Reptile-X schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:56:
Volgende stap is om een Misol regenmeter en regensensor toevogen aan dit installatie, ik moet het wel goed uitzoeken hoe ik dat allemaal ga doen, want regensensor heeft een output nodig die als voeding geschakeld wordt, of dit mogelijk is op WT32-ETH01 weet ik nog niet.
Dit wordt een lange post, voel ik nu al :
Zoals in mijn eerdere post gezegd, ben ik verder gegaan met het uitbreiden van het weerstation. Ik loop vast op douane/PostNL taferelen helaas, want de Misol-regenmeter blijft hangen bij customs clearance (al 7 dagen).
Maar ik heb niet stilgestaan, ik heb een houder getekend en geprint, dit keer in ASA omdat het beter doet buiten met UV enz. Ik heb de huidige houders van de windsnelheid-richtingsmeters ook geprint in ASA het is nu van ABS.
Ik ben uit met welke GPIO's ik kan gebruiken. Bij regendetectiesensor ga ik alleen kijken of het regent of niet, omdat WT32-ETH01 beperkt is met GPIO's maar dit is al genoeg voor mij.
Ik heb ook een DS18B20 voor temperatuurmeting toegevoegd aan plannen, dit komt in een Stevenson-scherm, ook met ASA geprint, maar dan in het wit.
Hier een foto van de houder, komt gewoon op de paal onder de windsensoren:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7pjBEofmPqhKJsQEdbkm5lVX.jpg?f=user_large)
Lege plek is voor de Misol regenmeter.
Onderste stuk van het Stevenson-scherm met M4-inserts, met witte ASA geprint:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jR7lQc2XbqbVTHAeC2hAZbTo.jpg?f=user_large)
Dit om makkelijk te kunnen vervangen als het ooit verkleurt. Andere lagen zijn pressfit met superlijm tussen. Alle lagen moeten met een kunststof hamer ingetikt worden.
Regendetectiesensor is ook klaar:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TQPqDfTFmdUtee1unwnbGqcN.jpg?f=user_large)
Met een keramische condensator om ruis te onderdrukken.
Nu is het wachten tot Misol de regenmeter geleverd wordt.
Yaml is ook klaar, maar ik kan nog niet testen.
Als iemand interesse heeft in 3D-bestanden, laat het me weten.
Ik heb wel de ESPHome virus te pakken. Eerst heb ik de
Zigbee-versie van mijn ventilatiebesturing vervangen door de ESPHome-versie. Want het Zigbee-board dat ik had gebruikt is niet stabiel, ene keer werkt het, de andere keer weer niet.
En eergisteren heb ik de Bed occupancy sensor die ik begin 2022 had gebouwd ook maar ESPHome versie van gemaakt, Zigbee versie werkte wel met de omgebouwde Aqara-magnetensor, maar ook om de paar maanden repareren, daar had ik geen zin meer in.
Dit is hoe het was gebouwd, op de lat onder het bed monteren. Excuses, kon de originele foto's niet meer vinden, dus het is iets kleiner. Wel mijn print en foto:
Ik begon in Circit Desinger online te tekenen, makkelijk voor mij als ik het moet delen hier.
Zo is de sensor aangesloten. Ik heb ook een ledstrip bijgedaan voor onder de bed met een mooie yaml code in ESPHome:
:strip_exif()/f/image/gF9nRapLoKbpD8g9dGBDj0nn.png?f=user_large)
Extra componenten zijn voor ruisonderdrukking, pull-down en gate.
Als iemand yaml voor dit nodig heeft, laat het me weten.
Vanochtend zegt mijn zoon "Mijn verwarming gaat niet uit" en dat was omdat hij een virtuele thermostaat heeft en die stuurt weer een (je raad het al) een Zigbee-relayboard aan. Die bleef hangen en zijn kamer was al 24 graden.
Dus dan die ook maar met ESPHome laten draaien:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OgJm3gcg6Wuf8pBfZwLbn860.jpg?f=user_large)
Zo is het geworden, wel in een enclosure natuurlijk.
Dit vind je wel op de web, denk ik, die ook maar getekend voor hier:
/f/image/slenTGQ9FRhyX5pK6OIAfyaE.png?f=fotoalbum_large)
Waarom 2 relais? omdat ik alleen 2-channel relais had. Ik heb ze wel beide meegenomen in ESPHome.
Kan later handig zijn voor iets anders.
Als er vragen/suggesties zijn, hoor ik ze graag.