full_config: true # To have a "next url" for improv serial web_server: port: 80 sensor: - platform: adc name: "Filter Pressure" pin: GPIO32 id: pressure update_interval: 1s unit_of_measurement: "PSI" accuracy_decimals: 2 attenuation: 12db filters: - calibrate_linear: - 0.5 -> 0.0 - 2.5 -> 50.0 |
De waarde is nu -8.95 PSI, continu. Nu kan ik die 0.5 wel op -8.95 zetten maar er gebeurt niets zodra je wat met die sensor doet?
Edit: op GPIO35 zit de batterij
Nu nog even een 1/8" naar 1/4" adapter halen en we kunnen testn
[ Voor 41% gewijzigd door Toppe op 06-08-2024 14:46 ]
@Toppe Alleen weerstand naar GND doet niet echt wat, kan je dan ook wel weglaten.
lol, was echt even de weg kwijt. Zit nu netjes tussen VCC en DATA. Er gebeurt alleen helemaal niets.Septillion schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:48:
@Toppe Alleen weerstand naar GND doet niet echt wat, kan je dan ook wel weglaten.
[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 06-08-2024 14:52 ]
@Toppe Of ik mis even waar de weerstand exact zit..
Sensor Vcc <=> ESP Vcc
Sensor GND <=> ESP GND
Sensor Out <=> ESP GPIO32
Wat meer?
Sensor Vcc <=> ESP Vcc
Sensor GND <=> ESP GND
Wat meer?
Nu een weerstand tussen VCC en OUT (GPIO32)Septillion schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:54:
@Toppe Of ik mis even waar de weerstand exact zit..
Sensor Vcc <=> ESP Vcc
Sensor GND <=> ESP GND
Wat meer?
Ja dat weet ikemielbf schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:35:
[...]
Als je de pagina van espresense.com leest, dan staat er ergens hoe je de irk van een apple apparaat kunt achterhalen, en die kun je als filter instellen in espresense. dus ja, die gebruik ik om te bepalen wie er in een ruimte is.
En voor mij is espresense prima, en kan ik apple devices aan personen koppelen en volgen. En er zijn vast nog meer methoden, maar deze voldoet voor mij prima.
Mijn vraag is op welke van de 2 manieren ik het moet doen?
Kun je met espresence ook je bestaande esp32 bordjes werken en hun huidige doel ook nog blijven gebruiken?
Wie kan klaarheid scheppen over die 2 manieren?
@Toppe Dus op de Sensor out? Die kan je dan weglaten, alleen een enkele weerstand doet niets.
Dus of gewoon zonder weerstanden (en nooit te veel druk hebben) of een spanningsdeler met twee weerstanden maken.
Dus of gewoon zonder weerstanden (en nooit te veel druk hebben) of een spanningsdeler met twee weerstanden maken.
Waar moet die weerstand dan wél tussen???Septillion schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:03:
@Toppe Dus op de Sensor out? Die kan je dan weglaten, alleen een enkele weerstand doet niets.
@Toppe Zoals ik op het einde aangeef, een enkele weerstand, nergens...
Septillion in "Het grote ESPhome topic"Septillion schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:06:
@Toppe Zoals ik op het einde aangeef, een enkele weerstand, nergens...
Ik zal het wel niet begrijpen?
En wil best een spanningsdeler maken, maar ik snap het al nooit, nu ben je me helemaal kwijt…
Aan een weertussen tussen VCC en DATA heb ik niets, maar ook tussen DATA en GND gebeurt er niets. Lijkt me niet dat hij tussen VCC en GND moet?
[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 06-08-2024 15:10 ]
@Toppe Daar ging ik specifiek in op ESP-modules die al een spanningsdeler bezitten (maar die van 3,3V naar 1,1V gaan). Dat zullen vooral ESP8266 borden zijn gezien de ESP32 de ADC deelt met reguliere GPIO en dus daar standaard een spanningsdeler voor zetten niet zo handig is.
Wil je de spanning omlaag brengen zal je dus nu zelf een spanningsdeler moeten maken. Als je daarvoor R1=120k en R2=33k pakt dan ga je van 5V ook terug naar 1,1V.
Wil je de spanning omlaag brengen zal je dus nu zelf een spanningsdeler moeten maken. Als je daarvoor R1=120k en R2=33k pakt dan ga je van 5V ook terug naar 1,1V.
Straks proberenSeptillion schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:14:
@Toppe Daar ging ik specifiek in op ESP-modules die al een spanningsdeler bezitten (maar die van 3,3V naar 1,1V gaan). Dat zullen vooral ESP8266 borden zijn gezien de ESP32 de ADC deelt met reguliere GPIO en dus daar standaard een spanningsdeler voor zetten niet zo handig is.
Wat ADC op een ESP betreft, houd er rekening mee dat ESPHome momenteel gebruik maakt van een verouderde ADC-implementatie die niet wordt ondersteund door IDF versie 5 of hoger. Hierdoor werkt de ADC nog niet op onder andere de ESP32-C6 en andere recent uitgebrachte ESP32-modellen.
Heb je dezelfde wiring gebruikt als in het eerste plaatje in de repo? Dus de 3.3V van de HAT op pin 26 van de Firebeetle? Het zou mij logisch lijken dat deze op de 3V3 pin moet.jj85 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:58:
[...]
Correct: zie https://github.com/lmarzen/esp32-weather-epd welke setup ik gebruikt heb
[ Voor 10% gewijzigd door hansvk op 06-08-2024 20:51 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Kan beide. In de gelinkte software wordt pin 26 gebruikt om de power te schakelenhansvk schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:06:
[...]
Heb je dezelfde wiring gebruikt als in het eerste plaatje in de repo? Dus de 3.3V van de HAT op pin 26 van de Firebeetle? Het zou mij logisch lijken dat deze op de 3V3 pin moet.
https://github.com/lmarze...formio/src/config.cpp#L39
Maar wellicht zou 3V3 pin logischer zijn... Weet eerlijk gezegd niet meer wat ik hiermee gedaan heb.
Edit: toen ik hem gemaakt heb, was het schema zoals je zou verwachten... Aangesloten op de 3V3 pin.
[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 06-08-2024 21:44 ]
Ja krijg wel wat uitgelezen, 1.7 bar op de tuinslang. Maar had een 1/8” naar 1/4” adapter gehaald, past allemaal weer niet… dus geef het ondertussen maar opSeptillion schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:33:
@Toppe Hehe, het wil niet?
Maar kreeg je wel iets uitgelezen zonder weerstanden (en lage druk)? En meet je dan wel gewoon spanning (met een DMM) tussen GND en de out-pin van de sensor?
@wouter.N Dat is ook nog interessant, raar dat daar niets over staat op de ADC page van ESPhome...
Moet er nog eens goed voor zitten en bestellen wat ik echt nodig heb.
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 06-08-2024 21:42 ]
Het probleem is dat ESPHome officieel nog geen ondersteuning biedt voor de nieuwe ESP32-modellen (ESP32-C2, ESP8684, ESP32-C6 en ESP32-H2). Het is mogelijk om deze modellen werkend te krijgen door een nieuwere versie van de IDF (IDF >5) te laden, maar door de verouderde ADC-implementatie in ESPHome werkt de ADC dan niet meer.Septillion schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:33:
@Toppe Hehe, het wil niet?
Maar kreeg je wel iets uitgelezen zonder weerstanden (en lage druk)? En meet je dan wel gewoon spanning (met een DMM) tussen GND en de out-pin van de sensor?
@wouter.N Dat is ook nog interessant, raar dat daar niets over staat op de ADC page van ESPhome...
Er is ook nog geen tijdlijn gegeven voor wanneer de nieuwe ESP-modellen wel ondersteund zullen worden.
Zie ook: https://github.com/espres...b/master/COMPATIBILITY.md
Nu er steeds meer nieuwe ESP32-modellen op de markt verschijnen, is dit bijna een waarschuwing waard. Zelf vind ik de ESP32-C6 erg interessant.
[ Voor 7% gewijzigd door wouter.N op 07-08-2024 09:35 ]
@wouter.N Ahh, zo. Dus zolang je een ondersteunde ESP32 gebruikt is er dus geen issue
Dan snap ik ook wel dat er geen melding staat op de pagina van het ADC component.
@Septillion nou ik ben weer wat verder. Heb nu een juiste verloop en aangesloten zónder een weerstand:
416/418 millivolt = pomp uit
469/471 millivolt = 2.5 PSI
Of is het meten van 2.5psi gewoon onbegonnen werk?
Als ik m'n multimeter aansluit dan blijft die tussen de 0.47 en 0.50 aangeven, ongeacht of er druk op staat of niet. Ik begin nu te twijfelen over de werking van die sensor?[11:27:04][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.84600 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:05][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.14200 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:06][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.34300 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:07][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.42700 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:08][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.82300 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:09][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.84500 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:10][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.07700 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:11][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.11200 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:12][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.88500 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:13][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.69800 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:14][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.11600 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:15][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.87400 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:16][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.86800 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:17][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.83000 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:18][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.87000 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:19][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.58900 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:20][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.45300 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:21][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.11600 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:22][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.66800 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:23][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.33900 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:24][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.55500 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:25][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.11600 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:26][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.68600 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:27][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.13800 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:28][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.87100 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:29][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.08600 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:30][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.83700 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:31][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.34400 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:32][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.10100 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:33][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.27400 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:34][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.83400 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:35][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.20800 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:36][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.37400 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:37][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.17200 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:38][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.10800 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:39][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.08900 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:40][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.77800 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:41][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.37400 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:42][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.68000 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:43][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.17500 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:44][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.29200 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:45][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.15400 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:46][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.11200 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:47][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.25700 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:48][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.41800 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:49][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.09700 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:50][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.82500 PSI with 2 decimals of accuracy
[11:27:51][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.77000 PSI with 2 decimals of accuracy
416/418 millivolt = pomp uit
469/471 millivolt = 2.5 PSI
Of is het meten van 2.5psi gewoon onbegonnen werk?
@Toppe Wie gebruikt er in Nederland nu PSI 
Maar zonder gekheid, 2,5PSI is maar 0.17bar, dat is niet zo veel. En wel erg in het lage bereik van de sensor.
Maar als je de sensor gewoon los aansluit, zonder ESP, op 5V. Dan zou je met een multimeter moeten kunenn meten. 0.17bar is maar 543mV.
Maar zonder gekheid, 2,5PSI is maar 0.17bar, dat is niet zo veel. En wel erg in het lage bereik van de sensor.
Maar als je de sensor gewoon los aansluit, zonder ESP, op 5V. Dan zou je met een multimeter moeten kunenn meten. 0.17bar is maar 543mV.
Ik zoek een manier om met esphome meerder registers achter elkaar te schrijven, het eerste register om een PIN in te geven (die schrijven vrijgeeft) en vervolgens de schrijfaktie zelf, dus op de plaats waar nu het commentaar staat, of een andere methode. Heeft iemand een idee hoe dat te doen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| number: - platform: modbus_controller id: export_limit modbus_controller_id: modbus_controller1 use_write_multiple: true name: "Export limit" # nu eerst de PIN (vb 1234) invoeren voor unlock input # dit moet naar register 0x600 # daarna waarde tussen 0 en 100 schrijven naar 0x60f address: 0x60f register_type: holding value_type: U_WORD min_value: 0 max_value: 100 |
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-08-2024 11:48 . Reden: Quote-tags zijn geen code-tags. Zie topic warning en hoe ik deze post angepast heb ]
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Hm inderdaad, de 5v aansluiting vanuit de ESP is 'maar' 4.3Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:43:
@Toppe Wie gebruikt er in Nederland nu PSI
@Toppe Betere USB kabel?
Maar hoe goed de sensor daar op werkt en hoe dat de uitgangsspanning verandert durf ik niet te zeggen.
Maar hoe goed de sensor daar op werkt en hoe dat de uitgangsspanning verandert durf ik niet te zeggen.
@itsbvka Ik ben geen modbus held, maar alleen een modbus number aanmaken zorgt ervoor dat je een register kunt benaderen. Pas als je een waarde naar het number-component schrijft zal er pas geproberd worden de waarde weg te schrijven in het register.
Als daar een PIN voor nodig is in een ander register dan lijkt het me dat je gewoon ook een modbus number aan moet maken op dat register. En vervolgens pas je eerst dat number-component aan naar de PIN en pas daarna pas je waarde van 'export_limit' aan.
Als daar een PIN voor nodig is in een ander register dan lijkt het me dat je gewoon ook een modbus number aan moet maken op dat register. En vervolgens pas je eerst dat number-component aan naar de PIN en pas daarna pas je waarde van 'export_limit' aan.
Ik heb hem wat aangepast, volgens hier zou je raw kunnen meten van 0 tot 4095.Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:50:
@Toppe Betere USB kabel?![]()
En dus de configuratie aangepast:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - platform: adc name: "Filter Pressure" pin: GPIO33 id: pressure update_interval: 1s unit_of_measurement: "PSI" accuracy_decimals: 2 # attenuation: auto raw: true # filters: # - calibrate_linear: # - 0.339 -> 0.0 # - 3.3 -> 3 |
Ik krijg netjes output:
Hij is nu even aangesloten op de tuinslang en daar meet hij dus een "volle waarde". Het blijft alleen de vraag, waarom dansen de getallen zo zodra je iets van een filter er op zet óf raw uitzet?[14:55:52][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:55:53][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:55:54][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:55:55][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:55:56][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:55:57][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1168.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:55:58][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1040.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:55:59][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:00][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 679.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:01][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4092.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:02][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 3632.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:03][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:04][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:05][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:06][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 877.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:07][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 3583.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:08][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:09][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 3027.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:10][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:11][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:12][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 3482.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:13][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:14][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:15][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:16][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4034.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:17][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 653.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:18][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:19][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1066.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:20][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 2735.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:21][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:22][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1842.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:23][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:24][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1570.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:25][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 848.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:26][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1329.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:27][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 206.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:28][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:29][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 3720.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:30][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 2631.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:31][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1127.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:32][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1114.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:33][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1190.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:34][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1143.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:35][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1143.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:36][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1137.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:37][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1170.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:38][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1169.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:39][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1159.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:40][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1133.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:41][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1204.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:42][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1226.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:43][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1275.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:44][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1272.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:45][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1264.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:46][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1279.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:47][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 2518.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:48][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:49][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:50][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4032.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:51][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4047.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:52][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4017.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:53][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4062.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:54][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4063.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:55][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4063.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:56][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4041.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:57][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4046.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:58][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4042.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:56:59][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4014.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:00][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4069.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:01][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4080.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:02][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4091.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:03][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4085.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:04][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4023.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:05][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4050.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:06][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4085.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:07][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4077.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:08][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4070.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:09][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4064.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:10][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4075.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:11][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4080.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:12][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4074.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:13][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4030.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:14][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4033.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:15][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4053.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:16][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4070.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:17][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4082.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:18][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4059.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:19][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4076.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:20][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:21][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4082.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:22][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4060.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:23][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4039.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:24][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4048.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
[14:57:25][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4080.00000 PSI with 2 decimals of accuracy
@Toppe Maar kon je de spanning ook meten met een DMM? Was dat stabiel?
Raw geeft je inderdaad gewoon de ADC waarde. Gezien je geen attenuation instelt is deze de standaard 0db ofwel, max van 1,1V-ish (beetje afhankelijk van de exacte Vref in de chip).
Raw geeft je inderdaad gewoon de ADC waarde. Gezien je geen attenuation instelt is deze de standaard 0db ofwel, max van 1,1V-ish (beetje afhankelijk van de exacte Vref in de chip).
Spanning is voor zover ik kan meten prima stabiel inderdaad.Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:07:
@Toppe Maar kon je de spanning ook meten met een DMM? Was dat stabiel?
@Toppe En <1V?
En weet je zeker dat je de juiste poort hebt? Want lijkt bijna op een zwevende pin.
Als test zou je ook eens de 3v3 aan de ADC pin kunnen voeren. Zeker met attunuation op 0db en raw uitput verwacht ik alleen 4095 als waarde.
En weet je zeker dat je de juiste poort hebt? Want lijkt bijna op een zwevende pin.
Als test zou je ook eens de 3v3 aan de ADC pin kunnen voeren. Zeker met attunuation op 0db en raw uitput verwacht ik alleen 4095 als waarde.
Met niets aangesloten:Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:18:
@Toppe En <1V?
[15:23:21][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:22][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:23][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 2081.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:24][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 936.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:25][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:26][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 269.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:27][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:28][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:29][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:30][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:31][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:32][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:33][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:23:34][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 0.00000 PSI with 0 decimals of accuracy

@Toppe Dat is wel wat ik dan zou verwachten
Dit doe ik, waarde is 4095 maar als ik 3v3 en ADC weer los haal dan zou je toch verwachten dat de waarde terug valt naar 0?Als test zou je ook eens de 3v3 aan de ADC pin kunnen voeren. Zeker met attunuation op 0db en raw uitput verwacht ik alleen 4095 als waarde
Maar als je dit zou verwachten, waarom blijft die waarde dan uberhaupth niet een klein beetje stabiel?
Sensor terug:
Terwijl hij op de tuinslang zit en er wordt op dit moment geen water verbruikt. Die waarde zou dan continu hoog moeten zijn.[15:34:39][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 1287.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:40][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 3872.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:41][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 2099.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:42][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:43][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 965.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:44][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:45][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 955.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:46][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 891.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:47][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 221.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:48][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 3121.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:49][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 2663.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:50][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:51][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:52][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 4095.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:34:53][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 3365.00000 PSI with 0 decimals of accuracy
[ Voor 71% gewijzigd door Toppe op 07-08-2024 15:36 ]
@Toppe Nee, een losse ADC pin heeft zo'n hoge impedantie dat hij echt alles in de lucht op kan pikken. Vandaar dat het ook wel eens als random seed gebruikt wordt 
Dus als stabiele test zou je met GND en met 3v3 kunnen proberen. Dan weet je in ieder geval dat je de juiste pin hebt.
Aan de sensor zou ik ook een stabiele waarde verwachten. Anders is of de sensor echt niet stabiel of je hebt niet de juiste pin...
Dus als stabiele test zou je met GND en met 3v3 kunnen proberen. Dan weet je in ieder geval dat je de juiste pin hebt.
Aan de sensor zou ik ook een stabiele waarde verwachten. Anders is of de sensor echt niet stabiel of je hebt niet de juiste pin...
Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:37:
@Toppe Nee, een losse ADC pin heeft zo'n hoge impedantie dat hij echt alles in de lucht op kan pikken. Vandaar dat het ook wel eens als random seed gebruikt wordt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - platform: adc name: "Filter Pressure" pin: GPIO33 id: pressure update_interval: 1s unit_of_measurement: "PSI" accuracy_decimals: 0 attenuation: auto #raw: true filters: - calibrate_linear: - 0.34 -> 0 - 4.095 -> 232 |
Geeft als resultaat:
Is +/- 2.8 bar. Maar hij is nu wel stabiel[15:52:18][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.98418 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:19][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 42.01638 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:20][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.36686 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:21][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 42.03356 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:22][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.82164 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:23][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 42.04764 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:24][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.95048 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:25][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.88485 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:26][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.91779 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:27][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.95065 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:28][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.47340 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:29][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 41.91779 PSI with 0 decimals of accuracy
[15:52:30][D][sensor:094]: 'Filter Pressure': Sending state 42.00694 PSI with 0 decimals of accuracy
Edit: Wat de n**k, nu doet hij het dus weer niet
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 07-08-2024 16:12 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@Toppe Zou ik toch eens kijken naar de 5V spanning. Is deze niet gewoon te laag om de sensor stabiel te laten werken?
En als je een scope hebt zou je dus ook de sensor uitgang kunnen bekijken of deze echt stabiel is.
En als je een scope hebt zou je dus ook de sensor uitgang kunnen bekijken of deze echt stabiel is.
Heb hem op de 3.3v zitten, werkt ook. Blijkbaar is deze sensor extreem gevoelig voor een klein draadbreukje oid, als je de kabels wat beweegt wordt hij weer stabiel.Septillion schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:13:
@Toppe Zou ik toch eens kijken naar de 5V spanning. Is deze niet gewoon te laag om de sensor stabiel te laten werken?
Ik had alles op een breadbord zitten, blijkbaar heeft die zijn beste tijd gehad. Dat wordt gewoon de sensor rechtstreeks op de print solderen. Dat kan ik nog net
Septillion schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:41:
@xces 5 GPIO pinnen inderdaad. Maar dus naast MOSI en CLK (van de SPI bus) dus nog RST en DC + BLK voor de backlight
:strip_exif()/f/image/XE2HYVbLe3ASAEeys7ShVOhX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een S2 mini en kom via de documentatie uit op de volgende basis code die zou moeten werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| globals: - id: recent_touch type: bool restore_value: no initial_value: "true" # Setup SPI bus spi: miso_pin: GPIO37 mosi_pin: GPIO35 clk_pin: GPIO36 # Setup display display: - platform: ili9xxx id: my_display model: ILI9488 dc_pin: GPIOXX reset_pin: GPIOXX dimensions: 320x240 # Setup touchscreen. On touch of the display turn the display on. touchscreen: - platform: xpt2046 display: my_display update_interval: 50ms interrupt_pin: GPIOXX threshold: 400 calibration: x_min: 3890 x_max: 210 y_min: 170 y_max: 3730 transform: mirror_x: false mirror_y: true swap_xy: true on_touch: then: - light.turn_on: backlight - lambda: |- id(recent_touch) = true; # Define a PWM output on the ESP32 output: - platform: ledc pin: GPIOXX id: backlight_pwm # Define a monochromatic, dimmable light for the backlight light: - platform: monochromatic output: backlight_pwm name: "Display Backlight" id: back_light restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON # Setup interval after which display turns off interval: - interval: 30s then: - if: condition: - lambda: |- return !id(recent_touch); then: light.turn_off: id: backlight else: - lambda: |- id(recent_touch) = false; |
Waar "GPIOXX" staat kan het een willekeurige pin zijn volgens de documentatie. Het is een beetje een bij elkaar geraapt zooitje code maar volgens mij moet dit een goede basis zijn niet?
Volgens mij is het ook zo dat, wanneer ik "update_interval" op never zet en "auto_clear_enabled" op false, dat ik het aantal 'redraws' enorm kan beperken. Alleen wanneer een value van een van mijn sensoren wijzigt zou ik dan het scherm moeten clearen (vullen met zwart?) en het scherm opnieuw moeten tekenen en een .update() uitvoeren, toch?
[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 11-08-2024 12:34 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@xces Ik blijf SPI op een ESP32 echt een warboel vinden maar volgens mij heb je het wel goed gedaan.
Voor de duidelijkheid geef ik de bus ook een id en gebruik deze dan ook in het component. Anders vind ik het zo onduidelijk dat een component de bus gebruikt. Dus in dit geval de SPI bijvoorbeeld id: spi_display geven en display dan spi_id: spi_display
En waarom zou je aantal updates beperken?
Voor de duidelijkheid geef ik de bus ook een id en gebruik deze dan ook in het component. Anders vind ik het zo onduidelijk dat een component de bus gebruikt. Dus in dit geval de SPI bijvoorbeeld id: spi_display geven en display dan spi_id: spi_display
Omdat mijn huidige display code (icm OLED) klaagt over het feit dat de updates te lang duren. Ik heb geen idee hoe dat bij SPI zich gaat ontwikkelen dus waarschijnlijk start ik inderdaad met de huidige code. Ik kan het altijd nog refinen.Septillion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:10:
[...]
@xces Dat zal dan gaan om de actie an sich. 30 seconden is namelijk echt een oneindigheid in microcontrollerland. Dus daar zou ik me niet zo druk voer maken.
Vandaag mijn ILI9488 aangesloten maar het sherm is wit met zwarte letters. Touchscreen werkt maar ook het logo wat ik wil printen heeft niet de juiste kleuren, en is zeg maar inverted.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KF6EWq5OjVJkd5MCkgNzxpHf.png?f=user_large)
Dit is mijn (relevante) code; en ik heb alle 9(!?) GPIOs in gebruik.
De setting `invert_colors` doet helemaal niets helaas, want dat lijkt het probleem te zijn. Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Dit is mijn (relevante) code; en ik heb alle 9(!?) GPIOs in gebruik.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
| #-------------------------------------------------------------------------------- # Substitutions used further down in the code #-------------------------------------------------------------------------------- substitutions: fwVersion: '1.0' # Display pins gpioDisplayTouchCs: GPIO33 gpioDisplayCs: GPIO10 gpioDisplayDc: GPIO34 gpioSpiMosi: GPIO35 gpioSpiClk: GPIO36 gpioSpiMiso: GPIO37 gpioDisplayRes: GPIO38 gpioDisplayBlk: GPIO39 gpioDisplayTouchInterupt: GPIO40 #-------------------------------------------------------------------------------- # Global variables used further down in the code #-------------------------------------------------------------------------------- globals: - id: recent_touch type: bool restore_value: no initial_value: "true" # Setup SPI bus spi: miso_pin: ${gpioSpiMiso} mosi_pin: ${gpioSpiMosi} clk_pin: ${gpioSpiClk} # Setup display image: - file: "assets/poolboy/logo.png" id: poolboy_logo type: RGBA display: - platform: ili9xxx id: my_display model: ILI9488 cs_pin: ${gpioDisplayCs} dc_pin: ${gpioDisplayDc} reset_pin: ${gpioDisplayRes} dimensions: 480x320 transform: mirror_x: true swap_xy: true lambda: |- it.image(0, 0, id(poolboy_logo)); # Setup touchscreen. On touch of the display turn the display on. touchscreen: - platform: xpt2046 display: my_display update_interval: 50ms cs_pin: ${gpioDisplayTouchCs} interrupt_pin: ${gpioDisplayTouchInterupt} threshold: 400 calibration: x_min: 178 x_max: 3748 y_min: 275 y_max: 3924 transform: mirror_x: true swap_xy: true on_touch: then: - light.turn_on: backlight - lambda: |- id(recent_touch) = true; # Output pins output: # Display backlight - platform: ledc pin: ${gpioDisplayBlk} id: backlight_pwm # Light entities light: # A monochromatic, dimmable light for the backlight - platform: monochromatic output: backlight_pwm name: "Display Backlight" id: backlight restore_mode: RESTORE_DEFAULT_ON |
De setting `invert_colors` doet helemaal niets helaas, want dat lijkt het probleem te zijn. Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 12-08-2024 20:19 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Vandaag mijn ILI9488 aangesloten. Touchscreen werkt maar het logo wat ik wil printen heeft niet de juiste kleuren, en is zeg maar inverted.
Dit is het juiste logo:
Dit laat mijn code nu zien:
:strip_exif()/f/image/jMtVw1Imuwv689pRe3Yh9QBv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had verwacht dat het scherm gewoon standaard 'zwart' was maar ik zal misschien (of) de verkeerde display gekocht hebben of er zit iets in mijn code fout. De setting `invert_colors` doet helemaal niets helaas, want dat lijkt het probleem te zijn. Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
@Septillion ik kon mijn bericht niet meer wijzigen maar zie hierboven nog wat info.
Dit is het juiste logo:
Dit laat mijn code nu zien:
:strip_exif()/f/image/jMtVw1Imuwv689pRe3Yh9QBv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had verwacht dat het scherm gewoon standaard 'zwart' was maar ik zal misschien (of) de verkeerde display gekocht hebben of er zit iets in mijn code fout. De setting `invert_colors` doet helemaal niets helaas, want dat lijkt het probleem te zijn. Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
@Septillion ik kon mijn bericht niet meer wijzigen maar zie hierboven nog wat info.
@xces Weet je zeker dat je toen een goede compile en upload had? Hier namelijk op mijn TTGO ook gehad en daar werkt invert_colors: true perfect. Maar laatste test daarvan is wel wat ESPhome versie geleden...
offtopic:
Oeps, meestal zet ik de lock wel uit als ik code-tags fix
Jup;Septillion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:24:
@xces Weet je zeker dat je toen een goede compile en upload had? Hier namelijk op mijn TTGO ook gehad en daar werkt invert_colors: true perfect. Maar laatste test daarvan is wel wat ESPhome versie geleden...
offtopic:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| INFO ESPHome 2024.7.3 INFO Reading configuration /config/esphome-poolboy-dev.yaml... INFO Generating C++ source... INFO Compiling app... Processing esphome-poolboy-dev (board: lolin_s2_mini; framework: arduino; platform: platformio/espressif32@5.4.0) -------------------------------------------------------------------------------- HARDWARE: ESP32S2 240MHz, 320KB RAM, 4MB Flash - toolchain-riscv32-esp @ 8.4.0+2021r2-patch5 - toolchain-xtensa-esp32s2 @ 8.4.0+2021r2-patch5 Dependency Graph |-- WiFi @ 2.0.0 |-- ESPmDNS @ 2.0.0 |-- Update @ 2.0.0 |-- noise-c @ 0.1.4 |-- SPI @ 2.0.0 Compiling .pioenvs/esphome-poolboy-dev/src/main.cpp.o Linking .pioenvs/esphome-poolboy-dev/firmware.elf RAM: [= ] 13.4% (used 43776 bytes from 327680 bytes) Flash: [===== ] 51.0% (used 935994 bytes from 1835008 bytes) Building .pioenvs/esphome-poolboy-dev/firmware.bin Creating esp32s2 image... Successfully created esp32s2 image. esp32_create_combined_bin([".pioenvs/esphome-poolboy-dev/firmware.bin"], [".pioenvs/esphome-poolboy-dev/firmware.elf"]) Wrote 0xf49c0 bytes to file /config/.esphome/build/esphome-poolboy-dev/.pioenvs/esphome-poolboy-dev/firmware.factory.bin, ready to flash to offset 0x0 esp32_copy_ota_bin([".pioenvs/esphome-poolboy-dev/firmware.bin"], [".pioenvs/esphome-poolboy-dev/firmware.elf"]) ========================= [SUCCESS] Took 7.76 seconds ========================= INFO Successfully compiled program. INFO Connecting to 192.168.1.34 INFO Uploading /config/.esphome/build/esphome-poolboy-dev/.pioenvs/esphome-poolboy-dev/firmware.bin (936384 bytes) Uploading: [============================================================] 100% Done... INFO Upload took 12.28 seconds, waiting for result... INFO OTA successful INFO Successfully uploaded program. INFO Starting log output from 192.168.1.34 using esphome API INFO Successfully connected to esphome-poolboy-dev @ 192.168.1.34 in 15.376s INFO Successful handshake with esphome-poolboy-dev @ 192.168.1.34 in 0.076s [20:32:04][I][app:100]: ESPHome version 2024.7.3 compiled on Aug 12 2024, 20:31:29 |
Ik heb er ook een issue van gemaakt. Mogelijk is een ILI9341 met tochscreen een optie, of weten jullie andere (touch) displays voor mijn project waar jullie goede ervaring mee hebben?
Ik lees net ergens dat je juist invert_colors: false moet proberen.
https://community.home-as...er-latest-update/659625/2
[ Voor 43% gewijzigd door Hmmbob op 12-08-2024 23:20 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat was inderdaad de oplossing!Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:20:
Ik lees net ergens dat je juist invert_colors: false moet proberen.
@xces Altijd mooi hoe je aannames doet als je helpt. Ik was er gewoon volledig van uitgegaan dat je invert_colors: false al lang gedaan zou hebben
Assumptions is the mother of all....
Ik snap je aanname wel, het is een boolean value en ik verwacht dat een boolean op false staat (ook een aanname inderdaad) Ik heb direct een pull request geopend want bij andere displays stond het OOK als optional parameter, maar daar expliciet op false. Anyway; hier is de link naar het issue
issue 6146
Zou niets moeten uitmaken voor jouw toekomstige projecten @Hmmbob maar dan ben je op de hoogte.
issue 6146
Zou niets moeten uitmaken voor jouw toekomstige projecten @Hmmbob maar dan ben je op de hoogte.
[ Voor 5% gewijzigd door xces op 15-08-2024 09:23 ]
@xces Ik zat ook al even te kijken. Bij veel optionele parameters wordt genoemd wat de default is als weggelaten. Maar voor invert_colors wordt er niets genoemd. Maar gok dat het ook "mode will be determined by the model choice" is en dus zowel true als false als default kan hebben. Default van jouw scherm is dus schijnbaar true.
Grinnik, ik was alleen maar aan het zoeken/helpen, ben zelf niets aan het bouwenxces schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:23:
Sometimes you need to plan for coincidence
Iemand die me wat wijsheid kan bijbrengen?
Ik heb een Ikea VINDRIKTNING sensor gemod met een ESP8266 en een CCS811 gas sensor, Ik heb volgende site gevolgd.
Alles lijkt te werken, in de ESPHome addon in HA wordt deze gevonden (online)
Nu begint het moeilijk te worden voor me:
volgende yaml staat op de ESP8266:
Als ik op INSTALL klik krijg ik volgende foutmelding:
INFO ESPHome 2024.7.3
INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-fd5fab.yaml...
ERROR Error while reading config: Invalid YAML syntax:
Ik begrijp dat er in lijn 13 en 14 een fout zit, maar wat voor fout?
Die Captive portal is een fallback als de ssid niet gevonden wordt, moet hier dan iets ingevuld staan (ik wil geen fallback gebruiken)?
Iemand die deze leek verder kan helpen?
Daar is een eigen topic voor => verplaatst
Ik heb een Ikea VINDRIKTNING sensor gemod met een ESP8266 en een CCS811 gas sensor, Ik heb volgende site gevolgd.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| esphome: name: my-room-air-quality-sensor platform: ESP8266 board: d1_mini wifi: ssid: jastas24 password: 17261258 ap: ssid: "Test Fallback Hotspot" password: "fallback password" captive_portal: logger: # home assistant api password api: # over the air update password ota: # UART config for the pm1006 sensor uart: rx_pin: D3 baud_rate: 9600 # i2c config for the ccs811 sensor i2c: sda: D2 scl: D1 # sensor configuration sensor: - platform: pm1006 pm_2_5: name: "My room PM2.5" - platform: ccs811 eco2: name: ""My room eCO2" tvoc: name: ""My room TVOC" address: 0x5A update_interval: 60s |
INFO ESPHome 2024.7.3
while scanning a simple key
in "/config/esphome/esphome-web-fd5fab.yaml", line 13, column 1
could not find expected ':'
in "/config/esphome/esphome-web-fd5fab.yaml", line 14, column 1
Die Captive portal is een fallback als de ssid niet gevonden wordt, moet hier dan iets ingevuld staan (ik wil geen fallback gebruiken)?
Daar is een eigen topic voor => verplaatst
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 15-08-2024 15:22 ]
Dit is een outdated config, ota: werkt niet meer zonder additionele configjastas schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:00:
Iemand die me wat wijsheid kan bijbrengen?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 esphome: name: my-room-air-quality-sensor platform: ESP8266 board: d1_mini wifi: ssid: jastas24 password: 17261258 ap: ssid: "Test Fallback Hotspot" password: "fallback password" captive_portal: logger: # home assistant api password api: # over the air update password ota: # UART config for the pm1006 sensor uart: rx_pin: D3 baud_rate: 9600 # i2c config for the ccs811 sensor i2c: sda: D2 scl: D1 # sensor configuration sensor: - platform: pm1006 pm_2_5: name: "My room PM2.5" - platform: ccs811 eco2: name: ""My room eCO2" tvoc: name: ""My room TVOC" address: 0x5A update_interval: 60s
INFO ESPHome 2024.7.3
while scanning a simple key
YAML:
1
2
3
| ota: - platform: esphome id: esphome_ota |
probeer het eens met dat
Hallo,
Weet niet of dit helemaal de juiste plek is om deze vraag te stellen.
Ik gebruik een m240 van keno met een esp32 module om mijn boiler zodanig op te warmen dat hier alleen het overschot van de zonnepanelen voor gebruikt wordt.
In HA gebruik ik het voorbeeld van GrogSym:
https://github.com/GrogSy...51a2afd9a078/HAautomation
Dit werkt op zich goed.
Wat ik graag zou aanpassen is het maximale vermogen dat uitgestuurd wordt. De boiler kan 1500watt opnemen en dat kan te veel zijn op de groep waar ie op zit. Streefwaarde is 800watt.
Dit is het geval bij rond de 50% uitsturen van de fanspeed in ESPhome.
Kan ik dit ergens instellen in de automation of de esphome als maximale
Je kunt wel de steilheid van de lijn instellen met de deelfactor in de template maar dan wordt er teveel vermogen het net opgestuurd in de lage percentages.
Gezien het meer ESPhome gerelateerd lijkt een schopje
Weet niet of dit helemaal de juiste plek is om deze vraag te stellen.
Ik gebruik een m240 van keno met een esp32 module om mijn boiler zodanig op te warmen dat hier alleen het overschot van de zonnepanelen voor gebruikt wordt.
In HA gebruik ik het voorbeeld van GrogSym:
https://github.com/GrogSy...51a2afd9a078/HAautomation
Dit werkt op zich goed.
Wat ik graag zou aanpassen is het maximale vermogen dat uitgestuurd wordt. De boiler kan 1500watt opnemen en dat kan te veel zijn op de groep waar ie op zit. Streefwaarde is 800watt.
Dit is het geval bij rond de 50% uitsturen van de fanspeed in ESPhome.
Kan ik dit ergens instellen in de automation of de esphome als maximale
Je kunt wel de steilheid van de lijn instellen met de deelfactor in de template maar dan wordt er teveel vermogen het net opgestuurd in de lage percentages.
Gezien het meer ESPhome gerelateerd lijkt een schopje
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 26-08-2024 21:07 ]
@har0543 Zal je toch even wat meer details van je device moeten delen. Want een boiler is niet zomaar terug te regelen in vermogen tenzij je echt een dimmer gemaakt hebt. En dat heb je niet met een relais en zonder 0 doorgang detectie...
Hallo, De Keno m240 is een echte dimmer die met pwm signaal te sturen is.
https://www.conrad.nl/nl/...34CCBFEAAYASAAEgKJSPD_BwE
https://www.conrad.nl/nl/...34CCBFEAAYASAAEgKJSPD_BwE
@har0543 Ah, die link doet wonderen 
Maar goed, dan hangt het er vanaf hoe je het in ESPhome gedaan hebt. Want HA en ESPhome kennen geen device type "variabele heater". Zou je als light kunnen doen of als switch die ook een number control aan HA geeft. Dus wat is daar je config van?
Maar goed, dan hangt het er vanaf hoe je het in ESPhome gedaan hebt. Want HA en ESPhome kennen geen device type "variabele heater". Zou je als light kunnen doen of als switch die ook een number control aan HA geeft. Dus wat is daar je config van?
hier het deel dat de sturing verzorgd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| output: - platform: ledc pin: GPIO25 id: gpioled fan: - platform: speed output: gpioled name: Immersion Heater zie de link naar github voor de rest |
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-08-2024 07:40 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
@harry59 Ah, als fan, dat kan ook. Voor mijn gevoel wel een beetje een cheat
Zelf had ik denk ik een los number component gemaakt. Dan was het ook makkelijk in ESPhome er een limiet op te zetten of het simpelweg naar vermogen om te rekenen. Dan is het zelfs niet nodig het vermogen van de boiler te meten (ook al mis je dan wel hoeveel energie je werkelijk je boeiler in hebt gedaan.
Maar goed, het is op zich ook wel aan te passen in de automation.
Overigens hebben de sun en temperatuur triggers ook geen zin want die zullen toch geen aanpassing doen.
En neem aan dat sensor.consumption_power dus je eigen verbruik moet zijn en niet je verbruik uit het net. Maar dan nog blijft de rekensom voor mijn gevoel heel raar...
En wat bedoel je eigenlijk met "De boiler kan 1500watt opnemen en dat kan te veel zijn op de groep waar ie op zit."? Want qua installatie zou de groep de boiler gewoon aan moeten kunnen, anders is het überhaupt niet deugdelijk. En voor eigen verbruik van PV maakt het niet uit op welke groep of fase je dit doet.
Zelf had ik denk ik een los number component gemaakt. Dan was het ook makkelijk in ESPhome er een limiet op te zetten of het simpelweg naar vermogen om te rekenen. Dan is het zelfs niet nodig het vermogen van de boiler te meten (ook al mis je dan wel hoeveel energie je werkelijk je boeiler in hebt gedaan.
Maar goed, het is op zich ook wel aan te passen in de automation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| alias: Turn on excess solar to immersion description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "5" condition: - condition: sun after: sunrise after_offset: "01:00:00" enabled: true - condition: sun before: sunset before_offset: "-01:00:00" enabled: true - condition: numeric_state entity_id: sensor.immersion_temp below: 50 - condition: numeric_state entity_id: sensor.battery_percent above: 94 action: - service: fan.set_percentage data: percentage: | {% if states('sensor.solar_controller')|float > 50%} 50 {% elif states('sensor.solar_controller')|float > 0 %} {{ states('sensor.solar_controller') }} {% else %} 0 {% endif %} target: entity_id: fan.immersion_heater mode: single |
Overigens hebben de sun en temperatuur triggers ook geen zin want die zullen toch geen aanpassing doen.
En neem aan dat sensor.consumption_power dus je eigen verbruik moet zijn en niet je verbruik uit het net. Maar dan nog blijft de rekensom voor mijn gevoel heel raar...
En wat bedoel je eigenlijk met "De boiler kan 1500watt opnemen en dat kan te veel zijn op de groep waar ie op zit."? Want qua installatie zou de groep de boiler gewoon aan moeten kunnen, anders is het überhaupt niet deugdelijk. En voor eigen verbruik van PV maakt het niet uit op welke groep of fase je dit doet.
Binnekort start mijn dynamisch energie contract.
Ik zou erg graag een klein display plaatsen bij de grootverbruikers dat duidelijk aangeeft wanneer electriciteit gebruikt moet worden.
Ik heb een project gevonden, maar dat is helaas niet gebaseerd op ESPHome.
Is het iemand gelukt iets vergelijkbaars te maken met ESPHome?
Ik zou erg graag een klein display plaatsen bij de grootverbruikers dat duidelijk aangeeft wanneer electriciteit gebruikt moet worden.
Ik heb een project gevonden, maar dat is helaas niet gebaseerd op ESPHome.
Is het iemand gelukt iets vergelijkbaars te maken met ESPHome?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FVBSndsN9wSgdWh7tWDDxNdM.jpg?f=user_large)
@Obelixxx Als kan en klaar ken ik het niet. Maar je zou alle info gewoon zelf als bars kunnen tekenen.
Grootst uitdaging is dan alle info in ESPhome te krijgen. Zou je dan net zo veel sensoren als bars voor moeten aanmaken. Of een enkele en dan een event of number waardoor HA door de verschillende bars loopt.
Maar zal wel redelijk complex worden dus
Maar aan zoiets zit ik ook te denken om een bargraph te op een led display.
Grootst uitdaging is dan alle info in ESPhome te krijgen. Zou je dan net zo veel sensoren als bars voor moeten aanmaken. Of een enkele en dan een event of number waardoor HA door de verschillende bars loopt.
Maar zal wel redelijk complex worden dus
Een aantal maanden geleden werd hier de ESP32 C3 supermini getipt. Daar heb ik er 2 van aangeschaft. Mij valt op dat die dingen best wel heet worden, ik kan er nog maar net m’n duim op houden. Het is best een klein bordje, dus moeilijk om te ontdekken wat zo heet wordt. Ik voed ze via usb. Heeft iemand deze ervaring, hoe komt dit en kan het kwaad?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik had een beetje gehoopt op een kant en klare oplossing.Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:06:
@Obelixxx Als kan en klaar ken ik het niet. Maar je zou alle info gewoon zelf als bars kunnen tekenen.
Maar zal wel redelijk complex worden dusMaar aan zoiets zit ik ook te denken om een bargraph te op een led display.
Inderdaad bars tekenen en dan op schermpje.
Ga er toch eens naar kijken.
Dank je voor je reactie.
Moet het een bargraph zijn? Er is wel een graph component, maar die doet lijngrafieken.Obelixxx schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:18:
[...]
Ik had een beetje gehoopt op een kant en klare oplossing.
Inderdaad bars tekenen en dan op schermpje.
Ga er toch eens naar kijken.
Dank je voor je reactie.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Dat zou oo"k prima zijn.u_nix_we_all schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Moet het een bargraph zijn? Er is wel een graph component, maar die doet lijngrafieken.
Scheelt wel wat 'tekenen'
Enige nadeel is dat het graph component alleen met live data om kan gaan. Dus erg makkelijk is het niet om daar dan iets in een keer en in de toekomst te maken.
Begin van de dag zijn de uurprijzen van die dag altijd bekend.Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:16:
Enige nadeel is dat het graph component alleen met live data om kan gaan. Dus erg makkelijk is het niet om daar dan iets in een keer en in de toekomst te maken.
@Obelixxx Ja, en dat is dus precies het probleem, het graph component kan alleen real time data plotten.
Dat had ik niet begrepen.Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:03:
@Obelixxx Ja, en dat is dus precies het probleem, het graph component kan alleen real time data plotten.
Jammer.
Wellicht dan niet een grafiek maar de uurprijzen laten zien.
Incl. verduidelijking (met kleur) wanneer laagste prijzen.
Minder leuk en mooi, maar wellicht wel te gebruiken.
@Obelixxx Alle prijzen netjes in ESPhome verwerken is denk ik het meeste werk. Dus of je deze dan alleen print of in bars weergeeft is denk ik niet heel veel eer werk.
Ik ga eens knutselen.Septillion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:11:
@Obelixxx Alle prijzen netjes in ESPhome verwerken is denk ik het meeste werk. Dus of je deze dan alleen print of in bars weergeeft is denk ik niet heel veel eer werk.
Dank je voor het meedenken.
[ Voor 3% gewijzigd door Obelixxx op 27-08-2024 13:14 ]
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.