10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
m1.03 had ik eerst op 1 maar gaf idd veel onrust, ook lagere M1.01 werkte voor mij niet echt. Ik heb nu een M1.01 van 5 en hij schakelt toch vrij snel terug naar 36Hz (2min), en starts zijn over algemeen tot 55Hz.isalenedean schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:31:
[...]
@ErikVers dus hoe hoger de m1.03 hoe sneller deze terug regelt toch. Waarom zie ik dat niet terug in mijn data?
Het lijkt er eerder op dat ik bij M1.01 op 1 een snellere terugloop Hz krijg dan met een hoger cijfer.
Qua aanvoer temp blijft hij bij 28gr nog op 630watt en 36Hz lopen als ik hem lager zet gaat hij gewoon met zelfde verbruik langer lopen dus leek me niet zinvol.
M1.01 5
M1.02 2
M1.03 2
-10 / 35
0 / 32
5 / 28
10 / 26
15 /25
/f/image/KsnSLHJDMK2fnFgasXcoLkon.png?f=fotoalbum_large)
Met name als de deltaT iets groter is (koudere vloer) dan is hij nog iets onrustiger met afschalen van freq.
[ Voor 4% gewijzigd door Razor109 op 11-12-2023 20:10 ]
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Je geeft aan dat je thermostaat hem uit gooit, dat durf ik wel te betwijfelen zie je dalende binnentemp hier;Razor109 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:22:
[...]
Er zit nog een korte groep (toilet) direct gekoppeld op de aanvoerleiding middels 16mm zonder verdeler die komt volgende week op de verdeler erbij dan kan ik de flow terugschroeven die zal nu iets als bypass fungeren idd.
Maar het is bij mij de thermostaat die hem aan en uit gooit en dus de runs bepaalt. Om langere runs te krijgen moet ik een grotere hysterese in stellen. Of een lagere stooklijn maar dan gaat hij 2x zo lang lopen om zelfde temperatuur erin te duwen, kost op 24u meer Kilowatts aan stroom in mijn optiek?
De korte runs komen natuurlijk ook door dat het nu 10 graden is
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
Het uitgaan om het uur is de 60min max laagdraaitijd bescherming van de Amber zelf.ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:26:
[...]
Je geeft aan dat je thermostaat hem uit gooit, dat durf ik wel te betwijfelen zie je dalende binnentemp hier;
[Afbeelding]
Zie de warmtevraag van thermometer laatste 24u, zeker zit er 1 erg korte run bij maar dat kwam door stijging van temp in woning anders dan de WP.
/f/image/tdZxX4FSsuqSg9Bccwz7msCx.png?f=fotoalbum_large)
Die bypass is zeker iets om op te lossen inderdaad de retour temperatuur beinvloeden!
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Ik snap dat je dat denkt, je target is 26/27 en stop instelling +5 dus zou pas met 31-32 uit mogen gaan. Die waarde haalt hij niet toch?Razor109 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:36:
[...]
Het uitgaan om het uur is de 60min max laagdraaitijd bescherming van de Amber zelf.
Zie de warmtevraag van thermometer laatste 24u, zeker zit er 1 erg korte run bij maar dat kwam door stijging van temp in woning anders dan de WP.
[Afbeelding]
Die bypass is zeker iets om op te lossen inderdaad de retour temperatuur beinvloeden!
Laagdraaitijd
De info die ik heb is dat hij dan juist weer gaat optoeren en niet uitgaat:
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 11-12-2023 20:44 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
Ik heb het gisteren nog gestest en iedereen kan het zelf ook testen om te zien hoe de regeling 1.16 (Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen) in combinatie met 1.17 (Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen) en 1.18 (Ruimtetemperatuur setpoint voor koelen) werkt.
Zoals eerder gemeld wordt het verschil tussen het ingestelde Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen (1.17) en de gemeten ruimtetemperatuur (Tr) bovenop de stooklijn gezet wanneer de gemeten temperatuur lager is dan ingesteld en van de stooklijn afgetrokken als de gemeten temperatuur hoger is dan ingesteld. Voor koelen hebik het uiteraard niet getest, maar ik ga er maar vanuit dat het dan precies omgekeerd is.
Voor degene die het zelf willen testen kunnen de de temperatuur bij 1.17 tijdelijk op een hoge waarde zetten, bijvoorbeeld 27°C, en na een half uur staat de afwijking op de stooklijn. Het duurt een half uur voordat de stooklijn aangepast wordt. Op onderstaande grafiek zie je dat de compressor om 23h40 begint op te regelen.
Bij mij staat normaal het ruimtetemperatuur setpoint op 21°C, deze verhoogd naar 27°C. Voor de aanpassing stond de stooklijn op 26°C na een half uur stond deze op 32°C. De compressor begon daarna direct op te toeren.
/f/image/CkjgY2oNae6Fzu4s1wqnT1l3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gVMbRo17Y2RDu2v8VD7CmhpU.jpg?f=fotoalbum_large)
Itho Daalderop Amber 95
HIeronder nog een printje van vandaag/gisteren (11-12-2023). dT-moduleren stond op 2°C. De piek heeft echter niet de timer van de maximale laagdraaitijd gereset. Waarom hij zo plotseling kort heeft opgeregeld is een raadsel, ik zie nog niet direct de relatie.ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:49:
Mooie start! Zou je wat data kunnen delen of is er live grafiek inzage te regelen zodat we via een portaal data in kunnen zien?
Je snijd goede punten aan, ik wil vooral richten op het slingeren van de frequentie.
Ook de maximale laagdraaitijden komen hier weer naar voren.
@Omebas Ook de eerdere schommelingen iets na 15h30 vind ik niet echt te verklaren, de temperatuur schommelingen zijn maximaal 0,4°C.dT-moduleren 1.03 staat op 2°C.
Itho Daalderop Amber 95
Aangepast in het vorig bericht. Stond en staat nog op 2°C. Heb ook 1.01 van 5°C naar 4°C verlaagd.ErikVers schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:49:
[...]
Ik zou voorstellen nu enkel op die schommelingen rond 15:30 te richten.
Kun je de grafiek delen enkel van 2-3 uur rondom dat moment?
Setting 1.03 lees ik in je bericht twee waarden. Welke was het op dat moment?
En voor de zekerheid: pompsnelheid en afgifte type en aantal/m2
HIer zie je deze slingering ook weer vanavgelopen nacht. (Het maakt mij momenteel nog even niet uit dat hij nu juist op eenongunstigetijd draaid
Schommelingen in de aanvoertemperatuur zijn 28,9°C afregelen en bij 28,5°C weer opregelen.
het 3e hikje naar beneden is bij 29°C en bij 28,7°C weer omhoog.
Itho Daalderop Amber 95
@leejoow krijg deze foutmelding op de YAML:leejoow schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:11:
[...]
De waarde van het expansieventiel heb ik dit weekend gevonden en zal ik op de nieuwe bordjes mee laten komen, net zoals een binary switch voor de auxillary heater.
Mocht je zelf de YAML willen aanpassen:
Om het expansieventiel toe te voegen, bij de sensors:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - platform: modbus_spy name: "Expansion Valve Setting" state_class: "measurement" device_address: 0x02 register_address: 42108 filters: - delta: 1
Om de auxillary heater toe te voegen, bij de binary_sensors:
YAML:
1 2 3 4 5 - platform: modbus_spy name: "Internal Auxilliary Heater" icon: "mdi:flash" device_address: 0x0B register_address: 41310
Andere optie is het device uit ESPHome verwijderen, opnieuw adopten en vervolgens programmeren, dan zou de template YAML ook binnengehaald moeten worden.
Daarnaast heb ik de firmware bestanden op GitHub gezet. Deze kunnen via de webinterface naar de Itho Daalderop module geschreven worden (voor de mensen die heb nog niet hebben: hij kan hier pre-ordered worden voor de volgende batch)
/f/image/8xCSgHjhWDdpxaaMJ3g5jr9s.png?f=fotoalbum_large)
Wat doe ik fout, heb de hele yaml van github gekopieerd en geplakt in esp home.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
1.01 --> 2°C (als test om te bekijken of er dan sneller teruggemoduleert wordt bij een opstart.)
1.02 --> 3°C
1.03 --> 2°C
Ondanks de verklaring van Omebas in "Itho Daalderop Amber" wat enigszins plausibel klinkt, vind ik het nog steeds vreemd dat hij, nadat hij om laag geregeld is, kort daarna weer oprgeld. Bij de 3 rode pijlen. Ik kan het "accepteren" (klinkt zwaarder dan ik bedoel) dat de aanvoertemperatuur langzaam oploopt, binnen zijn bandbreedte. Maar op het moment dat hij afgeregeld is zit hij ook nog binnen zijn bandbreedte, maar gaat toch weer opregelen.
Wanneer dit komt doordat de trend te snel daalt vind ik dit niet kloppen bij de middelste rode pijl, daar zakt de temperatuur heel langzaam. Ik zou dan pas weer een oprgelactie verwachten als de onderkant van de bandbreedte bereikt is.
De 3e rode pijl begrijp ik nog minder, hier schiet hij zo omhoog dat hij zijn uitschakelpunt bereikt.
Bij de groene pijl(en) is de dT moduleren weer terug gezet naar 1°C. En direct regelt de compressor terug.
Wat we sowieso wel kunnen concluderen is wat we al eerder dachten/vermoeden, is dat de dT-moduleren sowieso ook aan de bovenkant van de stooklijn zit.
Ik ga toch ook nog eens kijken met de pomp op maximaal.
Itho Daalderop Amber 95
:strip_exif()/f/image/2izrb3ZnnfSXxPX2qYNqf5YS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal snel een wat uitgebreidere grafiek in Grafana maken en de schaalverdeling verbeteren.
[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 12-12-2023 22:41 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Spannend dat jullie die niet hebben. M5.05 staat vermeld in de officiële laatste handleiding op de ITHO Daalderop-website:ErikVers schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:21:
@argafal @isalenedean ik zie 5.5 ook niet in de functielijst wellicht dat met datum en versie software te maken heeft.
Om antwoord te geven op je vraag, het zal vermoedelijk gaan om een deltaT tov je TC dus stel je geeft de waarde 5 in dan zal zolang de DeltaT >5 tov je TC zijn hij niet in stiltemodus gaan. Dus target is 27 dan gaat hij pas vanaf een TC 22 in stiltemodus
Vanwaar het voorbeeld met de waarde 30? Dat komt inderdaad weinig voor maar 10 of 15 zou nog een keuze kunnen zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/w6ashJQneeFCfJtiM4WJODgg.png?f=user_large)
Er staan geen verdere verklaringen. In mijn menu 5 heb ik ook nog een aantal meer opties beschikbaar dan in de handleiding vermeld. Onder andere het maximale compressortoerental tijdens geluidsreductie. Er kan een parameter tussen F3 en F7 worden geconfigureerd. Tijdens de geluidsreductie lijkt dit een maximale compressorfrequentiestaap te zijn, tussen 55Hz and 79Hz. Hebben jullie deze instellingen helemaal niet beschikbaar?!
De waarde M5.05 = 30 was, als ik het mij goed herinner, de standaardwaarde die de parameter had toen ik de eenheid kreeg.
[ Voor 4% gewijzigd door argafal op 13-12-2023 13:45 ]
Ik heb het toen dezelfde avond dT-moduleren verhoogd van 1°C naar 5°C. Dit is gedaan bij de blauwe verticale stippellijn iets na 23uur. Je ziet dat hij dan direct gaat opregelen wat ik zelf echt onbegrijpelijk vind. Want als we hier een bandbreedte instellen, waartussen de warmtepomp gaat regelen, hoeft er niet direct opgereged te worden als de bandbreedte vergroot wordt hij zit immers nog gewoon binnen zijn bandbreedte, of zijn er anderen die daar anders over denken?ErikVers schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:44:
Terugkomend op hoofd focus de slingering in de frequentie;
@mischa402 al geprobeerd met 1.03 op veel hogere waarde? 4/5?
Hij blijft gewoon opregelen tot de dT-uitschakelen is bereikt.
En ook dan vind ik heel vreemd, dat als er een bepaalde stooklijn is ingesteld, de warmtepomp "liever uit gaat" voordat deze terug gaat regelen
Zolang er ruimte is om af te regelen zou hij naar mijn idee altijd dat moeten kiezen, ongeacht wat er bij dT-moduleren staat ingesteld, die zou sowieso nooit zo ingesteld moeten kunnen worden dat het werkt zoals het nu werkt, maar wellicht ben ik te veel eisend.
/f/image/VCQ3t0VKNS6IfxP0NTUnAQ3S.png?f=fotoalbum_large)
Maar misschien is er een hele logische verklaring die Itho Daalderop gewoon kan geven, maar dan moeten ze die ook wel eens een keer geven, want het blijft wel heel angstvallig stil. Ik hoop dan ook dat ze nog steeds meelezen. Het zijn allemaal geen major problemen, maar wat duidelijkheid is toch niet te veel gevraagd.
Blijft toch vreemd dat je maar beter niet op minimum moet gaan draaien, "want dan gaat hij zo vaak uit/aan" en dat is slecht voor het rendement en volgens mij is het vaak starten/stoppen van de comprssor ook niet goed voor de levensduur.Er wordt juist in de handleiding geschreven dat het het beste is om een thermostaat te kiezen waarop het aantal starts/stops is te beperken tot 1 a maximaal 2 x per uur. En vervolgens doet de warmtepomp dat zelf wel voor je.Als ik zo naar de grafieken kijk zou ik denken dat een wat hogere warnte vraag je gemiddelde cop ten goede zou komen. Dit om te voorkomen dat hij dus op 36hz gaat draaien en steeds uit gaat en met 70+ weer start. Zolang settings blijven dat hij dan afschakelijd zou ik gaan aansturen op hz boven de 36.
Itho Daalderop Amber 95
Settings staan nog steeds op,:ErikVers schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:57:
[...]
Mijn ervaring is vrij fors starten en afhankelijk van je afgifte systeem terug moduleren. Hoge startpiwk zie ik vaak, op en af toeren minder. Vandaar nu mijn focus hierop.
Laten we je huidige settings kijken hoe het gaat.
Beter is denk ik 1.0.3 op 2 te zetten maar laten we ff kijken hoe het nu gaat.
1.01 --> 3°C
1.02 --> 3°C
1.03 --> 1°C
Pompsnelheid staat nu alleen weer op gemiddeld. Maakt naar mijn idee niet echt heel veel verschil in tegenstelling tot wat ik verwacht had.
1.01 --> 3°C
Ik zet vanaf nu weer:
1.01 --> 4°C
1.03 --> 2°C
Wel weer wat geslinger en een paar kleine piekjes.
We gaan gewoon verder met testen en onderzoeken
Hieronder van afgelopen nacht ingezoomd op de eerste paar uur, hier is de 1e run nog redelijk onrustig.
/f/image/jsjwjtIfIqf12m1GagLjvAS9.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder zijn alle volgende runs mooi stabiel. Op de uurlijkse stop, dat dan weer wel.
Itho Daalderop Amber 95
Bedankt voor het delen van de grafieken.mischa402 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:38:
[...]
Settings staan nog steeds op,:
1.01 --> 3°C
1.02 --> 3°C
1.03 --> 1°C
Pompsnelheid staat nu alleen weer op gemiddeld. Maakt naar mijn idee niet echt heel veel verschil in tegenstelling tot wat ik verwacht had.
1.01 --> 3°C
Ik zet vanaf nu weer:
1.01 --> 4°C
1.03 --> 2°C
Wel weer wat geslinger en een paar kleine piekjes.
We gaan gewoon verder met testen en onderzoeken, maar ben wel benieuwd of @Carboy54 nog wat wijzer geworden is vandaag met zijn gesprek bij/met Itho Daalderop en of zij nog iets van een verklaring hebben op de "hoge uitschieters". Ik had hem in ieder geval genoeg grafieken met data, vragen en informatie gestuurd via de mail.
Hieronder van afgelopen nacht ingezoomd op de eerste paar uur, hier is de 1e run nog redelijk onrustig.
[Afbeelding]
Hieronder zijn alle volgende runs mooi stabiel. Op de uurlijkse stop, dat dan weer wel.
[Afbeelding]
Ik heb twee pieken gemarkeerd waarbij de compressor van 36/41 even naar 63 gaat en meteen weer naar beneden gaat. Ik heb hetzelfde gedrag tijdens mijn runs. Het is geen ontdooien en ik heb geen SWW, dus waarom doet Amber dat wel?
1.01 --> 4°C (was 3°C), maar dat doet verder niets aan de regeling buiten dat hij later uitgeschakeld wordt op temperatuur..
1.02 --> 3°C
1.03 --> 2°C (was 1°C)
Links dus nog de oude instellingen en rechts de hier bovenstaande. Op het 2e grafiekje is er ingezoomd op het rechter gedeelte. Voor het slingeren en af en toe een hoge uitschieter maakt het niet echt uit is mijn idee.
/f/image/3jmj7Ax9a9VWIxyPtI6GTy7v.png?f=fotoalbum_large)
Itho Daalderop Amber 95
Fijn om te lezen, dat jullie al een deepdive in de regeling hebben gemaakt.
Vandaag ook in de regeling gedoken en het een en ander geprobeerd met instellingen en aansturingen.
o.a. 1.01 t/m 1.03 en de flow: max, gem en de stooklijn temperaturen i.r.t. afgifte.
Ik las dat bij <4 graden het verwarmingslint aangaat a 150W.
Mijn probleem is, dat ik een hoge standby verbruik heb van 90+ Watt bij de Amber 120
Herkennen jullie dit beeld?
Hierbij mijn metingen: circa 54 W is nog onverklaarbaar? zou toch neerkomen op +/- 235 kWh p.j bij (8760/2 aantal uren = half jaar/ stookseizoen)
/f/image/hl8rhaZ1H47KpGAg6uVhdWB1.png?f=fotoalbum_large)
En bij deze ter deling, een draft van dashboard v1
/f/image/OPVkKkiD1rYh31XLIBUWB5Fr.png?f=fotoalbum_large)
En resultaten van de eerste echte speeldag:
- Nachtverlaging (nog) toegepast, ochtend run was lang
- van 08:30 t/m 15:00 best korte runs
- stooklijn staat nog niet goed ingesteld
Hier ± 20 W idle. Tussen 12:00 uur vanmiddag en nu ± 0,240 kWh verbruik.Karmusch schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:32:
[...]
Dank voor je antwoord, alleen ik denk niet dat het antwoord is op het verbruik
Dat is dus minder dan @Karmusch, maar iets meer dan @Carboy54 en @isalenedean.
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]
Eigenaardig dat de defrost intervallen langer worden terwijl er juist meer vocht in de lucht zit en de verdamper nu juist wel wat begint aan te groeien.
Op de grafiek is goed te zien dat ook juist de defrost langer gaan duren, lopen op van 1 minuut naar 1:30 en 2 minuten, terwijl de intervallen juist aangepast zouden moeten worden aan de hand van de vorige defrost tijd (niet goed te zien, maar de rode balk (defrost on) is ook wat dikker.
Je ziet ook dat juist het dauwpunt (licht oranje lijn) boven de temperatuur na verdamper (blauwe lijn) ligt en dan de intervallen juist groter worden.
/f/image/1o4ibE7acnuTrFiQXJ1w6p18.png?f=fotoalbum_large)
Itho Daalderop Amber 95
De duur van de defrost is in ieder geval de tijd die er nodig is totdat de Temperatuur na verdamper en de Temperatuur voor compressor gelijk zijn. Dit komt duidelijk naarvoren in de grafieken. De grafieken zijn van begind december en januari In december was het defrosten juist wel nodig en in januarie was het niet nodig, in ieder geval niet zo regelmatig, maar de frequentie van defrosten is nagenoeg identiek.
08-01-2024 - met een hoop onnodige of te snelle defrosts
/f/image/PDKK0DSnFjxZSniDAWlklfuY.png?f=fotoalbum_large)
02-12-2023 - terechte defrosts
/f/image/UuXcw58OqFN9b2XY2Gnn4evG.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder ingezoomd op een aantal defrost cycles
Zodra de temperatuur na verdamper (rode lijn) weer groter of gelijk wordt dan/aan de tempratuur voor compressor (paarse lijn) is de defrost klaar.
04-12-2023 duur defrost +/- 4 minuten
/f/image/m76BUxeCVq70Go4rEyT8Hyqd.png?f=fotoalbum_large)
05-12-2023 duur defrost +/- 2,5 minuten
/f/image/kBupvxWlWdykNqzdQponsaF2.png?f=fotoalbum_large)
09-01-2024 duur defrost +/- 40 seconden - maar waarschijnlijk is er een minimale duur, want de tempraturen kruisen elkaar al na zo'n 20 seconden.
/f/image/CiFLPa8EV9ivaKiiLkNYv6qq.png?f=fotoalbum_large)
11-01-2024 duur defrost +/- 2,5 minuten
Itho Daalderop Amber 95
Hieronder even snel een ontdooi-cyclus gepakt. Als ik even snel kijk gaat het er bij 1 ontdooi-cyclus om krap 0,15kWh aan warmte die onttrokken wordt aan je afgifte systeem, het waren er 22 en dan kom ik op zo'n 3kWh. Die moet weer in je systeem gebracht worden en dat doe je uiteaard weer met een CoP van ongeveer 3 plus ruim 0,5kWh elektrisch verbruik van de WP. We hebben het dus niet over heel veel energie, zeker niet in relatie tot de hoeveelheden die op zo'n dag verbruikt worden. Maar het is gewoon niet nodig, en het continu omschakelen naar de ontdooi-cyclus heeft qua levensduur uiteraard ook gevolgen, want je hoort als je er naast staat van alles gebeuren, want het hele proces moet even omgekeerd worden, compressor gaat vervolgens weer optoeren en nog geen minuut later moet alles weer terug naar de normale bedrijfsstand.harry59 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:18:
[...]
Mooie analyse! Ben wel benieuwd hoeveel warmte (en uiteindelijk kWh-e) er gebruikt werd voor de de-frosts.
Zou gelijk moeten zijn aan de temperatuurdaling (dT voor en na defrost) van je watercircuit x inhoud x4,2. Ik kan niet voldoende weg in je grafieken en metingen. Kun/wil jij een schatting maken?
Als het noodzakelijk is, is het zo. Maar als iets overbodig is vind ik dat zonde.
Daar komt dan ook nog eens 24uur * 0,15kW = 3,6kWh aan onnodig verbruik bij van het verwarmingslint bij.
Er zit dus nog wat ruimte om te optimaliseren
| Date/Time | CoP | Ret.Temp | AV.Temp | dT | Flow | Afgegeven vermogen | Opg.Vermogen WP |
| 10-1-2024 21:16:00 | 4,07 | 28,1 | 31 | 2,9 | 1348 | 4,8 | 0,934 |
| 10-1-2024 21:16:10 | 4,21 | 28,1 | 31 | 2,9 | 1348 | 4,8 | 1,18 |
| 10-1-2024 21:16:20 | 0,00 | 28,1 | 23,5 | -4,64 | 1339 | -6,6 | 1,14 |
| 10-1-2024 21:16:30 | 0,00 | 28,1 | 22,4 | -5,77 | 1339 | -8,9 | 0,988 |
| 10-1-2024 21:16:40 | 0,00 | 28,1 | 22,7 | -5,42 | 1343 | -8,5 | 0,883 |
| 10-1-2024 21:16:50 | 0,00 | 28,1 | 23,5 | -4,62 | 1344 | -7,4 | 0,895 |
| 10-1-2024 21:17:00 | 0,00 | 28,1 | 24,2 | -3,89 | 1345 | -6,3 | 0,552 |
| 10-1-2024 21:17:10 | 0,00 | 28,1 | 25,2 | -2,95 | 1341 | -4,7 | 0,827 |
| 10-1-2024 21:17:20 | 0,00 | 28,1 | 25,5 | -2,61 | 1342 | -4,2 | 1,01 |
| 10-1-2024 21:17:30 | 0,00 | 28,1 | 28,5 | 0,39 | 1342 | -1,3 | 1,21 |
| 10-1-2024 21:17:40 | 0,00 | 28,1 | 28,5 | 0,39 | 1342 | -1,3 | 1,44 |
| 10-1-2024 21:17:50 | 1,58 | 28,1 | 30,1 | 1,98 | 1348 | 2,9 | 1,71 |
| 10-1-2024 21:18:00 | 1,66 | 28,1 | 30,3 | 2,26 | 1348 | 3,4 | 1,97 |
Itho Daalderop Amber 95
Inderdaad, dat zou een goeie trigger zijn. Want dat continu omschakelen brengt een hoop onrust in het systeem en dan moet alles weer in balans komen wat ook te zien is, zoals je ook opmerkt, in de COP. Het duurt bij mij zo'n 10 minuten totdat het weer stabiel draait. Dat is ook wat ik bedoelde dat er een balans in moet zijn, want te vaak is zeker niet gewenst door alle schakelingen (storingen en onnodige slijtage) en de onrust die het brengt in het systeem en ook zeker niet te laat dat de verdamper echt helemaal vol gevroren zit.verkeerslicht schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:13:
@ErikVers @mischa402 Ik denk niet dat meer korte defrosts beter is om eerlijk te zijn. Ik zie bij mijn WP dat de COP gelijkblijft ook bij een matig aangevroren verdamper. Tot de tijd dat de COP inzakt is de verdamper blijkbaar groot genoeg om enige mate van aanvriezen te compenseren. Pas als de verdamper echt dichtvriest zie ik hier de COP langzaam met een kwart puntje inzakken. Dit is vervolgens opgelost met een enkele defrost van 4 minuten.
Verder is het nog zo dat - na de defrost - in aanloop naar de te behalen setpointtemperatuur, de COP lager is dan bij stabiel draaien van de machine. Ook dat is een verlies, zeker als het 24x per dag gebeurt.
Daarmee is mijn persoonlijke constatering dat het beter is om minder (beter gezegd gerichter) defrosts te hebben. Dit geldt nog meer als de verdamper helemaal niet aanvriest zoals bij de lage luchtvochtigheid van afgelopen vorstdagen. Elke defrost is dan weggegooide energie.
De kabouters in mijn Midea maken er trouwens ook een potje van bij lage luchtvochtigheid en vorst, vooral bij als de luchtflow beperkt wordt door de wind. Dan is het elk uur feest.
Het goede nieuws is dat de situatie vorst+lage luchtvochtigheid weinig voor komt. Daarmee is het gewoon een paar dagen per jaar uitzingen met wat minder hoge efficiëntie en zien dat op het grote geheel rommelen in de marge is.
Je ziet wel dat de aanvoer heel snel weer terug is op zijn gewenst waarde en de compressor redelijk snel terug moduleert en daarna weer op aangezien (waarschijnlijk) de "warme prop" weer weg is. Dus ja, ik denk dat een deel weer terug het systeem in gaat, maar de COP is zoals @verkeerslicht ook noemt een tijdje wat slechter dan voor de defrost.markietjuh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:30:
[...]
Dit vroeg ik mij nog af @mischa402, wellicht kan jij dat zien met de Kamstrup. Trekt hij de warmte van de opgewarmde verdamper niet grotendeels het systeem weer in? Volgens mij klikt eerst het systeem weer om en gaat vlak daarna de ventilator weer aan.
Eventueel is het max toerental van de compressor nog te begrenzen om hem rustiger terug naar het setpoint te laten lopen (mits je regulier niet het max vermogen nodig hebt).
Itho Daalderop Amber 95
Ook bij andere merken in mijn geval Panasonic is het niet altijd geweldig. Met mijn Pana moest ik na een defrost altijd met de BUH weer naar 40 graden vanaf 24 graden. Met de Amber van 32 naar 40 zonder gebruik BUH. 0 Kwh deze periode. Daarnaast was de Amber met R290 veel sneller weer op temperatuur zelfs zonder BUH Ook dat kost minder COP. Zoals gezegd you wine some you loose some. Hoogste dag verbruik met radiatoren ( plankgas de gehele dag en nacht ) hier totaal 40 bij de Pana 48 Kwh. Dus overall zeker niet meer. Ook zie ik weinig verschil in prestaties tussen de Panasonic R32 en de Amber R290 beide 9 kw. Met -8 kwam ik met de Pana op 37 graden en met de Amber op 41 max. Een defrost periode zonder vocht komt verhoudingsgewijs ook zelden voor. Het 70 graden verhaal voor R290 is een marketing verhaal. Mogelijk indien je wellicht het dubbele vermogen kiest is dus mijn ervaring maar niet gewenst voor 360 dagen per jaar.mischa402 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Inderdaad, dat zou een goeie trigger zijn. Want dat continu omschakelen brengt een hoop onrust in het systeem en dan moet alles weer in balans komen wat ook te zien is, zoals je ook opmerkt, in de COP. Het duurt bij mij zo'n 10 minuten totdat het weer stabiel draait. Dat is ook wat ik bedoelde dat er een balans in moet zijn, want te vaak is zeker niet gewenst door alle schakelingen (storingen en onnodige slijtage) en de onrust die het brengt in het systeem en ook zeker niet te laat dat de verdamper echt helemaal vol gevroren zit.
[...]
Je ziet wel dat de aanvoer heel snel weer terug is op zijn gewenst waarde en de compressor redelijk snel terug moduleert en daarna weer op aangezien (waarschijnlijk) de "warme prop" weer weg is. Dus ja, ik denk dat een deel weer terug het systeem in gaat, maar de COP is zoals @verkeerslicht ook noemt een tijdje wat slechter dan voor de defrost.
[Afbeelding]
De punten zijn duidelijk en liggen bij Itho op het bureau. Het kost tijd om dit te verbeteren. Soms technisch mogelijk en soms niet. Gelukkig hopen wij er minstens 10-15 jaar mee vooruit te kunnen
[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 12-01-2024 18:09 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Waarschijnlijk zijn dat dan de pieken die ik af en toe registeer. Zijn er meer die dit al geconstateerd hebben?
/f/image/RTMDNl6Y5HQGo8I7Mk8tty4h.png?f=fotoalbum_large)
Dit zou volgens mij ook een iets wat logischere redenatie zijn dan de compressor geheel te stoppen om vervolgens weer te starten. De intervallen die ik momenteel geconstateerd heb zijn 2 uur < 49Hz.
Itho Daalderop Amber 95
Het verwarmingslint schakelt in de huidige configuratie in bij <4°C en schakelt dan vervolgens pas weer uit bij >7°C.
Vanochtend stond deze bij mij weer gewoon aan. Was direct even een goed moment om dit verder uit te zoeken.
Eerst de stooklijn even vast gezet om te voorkomen dat de compressor zou gaan optoeren bij een temperatuurverandering.
Eerst even met de hand de temperatuur (de hand om de buitentemperatuursensor (Ta) heen gehouden) waarna het lint uitschakelde.
Vervolgens nog een keer uit de vriezer even wat om de buitentemperatuursensor (Ta) gehangen, waarna het lint weer ingeschakeld werd bij <4°C.
De exacte temperatuur op de schakelmomenten zijn wat lastiger te zien, Maar bij punt 1 stond deze gewoon automatisch ingeschakeld vanwege de temperatuur vannacht vanaf 04:30uur en heb deze dus met de hand uitgeschakeld door kort de temperatuur te verhogen. Bij punt 2 de temperatuur kunstmatig verlaagd, waarna het lint inschakeld bij <4°C en pas weer bij punt 3 weer uitgaat bij >7°C.
/f/image/XyIomtuZ6jx5MW6U3T5LRUWt.png?f=fotoalbum_large)
Nu maar even afwachten wat de update gaat brengen, want dit is best wel zonde, maar ook bij de nieuwe instellingen denk ik dat het in veel gevallen niet nodig zou zijn om continu ingeschakeld te zijn. We gaan het zien.
Verder vanacht inderdaad weer netjes om de 2uur een (hoogst waarschijnlijk) oil-cycle optoer momenten, de timer gaat lopen bij een frequentie van de compressor <49Hz.
Om 04:30uur is te zien dat het verwarmingslint inschakeld, het opgenomen vermogen stijgt met +/-150W en de COP zakt van 5,1 naar 4,3.
Itho Daalderop Amber 95
Die 49Hz kan ik ontkrachten.mischa402 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:49:
Verder vanacht inderdaad weer netjes om de 2uur een (hoogst waarschijnlijk) oil-cycle optoer momenten, de timer gaat lopen bij een frequentie van de compressor <49Hz.
36Hz is nog even afwachten op een moment dat hij dit strak +2u vol houdt.
Apart. Bij mij is het echt iedere 2 uur. Kan het me niet voorstellen, maar wat is de sample time bij jou, want het optoeren duurt hooguit 2 minuten.markietjuh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:52:
[...]
Die 49Hz kan ik ontkrachten.
36Hz is nog even afwachten op een moment dat hij dit strak +2u vol houdt.
[Afbeelding]
Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog andere Tweakers zijn die hem uitlezen en wellicht zelfde pieken zien?
Itho Daalderop Amber 95
Sinds de aanpassing van de langdraaitijd zie ik in een lange run vandaag ook die pieken.mischa402 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Apart. Bij mij is het echt iedere 2 uur. Kan het me niet voorstellen, maar wat is de sample time bij jou, want het optoeren duurt hooguit 2 minuten.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er nog andere Tweakers zijn die hem uitlezen en wellicht zelfde pieken zien?
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door hansvk op 25-01-2024 20:24 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
/f/image/vTHTBsJ3n2iJYBH7nGSqBWo4.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij zie je een defrost iedere 53 minuten ongeacht de frequentie waar die op draait. Denk dat het eerder te maken heeft met de "Suction temperature".
Overigens draai ik nog op fabrieksinstellingen. Nog geen tijd gehad om de zaken aan te passen naar een draaitijd van 180 minuten.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Mijn analyse van vanochtend is dat de timer voor de 2 uur optoeren naar 60Hz gaat loopt zolang de frequentie 43Hz of lager is.mischa402 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:49:
[...]
Verder vannacht inderdaad weer netjes om de 2uur een (hoogst waarschijnlijk) oil-cycle optoer momenten, de timer gaat lopen bij een frequentie van de compressor <49Hz.
[...]
[ Voor 28% gewijzigd door hansvk op 26-01-2024 10:19 ]
Er bestaat natuurlijk een kleine kans dat de logging hem niet opvangt, maar volgens mij sampled hij frequent genoeg.
2u lang op 36Hz is nog niet voorgekomen, maar 43Hz zou dus ook mee moeten tellen.
[ Voor 20% gewijzigd door markietjuh op 26-01-2024 20:06 ]
Bij mij gisteren wel! 12:40 van 49Hz terug naar 43Hz, vervolgens 43-36, etc. en om 14:40 een piek naar 60Hz, daarna zelfde (43-36, etc) beeld en om 16:40 weer een piek naar 60Hz.mischa402 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:02:
[...]
Exact hetzelfde beeld als dat ik heb dus. Goed om te weten![]()
Nu alleen nog de vraag waarom het bij anderen, zoals bij bijvoorbeeld @markietjuh, (nog) niet is waargenomen.
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]
Bij mij werkt het dus ook keurig
:strip_exif()/f/image/gZjDBPHwBImiQ1ITJEhhA2qt.jpg?f=fotoalbum_large)
Die setpoint waarden voor compressor en fan heb je weinig aan, die verschillen nog wel eens van actual. Beetje vreemd.
[ Voor 44% gewijzigd door markietjuh op 26-01-2024 22:53 ]
Gisteravond bereikte mijn Amber weer wat kritische waardes zonder dat er enige vorstbeveiliging actief werd.mischa402 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:49:
Even een update m.b.t. het verwarmingslint hoe dit momenteel werkt.
Het verwarmingslint schakelt in de huidige configuratie in bij <4°C en schakelt dan vervolgens pas weer uit bij >7°C.
Stroomverbruik was nul.
En de laatste update is geinstalleerd
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Get!em schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:52:
Ik probeer de tapwater voorziening te begrijpen. Wij zijn ochtend douchers. Maar wat je nu ziet is dat de Amber bij ons vrijwel direct na het douchen rond 8.30 aan springt en op 2000W vrij maximaal aan gaat om vat weer te vullen. Kan dit efficiënter?
Ik zet zat te denken aan: niet meteen warm water nodig na douchen, dus kan later of in iedergeval langzamer (is dat ook efficiënter?)
:fill(white):strip_exif()/f/image/P7m3Ee3HjPZINfwKAATHmKuH.png?f=user_large)
Inderdaad, KIWI ontbreekt nog steeds, maar vermoeden is wel dat deellast een betere COP moeten opleveren. Ik heb geen modulatieinstellingen gevonden voor DHW, Het aantal in-uitschakelingen is in ieder geval hetzelfde, 1x.
Wellicht nog iets te bereiken met de settings voor stille modus? de functie M5.07 maximale toerental. Met M5.02/03 kan wellicht ook nog iets, ik weet niet wat die doen.
Ik heb ook moeite met de modulatie, zelfs in CV-bedrijf. Met instellingen M1.1-M1.3, in combinatie met de stooklijn en de pompsnelheid (staat nu op medium) kom ik tot instellingen die altijd leiden tot 60Hz, 45Hz of 36Hz, dus eigenlijk maar 3 standen. Waarbij 36Hz leidt tot korte runs omdat de Amber zichzelf na 60 minuten uitschakelt. Dus in de praktijk kiezen voor instellingen die zoveel mogelijk de 45Hz gebruiken?
[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 14-04-2024 12:43 ]
Get!em schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:52:
Ik probeer de tapwater voorziening te begrijpen. Wij zijn ochtend douchers. Maar wat je nu ziet is dat de Amber bij ons vrijwel direct na het douchen rond 8.30 aan springt en op 2000W vrij maximaal aan gaat om vat weer te vullen. Kan dit efficiënter?
Ik zet zat te denken aan: niet meteen warm water nodig na douchen, dus kan later of in iedergeval langzamer (is dat ook efficiënter?)
:strip_exif()/f/image/Ggn261a4lrvwB2MxyQoRtX0R.jpg?f=fotoalbum_large)
Douche gisteravond en vanochtend. Momenteel weer volop opwarmen.
Ik gebruik een Amber 65 in combinatie met een externe thermostaat, en ik heb een vraag over de logica achter de stooklijninstellingen en hoe de warmtepomp de aanvoertemperatuur bepaalt. Hieronder mijn situatie:
/f/image/yQoAlVbyAW8zBURhEBSZ9KFX.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mijn interpretatie zou de aanvoertemperatuur op dit moment (bij een buitentemperatuur van rond de -3.1°C) ongeveer 32 graden moeten zijn om de doeltemperatuur makkelijk te kunnen halen. Dit lijkt me zelfs misschien iets aan de hoge kant, maar als ik naar het hoofdscherm van de ketel kijk, staat de aanvoertemperatuur nu op slechts 26 graden. Hierdoor lukt het niet om de ingestelde doeltemperatuur te halen.
Ik begrijp de logica van de Amber niet helemaal: waarom kiest hij voor een aanvoertemperatuur van 26 graden, terwijl de stooklijn volgens mij een hogere waarde zou moeten geven? Heeft dit te maken met de manier waarop de externe thermostaat en de ketel samenwerken, of mis ik iets in de instellingen?
Ik heb 90m2 vloerverwarming met korte groepen 16mm leiding op de begane grond met een open verdeler.
Alle hulp en suggesties zijn welkom! Alvast bedankt voor jullie tijd.
Klopt, net dubbel gecheckt deze staat uit.Plexxodus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:48:
En heb je de correctie op Tr misschien aan staan? Aangezien de Tr sensor 21 graden aangeeft wordt in dat geval de stooklijn verlaagd.
Edit: nvm, de correctie heb je uit staan.
Bedankt voor je reactie. Ik pas geen geluidsreductie+verlaging aanvoertemperatuur tijdens de nachten.tonwes99 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:22:
[...]
Ik zie dat je schermafbeelding voor 8:00 gemaakt is. Wat zijn de instellingen voor je geluidsreductie+verlaging aanvoertemperatuur 's-nachts? (M5.1-M5.5). Staat dit aan, wat is start/eind-tijd van de twee klokprogramma's, en welke delta-T sta je toe?
[ Voor 17% gewijzigd door psycho-realm op 13-01-2025 10:26 ]
:strip_exif()/f/image/3OSvk6tD4hhryuwrX99xWmNM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cggGM93N1rNdDsDTrn98rdsj.jpg?f=fotoalbum_large)