HCC100 met Evohome

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Hippe Lip schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:02:
[...]

@gjaa
Het primaire circuit is van de WP naar het buffervat.
De secundaire pomp (pomp in het secundaire circuit) is de pomp die het CV-water vanaf het buffervat het huis in stuurt.

Dat is dus niet de pomp zoals die bij een mengverdeler zit. Als het goed is heb je pomploze verdelers.
@Hippe Lip
Een foto maakt het misschien duidelijker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnJ1xGapnNkW3LlKAvikwyau0j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WO1UKywDo6ch1i6WEIKp9vq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gjaa schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:12:
[...]

@Hippe Lip
Een foto maakt het misschien duidelijker
[Afbeelding]
@gjaa
Misschien wel, maar in dit geval niet, tenzij met meer toelichting. Want die ‘aanvoer’ en ‘retour’ zijn van de WP? Of het huis in?

Als rechts de WP-kant is, dan zie ik links van het buffervat (neem aan dat dat is waar we naar kijken) een pomp zitten. Dat zal dan de circulatiepomp van het circulaire circuit zijn.
In dat geval hebben we het over hetzelfde. (y)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Hippe Lip schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:30:
[...]

@gjaa
Misschien wel, maar in dit geval niet, tenzij met meer toelichting. Want die ‘aanvoer’ en ‘retour’ zijn van de WP? Of het huis in?

Als rechts de WP-kant is, dan zie ik links van het buffervat (neem aan dat dat is waar we naar kijken) een pomp zitten. Dat zal dan de circulatiepomp van het circulaire circuit zijn.
In dat geval hebben we het over hetzelfde. (y)
@Hippe Lip De aanvoer en retour zijn naar de warmtepomp en ja je kijkt naar het buffervat en inderdaad dat is de circulatiepomp die bediend wordt door de HCC100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Hippe Lip schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:24:
[...]
Het hier veel besproken probleem is dan echter dat je circulatiepomp gestart wordt tegelijk met het (via een HCE80) aan/opensturen van een of meer zones van een vv-verdeler. Probleem daarbij is dat het een paar minuten duurt voordat zo’n zone open is omdat dit met thermische motoren gebeurt.
Bij een gasketel gaat het dan mis, omdat de ketel eerst tegen dichte zones aanduwt,

Dat zou de HCC100 moeten doen, maar niemand weet nog hoe…
Ben benieuwd of het inmiddels bekend is of de hcc100 inderdaad wacht tot een thermische sluiter volledig open is voordat de ketel gaat branden. Of wellicht een vertraging instellen van x minuten.

Of heeft de hcc100 hetzelfde probleem als de hce80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:50

JoepW

iRacer & Home Assistant

AOC schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:29:
[...]

Ben benieuwd of het inmiddels bekend is of de hcc100 inderdaad wacht tot een thermische sluiter volledig open is voordat de ketel gaat branden. Of wellicht een vertraging instellen van x minuten.

Of heeft de hcc100 hetzelfde probleem als de hce80?
Ik heb de tijden van de sluiters goed gemeten en met een kleine veiligheidsmarge ingevoerd in de HCC100 en ik kan bevestigen dat de ketel pas wordt aangestuurd na het openen van een sluiter.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 15:56
JoepW schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:33:
[...]

Ik heb de tijden van de sluiters goed gemeten en met een kleine veiligheidsmarge ingevoerd in de HCC100 en ik kan bevestigen dat de ketel pas wordt aangestuurd na het openen van een sluiter.
@JoepW jou systeem bestaat toch uit alleen een HCC100? In combinatie met een EvoHome gaat dit niet goed, heb ik gemerkt, omdat dan stuurt de EvoHome de ketel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Meteen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:42:
[...]

@JoepW jou systeem bestaat toch uit alleen een HCC100? In combinatie met een EvoHome gaat dit niet goed, heb ik gemerkt, omdat dan stuurt de EvoHome de ketel aan.
Mijn systeem bevat zoals al eerder aangegeven 12 zones, waarvan 3 via de HCC100 vloerzones zijn en de rest radiator zones. Evohome stuurt de ketel aan. En het werkt door precies te doen wat de instructievideo’s aangeven perfect.
———
Ik heb toen ik de HCC100 installeerde gemerkt dat de sturing van de ketel niet goed ging. Dus toen een heftig klusje gestart. Ik heb namelijk alles naar fabrieksinstellingen teruggebracht (ook de radiatorknoppen en evohome) en toen alles heel precies geinstalleerd. Dat hielp.

Evohome kan niet zo goed omgaan met hardware wijzigingen in een lopend systeem is mijn conclusie.

[ Voor 27% gewijzigd door JoepW op 22-11-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
JoepW schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:28:
[...]
Ik heb toen ik de HCC100 installeerde gemerkt dat de sturing van de ketel niet goed ging. Dus toen een heftig klusje gestart. Ik heb namelijk alles naar fabrieksinstellingen teruggebracht (ook de radiatorknoppen en evohome) en toen alles heel precies geinstalleerd. Dat hielp.
Dan heb ik ook nog een leuke klus. Ik heb alle cursussen doorlopen, heb jij nog een bepaalde volgorde gebruikt, bv EvoHome, HCC100 en dan HR92?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Meteen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:18:
[...]

Dan heb ik ook nog een leuke klus. Ik heb alle cursussen doorlopen, heb jij nog een bepaalde volgorde gebruikt, bv EvoHome, HCC100 en dan HR92?
pffff, daar vraag je me wat… Volgens mij heb eerst de vloerzones aangemaakt. Dat is dan starten in de HCC100 en per zone wat handelingen in de evohome volgens mij en daarna heb ik toen 1 radiatorzone aangemaakt en de boel getest op goede werking. Toen dat ok was heb ik de overige radiatorzones aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ik wacht eerst wel even tot het stookseizoen voorbij is. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

JoepW schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:33:
[...]

Kan je instellen dat wanneer evohome warmtevraag heeft voor zome x en de thermische actuator spanning geeft dat vervolgens de ketel na x minuten (kan je het aantal minuten instellen) aanspringt?

Begrijp ik dat zo goed?

Ik word hor/dol van de hce80 + evohome + bdr91 + hr91 radiatorknoppen.

Als ik alle zones op 0 graden zet (geen warmtevraag) en 1 vloerverwarming groep op 24 graden, dan zie ik bij systeem overzicht de bdr91 en de vloer zone beide op 8% staan. De ketel springt niet aan, maar de zone op de hce80 gaat wel open+pomp draaien.

Uiteindelijk als alle zones tegelijk draait dan wordt er wel wat warmte rondgepompt en wordt het huis warm, maar dat is denk ik meer geluk dan precisie want qua regeling lijkt alles zeer onlogisch te gaan.

De bdr91 gaat ook regelmatig uit terwijl de hce80 nog alles aan/open heeft. Totaal geen logica te bekennen

[ Voor 14% gewijzigd door AOC op 22-11-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

AOC schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:51:
[...]

Kan je instellen dat wanneer evohome warmtevraag heeft voor zome x en de thermische actuator spanning geeft dat vervolgens de ketel na x minuten (kan je het aantal minuten instellen) aanspringt?

Begrijp ik dat zo goed?

Ik word hor/dol van de hce80 + evohome + bdr91 + hr91 radiatorknoppen.

Als ik alle zones op 0 graden zet (geen warmtevraag) en 1 vloerverwarming groep op 24 graden, dan zie ik bij systeem overzicht de bdr91 en de vloer zone beide op 8% staan. De ketel springt niet aan, maar de zone op de hce80 gaat wel open+pomp draaien.

Uiteindelijk als alle zones tegelijk draait dan wordt er wel wat warmte rondgepompt en wordt het huis warm, maar dat is denk ik meer geluk dan precisie want qua regeling lijkt alles zeer onlogisch te gaan.

De bdr91 gaat ook regelmatig uit terwijl de hce80 nog alles aan/open heeft. Totaal geen logica te bekennen
Twee aanvullingen / antwoorden:

In de HCC100 kan je een parameter instellen die aangeeft hoe lang een actuator erover doet om van dicht naar open te gaan.

Ik ben gestopt met het willen begrijpen va de fuzzy en eventueel rommelige logic van de HCC100 en EvoHome. Wel heb ik 1 automatisering toegevoegd aan de installatie via HA. Als alle vloerzones gedurende x tijd (1 uur heb ik ingesteld) geen vraag hebben onderbreek ik de stroom naar de vloerpompen uit. En deze herstel ik als er weer vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Mmh, misschien moet ik ook stoppen met kijken. Temperatuur blijft wel stabiel, maar het regelgedrag is op gevoel enorm inefficient. Gasverbruik moet ik nog even goed loggen aan de slimme meter, misschien daarna nog eens wat experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

AOC schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:03:
Mmh, misschien moet ik ook stoppen met kijken. Temperatuur blijft wel stabiel, maar het regelgedrag is op gevoel enorm inefficient. Gasverbruik moet ik nog even goed loggen aan de slimme meter, misschien daarna nog eens wat experimenteren
Gasverbruik is bij mij prima. Losstaand huis bouwjaar 1948, goed geïsoleerd, 180 m2 en 2 kantoren waar zo goed als elke dag overdag gestookt wordt. De rest van het huis op 20,5 graad continue en slaapkamer op 18 graad. Rond de 1500m3 gas. Dat is echt prima. Ik heb ooit langere tijd de graaddagen bijgehouden met HA. Ook die waardes waren prima.

[ Voor 9% gewijzigd door JoepW op 23-11-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemharselaar
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-02 09:46
Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds 2 weken de HCC100 en tot nu toe is het een ramp en kunnen we in t-shirt in huis zitten.

Vanmorgen weer ingelogd op de HCC100 omdat het weer 2 graden warmer was als ingesteld en hij begon gelijk met updaten van de firmware. Wat schetst mijn verbazing na de update is het al de hele dag de ingestelde temperatuur!!!! Dit geld voor alle zones die op verwarmen staan (momenteel 2 van de 3).

Nu ben ik wel benieuwd of meer mensen hier "last" van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
willemharselaar schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:57:
……en hij begon gelijk met updaten van de firmware.
Welke firmware versie heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemharselaar
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-02 09:46
Heb nu versie 1.1.1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:26
willemharselaar schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:57:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds 2 weken de HCC100 en tot nu toe is het een ramp en kunnen we in t-shirt in huis zitten.

Vanmorgen weer ingelogd op de HCC100 omdat het weer 2 graden warmer was als ingesteld en hij begon gelijk met updaten van de firmware. Wat schetst mijn verbazing na de update is het al de hele dag de ingestelde temperatuur!!!! Dit geld voor alle zones die op verwarmen staan (momenteel 2 van de 3).

Nu ben ik wel benieuwd of meer mensen hier "last" van hebben.
Van de week de update uitgevoerd. Maar hij blijft de warmtepomp aanzetten ook als is het in iedere ruimte ruim 1 graden warmer dan gevraagd. Op hele koude dagen blijft hij wel netjes rond de gevraagde temperatuur maar met iets warmer weer zoals vandaag gaat het mis. Ik heb inmiddels ook maar met HA een scriptje gemaakt die alles uitzet als het te warm wordt. Niet ideaal maar werkt daarmee wel zonder dat ik er naar om hoef te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik heb een hcc100.
5 zones vloerverwarming
Hierop zitten 2 bedrade honeywell rounds
En 3x draadloze thermostaat.

Nu heb ik de evo home display aangeschaft om dit via de app aan te sturen

Nu heb ik op de boven verdieping een geheel gescheiden cv systeem met 2x honeywell round draadloze thermostaat. Deze sturen 1 pomp aan en 1x zone klep. Kan ik dit alles in de evo home integreren of is dit niet geschikt voor 2 cv pompen?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Wodan89 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:50:
Nu heb ik op de boven verdieping een geheel gescheiden cv systeem met 2x honeywell round draadloze thermostaat. Deze sturen 1 pomp aan en 1x zone klep. Kan ik dit alles in de evo home integreren of is dit niet geschikt voor 2 cv pompen?
Volgens mij wel. Dan moet je de EvoHome de ketel aan laten sturen. Vervolgens definieer je twee extra zones met een zoneklep(BRD91) en een temperatuursensor. En een BRD91 kan zowel een zoneklep als een pomp aansturen, die schakelt gewoon 230V.

Hoe je trouwens nu met 1 zoneklep en 1 pomp twee zones regelt is me niet duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Meteen op 10-12-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
bhcommander schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:46:
[...]

Van de week de update uitgevoerd. Maar hij blijft de warmtepomp aanzetten ook als is het in iedere ruimte ruim 1 graden warmer dan gevraagd. Op hele koude dagen blijft hij wel netjes rond de gevraagde temperatuur maar met iets warmer weer zoals vandaag gaat het mis. Ik heb inmiddels ook maar met HA een scriptje gemaakt die alles uitzet als het te warm wordt. Niet ideaal maar werkt daarmee wel zonder dat ik er naar om hoef te kijken.
Hier hetzelfde, op meerdere hcc100 flinke overshoot. Bij koudere dagen zoals vandaag gaat het beter, maar dit komt door de stooklijn van de warmtepomp die de temperatuur mooi constant houdt. Ik heb hierover meerdere keren contact gehad met resideo, die schijnen ermee bezig te zijn. De laatste update konden ze me alleen vertellen dat het meerdere soorten motortjes ondersteunde en wat bugfixes.

Ook heb ik het geprobeerd om via de evotouch met een bdr de warmtepomp aan te sturen. Dit lijkt de overshoot wel deels op te lossen, alleen gaat deze binnen 1.5 graden binnen het setpoint in een low load modus, en ieder uur uit voor een bepaalde tijd. Wat weer niet ideaal is voor een warmtepomp en/of vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kortom: die HCC100 waarvan ik bij introductie hoge verwachtingen had, is nog bepaald niet volwassen.
Jammer, want in potentie is het een mooi ding en moet die, al dan niet in combinatie met evohome, een prima zoneregeling zijn voor in huis.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Churitos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 13:22
Ik zou het zo mooi vinden als er een degelijke zonesturing zou zijn die volledig lokaal uitgelezen kan worden (en misschien wel bediend via Home Assistant), maar wel zelfstandig kan functioneren zodat het niet een houtje touwtje oplossing wordt waar niemand meer iets van snapt of als servers eruit liggen je niets meer kunt. Maar daar is iedereen hier naar op zoek als ik de fora een beetje doorspit.

De markt bestaat al zo lang, maar het blijft allemaal een beetje een verborgen techniek.
Zo heb ik nu geprobeerd dmv OpenTherm Gateway de zoneregeling (HCE20) uit te lezen, maar krijg het niet voor elkaar. OpenTherm is ook maar een containerbegrip blijkt. Ik wacht nog rustig af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Churitos schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:03:
Ik zou het zo mooi vinden als er een degelijke zonesturing zou zijn die volledig lokaal uitgelezen kan worden (en misschien wel bediend via Home Assistant), maar wel zelfstandig kan functioneren zodat het niet een houtje touwtje oplossing wordt waar niemand meer iets van snapt of als servers eruit liggen je niets meer kunt. Maar daar is iedereen hier naar op zoek als ik de fora een beetje doorspit.
@Churitos Dat wordt dan dus zelfbouw. Als je het zo stabiel mogelijk wil doen gebruik je daarvoor desnoods een eigen, aparte HA. Dan heb je de minste kans op verstoring door andere zaken.

Het lijkt me eerlijk gezegd niet eens zo heel onrealistisch om te bouwen. De eerste die eraan begint zal de nodige ervaring op gaan doen en wat moeten uitvinden met vallen en opstaan, maar met hulp van hier zal je, verwacht ik, heel snel tot een behoorlijk goed resultaat moeten komen lijkt me.

En terwijl ik dit schrijf verbaas ik me er eigenlijk over dat nog niemand daar aan begonnen is. Of heb ik dat gemist?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Churitos schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:03:
Zo heb ik nu geprobeerd dmv OpenTherm Gateway de zoneregeling (HCE20) uit te lezen, maar krijg het niet voor elkaar. OpenTherm is ook maar een containerbegrip blijkt. Ik wacht nog rustig af...
Misschien dat je met Ramses II verder komt.

Met een OpenTherm Gateway luister je de berichten tussen je thermostaat (in dit geval een onderdeel van EvoHome) en de ketel. Daar zul je dus geen informatie vinden over zones of andere dingen. Alleen info over het gewenste CV-temperatuur van de ketel.

[ Voor 23% gewijzigd door Meteen op 11-12-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarco
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-02 15:14
Meteen schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:42:
[...]

Meteen, mij systeem is dat wel zo op dit moment nog. wordt dit dan beter als je er een HR91 of HR92 toepast ? Nu ben ik inderdaad nog niet erg tevreden met regeling. Ketel blijft continu aan ook bij kleine warmtevraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Jarco schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:48:
[...]

Meteen, mij systeem is dat wel zo op dit moment nog. wordt dit dan beter als je er een HR91 of HR92 toepast ? Nu ben ik inderdaad nog niet erg tevreden met regeling. Ketel blijft continu aan ook bij kleine warmtevraag
Ik heb een combinatie van HCC100 voor de vloerverwarming, met EvoHome die de CV-ketel aanstuurt, en HR92 voor de radiatoren. De CV-ketel en pomp van de verdeler van de vloerverwarming gaan pas uit als ik op de EvoHome de ingestelde temperatuur 3 graden lager zet dan de actuele temperatuur van de zone van de vloerverwarming.
Als ik de HCC100 vervang door een HR92 in de aanvoer van de verdeler is het probleem opgelost. Is dat wat je bedoeld?
Maar daar heb ik, en jij, geen HCC100 voor gekocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Meteen schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:06:
[...]
Als ik de HCC100 vervang door een HR92 in de aanvoer van de verdeler is het probleem opgelost. Is dat wat je bedoeld?
Maar daar heb ik, en jij, geen HCC100 voor gekocht!
Ik snap je punt en kan me de mss aanwezige frustratie goed voorstellen, maar deze woorden brengen me tot de vraag wat je belangrijker vind:
  1. Een goed werkend systeem zonder problemen.
  2. Een goed werkende HCC100 omdat je daar je geld in gestoken hebt.
Sorry voor de confrontatie :?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Hippe Lip schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:45:
[...]

Ik snap je punt en kan me de mss aanwezige frustratie goed voorstellen, maar deze woorden brengen me tot de vraag wat je belangrijker vind:
  1. Een goed werkend systeem zonder problemen.
  2. Een goed werkende HCC100 omdat je daar je geld in gestoken hebt.
Sorry voor de confrontatie :?
Een goed werkend systeem. Maar als ik de MCC100 vervang door een HR92, kan ik de pomp nog niet schakelen. Daar zou dan een pompschakelaar die op de aanvoertemperatuur reageert voor kunnen dienen.
Ik heb zojuist de HCC100 geupdate, versie 1.1.1.1 geloof ik zo uit mijn hoofd. Eerst maar eens testen of er iets veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_b
De laatste update was voornamelijk toevoeging van andere motortjes heb ik mij laten vertellen.
Een hr92 in de aanvoer gaat moduleren, je kan een mt4 motor ook aansluiten op een bdr, past op dezelfde radiatorknop, dan is het aan/uit. Misschien dat dat je met dezelfde bdr ook tegelijk je pomp kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
tim_b schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:22:
De laatste update was voornamelijk toevoeging van andere motortjes heb ik mij laten vertellen.
Een hr92 in de aanvoer gaat moduleren, je kan een mt4 motor ook aansluiten op een bdr, past op dezelfde radiatorknop, dan is het aan/uit. Misschien dat dat je met dezelfde bdr ook tegelijk je pomp kan aansturen.
Zo’n BDR91T die beide stuurt zou wel eens een simpele oplossing kunnen zijn. Ik laat het nu even voor wat het is, maar ga er wel mee aan het denken en experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 22:57
Beste medetweakers,
Mijn ervaring met de HCC100: onvoldoende!
Sinds een half jaar gebruik ik de HCC100 in mijn verwarmingssysteem, maar ik ben allesbehalve tevreden. Hieronder mijn opstelling:
  • Warmtepomp buitenunit: LG 7kW (uitsluitend voor vloerverwarming)
  • Buffervat: 50L
  • HCC100: versie 1.1.1.0
  • 4 zones:
- Z1: woonkamer (6 groepen)
- Z2: serre (2 groepen)
- Z3: werkkamer (1 groep)
- Z4: hal (1 groep)
  • Verdeler: 10 groepen aangestuurd door 10 servomotoren (MT4-230)
  • Thermostaten: 3 draadloze thermostaten (Honeywell T87RF2025) en de woonkamerthermostaat (Honeywell Home)
Mijn probleem;
Hoewel het systeem technisch functioneert, stuit ik op grote beperkingen in het comfort. Om het huis warm te krijgen, moet ik het water van de warmtepomp op 40°C zetten, wat al niet ideaal is. Wat me echter het meeste stoort, is hoe de HCC100 de groepen aanstuurt:

1. Onlogische volgorde van verwarming:
Het systeem begint altijd met de eerste groep van een zone. In mijn geval wordt in de woonkamer (Z1) altijd groep 1 verwarmd, die zich in de bijkeuken bevindt. Gevolg: de bijkeuken is lekker warm, maar de rest van de woonkamer relatief koud aanvoelt.

2. Ongelijke verdeling in de serre:
De serre (Z2) heeft twee groepen, maar meestal wordt slechts één groep verwarmd (ook de eerste in de volgorde). Hierdoor is één helft van de serrevloer warm en de andere helft koud. Beide groepen worden pas verwarmd als het echt koud is, en dat gebeurde alleen bij het opstarten van het systeem.

3. Geen slimme aansturing:
Ik had verwacht dat het systeem op een slimme manier warmte zou verdelen, zeker gezien de reclame voor de "Evohome slimme zoneregeling." Maar dat is helaas niet het geval. Het systeem volgt simpelweg een vaste volgorde (laag naar hoog), zonder rekening te houden met comfort of behoefte.

Ik heb contact gehad met Resideo om te vragen of je de volgorde van de groepen in de app kunt aanpassen. Het antwoord was (zoals ik al vermoedde): "nee." Hierdoor blijft het probleem bestaan.
Hoewel de luchttemperatuur in huis op orde is, voelt het in delen van de woonkamer koud aan vanwege de koude vloer. Dit gebrek aan comfort had ik niet verwacht van een systeem met zo’n prijskaartje.

Heeft iemand suggesties om dit op te lossen? Als dit zo blijft, overweeg ik het hele Evohome-systeem te verkopen en terug te gaan naar een eenvoudiger systeem op basis van retourwarmte.
Ik hoor graag jullie ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Cybertroy schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:11:
Beste medetweakers,
Sinds een half jaar gebruik ik de HCC100 in mijn verwarmingssysteem, maar ik ben allesbehalve tevreden. Hieronder mijn opstelling:
  • 4 zones:
  • Thermostaten: 3 draadloze thermostaten (Honeywell T87RF2025) en de woonkamerthermostaat (Honeywell Home)
Mijn probleem;
Hoewel het systeem technisch functioneert, stuit ik op grote beperkingen in het comfort. Om het huis warm te krijgen, moet ik het water van de warmtepomp op 40°C zetten, wat al niet ideaal is. Wat me echter het meeste stoort, is hoe de HCC100 de groepen aanstuurt:

Het systeem begint altijd met de eerste groep van een zone. In mijn geval wordt in de woonkamer (Z1) altijd groep 1 verwarmd, die zich in de bijkeuken bevindt. Gevolg: de bijkeuken is lekker warm, maar de rest van de woonkamer relatief koud aanvoelt.

De serre (Z2) heeft twee groepen, maar meestal wordt slechts één groep verwarmd (ook de eerste in de volgorde). Hierdoor is één helft van de serrevloer warm en de andere helft koud. Beide groepen worden pas verwarmd als het echt koud is, en dat gebeurde alleen bij het opstarten van het systeem.

Ik had verwacht dat het systeem op een slimme manier warmte zou verdelen, zeker gezien de reclame voor de "Evohome slimme zoneregeling." Maar dat is helaas niet het geval. Het systeem volgt simpelweg een vaste volgorde (laag naar hoog), zonder rekening te houden met comfort of behoefte.

Ik heb contact gehad met Resideo om te vragen of je de volgorde van de groepen in de app kunt aanpassen. Het antwoord was (zoals ik al vermoedde): "nee." Hierdoor blijft het probleem bestaan.
Hoewel de luchttemperatuur in huis op orde is, voelt het in delen van de woonkamer koud aan vanwege de koude vloer. Dit gebrek aan comfort had ik niet verwacht van een systeem met zo’n prijskaartje.

Heeft iemand suggesties om dit op te lossen? Als dit zo blijft, overweeg ik het hele Evohome-systeem te verkopen en terug te gaan naar een eenvoudiger systeem op basis van retourwarmte.
Om de warmteverdeling binnen een zone te verbeteren zou ik de zones met meerdere groepen veranderen tot telkens 1 groep. Dit door de HCC100 een relais aan te laten sturen en dat relais alle afsluiters tegelijk laten aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
JoepW schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:40:
[...]

Om de warmteverdeling binnen een zone te verbeteren zou ik de zones met meerdere groepen veranderen tot telkens 1 groep. Dit door de HCC100 een relais aan te laten sturen en dat relais alle afsluiters tegelijk laten aansturen.
Hoi Joep, dank voor je reactie.
Bedoel je te zeggen dat ik eigenlijk meerdere zones zou moeten aanmaken? Maar hoe zit dat dan met de thermostaat? Elke zone heeft namelijk een eigen thermostaat.

Of bedoel je dat ik de zones met minder groepen wel koppelen aan dezelfde thermostaat?

Dus in mijn geval de woonkamer opsplitsen in bijvoorbeeld 2 zones met elk 3 groepen maar wel aan dezelfde thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Cybertroy schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:00:
[...]

Hoi Joep, dank voor je reactie.
Bedoel je te zeggen dat ik eigenlijk meerdere zones zou moeten aanmaken? Maar hoe zit dat dan met de thermostaat? Elke zone heeft namelijk een eigen thermostaat.

Of bedoel je dat ik de zones met minder groepen wel koppelen aan dezelfde thermostaat?

Dus in mijn geval de woonkamer opsplitsen in bijvoorbeeld 2 zones met elk 3 groepen maar wel aan dezelfde thermostaat?
Jij schrijft bv
Z1: woonkamer (6 groepen)
Ik ga er van uit dat de woonkamer in EvoHome 1 zone is en dat op de verdeler de woonkamer 6 actuatoren (afsluiters) heeft.
Wat ik bedoel is om alle zes die actuatoren aan te laten sturen door 1 uitgang van de hcc100. Dis om dat gedrag van ‘deels’ verwarmen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste medetweakers,
  • 4 zones:
Mijn probleem;

Nog een vraag, mengverdeler (met pomp) of openverdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
JoepW schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:40:
[...]

Jij schrijft bv
Z1: woonkamer (6 groepen)
Ik ga er van uit dat de woonkamer in EvoHome 1 zone is en dat op de verdeler de woonkamer 6 actuatoren (afsluiters) heeft.
Wat ik bedoel is om alle zes die actuatoren aan te laten sturen door 1 uitgang van de hcc100. Dis om dat gedrag van ‘deels’ verwarmen te voorkomen.
Oke, dan bedoel je.

Dus ik ga de zes draden met elkaar verbinden en op een uitgang plaatsen. Ik weet niet of daar ruimte voor is in de HCC100.
Maar een goede suggestie! En ga eens kijken of dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Forain schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:51:
[...]

Nog een vraag, mengverdeler (met pomp) of openverdeler
Ja die was ik vergeten te vermelden, stom.
Er zit een Wilo Stratos PICO pomp tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Cybertroy schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:00:
[...]

Ja die was ik vergeten te vermelden, stom.
Er zit een Wilo Stratos PICO pomp tussen.
Omdat je een mengverdeler gebruikt heb je dus hogere watertemperaturen nodig voor het functioneren van het systeem. Je kunt je verdeler (soms) aanpassen naar een pomploze variant, of deze vervangen voor een open verdeler. In alle WP topics zie je veel mensen met dit probleem.

Omdat de watertemperatuur lager is, merk je dat in comfort, hierdoor moet je de lussen goed ingeregeld hebben. En je kunt ook de lussen die eerder open gaan dan de andere meer knijpen. Waardoor het systeem de kleppen langer open moeten laten om het warm te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Cybertroy schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:57:
[...]

Oke, dan bedoel je.

Dus ik ga de zes draden met elkaar verbinden en op een uitgang plaatsen. Ik weet niet of daar ruimte voor is in de HCC100.
Maar een goede suggestie! En ga eens kijken of dat past.
Ik weet dus niet of de hcc100 er tegen kan om meerdere actuatoren op 1 uitgang aan te sluiten.
Vandaar dat ik suggereerde om er een relais tussen te zetten. En dan de stuurstroom van de hcc100 het relais aan te laten sturen en vanaf een stopcontact stroom via het relais te leveren aan de actuatoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Meteen schreef op maandag 23 september 2024 @ 06:31:
[...]

Waarom zou de HCC100 dan ook OpenTherm ondersteunen? Daarbij is een modulerende ketel iets heel anders dan een modulerende thermostaat. Hogere of lagere vlammetjes dan wel hogere of lagere CV-watertemperatuur:
  1. Modulerende thermostaat:

Naar mate het verschil groter of kleiner is tussen gevraagde en actuele temperatuur in de woonkamer, vraagt een modulerende thermostaat om een hogere of lagere CV-watertemperatuur. Deze temperatuur wordt via OpenTherm doorgegeven. Bij een aan/uit thermostaat zal de ketel altijd naar de op de ketel maximaal ingestelde CV-watertemperatuur gaan.
  2. Modulerende ketel:

Naar mate het verschil groter of kleiner is tussen gewenste en actuele CV-watertemperatuur, zal de brander van de ketel hoger dan wel lager branden. Bij een aan/uit thermostaat is de gewenste CV-watertemperatuur dan altijd de de op de ketel ingestelde maximaal ingestelde temperatuur voor het CV-water, bij OpenTherm de door de thermostaat gevraagde CV-watertemperatuur. Deze zal meestal lager zijn dan de op de ketel maximaal ingestelde CV-watertemperatuur .
Mij lijkt dan een HCC100 met OpenTherm optimaler.

Op de HCC100 kun je niet aangeven of je wel of niet een mengverdeler hebt, maar met “Maximum Water Supply Temperature” kun je dit wel regelen.
Aan/uit is de juiste sturing. Opentherm heeft sowieso geen voordelen bij vloerverwarming, enkele slecht ontworpen systemen daargelaten. Opentherm is ontworpen om een woning met radiatoren op hogere Ta snel warm te stoken en als de temperatuur bijna bereikt is deze op een lagere Ta op temperatuur te houden. Aangezien je een moderne vloerverwarming in een goed geïsoleerde woning praktisch altijd al op een lage Ta stookt heeft Opentherm daar geen voordelen.

Nadelen zijn er wel: Opentherm heeft geen klepsturing, dus als er een klep of servomotor in het systeem zit, dan is de kans groot dat de boel niet goed synchroniseert.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Forain schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:16:
[...]

Omdat je een mengverdeler gebruikt heb je dus hogere watertemperaturen nodig voor het functioneren van het systeem. Je kunt je verdeler (soms) aanpassen naar een pomploze variant, of deze vervangen voor een open verdeler. In alle WP topics zie je veel mensen met dit probleem.

Omdat de watertemperatuur lager is, merk je dat in comfort, hierdoor moet je de lussen goed ingeregeld hebben. En je kunt ook de lussen die eerder open gaan dan de andere meer knijpen. Waardoor het systeem de kleppen langer open moeten laten om het warm te krijgen.
MMmmm dat wist ik niet, zal dit met de monteur overleggen. Goed punt overigens! Bedankt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
JoepW schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:42:
[...]

Ik weet dus niet of de hcc100 er tegen kan om meerdere actuatoren op 1 uitgang aan te sluiten.
Vandaar dat ik suggereerde om er een relais tussen te zetten. En dan de stuurstroom van de hcc100 het relais aan te laten sturen en vanaf een stopcontact stroom via het relais te leveren aan de actuatoren!
Dank voor je tip, Ik ga een extra thermostaat aanschaffen en de woonkamer verdelen in twee zones. Dat is mijn laatste optie om het comfort te verhogen. Zo dwing ik dit af hoop ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
bert pit schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:19:
[...]
Aan/uit is de juiste sturing. Opentherm heeft sowieso geen voordelen bij vloerverwarming, enkele slecht ontworpen systemen daargelaten. Opentherm is ontworpen om een woning met radiatoren op hogere Ta snel warm te stoken en als de temperatuur bijna bereikt is deze op een lagere Ta op temperatuur te houden. Aangezien je een moderne vloerverwarming in een goed geïsoleerde woning praktisch altijd al op een lage Ta stookt heeft Opentherm daar geen voordelen.

Nadelen zijn er wel: Opentherm heeft geen klepsturing, dus als er een klep of servomotor in het systeem zit, dan is de kans groot dat de boel niet goed synchroniseert.
Een warmtepomp werkt met een variabele aanvoertemperatuur van 25 tot 55 graden, niet persé met een vaste temperatuur. Nieuwere warmtepompen zelfs tot 70 graden. Opentherm heeft als voordeel dat afhankelijk van het benodigde vermogen, als gevolg van bv een wisselende buitentemperatuur of wat dan ook, de HCC100 de laagst mogelijke aanvoertemperatuur berekent en vervolgens via OpenTherm vraagt aan de warmtepomp, waardoor de COP zo hoog mogelijk wordt en je dus het zuinigst stookt.
En natuurlijk worden kleppen niet met OpenTherm aangestuurd! Dat regelt de HCC100 (of de EvoHome) via de juiste uitgangen en sturing met de juiste vertraging.

Maar aangezien zowel EvoHome als HCC100 de ketel/warmtepomp via OpenTherm als aan/uit kunnen sturen, mag je zelf weten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Heeft iemand suggesties om dit op te lossen?
Die slimme aansturing gewoon uit zetten in de geavanceerde parameters van de HCC100.

[ Voor 5% gewijzigd door Meteen op 27-12-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Meteen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:10:
[...]

Die slimme aansturing gewoon uit zetten in de geavanceerde parameters van de HCC100.
Dank!
Ik heb het gevonden denk ik, onder geavanceerde parameters is er een optie "Geoptimaliseerde cyclustijdsregeling" deze stond op 'ja'. ik heb deze nu op 'nee' gezet.
Althans ik neem aan dat je dit bedoeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iexe4jbnhWzYs3E8ohjIykJ2JHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7VC9jmcdUTZVJjcvr47maS1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Cybertroy schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:00:
[...]
Dank!
Ik heb het gevonden denk ik, onder geavanceerde parameters is er een optie "Geoptimaliseerde cyclustijdsregeling" deze stond op 'ja'. ik heb deze nu op 'nee' gezet.
Althans ik neem aan dat je dit bedoeld?
Die ja, ik ben benieuwd of het helpt.

Voor wat betreft de hoge benodigde aanvoertemperatuur kun je het mengventiel op de vloerverwarming op maximaal bijmengen van het CV/warmtepomp water zetten. Dan kun je kijken hoever je daar mee komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Meteen op 27-12-2024 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybertroy
Meteen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:38:
[...]

Die ja, ik ben benieuwd of het helpt.
Nogmaals hartelijk dank, het systeem werkt perfect! Hierdoor ervaar ik aanzienlijk meer comfort.
Ik heb overigens nog een extra draadloze thermostaat geïnstalleerd in mijn woonkamer. Omdat onze woonkamer overloopt in een open keuken, heb ik een extra zone gecreëerd in het woonkamerdeel om het grote oppervlak beter te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:21
Ik heb net een bericht in een topic van iemand anders gezet die misschien beter hier had gepast.

Ik wil het volgende maken in huis. Eigenlijk exact hetzelfde als het plaatje van Resideo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKhJNB5QBs7-cUl48ooTqeILIC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wrQZ9sKylc4knVeUlZIGFRB.png?f=fotoalbum_large

Ik heb paar weken geleden een vraag aan Resideo zelf gesteld en de volgende link gekregen mbt het koppelen van Evohome en de HCC100. In het plaatje zie ik wat ik eigenlijk zou willen maar hier heb ik geen handleiding bij kunnen vinden. https://vimeo.com/884040731/8197265255

Ik wil de evohome alleen gebruiken als ruimtethemostaat in de ruimte waar hij hangt en om via de app (+homey integratie) de zones uit te lezen en in te stellen. Het uitlezen en op afstand instellen is eigenlijk het enige waar ik Evohome voor nodig heb.

Het sturen van de Ketel en alles wil ik door de HCC 100 laten doen. Omdat dit via de Bluetooth app prima lijkt te werken.

Echter lijkt elke handleiding er op uit te komen dat de Evohome Themostaat de sturing gaat overnemen van de HCC100.

Situatie
#13 lussen vloerverwarming op de begane grond in 4 zones
- Woonkamer / eetkamer / keuken (1 open ruimte)
- Hal / toilet
- Wasruimte / bijkeuken
- Kantoor

#1 Lus vloerverwarming in de badkamer op de eerste verdieping
Deze wil ik doormiddel van een regelklep in de aanvoer en een MT4-230-NC-HCC ook als zone toevoegen aan de HCC100.

De temperatuur wil ik door middel van draadloze zwarte thermostaten laten meten/regelen. Volgens mij kan ik dan alleen de Honeywell Home ruimtethermostaat DTS4R draadloos aanschaffen als enige optie?

Kortom ik wil de Evotouch eigenlijk alleen als gateway toevoegen om op afstand wat met het systeem te kunnen doen.

Heeft iemand een idee hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Bij het instellen van de hcc100 / evotouch wordt er gevraagd of je de touch als sensor wilt gebruiken. Dit hoeft niet en je kan dus gewoon iedere willekeurige draadloze thermostaat toevoegen

Je gebruik de evotouch dan alleen om zones aan toe te voegen / gateway / centrale bediening

[ Voor 20% gewijzigd door tim_b op 08-01-2025 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Borne schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:08:
Echter lijkt elke handleiding er op uit te komen dat de Evohome Themostaat de sturing gaat overnemen van de HCC100.
De handleiding(en) adviseren om bij een combinatie van HCC100 en EvoHome, dat de EvoHome de ketel aanstuurt. Logisch als je bv ook zones met radiatoren hebt. Je kunt bij het configureren echter ook opgeven dat de HCC100 de ketel aanstuurt. Er is iemand op dit forum die het op deze manier gedaan heeft, maar dat kan ik zo gauw niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
tim_b schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:16:
Dit hoeft niet en je kan dus gewoon iedere willekeurige draadloze thermostaat toevoegen
…die door EvoHome cq HCC100 ondersteund wordt. Dan zijn het er niet zoveel meer, zeker niet als die ook nog zwart moet zijn.😉

@Borne een regelklep laten sturen door een thermomotor kan natuurlijk niet. Ik neem aan dat je hier gewoon een thermostatisch ventiel bedoeld? Afhankelijk van waar je dat plaats zul je ook een aparte thermostaat dienen te plaatsen om de temperatuur op de juiste manier te plaatsen.
Of je plaatst een thermostatisch ventiel dat de watertemperatuur regelt en stelt dat met de hand in.

[ Voor 38% gewijzigd door Meteen op 08-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Ketel aansturen via HCC kan met OpenTherm of gewoon aan/uit. Echter hebben meerdere, waaronder ik zelf, het probleem dat er onnodig lang word door gestookt terwijl de kamer allang op temperatuur is.

Aansturen via evotouch met een bdr levert voor mij weer het probleem dat het binnen 1.5 graden van het setpoint ieder uur voor een bepaalde tijd uitgaat. Met een warmtepomp en vloerverwarming is dit niet echt optimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
Ik heb een vraagje over de zonestatussen.
Ik heb zone 1 gekoppeld aan uitgang 1 en 3 en zone 2 aan vijf
Ik zie soms uitgang 1 groen en 3 wit, of omgekeerd, of allebei groen.
Uitgang 5 is grijs
Beide zones hebben 3% warmtevraag.

Klopt dit? zouden niet alle uitgangen groen moeten zijn bij warmtevraag?
Ik kon hier in de online opleiding geen informatie over geven.

Ik heb beide zones op Standaard thermostaat staan, dus geen enkele op Master of Hoofd.
Zone 1 wordt gecontroleerd door de EvoHome. Zone 2 dor een DT4.

Alle optimalisaties staan uit in de EvoHome, dus gen ECO of aanwarming.

UPDATE: wat stom zeg 8)7 . Uitgang 5 lijkt grijs omdat er een schaduw overheen zit in de app. Het nummertje staat vlak boven de Gereed kno, vandaar. Als ik iets omhoog sleep wordt ie wit, dus niet actief. Toch is de vraag 3%.

[ Voor 38% gewijzigd door GhostlyFriend op 08-01-2025 13:08 ]

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
GhostlyFriend schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:59:
zouden niet alle uitgangen groen moeten zijn bij warmtevraag?
Zie Cybertroy in "HCC100 met Evohome"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Top. Ik had dit wel gelezen, maar niet geïnterpreteerd dat dan de actuators dan één voor één op groen zouden gaan. Dat betekent dus ‘achter elkaar zetten’.

Tx!

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
GhostlyFriend schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:45:
[...]
Top. Ik had dit wel gelezen, maar niet geïnterpreteerd dat dan de actuators dan één voor één op groen zouden gaan. Dat betekent dus ‘achter elkaar zetten’.
Tx!
Ja, achterelkaar als in een wachtrij en dan één voor één aan de beurt komen 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seeker
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-02 07:26
Hi allemaal,

Nadat mijn systeem ophield met werken en de zesde keer bellen met Resideo (omdat theoretisch alles nog steeds goed was ingesteld en had gewerkt), probeer ik het hier. I

Ik heb de HCC100 ontkoppeld van EvoHome, dus alle instellingen zijn gereset. Ik wilde beginnen met het inregelen van 1 zone om te kijken waar het verkeerd ging, maar nu ziet de HCC100 uberhaupt de actuator niet meer. Ik heb vanalles geprobeerd (verschillende actuatoren en verschillende ingangen), maar hij ziet er geen een. Wat doe ik verkeerd?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_b
Hoogstwaarschijnlijk is 1 van de actuatoren defect. Als je de actuatoren doormeet, dan hebben ze rond de 2.5 kohm. De defecte geeft waarschijnlijk een veel hogere weerstand (en naar mijn theorie: als je ermee schud hoor je iets los zitten).

Hierdoor is de hcc100 defect (opgeblazen )en ziet hij de actuatoren niet meer. Inloggen gaat nog wel, hij geeft geen foutmeldingen weer. Zelfs als je hem opnieuw configureer, spanningsloos maak, ziet hij geen actuatoren meer.

Helaas 5 voudig zelf mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seeker
Hi tim,

Zou je aanraden om een nieuwe hcc100 te kopen, of heb je een beter alternatief?
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
U moet wel eerst weten of dit daadwerkelijk het geval is en in dit geval ook welke actuator defect is. Anders gaat de nieuwe hcc100 ook defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Seeker schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:03:
Hi tim,

Bedankt voor je reactie!
@Seeker Heb je alleen vloerverwarming?
Dan is de keuze tussen een HCC100 en het oudere model, de HCE80.

Ik gebruik die laatste en ben daar zeer tevreden over. De HCC100 heeft wat mogelijkheden meer, maar als je die met het touchpanel van evohome wil combineren (bijvoorbeeld omdat je een app op je telefoon wilt), dan lees ik hier toch regelmatig wat eigenaardigheden.

Kanttekeningen:
  • Ik heb uitsluitend vloerverwarming; dus geen radiatoren.
  • Ik stook met een wamtepomp met buffervat.
Ik weet niet of dat uitmaakt in je keuze.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seeker
Er is inderdaad een actuator defect. Ik zal straks even het bord eraf halen om te kijken of het ergens is doorgebrand. Maar wat je schreef komt wel overeen.

Ik heb beneden vloerverwarming van Therminon met een Honeywell Home VC8615. De eerste verdieping is de HCC100 en 5 radiatoren (de hal bij de voordeur, badkamer 1, badkamer 2, 2 zolderkamers) met Honeywell Home thermostaatknoppen.

Ik stook ook met warmtepomp met buffervat (7.5l volgens mij).

Btw, HCC100 unit is inderdaad doorgebrand. Op verschillende plaatsen beginnend bij de kappotte actuator 2...

[ Voor 17% gewijzigd door Seeker op 27-01-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Seeker Bij een WP met parallel buffervat kun je prima gebruik maken van een HCE80 bij je verdeler in plaats van een HCC100.

Die HCE80 kan troubles geven bij een gas-CV omdat die minder rekening houdt met trage thermomotoren op de verdeler(s). Dan gaat de ketel al stoken terwijl de klep nog niet open is en dan komt er (via de shunt) te warm water in de retour. De ketel schakelt af in het anti-pendelprogramma en dat geeft onrust in het systeem. De HCC100 gaat daar beter mee om.

Bij een WP met parallel buffer heb je daar geen last van. Ten eerste kan de WP zijn warmte altijd kwijt in die buffer (mits goed gedimensioneerd), maar ook werk je dan met veel langzamere schakelingen. Ik neem aan dat je de boel hebt ingesteld op 1x per uur schakelen? Dan heb je sowieso nergens last van met een HCE80.

Is dit een antwoord waarnaar je op zoek bent bij je vraag?
Seeker schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:03:

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seeker
Ik heb ervoor gekozen om nog een keer de HCC100 te proberen. Tijdens het installeren bleken 2 andere (dus 3 totaal) actuatoren ook niet te werken!
Krijg een beetje het gevoel dat het geen nieuwe spullen waren, ook omdat degene die het heeft geinstalleerd geen gehoor meer geeft.
Installatie zelf (unit ophangen, alles aansluiten en zones inrichten) was erg makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Seeker schreef op zondag 2 februari 2025 @ 07:25:
Ik heb ervoor gekozen om nog een keer de HCC100 te proberen. Tijdens het installeren bleken 2 andere (dus 3 totaal) actuatoren ook niet te werken!
Krijg een beetje het gevoel dat het geen nieuwe spullen waren, ook omdat degene die het heeft geinstalleerd geen gehoor meer geeft.
Installatie zelf (unit ophangen, alles aansluiten en zones inrichten) was erg makkelijk!
Je hebt de boel dus particulier gekocht? Hmm, ik weet niet of ik dat aan zou durven. Tja, je bespaart wel, maar dat het iets meer kost is voor mij ook verzekeringspremie dat het goed is. En zo niet dan gaat het terug of wordt het opgelost.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaalen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 20:46
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe woning gekocht met een Daikin Altherma 3 WP die zowel kan verwarmen als koelen, en een HCC100. Ik heb zelf de EvoHome toegevoegd.

Wat ik echter nog niet goed begrijp, is hoe ik alles zo moet configureren dat wanneer ik de Daikin in koelmodus heb gezet, de EvoHome/HCC100 combinate de WP het signaal geeft om te gaan koelen.

De Daikin heeft nl maar één aan/uit ingang, terwijl de HCC100 aparte aan/uit relais heeft voor verwarmen en koelen.

In theorie zou ik ze gewoon kunnen doorverbinden, maar ik denk niet dat dit de voorgeschreven manier is. Heeft iemand ervaring hiermee of een idee hoe dit goed in te stellen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
rbaalen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:43:
In theorie zou ik ze gewoon kunnen doorverbinden, maar ik denk niet dat dit de voorgeschreven manier is. Heeft iemand ervaring hiermee of een idee hoe dit goed in te stellen is?
Dat is te vinden in de cursussen https://academy.resideo.com/learn/courses/1151/hcc100-nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_b
Zou je evohome niet gewoon gebruiken om de wp om te schakelen naar koelen? Dan staat de HCC meteen in koelmodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Ik heb de HCC100 kunnen installeren en deze draait nu een maand of zoiets. Ik moet zeggen: het lijkt veel rustiger dan de HCE80, veel minder aan uit cycli bijvoorbeeld. Wellicht heeft dat onder andere met dat geschakeld openen van de afsluiters te maken, waardoor langere runs gemaakt worden.

Nu heb ik de volgende vraag (die ik eigenlijk ook al met de HCE80 had). Er zit een pompschakeling op. Die schakelt de pomp aan of uit afhankelijk van de warmtevraag. Nu heb ik twee vv zones aangesloten: huiskamer en souterrain, elk met hun eigen verdeler en pomp die continu draait. Deze zones hebben elk hun eigen warmtevraagmomenten. Hoe zou dit dan moeten werken met die pompschakeling? Zou je eigenlijk niet een pompschakelaar per zone moeten hebben, of vraag ik nu iets heel geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
GhostlyFriend schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:44:
Zou je eigenlijk niet een pompschakelaar per zone moeten hebben, of vraag ik nu iets heel geks?
Nee, één pompschakelaar per verdeler. En een HCC100 kan één pomp aansturen. Of je zet de 2 pompen parallel, dan staan ze in ieder geval uit als alle zones uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:37
rbaalen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:43:
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe woning gekocht met een Daikin Altherma 3 WP die zowel kan verwarmen als koelen, en een HCC100. Ik heb zelf de EvoHome toegevoegd.

Wat ik echter nog niet goed begrijp, is hoe ik alles zo moet configureren dat wanneer ik de Daikin in koelmodus heb gezet, de EvoHome/HCC100 combinate de WP het signaal geeft om te gaan koelen.

De Daikin heeft nl maar één aan/uit ingang, terwijl de HCC100 aparte aan/uit relais heeft voor verwarmen en koelen.

Daikin heeft maak contacten voor verwarmen en koelen. 30common 34 en 35 koelen en verwarmen. Dus de EvoHome en HCC100 kunnen leidend hier in zijn. Je moet toch altijd handmatig de warmtepomp of regeling omzetten van koelen en verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Churitos
Is het mogelijk bij de hcc100 om per groep aan te geven of de pomp moet draaien? Of wordt de pomp altijd geschakeld? Ik heb namelijk een groep die los staat van de pompgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Churitos schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:19:
Is het mogelijk bij de hcc100 om per groep aan te geven of de pomp moet draaien? Of wordt de pomp altijd geschakeld? Ik heb namelijk een groep die los staat van de pompgroepen.
Nee.
Wat bedoel je met een groep die losstaat van de pompgroepen? Dat kan geen groep op je verdeler zijn.
De pomp van de Cv-ketel wordt aangestuurd door de CV-ketel, de pomp van de Hoge Temperatuur verdeler door de HCC100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Churitos
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb een zonesturing (hce20) die de cv ketel aanstuurt. Ik heb een groep met vloerverwarming incl pomp (hydrolisch gescheiden) en een groep met een radiator voor vrijstaande garage. Deze laatste groep werkt met de cv ketel pomp. alle thermostaten zitten op de zone sturing zodat ik een signaal naar de ketel kan sturen.

Ik ben een beetje aan het zoeken naar alternatieven die wat meer inzicht geven (terugkoppeling en sturing domotica). Daarnaast gaat in mijn situatie altijd de vv pomp aan als alleen warmte in de garage is gewenst. Ik zou een extra hce20 in slavemodus kunnen bijplaatsen, maar keek eerst met een schuin oog naar de hcc100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Dus de thermostaat van de radiator is ook gekoppeld met de HCE20? Zodat als de garage warmte vraagt, de CV aangaat, maar dus ook de pomp van de vloerverwarming.
Maar als de vloer verwarmt wordt, loopt de radiator in de garage dus ook mee.
Als je een aan/uitregeling hebt, kun je twee aan/uit regelingen parallel zetten. En de thermostaat van de garage koppelen aan een BRD91 die de ketel aan/uit zet. En dan kun je daarmee wellicht ook een klep of thermomotor op je radiator aansturen. Even goed kijken hoe je dat moet bedraden en of er een extra relais nodig is. Want ketelsturing is meestal potentiaal vrij en klep/motor heeft 230V nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaalen
Ik kan me niet herinneren dat de cursus uitlegt dat de HCC100 in koel modus heat on/off output ook gebruikt om de warmtepomp te schakelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
rbaalen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:07:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat de cursus uitlegt dat de HCC100 in koel modus heat on/off output ook gebruikt om de warmtepomp te schakelen .
Er zijn, zeker in combinatie met EvoHome verschillende mogelijkheden. Zie bv de “Cool Demand” aansluiting op de HCC100 en de mogelijke combinaties voor omschakelen van verwarmen naar koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7efUVJhrCZPl3UROP-DFLLUgzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92lbfhJwWz8QeCLoPFihyVTo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlgwH44tWQ0RMFszefCJifg_jqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMb6CSadc5paTtffH6eFgyPm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaalen
Ja, de opties ken ik. Mijn Daikin ga ik handmatig overzetten van verwarmen naar koelen. Maar hoe zorg ik er nu voor dat wanneer mijn EVOhome aangeeft te moeten koelen dat dit signaal via de HCC100 over de bestaande bedrade verbinding voor verwarmen bij de Daikin komt. De Daikin Altherma 3 heeft maar een input voor zowel verwarmen als koelen. Terwijl de HCC100 daarvoor apparte outputs heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT1uR4l4rluCn2fe5fOIbM0kU8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYaAnUO8lhckTcNmNDzAd3VE.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz6RQJWg8E_XKxCw8n6jaRo971A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEvXQVfCfMfvRHgCRzI5aRV9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door rbaalen op 19-02-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
rbaalen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:42:
Ja, de opties ken ik. Mijn Daikin ga ik handmatig overzetten van verwarmen naar koelen.
Klopt dan niet wat BadConnection in "HCC100 met Evohome" beweert?
Volgens mij moet je de handleiding(en) als volgt lezen:
Normaal staat de modus van de WP op verwarmen. Er is een signaal dat de modus van de WP op koelen zet.
Er is een signaal dat de WP aan- en uitzet. Afhankelijk van de modus zet je dus óf de verwarming aan óf de koeling.

Als je WP met de hand omzet van verwarmen naar koelen, moet je dus ook de HCC100/EvoHome omzetten naar koelen. Vervolgens gebruik je hetzelfde aan-uit signaal om de WP aan- en uit te zetten.

NB: ontstaat er niet enige spraakverwarring doordat de Daiking per zone kan verwarmen en koelen, en dat dit bv door de zonethermostaat bepaald wordt? Dan schakel je niet de modus van de warmtepomp om, maar van de zone.
Er wordt in de handleiding gesproken van warmtepompconvectoren. Dit zijn toch gewoon binnenunits van een airco, die zowel kunnen verwarmen als koelen? En die omschakelen op basis van de ingestelde temperatuur op de afstandsbediening?

[ Voor 23% gewijzigd door Meteen op 19-02-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaalen
Hi,

Dat zou dus betekenen dat wanneer je de evohome/HCC100 omschakelt dat het HCC100 verwarmen de on/off heat demand wordt gebruikt als on/off cool demand? Dat zou kunnen, maar ik kom het nergens tegen in de handleidingen dat dat zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
rbaalen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:53:
Hi,

Dat zou dus betekenen dat wanneer je de evohome/HCC100 omschakelt dat het HCC100 verwarmen de on/off heat demand wordt gebruikt als on/off cool demand? Dat zou kunnen, maar ik kom het nergens tegen in de handleidingen dat dat zo werkt.
Dat zou je kunnen checken met een multimeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaalen
Meteen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:31:
[...]

Klopt dan niet wat BadConnection in "HCC100 met Evohome" beweert?
Volgens mij moet je de handleiding(en) als volgt lezen:
Normaal staat de modus van de WP op verwarmen. Er is een signaal dat de modus van de WP op koelen zet.
Er is een signaal dat de WP aan- en uitzet. Afhankelijk van de modus zet je dus óf de verwarming aan óf de koeling.

Als je WP met de hand omzet van verwarmen naar koelen, moet je dus ook de HCC100/EvoHome omzetten naar koelen. Vervolgens gebruik je hetzelfde aan-uit signaal om de WP aan- en uit te zetten.

NB: ontstaat er niet enige spraakverwarring doordat de Daiking per zone kan verwarmen en koelen, en dat dit bv door de zonethermostaat bepaald wordt? Dan schakel je niet de modus van de warmtepomp om, maar van de zone.
Er wordt in de handleiding gesproken van warmtepompconvectoren. Dit zijn toch gewoon binnenunits van een airco, die zowel kunnen verwarmen als koelen? En die omschakelen op basis van de ingestelde temperatuur op de afstandsbediening?
Ja dat klopt wel hoor. Alleen is dat kennelijk hiervanuit de bouw niet zo geinstalleerd helaas. Maar daar kom ik wel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlbcKjJINjAeVL6angqpHQ6QJmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1420JGfteqqPAmSStOFurmxN.png?f=fotoalbum_large

• Meteen
Je moet daarvoor ook nog wat instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCmEmE_kilZtFhjDyhDp-gG-OHM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M2HJ3efGqv2BHLaMXG0xLt8H.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlietame
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-07 18:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ThZiDx3wbqKpMG9R88u8zzY4yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COKnExK8KNt0omg7l7qAtw1u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de aanvoer temperatuur op 29 graden staan. Bij de hogere buiten temperatuur krijg je dit verbruik. Kun je hier nog wat aan doen of prima zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Beste Tweakers,

De installatie hier is een EcoHone WiFi met HR92-knoppen en een HCC100 module voor de vloerverwarming.
De EvoHome praat met een CiC van een Quatt warmtepomp.

We ervaren het volgende probleem:
- EvoHome staat in de uit-stand: alle zones staan dan op 5.0°.
- in het systeemoverzicht blijft Toestel regeling Opentherm module op 100% staan. Alle zones staan op 0%.

Wat heb ik gecontroleerd:
- Alle HR92-knoppen hebben volle batterij
- Wifi signaal is goed.
- Menu-optie 6 (volledige slag) staat op 1
- Menu-optie 10 (kleppositie) geeft 00
- Vloerzones in de HCC100 geven warmtevraag 0%.
- Opentherm module gereset en knippert groen.

Gevolg hiervan is dat de Quatt blijft draaien en energie blijft verbruiken, gisteren zo’n 16kWh.

Quatt support zegt “ Wat ik wél zie, is dat de thermostaat een watertemperatuur van 50°C vraagt en dat het systeem aan staat. Dat betekent dat het probleem niet bij ons systeem ligt, maar bij uw thermostaat.”

Ik weet niet goed wat ik nog meer kan proberen. Vandaar mijn vraag hier.

Fijn weekend en bedankt alvast 👋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
GhostlyFriend schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:17:
Je hebt kans dat de EvoHome een tijdje in moet leren. Probeer het anders eerst eens zonder de HCC100. Ik ben deze thread juist gestart omdat de combinatie van EvoHome met HCC100 of HCE80 onbegrijpelijk werkt.
En ik heb het opgegeven dit op te lossen.

[ Voor 43% gewijzigd door Meteen op 04-05-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Bedankt Meteen.
Het systeem draait al sinds 2015 hier en de HCC100 sinds december ofzo. Dan zal het toch wel ingeleerd zijn? 🤔
Uitschakelen als in de vloerverwarming zones uit de EvoHome halen?

[ Voor 40% gewijzigd door GhostlyFriend op 04-05-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

GhostlyFriend schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:17:
Beste Tweakers,

De installatie hier is een EcoHone WiFi met HR92-knoppen en een HCC100 module voor de vloerverwarming.
De EvoHome praat met een CiC van een Quatt warmtepomp.

We ervaren het volgende probleem:
- EvoHome staat in de uit-stand: alle zones staan dan op 5.0°.
- in het systeemoverzicht blijft Toestel regeling Opentherm module op 100% staan. Alle zones staan op 0%.

Wat heb ik gecontroleerd:
- Alle HR92-knoppen hebben volle batterij
- Wifi signaal is goed.
- Menu-optie 6 (volledige slag) staat op 1
- Menu-optie 10 (kleppositie) geeft 00
- Vloerzones in de HCC100 geven warmtevraag 0%.
- Opentherm module gereset en knippert groen.

Gevolg hiervan is dat de Quatt blijft draaien en energie blijft verbruiken, gisteren zo’n 16kWh.

Quatt support zegt “ Wat ik wél zie, is dat de thermostaat een watertemperatuur van 50°C vraagt en dat het systeem aan staat. Dat betekent dat het probleem niet bij ons systeem ligt, maar bij uw thermostaat.”

Fijn weekend en bedankt alvast 👋
Ik stuur de ketel (en over een paar weken de WP) aan met een aan/uit schakeling en dat werkt prima. De ketel is echt alleen maar aan als een van de radiatoren of vloersecties warmtevraag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
GhostlyFriend schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:33:
Uitschakelen als in de vloerverwarming zones uit de EvoHome halen?
Ja, dat lijkt me een goede test.
Maar als je een CiC heb, heb je ook een CV ketel. Dus wie stuurt nu wie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
Meteen schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Ja, dat lijkt me een goede test.
Maar als je een CiC heb, heb je ook een CV ketel. Dus wie stuurt nu wie aan?
Fabrieksreset gedaan, configuratie hulp doorlopen. Alles staat nu weer op 0%. Pffff, gelukkig.
EvoHome stuurt CiC aan, CiC de Wp en CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:28
Kan iemand mij aub in de goede richting wijzen voor een fatsoenlijke handleiding van de mcc100? Een klant wil dit systeem graag geinstalleerd hebben, maar volgens mij is dit echt een draak van een systeem. Kan mij niet herinneren dat het oude evohome systeem zo irritant was.

De resideo site lijkt niet eens een downloads sectie te hebben en het boekje wat er bij zit is een soort ikea achtig iets met plaatjes.

Ik heb een mcc100, een evo home display die als thermostaat in de woonkamer moet hangen, en zes bedrade DT4m thermostaten. Verder alleen voerverwarming met servos. Ketel is helaas een Nefit zonder OT, dus gewoon aan/uit sturing.

De installer app geopend, paar vragen beantwoorden, en vervolgens moet je de stappen volgen op de evohome, echter geeft deze geen melding weer over wat je moet doen oid. Wat is dan het nut van de app? Wat aanklooien, vraagt hij om op de koppelknop van de thermostaten te drukken, echter staat er in het boekje wederom niets over een koppelknop.

Vandaar de vraag, waar vind je de documentatie? De helpdesk is zo waardeloos als het maar kan zijn, als je er al doorkomt. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Doesnotcompute schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:55:
Kan iemand mij aub in de goede richting wijzen voor een fatsoenlijke handleiding van de mcc100? Een klant wil dit systeem graag geinstalleerd hebben, maar volgens mij is dit echt een draak van een systeem. Kan mij niet herinneren dat het oude evohome systeem zo irritant was.

De resideo site lijkt niet eens een downloads sectie te hebben en het boekje wat er bij zit is een soort ikea achtig iets met plaatjes.

Ik heb een mcc100, een evo home display die als thermostaat in de woonkamer moet hangen, en zes bedrade DT4m thermostaten. Verder alleen voerverwarming met servos. Ketel is helaas een Nefit zonder OT, dus gewoon aan/uit sturing.

De installer app geopend, paar vragen beantwoorden, en vervolgens moet je de stappen volgen op de evohome, echter geeft deze geen melding weer over wat je moet doen oid. Wat is dan het nut van de app? Wat aanklooien, vraagt hij om op de koppelknop van de thermostaten te drukken, echter staat er in het boekje wederom niets over een koppelknop.

Vandaar de vraag, waar vind je de documentatie? De helpdesk is zo waardeloos als het maar kan zijn, als je er al doorkomt. :(
Ten eerste bedoel je denk ik de HCC100 8)
Er is geen handleiding. En idd luistert het heel nauw wat je in de APP van de HCC100 doet en op het display van de Evohome.
Alle uitleg, instructies en video’s zijn te vinden op https://www.resideo.com/nl/nl/service/resideo-academy/
Daar kan je met jouw account op inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Volgens mij zie ik al een issue. De app vraagt of de Evohome aanwezig is. Ja.. maar nog niet geconfigureerd.. dus NEE.

Man man.. laatste keer dat ik het aanbied. Wat een zooi. De lyric T6 is ook al zon waardeloos stuk puin om aan te melden. En dat terwijl ik Honeywell uit de industrie wel heel anders ervaar.

Leuk ook, die handleiding. Lekker met de laptop op schoot bij de klant in huis, want geen printbaar PDFje.

Zal wel wat prikkelbaar zijn, maar ben er nu al helemaal klaar mee.

iig bedankt, zal het even verder bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Moet zeggen dat het gelukt is. Had even een paniek momentje nadat ik bijna klaar was omdat de verbinding verbroken werd, maar kon gelukkig handmatig nog afmaken.

Gaan we geen tweede keer doen, gezien de ervaringen wat ik hier ook een beetje lees, zit er wel potentie in, maar de software laat het in de steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37

MnM

Ik heb het volgende Evohome systeem.

- Evohome Wifi via BRD91T op Warmtepomp
- 2e BDR91T als omschakeling Verwarmen/Koelen rechtstreeks aan de Evohome
- 8x HR92 Kraan tbv Radiator
- 1x HCC100 + 5x MT4 Motor tbv Vloerverwarming Keuken + Hal
- 2e HCC100 + 6x MT4 Motor tbv Vloerverwarming Woonkamer

Nu wil ik met dit systeem gaan koelen, Ik heb de Evohome opnieuw ingsteld op verwarmen/koelen en de 2e BDR91T rechtsreeks aan de Evohome gehangen. Dit werkt, warmtepomp gaat aan en schakelt over op koelstand zodra ik dit op het Evohome paneel omzet.

De HCC100 staat nog op alleen verwarmen (Uit de eerdere configuratie zonder koelen), echter de zone in de Evohome waar de HCC100 onder valt staat op verwarmen/koelen in de Evohome. Moet ik nu op de HCC100 ook nog een aanpassing maken om te kunnen koelen? Of regelt Evohome dit en doet de HCC100 wat hem opgelegd wordt door Evohome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
De hcc100 moet worden ingesteld op verwarmen en koelen, en hoe het de koelmodus moet worden ingesteld. Is de eerste stap bij het inleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM

MnM

BadConnection schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:58:
De hcc100 moet worden ingesteld op verwarmen en koelen, en hoe het de koelmodus moet worden ingesteld. Is de eerste stap bij het inleren
Tnx, ook als de Evohome de ketelsturing en omschakelsturing tussen verwarmen en koelen regelt? Beide BDR91T's hangen nu rechtsreeks aan de Evohome, niet aan de HCC100. De HCC100 is enkel als zone ingesteld en wordt door de Evohome geschakeld.

Als ik in de installatie van de HCC100 kies voor "verwarmen en koelen met Evohome", dan vraag hij vervolgens om een BDR91 module te koppelen. Ik verwacht de omschakemodule...? Echter deze heb ik al als omschakelmodule op de Evohome gekoppelt. Wat moet ik hier dan aan de HCC100 koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
Wat heb je ingevuld bij moet deze hcc100 de sturing regelen. Dat moet op nee staan. Anders moet je inderdaad de besturing bedraad of draadloos instellen. Maar evohome is de master en de hcc100 slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MnM

MnM

Ik heb vandaag Residio gesproken en het zou in deze situatie als volgt moeten zijn.

- Evohome doet de ketelsturing en de omschakelsturing dmv van 2x een BRD91T.
- Evohome doet de verwarm en koelfunctie richting de HR92's
- Evohome doet de verwarm en koelfunctie richting de HCC100

Nu is het voor de HCC100 als volgt:

De HCC100 moet de configuratie gewijzigd worden naar Verwarmen & Koelen met Evohome -> vervolgens moet je een omschakelmodule koppelen. Hiervoor is (bij ketelsturing en omschakelsturing vanaf de Evohome de volgende workaround).

1. Ga op de Evohome naar het configuratiemenu naar kies bij zoneconfiguratie één van de vloerverwarming zone's die op deze HCC100 zit en je altijd mee wilt koelen.
2. Kies hier voor omschakel module.
3. Zet hem in de Pair stand.
4. Login me Resideo Pro op de HCC100, kies voor wijzig configuratie.
5. Kies voor verwarmen en koelen met Evohome.
6. De HCC100 wil nu pairen met een omschakel module. PAIR DEZE TEGEN DE EVOHOME UIT STAP 3.
7. Maak de configuratie op de HCC100 af en kies voor Geen Ketelsturing.
8. Wijzig de zone's op de HCC100 naar verwarmen en koelen.

Als ik de Evohome nu omschakel naar koelen en heb een koelvraag op basis van een lagere temperatuur dan de huidige temperatuur van de betreffende zone, schakelt de HCC100 ook in koelstand, kleppen gaan open en pomp gaat lopen. De Resideo Pro app geeft ook aan dat hij in koelen staat.

Bij de radiatoren gaat de HR92 klep open op basis van de gevraagde temperatuur (die uiteraard ook lager moet liggen als de huidige temperatuur van die ruimte)
Pagina: 1 2 3 Laatste