Ik ben aan het kijken voor een nieuw toestel, waarbij ik echt een sterke keuze maak voor fotokwaliteit. Nu zijn alle toptoestellen met top camera’s al erg snel, dus daar maak ik mij niet druk om, maar software, algehele gebruik enz wel.
Voor mij ligt de keuze tussen de Xiaomi 14 Ultra, en de S24 Ultra. Als ooit gepassioneerde hobby fotograaf, vind ik de pro functies van de 14U erg tof, ook de toevoeging van een grip kan ik erg waarderen. De algemene camera kwaliteit is redelijk om het even zover ik kan zien, en heeft de 14U vaak het voordeel door de diafragma en grip.
Op software gebied lijkt de S24 het vooral te winnen, ook qua snelheid en accuduur. Nu moet ik wel zeggen dat dit laatste voor mij niet een heel groot punt is, gezien de 14U extreem snel oplaad en ik overal snelladers heb liggen (en heb altijd een 100w lader bij me in mijn tas).
Nu zal ik sowieso niet de standaard launcher, dus ben ook wel opzoek naar wat Samsung nu echt doet wat het grote verschil maakt. Ik gebruik nu een Fold 3, en heb zover ik weet niet iets wat ik heel speciaal vind.
Qua design vind ik de S24 veel mooier, het niet hebben van een gigantische (en zware) camera module is ook zeker een plus. De breedte van het apparaat vind ik wel weer minder, mijn Fold is op dat gebied gevouwen wel echt fijn om 1 handig vast te houden.
De S pen is opzicht een leuke toevoeging, maar onvoldoende boeiend dat ik er 1 heb gekocht voor mijn Fold. Tevens heb ik een iPad Pro waar ik een Pencil gebruik voor bepaalde toepassingen. Ik zal hem vast weleens gebruiken als ik hem zou hebben, maar het zou zeer beperkt zijn.
Het grootste minpunt van de 14U is simpelweg dat het Xiaomi is, en dan bedoel ik niet “eng Chinees bedrijf”, maar vooral omdat software matig dingen niet altijd helemaal werken zoals je wilt. Tegelijkertijd hoor ik overal wel dat hun nieuwe HyperOS veel beter is. Ook de 4 jarige ondersteuning (en 5 jaar beveiligingsupdates) is een plus. Uiteraard is dat minder dan de 7 van Samsung, maargoed als ik over 4 jaar nog dezelfde telefoon hebt, dan is dat een wonder.
Qua design en software zeg ik S24 zonder twijfel.
Voor fotografie zit ik absoluut bij de 14U.
Fysiek vind ik ze allebei plus en minpunten hebben. Als ik nou de S24 Ultra in een S24 formaat kon krijgen, dan zou ik 100% voor die gaan.
Voor mij weegt het fotograferen zwaar, niet alleen de opties, maar ook de grip is meer dan alleen gimmicks, tenminste als ik zowel de tech als fotografie youtubers mag geloven, maar uiteindelijk is het een totaalpakket.
Ik ben dus wel benieuwd of andere een vergelijkbare afweging hebben gemaakt, en waarom ze (vermoedelijk) toch voor de S24 Ultra hebben gekozen.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900