• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:55
Appartement uit 2000, einde galerij dus 1 buitengevel aan de zijkant.

Eigen cv ketel op gas. Warmtepomp niet mogelijk doordat ik geen buitenunit kan plaatsen zonder het balkon op te offeren. Donderdag komt er een monoblock airco die ook kan verwarmen. De warmtepomp neemt bij verwarmen 815watt uit het net. Maar je kunt ook een 1000watt verwarmingselement bijschakelen, die is wel cop=1.

Verder elektrische onderdelen, zalig. En elektrische badkamer kachel cop=1 voor het voor- en naseizoen. Dat vinden wij erg fijn, zo heet, zo koud. De uitblaas opening staat gericht op de uitgang van de douche, dus je staat je af te drogen in een warme luchtstroom. Erg lekker. Zeker op de badkamer erg prettig, en het draait maar even. 5 Minuten vooraf aanzetten en uitzetten zodra je de onderkleding weer aan hebt.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ramon 73 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Nieuw in dit topic en een tamelijke kick.

Fase aansnijding geeft minder ruis als het in de nul doorgang van de sinus gedaan wordt. Voor verwarmingselementen die volledig uit een ohmse weerstand bestaan is het sowieso geen probleem. Doordat er geen inductief of capacitief deel is van motoren of vermogenselectronica heb je nooit ruis, eender op welke plek je in de sinus schakelt.
Wat bedoel je precies met "ruis" ? Ik heb het over harmonischen en netvervuiling :)

Faseaansnijding werkt bij mijn weten door juist niet te schakelen op de nuldoorgang. Je laat maar een deel van sinus door, en creëert hiermee hogere harmonischen. Correct me if wrong. Mijn metingen aan TRIAC's zijn ook al weer een tijdje geleden ;)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:55
Dre schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Wat bedoel je precies met "ruis" ? Ik heb het over harmonischen en netvervuiling :)

Faseaansnijding werkt bij mijn weten door juist niet te schakelen op de nuldoorgang. Je laat maar een deel van sinus door, en creëert hiermee hogere harmonischen. Correct me if wrong. Mijn metingen aan TRIAC's zijn ook al weer een tijdje geleden ;)
Hogere harmonischen zijn met vervuiling. Je kunt dat zien als een soort ruis op de zuivere sinus.

Je hebt gelijk, technisch correct uitgelegd. Alleen is dat wat minder toegankelijk voor velen, om die reden schreef ik over ruis. En ja, in de sinus schakelen geeft de meeste kans op hogere harmonischen, netvervuiling of ruis. Met schakelen in de nul doorgang heb je daar minder of geen last van.

Maar bij puur ohmse lasten maakt het weinig uit of je fase aansluiting toepast of schakelt in de nul doorgang. Er is noch een inductief noch capacitief deel in de belasting dus al van nature geen met vervuiling.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste