Is coax niet van zichzelf al duurder dan glas? Bijvoorbeeld door een hoger energieverbruik van het netwerk?
Lijkt me nogal kort door de bocht? Heb je enig idee wat ze nu investeren of wat het verschil in onderhoud en gebruik van coax en glasvezel. Misschien maken ze nu wel erg weinig winst op glasvezel? Allemaal zaken die we niet weten en daarom ook niet zo een conclusie aan kunnen hangen.Donnu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:28:
Nu de tarieven op Deltafiber van Ziggo bekend zijn en dus gelijk blijken te zijn aan de coax tarieven lijkt mij dat de coaxtarieven flink naar beneden kunnen. Ziggo betaalt namelijk een flink bedrag aan Deltafiber iedere maand per abonnee. Als dit blijkbaar lonend is weet ik dat de coaxtarieven drastisch naar beneden kunnen.
Stel ik ben bakker. Ik maak brood en verkoop dat voor 3 euro.Donnu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:28:
Nu de tarieven op Deltafiber van Ziggo bekend zijn en dus gelijk blijken te zijn aan de coax tarieven lijkt mij dat de coaxtarieven flink naar beneden kunnen. Ziggo betaalt namelijk een flink bedrag aan Deltafiber iedere maand per abonnee. Als dit blijkbaar lonend is weet ik dat de coaxtarieven drastisch naar beneden kunnen.
Mijn kosten zijn 2 euro, mijn winst is 1 euro.
Ik ben uitverkocht maar wil toch nog klanten bedienen.
Ik koop brood in bij de concurrent, voor 2 euro. Om door te verkopen.
Ik wil weer 1 euro winst maken, dus de prijs wordt weer 3 euro.
Bij een lagere prijs voor eigen brood maak ik minder winst, want de kosten blijven gelijk.
De investeringen in Docsis 3.1 en 4 zijn ook niet mals. Dat moet ook terug verdient worden.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
gezien er toch steeds meer mensen de Coax vaarwel zeggen moeten die miljarden die ze nodig hebben voor Docsis 4.x toch over minder klanten worden verdient, het is niet voor niks dat het alleen geld voor Delta adressen waar Ziggo zelf geen infra heeft...
waar zowel Ziggo als Delta ligt gaat Ziggo toch echt op het eigen netwerk..
* SMSfreakie is wel benieuwd wat de espn toeslag gaat doen op langere termijn..
waar zowel Ziggo als Delta ligt gaat Ziggo toch echt op het eigen netwerk..
* SMSfreakie is wel benieuwd wat de espn toeslag gaat doen op langere termijn..
404 Signature not found
@SMSfreakie Docsis4 zal echt geen miljarden kosten. Voor dat geld kunnen ze ook verglazen.
Ik kwam deze links tegen op het ziggo forum van speedtest op docsis 3.1 in Taiwan: https://www.reddit.com/r/speedtest/comments/1vouftd/docsis_31_1g1g_in_taipei_taiwan/
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fdocsis-3-1-1g-1g-in-taipei-taiwan-v0-qcs2x0397hjh1.png%3Fwidth%3D1080%26crop%3Dsmart%26auto%3Dwebp%26s%3Ddd380657672110818f781bef9d138e5491d98385
Als ziggo deze uploadsnelheden gaat aanbieden wordt het nog wat. Zie die ping ook, dat is glasvezel latency.
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fdocsis-3-1-1g-1g-in-taipei-taiwan-v0-qcs2x0397hjh1.png%3Fwidth%3D1080%26crop%3Dsmart%26auto%3Dwebp%26s%3Ddd380657672110818f781bef9d138e5491d98385
Als ziggo deze uploadsnelheden gaat aanbieden wordt het nog wat. Zie die ping ook, dat is glasvezel latency.
Het is gewoon vreemd als Ziggo per maand minstens 15 euro per aansluiting aan Deltafiber moet afdragen dat de tarieven voor coax en glasvezel exact gelijk zijn. Je krijgt een inferieur product ten opzichte van glasvezel maar je mag wel hetzelfde betalen.
Onbegrijpelijk voor mij maar dit geeft wel aan hoe bang Ziggo is. De meeste klanten die zowel Ziggo coax als Deltafiber glasvezel hebben willen het liefst Ziggo met een symmetrische snelheid voor hetzelfde geld.
In feite toont dit gedrag al aan de zwakte van coaxkabel.
Onbegrijpelijk voor mij maar dit geeft wel aan hoe bang Ziggo is. De meeste klanten die zowel Ziggo coax als Deltafiber glasvezel hebben willen het liefst Ziggo met een symmetrische snelheid voor hetzelfde geld.
In feite toont dit gedrag al aan de zwakte van coaxkabel.
Hoe kun je dat nou zo zeker weten? Is daar marktonderzoek naar gedaan? Misschien hechten de meeste van die klanten juist erg aan DVB-C en zal die symmetrische snelheid ze worst wezen.Donnu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:57:
De meeste klanten die zowel Ziggo coax als Deltafiber glasvezel hebben willen het liefst Ziggo met een symmetrische snelheid voor hetzelfde geld.
bijna iedereen die ik spreek (en dat zijn per week 40+ mensen) boeit de upload niets. ikzelf geef er ook niks om. de download vind ik heerlijk als ik eens een groot bestand moet downloaden.
De coaxkabels liggen er soms al ruim 50 jaar uit de tijd van de Centrale Antenne Installaties. Zijn dus economisch al tig keer afgeschreven. En toch betaal je meer voor je internet dan voor glasvezel aansluiting. Ziggo zal zeggen je betaald voor de diensten die je afneemt, of het nu via glas of coax gaat. Ze verdienen dus grof geld aan coax aansluitingen.Donnu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:57:
Het is gewoon vreemd als Ziggo per maand minstens 15 euro per aansluiting aan Deltafiber moet afdragen dat de tarieven voor coax en glasvezel exact gelijk zijn. Je krijgt een inferieur product ten opzichte van glasvezel maar je mag wel hetzelfde betalen.
er gaat ook genoeg geld zitten in aannemers die schades/kabels vervangen omdat ze beschadigd zijn door glasboeren/ouderdom, dit gaat ook over tonnen per jaar. als ik krijg waarvoor ik betaal boeit het me niet hoe oud en wat voor kabel het is.
Mijn ping met Ziggo is al jaren ongeveer 7 ms. Amsterdam, coax.henk26 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:18:
Zie die ping ook, dat is glasvezel latency.
Laatste keer dat ik checkte was het HollandseNieuwe coax-aanbod goedkoper dan ik via glasvezel heb of nieuw kan afsluiten. 'k Zit nog een jaartje (tevreden) vast op glas, maar als de prijsstelling dan nog soortgelijk is ga ik vrolijk weer op coax bij Ziggo dochtertje HN.Donnu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:57:
-knip-
Verschil in upload en die (hier) 7ms extra ping lig ik niet wakker van. Komt er tegen die tijd nog als bonus gratis DVB-C door, knijp ik extra in m'n handjes.
Voor mij hetzelfde: upload is leuk, maar ik gebruik het te weinig. Mijn sweetspot qua upload zit op 100-200 Mbps. Die extra ping is wel jammer, maar een paar extra euro's in de portemonnee is dat voor mij waard.Chris.nl schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:45:
[...]
Laatste keer dat ik checkte was het HollandseNieuwe coax-aanbod goedkoper dan ik via glasvezel heb of nieuw kan afsluiten. 'k Zit nog een jaartje (tevreden) vast op glas, maar als de prijsstelling dan nog soortgelijk is ga ik vrolijk weer op coax bij Ziggo dochtertje HN.
Verschil in upload en die (hier) 7ms extra ping lig ik niet wakker van. Komt er tegen die tijd nog als bonus gratis DVB-C door, knijp ik extra in m'n handjes.
Hollandsnieuwe is zo aan het stunten dat ik het zelf ook zou overwegen: €20 per maand met korting, en als je goed zoekt nog €50 cashback erbij. Als ik voor iets minder dan €30 per maand (gemiddeld over een jaar) een 1000/100-abonnement kan afnemen, zeg ik mijn glasvezel op. Voor dat prijsverschil koop ik liever een 5G-abonnement erbij, waarmee ik voor weinig geld een backup-verbinding opbouw. Waar upload voor de één belangrijk is, is het voor mij vooral de prijs: zo kan ik vast en 5G allebei voor een schappelijk bedrag afnemen.
Ziggo heeft recent een prijsvechtende vast internet dochteronderneming in de markt gezet (hollandnieuwe), en je ziet nu dat simpel.nl en youfone.nl ineens met aanbiedingen komen die voorheen niet mogelijk waren. Ik denk dat het de Nederlandse ISP-markt goed doet dat er weer een prijsconcurrent bij is gekomen. Ben benieuwd naar de Hollandsnieuwe-acties tijdens Black Friday.
<knip>
[ Voor 39% gewijzigd door stormfly op 20-08-2026 09:29 ]
Lijkt steeds meer op TotaalTV hierMari_eu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:07:
[...]
De coaxkabels liggen er soms al ruim 50 jaar uit de tijd van de Centrale Antenne Installaties. Zijn dus economisch al tig keer afgeschreven. En toch betaal je meer voor je internet dan voor glasvezel aansluiting. Ziggo zal zeggen je betaald voor de diensten die je afneemt, of het nu via glas of coax gaat. Ze verdienen dus grof geld aan coax aansluitingen.
@stormfly Leuk dingen aan AI vragen, hopelijk doe je dat niet zo op je werk zonder het ook te controleren. Ik heb 2 providers nagezocht en dat klopt al niet:
Orange in Polen levert gewoon symetrische verbindingen en die in de VK (openreach) levert koper/coax diensten en is dus logisch dat de up en download niet gelijk is, net als bij Ziggo.
De overige mag je zelf nazoeken, maar wat uit AI kopiëren en plakken krijg ik iig de kriebels van.
Orange in Polen levert gewoon symetrische verbindingen en die in de VK (openreach) levert koper/coax diensten en is dus logisch dat de up en download niet gelijk is, net als bij Ziggo.
De overige mag je zelf nazoeken, maar wat uit AI kopiëren en plakken krijg ik iig de kriebels van.
Tijdens mijn vakantie met een bak koffie was dit de beste optiejongetje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:58:
@stormfly Leuk dingen aan AI vragen, hopelijk doe je dat niet zo op je werk zonder het ook te controleren. Ik heb 2 providers nagezocht en dat klopt al niet:
Die is leukSirMemeAlot schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:58:
[...]
Lijkt steeds meer op TotaalTV hier.
Ook in Engeland en Zwitserland levert Liberty Global symmetrische snelheden op de glasvezel. Ik zou dolgraag Ziggo willen op de glasvezel van Deltafiber, maar van Ziggo mag ik niet kiezen. Zeer klantonvriendelijk gedrag!
Ik heb het AI lijstje verwijderd.Donnu schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:19:
Ook in Engeland en Zwitserland levert Liberty Global symmetrische snelheden op de glasvezel. Ik zou dolgraag Ziggo willen op de glasvezel van Deltafiber, maar van Ziggo mag ik niet kiezen. Zeer klantonvriendelijk gedrag!
Sinds 20 augustus, vandaag, kan je toch juist wel Ziggo kiezen op Deltafiber? Een steek proef op de postcode van mijn ouders laat 2000/2000Gbps zien als optie op ziggo.nl, en ze hebben een Delta fiber liggen.
[ Voor 87% gewijzigd door stormfly op 20-08-2026 09:31 ]
Dan boffen jouw ouders. Bij mij kan het niet.
Als Ziggo mij op mijn adres een betere dienst via DELTA Fiber kan leveren, waarom bepaalt Ziggo dan dat ik verplicht coax moet gebruiken? Laat mij als klant de infrastructuur kiezen.
Als Ziggo mij op mijn adres een betere dienst via DELTA Fiber kan leveren, waarom bepaalt Ziggo dan dat ik verplicht coax moet gebruiken? Laat mij als klant de infrastructuur kiezen.
Kunnen we dit hier stoppen om continue te blijven herhalen? Ziggo heeft er om (commerciële)redenen voor gekozen om het op deze manier te doen. Dat elke keer blijven herhalen voegt niets toe. Als je het er niet mee eens bent zeg je je contract op en stem je met je portemonnee.Donnu schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:33:
Graag ook in het ziggo glasvezel draadje.jongetje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:36:
[...]
Kunnen we dit hier stoppen om continue te blijven herhalen? ...
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 20-08-2026 09:41 ]
Owh deze zag ik niet aankomen, jij hebt ook een Ziggo coax kabel liggen. Ik zag je andere posts er ook over zojuist, point taken.Donnu schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:33:
Wat mij betreft kan het niet lang genoeg benadrukt worden dat ook hier Ziggo weer een wij van WC eend methodiek hanteert. Je mag niet kiezen voor superieur glasvezel met symmeteriache snelheden, blijf maar lekker op het gare coaxnetwerkjongetje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:36:
[...]
Kunnen we dit hier stoppen om continue te blijven herhalen? Ziggo heeft er om (commerciële)redenen voor gekozen om het op deze manier te doen. Dat elke keer blijven herhalen voegt niets toe. Als je het er niet mee eens bent zeg je je contract op en stem je met je portemonnee.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Ziggo gaat jou niet tegenhouden wanneer je naar glasvezel via delta overstapt. En dan heb je ook nog keus en waarschijnlijk een mooie nieuwe klanten aanbieding.Sjakie0101 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:04:
[...]
Wat mij betreft kan het niet lang genoeg benadrukt worden dat ook hier Ziggo weer een wij van WC eend methodiek hanteert. Je mag niet kiezen voor superieur glasvezel met symmeteriache snelheden, blijf maar lekker op het gare coaxnetwerk
Er zijn welgeteld 0 ISPs (met een zusteronderneming) met infra die over het netwerk van de concurrent leveren. Wat Ziggo nu doet is uberhaupt uniek. Ja, het kan uiteraard nog "breder". Maar geen enkele andere ISP doet dit.Sjakie0101 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:04:
[...]
Wat mij betreft kan het niet lang genoeg benadrukt worden dat ook hier Ziggo weer een wij van WC eend methodiek hanteert. Je mag niet kiezen voor superieur glasvezel met symmeteriache snelheden, blijf maar lekker op het gare coaxnetwerk
KPN levert alleen over KPN of Glaspoort (= joint venture KPN + ABP dus "KPN").
Delta levert alleen over Delta Fiber en dat is (ook) een zusteronderneming.
Odido heeft een sterke relatie met ODF, maar dat is geen zusteronderneming of zo. Dus Odido kiest gewoon voor een van de beschikbare netwerken en wellicht dat ze ODF kunnen porren aan te leggen. Maar er zit niet "een baas" boven Odido en ODF.
Dus Ziggo, die een eigen netwerk heeft, die gaat leveren over het netwerk van iemand anders is juist al een (positieve!) uitzondering.
Edit:
En alle andere ISPs hebben dus sowieso geen eigen infra ("to the home". Sommigen hebben wel eigen infra naar het PoP en eigen hardware in het PoP, maar de huisaansluiting huren ze dan nog steeds, en het PoP is ook van iemand anders waar ze ruimte in huren).
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 20-08-2026 10:32 ]
Dat is niet helemaal waar. Solcon wat ook een dochter van KPN is levert ook over Delta.RobertMe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:28:
[...]
Er zijn welgeteld 0 ISPs (met een zusteronderneming) met infra die over het netwerk van de concurrent leveren. Wat Ziggo nu doet is uberhaupt uniek. Ja, het kan uiteraard nog "breder". Maar geen enkele andere ISP doet dit.
KPN levert alleen over KPN of Glaspoort (= joint venture KPN + ABP dus "KPN").
Delta levert alleen over Delta Fiber en dat is (ook) een zusteronderneming.
Odido heeft een sterke relatie met ODF, maar dat is geen zusteronderneming of zo. Dus Odido kiest gewoon voor een van de beschikbare netwerken en wellicht dat ze ODF kunnen porren aan te leggen. Maar er zit niet "een baas" boven Odido en ODF.
Dus Ziggo, die een eigen netwerk heeft, die gaat leveren over het netwerk van iemand anders is juist al een (positieve!) uitzondering.
Edit:
En alle andere ISPs hebben dus sowieso geen eigen infra ("to the home". Sommigen hebben wel eigen infra naar het PoP en eigen hardware in het PoP, maar de huisaansluiting huren ze dan nog steeds, en het PoP is ook van iemand anders waar ze ruimte in huren).
Dan stap je over naar Odido of Delta op het Delta glasvezelnetwerk. Die paar klanten die erover klagen zorgt echt niet voor een verandering in een dergelijk bedrijf. Zeker klachten op Tweakers zijn niet op de radar van Ziggo.Sjakie0101 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:04:
[...]
Of die (positieve?) uitzondering een succes gaat worden moeten we nog gaan zien. Ziggo hanteert vooralsnog op de glasvezel van Delta aan de klant dezelfde prijs als bij de coax. Ze rekent de vergoeding die ze aan Delta moet betalen voor het gebruik van het netwerk niet door aan de klant. Je zou dat kunnen zien als een soort welkomstkorting. Die niet blijvend is… Of er een solide verdienmodel te bouwen is op deze constructie moet nog blijken.RobertMe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:28:
[...]
Tegenover de vergoeding die ziggo aan delta moet betalen voor zo'n klant staat een deel van de kosten die ziggo inhuis heeft aan een klant die over coax is aangesloten. Hoe die 2 uitvallen en opzichte van elkaar weet ik niet.Roetzen schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Of die (positieve?) uitzondering een succes gaat worden moeten we nog gaan zien. Ziggo hanteert vooralsnog op de glasvezel van Delta aan de klant dezelfde prijs als bij de coax. Ze rekent de vergoeding die ze aan Delta moet betalen voor het gebruik van het netwerk niet door aan de klant. Je zou dat kunnen zien als een soort welkomstkorting. Die niet blijvend is… Of er een solide verdienmodel te bouwen is op deze constructie moet nog blijken.
@W1ck1e Ik weet dat ook niet, maar wat ik wel weet is dat als er twee partijen zijn die ergens aan willen verdienen dat logischerwijs duurder uitvalt dan wanneer het allemaal via één partij gaat. Verder moeten we nog zien of de klanten van Delta of één van de andere providers die via Delta glasfiber leveren wel staan te springen om over te stappen naar Ziggo over Delta glasvezel. Misschien vinden ze het wel best zo en laten ze het voor wat het is.
Toch zijn er bedrijven die zaken uitbesteden omdat dat goedkoper is dan zelf doen.Roetzen schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:29:
@W1ck1e Ik weet dat ook niet, maar wat ik wel weet is dat als er twee partijen zijn die ergens aan willen verdienen dat logischerwijs duurder uitvalt dan wanneer het allemaal via één partij gaat. ...
Klopt. Maar dan gaat het dus meestal om een partij die het maken van een bepaald meer algemeen toepasbaar onderdeel uitbesteedt. Een fietsfabrikant besteedt het maken van de banden uit aan een ander. Maar dat gaat in het geval van Ziggo en Delta niet op. Ziggo heeft zelf ook een Distributiesysteem en Delta glasvezel heeft Delta de provider als naaste familie.W1ck1e schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Toch zijn er bedrijven die zaken uitbesteden omdat dat goedkoper is dan zelf doen.
90% van de klachten op Tweakers zijn theoretische klachten, dat zijn geen zaken die een gebruiker echt merkt.jongetje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:42:
Dan stap je over naar Odido of Delta op het Delta glasvezelnetwerk. Die paar klanten die erover klagen zorgt echt niet voor een verandering in een dergelijk bedrijf. Zeker klachten op Tweakers zijn niet op de radar van Ziggo.
Ja, je kunt meten dat een ping er een ms langer over doet, maar je merkt het niet. Het staat het simultaan 4 keer 4K video kijken en 4 keer simultaan thuiswerken met Teams meetings niet in de weg. Sterker nog, een online game spelen gaat ook prima, en ook als dat door 4 personen in jouw huis tegelijk wordt gedaan.
Een 400/40 lijn van Ziggo is voor 99,999% van de mensheid (dus natuurlijk niet voor de "rupsje nooit genoeg" Tweakers hier) gelijkwaardig aan een 400/400 lijn van Odido.
Het wordt anders als bepaalde zaken niet of niet stabiel werken. Storingen in de wijk, een instabiel modem, dat zijn echte klachten. Maar die klachten komen niet vaak voor (storing) of kunnen snel worden opgelost (modem; moet je wel de juiste persoon aan de lijn krijgen).
Ik ben het voor het overgrote deel van je betoog met je eens. Echter ik heb ook zo’n paar puntjes waarop ik mij tot één van die Tweakers mag rekenen. Voor mij is dat o.a. IPv6. Geen IPv6 is voor mij een rood licht. Dus voor mij geen Odido. 😜ikweethetbeter schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:13:
[...]
Een 400/40 lijn van Ziggo is voor 99,999% van de mensheid (dus natuurlijk niet voor de "rupsje nooit genoeg" Tweakers hier) gelijkwaardig aan een 400/400 lijn van Odido.
@Roetzen
Ja, daar heb je een heel goed punt! Was ik nog even vergeten.
We zijn al jaren door de IPv4 adressen heen, en IPv6 bestaat al heel lang, maar we zitten allemaal nog achter een heel groot NAT-net... Er is, in NL, vrijwel geen site te bedenken waar je via IPv4 niet bij kan, dus heeft het nog steeds geen prioriteit.
Het is dus niet dat je dit als eindgebruiker echt merkt, maar het is meer een principieel standpunt.
Ja, daar heb je een heel goed punt! Was ik nog even vergeten.
We zijn al jaren door de IPv4 adressen heen, en IPv6 bestaat al heel lang, maar we zitten allemaal nog achter een heel groot NAT-net... Er is, in NL, vrijwel geen site te bedenken waar je via IPv4 niet bij kan, dus heeft het nog steeds geen prioriteit.
Het is dus niet dat je dit als eindgebruiker echt merkt, maar het is meer een principieel standpunt.
Dit is meer voor het glasvezeltopic maar volgens mij kan Delta nog extra vastrechtkosten of aansluitkosten in rekening brengen. Vraag me niet hoeveel maar als het goed is krijg je dit ook voorgeschoteld als je een order plaatst. Om het toch on topic te houden. Dit vastrecht zit voor Ziggo zelf op de coax al inbegrepen uiteraard. Onderaan de streep zal de prijs in dat geval dan dus niet gelijk zijn.Roetzen schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Of die (positieve?) uitzondering een succes gaat worden moeten we nog gaan zien. Ziggo hanteert vooralsnog op de glasvezel van Delta aan de klant dezelfde prijs als bij de coax. Ze rekent de vergoeding die ze aan Delta moet betalen voor het gebruik van het netwerk niet door aan de klant. Je zou dat kunnen zien als een soort welkomstkorting. Die niet blijvend is… Of er een solide verdienmodel te bouwen is op deze constructie moet nog blijken.
Zie ook:
Klantenservice | Vastrechtvergoeding | DELTA Netwerk
Maar nogmaals, hier staat Ziggo verder buiten en is lang niet overal het geval.
edit:
ik lees dat dit vooral in buitengebieden het geval is of bijzondere aanleglocaties.
ik lees dat dit vooral in buitengebieden het geval is of bijzondere aanleglocaties.
[ Voor 28% gewijzigd door Jay-B op 20-08-2026 18:23 ]
Pure speculatie allemaal. Niemand kent hier de afspraken, als je die wel kent dan mag je ze alsnog niet delen. Zelfs testers van een nieuwe afstandbediening staan al onder embargo, laat staan dat deze informatie ooit naar buiten komt.
Alleen een provider als freedom is er redelijk transparant over.
Alleen een provider als freedom is er redelijk transparant over.
Welk deel bedoel je precies? De potentieel hogere vastrechtvergoeding is gewoon een feit.jongetje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:17:
Pure speculatie allemaal.
Niemand weet toch de afdracht naar Delta en/of de operationele kosten voor de eigen coax aansluitingen. Is allemaal pure speculatie.Jay-B schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:26:
[...]
Welk deel bedoel je precies? De potentieel hogere vastrechtvergoeding is gewoon een feit.
Zoals ik al eerder noemde moet Ziggo ook marktaandeel terugwinnen puur voor de aandeelhouders en daarmee omzetgroei laten zien. Dan kun je best minder verdienen aan een Delta verbinding, dan zit die klant iig niet bij de concurrent.
Wat Ziggo aan Delta betaalt zullen we inderdaad niet achter komen.jongetje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:54:
[...]
Niemand weet toch de afdracht naar Delta en/of de operationele kosten voor de eigen coax aansluitingen. Is allemaal pure speculatie.
Zoals ik al eerder noemde moet Ziggo ook marktaandeel terugwinnen puur voor de aandeelhouders en daarmee omzetgroei laten zien. Dan kun je best minder verdienen aan een Delta verbinding, dan zit die klant iig niet bij de concurrent.
Maar wat @Jay-B aanhaalt is dat, soms (voornamelijk buiten gebied) Delta Fiber extra kosten (/vastrecht) berekend, rechtstreeks aan de klant. Simpelweg omdat de aanleg van de specifieke aansluiting (bij jouw hutje op de hei) niet rendabel te krijgen is moet je elke maand zeg €10 aftikken aan Delta Fiber.
Toen paar jaar terug bij mij in het dorp Delta een inventarisatie heeft gedaan werd dit ook duidelijk gecommuniceerd. Dat je bij buitengebied nog extra dat vastrecht zou betalen, of in een keer af te kopen voor ik meen rond de €1000.
En Delta Fiber is vervolgens ook heel strict daar in, op basis van ervaringen in het Delta topic. Als je semi aan de buren vast woont maar tussen beide woningen staat wel het bord van de bebouwde kom dan betaalt de een wel vastrecht en de ander niet, ook al is het maar 10 meter verder.
Edit:
Zie dus ook de link die Jay-B al postte. Die gaat specifiek naar de website van Delta Netwerk. En daar staat dus ook beschreven dat je vastrvastrechtkosten betaald "bovenop het abonnement van de telecomaanbieder". Super generiek etc. Dus, zeer duidelijk, niet gekoppeld aan "Delta de telecomaanbieder".
Dat je bij het wisselen van betalen per maand naar "in een keer aftikken" de volle mep betaalt, dus geen aftrek van wat al betaald is, én bij maandelijkse betaling er een jaarlijkse prijsindexatie / inflatiecorrectie is heb ik wel een mening over
[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 20-08-2026 19:36 ]
Heeft iemand wel eens een (Ubee-)modem gezien waarbij álle ledjes tegelijk blijven knipperen? Ook de ledjes op de UTP-poorten blijven allemaal branden. Heb binnen onze organisatie twee modems die er spontaan mee gestopt lijken te zijn.
Na 140 minuten (
) wachten aan de telefoon toch maar opgehangen.
Na 140 minuten (
Hadden die niet last van zwakke power adapters, kan je eens een andere adapter testen?Codemeister schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:36:
Heeft iemand wel eens een (Ubee-)modem gezien waarbij álle ledjes tegelijk blijven knipperen? Ook de ledjes op de UTP-poorten blijven allemaal branden. Heb binnen onze organisatie twee modems die er spontaan mee gestopt lijken te zijn.
Na 140 minuten () wachten aan de telefoon toch maar opgehangen.
Uh... ja, precies hetzelfde. Er is contact geweest met Ziggo en het zou om een grote storing gaan. Zou het om een mislukte firmwareupdate gaan?Codemeister schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:36:
Na 140 minuten () wachten aan de telefoon toch maar opgehangen.
MacBook Pro M1 (2021) Mac Mini M4 (2024) iPhone 12 Pro
Heb ik vanochtend direct geprobeerd, maar helaas.stormfly schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:54:
[...]
Hadden die niet last van zwakke power adapters, kan je eens een andere adapter testen?
Ik vrees het ergsteJ0HAN schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:16:
[...]
Uh... ja, precies hetzelfde. Er is contact geweest met Ziggo en het zou om een grote storing gaan. Zou het om een mislukte firmwareupdate gaan?
Mijn ubee modem van zakelijk internet pro ook sinds gisteravond 23:00 geen internet meer blijft maar knipperen tussen power en de 3 ledjes daaronder. Vanochtend een uur in de wachtrij gestaan( met die afgrijselijke muziek ) om vervolgens te horen dat het groot probleem is en ze druk bezig zijn te fixen maar wat het probleem dan is wisten ze niet 🙈
Zet dan ff een bericht in je wachtrij dat er een storing is en ze er mee bezig zijn maar nee hoor dat zal wel te handig zijn …beter al je zakelijke klanten uren in de wacht zetten.
Zet dan ff een bericht in je wachtrij dat er een storing is en ze er mee bezig zijn maar nee hoor dat zal wel te handig zijn …beter al je zakelijke klanten uren in de wacht zetten.
Over welke Ubee hebben we het dan? De UBC1318ZG?
Die heb ik hier op een consumenten lijntje en draait de hele dag al / nog steeds prima.
Die heb ik "gekregen" toen ze IPv6 in bridge gingen aanbieden. Als je een modem had dat dat niet kon (ik had een antieke modem only met puur één WAN ethernetpoort voor een eigen router
kon je een nieuwe aanvragen waarbij je mocht kiezen tussen een specifieke ConnectBox of dan de "zakelijke" Ubee UBC1318. Toen meteen mijn kans gegrepen om de Puma ellende te voorkomen. Maar anders had ik uiteindelijk wellicht wel weer de Sagemcom gehad. Bij familie is, zakelijk, op een later moment de oude Technicolor(?) door de Sagemcom vervangen.
Die heb ik hier op een consumenten lijntje en draait de hele dag al / nog steeds prima.
Die heb ik "gekregen" toen ze IPv6 in bridge gingen aanbieden. Als je een modem had dat dat niet kon (ik had een antieke modem only met puur één WAN ethernetpoort voor een eigen router
ja diezelfde heb ik ook maar dan op ziggo zakelijk pro maar die staat alleen maar wat tussen power en de andere onderstaande ledjes om en om te knipperen sinds gisteravond.RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:55:
Over welke Ubee hebben we het dan? De UBC1318ZG?
Die heb ik "gekregen" toen ze IPv6 in bridge gingen aanbieden. Als je een modem had dat dat niet kon (ik had een antieke modem only met puur één WAN ethernetpoort voor een eigen routerkon je een nieuwe aanvragen waarbij je mocht kiezen tussen een specifieke ConnectBox of dan de "zakelijke" Ubee UBC1318. Toen meteen mijn kans gegrepen om de Puma ellende te voorkomen. Maar anders had ik uiteindelijk wellicht wel weer de Sagemcom gehad. Bij familie is, zakelijk, op een later moment de oude Technicolor(?) door de Sagemcom vervangen.
Er was hier vannacht onderhoud, zelfs een SMS van gehad. Heb ook de UBC1318ZG maar deze werkt gewoon nog. Volgende maand ga ik naar 2000/120 dus dan zal ik helaas wel een ander modem (moeten) krijgen. Heb nu 1100/100 maar dat haal ik natuurlijk ook niet met de UBC1318ZG
Eindelijk iemand telefonisch kunnen spreken, het is zoals hierboven gezegd een landelijk probleem met specifieke modellen van Ubee. Het is "iets in het netwerk" aldus de medewerker, dit zou moeten betekenen dat ze het op afstand kunnen verhelpen
Hopelijk snel opgelost...
[ Voor 9% gewijzigd door Codemeister op 24-08-2026 15:36 ]
het is een storing bij zakelijke klanten in fupc gebied, werkt het inmiddels alweer?
klein zakelijk is dit dan denk ik? bij groot zakelijk en internet pro word nooit een sagemcom geleverdRobertMe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:55:
Bij familie is, zakelijk, op een later moment de oude Technicolor(?) door de Sagemcom vervangen.
Jup. Klein zakelijk.giovanni2903 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:53:
[...]
klein zakelijk is dit dan denk ik? bij groot zakelijk en internet pro word nooit een sagemcom geleverd
Aan mijn kant sinds 23.45 uur gisteravond nog eens zes extra locaties zonder internet, maar dan met een niet-Ubee modem. Wordt een lekkere week zo!
Dus er is een Ziggo zakelijk (pro) storing in oude UPC netwerk sinds gisteren?Codemeister schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:57:
Aan mijn kant sinds 23.45 uur gisteravond nog eens zes extra locaties zonder internet, maar dan met een niet-Ubee modem. Wordt een lekkere week zo!
Hier ook, regio Eindhoven. We zagen tussen pakweg 23:15 en 23:30 een voor een de Ziggo lijnen bij klanten onderuit gaan. Lijkt wel iets van een firmware update ofzo (al doen ze die meestal 's nachts) aangezien het zo gefaseerd leek te gaan. Of wellicht iets in hun wijkkasten ofzo.
[ Voor 40% gewijzigd door Rataplan_ op 25-08-2026 08:47 ]
Bij ons op kantoor met Ziggo Zakelijk Pro (en de UBEE modem) pas sinds vannacht last van de storing. Zie dat wat apparaten sinds ongeveer 1 uur vannacht offline zijn gegaan.
Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Hier liggen ook alle locaties plat sinds afgelopen nacht. Helpdesk niet bereikbaar Ubee modems Fupc gebied.
Vanochtend om 8 uur gebeld en na een uur iemand aan de lijn, ik had de storing al sinds zondagavond. De medewerker wist me te melden dat ze vannacht weer updates gedaan hebben om de boel te repareren. en dat dit voor een aantal modems wel gewerkt heeft maar ook voor een aantal niet en dat er nu ook een aantal modems bijgekomen zijn die het probleem eerst niet hadden nu ook het probleem hebben gekregen(….) 🙈
Ik heb gevraagd wat het alternatief is en ik ben ingeplanned voor een modem omruil binnen 4 uur. Er stonden meer als 250 mensen in de wacht op de zakelijke lijn dus het kan ff duren voordat je aan de beurt bent.
Ik heb gevraagd wat het alternatief is en ik ben ingeplanned voor een modem omruil binnen 4 uur. Er stonden meer als 250 mensen in de wacht op de zakelijke lijn dus het kan ff duren voordat je aan de beurt bent.
[ Voor 13% gewijzigd door JaNuZz op 25-08-2026 09:36 ]
Ik heb net meer dan een uur in de wacht gestaan dus idd.JaNuZz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:33:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Maar geven ze nu aan? Vreemde vind ik toch gezien de omvang, dat er nergens een melding van gemaakt wordt. Ook niet op de postcode-storing-check. Gaan ze dit kunnen oplossen of kunnen ze zelf ook niet meer bij die modems?CyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Ik heb net meer dan een uur in de wacht gestaan dus idd.
Gisteren gaven ze aan dat ze er bewust voor hebben gekozen om deze storing niet in de postcode-storingscheck te zetten. Anders zouden particuliere klanten die hier geen last van hebben ten onrechte te zien krijgen dat er op hun adres een storing isRataplan_ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
Maar geven ze nu aan? Vreemde vind ik toch gezien de omvang, dat er nergens een melding van gemaakt wordt. Ook niet op de postcode-storing-check. Gaan ze dit kunnen oplossen of kunnen ze zelf ook niet meer bij die modems?
De man die ik aan de telefoon had zei idd dat ze het niet in de postcode-storing-check kunnen zetten, maar als je belt is het eerste wat ze (automatisch) zeggen dat er een storing is. Vervolgens wacht je een uur, komt er iemand die dat bevestigt en een monteur stuurt.Rataplan_ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
Maar geven ze nu aan? Vreemde vind ik toch gezien de omvang, dat er nergens een melding van gemaakt wordt. Ook niet op de postcode-storing-check. Gaan ze dit kunnen oplossen of kunnen ze zelf ook niet meer bij die modems?
Symptoom hier is dat na power cycle alle lampjes op het modem knipperen en blijven knipperen, wat idd een firmware-fout suggereert. Modem komt dan dus ook niet meer online (ook niet lokaal trouwens) en is dus niet remote te fixen.
Hier (regio Amsterdam) liggen ook onze (zakelijke) locaties d'r uit, gister waren het er nog maar een paar, en sinds vandaag alles...
Hier hetzelfde verhaal bij een aantal van onze eindklanten. Zakelijk modem offline gegaan en niet meer online kunnen komen. Omgeving Rotterdam en Amsterdam in dit geval en ook geen bericht op de storingspagina.
Als dat daadwerkelijk het verhaal is wordt het toch tijd dat ze een melding ergens plaatsen. Want dat betekent nogal wat...CyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:04:
[...] Modem komt dan dus ook niet meer online (ook niet lokaal trouwens) en is dus niet remote te fixen.
Lekker dan.. net gebeld na lang wachten en wij moesten gewoon afwachten. Ik kon wel mijn 06 geven voor een status update.JaNuZz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:33:
Ik heb gevraagd wat het alternatief is en ik ben ingeplanned voor een modem omruil binnen 4 uur.
Modems op zeker
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Inderdaad, precies wat ik denk. Als het zó snel na een boot gaat knipperen, dan start de firmware niet eens meer op en is het gewoon klaar.CyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:04:
Symptoom hier is dat na power cycle alle lampjes op het modem knipperen en blijven knipperen, wat idd een firmware-fout suggereert. Modem komt dan dus ook niet meer online (ook niet lokaal trouwens) en is dus niet remote te fixen.
De enige hoop is dat dit in storing komt door een bepaald signaal en als ze dat signaal gefixed hebben dat een reboot voldoende zal zijn... Ik gok van niet, maar wie weet.
Je zal een huis kunnen bouwen van alle bakstenen die dadelijk vrijkomen
Nope, tijdens het wachten al geprobeerd of 'ie zonder coax wel zou booten en dat is niet het geval.Triblade_8472 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:53:
[...]
De enige hoop is dat dit in storing komt door een bepaald signaal en als ze dat signaal gefixed hebben dat een reboot voldoende zal zijn... Ik gok van niet, maar wie weet.
Dat inderdaad..Glashelder schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:51:
[...]
Lekker dan.. net gebeld na lang wachten en wij moesten gewoon afwachten. Ik kon wel mijn 06 geven voor een status update.
Modems op zeker
Een uur in de wacht gehangen om een script voorgelezen te krijgen. Korte samenvatting; grote storing, voor de agents nog onbekend wat de oorzaak is, ze hopen het allemaal op afstand op te kunnen lossen en ze kunnen je 06-nummer noteren voor updates (al weten ze nog niet in welke vorm dat gaat zijn, ik verwacht massa-sms'jes)
Aiii. Dat had ik niet geprobeerd. Dan hebben ze écht wel een uitdaging he?CyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:55:
[...]
Nope, tijdens het wachten al geprobeerd of 'ie zonder coax wel zou booten en dat is niet het geval.
Hier in Amsterdam zelfde probleem. We hebben 2 modems en beide laten het afweten. Na een uur in de wachtrij te staan maar opgegeven.
Ik ben gelijk naar een Odido winkel gegaan voor Klik en Klaar om tijdelijk internet voor ons kleine kantoor te regelen want als ik de berichten lees kan dit wel even duren.
Ik ben gelijk naar een Odido winkel gegaan voor Klik en Klaar om tijdelijk internet voor ons kleine kantoor te regelen want als ik de berichten lees kan dit wel even duren.
Probleem speelt sinds zondagavond, maar klant was gisteren niet op kantoor en kon vanochtend vaststellen dat 'ie geen internet had. Chat niet beschikbaar. Via storingspagina ("geen storing op uw adres") verwezen naar 0900 nummer. Oh... ik zie dat u groot-zakelijk bent (lijkt me niet), u moet een 040 nummer bellen. Dat eindigt in lang wachten (met een muziekkeuze die de frustratie alleen maar groter maakt).
Intussen was de chat even beschikbaar. Storing bevestigd, afwachten, we gaan het oplossen, geef maar uw 06 nummer.
Maar als dit gebrickte modems zijn (in 2 rondjes, toch knap), dan gaan ze dit niet network-side oplossen.
Intussen was de chat even beschikbaar. Storing bevestigd, afwachten, we gaan het oplossen, geef maar uw 06 nummer.
Maar als dit gebrickte modems zijn (in 2 rondjes, toch knap), dan gaan ze dit niet network-side oplossen.
Mijn modem is overigens een Ubee UBC1318(ZG). Vraag me af of dat het enige modem is wat affected is en of ze tegenwoordig een andere uitleveren (en zo ja hoe lang al).
Hier ook een UBC1318(ZG)CyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:
Mijn modem is overigens een Ubee UBC1318(ZG). Vraag me af of dat het enige modem is wat affected is en of ze tegenwoordig een andere uitleveren (en zo ja hoe lang al).
Mijn oude modem( Ubee C1318ZG) is zojuist binnen een uur omgeruild (blijkbaar was er een monteur in de buurt regio Friesland) Ik heb nu een sagemcom F3896LG-ZG gekregen. die krijgt blijkbaar automatisch dezelfde config (bridgemodus, wifi disabled) gepushed via ziggo.,net weer online en de speedtesten in mijn ubiquity dream machine SE geven weer dezelfde waardes als voorheen.CyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:
Het oude modem mocht ik houden en hoefde niet terug ,maar die zal wel dood zijn als je die aanzet gaat ie meteen flip flop knipperen tussen power en de andere ledjes . wellicht nog via usb te flashen oid naja ik ben allang weer blij dat ik online ben.
Niemand heeft dus een officiele melding gehad van ziggo of iets gehoord kwa ETA voor een oplossing? Toch wel erg slecht vanuit ziggo
geen
Als inderdaad alle oude dood zijn heb ik zo mijn zorgen dat ze niet genoeg voorraad hebben om iedereen van een nieuwe te voorzien. Wel fijn dat je zo snel geholpen bent.JaNuZz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:20:
[...]
Het oude modem mocht ik houden en hoefde niet terug ,maar die zal wel dood zijn als je die aanzet gaat ie meteen flip flop knipperen tussen power en de andere ledjes . wellicht nog via usb te flashen oid naja ik ben allang weer blij dat ik online ben.
[ Voor 4% gewijzigd door tommyNL op 25-08-2026 11:24 ]
Hoe heb je die monteur geregeld? Wij zitten ook in friesland en zou hem met open armen ontvangenJaNuZz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:20:
[...]
Mijn oude modem( Ubee C1318ZG) is zojuist binnen een uur omgeruild (blijkbaar was er een monteur in de buurt regio Friesland) Ik heb nu een sagemcom F3896LG-ZG gekregen. die krijgt blijkbaar automatisch dezelfde config
Xbox: Didoekoe
Ik kwam net nog redelijk snel door de wachtrij van telefonische klantenservice. Gevraagd om een modemswap, maar werd moeilijk om gedaan. Zou (nog) 'geen officieie oplossing' zijn, dus kunnen ze niet aanbieden? Enige wat ze kon was mijn gegevens noteren.....
Lekker, wij betalen al tig jaren voor SLA Winkeltijden;
Lekker, wij betalen al tig jaren voor SLA Winkeltijden;
Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Gewoon fatsoenlijk vragen om een ander alternatief dan wachten, ik was vroeg dus ze konden nog een monteur inplannen.Dwersbongel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:51:
[...]
Hoe heb je die monteur geregeld? Wij zitten ook in friesland en zou hem met open armen ontvangen
Je hebt overigens een SLA als je zakelijk pro hebt dat ze de boel moeten fixen binnen 16 uur (geloof ik) en de snelste oplossing is in dit geval het modem vervangen, het lijkt me dat ze 'verplicht' zijn je modem te vervangen om je weer online te krijgen binnen de SLA dus ik zou daar dan ook op pushen.
Groot zakelijk en pro krijgen altijd diezelfde ubee. Een sagemcom werkt overigens ook en dat plaatsen monteurs nu dus ook omdat die wel gewoon online komen. Ik denk niet dat ze dit op afstand nog kunnen oplossen. Probleem is wel dat je niet een paar honderd monteurs hebt en de monteurs die er zijn hebben ook maar een klein aantal modems en kunnen dus niet dagen lang zakelijk klanten rijden om modem te wisselenCyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:06:
Dan zou ik zeker escaleren! er is nl wel een snelle oplossing en dat is het modem vervangen. je betaalt toch niet voor niks voor die extra service? het moet niet gekker worden...gewoon sales optie kiezen oid zodat je meteen geholpen wordt en niet 3 uur in de wacht staat en eisen dat je geholpen wordt. ze hebben gewoon het beleid je van het kastje naar de muur te sturen maar daar moet je niet mee akkoord gaan.Yellowneck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:07:
Ik kwam net nog redelijk snel door de wachtrij van telefonische klantenservice. Gevraagd om een modemswap, maar werd moeilijk om gedaan. Zou (nog) 'geen officieie oplossing' zijn, dus kunnen ze niet aanbieden? Enige wat ze kon was mijn gegevens noteren.....
Lekker, wij betalen al tig jaren voor SLA Winkeltijden; [Afbeelding]
Ja net nog maar eens gebeld, weer een medewerker die van een andere klantenservice is bijgezet op de zakelijke klantenservice.JaNuZz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:25:
[...]
Dan zou ik zeker escaleren! er is nl wel een snelle oplossing en dat is het modem vervangen. je betaalt toch niet voor niks voor die extra service? het moet niet gekker worden...gewoon sales optie kiezen oid zodat je meteen geholpen wordt en niet 3 uur in de wacht staat en eisen dat je geholpen wordt. ze hebben gewoon het beleid je van het kastje naar de muur te sturen maar daar moet je niet mee akkoord gaan.
Er schijnt nu een lijst van 850 adressen te zijn die de monteurs nu aan het afrijden zijn om de modems te vervangen. Ze zouden het geprobeerd hebben om op afstand met een update te fixen, maar dat is niet gelukt, dus het lijkt erop dat inderdaad alle modems fysiek vervangen moeten worden. Daar zouden ze al mee gestart zijn. De verwachting was dat het vandaag of morgen nog vervangen zou zijn.
SLA nog aangehaald, maar medewerker was natuurlijk weer van een andere afdeling; die kon mij daar niks inhoudelijks over vertellen. Aangegeven dat er letterlijk staat binnen 8 uur gegarandeerd online etc., maar dat zou ik dan achteraf maar moeten uitzoeken met Ziggo Zakelijk...vermoeiend.
Krijg ik nog de vraag of er iemand aanwezig is op kantoor. Ik zeg: normaal gesproken wel, maar nu er geen internet is, kan ik dat niet garanderen. Dus ik zeg: de monteur kan mij even vantevoren bellen voor de zekerheid; zegt hij doodleuk dat dat niet te doen is met zoveel afspraken.
Lekker overstappen naar KPN Glasvezel. Niet dat die nooit storingen heeft, maar Ziggo gun ik niks meer.
De monteur is hier inmiddels en die heeft idd een Sagemcom bij zich die ik ook herken van de (particuliere) aansluiting van m'n ouders. Hij lijkt wel moeite te hebben om 'm online te krijgen.giovanni2903 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:24:
[...]
Groot zakelijk en pro krijgen altijd diezelfde ubee. Een sagemcom werkt overigens ook en dat plaatsen monteurs nu dus ook omdat die wel gewoon online komen. Ik denk niet dat ze dit op afstand nog kunnen oplossen. Probleem is wel dat je niet een paar honderd monteurs hebt en de monteurs die er zijn hebben ook maar een klein aantal modems en kunnen dus niet dagen lang zakelijk klanten rijden om modem te wisselen
Ik heb overigens nog een aansluiting met 5 IP-adressen. Weet niet of dat nog uit maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 25-08-2026 13:06 ]
Grote kans dat het handmatig iets geconfigureerd moet worden op het modem. Ik weet daar het fijne niet van helaas. Hopelijk werkt alles snel weerCyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
De monteur is hier inmiddels en die heeft idd een Sagemcom bij zich die ik ook herken van de (particuliere) aansluiting van m'n ouders. Hij lijkt wel moeite te hebben om 'm online te krijgen.
Ik heb overigens nog een aansluiting met 5 IP-adressen. Weet niet of dat nog uit maakt.
Dit staat nu op de storingspagina:
Helaas ondervindt een deel van onze zakelijke klanten internetproblemen, veroorzaakt door defecte modems. Om dit op te lossen moeten de modems fysiek vervangen worden, wat een logistiek proces met zich meebrengt. We zetten alles op alles om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen en hebben extra monteurs ingezet om het proces te versnellen. Onze excuses voor het ongemak.
Helaas ondervindt een deel van onze zakelijke klanten internetproblemen, veroorzaakt door defecte modems. Om dit op te lossen moeten de modems fysiek vervangen worden, wat een logistiek proces met zich meebrengt. We zetten alles op alles om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen en hebben extra monteurs ingezet om het proces te versnellen. Onze excuses voor het ongemak.
Habemus internet.CyBeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
De monteur is hier inmiddels en die heeft idd een Sagemcom bij zich die ik ook herken van de (particuliere) aansluiting van m'n ouders. Hij lijkt wel moeite te hebben om 'm online te krijgen.
Net binnen de 4 uur na de afspraak gemaakt te hebben weer online.
Rant 999: lekker logisch van Ziggo om die status updates van deze 'storing' die uitsluitend Zakelijke klanten betreft, enkel te vermelden op de storingspagina voor Privé klanten. Op de Zakelijke storingspagina wordt er geen woord over gerept: https://www.ziggo.nl/zake...service/actuele-storingenFrancWest schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:14:
Dit staat nu op de storingspagina:
De laatste regel in de screenshot waar je op reageert is de regel die Ziggo in dit geval gaat inzetten: "Vergoeding wanneer dit niet het geval is". Mooi voorbeeld waarom je voor MKB gewoon meerdere lijnen pakt, desnoods een Klik en Klaar van Odido, maar gewoon echt een tweede lijn voor dikke ellende zoals dit. In dit geval is er dus al jaren lang 10 euro per maand betaald, dat gaat Ziggo nou alsnog niet waar maken en nu kan je een claim indienen voor meerdere dagen geen zakelijk internet. Ik was toch even benieuwd waar dit ongeveer op uit kwam en kwam dit tegen:JaNuZz schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:25:
[...]
Dan zou ik zeker escaleren! er is nl wel een snelle oplossing en dat is het modem vervangen. je betaalt toch niet voor niks voor die extra service? het moet niet gekker worden...gewoon sales optie kiezen oid zodat je meteen geholpen wordt en niet 3 uur in de wacht staat en eisen dat je geholpen wordt. ze hebben gewoon het beleid je van het kastje naar de muur te sturen maar daar moet je niet mee akkoord gaan.
De beschikbaarheid op jaarbasis van deze Dienst is minimaal 99,6%.
bron: https://ziggo-main.aem.aws.ziggo.io/content/dam/ziggo/zakelijk/voorwaarden/Aanvullende%20Voorwaarden%20Ziggo%20Zakelijk.pdf7. Indien de beschikbaarheid niet wordt bereikt, of de overeengekomen levertijden of reparatietijden worden overschreden wordt een vergoeding uitgekeerd ter hoogte van 50% van het totale maandelijkse factuur bedrag voor de betreffende Dienst exclusief verbruikskosten van de maand volgend op de maand waarin het niet behalen van de beschikbaarheid dan wel de overschrijding van de lever- en/of reparatietijden door Ziggo is vastgesteld. De Klant moet dan wel binnen zes (6) maanden na bekendmaking door Ziggo van het niet voldoen aan de beschikbaarheid dan wel de overschrijding van de lever- en/of reparatietijden bij de Klantenservice aanspraak maken op de vergoedingsregeling. Het maximaal uit te keren bedrag per jaar voor de betreffende Dienst bedraagt éénmaal het bovengenoemde maandbedrag
Ik denk dat het veilig is om te zeggen dat het dat 10tje per maand niet waard gaat zijn: maximaal 1 keer een maandbedrag abonnement als vergoeding en dan kan je dus nu tot 25 september geen internet hebben.
Inmiddels een SMS ontvangen op het achtergelaten 06-nummer:
Beste klant,
Helaas ondervindt u op dit moment internetproblemen, veroorzaakt door een defect modem. Om dit op te lossen moet het modem vooralsnog fysiek vervangen worden, wat een logistiek proces met zich meebrengt. We zetten alles op alles om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen en hebben extra monteurs ingezet om het proces te versnellen. U hoeft op dit moment zelf geen actie te ondernemen. Onze excuses voor het ongemak. Wij houden u op de hoogte van de voortgang.
Ticketnummer: Niet beschikbaar
Classificatie: High
Status: Nieuw
Geraakte dienst(en): Vast internet
Impact sinds: 24-08-2026, 07:39
Eerstvolgende update: 25-08-2026, 13:40
Excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Technical services
Beste klant,
Helaas ondervindt u op dit moment internetproblemen, veroorzaakt door een defect modem. Om dit op te lossen moet het modem vooralsnog fysiek vervangen worden, wat een logistiek proces met zich meebrengt. We zetten alles op alles om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen en hebben extra monteurs ingezet om het proces te versnellen. U hoeft op dit moment zelf geen actie te ondernemen. Onze excuses voor het ongemak. Wij houden u op de hoogte van de voortgang.
Ticketnummer: Niet beschikbaar
Classificatie: High
Status: Nieuw
Geraakte dienst(en): Vast internet
Impact sinds: 24-08-2026, 07:39
Eerstvolgende update: 25-08-2026, 13:40
Excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Technical services
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen