ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:50
Update voor de Air-to-Air ClimaControl modules!

Er is behoorlijk wat gewijzigd ten opzichte van wat er nu draait:

De versie van deze update is V2.0.3.

MQTT gebruikers:
Gebruik de MQTT Explorer om de huidige climacontrol module te verwijderen. Daarna zullen automatisch nieuwe settings geladen worden. Verwijder je de eerste niet, dan zie je twee climate cards verschijnen in home assistant

Topics zijn gewijzigd:
climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/mode/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/fan/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/vane/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/set_temperature/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/widevane/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/power/set

HTTP API Gebruikers:
Endpoints zijn gewijzigd:
/control?cmd=restart
/control?cmd=heatpump&power=on
/control?cmd=heatpump&set_temperature=21
/control?cmd=heatpump&mode=auto
/control?cmd=heatpump&fan=3
/control?cmd=heatpump&vane=4
/control?cmd=heatpump&widevane=left
/control?cmd=heatpump&remote_temperature=25.1

Externe sensor gebruikers:
Je dient de sensor opnieuw te linken met de module. Dit gaat anders dan voorheen.
Doe dit in de web interface. Je kan de sensor wel gewoon op zijn plek laten hangen.

Wat is er anders?
- Wifi & Draadloze sensor instellen via web interface gaat eenvoudiger met een drop down box
- Je kan bij Info zien welke sensor je airco gebruikt(intern, extern of wireless)
- Variabelen zijn nu gescheiden in MQTT ipv een grote JSON string.
- Elke 5 seconde wordt er gecontroleerd of een waarde in MQTT is veranderd. Als dat niet zo is, dan volgt er geen update. Na 120 seconde komt er een geforceerde update.
- De airco zou nu niet heel soms meer per ongeluk over moeten schakelen op de interne sensor. Dit gebeurde als de data van de draadloze sensor te laat binnen kwam.
- Er is in Home Assistant een extra card bijgekomen met de data van de draadloze sensor(niet zichtbaar als er geen sensor is geinstalleerd).
- 15 seconde geen remote temperatuur data ontvangen van home assistant? Dan schakelt de airco eerst over op de draadloze sensor. Daarna op de interne sensor.
- Temperatuur grafiek in de web interface werkt weer.
- Bug waarbij instellen van de temperatuur niet werkte via web interface als je ook MQTT aan had is gefixt.
- Variabelen schieten niet meer tijdelijk terug naar hun oude waarden als je iets aanpast.

Waarom is er zoveel gewijzigd?
De module was ooit gemaakt om alleen een externe sensor te gebruiken bij je airco.
Omdat er zoveel vragen kwamen voor andere features is er steeds meer toegevoegd zonder een duidelijk toekomstbeeld. Deze update moet er voor zorgen dat gebruik meer intuitief is en meer structuur bevat.

Ook is dit een opstapje tot ondersteuning van andere merken airco's & warmtepompen maar dan met exact dezelfde interface en bediening. De Air-To-Water gebruikers zullen zien dat er qua bediening en structuur een behoorlijke overlap is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TQe4soYaCqcMxyT3EVx2l_j_M4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JXngZkXAWIQMq2jcU5nkGt5F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx3X81PNBHJ38UkcIk9MWBZha9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CWyUc2eJKi1YXffinLzC06DB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SV9Le324r7gXgdEhRL1AZwhAqQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6W0wCaLxTBQyABveTjwbamPm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6d4c5iuZukt1Rc7AsPp1F4R2Bio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8VkaiBL3nIfpWUMEEsYDruhf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 21-05-2024 22:07 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:59
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:50:
Update voor de Air-to-Air ClimaControl modules!

Er is behoorlijk wat gewijzigd ten opzichte van wat er nu draait:

De versie van deze update is V2.0.3.

MQTT gebruikers:
Gebruik de MQTT Explorer om de huidige climacontrol module te verwijderen. Daarna zullen automatisch nieuwe settings geladen worden. Verwijder je de eerste niet, dan zie je twee climate cards verschijnen in home assistant

Topics zijn gewijzigd:
climacontrol/HVAC_XXXXXX/sensor/external/temperature/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/mode/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/fan/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/vane/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/set_temperature/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/widevane/set
climacontrol/HVAC_XXXXXX/heatpump/power/set

HTTP API Gebruikers:
Endpoints zijn gewijzigd:
/control?cmd=restart
/control?cmd=heatpump&power=on
/control?cmd=heatpump&set_temperature=21
/control?cmd=heatpump&mode=auto
/control?cmd=heatpump&fan=3
/control?cmd=heatpump&vane=4
/control?cmd=heatpump&widevane=left
/control?cmd=heatpump&remote_temperature=25.1

Externe sensor gebruikers:
Je dient de sensor opnieuw te linken met de module. Dit gaat anders dan voorheen.
Doe dit in de web interface. Je kan de sensor wel gewoon op zijn plek laten hangen.

Wat is er anders?
- Wifi & Draadloze sensor instellen via web interface gaat eenvoudiger met een drop down box
- Je kan bij Info zien welke sensor je airco gebruikt(intern, extern of wireless)
- Variabelen zijn nu gescheiden in MQTT ipv een grote JSON string.
- Elke 5 seconde wordt er gecontroleerd of een waarde in MQTT is veranderd. Als dat niet zo is, dan volgt er geen update. Na 120 seconde komt er een geforceerde update.
- De airco zou nu niet heel soms meer per ongeluk over moeten schakelen op de interne sensor. Dit gebeurde als de data van de draadloze sensor te laat binnen kwam.
- Er is in Home Assistant een extra card bijgekomen met de data van de draadloze sensor(niet zichtbaar als er geen sensor is geinstalleerd).
- 15 seconde geen remote temperatuur data ontvangen van home assistant? Dan schakelt de airco eerst over op de draadloze sensor. Daarna op de interne sensor.
- Temperatuur grafiek in de web interface werkt weer.
- Bug waarbij instellen van de temperatuur niet werkte via web interface als je ook MQTT aan had is gefixt.
- Variabelen schieten niet meer tijdelijk terug naar hun oude waarden als je iets aanpast.

Waarom is er zoveel gewijzigd?
De module was ooit gemaakt om alleen een externe sensor te gebruiken bij je airco.
Omdat er zoveel vragen kwamen voor andere features is er steeds meer toegevoegd zonder een duidelijk toekomstbeeld. Deze update moet er voor zorgen dat gebruik meer intuitief is en meer structuur bevat.

Ook is dit een opstapje tot ondersteuning van andere merken airco's & warmtepompen maar dan met exact dezelfde interface en bediening. De Air-To-Water gebruikers zullen zien dat er qua bediening en structuur een behoorlijke overlap is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Hoe komt de update binnen? Gaat dat vanzelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
dannyvdb1997 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:08:
[...]

Ziet er goed uit! Hoe komt de update binnen? Gaat dat vanzelf?
Gaat vanzelf verspreid over de komende dagen.

Mocht je module nog niet zijn geupdate en niet willen wachten: stuur mij even een DM met het serienummer en ik push de firmware handmatig naar de module.

[ Voor 49% gewijzigd door LED-Maniak op 21-05-2024 23:40 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmvt
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 08:55
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Gaat vanzelf verspreid over de komende dagen.

Mocht je module nog niet zijn geupdate en niet willen wachten: stuur mij even een DM met het serienummer en ik push de firmware handmatig naar de module.
DM gestuurd 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als het goed is dan heeft iedereen onderhand update 2.0.10 binnen.
Zo niet: doe even een power cycle of herstart je apparaat in het menu, dan gaat het allemaal vanzelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janegsm
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-04 20:16
Na de update: Web interface werkt nu zoals het hoort, erg fijn.
In domoticz had ik voorheen ook een mode device, nu niet meer. Zie nu niet of airco aan of uit staat. Opgelost met een python script die mqtt ClimaControl mode status verkrijgt en doorstuurt naar Domoticz.

Voor een nieuwe versie: presets lijkt me handig.
Tevens een beveiliging tav wachtwoord zou fijn zijn, nu kan iedereen op netwerk er zo bij. Voor ern Admin en user bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mooi :)

Er is een power en een mode topic, deze zou je kunnen gebruiken. De mode wordt automatisch met de climate card mee gestuurd in Home Assistant, geen idee hoe dat zich uit in Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08

Tazzios

..

2e module ook geïnstalleerd, nu lekker melcloudloos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Is er nog wat te optimaliseren aan het stroomverbruik van de modules, kloksnelheid omlaag bijvoorbeeld?
Ze lijken nu +-1 watt te verbruiken.
#muggenziften :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:11
Hele fijne sensoren dank! Als het stroomverbruik (roadmap las ik) ook uitgelezen wordt dan kan MELcloud er echt uit!

Er is een variabel die het totale stroomverbruik bijhoudt want ik sloot MELcloud pas na een week aan en zag het totale stroomverbruik van de hele periode dat de airco geïnstalleerd is (paar kWh).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tazzios schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:41:
Is er nog wat te optimaliseren aan het stroomverbruik van de modules, kloksnelheid omlaag bijvoorbeeld?
Ze lijken nu +-1 watt te verbruiken.
#muggenziften :P
'k zal eens kijken. Gaat een lastige worden denk ik, maar wie weet.
Ruvetuve schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:56:
Hele fijne sensoren dank! Als het stroomverbruik (roadmap las ik) ook uitgelezen wordt dan kan MELcloud er echt uit!

Er is een variabel die het totale stroomverbruik bijhoudt want ik sloot MELcloud pas na een week aan en zag het totale stroomverbruik van de hele periode dat de airco geïnstalleerd is (paar kWh).
Kan wel, maar het probleem is dat de verbruiksmeting vanuit mitsubishi erg slecht is. Je kan er beter een losse shelly of home wizard achter hangen, die zijn veel nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:19
Is het probleem met bijzondere tekens (#) al op gelost in de laatste update?
Ik draai hier volgens mij nog steeds de originele 0.0.63 firmware voor de Ecodan. Komt de update binnenkort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-06 14:43
Hallo,

Wat is de status van dit product? Is dit product af? Of wordt er nog hard aan ontwikkelt?
Ik overweeg 2 modules te kopen voor mijn airco's. Maar dan moet het wel een compleet product zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@onweervos voor de airco werken ze prima. 1 sinds januari de ander een paar maandjes. De originele modules heb ik zelfs al een 2 maandjes los gekoppeld en stuur ik via home assistant.

De module voor de warmtepomp boiler lijkt nog in test/beta te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
omweersbui schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:34:
Hallo,

Wat is de status van dit product? Is dit product af? Of wordt er nog hard aan ontwikkelt?
Ik overweeg 2 modules te kopen voor mijn airco's. Maar dan moet het wel een compleet product zijn.
Zoals Tazzios zegt, voor de airco variant zitten alle functies die tot nu toe zijn aangevraagd er in, web interface werkt, MQTT met home assistant en andere IOT dashboards werkt en de externe sensor houdt de boel mooi stabiel. :)

Er zijn airco modules die al ongeveer een jaar draaien nu.

Voor de Ecodan/Zubadan(lucht-water) is het momenteel read-only van data.

Mocht je nog wat willen weten, stel de vraag gerust! Als je ze wil bestellen, stuur mij dan even een DM.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 19-07-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik ga er toch nog eentje vragen: :P
Ik stuur de externe temperatuurwaarde via de API alleen nu geeft HA rare waardes bij de vochtigheid (15% en 249%). Kan de mogelijkheid worden in gebouwd om ook de vochtigheid via de api te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:40
Al bijna twee maanden het printje in huis maar vandaag eindelijk de installatie van mijn Mitsubishi SEZ-M50DA2 SUZ-M50VA afgerond en dus het printje aangesloten. Het werkte direct zoals verwacht. Nu even verdiepen hoe ik het in Home Assistant krijg maar dat moet wel lukken.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robyrq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-05 11:41
Heb sinds enkele dagen hier ook de module draaien voor de warmtepomp, instalatie was duidelijk en makkelijk en de module werkt goed. Heb alleen nog wat moeite met de automatische discovery via MQTT in HA. De module lijkt elk item als aparte sensor te registeren omdat het sensor topic wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor de operating mode
  • homeassistant/sensor/HVAC_XXXXXX_Operating_Mode/config
Terwijl ik hetvolgende topic zou verwachten zodat hij een climate entity aanmaakt in HA, deze zie ik overigens ook niet in de MQTT explorer.
  • homeassistant/climate/HVAC_XXXXXX/config
De huidige firmware die module aangeeft is 0.0.63
Kan het zijn dat m'n module nog op een oude versie draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Robyrq schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:27:
Heb sinds enkele dagen hier ook de module draaien voor de warmtepomp, instalatie was duidelijk en makkelijk en de module werkt goed. Heb alleen nog wat moeite met de automatische discovery via MQTT in HA. De module lijkt elk item als aparte sensor te registeren omdat het sensor topic wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor de operating mode
Terwijl ik hetvolgende topic zou verwachten zodat hij een climate entity aanmaakt in HA, deze zie ik overigens ook niet in de MQTT explorer.
Helaas nog geen update voor de ecodan modules. Daardoor ook nog niet de mogelijkheid om hem te besturen maar alleen wat uit te lezen.
Ik hoop dat er voor de komende winter wel een update gaat komen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
hood schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:57:
Al bijna twee maanden het printje in huis maar vandaag eindelijk de installatie van mijn Mitsubishi SEZ-M50DA2 SUZ-M50VA afgerond en dus het printje aangesloten. Het werkte direct zoals verwacht. Nu even verdiepen hoe ik het in Home Assistant krijg maar dat moet wel lukken.
Inmiddels heb ik het ook werkend in HA. Was even zoeken omdat ik een MQTT container buiten HA gebruikte. De add on MQTT in HA geïnstalleerd en toen werkte het direct. Nu nog een temp sensor publishen. Ik ben nog niet heel erg thuis in de MQTT wereld maar ook dit zal wel lukken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Robyrq schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:27:
Ik zal even kijken of ik een nieuwe firmware kan pushen waar de climate card nog niet in zit. Daar zitten namelijk behoorlijk wat verbeteringen in, alleen is nog niet online gezet omdat er wat details nog niet naar mijn zin werkten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robyrq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-05 11:41
Een update is altijd welkom. De climate entity zou fijn zijn voor de integratie met HA.

Daarnaast zou kunnen aansturen van de warmtepomp vanuit HA zou handig zijn i.c.m. dynamische prijzen, bijvoorbeeld om de boiler op te warmen op het moment dat de prijs op z'n laagst is (of op basis van de productie van de zonnepannelen). Begreep dat deze feature er nog niet in zit voor de Air-to-water, is dit iets wat er binnenkort aan komt?

Als laatste nog een vraagje over de code, is die toevallig open source zodat ik er een kijkje kan nemen en eventueel wat aan kan bijdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppedes
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-05 22:02
LED-Maniak schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Ik zal even kijken of ik een nieuwe firmware kan pushen waar de climate card nog niet in zit. Daar zitten namelijk behoorlijk wat verbeteringen in, alleen is nog niet online gezet omdat er wat details nog niet naar mijn zin werkten.
Dat zou super zijn. Heb ook erg veel interesse in de update met Climate Card

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
Even een kleine update voor de airco users met externe sensor.

Het kan voorkomen dat de airco niet altijd de juiste sensor data doorkrijgt via bluetooth als het druk is in de lucht. Hierdoor komt het in sommige gevallen voor dat de airco voor een kleine minuut terugschakelt naar zijn interne sensor en dan gaat hij ineens harder blazen.

Er staat een firmware update klaar die dit probleem adresseert. Zie hieronder.

De blauwe lijn is de response tijd van de externe sensor zoals het nu is. De zwarte lijn is hoe de response tijd is na de update. Een stuk sneller en dus weer een beetje betere regeling van de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyNIbzH16JRWqEgbzZtD8rrOLEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0aeTv7DXo41x1m3fF0m5bck.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:03
Ik wou gelijk even de firmware nr. bekijken maar ik kan ze beide niet benaderen via de websitelink.
Dat heb ik al eens meer gehad.
Melcloud doet het wel.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wellicht is het IP veranderd? Of is je router tussentijds herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Hmmm, via mijn laptop werkt het wel maar op de telefoon niet.
Firmware 2.0.11

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Even de wifi van mijn telefoon gecontroleerd maar die zat rechtstreeks op de ziggo wifi ipv mijn thuisnetwerk.
Geswitched en nu werkt het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mooi, lag het dus toch niet aan de module. :)

De komende 24 uur wordt er geupdate naar 2.0.14. Hier zit bovenstaande fix in.
Mocht iemand dit sneller willen: herstart je module(via de web interface). Dan wordt hij direct ingeladen.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 11-08-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janegsm
Ik ben op vakantie en zag dat update gedaan was. De module deed gisteren wat moeilijk, herstart gedaan en daarna werkte ie weer.
Maar nu weer gekeken en kom ik niet meer op de module. Gelukkig de MELCloud app nog.
Ik heb 2 modules, de andere doet het nog wel. Firmware's staan op 2.0.14.

Kom vanavond thuis, wil airco kunnen regelen van afstand. Lukt nu wel.

Zal morgen module los moeten koppelen om te herstarten neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
janegsm schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:48:
Ik ben op vakantie en zag dat update gedaan was. De module deed gisteren wat moeilijk, herstart gedaan en daarna werkte ie weer.
Maar nu weer gekeken en kom ik niet meer op de module. Gelukkig de MELCloud app nog.
Ik heb 2 modules, de andere doet het nog wel. Firmware's staan op 2.0.14.

Kom vanavond thuis, wil airco kunnen regelen van afstand. Lukt nu wel.

Zal morgen module los moeten koppelen om te herstarten neem ik aan?
Helemaal loskoppelen hoeft niet. Even de stop/automaat van je airco uitschakelen of stekker er uit. Dan gaat het vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
Blijkbaar alweer een update! Ik zit op 2.0.15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janegsm
Ik zie het ja, hier nu ook op 2.0.15.
Bugje in 2.0.14 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
janegsm schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:18:
Ik zie het ja, hier nu ook op 2.0.15.
Bugje in 2.0.14 ?
;)

Het is mooi dat de module nu ontzettend veel gebruikt wordt. Er zijn wat kleinere updates geweest de laatste dagen die uitzonderlijke problemen moeten fixen. Meeste mensen merken daar niets van, gezien sommige dingen heel sporadisch of in heel specifieke gevallen voorkomen.

En daarnaast wordt er natuurlijk gewerkt aan features aan de hand van feedback..(zelfs internationaal lezen ze nu mee hier :) ) ;)

[ Voor 56% gewijzigd door LED-Maniak op 13-08-2024 13:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Voor degene met een Mitsubishi Heavy Industries die al een tijdje meelezen:
Nog heel even geduld, eerste batch is in de maak.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 20-08-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:34
Ah top, mijn pa zit hier al een tijdje op te wachten 😅. Waar kan ik lezen wanneer ze precies te betellen zijn? Of komt hier een aparte topic voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
TokenNekot schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:31:
Ah top, mijn pa zit hier al een tijdje op te wachten 😅. Waar kan ik lezen wanneer ze precies te betellen zijn? Of komt hier een aparte topic voor?
Zelfde topic met een kleine uitbreiding van de TS.

Naar verwachting komen ze woensdag binnen, maar ik ben nog wel een paar weken bezig met de "pass-through" zodat je ook de originele smart-m-air module kan blijven gebruiken. Dit werkt al wel, maar is nog niet compleet.

De rest(home assistant, remote-temperature, web interface) is al functioneel. :)

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 31-08-2024 17:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
De kit voor Mitsubishi Heavy Industries voor aansluiting op de CNS port:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXw0s3c7zXrunpCTCnwZEvWDy6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zU1iuXLDGU1fjOIDLSZqoGOs.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde als bij de Mitsubishi Electric sluit je de originele wifi module(WF-RAC) optioneel aan op de ClimaControl en behoud je alle originele functionaliteit als backup.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 03-09-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
@LED-Maniak Vanaf wanneer te bestellen? :+ Draai zelf MHI-AC-CTRL, maar dit is perfect voor m'n ouders.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
GermanPivo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:17:
@LED-Maniak Vanaf wanneer te bestellen? :+ Draai zelf MHI-AC-CTRL, maar dit is perfect voor m'n ouders.
Druk aan het testen deze week. Afhankelijk of je al direct de pass-through zou willen zou het volgende week beschikbaar moeten zijn.

Andere vraag voor alle users van ClimaControl:
Hebben jullie behoefte om de web interface ook via internet benaderbaar te hebben?
Dat wil zeggen: poort open zetten in je router zodat je(zonder cloud server er tussenin) direct je airco kan aansturen?

Momenteel draait de web interface via http en zonder inlog gegevens, maar dit zal dan toegevoegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
LED-Maniak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:43:
[...]

Hebben jullie behoefte om de web interface ook via internet benaderbaar te hebben?
Dat wil zeggen: poort open zetten in je router zodat je(zonder cloud server er tussenin) direct je airco kan aansturen?

Momenteel draait de web interface via http en zonder inlog gegevens, maar dit zal dan toegevoegd worden.
Zou ook top zijn! Ben overigens ook voor hoe minder naar buiten hoe beter, maar het is een fijne optie om te hebben. Kijk ik vooral even naar de doelgroep die zelf geen verdere automatisering heeft draaien (zoals m'n ouders). :)

[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 05-09-2024 13:22 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:33
[...]

Ik heb daar zelf geen behoefte aan, ik draai het binnen Home Assistant en die kan ik al van buitenaf benaderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerminalNL

Zelf niet direct behoefte aan, ik zou hem graag via home assistant gaan aansturen.
Hoe minder er naar buiten communiceert hoe beter imo.
Daar nog wel een vraag over, komt er een handmatige optie om te updaten? Ik wil graag op termijn al het "smart" spul fysiek gescheiden hebben.
En ook mocht een versie gewoon goed werken je niet ineens de kans loopt met een verkeerde update dat alles om zeep geholpen word.

[ Voor 7% gewijzigd door TerminalNL op 05-09-2024 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:59
Hier ook niet per se behoefte aan. Draait prima in Home Assistant en die is - nagenoeg altijd - bereikbaar. Mocht daar een kink in de kabel zitten, dan heb ik als back-up de WiFi-module van de ME zelf nog waarmee ik de airco’s kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
TerminalNL schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:05:
[...]
Daar nog wel een vraag over, komt er een handmatige optie om te updaten? Ik wil graag op termijn al het "smart" spul fysiek gescheiden hebben.
En ook mocht een versie gewoon goed werken je niet ineens de kans loopt met een verkeerde update dat alles om zeep geholpen word.
Je bent niet de eerste die het vraagt, dus hier wordt zeker aan gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
[...]
Geen behoefte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
Zou het mogelijk zijn om een optie toevoegen om met de hand een hidden SSID te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
omweersbui schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:12:
Zou het mogelijk zijn om een optie toevoegen om met de hand een hidden SSID te configureren?
Kan al wel via de HTTP API maar is er in de interface juist uit gehaald omdat mensen het zelf invullen weer lastiger vonden. Ik zal nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omweersbui
LED-Maniak schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:14:
[...]

Kan al wel via de HTTP API maar is er in de interface juist uit gehaald omdat mensen het zelf invullen weer lastiger vonden. Ik zal nog eens kijken.
Kan je niet een checkbox maken zodat je het dan zelf in kan stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
omweersbui schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:04:
[...]

Kan je niet een checkbox maken zodat je het dan zelf in kan stellen?
Het zal iets van een optionbox worden met een text invoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
[...]

Geen user maar in mijn eigen ervaring met support voor dit soort projecten zou ik verwijzen naar of een bekende reverse proxy of de vpn naar thuis-router optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio_342
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-06 21:20
Is er ook een manier om de tijdschaal van de grafiek in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Japio_342 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:15:
Is er ook een manier om de tijdschaal van de grafiek in te stellen?
Nee, die staat vast. Voor meer data zal je in Home Assistant moeten kijken als je dat gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mocht iemand met een Mitsubishi Heavy Industries airco staan te popelen om een ClimaControl te installeren:

Ik heb de hardware getest en de meeste functies zitten al in de software zoals Home Assistant, Web interface, externe sensor en pass-through van de originele wifi module, dus Smart-M-Air blijft werken!

Mocht je zin hebben om te testen en wat feedback te geven dan is de MHI module vanaf vandaag te bestellen via DM. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:03
@LED-Maniak in hoeverre is dit project open source, kan ik het ook zelf bouwen in theorie? Staat eea ergens beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
japie101 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:37:
@LED-Maniak in hoeverre is dit project open source, kan ik het ook zelf bouwen in theorie? Staat eea ergens beschreven?
Voor alsnog niet open source.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:03
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:50:
[...]

Voor alsnog niet open source.
Bedankt voor je antwoord, jammer!
Ik ken je beweegredenen niet, maar lees wel dat je updates automatisch kunt pushen, dat voelt voor mij niet goed, ik blijf liever zelf in control, en hou ook dit soort sensoren graag lokaal connected, lees: geen internet toegang. Zou het graag op die manier inrichten, zou dat mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ja, deze feature is aangevraagd en staat op de To-Do lijst voor de volgende release. Dan kan je zelf kiezen of je wil updaten of niet.

De reden dat het er nog niet in zit is omdat er een hoop features, fixes, etc. zijn bijgekomen en ik graag alle modules op hetzelfde niveau wil laten werken. Dat scheelt een hoop dubbele vragen en verwarring.

Je kan zoals sommigen al doen natuurlijk ook de module voor nu kunnen blokkeren in de router.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 10-09-2024 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Esumontere

Floep, banaan.

Interessant verhaal, ik heb vandaag 3 MHI airco's laten installeren. We gaan het eerst eens proberen met de originele app, maar ik hou deze module in het achterhoofd als dat niet mocht voldoen.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
Esumontere schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:10:
Interessant verhaal, ik heb vandaag 3 MHI airco's laten installeren. We gaan het eerst eens proberen met de originele app, maar ik hou deze module in het achterhoofd als dat niet mocht voldoen.
Ik zou het andersom doen: als dit goed genoeg is, waarom via de cloud afhankelijk willen zijn? :+

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Esumontere

Floep, banaan.

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zou het andersom doen: als dit goed genoeg is, waarom via de cloud afhankelijk willen zijn? :+
Haha zo kan je het ook bekijken inderdaad, maar de wifi-modules zijn al voorgeïnstalleerd dus die gaan we eerst proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
Is er al een update voor wanneer we de update voor de Ecodan’s kunnen verwachten?

Het verwarmingsseizoen komt er weer snel aan en zou het wel handig zijn als we hem via homeassistant kunnen gaan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
Hoe werkt de airco met de temp sensor eigenlijk.
Stel, ik stel 21 graden in als setpoint om te verwarmen. Tot hoeveel graden boven deze setpoint gaat hij door met verwarmen voordat hij stopt? En hoever moet de temperatuur zakken onder de 21 graden voordat hij weer begint met verwarmen?

Is dit ergens in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:00
TokenNekot schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:55:
Stel, ik stel 21 graden in als setpoint om te verwarmen. Tot hoeveel graden boven deze setpoint gaat hij door met verwarmen voordat hij stopt? En hoever moet de temperatuur zakken onder de 21 graden voordat hij weer begint met verwarmen?

Volgens mij verwarmt (of koelt) de airco naar het set point toe, en probeert er dan niet overheen te gaan. Dus als het verschil groot is, hard verwarmen en als het verschil kleiner wordt terug moduleren. Er is natuurlijk een punt dat verwarmen op de laagste stand teveel is, en de airco toch over het set point geen gaat. Dan slaat hij af. Gebeurt dit vaak, dan het dan pendelen.

Dit is een complexe regeling, verschilt per fabrikant en valt niet in te stellen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28

In de airco zit een regeling, meestal PI, maar misschien ook wel PID, die de temperatuur constant probeert te houden, door op een constant vermogen te koelen.
Alleen als de koelbehoefte lager is dan het minimum vermogen van de airco gaat deze aan/uit regelen (pendelen dus).
En volgens mij gaat dat niet op temperatuur, maar weer met diezelfde regeling, maar dan met PWM, waarbij er ongetwijfeld ook nog een minimale aan- en een minimale uittijd ingeprogrameerd zit om de compressor heel te houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

De logica van Mitsubishi zelf wordt gebruikt, alleen de input van temperatuur is op een andere locatie. Deze werkt al best prima. Er zit afhankelijk van verwarmen of koelen een andere offset/regeling in de indoor unit.

Voor verwarmen warmt hij zo uit mijn hoofd 1 tot 1.5 graad boven de ingestelde temperatuur van de externe sensor en houdt hij dit vast op 0.5-1 graden afhankelijk van de warmtebehoefte. In de meeste gevallen kan de airco perfect terugschakelen om constant nauwkeurig op zijn doeltemperatuur uit te blazen zonder te gaan pendelen.

Mitsubishi Electric heeft een aantal application notes hoe hun regeling werkt en toegepast wordt en wat er bijvoorbeeld met de vanes en de fan gebeurt. We zijn aan het kijken of hier nog iets mee te doen valt.

Ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld storend dat de airco stopt met blazen op met moment dat de temperatuur is bereikt tijdens kwakkel-weer tussen herfst en winter. Voor een aantal units heeft mitsubishi hier een oplossing voor door permanent te laten blazen. Maar niet voor allen, dus wellicht komt deze logica in de ClimaControl modules.

Voor wat betreft de Mitsubishi Heavy Industries lijkt de module ook goed te werken. Hij registreert netjes de temperatuur van de externe sensor als inlaat temperatuur en(in tegenstelling tot wat ik van andere oplossingen lees) zie ik geen sterk fluctuerende temperatuur. Goed voor het comfort! Op zich werkt alles dus prima, maar uiteraard wordt er nog even druk door getest! :)

Als dat klaar is ga ik weer verder met de Air-To-Water waar TerminalNL hierboven om vroeg.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 27-09-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
Ik merk nu dat hij weer een paar dagen draait hij inderdaad precies 1 graad boven mijn setpoint (temp op de sensor) gaat zitten en blijft daar aardig stabiel. Afgelopen voorjaar werkte dit juist prima. Ik stelde de airco in op 21 en het bleef 21 zoals ik verwachtte. Dit geldt trouwens voor mijn ME airco.

Als er geen sensor wordt gebruikt snap ik dat hij +1 graad probeert door te verwarmen zodat het achterin de woonkamer ook warm genoeg wordt, maar als je de sensor gebruikt is dit toch juist niet de bedoeling?
Is er toevallig niet iets aangepast in de software o.i.d. afgelopen tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
Waarschijnlijk omdat het minimum vermogen te hoog is om de temperatuur op zijn setpoint te krijgen is er voor gekozen door te verwarmen tot +1 graden. In de zomer zie ik dit ook gebeuren bij het koelen. Ik vermoed dat dit wordt gedaan om de aantal start stops te verminderen. Als het straks kouder wordt zal het wel goed gaan en wordt het setpoint wel gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Weinig aan toe te voegen.
Dit deel is het regelgedrag van de airco zelf.

Bij MHI zit er zelfs een +3 graden offset in. Dat lijkt bij ME een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LED-Maniak schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:57:
De kit voor Mitsubishi Heavy Industries voor aansluiting op de CNS port:

[Afbeelding]

Zelfde als bij de Mitsubishi Electric sluit je de originele wifi module(WF-RAC) optioneel aan op de ClimaControl en behoud je alle originele functionaliteit als backup.
Vanaf wanneer te bestellen en wat moet het gaan kosten ?
Zou dit voor mij zelf willen en ik denk dat mijn ouders hier ook wel oren naar hebben.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
revolution-nl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:11:
[...]

Vanaf wanneer te bestellen en wat moet het gaan kosten ?
Zou dit voor mij zelf willen en ik denk dat mijn ouders hier ook wel oren naar hebben.
Via DM of via Lectronz

Ik ben er alweer bijna doorheen als die op zijn, nieuwe batch in de maak en is er over een week of twee, drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LED-Maniak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Via DM of via Lectronz

Ik ben er alweer bijna doorheen als die op zijn, nieuwe batch in de maak en is er over een week of twee, drie.
Thanks! Kan ik mijn MHI-AC-Ctrl zelfbouw Wi-Fi module ook blijven gebruiken? Niet perse nodig maar die geeft nog wat meer gedetailleerde informatie die altijd welkom is natuurlijk ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
revolution-nl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Thanks! Kan ik mijn MHI-AC-Ctrl zelfbouw Wi-Fi module ook blijven gebruiken? Niet perse nodig maar die geeft nog wat meer gedetailleerde informatie die altijd welkom is natuurlijk ;)
Die kan je zeker gebruiken, alleen veel nut is er niet, want de ClimaControl geeft exact dezelfde extra informatie en via Home Assistant kan je ook alles inzien en aanpassen. :)

voordat mensen het gaan denken: neen, dit is geen copy van de MHI-AC-CTRL, de hele code base is van scratch opgebouwd om het wat efficienter te krijgen en ruimte te geven voor extra functies.

De extra poort is nuttiger voor een WF-RAC of een bedrade muur bedieningspaneel.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LED-Maniak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Die kan je zeker gebruiken, alleen veel nut is er niet, want de ClimaControl geeft exact dezelfde extra informatie en via Home Assistant kan je ook alles inzien en aanpassen. :)
Gaaf! Ook heel mooi dat de orginele WiFi module blijft werken, deze gebruiken mijn ouders en die lopen nu steeds tegen het offset probleem aan in de regeling

Kan je ook de ook compressor frequentie zien, fanspeed van de buiten unit, bedrijfsuren etc ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
revolution-nl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

Gaaf! Ook heel mooi dat de orginele WiFi module blijft werken, deze gebruiken mijn ouders en die lopen nu steeds tegen het offset probleem aan in de regeling

Kan je ook de ook compressor frequentie zien, fanspeed van de buiten unit, bedrijfsuren etc ?
Zeker!

Plaatje uit de web interface:
Je ziet hier mooi: de externe sensor geeft 19.9 graden aan in de huiskamer. De indoor unit "return air"(inkomende luchttemperatuur) geeft 20 graden aan. Dit is data gerapporteerd door de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj81FCCEfZ0OBRXeRMAo7Qg9d4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gq2tCZ1M0Epyj97doOw1g70S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 01-10-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:54
is er ook iets bekend over de levensduur van de batterij van de externe temperatuurmeter? Ik kan me voorstellen dat de batterij leeg vliegt als hij iedere minuut een update stuurt naar de binnenunit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
De batterij gaat meer dan een jaar mee.
Die van mij heb ik laatst vervangen na ik dacht ongeveer 1.5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
Ik heb hem ondertussen besteld :-). Nou nog even uitzoeken hoe ik hem in de MHI-ZSX kan stoppen. Erg veel zin om er mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
LED-Maniak schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:19:
De batterij gaat meer dan een jaar mee.
Die van mij heb ik laatst vervangen na ik dacht ongeveer 1.5 jaar.
Welk type batterij zit er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
ron321 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Welk type batterij zit er in?
CR2032

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Offset compensatie toegevoegd bij MHI afhankelijk van de bron(externe sensor, interne sensor, etc) en zo te zien volgt de airco de sensor nu exact op de ingestelde waarde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glijie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-06 04:15
@LED-Maniak Een tijdje geleden 3 units bij je besteld en ben er zeer te spreken over.
Nu vroeg ik me af of er iets ingebouwd kan worden zodat ik mijn airco manueel kan bedrijven door zelf het vermogen van verwarmen/ koelen te bepalen?
Op deze manier kan ik het overschot van mijn zonnepanelen tot de max benutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@Glijie
In home assistant iets van:
automation, if terug levering >300
als dan, terug levering >800 ruimte temperatuur-2. voor x minuten?
als dan, terug levering >500 ruimte temperatuur-1. voor x minuten?

Wordt denk al snel heel complex en het verbruik is niet heel precies te sturen.

Ik heb zelf sturing op stroomprijs, als <17 cent dan airco`s aan tot stroomprijs hoger is dan 17 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Glijie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:27:
@LED-Maniak Een tijdje geleden 3 units bij je besteld en ben er zeer te spreken over.
Nu vroeg ik me af of er iets ingebouwd kan worden zodat ik mijn airco manueel kan bedrijven door zelf het vermogen van verwarmen/ koelen te bepalen?
Op deze manier kan ik het overschot van mijn zonnepanelen tot de max benutten.
Het vermogen kan je helaas niet direct regelen. Zoals Tazzios al zegt zou je dat met de temperatuur moeten doen. Bij een grotere offset(2 graden, dan gaan beide lampjes op de unit branden) gaat hij hier in een hogere stand verwarmen/koelen en dus meer verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsalakirov
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-06 09:27
Hallo allemaal!

Ik heb twee problemen als ik verbinding probeer te maken met Home Assistant. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien hoe ik ze kan oplossen?

Ik heb een L/W-module met firmwareversie 0.0.63 en hardwareversie ME_V3.0.

1. De automatische detectie van de 'climate'-sensor werkt niet. Na het onderwerp een tijdje te hebben gemonitord (inclusief na het opnieuw opstarten van de climacontrol) denk ik niet dat het bericht naar het MQTT-onderwerp wordt verzonden.

2. Er zijn drie sensoren (Error, Defrost, Timer) die niet kunnen worden geladen. Home Assistant geeft een foutmelding "device class not found". Ze hebben allemaal hun device_class ingesteld op "none". Het lijkt erop dat dit geen ondersteund type meer is.

code:
1
homeassistant  | 2024-10-04 08:17:07.191 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_67DBC0_Error_Code/config', message: '{'force_update': True, 'unique_id': '212048561825892_Error_Code', 'icon': 'mdi:alarm-light', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_67DBC0/state', 'value_template': '{{ value_json.heatpump.error_code }}', 'device_class': 'none', 'device': {'hw_version': 'ME_V3.0', 'identifiers': '212048561825892', 'serial_number': '212048561825892', 'configuration_url': 'http://heatpump.local', 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'for Mitsubishi Electric', 'sw_version': '0.0.63', 'name': 'ClimaControl - Zubadan Heatpump'}, 'name': 'Error Code', 'platform': 'mqtt'}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
gsalakirov schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:28:
Hallo allemaal!

Ik heb twee problemen als ik verbinding probeer te maken met Home Assistant. Heeft iemand hier ervaring mee en misschien hoe ik ze kan oplossen?

Ik heb een L/W-module met firmwareversie 0.0.63 en hardwareversie ME_V3.0.

1. De automatische detectie van de 'climate'-sensor werkt niet. Na het onderwerp een tijdje te hebben gemonitord (inclusief na het opnieuw opstarten van de climacontrol) denk ik niet dat het bericht naar het MQTT-onderwerp wordt verzonden.

2. Er zijn drie sensoren (Error, Defrost, Timer) die niet kunnen worden geladen. Home Assistant geeft een foutmelding "device class not found". Ze hebben allemaal hun device_class ingesteld op "none". Het lijkt erop dat dit geen ondersteund type meer is.

code:
1
homeassistant  | 2024-10-04 08:17:07.191 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.mixins] Error 'expected SensorDeviceClass or one of 'date', 'enum', 'timestamp', 'apparent_power', 'aqi', 'atmospheric_pressure', 'battery', 'carbon_monoxide', 'carbon_dioxide', 'conductivity', 'current', 'data_rate', 'data_size', 'distance', 'duration', 'energy', 'energy_storage', 'frequency', 'gas', 'humidity', 'illuminance', 'irradiance', 'moisture', 'monetary', 'nitrogen_dioxide', 'nitrogen_monoxide', 'nitrous_oxide', 'ozone', 'ph', 'pm1', 'pm10', 'pm25', 'power_factor', 'power', 'precipitation', 'precipitation_intensity', 'pressure', 'reactive_power', 'signal_strength', 'sound_pressure', 'speed', 'sulphur_dioxide', 'temperature', 'volatile_organic_compounds', 'volatile_organic_compounds_parts', 'voltage', 'volume', 'volume_storage', 'volume_flow_rate', 'water', 'weight', 'wind_speed' for dictionary value @ data['device_class']' when processing MQTT discovery message topic: 'homeassistant/sensor/HVAC_67DBC0_Error_Code/config', message: '{'force_update': True, 'unique_id': '212048561825892_Error_Code', 'icon': 'mdi:alarm-light', 'state_topic': 'climacontrol/HVAC_67DBC0/state', 'value_template': '{{ value_json.heatpump.error_code }}', 'device_class': 'none', 'device': {'hw_version': 'ME_V3.0', 'identifiers': '212048561825892', 'serial_number': '212048561825892', 'configuration_url': 'http://heatpump.local', 'manufacturer': 'ProtoART', 'model': 'for Mitsubishi Electric', 'sw_version': '0.0.63', 'name': 'ClimaControl - Zubadan Heatpump'}, 'name': 'Error Code', 'platform': 'mqtt'}'
Klopt.

Voor de L/W module moet nog een update komen voor home assistant om dit te fixen.

Ik ben er mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertjebon
  • Laatst online: 10-03 18:29
Hoi Led-maniak,

Heb een MHI module met externe temp sensor van u geplaatst, heb geen wifi of iets dergelijks op de airco zitten.
Nu blijft het lampje op de control module oranje branden.
Het betreft een MHI SRK35ZS-W.

Weet u wat de status is van de kleuren op de control module.?

Op de externe temp sensor zie ik verder niets.

Mvg
Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
bertjebon schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:42:
Hoi Led-maniak,

Heb een MHI module met externe temp sensor van u geplaatst, heb geen wifi of iets dergelijks op de airco zitten.
Nu blijft het lampje op de control module oranje branden.
Het betreft een MHI SRK35ZS-W.

Weet u wat de status is van de kleuren op de control module.?

Op de externe temp sensor zie ik verder niets.

Mvg
Mvg.
Dat betekent dat de module geen verbinding heeft met jouw wifi netwerk.

Heb je de setup gedaan? (verbinden met de module, wifi netwerk opgeven(2.4GHz!) en draadloze sensor linken?)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 05-10-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
Is het ook mogelijk om de meegeleverde temperatuurmeter een offset mee te geven? Bij mij registreert hij een te hoge temperatuur. Zou hem graag af kunnen stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokenNekot
ik heb inderdaad hetzelfde. Inderdaad een offset optie zou heel welkom zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
TokenNekot schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:25:
mogelijk dat dit te maken heeft met de offset compensatie die toegevoegd is om de temperatuur op de thermometer gelijk te krijgen met het setpoint. Ik krijg er maar moeilijk grip op in ieder geval. Voor nu de externe temp weer even uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:11
In HomeAssistant mist de device_class van de externe temperatuur sensor. Dit voorkomt dat ik hem kan selecteren in blueprints/automations waar een externe sensor opgegeven kan worden.

Is dit toe te voegen?

zie link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rijo038 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:54:
Is het ook mogelijk om de meegeleverde temperatuurmeter een offset mee te geven? Bij mij registreert hij een te hoge temperatuur. Zou hem graag af kunnen stellen
TokenNekot schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:25:
Hoeveel afwijking zien jullie? Zou niet meer dan 1 graad moeten zijn. Is het wat je op het display afleest of ergens anders?
Rijo038 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

mogelijk dat dit te maken heeft met de offset compensatie die toegevoegd is om de temperatuur op de thermometer gelijk te krijgen met het setpoint. Ik krijg er maar moeilijk grip op in ieder geval. Voor nu de externe temp weer even uitgezet.
Een offset is een offset dus dat is makkelijk er uit te halen door de temperatuur lager in te stellen. Dan kan je gewoon de externe sensor gebruiken.

Ik heb gisteren wel vernomen dat als je de temperatuur met de afstandsbediening instelt op 21, dit op de webinterface 24 is. Ga ik fixen.
Ruvetuve schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:07:
In HomeAssistant mist de device_class van de externe temperatuur sensor. Dit voorkomt dat ik hem kan selecteren in blueprints/automations waar een externe sensor opgegeven kan worden.

Is dit toe te voegen?

zie link
Dat kan zeker. Ik zet het op de todo lijst. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
Firmware 2.0.21 wordt vanavond gepushed voor MHI modules:
- Offset compensatie er (tijdelijk) uit. Anders is het probleem dat als je via de afstandsbediening 21 instelt hij op de interface 24 graden instelt. Wil je deze 3 graden er weer uit hebben, dan kan je dit via je eigen airco instellen(check daarvoor de handleiding). Hou je de 3 graden offset er in en wil je de huiskamer op 22 graden, stel dan de temperatuur op 19 graden.
- ClimaControl module kan nu ook draaien zonder internetverbinding(dus 100% lokaal). Maar beter om dit aan te laten zodat je nieuwe updates de komende weken kan ontvangen.
- MQTT device_class is voor MHI modules gefixt voor meerdere waardes waaronder externe temperatuur sensor maar ook "Operation Codes".
- Vane operatie in web interface is gefixt en nu volledig instelbaar
- Gebruik je een WF-RAC of wandbediening en zit deze aangesloten op de ClimaControl module dan kan je nu 3D auto aan en uitzetten maar ook de fan en up/down vanes via de Smart-M-Air app. Vane Left/Right werkt momenteel nog niet.

En nu mijn DM en email achterstand bijwerken.. :)

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 08-10-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
LED-Maniak schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:22:
[...]

[...]

Hoeveel afwijking zien jullie? Zou niet meer dan 1 graad moeten zijn. Is het wat je op het display afleest of ergens anders?

[...]
Ik lees het af op het display. Het verschil fluctueert nogal. Het metertje is erg gevoelig. Verschil zit tussen de 0,1 en 0,6. Gisteren leek het verschil groter te zijn, maar de metertjes liegen niet.

Ik ga weer testen als de nieuwe versie er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
Is het een bewuste keus om de temperatuurweergave in de interface alleen voor de komma te tonen? Zou dat op een tiende kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rijo038 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:19:
Is het een bewuste keus om de temperatuurweergave in de interface alleen voor de komma te tonen? Zou dat op een tiende kunnen?
Dit is de waarde direct uit de airco en die stuurt het alleen op de hele graad door.

Je kan op de tiende zien wat de sensor uitstuurt als je op de i rechtsonder klikt.

[ Voor 39% gewijzigd door LED-Maniak op 08-10-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijo038
LED-Maniak schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:45:
Firmware 2.0.21 wordt vanavond gepushed voor MHI modules:
- Offset compensatie er (tijdelijk) uit. Anders is het probleem dat als je via de afstandsbediening 21 instelt hij op de interface 24 graden instelt. Wil je deze 3 graden er weer uit hebben, dan kan je dit via je eigen airco instellen(check daarvoor de handleiding). Hou je de 3 graden offset er in en wil je de huiskamer op 22 graden, stel dan de temperatuur op 19 graden.
- ClimaControl module kan nu ook draaien zonder internetverbinding(dus 100% lokaal). Maar beter om dit aan te laten zodat je nieuwe updates de komende weken kan ontvangen.
- MQTT device_class is voor MHI modules gefixt voor meerdere waardes waaronder externe temperatuur sensor maar ook "Operation Codes".
- Vane operatie in web interface is gefixt en nu volledig instelbaar
- Gebruik je een WF-RAC of wandbediening en zit deze aangesloten op de ClimaControl module dan kan je nu 3D auto aan en uitzetten maar ook de fan en up/down vanes via de Smart-M-Air app. Vane Left/Right werkt momenteel nog niet.

En nu mijn DM en email achterstand bijwerken.. :)
Bedankt voor de update. snap de offset die je had ingesteld een stuk beter.

[ Voor 13% gewijzigd door Rijo038 op 08-10-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rijo038 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Bedankt voor de update. snap de offset die je had ingesteld een stuk beter.
Ik zag nog net je andere foto's voor je edit:
Bepaalde dingen dingen die je nu uit de airco ziet komen zag je normaal niet. Waaronder die offset van een paar graden om te compenseren dat de temperatuur binnenin de unit wordt gemeten.

Ik ga er nog een oplossing voor zoeken. Maar het is ook op te lossen door in je airco de offset op 0 te zetten.

Waarom de sensor fluctueert moet ik nog even bekijken, kan een instelling in de sensor zijn(er zijn wat verschillende revisies van deze sensor geproduceerd door de fabrikant..).

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste