Beste medetweakers,
Mijn ervaring met de HCC100: onvoldoende!
Sinds een half jaar gebruik ik de HCC100 in mijn verwarmingssysteem, maar ik ben allesbehalve tevreden. Hieronder mijn opstelling:
- Warmtepomp buitenunit: LG 7kW (uitsluitend voor vloerverwarming)
- Buffervat: 50L
- HCC100: versie 1.1.1.0
- 4 zones:
- Z1: woonkamer (6 groepen)
- Z2: serre (2 groepen)
- Z3: werkkamer (1 groep)
- Z4: hal (1 groep)
- Verdeler: 10 groepen aangestuurd door 10 servomotoren (MT4-230)
- Thermostaten: 3 draadloze thermostaten (Honeywell T87RF2025) en de woonkamerthermostaat (Honeywell Home)
Mijn probleem;
Hoewel het systeem technisch functioneert, stuit ik op grote beperkingen in het comfort. Om het huis warm te krijgen, moet ik het water van de warmtepomp op 40°C zetten, wat al niet ideaal is. Wat me echter het meeste stoort, is hoe de HCC100 de groepen aanstuurt:
1. Onlogische volgorde van verwarming:
Het systeem begint altijd met de eerste groep van een zone. In mijn geval wordt in de woonkamer (Z1) altijd groep 1 verwarmd, die zich in de bijkeuken bevindt. Gevolg: de bijkeuken is lekker warm, maar de rest van de woonkamer relatief koud aanvoelt.
2. Ongelijke verdeling in de serre:
De serre (Z2) heeft twee groepen, maar meestal wordt slechts één groep verwarmd (ook de eerste in de volgorde). Hierdoor is één helft van de serrevloer warm en de andere helft koud. Beide groepen worden pas verwarmd als het echt koud is, en dat gebeurde alleen bij het opstarten van het systeem.
3. Geen slimme aansturing:
Ik had verwacht dat het systeem op een slimme manier warmte zou verdelen, zeker gezien de reclame voor de "Evohome slimme zoneregeling." Maar dat is helaas niet het geval. Het systeem volgt simpelweg een vaste volgorde (laag naar hoog), zonder rekening te houden met comfort of behoefte.
Ik heb contact gehad met Resideo om te vragen of je de volgorde van de groepen in de app kunt aanpassen. Het antwoord was (zoals ik al vermoedde): "nee." Hierdoor blijft het probleem bestaan.
Hoewel de luchttemperatuur in huis op orde is, voelt het in delen van de woonkamer koud aan vanwege de koude vloer. Dit gebrek aan comfort had ik niet verwacht van een systeem met zo’n prijskaartje.
Heeft iemand suggesties om dit op te lossen? Als dit zo blijft, overweeg ik het hele Evohome-systeem te verkopen en terug te gaan naar een eenvoudiger systeem op basis van retourwarmte.
Ik hoor graag jullie ideeën!