Allen bedankt voor de reacties, ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord overal op te geven maar weet natuurlijk niet alles en zal echt wel iemand vergeten:
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Waarom? Hij kan toch gewoon bouwen wat op tekening staat?
Leidingtracés worden inderdaad (te) vaak bepaald door de installateur, en die maakt over het algemeen wat hem makkelijk uit komt, niet wat energetisch gunstig is.
In dit kader kan ik je alleen maar ontzettend aanraden om je op alle gebieden qua installaties extreem goed in te lezen, want de installateurs willen er getuige de horrorverhalen die hier op Tweakers soms langs komen nogal eens een potje van maken en als dat dan leidingwerk in een breedplaatvloer betreft ben jij degene die daar last van heeft.
En vergeet je buitenzonwering niet. Je hebt maar één keer de kans om dat mooi in het ontwerp te integreren.
Van alle aannemers waar we op gesprek zijn geweest is er geen eentje geweest die de warmtepomp boven wil zetten in verband met de routing mocht hij een keertje kapot gaan.
Helemaal het fijne weet ik er niet van, maar dit kregen we overal te horen.
De WTW komt ook overal op zolder te staan, maar hiervoor willen we een aparte ruimte maken, is de aannemer vergeten te tekenen.
Installatie kijken we zeker goed naar en laten we goed naar kijken, in de vriendengroep nog wel wat installateurs zitten die wel mee willen kijken.
Voor de buitenzonwering is bij de ramen op het zuiden alvast een loze leiding meegenomen, in eerste instantie wil ik in de zomer koelen met airco's maar er komt dus wel een voorbereiding te liggen voor eventueel screens in de toekomst.
Ik lees het inderdaad meermaals, maar hoe groot moet ik zo'n ruimte inschatten dan? Want enkel met de LWWP en meterkast zie ik geen voordeel, de meterkast kunnen we nog wel naar de hobbyruimte verplaatsen (in de tekening bijkeuken, maar dat is dus géén bijkeuken).
Loft schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:19:
[...]
Die doodlopende gang en beoogde kast/kapstok is niet logisch. Ik zou die hele gang weghalen en alleen een berging en bijkeuken doen. Die kleding / schoenen na een werkdag kunnen toch ook in een kast??
Wel goed dat je over gebtruik nagedacht hebt, ik vind het echter niet zo handig/logisch. Je mist zo wel erg aan flexibiliteit.
Is denk ik wel iets persoonlijks, wij vinden het juist handig en missen zoiets in ons huidige huis, daar ligt alles in de gang en oogt rommelig, het is dus echt een sluis.
Zoiets zal zich in de praktijk moeten bewijzen maar dat durf ik wel aan.
[...]
Ik zou een deur maken in de inloopkast. Precies in het midden van de 2 langsmuren. Zorgen dat je 2x65cm ruimte heb en daartussen het kozijn en deur. Zo kun je de kamer uit en in zonder iemand die nog slaapt of ziek is te storen. Eventueel kan de muur tussen inloopkast en lsaakamer nog meer richting het slaapdeel. Zo heb je een betere flow. (maar ook afhankelijk wat jullie zelf willen

)
De inloopkast is juist open gemaakt zodat hier de binnenunit van de airco kan komen, die willen we aan die kant van het huis zodat het leidingtracé wat korter is (buitenunit boven berging).
In de inloopkast komen maatwerkkasten.
Maar inderdaad, dit ontwerp is nog niet definitief, misschien dat we er wel een soort T-vorm van maken.
[...]
WTW en STL afvoer zijn raar geplaatst.
Als de WTW daar blijft, dan heb je die ook in de woonkamer?
Kunnen de WTW en STL bij elkaar op de overloop op zolder?? Tegen de muur van slaapkamer 4. Dan kunnen beide op de overloop op de 1e naast elkaar in 1 koker naar benden bij de meterkast?
Die leidingen klopt inderdaad geen klap van, daar moeten ze echt nog wel wat in aanpassen, waarom die STL daar zit weet ik ook niet.
[...]
Carport weg. Ik zou wel een soort van luifel daar laten. Dan is de ingang naar de berging en naar het huis droog voor bezoekers, maar ook voor je zelf als met de fiets aankomt en de deur nog open moet. Dat ga je echt waarderen

Klopt, ik wil in de toekomst nog wel een luifel maken, maar dat wil ik zelf op ten duur maken.
[...]
Een wasmachine/droger aansluiting zou ik niet in slaapkamer 5 doen. Wellicht voor jullie logisch, maar verliest voor anderen een slaapkamer. Kan toch in de overige ruimte op etage 2? Dan kan ook de leidingkoker in een muurtje tussen wc en douche op de 1e. Ook de WTW in de slaapkamer 3. Niet logisch.
De overige ruimte op verdieping 2 is daar te laag voor helaas, dat moet echt gezien worden al rommelhok of alternatief voor de (missende) vliering.
Voor ons tweeën is het nu prima om daar een slaapkamer voor te gebruiken, mochten we het ooit verkopen kan de toekomstige eigenaar zelf kiezen of hij niet leidingen en afvoeren ergens anders neerlegt.

[...]
Is het een optie om 2 zonnepanelen erbij te doen. Zijn de kosten niet als de rest er al ligt en er lijkt ruimte op het dak.
Wel een mooi huis en persoonlijk een mooie stijl!
Ik zou wel naar de leidingen en het schema kijken. Dat kan echt beter. Het is nu TE makkelijk ff in een hoekje weggepropt.
Succes met de volgende stappen. Een gave tijd ga je tegemoet. (althans, dat vond ik

)
We willen er inderdaad nog 2 of 4 zonnepanelen bijleggen en even bekijken of we met een omvormer werken of met micro omvormers, daar moeten we nog even naar kijken.
Dan ligt dit dak wel vol, ik wil nog wel een loze leiding trekken alvast voor de toekomstige overkapping in de tuin, wellicht dat we er daar ook nog een paar opgooien.

Conrado schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Mooi ontwerp!
Er is al veel over je lay-put gezegd, en ik sluit me aan bij alle opmerkingen over de techniek. Je kunt tegenwoordig gerust over een
machinekamer spreken, en zorg dat je daar de ruimte voor hebt.
Waar ik kritiek heb is de indeling van de hal, en gang, BG en de overloop 1eVD. Daar wordt simpelweg veel ruimte 'weggegeven' die doelloos is. Ruimte is prachtig als je de ruimte hebt, maar in dit ontwerp kunnen de m2 toch beter bij een vertrek horen dan bij de gang of overloop.
Simpel voorbeeld: de MK is zo geplaats dat er een deur ruimte voor zit, waar je verder niets mee kunt. Andere verdeling en de hal kan kleiner.
De overloop is wel heel groot en door de opstelling van de SK-deuren gaat dat ten koste van de grootte van de SK's. Een vide is prachtig, maar dit is slechts een opening van pakweg 40cm? Als je dat weglaat komen die 40 cm ergens weer ten goede.
Die hal was dus verkeerd getekend, ze hebben ons plan niet bepaald opgevolgt.
We hebben vanochtend maar alles alvast 'goed' gezet voor ze, misschien dat ze het dan wél snappen..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wellicht dat dit het een en ander duidelijk maakt.
Het grijze vlak is dus de werkelijke vide.

Dat is wel een goed idee, ga ik even overleggen, ik bouw het huis natuurlijk niet alleen.
Ook ik moet soms concessies doen.
Klopt, badkamer is vrij groot, dat heeft een beetje te maken met de risaliet die weer te maken heeft met de werkkamer in de woonkamer.
Er komt geen bad in te staan.
Klopt inderdaad dat je dit best veel ziet in Steenbrugge, ik zit iets noordelijker in de regio (Salland), bij ons plan zijn we de enige zoals het nu lijkt, en in het dorp zijn verder niet veel mensen die de notarisstijl gebruiken.