Het grote Ulanzi TC001 "Pixel clock" topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Na aanleiding van meerdere aankopen in Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen toch maar eens een topic geopend. Zelf nog steeds alleen maar wat met de stock firmware gespeeld en de stock firmware weten te backup-en. Maar ondanks dat leek het me toch eens goed om een topic ervoor te openen ook al zal dat eerst wat basic zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69kvLlhdZGS9ifQaEF7v2gnVrnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUg7jffG8ADAjCFuzyO1iQGa.webp?f=fotoalbum_large

Wat is de Ulanzi TC001?

De Ulanzi TC001 is een pixelklok met 23x8 RGB pixel. Met een ingebouwde 4400mAh accu oplaadbaar via USB-C. Maar het mooiste, hij draait op een ESP32 inclusief verbinding met de USB en is dus makkelijk te hacken! Te koop via de bekende China-websites zoals Aliexpress, Ulanzi zelf en zelfs Bol.com.

Standaard komt de TC001 met firmware die een webinterface beschikbaar stelt met wat standaard functies zoals een klok, een timer en een YouTube counter. Maar met alternative firmware kan je het zo gek maken als je wilt en is hij bijvoorbeeld in Home Assistant te integreren.

Alternative firmware

Dit is denk ik het meest interessant onderdeel maar ook nog het meest lege. Voor nu een opsomming in willekeurige volgorde:

Links

Hulp gezocht!

Zoals je kunt zien is dit nog maar een opzet en ben ik zelf nog niet eens toegekomen aan andere firmware :X Dus heb je nog mooie alternatieve firmware,, howto's of tips, deel deze! En als je denkt, ik wil dat zelfs wel gewoon even netjes opschrijven, dan ben ik ook nog wel op zoek naar een mede-auteur :+

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 05-12-2023 09:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
En dan als eerste post voor schaamteloze mention van Tweakers waarvan ik weet dat ze een Ulanzi hebben:
@FirePuma142, @GermanPivo, @grote_oever, @RedPixel, @Dacuuu, @Valkyre en @ppeterr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
Te koop via de bekende China-websites zoals Aliexpress en zelfs Bol.
Zou leuk zijn als je er ook naar zou linken in de TS: https://www.bol.com/nl/nl...au-klok/9300000166875818/ ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Beter gewoon naar de eigen shop van Ulanzi. Prima prijs ook waarvoor ze hem daar verkopen.

Overigens heeft Blueforcer ook een mooie quickstart en online flasher online staan. :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
GermanPivo schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:28:
[...]

Beter gewoon naar de eigen shop van Ulanzi. Prima prijs ook waarvoor ze hem daar verkopen.
Nog beter inderdaad. Ik gaf enkel een voorzetje dat er bij een topic over een product het handig is als er ook naar dat product gelinkt wordt :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier 1 binnen gehad dit weekend en gelijk geflasht met Awtrix. Wat custom apps in elkaar geklust in Node Red dus nu showt ie ook m’n huidige stroomverbruik en energie dag kosten ! Erg tof apparaat

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Hahn en @GermanPivo, ik heb wat kooplinkjes toegevoegd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:46
Septillion schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:23:
En dan als eerste post voor schaamteloze mention van Tweakers waarvan ik weet dat ze een Ulanzi hebben:
@FirePuma142, @GermanPivo, @grote_oever, @RedPixel, @Dacuuu, @Valkyre en @ppeterr!
Yep!

Geflashed met: https://blueforcer.github.io/awtrix-light/#/quickstart

MQTT enabled op de klok en via Node-red verstuur ik informatie naar de klok. Prima ding en ben er blij mee. Mijn zoontje heeft er ook één.

Informatie die ik toon:
- Status van mijn accu van de auto
- actueel verbruik huis; Opgewekt - verbruik.

Ben er nu al blij mee.. maar kan er veel meer uithalen. Dus als iemand nog mooie toepassingen heeft?

p.s. mijn zoontje heeft zijn youtube abonnementen op de klok. Helemaal blij met zijn 20 abbonees. .

[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 04-12-2023 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-05 14:29
Ik heb een aantal automations in home assistant staan:
  • Automatisch display aan en uit zetten op de dagen dat ik thuiswerk
  • Deurbel, met geluid
  • Lunchtijd en einde werkdag meldingen
  • Buitentemperatuur en luchtvochtigheid via Buienradar in Home Asssistant
  • Now playing op Spotify
  • Een fix voor snellere updates van Spotify
  • Huidige opwek, en totaal opwek van mijn zonnepanelen vandaag
  • Een alternatieve uitknop (zet alleen display uit)
Hebben mensen interesse? Dan zet ik ze op gitlab.

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@RedPixel Zeker interesse, kan mooi dienst doen als inspiratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik hoop binnenkort weer eens verder te kunnen klooien met mijn Ulanzi. Paar maanden terug begonnen met ESPhome (EsphoMaTrix) maar het nog niet afgemaakt. Mooi dat ik in dit topic kan zien wat anderen in de tussentijd al bedacht en uitgewerkt hebben ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
RedPixel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:30:
Ik heb een aantal automations in home assistant staan:
  • Automatisch display aan en uit zetten op de dagen dat ik thuiswerk
  • Deurbel, met geluid
  • Lunchtijd en einde werkdag meldingen
  • Buitentemperatuur en luchtvochtigheid via Buienradar in Home Asssistant
  • Now playing op Spotify
  • Een fix voor snellere updates van Spotify
  • Huidige opwek, en totaal opwek van mijn zonnepanelen vandaag
  • Een alternatieve uitknop (zet alleen display uit)
Ja interesse!
Draai hier HA en node-red. Maar op dit moment push ik alle dingen die ik op de ulanzi wil zien via tasker app op de telefoon. Moet alles nog opzetten naar node-red :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:44:
[...]

Ja interesse!
Draai hier HA en node-red. Maar op dit moment push ik alle dingen die ik op de ulanzi wil zien via tasker app op de telefoon. Moet alles nog opzetten naar node-red :+
Voorbeeldje om je energie kosten naar je klok te pushen vanuit Node-Red :
code:
1
[{"id":"ba8959245a9132d7","type":"group","z":"f0142e988621abab","style":{"stroke":"#999999","stroke-opacity":"1","fill":"none","fill-opacity":"1","label":true,"label-position":"nw","color":"#a4a4a4"},"nodes":["8a29fcd87b911b52","71eed4eb97dece31","91bd76145aea6c40","bfdd3fac618d078f","c86445a608bfdd22"],"x":14,"y":439,"w":892,"h":142},{"id":"8a29fcd87b911b52","type":"api-current-state","z":"f0142e988621abab","g":"ba8959245a9132d7","name":"Get current cost","server":"9f6f4213.3787d","version":3,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"sensor.zonneplan_p1_electricity_consumption_today_cost","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":260,"y":540,"wires":[["71eed4eb97dece31"]]},{"id":"71eed4eb97dece31","type":"function","z":"f0142e988621abab","g":"ba8959245a9132d7","name":"Create Message","func":"var value = msg.payload;\nvar unit = msg.data.attributes.unit_of_measurement;\n//msg.payload = price;\nvar color;\nvar icon;\n\nif (value <= 1){\n    icon='8236';\n}else if (value > 1 && value < 2.5){\n    icon='616';\n}else{\n    icon='3813';\n}\n\nmsg.payload = { \n //   \"text\": value + ' KW', \n    \"text\": parseFloat(value).toFixed(2),\n    \"icon\": icon, \n    \"repeat\": 2, \n    \"pushIcon\": 0 \n};\n\nnode.status({ fill: 'green', shape: 'ring', text: value});\n\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":"","noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":480,"y":540,"wires":[["c86445a608bfdd22"]]},{"id":"91bd76145aea6c40","type":"inject","z":"f0142e988621abab","g":"ba8959245a9132d7","name":"","props":[],"repeat":"10","crontab":"","once":true,"onceDelay":"5","topic":"","x":110,"y":540,"wires":[["8a29fcd87b911b52"]]},{"id":"bfdd3fac618d078f","type":"comment","z":"f0142e988621abab","g":"ba8959245a9132d7","name":"Energy cost","info":"","x":130,"y":480,"wires":[]},{"id":"c86445a608bfdd22","type":"mqtt out","z":"f0142e988621abab","g":"ba8959245a9132d7","name":"","topic":"awtrix_564f8c/custom/energy_cost","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"ce8383aa.dd7cf","x":740,"y":540,"wires":[]},{"id":"9f6f4213.3787d","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":false,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":30,"areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":"at: ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"h23","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":true},{"id":"ce8383aa.dd7cf","type":"mqtt-broker","name":"Hass","broker":"192.168.2.117","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"compatmode":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"autoUnsubscribe":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""}]

(Die JSON kan je dus importen in Node-Red)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 22:01
Leuk een Ulanzi-topic!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWviMncaQVp17cZQF9IDgGf7W2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLtiLeno7ALfddDf4wUeHYkA.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds een paar maanden er eentje in gebruik icm HA/MQTT.
Behalve de tijd geeft hij binnen-/buitentemperatuur weer en het volume van onze receiver. Ook worden (gefilterde) P2000-meldingen getoond.
Ik wil 'm nog uitbreiden met reistijdinfo in de ochtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Snot
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
@RedPixel Zéker interesse. Ik heb mijn Ulzani op Awtrix Light en met MQTT naar m'n Home Assistant. Leuk hoor,

Deurbel (zonder geluid)
Agenda items op mn display
Buienalarm
Nu bezig met Spotify, maar die krijg ik niet voor elkaar. Dus @RedPixel ik kan je hulp wel gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
DennusB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:06:
[...]

Was van korte duur, hij heeft het 2 dagen gedaan en nu is ie kapot, alleen de bovenste rij pixels doet het nog |:(
Reactie maar hier :D

Maar met custom firmware of stock?

Maarja, zou ook net maandag morgen model kunnen zijn en dat de data connectie naar de tweede rij stuk is gegaan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:42:
[...]

Reactie maar hier :D

Maar met custom firmware of stock?

Maarja, zou ook net maandag morgen model kunnen zijn en dat de data connectie naar de tweede rij stuk is gegaan :/
Awtrix firmware, heeft 2 dagen echt top gewerkt, en toen ik de volgende dag beneden kwam deed alleen de eerste (bovenste) rij pixels het nog. Super gek. Ben al met hun support aan het mailen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE77MgPNdD5XgEfX0iZldrAshyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iD9O6EOupKyFQzkRH4oqaGTt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door DennusB op 07-12-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:00
DennusB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:50:
[...]

Awtrix firmware, heeft 2 dagen echt top gewerkt, en toen ik de volgende dag beneden kwam deed alleen de eerste (bovenste) rij pixels het nog. Super gek. Ben al met hun support aan het mailen!

[Afbeelding]
Gelukkig is de support van top kwaliteit! Ik heb er eentje overgekocht van een medetweaker, zelf (stom) verkeerde firmware geflashed waardoor die gebricked is geraakt en zonder problemen is er een nieuwe opgestuurd!!

Ik gebruik hem zelf nu als simpele YouTube subscriber counter voor op de stream, maar ik ga binnenkort aan de slag met wat HA en automations voor o.a. stroom / gas verbruik en dergelijke als gimmick.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@DennusB Oew, dat ziet er wel uit als dat er op de tweede regel wat mis gaat met de data lijn :/ Maar zou natuurlijk ook de software kunnen zijn, al eens even wat anders geflasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@SgtElPotato Mm, die ESP moet je toch eigenlijk altijd wel weer geflasht moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:04:
@DennusB Oew, dat ziet er wel uit als dat er op de tweede regel wat mis gaat met de data lijn :/ Maar zou natuurlijk ook de software kunnen zijn, al eens even wat anders geflasht?
Nee nog niets anders geflasht mede omdat dit prima heeft gewerkt. Support vroeg me om de originele firmware ff terug te flashen, maar als dat probeer via de Awtrix webinterface krijg ik dat er niet genoeg ruimte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@DennusB Zou je nog via ESPtools moeten kunnen doen. OTA is er altijd extra ruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:00
Septillion schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:05:
@SgtElPotato Mm, die ESP moet je toch eigenlijk altijd wel weer geflasht moeten krijgen?
Verschillende keren geprobeerd inderdaad, kreeg ook nog de officiele instructies en firmware via de mail maar helaas zonder succes. Het flashen lijkt allemaal goed te gaan en ik krijg ook een 'succes', maar vervolgens geen beeld of niks, alleen een constante piep op de klok zelf.

Via de Discord ook nog hulp gevraagd en daar de instructies gevolgd, dat leek allemaal goed te gaan maar uiteindelijk zelfde probleem kwam weer terug, denk gewoon een kapotte ESP..

[ Voor 15% gewijzigd door SgtElPotato op 07-12-2023 13:42 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 11:01
Kan je de Ulanzi ook als wekker gebruiken? Lijkt dat er geen speaker in zit, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Eastern Er zit een buzzer in dus wat dat betreft zou dat kunnen. Of de stock firmware een wekker functie heeft durf ik even niet meer te zeggen. Maar met custom firmware moet het dus zeker mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:32
Eastern schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:27:
Kan je de Ulanzi ook als wekker gebruiken? Lijkt dat er geen speaker in zit, of heb ik het mis?
Er zit een buzzer in, geen idee wat voor geluid dit maakt. Maar het kan dus wel :)

https://blueforcer.github.io/awtrix-light/#/sounds

Iets anders, denken jullie dat het een probleem is om het apparaat continu aan het stroom te hebben hangen. Ik las op de discord server van Blueforcer een stukje dat er wel een mogelijkheid is om hem open te maken, en een en ander los te halen. Vind ik niet echt een oplossing, en er schijnt dan ook een probleem te zijn met de boot procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 11:01
Ow top, dank je wel. Het geluid klinkt nog wel een beetje moeilijk. Ik heb nu een Squeezebox Boom, dit zou een leuke opvolger zijn. Maar wordt toch wel graag wakker met een 'fijn' geluid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:32
Eastern schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:38:
Ow top, dank je wel. Het geluid klinkt nog wel een beetje moeilijk. Ik heb nu een Squeezebox Boom, dit zou een leuke opvolger zijn. Maar wordt toch wel graag wakker met een 'fijn' geluid ;-)
Nou probeer het uit.

https://adamonsoon.github.io/rtttl-play/

En paste dit in het veld.

code:
1
The Simpsons:d=4,o=5,b=160:c.6,e6,f#6,8a6,g.6,e6,c6,8a,8f#,8f#,8f#,2g,8p,8p,8f#,8f#,8f#,8g,a#.,8c6,8c6,8c6,c6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 07:15

tMb

Naar aanleiding van de tip in de December Gift Guide heb ik er een besteld. Ben heel benieuwd!

Had al eerder gekeken naar de LaMetric maar dat vond ik echt te duur. Dit lijkt een betaalbaar alternatief met een interessante community.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RedPixel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:30:

Zeker! Ik kijk er naar uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RedPixel
Bij deze mijn blueprints: https://gitlab.com/RedPixel/ulanzi-ha-blueprints(alles wat niet afgebeeld is is leeg, of onbelangrijk)

@Septillion @Dacuuu @Piet Snot @Crew One

In Home Assistant ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMYPpFEgGURsHzPR2bn7Die6AjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHlmYsB6RSErFWCvUi061dJ4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYP0Y7C0giQWJFm6e2UWgIyHQ3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qd84iiyG1lILr3XAdlaiwJ1X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEUvd7V9YfNYXbFWiuEmZkZsrrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5O3IWG6Agrz7yfHGCSz5srDW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY6FBQb9D5uKQOKwyyjl24xr5Fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kC3SvrnhHHUGtmV3qLr5PFVL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door RedPixel op 12-12-2023 20:53 ]

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RedPixel en dit werkt dan samen met de Awtrix-simulator die je eerst moet installeren, klopt dat?

Het duizelt me een beetje voor welke route (firmware, wel/geen simulator) ik moet gaan met zoveel verschillende mogelijke routes :P

De volgende waarschuwing van Blakadder over die simulator maakt me wat terughoudend:
Take heed, this way is far from perfect, animations tend to be laggy or freeze at times. Entire Awtrix simulator component reboots from time to time, most likely caused by frequent disconnects between the matrix and server
Is dit ook jouw/jullie ervaring, of valt het wel mee in de praktijk?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPixel
Gizz schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:55:
@RedPixel en dit werkt dan samen met de Awtrix-simulator die je eerst moet installeren, klopt dat?

Het duizelt me een beetje voor welke route (firmware, wel/geen simulator) ik moet gaan met zoveel verschillende mogelijke routes :P

De volgende waarschuwing van Blakadder over die simulator maakt me wat terughoudend:

[...]

Is dit ook jouw/jullie ervaring, of valt het wel mee in de praktijk?
Die simulator zegt mij niks.

Ik heb deze firmware geïnstalleerd: https://blueforcer.github.io/awtrix-light/#/

Zodra die geconfigureerd is kun je de klok aansturen met MQTT.

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knol3785
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 18:51
Omdat het me stoorde dat ik veelal zat te kijken naar het feit dat ik geen afspraken heb in mijn agenda heb ik met wat geklooi deze automation gemaakt. deel hem maar zodat een ander er misschien ook wat aan heeft.

- maar op elk kwartier gezet omdat ik geen wijziging in calender event zag oid.
- input_boolean.awtrix_calendar is een helper die ik heb aangemaakt die in de blueprint van smarthomejunkie het item toont of niet.
- calendar.xxxx vervangen voor jouw calender.
- het zou moeten werken voor een instelling van 24 uur ( timedelta(days=1) in de code )
- heb je verbeteringen, hoor ik het graag

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Awtrix - aleen calendar item tonen indien er een afpraak is
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /15
condition: []
action:
  - if:
      - condition: template
        value_template: >-
          {% set appointment = as_timestamp(
          state_attr('calendar.xxxx', 'start_time')) %}

{% set plus24 = as_timestamp( now() + timedelta(days=1)) %}

{{ appointment < plus24 }}
    then:
      - service: input_boolean.turn_on
        target:
          entity_id: input_boolean.awtrix_calendar
        data: {}
    else:
      - service: input_boolean.turn_off
        target:
  mode: single

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 14-12-2023 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wordt een Ulanzi boos als je hem een tijd geen aandacht hebt geschonken? O-)

Paar maanden terug een beetje gespeeld met ESPHome op mijn Ulanzi. Kreeg het niet helemaal zoals ik wilde qua font en lettergroottes, toen projectje aan de kant gelegd. Vandaag besloten weer eens verder te gaan, maar.. hij doet vrijwel niks meer:
  • Hij start niet op met de ESPHome-firmware die ik er maanden geleden op heb gezet, en waarmee hij toen wel opstartte en dingen op het scherm liet zien.
  • Het ligt niet aan het scherm: ook in ESPHome en mijn router zie ik dat hij niet online komt.
  • Op meerdere computers (zowel Windows als Mac), met verschillende usb-c kabels, wordt de Ulanzi niet zichtbaar bij de com-poorten om te kunnen flashen.
Wat werkt wel:
  • Het rode ledje zodra ik de Ulanzi voed met een usb-kabel *O*
Iemand tips hoe ik mijn Ulanzi reanimeer nadat ik hem een paar maanden in een doos heb laten liggen?

edit: suf, vergeten dat het aanzetten onlogisch werkt en dat je twee knoppen tegelijk moet indrukken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 17-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@knol3785 Stom genoeg is er wel een calendar trigger met een offset maar niet een conditie. Maar je kan de template conditie gewoon als trigger gebruiken, dat is slimmer dan domweg te pollen.

Ook zou ik het ook lekker als datetime houden.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Awtrix - aleen calendar item tonen indien er een afpraak is
trigger:
  - platform: template
      {% set appointment = state_attr('calendar.xxxx', 'start_time')|as_datetime %}
      {% set plus24 = now() + timedelta(days=1) %}
      {{ appointment =< plus24 }}
    id: "on"
  - platform: template
      {{ appointment > plus24 }}
    id: "off"
action:
  - if:
      - condition: trigger
        id:
          - "on"
    then:
      - service: input_boolean.turn_on
        target:
    else:
      - service: input_boolean.turn_off
        target:

Of misschien nog makkelijker, een template binary_sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - binary_sensor:
      - name: "AwTrix calendar show"
        unique_id: awtrix_calendar
        icon: mdi:calendar-check
        availability: "{{ state_attr('calendar.xxxx', 'start_time') is not none }}"
        state: >-
          {{ appointment > plus24 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:54

L0g0ff

omg

Ik heb de mijne net ook uitgepakt. Hij lag onder de boom maar ik kon niet meer wachten tot vanavond haha. Zo maar eens die custom firmware flashen.

Ik heb verder geen home assistant. Tijdje gedraaid op mijn nas maar ik heb alles wat mijn schijf af en toe liet ratelen geëlimineerd. Ik zal eens kijken of er een licht docker containertje waarmee ik wat instructies naar die klok kan sturen.

Mijn goal is wat prtg alerts naar die klok te sturen als ik aan het werk ben. Scheelt me weer een scherm open houden :)

Altijd fijn zo'n verzamel draadje. Heb je meteen een kickstart thanks daarvoor!

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elcomes
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-04-2024
Hoe kun je de originele firmware weer terugzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Elcomes schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:18:
Hoe kun je de originele firmware weer terugzetten?
Van welke firmware kom je en waarom zou je dat willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Elcomes Weet niet waarom je het wilt, maar dat zou je met ESPtool moeten kunnen doen. Volledige erase en dan de bin weer flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elcomes
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-04-2024
Bedankt allemaal. Ik mis wat standaard apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ik ben echt fan van die klok met awtrix light firmware :)

Ik heb een paar powershell scriptjes geschreven voor:
  • Current work tasks (count)
  • Nieuwe aangemelde onbehandelde tickets
  • Outlook mails
  • Spotify whats playing
  • Monitor systemen uitlezen en de error counts tonen
Omdat de basis zo'n beetje hetzelfde is hierbij een script voor outlook. Ik las ooit een email ninja artikel als je inbox zero hebt. Vandaar het ninja icon bij een lege box ;)

Icons kun je hier https://developer.lametric.com/icons opzoeken en ophalen via de webinterface van je klok door het nummer in te geven en op download te klikken (mocht je dat nog niet weten ;)).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
$original_pwd = (Get-Location).Path
Set-Location  C:\Windows\assembly\
$interop_assemply_location = (Get-ChildItem -Recurse  Microsoft.Office.Interop.Outlook.dll).Directory
Set-Location $interop_assemply_location 
Add-Type -AssemblyName "Microsoft.Office.Interop.Outlook" 
Set-Location "$original_pwd"
$Outlook = New-Object -comobject Outlook.Application
$olFolderInbox = 6
$outlook = new-object -com outlook.application;
$mapi = $outlook.GetNameSpace("MAPI");
$inbox = $mapi.GetDefaultFolder($olFolderInbox)

while ($true) {
  $response = $inbox.items
  if ($response.Count -gt 0) {
    $downCount = $response.count
    $body = @"
{
  `"icon`": `"55947`",
    `"text`": [
    {
      `"t`": `"$downCount Items`",
      `"c`": `"14BAE4`"
    }
    ],
  `"hold`" :false,
  `"speed`": `"1`"
}
"@

}
  else {
    $body = @"
{
  `"icon`": `"19023`",
    `"text`": [
    {
      `"t`": `"Ninja`",
      `"c`": `"3402FC`"
    }
    ],
  `"hold`" :false,
  `"speed`": `"1`"
}
"@
  }
  $headers = New-Object "System.Collections.Generic.Dictionary[[String],[String]]"
  $headers.Add("Content-Type", "application/json")
  $webRequest = Invoke-RestMethod 'http://192.168.168.168/api/custom?name=inbox' -Method 'POST' -Headers $headers -Body $body
  $webRequest | ConvertTo-Json
  Start-Sleep -Seconds 60
}

Ik wil nog kijken voor een pomodoro timer. Ik heb al wat code van een ander gevonden die werkt. Maar ik zou liever de fysieke knoppen gebruiken zoals de originele firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 14:07

TiMMieJ

PSN: Orixez

Klopt het dat het geen echte blueprints zijn? Mijn HA docker zeurt namelijk met de volgende melding: Invalid blueprint: required key not provided @ data['blueprint']. Got None

Edit:

Tnx inderdaad het zijn automations zelf. Zag ik ook net inderdaad. Nog een beetje nieuw in de HA wereld :).

[ Voor 14% gewijzigd door TiMMieJ op 03-01-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@TiMMieJ Het zijn inderdaad geen blueprints maar (voorbeeld) automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanofzo
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-11-2024
<knip> Dat mag in V&A blijven

[ Voor 86% gewijzigd door Septillion op 08-01-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

@Twanofzo

Ik las in je V&A:
Hoopte er zelf data van o.a Google Analytics op te kunnen tonen maar helaas.
Waarom lukte dit niet? Alle data die je op kunt vragen via een API krijg je op die klok ;)

Je kunt de reporting api gebruiken: https://developers.google...guides/reporting/core/v4/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanofzo
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-11-2024
L0g0ff schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:21:
@Twanofzo

Ik las in je V&A:

[...]

Waarom lukte dit niet? Alle data die je op kunt vragen via een API krijg je op die klok ;)

Je kunt de reporting api gebruiken: https://developers.google...guides/reporting/core/v4/
Ah dus het is toch mogelijk! Ik heb er alleen 0,0 verstand van dus ik zal me er eens in moeten verdiepen. Bedankt, dan denk ik dat ik er 1 vd 2 verkoop in plaats van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:49
Ik heb mijzelf in de kerstvakantie ook 3 van deze schermpjes cadeau gedaan O-)

Met Awtrix firmware erop werken ze helemaal zoals verwacht met Home Assistant (ook leuk om Jinx een keer te koppelen).

De kwaliteit is echter wel zo-zo, van de 3 schermpje heb ik tot nu toe:
1x een model dat niet verder wil laden dan ~80%, de accu history graph ziet er sowieso vrij niet-vertrouwenswekkend uit met extreem veel schommelingen..)
1x een model met een luie pixel midden op het scherm: die is regelmatig blauw als hij eigenlijk wit moet zijn.
Het 3e scherm heb ik tot nu toe enkel geflasht en nog niet goed kunnen testen, geen idee of daar nog iets nar voren komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

matk89 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:31:
Ik heb mijzelf in de kerstvakantie ook 3 van deze schermpjes cadeau gedaan O-)

Met Awtrix firmware erop werken ze helemaal zoals verwacht met Home Assistant (ook leuk om Jinx een keer te koppelen).

De kwaliteit is echter wel zo-zo, van de 3 schermpje heb ik tot nu toe:
1x een model dat niet verder wil laden dan ~80%, de accu history graph ziet er sowieso vrij niet-vertrouwenswekkend uit met extreem veel schommelingen..)
1x een model met een luie pixel midden op het scherm: die is regelmatig blauw als hij eigenlijk wit moet zijn.
Het 3e scherm heb ik tot nu toe enkel geflasht en nog niet goed kunnen testen, geen idee of daar nog iets nar voren komt
Accu is idd echt crap. Zeker die stats. Maar bij mij hangt die toch 90 procent van de tijd aan een kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxD-6lJfZ1BgVVoEzdbrEZjw5YY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P3LrsVY8VlpGJxWzEHJHXyY3.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er hier nu uit. Toen hij was uitgevallen de kabel er weer in gedaan, hij hangt aan een beefy lader (sowieso 4 verschillende bronnen geprobeerd) dus dat is het issue niet.
Hij hangt hier ook aan de lader gewoon, maar hier is duidelijk iets niet goed. Denk dat ik wel support even mail, want brand door een chinees schermpje zit ik niet op te wachten..

Ter vergelijking, dit is de grafiek van schermpje 2. Ook rare spikes naar beneden maar aanzienlijk minder vaak en verder gewoon op 100%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAvSRZBKl2VT2F04r1Xqw_mDQpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/idOvjTi114ld0R9mnzcWQ5de.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@matk89 Ziet mij eruit als slechte accu. Helaas is open maken niet zoooo eenvoudig, anders had je hem gewoon af kunnen koppelen.

Andere kant, ik verwacht voor accu percentage niet veel meer dan een spanningsmeting. Dat zou de spikes ook goed verklaren. Maar is zeker niet echt accuraat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

@matk89 weet dat je nog naar de fout toe kunt corrigeren via de dev.json:

https://blueforcer.github.io/awtrix-light/#/dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdk81
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-02-2024
Paul! schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:46:
Leuk een Ulanzi-topic!
[Afbeelding]

Sinds een paar maanden er eentje in gebruik icm HA/MQTT.
Behalve de tijd geeft hij binnen-/buitentemperatuur weer en het volume van onze receiver. Ook worden (gefilterde) P2000-meldingen getoond.
Ik wil 'm nog uitbreiden met reistijdinfo in de ochtend
Wat gebruik je voor de P2000 meldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Via een webhook die door de Precom App wordt aangestuurd. Helaas werkt dat niet altijd, oorzaak weet ik niet.
Dus overweeg ik om additioneel deze te gebruiken: https://justpaste.it/dlnlv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ik heb wat gedoe met mijn klok. Alleen de pixels linksboven werken nog. De rest een zwart scherm. Ik heb de originele firmware op de volgende manier terug gezet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLD_bNiJ5ddquSBHIgMDh9kZdyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8s9w1wTkVoC1XA8s9FK6PB5l.png?f=user_large

Die firmware zelf komt uit het discord forum van awtrix light. Maar daarna kan je eenvoudig de https://www.ulanzi.com/pr...zi-pixel-smart-clock-2882 firmware via OTA eroverheen flashen. Ik heb het ook rechtstreeks geprobeerd met de 1.7.1 firmware van Ulanzi maar dat gaat niet goed.

Ondertussen heb ik een support case bij Ulanzi geopend. Even afwachten hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiddle
  • Niet online
- Verwijderd want opgelost -

[ Voor 138% gewijzigd door Fiddle op 03-04-2024 20:06 ]

Asus ROG Strix X570-E Gaming, AMD Ryzen 7 5800X, NZXT Kraken X63, Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC, G.Skill Trident Z RGB, 2x Samsung 980 Pro 1TB, Fractal Design Define R6 USB-C, be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 01:22
Vraagje aan de Ulanzi experts.

Is het mogelijk, nadat Ulanzi geflashed is, om data uit Home Assistant weer te geven als balkjes in Ulanzi?

Dus iets als:

Zonnepanelen productie: [XXXXXXXXX------------]
Ecar [-------------------------------]
Warmtepomp [XX--------------------------]
Andrer verbruik [XXXXX--------------------]
Net delta: [----------XXXX||-----------]

Soort one-view op stroom productie vs afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

pasmanm schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:50:
Vraagje aan de Ulanzi experts.

Is het mogelijk, nadat Ulanzi geflashed is, om data uit Home Assistant weer te geven als balkjes in Ulanzi?

Dus iets als:

Zonnepanelen productie: [XXXXXXXXX------------]
Ecar [-------------------------------]
Warmtepomp [XX--------------------------]
Andrer verbruik [XXXXX--------------------]
Net delta: [----------XXXX||-----------]

Soort one-view op stroom productie vs afname.
Zeker. Check progress: https://blueforcer.github.io/awtrix3/#/api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:14
Niemand nog de afvalkalender erop gezet ? Weet ik tenminste wanneer welke vuilnisbak naar buiten moet :)
Afvalkalender/afvalinfo in Homeassistant opnemen, en vervolgens dmv Red Node naar je Ulanzi/Awtrix sturen. Ze komen bij ons vroeg dus ik gebruik de sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow.
Het meeste werk is nog de verschillende kleuren kliko maken van de grijze (grijs, groen, oranje, en blauw) als icoontje bij het type afval (restafval, GFT, PBD, papier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sipjan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:34:
Niemand nog de afvalkalender erop gezet ?
Neuh. Mijn afvalkalender is elke donderdagochtend grofvuil, voor alle andere dingen hebben we permanente containers in de wijk. Die donderdagochtend lukt me wel om te onhouden als ik eens in de X maanden iets voor grofvuil heb :P
Afvalkalender/afvalinfo in Homeassistant opnemen, en vervolgens dmv Red Node naar je Ulanzi/Awtrix sturen.
Waarom niet direct vanuit HA een bericht op je Ulanzi zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@sipjan Klinkt alsof je al iconen gemaakt hebt?

Maar kan inderdaad direct uit HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjan
Gizz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Neuh. Mijn afvalkalender is elke donderdagochtend grofvuil, voor alle andere dingen hebben we permanente containers in de wijk. Die donderdagochtend lukt me wel om te onhouden als ik eens in de X maanden iets voor grofvuil heb :P
Dus je hebt ook geen last van al je kliko's die je ergens kwijt moet :)
Das mooi

En direct vanuit HA, geen flauw idee.

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 25-06-2024 09:48 . Reden: quote fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

sipjan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:08:
En direct vanuit HA, geen flauw idee.
Ik ken jouw NR-route niet, maar het lijkt me hetzelfde? :) Via MQTT publish ik vanuit HA een bericht naar de Ulanzi. Als ik het in Node RED zou maken eindigt de flow ook met een MQTT publish.

Dus als je het in NR kan, dan kan het ook in HA.

Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - service: mqtt.publish
    data:
      qos: 0
      retain: false
      topic: awtrix_a5e750/notify
      payload: >-
        {   "text": "Pakketje?",   "blinkText": 150, "icon": 2883,   "duration":
        10, "color": "#ff7424",   "rtttl":
        "JurassicPark:d=32,o=6,b=28:p,b5,a#5,8b5,16p,b5,a#5,8b5,16p,b5,a#5,16b.5,c#,16c#.,e,8e,16p,d#,b5,16c#.,a#5,16f#5,d#,b5,8c#,16p,f#,b5,16e.,d#,16d#.,c#,8c#" 
        }

Inclusief prachtige muziek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45
sipjan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:34:
Niemand nog de afvalkalender erop gezet ? Weet ik tenminste wanneer welke vuilnisbak naar buiten moet :)
Afvalkalender/afvalinfo in Homeassistant opnemen, en vervolgens dmv Red Node naar je Ulanzi/Awtrix sturen. Ze komen bij ons vroeg dus ik gebruik de sensor.afvalinfo_home_trash_type_tomorrow.
Het meeste werk is nog de verschillende kleuren kliko maken van de grijze (grijs, groen, oranje, en blauw) als icoontje bij het type afval (restafval, GFT, PBD, papier)
Leuk idee. Ik zit alleen niet bij mijn Ulanzi als het moment daar is om de kliko buiten te zetten ('s avonds, ding staat op mijn bureau) dus ik krijg een pushbericht in de HA app en een TTS omroep over de Google Home in de woonkamer :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matk89
Hmmbob schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Leuk idee. Ik zit alleen niet bij mijn Ulanzi als het moment daar is om de kliko buiten te zetten ('s avonds, ding staat op mijn bureau) dus ik krijg een pushbericht in de HA app en een TTS omroep over de Google Home in de woonkamer :+
Herkenbaar! Om beide ideeen te combineren: als je een bewegingssensor in je keuken/plek waar de Ulanzi staat hebt, kun je in de ochtend bij eerste beweging een check doen of er iets staat bij 'afval vandaag' en indien zo een melding sturen ter herinnering, mocht je het de dag ervoor vergeten zijn. Ga deze vanavond denk ik even erin zitten.
Je moet toch iets doen om je Ulanzi te flashen he :+

Enkele andere van de meldingen die ik momenteel op de Ulanzi toon:
- Wasmachine klaar (via stroomverbruik op een 'slimme' stekker)
- Deurbel (domme deurbel met een ESP'tje ertussen gedaan, horen we hem overal, ook als we buiten zitten en we verwachten iemand nemen we de Ulanzi even mee)
- Auto nog van slot als hij 30 minuten op de oprit staat
- Auto niet aan de stekker maar wel bijna leeg
- Een tekstveld die we vrij kunnen vullen in HA. We hebben ook een Ulanzi op het bureau op zolder. Als ik daar aan het werk ben en mijn vrouw komt thuis met loempia of een visje gooit ze daar een berichtje op _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Leuk!

Ik hou zelf de buitentemperatuur, batterij van auto, huidige zonnepanelen opbrengst en de totale dagopbrengst in de gaten, en heb een "night mode".

Code op https://github.com/hmmbob.../awtrix_ulanzi_tc001.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier meldingen als er aangebeld wordt of als de pakketbus geopend wordt. Ding staat in de keuken waar we tijdens het koken de reguliere deurbel soms niet horen. Verder laat hij zien wat er op Spotify wordt afgespeeld en de tijd. Niet super spannend allemaal.

Het display staat alleen aan als er iemand in de keuken is (op basis van een PIR-sensor). Anders beetje zonde van de energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjan
Gizz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:22:
[...]

Ik ken jouw NR-route niet, maar het lijkt me hetzelfde? :) Via MQTT publish ik vanuit HA een bericht naar de Ulanzi. Als ik het in Node RED zou maken eindigt de flow ook met een MQTT publish.

Dus als je het in NR kan, dan kan het ook in HA.

Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    data:
      topic: awtrix_a5e750/notify
      payload: >-
        {   "text": "Pakketje?",   "blinkText": 150, "icon": 2883,   "duration":
        10, "color": "#ff7424",   "rtttl":
        "JurassicPark:d=32,o=6,b=28:p,b5,a#5,8b5,16p,b5,a#5,8b5,16p,b5,a#5,16b.5,c#,16c#.,e,8e,16p,d#,b5,16c#.,a#5,16f#5,d#,b5,8c#,16p,f#,b5,16e.,d#,16d#.,c#,8c#" 
        }

Inclusief prachtige muziek :P
toon volledige bericht
Dank je wel. Maar mijn Yaml is nogal gammel :) . Ik red het maar net met NR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjan
Hmmbob schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:25:
Leuk!

Ik hou zelf de buitentemperatuur, batterij van auto, huidige zonnepanelen opbrengst en de totale dagopbrengst in de gaten, en heb een "night mode".

Code op https://github.com/hmmbob.../awtrix_ulanzi_tc001.yaml
Ik zet m op sleep om 23.00 uur voor 60x60x9 = 32.400 seconden (is tot 8 uur smorgens)0
Dmv een POST in Node Red

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul!
Ik heb zojuist nog een leuke toepassing bedacht: Paul! in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Als je eenmaal de data in HA hebt, dan is het natuurlijk makkelijk te integreren. Wil 'm nu nog iets gaan optimaliseren zodat de (achtergrond/tekst)kleuren veranderen afhankelijk van de temperaturen.
En ik wil graag een akoestisch signaal krijgen, maar krijg de RTTTL geluiden nog niet aan de praat.

Voordeel van de accu is dat je hem (tijdelijk) ook buiten neer kan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 14:07

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik heb enkele voorbeelden gebruikt in dit topic maar krijg nu de volgende melding in home assistant.

Deprecated payload_template option used in MQTT publish action call to topic awtrix_6db1cc/custom/production_today from payload template { "text": "21.2 kW", "icon": "54156", "color": "#7bf21f", "duration": 2}. Use the payload option instead. In automations templates are supported natively. Update the automation or script to use the payload option instead and restart Home Assistant to fix this issue.

Iemand dit ook gehad en al aangepakt?

Dit is de yaml code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: "Awtrix - Send today's energy production "
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.envoy_122225066867_today_s_energy_production
action:
  - data:
      topic: awtrix_6db1cc/custom/production_today
      payload_template: " { \"text\": \"{{ (states.sensor.envoy_122225066867_today_s_energy_production.state|float/1000) |round(1, 'floor') }} kW\", \"icon\": \"54156\", \"color\": \"#7bf21f\", \"duration\": 2}  "
    action: mqtt.publish

Het was blijkbaar een stuk makkelijker nog dan ik dacht. Moest enkel payload_template: " { \"text\": \"{{ omzetten naar payload: " { \"text\": \"{{

[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 11-09-2024 16:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ken je de optie [code=yaml] .... [/code] al? Maakt het een stuk leesbaarder, niet in de laatste plaats omdat het de (voor YAML cruciale) spaties gewoon intact laat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: "Awtrix - Send today's energy production "
trigger:
    entity_id:
      - sensor.envoy_122225066867_today_s_energy_production
action:
  - data:
      topic: awtrix_6db1cc/custom/production_today
      payload: " { \"text\": \"{{ (states.sensor.envoy_122225066867_today_s_energy_production.state|float/1000) |round(1, 'floor') }} kW\", \"icon\": \"54156\", \"color\": \"#7bf21f\", \"duration\": 2} "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:47
Als er totaal geen pixel meer aan gaat op het display, en het device meldt zichzelf niet meer aan op het netwerk, wat zijn dan nog de recovery-opties?

Reset-button lijkt niets te doen, tenminste niet met tot 15 seconden vasthouden.
16 proberen? :P

Laad-electronica werkt nog wel; na enige tijd gaat led van rood naar groen, maar dat is wel de enige feedback die ik van het apparaat krijg. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Davey400 heb je de Ulanzi een tijd niet gebruikt en ben je vergeten dat je voor het aanzetten, compleet onlogisch, twee knoppen tegelijk moet indrukken?

Dat was mijn probleem :P Gizz in "Het grote Ulanzi TC001 "Pixel clock" topic"

Voor wie nog een Ulanzi zoekt: ik zie dat hij onderdeel is van de Amazon Prime deals: €39,98 en zonder verzendkosten morgen in huis. Volgens mij is dat een nette prijs t.o.v. Aliexpress en bij Ulanzi zelf.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 09-10-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Davey400 Als hij nog werkt dan moet hij nog wel te flashen zijn via de USB.

En inderdaad, aanzetten is wat raar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Ai. Dom.
Wel naar recovery-opties zitten kijken, en reset-buttons en weetikwat.
Maar nu ie aan de laptop hangt, en dan 'links' en 'rechts' samen indrukken geeft dat nog geen beeld, maar wel een seriële poort erbij.
Het begin is er!
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja, dom van degene die het een goed idee vond om dergelijke basisfunctionaliteit te koppelen aan het indrukken van twee knoppen. Niet dom van ons! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Flashen en weer up-and-running!
Alleen weer even de HA integratie/MQTT herstellen en overbodige info uitschakelen.
Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
Ondertussen ook flink zitten spelen met Jinx! – LED Matrix Control.
Dat is echt mega vette software i.c.m. Awtrix, die Jinx standaard ondersteund via Artnet DMX.

Echt hele toffe effecten die je daar mee kunt maken, tot aan het weergeven van een camera-beeld aan toe.
Gelijk weer helemaal verliefd op dit klokkie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52

Nox

Noxiuz

Zojuist op de website van ulanzi de tc001 gekocht, 28 euro met een haloweenkorting (geen idee tot wanneer dit is) en nog 8 euro verzendkosten. Komt uit Duitsland dus is als het goed is vlot binnen.

Ik wil hem in de badkamer zetten en dan een timer starten als de douche aan gaat (dit is bekend in HA) en zodra de douche uit gaat iets later de normale tijd weer laten geven. Vrij simpel, maar voor totaal nog geen 4 tientjes prima me dunkt. Misschien kan ik later nog wat toevoegen als ik wil.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nox schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:59:
Zojuist op de website van ulanzi de tc001 gekocht, 28 euro met een haloweenkorting (geen idee tot wanneer dit is) en nog 8 euro verzendkosten. Komt uit Duitsland dus is als het goed is vlot binnen.

Ik wil hem in de badkamer zetten en dan een timer starten als de douche aan gaat (dit is bekend in HA) en zodra de douche uit gaat iets later de normale tijd weer laten geven. Vrij simpel, maar voor totaal nog geen 4 tientjes prima me dunkt. Misschien kan ik later nog wat toevoegen als ik wil.
Hoe detecteer jij of je douche aan gaat? Daar zoek ik ook nog wat voor namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:05

sapphire

Die-hard pruts0r

DennusB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:21:
[...]

Hoe detecteer jij of je douche aan gaat? Daar zoek ik ook nog wat voor namelijk!
Luchtvochtigheid sensor?

@Nox , heb je een linkje?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
Ik heb in het verleden iets dergelijks (niet richting Ulanzi) gedaan met een Opentherm Gateway (OTGW).
Die 'hangt' tussen de thermostaat en de ketel en die stelt je in staat om al het verkeer tussen die 2 uit te lezen. (En eventueel te manipuleren.)
Via MQTT is er een HA integratie.
Daar kun je heel veel info m.b.t. het gedrag van de ketel uit halen, en dus ook wanneer deze warm water aan het leveren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

sapphire schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Luchtvochtigheid sensor?

@Nox , heb je een linkje?
Ik denk dat een luchtvochtigheidsensor te traag reageert.
DennusB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:21:
[...]

Opentherm Gateway, moet je wel een ouderwetse gasketel hebben, gaat niet met een ander systeem. In dat geval zou ik een temperatuursensor op je sww-leiding zetten, bij voorkeur op een metalen stuk. Dan heb je denk ik binnen 5 secondes wel te pakken dat je douche aan gaat. Nadeel: het uit gaan zal een stuk langer duren. Mogelijk als je een watermeter hebt dat je dit kan combineren.

Overigens, als ik warm water pak in de keuken heb je hetzelfde, maargoed dan sta ik in de keuken en niet in de badkamer en zie ik er niks van :+

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 14-10-2024 10:18 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Opentherm Gateway, moet je wel een ouderwetse gasketel hebben...
Opentherm is toch gewoon nog steeds een actueel protocol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Davey400 voor gasketels wel. Als je een warmtepomp(boiler), stadsverwarming of een doorstroomverwarmer hebt, dan heb je niks aan Opentherm.

@Nox schrijft ook niet dat Opentherm ouderwets is. Hij noemt gasketels een ouderwetse manier van verwarmen.
Nox schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Ik denk dat een luchtvochtigheidsensor te traag reageert.
Hangt ook van je badkamer en sensor af. Mijn badkamer is relatief klein en (nadat er warm water uit de douche komt) heeft de sensor binnen 10 seconden door dat de luchtvochtigheid toeneemt.

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 14-10-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Davey400 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:57:
[...]

Opentherm is toch gewoon nog steeds een actueel protocol?
Ja, alleen verwarmen op gas niet :p

Edit:

Ik was toevallig op een nieuwbouwproject ivm werk maar daar hangen ook Honeywell round modulations. Wel de heat/cool variant maar deze communiceert schijnbaar obv opentherm met de warmtewisselaar van de stadsverwarming. Dus mogelijk dat je nog een kans hebt dat jouw systeem ook opentherm praat. Die thermostaatjes zijn 3 tientjes op MP (degene die ik had dan) dus het proberen waard. Of er bij SWW een koppeling komt naar de thermostaat is mij niet bekend. Je kan ook Eneco mailen (al denk ik snel dat zij zeggen: eh, dit is een lastige vraag, zoek het lekker zelf uit, ik verwijs je van dit kastje door naar de muur).

[ Voor 55% gewijzigd door Nox op 14-10-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Gizz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:16:
@Davey400 voor gasketels wel. Als je een warmtepomp(boiler), stadsverwarming of een doorstroomverwarmer hebt, dan heb je niks aan Opentherm.

@Nox schrijft ook niet dat Opentherm ouderwets is. Hij noemt gasketels een ouderwetse manier van verwarmen.

[...]

Hangt ook van je badkamer en sensor af. Mijn badkamer is relatief klein en (nadat er warm water uit de douche komt) heeft de sensor binnen 10 seconden door dat de luchtvochtigheid toeneemt.
Heeft de klok geen sensor ingebouwd? Anders is er wel een te koppelen, het is een esp32 ten slotte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

@Nox ik weet niet of die klok goed tegen al het vocht in je badkamer kan. Het is een leuk ding die klok, maar hem neerzetten in mijn badkamer zou ik denk ik niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

L0g0ff schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:16:
@Nox ik weet niet of die klok goed tegen al het vocht in je badkamer kan. Het is een leuk ding die klok, maar hem neerzetten in mijn badkamer zou ik denk ik niet doen.
We gaan het meemaken, hij komt naast de deur te hangen die praktisch altijd open staat. Desnoods open maken en conformal coating erop doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zander
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-12-2024
Iemand ervaring met aansturen van de klok met HTTP calls met Curl op windows?

Het lukt mij niet om de opties NOTIFY, INDICATOR1/2/3 of een test app aan te sturen.
Curl geeft een okay maar met een NOTIFY krijg ik een zwart scherm en na enkele seconden weer mijn kalender of tijd display.
Bij een INDICATOR1/2/3 of TEST APP request gebeurt er niets zichtbaars op de klok..
Als ik echter een RTTTL request uitvoer maakt de klok wel het RTTL geluid en met de SLEEP optie gaat het display direct uit.
Voorbeeld van mijn CURL NOTIFY request volgens de voorbeelden die ik gevonden heb.
code: awtrix4.opt
1
2
3
4
-H "Content-Type: application/json"
-d '{"text":"Hello","rainbow":true}'
-X POST
url = "http://10.0.0.14/api/notify"

Reactie Curl
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
g:\TC001 Pixel clock>curl -v -K "awtrix4.opt"
Note: Unnecessary use of -X or --request, POST is already inferred.
*   Trying 10.0.0.14:80...
* Connected to 10.0.0.14 (10.0.0.14) port 80
> POST /api/notify HTTP/1.1
> Host: 10.0.0.14
> User-Agent: curl/8.9.1
> Accept: */*
> Content-Type: application/json
> Content-Length: 33
>
* upload completely sent off: 33 bytes
< HTTP/1.1 200 OK
< Content-Type: text/plain
< Content-Length: 2
< Access-Control-Allow-Origin: *
< Access-Control-Allow-Methods: *
< Access-Control-Allow-Headers: *
< Connection: close
<
OK* shutting down connection #0

Iemand enig idee?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 15-10-2024 20:38 . Reden: Wat code-tags voor de leesbaarheid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Zander Volgens mij moet je een optie als string meegeven en is dat dus altijd tussen " ". Dus in de string zal je de quotes moeten escapen.

Dus:
1
2
3
4
-d "{\"text\":\"Hello\",\"rainbow\":true}"
-X POST

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 15-10-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zander
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-12-2024
Septillion schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:31:
@Zander Volgens mij moet je een optie als string meegeven en is dat dus altijd tussen " ". Dus in de string zal je de quotes moeten escapen.

Dus:
1
2
3
4
-d "{\"text\":\"Hello\",\"rainbow\":true}"
-X POST
Geweldig, hartstikke bedankt. Werkt zo wel. Kan ik weer verder.
Nogmaals bedankt voor de snelle reactie. Dit bevestigt maar weer het nut van forums!
Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

De klok is binnen, awtrix 3 erop geflashed, is via MQTT nu ook te benaderen via home assistant. Maar nu wil ik een simpele automatisering maken in HA die de timer moet starten (vanaf 0, oplopend) maar dat wil nog niet echt lukken. Ik heb van alles door zitten lezen aan firmwares / mogelijkheden. Het lijkt erop dat er standaard mogelijkheden zijn om een countdown timer te maken, hoewel dat een begin is wil ik gewoon weten hoe lang ik onder de douche sta en zelf oordelen of dat lang genoeg is :P

Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen? Ik kan misschien in HA een timer starten en die laten weergeven op de ulanzi. Ik heb ondertussen e.e.a. geprobeerd in HA met een helper/timer en

Esphome erop zetten is overigens ook een prima optie, ik gebruik esphome op mijn overige esp32's om verlichting te maken.

TL;DR:
Weet iemand of er ergens een tutorial te vinden is om een van de apps van awtrix 3 te integreren in HA? Ik wil dan eerst proberen een countdown timer te maken en van daaruit verder te borduren. Alleen is de meeste documentatie geschreven voor mensen die al perfect weten hoe HA en Awtrix werken, niet voor echte dummies die nieuw zijn met awtrix en in HA ook niet alles weten te vinden.

Ik heb deze stappen gevolgd:
https://flows.blueforcer.de/flow/wq2NANplO7KV

Enige wat er gebeurt als ik de helper timer start in HA dat hij dan niet meer cycled door de apps heen :+

[ Voor 32% gewijzigd door Nox op 18-10-2024 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Heb je de topics in het voorbeeld aangepast naar je eigen topic?

awtrix_a8ba90 is een voorbeeld code, dat achtervoegsel moet gewijzigd worden.

Deel je daadwerkelijke code eens? (tip: gebruik [code=yaml] ... [/code] tags)

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 18-10-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Nox Enige dat je hoeft te doen om hem in HA te krijgen is onder de MQTT instellingen broker, username, en password in te vullen. En dan het vinkje bij Homeassistant Discovery aan te zetten. Eventueel mag je Prefix aanpassen naar wat jij leuk/nuttig vind.

En ik heb eens zitten spelen om een Count up timer te maken. Daarvoor zou je de volgende automation kunnen gebruiken (als basis):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
alias: Test Awtrix timer
trigger:
    seconds: /1
    id: time
    entity_id:
      - input_boolean.test_a
    to: "on"
    entity_id:
      - input_boolean.test_a
    to: "off"
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - "on"
        sequence:
          - action: input_datetime.set_datetime
            metadata: {}
            data:
              datetime: "{{ now() }}"
            target:
              entity_id: input_datetime.test
          - alias: Send time to Count up app
            data:
              topic: awtrix_408e10/custom/Count up
              payload: |-
                {
                  "text":"  0:00"
                }
          - action: mqtt.publish
            data:
              topic: awtrix_408e10/switch
              payload: "{\"name\":\"Count up\"}"
            alias: Switch to Count up app
      - conditions:
            id:
              - "time"
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.test_a
            state: "on"
        sequence:
            data:
                {
                  {% set s = states('input_datetime.test') |as_datetime |as_local -%}
                  {% set d = (now() - s).total_seconds()|round(0) -%}
                  {% set min = (d / 60)|round(0, method='floor') -%}
                  {% set sec = d % 60 -%}
                  {{ "\"text\":" ~ "\"" ~ "%3d" | format(min) ~ ':' ~ "%02d" | format(sec) ~ "\"" }}
                }
            alias: Send time to Count up app
      - conditions:
            id:
              - "off"
        sequence:
            data:

Gebruikt dus twee helpers. Een input_boolean om aan te geven dat de timer actief is. En een input_datetime (met date en time) om de starttijd aan te geven. awtrix_408e10 is het prefix van mijn TC001. En ik voeg hem toe aan de loop met apps (= weer te geven schermen). Dus als je aan hebt staan dat hij automatisch moet wisselen zal dat gebeuren. Wil je dat tijdens het douchen niet zal je Transition onder het device uit zetten.

En dit is maar een simpel en saai begin. Je kan er zelf meer van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Oef, een automation iedere seconde afvuren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Septillion schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:52:
@Nox Enige dat je hoeft te doen om hem in HA te krijgen is onder de MQTT instellingen broker, username, en password in te vullen. En dan het vinkje bij Homeassistant Discovery aan te zetten. Eventueel mag je Prefix aanpassen naar wat jij leuk/nuttig vind.

En ik heb eens zitten spelen om een Count up timer te maken. Daarvoor zou je de volgende automation kunnen gebruiken (als basis):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
alias: Test Awtrix timer
trigger:
    seconds: /1
    id: time
    entity_id:
      - input_boolean.test_a
    to: "on"
    entity_id:
      - input_boolean.test_a
    to: "off"
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - "on"
        sequence:
          - action: input_datetime.set_datetime
            data:
              datetime: "{{ now() }}"
            target:
              entity_id: input_datetime.test
          - alias: Send time to Count up app
            data:
                {
                  "text":"  0:00"
                }
            data:
              topic: awtrix_408e10/switch
              payload: "{\"name\":\"Count up\"}"
            alias: Switch to Count up app
      - conditions:
            id:
              - "time"
            entity_id: input_boolean.test_a
            state: "on"
        sequence:
            data:
                {
                  {% set s = states('input_datetime.test') |as_datetime |as_local -%}
                  {% set d = (now() - s).total_seconds()|round(0) -%}
                  {% set min = (d / 60)|round(0, method='floor') -%}
                  {% set sec = d % 60 -%}
                  {{ "\"text\":" ~ "\"" ~ "%3d" | format(min) ~ ':' ~ "%02d" | format(sec) ~ "\"" }}
                }
            alias: Send time to Count up app
      - conditions:
            id:
              - "off"
        sequence:
            data:

Gebruikt dus twee helpers. Een input_boolean om aan te geven dat de timer actief is. En een input_datetime (met date en time) om de starttijd aan te geven. awtrix_408e10 is het prefix van mijn TC001. En ik voeg hem toe aan de loop met apps (= weer te geven schermen). Dus als je aan hebt staan dat hij automatisch moet wisselen zal dat gebeuren. Wil je dat tijdens het douchen niet zal je Transition onder het device uit zetten.

En dit is maar een simpel en saai begin. Je kan er zelf meer van maken.
toon volledige bericht
Wow, thanks! Een van de dingen is dat ik niet heel erg bekend ben met werken met yaml in HA. Kan ik dit gewoon als automation maken?
Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:49:
Heb je de topics in het voorbeeld aangepast naar je eigen topic?

awtrix_a8ba90 is een voorbeeld code, dat achtervoegsel moet gewijzigd worden.

Deel je daadwerkelijke code eens? (tip: gebruik [code=yaml] ... [/code] tags)
Topic is inderdaad aangepast, ik ben nu met mqtt explorer een beetje aan het spelen om te kijken wat verschillende notifies doen die ik erheen stuur.

De automation die ik heb is als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
alias: ⏳AWTRIX DoucheTimer
description: Douchetimer
trigger:
    entity_id:
      - timer.douchetimer
    to: active
    id: start
    entity_id:
      - timer.douchetimer
    to: idle
    id: stop
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - start
        sequence:
          - parallel:
              - repeat:
                  sequence:
                      data:
                        topic: awtrix_466d74/custom/timer
                        payload: >
                          {% set duration =
                          as_timedelta(state_attr('timer.awtrix_timer',
                          'duration')).total_seconds() %} {% set remaining =
                          as_datetime(state_attr(trigger.entity_id,
                          'finishes_at')) - now().replace(microsecond=0) %} {%
                          set passed = duration - remaining.total_seconds() %}
                          {% set progress = ((passed/duration) * 100) | round(0)
                          | int %} {{
                            dict(
                                  icon = '42893',
                                  text = remaining | string,
                                  progress = progress,
                                  progressC = '#ff0000',
                                  progressBC = '#000000'
                                )
                          }}
                    - delay:
                        hours: 0
                        minutes: 0
                        seconds: 1
                        milliseconds: 0
                  while:
                      entity_id: timer.douchetimer
                      state: active
                data:
                  topic: awtrix_466d74/settings
                  payload: "{\"ATRANS\": false}"
              - repeat:
                  count: 1
                  sequence:
                      data:
                        topic: awtrix_466d74/switch
                        payload: "{\"name\":\"timer\"}"
      - conditions:
            id:
              - stop
        sequence:
            data:
              topic: awtrix_466d74/sound
              payload: "{\"sound\":\"short\"}"
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 0
              seconds: 1
              milliseconds: 0
          - parallel:
                data:
                  topic: awtrix_466d74/custom/timer
                data:
                  topic: awtrix_466d74/settings
                  payload: "{\"ATRANS\": true}"
mode: restart

Dit is een blueprint die ik gedownload heb, topic is overal aangepast maar hoe het exact werkt weet ik dus niet.
Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:30:
Oef, een automation iedere seconde afvuren.....
Zover ik dus begrijp wat deze klok kan is ... hij kan niet veel eigenlijk, je moet het meer zien als een display van HA ipv dat hij zelf berekeningen uitvoert. De timer start je op HA en je geeft op je klok eigenlijk weer hoe lang die timer is.

Ik denk dat als je er esphome op zet je wel iets meer taken kan laten uitvoeren, op mijn esp's kan ik wel wat meer laten doen lokaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 18-10-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Hmmbob Ben het wel met je eens, dat is wel vaak. Maar naar mijn idee is dit precies de 1% waarbij het de enige optie is simpelweg omdat je wilt dat er elke seconde iets gebeurd.

En dan vind ik gewoon elke seconder triggeren zelf voor iets dat langer duurt een nettere optie dan een while met een delay van 1 sec.

Met ESPhome zou je het natuurlijk volledig op de ESP kunnen zouden ipv in HA maar dan heb je wel een heel stuk meer code te schrijven voor dezelfde functionaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Nox Het is je nu ook gelukt om wat in yaml te kopiëren dus dat kan je met mijn yaml ook gewoon doen. Je zal alleen overal input_boolean.test_a en input_datetime.test moeten vervangen door helpers van jouw.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.