Na jarenlang in de luxe mode te hebben gewerkt ben ik tot de volgende conclusies gekomen; ga voor spijkerbroeken zonder ‘stretch’ en koop producten gemaakt van langvezelig katoen. Zorg ervoor dat de pasvorm goed is (absoluut niet strak op de bovenbenen) bij een spijkerbroek en neem het liefst een tapered model. Levi’s maakt hele degelijke broeken zolang je het bij het standaard model (501/502) houdt zonder stretch. Als je een chino wilt ga dan voor Barbour, overige kleding van Barbour is ook onwijs duurzaam. Ga niet voor gerecycled katoen, hier is sprake van te korte vezels door het recycling proces. Koop nooit t shirts met grote logo’s, dan ben je een wandelend reclamebord en lever je in op kwaliteit. Als je een t shirt koopt adviseer ik pima katoen of voel aan de stof, dikkere stoffen zijn vaak duurzamer. Als je een dunnere stof wilt zorg dan voor op z’n minst 40% polyester. T Shirts van het merk Ayacucho zijn onwijs goed, eveneens overige kleding van dat merk. H&M Premium heeft ook onwijs goede en duurzame producten, met name de merino wollen pullovers. Mocht er nog wat te binnen schieten dan voeg ik dat toe, met die handregels toegepast heb ik kleding over het algemeen 5+ jaar in bezit.
Edit: gebruik NOOIT wasverzachter, doe je kleding bij voorkeur niet in de droger en zorg ervoor dat je een spijkerbroek aanschaft die ZONDER riem blijft zitten en vanaf het moment van kopen lekker zit, met overal ruimte. Het is belangrijk dat je je knie volledig kunt optrekken. En doe bij voorkeur een scheut azijn in het wasverzachter bakje, dan sluiten de vezels mooi na een wasbeurt en blijft de kleur lang behouden/de vezels blijven goed in elkaar grijpen. Was wol en andere dierlijke vezels nooit met normaal wasmiddel, hier zitten eiwit oplossers in. Dierlijke vezels zijn gebaseerd op eiwit. Los van dat feit is de kans groot dat de boel gaat vervilten (‘krimpen’).
Zomeroverhemden (korte mouw) gemaakt van 100% viscose of tencel zijn enorm duurzaam en blijven vaak jaren goed overigens, is mijn ervaring. Merk onafhankelijk.
Dat geldt ook voor linnen overigens, met als nadeel dat het erg kreukt. Bij de Lidl kun je vaak rond deze tijd hele goede linnen kleding kopen, die jaren meegaat.
[
Voor 29% gewijzigd door
RichardHarold op 29-04-2025 19:28
]