ClimaControl: Slimme besturing voor airco's

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:12
Ik krijg geen error codes te zien (error code 0). Het vreemde is dat de THI-R2 71.7 graden is, terwijl de airco uitstaat. Het zou dus goed kunnen dat de temperatuursensor na de compressor defect is. Ik zou verwachten dat hij niet boven de 25 graden zou moeten komen wanneer de airco uitstaat.

Dinsdag wordt een tweede airco geplaatst. Ik heb al gevraagd om direct na het koelmiddel van deze airco te kijken. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:49
Die temperaturen blijven staan als de airco uit staat. Maar de 150 graden klinkt wel als érg hoog. Toch maar even een meting laten doen als ze de andere AC installeren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Over een week of 3 is onderstaande module beschikbaar voor gebruikers van Panasonic!
Helaas nog niet met externe sensor(wordt aan gewerkt, vandaar die 'aux' poort).

Dit zou ook moeten gaan werken voor Daikin. :)
(Dus als iemand met een daikin interesse heeft, stuur even een DM :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-qTmcUlZbAc7jhAV_gHpArU68k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6qDXcOphhETr1V8Wlm6ZW2O7.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 08-08-2025 13:18 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myth60
Ik wil toch nog even terugkomen op mijn gemeten waarden door ClimaControl van mijn MHI airco. Ik had het over de THI-R2 die continue 71.7 graden is, maar oploopt tot wel 150 graden. Ik heb net de airco nog een keer aangezet en gekeken wat de temperatuurwaarden doen. Ik zat helemaal fout: THI-R2 blijft continue op 71.7 graden staan. De TDSH (wat dat ook mag zijn, ik kan het nergens vinden) loop op tot wel 150 graden. De protection state gaat op: Discharge pipe temperature protection state zoals hieronder weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGrUqfUdn6MtGJ-SnThMV8nb7EE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/htqJNJYLAtIhZcayV1Dd2mFm.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat het koelmiddel van mijn airco onvoldoende is waardoor hij in de beveiliging gaat. Er worden echter geen error codes gegenereerd.

Ik ben op zoek welke temperaturen bij welke airco sensoren horen. Hieronder is de piping van mijn SRK50ZS weergegeven>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qszGNNm--7MzDhIUy9LenPtnIpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dK8WZuOHXbbSTWncktzy2ZYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geprobeerd de temperaturen in ClimatControl te mappen naar die van mijn airco. Maar ik kom er niet uit:

Binnenunit
Th1 = Return air
Th2 = THI-R1?
Th3 = THI-R3?

Buitenunit
TH1 = THO-R1?
TH2 = outdoor
TH3 = TD?
? = TDSH
? = THI-R2

De airco schakelt net uit met Protection state Discharge pipe temperature anomaly. Ik neem aan dat dat abnormally moet zijn. Wederom geen error code. Ook niet op de binnenunit indicators.
Na een paar minuten start de airco weer op met Protection state Normal. Na een paar minuten gaat hij weer naar Discharge pipe temperature protection control :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:46

ewf

anomaly = afwijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
Weer wat geleerd 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-08 19:22
Myth60 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:17:
Ik wil toch nog even terugkomen op mijn gemeten waarden door ClimaControl van mijn MHI airco. Ik had het over de THI-R2 die continue 71.7 graden is, maar oploopt tot wel 150 graden. Ik heb net de airco nog een keer aangezet en gekeken wat de temperatuurwaarden doen. Ik zat helemaal fout: THI-R2 blijft continue op 71.7 graden staan. De TDSH (wat dat ook mag zijn, ik kan het nergens vinden) loop op tot wel 150 graden. De protection state gaat op: Discharge pipe temperature protection state zoals hieronder weergegeven.
[Afbeelding]

Het lijkt erop dat het koelmiddel van mijn airco onvoldoende is waardoor hij in de beveiliging gaat. Er worden echter geen error codes gegenereerd.

Ik ben op zoek welke temperaturen bij welke airco sensoren horen. Hieronder is de piping van mijn SRK50ZS weergegeven>

[Afbeelding]

Ik heb geprobeerd de temperaturen in ClimatControl te mappen naar die van mijn airco. Maar ik kom er niet uit:

Binnenunit
Th1 = Return air
Th2 = THI-R1?
Th3 = THI-R3?

Buitenunit
TH1 = THO-R1?
TH2 = outdoor
TH3 = TD?
? = TDSH
? = THI-R2

De airco schakelt net uit met Protection state Discharge pipe temperature anomaly. Ik neem aan dat dat abnormally moet zijn. Wederom geen error code. Ook niet op de binnenunit indicators.
Na een paar minuten start de airco weer op met Protection state Normal. Na een paar minuten gaat hij weer naar Discharge pipe temperature protection control :'(
I have two ZSX units and both they show THI-R2 around 65 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Myth60
De juiste benamingen vind je hier op pagina 15
https://mhi-hvac.co.uk/wp...-Handbook-2021.11-1-1.pdf

Staan de "service valves" wel open?
zie overheat of compressor pagina 16
TDSH is de uitlaat van de compressor temperatuur

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Myth60 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Binnenunit
Th1 = Return air
Th2 = THI-R1?
Th3 = THI-R3?

Buitenunit
TH1 = THO-R1?
TH2 = outdoor
TH3 = TD?
? = TDSH
? = THI-R2

Ik zou mij niet te druk maken om de getallen. Deze protectie kan ook voorkomen als de airco meer minimum vermogen heeft dan er aan vraag is(en dat is zeker met dit weer zo).

Afwachten wat de airco monteur meet. Bij te weinig koudemiddel zie je in de winter nog wel eens de buitenunit bevriezen en niet meer ontdooien uit zichzelf, alleen dat is nu wat lastig testen. :P

Dit zijn de afkortingen uitgeschreven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IS1I_mb2H1wTfUV2SB5uf9RX_xE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aF3U79hgPsfLfk55IhAWyxbH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 09-08-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennW
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-08 18:06
Ik heb sinds kort dat de airco in de slaapkamer vreemd gedrag vertoond. Hij koelt nog goed maar pendelt veel aan/uit. Hij trekt dan +- 300 watt voor een uur, gaat uit voor 5 minuten, waarna deze weer 300 watt trekt. Eerder regelde de airco gewoon terug naar een lager pitje (100 watt), dit zie wel weer op het einde van de grafiek.
Voor de update van 3.0 had ik hier ook al een clamp on stroommeter op, en deze komt overeen met de nieuwe power consumption sensor.

Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2u0GyLPXESpSEoUu3CFhMa7Wb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/se03peNir0fORbuQYxplivZ9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
emosph schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 06:09:
[...]

I have two ZSX units and both they show THI-R2 around 65 graden
The temperature of 65 degrees is constant, regardless of whether the ZSX is cooling or not?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myth60
AUijtdehaag en LED-Maniak bedankt! Ik heb veel documentatie over mijn airco gevonden, maar de verwezen manual nog niet.

Ik kom tot de volgende conclusie:

Binnenunit
Th1 = Return air
Th2 = THI-R1
Th3 = THI-R3

Buitenunit
TH1 = THO-R1
TH2 = outdoor
TH3 = TD

THO-R1 in ClimaControl lijkt met geen enkele sensor te corresponderen. Is bij mij altijd 71.7 graden.

TDSH is de Discharge Superheat. Dit is een berekende waarde:

TdSH = Td − Tc

Waarbij:

Td = gemeten discharge (compressoruitlaat) temperatuur — meestal de leiding een paar centimeter vanaf de compressor (bij hermetische compressors ~6” / ~15 cm vanaf de aansluiting).

Tc = de saturatie-temperatuur bij de hoge zijde (condensing/ high-side) — deze haal je uit de hogedrukwaarde (manifold) en zet je om naar de bijbehorende verzadigingstemperatuur met een P-T tabel of koelmiddel P-T-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth60
GlennW schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:38:
Ik heb sinds kort dat de airco in de slaapkamer vreemd gedrag vertoond. Hij koelt nog goed maar pendelt veel aan/uit. Hij trekt dan +- 300 watt voor een uur, gaat uit voor 5 minuten, waarna deze weer 300 watt trekt. Eerder regelde de airco gewoon terug naar een lager pitje (100 watt), dit zie wel weer op het einde van de grafiek.
Voor de update van 3.0 had ik hier ook al een clamp on stroommeter op, en deze komt overeen met de nieuwe power consumption sensor.

Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

[Afbeelding]
Moet je eens in de web interface van Climacontrol bij Protection state kijken. Ik heb hetzelfde gedrag. Wanneer de Protection state Discharge pipe temperature anomaly wordt stopt de compressor voor een vijftal minuten. Daarna start hij weer op en is de status Normal. Na een tijdje wordt de status Discharge pipe temperature protection control. Na een tijd wordt hij weer Discharge pipe temperature anomaly en schakelt de compressor weer uit.

Samenhangend daarmee is de TDSH bij mij veel te hoog. Ik lees op Internet (en dit forum) dat dat kan betekenen dat er te weinig koelmiddel in de airco zit.

Ik ben in ieder geval blij dat ik d.m.v. ClimaControl nu meer kan zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennW
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-08 18:06
Myth60 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

Moet je eens in de web interface van Climacontrol bij Protection state kijken. Ik heb hetzelfde gedrag. Wanneer de Protection state Discharge pipe temperature anomaly wordt stopt de compressor voor een vijftal minuten. Daarna start hij weer op en is de status Normal. Na een tijdje wordt de status Discharge pipe temperature protection control. Na een tijd wordt hij weer Discharge pipe temperature anomaly en schakelt de compressor weer uit.

Samenhangend daarmee is de TDSH bij mij veel te hoog. Ik lees op Internet (en dit forum) dat dat kan betekenen dat er te weinig koelmiddel in de airco zit.

Ik ben in ieder geval blij dat ik d.m.v. ClimaControl nu meer kan zien!
Ik kan dit niet zien, ik heb een ME airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27
Is ook bekend wannneer de Panasonic variant er komt?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
rimave schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:10:
Is ook bekend wannneer de Panasonic variant er komt?
@rimave In ongeveer 2-3 weken. Ze zijn in productie!
Deze kan dan alles wat de andere modules kunnen behalve de externe sensor, daar wordt nog aan gewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 10-08-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
Ik heb zojuist de climacontrol besteld voor mijn Mitsubishi heavy air-to-air. Is het ook mogelijk om het stroomverbruik uit te lezen dadelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
tumtum100 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:54:
Ik heb zojuist de climacontrol besteld voor mijn Mitsubishi heavy air-to-air. Is het ook mogelijk om het stroomverbruik uit te lezen dadelijk?
Klopt! :)

Ik zie nog geen MHI order van vanochtend, maar als hij zo nog binnen komt/bevestigd is dan heb je hem morgen in huis. Ik ben net bezig met orders klaarmaken om zo te verzenden.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 13-08-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:54
Ik heb een Mitsubishi Electric met MSZ-AP35VGK binnenunit, deze bestuur ik via een Wifi module en Melcloud in Home Assistant. Ik ben echter niet erg onder de indruk van Melcloud en ook niet van het regelgedrag, vooral bij verwarmen. Soms lijkt het alsof hij wel heel snel tevreden is met zijn eigen en op een laag pitje blijft verwarmen terwijl het setpoint nog lang niet gehaald is, pas als je het setpoint een aantal graden verhoogd komt hij weer in actie. Ik heb het hele topic doorgelezen en het klinkt heel interessant allemaal.
Mijn vraag is nu past de CimaControl op mijn airco en zou dit het regelgedrag kunnen verbeteren? De Wifi module zit in een uitsparing rechts helemaal boven in de binnenunit, er is niet veel ruimte maar intern heeft hij wel een kleine connector.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gztzf_vreQeEUEWxc3wEF_-onxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4cVBku3qWTwuAGAwI4CMsDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgc5ITon6MzCUoKNtqDyyZigxlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cl2RyncL1uhQLhDvyLqgAeM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ja, absoluut gaat de ClimaControl een verbetering brengen in de regeling.
Dit is de MSZ-AP als ik het goed zie?

Je kan de melcloud adapter blijven gebruiken naast de ClimaControl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumtum100
LED-Maniak schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Klopt! :)

Ik zie nog geen MHI order van vanochtend, maar als hij zo nog binnen komt/bevestigd is dan heb je hem morgen in huis. Ik ben net bezig met orders klaarmaken om zo te verzenden.
Kijk is aan super hoor, dankjewel voor je snelle reactie.
Om precies te zijn heb ik hem gisterenavond besteld via Lectronz. Order id is: 10935.
Vannacht ook al een verzend bevestiging gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:04
450SL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:14:
Ik heb een Mitsubishi Electric met MSZ-AP35VGK binnenunit, deze bestuur ik via een Wifi module en Melcloud in Home Assistant. Ik ben echter niet erg onder de indruk van Melcloud en ook niet van het regelgedrag, vooral bij verwarmen. Soms lijkt het alsof hij wel heel snel tevreden is met zijn eigen en op een laag pitje blijft verwarmen terwijl het setpoint nog lang niet gehaald is, pas als je het setpoint een aantal graden verhoogd komt hij weer in actie. Ik heb het hele topic doorgelezen en het klinkt heel interessant allemaal.
Mijn vraag is nu past de CimaControl op mijn airco en zou dit het regelgedrag kunnen verbeteren? De Wifi module zit in een uitsparing rechts helemaal boven in de binnenunit, er is niet veel ruimte maar intern heeft hij wel een kleine connector.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb bijna dezelfde.
Als ik het me goed herinner zit de MEcloud op een andere aansluiting en is de cn105 poort vrij.
Daar kan je de climacontrol inprikken.
Regelt heel erg netjes.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
LED-Maniak schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:17:
Ja, absoluut gaat de ClimaControl een verbetering brengen in de regeling.
Dit is de MSZ-AP als ik het goed zie?

Je kan de melcloud adapter blijven gebruiken naast de ClimaControl.
Ja klopt het is een een MSZ-AP35VGK. Zet je de ClimaControl dan tussen de Wifi Adapter en het Main board ? Is er genoeg ruimte om dit te plaatsen zonder de unit helemaal open te maken, of moet hij toch uit elkaar. Hoe kan ik de ClimaControl het beste bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
ron321 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb bijna dezelfde.
Als ik het me goed herinner zit de MEcloud op een andere aansluiting en is de cn105 poort vrij.
Daar kan je de climacontrol inprikken.
Regelt heel erg netjes.
Ok, maar dan moet je de unit dus helemaal openschroeven? En waar plaats je dan de ClimaControl zodat hij toch bereikbaar blijft?

[ Voor 8% gewijzigd door 450SL op 13-08-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
450SL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Ja klopt het is een een MSZ-AP35VGK. Zet je de ClimaControl dan tussen de Wifi Adapter en het Main board ? Is er genoeg ruimte om dit te plaatsen zonder de unit helemaal open te maken, of moet hij toch uit elkaar. Hoe kan ik de ClimaControl het beste bestellen?
Hij moet inderdaad open, maar dat is bij een MSZ-AP niet zo ingewikkeld.

De huidige wifi adapter zit op CN110 en laat je daar zitten.
De ClimaControl sluit je aan op CN105.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 450SL
LED-Maniak schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Hij moet inderdaad open, maar dat is bij een MSZ-AP niet zo ingewikkeld.

De huidige wifi adapter zit op CN110 en laat je daar zitten.
De ClimaControl sluit je aan op CN105.
Ik ga het proberen. Hoe kan ik de ClimaControl het beste bestellen?

BESTELD... ik ben benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door 450SL op 13-08-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
450SL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Ik ga het proberen. Hoe kan ik de ClimaControl het beste bestellen?
https://clima.protoart.ne...ubishi-electric-airtoair/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
LED-Maniak schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:31:
Is er interesse in een houdertje, zodat je de sensor eenvoudiger/stijlvoller op tafel kan zetten?

[Afbeelding]
Waar kan ik deze bestellen?😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:17
@LED-Maniak
Ik draai al een tijdje met externe temperatuursensor. Nu zou ik om het verschil in terugmoduleren te testen weer even terug willen wisselen naar de interne sensor.
Ik zie alleen niet hoe ik dit in de nieuwe UI kan toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Gelukszak schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:58:
@LED-Maniak
Ik draai al een tijdje met externe temperatuursensor. Nu zou ik om het verschil in terugmoduleren te testen weer even terug willen wisselen naar de interne sensor.
Ik zie alleen niet hoe ik dit in de nieuwe UI kan toepassen.
Goed punt, dat kan inderdaad niet.
Als je de batterij uit de sensor haalt dan schakelt hij vanzelf over naar de interne sensor.
tumtum100 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Waar kan ik deze bestellen?😁
Momenteel nog niet leverbaar bij mij, online is wel eea aan 3D ontwerpen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradJohnson
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53
Ik ben op zoek naar een soort 'wandthermostaat' waarmee ik mijn Mitsubishi-airco's kan aansturen. Eigenlijk zoek ik een vervanging van de huidige temperatuursensor, maar dan met fysieke knoppen om de airco te bedienen. Niet iedereen in huis vindt de bediening via een app even handig, waardoor de losse afstandsbediening alsnog overal rondslingert.

Ik weet dat er wifi-wandthermostaten bestaan die ik waarschijnlijk via Home Assistant wel werkend kan krijgen. Ik vroeg me echter af of er misschien ook plannen zijn om dit standaard te ondersteunen als onderdeel van ClimaControl, bijvoorbeeld via bluetooth ter vervanging van de huidige sensor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik ben hier toevallig vandaag mee bezig.
Een 12x12cm scherm met dezelfde knoppen als de web interface. :)

Gaat wel nog even duren hoor.

Ik kreeg ook de vraag voor raam/deur sensoren die de airco automatisch uitschakelen bij open doen.
Ook dit ben ik aan het onderzoeken.

Maverick schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

De XY-poort bedoel je dan toch? Ik wacht met smart :)
bjab schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Ik heb hier zeker interesse in. Heb nu cloudgebaseerde controller via XY, maar die verbinding naar homeassistant valt nog wel eens weg. Ben ook bereid hier geld aan uit te geven :D
@Maverick @bjab

Adapters zijn ontworpen, besteld en onderweg. Hopelijk in 3 weken de eerste resultaten.

Onderdelen voor XY besturing zijn wel een stuk duurder dus even zien waar we op uitkomen. Uiteraard onder de huidig verkrijgbare alternatieven van bijvoorbeeld Intesys. Die kosten al snel €289 euro per stuk. Dit moet onder de €100,- uitkomen.

[ Voor 94% gewijzigd door LED-Maniak op 13-08-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:52

Pazo

Mroaw?

Ik kwam dit topic bij toeval tegen.
Ik heb sinds 2 maandjes ook een ME lucht-lucht airco, en die zit dus via de MELcloud in Home Assistant.
Maar ik begrijp hieruit dat met ClimaControl het helemaal lokaal kunt doen? Hoe meer lokaal hoe beter namelijk :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Helemaal correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Toppie hoor, zeker interessant! Nog even lezen maar ik voel een impulsaankoop aankomen :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:36
Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit product. is de enige aanschafmogelijkheid nog steeds het adres in de eerste post ? en zo ja krijg je dan ook de nieuwste versie die het makkelijkste is aan te sluiten op een heavy industries Airco ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:51
LED-Maniak schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:36:

Gisteren die voor de MHI ontvangen. Dit weekend maar eens inbouwen en mee spelen. Maar hier heb ik ook zeker oren naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@LED-Maniak Ik begrijp dat dus ook / altijd een schermpje bij zit? maar is die nodig om aan te sluiten? => want Home Assistant. Je kunt het niet bestellen zonder schermpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
RenaldoN schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:03:
Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit product. is de enige aanschafmogelijkheid nog steeds het adres in de eerste post ? en zo ja krijg je dan ook de nieuwste versie die het makkelijkste is aan te sluiten op een heavy industries Airco ?
Via DM of via lectronz inderdaad. Bij beide krijg je de laatste versie die eenvoudig is aan te sluiten.
Pazo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:09:
@LED-Maniak Ik begrijp dat dus ook / altijd een schermpje bij zit? maar is die nodig om aan te sluiten? => want Home Assistant. Je kunt het niet bestellen zonder schermpje?
Je kan zonder schermpje bestellen. Is iets goedkoper, maar dan heb je geen externe sensor die direct met de airco communiceert. Wil je een externe temperatuur doorgeven dan zal je dat via home assistant moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

LED-Maniak schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:17:

Je kan zonder schermpje bestellen. Is iets goedkoper, maar dan heb je geen externe sensor die direct met de airco communiceert. Wil je een externe temperatuur doorgeven dan zal je dat via home assistant moeten doen.
Ah oke, duidelijk, het schermpje is ook de temperatuur sensor.

EDIT: Besteld :henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BradJohnson
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

Super! Als je testers zoekt; ik houd me aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08

Ik kreeg ook de vraag voor raam/deur sensoren die de airco automatisch uitschakelen bij open doen.
Ook dit ben ik aan het onderzoeken.

[...]

[...]

@Maverick @bjab

Adapters zijn ontworpen, besteld en onderweg. Hopelijk in 3 weken de eerste resultaten.

Onderdelen voor XY besturing zijn wel een stuk duurder dus even zien waar we op uitkomen. Uiteraard onder de huidig verkrijgbare alternatieven van bijvoorbeeld Intesys. Die kosten al snel €289 euro per stuk. Dit moet onder de €100,- uitkomen.
*O*

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emosph
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-08 19:22
Myth60 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:48:
AUijtdehaag en LED-Maniak bedankt! Ik heb veel documentatie over mijn airco gevonden, maar de verwezen manual nog niet.

Ik kom tot de volgende conclusie:

Binnenunit
Th1 = Return air
Th2 = THI-R1
Th3 = THI-R3

Buitenunit
TH1 = THO-R1
TH2 = outdoor
TH3 = TD

THO-R1 in ClimaControl lijkt met geen enkele sensor te corresponderen. Is bij mij altijd 71.7 graden.

TDSH is de Discharge Superheat. Dit is een berekende waarde:

TdSH = Td − Tc

Waarbij:

Td = gemeten discharge (compressoruitlaat) temperatuur — meestal de leiding een paar centimeter vanaf de compressor (bij hermetische compressors ~6” / ~15 cm vanaf de aansluiting).

Tc = de saturatie-temperatuur bij de hoge zijde (condensing/ high-side) — deze haal je uit de hogedrukwaarde (manifold) en zet je om naar de bijbehorende verzadigingstemperatuur met een P-T tabel of koelmiddel P-T-kaart.
Yes is kind of fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:56
450SL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Ok, maar dan moet je de unit dus helemaal openschroeven? En waar plaats je dan de ClimaControl zodat hij toch bereikbaar blijft?
Kijk even deze post (en een paar ervoor en erna). Dit betreft een MSZ-AY, maar zo te zien niet erg verschillend.
Torch1969 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 450SL
Torch1969 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:42:
[...]

Kijk even deze post (en een paar ervoor en erna). Dit betreft een MSZ-AY, maar zo te zien niet erg verschillend.
Torch1969 in "ClimaControl: Slimme besturing voor airco's"
Ja ik had die post al gezien, maar er staat niet echt bij hoe hij los moet. Maar als ik de ClimaControl binnen heb ga ik eens kijken hoe het allemaal los moet... In ieder geval bedankt voor de tip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
450SL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Ja ik had die post al gezien, maar er staat niet echt bij hoe hij los moet. Maar als ik de ClimaControl binnen heb ga ik eens kijken hoe het allemaal los moet... In ieder geval bedankt voor de tip...
In de post waarop ik reageer staat het uitgelegd. Het is echt eenvoudig. Een schroevendraaier en wat gezond verstand erbij en je komt er zeker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik hoop dat er nog toevallig iemand hier voorbij komt met een LG.
Ik zou heel graag de ClimaControl testen daarop.

De hardware en eerste software is al gereed namelijk. :)

• cyrilhendriks
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:32
@LED-Maniak Afgelopen week onze 5 binnen units van de ClimaControl voorzien en deze met HA en Homey (via de Home Assistant Community app) gekoppeld. Aangezien ik zelf twee linkerhanden heb, heeft de installateur ze geïnstalleerd. Hij kende het nog niet, maar was wel onder de indruk en ging er zelf ook eentje bestellen om eens mee te spelen en evt. later aan te bieden aan klanten als alternatief voor Melcloud ;)

Ik zag ook dat het stroomverbruik wordt doorgegeven. Het is me alleen nog niet gelukt om deze in Homey Energy aan de praat te krijgen. Ik lees wel die entiteiten uit in Homey, maar voor de een of andere reden verschijnen ze niet in Homey Energy. Is dat bij andere Homey gebruikers wel gelukt? :)

Tenslotte nog een vraag, is er (buiten dit topic op Tweakers) ergens een changelog beschikbaar van alle firmware updates?

Dank voor al het werk, ik ben er erg blij mee!

[ Voor 10% gewijzigd door cyrilhendriks op 14-08-2025 09:26 ]

• LED-Maniak
cyrilhendriks schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:19:
@LED-Maniak Afgelopen week onze 5 binnen units van de ClimaControl voorzien en deze met HA en Homey (via de Home Assistant Community app) gekoppeld. Aangezien ik zelf twee linkerhanden heb, heeft de installateur ze geïnstalleerd. Hij kende het nog niet, maar was wel onder de indruk en ging er zelf ook eentje bestellen om eens mee te spelen en evt. later aan te bieden aan klanten als alternatief voor Melcloud ;)

Ik zag ook dat het stroomverbruik wordt doorgegeven. Het is me alleen nog niet gelukt om deze in Homey Energy aan de praat te krijgen. Ik lees wel die entiteiten uit in Homey, maar voor de een of andere reden verschijnen ze niet in Homey Energy. Is dat bij andere Homey gebruikers wel gelukt? :)

Tenslotte nog een vraag, is er (buiten dit topic op Tweakers) ergens een changelog beschikbaar van alle firmware updates?

Dank voor al het werk, ik ben er erg blij mee!
Fijn om te horen dat het bevalt en ik zie de order van de installateur graag tegemoed. ;)

Buiten dit topic is er (nog) niet echt een plaats met changelogs van updates.

• Torch1969
cyrilhendriks schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:19:
Ik vermoed dat dit komt omdat de entiteiten “power” en “Total power consumed” die de climacontrols in home assistant aanmaken geen device-class hebben. (Hierdoor kun je b.v. ook niet de waarden in dezelfde geschiedenis grafiek krijgen als andere W of kWh entiteiten die wel die device class hebben.). Ik vermoed dat de Home Assistant Community app deze gegevens daardoor niet juist doorzet naar de Homey.

@LED-Maniak zou je in de publicatie van power en Total power consumed naar HA de deviceclass (resp. device_class: power en device_class: energy) willen toevoegen?
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste