Batchrocket "Shorty met warmtewisselaar voor SWW en CV

Pagina: 1
Acties:

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:14
Mijn naam is Daan en ik lees al een geruime tijd mee op het forum.
Sinds vorige week heb ik mij ook maar aangemeld ;)
Als werk ben ik R&D engineer en bedenk ik volledig nieuwe machines voor complexe technische vraagstukken, waarna ik ze volledig uitwerk in een 3D tekenprogramma en samen met de andere afdelingen de aansturing en besturing bedenk.
Ik ben vooral geïnteresseerd in duurzaam bouwen, energie opslag en smart home aansturing hiervan.
Over een aantal jaar hopen we een oude boerderij mogen te verbouwen en hiervoor wil ik zoveel mogelijk informatie verzamelen om hopelijk dan een mooie duurzame installatie te kunnen neerzetten met de combinatie van PV panelen, accuopslag met slimme regelingen en het bij-verwarmen met hout in de koude winterdagen. Hiermee hoop ik minimaal 80% van het jaar volledig onafhankelijk te kunnen zijn.

Voor de toekomstige verbouwing ben ik langzaam begonnen met het ontwerpen van een batch rocket kachel.
Waarom ga ik dit doen? Gewoon omdat het leuk is, ik wil kijken of het werkt en om de winterpieken af te kunnen vangen. Tevens hebben we zelf de beschikking heb over voldoende (goedkoop) hout.

Het idee is een batch rocket "Shorty" 200mm te bouwen met daarachter een vlampijpwisselaar om de temperatuur van de rookgassen om te kunnen zetten naar warm water voor zowel de centrale verwarming als sanitair tapwater.
Het idee is dat dit water wordt opgeslagen in een 300L SWW boiler en een 1500L buffervat voor de CV, de gehele installatie komt in de schuur / deel dus de warmte naar de omgeving wil ik zo minimaal mogelijk houden.
In het voorjaar, de zomer en het najaar is de bedoeling dat PV stroom die na het vullen van de accu nog over is deze te gaan opslaan in warm water.

De shorty:
Voor de werking van een batch stove verwijs ik jullie graag door naar https://batchrocket.eu/
Normaal gesproken wordt dit type kachel gebruikt als massaverwarming waarbij er een grote massa verwarmt wordt waarna de warmte langzaam wordt afgegeven aan de omgeving. Deze massa wil ik nu vervangen voor water.
Het is een mooi doordacht en uitvoerig getest principe van Peter Berg dat gebruik maakt van naverbranding van het houtgas zodat het aanzienlijk schoner en met een veel hoger rendement brand dan een normale houtkachel die geknepen wordt. (het zelfde idee wordt toegepast in een houtvergasser)
Als basis wordt een Shorty 200mm gebruikt met een verlengde vuurkamer van ongeveer 720mm lengte.
Hierdoor kan er lang hout gestookt worden en kan de kamer geladen worden met 25 a 30kg hout.
Door het verbranden van 30 kg hout komt er ongeveer 30 x 4.0= 120kWh aan chemische energie vrij.
Voor het project hoop ik een rendement van 80 a 85% te gaan halen.
Dat betekend dat ik ongeveer 100kWh aan energie aan warm water op kan gaan slaan in een buffervat per stooksessie.

Wisselaar:
De wisselaar wordt een RVS vlambuizen wisselaar met 19 buizen 60,3mm met een lengte van 1 meter.
Hierdoor heb ik ongeveer een warmte overdragend oppervlakte van 3.6m2.
Hiermee wil ik het rookgas gaan terug koelen naar ongeveer 100 a 150 graden.
Stel dat ik de 30kg hout in 3 uur kan verbranden dan zou ik een vermogen van ongeveer 30 a 35 kw nodig hebben.
Ik verwacht dat dat wel gaat lukken met de verhouding van 0.1m2 / kW. Volgens mij ligt dit normaal hoger bij houtvergassers en andere wisselaars.
Eerst komt er nog geen by-pass op, mocht ik problemen krijgen met het aansteken van de shorty kan dit later altijd nog.

Besturing:
Uiteraard komen de nodige veiligheidscomponenten op de wisselaar zoals een veiligheidsventiel en een koud water leiding voor het terug koelen bij oververhitting.
Voor de monitoring van het geheel wordt het gekoppeld aan Home Assistant. Die zal de temperaturen in de gaten houden en het uitgaande waterzijdige vermogen monitoren. Hierdoor kan ik ook een inschatting maken van het rendement.

In tussentijd ben ik langzaam bezig gegaan met het ontwerp van een framepje, hierbij is rekening gehouden dat er 100mm isolatie rondom de shorty aangebracht kan worden.

In de bijlage staat een afbeelding van het meest recente ontwerp.
Langzaam verzamel ik wat onderdelen en begin ik langzaam met bouwen.
Ik verwacht wel dat het een maanden project gaat worden.

Tips, opmerkingen, vragen en commentaar is allemaal van harte welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9on47OxCooF14hvZqPs3urgczw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eY0foJCiZRYln2IMc3kbME8K.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwzWh2Z8dBr-hIBuNfaABJ6bp94=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N6fdqMEckDxVRhTncmi7IjN6.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_96 op 27-03-2026 10:39 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ga je de schoorsteen voorzien van een filter? Ik vermoed dat je groots en vrij woont gezien de beoogde hoeveelheid eigen hout, maar kan me voorstellen dat het voor de luchtkwaliteit wel fijn is.

* pagani heeft wel zijn twijfels bij het concept, in de winter zeg tweedagelijks dertig kilo hout gaan verslepen (ons huis gebruikt op koude dagen 50-60 kWh) een oven in lijkt me vrij snel vervelend worden (plus dat het systeem niet werkt als je niet thuis bent)

Daarnaast hebben wij een 70-80 bomen in de tuin staan, maar dat is bij lange na niet genoeg om elk jaar honderden (of zelfs duizenden) kilo's hout te produceren. Ook is het enorm veel zaag/hakwerk.

Gezien de rappe temperatuurverschillen die kunnen ontstaan: Ik zou niet alleen een overdrukventiel maar ook een onderdrukventiel plaatsen. Imploderende tanks zijn ook niet leuk. Moet er nog ergens een expansievat vat komen om drukverschillen af te vlakken? Lijkt me wel, anders gaat geheid je overdrukventiel elke keer open. En je hebt deze dan nodig op beide systemen (CV en SWW)

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 27-03-2026 10:56 ]

• Daan_96
Veel mensen in de buurt stoken hout.
Waaronder wijzelf met een ouderwetse openhaard.
Heel eerlijk gezegd heb ik van fijnstof nog nooit problemen gehad dus het eerste idee is van niet.

Het zal ook aanvullend worden op het verwarmen middels stroom vanuit het PV overschot.
Zoals het eruit ziet wil ik 13,5kwp op zuid leggen en dit kan ik uitbreiden naar "onbeperkt" op Oost.
Of ik dit dan ga verwarmen met een warmte pomp of een element met een COP van 1 weet ik nog niet.
Dat hangt ook heel erg af hoe prettig het hout stoken is.
Ik zal eens deze dagen eens een schema delen van het systeem zoals ik het nu in het hoofd heb.
Uiteraard met buffervaten, expansievat, keerkleppen ect.

De installatie komt in ieder geval in de schuur, het hout kan hier met de trekken gewoon naast gezet worden.
Jij geeft aan ongeveer 50kwh per dag nodig te hebben in de kou. Dat zou theoretisch met deze kachel en de buffer 1x stoken per 2 dagen zijn. Dat lijkt me niet hinderlijk. We zijn beide mensen die graag bezig zijn en niet stil zitten dus om nou sochtends voor het ontbijt "even" de kachel aan te maken zie ik niet als een last.

Mocht het uiteraard allemaal toch tegenvallen gaat het geheel eruit of komt er gewoon een grotere warmtepomp naast te staan. Het afgifte systeem wordt sowieso lage temp vloerverwarming en de boerderij wordt volledig gerenoveerd en geïsoleerd met HR++ of +++ glas.
Uiteraard wel bedankt voor je mening!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Daan_96 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:20:
Heel eerlijk gezegd heb ik van fijnstof nog nooit problemen gehad dus het eerste idee is van niet.

Het zal ook aanvullend worden op het verwarmen middels stroom vanuit het PV overschot.
Zoals het eruit ziet wil ik 13,5kwp op zuid leggen en dit kan ik uitbreiden naar "onbeperkt" op Oost.
Of ik dit dan ga verwarmen met een warmte pomp of een element met een COP van 1 weet ik nog niet.
Dat hangt ook heel erg af hoe prettig het hout stoken is.
Ik zal eens deze dagen eens een schema delen van het systeem zoals ik het nu in het hoofd heb.
Uiteraard met buffervaten, expansievat, keerkleppen ect.

De installatie komt in ieder geval in de schuur, het hout kan hier met de trekken gewoon naast gezet worden.
Jij geeft aan ongeveer 50kwh per dag nodig te hebben in de kou. Dat zou theoretisch met deze kachel en de buffer 1x stoken per 2 dagen zijn. Dat lijkt me niet hinderlijk. We zijn beide mensen die graag bezig zijn en niet stil zitten dus om nou sochtends voor het ontbijt "even" de kachel aan te maken zie ik niet als een last.

Mocht het uiteraard allemaal toch tegenvallen gaat het geheel eruit of komt er gewoon een grotere warmtepomp naast te staan. Het afgifte systeem wordt sowieso lage temp vloerverwarming en de boerderij wordt volledig gerenoveerd en geïsoleerd met HR++ of +++ glas.
Uiteraard wel bedankt voor je mening!
Let wel, die 50kWh op een winterdag is stroomverbruik. De warmtepomp tovert er zo'n 200kWh aan warmte van (overige verbruikers zijn slechts 10kWh in de winter)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Je zegt dat je de rookgassen wil terugkoelen naar 100 a 150 graden.
Maar heb je ook iets van een circuit dat het water in de wisselaar boven een zeg 70 graden houdt?
Conform een laadpomp op bijv een houtcv.

Anders kan ik je alvast wel op een briefje geven dat als je begint te stoken met kouder water het een rookgassen condens feest in je wisselaar wordt.
Dan loopt de zwarte drek onderin je wisselaar tot je water boven de 60 65 graden is.

Overigens heb je ook een speciale reden om die wisselaar niet hoger dan de kachel te plaatsen?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 27-03-2026 12:36 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Daan_96
Uiteraard komt er netjes een ladomat in;)
Deze wordt met een regelaar ventiel om te kijken wat het meest gunstig is betreft rendement icm condens.

De wisselaar naar boven niet echt een reden voor, behalve dat de wisselaar best lomp groot is en de kachel zo op hoogte staat om te vullen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daan_96 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:20:
Dat jij het niet merkt wil niet zeggen dat het niet bestaat. Wel eens gemeten binnen en buiten tijdens het stoken?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1