Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittekat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-08 21:30

wittekat

tja denk je dan

Meteen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:47:
Overigens die gewenste warmtevraag die de HCC100 laat zien, wordt gebruikt om de thermomotoren te regelen. Ik dacht dat dat open/dicht was, maar is kennelijk een pulsbreedtemodulatie. Als het zolang duurt voordat je badkamer warm wordt, vraag ik me af waarom die dan niet op 100% staat. Nog even inlezen misschien?
iedere groep op m`n vloerverwarmingverdeler heeft een flowmeter. Op dat glaasje kan je per groep zien en instellen hoeveel liter water per uur/minuut door de groep gaat. De groep gaat bij 54% warmtevraag volledig open. Gezien de werking van thermomoteren denk ik niet dat die motoren 'half' geopend kunnen worden.

Die 54% zal waarschijnlijk toch een soort modulatie zijn, ondanks aan/uit? Of geeft misschien iets aan hoelang de ketel aangestuurd moet worden?

tja denk je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 15:56
Het verbaast mij ook, maar de spec’s specificeert wel dat ze geschikt zijn voor PWM. Ik kan alleen zo gauw niet terugvinden of de HCC100 dat ook doet. Als je ze per minuut 30 seconden aan en 30 seconden uitzet, is het idee dat ze 50% open staan.
Smart-T small linear actuators are used in room and zone applications for time-controlled two-point and pulse-width- modulated (PWM) regulation of heating and cooling systems such as fan coil units, radiators, floor heating systems, chilled ceilings, and convectors.

[ Voor 6% gewijzigd door Meteen op 27-09-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

De vloerverwarming verdeler is van Robot, daar heb ik de bijbehorende (Robot) thermomotoren bijgenomen. Wellicht wel interessant om eens een nieuwe HCC motor te proberen.

Ben nu een testje met de woonkamer aan het doen. De gevraagde temperatuur was 21 graden. Inmiddels geeft Resideo aan dat de Evohome in de woonkamer 21,67 graden meet. Echter blijft hij gewoon doorgaan met verwarmen (33% warmtevraag). Geen idee waarom dat ding niet stopt aangezien de ruimte nu al bijna een graad te warm is.

Wat ook opvalt is dat de woonkamer 7 groepen heeft, echter zet de HCC steeds twee a drie andere verschillende groepen open en ze niet gelijktijdig allemaal open of dicht.

tja denk je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
wittekat schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:46:
Wat ook opvalt is dat de woonkamer 7 groepen heeft, echter zet de HCC steeds twee a drie andere verschillende groepen open en ze niet gelijktijdig allemaal open of dicht.
Dat is een instelling in de HCC100 “Geoptimaliseerde vraagbeheersing”, zie Intelligente thermo-elektrische actuatorregeling (ITAC) specificaties.

En in de installatiecursus.

[ Voor 29% gewijzigd door Meteen op 27-09-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

Ondertussen geeft de Evohome aan dat het 22,08 graden is (21 gevraagd). De Evohome geeft op het scherm geen warmtevraag op geen enkele zone, de HCC100 blijf vrolijk doorgaan en zegt dat er 22% warmtevraag is....
Meteen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:02:
[...]
Dat is een instelling in de HCC100 “Geoptimaliseerde vraagbeheersing”, zie Intelligente thermo-elektrische actuatorregeling (ITAC) specificaties.
Bedoel je de "geoptimaliseerde cyclustijdregeling"? Die heeft het over het in volgorde plaatsen van zone's, niet van groepen. Dit zijn 7 groepen in één zone.

[ Voor 55% gewijzigd door wittekat op 27-09-2024 20:19 ]

tja denk je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

pfff het werd me hier te warm. De HCC100 bleef maar doorgaan met verwarmen (22,34 graden bij 21 gevraagd).
Ik heb de gevraagde temperatuur verlaagd naar 20,5 en toen stopte de HCC100 en gaf 0% warmtevraag aan.

Het lijkt wel of de HCC100 het 1,5 graden warmer wil hebben dan de gevraagde temperatuur. Ik wil volgende week nog een testje doen of dit alleen bij Evohome is of ook bij andere draadloze thermostaten (round / D4T)

Dit klinkt als een bug die ze kunnen oplossen met een firmware update. Net zoals dat de HCC100 in de app aangeeft dat de pomp aan is terwijl deze soms uit staat. Ik zal de problemen bij Honeywell/Resideo aankaarten maar ik verwacht er niet al teveel van. Ze zouden het hiermee wel makkelijk kunnen reproduceren/oplossen.

tja denk je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
De HCC100 heeft een intelligente thermo- actuatoruitgangsregeling (ITAC), die gebaseerd is op het toegewezen aantal uitgangen per zone en de werkelijk berekende warmtevraag per zone. ITAC opent voortdurend een beperkt aantal kleppen van de zones met een vraag, waardoor een hydronisch balancerend effect of constante stroom wordt gegenereerd.
Dit leidt ook tot een langere en lagere vraag, wat de efficiëntie van de warmtepompen en modulerende boilers verbetert.
Ik dacht dat je dit kon regelen met:
Geoptimaliseerde vraagbeheersing: Aan = langere vraagperiodes, minder cycli (warmtepomp).

Geoptimaliseerde vraagregeling en warmteverdeling over de zones om een langere cyclustijd te verkrijgen (voor warmtepomp en hoogrendementsketel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmP50j3mPDtMGWysMTnoteRkP-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rgDhA2AczpyUaxZu2bGEEdit.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Meteen op 27-09-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

Dat is inderdaad de "geoptimaliseerde cyclustijdregeling", dat gaat over het achter elkaar zetten van verschillende zone's. Het 'probleem' wat ik zag lijkt op dat 'ITAC', dat presenteren ze als een feature wat niet uitgezet kan worden. Opzich geen ramp, het viel me alleen op.

Ben heel benieuwd wat er uit m'n Round / D4T test komt, voor m'n gevoel zit die 1,5 graad overshoot alleen in de woonkamer (Evohome). Daar was het de afgelopen dagen best warm.

tja denk je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ik ben benieuwd naar je resultaten van de Round/DT4!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdm-
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 18:32
Ik lees even mee, want stond op het punt om een HCC100 toe te voegen aan de bestaande evohome install. Ben nu niet zo zeker meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbiek
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-05 20:07
Hallo,

Zojuist het hele topic gelezen, mijn situatie een Nibe warmtepomp die een buffervat op temperatuur houd, en aan de andere zijde een circulatiepomp van m’n vloerverwarming.
De pomp van de vloerverwarming zit op een hcc100 met een evohome touch, geen ketelsturing of iets dergelijks vloerpomp gaat draaien, warmtepomp meet afkoeling van het buffervat en gaat draaien.
Tot zover werkt het prima, maar ik sta een partij energie te verspillen doordat de hcc100 maar warmte vraagt terwijl alle zones allang op temperatuur (evohome touch overal 0%) zijn of een stuk warmer inmiddels.
Nu heb ik nog een bdr91 draadloos relais liggen, is het misschien een idee om de pomp van de hcc100 overzetten naar de bdr91 en die door de evohome touch te laten bedienen zodat de pomp alleen draait bij warmte vraag in 1 van de 6 groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Johnbiek schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:59:
Nu heb ik nog een bdr91 draadloos relais liggen, is het misschien een idee om de pomp van de hcc100 overzetten naar de bdr91 en die door de evohome touch te laten bedienen zodat de pomp alleen draait bij warmte vraag in 1 van de 6 groepen?
Maar als wat meld je die BRD91 dan aan bij de EvoHome? Als ketelbesturing? Waarmee je de pomp schakelt.
Misschien dat het dan beter gaat. De zones blijven dan natuurlijk wel als “Verdeler” gedefinieerd, dus of er dan echt anders geregeld gaat worden is de even een vraag en het proberen waard.

Zelf heb ik op de aanvoer van mijn hoge temperatuur verdeler al een extra ventiel laten maken waarop ik een HR92 kan plaatsen. Dan kan ik de vloer regelen als radiator. Voor de pomp moet ik dan alleen zien of ik een BRD91 aan de zone kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Johnbiek schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:59:
Hallo,

Zojuist het hele topic gelezen, mijn situatie een Nibe warmtepomp die een buffervat op temperatuur houd, en aan de andere zijde een circulatiepomp van m’n vloerverwarming.
De pomp van de vloerverwarming zit op een hcc100 met een evohome touch, geen ketelsturing of iets dergelijks vloerpomp gaat draaien, warmtepomp meet afkoeling van het buffervat en gaat draaien.
Tot zover werkt het prima, maar ik sta een partij energie te verspillen doordat de hcc100 maar warmte vraagt terwijl alle zones allang op temperatuur (evohome touch overal 0%) zijn of een stuk warmer inmiddels.
@Johnbiek
Ik heb precies dezelfde configuratie als jij: Nibe + vloerverwarming + evohome touch. Alleen (nog) geen HCC100. Die overweeg ik wel, maar vraag me steeds meer af waarom ik dat zou doen.

Bij mij wordt die circulatiepomp gestuurd door het (draadloze) ‘ketelrelais’ van de evohome touch; met een BDR91 dus. Precies waarvan jij je afvraagt of je dat beter zo kan doen, toch?

Het hier veel besproken probleem is dan echter dat je circulatiepomp gestart wordt tegelijk met het (via een HCE80) aan/opensturen van een of meer zones van een vv-verdeler. Probleem daarbij is dat het een paar minuten duurt voordat zo’n zone open is omdat dit met thermische motoren gebeurt.
Bij een gasketel gaat het dan mis, omdat de ketel eerst tegen dichte zones aanduwt, waardoor de drukgestuurde shunt opent en de ketel te warm retourwater terugkrijgt en dan afschakelt, nog vóórdat die zones open zijn. Daar zou je dus een vertraging in het ketelrelais willen hebben die rekening houdt met de tijd die het duurt voordat een zone open is. Dat zou de HCC100 moeten doen, maar niemand weet nog hoe…

Maar bij een WP, zeker met jouw (en mijn) configuratie, heb je dat probleem niet. Die pomp duwt weliswaar eerst tegen dichte zones aan, maar je hebt geen shunt nodig (ik hoop dat je die ook niet hebt). De fraag blijft, dus je pomp blijft draaien en uiteindelijk gaan de zones open. Geen enkel onderdeel in dat circuit heeft er last van dat het even duurt, want je WP reageert daar niet op. Die reageert alleen op de temperatuurdaling in je buffervat.

Ergo: het gaat prima om die pomp van je aan tecsturen met een BDR91 die door de touch aangestuurd wordt. Je moet die touch dan wel vertellen dat het om een warmtepomp gaat, zodat die weet dat het een traag systeem is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbiek
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-05 20:07
Hallo bedankt voor jullie reacties, ik ben inderdaad niet zo bang voor het feit dat de pomp iets eerder gaat draaien (Grundfos ALPHA1 25-60 180)
Maar dat kan ik wel opvangen met de instellingen op de pomp als dat nodig zou zijn.
Ik had tot vorig jaar met de cv ketel de hce80 en moet zeggen dat ik toen ook niet echt tevreden was met het gedrag.
Ik denk waarom stoken als alle ruimtes op temperatuur zijn?
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Johnbiek schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:57:

Ik denk waarom stoken als alle ruimtes op temperatuur zijn?
Geen idee. Tot nu toe draai ik met uitsluitend 2x HCE80 op mijn evohome touch en heb daar totaal geen last van. Huistemperaturen zijn bijzonder stabiel. Het kán dus wel…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-VAP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:26
Even een vraag over het aanmaken van een Resideo Pro account:

Bij de bedrijfsaanvraag: kun je hier gewoon bogus informatie invullen, of moet je werkelijk een bedrijf hebben om gevalideerd te worden?

Ik wil graag zelf mijn HCE80 vervangen voor de HCC100, maar ben verbaasd dat je dit niet als particulier zelf kan doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

PH-VAP schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:18:
Even een vraag over het aanmaken van een Resideo Pro account:

Bij de bedrijfsaanvraag: kun je hier gewoon bogus informatie invullen, of moet je werkelijk een bedrijf hebben om gevalideerd te worden?

Ik wil graag zelf mijn HCE80 vervangen voor de HCC100, maar ben verbaasd dat je dit niet als particulier zelf kan doen!
Verzin zelf de naam van je nieuwe onderneming. Een KvK-nummer is niet eens nodig, als ik het me goed herinner.

Ik denk dat deze constructie gebruikt wordt om moeilijke vragen en verantwoordelijkheden te beperken. Het is immers een nogal complex dingetje…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-08 03:02
Beste,

Weet misschien iemand een antwoord op de volgende vraag, zo ja alvast bedankt;

Ik heb voor de vloerverwarming beneden een HCC100 met Evohome en een Daikin warmtepomp.
Vloerverwarming boven heeft ook een aparte HCC100.

Als ik beneden de temperatuur verhoog dan heb ik flow en wordt de ruimte verwarmd. Als ik alleen boven warmte vraag gebeurd er niks, behalve dat de motortjes van de vloerverwarming open sturen (geen flow).

Nu is mijn vraag, zou het zo moeten zijn dat je ook alleen boven kan verwarmen zonder de begane grond. Ik weet dat er iets is met master en slave, dus misschien dat alleen de master (beneden) de warmte vraag kan creeeren.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ook jammer dat Resideo Pro app enkel voor installateurs te verkrijgen is..zo kan ik er niks mee en met ieder storing moet ik de installateur bellen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
s_ozcleik schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 01:14:
Nu is mijn vraag, zou het zo moeten zijn dat je ook alleen boven kan verwarmen zonder de begane grond.
Ja.
De twee HCC100 moeten met elkaar (draadloos) verbonden te zijn, zodat ze samen één systeem vormen. Cascade heet dat.
Vraag aan je installateur een gebruikersaccount aan te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uQIyLtwl8yl0cQKgAguC_oOYhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Xf78yMCyAMwzqW2X9vLaQd0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Inmiddels heb ik Resideo Pro app kunnen bemachtigen. Gewoon een bedrijfsnaam opgeven, wordt blijkbaar niet gecontroleerd. Op de Master (CASC LINK) gaat er inderdaad een kabel naar de Slave (OT Boiler).
Hoogstwaarschijnlijk staat het in de app niet goed ingesteld.
Het lijkt me het beste om de installateur erbij te roepen.

Ik wil de Resideo app best eens connecten maar ik ben bang dat hiermee alles opnieuw ingesteld moet worden. Na het connecten naar mijn device lijkt me toch wel dat de instellingen behouden worden? 8)7

En trouwens waarom draadloos, er loopt toch een kabeltje tussen de 2 componenten? Snap niet wat het nut is van die draadloze verbinding/ontvanger. Mijn thermostaten zijn allemaal bedraad.

[ Voor 15% gewijzigd door s_ozcleik op 05-10-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Het moét niet draadloos, het kán ook draadloos.
Nu je een account hebt, kun je ook de cursussen doen. Cursus is een groot wordt, ze doorlopen de diverse schermen.
https://academy.resideo.c...s/1151/hcc100-nl/lessons/
En zolang je met de app niets verandert is er niets aan de hand. Maar je kunt wel zien of een cascade geconfigureerd is. Dan kun je de installateur daar op wijzen.

PS: lekker verdienmodel van Honeywell 🤨

[ Voor 31% gewijzigd door Meteen op 05-10-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Ik heb eens in de instellingen gekeken..Aantal regelaars stond niet op cascade maar op enkelvoudig. Dus ik dacht aha dat is het dus!...nou nee blijkbaar is dat goed. Als je het bedraad aansluit moet je enkelvoudig regelaar kiezen op beide HCC100. Verder staat bij de HCC100 die beneden staat als toestel regeling de warmtepomp geselecteerd met bedraad heat en cooling vraag. Bij de HCC100 staat de toestel regeling uit. Dit is denk ik correct omdat de Master HCC100 de aanvraag doet naar de warmtepomp.

Bij geavanceerde parameters staat een instelling centrale of individuele pompregeling. Op beide HCC100 staat deze op individueel. Het zijn open verdelers en de warmtepomp verpompt het water. Ik vraag me af of deze op centraal moet staan. Heb je ook een training met 2 HCC100 elementen die aan elkaar verbonden zijn? Deze kan ik niet zo snel vinden namelijk. BIG tnx voor de reacties!

Ik heb een test gedaan waarbij ik beide regelaars op cascade heb gezet..nu springt de warmtepomp wel aan bij warmte vraag boven. Ik zou het toch wel bedraad willen hebben (super veel moeite gedaan om alles bedraad aan te sluiten). Heel vaag allemaal. :?

[ Voor 12% gewijzigd door s_ozcleik op 05-10-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Voor zover ik weet en kan beredeneren is een cascade schakeling zowel bedraad als draadloos mogelijk. Dat wordt ook bevestigd in onderstaand figuur uit het onderdeel “Toepassing” van de cursus.
Je hebt één waterpomp van de warmtepomp die op beide verdelers is aangesloten. Dus moet de instelling “centrale pomp” zijn. Zie tweede figuur.
Als cascade via draadloos werkt, zou ik hem daar lekker op laten staan. En leg het omschakelen naar bedraad dan maar bij je installateur neer. En eis dat hij de hulp van EvoHome inroept als hij er niet uitkomt. Op zijn kosten natuurlijk.

Of als je het aandurft beide HCC100’s terug te zetten naar factory reset en dan met een schone lei beginnen. Dan zal een draadloze cascadeschakeling best lukken, en daar leer je de nukken en onduidelijkheden van het systeem en de handleiding het beste van.

https://academy.resideo.c...dc6364&generated_by=74251

De cursus bestaat uit de onderdelen:
  1. Productoverzicht
  2. Installatie
  3. Met EvoHome
  4. Toepassing
  5. Vragenlijst
  6. Het is de moeite waard om even door alle pagina’s van de lessen te scrollen. Dat scheelt hier een boel discussies en miscommunicatie met heen en weer gevraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbFZyUJEk0YbtSB8aIGQX9RmJtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9dX2gAVJxgd2rlTSbI9Maoi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRsCpoZtvn6k-NNQA294ilVx-KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyRGCAozvCyUr4LP2DQU9yMJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Meteen op 05-10-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Allereerst wil ik je vriendelijk bedanken voor je hulp.

Er staat bij centrale pomp wel dat alleen de hoofdregelaar de centrale pomp kan regelen.

Bedoelen ze dan hiermee dat de tweede (slave) regelaar dit niet kan, want dat wil ik juist wel?

Of bedoelen ze dat de tweede regelaar via zijn connectie met de hoofdregelaar (cascade) de centrale pomp kan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

s_ozcleik schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:07:
Allereerst wil ik je vriendelijk bedanken voor je hulp.

Er staat bij centrale pomp wel dat alleen de hoofdregelaar de centrale pomp kan regelen.

Bedoelen ze dan hiermee dat de tweede (slave) regelaar dit niet kan, want dat wil ik juist wel?

Of bedoelen ze dat de tweede regelaar via zijn connectie met de hoofdregelaar (cascade) de centrale pomp kan regelen?
Als die twee in cascade staan dan werken ze alsof het één apparaat is. Daarom is er maar één (de master) met de pomp verbonden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
s_ozcleik schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:07:
Ja, dat bedoelen ze.
Ik neem aan dat die centrale pomp bij jou in warmtepomp zit, en dus al aangaat als de warmtepomp aangaat.
Een lokale pomp is alleen het geval als je een verdeler hebt met een eigen pomp die het water van de vloer mengt met het aangevoerde water.
Dus ik vermoed dat er op de eerste regelaar helemaal geen pomp is aangesloten, deze regelt gewoon de warmtepomp en dus daarmee ook de waterpomp.

[ Voor 45% gewijzigd door Meteen op 06-10-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlietame
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-07 18:36
Moeten jullie ook steeds, inloggen op de hcc100 doormiddelen van 2x de knop indrukken of kun je verbonden blijven op een manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ja, uitermate irritant, vooral als je de boel een beetje in de gaten wil houden😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

vlietame schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:38:
Moeten jullie ook steeds, inloggen op de hcc100 doormiddelen van 2x de knop indrukken of kun je verbonden blijven op een manier?
Bedoel je dat er voor die HCC100 geen API is om die via HA uit te lezen? :'( |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Nee, die is er niet. Integraties met huisautomatisering voor EvoHome gaat via de server van TotalConnect, dan zie je alleen de gevraagde en actuele temperatuur van de zones. Dus niet de bedrijfstoestand van kleppen, thermomotoren, pompen, ketels enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 10:50

JoepW

iRacer & Home Assistant

Hippe Lip schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:52:
[...]

Bedoel je dat er voor die HCC100 geen API is om die via HA uit te lezen? :'( |:(
En @Meteen
Ik heb EvoHome geheel lokaal draaien in HA met Ramses_rf. En ook dan zijn de details van de HCC100 niet uit te lezen.
Ik heb op de HCC100 3 zones en enkel 1 van de zones laat warmtebehoefte zien.
Wel zie ik van alle andere zones (radiatoren) de warmtebehoefte en klepposities.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JoepW schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

En @Meteen
Ik heb EvoHome geheel lokaal draaien in HA met Ramses_rf. En ook dan zijn de details van de HCC100 niet uit te lezen.
Ik heb op de HCC100 3 zones en enkel 1 van de zones laat warmtebehoefte zien.
Wel zie ik van alle andere zones (radiatoren) de warmtebehoefte en klepposities.
Hee, dat klinkt natuurlijk rete-interessant! Ik wil al jááááren de actuele klepstanden van evohome uitlezen. Alleen op die manier kun je een indruk krijgen van het functioneren om daarna de boel te kunnen optimaliseren. Dat gaat niet als je niet weet wat er nou eigenlijk gebeurt.

Eerst dacht ik de kleppen (aansturing door RCE80) uit te kunnen lezen met een Shelly i4, maar het blijkt dat het geen aansturing met een relais hebben. Die i4 kan hier geen chocola van maken.

@JoepW
Heb je een link naar wat jij hebt geknutseld zodat @Meteen (en anderen natuurlijk) en ikke daar eens verder naar kunnen kijken?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

@Hippe Lip & @Meteen Ik heb dit in HA geinstalleerd: https://github.com/zxdavb/ramses_cc
en evofw3 (https://github.com/ghoti57/evofw3) geinstalleerd op een Nanocul met een wat grote antenne. Hier een link naar een voorbeeld van de hardware: https://schlauhaus.biz/en/product/nanocul-868/

Ik heb dit nu enige tijd draaien met wel af en toe in de logging foutmeldingen, maar het werkt en het geeft veel meer inzicht dan de stomme cloud API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Alles werkt nu weer naar behoren bij mij...althans dat dacht ik :F

Wat er nu namelijk bij mij gebeurd is het volgende; kamertemperatuur geeft 22 aan setpoint is 21 graden, via het honeywell schermpje is er 0% uitsturing (logisch want de temperatuur is hoger) maar toch worden de motortjes constant geactiveerd en dichtgestuurd na een bepaalde tijd...over and over again. Snap er helemaal niks van...iemand een ideetje wat dit is? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Fuzzy Logic 😁
Maar had je dit gedrag dan eerst niet, of was het je niet eerder opgevallen.
En heb je dan op je systeemoverzicht in EvoHome % voor de verdeler of % voor de toestelregeling, of voor allebei?
Ik moet de gewenste temperatuur 3 graden lager zetten om zowel de pomp (en motortjes) als de ketel uit te krijgen.
Zojuist weer iets geks gezien. Gewenste temp is 20, actuele temp is 20, 100 % verdeler en 10% toestelregeling wat leidt tot ketel uit en pomp van de vloerverdeler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsckY3IWfSzFpmXRmMdmGifusPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjfZlvaexJp2lNy06yvBuIxw.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben maar opgehouden met me druk maken over het gedrag van de EvoHome, de HCC100 en mijn Nefit ketel. Zoals bovenstaand plaatje aangeeft is het bij mij af en toe ook onbegrijpelijk wat er gebeurd. (Ketelrelais zet de Ketel aan, maar Evohome heeft geen vraag)
Maar het klimaat in huis zowel van de de vloer verwarmde als de radiator verwarmde ruimtes is prima en het gas verbruik is zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Meteen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 06:42:
Fuzzy Logic 😁
Maar had je dit gedrag dan eerst niet, of was het je niet eerder opgevallen.
En heb je dan op je systeemoverzicht in EvoHome % voor de verdeler of % voor de toestelregeling, of voor allebei?
Ik moet de gewenste temperatuur 3 graden lager zetten om zowel de pomp (en motortjes) als de ketel uit te krijgen.
Zojuist weer iets geks gezien. Gewenste temp is 20, actuele temp is 20, 100 % verdeler en 10% toestelregeling wat leidt tot ketel uit en pomp van de vloerverdeler aan.
Was me niet eerder opgevallen, ik hou me er de laatste tijd een beetje bezig mee. Vloerverwarming staat ook in de kledingruimte naast onze slaapkamer en als het super stil is in de nacht hoor je het heeeel lichtjes fluiten/sissen. Ik heb de temperatuur inderdaad paar graden naar beneden gehaald en nu is het weg. Maar zo kan ik natuurlijk niet een kamer op een gewenste temperatuur houden, ja of je moet er constant mee spelen.

0% voor allebei en toch worden de motortjes geactiveerd 8)7

Misschien toch maar geen constante temp. regeling gebruiken maar op tijdbasis zodat EVOhome de temps. na 22:00 automatisch paar graden verlaagd en na 05:00 weer op de normale waardes zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

s_ozcleik schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Was me niet eerder opgevallen, ik hou me er de laatste tijd een beetje bezig mee. Vloerverwarming staat ook in de kledingruimte naast onze slaapkamer en als het super stil is in de nacht hoor je het heeeel lichtjes fluiten/sissen. Ik heb de temperatuur inderdaad paar graden naar beneden gehaald en nu is het weg. Maar zo kan ik natuurlijk niet een kamer op een gewenste temperatuur houden, ja of je moet er constant mee spelen.

0% voor allebei en toch worden de motortjes geactiveerd 8)7

Misschien toch maar geen constante temp. regeling gebruiken maar op tijdbasis zodat EVOhome de temps. na 22:00 automatisch paar graden verlaagd en na 05:00 weer op de normale waardes zet.
Ik hou de temperaturen de hele dag gelijk van de vloeren. Om ‘s nachts de geluiden te beperken van de CV verlaag ik de maximum pompsnelheid. Overdag 80% en ‘s nachts 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ik verlaag de temperatuur in de woonkamer van 22:00 tot 06:00 met 3 graden. Doordat de vloer zo traag is, wordt het hooguit een halve graad lager. Maar staat s’nachts wel alles uit, scheelt toch ook weer stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Meteen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:00:
Ik verlaag de temperatuur in de woonkamer van 22:00 tot 06:00 met 3 graden. Doordat de vloer zo traag is, wordt het hooguit een halve graad lager. Maar staat s’nachts wel alles uit, scheelt toch ook weer stroom.
toevallig heb ik zojuist ook alles zo ingesteld...mooi het is ook gelijk gelukt...zag pas later dat je alle zone's in 1x met programma kon instellen...wel zo handig moooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccsens82
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-11-2024
Hallo allemaal, ik heb wat moeite om de (on)mogelijkheden van het Evohome systeem in mijn situatie te begrijpen.

Situatie:
* CV-systeem via buffervat parallel aangesloten op warmtepomp
* Evohome basisstation
* Vloerverwarmingsverdeler begane grond: 1 zone, geregeld door zoneklep op de aanvoerleiding met actuator Y-VC8015, aangestuurd door een BDR91T
* Vloerverwarmingsverdeler verdieping: 4 zones, geregeld door servomotortjes, aangestuurd door een HCC100
* Het systeem is zo geconfigureerd dat de HCC100 de cv-circulatiepomp (en daarmee de warmtepomp) aanstuurt via het 'heat demand'-contact op de HCC100.

Het is mij opgevallen dat, wanneer er alléén op de begane grond warmtevraag is, de circulatiepomp en warmtepomp niet gaan lopen. Bij warmtevraag op 1 of meerdere zones op de verdieping gaan de circulatiepomp en warmtepomp wél lopen. Oftewel, de HCC100 op de verdieping "weet niet" dat er een warmtevraag is op de begane grond, en geeft daarom geen heat demand door via het contact.

Wat moet ik nu doen?
* Kan ik de HCC100 in het Evohome-basisstation toewijzen als toestelregelaar voor de circulatiepomp, zodat de HCC100 in opdracht van de Evohome de heat demand doorseint aan de circulatiepomp?
* Kan ik de HCC100 in "cascade" laten werken met de BDR91T, zodat de HCC100 in opdracht van de BDR91T de heat demand doorseint aan de circulatiepomp?
* Heb ik een extra BDR91T nodig die (in opdracht van de Evohome) de heat demand direct aan de circulatiepomp doorseint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Ccsens82
Een puntje dat ik mis in je verder duidelijke ( (y) ) omschrijving is hoe je WP aangestuurd wordt. Ik heb een redelijk vergelijkbare situatie met parallel buffervat, waarbij de circulatiepomp in het secundaire circuit door evohome aangestuurd wordt. Mijn Nibe S1255 draait in WAR (weersafhankelijke temperatuur) waarmee die het buffervat op temperatuur houdt. Bij jou ook?

En verder lijkt het logisch dat je secundaire pomp niet gaat draaien bij vraag op de BG. Die klep daar wordt namelijk door de basis (evohome Touch) aangestuurd terwijl de pomp door de HCC100 wordt aangestuurd.

De HCC100 is een mooi ding dat meegaat met de nieuwe zaken als WP en vloerverwarming met hun specifieke kenmerken. Je kunt ze ook nog koppelen, maar daarbij komen dan meteen wat andere puntjes naar voren. Evohome is namelijk duidelijk een generatie ouder, waar later dingen als vloerverwarming en WP aan toegevoegd zijn. Dat zit niet echt in z’n DNA.
Bovendien lijkt de communicatie tussen evohome touch en de HCC100 niet optimaal, om het maar voorzichtig te zeggen. Dat blijkt onder andere uit wat jij nu ervaart. Als de touch een vraag signaleert (jouw BG), dan wordt dat niet aan de HCC100 doorgegeven.

Dan je pomp maar door de touch laten aansturen geeft weer andere problemen, zoals het aanzetten van de pomp, zonder vertraging voor de kleppen van je vv op de 1e verdieping; die doen er een paar minuten over om open te gaan.
Bij mij is dat ook zo, maar die pomp is drukgestuurd, dus maak ik me er niet echt druk om, maar fraai is het niet…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccsens82
  • Laatst online: 03-11-2024
@Hippe Lip Ja, het systeem is bij mij ook een weersafhankelijke regeling, warmtepomp verwarmt het buffervat op basis van de stooklijn.

Misschien moet ik de benedenverdieping, ook al is het maar 1 zone, ook regelen met een aparte HCC100. Die kan tenminste praten met de HCC100 op de bovenverdieping. Dan gaat de toestelsturing misschien beter. Wel een dure grap…

Wat zijn de “andere puntjes” die je bedoelt met het koppelen van meerdere HCC100-regelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ccsens82 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:58:
@Hippe Lip Ja, het systeem is bij mij ook een weersafhankelijke regeling, warmtepomp verwarmt het buffervat op basis van de stooklijn.

Misschien moet ik de benedenverdieping, ook al is het maar 1 zone, ook regelen met een aparte HCC100. Die kan tenminste praten met de HCC100 op de bovenverdieping. Dan gaat de toestelsturing misschien beter. Wel een dure grap…

Wat zijn de “andere puntjes” die je bedoelt met het koppelen van meerdere HCC100-regelaars?
@Ccsens82 Ja, een tweede HCC100 voor beneden lijkt dan idd een goede oplossing. Dan wordt alles vanuit de HCC100 aangestuurd.
Die 2e moet je dan zodanig koppelen dat ze samen als één functioneren. Als de ene dan vraag heeft terwijl de pomp door de andere wordt aangestuurd, dan gaat dat tenminste goed.

Die ‘andere puntjes’ gaan niet over het koppelen van twee HCC100’s, maar over het koppelen van evotouch met een HCC100. Ik heb er zelf geen ervaring mee (heb geen HCC100), maar die twee werken maar beperkt samen. Sommige info wordt niet of niet volledig uitgewisseld tussen die twee.

Als je met 2x HCC100 werkt kun je in principe zonder evohome touch, maar dan heb je geen tijdsturing, dacht ik. Maar ja, nachtverlaging zul je toch niet hebben met vloerverwarming…?
Lees het topic hier even verder door; er is al meer gesproken over de (on)mogelijkheden van een HCC100 zonder evohome touch en over de beperkingen van de samenwerking.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhcommander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:40
Hebben meer mensen het probleem dat de
HCC100 de warmtepomp aanzet ook al is het 1 graden warmer dan gevraagd? Niet alleen wordt het te warm, verbruikt het veel energie, maar hij laat ook de warmtepomp pendelen.
Is hier een oplossing voor? Ik hoopte de de ‘fuzzy Logic’ dit zou herkennen en leren, maar helaas niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd45gCooOSkwav3RlccrHAq02_Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Xpk18PhjiBU4eu78WfazJi1B.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UntaoCh7iTZQnFA_ofOeeud-E4k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1DK1T2YXk8J7LsAaZqEJMFC6.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Zo te zien heb je een HCC100 in combinatie met een EvoHome? En welke van de twee stuurt dan de warmtepomp aan?
Daar is zo’n beetje dit hele topic om begonnen. 😁 Bij mij moet de ingestelde temperatuur meer dan 2 graden hoger zijn dan de actuele temperatuur om zowel de CV-ketel als de verdelerpomp uit te laten gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door Meteen op 04-11-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Meteen schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:31:
Zo te zien heb je een HCC100 in combinatie met een EvoHome? En welke van de twee stuurt dan de warmtepomp aan?
Daar is zo’n beetje dit hele topic om begonnen. 😁 Bij mij moet de ingestelde temperatuur meer dan 2 graden hoger zijn dan de actuele temperatuur om zowel de CV-ketel als de verdelerpomp uit te laten gaan.
Mijn CV ketel wordt prima aangestuurd door de HCC100 icm EvoHome.
Wel ging vaak de pomp van de HCC100 vaak en onnodig aan.
Daarom heb ik op basis van ingestelde en werkelijke temperaturen van de vloerzones logica gemaakt in Home Assistant om de pomp geregeld stroomloos te zetten.

Toevoeging: De ketel wordt aangestuurd door EvoHome.

[ Voor 3% gewijzigd door JoepW op 05-11-2024 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhcommander
Meteen schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:31:
Ja exact die setup, dacht al te lezen dat meer mensen dit probleem hadden. Maar nog geen echte oplossing dus?

Lager instellen werkt voor de temperatuur maar dan blijft hij ‘pendelen’ vanuit de hcc100. Alternatief is inderdaad iets met Home Assistant. Dat laatste kan prima werken, maar ik hou liever HA voor de nice to have dingen in mijn huis en de verwarming schat ik iets belangrijker in dan nice to have 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JoepW schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:42:
[...]
Mijn CV ketel wordt prima aangestuurd door de HCC100 icm EvoHome.
Wel ging vaak de pomp van de HCC100 vaak en onnodig aan.
Daarom heb ik op basis van ingestelde en werkelijke temperaturen van de vloerzones logica gemaakt in Home Assistant om de pomp geregeld stroomloos te zetten.
Er mist een essentiële specificatie in je verhaal: wie stuurt je ketel aan (waar is die op aangesloten): evohome of HCC100?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhcommander
Hippe Lip schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:33:
[...]

Er mist een essentiële specificatie in je verhaal: wie stuurt je ketel aan (waar is die op aangesloten): evohome of HCC100?
Dat is de HCC100. Kan ik dat omzetten naar de EvoHome en zou dat het probleem oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Hippe Lip schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:33:
[...]

Evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

bhcommander schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:49:
[...]

Dat is de HCC100. Kan ik dat omzetten naar de EvoHome en zou dat het probleem oplossen?
@bhcommander Mijn vraag was een reactie op @JoepW.
Maar in jouw geval zou ik zeker proberen om de ketel door de evohome touch te laten aansturen. Dat doe je met een BRT91? Dan is het alleen een kwestie van ontkoppelen uit de programmering van de HCC100 en opnemen in de evohome, toch?

Ik heb geen HCC100, alleen evohome. Dat werkt voor verwarming behoorlijk stabiel en betrouwbaar dus lijkt me dat het experiment voor jou wel waard.
Zie ook het verhaal van @JoepW, die de verwarming vanuit evohome aanstuurt en op dat punt geen problemen heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 05-11-2024 07:20 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Honeywell adviseert om bij een combinatie de EvoHome de ketel/warmtepomp aan te sturen. Maar dan wordt het alleen maar erger.

Dat alles bij @JoepW goed gaat, weet ik zo net nog niet, zie bv. JoepW in "HCC100 met Evohome" en JoepW in "HCC100 met Evohome"

En Joep heeft er iets bijgebouwd met Home Assistent.

[ Voor 51% gewijzigd door Meteen op 05-11-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Meteen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:30:
Honeywell adviseert om bij een combinatie de EvoHome de ketel/warmtepomp aan te sturen. Maar dan wordt het alleen maar erger.

Dat alles bij @JoepW goed gaat, weet ik zo net nog niet, zie bv. JoepW in "HCC100 met Evohome" en JoepW in "HCC100 met Evohome"

En Joep heeft er iets bijgebouwd met Home Assistent.
Je citeert nu heel oude posts. Ik heb enkel in HA gebouwd dat de vloerpomp enkel aan gaat als er warmtevraag is of recent is geweest.
De warmtevraag en ketelsturing werkt nu goed. Laatst dacht ik dat er een timing fout was tussen vraag van zones en de ketel sturing, maar dat was een onterechte conclusie van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
JoepW schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:23:
[...]

Je citeert nu heel oude posts. Ik heb enkel in HA gebouwd dat de vloerpomp enkel aan gaat als er warmtevraag is of recent is geweest.
De warmtevraag en ketelsturing werkt nu goed. Laatst dacht ik dat er een timing fout was tussen vraag van zones en de ketel sturing, maar dat was een onterechte conclusie van mij.
Mijn probleem is dat bij de combinatie van HCC100 met EvoHome de pomp van de vloerverwarming en de pomp van de OpenTherm aangestuurde ketel pas bij een temperatuur verschil van meer dan 2 graden uitgaan.
Maar als ik het goed heb heb jij dat opgelost met HA. En dus werkt het zonder HA toch niet goed, als ik het wel heb? Of heb je die HA er inmiddels tussen uit gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Meteen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:15:
[...]

Mijn probleem is dat bij de combinatie van HCC100 met EvoHome de pomp van de vloerverwarming en de pomp van de OpenTherm aangestuurde ketel pas bij een temperatuur verschil van meer dan 2 graden uitgaan.
Maar als ik het goed heb heb jij dat opgelost met HA. En dus werkt het zonder HA toch niet goed, als ik het wel heb? Of heb je die HA er inmiddels tussen uit gehaald?
In de post hierboven staat toch precies wat ik in HA heb gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ja. @Hippe Lip beweert hier boven
Zie ook het verhaal van @JoepW, die de verwarming vanuit evohome aanstuurt en op dat punt geen problemen heeft.
Daarmee wordt @bhcommander de zaak mooier voorgesteld dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Meteen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:42:

[...]

Ja, ik heb de cloud functinaliteit buiten spel gezet. Maar dat heeft niets te maken met de fuzzy logic / evohome logica. Ik heb dus enkel het lokale protocol gehackt en kan meer uitlezen dan met de standaard API en al ik een zone bestuur gebeurt dat lokaal zonder tussenkomst van de Honeywelll Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ok, dat begrijp ik.
Maar je hebt geen last dat pompen onnodig lang aanstaan, zoals een aantal andere gebruikers hier? Of van een grote temperatuur hysterese , of misschien interesseert je dat gewoon niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Meteen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:42:

[Zie ook het verhaal van @JoepW, die de verwarming vanuit evohome aanstuurt en op dat punt geen problemen heeft.]

Hee hee hee, wil je de boel niet uit zijn verband rukken en me wel volledig quoten!
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:08:

[...]

Ik heb geen HCC100, alleen evohome. Dat werkt voor verwarming behoorlijk stabiel en betrouwbaar dus lijkt me dat het experiment voor jou wel waard.
Dit ging dus over het verwarmen; dat je niet met een hysterese van 2 graden zit of zo. Dat ging niet over circulatiepompen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hippe Lip op 06-11-2024 00:15 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Meteen schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:05:
Ok, dat begrijp ik.
Maar je hebt geen last dat pompen onnodig lang aanstaan, zoals een aantal andere gebruikers hier? Of van een grote temperatuur hysterese , of misschien interesseert je dat gewoon niet zo?
Ik onderbreek de stroom naar de pomp van de HCC100 als er x tijd geen vraag is geweest en zet hem weer aan als er weer vraag is.
De schommeling van de ruimtetemperaturen van de vloer- en ook radiatorzones is 1 graad (+ en - 0,5 graden) rond het target.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meteen
Hippe Lip schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:14:
[...]
Dit ging dus over het verwarmen; dat je niet met een hysterese van 2 graden zit of zo. Dat ging niet over pompen.
Ik heb het dan over de verdelerpomp en de CV pomp. Niet over een warmtepomp. Die pompen gaan pas uit als de ingestelde temperatuur meer dan 2 graden lager is. Dat noem ik hysterese. In het begin van deze topic heb ik uitgebreid gedocumenteerd wat me opviel en tegenviel. Daar waren nog wat meer vreemde verschijnselen, zoals een verschillende warmte vraag voor dezelfde groep op HCC100 en EvoHome. En ik heb er geen zin meer in dat uitgebreid opnieuw te beschrijven, uit te proberen of uit te zoeken, of aan te melden bij Honeywell. Ik hoop op een software update of dat iemand anders de gouden tip heeft.
En als iemand tevreden is over de combinatie van HCC100 met EvoHome, dan wil ik graag weten of ik dat ook zou kunnen worden en zo ja hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlietame
vraagje, hoe communiceert de evohome met de HCC100? Gaat dat via bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

vlietame schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:31:
vraagje, hoe communiceert de evohome met de HCC100? Gaat dat via bluetooth?
Neen. De koppeling is via 868Mhz met een eigen protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlietame
JoepW schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:58:
[...]

Neen. De koppeling is via 868Mhz met een eigen protocol.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerd68
  • Laatst online: 08-11-2024
Goedemorgen,
Ook ik ondervind problemen met de HCC-100 icm de Evohome, CV ketel word aangestuurd door de HCC (opentherm). De temperatuur is een halve graad hoger dan de ingestelde temperatuur op de Evohome en de HCC blijft de ketel aansturen, temperatuur is wel constant halve graad te hoog. Het betreft alleen vloerverwarming, heb een verdeler zonder pomp, ketel pompt het water van 35 graden rechtstreeks in de vloer.
Warmtevraag Evohome staat op 0, dus probleem is de HCC, heeft iemand al geprobeerd om de CV aan-uit via de HCC te laten lopen ipv opentherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Gerd68 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:12:
Warmtevraag Evohome staat op 0, dus probleem is de HCC
Het zou wel eens kunnen zijn dat je het schermpje “systeemoverzicht” in de EvoHome als volgt zou kunnen interpreteren:
1e regel: Toestel regeling; Opentherm Module, 25 %
2e regel: Vloern; Verdeler; 100%

Waarin de eerste regel iets zegt over de gewenste aanvoer temperatuur, bv 25 % van de maximale temp oid, gewoon een temperatuur was overigens duidelijker geweest.
De tweede regel geeft de klepstand aan van de thermomotoren, net zoals bij de HR92 radiatorkranen. Dit klinkt gek, omdat ik dacht dat thermomotoren toch alleen maar open en dicht kunnen. Maar de HCC100 regelt dit met pulsebreedtemodulatie (PWM), oftewel zoveel % van de tijd open en dicht.

Terwijl ik dit opschrijf vraag ik me af of dit schermpje eigenlijk van belang is, en de EvoHome alleen maar gebruikt wordt voor het weekprogramma.
Misschien kun je foto’s posten van het systeemoverzicht van de EvoHome én de HCC100 met daarin de warmtevraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Meteen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:06:
[...]
Terwijl ik dit opschrijf vraag ik me af of dit schermpje eigenlijk van belang is, en de EvoHome alleen maar gebruikt wordt voor het weekprogramma.
Als je alleen maar vloerverwarming hebt, is het dan zinvol om een (week)programma te gebruiken? Dat systeem is (bij mij) zó traag, dat ik niet verder kom dan 1, hooguit 2 graden stijging per etmaal.

En verder is evohome dan eigenlijk alleen nog een toevoeging aan de HCC100 om de sturing via een app te kunnen doen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 07:57
Mijn EvoHome gebruik ik alleen maar om de temperatuur in te stellen en overzicht te hebben van de temperatuur in de ruimtes. Hij staat in gesteld op een stand en wijk daar niet vanaf dus geen nacht verlaging. In de zomer kan ik mijn EvoHome gebruiken om te schakelen naar koelen.
En heeft even geduurd maar ben nu tevreden over de temperatuur in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjaa schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:28:
Mijn EvoHome gebruik ik alleen maar om de temperatuur in te stellen en overzicht te hebben van de temperatuur in de ruimtes. Hij staat in gesteld op een stand en wijk daar niet vanaf dus geen nacht verlaging. In de zomer kan ik mijn EvoHome gebruiken om te schakelen naar koelen.
En heeft even geduurd maar ben nu tevreden over de temperatuur in huis.
@gjaa
Even voor de duidelijkheid:
  • Als ik je goed begrijp heb je uitsluitend vloerverwarming en wordt die overal door HCC100 aangestuurd.
  • Je hebt een WP voor verwarming en koeling.
  • Je hebt evohome gekoppeld aan je HCC100 om de temperaturen in te stellen en uit te lezen.
  • Stuurt evohome de omschakeling op je WP aan tussen verwarmen en koelen?
Wat niet duidelijk is:
  1. Wordt je WP door je HCC100 aangestuurd of
  2. Werk je met een (parallel) buffervat dat door de WP automatisch op temperatuur gehouden wordt en stuurt je HCC100 de secundaire circulatiepomp aan?
Ben benieuwd, want die laatste configuratie is waar ik eigenlijk ook naartoe zou willen.
En welke WP heb je?

<John O`Mill>

• gjaa
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:07:
[...]

@gjaa
Even voor de duidelijkheid:
  • Als ik je goed begrijp heb je uitsluitend vloerverwarming en wordt die overal door HCC100 aangestuurd.
  • Je hebt een WP voor verwarming en koeling.
  • Je hebt evohome gekoppeld aan je HCC100 om de temperaturen in te stellen en uit te lezen.
  • Stuurt evohome de omschakeling op je WP aan tussen verwarmen en koelen?
Wat niet duidelijk is:
  1. Wordt je WP door je HCC100 aangestuurd of
  2. Werk je met een (parallel) buffervat dat door de WP automatisch op temperatuur gehouden wordt en stuurt je HCC100 de secundaire circulatiepomp aan?
Ben benieuwd, want die laatste configuratie is waar ik eigenlijk ook naartoe zou willen.
En welke WP heb je?
  1. De warmtepomp wordt door de HCC aangestuurd maar koelen/verwarmen regel je op het EvoHome scherm.
    De warmtepomp staat aangesloten op de On/Off Heat demand en On/Off Cool demand aansluiting
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfPxAT9J3GXIbBPtlFTKByXVTZo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/euXg8X9KfThxy7aWViHqPJfe.png?f=user_large
  2. Ik heb een buffervat, maar ben niet helemaal gecharmeerd hoe ze hem hebben aangesloten, het warme water gaat eerst door het vat heen voordat het in de vloerverwarming komt (F volgens onderstaande website)
    https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
  3. Ik heb een Remeha Eria Tower WPR-2/E V200 11-16 en het buffervat is in overleg met Remeha gemonteerd
Nog een opmerking, de WP begrijpt OpenTherm, maar alleen als er Remeha thermostaten worden aangesloten, ik had de HCC100 zelf via de OpenTherm aansluiting aangesloten maar vanaf dat moment kon ik geen invloed meer uitoefenen op de tijden dat de WP warm water ging opstoken.
Bij navraag bij Remeha kwam dit omdat ik OpenTherm gebruikt, dus mijn opentherm gateway kon weer de kast in. :-(

• Hippe Lip

Hippe Lip

@gjaa
Dank voor uitgebreid antwoord. Fijn dat dit een stabiele situatie oplevert. Zowel voor verwarmen als voor koelen?
je bent dus tevreden over de HCC100 en evohome in jouw opstelling?

Zou die aansluitvariant van het buffervat heel veel uitmaken in het effect en het rendement denk je? Of slechts marginaal?

Verder valt me op dat je WP aangestuurd wordt door de HCC100. Wie stuurt de secundaire pomp dan aan en wanneer gaat die aan/uit?

Bij mij stuurt evohome die pomp namelijk aan (pomploze verdelers; bij jou ook, neem ik aan?), zodat die alleen draait bij warmtevraag. De WP zelf houdt zelfstandig het buffervat op temperatuur. De hoogte van die temperatuur wordt bepaald door de weersafhaneklijke regeling. Dat is de zuinigste oplossing; altijd de laagst mogelijke temperatuur.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
ik ben na meerdere dagen kloten met HCC100+evohome helemaal het spoor kwijt. Zijn er mensen die hier echt verstand van hebben? ben inmiddels meer dan bereid geld naar het probleem te gooien om het beter te maken. Mijn belangrijkste vraag:

kan een Evohome zo werken dat warmtevraag in 1 van de zones zorgt dat de warmtepomp/ketel aangaat? Ik heb een systeem met een warmtepomp, vloerverwarming met HCC100, en 2 radiatoren met BDR92's. Verder een schakelrelais BDR91.

Sinds vanmiddag heb ik het zo ingesteld dat de HCC100 niet meer de kapitein is maar de evohome. Het schakelrelais zit aan de evohome vast en regelt dus of de warmtepomp aan gaat. Dit gaat "redelijk". Mijn eerste issue is dit:

als ik de verwarmingsvraag in 3 van de 5 zones omhoog zet betekent dit volgens Evohome niet dat er in al die zones wat moet gebeuren :-/ Zie onderstaande screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWQbyTZ90bq7b85CFk420EdH5hA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eNWLu1Jmggur4yNDK6Uiq7kt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7763oroUi5Nil3nd8BZF4VcsrQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r9Ws8aybSZX1PeprUa91g4Wt.png?f=user_large

ik begrijp dus niet waarom de evohome niet reageert op het feit dat ik instel dat het warmer moet worden in appartment 1 of 2. iemand ideeen? of zijn er hulplijnen die hier echt goed in zijn? Sta op het punt maar gewoon installateurs te bellen om te vragen of zij het in kunnen stellen en er $$$$ tegenaan te gooien want ik word gek van de fuzzyness van dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
Zone verwijderen en opnieuw toevoegen?

[ Voor 93% gewijzigd door tim_b op 16-11-2024 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:34:
ik ben na meerdere dagen kloten met HCC100+evohome helemaal het spoor kwijt. Zijn er mensen die hier echt verstand van hebben? ben inmiddels meer dan bereid geld naar het probleem te gooien om het beter te maken. Mijn belangrijkste vraag:

kan een Evohome zo werken dat warmtevraag in 1 van de zones zorgt dat de warmtepomp/ketel aangaat? Ik heb een systeem met een warmtepomp, vloerverwarming met HCC100, en 2 radiatoren met BDR92's. Verder een schakelrelais BDR91.

Sinds vanmiddag heb ik het zo ingesteld dat de HCC100 niet meer de kapitein is maar de evohome. Het schakelrelais zit aan de evohome vast en regelt dus of de warmtepomp aan gaat. Dit gaat "redelijk". Mijn eerste issue is dit:

als ik de verwarmingsvraag in 3 van de 5 zones omhoog zet betekent dit volgens Evohome niet dat er in al die zones wat moet gebeuren :-/ Zie onderstaande screenshots:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik begrijp dus niet waarom de evohome niet reageert op het feit dat ik instel dat het warmer moet worden in appartment 1 of 2. iemand ideeen? of zijn er hulplijnen die hier echt goed in zijn? Sta op het punt maar gewoon installateurs te bellen om te vragen of zij het in kunnen stellen en er $$$$ tegenaan te gooien want ik word gek van de fuzzyness van dit systeem.
Je moet eigenlijk helemaal niks doen, en wachten!

De warmtevraag percentage is eigenlijk de kleppositie bij een HR knop, het systeem zoekt naar een positie "uit" zeg maar 30% en aan 40%. Bij een Herz knop is dat rond de 60%, bij danfos is dat ongeveer vanaf 0%.

Het systeem moet het leren vinden. En dat kost tijd, want per groep, verdeler kan het allemaal anders zijn. Het moeilijke is, dat bij een snel systeem is dat binnen een dag of twee voorelkaar. Bij vloer verwarming is het een beetje moeilijker omdat het meer tijd kost.

Beginnen met leren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRN7Xr3BpO_z7u5oexb2Nf8oF2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDkTbdxBK51KO2viexRjEBTY.jpg?f=fotoalbum_large

Na twee dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcvEFE04SYkE1RbbznlQJE54N5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YF3xIcILv8X1HtlyRsfQsn0V.png?f=user_large

Onthoud als het systeem dicht is, zal hij geen warmte produceren omdat de water temperatuur hoger is als maximaal ingesteld of gevraagd. En dus in principe alleen maar proberen water rond te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Forain schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:55:
[...]
Je moet eigenlijk helemaal niks doen, en wachten!
Mijn ervaring is dat wanneer je een HR92 op de EvoHome hoger zet, zeker als dat 2 graden is, het percentage van de toestel regeling én de radiator knop flink omhoog schieten, gewoonlijk tot 100%. Dat moet ook wel, want als een van beide op 0 blijft staan valt er niets te leren. Er kan hooguit enige vertraging ontstaan wanneer je de temperatuur op de HR92 zelf omhoog zet. Omdat de HR92 slechts om de paar minuten communiceert met de EvoHome.

Da zie je in jouw grafieken ook gebeuren. Als het setpoint van de zonethermostaat omhoog gaat, gaat ook direct de warmte vraag omhoog.
@Fr33z zou eens kunnen testen dat wanneer de kamertemperatuur omlaag gezet wordt, de warmtevraag naar 0 gaat. Dat betekent dat EvoHome totaal niet op de twee appartement zones reageert.

[ Voor 21% gewijzigd door Meteen op 16-11-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Meteen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:27:
[...]

Mijn ervaring is dat wanneer je een HR92 op de EvoHome hoger zet, zeker als dat 2 graden is, het percentage van de toestel regeling én de radiator knop flink omhoog schieten, gewoonlijk tot 100%. Dat moet ook wel, want als een van beide op 0 blijft staan valt er niets te leren. Er kan hooguit enige vertraging ontstaan wanneer je de temperatuur op de HR92 zelf omhoog zet. Omdat de HR92 slechts om de paar minuten communiceert met de EvoHome.
Klopt, dat zie je ook gebeuren, maar de clue is dat hij moet leren omdat anders de regeling nooit netjes wordt. Ik heb nu ook "ruzie' met mijn klep die via BDR wordt aangestuurd. Hij blijft op 1.5 graad boven set point, omdat de toe en afname van de ruimte temperatuur erg langzaam gaat. Dus heb ik voor nu de setpoint maar verlaagd, om de tijd te hebben om de regeren.

Want wat ik nu zie is dat de kraan opengaat, en even later dicht. Terwijl te temperatuur op de HR dalende c.q. stabiliserend is. Hij "weet" dat de temp omhoog zal schieten, en anticipeert erop. Als dat dus niet gebeurt, dan zet hij de warmtevraag omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Goedemiddag, ook hier meerdere hcc100 die door blijven stoken. Ik ben zelf installateur en ik kom dit nu al meerdere keren tegen.

Situatie 1: hcc100, 1x bedrade dts4 (hoofd)thermostaat, 3x draadloze thermostaat.
Kleppen gaan onnodig open en dicht, kamers worden veelal te warm, geluid klachten door debietmeters die dichtvallen en door fuzzy logic omstebeurt open gaan. (Hcc100 compleet vervangen, zelfde probleem)

Situatie 2: (bij mij thuis) hcc100, evotouch, 3x draadloze dts4 thermostaten, hcc100 stuurt de warmtepomp aan met aan/uit signaal.
Kamer temperatuur loopt veels te hoog op, warmtepomp draait wanneer die uit zou moeten zijn. (Ook hier hcc100 vervangen, zelfde probleem)

Meerdere malen contact met resideo gehad hierover, die hebben het doorgezet naar de product ontwikkelaar. Andere klanten hier nooit over gehoord, maar daar hebben we nooit dts4 thermostaten gebruikt.

De vraag is voor de mensen met hetzelfde probleem: wat voor thermostaten gebruiken jullie. Misschien zit er ergens een verband tussen.
Vanmiddag zal ik de overige kamers met dts4 thermostaten verwijderen om te kijken of die dan blijft doorstoken. En anders ga ik met de evohome en een bdr91t de warmtepomp aansturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1m3pcdryoqDGIywvY_xuhAJOgs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AYzEgenahYoMIBxCs75kPVXR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4Lu3d4vMma7Dv2d1pb1WbzbhhE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CPHiieqbzqJc4L1C1iS3NdNA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3FOcURs0WNOc1jXul2Qn3Wv_Ec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aZHKaf8W2OXy9kTYsNahkgDn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Want is een BDR92? Of bedoel je HR92?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
tim_b schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:38:
De vraag is voor de mensen met hetzelfde probleem: wat voor thermostaten gebruiken jullie. Misschien
Ik ben een HCC100 + EvoHome. De EvoHome stuurt de CV ketel met OpenTherm module R8810A1018 , als ruimtethermostaat voor de vloerverwarming de HCF82. Daarnaast een aantal HR92’s, waarvan één met remote sensor Honeywell Round (T87RF2025).
De ruimte met vloerverwarming staat op 20 graden en varieert slechts tienden van een graad.
Mijn probleem is dat alles altijd aan blijft staan en ik een verlaging van 3 graden in moet stellen om zowel de ketel als de pomp van de vloerverdeler uit te krijgen. Dat doe ik ‘s-nachts, waarbij de temperatuur dan slecht een paar tienden van een graad daalt. Dus hoeft de vloer ‘s-ochtends nauwelijks opgestookt te worden.
Probleem 1 jaar geleden aangemeld, is bevestigd en erkend, maar nog steeds niet opgelost.
Kleppen die open en dicht gaan is een slimmigheidje, waarvan ik niet kan checken of je dat uit kan zetten. Omdat ik met 1 thermomotor de aanvoer van de vloerverdeler stuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Meteen op 16-11-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Meteen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:27:
[...]

Da zie je in jouw grafieken ook gebeuren. Als het setpoint van de zonethermostaat omhoog gaat, gaat ook direct de warmte vraag omhoog.
@Fr33z zou eens kunnen testen dat wanneer de kamertemperatuur omlaag gezet wordt, de warmtevraag naar 0 gaat. Dat betekent dat EvoHome totaal niet op de twee appartement zones reageert.
ik bedoelde inderdaad HR92 voor die radiatoren. Ik zie echt allemaal gek gedrag verschijnen nu en ik word gek van die fuzzy logic onzin van honeywell. Mijn probleem is net zoals iemand anders hier beschreef dat het beneden veeeels te warm is en boven niet warm genoeg. Maar wat acuter zie ik dit:

warmtevraag-percentages lijken alleen te reageren op de woonkamer. Als ik setpoint verhoog wordt het percentage hoger, setpoint verlagen wordt het lager. maar het warmtevraag-percentage reageert totaal niet op instellingen van de thermostaten van de appartementen 8)7 Zou wel moeten toch? Hoe kan ik makkelijk testen/simuleren/opnieuw instellen zodat warmtevraag is verschillende zones ook echt zorgt voor warmte-vraag-percentages door evohome?

deel 2: ik laat evohome de warmtepomp aanzetten. Minimale aan-tijd is nu 3 min met max 9 schakelmomenten per uur. Ik zie dus vannacht het volgende voorbijkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pf4RhrYRA5ivr6nzq1lapf391_0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4Dj6WM0sOM5oFFcwPasEfGQy.png?f=user_large

evohome probeert dus steeds 3 min de warmtepomp aan te slingeren maar stopt aan het eind van die periode ook weer :? is dit inleer-gedrag of wat gebeurt hier? er is gewoon warmtevraag ingesteld maar niet heel veel. De 3 min is te kort voor de compressor om op te starten gelukkig dus die blijft wel uit maar het is vreemd regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Fr33z schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:26:
[...]
deel 2: ik laat evohome de warmtepomp aanzetten. Minimale aan-tijd is nu 3 min met max 9 schakelmomenten per uur. Ik zie dus vannacht het volgende voorbijkomen:
Een oplossing voor je HR92 heb ik niet, behalve de eerder genoemde tip om opnieuw een zone aan te maken.
Voor aansturing van je warmtepomp heb je een BRD91T nodig, dan kun je het “maximaal aantal schakelingen per uur” op 1 x per uur zetten en zal de warmtepomp netzolang draaien tot dat de warmtevraag 0 is.

Met de BRD91 kun je het “maximaal aantal schakelingen per uur” niet lager zetten dan 3. En dan de minimale aantijd op 20. Dat zou ik doen om je warmtepomp zo lang mogelijk te laten draaien. Als de warmtevraag 0 wordt, gaat ie toch wel uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Meteen op 16-11-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Meteen schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:38:
[...]

Een oplossing voor je HR92 heb ik niet, behalve de eerder genoemde tip om opnieuw een zone aan te maken.
Voor aansturing van je warmtepomp heb je een BRD91T nodig, dan kun je het “maximaal aantal schakelingen per uur” op 1 x per uur zetten en zal de warmtepomp netzolang draaien tot dat de warmtevraag 0 is.

Met de BRD91 kun je het “maximaal aantal schakelingen per uur” niet lager zetten dan 3. En dan de minimale aantijd op 20. Dat zou ik doen om je warmtepomp zo lang mogelijk te laten draaien. Als de warmtevraag 0 wordt, gaat ie toch wel uit.
Dankjewel voor je aanwijzingen. Ik heb een bdr91T maar kom in evohome toch niet lager dan 3 schakelingen per uur. moet je daar nog iets anders voor doen dan? Of weet evohome vanzelf dat iets een "T" is en dat er nog meer opties zijn? (het zou nog kunnen dat ik per ongeluk een BDR91 zonder T heb gekregen, heb het doosje niet gecheckt)

edit: het is niet heel duidelijk te vinden maar lijkt er toch op dat ik een bdr91T heb (volgens resideo te herkennen aan het plaatje van het huisje er op). Maar waarom kan ik dan niet instellen dat ik maar 1 schakeling per uur wil? moet ik dan bij de opstart-config van evohome iets anders doen?

edit2: juist ja, je moet blijkbaar bij het instellen van de Evohome de BDR91T aanmelden als "warmtepomp module". Ik heb het nu aangemeld staan als "draadloze relais box" want dat is het ook :+ Mijn nieuwe kennis komt uit de e-learnings die resideo heeft. Misschien voor anderen logisch maar ik schrijf het hier toch maar op. Die BDR91T is voor 10 verschillende dingen te gebruiken dus kan aan allemaal verschillende opties uit het menu worden gekoppeld. interessant maar ook verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On_bjF-zcA7G0xdttx-i-OgXOUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4r3MqiauW9j4HAsc5cx54qfp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Fr33z op 16-11-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ze proberen het makkelijk te maken door introductie van het woord “warmtepomp module”, maar daardoor wordt het juist complexer. Er had daar gewoon kunnen staan BRD91T 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ok, weer 2 uur lopen instellen en het werkt slechter dan hiervoor. Waarom is er geen echte handleiding van deze meuk te vinden zeg.....

Ik heb het volgende ontdekt:
- als ik de evohome en hcc100 koppel dan ontstaat mijn probleem bij zones die een radiatorknop gebruiken. Ik heb namelijk 3 zones waarbij de sensor een wireless touch is en de actuator via de HCC100 loopt omdat die zones vloerverwarming hebben. Zodra ik op 1 van die zones de temp. verhoog dan springt de warmtevraag in "systeemoverzicht" meteen omhoog, zoals het hoort. Maar als ik daarna een zone toevoeg van het type 'radiator' met eenzelfde round wireless als sensor en een HR92 als actuator dan werkt het niet. evohome is tevreden hoor maar ik kan aan de temp. instelling draaien tot kerstmis, evohome vindt dat niet een warmtevraag in "systeemoverzicht". Is er iemand die succesvol een HCC100, evohome EN radiatoren heeft draaien?

ik begin nu de instellingen steeds op de hcc100, waarbij ik aangeef dat er een evohome aanwezig is en dat ik die als temp.sensor gebruik in de woonkamer en dat de evohome de aansturing van het verwarmingstoestel doet. Dan krijg je een tijdje dat je in de HCC100 en de evohome dezelfde handelingen moet doen / schermpjes doorlopen. Maar zone 1, woonkamer, koppelen lijkt me te lukken. Maar waarom gaat het dan meteen mis als je daarna een radiatorknop-zone toe wilt voegen? --> @Meteen , weet jij nog hoe je jouw systeem zo ver hebt gekregen? ik zie dat jij zowel VVW en radiatoren gebruikt 8)

ik heb het ook andersom geprobeer, dus de HCC100 het verwarmingstoestel aan te laten sturen. Werkte niet omdat ik de HCC niet zo ver krijg dat hij weer dat er ook radiatorzones zijn. Is dat wel mogelijk? Kun je zones aan de HCC toevoegen via evohome? (dus soort synchronisatie).

/rant: Verder is de HCC100 is een enorm rotding om in te stellen want moet via bluetooth verbinding met een app die vaak vastloopt of verbinding verliest. Of als je pecht hebt en in een menu uitkomt waar je niet wilde zijn (koppelen met iets dat je niet hebt) dan loopt het gewoon vast en kun je niet meer op annuleren drukken --> cue weer dat klote ding uitdoen en weer aan en weer op de knopjes drukken voor een nieuwe verbinding.... er is ook een hardware-reset te vinden dus ik zat gisteravond gewoon 10 min te wachten op die rommel. gadverdamme wat heb ik genoeg van die ongedocumenteerde troep van honeywell.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 17-11-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Fr33z schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:12:
ok, weer 2 uur lopen instellen en het werkt slechter dan hiervoor. Waarom is er geen echte handleiding van deze meuk te vinden zeg.....

Ik heb het volgende ontdekt:
- als ik de evohome en hcc100 koppel dan ontstaat mijn probleem bij zones die een radiatorknop gebruiken. Ik heb namelijk 3 zones waarbij de sensor een wireless touch is en de actuator via de HCC100 loopt omdat die zones vloerverwarming hebben. Zodra ik op 1 van die zones de temp. verhoog dan springt de warmtevraag in "systeemoverzicht" meteen omhoog, zoals het hoort. Maar als ik daarna een zone toevoeg van het type 'radiator' met eenzelfde round wireless als sensor en een HR92 als actuator dan werkt het niet. evohome is tevreden hoor maar ik kan aan de temp. instelling draaien tot kerstmis, evohome vindt dat niet een warmtevraag in "systeemoverzicht". Is er iemand die succesvol een HCC100, evohome EN radiatoren heeft draaien?

ik begin nu de instellingen steeds op de hcc100, waarbij ik aangeef dat er een evohome aanwezig is en dat ik die als temp.sensor gebruik in de woonkamer en dat de evohome de aansturing van het verwarmingstoestel doet. Dan krijg je een tijdje dat je in de HCC100 en de evohome dezelfde handelingen moet doen / schermpjes doorlopen. Maar zone 1, woonkamer, koppelen lijkt me te lukken. Maar waarom gaat het dan meteen mis als je daarna een radiatorknop-zone toe wilt voegen? --> @Meteen , weet jij nog hoe je jouw systeem zo ver hebt gekregen? ik zie dat jij zowel VVW en radiatoren gebruikt 8)

ik heb het ook andersom geprobeer, dus de HCC100 het verwarmingstoestel aan te laten sturen. Werkte niet omdat ik de HCC niet zo ver krijg dat hij weer dat er ook radiatorzones zijn. Is dat wel mogelijk? Kun je zones aan de HCC toevoegen via evohome? (dus soort synchronisatie).

/rant: Verder is de HCC100 is een enorm rotding om in te stellen want moet via bluetooth verbinding met een app die vaak vastloopt of verbinding verliest. Of als je pecht hebt en in een menu uitkomt waar je niet wilde zijn (koppelen met iets dat je niet hebt) dan loopt het gewoon vast en kun je niet meer op annuleren drukken --> cue weer dat klote ding uitdoen en weer aan en weer op de knopjes drukken voor een nieuwe verbinding.... er is ook een hardware-reset te vinden dus ik zat gisteravond gewoon 10 min te wachten op die rommel. gadverdamme wat heb ik genoeg van die ongedocumenteerde troep van honeywell.
Ik heb de hcc100 (3 zones, elk met een round wireless thermostaat), evohome (stuurt ketel) en 9 zones met hr92 (een aantal met round wireless thermostaat). De hcc100 is gekoppeld aan de evohome.
Alles ingesteld volgens de online cursussen hier te vinden: https://www.resideo.com/nl/nl/service/resideo-academy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Radiatorknoppen kan je niet toevoegen aan de hcc100, alleen aan de de evotouch. Je kan ook geen hr92 combineren met vloerverwarming in 1 zone.
Als je de hr92 reset (als je op toewijzen sta, knop ingedrukt houden totdat je gewist krijg). De hr92 als systeem regelaar toevoeg van een zone, en de round wireless met CO toe
voeg als zone voeler, dan moet het gewoon werken.

Het is niet nodig om de hcc100 weer opnieuw in te gaan stellen. Wel kan er wat vertraging in het systeem zitten voordat je bij overzicht daadwerkelijk percentages krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
tim_b schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:40:
Radiatorknoppen kan je niet toevoegen aan de hcc100, alleen aan de de evotouch. Je kan ook geen hr92 combineren met vloerverwarming in 1 zone.
Als je de hr92 reset (als je op toewijzen sta, knop ingedrukt houden totdat je gewist krijg). De hr92 als systeem regelaar toevoeg van een zone, en de round wireless met CO toe
voeg als zone voeler, dan moet het gewoon werken.

Het is niet nodig om de hcc100 weer opnieuw in te gaan stellen. Wel kan er wat vertraging in het systeem zitten voordat je bij overzicht daadwerkelijk percentages krijg.
thanks voor de info. Ik probeer ook echt losse zones te maken maar krijg het dus gewoon niet geregeld helaas. Evohome accepteert gewoon geen warmtevraag vanuit de zones met de radiatorknoppen :-/ Ik wil dus:

5 zones, 3 vloerverwarming via de hcc100 en 2 radiatoren. Heb 4 round wirelessen en 1 evohome als temp-sensor. maar wat ik ook probeer, ik krijg evohome gewoon niet zo ver dat het verhogen van de gevraagde temperatuur in de radiatorzones ook echt leidt tot warmtevraag in het systeemoverzicht 8)7 wordt echt moedeloos van dit systeem. Zodra ik op exact dezelfde wijze de setpoint verhoog in een zone met vloerverwarming reageert evohome vrijwel meteen met warmtevraag in die zone te zien in het systeemoverzicht. Of ik nou de setpoint verhoog op de evohome of op de round wireless maakt niks uit, beide reageren hetzelfde. Het lijkt er dus op dat mijn evohome niet wil luisteren naar warmtevraag uit raduatorzones maar ik kan maar niet ontdekken waarom niet.

Mocht ik deze bizarre puzzel opgelost krijgen dan zal ik de resultaten hier posten (waarna ik de quick-start guide van Resideo ritueel verbrand en blus met een groot glas whiskey :+ )

edit: @tim_b ik heb precies dat gedaan, op evohome een zone toegevoegd en gezegd "radiator" --> dan sensor toevoegen en de round wireless eerst ontkoppelen door long press naar "Bo" dan weer long press tot hoofdscherm. Daarna in koppelmodus door long press naar "Bo", wieltje draaien naar "Co" en 1x drukken. Daarna zegt evhome "succesvol gekoppeld". Vervolgstap is de actuator koppelen, wat ook lukt waarna ik het bericht krijg dat er een regelaar is gekoppeld.

Wacht eens: ik bedenk net dat ik een systeem configureer wat kan koelen en verwarmen. Zou er iets mis kunnen gaan waarbij evohome denkt dat radiatorzones niet koelen en daardoor op een vreemde manier ook geen warmtevraag mogen krijgen? iemand anders het zo ingesteld dat verwarmen en koelen door evohome mag?

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 17-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Fr33z schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:07:
[...]

thanks voor de info. Ik probeer ook echt losse zones te maken maar krijg het dus gewoon niet geregeld helaas. Evohome accepteert gewoon geen warmtevraag vanuit de zones met de radiatorknoppen :-/ Ik wil dus:

5 zones, 3 vloerverwarming via de hcc100 en 2 radiatoren. Heb 4 round wirelessen en 1 evohome als temp-sensor. maar wat ik ook probeer, ik krijg evohome gewoon niet zo ver dat het verhogen van de gevraagde temperatuur in de radiatorzones ook echt leidt tot warmtevraag in het systeemoverzicht 8)7 wordt echt moedeloos van dit systeem. Zodra ik op exact dezelfde wijze de setpoint verhoog in een zone met vloerverwarming reageert evohome vrijwel meteen met warmtevraag in die zone te zien in het systeemoverzicht. Of ik nou de setpoint verhoog op de evohome of op de round wireless maakt niks uit, beide reageren hetzelfde. Het lijkt er dus op dat mijn evohome niet wil luisteren naar warmtevraag uit raduatorzones maar ik kan maar niet ontdekken waarom niet.

Mocht ik deze bizarre puzzel opgelost krijgen dan zal ik de resultaten hier posten (waarna ik de quick-start guide van Resideo ritueel verbrand en blus met een groot glas whiskey :+ )

edit: @tim_b ik heb precies dat gedaan, op evohome een zone toegevoegd en gezegd "radiator" --> dan sensor toevoegen en de round wireless eerst ontkoppelen door long press naar "Bo" dan weer long press tot hoofdscherm. Daarna in koppelmodus door long press naar "Bo", wieltje draaien naar "Co" en 1x drukken. Daarna zegt evhome "succesvol gekoppeld". Vervolgstap is de actuator koppelen, wat ook lukt waarna ik het bericht krijg dat er een regelaar is gekoppeld.

Wacht eens: ik bedenk net dat ik een systeem configureer wat kan koelen en verwarmen. Zou er iets mis kunnen gaan waarbij evohome denkt dat radiatorzones niet koelen en daardoor op een vreemde manier ook geen warmtevraag mogen krijgen? iemand anders het zo ingesteld dat verwarmen en koelen door evohome mag?
Ik heb enkel verwarmen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
@Fr33z
Het koppelen van een HR92 gaat via de EvoHome, daarvoor hoef je op de HCC100 niets te doen. Probeer anders eerst eens een zone te maken met alleen een HR92 en kijk of je EvoHome dan wel op een hogere temperatuurinstelling op de HR92 reageert. Kun je die round later altijd nog toevoegen.
En hoe schakel je vanuit je EvoHome je warmtepomp om naar koelen. In je systeem overzicht in Fr33z in "HCC100 met Evohome" mis ik dan nog een BRD91 voor die omschakeling, toch?
En je bent toch niet ooit met je EvoHome begonnen met een single zone systeem?
Heb je de begeleide configuratie van EvoHome wel eens geprobeerd?
Probeer anders eerst alleen de EvoHome zonder HCC100, maar met twee radiatoren en je warmtepomp, zonder koelen. Zet later de Hcc100 erbij, en als dat goed gaat de koelfunctie. Met andere woorden, stap voor stap opbouwen en zo eenvoudig mogelijk beginnen.

[ Voor 58% gewijzigd door Meteen op 17-11-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Meteen schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:11:
@Fr33z
Het koppelen van een HR92 gaat via de EvoHome, daarvoor hoef je op de HCC100 niets te doen. Probeer anders eerst eens een zone te maken met alleen een HR92 en kijk of je EvoHome dan wel op een hogere temperatuurinstelling op de HR92 reageert. Kun je die round later altijd nog toevoegen.
thanks, het wordt me meer duidelijk dat ik die hcc100 gewoon zoveel mogelijk links moet laten liggen en dingen op de evohome moet doen. Wat ik nog niet snap is waarom evohome niet reageert op warmtevraag, de sensoren zijn allemaal dezelfde wireless rounds. Wat het lastiger maakt is dat het niet mijn huis is maar een project bij iemand die 30 min rijden verderop woont dus even testen is ook nogal een opgave :F

ik had ook al het idee om een zone te maken zonder de hcc100 als actuator maar dat gaat helaas niet makkelijk/snel omdat het niet in mijn huis is. Ik zal morgen Resideo bellen en vragen waar dit nou aan kan liggen want de volgende keer dat ik ga testen moet er echt een duidelijk stappenplan zijn om te ontdekken waarom Evohome niet luistert. Ik ben nu per keer 3 uur kwijt om te testen en kom geen steek verder, plus dat het daarna altijd weer in soort van "werkende" toestand achtergelaten moet worden.

laten we zeggen dat ik het dansje van ontkoppelen, koppelen, evohome opnieuw instellen etc. nu al zo'n 40 keer gedaan heb en de menu's kan dromen.

@Meteen heb jij ook koelen en verwarmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Ik heb alleen verwarmen.
Weet je zeker dat je Evohome niet op koelen staat?
https://support.resideo.c...men-koelen?language=nl_NL

[ Voor 92% gewijzigd door Meteen op 17-11-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Fr33z schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:16:
[...]

thanks, het wordt me meer duidelijk dat ik die hcc100 gewoon zoveel mogelijk links moet laten liggen en dingen op de evohome moet doen. Wat ik nog niet snap is waarom evohome niet reageert op warmtevraag, de sensoren zijn allemaal dezelfde wireless rounds. Wat het lastiger maakt is dat het niet mijn huis is maar een project bij iemand die 30 min rijden verderop woont dus even testen is ook nogal een opgave :F

ik had ook al het idee om een zone te maken zonder de hcc100 als actuator maar dat gaat helaas niet makkelijk/snel omdat het niet in mijn huis is. Ik zal morgen Resideo bellen en vragen waar dit nou aan kan liggen want de volgende keer dat ik ga testen moet er echt een duidelijk stappenplan zijn om te ontdekken waarom Evohome niet luistert. Ik ben nu per keer 3 uur kwijt om te testen en kom geen steek verder, plus dat het daarna altijd weer in soort van "werkende" toestand achtergelaten moet worden.

laten we zeggen dat ik het dansje van ontkoppelen, koppelen, evohome opnieuw instellen etc. nu al zo'n 40 keer gedaan heb en de menu's kan dromen.

@Meteen heb jij ook koelen en verwarmen ?
Heb je de instructies hier gevolgd, zoals ik eerder al aangaf?
Bij mij was dat de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Als het systeem op koelen zou staan, dan krijg je op de zone van de hcc ook geen percentages wanneer je de temperatuur verhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
Hippe Lip schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:42:
@gjaa
Dank voor uitgebreid antwoord. Fijn dat dit een stabiele situatie oplevert. Zowel voor verwarmen als voor koelen?
je bent dus tevreden over de HCC100 en evohome in jouw opstelling?

Zou die aansluitvariant van het buffervat heel veel uitmaken in het effect en het rendement denk je? Of slechts marginaal?

Verder valt me op dat je WP aangestuurd wordt door de HCC100. Wie stuurt de secundaire pomp dan aan en wanneer gaat die aan/uit?

Bij mij stuurt evohome die pomp namelijk aan (pomploze verdelers; bij jou ook, neem ik aan?), zodat die alleen draait bij warmtevraag. De WP zelf houdt zelfstandig het buffervat op temperatuur. De hoogte van die temperatuur wordt bepaald door de weersafhaneklijke regeling. Dat is de zuinigste oplossing; altijd de laagst mogelijke temperatuur.
Het heeft even geduurd voordat ik tevreden was met de HCC100 maar de temperatuur is nu vrij constant, uitschieters heb ik alleen nog maar in de keuken maar dat komt door de oven ;)

Als je met de secundaire pomp de pomp voor de vloerverwarming bedoeld, die wordt aangestuurd door de HCC100 net zoals jij beschrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
tim_b schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:01:
Als het systeem op koelen zou staan, dan krijg je op de zone van de hcc ook geen percentages wanneer je de temperatuur verhoog
nee helaas staat mijn systeem wel echt ingesteld op verwarmen want ik zie ook een vlammetje als symbool in " systeemoverzicht" in evohome. als ik omschakel naar koelen dan wordt dat tekentje een sneeuwvlokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_b
Zie je de temperatuur op het touchpaneel veranderen wanneer je handmatig aan de radiatorknop draai?

Communicatie test als eens gedaan? Of leg de radiatorknop eens dichtbij het touchpaneel

Als je de hr92 solo in een zone zet, dus als regelaar en voeler. Doet die het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjaa schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:13:
[...]
Als je met de secundaire pomp de pomp voor de vloerverwarming bedoeld, die wordt aangestuurd door de HCC100 net zoals jij beschrijft
@gjaa
Het primaire circuit is van de WP naar het buffervat.
De secundaire pomp (pomp in het secundaire circuit) is de pomp die het CV-water vanaf het buffervat het huis in stuurt.

Dat is dus niet de pomp zoals die bij een mengverdeler zit. Als het goed is heb je pomploze verdelers.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
Hippe Lip schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:02:
[...]

@gjaa
Het primaire circuit is van de WP naar het buffervat.
De secundaire pomp (pomp in het secundaire circuit) is de pomp die het CV-water vanaf het buffervat het huis in stuurt.

Dat is dus niet de pomp zoals die bij een mengverdeler zit. Als het goed is heb je pomploze verdelers.
@Hippe Lip
Een foto maakt het misschien duidelijker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnJ1xGapnNkW3LlKAvikwyau0j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WO1UKywDo6ch1i6WEIKp9vq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gjaa schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:12:
[...]

@Hippe Lip
Een foto maakt het misschien duidelijker
[Afbeelding]
@gjaa
Misschien wel, maar in dit geval niet, tenzij met meer toelichting. Want die ‘aanvoer’ en ‘retour’ zijn van de WP? Of het huis in?

Als rechts de WP-kant is, dan zie ik links van het buffervat (neem aan dat dat is waar we naar kijken) een pomp zitten. Dat zal dan de circulatiepomp van het circulaire circuit zijn.
In dat geval hebben we het over hetzelfde. (y)

<John O`Mill>

Pagina: 1 2 3 Laatste