Hann1BaL schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:53:
@
Helixes mooie toevoeging.
Goede omschrijving. Dan rest eigenlijk alleen nog het verschil in visie: Ik wil helemaal niet dat we godsdiensten meer gaan beschermen dan wel al doen. Dat is mijn inziens de verkeerde richting.
Ik kan trouwens tal van voorbeelden van gedrag en acties noemen in de historie waarvan de wereld niet beter is geworden, maar dat lijkt mij verder weinig relevant voor deze discussie. Want de wereld hoeft niet beter te worden. De wereld wordt wel slechter bij onnodige inperking van vrijheden. En dit is geen absolute discussie, besef ik maar al te goed.
Dus het niet beter worden van de wereld door boekverbranding, mag zo zijn, maar vind ik niet van meerwaarde.
Dat iets raakt het het dogma van de islam vind ik het probleem van de islam en ook geen basis voor wetgeving en verboden; wel voor normen en waarden. Dus niet bij wet regelen, maar gewoon afkeuren.
Mooi, en heel neutrale, objectieve redenering waar ik me wel deels* in kan vinden...
*...alleen je laatste zinnetje, letterlijk het laatste, wringt.
Het wringt met de realiteit, het wringt met het effect dat "afkeuren" heeft.
= nihil.
Het begint me zelfs te vervelen om alweer naar hetzelfde voorbeeld te grijpen maar het is een ideaal voorbeeld, voor de duidelijkheid van de vergelijking die ik al een paar reacties geleden tracht te maken;
Hadden swastika's niet verboden geweest maar gewoon algemeen afgekeurd geweest, wédden dat er nog gevels waren met swastikavlag, wagens met een stickertje, etc?!
Nu kan je wel stellen *ik stoor me er niet aan, ik keur het af* maar het blijft een regelrechte provocatie van één of meerdere bevolkingsgroepen... het denigreren, kleineren, bewust kwetsen van miljoenen mensen die tot die bevolkingstroep horen en met wélke reden, wélk doel? = haat, niks anders. (en in het onderwerp van dit topic dan nog lafweg "vrije mening" misbruiken als excuus)
Het is exact het tegenovergestelde van waar we als moderne verlichte en seculiere maatschappij naartoe moeten willen gaan, (jawel: "moeten willen") willen we blijven elkaar de duvel aandoen... of willen we elkaar accepteren ondànks menings/cultuur/geografische/religieuze verschillen?!
Pure provocaties (waar niks ànders kan achter worden gezocht) zijn contraproductief, destructief en werken haat in de hand... ze hebben als doel ons terug naar "af" te brengen, terug naar een pijnlijk donker verleden.
Bekijk het vanuit totaal andere hoek:
Er zijn ontzettend veel moslims die Islamterreur afkeuren (voorbeelden legio, jammer genoeg)...
Wat voor effect heeft hun "afkeuren" tot nu toe al gehad?!
En ja, "terreur" is verboden, edoch zou het een duidelijkere boodschap geven moesten terroristen door islamitische religieuze leiders niet gezien worden als martelaars maar als criminelen... maar de vele moslims die in onze democratieën wonen mogen afkeuren zoveel ze willen, als hun religieuze leiders niet duidelijk méér doen dan voor de camera's zeggen dat ze "dit en dat afkeuren" en verder niet bewegen, blijft alles bij het oude.
"Afkeuren" is een makkelijke manier om te zeggen "het boeit me eigenlijk niet zo"
[
Voor 11% gewijzigd door
PinusRigida op 17-01-2024 14:21
]