Hierop terugkomende...RobertMe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:17:
Ik probeer ESPHome op mijn (tot nu toe enige) ESP32 S3 bordje te zetten (van Ali, lijkt de devkitm-1 te zijn gaat om een devkitc-1, dubbele USB-C poort etc). Alleen, it no worky. Op web.esphome.io in Chromium kan die niet verbinden en spuugt in de dev console ook "No serial data received" errors.
esptool zelf soort van idem dito:Gezien die wel kan lezen om welk apparaat het gaat (ESP32-S3 (QFN56)) en een mac adres er uit lepelt zou ik dus zeggen dat er wel iets gebeurd. Maar installeren ho maar.esptool.py v4.10.0 Serial port /dev/ttyACM0 Connecting.... Detecting chip type... ESP32-S3 Chip is ESP32-S3 (QFN56) (revision v0.2) Features: WiFi, BLE, Embedded PSRAM 8MB (AP_3v3) Crystal is 40MHz MAC: <knip> Uploading stub... Running stub... Stub running... A fatal error occurred: Unable to verify flash chip connection (No serial data received.).
Ook het indrukken (en al dan niet permanent ingedrukt houden) van de boot knop maakt geen verschil. Noch werkt "de andere" USB-C poort. Met de USB kabel in de "COM" poort (staat onderop het PCB, zijnde de rechter poort) knipperen wel een aantal keren de 2 blauwe LEDs (naast de oranje? power LED) tijdens het "uitlezen" (vooraf aan de "Uploading stub"), maar daarna blijft die dus uit (en duurt het nog even voordat esptool errort). Bij het gebruik van de "USB" poort (de linker dus) gebeurd helemaal niks en blijft de power LED om de X seconden even knipperen (continu aan met een kleine onderbreking naar uit) en blijft "Linux" ook de hele tijd meldingen geven van een nieuw aangesloten USB apparaat.
Het enige dat ik op internet tegen kom is "controleer de USB kabel", maar daarvan heb ik er al twee geprobeerd. Waarvan 1 die van het toetsenbord is, en ik weet "vrij zeker" dat die kabel gewoon werkt. Iemand dus een idee wat hier aan de hand kan zijn?
offtopic:
Op AliExpress via het message center contact met de shop gehad. Eerst werd om mijn mailsdres gevraagd zodat ze me de documentatie konden sturen. Uberhaupt al "neej", laat staan dat, al dan niet op keyword of eerste bericht, er een waarschuwing onder stond om geen privégegevens (of betaalgegevens) te delen. Vervolgens wat gepingpong verder waarbij ik ook aangaf wat ik dan deed met de vraag of ze me konden aangeven wat dan wel de juiste esptool.py ... write_flash zou zijn. Maar ik moest maar op YouTube kijken dan
. Vervolgens "net" een refund aangevraagd en binnen volgens mij half uur goedgekeurd. Maar AE wordt er niet duidelijker op (vast bewust).
Verder had ik nog vanalles geprobeerd. Met picocom (/elk prog dat serial kan gebruiken dan) kreeg ik wel mooi een oneindige stroom aan "invalid header" errors, vast omdat die dus leeg was. Bij enablen download mode (boot + reset knoppen dus) stopte die berichten met een bevestiging van het feit dat... (exacte tekst heb ik niet bij de hand).Op AliExpress via het message center contact met de shop gehad. Eerst werd om mijn mailsdres gevraagd zodat ze me de documentatie konden sturen. Uberhaupt al "neej", laat staan dat, al dan niet op keyword of eerste bericht, er een waarschuwing onder stond om geen privégegevens (of betaalgegevens) te delen. Vervolgens wat gepingpong verder waarbij ik ook aangaf wat ik dan deed met de vraag of ze me konden aangeven wat dan wel de juiste esptool.py ... write_flash zou zijn. Maar ik moest maar op YouTube kijken dan
Ik heb zelfs nog een serial USB kabel aangesloten (op de TX/RX GPIOs dus) om zo misschien "mee te kunnen kijken" wat wel iets van data opleverde bij de USB flash (als in: USB kabel op de COM poort en dus over de serial chip op het bord). Om vervolgens toch een andere (software) route te kiezen waarbij je nogal extreem strace kunt gebruiken om IO te loggen.
Om vervolgens maar eens in de esptool code te neuzen, en weet niet meer hoe, maar liep op een gegeven moment gewoon tegen documentatie aan dat er een --trace flag is
Conclusie is in ieder geval dat er bij gebruik van de stub wel iets van communicatie is. Waarbij de ESP zijn (volgens documentatie) enige bericht op eigen initiatief stuurt "OHAI" (als soort van bevestiging dat de stub geupload is?). Vervolgens stuurt esptool command 0x02 (IIRC) gedocumenteerd als "begin flash", en dan houd het op. Geen reactie, en uiteindelijk een timeout.
Waar ik nog vermoede dat misschien de RX of TX niet aangesloten zou zijn is dat nu dus ook uitgesloten. Gezien niet alleen de download mode bevestiging (de TX werkt), maar ook die "OHAI" die in antwoord op komt. (En nja, het uitlezen van het model + MAC werkte ook, daarvoor zal ook wel tweeweg verkeer met de ESP nodig zijn).
En het "mysterie" van de "USB" poort die de hele tijd aan/uit/aan/uit doet maar soms niet is ook verklaarbaar. In download mode is de USB poort gewoon "verbonden". Als de ESP normaal opstart is die USB poort uiteraard beheerd door de ESP zelf. En de ESP reboot dus continu / in een loop. Waardoor die dus steeds wel/niet beschikbaar is. (Totdat je download mode activeert).
Edit:
Owja, ESPHome topic
Ik heb sowieso nog wat producten in mijn Ali mandje waar vast een "nieuwe" ESP32 S3 N16R8 devkit-c-1 bij komt. Maar ik zit ook serieus een nFR52840 te overwegen
En waarom? Omdat deze chip schijnbaar veel zuiniger is dan de ESPs (incl dan de ESP32 H2, die al in mijn vorige bestelling zat
Maar ESPHome is mogelijk ook niet lekker in sleep? ESP32 ondersteund twee sleep modes? Waarvan ESPHome alleen deep sleep ondersteund. Maar deep sleep resulteert in een (re)boot oftewel is (erg) traag (lees in combinatie met Thread tot 40 sec na "wakeup" voordat data door komt
En volgens mij had ik hier al geschreven over mogelijk zelf een batterij gevoede brievenbussensor? En nu met 1 Aqara contactsensor onder de klep is het nogal eens dat ik de notificatie krijg van "er is post" terwijl de klep nog dicht moet gaan
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 12-01-2026 18:33 ]
:strip_exif()/f/image/djqHX7VzoniXZQnfHe0OMFsF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jOGPOYh2A2930Fo3RbLjcdED.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ6dZ2cdMtOnmk0Nc3aPQh7r.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/v09Fj7IBNf3Kmf8hOqUmgftZ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/9M6U6YikRTNwssTN2ppQPqx1.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6w12KkPYmDCFKNnsfBlsDB0Y.jpg?f=user_large)
/f/image/Rf5eBeWcVyS0L7XlhUlvbpzy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mx8pOySN8ZfVQKOH52WHdTo7.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/TIOVnEJoLnNSVfmDxbO3s098.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4MguUBCpTHaMRQZnzyXP2EeA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UeP1LlffUMqq0uVlyTVdtW5x.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wxCIG9XVLOmF0Vh0VJUhpR15.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sn0gAdpwaUT2BeIfzpTSdz7v.jpg?f=user_large)
/f/image/tJpaUYwNbk4f2wJTsZjjSzGS.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7pjBEofmPqhKJsQEdbkm5lVX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jR7lQc2XbqbVTHAeC2hAZbTo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TQPqDfTFmdUtee1unwnbGqcN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BNZqoTSXcdhHAf7QghFsVcnv.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gF9nRapLoKbpD8g9dGBDj0nn.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OgJm3gcg6Wuf8pBfZwLbn860.jpg?f=user_large)
/f/image/slenTGQ9FRhyX5pK6OIAfyaE.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xsAjSmXiFA3fkR1hTJQXAlAT.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DxMY0A6NFnJFwMClJbub5ACd.jpg?f=user_large)
/f/image/mBPvH4ueFvaipiQOjFNd6Ppq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SGjjSuvijRQ7c2sbu41OAQUF.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QRkDjgAJN6fokirGDJLClPH1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kyLAXMKilxhWngGIxnqllytE.jpg?f=fotoalbum_large)