Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
LennartTW94 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:57:
Wij hadden altijd in gedachte om de onderste rand van de gekozen metselsteen (een stuk of 6-7 stenen hoog) een donkerdere voegkleur te geven dan de rest van de woning (woning heeft 1 type metselsteen). We hebben namelijk een witgrijze lichte voeg gekozen en de gedachte achter de donkere rand was dat deze minder snel “vies” er uit zou zien door grond en dergelijke.

Is dit een correcte gedachte? Ik denk namelijk dat de gehele woning met één (lichte) voegkleur wel mooier is, maar ben dus benieuwd of de onderste rand dan lang mooi blijft.
We hebben dit ook, dit was echter omdat het een eis was vanuit de welstand, of een donkere steen of een donkere voeg, uiteindelijk voor de voeg gekozen. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1ePTstSxbGJRuylD7MQCs2A6gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43bq5GHHsDHkjVDux9eEtW0a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Vjk3Tb5_qYTqli3qVo3lJmPUiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpk7BlIYSApwa4mN8Ox2hlay.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 21:07

Mud.Starrr

I shoot people for money

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfGCoVjMZ2mOj9b40Mk9-6S6yRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMBjVd6Bv3DMOVcr7ST4U1HH.jpg?f=fotoalbum_large

Intussen, na 2 eigen huizen te hebben ontworpen, ook met een tiny voor mn moeder bezig.
Deze keer via een bedrijf die ook de bouw regelt (mn eigen doe ik helemaal zelf).

De slaapkamer moet nog wat kleiner, zodat het zitgedeelte wat breder wordt.
En ze hebben om een of andere reden voor hele kleine raampjes gekozen, terwijl ik dat heel anders had getekend. Dus dat moet nog aangepast worden.

Maar dit is de eerste opzet.

[ Voor 38% gewijzigd door Mud.Starrr op 03-01-2024 23:31 . Reden: Nu met Juiste plaatje ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwent
FabianGTI schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Zoveel ontwerpen hebben wij nog niet, maar dat zal wel komen. :+
De garage/berging wil ik zelf graag gebruiken als hobbyruimte, maar dan moet niet de hele ruimte vol staan met apparatuur, daarnaast blijft er naast de garage dan nog maar een meter ruimte over om van voor naar achteren te lopen, dit heb ik liever iets breder.

[...]

Prachtige woning _/-\o_ .
Is dit gebouwd door Brummelhuis? En wat is de goothoogte/nokhoogte? O-)
Dankjewel! Wat betreft de warmtepomp installatie wellicht een tip, we hebben de trap dusdanig aangepast dat de hele installatie onder de trap past in een kast. We hebben ook een extra boilervat van 450L wat enige ruimte in beslag neemt. Enige wat we moesten tekenen is dat de trap op grond van particulier opdrachtgeverschap niet langer voldeed aan het bouwbesluit. Ik geloof dat de optrede en de eerste treden een paar millimeter hoger wordt. Ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKIcTFXBTifkd5j3scZsNy7a2VU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GL5g9in5ZvICK2rARMYN2uYi.png?f=user_large

We bouwen met Allure, tot op heden geen klachten over de bouw, ze bouwen erg snel en netjes.

De goothoogte bedraagt 6,47 meter en de bouwhoogte bedraagt 10,47 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 10:54
Tijgerhaai schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Gebruik stelkozijn hangt volgens mij ook af van welke bouwmethode jij gebruik maakt, bij een HSB woning is de sparing al van hout. Maakt jouw woning gebruik van een spouw (binnenblad/buitenblad? Dan kan je volgens mij bijna niet zonder stelkozijn om de boel goed luchtdicht te krijgen.
wij gebruiken geen HSB, maar binnenblad / buitenblad. Ik zie geen probleem om dit goed luchtdicht te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVCVXLi4jPISDLe6SQYQ9xf0Qy8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AVjj2IDnZlJ3v4YaLev2SIJB.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 22:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo allemaal,
Wij hebben een optie op een kavel gekregen en we zijn vrij verrast en verheugd(op een positieve zin natuurlijk) met deze toewijzing! Het bouwen op een kavel is voor ons helemaal nieuw, en we zijn momenteel druk bezig met het verzamelen van informatie over aannemers, het proces, het ontwerp, enzovoort.

Na het lezen van verschillende ervaringen hier op het forum met betrekking tot het bedrijf GHB, zijn we tijdens de kerstvakantie gaan kijken naar hun modelwoningen. We zijn snel verliefd geworden op de GL5! Wat een prachtige woning is dit zeg :)

Toen we terugkwamen van ons bezoek aan GHB, hebben we opnieuw goed gekeken naar ons kavel paspoort (zie hieronder). Hierin staat dat de maximale breedte van het hoofdgebouw 7.3 meter mag zijn :| , terwijl de totale breedte van de kavel 13.3 meter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z9UWTSQN7fLuBSZh8ZDG0TWyoU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JFLC2RSrXEnjlxLoTU28kLMc.png?f=user_large

De totale breedte van GL5 is 12.46 meter (volgens onze gewenste indeling). We maken ons niet zo druk om de diepte van de woning. Nu is de vraag of het mogelijk is om deze woning te bouwen, misschien met enkele aanpassingen, op het aan ons toegewezen kavel? Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSwismIrHBbkX-CXV0FfGNOXFak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JL3k7TAygoTv93iTZQCV2fCR.png?f=user_large

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:33
Dylannx3 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Bedankt voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk. Het is gewoon zonde dat we de volledige grond niet mogen benutten. Als we alleen naar de breedte van de kavel kijken, zou deze indeling (eventueel iets verkort) gemakkelijk moeten passen.

De GL5 sprak ons aan vanwege zijn uiterlijk en de breedte van de woning. Maar ik denk ook dat we onbewust beïnvloed zijn door het interieur van de binnenkant :P en dat we dit hebben vergeleken met de GH1 modelwoning, die naar onze mening echt heel sober en kil oogde. Echter, ik denk dat we nu moeten gaan kijken naar de GH1 als er geen andere mogelijkheden zijn. Onze vereiste is namelijk een speel-/werkkamer en een berging, maar we moeten dit later met GHB bespreken om de beste opties te bepalen voor onze kavel.
Niet zo vreemd dat je 3 meter uit de erfgrens moet blijven, je wil toch een vrijstaande woning bouwen. Waarscjhijnlijk stelt de gemeente ook als eis dat je 2 parkeerplaatsen op eigen grond hebt. Die ga je ook niet kwijt kunnen op deze manier.
Wij hebben ook een relatief smal kavel (15.8 m). Woning zelf is (buitenmaat) 6.9 meter breed, uitbouw (met daarin ook slaapkamer en badkamer 4.4 m. Wij hielden dan nog 1.1 meter naast het huis als looppad, aan de andere zijde ook 3 meter uit de erfgrens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67LP4fURBqoj2JQYQY7jJWEsxHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pz67EDVUFP09xpJcLPh7l1Qq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 11:42

codeneos

[...]

Dylannx3 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:12:
Hallo allemaal,
Wij hebben een optie op een kavel gekregen en we zijn vrij verrast en verheugd(op een positieve zin natuurlijk) met deze toewijzing! Het bouwen op een kavel is voor ons helemaal nieuw, en we zijn momenteel druk bezig met het verzamelen van informatie over aannemers, het proces, het ontwerp, enzovoort.

Na het lezen van verschillende ervaringen hier op het forum met betrekking tot het bedrijf GHB, zijn we tijdens de kerstvakantie gaan kijken naar hun modelwoningen. We zijn snel verliefd geworden op de GL5! Wat een prachtige woning is dit zeg :)

Toen we terugkwamen van ons bezoek aan GHB, hebben we opnieuw goed gekeken naar ons kavel paspoort (zie hieronder). Hierin staat dat de maximale breedte van het hoofdgebouw 7.3 meter mag zijn :| , terwijl de totale breedte van de kavel 13.3 meter is.

[Afbeelding]

De totale breedte van GL5 is 12.46 meter (volgens onze gewenste indeling). We maken ons niet zo druk om de diepte van de woning. Nu is de vraag of het mogelijk is om deze woning te bouwen, misschien met enkele aanpassingen, op het aan ons toegewezen kavel? Heeft iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]

Alvast dank!
Gefeliciteerd met je kavel! Gaaf dat je aan de achterkant water hebt. Kan je daar ook met een boot komen?

Wat betreft je kavel die is inderdaad redelijk small, GL5 gaat daar niet passen. Zelfs al zou je de hele kavel mogen gebruiken heb je slechts 60cm over aan beide zijden. Als iedereen dat zou doen heb je geen vrijstaande woning meer.

Voor een kavel als deze zou ik naar een woning ontwerp met een platdak kijken, als dat mag wat betreft de welstand en goothoogte. Voor een woning met een schuindak verlies je op deze breedte veel ruimte op de bovenverdieping. Berging/garage als vergunningsvrij opvoeren dan mag die gewoon op 60cm van de erfgrens afstaan.

Zoiets wat betreft ontwerp, leent zich wat mij betreft goed voor een smalle kavel. Geen ruimte verlies op de eerste verdieping vanwege het schuine dak, en op de beganegrond 1 of meerdere vergunningsvrije delen zodat je optimaal gebruik kan maken van de hele kavel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGprLrEUBBsIPoYtCvTLruCBhMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNxtDxZfsHclieIQfb7kcmpr.jpg?f=fotoalbum_large

Een andere optie is een schuindak dat pas op op tweede etage te latenstarten. Zie o.a. dit huis van selektbouw. Dat moet je mooi vinden. Volgens mij heeft GHB ook een soortgelijk model in de catalogus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJC4ctSOFuukouIiajtUXvxhmXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2FGxhP0nlfpWBZDgsbtCuFWZ.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door codeneos op 05-01-2024 12:14 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Wij hebben door 2 partijen een ventilatieadvies laten uitbrengen. Deze kwamen eigenlijk precies op hetzelfde neer, met een klein verschil in de indeling. Beiden hebben de aanvoerventielen in het midden getekend, wat esthetisch niet het mooiste is.

Ons idee is om de ventielen meer richting de muur te plaatsen. Zijn er mensen die hier verstand/ervaring mee hebben?

Groen is wat ventilatieland / 123 installatieshop voorstellen. De zwarte ventielen zijn de positie die onze voorkeur heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WK-Zua3Xllt4F1dBsVY8KcdnsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NM4QyYiD5RSxukVRU8j51wUj.png?f=user_large

Daarnaast hebben we deze inbouwventielen gevonden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ze zijn in ieder geval een stuk strakker dan de traditionele ventielen.

https://www.wallflow.be/over-wallflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Klopt, de aanvoerventielen zijn 125 mm, en de slangen die zijn opgenomen zijn 90 mm Ubbink-slangen. Omdat in de keuken minder afvoer zit dan aanvoer in de woonkamer, willen we in de vide ook nog een afzuigventiel plaatsen.

Zo ziet de balansberekening eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke1pDAHsIM-IRqZrEbtGz7dAjqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lo5VaLKEESkK9dkhqUFxJsnI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:07
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Danny755
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 20:55
Wij staan op het punt de aanneemovereenkomst te tekenen met onze aannemer. Op de begane grond komen akoestische plafonds. We zijn mbt de keuze uitgekomen op Baswaphon classic of Moca. Iemand ervaring met een van deze systemen? Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel, allebei erg prijzig :-)

Dit gaat de woning overigens worden: (steenkleur wordt lichter en ramen in de “uitbouw” op de 1e etage staan hierin nog niet ingetekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbYrpWSqH2HVI-5OfCmMDHzDhk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP8P8xb2pwMqMOSnVC88NOuE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Danny755 op 13-01-2024 12:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:15
Gaaf project!
Wel zou ik ervoor kiezen om het toilet op de 1e etage los van de badkamer te houden en ik denk ook dat dat gemakkelijk te realiseren is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js-VNHPbSh46GXrd8fjk9Q1j-QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQKgX6JIqgE1fYGxA3iVkrEe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Allen bedankt voor de reacties, ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord overal op te geven maar weet natuurlijk niet alles en zal echt wel iemand vergeten:
Andrehj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:24:
[...]

Waarom? Hij kan toch gewoon bouwen wat op tekening staat?

Leidingtracés worden inderdaad (te) vaak bepaald door de installateur, en die maakt over het algemeen wat hem makkelijk uit komt, niet wat energetisch gunstig is.

In dit kader kan ik je alleen maar ontzettend aanraden om je op alle gebieden qua installaties extreem goed in te lezen, want de installateurs willen er getuige de horrorverhalen die hier op Tweakers soms langs komen nogal eens een potje van maken en als dat dan leidingwerk in een breedplaatvloer betreft ben jij degene die daar last van heeft.

En vergeet je buitenzonwering niet. Je hebt maar één keer de kans om dat mooi in het ontwerp te integreren.
Van alle aannemers waar we op gesprek zijn geweest is er geen eentje geweest die de warmtepomp boven wil zetten in verband met de routing mocht hij een keertje kapot gaan.
Helemaal het fijne weet ik er niet van, maar dit kregen we overal te horen.
De WTW komt ook overal op zolder te staan, maar hiervoor willen we een aparte ruimte maken, is de aannemer vergeten te tekenen.

Installatie kijken we zeker goed naar en laten we goed naar kijken, in de vriendengroep nog wel wat installateurs zitten die wel mee willen kijken.

Voor de buitenzonwering is bij de ramen op het zuiden alvast een loze leiding meegenomen, in eerste instantie wil ik in de zomer koelen met airco's maar er komt dus wel een voorbereiding te liggen voor eventueel screens in de toekomst.
Loft schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:19:
[...]
Zoals een paar anderen zeiden... Een technische ruimte beneden is toch wel handig. Dat zou overigens goed in de berging beneden kunnen.
Ik lees het inderdaad meermaals, maar hoe groot moet ik zo'n ruimte inschatten dan? Want enkel met de LWWP en meterkast zie ik geen voordeel, de meterkast kunnen we nog wel naar de hobbyruimte verplaatsen (in de tekening bijkeuken, maar dat is dus géén bijkeuken).
[...]
Die doodlopende gang en beoogde kast/kapstok is niet logisch. Ik zou die hele gang weghalen en alleen een berging en bijkeuken doen. Die kleding / schoenen na een werkdag kunnen toch ook in een kast??
Wel goed dat je over gebtruik nagedacht hebt, ik vind het echter niet zo handig/logisch. Je mist zo wel erg aan flexibiliteit.
Is denk ik wel iets persoonlijks, wij vinden het juist handig en missen zoiets in ons huidige huis, daar ligt alles in de gang en oogt rommelig, het is dus echt een sluis.
Zoiets zal zich in de praktijk moeten bewijzen maar dat durf ik wel aan.
[...]
Ik zou een deur maken in de inloopkast. Precies in het midden van de 2 langsmuren. Zorgen dat je 2x65cm ruimte heb en daartussen het kozijn en deur. Zo kun je de kamer uit en in zonder iemand die nog slaapt of ziek is te storen. Eventueel kan de muur tussen inloopkast en lsaakamer nog meer richting het slaapdeel. Zo heb je een betere flow. (maar ook afhankelijk wat jullie zelf willen ;) )
De inloopkast is juist open gemaakt zodat hier de binnenunit van de airco kan komen, die willen we aan die kant van het huis zodat het leidingtracé wat korter is (buitenunit boven berging).
In de inloopkast komen maatwerkkasten.

Maar inderdaad, dit ontwerp is nog niet definitief, misschien dat we er wel een soort T-vorm van maken.
[...]
WTW en STL afvoer zijn raar geplaatst.
Als de WTW daar blijft, dan heb je die ook in de woonkamer?
Kunnen de WTW en STL bij elkaar op de overloop op zolder?? Tegen de muur van slaapkamer 4. Dan kunnen beide op de overloop op de 1e naast elkaar in 1 koker naar benden bij de meterkast?
Die leidingen klopt inderdaad geen klap van, daar moeten ze echt nog wel wat in aanpassen, waarom die STL daar zit weet ik ook niet.
[...]
Carport weg. Ik zou wel een soort van luifel daar laten. Dan is de ingang naar de berging en naar het huis droog voor bezoekers, maar ook voor je zelf als met de fiets aankomt en de deur nog open moet. Dat ga je echt waarderen ;)
Klopt, ik wil in de toekomst nog wel een luifel maken, maar dat wil ik zelf op ten duur maken.
[...]
Een wasmachine/droger aansluiting zou ik niet in slaapkamer 5 doen. Wellicht voor jullie logisch, maar verliest voor anderen een slaapkamer. Kan toch in de overige ruimte op etage 2? Dan kan ook de leidingkoker in een muurtje tussen wc en douche op de 1e. Ook de WTW in de slaapkamer 3. Niet logisch.
De overige ruimte op verdieping 2 is daar te laag voor helaas, dat moet echt gezien worden al rommelhok of alternatief voor de (missende) vliering.
Voor ons tweeën is het nu prima om daar een slaapkamer voor te gebruiken, mochten we het ooit verkopen kan de toekomstige eigenaar zelf kiezen of hij niet leidingen en afvoeren ergens anders neerlegt. :P
[...]
Is het een optie om 2 zonnepanelen erbij te doen. Zijn de kosten niet als de rest er al ligt en er lijkt ruimte op het dak.

Wel een mooi huis en persoonlijk een mooie stijl!
Ik zou wel naar de leidingen en het schema kijken. Dat kan echt beter. Het is nu TE makkelijk ff in een hoekje weggepropt.

Succes met de volgende stappen. Een gave tijd ga je tegemoet. (althans, dat vond ik ;) )
We willen er inderdaad nog 2 of 4 zonnepanelen bijleggen en even bekijken of we met een omvormer werken of met micro omvormers, daar moeten we nog even naar kijken.
Dan ligt dit dak wel vol, ik wil nog wel een loze leiding trekken alvast voor de toekomstige overkapping in de tuin, wellicht dat we er daar ook nog een paar opgooien. :)
Conrado schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Mooi ontwerp!

Er is al veel over je lay-put gezegd, en ik sluit me aan bij alle opmerkingen over de techniek. Je kunt tegenwoordig gerust over een machinekamer spreken, en zorg dat je daar de ruimte voor hebt.

Waar ik kritiek heb is de indeling van de hal, en gang, BG en de overloop 1eVD. Daar wordt simpelweg veel ruimte 'weggegeven' die doelloos is. Ruimte is prachtig als je de ruimte hebt, maar in dit ontwerp kunnen de m2 toch beter bij een vertrek horen dan bij de gang of overloop.
Simpel voorbeeld: de MK is zo geplaats dat er een deur ruimte voor zit, waar je verder niets mee kunt. Andere verdeling en de hal kan kleiner.
De overloop is wel heel groot en door de opstelling van de SK-deuren gaat dat ten koste van de grootte van de SK's. Een vide is prachtig, maar dit is slechts een opening van pakweg 40cm? Als je dat weglaat komen die 40 cm ergens weer ten goede.
Die hal was dus verkeerd getekend, ze hebben ons plan niet bepaald opgevolgt.
We hebben vanochtend maar alles alvast 'goed' gezet voor ze, misschien dat ze het dan wél snappen.. :/

Members only:

Wellicht dat dit het een en ander duidelijk maakt.
Het grijze vlak is dus de werkelijke vide. :)
Bas.013 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Leuk ontwerp, je hebt al veel nuttige reacties gehad.
Alleen heb ik nog niet gelezen om de wc apart van de badkamer uit te voeren. Zodat het wc gebruik los kan van het gebruik van de badkamer.
Matadores schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Gaaf project!
Wel zou ik ervoor kiezen om het toilet op de 1e etage los van de badkamer te houden en ik denk ook dat dat gemakkelijk te realiseren is:

[Afbeelding]
Dat is wel een goed idee, ga ik even overleggen, ik bouw het huis natuurlijk niet alleen. :+
Ook ik moet soms concessies doen.
woekele schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Is je badkamer niet wat aan de grote kant? Of komt er nog een bad die niet op de tekening staat?

PS: deze stijl zien we bij ons in de regio, Deventer, Steenbrugge, juist heel veel gebouwd worden :)
Klopt, badkamer is vrij groot, dat heeft een beetje te maken met de risaliet die weer te maken heeft met de werkkamer in de woonkamer.
Er komt geen bad in te staan.

Klopt inderdaad dat je dit best veel ziet in Steenbrugge, ik zit iets noordelijker in de regio (Salland), bij ons plan zijn we de enige zoals het nu lijkt, en in het dorp zijn verder niet veel mensen die de notarisstijl gebruiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
FabianGTI schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:09:
[...]
In eerste instantie wil ik in de zomer de woning koel houden met airco's, daar heb ik iets meer vertrouwen in.
Dankzij het mooie weer van vandaag kom ik toch even terug op je opmerking, want het was heerlijk werken op de bouw. Gewoon in m'n T-shirt bij 22,5 °C 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yqj5f4tR/KVL63.jpg

En, dat is eigenlijk al te warm, notabene met pas een Januari zonnetje dat ook nog gefilterd wordt door het doek om de buitensteigers. Warmte in een modern huis is echt een dingetje...

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 19:37
En even een update van ons project "schuur", laatste update was alweer van vorig jaar november :P

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Ondertussen zitten de kozijnen en de garagedeur erin.
Ook is de afwerkvloer gestort.

Vlak voor de kerst is er een airco geplaatst zodat ik een beetje kan verwarmen.

In het garagedeel hebben we er plafonds ingemaakt, dat leek volgens mijn vriend de timmerman toch net wat netter.

Vandaag 16 x 400WP bij de nieuwe schuur er bij op gekregen.
8 x op oost en 8 x op west

Ik had al 7000WP nagenoeg vlak op zuid liggen, dus nu hopelijk een mooie spreiding over de hele dag.

Ik kwam met 7000WP +- 1000kWh per jaar te kort, maar dat tekort zal nu wel afgelopen zijn :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vk6Qxym.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F3Cz8DW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H1SbN6x.jpg

Ik had die omvormer al een jaartje geleden gekocht (showroommodel) maar nu blijkt dat de netwerk/wifikaart er niet in zit :P Dus deze wordt nog bijbesteld.

Dus het werkt wel, maar nog ff geen data op dit moment, maar dat komt later :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Jq5N6P.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H7q113f.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eIsKqex.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QLptqLQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tsqzFXR.jpg

Tot zo ver weer de periodieke update :P

Over 2 weken komt de installateur weer, riool moet nog aangesloten worden, er moet nog afzuiging in de mancave, en stroom moet verder nog.
Over 1 week komt de tegelzetter, we hebben toch besloten om in het garagegedeelte keramische tegels te leggen. Dan kunnen we het ook een keer dweilen.

Verder heeft de aannemer ook nog wat restpunten zoals boeien, vensterbanken en aftimmerwerk.

Het is de bedoeling dat ik de garage met een week of 4 zover heb dat we kunnen beginnen met inpakken.

Vandaag plafonds gesaust, helaas waren de muren nog (veel) te nat om te sauzen....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lwent
FabianGTI schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Klopt, de ruimte kan relatief makkelijk gerealiseerd worden bij de inloopkast, die zou wel iets korter kunnen.
Echter wil de aannemer alleen de warmtepomp op de BGG neerzetten en de omvormers en WTW op zolder.
Voor de WTW en omvormers wil ik een technische ruimte maken naast de zoldertrap, maar de warmtepomp gaat dus niet lukken.

Er zullen bij alle woningen wel ergens concessies gedaan moeten worden, ik ben allang blij dat ze de warmtepomp onder de trap willen plaatsen.

Leidingtracé van de warmtepomp wordt toch bepaald door de installateur? Daar moeten we overigens nog mee in gesprek, zover zijn we nog niet, we hebben nog 22 weken om de tekening definitief te krijgen. :+

[...]

Is inderdaad bewust, de gang (de smalle zegmaar) is meer een sluis waar we onze schoenen, jassen en tassen neer kunnen gooien zonder dat het meteen een rommelig geheel wordt.
Zo blijft de grote hal een nette ruimte en hoeven we niet elke keer alles op te ruimen wat vaak niet gebeurd na een lange werkdag. ;)

In deze hal/sluis komt in het achterste gedeelte dus een kapstok en kast te staan, zodoende is het een doodlopend stuk. :)

De wand tussen berging en bijkeuken komt ook te vervallen, deze ga ik zelf maken en dan een soort harmonica wand van maken zodat wanneer ik iets bredere/langere delen heb in de hobbyruimte (houtverwerking), het gewoon via de garagedeur kan en ik niet hoef te martelen door die kleine deur achterin.

[...]

Ik ben zelf geen fan van schuifdeuren, het worden wel deuren met glas om zo iets beter zicht en licht te krijgen.
Maar we zullen er wel een beetje op moeten letten inderdaad.

Bedankt, we zijn er zelf ook blij mee ondanks dat deze (notaris)stijl niet meer vaak wordt gekozen, het is weer wat anders. (en wij staan vaak ook haaks op alles dat (tijdelijke) mode is >:) ).
Bij ons hebben ze inmiddels de aansluitingen en het boilervat voor de warmtepomp geplaatst onder de trap. Dat ziet er dan zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIg5mGAMnI2PrzYo40OMhh_UdbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgLkkf9WjcW5XFlyqd4W7U29.jpg?f=fotoalbum_large

Hier worden dan nog twee deuren voor gemaakt zodat het netjes weggewerkt zit. Al om al wel blij met de keuze wat betreft ruimte besparing. Qua geluid moeten we het ervaren maar de aannemer gaf aan dat nog niemand overlast had gemeld van de installatie onder de trap.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
@Frantic , Brummelhuis is anti WTW, waarom dat is weet ik ook niet.
Ze bleven er bij ons maar op hameren om een MV unit te nemen met roosters, naar meermaals gevraagd te hebben toch een WTW in de offerte mee te nemen zat deze er uiteindelijk toch niet in.
Groothuisbouw bouwt standaard met WTW, ik denk dat je die er ook niet eens uit kan halen bij ze, ze hebben trouwens ook minimaal een 300 liter boilervat. ;)

En voor de rest van je wensen, budget is allesbepalend, de prijs van de website kan je bij GHB wel vergeten.

Hou er overigens rekening mee dat de 'garage' standaard als berging telt en er dus geen rekening wordt gehouden met het parkeren van voertuigen.
@Dylannx3 is ook nog recentelijk bij GHB geweest, wellicht dat hij er wat over kan zeggen?

----------

Zelf afgelopen vrijdag het nieuwe ontwerp weer gehad, op een paar kleine aanpassingen zijn we zo goed als tevreden met het geheel. :)

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:46
FabianGTI schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:01:
@Frantic , Brummelhuis is anti WTW, waarom dat is weet ik ook niet.
Ze bleven er bij ons maar op hameren om een MV unit te nemen met roosters, naar meermaals gevraagd te hebben toch een WTW in de offerte mee te nemen zat deze er uiteindelijk toch niet in.
Groothuisbouw bouwt standaard met WTW, ik denk dat je die er ook niet eens uit kan halen bij ze, ze hebben trouwens ook minimaal een 300 liter boilervat. ;)

En voor de rest van je wensen, budget is allesbepalend, de prijs van de website kan je bij GHB wel vergeten.

Hou er overigens rekening mee dat de 'garage' standaard als berging telt en er dus geen rekening wordt gehouden met het parkeren van voertuigen.
@Dylannx3 is ook nog recentelijk bij GHB geweest, wellicht dat hij er wat over kan zeggen?

----------

Zelf afgelopen vrijdag het nieuwe ontwerp weer gehad, op een paar kleine aanpassingen zijn we zo goed als tevreden met het geheel. :)

***members only***
Berging is niet standaard geschikt voor motorvoertuigen, geen idee wat het kost om deze wel geschikt te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZK6WDPT2Ta2eiyclsGh4T4sXrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwlqSJVb4I02HfQgUa434fU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:37
@Nyma

Je zoekt denk ik iets van een raamschaar?

Afbeeldingslocatie: https://www.raambeslag.nl/media/catalog/product/cache/6de6de80f56d907981ea16c3c6ced402/image/71583863/raamschaar-125mm-glans-nikkel.jpg
https://www.raambeslag.nl...result/?cat=&q=raamschaar
Dit kan je op de binnenkant van het luik en kozijn vastzetten, en dan kan het niet verder open

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Hier heeft de installateur ook alles in koper uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4y3fWjby/KVL62.jpg

Boel is nog in opbouw - de WP werkt al wel als een tierelier - en de isolatie moet nog komen. Dat is sowieso noodzakelijk omdat ik met een bron werk, die pijpen zijn echt koud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 15:22
Malt1982 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:33:
Wij zijn ook van plan om een waskoker te gaan plaatsen. Hoe heb jij dit uitgevoerd?
Wij hebben een rechthoekige sparing in de verdiepingsvloer gemaakt voor het storten van de vloer (breedplaat). Deze is vervolgens afgetimmerd. Boven een kledingkast erop met de bodem opengezaagd en aangesloten op de koker. Beneden idem. De was valt nu boven in de bijkeukenkast en de rest van de kast wordt gebruikt om te sorteren. Ideaal.
Voor ons was de gesloten kledingkast en een duidelijke waarschuwing voor de kinderen (destijds 6 en 10) voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUl8iONf6mtKuq91VxvoEm6ipbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EfjJcMIgqm77rkmrNVRbApCc.png?f=user_large

JorisS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Welkom bij het ontwerpen van je eigen huis, het is een aaneenschakeling van 'lastige' zaken :)

Ik zou kijken wat je hier mee kunt, want je zit er mee. Als het eenmaal gebouwd is, kun je niet meer terig en het viel me direct op. Je opmerking over voor- versus achtergevel begrijp ik niet zo. Je kunt immers nooit beide gevels tegelijkertijd zien.
Het hoeven niet perse ramen te zijn, je kunt ook aan andere dingend enken als versiering in het metselwerk of wat dan ook. Zorg dat er 'iets' gebeurd in de gevel.
Gisteren nog even wat mee geknutseld.

Met alleen ramen aan de voorzijde vind ik het geen porum, dus dan moet het sowieso met raam voor/achter.
Even kijken hoe en wat, kunnen we altijd nog aanpassen wanneer het financieel nog past, we hebben het idee dat we een beetje voor de gek gehouden worden met de prijzen van de ramen..

Gisteren de taxatie alweer terug gekregen van het NWWI, dat is in ieder geval groen licht. :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:09
De grond die we willen kopen blijkt licht vervuild te zijn, uit het bodemonderzoek komt dit naar voren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Agz8OBhgCsxcsoef7oV7dNYBMyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oyZBhhZXlEEl7Q5rGuLXBhh4.png?f=user_large

en even verderop in dezelfde PDF:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKaoXpRNUXJZaAA0HAUdA8Rel-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NDGvtE6ERsh3kekJ1qXWkH00.png?f=user_large

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of weten hoe ik dit moet lezen? Ik begrijp wat er staat, maar dit is de uitleg van de onderzoekende partij zelf. Ik ben vooral op zoek naar meer bronnen die deze cijfers kunnen interpreteren.

Kan ik op deze grond veilig een moestuintje aanleggen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MacgregorSound
Members only:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MacgregorSound
Members only:

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:33
woekele schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Wij hebben geen specifieke merknamen doogekregen, maar heb wel gesproken met bedrijven die akoestisch pleisterwerk leveren (compleet gemonteerd). We moesten rekening houden met €200/m2. Dus inderdaad prijzig. Jij ook zoiets te horen gekregen?
Ik zit in de afrondende fase van mijn zelfbouwhuis en inmiddels zijn bijna alle plafonds klaar. Hierbij vond ik het belangrijk om overal een goede akoestiek te realiseren. Ik zie in dit topic regelmatig iets voorbij komen over akoestische plafonds (met vrij hoge m2 prijzen), bij deze zal ik mijn oplossing ook even delen i.c.m. hout ;)

Hierbij heb ik gekozen voor het volgende:
verdiepingsvloer: kanaalplaat 20cm met aan de onderkant 20cm verlaagd plafond. op de kanaalplaatvloer +/- 9cm zandcement voor vloerverwarming+elektra.

De riolering is gemaakt m.b.v. Dyka Sono om het geluid hiervan ook te verminderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IZBwPpbJvuxWnYds4NT8Us6K9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRnqRFMpPdW6eXfXWYZhmC2Y.jpg?f=fotoalbum_large

In het verlaagd plafond heb ik de riolering, ventilatie, speakers, bewegingssensoren en inbouwspots weggewerkt, vervolgens bekleed met akoestisch polyesterwol en met Afrikaans Eiken/Frake hout van 14cm breed, wat 15mm open staat tussen de planken (ca 10% open). Het hout is 1x behandeld met blanke lak.

Voor de ventilatie/WTW heb ik gebruik gemaakt van Grada trommelspeetroosters (toe en -afvoer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VTRzzUUq5qRbhHCaSXFinoR3dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzFnksxl6u98jppvJGOO1rep.jpg?f=fotoalbum_large
Deze zijn 15mm breed en vallen dus precies tussen 2 planken in, waardoor ze bijna niet opvallen.
Voor de inbouwspots heb ik ook gezocht naar lampen welke overeen komen met de maat van de planken, dit is uiteindelijk deze AR111 spot geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsdTvwkm6eNAs0jKrmeBvXvRIGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JNoPrjG6VIcqJfSzPkCKYSy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-ya4DhB03zsehQVStVeAKaTW9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kO5mnyenHVjP7pVKzuh1pb8N.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is eigenlijk een spot om in te stuccen, maar kan dus ook mooi gebruikt worden om op 2 planken te laten dragen.

Voor de geluidsabsorptie heb ik Miofoam gebruikt. Dit zijn 25mm dikke isolatiepanelen van polyesterwol. De speakerdozen heb ik zelf gemaakt van een underlaymentplaat en zijn van binnen ook met dit materiaal bedekt.

Als afwerking is zijn hier Frake houten planken tegenaan geschoten.

Het uiteindelijke resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErEw115-ocB4hwPcLGox18ENqKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92YAyCqRxtn516qyiOa5jYMl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJWvLjcdEHpFtPi7md_2ouID8g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxlfrwmTKavKBzH739U8Dv2G.jpg?f=fotoalbum_large

Op de verdieping zijn ook alle ruimtes voorzien van deze spleetroosters, deze zijn alleen niet in te regelen aan de kant van het rooster, dus hiervoor heb ik per vertrek een regelklep toegepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMr2HL-OtvSgkVmClUzFvwNHoJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eespudNojbqBVwAokJM7sy8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUBCKYnk2AaSuQT43eY099DZ-vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fjUFxyNTbBdXGNOScvD2qqp.jpg?f=fotoalbum_large

inregelen wordt nog wel een uitdaging, hiervoor moet ik nog een verloopje timmeren om een flowmeter het volledige rooster te laten bedekken. :P

Kosten per m2 plafond:
vuren latten voor verlaagd plafond: ca. €5
akoestische panelen: €10
hout: €35
blanke lak €1
arbeid ca. €15
spleetroosters ca. 100euro/stuk
totaal +/- €66/m2 (excl. verlichting en roosters) waarbij de kanaalplaatvloer ook goedkoper was dan de breedplaatvloer.

Zelf ben ik zeer tevreden met het resultaat, zowel optisch als akoestisch, dus mocht er iemand een akoestisch plafond willen en hout ook mooi vinden, dan is dit wellicht ook een optie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:55
@onne het heeft even geduurd maar wilde je nog bedanken voor de tip voor de 'Liectroux HCR10 Robot Window Cleaner'...! Deze past door de lamellen heen en past er achter!
Nu even binnen aan het proefdraaien maar straks gaat hij voor het eerst de ramen buiten schoon maken. En dat is hard nodig achter de lamellen :) (tip voor komende bouwers; zorg ervoor dat je lamellen weg kan klappen oid...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUcThmi800w4UFFcCJQ_1ezjxf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo5SuH46H6RFxnWMqRyQIAAN.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Rien43 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:09:
Stom vraagje: wanneer men in de bouw spreekt over het vast parkeren van een zetwerk, wordt met het parkeren dan zelftappende schroeven bedoeld?
Schroeven, meestal word de onderstaande vorm schroef bedoeld
maar niet uitsluitend het is dus niet 1 soort schroef ze zijn er in meerder uitvoeringen. En hoewel niet geheel juist, het is meestal "spreektaal" voor vast schroeven in of van dun plaat materiaal.

Wikipedia: Parkerschroef

Afbeeldingslocatie: https://schroevengroothandel.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/a/xparkers-verzinkt-4-8x25mm-cilinderkop-philips-din-7981-200-stuks_2.jpg.pagespeed.ic.MTDmu0grGy.webp

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 09-02-2024 13:38 ]

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 21:27
Bij onze nieuwbouw woning is er een interessante discussie gaande tussen behanger/schilder en aannemer. Op advies van aannemer een van hun schilders (ZZP'er) gecontact voor renovlies + sauzen na oplevering. Schilder geeft aan bij de laatste 3 huizen veel problemen te hebben gehad omdat de wanden niet netjes genoeg worden opgeleverd door de aannemer (behangklaar schijnt een ruim begrip te zijn).

Normaal doet zijn behanger de wanden schuren en vervolgens behangen met renovlies, maar heeft nu al een aantal keer gehad dat klanten niet tevreden zijn omdat er op aantal wanden nog veel te zien is op de muren bij strijklicht (golfachtige aanzichten op de wanden wat niet met schuren weg te halen is). Hij wil niet langer voor die kosten opdraaien (renovlies eraf, filmlaagje stucwerk erop, renovlies er weer op, opnieuw sauzen) omdat hij vindt dat aannemer de muren netter moet opleveren. Aannemer zegt dat dit nou eenmaal behangklaar is, en dat de schilder de kosten van een dun filmlaagje stucwerk mee moet nemen in zijn prijzen omdat dat altijd zal moeten gebeuren.

Op het blote oog is het lastig te zien, maar met een lamp erop zien de meeste wanden er inderdaad niet netjes uit (zie paar voorbeeld foto's hieronder).

Aannemer heeft me nu medegedeeld dat de stukadoor de ergste plekken zal nalopen, maar dat de rest opgelost moet worden door de behanger/schilder. Eerst maar eens even kijken hoe het eruit ziet nadat de stukadoor de ergste plekken heeft nagelopen.

Heb me proberen te verdiepen in wat nou acceptabel is mbt 'behangklaar', maar is nog niet zo makkelijk. Ben benieuwd wat vereniging eigen huis zegt bij oplevering als dit nog niet opgelost is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFSqP1sqGuXLmlS4-Hvxwms8IxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdjZIFbCbdMtbwRTr5cXqhtA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzOuKpFNJlDjPqJzFYQVCUd2mbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XjatINASQ6ZmNkb3F8ftexr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0Xqwyk6fLzEQCUppV1-c1q5axU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpjni0CQ1rPl0ds2al6PX8Wl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 16:26
LennartTW94 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:36:
Bij onze nieuwbouw woning is er een interessante discussie gaande tussen behanger/schilder en aannemer. Op advies van aannemer een van hun schilders (ZZP'er) gecontact voor renovlies + sauzen na oplevering. Schilder geeft aan bij de laatste 3 huizen veel problemen te hebben gehad omdat de wanden niet netjes genoeg worden opgeleverd door de aannemer (behangklaar schijnt een ruim begrip te zijn).

Knip
Ik geef de behanger in dit geval groot gelijk. Dit kun je geen behangklaar noemen. Ik zal een aantal voorbeelden toevoegen van hoe er bij ons is gestuct en behangklaar is afgeleverd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKQFgTlUACDAO4ZXBQ0tgcL2RDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1R78iEC8GlIdFsm0gNAOb6Bx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4hB1ZZy-bYo_8kHJRIASJlUrpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNkX8PkqKHTsGM6PW7A9M7uo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39
Even een vraagje voor de HWA experts hier op het forum. Initieel was het plan dat de installateur een reguliere 'stadsuitloop' zou monteren t.b.v. de afvoer van hemelwater vanaf de platte daken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cu25FbTtf7ye4nOzFAiRp0qaelY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2p8yAjIyDcZ7pzZvmws81WuR.jpg?f=user_large

De aannemer/stukadoor gaf echter aan dat dat niet meer mogelijk is, omdat dan de doorvoer ook weer door het stucwerk gevoerd zou moeten worden. Er zit nu een (ik meen) zinken doorvoer (ca 55x95mm buitendiameter) in waar het stucwerk tegen afgewerkt is ('zijuitloop'?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGQ5IPeApT2PNrNoKmevKgKAKxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDDetJo61Px2NbMPS81SgLig.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de installateur en aannemer is het dan nodig om met een zogenaamde 'vergaarbak' te werken.
Nu heeft dat natuurlijk niet de voorkeur omdat zo'n vergaarbak nu niet echt een verfraaiing is van de gevel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_yj3SxEk7oYlA8W1CnM-uM8Iik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dwhsjji1ix80W2d2vrgIfVSm.jpg?f=user_large

Ik begrijp dat je normaal een 'stadsuitloop' over de alu koker heen zet (deze zou dan 60x100mm zijn). Zou het niet alsnog mogelijk zijn om deze constructie te gebruiken op het wat bescheidener stukje alu koker wat nog uitsteekt buiten de gevel?, of is dat echt te kort om de stadsuitloop aan te monteren (zonder dat de "regenpijp" te ver van de muur af komt).

Tot deze week had ik nog nooit van de HWA-termen stadsuitloop of vergaarbak gehoord :) Nu heb ik me in veel details van het huis verdiept, toch wel jammer dat als je er een over het hoofd ziet, dat die dan juist problemen oplevert (waarmee ik niet wil zeggen dat alle details waar ik me wel druk over gemaakt heb vlekkeloos zijn verlopen :+ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
Toekejoeke schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:51:
Wij zijn ons aan het oriënteren of het haalbaar is een nieuwbouwwoning te realiseren. Nu was ik opzoek naar een kostenoverzicht, wellicht ook handig om zoiets op te nemen in de TS? Op internet al wat rondgezocht maar nog geen compleet beeld kunnen creëren. Is iemand bereid om op hoofdlijn een kostenoverzicht te delen? Het gaat mij met name om de bijkomende kosten, grond en bouwkosten van de woning is mij wel scherp.
Ik heb die van ons ergens in dit topic staan, maar hierbij de vernieuwde versie ervan:

Members only:

Let wel, dit is zonder huis, dat is in ons geval ook nog zo'n € 500k.

De meeste afwerking doen we zelf zoals de vensterbanken, kozijnen afwerking (gevel en deuren), zolderafwerking.
De keuken is redelijk laag bij ons omdat ik deze zelf wil maken.

Bouwstroom en een andere voordeur zijn al meegenomen in de offerte van de aannemer.

Wij hopen deze week groen licht te krijgen, alle papieren zijn nu getekend en liggen bij de hypotheekverstrekker. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
GameSmurf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:12:
[...]

In het verlaagd plafond heb ik de riolering, ventilatie, speakers, bewegingssensoren en inbouwspots weggewerkt, vervolgens bekleed met akoestisch polyesterwol en met Afrikaans Eiken/Frake hout van 14cm breed, wat 15mm open staat tussen de planken (ca 10% open). Het hout is 1x behandeld met blanke lak.
Het uiteindelijke resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grappig, ik heb hetzelfde hout, van dezelfde winkel, gebruikt als verdiepingsvloer bij mijn nieuwbouw :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvZwIL4gVv21wmDmX4dtzyJjAH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTlkJiHT2ecV2ThpOO45AWBd.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto nog onbehandeld, ik ga het over een paar weken voorzien van Traelyx ultramatte 2k lak. Dan komen ook de RAL7016 plinten. Als vloerenhout valt het me eerlijk gezegd wat tegen, het is erg zacht hout, niet heel zwaar. Maar oh wat is het mooi :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Wij nemen 'gewone' screens die op de kozijnen worden gemonteerd.

Een beetje dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://www.lugo.nl/wp-content/uploads/2017/02/Screen-Select-Smart-004u1.jpg

De kasten van screens zijn klein genoeg om aan de bovenzijde van het kozijn te plaatsen, ze zullen misschien aan de voorzijde misschien 10mm uitsteken.
Ik wil wel het geheel laten werken met Somfy.

Alleen willen we op de slaapkamers dicht doek dat geen licht doorlaat, in de woonkamer willen we juist weer wel van binnen naar buiten kunnen kijken.

Ons huis is straks redelijk dezelfde stijl als deze afbeelding. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben een buitengevel op basis van isolatie met stuclaag waarin de raffstores geïntegreerd worden. Daartoe hebben we bakken boven de ramen gemaakt die aan de voorzijde van stucplaat zijn voorzien.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 16:03
Mooie timing dat het nu net over zonwering gaat. Tijdens het ontwerp eigenlijk geen rekening mee gehouden (ook niet benoemd door architect), nu toch even de mogelijkheden aan het onderzoeken.

Allereerst de plattegrond. Met de zon-opkomst/ondergang op de langste dag van het jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COzAPvLk5lF0svwHNmgO5Gx9-BA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AcxAuIN4OZevHdCWMRJ4nkAt.png?f=fotoalbum_large

Waar ik over twijfel is of rolluiken (overal) nodig zijn. De voorkant van het huis ligt op het zuiden dus dat is de meest voor de hand liggende 'ja'. De 2 ramen in de rechtergevel komen ook in aanmerking (alleen ramen op de begane grond en een smalle op zolder). De linkergevel heeft alleen een (smal) raam op de zolder, dus dat lijkt me niet zo spannend.
De achtergevel heeft beneden een erker en dubbele tuindeuren. Boven 4 ramen. Rolluiken lijken me zo op het noorden wat overdreven? Screens wellicht?

Ook goed om te vermelden: voor het huis staan 2 gigantische eikenbomen die werpen ook nog wel wat schaduw op het huis als de zon niet te hoog staat.

Omdat de muren opnieuw opgebouwd worden hebben we de mogelijkheid om voor inbouwrolluiken te kiezen. Als ik hier info over zoek op het internet kan ik maar weinig vinden behalve dat het complex is en ze het vooral in België doen. Heeft iemand hier nog een goede bron voor?

Hoe kijken jullie hier naar?

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Conrado
Deze week zijn de steigers voor de buitenstuc weggehaald. Onze bouw is in één keer een huis geworden :)

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Diod schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:18:
[...]
Wij hebben ook triple glas en moeten onze screens ook wel echt dichtdoen in de zomer om de warmte buiten te houden.
De zoninstraling gaat ook door tripe-glas is mijn ervaring :)

Beneden krijgen we buitenjaloezieën. Helaas heeft Velux dat niet, en daarom voor de dakramen toch voor rolluiken gekozen en vandaag geplaatst.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier2012
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-04 07:13
Conrado schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:05:
[...]

Laat eens je ontwerp zien, we zijn benieuwd :)
Gezien ergens een copyright erbij staat, zal ik de naam van de architect moeten vermelden gok ik? Dat is MARK Architecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbkuEu1rYTvtw1z7Rb2CIKvtcsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTpnKTJeuQeJkEPmdsxRXQQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP1JrP2QQMfjiXxYJEIkwDtlDG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ni8D74jLlEM5TsNUVXn7Z3LI.jpg?f=fotoalbum_large

Qua orientatie is achter op het westen // linker zijkant op het zuiden. Wat dat betreft dekt de Veranda het zuiden voor een groot deel beneden en zal de overstek uiteraaard wel helpen tegen de zon, maar nooit volledig.

[ Voor 15% gewijzigd door rogier2012 op 28-02-2024 12:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MacgregorSound
Members only:

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• LennartTW94
Stap voor stap richting het droomplaatje. Volgende week oplevering en dan hopelijk ~Mei 2024 verhuizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKV5Nb2WAPCSF1E3-bCWulC-w9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vv5txpo2VQ8ThNOo2scNSQPD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 18:44
Hebben jullie zin om mijn voorlopige ontwerp van jullie enthousiaste of kritische commentaar te voorzien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deKCvg9tQAqZrr4C0uC1PMcrOiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ5tCf3ROmazU8H9JEfmDR41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0amvUZF9Lz-ivJ0uFQR2lEnmCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joeT7sH75M0GbFi13I6FcQlF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCWzE6wTuJgnkoau4y8NWDwno6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLvKlS0QLoKszV0jbXivFinB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJhF7FCiK1NVBOfQqMToaru2LcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pir09NEzLpNVcK49WgZIo0ZS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:46
Bouwertje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:31:
Hebben jullie zin om mijn voorlopige ontwerp van jullie enthousiaste of kritische commentaar te voorzien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben 2 kinderen en werken beide, wij hebben het toilet uit de badkamer gehaald. Nu zijn ze nog klein maar over een aantal jaar zal het tussen 07:00-08:00 druk zijn. Op zolder laten we voorbereidingen treffen voor een 2e badkamer.

Dit is onze plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mkagg1s-fkgwT-8C7EYXjFkFIhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaMsgLamDQlEVAm8rnL4HrNz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LennartTW94
Tweakersss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:21:
[...]

Dit zijn grove schandalige fouten, verwacht je niet van 'professionele' bouwers in Nederland. Zelfs als een bedrijf 100 woningen per jaar bouwt; ze moeten een relatief waterdicht systeem hebben om per woning te weten wat er precies moet gebeuren. Stel dat je niet telkens was langs geweest? Hele trap slopen omdat ze vergeten te zijn welk soort hout ze moesten gebruiken? Alle ramen vervangen? Dat wordt een gevalletje 'oke, we kunnen niet alles ongedaan maken, hier heb je wat korting'.

Volgens mij is het nog meer dan dit; ik had bij de verbouwing van een woning dat de afvoerleiding van de badkamer niet genoeg afschot had gekregen, gelukkig snel zelf (met een andere loodgieter) ontdekt, voordat er betegeld werd. Mijn vader had een keer bij het plaatsen van een dakkapel dat ze een raam waren vergeten, het was gewoon één raam minder en in plaats daarvan kunststof plaat. Gedoe met de aannemer terwijl het zijn fout was.

Ik weet het al, als je wil dat het goed gebeurt moet je er zelf de hele tijd bij aanwezig zijn..

Heb je trouwens enig idee hoe je kunt 'nagaan' of het heien en de fundering goed gedaan worden? Dat is wel echt specialistisch werk neem ik aan.
Je laatste punt is een goede vraag. Ik heb geen enkel idee hoe ik kan nagaan of heien / fundering goed gedaan is. Dat is iets waar ik nu een soort van vanuit ga dat het goed is.

Belangrijkste in mijn opinie is het hebben van een goede uitvoerder. En die hebben wij niet. Ik verwacht van een uitvoerder dat die minimaal 1x per week (en liever vaker) op de bouw is om te kijken/controleren hoe alles gaat. Bij dit huis ben ik nu ongeveer de uitvoerder, terwijl hij er betaald voor wordt. En eigenlijk mist Selekthuis iemand in de vorm van een “project coördinator”. De uitvoerder is een stereotype uit de bouw, communiceert niets zwart of wit, alles met een belletje per telefoon. Ik wil dingen zwart op wit hebben en daar heb je in een bedrijf iemand voor nodig die goed kan communiceren met klanten.

En weet ook, als je voor behangklaar gaat bij Selekthuis (ons werd renovlies aangeraden door ze, maar dat kan dus helemaal niet met hoe zij behangklaar opleveren want dan moet er eerst nog een stuclaag aangebracht worden en dan is het een stuk voordeliger om voor volledig stucen te gaan) dan is dit de oplevering (foto hieronder), en daar gaan ze niets meer aan doen (hoevaak je ook zegt dat je dit niet accepteert).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzOuKpFNJlDjPqJzFYQVCUd2mbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XjatINASQ6ZmNkb3F8ftexr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Lwent
Morgen krijgen we eindelijk de sleutel van de woning!

In totaal twee jaar bezig geweest van aankoop kavel tot aan de realisatie. Het bouwproces was relatief kort start bouw september 2023 oplevering maart 2024.

Voor degene die geïnteresseerd zijn onderstaand mijn ervaring met de aannemer:

We hebben gebouwd met Allure en ik moet zeggen dat het gehele bouwproces erg soepel is verlopen. We hadden vaste timmerlui en een vaste projectleider. De timmerlui hebben naar onze mening erg netjes gewerkt en communiceerde erg vlot. Ze gaven veel tips en belde ook vaak om te vragen naar onze mening in bepaalde zaken. De projectleider hield ons goed op de hoogte tijdens het gehele bouwproces en ook met hem was de communicatie erg prettig. Al om al hebben we niet veel problemen gehad en daar waar er iets mis ging werd hetgeen erg snel en netjes opgelost.

Iedereen bedankt voor alle tips en suggesties!

Onderstaand een impressie van de woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8AnBKC3lGkylkDEhoz9m51hPOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGzF5NZeVy0BBVUmleG7lwu5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Lwent op 04-03-2024 22:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Franciesco schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:02:
Ik zou dus niet weten waarom een bouwdroger alleen voor wanden werkt, die moet ook werken voor vloeren.
Zelf heb ik met een bouwdroger ooit ook zowel de wanden als vloeren laten drogen.
Nou @Franciesco, dat heb je dus goed niet niet geweten :)
Drie dagen staan nu de bouwdrogers aan, en het vocht in de vloer verdwijnt als een tierelier!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GptwwF7T/KVL71.png

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Conrado
Vandaag de elektroverdeler geïnstalleerd en aangesloten, want volgende week wordt de stroom naar binnengebracht. In totaal 7 3-fase groepen en 32 enkelfase groepen. Linksonder is het Enphase PV-deel.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/c4tWK2CN/KVL72.png

Aan de rechterkant komt straks het KNX-deel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacgregorSound
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Rob-T6 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:31:
Die zal zeker geen standaard 3x25 zijn?
Ehh, nee :)

Het is 3x 35A met o.a. twee keukens, drie PV-laadpunten en ook nog'es 46 PV-panelen. De kast is daarom op 63A uitgelegd.
MacgregorSound schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:26:
[Mooi hoor! Hoe hoog heb je de onderkant kast nu gemonteerd? Lijkt lager als 160cm. Mocht dit kloppen, heb je iets kunnen afspreken met de netbeheerder of is dit niet de hoofdverdeler?
Dat klopt, deze kast hangt op 125cm, officieel aangevraagd bij Enexis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgj-sgVW67smSehRu2_jT1hWB7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zfYUWoSyLsqiOt9iwh9lSfXD.jpg?f=user_large

Ik had 700 mm verlaging gevraagd, maar dat durfden ze niet ivm de waterzonde. Uiteindelijk op 350mm verlaging uitgekomen :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Conrado
Hier zijn we ondertussen aan de afbouw begonnen. Stucwerk is bijna klaar en de vloerenman schiet lekker op. Dan komt het aftimmer- en interieurwerk.

Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:21:
[...]
Heb je al een contract met een glazenwasser afgesloten :? :+
Tuurlijk, tuurlijk, ook al aan gedacht.

Members only:

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Laatst online: 23:28
Het is eindelijk zover. Na een jaar vertraging vanwege een bezwaar op de vergunning, gedoe met de bank, discussie over prijzen is de basis gelegd en wordt vandaag het beton gestort. *O* Nu hopen dat het verder voorspoedig verloopt en dat bijvoorbeeld Stedin geen roet in het eten gooit. Oplevering is voor de bouwvak, dus dan nog schilderen, vloer en keuken en dan kunnen we over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trodMLs1TrUzhvu_oQQUr664FsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gy6hCpwdzPE8Lorqo1QIhMyL.jpg?f=fotoalbum_large

Het moet een (relatief klein) passief huis worden. Isolatie (muv de vloer en het platte dak) door inblaas stro en houtvezel. De muren worden dus bijna 50cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBw7bxdI9TIB60ZaNesm8gcdeAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pg3tHuN3UKqF7cA4ebVLg5uY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArnaudYK
Loft schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:19:
[...]

Super. niet perse mijn smaak, maar wel erg gaaf. Ook mooi dat eens wat anders is.
Zou je ook de plattegrond willen delen ?
Hierbij en over smaak valt niet te twisten. Dit is in ieder geval wat anders :) . Nu zullen veel mensen denken wat een minitechnische ruimte, maar we moeten het ook doen met relatief weinig ruimte. We nemen een nilan compact s voor warm water en ventilatie, die is relatief klein. Boven de badkamer/technische ruimte is er een vliering voor de verdeler van de leidingen enzo. Boven de kleine kamer komt een vliering voor opslag net als een deel van de slaapkamer. Wel blijven de bandramen zichtbaar vanaf de begane grond, waardoor de gang overdag lekker licht is en we heel goed kunnen spuien in zomernachten. Ook de keuken krijgt dus een hoog (schuin) plafond.

Wasmachine aansluiting komt in de berging (en verder komt er nog een schuur in de tuin).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7mPzOvqURx_BpcR945KowzVf0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1kmrhApvvntAYTnr972kK74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfB27bqxJh8zG5E0U9QnbdEqI9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lf7RgbssoF9JKN4sKANJ9LRi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
nokiaan958GB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Als ik google vraag naar wat Bandramen zijn dan kom ik veel belgische treffers tegen :+
Wellicht kun je uit uitleggen wat je hiermee bedoelt :?
Dat zijn die 4 ramen die breed zijn en zelf niet al te hoog (60cm) zijn, maar wel hoog in de gevel worden gemonteerd (er is geen tweede verdieping). Die kunnen open en dan kun je in zomernachten goed spuien. (term bandraam komt van mijn architect).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw69Jj9M4veM_xZtKbI1377aOFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gxDFgphspts6tP2iimpA1KyQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:55
Hier ook groot voorstander van screens (of anders) op Oost, zuid en west.
We hebben een groot raam boven de voordeur op Oost en die is nu sinds deze winter ook met een screen afsluitbaar. Doordat dit achteraf moest is het 'helaas' op het raam. Had ik dit vooraf beter geweten dan had ik een andere oplossing kunnen overwegen.

En met afgelopen dagen merk je het temperatuur verschil al... Laat staan hoe het straks in voorjaar is.

(even snel een foto uit archief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6me9HGe7kEaedb1QLH3c-_f5r5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nq92TqhKQ9nQZSjzeEs1auiv.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met het bepalen waar de stopcontacten, buitenverlichting, internet etc moet komen, maar wat zit er maar eigenlijk weinig in het standaard bestek. 8)7

Internetaansluitingen zitten hier niet eens in kennelijk.
Inmiddels al het nodige ingetekend, gelukkig hadden we hier een separate post voor meegenomen.

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:24:
Ik ben dit weekend maar eens begonnen met het bepalen waar de stopcontacten, buitenverlichting, internet etc moet komen, maar wat zit er maar eigenlijk weinig in het standaard bestek. 8)7

Internetaansluitingen zitten hier niet eens in kennelijk.
Het blijft me verbazen dat zoiets niet meegenomen wordt.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:38
big bang schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:49:
[...]

Hoe kleiner je woning, hoe hoger je m3 prijs. Je hebt immers altijd een warmtepomp, kookplaat, voordeur, achterdeur en ventilatie nodig. Grotere woningen hebben dat misschien een tikje groter nodig, maar die prijs gaat meestal niet maal twee.

Daarnaast heb je invloed op de m3 prijs met het afwerkingsniveau. Een stompe volspaandeur is duurder dan een honingraat opdekdeur.

Maar €800-1000/m3 zit je zo aan. Helaas.
Duidelijk. Ik had meerdere prijzen gevonden maar die zijn waarschijnlijk alleen ruwbouw prijzen.
Ook een beetje gehoopt dat het bouwen van een bungalow wat goedkoper zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8y0Q4sUxglD8b0vFsIVf2b-47g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ApGVdXMWqI46Rp78osvC6qNU.png?f=fotoalbum_large

Het word iets in deze richting verwacht ik. We zijn nog een beetje aan het puzzelen met de 3de slaapkamer. Wellicht dat deze toch gaat vervallen.
Volgens de ingenieur loopt het dan toch tegen de 500m3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan011
Wij zijn een paar weken geleden gestard met de bouw van onze eigen woning, de bouwput is uitgegrave, grondverbetering is toegepast en de bekisting voor de fundering is klaar. voor morgenvroeg staat de beton gepland, (wel vanavond nog even met de waterzuiger door de bekisting gaan :-( )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svj8aElJOV_HNTAjvCMAglOY-CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUgkZ5oBZCD1Rt3b0MtJBHsm.jpg?f=fotoalbum_large
(En ja bovenop zijn er nog extra latten aangebracht om de trekkrachten op te vangen :) )

Daarnaast is de bestelling gedaan voor het metselwerk onder het maaiveld, de betonblokken. Alleen het detail vanuit onze architect heb ik zo mijn vraagtekens bij.
Is het niet veel makkelijker om de binnenmuur door te trekken aan dezelfde hoogte als de constructie vloer, dat we hier de vloer tegen aan kunnen storten?
En missen we niks van DPC folie, De levarancier van onze bouwmaterialen heeft dit wel aanbevolen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaQaM4Nu-qWf0gFeDby4P1p3bOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/lm2lCmcsrnoVfwb64KZv7qbB.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:26:
[...]

De bedoeling van de fundamentstroken is juist dat alles daarop afsteunt, dus ook de BG-vloer. Het voorkomt dat er scheuring kan ontstaan.
Ik zie heel vaak dat het tegen de binnen muur aangestort wordt, de vloer is toch zelfdragend op het zandbed?
Daarnaast is dit het detail van de constructeur. dus gewoon er tegen aan gestord, het detail van de constructeur lijkt me leidend in dit geval, het detail van de architect is voor de kozijn bevestiging. Dus ik was in de veronderstelling dat de kozijn bevestiging moest gebeuren om de betonvloer, maar ik zie hier niet het nut van in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qchbs71sbZ58u7GJSqxR7Edrc0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ZoUJLDfFsagoAsOIYMUdoC8K.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-05 13:33
jan011 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:06:
Wij zijn een paar weken geleden gestard met de bouw van onze eigen woning, de bouwput is uitgegrave, grondverbetering is toegepast en de bekisting voor de fundering is klaar. voor morgenvroeg staat de beton gepland, (wel vanavond nog even met de waterzuiger door de bekisting gaan :-( )

[Afbeelding]
(En ja bovenop zijn er nog extra latten aangebracht om de trekkrachten op te vangen :) )

Daarnaast is de bestelling gedaan voor het metselwerk onder het maaiveld, de betonblokken. Alleen het detail vanuit onze architect heb ik zo mijn vraagtekens bij.
Is het niet veel makkelijker om de binnenmuur door te trekken aan dezelfde hoogte als de constructie vloer, dat we hier de vloer tegen aan kunnen storten?
En missen we niks van DPC folie, De levarancier van onze bouwmaterialen heeft dit wel aanbevolen.
[Afbeelding]
Dit zijn duidelijk architecten details en geen uitvoeringswaardige details welke een aannemer gebruikt. Gaat de architect er vanuit dat de aannemer precies weet wat hij / zij moet doen om alles buiten netjes te bouwen? Of heb je geen TO (technisch ontwerp) / UO (uitvoeringswaardig detailboek) gekocht?

Ik heb er wat opmerkingen opgezet. En heb je bewust deze dorpel afgesproken? Ik zie een reservering van 16mm voor een afwerkvloer. Daarvanaf gemeten tot bovenkant van de onderdorpel lijkt meer dan 20mm. Hier zijn regels voor omtrent rolstoeltoegankelijkheid. Of woon je niet in Nederland / heb je hier bewust voor gekozen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpN-D3B0VyWIoosDmEBF6POC_0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97qxJSOjxpDj40cTcOMcxGa0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Grolsch
Grolsch schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:38:
En even een update van ons project "schuur", laatste update was alweer van vorig jaar november :P

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Ondertussen zitten de kozijnen en de garagedeur erin.
Ook is de afwerkvloer gestort.

Vlak voor de kerst is er een airco geplaatst zodat ik een beetje kan verwarmen.

In het garagedeel hebben we er plafonds ingemaakt, dat leek volgens mijn vriend de timmerman toch net wat netter.

Vandaag 16 x 400WP bij de nieuwe schuur er bij op gekregen.
8 x op oost en 8 x op west

Ik had al 7000WP nagenoeg vlak op zuid liggen, dus nu hopelijk een mooie spreiding over de hele dag.

Ik kwam met 7000WP +- 1000kWh per jaar te kort, maar dat tekort zal nu wel afgelopen zijn :P

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had die omvormer al een jaartje geleden gekocht (showroommodel) maar nu blijkt dat de netwerk/wifikaart er niet in zit :P Dus deze wordt nog bijbesteld.

Dus het werkt wel, maar nog ff geen data op dit moment, maar dat komt later :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot zo ver weer de periodieke update :P

Over 2 weken komt de installateur weer, riool moet nog aangesloten worden, er moet nog afzuiging in de mancave, en stroom moet verder nog.
Over 1 week komt de tegelzetter, we hebben toch besloten om in het garagegedeelte keramische tegels te leggen. Dan kunnen we het ook een keer dweilen.

Verder heeft de aannemer ook nog wat restpunten zoals boeien, vensterbanken en aftimmerwerk.

Het is de bedoeling dat ik de garage met een week of 4 zover heb dat we kunnen beginnen met inpakken.

Vandaag plafonds gesaust, helaas waren de muren nog (veel) te nat om te sauzen....
De laatste update was alweer 3 maand geleden, en er is weer van alles gebeurd.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden :P

Bestrating is er achter het huis allemaal uit geweest omdat het er niet goed in lag, en meteen een rechthoek van 8 x 5 extra gestraat voor het zwembad straks :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wTWYFae.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wwABNgK.jpeg

Plafonds geschilderd, lampen erin en de muren gesausd
Ook keramische tegels gelegd in de garage
Meteen een kastenwand gemaakt om de prut straks te kunnen opbergen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DGK0EEe.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6XuoAeg.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FCLahQB.jpeg

In de toekomstige mancave alle leidingen in de muur gefreesd, aircounit er weer af, muren gestuct en de verlichting onder de veranda afgemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/84sms9f.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YximkA9.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RXvnhGT.jpeg

Vandaag zijn ze begonnen met tegelen in de WC, en volgende week komt de vloer in de mancave erin (keramisch parket)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ulPMUhy.jpeg

We zijn natuurlijk wel tweakers hier, dus hier een foto van de meterkast in de garage met een 3-fasen PV groep, 3 fasen stopcontact en wat losse groepen voor o.a. airco en overige apparatuur.
En natuurlijk een shelly om de airco te kunnen monitoren :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jVzsKxX.jpeg

En een paar shellys voor de LED verlichting buiten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hsH7FfN.jpeg

Sfeer impressie in de avond :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cYpl39L.jpeg

De keuken is ook besteld, die komt met een week of 6

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4hVkMUj.jpeg

Tot zover de kwartaal update _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacgregorSound
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Hier bezig met het afronden van de buiten bekabeling (de installateur heeft alles op rol laten liggen zodat we zelf e.e.a. naar de plaats van bestemming kunnen brengen. Vroeg me wel even af hoe het best e.e.a. af te maken bij de invoer. Ik heb "met het oog op de toekomst" zelf nog wat mantelbuizen erbij gelegd. Nadeel is wel dat als je daadwerkelijk iets erbij wilt trekken dat je dan wel weer de boel open moet maken, maar goed vanwege de mantelbuis valt de impact dan nog mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upSnwILty4O4KyMYPhUWG96c5oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS8X3GR3q8gPZQ7Dw8PAxWXd.jpg?f=fotoalbum_large

De linker rode buis ligt net boven de grijze invoerbuis waar een aantal YMVK-as kabels + UTP kabel doorheen gaan (wellicht niet ideaal voor de UTP kabel :/ (die heb ik verder wel door de mantelbuis gevoerd naar de plaats waar de laadpaal tzt gaat komen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KxMCQ-_-EDWBDxYqh9TTE-nB0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfjC9FVxpNvbGJM7RK3TKGeA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfOwY9RgZGsKiiew7C4Af7uZkl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXjXEh5qst0kRHCXrRg3TR7r.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er nu als extra's bijgelegd:
  • 1x 5x 6mm YMVK-as t.b.v. laadpaal tzt (nu nog geen EV)
  • 1x 5x 2.5mm YMVK-as t.b.v. eventueel 3 fasen warmtepomp in de toekomst, en aansluiten schuurtje met PV
  • 1x 3x 2.5mm YMVK-as t.b.v. tuinverlichting en tuinstopcontacten
  • 1x mantelbuis 30mm (naar terras)
  • 1x mantelbuis 50mm naar toekomstig schuurtje/tuinhuis + laadpaal (t.b.v. UTP)
Ik vraag me af hoe het beste de buizen (zowel naar de invoeren als naar de mantelbuizen af te sluiten, ik zie dat de elektra netjes met een soort van afsluitdop is gerealiseerd, de overige aansluitingen zijn de kabels gewoon doorheen getrokken zonder afdichting. Ik heb zelf de 5x2.5 YMVK-as bij de glasvezel ingestopt omdat er in de andere elektra buis geen plaats meer was (en de grijs rode buis lijkt niet in de meterkast uit te komen).

PUR lijkt me niet handig met het oog op de toekomst bij eventuele wijzigingen, duct-tape is een optie, maar ook niet echt profi. Nog andere goede opties / tips? :) Alles ligt nog open, dus ik kan nu enkele zaken nog eenvoudig aanpassen.

Het is overigens geen optie om de mantelbuizen direct op de invoerbuizen aan te sluiten omdat de kabels verschillende kanten op gaan, en de NUTS voorzieningen (incl. glasvezel) al aangesloten zijn. De mantelbuizen komen nu in de buurt van de invoerbuizen uit waar de betreffende kabels naar binnen gaan. (en ja ik moet de trekdraad nog even netjes oprollen en vastzetten :) ).

EDIT: kun je beter de YMVK-as kabel bovenop leggen, die lijkt me wat robuuster dan de mantelbuis? (voor het geval er ooit gegraven gaat worden). Het mooiste is natuurlijk zo'n mooie groene flap er op zoals nog een stukje over was na de aanleg van de glasvezel, maar die heb ik zo even niet liggen.

Is het nog wijs om de kabels met een paar bochtjes te leggen om er zo voor te zorgen dat er geen extra spanning op komt te staan, of is dat overdreven?

Ik denk er verder aan om een soort van vierkante wand-constructie te maken waardoor het graven tzt makkelijker is: je kunt dan gewoon dat deel uitgraven, en je hebt direct een soort van 'damwand' waardoor je mooi efficiënt naar beneden kunt (ik heb nog wat degelijke hart-houten planken liggen die daar prima voor geschikt lijken).

Zoals je kunt zien zit er rondom de invoeren dikke isolatie: dit is tevens een kelderwand, lijkt me goed om ook dit deel weer zoveel mogelijk te vullen met deze isolatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 27-04-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Franciesco schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:20:
@Batilan uit nieuwsgierigheid: waarom 5 aders als je een -as kabel legt? 4 aders plus de aardlitze is toch voldoende.
En 1 kabel voor de warmtepomp+schuur+PV: PV zal toch op een aparte groep moeten? En kun je voor PV niet beter een dikkere kabel leggen om de spanningstoename zoveel mogelijk te beperken?

Mocht je tzt een thuisbatterij met noodstroomvoorziening overwegen in de schuur, dan is daarvoor een extra stroomkabel nodig. Eventueel kun je daar nu al rekening mee houden.
Thx, inderdaad is 4 aders + aardlitze voldoende, gelukkig was ik helderder toen e.e.a. bestelde, dan toen ik de post schreef :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_8CuJuC_LfXHkz7jXsykMqG-c8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25JXiuicGJdt6LjRKHaqy9XI.png?f=fotoalbum_large

Op het tuinhuis komen maar enkele panelen, dus de spanningsval / vermogenverlies zullen nog wel meevallen verwacht ik. Voor een eventuele thuisbatterij heb ik al ruimte gereserveerd in de berging (tegen de wand waar aan de andere kant de meterkast zit, dus daar kan een lekkere dikke kabel tussen van een dikke meter lang :))

Die extra groep voor de schuur is inderdaad wel nodig (y)

Verder geen ideeen / meningen over het netjes afdichten van de buizen / invoeren? :*)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MacgregorSound
Batilan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:45:
[...]

Inderdaad, ik meen dat @MacgregorSound nog geen tekeningen heeft gepost, we worden toch wel benieuwd :*) Wat komt er voor vloer op?
Dat zou goed kunnen dat er nog geen foto's online staan..

Wat begon als een 20 jaren plan werd 3 jaar terug opeens een 5 jaren plan.. De buurvrouw van mijn schoonouders wou haar huis toch al verkopen aan "het buurmeisje" en een jaar later was het van ons.

Het was een noodwoning verstopt tussen door klimop verstikte bomen en struiken, dat hebben we eerst allemaal gesaneerd en hebben een woonunit geplaatst waar we ondertussen al 2 jaar wonen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
We zijn bezig met het voorbereiden van het leidingwerk.

Het idee is als volgt: vanaf de meterkast gaan we met 25 mm Uponor naar de garage waar de boiler staat. Vanaf de boiler gaan we rechtstreeks met warm water naar de keuken via 16 mm Uponor; koud water zal vanuit de meterkast komen. Met 20 mm Uponor willen we vanaf de boiler weer terug naar de meterkast gaan, en dit omhoog brengen naar de eerste verdieping, waar we in de knieschotten verdelers willen plaatsen om alles te voeden. Vanaf hier voeden we alles met 16 mm, en de douche met 20 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20S5xlDaTVH_cww4Y0muhQlK9aQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCnYwmXl8oBIyWeHIBNAzYkd.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand nog tips of ziet iemand denkfouten in dit plan? Alle suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Weet niet of dit helemaal juiste topic is, maar weet iemand waarom er allemaal witte vuiltjes in het glas zitten? Komt dit door vieze fabriek of zijn ramen lek dat het er uiteindelijk inwaait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_8m7xEmjUbNQarEvdgqSjHNmNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSQHYPT6WMuCkC6nEcBOlTZY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Oranje Banaan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:02:
Is het zelf aanleggen van de watermeterput en bouwkast voor electra moeilijk? Kwestie van een kuil diep genoeg graven en dat ding erin? En electra kast moet verankerd worden alleen?
Voor water kunt je complete stalen putten krijgen, met isolatie tegen vorst. De elektriciteitskast anker je eenvoudig met twee piketpalen en een dwarsbalk. Even een foto waarop je het goed kunt zien.

Members only:

Overigens, deze kast en waterput staan nu voor een koper klaar achter de bouw {regio Eindhoven] :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:42

empi_tweak

Solution creator

Morgen ga ik trouwens mijn steenstrip panelen tegen de gevel aan maken, ben erg benieuwd hoe het gaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsvZiVSb0gvZDzry8Ju4RivmOcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfQY7X6QMlyCTM4fZLOd8mK9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiLoarOxNzwXFUy4uRfEUvGMp4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oO1HkJNErjzzIjBCUspwdL4n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
empi_tweak schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:20:
Morgen ga ik trouwens mijn steenstrip panelen tegen de gevel aan maken, ben erg benieuwd hoe het gaat
Wij hebben iets vergelijkbaars gedaan:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 07:27
Nu ik die steenstrips hier langs zie komen bedenk ik me dat ik nog iets moest uitzoeken...

We gaan onze woning stucen en in verschillende kleuren verven. De onderste rand gaat donker worden tegen opspattend vuil. Nu vind ik zelf een kantplank mooier dan donker verven (zie voorbeeld hieronder).

Als ik zoek naar kantplanken dan zie ik veel de geisoleerde betonnen panelen (bv Styrock). Die beton look vind ik wel mooi, maar is dat ook het meest gangbaar? De muur is nml al geisoleerd, dus ik ben bang dat die panelen dikker gaan zijn dan het stucwerk.
Ik zie soms ook wel tegels, is dat misschien een betere keuze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHsPnM74koSBvF5t-mKjys_4EW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIUG1JwyzG7xf1lx0KKxnJeE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Conrado
empi_tweak schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:08:
[...]
Heb je foto's van je complete huis? Ik ben erg benieuwd! Welke bouwmethode pas je toe? Traditioneel of toch iets anders?
Even snel hoe wij bouwen:

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Lord Anubis schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:47:
[...]
Netjes hoor.
Heb je toevallig details van de buitenwand opzet en afwerking?
Dank je.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 17-05-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:42

empi_tweak

Solution creator

Conrado schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Even snel hoe wij bouwen:

***members only***
En hier even snel die foto's van gisteren: onze gehele carport bestaat uit beton, ook die houtlook is beton. Foto's van het hele huis komen binnenkort als de stucsteiger weg is

Waar is jouw huis trouwens? Emmers zit hier net over de grens 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ttOXuzkW13adogQP8vQeKo-S7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8GHbmaXD39fcWFGH8F0CsaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kJ0zc3b5bFZLGTqh2DPzkd_cYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7AM8aGiHDtuWntBZntIv106.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4deXVp8NF-YueuYPwJh9VlpPfrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3PfQ7L3D8Bi5rTSaKkKsBUO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ArnaudYK
Deze week zijn ze bij ons eindelijk verder gegaan *O* . Na wekenlang tegen de fundering aan te hebben gekeken kwamen maandag de eerste spullen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r2Ph0xCqRTJp2TjGl782fSHO6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zG4feu4gnEYTz63GQAADEO0J.jpg?f=fotoalbum_large

en op woensdag zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnhqLztdaRGeAgZFYDHd1GOAmVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IQDTXsJIOVaqUDUQ3cceLor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_R9Gn95TPyYwZw5ZNnBcAnAYwd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efpvljclqMydW2zYvBxLzDXL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb proberen thuis te werken, maar met dit uitzicht vanuit mijn werkkamer is dat toch wel lastig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58D1Sq5q04QhuJWsgWW1pSVZkPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmEcqo2LZoSlWDNHIZK9b7jE.jpg?f=fotoalbum_large

Komende tijd zal er weer weinig lijken te gebeuren. Volgende week de isolatie (inblaasstro). Dan nog installatiewanden (met houtvezelisolatie erin) etc. Voor de bouwvak wordt in ieder geval opgeleverd (ze gaan straks met een team buiten en een team binnen werken om de vaart erin te houden). Het is wel leuk om na ruim twee jaar voor het eerst in je nieuwe huis te kunnen rondlopen :) .

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:35:
[Pfoe, gisteren nog best een tijd bezig geweest om alles uit te pluizen, maar hopelijk hebben we een goede basis gemaakt om het een en ander te bespreken.
Prima. neem de tijd!

Elke minuut die je er nu instopt, scheelt een uur op de bouw en een week na oplevering :)
Ik ben er indertijd weken mee bezig geweest, en dat loont zich nog iedere dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akDn9twy52iGQIyexE4vQfvCeq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkHJQbsp4ojy4T6swGMBQmA6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Lord Anubis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Kan je hierover uitweiden?
Hoe krijg je dat het stro erg compact wordt zoals bij balen?
Tevens bij inblaas stro gebruik je, las ik, geen water dampwerende folie of zit dat wel in jouw muur pakket?
Het zijn geen lange strohalmen maar korte strosnipper (1-3cm). Die worden onder hoge druk in de wand geblazen, waardoor het uiteindelijk een compact geheel wordt zonder holle ruimtes.
Onder zo'n beetje de opbouw van de gevel. Die ene folie (Majrex) staat als dampdicht erin, maar ik begrijp dat het dampremmend is en dat de folie wel damp (1 kant op) doorlaat. Heea is ook door SIGA doorgerekend en daar geven ze ook garantie op af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd3EPqLm8iUI-sbhmsEDOk64edI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQM4rzGJVaiYtBx42Ywc7mNf.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
In een soort 'verloren' ruimte op de verdieping komen de ethernet aansluitingen en overige techniek. Hier heb ik de afstrijkvloer weggelaten en van houten balken een dubbele bodem voorzien. Hier komen alle techniek pijpen en kabels uit: Ethernet, Alarm en Brandmelding. Plus wat lokale KNX.

Ziet er nu uit als één grote spaghetti, maar dat is work-in-progress :)
Ik wacht nog op de glasvezelaansluiting. Nu hou ik o.a. contact voor Enphase, via een 4G-kastje en wat oude ethernet spulletjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6pTZxFtp/KVL84.jpg

Uiteindelijk komen voor het rack PAX-kasten te staan. Door gaten in de vloer te zagen kunnen we altijd kabels bijtrekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb de schets welke ik gemaakt heb eens gedeeld. Hier is rekening gehouden met bestemmingsplan en hoe ver ik van erfgrens af dien te zitten etc. Eerste schets is beneden, de twee boden en de derde is de garage,veranda welke ik achter op het perceel voor ogen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_p832QjQ-LFP2onLIu5N3iRMPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5jONTMyojXkUcgBjxfxpETHd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qhpflOk37g0x-ZajbUniBVPwfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K7wqiwQeT7duKBWzhh707KuO.png?f=user_large

Qua bouwstijl is het vrij, enkel kleur van gevel en daken, en dakhelling liggen vast. Maximaal grootte bijgebouwen, 150m2 met een verdieping, en verplichting twee parkeerplaatsen te realiseren.

In mijn schets heb ik inspiratie op gedaan bij catalogusbouwers etc. Of ik een hal getekend heb welke in de praktijk met trap en toilet etc past, is de vraag. Ik denk het niet, maar de zithoek welke ik getekend heb kan ik prima op offeren. Het dik gedrukte zijn deuren.

Heb nu een verdieping geschetst, twee verdiepingen zou qua kavel ook kunnen. Zou een kleine pre-fab kelder onder het huis of garage nemen denk ik, voor installaties.

Het is aan de rand van een nieuwbouwwijk, met er om heen nog enkele kavels. Tuin ligt op het Zuid-Westen.

Qua referentiekader, zit nu in tussenwoning, waar je achterom echt haast bij de buren op schoot zit. Maar ouderlijk huis is >1500m2 grond, het andere uiterste.

Ik wil geen enorme tuin, maar wel lekker kunnen zitten en beneden functionele ruimtes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silberca
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-05 17:50
Bartjeee schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:03:
Heb de schets welke ik gemaakt heb eens gedeeld. Hier is rekening gehouden met bestemmingsplan en hoe ver ik van erfgrens af dien te zitten etc. Eerste schets is beneden, de twee boden en de derde is de garage,veranda welke ik achter op het perceel voor ogen heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua bouwstijl is het vrij, enkel kleur van gevel en daken, en dakhelling liggen vast. Maximaal grootte bijgebouwen, 150m2 met een verdieping, en verplichting twee parkeerplaatsen te realiseren.

In mijn schets heb ik inspiratie op gedaan bij catalogusbouwers etc. Of ik een hal getekend heb welke in de praktijk met trap en toilet etc past, is de vraag. Ik denk het niet, maar de zithoek welke ik getekend heb kan ik prima op offeren. Het dik gedrukte zijn deuren.

Heb nu een verdieping geschetst, twee verdiepingen zou qua kavel ook kunnen. Zou een kleine pre-fab kelder onder het huis of garage nemen denk ik, voor installaties.

Het is aan de rand van een nieuwbouwwijk, met er om heen nog enkele kavels. Tuin ligt op het Zuid-Westen.

Qua referentiekader, zit nu in tussenwoning, waar je achterom echt haast bij de buren op schoot zit. Maar ouderlijk huis is >1500m2 grond, het andere uiterste.

Ik wil geen enorme tuin, maar wel lekker kunnen zitten en beneden functionele ruimtes hebben.
Wij hebben een soortgelijke afmeting woning laten ontwerpen, deze is alleen nog een meter langer. Gezien de beperkte diepte in de tuin hebben we ervoor gekozen om de hal deels in de garage te trekken, zodat deze nauwelijks uitsteekt aan de achterkant. Bijkomend voordeel is een ruimere hal en meer breedte in de woonkamer.

Je zou ervoor kunnen kiezen om de berging op te delen en hier je werkplek te maken, zou houd je meer ruimte over in het hoofdgebouw. :)

Members only: title

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Codeoranje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:48:
Zijn er onder jullie mensen die onlangs een bron hebben laten boren voor een warmtepomp of een recente offerte hebben voor die werkzaamheden ?
Wij overwegen een bron te laten boren en een warmtepomp in de nieuw te bouwen woning maar moeten gaan kijken of het financieel haalbaar is ten opzichte van de standaard lucht - water warmtepomp
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
backupdevice schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:16:
Oh interssante discussie . Wij zijn ook aan het kijken naar W\W . Wist alleen niet dat het slaan van een bron zo duur was
W/W is ook erg afhankelijk of het kan, bij ons kan het bijvoorbeeld niet omdat er een waterwingebied in de buurt zit.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-05 09:36
Ons huis is eindelijk bijna klaar! Nog een paar weekjes en dan kunnen we er hopelijk in. Komende vrijdag oplevering van de aannemer.

We kwamen er afgelopen weekend achter dat we ander deurbeslag hebben gekregen dan in de offerte stond. We hadden Hoppe Amsterdam (zwart) krijgen maar zagen doosjes liggen van Intersteel Bastian (zwart). Het was dat we de doosjes van het deurbeslag zagen, uiterlijk is het volgens mij gewoon gelijk. Weet iemand iets over kwaliteitsverschil tussen Hoppe en Intersteel? Als ik ze op internet vergelijk zie ik dat Hoppe in het algemeen wel iets duurder is, maar ik kan niet echt een eerlijke vergelijking maken omdat ik geen webshop zie die beide verkoopt. Hoppe is in het zwart van aluminium als ik het goed zie, Intersteel is van zamak (geen idee wat dit is..) gemaakt.
Uiteraard gaan we de aannemer ook zelf vragen waarom hij een ander deurbeslag heeft gemonteerd, maar fijn als iemand al iets kan vertellen over het verschil!

Daarnaast zien we bij onze serre onderstaande. Dit staat er al een tijd zo bij, de screens die moeten worden ingebouwd zijn nog steeds niet geleverd. Het hout aan de binnenkant ziet er niet heel schoon meer uit en zeker aan de boven- onderkant slaat het zwart uit, het heeft natuurlijk ook veel regen en weersinvloeden gehad de afgelopen maanden. Als de screens binnenkomen gaan ze dit aftimmeren en is het niet meer te zien. Moeten we hier iets van zeggen of kan dit helemaal geen kwaad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xOTGm2oTF0JGtf2irQukFN_U_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6wplKaqg9UBBpVHcJapjHIy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ey5DX6EBzATb8OLY2Aydzbrbv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb1KDZzi0pwi7SLW6SDZ6M7c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
FabianGTI schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:39:
[...]

W/W is ook erg afhankelijk of het kan, bij ons kan het bijvoorbeeld niet omdat er een waterwingebied in de buurt zit.

***members only***
Gistermiddag toch nog weer een nieuwe tekening ontvangen, de tekening was niet helemaal goed aangepast.
De nokhoogte is iets aangepast van 10430mm naar 10620mm.
Nog maar een nachtje erover slapen en dan bepalen of we hiermee akkoord gaan :) .

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
Bij ons schiet het lekker op; de binnenmuren op de benedenverdieping zijn allemaal opgetrokken, en nu is het wachten op de breedplaatvloeren.

Ik was zojuist de tekeningen aan het bekijken en zag dat bij het drukgebied een opening van 80 mm wordt aangehouden. Als ik dit terugreken vanuit de segmenten, kom ik inderdaad op een opening van 80 mm uit. Wat is de functie hiervan? Ik meende dat bij een druklaag alleen extra staal werd toegepast. Ook als ik dit op internet opzoek, lijken de segmenten bij een druklaag veel dichter tegen elkaar aan geplaatst te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW05YJ-B0j1cqmMFPOHll4ItUpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H6Kvyn4sFWDelRhrJKltaBTi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:09:
[...]

Dat is niet zo spannend. Tijdens het leggen worden meestal de platen aan beide zijden gelijk opgelegd.
Bedenk dat de breedplaten pas een constructieve eenheid vormen met de druklaag, het beton dat er bovenop gestort wordt. Stel dat deze ergens niet goed aanligt, dan wordt de spleet met pur dichtgezet. Sowieso worden de meeste spleten ook nog van trekbewapening voorzien.
Hartelijk dank. Aangezien ik het leggen zelf ga doen en dit nog nooit eerder heb gedaan, vind ik dit best een spannende stap. Maar dat zal ook wel goed komen. Gisteren heb ik alles nog een keer nagemeten en we zaten +/- 5 mm met het binnenwerk. Dat lijkt me wel zeer aardig voor bouwbegrippen.

Nu is het nog wachten op de vloerdelen. De levertijden zijn enorm opgelopen; er is 10 weken levertijd bij gekomen tussen het opvragen van de offerte en het definitief bestellen. :'(

Maar we kunnen nog wel vooruit. De houten balkenlaag op de garage kunnen we nog maken, de randbekisting plaatsen, en de kozijnen zullen eind deze maand komen. Eventueel kunnen we ook de dozen gaan inboren voor de stopcontacten, enzovoort. Niet het werk waar je mee bezig wilt zijn, maar als het gedaan is, is het gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpVfp0hW5jFqR4PaeefX4_F3_G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKuQc0fwJ6ZRNBONJZFLID9P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFxcCsPSUPLTLuNU-T8pyX7X-C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wzet3qSFHSVQAWw4wppp2pP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:26:
Hartelijk dank. Aangezien ik het leggen zelf ga doen en dit nog nooit eerder heb gedaan, vind ik dit best een spannende stap. Maar dat zal ook wel goed komen. Gisteren heb ik alles nog een keer nagemeten en we zaten +/- 5 mm met het binnenwerk. Dat lijkt me wel zeer aardig voor bouwbegrippen.
Wat ik mis in je lijst van activiteiten is de onderstempeling. dat is ook best wat werk. Verder komt op de muren nog vilt, en monteer je haken voor de bekisting en de veiligheid.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 08:38
EzioCisco schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:56:
[...]

Binnenwanden zouden geen probleem moeten zijn inderdaad.

Voor de buitenwanden weet ik dat er een dampremmende folie zit en wellicht dat ik hier alleen bestaanden stopcontacten ga uitbreiden. Weet jij toevallig of er na de folie nog regelwerk zit of zitten de gipsplaten er gelijk tegenaan. Uiteindelijk zullen zij toch ook een opening moeten maken voor de inbouwdozen?
Dat hangt er vanaf of er een installatie zone/spouw wordt gemaakt. Ik hoef alleen door de luchtdichte laag bij geveldoorvoeren zoals buitenlampen en ventilatiekanalen.

Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgh/houtskeletbouw_27_opbouw_hsb-wand_www_scanabouw_nl.jpg

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
bbbrumbrum schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:04:
[...]

Waarom geen fermacell aan binnenkant? Dan kun je de folies aan binnenkant weglaten.
Tenninste neem aan dat die 30cm ook houtvezel is. Koudebrug kun je ook aan de buitenzijde met een paar cm harde persing houtvezel facadeisolatie voorkomen. Daarmee kun je de folie aan de buitenzijde weglaten. Tenzij je open gevelbekleding hebt, dan wil je een zwarte folie voor het aanzicht.
I-joists zijn wel nice _/-\o_
Ik ben afgegaan op tekening/advies van de architect. Die 30 cm is in het dak ingeblazen houtvezel en de gevel ingeblazen stro. Er waren wel vrij specifieke eisen over het type folie (merk/type). Maar wat betreft de buitenkant. Dat is inderdaad een open gevel, dus dat zwart is wel nodig. Zo gaat dat eruit zien (en dit gaat ook op het schuine dak doorlopen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RJP9HH2HnDf23nsRlEsUJ9-F30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHQG9ewFVhyGjIrPVEjdltJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:43:
Iemand een goede tip hoe de randbekisting te monteren op Porotherm pl25 lijmblokken.

Van boven is het een en al gatenkaas🤣, dus schroeven / nagelen is volgems mij geen optie.

Ik was aan het denken om ze met pur lijm vast te zetten?
Even een foto hoe wij dat gedaan hebben: de breedplaat loopt bij de randbekisting over de Porotherm heen. Daar zit hooguit een cm tussen. Dat is dichtgepurd.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NMZjhjxv/KVL90.jpg

Er kan sowieso geen beton inlopen - ook niet bij de binnenmuren war de platen maar enkel centimes opgelegd zijn - omdat het viltband dat tegenhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Soldeerbout schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Het gat in de betonplaat dat gemaakt is voor de rechtopstaande riool?leiding, hoe wordt er gezorgd dat daar geen beton langs naar beneden loopt tijdens het storten van de druklaag?
In dit geval is het de leidingkoker waar o.a. ook verwarming, water en ontluchting doorheen loopt. Dan maak je gewoon ene stevig kistje, dat het hele gat open houdt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QMnSGBZj/KVL91.jpg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Grolsch
Grolsch schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:24:
[...]

De laatste update was alweer 3 maand geleden, en er is weer van alles gebeurd.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden :P

Bestrating is er achter het huis allemaal uit geweest omdat het er niet goed in lag, en meteen een rechthoek van 8 x 5 extra gestraat voor het zwembad straks :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Plafonds geschilderd, lampen erin en de muren gesausd
Ook keramische tegels gelegd in de garage
Meteen een kastenwand gemaakt om de prut straks te kunnen opbergen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de toekomstige mancave alle leidingen in de muur gefreesd, aircounit er weer af, muren gestuct en de verlichting onder de veranda afgemonteerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag zijn ze begonnen met tegelen in de WC, en volgende week komt de vloer in de mancave erin (keramisch parket)

[Afbeelding]

We zijn natuurlijk wel tweakers hier, dus hier een foto van de meterkast in de garage met een 3-fasen PV groep, 3 fasen stopcontact en wat losse groepen voor o.a. airco en overige apparatuur.
En natuurlijk een shelly om de airco te kunnen monitoren :P

[Afbeelding]

En een paar shellys voor de LED verlichting buiten

[Afbeelding]

Sfeer impressie in de avond :)

[Afbeelding]

De keuken is ook besteld, die komt met een week of 6

[Afbeelding]

Tot zover de kwartaal update _/-\o_
Het is weer tijd voor de periodieke update :P

De voortang gaat gestaag verder, wat er is gebeurd sinds de laatste keer:

- De vloer is gelegd in de mancave (Keramisch Parket)
- De toilet is nu helemaal gereed
- Riool en water is aangesloten
- Keuken is geplaatst
- Men is begonnen met het timmeren van het plafond
- Buitenstopcontacten zijn gemaakt voor robotmaaier en zwembad
- Het belangrijkste, DE KOELKAST zit erin en werkt *O* *O* oOo oOo *; *;

Ik heb niet overal foto's van, maar hierbij alvast een kleine sfeerimpressie :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3yUjl2d.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qb74dwM.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GVE32ji.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bpIEL8X.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:37:
We krijgen een HEA 120 ingestort in de vloer welke uit het beton zal steken. (en zal afdragen via een koker naar de fundering) Kunnen we ook een balk instorten welke verzonken is of in de menie zit? Om roestvorming en betonrot te voorkomen.
Nee, volledig in de menie.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1RWwsQBk/KVL32.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

evol

hello world

@Jelmer Foto van de zoldervloer terwijl deze op onze GL6 gehezen werd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGWbp2F1pputWfNn_Djelk84VY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FzA28v8m35acSXcuxAvVDKo.jpg?f=fotoalbum_large

53 graden kap, plafond begane grond verhoogd naar 280cm.
Zolder is zeker bruikbaar, maar voor ons wel logeer ruimte aan een kant en WTW aan andere kant.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

evol

hello world

Jelmer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Tnx! En qua acoustiek/geluidsoverdracht tussen de kamers op de verdieping, kun je daar iets over vertellen?
We wonen er nog niet dus lastig te zeggen.

Met lopen erop merk ik wel verschil in vloer natuurlijk. Het is minder massief.
Er ligt nu wel een ondervloer en dan vloerbedekking op. Dat dempt wel enigszins.

Logeer deel tijdens afbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVfEvphsxwFsMFKsjlSwwxxY50g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y60Tq119k1c3ITtYjIcEjzwo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dus vloerbedekking erop.
Let wel op met WTW buizen ook. Die liggen rechts in het afgetimmerde deel en voor deze kamer aan beide zijden van de zolder.

Die buizen lagen in praktijk anders dan op tekening.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:17
Goedemiddag Tweakers,

Al enige tijd hebben mijn vrouw en ik de wens om zelf nog eens een vrijstaande woning te bouwen. We wonen nu in een (redelijk grote) tweekapper uit 2017. Qua huis en ruimte in huis zijn we eigenlijk heel tevreden, maar de kleine tuin kent (met twee jonge kinderen) toch ook wel een beetje zijn beperkingen. Daarnaast spreekt het idee van vrijstaand wonen ons erg aan. Nu hebben we een optie op een vrijstaand kavel (~504 m2) iets verder op bij ons in de wijk en zijn we met een architect bezig om ons 'droomhuis' vorm te geven. Droomhuis tussen aanhalingstekens want a) ons echte droomhuis kunnen we niet betalen en b) we willen eigenlijk graag onderhoudsarm bouwen en de elementen dat een droomhuis voor ons heeft zijn dat beslist niet (rieten kap, houtwerk, etc). Dus ergens moeten we compromissen maken, en dat is ook helemaal niet erg.

Hoewel de plattegronden op wat kleine details na eigenlijk wel redelijk af zijn, ben ik toch nog eens benieuwd naar jullie kritische blik.

Members only:

Een paar opmerkingen bij deze plattegronden;
- We hebben twee dochters en hoewel we nu nog veel gebruik maken van een bad, zien we het gebruik hier van in de komende jaren afnemen. Mijn vrouw en ik gaan sowieso al nooit in bad, dus we hebben liever (ivm ochtendspits) twee prima badkamers met goede douche en wasbak
- De deur tussen hal en garage mag wat ons betreft nog komen te vervallen
- De WC beneden willen we eigenlijk tegen de andere muur hebben ivm mogelijke doorspoelgeluiden
- We willen graag een werkkamer beneden en op zolder (dat is slaapkamer 4)
- We willen graag een aparte speelkamer voor de kids
- We willen levensloopbestendig bouwen, dat wil zeggen dat de werkkamer beneden ooit dienst kan doen als slaapkamer. Bijkeuken kan dan worden omgetoverd tot doucheruimte en de WC zit er al.
- De garage krijgt gewoon een dubbele deur een geen enkele zoals op de tekening.

- Aangezien de veranda en tuin op zuid zit (en het hier soms nog wel een beetje waait) wil ik eigenlijk screens plaatsen om de veranda af te kunnen sluiten, maar heb nog niet echt een beeld hoe dit goed aan te pakken in het huidige ontwerp. Maximale breedte van screens zijn hierbij lijkt het de beperkende factor.

En ik vergeet vast nog wel iets te vermelden. Anyway, benieuwd naar jullie feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-05 10:46
maussert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:56:
Goedemiddag Tweakers,

Al enige tijd hebben mijn vrouw en ik de wens om zelf nog eens een vrijstaande woning te bouwen. We wonen nu in een (redelijk grote) tweekapper uit 2017. Qua huis en ruimte in huis zijn we eigenlijk heel tevreden, maar de kleine tuin kent (met twee jonge kinderen) toch ook wel een beetje zijn beperkingen. Daarnaast spreekt het idee van vrijstaand wonen ons erg aan. Nu hebben we een optie op een vrijstaand kavel (~504 m2) iets verder op bij ons in de wijk en zijn we met een architect bezig om ons 'droomhuis' vorm te geven. Droomhuis tussen aanhalingstekens want a) ons echte droomhuis kunnen we niet betalen en b) we willen eigenlijk graag onderhoudsarm bouwen en de elementen dat een droomhuis voor ons heeft zijn dat beslist niet (rieten kap, houtwerk, etc). Dus ergens moeten we compromissen maken, en dat is ook helemaal niet erg.

Hoewel de plattegronden op wat kleine details na eigenlijk wel redelijk af zijn, ben ik toch nog eens benieuwd naar jullie kritische blik.

***members only***

Een paar opmerkingen bij deze plattegronden;
- We hebben twee dochters en hoewel we nu nog veel gebruik maken van een bad, zien we het gebruik hier van in de komende jaren afnemen. Mijn vrouw en ik gaan sowieso al nooit in bad, dus we hebben liever (ivm ochtendspits) twee prima badkamers met goede douche en wasbak
- De deur tussen hal en garage mag wat ons betreft nog komen te vervallen
- De WC beneden willen we eigenlijk tegen de andere muur hebben ivm mogelijke doorspoelgeluiden
- We willen graag een werkkamer beneden en op zolder (dat is slaapkamer 4)
- We willen graag een aparte speelkamer voor de kids
- We willen levensloopbestendig bouwen, dat wil zeggen dat de werkkamer beneden ooit dienst kan doen als slaapkamer. Bijkeuken kan dan worden omgetoverd tot doucheruimte en de WC zit er al.
- De garage krijgt gewoon een dubbele deur een geen enkele zoals op de tekening.

- Aangezien de veranda en tuin op zuid zit (en het hier soms nog wel een beetje waait) wil ik eigenlijk screens plaatsen om de veranda af te kunnen sluiten, maar heb nog niet echt een beeld hoe dit goed aan te pakken in het huidige ontwerp. Maximale breedte van screens zijn hierbij lijkt het de beperkende factor.

En ik vergeet vast nog wel iets te vermelden. Anyway, benieuwd naar jullie feedback!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYPNwQiI24vtAqrYA3b_nAAcLzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZfhA1wXbU7jWKeivS8uI8Kw.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit ruimte/technisch past en vergeef me voor m'n paint skills.

- Geen tweede hal en loze ruimte
- WC naar de bijkeuken en in de buitenmuur
- dubbele deuren naar de veranda, ook in de woonkamer (tenzij daar al glas tot de grond zit)
- glaswand in de 'speelkamer' (indien dit een te rommelige look geeft in de keuken alsnog dichtzetten)
- makkelijker bijbouwen van douche-/wastafel op rode vierkant
- doorloop garage breder door kasten in verlengde keukenkasten te plaatsen
- meterkast-/kast situatie weghalen t.b.v. dubbele deuren en een strakkere look in de keuken

Zelf zou ik het ook erg mooi vinden indien je vanuit de hal in een rechte lijn naar de tuin kunt lopen. Dan blokkeert de tafel ook de zichtlijn naar de tuin niet. Maar dan moet je de eettafel/openslaande deuren wisselen etc.
Pagina: 1 2 3

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic