Hm. Geen idee dan, sorry.
Wel geïntrigeerd door die “Awtrix Simulator”….
Dit is de firmware waarmee de Pixel clock geshipped wordt toch? Ik had namelijk ook met deze software dat 'ie permanent verkeerde tijd aangaf. Ik heb het opgelost door Awtrix 3 te installeren.bancker schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:46:
Ik zie het gewoon niet.
Zie wel dat er ook een update is van de officiële firmware, misschien dat die het oplost? En anders kan ik alleen maar Awtrix aanraden als je niet van de YouTube etc screens gebruik maakt.
@Hmmbob @SeptillionHmmbob schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
Je kan die entiteit uitschakelen als je er toch niets mee doet (ga via instellingen apparaten naar je Ulanzi en klik op die "current app", dan het tandwieltje en het knopje achter "ingeschakeld" uitvinken)
Of je duikt in je configuration.yaml en past de instellingen voor logboek aan:
YAML:
1 2 3 4 5 logbook: exclude: entity_globs: - number.awtrix_* - sensor.awtrix*
Ik gebruik al een tijdje de Awtrix 3 en permanent op stroom (230V) 24/7.
Ik heb daar opstaan de tijd en de datum, die van rechts naar links voorbij schuiven om de 6 seconden.
De Matrix schakelt via een automatisering in Home assistant van s’morgens 07:00 uur tot 09:00 uur en van 19:00 uur tot 21:00 uur.
Het is mij opgevallen in het logboek dat daar om de 6 seconden een melding staat van awtrix DATE met de tijd natuurlijk en awtrix TIME en dit dus 24/7 , nogmaals om de 6 seconden.
Het logboek zit bom vol natuurlijk alleen al door de Awtrix.
Nou heb ik in HA bij apparaten geen Awtrix/Matrix staan, maar als ik kijk bij de entiteiten dan krijg ik een hele rits van awtrix.
Nou heb ik twee dagen geleden het hierboven genoemde ingesteld, zowel in de config.yaml als in mijn geval bij entiteiten-awtrix-tandwieltje-en alles uitgeschakeld.
Maar helaas gebeurd er niets in het logboek en blijft nog steeds 24/7 vollopen om de 6 seconden.
Hoe kan ik er voor zorgdragen dat de awtrix niets meerin het logboek plaatst ??
Hoe is jullie ervaring ??
Maar entiteit die je zoekt is dan standaard sensor.awtrix_xxxxxx_current_app maar als je de naam aangepast aangepast hebt dan kan dit anders zijn. En dan werkt het filter ook niet nee. Dus zou even wat harder naar juiste entiteit is zoeken.
@Gondelier Je zou de Awtrix gewoon als device in HA moeten hebben. Niet een filter aan in HA? Die zitten mij ook regelmatig in de weg.
@Septillion @Hmmbob
Nee, ik heb de Awtrix en of Matrix niet in mijn apparaten zitten. Het waarom weet ik niet, maar het werkt tot noch toe
Vwb de Awtrix in het logboek daar bleef ik foutmeldingen krijgen als ik in HA in config .yaml de bovengenoemde JUISTE gegevens ingaf en dan de configuratie liet verversen cq controleren bleef ik de foutmelding houden van:
Kan het “logbook” niet vinden.
Na even goed in mijn ogen gevreven heb dacht ik, ja logisch het moet voor mij “logboEk” zijn.
Dat gewijzigd hebbende en opnieuw opgestart was er geen foutmelding meer en dacht klaar.
Mooi niet dus, het logboek bleef om de 6 sec. Pompen.
Toen ben ik in mijn logboek gegaan en heb daar op de 6 seconden melding vande Awtrix geklikt.
Toen kreeg ik het bekende scherm met het tandwieltje rechtsboven, maar er draaide ook een blauwe cirkel in het midden van die pagina ca. 10min. (Ik heb het nog steeds over de Awtrix he 🥴🥴)
Toen op het tandwiel gedrukt en ja hoor ingeschakeld heb ik uitgeschakeld.
Dit is ongeveer een uur geleden, en vanaf die tijd heb ik geen melding meer om de 6 seconden van datum en tijd.
De andere meldingen voor de Awtrix zijn nog wel intact in het logboek.
Bedankt weer voor de hulp.
🤜🤛
@Septillion
Dat om de 3 - 6 dagen dingetje ben ik mee gestopt.
Het werkt hier gewoon niet👍
[ Voor 3% gewijzigd door Gondelier op 09-04-2025 14:25 ]
En hoezo zou het 'logboek' moeten zijn? Alle yaml settings zijn vaste onderdelen onafhankelijk van je HA taal. Voor namen in HA is daarvoor zoals gebruikelijk met programmeren gekozen voor Engels. Alleen in custom integraties zou het mogelijk zijn een niet-Engelse term te zien.
En ja, uitschakelen is ook een optie. Maar dan heb je als het goed is op dat scherm ook kunnen zien wat het entity id ervan is
@SeptillionSeptillion schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:44:
@Gondelier Welke versie van Awtrix draai je? Dat is een van de weinige redenen die ik kan bedenken dat je geen device hebt. Als je 0.97 of later hebt dan kan het niet anders dan dat je ook een device hebt. Deze staat wel onder de MQTT integratie.
En hoezo zou het 'logboek' moeten zijn? Alle yaml settings zijn vaste onderdelen onafhankelijk van je HA taal. Voor namen in HA is daarvoor zoals gebruikelijk met programmeren gekozen voor Engels. Alleen in custom integraties zou het mogelijk zijn een niet-Engelse term te zien.
En ja, uitschakelen is ook een optie. Maar dan heb je als het goed is op dat scherm ook kunnen zien wat het entity id ervan isSterker nog, als je ipv op het tandwiel had geklikt op de 3-dots en dan Device info had geklikt had je waarschijnlijk het Awtrixdevice gezien.
Vooropgesteld, je hebt helemaal gelijk.
1) ik gebruik op de Awtrix versie 098
2) als ik de uitschakeling van de meldingen in het logboek voor time en date in de configuratie.yaml had gezet zoals hier boven als voorbeeld gegeven door Hmmbob van 4 februari en dan de naam logbook gebruikte, dan kreeg ik een foutmelding bij “configuratie controleren” als fout logbook”.
En ook “SPOOK” stak ineens zijn nek uit van fout in configuratie.yaml “logbook”.
Als ik dan logbook in logboEk veranderde leek alles goed te zijn, maar zoals je eerder gelezen hebt was dat dus niet zo.
3) Ja het entity id van de awtrix had ik gezien bij het tandwiel en daardoor kon ik alles goed invullen in de configuratie.yaml maar niks gebeurde er in het logboek zelf. Het bleef maar om de 6 seconden info plaatsen.
Ook meerdere malen opgestart maar niets gebeurde er.
Het werkt in ieder geval nu en de time en date is uit mijn logboek verdwenen.
Voor mij toch weer een leer moment, en nogmaals dank 🙏
Als er ‘logbook’ staat dan is dat een herkenbare syntax voor HA en moet alles daaronder ook kloppen.
Als er ‘logboek’ staat dan is dat een kop waar HA zelf niets mee kan of doet en zal het HA zelf een worst zijn wat er onder staat; de header zal worden aangezien als bedoeld voor één of andere integratie die deze wel zal oppakken.
Omdat ‘niemand’ dat doet krijg je logischerwijs geen foutmelding; heel de sectie wordt simpelweg genegeerd.
1
2
3
4
| Topic awtrix_ator01/custom/test Payload { "text": "hello", "duration": 10 } |
Daardoor blijft deze 'test' app met "hello" terugkeren op mijn Ulanzi.
De automatisering die eerst dit packet verstuurde is gedeletet. Ik heb Awtrix op de Ulanzi met erase opnieuw geïnstalleerd. Ik heb gezocht in de mqtt config of daar iets stond maar heb niets gevonden.
Bij deze 'test' app heb ik allerlei commando's geprobeerd en ik denk dat ik daarbij de bovenstaande packet ergens in MQTT als persistent heb opgeslagen.
Weet iemand hoe ik dit weg krijg?
Thanx!Septillion schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:25:
@ATOR Dan heb je dat ooit als retained gepubliceerd. Even een keer een leeg bericht met retain aan posten naar awtrix_ator01/custom/test of in MQTT Explorer op de recycle bin klikken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: New automation description: "" triggers: [] conditions: [] actions: - data: topic: awtrix/custom/cpp payload: | { "text": "{{ states('sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_actueel_vermogen') }} W", "color": "{% if states('sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_actueel_vermogen') | float > 1500 %}#00ff00{% else %}#ff0000{% endif %}", "duration": 2 } retain: false action: mqtt.publish - action: awtrix.awtrix_push_app_data metadata: {} data: name: test mode: single |
wat doe ik hier fout dat ik dit niet zichtbaar krijg ?
[ Voor 32% gewijzigd door Faece op 02-05-2025 14:27 ]
Faece schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:48:
[
wat doe ik hier fout dat ik dit niet zichtbaar krijg ?
/f/image/rhWvHSCCCuccDoUwKLZRWibU.png?f=fotoalbum_large)
Je tweede actie weet ik zo niet, ik heb geen awtrix.awtrix_push_app_data. Daarnaast heb je geen trigger dus gaat de automation niets doen.
@bob-nwk Je beide punten zijn incorrect. Voor het 1e heeft HA toch al best een tijd geleden 'service calls' hernoemt naar 'actions'. En voor het 2e punt maakt het geen fluit uit in welke volgorde je keys onder een parent hangt. Dus de 'you have' en 'this should be' leveren dezelfde datastructuur op (afgezien van de hernoeming action => service).
Laat dus weer zien waarom hier random copy-past van een AI niet gewaardeerd wordt hier...
Het is een custom integration 'awtrix notifications"Septillion schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:29:
@Faece Je publish actie lijkt me prima. Ik heb wel mijn twijfels of je base topic echt alleen 'awtrix' is. Standaard is deze 'awtrix_xxxxxx' (met x deel van het mac adres).
Je tweede actie weet ik zo niet, ik heb geen awtrix.awtrix_push_app_data. Daarnaast heb je geen trigger dus gaat de automation niets doen.
dit is het geworden ( welliswaar met chatgpt gefabriceerd, maar het werkt
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| action: awtrix.awtrix_push_app_data metadata: {} data: name: test data: text: "{{ states('sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_actueel_vermogen') }} W" color: >- {% set power = states('sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_actueel_vermogen') | float %} {% set min_power = -2500 %} {% set max_power = 3000 %} {% if power < 0 %} {# Negatieve waarden: van groen naar geel #} {% set ratio = (power / min_power) %} {% if ratio > 1 %} {% set ratio = 1 %} {% endif %} {% if ratio < 0 %} {% set ratio = 0 %} {% endif %} {% set r = (255 * (1 - ratio)) | int %} {% set g = 255 %} {% elif power > 0 %} {# Positieve waarden: van geel naar rood #} {% set ratio = (power / max_power) %} {% if ratio > 1 %} {% set ratio = 1 %} {% endif %} {% if ratio < 0 %} {% set ratio = 0 %} {% endif %} {% set r = 255 %} {% set g = (255 * (1 - ratio)) | int %} {% else %} {# exact 0 = geel #} {% set r = 255 %} {% set g = 255 %} {% endif %} {% set b = 0 %} {{ '#' ~ '%02X' % r ~ '%02X' % g ~ '%02X' % b }} effect: matrix |
Maar je was dus op zich prima bezig om gewoon zelf de json te maken. Denk dat je het alleen naar het verkeerde topic stuurde...
Zelf zou ik overigens de som van rood en groen altijd hetzelfde houden, dan varieert de helderheid niet zo.
Eigenlijk zou ik de kleur in het rood willen als mijn voorziene verbruik van de vaatwas en of wasmachine mijn opbrengst overstijgt. Maar als start is dit best okSeptillion schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:17:
@Faece Altijd wel zo handig om te vermelden dan hèMaar zal hem eens opzoeken / in de start post zetten.
Maar je was dus op zich prima bezig om gewoon zelf de json te maken. Denk dat je het alleen naar het verkeerde topic stuurde...
Zelf zou ik overigens de som van rood en groen altijd hetzelfde houden, dan varieert de helderheid niet zo.
Ik had het eerst niet opgemerkt dat dit door de custom component was.Septillion schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:17:
@Faece Altijd wel zo handig om te vermelden dan hèMaar zal hem eens opzoeken / in de start post zetten.
Hier de link
https://github.com/10der/homeassistant-custom_components-awtrix
Toch maar eens uitgepakt om Awtrix erop te zetten. Via de goedbedoelde online flasher echt niet te doen; na pogingen op twee verschillende windows-pc's in Edge en Chrome en met diverse kabeltjes (van de bijgeleverde kabel tot Ugreen 100W kabels vers uit de verpakking) alleen maar errors gekregen..
Vervolgens de eerste de beste ESP-flasher van github gepakt en daarmee bij de eerste poging succesvol ulanzi_TC001_0.98.bin kunnen flashen

Dus tipje voor mensen die nog moeten flashen, wijk even uit naar een andere tool als de aangeraden 'makkelijke' optie totaal niet meewerkt.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Documentatie is wat onduidelijk: https://blueforcer.github.io/awtrix3/#/dev
Heb dit in dev.json staan:
1
2
3
4
5
| { "hostname":"awtrix_woonkamer", "bootsound":"takeonme", "new_year":true } |
Dit in /MELODIES/takeonme.txt:
1
| TakeOnMe:d=4,o=4,b=160:8f#5,8f#5,8f#5,8d5,8p,8b,8p,8e5,8p,8e5,8p,8e5,8g#5,8g#5,8a5,8b5,8a5,8a5,8a5,8e5,8p,8d5,8p,8f#5,8p,8f#5,8p,8f#5,8e5,8e5,8f#5,8e5,8f#5,8f#5,8f#5,8d5,8p,8b,8p,8e5,8p,8e5,8p,8e5,8g#5,8g#5,8a5,8b5,8a5,8a5,8a5,8e5,8p,8d5,8p,8f#5,8p,8f#5,8p,8f#5,8e5,8e5 |
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Wat ik opmaak uit het voorbeeld (laatste pagina helemaal onderaan) is dat je de bootsound alleen maar aan en uit kunt zetten (true/false)Gijs007 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:31:
Hoe krijg je die bootsound werkend in awtrix3?
Documentatie is wat onduidelijk: https://blueforcer.github.io/awtrix3/#/dev
Heb dit in dev.json staan:
JSON:
1 2 3 4 5 { "hostname":"awtrix_woonkamer", "bootsound":"takeonme", "new_year":true }
Dit in /MELODIES/takeonme.txt:
code:
1 TakeOnMe:d=4,o=4,b=160:8f#5,8f#5,8f#5,8d5,8p,8b,8p,8e5,8p,8e5,8p,8e5,8g#5,8g#5,8a5,8b5,8a5,8a5,8a5,8e5,8p,8d5,8p,8f#5,8p,8f#5,8p,8f#5,8e5,8e5,8f#5,8e5,8f#5,8f#5,8f#5,8d5,8p,8b,8p,8e5,8p,8e5,8p,8e5,8g#5,8g#5,8a5,8b5,8a5,8a5,8a5,8e5,8p,8d5,8p,8f#5,8p,8f#5,8p,8f#5,8e5,8e5
{
"temp_dec_places":1,
"bootsound":true,
"hum_offset":-2
}
Ik zou graag de tijd van eerst volgende trein van het station verderop willen weergeven met deze klok.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Sometimes you need to plan for coincidence
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.