Het grote Ulanzi TC001 "Pixel clock" topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:13

L0g0ff

omg

Vers van de pers:
**Beta 0.97b**
- **Bug Fix: on-device update**
- Implemented a new SSL certificate for the on-device update function.

- **Bug Fix: Integrated Icon Downloader**
- Resolved an issue causing the integrated icon downloader to malfunction in certain countries. To apply this fix, you may need to delete the `DoNotTouch.json` file and restart AWTRIX.

- **Expanded Polish Language Support**
- Added support for the Polish language by converting Polish characters to their ASCII equivalents, ensuring better compatibility and readability.

- **Integrated MQTT Broker**
- To enable the MQTT broker, set `"mqtt_broker"` to `true` in the `dev.json` configuration file.
- Note that the MQTT client will be disabled when the local broker is active. The Broker itself handles all messages like a client.
- Please be aware that this implementation does not support authentication or TLS encryption.

- **MQTT Placeholders in Custom Apps**
- This feature is particularly useful for users without a smart home system. Combined with the local broker, it eliminates the need for an external system to display data, such as from an inverter wich can send its data vie MQTT. Simply create a `[AppName].json` file in the CUSTOMAPP folder with your custom app JSON keys. This JSON file will be loaded upon boot, so you don't need to send it from an external source.
- Example usage:
```json
{"text": "Leistung: {{inverter/total/P_AC}}W"}
```
- The placeholders enclosed in `{{}}` will be replaced with the payload of the specified MQTT topic. Currently, there are no options available for formatting the payload.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik ben wel benieuwd of de blueprints van Smart Home Junkie, specifiek de rain forecast en weather, zich als apps gedragen. Bij de andere blueprints staat specifiek "app cycle".

Ik durf het niet zo te proberen omdat ik echt hemel en aarde heb moeten bewegen om een spook app weer kwijt te raken... zie dat blijkbaar nog ergens in een automatisering.

En is er iemand die weet hoe ik de dag-bar kan aansturen? Die wordt alleen bij de datum gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door iAR op 23-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-05 16:23
Typisch weer zo'n topic waarbij je er achter komt dat je leven nooit compleet is geweest.

Nu heb ik al HA, maar moet ik opnieuw installeren. Deze klok is misschien wel leuk om mee te oefenen in combinatie met HA. Ik ben daar niet in thuis.

Los van dit topic, is er wellicht ergens een lijstje met toepassingen voor deze klok? Bijvoorbeeld met Eufy deurbel, Hue verlichting, Roborock etc...?

*edit; Google heeft mij al wat verder geholpen en ik ben bij de Github beland.

[ Voor 9% gewijzigd door Siedo op 23-12-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-05 22:42
Siedo schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:03:
Bijvoorbeeld met Eufy deurbel, Hue verlichting, Roborock etc...
Ja, ja, ja en inderdaad. ;)
Of aankondiging van een nieuw nummer op de radio.
Of de hoeveelste keer dat de koelkast open is vandaag.
Of een waarschuwing dat de EV niet aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
iAR schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:10:
Ik ben wel benieuwd of de blueprints van Smart Home Junkie, specifiek de rain forecast en weather, zich als apps gedragen. Bij de andere blueprints staat specifiek "app cycle".

Ik durf het niet zo te proberen omdat ik echt hemel en aarde heb moeten bewegen om een spook app weer kwijt te raken... zie dat blijkbaar nog ergens in een automatisering.

En is er iemand die weet hoe ik de dag-bar kan aansturen? Die wordt alleen bij de datum gebruikt.
Ja, zijn ook "apps". Je hebt dan eigenlijk ook maar twee opties, app of notificatie.

Maar hoezo hemel en aarde bewogen? Als het topic niet meer bestaat dan is de app weg.

En de dag-bar bestaat ook alleen maar in de standaard time-app. Als je zoiets wilt zal je dat denk ik zelf moeten tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
[quote]DennusB schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:15:
[...]

Ik had dit ook en heb ze gecontact en kreeg netjes een nieuwe opgestuurd!
[/quote]

Niet mijn ervaring, afschuwelijke customer support. Die van mij heeft de geest gegeven, dus heb eerst deze foto's opgestuurd:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/TyJPA47.png

Dus ik kreeg terecht de vraag of ik de originele firmware terug wilde zetten en wilde filmen, gedaan:

YouTube: Ulanzi Boot

YouTube: ULANZI PIXEL DEAD

En dit is nu hun antwoord:

[quote]
Dear Customer

Have you previously upgraded the product with your own firmware? If so, even if you upgrade the product again using the firmware from the official website, you won't be able to restore it to the factory settings.

Best regards,
[/quote]

hahaha mooi man, eerst mij door hoepels laten springen en dan alsnog, ja jammer joh.

lachen wel, ding kan hup de kliko in dus

dat waren 2 mooie weken

:D

wat een oplichters

Wat aanvullende mailtjes en nog meer beeldmateriaal en een reddit thread sturen ze alsnog een nieuwe op, dus ok...

Blijft een hoop hoepelgespring, maar ok...

Nog steeds wel

[ Voor 7% gewijzigd door DeDooieVent op 24-12-2024 10:35 . Reden: Alsnog een vervanger opgestuurd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DeDooieVent schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:40:
[...]

Niet mijn ervaring, afschuwelijke customer support. Die van mij heeft de geest gegeven, dus heb eerst deze foto's opgestuurd:

[Afbeelding]

Dus ik kreeg terecht de vraag of ik de originele firmware terug wilde zetten en wilde filmen, gedaan:

[...]

hahaha mooi man, eerst mij door hoepels latem springen en dan alsnog, ja jammor joh.

dat waren 2 mooie weken

wat een oplichters
Bizar zeg, bij mij ging het echt super makkelijk. Zonde dat hij weg kan :(
Ik heb hem hier ondertussen al een tijdje staan en mijne heeft nu rechts op 1 scherm zo te zien weer een klein issue, maar gelukkig niet storend ..

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

DeDooieVent schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:40:
[...]

[Afbeelding]

[...]

hahaha mooi man, eerst mij door hoepels latem springen en dan alsnog, ja jammor joh.

dat waren 2 mooie weken

wat een oplichters
Mijn ervaring vorige jaar met support was best goed. Scherm deed het niet en ze stuurde na het maken van een filmpje vrijwel meteen een nieuwe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
L0g0ff schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:26:
[...]

Mijn ervaring vorige jaar met support was best goed. Scherm deed het niet en ze stuurde na het maken van een filmpje vrijwel meteen een nieuwe op.
Zie op trustpilot inmiddels best veel negatieve berichten over de customer support van Ulanzi afgelopen maanden.

Nou goed, zal wel, win some, lose some, heb er leuk mee gespeeld maar gewoon waardeloze chinese meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Als je aan de goede kant van de 2 weken zit kun je wellicht nog eenvoudig gebruik maken van je recht op retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Alsof de duivel er mee speelt, mijn klok is hier zojuist ook overleden. na het booten (en dan doet het scherm het gewoon) gaat alleen de pixel in de linker onderhoek aan (geel), verder dood. Lekker dan xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Gele pixel linksonder betekent geen MQTT koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Probeer gewoon eens naar de webpage te gaan en kijken wat ie doet.
Als je hem niet kunt bereiken: dichter bij een AP zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Davey400 op 24-12-2024 09:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Davey400 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:25:
Probeer gewoon eens naar de webpage te gaan en kijken wat ie doet.
Als je hem niet kunt bereiken: dichter bij een AP zetten.
Thanks voor de info, maar volgens Unifi is ie gewoon verbonden, het IP is alleen niet pingbaar en de webinterface niet bereikbaar :(
Edit : OMG, hij doet het weer. Ik besefte me opeens dat ik verkeer van m'n IOT LAN naar Home-Assistant vanochtend had geblokkeerd, lol. Regeltje toegevoegd in de firewall en hij doet het weer _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door DennusB op 24-12-2024 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
[quote]DennusB schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:18:
Alsof de duivel er mee speelt, mijn klok is hier zojuist ook overleden. na het booten (en dan doet het scherm het gewoon) gaat alleen de pixel in de linker onderhoek aan (geel), verder dood. Lekker dan xD
[/quote]

Die pixel is zoals gezegd MQTT die geen contact krijgt. Ik zou eens kijken op de interne pagina van dat ding en dan live view doen, als je dan wat anders ziet dan je op de tc001 ziet dan is ie denk ik stuk ja.

Zorg ervoor dat je eerst de originele firmware terugflashed voor je contact opneemt, dit heb ik helaas niet gedaan.

o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
Voor geïntereseerden, zie update van mijn eerdere post, na wat gedoe gaan ze alsnog een nieuwe sturen, dus nou goed alsnog afwachten, maar ik vertrouw er op zich wel op.

Dus nou, ja.... wat een verhaal he. Motto is wel, zorg dat je eerst de originele firmware terugflashed voor je contact opneemt en beeldmateriaal maakt, want hemellief man, dat ding heeft wat af staan piepen naast me op de bank :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
DeDooieVent schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:38:
(...)

want hemellief man, dat ding heeft wat af staan piepen naast me op de bank :D
Je hebt het nog steeds over je klokje? O-)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

DeDooieVent schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:38:
Voor geïntereseerden, zie update van mijn eerdere post, na wat gedoe gaan ze alsnog een nieuwe sturen, dus nou goed alsnog afwachten, maar ik vertrouw er op zich wel op.

Dus nou, ja.... wat een verhaal he. Motto is wel, zorg dat je eerst de originele firmware terugflashed voor je contact opneemt en beeldmateriaal maakt, want hemellief man, dat ding heeft wat af staan piepen naast me op de bank :D
Kun je meteen op Trustpilot een positieve review achterlaten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
L0g0ff schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:11:
[...]

Kun je meteen op Trustpilot een positieve review achterlaten :P
zal ik zeker doen, even afwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob-nwk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 19:47
DeDooieVent schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:08:
Hallo. Ik kom er niet uit. Ik wil heel graag dat mijn Reolink deurbel een trigger is voor het publiceren van een berichtje op mijn TC001

Maar ik krijg het niet voor elkaar. Iemand met een Reolink of iets vergelijkbaars en het wel werkend heeft, of iemand die ziet wat ik fout doe?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: '1734781281324'
  alias: Front Door Bell Pressed
  description: Provides notification when the Reolink doorbell button is pressed
  triggers:
  - type: turned_on
    device_id: 415708741b335760bf2997bd63914b90
    entity_id:
        - binary_sensor.reolink_video_doorbell_wifi_bezoeker
    from: 'off'
    to: 'on'
    domain: binary_sensor
    trigger: device
  conditions: []
  actions:
  - data:
      topic: awtrix_52b394/notify
      payload: '{   "text": "De bel!",   "blinkText": 150, "icon": 2883,   "duration":
        5, "color": "#ff7424",   "rtttl": "Bell:d=4,o=4,b=100:8g,8c"  }'
    action: mqtt.publish
  mode: single
Volgens mij staat deze niet helemaal goed uitgelijnd. Ik heb de volgende draaien:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: "Awtrix - Doorbell"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_boolean.awtrix_doorbell
      to: "on"
  action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: awtrix_6d0e60/notify
        payload: >-
          {   
            "text": "Deurbel!", "blinkText": 900, "icon": 2883, "rtttl": "Bell:d=4,o=4,b=100:8g,8c", "duration": 10
          }
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.awtrix_6d0e60_matrix
    - delay: "00:00:10"
    - service: light.turn_off
    - service: input_boolean.turn_off

Notes:
- Het scherm van mijn Clock staat altijd uit, behalve als ik een notificatie wil lezen. Vandaar de on/off schakeling van de "Awtrix light". Daarom heb ik een aparte automation draaien puur voor de notificatie. Deze input boolean wordt getrigerred indien er iemand aan belt (en er hangt nog meer aan deze automation).
- De Trigger die wilt gebruiken als iemand aanbelt is inderdaad "Reolink Video Doorbell Visitor Turned On"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
bob-nwk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:39:
[...]

Volgens mij staat deze niet helemaal goed uitgelijnd. Ik heb de volgende draaien:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  action:
      data:
          {   
            "text": "Deurbel!", "blinkText": 900, "icon": 2883, "rtttl": "Bell:d=4,o=4,b=100:8g,8c", "duration": 10
          }

Notes:
- Het scherm van mijn Clock staat altijd uit, behalve als ik een notificatie wil lezen. Vandaar de on/off schakeling van de "Awtrix light". Daarom heb ik een aparte automation draaien puur voor de notificatie. Deze input boolean wordt getrigerred indien er iemand aan belt (en er hangt nog meer aan deze automation).
- De Trigger die wilt gebruiken als iemand aanbelt is inderdaad "Reolink Video Doorbell Visitor Turned On"
Dank, helaas zal ik dit pas over een week of twee kunnen testen :D mijn Ulanzi is dood.

Ik heb hem helemaal gedemonteerd en gekeken of het misschien aan een kabeltje ligt, maar helaas, wat ik ook doe, hij blijft 1 grote discoshow geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob-nwk
DeDooieVent schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:04:
[...]

Dank, helaas zal ik dit pas over een week of twee kunnen testen :D mijn Ulanzi is dood.

Ik heb hem helemaal gedemonteerd en gekeken of het misschien aan een kabeltje ligt, maar helaas, wat ik ook doe, hij blijft 1 grote discoshow geven.
Vervelend! Hopelijk heb je snel weer een nieuwe.

Wat me trouwens ook nog opviel:
Je gebruikt triggerS, conditionS en actionS, bij mij zijn al mijn automations in enkelvoud (dus trigger, condition en action). Ik gebruik Hass al sinds er nog geen UI module was om automations in te bouwen, dus het kan zijn dat dit inmiddels prima mogelijk is hoor. Maar ik dacht ik meld het toch maar even ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
bob-nwk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:21:
[...]

Vervelend! Hopelijk heb je snel weer een nieuwe.

Wat me trouwens ook nog opviel:
Je gebruikt triggerS, conditionS en actionS, bij mij zijn al mijn automations in enkelvoud (dus trigger, condition en action). Ik gebruik Hass al sinds er nog geen UI module was om automations in te bouwen, dus het kan zijn dat dit inmiddels prima mogelijk is hoor. Maar ik dacht ik meld het toch maar even ;)
Ik heb geen idee wat ik doe, dus dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob-nwk
DeDooieVent schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:22:
[...]

Ik heb geen idee wat ik doe, dus dank
In dat geval nog een tip die je enorm gaat helpen denk ik: ChatGPT kan ook automations bouwen, dus daar kan je ook laten valideren. Je hoeft niet eens aan te geven dat het een Home Assistant YAML betreft. Snapt ChatGPT zelf al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 16:22
bob-nwk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:24:
[...]

In dat geval nog een tip die je enorm gaat helpen denk ik: ChatGPT kan ook automations bouwen, dus daar kan je ook laten valideren. Je hoeft niet eens aan te geven dat het een Home Assistant YAML betreft. Snapt ChatGPT zelf al.
Ik ervaar nog wel veel trial and error als ik via chatgpt dingen laat schrijven, bij jou ook? Of heb je betere prompts :-)

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
bob-nwk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:21:
Dat is in 2024.10 aangepast. Naast dat het logischer is omdat er daarna een list volgt maar ook voor het onderscheid met een action, het oude service call.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob-nwk
clubeddie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:52:
[...]

Ik ervaar nog wel veel trial and error als ik via chatgpt dingen laat schrijven, bij jou ook? Of heb je betere prompts :-)
Ik gebruik het niet heel vaak, maar heb wel een aantal keer uren geklooi/ trial and error bespaard door de syntaxen even te checken. Maar dat ging dan voornamelijk om indentations goed te krijgen etc. Dus niet echt automations bouwen from scratch.

Ook heb ik enkele redelijk complexe automations een beetje geupgrade/versimpeld met behulp van ChatGPT.

Maar geen ingewikkelde prompts hoor, enkel "How can I simplify this? <paste code>"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Nieuwe rainbow clock in de beta 0.98

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3LhTH5TSMf10v_bOW_RVFx6EVc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/NdRDrDj2Plxt4noxn9DLAjTY.gif?f=user_large
**Beta 0.98**
Introducing a new time mode (**TMODE=5**) that displays large time digits with a mask. By default, this mode features a rainbow color fade effect.

This mode also supports different timeformats (%H:%M and %l:%M, both with colon blinking or without)

However, you can customize it by creating your own 32x8 GIF (named *bigtime.gif*) and placing it in the root directory of the file manager. After rebooting, AWTRIX will use this custom GIF as the background for the digit mask.

Big thx goes to <@173196047160573952> for the code snippets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
bob-nwk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:24:
[...]

Dat gaat echt vaker mis dan goed.

• JT
  • Laatst online: 23:37

JT

VETAK y0

HansRemmerswaal schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:35:
De accu van de TC001 gaat bij mij best wel snel leeg.

Ik heb deze in de badkamer staan zodat je (lees mijn zoon) tijdens het douchen kan zien hoeveel water er wordt verbruikt. Zodra er water wordt verbruikt gaat het display aan en zodra er 5 min geen water wordt gebruikt gaat het display uit.

Elke +/- 10 min gaat de accu met 1 procent naar beneden.
Zijn er nog tips om het verbruik te verlagen? Of moet je de TC001 echt aan een oplader / powerbank hangen?
Ik heb Awtrix draaien met display op laagste helderheid en haal 8 uur voor die leeg is, constant gebruik en constant display aan. Accu is wel vaag, bij laden gaat die niet voorbij 98%. Daar zit die wel héél snel op, maar trek je de laadkabel eruit dan zakt-ie net zo snel weer in.

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 26-12-2024 23:13 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeDooieVent
bob-nwk schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:39:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  action:
      data:
          {   
          }

Notes:
Het is gelukt!

Ik heb nu een melding als de deurbel gaat, zo fantastisch O+

En, er is een wijziging in de levering, de screenprotector komt nu met een ezelsoor, of hoe heet het, in ieder geval, je trekt hem er nu zo af ( na uitvoerig testen of ie het doet).

Als er nu iemand aanbelt zegt ie

DING DONG!!!

_O_
geen quote maar gezwam:

Voor wie het boeit, ik heb die kapotte ontmanteld, en dat viel echt reuze mee, het scherm zit vast met een soort dubbelzijdige tape zoals je die ook in zo pritt stift roller hebt.

Ik heb met een verfstripper en mijn duimnagels het eerste scherm eraf gewipt, dat gaat echt vlot en voorspoedig, geen angst.

Dan kom je op dat papieren diffuser ding, ik heb elk schroefgaatje eerst voorzien van een inkeping met stanley mesje. Dat gat ook wel redelijk, maar ik heb daar wel schade, hoe dan ook, die komt ook goed los, geen probleem.

De accupack is wel een ding, hemellief, ik had een snee en bloed aan mijn vinger voor dat kreng los was.

Nou goed en toen ben ik gaan testen, moederbordje is goed, boot en alles, maar led matrix niet, dus ik dacht ik ga hem föhnen, lekker heet, dan gaat ie het vast doen. Nou goed, nu is ie echt dood :+

Enniewee... iemand idee wat ik kan met het moederbordje?

[ Voor 22% gewijzigd door DeDooieVent op 03-01-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb nu een weekje ofzo een HA systeem op een RPi in de meterkast en er komen steeds meer sensors bij tot ongenoegen van mijn bankrekening. Ik was al een paar dagen op zoek naar een paneeltje waar ik dingen als buitentemperatuur en energieverbruik/-teruglevering duidelijk kon laten langslopen.

Ik heb dus nu ook een Ulanzi TC001 besteld (via Aliexpress) en ben benieuwd of het me gaat lukken. Ter info voor de koopjesjagers; hij kostte me daar $47 incl. verzendkosten. Ik ben benieuwd!

Na het bladeren door de reacties hier rezen bij mij toch nog vragen; is het mogelijk om deze aan te sluiten via ZHA of kan dat alleen met Z2M? En heb ik dan met 1 Sonoff Zigbee dongle voldoende of moet ZHA en Z2M beide apart een dongle hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
De Ulanzi praat in het geheel geen Zigbee, maar WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
ESP32 inderdaad, sorry voor de domme vraag. Dan moet ik me er maar eens voor gaan zitten als hij binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Nou, ik heb hem eindelijk binnen, de volgende keer gewoon via Amazon, want de levertijd was meer dan wat ik gewend ben van de tegenwoordige Aliexpress.

Meteen even Awtrix geïnstalleerd en aan de wifi gehangen. Na 1 minuut al problemen. Heel het scherm scrambled en nu gaat hij niet meer aan. Ben bang dat dit weer iets van de lange adem gaat worden... Video gemaakt en nu waarschijnlijk het apparaat weer terug sturen.

-edit- Apparaat is volledig opgeladen, dus een lege accu zal het niet zijn. Maar na wat tikken op z'n rug sprong hij ineens aan... Kan niet de bedoeling zijn toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Verstekbakker op 20-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Verstekbakker klinkt als ergens een los contact, niet helemaal lekkere soldeerverbinding.

Of de batterij vol of leeg is zou niet echt uit moeten maken, dat ding zit er toch meer in voor de sier; in de praktijk heeft het ding gewoon permanente voeding nodig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ja maar ik twijfelde of het misschien kwam doordat de accu dood was, dat hij daardoor uitviel en gewoon even een volledige lading nodig had. Dat is het dan dus niet. Hij hangt nu aan een voeding met 2,4A. De voorkant van het apparaatje voelt ook warm aan en hij geeft 27 C aan als temperatuur, dat is het hier in de kamer niet echt.

Ter ondersteuning heb ik deze video gebruikt (let op, hij is wel in Duits):

Precies zoals het in de video staat werkt het, enige verschil is hij (in de video) installeert 0.96 en ik heb nu 0.98 erop staan.

Nu de boel aan MQTT hangen en eens kijken wat het doet en hoe het werkt. Hij staat er nu toch en terugsturen zal vandaag wel niks meer worden. Ik kan hem nu zien in MQTT, dus de basis is er.

-edit- Ah, dat de interne temperatuurmeter niet bruikbaar is omdat het apparaat warm wordt zegt hij ook aan het eind van de video. Is een bekend probleem dus.

-edit2- Aliexpress zegt dat ik hem gratis mag retourneren, dus dat gaan we maar eens doen. Dan maar een vervanger bestellen en het riedeltje opnieuw doorlopen als ik de nieuwe heb. Het is in elk geval niet heel moeilijk te doen, zeker niet als je die video volgt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verstekbakker op 20-01-2025 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
Is het prijsverschil zo groot met Ulanzi . de dat het de moeite waard is via andere webshops te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
Verstekbakker schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:38:
De voorkant van het apparaatje voelt ook warm aan en hij geeft 27 C aan als temperatuur, dat is het hier in de kamer niet echt.

-edit- Ah, dat de interne temperatuurmeter niet bruikbaar is omdat het apparaat warm wordt zegt hij ook aan het eind van de video. Is een bekend probleem dus.
Jup, ik heb er hier 3 staan, allemaal warm en met een temperatuursensor die denkt dat hij op Curacao is..
Vervelend dat je een DOA lijkt te hebben qua scherm! Hopelijk doen ze niet moeilijk qua firmware returns, daar waren een paar berichten geleden issues mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Davey400 Kan verschillen ja. Maar andere kant, Ulanzi verstuurt hem ook uit het verre Oosten.

@Verstekbakker Jammer van de DOA. Eventueel kan de originele firmware weer terug flashen. Ik dacht hem ook te hebben maar kan hem zo 123 niet vinden maar hier vast wel iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Davey400 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:30:
Is het prijsverschil zo groot met Ulanzi . de dat het de moeite waard is via andere webshops te bestellen?
Nee. Maar ik kijk altijd pas op andere plekken om te bestellen als het al te laat is. De volgende bestel ik waarschijnlijk bij Amazon. Of is die officiële website echt 'de bom'?
matk89 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Jup, ik heb er hier 3 staan, allemaal warm en met een temperatuursensor die denkt dat hij op Curacao is..
Vervelend dat je een DOA lijkt te hebben qua scherm! Hopelijk doen ze niet moeilijk qua firmware returns, daar waren een paar berichten geleden issues mee.
Ok... Gaat Aliexpress dat ding ook echt opstarten en kijken of het daadwerkelijk klopt? Anders moet ik de zwik weer gaan uitpakken ;(
Septillion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:16:

@Verstekbakker Jammer van de DOA. Eventueel kan de originele firmware weer terug flashen. Ik dacht hem ook te hebben maar kan hem zo 123 niet vinden maar hier vast wel iemand.
Als je denkt dat het echt nodig is, dan pak ik hem morgen wel weer even uit...

Ik vond het ook heel jammer. Ik kreeg best zin om wat te stoeien met code. Altijd al wat meer willen leren over programmeren, maar nooit een reden om iets te schrijven. Bij zo'n ding heb je ook echt iets om voor te schrijven. Een aanrader dus, niet alleen om de functionaliteit.

-edit- Via de Duitse Amazon (waar ik nog steeds Prime heb) krijg ik hem voor 41 euro. Dat is als ik het goed zie gewoon een officiële Ulanzi shop op Amazon. Zal hem maar gewoon bestellen, dan kan ik verder met spelen.

-edit2- https://blueforcer.github.io/awtrix3/#/original

Om gedoe te voorkomen flash ik voor het terugsturen wel die originele fw terug. Via bovenstaande link zou dat moeten kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verstekbakker op 21-01-2025 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker Of het echt nodig is, geen idee. Maar het is dus wel makkelijk. Wist niet dat Blueforcer hem ook aanbiedt, helemaal makkelijk :)

Overigens als het de officiële Ulanzi store is verwacht ik dat ze hem ook gewoon vanuit China opsturen. Mijn laatste op ulanzi.de besteld en die kwam ook uit China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:50:
@Verstekbakker Of het echt nodig is, geen idee. Maar het is dus wel makkelijk. Wist niet dat Blueforcer hem ook aanbiedt, helemaal makkelijk :)

Overigens als het de officiële Ulanzi store is verwacht ik dat ze hem ook gewoon vanuit China opsturen. Mijn laatste op ulanzi.de besteld en die kwam ook uit China.
https://esp.huhn.me/ het gaat via deze, de .bin staat op Blueforcer. En ik wil er zeker van zijn dat ze niet moeilijk kunnen doen over de retour, dus kan het maar beter even doen. Het lijkt overigens ook de (een) officiële Ulanzi store bij aliexpress te zijn waar ik hem van heb, hopelijk was het gewoon pech.

Ik denk dat ze via Amazon in Duitsland ergens in een magazijn liggen, want hij komt vanavond al met DHL en hij was 3 minuten voor middernacht besteld. Binnen 24 uur is wat snel voor China. Misschien dat ze het magazijn in Duitsland leeg willen maken, heb hem nog niet eerder zo goedkoop gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stmaartenpiloot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 19:31
Met kerst mijn ulanzi binnen gekregen en daarna vrij snel geflashed naar awtrix 0.98.
Via een website basiskennis opgedaan van het programmeren en daar legt hij ook uit hoe je de temperatuur correct kan programmeren.
Dit is de site van datort, wel in Duits!
YouTube: Awtrix 3 ansteuern: Für Anfänger bis Fortgeschrittene, Texte, Apps u...

Zelf nog niet aan toe gekomen, kort de instructies door gekeken!

[ Voor 6% gewijzigd door stmaartenpiloot op 21-01-2025 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
stmaartenpiloot schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:41:
Met kerst mijn ulanzi binnen gekregen en daarna vrij snel geflashed naar awtrix 0.98.
Via een website basiskennis opgedaan van het programmeren en daar legt hij ook uit hoe je de temperatuur correct kan programmeren.
Dit is de site van datort, wel in Duits!
YouTube: Awtrix 3 ansteuern: Für Anfänger bis Fortgeschrittene, Texte, Apps u...

Zelf nog niet aan toe gekomen, kort de instructies door gekeken!
Die video ben ik ook aan begonnen. Veel Duitse content met dat Home Assistant trouwens.

Ik heb de nieuwe inmiddels binnen, deze heeft nergens last van. Nu verder met spelen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Iets wat ik al heel lang wilde hebben kan ik eindelijk aan de gang proberen te krijgen. Een schermpje dat me meteen zegt wat voor vliegtuig overvliegt wanneer ik het geluid van een vliegtuig hoor.

https://www.reddit.com/r/...x_for_flight_information/

Als het goed is heb ik dit nu draaiend, ik wacht alleen nog op een vliegtuig in een straal van 5km. Volgende stap is, kijken of ik het "lokaal" kan laten werken. Ik heb namelijk een RPi waaraan een antenne hangt die ADSB opvangt. Ik heb dus eigenlijk de data van FR24 niet nodig (sterker nog, zij krijgen die data juist van mij). Echt lokaal is het niet, want het ADSB signaal zegt niet welk merk/type vliegtuig het is, maar voor nu ben ik even tevreden.

Enkele links voor de liefhebbers:

https://github.com/Alexan...e-assistant-flightradar24
https://github.com/fratsloos/fr24_card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpncMK9ZO5O5kKSnOF6Ad__0hf8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/AGSgXnkiis1tECEgdd8eMGGy.gif?f=user_large

Het werkt! Ik heb de code wat meer op mijn interesses laten aansluiten:

code:
1
"text": "{{ data.0.aircraft_model }} @ {{ (data.0.altitude*0.0003048) | round(3) }} km - {{ (data.0.ground_speed*1.852) | round(0) }} km/h - {{ data.0.aircraft_registration }} ({{ data.0.callsign }}) -​ {{ data.0.airline }}​ - {{ data.0.airport_origin_city }} -> {{ data.0.airport_destination_city }}",

Bovenstaande is de tekstregel die ik stuur. De hoogte is in feet en de snelheid in knots, daar kan ik als grondknuppel zonder vleugels niks mee. Dus doe ik in het geval van die altitude data "*0.0003048" en dan afronden met 3 achter de komma: " | round(3)".

De regel blijft voorbij komen tot de automation nog een keer runt. Om de klok te resetten heb ik op m'n dashboard een knop aangemaakt die de automation nog een keer runt. Als er op dat moment geen vliegtuig in mijn radius zit speelt de regel niet meer af (tot er weer een vliegtuig in m'n radius komt). Waarschijnlijk kan ik dat ook verbinden aan een van de knoppen op de klok zelf, dat gaat waarschijnlijk later nog wel geïmplementeerd worden, dan hoef ik de telefoon niet meer te pakken om dat te doen.

Nu moet ik nog een beetje op zoek naar het customizen van die scrollspeed en hoe lang die regel de tijd krijgt om af te draaien. Dat is in te stellen in het menu van de klok zelf, maar ik wil daar eigenlijk wat meer flexibiliteit in hebben. Bijvoorbeeld dat de klok 10s krijgt en daarna de regel tekst die scrollt 60s of iets dergelijks. Nu krijgt iedere app dezelfde tijd en maximaal 30s, dat is te kort om de hele regel 2x voorbij te laten gaan.

Iemand die dat weet te regelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verstekbakker op 24-01-2025 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker Tijdsduur kan je instellen met duration parameter.

Knoppen gebruiken is vrij makkelijk om HA. Ik heb wel de lokale bediening uitgezet om wat meer flexibiliteit te hebben. Helaas is deze setting zo ver ik weet niet via MQTT aan te passen. Wel aan te passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 24-01-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:53:
@Verstekbakker Tijdsduur kan je instellen met duration parameter.

Knoppen gebruiken is vrij makkelijk om HA. Ik heb wel de lokale bediening uitgezet om wat meer flexibiliteit te hebben. Helaas is deze setting zo ver ik weet niet via MQTT aan te passen.
Hoe bedoel je lokale bediening uitgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker Standaard wisselen de buitenste twee knoppen bijvoorbeeld door de apps heen. Ik heb dat uitgezet zodat ik via HA bijvoorbeeld ook een long press kan zien zonder dat naar volgende/vorige app gewisseld wordt.

Het is de BLOCKN parameter. En deze is schijnbaar wel via MQTT aan te passen :+ Heb ik of verkeerd onthouden of is mogelijk gemaakt in 0.98 :=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik ga nog even wat meer lezen over de mogelijkheden dan. Voor nu ben ik wel even uitgespeeld, ik kom er later nog wel een keer op terug.

-edit- Ik kon het toch niet laten liggen en heb nog even zitten pielen. Ik kan nu op de knop drukken voor een reset. De scroll speed heb ik naar 80% gebracht, dat leest net wat prettiger. De standaard app staat op 5s. Je kunt inderdaad de duration instellen in de code, die heb ik op 60s gezet, dan scrollt hij alle info ongeveer 3x voorbij.

Echt heel leuk speelgoed, ben benieuwd wat voor flauwekul ik er nog meer mee kan verzinnen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verstekbakker op 24-01-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
In mijn geval heb ik alle lokale apps sowieso uitgeschakeld.
Daarbij is het lopen tussen applicaties met de knoppen automatisch weg.
De knoppen zijn echter wel gewoon beschikbaar via MQTT, en dus gewoon functioneel.
Alleen bepaal ik dus vanuit HA wat de klok dan doet en toont.

Die flighttracker is inderdaad super-grappig, al lijkt die wel soms te herhalen. Daar nog even induiken.
Die suggesties van @Verstekbakker zijn grappig; daar ga ik ook iets mee doen.
V.w.b. snelheid en duur kun je dat gewoon met de commandoregel meegeven; vanuit mijn huidige ligging kan ik die helaas niet plakken hier; sorry. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerd400
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 12:37
Je kunt ook repeat gebruiken i.p.v. duration:

code:
1
"repeat": 1

Voor 1 keer in z'n geheel scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Davey400 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:55:
Daarbij is het lopen tussen applicaties met de knoppen automatisch weg.
Dat is niet waar, de knoppen werken ook voor de custom apps. Maar gok dat jij dan nog maar één app tegelijk stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Hm. Dat kennelijk.
Hij stond als klok op de keukenkast.
Inmiddels hangt ie op een plek waar knoppen drukken helemaal niet meer aan de orde is.
Maar ik zend er alleen opgemaakte teksten naar toe, en dat is dus een momentopname elke keer. Daarna valt ie weer terug naar de klokweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Sjoerd400 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:03:
Je kunt ook repeat gebruiken i.p.v. duration:

code:
1
"repeat": 1

Voor 1 keer in z'n geheel scrollen.
Perfect! Werkt ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenb21
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:26
Ik heb er zojuist een besteld via de Duitse website. Daar hebben ze nu 33% korting.
Ben benieuwd naar alle toepassingen in combinatie met HA.

https://www.ulanzi.de/products/ulanzi-pixel-smart-uhr-2882

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik zie nu in het logbook dat de Ulanzi het volspamt met "Current app changed to Time" / "Current app changed to aircraft_tracker".

Kan ik dat ergens uitzetten? Anders heb ik ook vrij weinig meer aan m'n logbook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Je kan die entiteit uitschakelen als je er toch niets mee doet (ga via instellingen apparaten naar je Ulanzi en klik op die "current app", dan het tandwieltje en het knopje achter "ingeschakeld" uitvinken)

Of je duikt in je configuration.yaml en past de instellingen voor logboek aan:

YAML:
1
2
3
4
5
logbook:
  exclude:
    entity_globs:
      - number.awtrix_*
      - sensor.awtrix*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker Je kan je uitzetten in de config zoals hierboven.

Persoonlijk vind ik het logbook als geheel al heel snel niet nuttig. Als je beetje wat verzameld hebt is het logbook als geheel al een stortvloed. Ik gebruik het eigenlijk alleen per item en dan boeit me dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ah ik zie nu ook hoe dat werkt, het is een 'sensor' op dat ding, dan houdt het systeem dat natuurlijk bij inderdaad. Ik snap het, ik ga hem op disabled zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6gV9rIJgdDj61qt8w2CWKOlny4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fYgGMo9iX0R76nQTAGKo9O2e.jpg?f=user_large

Helaas, de laatste updates hebben een eind gemaakt aan het plezier. Iemand anders ook last van of ben ik de enige?

-edit1- Dit staat ergens in het logboek.

code:
1
2
3
2025-02-08 10:49:17.392 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration flightradar24 which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2025-02-08 10:49:17.393 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2025-02-08 10:49:23.882 WARNING (MainThread) [homeassistant.util.loop] Detected blocking call to import_module with args ('custom_components.flightradar24',) in /usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py, line 1075: ComponentProtocol, importlib.import_module(self.pkg_path) inside the event loop; This is causing stability issues. Please create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue

[ Voor 61% gewijzigd door Verstekbakker op 08-02-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 16:22
Verstekbakker schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:56:
[Afbeelding]

Helaas, de laatste updates hebben een eind gemaakt aan het plezier. Iemand anders ook last van of ben ik de enige?

-edit1- Dit staat ergens in het logboek.

code:
1
2
3
2025-02-08 10:49:17.392 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration flightradar24 which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2025-02-08 10:49:17.393 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2025-02-08 10:49:23.882 WARNING (MainThread) [homeassistant.util.loop] Detected blocking call to import_module with args ('custom_components.flightradar24',) in /usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py, line 1075: ComponentProtocol, importlib.import_module(self.pkg_path) inside the event loop; This is causing stability issues. Please create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=is%3Aopen+is%3Aissue
Hier idem, heb even op de GitHub pagina gekeken en daar lijkt het opgelost te kunnen worden door HA echt te herstarten, dus geen reboot vanuit home assistant, maar het volledige os te herstarten, hier nu niet thuis om te proberen, maar als ik in de gelegenheid ben probeer ik dat.
https://github.com/Alexan...t-flightradar24/issues/98

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker De eerste twee zijn niets, die warnings krijg je altijd als je custom componenten laadt. De derde geeft aan dat een call van flightradar er te lang over doet. Zou daarom kunnen dat het niet goed werkt. Maar dan zou je even naar de echte error rond de template moeten kijken.

Maar full restart is altijd een goed begin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
clubeddie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Hier idem, heb even op de GitHub pagina gekeken en daar lijkt het opgelost te kunnen worden door HA echt te herstarten, dus geen reboot vanuit home assistant, maar het volledige os te herstarten, hier nu niet thuis om te proberen, maar als ik in de gelegenheid ben probeer ik dat.
https://github.com/Alexan...t-flightradar24/issues/98
Dat gaat over 11 januari. Maar inderdaad, na een reboot van de RPi is het weer terug...

-edit- Even iets meer verduidelijken: restart van HA deed niks, maar RPi reboot werkte wel. Ik weet niet wat daar precies anders aan is voor HA, maar goed om te weten voor het nageslacht.

[ Voor 14% gewijzigd door Verstekbakker op 08-02-2025 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verstekbakker HA herstart zal alleen de HA Core container herstarten. Reboot van host zal zorgen dat alle containers en supervisor herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat heeft dit met de Ulanzi te maken eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:46:
Wat heeft dit met de Ulanzi te maken eigenlijk?
Omdat dit dan ook niet meer werkt. Het leek me dus relevant voor meer gebruikers van dit speelgoed. Sterker nog, volgens mij gebruikt verder niemand deze FR24 integration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Zoals ik het zie heb je een Home Assistant probleem, waardoor je iets op de Ulanzi niet meer kan zien d:)b

/Cc @Septillion

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 08-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:30:
Zoals ik het zie heb je een Home Assistant probleem, waardoor je iets op de Ulanzi niet meer kan zien d:)b

/Cc @Septillion
Ik heb geen probleem meer toch? Dankzij iemand die hetzelfde probleem was tegengekomen omdat hij ook een Ulanzi gebruikt. Dus ik was hier aan het juiste adres. En misschien dat iemand anders hier ook mee geholpen is mocht hij in de toekomst dit tegenkomen.

En er is ook geen reden om hier een probleem van te maken toch? Dit is waar een forum voor bedoeld is meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05 13:29
De Ulanzi TC001 "Pixel Clock" staat nog op mijn verlanglijstje en is momenteel op de Ulanzi-website te koop voor €46,99. Is dat een goede deal, of is hij eerder voor een lagere prijs verkrijgbaar geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Romundoo In december heb ik twee TC001's besteld bij Ulanzi voor €70,- incl verzenden. Dus huidige is niet een hele geweldige deal. Andere kant, voor mijn 1e heb ik €50,- voor betaald :+

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 12-02-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:09
Sinds kort heb ik de Ulanzi klok ook. wat een geweldig ding.
Had ik maanden eerder moeten kopen.
Awtrix firmware 3 erop zetten was simpel dankzij SmarthomeJunkie.
nu wel probleempje,
Ik probeer via een blueprint van de awtrix site:

https://github.com/bluefo...ws/flow_N024OvMJomr7.yaml

genaamd Awtrix Now Playing van 10der te gebruiken.
Lijkt simpel maar ik kan in de blueprint mijn awtrix device niet selecteren: er valt niets te selecteren?
m media player lukt wel.

In system -> devices van HA is mijn Awtrix device wel zichtbaar als awtrix_5930c8
MQTT berichten en settings komen gewoon aan op het device als ik wat stuur.
doe ik iets verkeerd?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gazzzman61
Romundoo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:23:
De Ulanzi TC001 "Pixel Clock" staat nog op mijn verlanglijstje en is momenteel op de Ulanzi-website te koop voor €46,99. Is dat een goede deal, of is hij eerder voor een lagere prijs verkrijgbaar geweest?
In het winkelmandje gaat er nog 33% van af en betaal je 31,49 excl. verzendkosten.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gazzzman61 Er zit een error in de blueprint. Model wat teruggegeven wordt is niet "AWTRIX Light" maar "AWTRIX 3". Maar ik zou de hele model regel uit de blueprint halen. En daarna yaml herladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Septillion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:58:
@gazzzman61 Er zit een error in de blueprint. Model wat teruggegeven wordt is niet "AWTRIX Light" maar "AWTRIX 3". Maar ik zou de hele model regel uit de blueprint halen. En daarna yaml herladen.
Dank. Ik ga het morgen proberen aan te passen.

Canon 5dMkIV

• gazzzman61
Septillion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:58:
kom er niet uit,
ik heb de model regel gedisabled, en alle services (actions) goed gezet op de juiste awtrix service,
maar alle zoekacties en aanpassingen hebben geen effect.
krijg steeds deze foutmelding:

Message malformed: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected char '\\' at 20) for dictionary value @ data['actions'][1]['if'][0]['value_template']

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
blueprint:
  name: AWTRIX now playing
  description: Show the current playing track
  domain: automation
  input:
    media_player:
      name: Media player
      description: Media player what you want to control.
      selector:
        entity:
          filter:
            - domain: media_player
          multiple: false

awtrix_device:
      name: AWTRIX device
      description: The AWTRIX device for show playing status.
      selector:
        device:
          integration: mqtt
          manufacturer: Blueforcer
 #         model: AWTRIX 3

triggers:
  - trigger: state
    entity_id: !input media_player

variables:
  awtrix: !input awtrix_device
  awtrix_device_name: "{{ if( device_attr(awtrix, 'name_by_user') != none, device_attr(awtrix, 'name_by_user'), device_attr(awtrix, 'name') ) }}"

action:
  - variables:
      playing_state: "{{ states(trigger.entity_id) }}"
      title_template: "{{ state_attr(trigger.entity_id, 'media_title') }}"
      album_template: "{{ state_attr(trigger.entity_id, 'media_album_name') }}"
      artist_template: "{{ state_attr(trigger.entity_id, 'media_artist') }}"
  - if:
      - condition: template
        value_template: '{{ playing_state != \"playing\"  }}'
    then:
      - action: awtrix_5930c8_push_app_data
        data:
          device: "{{awtrix_device_name}}"
          name: sonos
          data: {}
    else:
        data:
          data:
            text: "{{ playing_state }}: {{ artist_template }} - {{ title_template }}"
            rainbow: true
            duration: 10
            icon: >- (heel veel tekst)
            repeat: 1
            lifetime: 900

Canon 5dMkIV

• Romundoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-05 13:29
gazzzman61 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:09:
[...]

In het winkelmandje gaat er nog 33% van af en betaal je 31,49 excl. verzendkosten.
Zojuist besteld, ben benieuwd!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gazzzman61 Je hebt bij de tempalte condition de " vervangen door '. Dat mag wel, maar dan moet de escaping weg bij die om playing.

Device kan je nu wel selecteren neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
Romundoo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Zojuist besteld, ben benieuwd!
Ik had m binnen 1 week binnen via DHL

Canon 5dMkIV

• gazzzman61
Septillion schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:28:
@gazzzman61 Je hebt bij de tempalte condition de " vervangen door '. Dat mag wel, maar dan moet de escaping weg bij die om playing.

Device kan je nu wel selecteren neem ik aan?
Het device kan ik inderdaad nu wel selecteren als awtrix_5930c8.
de yaml is nu als volgt en krijg nog steeds dezelfde foutmelding:

Message malformed: Service awtrix_5930c8_push_app_data does not match format <domain>.<name> for dictionary value @ data['actions'][1]['then'][0]['action']

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
blueprint:
  name: AWTRIX now playing
  description: Show the current playing track
  domain: automation
  input:
    media_player:
      name: Media player
      description: Media player what you want to control.
      selector:
        entity:
          filter:
            - domain: media_player

awtrix_device:
      name: AWTRIX device
      description: The AWTRIX device for show playing status.
      selector:
        device:
          integration: mqtt
          manufacturer: Blueforcer
          model: AWTRIX 3

trigger:
    entity_id: !input media_player

variables:
  awtrix: !input awtrix_device
  awtrix_device_name: "{{ if( device_attr(awtrix, 'name_by_user') != none, device_attr(awtrix, 'name_by_user'), device_attr(awtrix, 'name') ) }}"

action:
  - variables:
      playing_state: "{{ states(trigger.entity_id) }}"
      title_template: "{{ state_attr(trigger.entity_id, 'media_title') }}"
      album_template: "{{ state_attr(trigger.entity_id, 'media_album_name') }}"
      artist_template: "{{ state_attr(trigger.entity_id, 'media_artist') }}"
  - if:
        value_template: "{{ playing_state != 'playing'  }}"
    then:
        data:
    else:
        data:
          data:
            text: "{{ playing_state }}: {{ artist_template }} - {{ title_template }}"
            rainbow: true
            duration: 10
            icon: >- veel tekst
            repeat: 1
            lifetime: 900

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gazzzman61 Waarom pas je veel meer aan steeds? Dat waren niet de action calls die er in stonden.

Denk dat ik ook weet waarom het device selectie raar was, want dat zijn ook geen acties die je standaard hebt. Lijken op de acties van deze custom integratie.

Lijkt me wijs om of de maker te vragen of gewoon deze Blueprint te laten varen en het zelf te doen. Zou wel in een Blueprint kunnen natuurlijk. En dan gewoon zelf de MQTT berichten te maken.

• gazzzman61
Septillion schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:05:
@gazzzman61 Waarom pas je veel meer aan steeds? Dat waren niet de action calls die er in stonden.

Denk dat ik ook weet waarom het device selectie raar was, want dat zijn ook geen acties die je standaard hebt. Lijken op de acties van deze custom integratie.

Lijkt me wijs om of de maker te vragen of gewoon deze Blueprint te laten varen en het zelf te doen. Zou wel in een Blueprint kunnen natuurlijk. En dan gewoon zelf de MQTT berichten te maken.
Ik moest die actions wel doen omdat ik zonder die custom integratie helemaal geen acties had. Misschien zit hier de fout??

Ik ben erg blij met je hulp en leer er steeds heel veel van dus bij deze veel dank.

Canon 5dMkIV

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gazzzman61 Als je de acties niet hebt en ze dus aan gaat passen zal je ze wel aan moeten passen naar een actie die je wel hebt... En dat zal je gewoon moeten checken.

Heb je die custom integratie? Zo niet, dan moet je of dat doen of het ombouwen naar gewoon een MQTT publish actie met een juist bericht.

Ik zie bij die custom integratie ook een pull request voor deze blueprint waar de action naam ook dynamisch gemaakt is. Ik draai hem niet dus kan niet zien wat correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
Septillion schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:52:
@gazzzman61 Als je de acties niet hebt en ze dus aan gaat passen zal je ze wel aan moeten passen naar een actie die je wel hebt... En dat zal je gewoon moeten checken.

Heb je die custom integratie? Zo niet, dan moet je of dat doen of het ombouwen naar gewoon een MQTT publish actie met een juist bericht.

Ik zie bij die custom integratie ook een pull request voor deze blueprint waar de action naam ook dynamisch gemaakt is. Ik draai hem niet dus kan niet zien wat correct is.
ik ben nu bezig om dan zelf het MQTT bericht te maken.
Als voorbeeld heb ik de blueprint van @RedPixel gebruikt: "Now Playing"

Hierin staat de volgende code voor het MQTT bericht:

YAML:
1
2
3
4
5
 - action: mqtt.publish
              data:
                topic: awtrix_5665ac/custom/spotify
                qos: "0"
                payload_template: ' { "text": "{{ state_attr("media_player.spotify", "media_artist") }} - {{ state_attr("media_player.spotify", "media_title") }}", "icon": "18207", "rainbow": true, "duration": 5, "pushIcon": 0, "textCase": 0, "textOffset": 0, "scrollSpeed": 150, "progress": {{ ( states.media_player.spotify.attributes.media_position / states.media_player.spotify.attributes.media_duration * 100 ) | round() }}, "progressC": "18B04C" } '

Ik heb het aangepast ( mqtt topic en mediaplayer) naar mijn situatie):
YAML:
1
2
3
4
5
              data:
                topic: awtrix_5930c8/custom/spotify
                payload_template: ' { "text": "{{ state_attr("media_player.spotify", "media_artist") }} - {{ state_attr("media_player.spotify", "media_title") }}", "icon": "18207", "rainbow": true, "duration": 5, "pushIcon": 0, "textCase": 0, "textOffset": 0, "scrollSpeed": 150, "progress": {{ ( states.media_player.spotify.attributes.media_position / states.media_player.spotify.attributes.media_duration * 100 ) | round() }}, "progressC": "18B04C" } '

toch blijft ie een error in de trace geven dat : extra keys not allowed @ data['payload_template']
wat is er niet goed aan deze template?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@gazzzman61 Ik kan me even niet herinneren of het ooit payload_template geweest is of dat het nog ondersteund wordt maar het mag tegenwoordig zeker gewoon als payload.

Daarnaast neem ik aan de de indentatie gewoon copy past fout is?

Ik heb geen die wat er exact fout gaat, maar als ik het gewoon wat makkelijker format dan werkt het:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  data:
      {
        "text": "{{ state_attr("media_player.spotify", "media_artist") }} - {{ state_attr("media_player.spotify", "media_title") }}",
        "icon": "18207",
        "rainbow": true, 
        "duration": 5, 
        "pushIcon": 0,
        "textCase": 0,
        "textOffset": 0,
        "scrollSpeed": 150,
        "progress": {{ ( state_attr("media_player.spotify", "media_position")|float(0) / state_attr("media_player.spotify", "media_duration")|float(1) * 100 ) | round() }},
        "progressC": "18B04C"
      }

Enige dat ik wel gedaan heb is de attributen ophalen via state_attr() omdat direct niet aan te raden is. En een float filter met een default zodat hij geen error geeft als de attributen niet beschikbaar zijn (zoals bij mij gezien ik de hele entiteit niet heb :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
Septillion schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:46:
@gazzzman61 Ik kan me even niet herinneren of het ooit payload_template geweest is of dat het nog ondersteund wordt maar het mag tegenwoordig zeker gewoon als payload.

Daarnaast neem ik aan de de indentatie gewoon copy past fout is?

Ik heb geen die wat er exact fout gaat, maar als ik het gewoon wat makkelijker format dan werkt het:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  data:
      {
        "text": "{{ state_attr("media_player.spotify", "media_artist") }} - {{ state_attr("media_player.spotify", "media_title") }}",
        "icon": "18207",
        "rainbow": true, 
        "duration": 5, 
        "pushIcon": 0,
        "textCase": 0,
        "textOffset": 0,
        "scrollSpeed": 150,
        "progress": {{ ( state_attr("media_player.spotify", "media_position")|float(0) / state_attr("media_player.spotify", "media_duration")|float(1) * 100 ) | round() }},
        "progressC": "18B04C"
      }

Enige dat ik wel gedaan heb is de attributen ophalen via state_attr() omdat direct niet aan te raden is. En een float filter met een default zodat hij geen error geeft als de attributen niet beschikbaar zijn (zoals bij mij gezien ik de hele entiteit niet heb :+).
Bedankt!!! dat was het.
Werkt nu helemaal prima, Blij mee.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben wel een beetje klaar met de accuduur van dit ding en ik wil niet constant een usb-lader in een stopcontact bij het aanrecht. Soms even opladen prima maar niet steeds. Ik zag op YT een comment van iemand die hem had opengemaakt dat er waarschijnlijk wel 2x21700 in past. Houder heb ik en 2 Keeppower 21700 6000mah accu's zijn onderweg :D :Y) Die worden goed getest. Boven de 6000mah. Die 4400mah standaardaccu is hartstikke brak dus ik schat zo in dat mijn capaciteit meer dan verdrievoudigd wordt. Ik heb mij alleen niet gerealiseerd dat de 2 cellen die er nu in zitten misschien wel parallel zijn aangesloten terwijl die houder serieel bedraad is :+ Aan de andere kant, een 2x18650 serieel aangesloten accu kan nooit 4400mah zijn dus het zal haast wel parallel aangesloten zijn, 2 2200mah accu's.

Verder heb ik al wat logica om stroom te besparen zoals display uit bij afwezigheid en standby na 23:00. Die publish ik ter zijner tijd wel in m'n repo. Wat ik hoop is dat ik op deze manier het laden per 2-3 dagen kan doen ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
JT schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:06:
Aan de andere kant, een 2x18650 parallel aangesloten accu kan nooit 4400mah zijn dus het zal haast wel serieel aangesloten zijn, 2 2200mah accu's.
Huh, hoezo?

2x 2200mAh in serie blijft 2200mAh, maar met verdubbeling van spanning en energie in Wh.
2x 2200mAh parallel geeft je 4400mAh met gelijke spanning en weer verdubbeling van Wh.

Maar ik kan zo snel niet vinden of de Ulanzi ze in serie of parallel verwacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Septillion schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Huh, hoezo?

2x 2200mAh in serie blijft 2200mAh, maar met verdubbeling van spanning en energie in Wh.
2x 2200mAh parallel geeft je 4400mAh met gelijke spanning en weer verdubbeling van Wh.

Maar ik kan zo snel niet vinden of de Ulanzi ze in serie of parallel verwacht...
Scherp, aangepast ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:45

wij

Ik heb een leuke Home Assistant automatisering gemaakt in YAML die dynamische energieprijzen visualiseert op een Awtrix display. De automatisering doet het volgende:

Maakt een grafiek van de prijzen over 24 uur, met kleuren die aangeven of het duur of goedkoop is
Gebruikt 7 verschillende kleuren om prijsverschillen aan te duiden (van paars voor supergoedkoop tot rood voor superduur)
Aanvullend gebruik van de standaard-indicator rechts (positie, kleur) om in één oogopslag te laten zien of de stroom nu duur/normaal/goedkoop is

De prijzen worden vergeleken met een 14-daags gemiddelde helper. Als de prijs bijvoorbeeld meer dan 30% boven het gemiddelde ligt, wordt het rood weergegeven. Tussen -10% en +10% van het gemiddelde is groen.
De grafiek schaalt automatisch op basis van de prijsverschillen van die dag, zodat je altijd een duidelijk beeld hebt van de prijspatronen. Het huidige uur wordt met een wit puntje aangegeven.
De automatisering ververst elke minuut en is voor de prijzen afhankelijk van de HACS Frank energie integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Co_2x8y2ASCxAp41ovyVth_q59E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0ui51obXh9OKymHWw9jeirb.png?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
alias: Energieinfo
description: Energy price visualization with unified scaling
triggers:
  - minutes: /1
    trigger: time_pattern
conditions: []
actions:
  - variables:
      current_price: "{{ states('sensor.current_electricity_price_all_in') | float(0) }}"
      avg_price: >-
        {% set avg = states('sensor.energietarief_gemiddeld_14d') | float(0.01)
        %} {{ avg if avg > 0 else 0.01 }}
      display_text: "{{ '%0.2f' | format(current_price) }}€"
      scale_factor: >-
        {% set max_dev = 0 %} {% for price in
        state_attr('sensor.current_electricity_price_all_in',
        'prices')|default([]) %}
          {% set dev = (price.price - avg_price) | abs %}
          {% if dev > max_dev %}
            {% set max_dev = dev %}
          {% endif %}
        {% endfor %} {{ max_dev if max_dev > 0 else 0.01 }}
      indicator_color: >-
        {% set pct_from_avg = ((current_price - avg_price) / avg_price * 100) |
        round(1) %} {% if pct_from_avg > 30 %}[255, 0, 0]      {# Red #} {% elif
        pct_from_avg > 20 %}[255, 128, 0]   {# Orange #} {% elif pct_from_avg >
        10 %}[255, 255, 0]   {# Yellow #} {% elif pct_from_avg >= -10 %}[0, 255,
        0]   {# Green #} {% elif pct_from_avg >= -20 %}[0, 255, 255] {# Cyan #}
        {% elif pct_from_avg >= -30 %}[0, 0, 255]   {# Blue #} {% else %}[255,
        0, 255]              {# Purple #} {% endif %}
  - data:
      name: price_graph
      data:
        draw: >-
          {% set end_of_day = now().replace(hour=0, minute=0) +
          timedelta(days=1) %} {% set prices =
          state_attr('sensor.current_electricity_price_all_in',
          'prices')|default([]) 
            | selectattr('till', 'le', end_of_day) 
            | list %}

{% if prices %}
            {% set center_y = 3 %}  {# Center line position #}
            {% set sf = scale_factor | float(0.01) %}
            {% set max_pixels = 3 %}  {# Max pixels above/below center #}

[
            {# Draw zigzag lightning pattern in yellow #}
            {"dr":[3,0,3,1,"#FFFF00"]},
            {"dr":[2,1,3,1,"#FFFF00"]},
            {"dr":[1,2,3,1,"#FFFF00"]},
            {"dr":[0,3,3,1,"#FFFF00"]},
            {"dr":[1,4,3,1,"#FFFF00"]},
            {"dr":[2,5,2,1,"#FFFF00"]},
            {"dr":[1,6,2,1,"#FFFF00"]},
            {"dr":[0,7,2,1,"#FFFF00"]},

{% set seen_hours = [] %}
            {% for price in prices %}
              {% if not loop.first %},{% endif %}
              {% set hour = price.till.hour %}
              {% if hour not in seen_hours %}
                {% set seen_hours = seen_hours + [hour] %}

{# Calculate relative position with cube root scaling #}
                {% set rel_pos = ((price.price - avg_price) / sf) %}
                {% set dampened_pos = (rel_pos | abs) ** 0.333 * (1 if rel_pos >= 0 else -1) %}

{# Calculate height with bands based on percentage #}
                {% set pct_from_avg = ((price.price - avg_price) / avg_price * 100) | round(1) %}
                {% if pct_from_avg | abs <= 10 %}
                  {% set height = 1 %}
                {% elif pct_from_avg | abs <= 20 %}
                  {% set height = 2 %}
                {% else %}
                  {% set height = 3 %}
                {% endif %}
                {% set height = height * (1 if rel_pos >= 0 else -1) %}

{# Color based on percentage from average #}
                {% if pct_from_avg > 30 %}{% set color = '#FF0000' %}
                {% elif pct_from_avg > 20 %}{% set color = '#FF8000' %}
                {% elif pct_from_avg > 10 %}{% set color = '#FFFF00' %}
                {% elif pct_from_avg >= -10 %}{% set color = '#00FF00' %}
                {% elif pct_from_avg >= -20 %}{% set color = '#00FFFF' %}
                {% elif pct_from_avg >= -30 %}{% set color = '#0000FF' %}
                {% else %}{% set color = '#FF00FF' %}{% endif %}

{# Draw bar #}
                {% if height >= 0 %}
                  {% set y = center_y - height %}
                  {% set total_height = height + 1 %}
                {% else %}
                  {% set y = center_y + 1 %}
                  {% set total_height = -height + 1 %}
                {% endif %}

{# Draw bar starting at x=6 (after icon) #}
                {"dr":[{{ hour + 6 }}, {{ y }}, 1, {{ total_height }}, "{{ color }}"]}

{# Current hour marker #}
                {% if hour == now().hour %}
                ,{"dr":[{{ hour + 6 }}, 0, 1, 1, "#FFFFFF"]}
                {% endif %}
              {% endif %}
            {% endfor %}
            ]
          {% else %}
            [{"dr":[0,0,1,1,"#FF0000"]}]
          {% endif %}
        duration: 20
        lifetime: 300
        repeat: -1
    target:
      device_id: awtrix_3ddaec
    action: awtrix3.push_app_data
  - target:
      entity_id:
        - light.awtrix_3ddaec_indicator_1
        - light.awtrix_3ddaec_indicator_2
        - light.awtrix_3ddaec_indicator_3
    action: light.turn_off
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ ((current_price - avg_price) / avg_price * 100)|float > 20 }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: light.awtrix_3ddaec_indicator_1
            data:
              rgb_color: "{{ indicator_color }}"
            action: light.turn_on
      - conditions:
            value_template: >-
              {{ ((current_price - avg_price) / avg_price * 100)|float >= -20
              and
                 ((current_price - avg_price) / avg_price * 100)|float <= 20 }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: light.awtrix_3ddaec_indicator_2
            data:
      - conditions:
            value_template: "{{ ((current_price - avg_price) / avg_price * 100)|float < -20 }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: light.awtrix_3ddaec_indicator_3
            data:
mode: single

[ Voor 73% gewijzigd door Septillion op 20-02-2025 14:14 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een Sansung "The Frame" televisie met een Sonos soundbar (HDMI kabel), beide bekend binnen HA. Geluid op de TV standaard uitgezet, dus alles loopt via de soundbar, bediend door de afstandsbediening van de TV. Als je de TV (soundbar) harder of zachter zet zie je op de TV een pijltje omhoog en een omlaag. Maar geen weergave hoe hard het geluid staat (voor de Samsung tussen de 0 en 1 by the way). Ik had al eens gehoord dat iemand dat naar zn Ulanzi/AWTRIX stuurde, en dat wilde ik ook wel, temeer daar mijn Ulanzi/AWTRIX op de soundbar onder de TV staat.
Geinspireerd door de post van Pixel - Now playing on Spotify eerder op dit forum dacht ik: dat kan ik ook wel. En inderdaad, een automatisering met een Entiteit Statusverandering (zoals ook door Pixel), entiteit TV-kamer, attribuut Volume, en vervolgens een MQTT bericht voor mijn Ulanzi met:

{ "text": "{{ state_attr("media_player.tv_kamer", "volume_level") }}", "duration": 2, "icon": 59333 }

En dat werkt, netjes 2 seconden lang een speaker icoontje met een getalletje tussen de 0 en 1. Maar omdat ik (nagenoeg) alles op het gebied van AWTRIX messages doe mbv Node Red, wilde ik dat ook proberen. En daar kom ik niet uit. Ik kan wel een statusverandering van de media_player vastleggen, maar ik kan nergens het attribuut volume_level vastleggen. Mensen met meer kennis van Node Red die me kunnen helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sipjan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:52:
Ik heb een Sansung "The Frame" televisie met een Sonos soundbar (HDMI kabel), beide bekend binnen HA. Geluid op de TV standaard uitgezet, dus alles loopt via de soundbar, bediend door de afstandsbediening van de TV. Als je de TV (soundbar) harder of zachter zet zie je op de TV een pijltje omhoog en een omlaag. Maar geen weergave hoe hard het geluid staat (voor de Samsung tussen de 0 en 1 by the way). Ik had al eens gehoord dat iemand dat naar zn Ulanzi/AWTRIX stuurde, en dat wilde ik ook wel, temeer daar mijn Ulanzi/AWTRIX op de soundbar onder de TV staat.
Geinspireerd door de post van Pixel - Now playing on Spotify eerder op dit forum dacht ik: dat kan ik ook wel. En inderdaad, een automatisering met een Entiteit Statusverandering (zoals ook door Pixel), entiteit TV-kamer, attribuut Volume, en vervolgens een MQTT bericht voor mijn Ulanzi met:

{ "text": "{{ state_attr("media_player.tv_kamer", "volume_level") }}", "duration": 2, "icon": 59333 }

En dat werkt, netjes 2 seconden lang een speaker icoontje met een getalletje tussen de 0 en 1. Maar omdat ik (nagenoeg) alles op het gebied van AWTRIX messages doe mbv Node Red, wilde ik dat ook proberen. En daar kom ik niet uit. Ik kan wel een statusverandering van de media_player vastleggen, maar ik kan nergens het attribuut volume_level vastleggen. Mensen met meer kennis van Node Red die me kunnen helpen ?
Wat bedoel je met een 0 en 1? Ik gebruik dit stukje code en die laat gewoon het volume level zien?

YAML:
1
 { "text": "{{ state_attr('media_player.woonkamer', 'volume_level') | float(999) * 100 }}", "icon": "60064", "color": "#FFFFFF", "duration": 1 }

Alleen met level 7 of 14 doet Sonos een beetje gek, zet er dan heel veel nullen achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rev! Hij zocht specifiek in NR, vandaar :)

Maar waarom niet gewoon afronden op 1 (of zelfs 0) decimalen?

Als je volume niet beschikbaar is, dan is het ook wel beetje raar om 99900 als volume weer te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sipjan Volgens mij moet je dan gewoon een events state node maken en daarna filteren met een function node.

Beetje klooien en kom ik op iets als:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
[
    {
        "id": "60a483fd8f0eec93",
        "type": "tab",
        "label": "Flow 1",
        "disabled": false,
        "info": "",
        "env": []
    },
    {
        "id": "state_change",
        "type": "server-state-changed",
        "z": "60a483fd8f0eec93",
        "name": "Monitor media player",
        "server": "5ec26e40.5a9cb",
        "version": 6,
        "outputs": 1,
        "exposeAsEntityConfig": "",
        "entities": {
            "entity": [
                "media_player.bathroom"
            ],
            "substring": [],
            "regex": []
        },
        "outputInitially": false,
        "stateType": "str",
        "ifState": "",
        "ifStateType": "str",
        "outputOnlyOnStateChange": false,
        "for": "0",
        "forType": "num",
        "forUnits": "seconds",
        "ignorePrevStateNull": true,
        "ignorePrevStateUnknown": true,
        "ignorePrevStateUnavailable": true,
        "ignoreCurrentStateUnknown": true,
        "ignoreCurrentStateUnavailable": true,
        "outputProperties": [
            {
                "property": "data",
                "propertyType": "msg",
                "value": "",
                "valueType": "eventData"
            }
        ],
        "x": 380,
        "y": 960,
        "wires": [
            [
                "compare_volume_change"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "compare_volume_change",
        "type": "function",
        "name": "Detect Volume Change",
        "func": "var oldVolume = msg.data.old_state ? msg.data.old_state.attributes.volume_level : null;\nvar newVolume = msg.data.new_state ? msg.data.new_state.attributes.volume_level : null;\n\nif (oldVolume !== null && newVolume !== null && oldVolume !== newVolume) {\n    msg.payload = { \"oldVolume\": oldVolume, \"newVolume\": newVolume };\n    return msg;\n} else {\n    return null; // No change, don't pass message forward\n}",
        "outputs": 1,
        "timeout": "",
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 660,
            [
                "2dd4036e32f877cd"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "2dd4036e32f877cd",
        "type": "api-call-service",
        "name": "",
        "server": "5ec26e40.5a9cb",
        "version": 7,
        "debugenabled": false,
        "action": "persistent_notification.create",
        "floorId": [],
        "areaId": [],
        "deviceId": [],
        "entityId": [],
        "labelId": [],
        "data": "{\t   \"message\": \"Change to \" & $string(payload.newVolume * 100) & \"%\",\t   \"title\":\"Test notification\",\t   \"notification_id\": \"test\"\t}",
        "dataType": "jsonata",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,
        "outputProperties": [],
        "queue": "none",
        "blockInputOverrides": true,
        "domain": "persistent_notification",
        "service": "create",
        "x": 980,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "5ec26e40.5a9cb",
        "type": "server",
        "name": "Home Assistant",
        "addon": true
    }
]

Maar pff, doe mij dan maar gewoon de HA automation engine :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Rev! schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:02:
[...]

Wat bedoel je met een 0 en 1? Ik gebruik dit stukje code en die laat gewoon het volume level zien?

YAML:
1
 { "text": "{{ state_attr('media_player.woonkamer', 'volume_level') | float(999) * 100 }}", "icon": "60064", "color": "#FFFFFF", "duration": 1 }

Alleen met level 7 of 14 doet Sonos een beetje gek, zet er dan heel veel nullen achter...
Klopt, en dan krijg ik een getal tussen 0 en 1 met twee cijfers achter de komma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bancker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 23:06
Een klok die niet op tijd staat is vreselijk.

Ok, dit is echt een domme vraag. Ik heb deze klok al een poosje en hij staat op de schouw zonder mods of alternatieve firmware gewoon de hele dag de tijd te tonen. Alleen de tijd. Nu loopt ie echter niet gelijk!
Hoe komt het ding aan zijn tijd? Via NTP? Hoe stel ik dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@bancker Moet ik weer even graven in mijn geheugen, maar serveerde dat ding dan niet ook gewoon een webpagina met settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Inderdaad; je opent gewoon de webpagina door naar het http (geen https) adres te gaan.
Daar stel je de te gebruiken ntp server of ntp pool in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Met Awtrix is dat het tabje ‘time’.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.