Het grote ESPhome topic

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 10:54
ik overweeg een e-ink display om te weten waar ik mijn auto heb geparkeerd.
display: seeedstudio epaper panel

- kan ik een kaart laten zien op zon scherm met GPS locaties? (zoals de standaard card in home assistant)
- ik zag wel een voorbeeld in de wiki om screenshots van een homeassistant dashboard te maken. dus dat zou een mogelijkheid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik zit op ESPHome 2025.6.0 en sinds deze versie krijg ik mijn Growatt yaml niet meer werkend...

code:
1
Error compiling growatt.yaml; Try again in ESPHome dashboard for more information.

In de ESPHome Device Builder, als ik 'm wireless wil installeren krijg ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
INFO ESPHome 2025.6.0
INFO Reading configuration /config/esphome/growatt.yaml...
INFO Generating C++ source...
INFO Compiling app...
Processing growatt (board: esp07s; framework: arduino; platform: platformio/espressif8266@4.2.1)
--------------------------------------------------------------------------------
HARDWARE: ESP8266 80MHz, 80KB RAM, 4MB Flash
Dependency Graph
|-- ESPAsyncTCP-esphome @ 2.0.0
|-- ESPAsyncWebServer-esphome @ 3.3.0
|-- DNSServer @ 1.1.1
|-- ESP8266WiFi @ 1.0
|-- ESP8266mDNS @ 1.2
|-- noise-c @ 0.1.6
Compiling .pioenvs/growatt/src/esphome/components/api/api_pb2.cpp.o
Compiling .pioenvs/growatt/src/esphome/components/api/list_entities.cpp.o
xtensa-lx106-elf-g++: fatal error: Killed signal terminated program cc1plus
compilation terminated.
xtensa-lx106-elf-g++: fatal error: Killed signal terminated program cc1plus
compilation terminated.
========================== [FAILED] Took 6.08 seconds ==========================

EDIT: nevermind, was een RAM issue. Ik had de HAOS VM 4GB met ballooning aan op 1GB. Ballooning uitgezet en alles is opgelost.

[ Voor 41% gewijzigd door Sp33dFr34k op 23-06-2025 16:44 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Nadat ik toch redelijk uit het veld geslagen was door de problemen met mijn ESP32-C6 bordjes heb ik zondag de draad weer opgepakt. TL:DR, ik kreeg die krengen totaal niet stabiel werkend. Deze bordjes vielen minimaal eens per uur compleet weg, maar ze rebootten niet :?.

Ik vond gister deze Github post met een plaatje van tekst :F. In deze afbeelding stond echter dat de Firebeetle - die lijkt op de door mij gebruikte Beetle Mini - het stukken beter deed met een lagere wifi output power. Ik heb dit dus gisteren aangepast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
# Connect to WiFi
wifi:
  ssid: ${wifi_ssid}
  password: ${wifi_password}
  domain: ${wifi_domain}
  output_power: 12dB

Dit heeft ervoor gezorgd dat het apparaat nu al 15 uur stabiel is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ7-GoiM1E-Mx9IThYN-1K-Bqow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8Dm8v4ebINluCcxfQ4wOnPRW.png?f=user_large

Het was ook puur de wifi verbinding die problemen had, ongeacht waar ik het apparaat plaatste ten opzichte van het AP. In het Unifi dashboard lijkt het niet drastisch verbeterd te zijn, maar dat is het dus wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wgc6oLs5-aLeepYlsT7MjhSdro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSn8OJ8gAj7VgHszLp7QVBNx.png?f=fotoalbum_large

Ik heb echt het idee dat er iets gaars aan de hand is met dit bordje. Ik heb momenteel nog één andere ESP32. Een M5Stack Atom Lite. Maar die valt maar eens per dag (heel kort) weg. De Unifi stats zijn daarvan echter veel slechter, maar ligt ook verder weg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg4amOC176yJj_kd-Hz-Mcwns8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7G1gKKZW2BFDbDmslh8wr1Gv.png?f=fotoalbum_large

Dat zegt dus ook niet alles.

In ieder geval lijkt dit nu redelijk goed te gaan. Binnenkort wil ik ook gaan testen met een tweede bordje om te kijken hoe deze zich gedraagt.

Dit bordje is overigens wel echt loaded. Met name voor een ESP32-C6 :). Ik heb hier nu LD2410, PM1006, BMP280, CCS811, SCD40 sensoren aanzitten. En ik heb bluetooth tracking aanstaan. Volgens ESPHome is daarmee 99% van de flash storage gevuld :$. Ik gebruik MQTT als transport omdat ik API eerder niet stabiel kreeg, maar wellicht is dit nog een poging waard :).

De watchdog timeout moest ik overigens wel verhogen omdat anders de node spontaan rebootte. Met name bij een boot wordt de module eigenlijk te zwaar belast. Het liefste zou ik bijvoorbeeld de LD2410 pauzeren totdat er een (stabiele) wifi verbinding is, maar ik heb (nog) niet gevonden hoe dat moet. Maar het is dus stabiel met deze ESP32 configuratie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
esp32:
  board: esp32-c6-devkitm-1
  flash_size: 4MB
  variant: ESP32C6
  framework:
    type: esp-idf
    sdkconfig_options:
      # Setup Wi-Fi
      CONFIG_OPENTHREAD_ENABLED: n
      CONFIG_ENABLE_WIFI_STATION: y
      CONFIG_USE_MINIMAL_MDNS: y

# Setup Bluetooth
      CONFIG_BT_BLE_DYNAMIC_ENV_MEMORY: y
      CONFIG_BT_BLE_42_FEATURES_SUPPORTED: n
      CONFIG_BT_BLE_50_FEATURES_SUPPORTED: y

# Increase watchdog timeout for low-power devices
      CONFIG_ESP_INT_WDT: n
      CONFIG_ESP_TASK_WDT_EN: y
      CONFIG_ESP_TASK_WDT_TIMEOUT_S: "15"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik zie in mijn Home Assistant de ESPHome Device Builder Update 2025.7.0 opduiken, en dan lees ik altijd even door wat er veranderd is. Vooral zodat ik van relevante breaking changes weet (dat is in het verleden een keer fout gegaan ;( ) maar ook om te kijken wat er nieuw is.

Mijn oog viel op deze component die in ESPHOME toegevoegd is: https://next.esphome.io/components/sx126x

Dat is voor Lora-(achtige) bordjes. Ik heb er daar twee van liggen, ooit eens gekocht, en met Arduino geprobeerd iets van een verbinding op te zetten maar dat is me destijds niet gelukt. Nu dit is toegevoegd in ESPHOME wordt mijn nieuwsgierigheid wel weer getriggerd, en ik zal ze weer eens opzoeken.

Maar in het kader van "een-oplossing-die-op-zoek-is-naar-een-probleem" (dit is ten slotte Tweakers.net ;) ); wat voor toepassing zou je hiermee kunnen bouwen? Kan ik dat als volgt voor me zien: je hebt zo'n ESP32/Lora bordje in je schuur (dus buiten wifi-range) met bv een deursensor, en binnen in je huis een ESP32/Lora bordje die als een soort van bridge tussen Lora en wifi fungeert? Of moet ik dat anders zien?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:24

Antonio di

a mi me dijeron que si

JeroenH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:48:
Ik zie in mijn Home Assistant de ESPHome Device Builder Update 2025.7.0 opduiken, en dan lees ik altijd even door wat er veranderd is. Vooral zodat ik van relevante breaking changes weet (dat is in het verleden een keer fout gegaan ;( ) maar ook om te kijken wat er nieuw is.

Mijn oog viel op deze component die in ESPHOME toegevoegd is: https://next.esphome.io/components/sx126x

Dat is voor Lora-(achtige) bordjes. Ik heb er daar twee van liggen, ooit eens gekocht, en met Arduino geprobeerd iets van een verbinding op te zetten maar dat is me destijds niet gelukt. Nu dit is toegevoegd in ESPHOME wordt mijn nieuwsgierigheid wel weer getriggerd, en ik zal ze weer eens opzoeken.

Maar in het kader van "een-oplossing-die-op-zoek-is-naar-een-probleem" (dit is ten slotte Tweakers.net ;) ); wat voor toepassing zou je hiermee kunnen bouwen? Kan ik dat als volgt voor me zien: je hebt zo'n ESP32/Lora bordje in je schuur (dus buiten wifi-range) met bv een deursensor, en binnen in je huis een ESP32/Lora bordje die als een soort van bridge tussen Lora en wifi fungeert? Of moet ik dat anders zien?
Voor thuis zijn de betere draadloze Alarmsystemen, zorg domotica, brand/CO(etc.) en weerstations spullen allemaal 868Mhz mede vanwege het verre bereik en een betrouwbaar simpel ster-netwerk. Dat is natuurlijk allemaal niet voor niets. Dus LoRa is zeker toepasbaar voor ver bereik. Ben benieuwd wat je resultaat is met een LoRa toepassing.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloksnor
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 12:57
JeroenH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:48:
Ik lees op reddit vaak oplossingen zoals een brievenbusdeur sensor in een appartementengebouw/groot erf. Dan is de afstand vaak te groot voor bluetooth/wifi/zigbee. Verder weet ik zo geen andere leuke oplossingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04

bjp

hum... nieuw probleem na update ESPHome -> als ik daarna mijn node zelf update, wordt hij helemaal "unavailable". Ik kan er wel nog OTA updates naartoe sturen. Hij verbindt dus wel met MQTT, maar alle veldjes ontbreken.

Setup: node dat verbindt met MQTT, geen web_server (waar er nu ook problemen mee zijn).

Lijkt meer een ESPhome issue dus schopje

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 17-07-2025 12:11 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@bjp Als je in het dashboard van ESPHome zit kan je het (live) logbook van het device bekijken. Staat daar nog wat in?

En gezien het MQTT is, kan je ook eens met iets als MQTT explorer naar de berichten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04

bjp

ik heb een rollback gedaan naar vorige ESPHome, werkt terug.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:10
Hallo, kan iemand mijn helpen.
Ik heb op github een programma gevonden om mijn bms van mijn batterij uit te lezen.

https://github.com/DpunktS/seplos_v3_sniffer/tree/main.

Echter ik begrijp niet precies hoe ik dit in ESPhome moet configureren.
Als ik naar de "seplos_v3_sniffer.yaml" file kijk dan mis ik het eerste gedeelte van de configuratie van een ESPhome zoals wifi api ota.
Hoe moet ik dit nu eigenlijk opbouwen in ESPhome, ik gebruik een ESP32 D1 mini.
Ik heb al wel uit de map "esphome/components/seplos_parser" het bestand " seplos_parser.h " in de directory van ESPhome gekopieerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5M5Kz4nFBuLV5KVxg_32K_n4IPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tV2ZFeAMkFtWiXFKZSAzlG2.png?f=fotoalbum_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:21
Ik heb al enige tijd een sensor in mijn regenwatertank liggen die aangeeft hoel vol deze nog is. Waarschijnlijk heb ik ergens een breaking change gemist, want ik krijg geen waarde meer door. Als ik in ESPhome de log bekijk zie ik deze wel gewoon langs komen, maar hij wordt niet als entiteit aan HA doorgegeven via MQTT.

Wat heb ik hier gemist / Wat moet ik aanpassen om het weer te laten werken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
esphome:
  name: regenwatertank
  friendly_name: regenwatertank

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
#api:
#  encryption:
#    key: "XXXXXXXXXXX"

ota:
  password: "XXXXXXXXXX"
  platform: esphome

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Regenwatertank Fallback Hotspot"
    password: "XXXXXXXXXX"

captive_portal:

mqtt:
  broker: 192.168.1.15
  username: regenwatertank
  password: XXXXXXXXXX

i2c:
  sda: 4
  scl: 5
  scan: false
  id: bus_a

sensor:
  - platform: ina219
    address: 0x40
    shunt_resistance: 0.1 ohm
    current:
      name: "INA219 Current"
      id: ina219current 
      filters:
       - lambda: return abs(x);
    power:
      name: "INA219 Power"
    bus_voltage:
      name: "INA219 Bus Voltage"
      filters:
    shunt_voltage:
      name: "INA219 Shunt Voltage"
      filters:
    max_voltage: 25.0V
    max_current: 0.2A
    update_interval: 120s

- platform: copy
    source_id: ina219current
    name: "Tank Level"
    unit_of_measurement: "%"
    filters:  
      - calibrate_polynomial:
          degree: 1
          datapoints:
          - 0.0039 -> 0.1
          - 0.01365 -> 100.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gastje01 Om welke sensor gaat het exact?

En kan je dat eens laten zien in HA?

En is er een reden voor dat je MQTT doet ipv de ESPHome API / integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Septillion schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:55:
@gastje01 Om welke sensor gaat het exact?

En kan je dat eens laten zien in HA?

En is er een reden voor dat je MQTT doet ipv de ESPHome API / integratie?
Ik heb inmiddels de volgende regels toegevoegd, en nu werkt het weer.
YAML:
1
2
    device_class: ''
    state_class: measurement

Het hele stukje ziet er nu zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
i2c:
  sda: 4
  scl: 5
  scan: false
  id: bus_a

sensor:
  - platform: ina219
    address: 0x40
    shunt_resistance: 0.1 ohm
    current:
      name: "INA219 Current"
      id: ina219current 
      filters:
    power:
      name: "INA219 Power"
    bus_voltage:
      name: "INA219 Bus Voltage"
      filters:
    shunt_voltage:
      name: "INA219 Shunt Voltage"
      filters:
    max_voltage: 25.0V
    max_current: 0.2A
    update_interval: 120s

- platform: copy
    source_id: ina219current
    name: "Tank Level"
    unit_of_measurement: "%"
    device_class: ''
    filters:
      - calibrate_polynomial:
          degree: 1
          datapoints:
            - 0.0039 -> 0.1
            - 0.01365 -> 100.0
    force_update: true

Ik dacht namelijk dat de waarden niet verzonden werden, maar het bleek dat HA deze niet oppakte.

De reden dat ik MQTT gebruik is vooral legacy, ik had de broker ooit op een ander systeem dan HA, de meeste devices (Shelly, Zigbee2MQTT, OpenDTU) heb ik allemaal op deze manier verbonden. Is er een voordeel om te swtichen naar de API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gastje01 De state class wordt alleen voor de LTS gebruikt.

Maar zou kunnen (maar staat niet expliciet in de doc) dat het ESPHome copy component de device class van de bron standaard aanneemt. En dat je daarmee dus een sensor aanmaakte met device_class: current en unit_of_measurement: "%" en dat is een incorrecte combi voor HA. Misschien dat het ina219 component eerst een device class had of dat het copy component aangepast is?

Qua MQTT, als bus ben ik daar op zich ook wel fan van (je hebt nog eens iets om naar te kijken qua debug). Maar gezien de focus van het ESPHome team op de directe API / integratie ligt en deze ook strakker is ben ik toch wel over.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 22-07-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Septillion schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:43:
@gastje01 De state class wordt alleen voor de LTS gebruikt.

Maar zou kunnen (maar staat niet expliciet in de doc) dat het ESPHome copy component de device class van de bron standaard aanneemt. En dat je daarmee dus een sensor aanmaakte met device_class: current en unit_of_measurement: "%" en dat is een incorrecte combi voor HA. Misschien dat het ina219 component eerst een device class had of dat het copy component aangepast is?

Qua MQTT, als bus ben ik daar op zich ook wel fan van (je hebt nog eens iets om naar te kijken qua debug). Maar gezien de focus van het ESPHome team op de directe API / integratie ligt en deze ook strakker is ben ik toch wel over.
Ik gok dat laatste van de 2, want als ik unit_of_measurement weg haalde, kreeg ik de waarde in A i.p.v. % in HomeAssistant. Ik heb alleen het copy component in mijn code aangepast, daarna werkte het weer.

Ik weet echter niet of ik dit 'probleem' veroorzaakt heb door een update van HA of ESPHome, het heeft 1 meer dan een jaar probleemloos gewerkt.

Qua MQTT / API ben ik nog niet helemaal overtuigd om over te stappen. Wellicht voor nieuwe ESP projectjes in huis wel, maar ik heb ook 3 ESP sensoren buiten huis die buiten het subnet vallen waar HA in zit (WireGuard tunneltje). Dit is op IP prima te benaderen, maar dan moet ik DNS weer bij gaan houden om te zorgen dat dit ook werkt. Nu maken de ESP-tjes zelf verbinding met de MQTT broker en hoef ik er alleen maar voor te zorgen det deze overal bereikbaar is. Wellicht een edge-case, maar als er verder geen grote voordelen zijn is er voor mij weinig noodzaak om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gastje01 Mja, wat dan gewijzigd is weet ik niet. Maar snap dat HA de combi current en % niet goed keurt :+

Als het probleem in HA ligt dan zou ik daar zeker een melding van in je log verwachten.

Qua API, dat is wel een interessante. Volgens mij zet HA de verbinding op, dus als ze een adres of IP hebben dat vanuit HA bereikbaar is lijkt me dat goed te gaan. Misschien dat discovery niet werkt en je handmatig toe moet voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Septillion schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:01:
@gastje01 Mja, wat dan gewijzigd is weet ik niet. Maar snap dat HA de combi current en % niet goed keurt :+

Als het probleem in HA ligt dan zou ik daar zeker een melding van in je log verwachten.

Qua API, dat is wel een interessante. Volgens mij zet HA de verbinding op, dus als ze een adres of IP hebben dat vanuit HA bereikbaar is lijkt me dat goed te gaan. Misschien dat discovery niet werkt en je handmatig toe moet voegen.
Ik heb er ook lang niet naar gekeken moet ik toegeven. De waarde heb ik wel ergens in een dashboard gestopt, maar daar kijk ik eigenlijk nooit naar. Ik heb een regenwatertank in de tuin voor mijn bereginingsinstallatie en ik wil altijd een minimale hoeveelheid in de tank houden om te voorkomen dat t grondwater ‘m mogelijk omhoog drukt (de pomp slaat wel automatisch af, maar veel te laat, dan is ie praktisch droog. Het viel me op dat er niet automatisch gesproeid werd vandaar dat ik ben gaan kijken.

De API zou ik wel eens kunnen testen hoe dat over een tunnel werkt. Voor zo ver ik weet werkt de discovery met mDNS, dus ik zal hoe dan ook iets moeten instellen. De verbinding zelf ben ik niet zo bang voor, dat werkt wel, ik ben benieuwd of ESPHome ‘m dan nog ziet (kan altijd de Ping functie aanzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gastje01 mDNS is alleen nodig voor zijn makkelijke hostname. Maar je kunt zowel in HA als ESPHome builder ook op basis van IP doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor mensen met esphome versie 2025.7.3 en fout met compilen van esp-idf:

Oplossing:
De esphome addon in HA even herstarten.

https://github.com/esphome/esphome/issues/9895

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 21:20
de update naar 2025.7.4 geeft voor mijn Athom Echo's de volgende error op de stock yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
INFO ESPHome 2025.7.4
INFO Reading configuration /config/esphome/m5stack-atom-echo-b83020.yaml...
Failed config

media_player.speaker: [source /config/esphome/m5stack-atom-echo-b83020.yaml:64]
  platform: speaker
  name: None
  id: echo_media_player
  announcement_pipeline: 
    speaker: echo_speaker
    format: WAV
  codec_support_enabled: False
  buffer_size: 6000
  volume_min: 0.4
  files: 
    - id: timer_finished_wave_file

Could not check if https://github.com/esphome/wake-word-voice-assistants/raw/main/sounds/timer_finished.wav has changed, please check if file exists (HTTPSConnectionPool(host='raw.githubusercontent.com', port=443): Max retries exceeded with url: /esphome/wake-word-voice-assistants/main/sounds/timer_finished.wav (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7fc62cf70fe0>: Failed to establish a new connection: [Errno 111] Connection refused'))).
      file: |-
        https://github.com/esphome/wake-word-voice-assistants/raw/main/sounds/timer_finished.wav
  on_announcement: 
    - if: 
        condition: 
          - microphone.is_capturing: {}
        then: 
          - script.execute: stop_wake_word
    - light.turn_on: 
        id: led

via de browser kan ik prima bij die wav komen. Iemand een idee? Ik kom op github en google niet veel relevants tegen :(

[update] ffs: pihole een update van de blocklists vindt het ineens nodig om githubusercontent.com te blocken 8)7 |:(

nu niet meer >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Bockelaar op 29-07-2025 14:56 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 11:41
Hoi Alle,

Ik heb een pulsteller gemaakt om stroom te kunnen meten met een ESP32. Dit werk als een tierelier.

Nu wil ik het zelfde esp gebruiken om een schakelaar te koppelen. Alleen het lukt mij niet. Hier heb in mijn YAML van de pulsteller. Ik vermoed dat het achter de teller gedeelte moet komen maar wil niet lukken. Ik wil deze schakelaar gebruiken om de puls teller te stoppen. Kan ik dit gewoon toevoegen onder het sensor gedeelte en hoe dan?

Het schakelaar zit op GPIO 35.

Mijn YAML voor ESP HOME in Home assistant:

esphome:
name: pulsteller
friendly_name: pulsteller

esp32:
board: esp32dev
framework:
type: arduino

sensor:
- platform: pulse_counter
pin: GPIO34
unit_of_measurement: 'kW'
name: 'klokteller1'
filters:
- multiply: 0.06 #(60s/1000 pulses per kWh)

# Enable logging
logger:

api:
encryption:
key: "xxxxxxxxxxxxxxxxxx"

ota:
- platform: esphome
password: "xxxxxxxxxxxxxxxx"

wifi:
ssid: "xxxxxxxxx"
password: "xxxxxxxxxxx"
manual_ip:
static_ip: 192.168.xx.xxx
gateway: 192.168.xx.xxx
subnet: 255.255.255.0

ap:
ssid: "Pulsteller Fallback Hotspot"
password: "xxxxxxxxxxxxx"

captive_portal:

Alvast bedankt voor jullie advies.

[ Voor 14% gewijzigd door lunarmoon op 04-08-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@alex3305 Hoe is jouw ervaring met je ESP32-C6 bordje tot nu toe? Ik heb net een Xiao ESP32C6 aangeschaft met keramische antenne maar BT is echt belabberd. Moet nog 'ns kijken of het hetzelfde is met de andere bordjes, heb er drie in totaal.

M'n ESP32-S3 doet het stukken beter maar is ook veel minder compact.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:06
@Borromini miss is een atoms3 lite iets? Geen ervaring met de BT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
Borromini schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:55:
@alex3305 Hoe is jouw ervaring met je ESP32-C6 bordje tot nu toe? Ik heb net een Xiao ESP32C6 aangeschaft met keramische antenne maar BT is echt belabberd. Moet nog 'ns kijken of het hetzelfde is met de andere bordjes, heb er drie in totaal.

Die keramische antennes zijn super waardeloos, maar er is een manier om die aan te passen met een stukje draad om een wat nuttiger antenne te krijgen.

Ik heb zelf een antenne gemaakt zoals in deze video en dat hielp al veel.

YouTube: TRIPLE the WiFI RANGE of your ESP32 C3 using ONE wire! #esp32

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
Borromini schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:55:

Na veel vijven en zessen heb ik mijn DFRobot Beetle ESP32-C6 stabiel gekregen. Het grootste pijnpunt is de zendsterkte. Als je de Wifi output power naar beneden schroeft, zoals ik in een eerdere post schreef dan werkt het geheel stabiel. Ik heb ook een sloot 'slechte' SuperMini ESP32-C3 bordjes, eveneens met keramische antenne, maar die zijn zowat onbruikbaar.

@Dutchess_Nicole heeft een terecht punt met het stukje draad, maar dat is ook weer afhankelijk van het bordje. Bij mijn C3 SuperMini scheelt het bijna niets en wordt met name de verstoring versterkt :|.

Het idee en formaat van zo'n keramische antenne is leuk, maar het is enorm bewerkelijk. Met name omdat de fabrikanten ze simpelweg te dicht op andere componenten plaatsen. Waardoor je elektromagnetische storingen krijgt. Wat voor mij ook nog hielp was om 'snelle' verbindingen (zoals UART) verder weg te plaatsen, maar met een beetje een vol bordje of beperkte hoeveelheid aansluitingen is dat ook irritant.
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:26:
@Borromini miss is een atoms3 lite iets? Geen ervaring met de BT
Die Atom bordjes waren ooit super aantrekkelijk mede vanwege de prijs/kwaliteitverhouding. Ik zie dat ze inmiddels weer een beetje in prijs gezakt zijn, maar de Atom Lite ging een tijdje terug voor 15 - 20 euro. Ook bij Ome Ali. Dat vind ik best wel pittig. Met name vanwege de beperkte hoeveelheid IO aansluitingen.

In mijn test van begin dit jaar waar ik uitgebreid heb getest met presence detection via Bluetooth kwam naar voren dat de Atom bordjes hierin best prima presteerde. Ook als een BT proxy. Ik had ook 10 stuks imitatie Lolin32 bordjes, maar die presteerde duidelijk minder. Mja, vooral een stuk wisselvalliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
OK, hulp gevraagd :)

Ons zwembad is voorzien van een chloormaker, een zogenaamde Mr. Pure MPS34. Nu vind ik wel dat dat ding modbus "praat" en er heeft iemand al eens wat gerommeld met zijn 'broertje' de MPS14
Nou ben ik wel thuis in HA en draai heus wel wat ESP's enzo. Toch zie ik even niet wat ik nu moet doen om dat ding met een ESP32 via modbus uit te lezen en die waarden in HA te krijgen.
Een ESP32 lukt wel, ik begrijp dat er iets van een TTL - > RS485 'dinges' moet komen en iets met een draadje aan dat dinges wat ik in die Aquark stop, right?

En dan ga je googlen en raak je het even kwijt. Is bijvoorbeeld dit de dinges die tussen de ESP32 en de Aquark A en B?
Is bijvoorbeeld de LilyGo een oplossing die ik zo kan gebruiken met esphome erop en 2 draadjes naar de Aquark?

En is er dan nog in de Aquark gewoon een terminal waar ik 2 draadjes in stop (A en B) of is daar een soort van modbus terminal met een super-speciale stekker die aan de terminal van dat 'dinges' geknoopt wordt?

Ik kom dus niet tot een shoppinglist, help. De esphome software en HA integratie komt daarna, maar eerst het "ijzer" en daar heb ik even hulp bij nodig :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 09-09 16:42
Bockelaar schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:47:
OK, hulp gevraagd :)

Ons zwembad is voorzien van een chloormaker, een zogenaamde Mr. Pure MPS34. Nu vind ik wel dat dat ding modbus "praat" en er heeft iemand al eens wat gerommeld met zijn 'broertje' de MPS14
Nou ben ik wel thuis in HA en draai heus wel wat ESP's enzo. Toch zie ik even niet wat ik nu moet doen om dat ding met een ESP32 via modbus uit te lezen en die waarden in HA te krijgen.
Een ESP32 lukt wel, ik begrijp dat er iets van een TTL - > RS485 'dinges' moet komen en iets met een draadje aan dat dinges wat ik in die Aquark stop, right?

En dan ga je googlen en raak je het even kwijt. Is bijvoorbeeld dit de dinges die tussen de ESP32 en de Aquark A en B?
Is bijvoorbeeld de LilyGo een oplossing die ik zo kan gebruiken met esphome erop en 2 draadjes naar de Aquark?

En is er dan nog in de Aquark gewoon een terminal waar ik 2 draadjes in stop (A en B) of is daar een soort van modbus terminal met een super-speciale stekker die aan de terminal van dat 'dinges' geknoopt wordt?

Ik kom dus niet tot een shoppinglist, help. De esphome software en HA integratie komt daarna, maar eerst het "ijzer" en daar heb ik even hulp bij nodig :)
In het gelinkte topic voor de MPS14 staat het volgende:

The following hardware was used for the connection:
• M8 3-pin (male) connector
• M5Stack ATOM Lite ESP32 Development Board with Wi-Fi Programmable Kit
• M5Stack ATOM Tail485 TTL to RS485 communication module (Level conversion serial port)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
check. dank je wel. Dus ik heb zo'n M8-pin nodig om tussen de terminal en de Aquark te zitten.
Is dit dan de 3 pings modbus terminal op de aquark?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEKBZZvvbjVskg1QCfArYYjSJ94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGnLNfmiWHSn9gWfiz2WDj3x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Bockelaar schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:03:
check. dank je wel. Dus ik heb zo'n M8-pin nodig om tussen de terminal en de Aquark te zitten.
Is dit dan de 3 pings modbus terminal op de aquark?

[Afbeelding]
Heb je de handleiding al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
goede vraag! Heb je al gekeken naar mijn vraag en gelezen en nagedacht over wat ik nu eigenlijk vraag?/

Als ouwe tweaker zijnde: ja natuurlijk, daar staat het niet in. En zoals je kan lezen heb ik onderzocht hoe het moet.
Ik heb zelfs evil google gebruikt en daarna een wel onderbouwde en heel specifieke vraag gesteld op het forum zodat ik daarna de juiste spullen heb.
Daarna kan ik dan de volgende stap van mijn zelf onderzoek te doen, en daarna zelfs misschien wel de code en het project te delen in dit topic, zoals ik al eerder deed met de Athom Echo.

edit: maar kijk wat ik nu vond: https://www.manualslib.co...-Mps14.html?page=5#manual

ergo: ja dat is de rs485 poort :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bockelaar op 06-08-2025 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Bockelaar schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:12:
goede vraag! Heb je al gekeken naar mijn vraag en gelezen en nagedacht over wat ik nu eigenlijk vraag?/

ergo: ja dat is de rs485 poort :)
Uhu, je leest niet goed.
In je eerste post/link werd een paar posts lager in die thread een werkende setup opgesomd.

Dan je 2e post waar je vraagt over de poort;
Het stond op pagina 6 van de manual, eerste google hit…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
ja bedankt voor je hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:43
ik gebruik al enige jaren de volgende code voor een uptime sensor op basis van een tiemstamp zodat er niet elke sec een update is van de sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
time:
  - platform: homeassistant
    id: time_homeassistant
    timezone: "Europe/Amsterdam"
    on_time_sync:
      - component.update: sensor_uptime_timestamp

- platform: sntp
    id: time_sntp

sensor:
  - platform: uptime
    id: sensor_uptime

- platform: template
    id: sensor_uptime_timestamp
    name: "Ketel Uptime"
    device_class: "timestamp"
    accuracy_decimals: 0
    update_interval: never
    lambda: |-
      static float timestamp = (
        id(time_homeassistant).utcnow().timestamp - id(sensor_uptime).state
      );
      return timestamp;

ik merk dat deze tegenwoordig vaker NA aangeeft en soms krijg ik het na een reboot weer werken maar vaak ook niet.
Nu zie ik bij een reboot dat de tijd wel gesynced wordt en dat er meestal ok wel een waarde uitkomt (soms krijg ik nan) maar evengoed blijft de sensor op NA staan.

Wat is nu de beste manier om een uptime sensor te maken, ik zie dat er tegenwoordig wel in de uptime sensor een timestamp optie zit, maar dan moet er wel een time component gebruikt worden wat me niet helemaal duidelijk is. Iemand hier misschien een voorbeeld van?

YAML:
1
2
3
4
sensor:
    type: timestamp
    name: Uptime Sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@TheMystery Ik gebruik daarvoor de uptime sensor met een custom update interval.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    name: "Uptime"
    id: uptime_sensor
    disabled_by_default: true
    update_interval: 60s
    entity_category: "diagnostic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:43
alex3305 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:45:
@TheMystery Ik gebruik daarvoor de uptime sensor met een custom update interval.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    id: uptime_sensor
    disabled_by_default: true
    update_interval: 60s
    entity_category: "diagnostic"
Ik heb het gevonden onderstaand werkt hetzelfde zoals ik had maar is dan niet afhangkelijk van home assistant voor tijd synchronisatie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
time:    
  - platform: sntp
    id: time_sntp
    on_time_sync:
      then:
        - logger.log: "Time synchronized successfully after reboot"

sensor:
    id: sensor_uptime
    type: timestamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@sjorsjuhmaniac Hebben die Atoms ook zo'n keramische antenne of een PCB trace? Die PCB trace op mijn LilyGO T-ETH-ELite lijkt het qua bereik een stuk beter te doen. Maar ik vind niet direct foto's van het bordje in de Atom S3.

Heb ook de Beetle ESP32-C6 besteld en nog wat U.FL-antennes om op de Xiao ESP32C6 te monteren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Borromini ik heb geen idee.

Ik heb deze fotos kunnen vinden.

https://github.com/jlunz/m5stack_atom_lite_teardown

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Borromini @sjorsjuhmaniac Op die foto's is dat metalen ding de antenne

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MThxWI7HSXSXZ2tZflxHkTw8n28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AGfBjHSQlWT97lxBVm1N0t2e.png?f=user_large

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Sinds de update naar ESPhome 2025.8.0 lukt het mij niet meer om 1 device te compilen en te updaten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Compiling .pioenvs/nfcrfid-woonkamer/src/esphome/core/util.cpp.o
Compiling .pioenvs/nfcrfid-woonkamer/src/main.cpp.o
Generating LD script .pioenvs/nfcrfid-woonkamer/ld/local.eagle.app.v6.common.ld
Compiling .pioenvs/nfcrfid-woonkamer/lib3c7/ESPAsyncTCP/AsyncPrinter.cpp.o
Compiling .pioenvs/nfcrfid-woonkamer/lib3c7/ESPAsyncTCP/ESPAsyncTCP.cpp.o
Compiling .pioenvs/nfcrfid-woonkamer/lib3c7/ESPAsyncTCP/ESPAsyncTCPbuffer.cpp.o
src/main.cpp:29:6: error: 'HomeAssistantServiceCallAction' in namespace 'esphome::api' does not name a template type
   29 | api::HomeAssistantServiceCallAction<std::string, nfc::NfcTag> *api_homeassistantservicecallaction_id;
      |      ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
src/main.cpp: In function 'void setup()':
src/main.cpp:307:3: error: 'api_homeassistantservicecallaction_id' was not declared in this scope
  307 |   api_homeassistantservicecallaction_id = new api::HomeAssistantServiceCallAction<std::string, nfc::NfcTag>(api_apiserver_id, true);
      |   ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
src/main.cpp:307:52: error: 'HomeAssistantServiceCallAction' in namespace 'esphome::api' does not name a template type
  307 |   api_homeassistantservicecallaction_id = new api::HomeAssistantServiceCallAction<std::string, nfc::NfcTag>(api_apiserver_id, true);
      |                                                    ^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
src/main.cpp:307:94: error: expected primary-expression before ',' token
      |                                                                                              ^
src/main.cpp:307:107: error: expected primary-expression before '>' token
      |                                                                                                           ^
src/main.cpp:307:109: warning: left operand of comma operator has no effect [-Wunused-value]
      |                                                                                                             ^~~~~~~~~~~~~~~~
/config/esphome/nfcrfid-woonkamer.yaml:49:71: error: cannot convert '<brace-enclosed initializer list>' to 'const std::vector<esphome::Action<std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >, esphome::nfc::NfcTag>*, std::allocator<esphome::Action<std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >, esphome::nfc::NfcTag>*> >&'
   49 | #    - rtttl.play: 'two_short:d=4,o=5,b=100:16e6,16e6'
      |                                                                       ^
In file included from src/esphome/components/api/api_server.h:9,
                 from src/esphome/components/api/api_connection.h:8,
                 from src/esphome.h:3,
                 from src/main.cpp:3:
src/esphome/core/automation.h:289:56: note:   initializing argument 1 of 'void esphome::Automation<Ts>::add_actions(const std::vector<esphome::Action<Ts ...>*>&) [with Ts = {std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >, esphome::nfc::NfcTag}]'
  289 |   void add_actions(const std::vector<Action<Ts...> *> &actions) { this->actions_.add_actions(actions); }
      |                    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^~~~~~~
Compiling .pioenvs/nfcrfid-woonkamer/lib3c7/ESPAsyncTCP/SyncClient.cpp.o
*** [.pioenvs/nfcrfid-woonkamer/src/main.cpp.o] Error 1
========================= [FAILED] Took 62.83 seconds =========================

Het vreemde is dat ik mn build files al heb verwijderd en mijn code heb aangepast.

Oude code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
esphome:
  name: nfcrfid-woonkamer
  friendly_name: nfcrfid-woonkamer
esp8266:
  board: esp01_1m
# Enable logging
logger:
api:
  encryption:
    key: "x"
  actions:
    - action: play_rtttl
      variables:
        song_str: string
      then:
        - rtttl.play:
            rtttl: !lambda 'return song_str;'
ota:
    password: "x"
wifi:
  ap:
    ssid: "Nfcrfid-Woonkamer"
    password: "x"
captive_portal:
spi:
  clk_pin: GPIO14
  miso_pin: GPIO12
  mosi_pin: GPIO13
pn532_spi:
  cs_pin: GPIO02
  update_interval: 1s
  on_tag:
    then:
    - homeassistant.tag_scanned: !lambda 'return x;'
#    - rtttl.play: 'scale_up:d=32,o=5,b=100:c,c#,d#,e,f#,g#,a#,b'
#    - rtttl.play: 'two_short:d=4,o=5,b=100:16e6,16e6'
switch:
  - platform: restart
    name: "NFC/RFID ESP8266 herstarten"
output:
  - platform: esp8266_pwm
    pin: GPIO04
    id: rtttl_out
rtttl:
  output: rtttl_out

Actions lijkt het issue te zijn. Ik doe de logica voor mn tag scanner verder in een HA automation.

[edit]

Bug... https://github.com/esphome/esphome/issues/10263

[ Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 21-08-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 09:46
Septillion schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:03:
@PerlinNoise Hierbij de yaml voor de LCS Smart Connect pluggen (3202087) maar dan bij de buren :) Ik heb er een general device yaml van gemaakt die ik dan importeer in elk device.

En dan in het device:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
substitutions:
  device_name: foo-bar
  friendly_name: Foo Bar
  voltage_divider: '795'
  current_resistor: '0.001'
  current_multiply: '0.450' 

packages:
  device_base: !include Devices/LSC_3202087.yaml

Waar je dan de naam en exacte kalibratie opgeeft.
Hallo, ben een newbee vwb HA en ESPHome.
Waar moet ik bovenstaande invoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@miro010 De eerste sla je dus op onder [esphome]\Devices\LSC_3202087.yaml Met de tweede maak je een nieuw device aan en plak je die code.

Enige ervaring hoe ESPHome werkt is wel handig voor je direct met pluggen met Beken gaat gebruiken. En de eerste keer zal je dus draadjes moeten solderen voor een USB naar Serial adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
Septillion schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:03:
@PerlinNoise Hierbij de yaml voor de LCS Smart Connect pluggen (3202087) maar dan bij de buren :) Ik heb er een general device yaml van gemaakt die ik dan importeer in elk device.

Devices\LSC_3202087.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
esphome:
  name: ${device_name}
  friendly_name: ${friendly_name}

bk72xx:
  board: generic-bk7231n-qfn32-tuya

logger:
  baud_rate: 0

web_server:

captive_portal:

mdns:

api:
  encryption:
    key: !secret api_key

ota:
  password: !secret ota_password

wifi:
  networks:
    - ssid: !secret wifi_ssid
  ap:

button:
  - platform: restart
    name: Restart

debug:
  update_interval: 30s

text_sensor:
  - platform: debug
    reset_reason:
      name: Reset Reason
  - platform: libretiny
    version:
      name: LibreTiny Version

sensor:
    name: Uptime
  - platform: hlw8012
    model: BL0937
    update_interval: 500ms
    change_mode_every: 2
    cf_pin:
      number: P26
      inverted: true
    cf1_pin:
      number: P24
    sel_pin:
      number: P11
    current:
      name: Current
      id: current
      accuracy_decimals: 3
      on_value:
        component.update: apparent_power
      filters:
        - multiply: ${current_multiply}
        - sliding_window_moving_average:
            window_size: 4
            send_every: 2
    voltage:
      name: Voltage
      id: voltage
      on_value:
        component.update: apparent_power
      filters:
    power:
      name: Power
      id: power
      on_value:
        component.update: power_factor
      filters:
    energy:
      name: Energy
    voltage_divider: ${voltage_divider}
    current_resistor: ${current_resistor}
    name: "Apparent power"
    id: apparent_power
    unit_of_measurement: VA
    device_class: apparent_power
      return id(voltage).state * id(current).state;
    on_value:
        component.update: power_factor
    name: "Power factor"
    id: power_factor
    unit_of_measurement: ''
    device_class: power_factor
      return id(power).state / id(apparent_power).state;
    filters:
      - clamp:
          min_value: 0
          max_value: 1

binary_sensor:
  - platform: gpio
    id: binary_switch_1
    pin:
      number: P7
      mode: INPUT_PULLUP
    filters:
      - delayed_on: 10ms
    on_press:
      then:
        - switch.toggle: switch_1

switch:
    id: switch_1
    name: none
    pin: P8
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF
    on_turn_on:
      script.execute: set_status_led
    on_turn_off:

light:
  - platform: status_led
    id: light_red
    name: "Red led"
    pin: P6
  - platform: binary
    name: "Status led"
    id: blue_led
    output: output_blue_led
    internal: true

output:
    id: output_blue_led
    pin: P10

select:
    name: "Status led mode"
    id: status_led_mode
    optimistic: true
    restore_value: True
    entity_category: CONFIG
    options:
      - "Normal"
      - "Invert"
      - "Off"
    initial_option: "Normal"
    on_value:

script:
  - id: set_status_led
    then:
      - if:
          condition:
              return strcmp(id(status_led_mode).state.c_str(), "Normal") == 0;
          then:
            if:
              condition:
                switch.is_on: switch_1
              then:
                light.turn_on: blue_led
              else:
                light.turn_off: blue_led
      - if:
          condition:
              return strcmp(id(status_led_mode).state.c_str(), "Invert") == 0;
          then:
            if:
              condition:
                switch.is_on: switch_1
              then:
              else:
                light.turn_on: blue_led
      - if:
          condition:
              return strcmp(id(status_led_mode).state.c_str(), "Off") == 0;
          then:

En dan in het device:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
substitutions:
  device_name: foo-bar
  friendly_name: Foo Bar

packages:

Waar je dan de naam en exacte kalibratie opgeeft.
Ik ben een newbee in de hoek van HA en ESPHome.
Ooit een ESP32 met uiteindelijk suc6 geflash.
Nu wil ik smartplugs gaan inzetten zonder verbinding met dubieuse servers en kwam ik de oplossing met een LSC smartplug voorzien van ESPHome.
Bij de ACTION een paar smartplugs gehaald (artikel# 3202087 met een CB2S, cpu is BK7231N) en er 1 open gemaakt, draadjes gesoldeerd en USB ready for flash.
HA en ESPHome geupdate naar de laatste versie. Kat in het bakkie zou je denken.
De smartplug kan ik in HA initieel aanmelden. Er is connectie.
Nu nog de laatste code nog in de yaml config. Vanaf "button" (rond regel 30 in de gequotte text) tot eind in de yaml gezet en installeren maar. Installeren is via wifi en via USB geprobeerd.
Wat ik ook doe ik krijg steeds onderstaande melding bij flashen. Iets van float die niet gedeclareerd zou zijn? Zo ja waar dan.Of wat is er dan wel aan de hand?
Ik heb geflasd met in de code als board "generic-bk7231n-qfn32-tuya", "LSC LMA" of "CB2S".
Geprobeerd op een RPI3B+ en een HP T630. Steeds hetzelfde. Wie heeft er een idee.
Alvast bedankt voor de positieve reacties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa32u3IAPdEX7tRMjJHOw037UPk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nU8aFeAKYazyd2FEOZWV6a3J.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW7idXdedWmdhSnThLvgnRB9omg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8xLPqNKx9lUhIMOKV5aUopKI.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EN2j9jN7QqbAJHIOMbBCgnEI-k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VqLZsIop5VITTxMb3bdONYnb.png?f=user_large

Graag volgende keer ook errors als tekst plaatsen

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-08-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@miro010 je var is dus geen float. Maak er een float van.

Je laatsenerror is dus een probleem met de units. Moet een waarde en eenheid zijn.

Begin er eens mee om de vars te vervangen door waardes als je ze al gedefinieerd hebt op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@miro010 Hier compiles de code nog prima, dus wat heb jij er exact van gemaakt? Code als tekst in code tags graag.

Verder vond ik het het makkelijkste om eerst de kickstart erop te flashen met ltchiptool. En daarna een UF2 te maken vanuit ESPhome en die op de webpagina van het device te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
@Septillion Het kwartje is gevallen.
Voor het software gebeuren:
Met file editor in HA in map esphome een map Devices aanmaken en daar de gemaakte file LSC_3202087.yaml inzetten.
In ESPHome builder een "New Device" aanmaken voor je LSC smartplug (Generic BK7231N Tuya QFN32) en onderaan in de device yaml invoegen:[list=1]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 substitutions:
  device_name: lcs plug 01
  friendly_name: LCA Plug 01

packages:

In de LCS_3202087.yaml wel de doublures met de device yaml vwb netwerk info en keys uitgezet dmv een # ervoor te plaatsen.

Bij draadloos uploaden van de final device yaml had ik problemen met het netwerk. Dit heb ik tijdelijk opgelost door de LCS smartplug via usb rechtstreeks op de RPI te flashen.
Toen liep ik nog tegen het probleem aan dat in HA ik niets met de entiteiten kon doen door een Configuratie probleem. Nog geen idee wat het was/is.
Door het apparaat in HA uit te schakelen en na een tijdje weer in te schakelen was het probleem verholpen.
Eens kijken hoe dit de komende tijd gaat en blijft werken, hi.
Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben weer wat wijzer _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door miro010 op 25-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een Raspiaudio Muse Luxe speaker, waar ik ESP Home op geflashed heb, al een hele tijd geleden. Sinds de 2025.8 update van ESP Home, blijft de Raspiaudio Muse Luxe aangeven dat de geïnstalleerde versie van ESP Home 2025.7.5 is, ook als ik het device heel bewust vanuit de ESP Home Builder Versie 2025.8.2 update. Ik zie dat ook letterlijk in de Log files terug komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
INFO ESPHome 2025.8.2
INFO Reading configuration /config/esphome/esp_muse_luxe.yaml...
INFO Updating https://github.com/esphome/esphome.git@pull/3552/head
WARNING GPIO5 is a strapping PIN and should only be used for I/O with care.
Attaching external pullup/down resistors to strapping pins can cause unexpected failures.
See https://esphome.io/guides/faq.html#why-am-i-getting-a-warning-about-strapping-pins
WARNING GPIO12 is a strapping PIN and should only be used for I/O with care.
Attaching external pullup/down resistors to strapping pins can cause unexpected failures.
See https://esphome.io/guides/faq.html#why-am-i-getting-a-warning-about-strapping-pins
INFO Starting log output from 192.168.XXX.XXX using esphome API
INFO Successfully resolved esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.000s
INFO Successfully connected to esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.034s
INFO Successful handshake with esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.016s
[11:17:15][I][app:149]: ESPHome version 2025.7.5 compiled on Aug  5 2025, 22:32:28
[11:17:15][I][app:151]: Project raspiaudio.muse-luxe version 1.0

Dit is de YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
substitutions:
  devicename: "esp-muse-luxe"
  upper_devicename: "Esp Muse Luxe"
  wifi_ap_password: ""
  board: esp-wrover-kit
  framework: arduino
  loglevel: debug
  area: Livingroom

packages:
  device_base: !include packages/esp32_devicebase.yaml

esphome:
  name: "${devicename}"
  name_add_mac_suffix: false
  project:
    name: raspiaudio.muse-luxe
    version: "1.0"
  on_boot:
    then:
      - light.turn_on:
          id: top_led
          effect: slow_pulse
          red: 100%
          green: 60%
          blue: 0%

i2c:
  - id: i2c_bus
    sda: GPIO18
    scl: GPIO23

dashboard_import:
  package_import_url: github://esphome/firmware/media-player/raspiaudio-muse-luxe.yaml@main

captive_portal:

improv_serial:

external_components:
  - source: github://pr#3552  # DAC support https://github.com/esphome/esphome/pull/3552
    components: [es8388]
    refresh: 0s

es8388:

i2s_audio:
  - id: i2s_audio_bus
    i2s_lrclk_pin: GPIO25
    i2s_bclk_pin: GPIO5

media_player:
  - platform: i2s_audio
    name: player
    id: luxe_out
    dac_type: external
    i2s_dout_pin: GPIO26
    mode: stereo
    mute_pin:
      number: GPIO21

microphone:
  - platform: i2s_audio
    id: luxe_microphone
    i2s_din_pin: GPIO35
    adc_type: external
    pdm: false

sensor:
  - platform: adc
    id: battery_sensor
    pin: GPIO33
    name: Battery
    icon: "mdi:battery-outline"
    device_class: voltage
    entity_category: diagnostic
    unit_of_measurement: V
    update_interval: 15s
    accuracy_decimals: 3
    attenuation: 12db
    raw: true
    filters:
      - multiply: 0.00173913 # 2300 -> 4, for attenuation 11db, based on Olivier's code
      - exponential_moving_average:
          alpha: 0.2
      - delta: 0.002

binary_sensor:
    pin:
      number: GPIO19
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: Volume Up
    on_click:
      - media_player.volume_up:
    pin:
      number: GPIO32
      mode:
    name: Volume Down
    id: volume_down
    on_click:
      - media_player.volume_down: 
    pin:
      number: GPIO12
      mode:
    name: Action
    id: action_button
    on_multi_click:
      - timing:
          - ON FOR AT MOST 350ms
          - OFF FOR AT LEAST 10ms
        then:
          - media_player.toggle: 

light:
  - platform: fastled_clockless
    name: LED
    id: top_led
    pin: GPIO22
    chipset: SK6812
    num_leds: 1
    rgb_order: grb
    default_transition_length: 0s
    gamma_correct: 2.8
    effects:
      - pulse:
          name: pulse
          transition_length: 250ms
          update_interval: 250ms
      - pulse:
          name: slow_pulse
          transition_length: 1s
          update_interval: 2s

Heeft iemand een idee waar dit door zou kunnen komen?

Dan zit je hier dus fout => schopje

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-08-2025 13:42 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Yukkie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:23:
Ik heb een Raspiaudio Muse Luxe speaker, waar ik ESP Home op geflashed heb, al een hele tijd geleden. Sinds de 2025.8 update van ESP Home, blijft de Raspiaudio Muse Luxe aangeven dat de geïnstalleerde versie van ESP Home 2025.7.5 is, ook als ik het device heel bewust vanuit de ESP Home Builder Versie 2025.8.2 update. Ik zie dat ook letterlijk in de Log files terug komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
INFO ESPHome 2025.8.2
INFO Starting log output from 192.168.XXX.XXX using esphome API
INFO Successfully resolved esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.000s
INFO Successfully connected to esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.034s
INFO Successful handshake with esp-muse-luxe @ 192.168.XXX.XXX in 0.016s
[11:17:15][I][app:149]: ESPHome version 2025.7.5 compiled on Aug  5 2025, 22:32:28
[11:17:15][I][app:151]: Project raspiaudio.muse-luxe version 1.0

[...]
Allereerst, beter vragen in ESPHome topic: Het grote ESPhome topic

Je log geeft aan dat ESPHome 2025.8.2 een log aanvraagt en dan dus de niet geupdate node de log teruggeeft. Als je een log oplepeld met daarin de compile, link, upload en successmelding, en dan nog steeds 2025.7.5 heb je een issue. Nu is ie gewoon niet geupdate denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

MazzHead schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Allereerst, beter vragen in ESPHome topic: Het grote ESPhome topic

Je log geeft aan dat ESPHome 2025.8.2 een log aanvraagt en dan dus de niet geupdate node de log teruggeeft. Als je een log oplepeld met daarin de compile, link, upload en successmelding, en dan nog steeds 2025.7.5 heb je een issue. Nu is ie gewoon niet geupdate denk ik.
je bedoelt deze logs?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
INFO ESPHome 2025.8.2
INFO Generating C++ source...
INFO Compiling app...
Processing esp-muse-luxe (board: esp-wrover-kit; framework: arduino; platform: https://github.com/pioarduino/platform-espressif32/releases/download/54.03.21-2/platform-espressif32.zip)
--------------------------------------------------------------------------------
INFO Version mismatch for tool-esptoolpy: 1.30000.201119 != 5.0.2
INFO Reinstalling tool-esptoolpy due to version mismatch
INFO Package configuration completed successfully
Tool Manager: Installing https://github.com/pioarduino/registry/releases/download/0.0.1/esptoolpy-v5.0.2.zip
INFO Installing https://github.com/pioarduino/registry/releases/download/0.0.1/esptoolpy-v5.0.2.zip
Unpacking  [####################################]  100%
Tool Manager: tool-esptoolpy@5.0.2 has been installed!
INFO tool-esptoolpy@5.0.2 has been installed!
Tool Manager: Installing file:///root/.platformio/tools/tool-esptoolpy
INFO Installing file:///root/.platformio/tools/tool-esptoolpy
Tool Manager: tool-esptoolpy@5.0.2 has been installed!
INFO tool-esptoolpy@5.0.2 has been installed!
INFO Tool tool-esptoolpy successfully installed
INFO Package configuration completed successfully
HARDWARE: ESP32 240MHz, 320KB RAM, 4MB Flash
 - framework-arduinoespressif32 @ 3.2.1 
 - framework-arduinoespressif32-libs @ 5.4.0+sha.858a988d6e 
 - tool-esptoolpy @ 5.0.2 
 - tool-mklittlefs @ 3.2.0 
 - toolchain-xtensa-esp-elf @ 14.2.0+20241119
Dependency Graph
|-- Networking @ 3.2.1
|-- AsyncTCP @ 3.4.5
|-- WiFi @ 3.2.1
|-- FS @ 3.2.1
|-- Update @ 3.2.1
|-- ESPAsyncWebServer @ 3.7.10
|-- ESP32 Async UDP @ 3.2.1
|-- DNSServer @ 3.2.1
|-- ESPmDNS @ 3.2.1
|-- Wire @ 3.2.1
|-- Improv @ 1.2.4
|-- NetworkClientSecure @ 3.2.1
|-- HTTPClient @ 3.2.1
|-- ESP32-audioI2S @ 2.3.0
|-- FastLED @ 3.9.16
|-- esp-audio-libs @ 1.1.4
RAM:   [==        ]  16.0% (used 52468 bytes from 327680 bytes)
Flash: [========  ]  77.1% (used 1415190 bytes from 1835008 bytes)
========================= [SUCCESS] Took 49.06 seconds =========================
INFO Successfully compiled program.
INFO Uploading to 192.168.1XX.XX6
INFO Connecting to 192.168.1XX.XX6 port 3232...
INFO Connected to 192.168.1XX.XX6
INFO Uploading /data/./build/esp-muse-luxe/.pioenvs/esp-muse-luxe/firmware.bin (1415584 bytes)
Uploading: [============================================================] 100% Done...

INFO Upload took 19.26 seconds, waiting for result...
INFO OTA successful
INFO Successfully uploaded program.
INFO Starting log output from 192.168.1XX.XX6 using esphome API
INFO Successfully resolved esp-muse-luxe @ 192.168.1XX.XX6 in 0.000s
INFO Trying to connect to esp-muse-luxe @ 192.168.1XX.XX6 in the background
INFO Successfully resolved esp-muse-luxe @ 192.168.1XX.XX6 in 0.000s
INFO Successfully connected to esp-muse-luxe @ 192.168.1XX.XX6 in 0.012s
INFO Successful handshake with esp-muse-luxe @ 192.168.1XX.XX6 in 0.018s
[15:05:24][I][app:149]: ESPHome version 2025.7.5 compiled on Aug  5 2025, 22:32:28
[15:05:24][I][app:151]: Project raspiaudio.muse-luxe version 1.0

Overigens heb ik afgelopen weekend ook al eens de Build files verwijderd, wat dus niets heeft opgeleverd, hij blijft een oude versie tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Yukkie schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:07:
[...]

je bedoelt deze logs?

[...]

Overigens heb ik afgelopen weekend ook al eens de Build files verwijderd, wat dus niets heeft opgeleverd, hij blijft een oude versie tonen.
Zou dan kunnen dat bij opstarten er een fout optreedt en dan de oude partitie gebruikt wordt. Die log na OTA geeft niet de boot weer, daarvoor moet netwerk al gestart zijn. Kun je via kabel uploaden en kijken of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@MazzHead Dat zat ik mij net ook te bedenken ja. Ik kan me niet herinneren of dat ik dat al eens geprobeerd heb, dus dat ga ik vanavond inderdaad even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Yukkie Kabel zou wel een goeie zijn. Eventueel eens op een andere ESP als je die hebt. Zou ik ivm zelfde naam de eerste wel even offline halen.

Alternatief zou je er eens gewoon de kickstart op kunnen gooien, dan compile an manual download. Die dan in de kickstart UI uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Yukkie
Ik had een paar weken geleden ook een raar probleem met ESPhome dat hij een file bleef meecompileren/linken wat niet meer in de HomeAssistant filestructuur bestond. Jouw probleem is heel anders, maar misschien dat mijn oplossing ook bij jou werkt.

Ik heb de beta-versie van ESPhome naast de gewone geïnstalleerd. Nadat ik daarmee de compilatie/link/upload succesvol had gedaan, werkte de originele ESPhome ook weer. Ik heb toen de beta-versie ge-deïnstalleerd en heb geen problemen meer gehad.

Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

We maken progressie!

Eerst via een USB kabel mijn gebruikelijke config geflashed -> opeens allemaal kernel panic errors.
Toen via de esphome webflasher een vergebakken (moderne) .bin file geflashed -> weer kernel panics.
Dus van de Raspiaudio github de door hun gecompilede luxe_microww.bin gedownload en via de webflasher geflashed -> succes! Ik heb nu een ESPHome 2025.6.2 firmware :+

Ik ga eens de yaml's van Raspiaudio en die van mijzelf vergelijken en alle goeie dingen uit hun versie overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Update:
ik moest op mijn laptop in docker desktop even ESPhome opspinnen om de config te compilen, want in ESPHome op mijn Home-Assistant yellow gaat het telkens hier mis:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Compiling .pioenvs/muse-luxe/managed_components/espressif__esp-tflite-micro/tensorflow/lite/micro/debug_log.cc.o
Compiling .pioenvs/muse-luxe/managed_components/espressif__esp-tflite-micro/tensorflow/lite/micro/flatbuffer_utils.cc.o
Compiling .pioenvs/muse-luxe/managed_components/espressif__esp-tflite-micro/tensorflow/lite/micro/memory_helpers.cc.o
Compiling .pioenvs/muse-luxe/managed_components/espressif__esp-tflite-micro/tensorflow/lite/micro/micro_allocation_info.cc.o
Archiving .pioenvs/muse-luxe/esp-idf/espressif__esp-nn/libespressif__esp-nn.a
Compiling .pioenvs/muse-luxe/managed_components/espressif__esp-tflite-micro/tensorflow/lite/micro/micro_allocator.cc.o
xtensa-esp-elf-g++: fatal error: Killed signal terminated program cc1plus
compilation terminated.
*** [.pioenvs/muse-luxe/managed_components/espressif__esp-tflite-micro/tensorflow/lite/micro/micro_allocation_info.cc.o] Error 1
xtensa-esp-elf-g++: fatal error: Killed signal terminated program cc1plus
compilation terminated.
*** [.pioenvs/muse-luxe/managed_components/espressif__esp-tflite-micro/tensorflow/lite/micro/flatbuffer_utils.cc.o] Error 1

Is overigens deze YAML voor wie het zelf ook wil proberen: https://github.com/RASPIA...ob/main/luxe_microWW.yaml

Enfin, het speakertje werkt weer voorlopig. Heb vanavond geen zin meer om het verder uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Yukkie Soms wil ESPhome restart of clean buildfiles ook wel helpen. Of loopt je HA bak uit het geheugen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Septillion Een herstart heb ik net ook gedaan ja. En de clean buildfiles ook al een aantal keer. Dat laatste lijkt het geval te zijn volgens dit topic: https://community.home-as...program-cc1plus/463184/45. Ik zie ook in HA zelf dat voornamelijk het CPU gebruik naar 100% gaat. Ik probeer het nu nog een keer met de in dat topic genoemde optie
code:
1
 compile_process_limit: 1
Maar ESPHome op mijn HA Yellow is sowieso al niet al te snel, vooral niet als het esp-idf gebruikt wordt. Nu dus maar even afwachten.

update: het compilen op de HA Yellow heeft slechts een uurtje geduurd :+ Maar hij doet het nu.

[ Voor 9% gewijzigd door Yukkie op 01-09-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:17
Hoi allemaal,

Ik probeer mijn LILYGO T5 4.7" E-Paper v2.3 (ESP32-S3) werkend te krijgen met ESPHome 2025.8.2, maar na dagen proberen krijg ik niets op het scherm. Flashen en verbinding gaan goed, logs zien er normaal uit (boodschappen/uptime etc.), alleen het e-paper blijft leeg en refresh’t niet.

Ik zoek een zo simpel mogelijke YAML om het display überhaupt iets te laten tonen (bijv. “Hello” of de tijd), zodat ik daarvandaan verder kan bouwen. Uiteindelijk wil ik de uurprijzen voor elektriciteit tonen, maar eerst wil ik alleen bevestigen dat het scherm en de pinmapping kloppen.

Wat ik heb/gebruik:

Board: LILYGO T5 4.7" v2.3 (ESP32-S3)

ESPHome: 2025.8.2

PlatformIO/USB-flash werkt, device komt online

Seriële en OTA logs beschikbaar

Waar ik naar op zoek ben:

Een minimale, bewezen YAML voor dit board + display (incl. juiste spi/pin mapping en display: sectie) die één tekstregel rendert.

Eventuele bekende quirks (reset-pin, busy-pin, rotatie, full_update_every, juiste modelnaam, etc.) specifiek voor de v2.3.

Tip of ik een bepaalde Waveshare/LILYGO display-driver of modelnaam moet kiezen in ESPHome voor dit paneel.

Desnoods: als iemand zijn/haar werkende YAML wil delen (met geanonimiseerde wifi-gegevens), dan kan ik die testen en terugkoppelen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en hulp! 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Dat gaat (volgens mij) over het touch gedeelte. Ik heb het scherm zonder touch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
Obelixxx schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:04:
[...]

Dat gaat (volgens mij) over het touch gedeelte. Ik heb het scherm zonder touch
ik had hetfde probleem met een Nextion display. ChatGPT ingezet en inmiddels draait ie perfect. Je hebt wel een paar iteraties nodig voordat het echt werkt, maar dat is wel je hulp in bange dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Ook met Chat kom ik er nog niet uit, steeds aanpassingen, trial on error, later kom ik in een kringetje terecht helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Obelixxx schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:52:
Hoi allemaal,

Ik probeer mijn LILYGO T5 4.7" E-Paper v2.3 (ESP32-S3) werkend te krijgen met ESPHome 2025.8.2, maar na dagen proberen krijg ik niets op het scherm. Flashen en verbinding gaan goed, logs zien er normaal uit (boodschappen/uptime etc.), alleen het e-paper blijft leeg en refresh’t niet.

Ik zoek een zo simpel mogelijke YAML om het display überhaupt iets te laten tonen (bijv. “Hello” of de tijd), zodat ik daarvandaan verder kan bouwen. Uiteindelijk wil ik de uurprijzen voor elektriciteit tonen, maar eerst wil ik alleen bevestigen dat het scherm en de pinmapping kloppen.

Wat ik heb/gebruik:

Board: LILYGO T5 4.7" v2.3 (ESP32-S3)

ESPHome: 2025.8.2

PlatformIO/USB-flash werkt, device komt online

Seriële en OTA logs beschikbaar

Waar ik naar op zoek ben:

Een minimale, bewezen YAML voor dit board + display (incl. juiste spi/pin mapping en display: sectie) die één tekstregel rendert.

Eventuele bekende quirks (reset-pin, busy-pin, rotatie, full_update_every, juiste modelnaam, etc.) specifiek voor de v2.3.

Tip of ik een bepaalde Waveshare/LILYGO display-driver of modelnaam moet kiezen in ESPHome voor dit paneel.

Desnoods: als iemand zijn/haar werkende YAML wil delen (met geanonimiseerde wifi-gegevens), dan kan ik die testen en terugkoppelen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en hulp! 🙏
Ik ga ermee stoppen, probeer nu al zo'n vier dagen om maar iets op het scherm te krijgen, maar helaas, echt helemaal NIETS.

Wie heeft er een suggestie voor een epaper scherm dat wel goed aan te sturen is met ESPHome?
Niet te klein en mogelijkheid voor batterij.

Ik houd me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Heb je op YouTube al eens gekeken en gezocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Obelixxx schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:13:
Ik ga ermee stoppen, probeer nu al zo'n vier dagen om maar iets op het scherm te krijgen, maar helaas, echt helemaal NIETS.

Wie heeft er een suggestie voor een epaper scherm dat wel goed aan te sturen is met ESPHome?
Niet te klein en mogelijkheid voor batterij.

Ik houd me aanbevolen.
Lukt het je wel om iets op het scherm te krijgen met Arduino of Micropython? Als dat wel lukt weet je in ieder geval zeker dat de hardware OK is, en heb je bevestiging dat je de juiste pins gebruikt. Als het met die twee ook niet lukt zou ik óf ernstig twijfelen aan de hardware, óf ernstig twijfelen of je wel de goede pins gebruikt.

Ik weet niet wat je met het epaper zou willen doen, maar stel dat je het met Arduino en/of Micropython wel werkend krijgt en met ESPHOME niet, dan zou je misschien als workaround MQTT kunnen gebruiken om informatie van/naar de ESP32 te krijgen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
JeroenH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:44:
[...]

Lukt het je wel om iets op het scherm te krijgen met Arduino of Micropython? Als dat wel lukt weet je in ieder geval zeker dat de hardware OK is, en heb je bevestiging dat je de juiste pins gebruikt. Als het met die twee ook niet lukt zou ik óf ernstig twijfelen aan de hardware, óf ernstig twijfelen of je wel de goede pins gebruikt.

Ik weet niet wat je met het epaper zou willen doen, maar stel dat je het met Arduino en/of Micropython wel werkend krijgt en met ESPHOME niet, dan zou je misschien als workaround MQTT kunnen gebruiken om informatie van/naar de ESP32 te krijgen.
Ik heb alles geprobeerd in ESPhome maar wel Arduino framework.
Er kwam echt niets op het scherm. Met ChatGPT een gebed zonder einde, ik had ook het gevoel dat we steed in een kringetje kwamen.

Ik wil electriciteits uurprijzen weergeven, zodat ik een scherm bij de grootverbruikers in huis kan leggen. Met het doel dat men zich iets aan gaat trekken van de verschillen in de prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
sunnybird schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:20:
Heb je op YouTube al eens gekeken en gezocht?
Youtube heb ik niet gebruikt. Zal eens zoeken.

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Obelixxx schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:49:
Ik heb alles geprobeerd in ESPhome maar wel Arduino framework.
Ik zou de Arduino IDE eens aanslingeren, de juiste library opsnorren (er zit vast wel wat in de examples wat je kunt gebruiken of aanpassen) en checken of dat wel werkt.

Zelfde met Micropython.

Of dat nou wel of niet werkt, dat levert je meer info op. Nu tast je in het duister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
JeroenH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:59:
[...]

Ik zou de Arduino IDE eens aanslingeren, de juiste library opsnorren (er zit vast wel wat in de examples wat je kunt gebruiken of aanpassen) en checken of dat wel werkt.

Zelfde met Micropython.

Of dat nou wel of niet werkt, dat levert je meer info op. Nu tast je in het duister.
Dank je voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:46
Ik heb een uitdaging:

ik heb een esp32 met 30 pinnen.
Ik heb een 12v 4ch relaymodule
Ik heb een 12v lineare actuator.

Die actuator heb ik volgens dit schema aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://stewart-switch.com/pictures/61033124627f6134cf859977ae92fbb02f3ea94a.jpg

De code op mijn ESP is:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
esphome:
  name: actuator
  friendly_name: actuator

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:

api:
  encryption:
    key: ""

ota:
    password: ""

wifi:

ap:
    ssid: "fallback Hotspot"
    password: ""

captive_portal:

web_server:
  port: 80

switch:
    name: "test_lights_deca Onboard light"
    pin: 2
    inverted: True

name: "open"
    pin: GPIO19
    inverted: false

name: "sluiten"
    pin: GPIO21
    inverted: false

#  - platform: gpio
#    name: "Relay_3"
#    pin: GPIO12
#    inverted: True
#    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF

#  - platform: gpio
#    name: "Relay_4"
#    pin: 13
#    inverted: True
#    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF

De uitdaging die ik heb, is dat de ESP een altijd aan signaal stuurt. Ik krijg de relay dus niet uit. De leds blijven branden.

Als ik een kabeltje van in1 haal en terug verbinding maak, dan loopt de actuator. Het schema klopt dus.

De vraag is nu, hoe kan ik via de webgui of Home assistant de relay uitzetten?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-09-2025 12:43 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@maomanna Daar heb je toch gewoon de 4 aangemaakte switches voor? Of bedoel je dat omzetten niets doet?

Indien het laatste, is het wel een 3V3 relais module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Septillion schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:44:
@maomanna Daar heb je toch gewoon de 4 aangemaakte switches voor? Of bedoel je dat omzetten niets doet?

Indien het laatste, is het wel een 3V3 relais module?
Dat zou je verwachten inderdaad, dat die hem omzetten. Maar het omzetten doet dus niets.
Als ik de vcc op het 4ch bordje zet, dan hoor je de relays wel klikken.
De 4ch relay is een 12v spanning nodig en heeft die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@maomanna Maar hoe heb je de stuurkant nu bedraad dan? Niet toevallig Vcc aan de 5V ipv 3V3??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Septillion schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:01:
@maomanna Maar hoe heb je de stuurkant nu bedraad dan? Niet toevallig Vcc aan de 5V ipv 3V3??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJW5ncvNZ-MBnGE7xP9wPVX0LFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ADvjAESs4VhOFQNKgG8UrcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zMHgFuZvv6Uqi71qtE3DJhy7CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6gXpcXMdjDD5W8UDchwwWDW.jpg?f=fotoalbum_large

Hangt ook aan de 12v van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@maomanna Heb je ook een goede foto van de relais module? Ze zijn er namelijk in zo veel gekke wonderlijke smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Septillion schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:10:
@maomanna Heb je ook een goede foto van de relais module? Ze zijn er namelijk in zo veel gekke wonderlijke smaken.
Uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou9NGgmsNDDq7m_NipiQ3z5OEPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqfxHIYphynvE4YPK2lkMfeY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybba9JAvZgLPKZ4P3lI231BF1gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnQJHvWN7PGWAKOyfvt4KZHm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VatPqYzArxIZ1BMGKv4HPNhwwyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3QgfrLqWnktGqcqZ9BJdsZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@maomanna Yep, daat zit je fout. Jumper eraf en 3V3 naar Vcc en JD-Vcc aan 12V.

Zo dus maar je Vcc is maar 3V3
Afbeeldingslocatie: https://europe1.discourse-cdn.com/arduino/original/4X/a/3/6/a367f683d3cc79b1726cbba84c19dbedc93c844f.png

[ Voor 195% gewijzigd door Septillion op 07-09-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Dus vanaf de esp 3v3 naar de jd-vcc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOpGjsJNkHICrw4wnE--nbWWx18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4utPzOt8JGzCDpSwgq42NYr.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit schakelt helaas ook niet.
Per ongeluk de kabel aan de vcc, toen was het brrrzzztt en rook 😭

Dan maar even kijken of ik nog een esp8266 heb...

[ Voor 11% gewijzigd door maomanna op 07-09-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@maomanna Zie mijn edit. Ik probeerde een ninja edit maar duidelijk mislukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Septillion schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:28:
@maomanna Zie mijn edit. Ik probeerde een ninja edit maar duidelijk mislukt :+
goede poging inderdaad.

ik heb nog een nodemcu liggen, maar die gaat op 5v ipv 12v van de esp32.
het relaybordje heeft 12v nodig om te schakelen.

Hoe gaat het schema dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@maomanna Voor het relaisbordje blijft het hetzelfde. Want interne werken alle ESP's op 3V3. Dus zal je op losse 5V voeding moeten hebben of een step down gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:39

Seafarer

XXX

maomanna schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:13:
[...]

goede poging inderdaad.

ik heb nog een nodemcu liggen, maar die gaat op 5v ipv 12v van de esp32.
het relaybordje heeft 12v nodig om te schakelen.

Hoe gaat het schema dan?
Geen draadjes? :)

In heel veel smaken te koop bij Ali.

https://aliexpress.com/item/1005005834324253.html

[ Voor 50% gewijzigd door Septillion op 07-09-2025 14:30 . Reden: Link cleanup ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Septillion schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:17:
@maomanna Voor het relaisbordje blijft het hetzelfde. Want interne werken alle ESP's op 3V3. Dus zal je op losse 5V voeding moeten hebben of een step down gebruiken.
Die step down heb ik toevallig mee besteld voor die esp32.
Die 5v in je voorbeeld moet dus de 12v voeding zijn.
De common ground komt dus via de step down module.
Heb ik dat zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@maomanna Ja, de JD-Vcc is de spanning voor relaisspoelen. Vcc de werkspanning van je microcontroller.

Common GND (tussen uC-voeding en relaisvoeding) is dus niet nodig maar mag wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
Ja die waren veel beter geweest, maar helaas geen tijd om te wachten op de verzending.
Septillion schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:18:
@maomanna Yep, daat zit je fout. Jumper eraf en 3V3 naar Vcc en JD-Vcc aan 12V.

Zo dus maar je Vcc is maar 3V3
[Afbeelding]
Dan zou die zo goed moeten zijn.

De zwarte en witte draad vanaf de module gaan naar de 12v voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obFxkzRHyQZNvePtqE_5Zg824V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nggvsmHolkFop56oumB6AqMs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door maomanna op 07-09-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:39

Seafarer

XXX

@Septillion Wat had ik hier fout gedaan?

Meer dan 50% van je bericht wat refferal van de link. Alles na html mag eraf en zonder nl ervoor is ook wel aardig.

[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 07-09-2025 20:49 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.