Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Even weer wat data bij elkaar geschraapt. Wat de trigger is om te gaan defrosten ben ik nog niet achter, wellicht dat @Carboy54 dat kan navragen/aankaarten bij Itho, data is voorhanden. Want volgens mij hoort hij aan de hand van de duur van de defrost de intervallen te bepalen en steeds verder te verlengen (als de defrost kort was) of te verkorten of gelijk te houden (als de defrost langer duurde).

De duur van de defrost is in ieder geval de tijd die er nodig is totdat de Temperatuur na verdamper en de Temperatuur voor compressor gelijk zijn. Dit komt duidelijk naarvoren in de grafieken. De grafieken zijn van begind december en januari In december was het defrosten juist wel nodig en in januarie was het niet nodig, in ieder geval niet zo regelmatig, maar de frequentie van defrosten is nagenoeg identiek.

08-01-2024 - met een hoop onnodige of te snelle defrosts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ihc1bWxSQsZm9prh6syIWpt4C5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDKK0DSnFjxZSniDAWlklfuY.png?f=fotoalbum_large

02-12-2023 - terechte defrosts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IMwqYaRvH22RmmZjY1qlF3jHQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UuXcw58OqFN9b2XY2Gnn4evG.png?f=fotoalbum_large

Hieronder ingezoomd op een aantal defrost cycles
Zodra de temperatuur na verdamper (rode lijn) weer groter of gelijk wordt dan/aan de tempratuur voor compressor (paarse lijn) is de defrost klaar.

04-12-2023 duur defrost +/- 4 minuten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxnUuq_5882TBAx6u5UMKVQmpQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m76BUxeCVq70Go4rEyT8Hyqd.png?f=fotoalbum_large

05-12-2023 duur defrost +/- 2,5 minuten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84Z8CeneoAFze5vW2tUngAo35TQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBupvxWlWdykNqzdQponsaF2.png?f=fotoalbum_large

09-01-2024 duur defrost +/- 40 seconden - maar waarschijnlijk is er een minimale duur, want de tempraturen kruisen elkaar al na zo'n 20 seconden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtJ-FwWrCr3tcxIj5g8B0rLKw9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CiFLPa8EV9ivaKiiLkNYv6qq.png?f=fotoalbum_large

11-01-2024 duur defrost +/- 2,5 minuten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h4D1UvH-9JEYGAqKvZERpSzrGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/chmT0VUO9to0x0xkUf7Otp08.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:25
Mooie analyse.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:53
Zeker gave analyse PRO! _/-\o_
Want volgens mij hoort hij aan de hand van de duur van de defrost de intervallen te bepalen en steeds verder te verlengen (als de defrost kort was) of te verkorten of gelijk te houden (als de defrost langer duurde).
Is de regeling zo geprogrammeerd en/of verwacht je dat of veronderstel je dat het eigenlijk zo moeten zijn?
Het lijkt ook enigzins een causaal verband te hebben met de buitentemperatuur.

Hoe zie je dit?

Ik zat nog te denken in hoeverre is het inefficient frequenter defrost te hebben, dan enkele heftige. Bij zware defrost ben je ook meer warmte kwijt van je woning / buffer. Het opstarten van een defrost kost natuurlijk wel tijd en in en afschakel is natuurlijk minder gewenst qua start en stops

[ Voor 19% gewijzigd door Karmusch op 11-01-2024 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Karmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Zeker gave analyse PRO! _/-\o_

[...]

Is de regeling zo geprogrammeerd en/of verwacht je dat of veronderstel je dat het eigenlijk zo moeten zijn?

Hoe zie je dit?

Ik zat nog te denken in hoeverre is het inefficient frequenter defrost te hebben, dan enkele heftige. Bij zware defrost ben je ook meer warmte kwijt van je woning / buffer. Het opstarten van een defrost kost natuurlijk wel tijd en in en afschakel is natuurlijk minder gewenst qua start en stops
Goede vraag, hangt ook wel af van luchtvochtigheid.

Stel je hebt er echt wel 8 per dag nodig dan zijn de 22 er wel heel wat meer maar heb je ook steeds een schonere condensor.

Is zoals afgelopen dagen het uitzonderlijke geval dat je er nul nodig hebt dan is het wel zonde want er is geen cop winst want in beide regelingen zijn ze even vrij van rijp.

Wel blijft het vooral een grafiek-tweak dingetje. Het verlies is beperkt en de warmte komt grotendeels in je woning. Neemt niet weg dat een echte tweaker nu kansen ziet 😋👍📈

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06 14:25
mischa402 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:14:
Even weer wat data bij elkaar geschraapt. ]
Mooie analyse! Ben wel benieuwd hoeveel warmte (en uiteindelijk kWh-e) er gebruikt werd voor de de-frosts.
Zou gelijk moeten zijn aan de temperatuurdaling (dT voor en na defrost) van je watercircuit x inhoud x4,2. Ik kan niet voldoende weg in je grafieken en metingen. Kun/wil jij een schatting maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Karmusch schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Hoe zie je dit?
Volgens de beschijvingen van de fabrikant van de WP, zou dat zo moeten zijn, dat staat hier op hun website.: The unit will automatically adjust the defrosting interval time according to last defrosting time, to achieve smart control of defrosting according to unit frosting conditions and maximise the heating efficiency.
En de instelling _0_ zoals die bij ons allemaal (als het goed is) staat is de smart defrost setting.

https://www.amitime.com/abouts2.html
Net zoals @ErikVers aangeeft, is het naar mijn mening beter om iets vaker een ontdooicyclus te hebben, maar dan korter, dan te wachten totdat de verdamper volledig is dichtgevroren. Natuurlijk is er hier een soort balans in te vinden, maar de hoeveelheid energie die nodig is om te ontdooien blijft in wezen hetzelfde.

Hoewel de hoeveelheid energie in wezen hetzelfde is, komt er op een gegeven moment zoveel ijs op de verdamper dat er geen lucht meer doorheen kan stromen. Op dat moment wordt de warmte alleen nog maar aan het ijs onttrokken en niet meer aan de lucht. Als dit gebeurt, lijkt het mij sowieso energetisch efficiënter om de ontdooicyclus te starten. Op dat moment vorm je namelijk meer en kouder ijs en benut je niet langer de warmte in de lucht, dus ben je eigenlijk al te laat. De afgekoelde lucht die gewoon doorstroomt, hoeft namelijk niet te worden ontdooid.

Aan de andere kant is het te vroeg starten van een ontdooiing ook verspilling, omdat je dan een tijdelijke onbalans in het systeem creëert en een periode hebt waarin geen warmte wordt geproduceerd tijdens het omschakelen. Na een ontdooiing gaat de warmtepomp eerst weer naar een hoog vermogen om het stooklijn-setpoint te bereiken.

De ontdooicycli die we de afgelopen dagen hebben gehad, waren absoluut niet nodig en zeker niet met die frequentie. Dat resulteerde uiteraard in onnodig energieverlies.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mischa402
harry59 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Mooie analyse! Ben wel benieuwd hoeveel warmte (en uiteindelijk kWh-e) er gebruikt werd voor de de-frosts.
Zou gelijk moeten zijn aan de temperatuurdaling (dT voor en na defrost) van je watercircuit x inhoud x4,2. Ik kan niet voldoende weg in je grafieken en metingen. Kun/wil jij een schatting maken?
Hieronder even snel een ontdooi-cyclus gepakt. Als ik even snel kijk gaat het er bij 1 ontdooi-cyclus om krap 0,15kWh aan warmte die onttrokken wordt aan je afgifte systeem, het waren er 22 en dan kom ik op zo'n 3kWh. Die moet weer in je systeem gebracht worden en dat doe je uiteaard weer met een CoP van ongeveer 3 plus ruim 0,5kWh elektrisch verbruik van de WP. We hebben het dus niet over heel veel energie, zeker niet in relatie tot de hoeveelheden die op zo'n dag verbruikt worden. Maar het is gewoon niet nodig, en het continu omschakelen naar de ontdooi-cyclus heeft qua levensduur uiteraard ook gevolgen, want je hoort als je er naast staat van alles gebeuren, want het hele proces moet even omgekeerd worden, compressor gaat vervolgens weer optoeren en nog geen minuut later moet alles weer terug naar de normale bedrijfsstand.

Als het noodzakelijk is, is het zo. Maar als iets overbodig is vind ik dat zonde.

Daar komt dan ook nog eens 24uur * 0,15kW = 3,6kWh aan onnodig verbruik bij van het verwarmingslint bij.
Er zit dus nog wat ruimte om te optimaliseren :)

Date/TimeCoPRet.TempAV.TempdTFlowAfgegeven vermogenOpg.Vermogen WP
10-1-2024 21:16:004,0728,1312,913484,80,934
10-1-2024 21:16:104,2128,1312,913484,81,18
10-1-2024 21:16:200,0028,123,5-4,641339-6,61,14
10-1-2024 21:16:300,0028,122,4-5,771339-8,90,988
10-1-2024 21:16:400,0028,122,7-5,421343-8,50,883
10-1-2024 21:16:500,0028,123,5-4,621344-7,40,895
10-1-2024 21:17:000,0028,124,2-3,891345-6,30,552
10-1-2024 21:17:100,0028,125,2-2,951341-4,70,827
10-1-2024 21:17:200,0028,125,5-2,611342-4,21,01
10-1-2024 21:17:300,0028,128,50,391342-1,31,21
10-1-2024 21:17:400,0028,128,50,391342-1,31,44
10-1-2024 21:17:501,5828,130,11,9813482,91,71
10-1-2024 21:18:001,6628,130,32,2613483,41,97

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5PZh_ZtAPiC6sNcq_FjvhBjF8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVj7bf7KzxjZM2sDqOPNrhQK.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry59
mischa402 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Hieronder even snel een ontdooi-cyclus gepakt. Als ik even snel kijk gaat het er bij 1 ontdooi-cyclus om krap 0,15kWh aan warmte die onttrokken wordt aan je afgifte systeem, het waren er 22 en dan kom ik op zo'n 3kWh. Die moet weer in je systeem gebracht worden en dat doe je uiteaard weer met een CoP van ongeveer 3 plus ruim 0,5kWh elektrisch verbruik van de WP.
Dank voor je werk.
Ik kan je berekening niet helemaal volgen, maar ik heb vertrouwen in het resultaat.
Inclusief de 3,6 kWh-e van de bodemplaat verwarming, gaat dus al snel over 5-6 kWh-e per 24 uur. Woensdag jl had ik een verbruik van 26 kWh (Amber 65; geen SWW). Dan is die 5-6 kWh dus substantieel. Ik hoop dat de komende up-date van maart mogelijkheden levert om dit te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
harry59 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Dank voor je werk.
Ik kan je berekening niet helemaal volgen, maar ik heb vertrouwen in het resultaat.
Inclusief de 3,6 kWh-e van de bodemplaat verwarming, gaat dus al snel over 5-6 kWh-e per 24 uur. Woensdag jl had ik een verbruik van 26 kWh (Amber 65; geen SWW). Dan is die 5-6 kWh dus substantieel. Ik hoop dat de komende up-date van maart mogelijkheden levert om dit te voorkomen
De negatieve vermogens worden geregistreerd met een Kamstrup Warmtemeter (daar heb ik even snel de berekning mee gemaakt) met een interval van 10 sec. Je kan de berekening ook nog zelf maken met de flows die er bij staan (L/h). Vertrouwen is goed, controleren beter :X
De 3,6kWh van de bodemplaat is wel één op één verlies. De 3kWh die je aan je afgifte systeem onttrekt moet je er weer terug in brengen met een CoP van +/- 3, dus dat kost je 1kWh + het het verbuik van de WP tijdens een ontdooi-cyclus van 0,5kWh.

Alles bij elkaar ongeveer 5kWh. Ik heb een Amber 95 en ook geen SWW, dus zal voor een Amber 65 iets lager zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door mischa402 op 12-01-2024 12:44 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@ErikVers @mischa402 Ik denk niet dat meer korte defrosts beter is om eerlijk te zijn. Ik zie bij mijn WP dat de COP gelijkblijft ook bij een matig aangevroren verdamper. Tot de tijd dat de COP inzakt is de verdamper blijkbaar groot genoeg om enige mate van aanvriezen te compenseren. Pas als de verdamper echt dichtvriest zie ik hier de COP langzaam met een kwart puntje inzakken. Dit is vervolgens opgelost met een enkele defrost van 4 minuten.
Verder is het nog zo dat - na de defrost - in aanloop naar de te behalen setpointtemperatuur, de COP lager is dan bij stabiel draaien van de machine. Ook dat is een verlies, zeker als het 24x per dag gebeurt.
Daarmee is mijn persoonlijke constatering dat het beter is om minder (beter gezegd gerichter) defrosts te hebben. Dit geldt nog meer als de verdamper helemaal niet aanvriest zoals bij de lage luchtvochtigheid van afgelopen vorstdagen. Elke defrost is dan weggegooide energie.

De kabouters in mijn Midea maken er trouwens ook een potje van bij lage luchtvochtigheid en vorst, vooral bij als de luchtflow beperkt wordt door de wind. Dan is het elk uur feest.

Het goede nieuws is dat de situatie vorst+lage luchtvochtigheid weinig voor komt. Daarmee is het gewoon een paar dagen per jaar uitzingen met wat minder hoge efficiëntie en zien dat op het grote geheel rommelen in de marge is.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32
verkeerslicht schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:13:

Het goede nieuws is dat de situatie vorst+lage luchtvochtigheid weinig voor komt. Daarmee is het gewoon een paar dagen per jaar uitzingen met wat minder hoge efficiëntie en zien dat op het grote geheel rommelen in de marge is.
Inderdaad, het is een verlies en voelt inefficiënt. Maar zodra het weer vochtiger is en rond het vriespunt (wat veel vaker voorkomt) gaat het best goed met het ontdooien.

In ieder geval mooie analyse @mischa402
Hopelijk kunnen ze hier iets mee.

De >150W continu elektrisch verlies onder de 4 graden buitentemp is vele malen meer verspillend, en eenvoudiger te verhelpen verwacht ik.
Het is gewoon een (verborgen) parameterinstelling, alleen werkt die op dit moment niet zoals die zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
Verder is het nog zo dat - na de defrost - in aanloop naar de te behalen setpointtemperatuur, de COP lager is dan bij stabiel draaien van de machine. Ook dat is een verlies, zeker als het 24x per dag gebeurt.
Dit vroeg ik mij nog af @mischa402, wellicht kan jij dat zien met de Kamstrup. Trekt hij de warmte van de opgewarmde verdamper niet grotendeels het systeem weer in? Volgens mij klikt eerst het systeem weer om en gaat vlak daarna de ventilator weer aan.

Eventueel is het max toerental van de compressor nog te begrenzen om hem rustiger terug naar het setpoint te laten lopen (mits je regulier niet het max vermogen nodig hebt).

[ Voor 3% gewijzigd door markietjuh op 12-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
@ErikVers @mischa402 Ik denk niet dat meer korte defrosts beter is om eerlijk te zijn. Ik zie bij mijn WP dat de COP gelijkblijft ook bij een matig aangevroren verdamper. Tot de tijd dat de COP inzakt is de verdamper blijkbaar groot genoeg om enige mate van aanvriezen te compenseren. Pas als de verdamper echt dichtvriest zie ik hier de COP langzaam met een kwart puntje inzakken. Dit is vervolgens opgelost met een enkele defrost van 4 minuten.
Daarmee is mijn persoonlijke constatering dat het beter is om minder (beter gezegd gerichter) defrosts te hebben. Dit geldt nog meer als de verdamper helemaal niet aanvriest zoals bij de lage luchtvochtigheid van afgelopen vorstdagen. Elke defrost is dan weggegooide energie.

De kabouters in mijn Midea maken er trouwens ook een potje van bij lage luchtvochtigheid en vorst, vooral bij als de luchtflow beperkt wordt door de wind. Dan is het elk uur feest.

Inderdaad, dat zou een goeie trigger zijn. Want dat continu omschakelen brengt een hoop onrust in het systeem en dan moet alles weer in balans komen wat ook te zien is, zoals je ook opmerkt, in de COP. Het duurt bij mij zo'n 10 minuten totdat het weer stabiel draait. Dat is ook wat ik bedoelde dat er een balans in moet zijn, want te vaak is zeker niet gewenst door alle schakelingen (storingen en onnodige slijtage) en de onrust die het brengt in het systeem en ook zeker niet te laat dat de verdamper echt helemaal vol gevroren zit.
markietjuh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Dit vroeg ik mij nog af @mischa402, wellicht kan jij dat zien met de Kamstrup. Trekt hij de warmte van de opgewarmde verdamper niet grotendeels het systeem weer in? Volgens mij klikt eerst het systeem weer om en gaat vlak daarna de ventilator weer aan.

Eventueel is het max toerental van de compressor nog te begrenzen om hem rustiger terug naar het setpoint te laten lopen (mits je regulier niet het max vermogen nodig hebt).
Je ziet wel dat de aanvoer heel snel weer terug is op zijn gewenst waarde en de compressor redelijk snel terug moduleert en daarna weer op aangezien (waarschijnlijk) de "warme prop" weer weg is. Dus ja, ik denk dat een deel weer terug het systeem in gaat, maar de COP is zoals @verkeerslicht ook noemt een tijdje wat slechter dan voor de defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOAq6Y1oaKk74G4kzjaMxc6ywcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeWDrOBGW7d4L1gswqgmZjf8.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:15
mischa402 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:39:
[...]

Inderdaad, dat zou een goeie trigger zijn. Want dat continu omschakelen brengt een hoop onrust in het systeem en dan moet alles weer in balans komen wat ook te zien is, zoals je ook opmerkt, in de COP. Het duurt bij mij zo'n 10 minuten totdat het weer stabiel draait. Dat is ook wat ik bedoelde dat er een balans in moet zijn, want te vaak is zeker niet gewenst door alle schakelingen (storingen en onnodige slijtage) en de onrust die het brengt in het systeem en ook zeker niet te laat dat de verdamper echt helemaal vol gevroren zit.

[...]

Je ziet wel dat de aanvoer heel snel weer terug is op zijn gewenst waarde en de compressor redelijk snel terug moduleert en daarna weer op aangezien (waarschijnlijk) de "warme prop" weer weg is. Dus ja, ik denk dat een deel weer terug het systeem in gaat, maar de COP is zoals @verkeerslicht ook noemt een tijdje wat slechter dan voor de defrost.

[Afbeelding]
Ook bij andere merken in mijn geval Panasonic is het niet altijd geweldig. Met mijn Pana moest ik na een defrost altijd met de BUH weer naar 40 graden vanaf 24 graden. Met de Amber van 32 naar 40 zonder gebruik BUH. 0 Kwh deze periode. Daarnaast was de Amber met R290 veel sneller weer op temperatuur zelfs zonder BUH Ook dat kost minder COP. Zoals gezegd you wine some you loose some. Hoogste dag verbruik met radiatoren ( plankgas de gehele dag en nacht ) hier totaal 40 bij de Pana 48 Kwh. Dus overall zeker niet meer. Ook zie ik weinig verschil in prestaties tussen de Panasonic R32 en de Amber R290 beide 9 kw. Met -8 kwam ik met de Pana op 37 graden en met de Amber op 41 max. Een defrost periode zonder vocht komt verhoudingsgewijs ook zelden voor. Het 70 graden verhaal voor R290 is een marketing verhaal. Mogelijk indien je wellicht het dubbele vermogen kiest is dus mijn ervaring maar niet gewenst voor 360 dagen per jaar.

De punten zijn duidelijk en liggen bij Itho op het bureau. Het kost tijd om dit te verbeteren. Soms technisch mogelijk en soms niet. Gelukkig hopen wij er minstens 10-15 jaar mee vooruit te kunnen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJKb8xX9wDx6hdkBSHY-Pd1938Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLY1uR07eeyCn64ZUEYP6l7Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 12-01-2024 18:09 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Laatst online: 22-06 20:44
@mischa402 @Carboy54 beste allebei: wat schatten jullie hoeveel de Itho Daalderop Amber 95 zou kosten incl. gemiddelde installatie en subsidie '24?
Ik zie wel prijzen, maar ik weet de installatiekosten niet (bij Quatt is het incl.), en de subsidiebedragen wijken ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Maarten58 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:36:
@mischa402 @Carboy54 beste allebei: wat schatten jullie hoeveel de Itho Daalderop Amber 95 zou kosten incl. gemiddelde installatie en subsidie '24?
Ik zie wel prijzen, maar ik weet de installatiekosten niet (bij Quatt is het incl.), en de subsidiebedragen wijken ook af.
Dat is uiteraard sterk afhankelijk van de situatie en wat geinstalleerd moet worden. Bij Quatt monteren ze alles ( gooien het erin in 1 dag zonder sww met stekkertje in het stopcontact :-) etc etc.) Een Itho 6.5 all in met SWW, installeren, opstelplaats en isoleren ben je al snel 3 - 4 dagen mee bezig als je het goed wil doen incl. isoleren komt je dan ergens uit tussen de 11.500 - 12.500 incl. BTW excl. subsidie. Maar vaak kan je een deel zelf voorbereiden en dan scheelt dat aanzienlijk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Tjonge, wat een bedrag! Dan zou ik zeker veel voorbereiden! Aan wat moet ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Wat bedoel je met isoleren? Ons benedenhuis heeft de gevels geïsoleerd, HR++ glas voor en achter, op beide etages (onder is souterrain).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
@Maarten58 Kijk even in het Amber topic genoeg voorbeelden te vinden.

Leidingen en elektra kan je voorbereiden. Alle ambers kunnen SWW maken met een boilervat erbij.

[ Voor 12% gewijzigd door NRJ020 op 18-01-2024 15:28 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Dan heb je de all electric uitbreiding met boiler of WPB.

Ik zie €4935,00 incl. btw en dan €3045,- subsidie (bron RVO)? Dat kan toch niet kloppen? Of is dat het bedrag waar de subsidie van af is?

[ Voor 122% gewijzigd door Maarten58 op 18-01-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Maarten58 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:27:
Dan heb je de all electric uitbreiding met boiler of WPB.

Ik zie €4935,00 incl. btw en dan €3045,- subsidie (bron RVO)? Dat kan toch niet kloppen? Of is dat het bedrag waar de subsidie van af is?
😆Plus ipv boiler, plus alle helaas dure materialen plus vuilfilter, plus 3-4 dagen arbeidsloon plus leidingwerk plus kosten electricien plus leiding isolatie plus..... plus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Maar hoe kan dan de Quatt incl. installatie en subsidie eraf dan €2999 zijn?
Daar zijn toch dezelfde geïsoleerde buizen nodig? Ik kan zelf de 3x25 A kabels aanleggen, zodra dat maar in de meterkast zit. Natuurlijk kost die aansluiting niet niks..! En dat hoeft met de Quatt idd niet.

[ Voor 61% gewijzigd door Maarten58 op 18-01-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De Quatt maakt geen SWW, en is volgens mij momenteel alleen hybride mogelijk.

Dat maakt het installeren eenvoudiger = goedkoper. Daarnaast zijn er hier verschillende fotos te zien hoe ze de Quatt aan je installatie 'knopen' daar is niet iedereen hier fan van.

Vuilfilter, vorstbeveiliging etc zullen ze ook niet toepassen.

Zoals ik eerder aangaf kan je beter in het andere topic terecht, dit is bedoeld voor de regelingen. Als je dat doorleest zul je de verschillen begrijpen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
Excuses, het was mijn insteek om voor de Itho te gaan, en daarvoor wilde ik realistische inzichten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

Maarten58 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:38:
Excuses, het was mijn insteek om voor de Itho te gaan, en daarvoor wilde ik realistische inzichten.
De meeste prijzen zijn anno nu zeer realistisch.
Maar alle waar naar zijn geld.
Lees je wat beter in en het wordt vanzelf duidelijk.

Je zit nu met je vraag eigenlijk in een sub topic van de Amber
Namelijk die van de wizz kids , die houden zich bezig met het doorgronden van de logica die in de Amber zit.
;)

Je kan beter terecht in het volgende topic:
Itho Daalderop Amber

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Nu duidelijk is dat de max-laagdraaitijd op 180minuten gezet kan worden lijkt het er toch meer op dat, mede doordat er ook in de nieuwe functie beschrijvingen lijst beschreven staat dat het een rendement keuze is, dat dit dus niet gedaan is om de olie terug te krijgen. Zie hier.

Waarschijnlijk zijn dat dan de pieken die ik af en toe registeer. Zijn er meer die dit al geconstateerd hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9z9QFkxUAJeLs2Omk4WrlfvSles=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTMDNl6Y5HQGo8I7Mk8tty4h.png?f=fotoalbum_large

Dit zou volgens mij ook een iets wat logischere redenatie zijn dan de compressor geheel te stoppen om vervolgens weer te starten. De intervallen die ik momenteel geconstateerd heb zijn 2 uur < 49Hz.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
Ik ga het aanpassen en er na een dag draaien even op letten in de logging. Zou mooi zijn als dat opgehelderd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
Even een update m.b.t. het verwarmingslint hoe dit momenteel werkt.

Het verwarmingslint schakelt in de huidige configuratie in bij <4°C en schakelt dan vervolgens pas weer uit bij >7°C.

Vanochtend stond deze bij mij weer gewoon aan. Was direct even een goed moment om dit verder uit te zoeken.

Eerst de stooklijn even vast gezet om te voorkomen dat de compressor zou gaan optoeren bij een temperatuurverandering.

Eerst even met de hand de temperatuur (de hand om de buitentemperatuursensor (Ta) heen gehouden) waarna het lint uitschakelde.
Vervolgens nog een keer uit de vriezer even wat om de buitentemperatuursensor (Ta) gehangen, waarna het lint weer ingeschakeld werd bij <4°C.

De exacte temperatuur op de schakelmomenten zijn wat lastiger te zien, Maar bij punt 1 stond deze gewoon automatisch ingeschakeld vanwege de temperatuur vannacht vanaf 04:30uur en heb deze dus met de hand uitgeschakeld door kort de temperatuur te verhogen. Bij punt 2 de temperatuur kunstmatig verlaagd, waarna het lint inschakeld bij <4°C en pas weer bij punt 3 weer uitgaat bij >7°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocZPTD7_kNcHWB1N2iUJJBtdG1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyIomtuZ6jx5MW6U3T5LRUWt.png?f=fotoalbum_large

Nu maar even afwachten wat de update gaat brengen, want dit is best wel zonde, maar ook bij de nieuwe instellingen denk ik dat het in veel gevallen niet nodig zou zijn om continu ingeschakeld te zijn. We gaan het zien.

Verder vanacht inderdaad weer netjes om de 2uur een (hoogst waarschijnlijk) oil-cycle optoer momenten, de timer gaat lopen bij een frequentie van de compressor <49Hz.

Om 04:30uur is te zien dat het verwarmingslint inschakeld, het opgenomen vermogen stijgt met +/-150W en de COP zakt van 5,1 naar 4,3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08JslThDBIm9sqbJqD1Dx7F-9LE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPWfHMPfRUneUDF9bGfvo4GF.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
mischa402 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:49:
Nu maar even afwachten wat de update gaat brengen, want dit is best wel zonde, maar ook bij de nieuwe instellingen denk ik dat het in veel gevallen niet nodig zou zijn om continu ingeschakeld te zijn. We gaan het zien.
Als de in- en uitschakeltemperatuur van de lintverwarming via het installateursmenu ingesteld zouden kunnen worden, kan eea al veel meer naar eigen bevindingen geoptimaliseerd worden. Of is dat moeilijk te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
harry59 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Als de in- en uitschakeltemperatuur van de lintverwarming via het installateursmenu ingesteld zouden kunnen worden, kan eea al veel meer naar eigen bevindingen geoptimaliseerd worden. Of is dat moeilijk te realiseren?
Wordt komende week opgelost met een update die ze nu aan het testen zijn bij Itho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh

Verder vanacht inderdaad weer netjes om de 2uur een (hoogst waarschijnlijk) oil-cycle optoer momenten, de timer gaat lopen bij een frequentie van de compressor <49Hz.
Die 49Hz kan ik ontkrachten.
36Hz is nog even afwachten op een moment dat hij dit strak +2u vol houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNBga3XCFpjFvc1XMH_UJurqsE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUXAZHLWj3hQ22Mghf2qZVyy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
markietjuh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Die 49Hz kan ik ontkrachten.
36Hz is nog even afwachten op een moment dat hij dit strak +2u vol houdt.

[Afbeelding]
Apart. Bij mij is het echt iedere 2 uur. Kan het me niet voorstellen, maar wat is de sample time bij jou, want het optoeren duurt hooguit 2 minuten.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog andere Tweakers zijn die hem uitlezen en wellicht zelfde pieken zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Crnqe7kzop1paFmIfkDT9hRq5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuoOJNFIykBerLh7oe8CTGMS.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
mischa402 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Apart. Bij mij is het echt iedere 2 uur. Kan het me niet voorstellen, maar wat is de sample time bij jou, want het optoeren duurt hooguit 2 minuten.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog andere Tweakers zijn die hem uitlezen en wellicht zelfde pieken zien?

[Afbeelding]
Sinds de aanpassing van de langdraaitijd zie ik in een lange run vandaag ook die pieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU7zWvPV2uYxBUMQC5AFF68rfmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrSDS0UOmBnlWesNFyo3H66f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door hansvk op 25-01-2024 20:24 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
Bij jullie wel vrij duidelijk idd. Vreemd.
Ik pluis het morgen nog eens uit.

Sampling is maar een paar seconden, daar ligt het niet aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MSBi-G1sAEEE-c4efYSn1qWejY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTHTBsJ3n2iJYBH7nGSqBWo4.png?f=fotoalbum_large

Bij mij zie je een defrost iedere 53 minuten ongeacht de frequentie waar die op draait. Denk dat het eerder te maken heeft met de "Suction temperature".

Overigens draai ik nog op fabrieksinstellingen. Nog geen tijd gehad om de zaken aan te passen naar een draaitijd van 180 minuten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Impossibl3 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:25:
[Afbeelding]

Bij mij zie je een defrost iedere 53 minuten ongeacht de frequentie waar die op draait. Denk dat het eerder te maken heeft met de "Suction temperature".

Overigens draai ik nog op fabrieksinstellingen. Nog geen tijd gehad om de zaken aan te passen naar een draaitijd van 180 minuten.
Heb jij nu nog steeds defrosts? Is het nog zo koud? Ik heb al een aantal dagen geen defrosts meer gehad.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
mischa402 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Heb jij nu nog steeds defrosts? Is het nog zo koud? Ik heb al een aantal dagen geen defrosts meer gehad.
Nu niet maar het is nu ook niet eerlijk vergelijken want ik heb hem op "afwezigheid" draaien omdat we weg zijn. Dus ik heb van afgelopen week geen fatsoenlijke data. Om de paar uur draaide die. Vanaf morgen draait de Amber weer normaal. Vanaf volgende week zal ik weer normale analyses kunnen draaien. Inclusief mijn kamstrup die binnen is gekomen waardoor ik ook mijn COP kan bepalen :*)

Dit plaatje was van 15 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk

[...]

Verder vannacht inderdaad weer netjes om de 2uur een (hoogst waarschijnlijk) oil-cycle optoer momenten, de timer gaat lopen bij een frequentie van de compressor <49Hz.

[...]
Mijn analyse van vanochtend is dat de timer voor de 2 uur optoeren naar 60Hz gaat loopt zolang de frequentie 43Hz of lager is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLCGpVZgXKX3eH1h8YbvQ5BsCwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9SMslG3gLfjiOD7wbLLdfbgZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door hansvk op 26-01-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
hansvk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Mijn analyse van vanochtend is dat de timer voor de 2 uur optoeren naar 60Hz gaat loopt zolang de frequentie 43Hz of lager is.

[Afbeelding]
Exact hetzelfde beeld als dat ik heb dus. Goed om te weten ;)

Nu alleen nog de vraag waarom het bij anderen, zoals bij bijvoorbeeld @markietjuh, (nog) niet is waargenomen.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Nu alleen nog de vraag waarom het bij anderen, zoals bij bijvoorbeeld @markietjuh, (nog) niet is waargenomen.
Antwoord van de productmanager: Dit is de olie retour cyclus. Bij de HP-S was die elk uur, bij de amber +/- elke 2 uur in laaglast (36 of 43 Hz)

Goed om te weten 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
Ik zie het hier nog niet terug in de logging.
Er bestaat natuurlijk een kleine kans dat de logging hem niet opvangt, maar volgens mij sampled hij frequent genoeg.
2u lang op 36Hz is nog niet voorgekomen, maar 43Hz zou dus ook mee moeten tellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSIs91m0nV5rtYU-q3KimAFLz0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLiRJadLBDpGv37w3nLHd2WX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door markietjuh op 26-01-2024 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
mischa402 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Bij mij gisteren wel! 12:40 van 49Hz terug naar 43Hz, vervolgens 43-36, etc. en om 14:40 een piek naar 60Hz, daarna zelfde (43-36, etc) beeld en om 16:40 weer een piek naar 60Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP_RRXQEB5aAdazk_Yro4FB2XQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNB3siUgzIcF4Cxpcl5niyFW.jpg?f=fotoalbum_large

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markietjuh
Ik moet even rectificeren. Er zijn 2 waarden beschikbaar in de modbus gegevens, setpoint en actual. Ik heb de lange labels nog niet aangepast en had niet door dat ik naar de setpoint waarde zat te kijken.
Bij mij werkt het dus ook keurig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zk3lXB9FbIZpxPKBcEbyVYKB6os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZjDBPHwBImiQ1ITJEhhA2qt.jpg?f=fotoalbum_large

Die setpoint waarden voor compressor en fan heb je weinig aan, die verschillen nog wel eens van actual. Beetje vreemd.

[ Voor 44% gewijzigd door markietjuh op 26-01-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
markietjuh schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:46:
Ik moet even rectificeren. Er zijn 2 waarden beschikbaar in de modbus gegevens, setpoint en actual. Ik heb de lange labels nog niet aangepast en had niet door dat ik naar de setpoint waarde zat te kijken.
Bij mij werkt het dus ook keurig :)

[Afbeelding]

Die setpoint waarden voor compressor en fan heb je weinig aan, die verschillen nog wel eens van actual. Beetje vreemd.
Ik zat er gisteravond nog aan te denken en wilde het bij mij zelf nog even controleren, maar lag even lekker op de bank :X

Mooi dat het in ieder geval opgehelderd is.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
Inderdaad mooi. Lijkt erop dat dit gedrag nu vastgesteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Het verwarmingslint schakelt in de huidige configuratie in bij <4°C en schakelt dan vervolgens pas weer uit bij >7°C.
Gisteravond bereikte mijn Amber weer wat kritische waardes zonder dat er enige vorstbeveiliging actief werd.
Stroomverbruik was nul.

En de laatste update is geinstalleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhPkTrGiJLBhys8Z2szymsKes5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43n2qSMwoKGxeOh9N1J1z28f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Jan2023 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Gisteravond bereikte mijn Amber weer wat kritische waardes zonder dat er enige vorstbeveiliging actief werd.
Stroomverbruik was nul.

[Afbeelding]
Iets waar ik ook een beetje bang voor was en vandaar destijds mijn opmerking dat ik er (nog) niet mijn handen voor in het vuur steek. mischa402 in "Itho Daalderop Amber"

Ik denk/hoop dat na de volgende update, als het ook in het gebruikers menu is in te stellen, wel gaat werken. Wellicht dat het niet actief staat als het niet instelbaar is, of dat het ook nog een fout is in de EPROM.
Maar het schijnt te hebben gewerkt bij Itho zelf in het lab. Of ze hebben daar al de geüpdate versie van de EPROM of het staat daar al actief in het menu.

[ Voor 5% gewijzigd door mischa402 op 28-01-2024 13:40 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Stroomverbruik was nul.

[Afbeelding]
TUI staat nog ver boven 4 graden. Wordt na de nieuwe update komende week standaard 7 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:27:
[...]

TUI staat nog ver boven 4 graden. Wordt na de nieuwe update komende week standaard 7 graden
Ok ,dacht dat de waarde van tui 7 graden nu al van toepassing was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter

Vanochtend stond deze bij mij weer gewoon aan. Was direct even een goed moment om dit verder uit te zoeken.

Eerst de stooklijn even vast gezet om te voorkomen dat de compressor zou gaan optoeren bij een temperatuurverandering.

Eerst even met de hand de temperatuur (de hand om de buitentemperatuursensor (Ta) heen gehouden) waarna het lint uitschakelde.
Vervolgens nog een keer uit de vriezer even wat om de buitentemperatuursensor (Ta) gehangen, waarna het lint weer ingeschakeld werd bij <4°C.

De exacte temperatuur op de schakelmomenten zijn wat lastiger te zien, Maar bij punt 1 stond deze gewoon automatisch ingeschakeld vanwege de temperatuur vannacht vanaf 04:30uur en heb deze dus met de hand uitgeschakeld door kort de temperatuur te verhogen. Bij punt 2 de temperatuur kunstmatig verlaagd, waarna het lint inschakeld bij <4°C en pas weer bij punt 3 weer uitgaat bij >7°C.

[Afbeelding]

Om 04:30uur is te zien dat het verwarmingslint inschakeld, het opgenomen vermogen stijgt met +/-150W en de COP zakt van 5,1 naar 4,3.

[Afbeelding]
Mooie uitgebreide analyse en inderdaad even afwachten wat na de feb update het regelgedrag van warmte lint gaat worden. Mocht je aan het nut twijfelen dan zou je als echte tweaker hem ook zelf via je domotica kunnen gaan aansturen en je eigen criteria bepalen voor het lint.

Wat ik zo las uit de aankondiging van de update ontkom je er tussen 0 en -5 niet aan om continu het lint mee te laten lopen en daaronder is hij maar kortstondig actief. Klinkt al als een stuk minder verbruik dan huidige situatie dus zou het even afwachten 👍

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 11-02-2024 14:40 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Een aantal Amber tweakers zouden graag de Amber standaard geleverd zien met een digitale flow sensor en een COP / energiemeter. Ik gaf daar commentaar op dat dat in veel gevallen niet betrouwbaar is. Hier het gemeten resultaat van een panasonic J serie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovVP498xA3EAmKBuwv5BOtwUG4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ug9023F6rF7GF0hgy7iM3x6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Get!em op 21-03-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
Ben aan het hobbyen met HA en een ESP32 bordje met twee T-sensors en een kWh pulsteller.
Met een aangenomen l/min, en de aanname dat deze nauwelijks verandert, kan ik dan een CoP berekenen.
Ben nog aan het knoeien met het synchroniseren van de meetperioden. Zou graag willen dat het begin van de puls tel-periode (60 s) ook het begin is van dezelfde duur waarover de gemiddelde temperaturen gemeten/berekend worden. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:26
harry59 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:43:
Ben aan het hobbyen met HA en een ESP32 bordje met twee T-sensors en een kWh pulsteller.
Met een aangenomen l/min, en de aanname dat deze nauwelijks verandert, kan ik dan een CoP berekenen.
Ben nog aan het knoeien met het synchroniseren van de meetperioden. Zou graag willen dat het begin van de puls tel-periode (60 s) ook het begin is van dezelfde duur waarover de gemiddelde temperaturen gemeten/berekend worden. Hoe doen jullie dat?
Sorry nog geen direct antwoord op jouw vraag, maar wel een suggestie, als je toch al een ESP-bordje hebt, waarom haal je de flow dan niet uit zoiets: https://www.tinytronics.n...er-flow-sensor-messing-g1

Overigens, met het bordje van @leejoow kun je direct sensoren rondom je Itho uitlezen, en heb je direct ook alle waarden uit je Itho tot je beschikking, je zou Ta uit de Itho kunnen nemen, zonder extra sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
Dank voor je reactie.

Het bordje heb ik gekregen, en die flowsensors zijn niet gekalibreerd , daar heb ik weinig vertrouwen in.
Dus ben aan het spelen met YAML en HA-UI.
Ik ga mbv mijn quasi-CoP de verschillende instellingenonderzoeken op effect het op de CoP.

Op mijn HA dashboard wordt de CoP ge-integreerd over de run looptijd met de Riemann integrator.

Weet iemand hoe ik die waarde mbv een knop op het dashboard kan resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
harry59 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:10:
Dank voor je reactie.

Het bordje heb ik gekregen, en die flowsensors zijn niet gekalibreerd , daar heb ik weinig vertrouwen in.
Dus ben aan het spelen met YAML en HA-UI.
Ik ga mbv mijn quasi-CoP de verschillende instellingenonderzoeken op effect het op de CoP.

Op mijn HA dashboard wordt de CoP ge-integreerd over de run looptijd met de Riemann integrator.

Weet iemand hoe ik die waarde mbv een knop op het dashboard kan resetten?
Wat is zonder flowmeter jouw “aangenomen flow”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Carboy54 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:59:
Een aantal Amber tweakers zouden graag de Amber standaard geleverd zien met een digitale flow sensor en een COP / energiemeter. Ik gaf daar commentaar op dat dat in veel gevallen niet betrouwbaar is. Hier het gemeten resultaat van een panasonic J serie:

[Afbeelding]
Ik zie op dit moment op het @leejoow HA bordje een door Itho gerapporteerd verbruik van 4.3A en een actuele spanning van 227V, dus 979W, dit lijkt een redelijk accurate weergave, de P1-meter via HomeWizard geeft 1040W op deze fase, maar daar zit waarschijnlijk ook een koelkast en wat sluipverbruik is. Ik zou hem kunnen calibreren door alle andere verbruikers uit te zetten. Fijn dat dit verbruik direct in HA af te lezen is. (correct me if I'm wrong met de aanname dat ik op deze manier in de buurt kom van het echte verbruik)

@leejoow toont ook een "water inlet temperature" en een "water outlet temperature", en zelf een delta-T, dus in plaats van een volledige Kamstrup-opzet zou een flowmeter en wat HA berekeningen met deze delta-T voldoende zijn voor de warmte, en gecombineerd met de V en A weet HA dan ook de CoP.

Ja, de Kamstrup is geijkt, en is mooier, maar hij rekent warmteverlies tussen de WP buiten en de plek waar de Kamstrup gemonteerd is niet mee.

En ja, en een KID kWh meter is beter, maar het lijkt erop dat de VxA berekening in de buurt komt van de ingebouwde kWh-meters van andere merken. En het toch zonde om eur150 voor een kWh-meter, en eur350 voor een Kamstrup op te tellen bij zo'n kosteninteressante WP al de Amber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
tonwes99 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Wat is zonder flowmeter jouw “aangenomen flow”?
1500 l/uur. Daarmee scoor ik in deze dagen een CoP van 4,8 tot 5,2. Dus een redelijk benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 18:32
tonwes99 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Ik zie op dit moment op het @leejoow HA bordje een door Itho gerapporteerd verbruik van 4.3A en een actuele spanning van 227V, dus 979W, dit lijkt een redelijk accurate weergave, de P1-meter via HomeWizard geeft 1040W op deze fase, maar daar zit waarschijnlijk ook een koelkast en wat sluipverbruik is. Ik zou hem kunnen calibreren door alle andere verbruikers uit te zetten. Fijn dat dit verbruik direct in HA af te lezen is. (correct me if I'm wrong met de aanname dat ik op deze manier in de buurt kom van het echte verbruik)
P=UxIxCosf Er mist dus wat in je berekening. bij een cosf van 0,9 is het verbruik al 100W lager.
afwijking van 10%. tis maar wat je in de buurt vind.
@leejoow toont ook een "water inlet temperature" en een "water outlet temperature", en zelf een delta-T, dus in plaats van een volledige Kamstrup-opzet zou een flowmeter en wat HA berekeningen met deze delta-T voldoende zijn voor de warmte, en gecombineerd met de V en A weet HA dan ook de CoP.
De temperatuur sensoren van de Amber igv die vanmij wijken 1,5 graden af (dit lijkt redelijk consistent)
Ja, de Kamstrup is geijkt, en is mooier, maar hij rekent warmteverlies tussen de WP buiten en de plek waar de Kamstrup gemonteerd is niet mee.
Mijn kamstrup zit voor de afgifte en berekend precies het daaraan afgegeven vermogen. MIjn elektra meter meet het totale verbruik van de Amber. Mijn COP berekening neemt dus alles mee, ook het verlies.

Als je deze dingen bij elkaar op telt dan ga je aardig nat met de berekening.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bommer schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:42:
[...]

P=UxIxCosf Er mist dus wat in je berekening. bij een cosf van 0,9 is het verbruik al 100W lager.
afwijking van 10%. tis maar wat je in de buurt vind.

[...]

De temperatuur sensoren van de Amber igv die vanmij wijken 1,5 graden af (dit lijkt redelijk consistent)

[...]

Mijn kamstrup zit voor de afgifte en berekend precies het daaraan afgegeven vermogen. MIjn elektra meter meet het totale verbruik van de Amber. Mijn COP berekening neemt dus alles mee, ook het verlies.

Als je deze dingen bij elkaar op telt dan ga je aardig nat met de berekening.
Dank! Idd de arbeidsfactor meenemen, voorlopig werkt de 0.9, maar ik kan hem ook ijken/calibreren door de rest van de verbruikers uit te zetten,

Nauwkeurigheid sensoren, en danmet name de delta T is wel cruciaal. Een halve graad verschil op een delta-T van 3,5 is 15%. Hier begrijp ik jouw opstelling niet. Als je de Kamstrup vlak voor afgifte plaatst, dan mis je toch het warmteverlies op aan- en afvoertrajecten naar de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 18:32
tonwes99 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 05:39:
[...]

Dank! Idd de arbeidsfactor meenemen, voorlopig werkt de 0.9, maar ik kan hem ook ijken/calibreren door de rest van de verbruikers uit te zetten,

Nauwkeurigheid sensoren, en dan met name de delta T is wel cruciaal. Een halve graad verschil op een delta-T van 3,5 is 15%. Hier begrijp ik jouw opstelling niet. Als je de Kamstrup vlak voor afgifte plaatst, dan mis je toch het warmteverlies op aan- en afvoertrajecten naar de buitenunit?
Dat klopt, maar dat is nog geen 3 meter geïsoleerde leiding en de kamstrup elektronica is ook niet waterdicht.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Ik probeer de tapwater voorziening te begrijpen. Wij zijn ochtend douchers. Maar wat je nu ziet is dat de Amber bij ons vrijwel direct na het douchen rond 8.30 aan springt en op 2000W vrij maximaal aan gaat om vat weer te vullen. Kan dit efficiënter?
Ik zet zat te denken aan: niet meteen warm water nodig na douchen, dus kan later of in iedergeval langzamer (is dat ook efficiënter?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Get!em schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:52:
Ik probeer de tapwater voorziening te begrijpen. Wij zijn ochtend douchers. Maar wat je nu ziet is dat de Amber bij ons vrijwel direct na het douchen rond 8.30 aan springt en op 2000W vrij maximaal aan gaat om vat weer te vullen. Kan dit efficiënter?
Ik zet zat te denken aan: niet meteen warm water nodig na douchen, dus kan later of in iedergeval langzamer (is dat ook efficiënter?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32WEtWJLLrDt9QMCs_Fw3CZcN-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P7m3Ee3HjPZINfwKAATHmKuH.png?f=user_large

Inderdaad, KIWI ontbreekt nog steeds, maar vermoeden is wel dat deellast een betere COP moeten opleveren. Ik heb geen modulatieinstellingen gevonden voor DHW, Het aantal in-uitschakelingen is in ieder geval hetzelfde, 1x.

Wellicht nog iets te bereiken met de settings voor stille modus? de functie M5.07 maximale toerental. Met M5.02/03 kan wellicht ook nog iets, ik weet niet wat die doen.

Ik heb ook moeite met de modulatie, zelfs in CV-bedrijf. Met instellingen M1.1-M1.3, in combinatie met de stooklijn en de pompsnelheid (staat nu op medium) kom ik tot instellingen die altijd leiden tot 60Hz, 45Hz of 36Hz, dus eigenlijk maar 3 standen. Waarbij 36Hz leidt tot korte runs omdat de Amber zichzelf na 60 minuten uitschakelt. Dus in de praktijk kiezen voor instellingen die zoveel mogelijk de 45Hz gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 14-04-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 13:50
Gebruiken jullie de voorraadvaten van Itho zelf voor WTW/DHW of een universeel vat? Ik zou zelf liefst een universeel vat willen met het oog op de toekomst: mocht ooit de WP vervangen moeten worden, dan kan het vat gewoon blijven. En hebben jullie daar nog een eigen backup verwarming in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
The__Virus schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:21:
Gebruiken jullie de voorraadvaten van Itho zelf voor WTW/DHW of een universeel vat? Ik zou zelf liefst een universeel vat willen met het oog op de toekomst: mocht ooit de WP vervangen moeten worden, dan kan het vat gewoon blijven. En hebben jullie daar nog een eigen backup verwarming in?
Ik heb de passieve van itho. Al maakt het ding wel een zoemend geluid.
Van wat ik gelezen heb, kan hij ook prima met een andere WP die een vat ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
tonwes99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:18:
[...]

Ik heb ook moeite met de modulatie, zelfs in CV-bedrijf. Met instellingen M1.1-M1.3, in combinatie met de stooklijn en de pompsnelheid (staat nu op medium) kom ik tot instellingen die altijd leiden tot 60Hz, 45Hz of 36Hz, dus eigenlijk maar 3 standen. Waarbij 36Hz leidt tot korte runs omdat de Amber zichzelf na 60 minuten uitschakelt. Dus in de praktijk kiezen voor instellingen die zoveel mogelijk de 45Hz gebruiken?
Heb je de langdraaitijd nog niet op 180 minuten ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
hansvk schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:53:
[...]

Heb je de langdraaitijd nog niet op 180 minuten ingesteld?
Is dit niet nadelig voor de compressor? Wat is de reden dat dit normaal op 60min staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuNrPbxVvh54cyj2cZz8QzfQ4pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ggn261a4lrvwB2MxyQoRtX0R.jpg?f=fotoalbum_large

Douche gisteravond en vanochtend. Momenteel weer volop opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Los van modulering, mbt timing, Natuurlijk kun je met de timer ervoor zorgen dat DHW pas begint te draaien als het buiten iets warmer is, dus niet na je douche om 07h. Maar... oppassen, boven de 20-25oC heeft de Amber het moeilijk om hogere temperaturen te bereiken. Voor je het weet draai je op COP=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
tonwes99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:27:
[...]
Maar... oppassen, boven de 20-25oC heeft de Amber het moeilijk om hogere temperaturen te bereiken. Voor je het weet draai je op COP=1
Bij 21 graden haal je nog 60 graden en bij 25 nog 55 graden. Alleen voor je legionellarun moet je dus echt opletten.

Zie ook mijn bericht eerder.
Impossibl3 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
tonwes99 schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:01:
[...]

Is dit niet nadelig voor de compressor? Wat is de reden dat dit normaal op 60min staat?
Nee, zie Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Dit Topic is gestart om de regelingen van de Itho Daalderop Amber beter te begrijpen en te onderzoeken.
Is er nog wat te melden op dit Topic? of alles is "duidelijk" in het grote Amber topic te vinden?

Wat ik vaak voor de Leek (de Dummy) mis, zijn duidelijke stap voor stap beschrijvingen (met de voor en nadelen), wij zijn niet allemaal Tweakers op HBO niveau die elke dag de wp bestuderen..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
natural colour schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Is er nog wat te melden op dit Topic? of alles is "duidelijk" in het grote Amber topic te vinden?

Wat ik vaak voor de Leek (de Dummy) mis, zijn duidelijke stap voor stap beschrijvingen (met de voor en nadelen), wij zijn niet allemaal Tweakers op HBO niveau die elke dag de wp bestuderen..
Ik zou zeggen begin met het lezen van de vernieuwde TS en de eerste post daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Hallo allemaal,

Ik gebruik een Amber 65 in combinatie met een externe thermostaat, en ik heb een vraag over de logica achter de stooklijninstellingen en hoe de warmtepomp de aanvoertemperatuur bepaalt. Hieronder mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afpbELvyjRkfcCsBGHKj7degqtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQoAlVbyAW8zBURhEBSZ9KFX.png?f=fotoalbum_large

Volgens mijn interpretatie zou de aanvoertemperatuur op dit moment (bij een buitentemperatuur van rond de -3.1°C) ongeveer 32 graden moeten zijn om de doeltemperatuur makkelijk te kunnen halen. Dit lijkt me zelfs misschien iets aan de hoge kant, maar als ik naar het hoofdscherm van de ketel kijk, staat de aanvoertemperatuur nu op slechts 26 graden. Hierdoor lukt het niet om de ingestelde doeltemperatuur te halen.

Ik begrijp de logica van de Amber niet helemaal: waarom kiest hij voor een aanvoertemperatuur van 26 graden, terwijl de stooklijn volgens mij een hogere waarde zou moeten geven? Heeft dit te maken met de manier waarop de externe thermostaat en de ketel samenwerken, of mis ik iets in de instellingen?

Ik heb 90m2 vloerverwarming met korte groepen 16mm leiding op de begane grond met een open verdeler.

Alle hulp en suggesties zijn welkom! Alvast bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
psycho-realm schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:07:
Hallo allemaal,

Ik gebruik een Amber 65 in combinatie met een externe thermostaat, en ik heb een vraag over de logica achter de stooklijninstellingen en hoe de warmtepomp de aanvoertemperatuur bepaalt. Hieronder mijn situatie:

[Afbeelding]

Volgens mijn interpretatie zou de aanvoertemperatuur op dit moment (bij een buitentemperatuur van rond de -3.1°C) ongeveer 32 graden moeten zijn om de doeltemperatuur makkelijk te kunnen halen. Dit lijkt me zelfs misschien iets aan de hoge kant, maar als ik naar het hoofdscherm van de ketel kijk, staat de aanvoertemperatuur nu op slechts 26 graden. Hierdoor lukt het niet om de ingestelde doeltemperatuur te halen.

Ik begrijp de logica van de Amber niet helemaal: waarom kiest hij voor een aanvoertemperatuur van 26 graden, terwijl de stooklijn volgens mij een hogere waarde zou moeten geven? Heeft dit te maken met de manier waarop de externe thermostaat en de ketel samenwerken, of mis ik iets in de instellingen?

Ik heb 90m2 vloerverwarming met korte groepen 16mm leiding op de begane grond met een open verdeler.

Alle hulp en suggesties zijn welkom! Alvast bedankt voor jullie tijd.
Ik zie dat je schermafbeelding voor 8:00 gemaakt is. Wat zijn de instellingen voor je geluidsreductie+verlaging aanvoertemperatuur 's-nachts? (M5.1-M5.5). Staat dit aan, wat is start/eind-tijd van de twee klokprogramma's, en welke delta-T sta je toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
En heb je de correctie op Tr misschien aan staan? Aangezien de Tr sensor 21 graden aangeeft wordt in dat geval de stooklijn verlaagd.

Edit: nvm, de correctie heb je uit staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Plexxodus op 13-01-2025 08:50 ]

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
Plexxodus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:48:
En heb je de correctie op Tr misschien aan staan? Aangezien de Tr sensor 21 graden aangeeft wordt in dat geval de stooklijn verlaagd.

Edit: nvm, de correctie heb je uit staan.
Klopt, net dubbel gecheckt deze staat uit.
tonwes99 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:22:
[...]

Ik zie dat je schermafbeelding voor 8:00 gemaakt is. Wat zijn de instellingen voor je geluidsreductie+verlaging aanvoertemperatuur 's-nachts? (M5.1-M5.5). Staat dit aan, wat is start/eind-tijd van de twee klokprogramma's, en welke delta-T sta je toe?
Bedankt voor je reactie. Ik pas geen geluidsreductie+verlaging aanvoertemperatuur tijdens de nachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbyjatlTxJxHk2jE1FiBYuqtrhc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XL2jCeEIJAQiFfcB065qfEHy.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door psycho-realm op 13-01-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Nu online
psycho-realm schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Klopt, net dubbel gecheckt deze staat uit.

[...]

Bedankt voor je reactie. Ik pas geen geluidsreductie+verlaging aanvoertemperatuur tijdens de nachten.

[Afbeelding]
Ik zie op je foto dat je de stooklijn zone 1 uit hebt staan. Zet die maar eens even aan 😉
En dan de aansturing op buitentemp+ext. aansturing zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Plexxodus op 13-01-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
Plexxodus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Ik zie op je foto dat je de stooklijn zone 1 uit hebt staan. Zet die maar eens even aan 😉
En dan de aansturing op buitentemp+ext. aansturing zetten.
Oef! Wat stom van me |:( ! Dankjewel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Nu online
psycho-realm schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:39:
[...]

Oef! Wat stom van me |:( ! Dankjewel :)
Kan gebeuren. Hopelijk heb je het ondertussen al lekker warm kunnen stoken 👍🏻

Pagina: 1 2 Laatste