Nadat ik toch redelijk uit het veld geslagen was door de problemen met mijn
ESP32-C6 bordjes heb ik zondag de draad weer opgepakt. TL:DR, ik kreeg die krengen totaal niet stabiel werkend. Deze bordjes vielen minimaal eens per uur compleet weg, maar ze rebootten niet

.
Ik vond gister
deze Github post met een plaatje van tekst

. In deze afbeelding stond echter dat de Firebeetle - die lijkt op de door mij gebruikte Beetle Mini - het stukken beter deed met een lagere wifi output power. Ik heb dit dus gisteren aangepast:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| # Connect to WiFi
wifi:
ssid: ${wifi_ssid}
password: ${wifi_password}
domain: ${wifi_domain}
output_power: 12dB |
Dit heeft ervoor gezorgd dat het apparaat nu al 15 uur stabiel is:
Het was ook puur de wifi verbinding die problemen had, ongeacht waar ik het apparaat plaatste ten opzichte van het AP. In het Unifi dashboard lijkt het niet drastisch verbeterd te zijn, maar dat is het dus wel.
Ik heb echt het idee dat er iets gaars aan de hand is met dit bordje. Ik heb momenteel nog één andere ESP32. Een M5Stack Atom Lite. Maar die valt maar eens per dag (heel kort) weg. De Unifi stats zijn daarvan echter veel slechter, maar ligt ook verder weg:
Dat zegt dus ook niet alles.
In ieder geval lijkt dit nu redelijk goed te gaan. Binnenkort wil ik ook gaan testen met een tweede bordje om te kijken hoe deze zich gedraagt.
Dit bordje is overigens wel echt
loaded. Met name voor een ESP32-C6

. Ik heb hier nu LD2410, PM1006, BMP280, CCS811, SCD40 sensoren aanzitten. En ik heb bluetooth tracking aanstaan. Volgens ESPHome is daarmee 99% van de flash storage gevuld

. Ik gebruik MQTT als transport omdat ik API eerder niet stabiel kreeg, maar wellicht is dit nog een poging waard

.
De watchdog timeout moest ik overigens wel verhogen omdat anders de node spontaan rebootte. Met name bij een boot wordt de module eigenlijk te zwaar belast. Het liefste zou ik bijvoorbeeld de LD2410 pauzeren totdat er een (stabiele) wifi verbinding is, maar ik heb (nog) niet gevonden hoe dat moet. Maar het is dus stabiel met deze ESP32 configuratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11