Septillion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:42:
@
RobertMe Meestal doe ik toch gewoon als
binary_sensor. Event entities zijn op zich nu wel de nieuwe weg en op zich ook prima in de UI te doen. Maar er is gewoon geen event-entity trigger. Dus ben je aangewezen op de state trigger. Daarmee kan je alleen op de state triggeren en niet op event type omdat laatste een attribute is dat, logischerwijs, niet wijzigt als er inderdaad twee keer hetzelfde event type volgt. Naar mijn idee ontbreekt er dus een event entity trigger.
Nu kan je daar met een losse condition of een template wel omheen werken. Dus voor ons hoeft het op zich geen probleem te zijn. Maar gebruikersvriendelijk is anders

Om dat gat te vullen zou er dus een event entity trigger (of aanvulling op de event trigger) moeten komen IMHO.
Nog een leuke WTF. Als ik nu de ESP reboot (/reflash) dan triggert het event, maar behoud (daarna) de oude state (/timestamp). Dus in HA zie ik nu als state van het event dat het het laatst om bv 17:55+00:00 heeft plaatsgevonden, maar de automation (of eigenlijk trigger based template) wordt wel uitgevoerd elke keer

Ik gok dus dat die naar unavailable gaat en daarna weer terug komt met de oude state, "alsof er iets gebeurd is". Hopelijk is dat dan weer wel te fixen door de state trigger uit te breiden met een
not_from: unavailable. Maar wel echt slecht dat dat nodig is.
En werkt isnan() niet ook gewoon met state?
Uhm.... Ik ben al blij dat dit werkt
* RobertMe vind de docs v.w.b. C(++) code schrijven gewoon echt slecht. An zich heb ik er geen probleem mee als/dat ik ook een deel C(++) docs er bij moet zoeken. Maar wat nu uit
id(...) rolt is ook nogal magie naar mijn idee. Categorie dus dat het bij een
sensor een float oplevert, bij een
text_sensor een
std::string etc. En dat je dan bij een
it.printf (bij een display) weer zelf een
.c_str() er bij moet gooien om
%s in het format te gebruiken (wellicht logisch in C(++) omdat
std::string relatief nieuw is en by default je met
char[] zit, maar ESPHome mag hier toch wel iets in meewerken IMO).