Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:21
hwpaints schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:49:
27700km en 5400kwh dat is net onder de 20 ,
ben altijd verbaasd bij die testen dat ze op 16 of 17 uitkomen, mij lukt het niet.
Mij lukt het wel, maar niet in de winter en niet met alleen snelweg. Het lukt als ik in de zomer een combinatie van stad en snelweg heb. Als ik vooral in de stad rij dan kom ik soms zelfs op 14

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

hwpaints schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:49:
27700km en 5400kwh dat is net onder de 20 ,
ben altijd verbaasd bij die testen dat ze op 16 of 17 uitkomen, mij lukt het niet.
Als je veel snelweg doet met 110kmh is het simpelweg niet haalbaar.

Als je als een bejaarde rijd en veel max 80kmh doet dan kom je wel op 16-17, maar is imho niet realistisch in dagelijks gebruik.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:18
Mijn Scenic is nu een half jaar oud en ik zag remstof op de velgen. Nu rijd ik vrijwel altijd met one-pedal-drive en vraag ik me af of hij dan ook de remmen gebruikt naast het afremmen op de motor? Wanneer ik het rempedaal dus niet gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door aard01 op 03-05-2026 10:02 ]

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:25
orionis1000 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:22:
Sinds een week last dat de laadklep moeilijk open gaat.
Ook rechtstreeks (als laadklep al open is) is het moeilijk om het mechanisme te laten openen door erop te drukken. Ondertussen proberen te smeren, lijkt iets beter, maar zeker nog niet zoals het was.

Nog andere dit probleem gehad?
Ik nu. Begon met lastig open te krijgen maar werd steeds erger. Vandaag is het me nog niet gelukt om hem open te krijgen, straks weer proberen.
Ik heb al een afspraak eind mei voor een beurt en dit probleem maar het moet toch echt even eerder verholpen worden. Morgen maar even bellen. Ze gaan waarschijnlijk het slotmotortje vervangen en deze is al besteld. Begreep ook dat er geen handmatige optie is via de motorruimte :'(

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
aard01 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:01:
Mijn Scenic is nu een half jaar oud en ik zag remstof op de velgen. Nu rijd ik vrijwel altijd met one-pedal-drive en vraag ik me af of hij dan ook de remmen gebruikt naast het afremmen op de motor? Wanneer ik het rempedaal dus niet gebruik.
dat doet ie zeker, vooral het laatste stukje. Check ook je rempedaal, die drukt ie iets in net voor compleet stilstand.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 07:56
Chaoss schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Als je veel snelweg doet met 110kmh is het simpelweg niet haalbaar.

Als je als een bejaarde rijd en veel max 80kmh doet dan kom je wel op 16-17, maar is imho niet realistisch in dagelijks gebruik.
Mijn gemiddelde staat nu op 18.x en dat is voornamelijk door de winter. Met deze temperaturen haal ik heel regelmatig 16/17 of zelfs nog lager, ook met voornamelijk snelweg kilometers. En ik rij echt niet als een bejaarde.

Last.fm
Films!

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-05 19:12
er zit nog wel verschil met info uit je auto of de echt geladen kw's , de auto is wat optimistisch.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 07:56
hwpaints schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:11:
er zit nog wel verschil met info uit je auto of de echt geladen kw's , de auto is wat optimistisch.
Ok, maar dan nog. Voorbeeldje van vanochtend (en ja ik weet dat ik m'n scherm moet poetsen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jinj1_5NHA3RDW9qr5W0VG2BOfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3KU5YezBhU2SsLhlwyUzcRW.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is (qua afstand) 95% snelweg. Als het kan rij ik 110, behalve stuk trajectcontrole.

Last.fm
Films!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-CVQrUToh77fbXBsU9zYnPfWcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6PS3CTsbc1MltLUzhZiOHD6.jpg?f=fotoalbum_large
^Zo kan het ook, 4 personen, kofferbak vol, ruim 900km vanuit Frankrijk, straf windje, overal 130 gereden en vanaf breda (vd valk = laatste stop) naar het noorden ook nog sneller. Toch wel een erg net gemiddelde en met €0,35/kWh prima betaalbaar.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:55
Ja, dat is eigenlijk nog 'maar' een 2,5l/100km, eenvoudig gerekend en geen rekening houdende met de upstream.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• basmeijer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:05
Appie Heijn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:44:
[Afbeelding]
^Zo kan het ook, 4 personen, kofferbak vol, ruim 900km vanuit Frankrijk, straf windje, overal 130 gereden en vanaf breda (vd valk = laatste stop) naar het noorden ook nog sneller. Toch wel een erg net gemiddelde en met €0,35/kWh prima betaalbaar.
Ook een mooie safety score! 🤣🤣

• BVice
  • Laatst online: 22-05 14:41
aard01 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:01:
het is een misvatting dat OPD veel invloed heeft op het gebruik van de mechanische remmen. Ook als je de 'flippers' op de lichtste stand hebt staan gebruik je de mechanische remmen nauwelijks. De regeneratie-standen en OPD hebben voornamelijk invloed op het gedrag van het acceleratie-pedaal.
Dus als jij nooit OPD gebruikt maar wel netjes anticipeert, rem je alsnog volledig af op de motor.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 08:43
@BVice Ja, zolang je redelijk rustig remt wel. OPD benut regeneratief remmen maximaal.

Wie wat sportiever rijdt/remt, waarbij je ook met OPD het rempedaal nog lichtjes aanraakt om bij te remmen, gebruikt daarbij de mechanische remmen.

@aard01 Het is goed om wat remstof te hebben. Tesla Model 3's moesten vooral nieuwe remmen krijgen omdat ze vol roest zaten, niet omdat ze versleten waren. Af en toe op een autoweg afrit wat bijremmen is goed voor de levensduur van de remschijven.

• BVice
net terug uit Italië, na de Scenic een paar weekjes in bezit te hebben gehad. Erg onder de indruk van de range en DC laadnselheid, significant verschil met de Megane waar je echt nog wel moest opletten hoe hard je op de autobahn reed om het aantal laadstops acceptabel te houden. De Scenic gedraagt zich eigenlijk net als een ICE; je rijdt zo hard als je wil en zo lang als je wil, en je laadstops passen heel goed in een ontbijt/lunch/diner.

Ik blijf wel wat 'bugs' ontdekken, met name rond de elektrische stoelen:

- als de stoelmassage is gebruikt keert de lendensteun niet terug naar de opgeslagen positie, sterker nog; het lijkt dat de lendensteun geen onderdeel is van het stoelgeheugen want als je de opgeslagen positie oproept past de lendensteun zich niet aan, ongeacht in welke positie hij staat
- als je de zilveren knop op de stoel gebruikt om het massage menu te openen, ontbreekt soms de knop om 'lende' te activeren volledig. Je ziet dan maar het halve stoel-menu; wat die zilveren knop eigenlijk zinloos maakt
- de optie 'easy access' wordt eens in de zoveel dagen/ritten willekeurig uitgezet
- Het grote voordeel van elektrische stoelen is dat jij en je partner/medechauffeur makkelijk de eigen voorkeursstand kan oproepen. Zeker voor de gevoelige rug op deze afstanden wil je dat je goed zit. Ik kan er dan ook niet bij waarom de passagier wel 2 memory-standen mag hebben maar de bestuurdersstoel dat alleen gekoppeld aan een volledig rij-profiel kan hebben. Gigantisch omslachtig, echt de meest moeilijke manier voor een simpele functie; ik wil niet een profiel voor mijn partner instellen op basis van gezichtsherkenning en daarmee dus alle instellingen ook weer moeten aanpassen en configureren. Mijn partner en ik gebruiken overal dezelfde instellingen voor en hebben (in de auto) ook maar 1 google account nodig; de enige instelling die wij anders willen is de stoel. Wisselen van profiel (vooral tijdens zo'n lange rit door europa) betekent dus ook dat Maps z'n route weer kwijt is inclusief alles wat je daarvoor had ingesteld, spotify moet je opnieuw aanzetten, hij weet dan niet meer waar je precies in je playlist/podcast zat etc. En at alles om alleen de stoel in een voorkeurspositie te krijgen.
- Meer een Google-dingetje: Als je in Maps een (lange) route hebt ingesteld met tussenstops, is de weergave erg (te ver) uitgezoomd. Afslagen, rijstroken en knooppunten etc zijn daardoor nauwelijks zichtbaar. Je moet steeds handmatig inzoomen zodat je een korte tijd de weg weer duidelijk kan zien. Dit probleem heb je niet als je alleen van A naar B navigeert zonder tussenstops.

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-05 21:41
BVice schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:59:
- de optie 'easy access' wordt eens in de zoveel dagen/ritten willekeurig uitgezet
Ben benieuwd of dit echt willekeurig is, de instelling voor voetgangerswaarschuwing reset bij mij altijd als hij van profiel wisselt.

• Wozmro
Over Google navigatie: ik had onlangs een rit waarbij ik volgens de navigatie onder de 10% lading zou uitkomen en dan steekt Google er automatisch een laadstop tussen.

Ik had zelf bedacht: ik geraak wel thuis zonder te laden maar zelfs als je voorbij de tussenstop rijdt blijft die hardnekkig navigeren naar de tussenstop tot je op eindbestemming bent.

Zou dat ook een bug zijn of zie ik ergens een knopje over het hoofd om dit uit te schakelen?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:48
Gewoon de tussenstop eruit gooien.
Ik snap dat ook nooit zo. In maps correct ingesteld dat ik thuis een laad mogelijkheid heb. En dan plant hij een snellaad tussenstop, bijvoorbeeld minimaal 15 minuten laden om gepland thuis te komen met 23% ofzo. Waarom zou ik dat willen? Ik durf inmiddels prima met 0% thuis te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door B R M op 04-05-2026 11:27 ]

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-05 10:36
- Het grote voordeel van elektrische stoelen is dat jij en je partner/medechauffeur makkelijk de eigen voorkeursstand kan oproepen. Zeker voor de gevoelige rug op deze afstanden wil je dat je goed zit. Ik kan er dan ook niet bij waarom de passagier wel 2 memory-standen mag hebben maar de bestuurdersstoel dat alleen gekoppeld aan een volledig rij-profiel kan hebben. Gigantisch omslachtig, echt de meest moeilijke manier voor een simpele functie; ik wil niet een profiel voor mijn partner instellen op basis van gezichtsherkenning en daarmee dus alle instellingen ook weer moeten aanpassen en configureren. Mijn partner en ik gebruiken overal dezelfde instellingen voor en hebben (in de auto) ook maar 1 google account nodig; de enige instelling die wij anders willen is de stoel. Wisselen van profiel (vooral tijdens zo'n lange rit door europa) betekent dus ook dat Maps z'n route weer kwijt is inclusief alles wat je daarvoor had ingesteld, spotify moet je opnieuw aanzetten, hij weet dan niet meer waar je precies in je playlist/podcast zat etc. En at alles om alleen de stoel in een voorkeurspositie te krijgen.
- Meer een Google-dingetje: Als je in Maps een (lange) route hebt ingesteld met tussenstops, is de weergave erg (te ver) uitgezoomd. Afslagen, rijstroken en knooppunten etc zijn daardoor nauwelijks zichtbaar. Je moet steeds handmatig inzoomen zodat je een korte tijd de weg weer duidelijk kan zien. Dit probleem heb je niet als je alleen van A naar B navigeert zonder tussenstops.
Ik heb navigatie voor mij op het scherm om de aankomende knooppunt etc te zien, het media scher altijd de volledige route om evt de (laad)stops overzichtelijk te zien en aankomende file verderop aan te zien komen.
Ik het dus altijd twee schermen met Maps open met verschillende views.

Wij hebben wel twee profielen, en ook allebei een eigen google account. ook zodat als ik naar Werk wil, hij ook naar mijn werk gaat. en mijn hobbies in de snellijst staan. en andersom, zij haar POI in de snellijst heeft.
wel een gezamenlijk spotify account, dus die pakt dan wel over bij wisselen van profiel.

Maar bij langere ritten wisselen van bestuurder is inderdaad dan wel de route welke in mijn navigatie aan stond, niet aan in haar profiel, en dus weer opnieuw adres invoeren en navigeren.

• BVice
bleufred1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Ik heb navigatie voor mij op het scherm om de aankomende knooppunt etc te zien, het media scher altijd de volledige route om evt de (laad)stops overzichtelijk te zien en aankomende file verderop aan te zien komen.
Ik het dus altijd twee schermen met Maps open met verschillende views.

Wij hebben wel twee profielen, en ook allebei een eigen google account. ook zodat als ik naar Werk wil, hij ook naar mijn werk gaat. en mijn hobbies in de snellijst staan. en andersom, zij haar POI in de snellijst heeft.
wel een gezamenlijk spotify account, dus die pakt dan wel over bij wisselen van profiel.

Maar bij langere ritten wisselen van bestuurder is inderdaad dan wel de route welke in mijn navigatie aan stond, niet aan in haar profiel, en dus weer opnieuw adres invoeren en navigeren.
Die navi op 2 schermen lost dit niet op, op het scherm achter het stuur krijg je bij een route met tussenstops ook een flink uitgezoomde route te zien. Je ziet natuurlijk wel het tekstbalkje met de rijstrook aanduiding, maar zeker italiaanse knooppunten zijn soms nogal chaotisch dat ik ook de rijstroken op de kaart wil zien, maar dan moet je handmatig inzoomen, waarna hij vanzelf langzaam weer gaat uitzoomen.

• BVice
B R M schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:26:
Gewoon de tussenstop eruit gooien.
Ik snap dat ook nooit zo. In maps correct ingesteld dat ik thuis een laad mogelijkheid heb. En dan plant hij een snellaad tussenstop, bijvoorbeeld minimaal 15 minuten laden om gepland thuis te komen met 23% ofzo. Waarom zou ik dat willen? Ik durf inmiddels prima met 0% thuis te komen.
in het Google Maps EV route algoritme zit helaas iets hardnekkigs waarbij hij altijd probeert te voorkomen dat je onder de 10% op je bestemming aankomt, en als hij dan eenmaal een laadstop heeft ingepland is dat altijd voor minimaal X minuten zodat je inderdaad te vol aankomt. Gewoon handmatig op het prullenbakje klikken dus

• Appie Heijn
basmeijer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Ook een mooie safety score! 🤣🤣
Ja best gek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JeBo0nIRKXG2B7ZUHYdLI6nUL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QfHfvp19O64lt4PGhIszuyL.jpg?f=fotoalbum_large
  • Nul score op snelheid
  • Afstand volgen1,5 uit 5, wat niet kan kloppen aangezien ik behoorlijk afstand houdt, misschien komt het omdat keurig op afstand wacht voordat iemand aan de kant gaat en dan volgas er voorbij ga op de snelweg.
  • Op rit scoor ik dan wel weer (op een halfje na) maximaal.
Probeer eens op het kompasje links te drukken, dat zou het op moeten lossen.
BVice schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Die navi op 2 schermen lost dit niet op, op het scherm achter het stuur krijg je bij een route met tussenstops ook een flink uitgezoomde route te zien. Je ziet natuurlijk wel het tekstbalkje met de rijstrook aanduiding, maar zeker italiaanse knooppunten zijn soms nogal chaotisch dat ik ook de rijstroken op de kaart wil zien, maar dan moet je handmatig inzoomen, waarna hij vanzelf langzaam weer gaat uitzoomen.
Ik heb mijn dashboard scherm (de kleine) met kaartweergave, die zoomt bij mij wel in op de huidige locatie. Soms zelf iets te ver. Maar zie mijn antwoord hierboven ^dat werkt voor mij wel.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-05 12:20
Sinds mijn auto binnen is geweest in de garage en het dashboard er uitgehaald is geweest, heb ik geen updates meer in noch de Renault app, noch de Kelec app. Laatste up date is 22/04. Refreshen helpt niet.

Ik heb - denk ik - alle logische zaken al geprobeerd:

Op GSM (Android):
  • Uit- en inloggen app
  • Cache & andere gegevens gewist en geherinstalleerd
  • Auto ontkoppeld in app
  • Auto verwijderd uit app & opnieuw toevegoegd via VIN
In auto:
  • Reset via aan/uit knop display
  • Uit- en inloggen Renault account
  • Verwijderen Renault account & opnieuw toegevoegd
  • Auto verwijderd in app en gekoppeld via auto
Het inloggen gebeurt zonder problemen, geen foutmeldingen.

In de auto staat het data connectie helemaal in de linkerbovenhoek boven het autootje zichtbaar, en als ik kijk bij de netwerkstatus zie ik 'Voertuig verbonden' en verbinding met the cloud.

Iemand bepaalde ideeën?

(Bij de garage vragen ze hem een ganse dag binnen te steken om ernaar te kijken...)

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
madhondt schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:47:
heb ik geen updates meer in noch de Renault app, noch de Kelec app. Laatste up date is 22/04. Refreshen helpt niet.
Maar er zijn simpelweg geen nieuwe updates van de apps. April dit jaar was de laatste update van de My Renault app, en de Kelec app is het laatst geupdate begin januari dit jaar.

• Scale
Zjanzjak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:31:
[...]

Maar er zijn simpelweg geen nieuwe updates van de apps. April dit jaar was de laatste update van de My Renault app, en de Kelec app is het laatst geupdate begin januari dit jaar.
Volgens word er bedoeld dat hij geen informatie updates in ze apps krijgt met de huidige status van de auto. Zo lees ik het in ieder geval.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Sv3n schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:50:
[...]

Ok, maar dan nog. Voorbeeldje van vanochtend (en ja ik weet dat ik m'n scherm moet poetsen)

[Afbeelding]

Dat is (qua afstand) 95% snelweg. Als het kan rij ik 110, behalve stuk trajectcontrole.
Mijn gemiddelde snelheid ligt aardig hoger op de snelweg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxe2sDCmPdvVJdiz2ee0wzkfQBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJzqBpB8hadCEt4vVUeWSuRe.jpg?f=fotoalbum_large

Jij rijd gemiddeld 75kmh, dan rijd je niet 95% van de tijd 110kmh. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 07-05-2026 01:09 ]

• Zjanzjak
Scale schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:01:
Volgens word er bedoeld dat hij geen informatie updates in ze apps krijgt met de huidige status van de auto. Zo lees ik het in ieder geval.
Ah zo, nu je het zegt ja.
Dan is het enige wat mij te binnen schiet een volledige fabrieks-reset (terug naar fabrieks-instellingen) of een systeem reboot wat ooit iemand in het Megane topic heeft gedaan;
Aurora schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:42:
Dealer heeft er niets van begrepen en kwam er niet uit. Alhoewel ik al het idee had dat er wellicht een recovery/boot menu zou zijn, net zoals je dat altijd hebt gekend van Android, heb ik het met verkeerde knoppen geprobeerd.

Vandaag een telefoontje van Renault Nederland. Er is inderdaad een recovery menu die je kan betreden:
  1. Houd de + en - toetsen op de hendel aan het stuur ingedrukt
  2. Houd tegelijkertijd de aan/uit knop van het scherm in ingedrukt.
  3. Blijf alle knoppen ingedrukt houden totdat het menu tevoorschijn komt.
Ik had het voorheen met de + - knoppen op het scherm geprobeerd.

[Afbeelding]

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05 12:11
Aangezien er geen forum is voor de Renault 4, maar even hier. Gaat over Google, werkt denk ik wel ongeveer hetzelfde.

Tot voor kort kon ik in de ingebouwde maps (dus niet via Android Auto) altijd de verwachtte reistijd zien naar één of twee locaties, waarvan één meestal thuis of werk was (zo zijn ze ook ingesteld in maps). Maar sinds kort wordt niets meer getoond (trouwens ook niet bij Maps via Android Auto). Gezocht naar een instelling, gezocht op Google, maar tot op heden niks kunnen vinden. Iemand een idee? Toch een instelling, of een verandering bij Google?

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-05 10:36
ThatGuy2303 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:41:
Aangezien er geen forum is voor de Renault 4, maar even hier. Gaat over Google, werkt denk ik wel ongeveer hetzelfde.

Tot voor kort kon ik in de ingebouwde maps (dus niet via Android Auto) altijd de verwachtte reistijd zien naar één of twee locaties, waarvan één meestal thuis of werk was (zo zijn ze ook ingesteld in maps). Maar sinds kort wordt niets meer getoond (trouwens ook niet bij Maps via Android Auto). Gezocht naar een instelling, gezocht op Google, maar tot op heden niks kunnen vinden. Iemand een idee? Toch een instelling, of een verandering bij Google?
Geen idee welke optie dit is, maar bij mij staat deze er wel in. Is vaak op verleden gebaseerd. In de ochtend geeft hij mijn werk en externe project locatie vaak aan omdat ik die twee vaak s ochtends gebruik.
"s middags Thuis en een andere plek afhankelijk van waar ik ben.

Heb wel eens dat hij denkt dat ik niet ingelogd ben en dan zie ik niks, dan laat ik Maps geforceerd herstarten en zijn ze wel zichtbaar.

• BVice
Appie Heijn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:02:

[...]

Probeer eens op het kompasje links te drukken, dat zou het op moeten lossen.

[...]

Ik heb mijn dashboard scherm (de kleine) met kaartweergave, die zoomt bij mij wel in op de huidige locatie. Soms zelf iets te ver. Maar zie mijn antwoord hierboven ^dat werkt voor mij wel.
Helaas helpt dat niet, hij staat op de juiste weergave, maar hij zoomt gewoon te ver uit. Als je op het kompasje klikt kun je inderdaad switchen tussen verschillende weergaves (uit m'n hoofd): rit, noorden boven en vogel-perspectief.

Bij vogel-perspectief hang je achter/boven de auto en zoomt hij op basis van je snelheid en wegtype. Dus in de stad hangt hij wat dichterbij, op de snelweg hangt hij wat hoger. Dit gaat meestal wel goed, maar in mijn ervaring gaat dis niet meer goed als je dus meerdere bestemmingen hebt ingevoerd, hij blijft dan wel achter/boven de auto hangen, maar gewoon veel te hoog. Als je dan op het kompasje klikt kom je nog hoger te hangen om je hele rit van bijvoorbeeld 1000 kilometer te zien.

• Zjanzjak
ThatGuy2303 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:41:
Iemand een idee? Toch een instelling, of een verandering bij Google?
Herkenbaar. Maar dan 'werkt' het weer wel, en soms niet dus.
Grappige is wel dat ik soms op mijn laptop of telefoon zit uit te zoeken waar ik heen wil rijden, en het een verrassing wil laten zijn voor vrouwlief, maar als ik dan de auto instap zie je daar dus soms ook de bestemmingen verschijnen die ik voor ogen had. Maar goed, wat ik zei, volgens mij geen instelling, meer de kuren en fratsen die Google Maps soms heeft mijns inziens.

• Scale
Vraagje lieve mensen.. Ik heb mijn lease Scenic alleen in de winter gereden.
Die is nu weg en heb ik een verse van mezelf.

Nou valt het me op dat hij bij stilstand nogal een geluid produceert, Volgens mij heeft het met de warmtepomp te maken want als ik de ventilator op nul zet is het weg.

Is dit 'normaal' voor deze temperaturen? Of moet ik toch even terug naar de dealer?
Het is ook binnen de auto te horen, maar even onder de motorkap opgenomen ik hoopte daarmee dat het beter te horen zou zijn met opnemen.

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-05 19:27
Dat is volgens mij normaal bij een scenic als je warmtepomp hard moet werken...

• Wozmro
Ik vroeg het mij ook al af, ik ervaar net hetzelfde. Vooral 's morgens als de auto nog koud is.

• TopOne01
Warmtepomp maakt herrie maar is normaal. Als de stekker aangesloten is maakt hij geen herrie. Zelfs niet als de laadpaal op standby staat (5A)

[ Voor 82% gewijzigd door TopOne01 op 07-05-2026 20:17 ]

• Scale
Thanks heren, Waarschijnlijk in de winter nooit gemerkt vanwege voor verwarmen.

• Appie Heijn
Maakt die van jullie onder de 8 graden ook zo’n herrie met de koelfin? Die draait gevoelsmatig altijd volgas bij 8 graden of lager. Mijn vorige EV had dit ventilator lawaai alleen in de zomer.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:47
Wel bijzonder dat de laatste posts alleen maar over het geluid van de warmtepomp/ventilator gaan.

Ja, de warmtepomp maakt herrie en ja, de fan draait ook enthousiast mee als die aan gaat. Hoe meer luchtstroom, hoe efficiënter de warmtepomp 😁

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Appie Heijn
djrednas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:13:
Wel bijzonder dat de laatste posts alleen maar over het geluid van de warmtepomp/ventilator gaan.

Ja, de warmtepomp maakt herrie en ja, de fan draait ook enthousiast mee als die aan gaat. Hoe meer luchtstroom, hoe efficiënter de warmtepomp 😁
Juist met lagere temperaturen heb je met een warmtepomp waar (te) veel lucht doorgaat sneller dat hij dicht vriest. Boven de 8 graden hoor je de fan nauwelijks.

• Wozmro
Verschil met een ICE is ook wel dat je bij een EV ieder rammeltje, zoemetje, klangeltje,... een stuk meer hoort.

• djrednas
Appie Heijn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:24:
[...]

Juist met lagere temperaturen heb je met een warmtepomp waar (te) veel lucht doorgaat sneller dat hij dicht vriest. Boven de 8 graden hoor je de fan nauwelijks.
In tegendeel zelfs. Bij lage temperaturen, wanneer je de verwarming aan hebt staan, moet je elk beetje warmte uit de omgevingslucht halen dat er maar is. En dat hoeft niet te betekenen dat de buiten temperatuur boven de - graden ligt. De meeste warmtepompen kunnen nog warmte onttrekken uit de lucht zo lang deze boven de -15 ligt :) De efficiëntie gaat wel omlaag uiteraard.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Scale
djrednas schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:13:

Zeker, maar ja de meeste van ons zijn PC mensen. En als de fans in mijn PC zou klinken zou ik ze vervangen. Renault x Noctua? 8)7

• Appie Heijn
Scale schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:24:
[...]

Zeker, maar ja de meeste van ons zijn PC mensen. En als de fans in mijn PC zou klinken zou ik ze vervangen. Renault x Noctua? 8)7
Ik ben voor! Esprit Alpine Noctua Edition

Maar nogmaals, blijf het vreemd vinden. De Scenic is de eerste en de enige EV die ik keihard hoor blazen (dmv radiateur fan) in de winter, meteen wanneer je hem start totdat je hem weer uit zet. Je ziet ook mensen kijken “wat hebben we hier?” wanneer je door het dorpscentrum rijdt 8)7

Staat helemaal los van warmtepomp geluiden die zijn duidelijk een anders soortig geluid.
Het is net alsof je met een ICE bij warm weer fors hebt doorgepookt dan staat ie ook behoorlijk hard te blazen of een EV die aan het snelladen is geweest hartje zomer.

Verder niemand bekend mee dus?

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05 12:11
Wat mij bij mijn Renault 4 wel opvalt is dat toen het nog wat kouder was, en ik van tevoren de verwarming via de app aan zette, ik de auto binnen (appartement, drie hoog) hoorde....

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ja de Scenic maakt echt enorm lawaai. Een diesel stationair laten lopen om het interieur op te warmen maakt, ironsich genoeg, minder geluid/overlast :P

Zomers kan hij ook flink blazen, vooral als ik vanaf de snelweg kom en het laatste stuk langzaam rijd. Andere EV's hebben dat veel minder.

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 08-05-2026 19:47 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02

Japie.G

Colour Classic

ThatGuy2303 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:27:
Wat mij bij mijn Renault 4 wel opvalt is dat toen het nog wat kouder was, en ik van tevoren de verwarming via de app aan zette, ik de auto binnen (appartement, drie hoog) hoorde....
Als je hem aan de laadpaal hebt hangen bij voorverwarmen blijft hij fluisterstil.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:17
Connectiviteit blijft drama met deze auto. Kortgeleden ben ik maar overgestapt op Apple CarPlay omdat de WiFi verbinding met mij iPhone steeds verbinding verloor of gewoon niet verbond, maar CarPlay is er na 2 weken gebruik ook mee gekapt. Ik krijg het met geen mogelijkheid meer aan de praat.

Iemand iets soortgelijks meegemaakt.

• hwpaints
  • Laatst online: 12-05 19:12
ik heb wel wat gedoe gehad en vooral met de app, de scenic vervloekt maar probleem lag op één of andere manier aan mijn i phone.

kwam erachter toen ik app op de telefoon van mijn vrouw zette en alles werkte prima

ben er met chat gpt uit gekomen en nu werkt alles weer ok [voor zolang het duurt]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:39
Vreemd ik he met mijn Samsung Android telefoon geen probleem. Deze zet automatisch de WiFi hotspot aan als de bluetooth van de Renault is geconnect. Nooit problemen met wegvallende verbindingen.

• B R M
Ik heb een iPhone en een Pixel en switch eigenlijk probleemloos tussen CarPlay of Android Auto.

Wifi via iPhone hotspot gaat ook meestal wel goed. Soms even snel wifi uit/aan zetten op de scenic oM de verbinding tot stand te brengen.

• nazdrovje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LKPrzX5XcvonVgo0NDDfeG9W88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfrFdl14PoMFIuwngzbByTST.jpg?f=fotoalbum_large De sierlijst links achter is gaan kieren. Iemand een idee of dit op de een of andere manier vast moet klikken, of is dit iets voor lijm?

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:20
nazdrovje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:35:
[Afbeelding] De sierlijst links achter is gaan kieren. Iemand een idee of dit op de een of andere manier vast moet klikken, of is dit iets voor lijm?
Toevallig bij mij exact dezelfde op dezelfde manier ook. Wilde mijne binnenkort voor een beurt wegbrengen dus kan de dealer het hopelijk even fixen

• latje21
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 23:17
Is bij mij ook gebeurd. Dealer heeft eerst geprobeerd te lijmen, maar de strip liet heel snel toch weer los. Sierstrip is daarna vervangen.

• Zjanzjak
Safaci schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:17:
Iemand iets soortgelijks meegemaakt.
Nee maar ik zie wel, ook in het Megane E Tech topic hier en in diverse, nationale en internationale, E Tech facebookgroepen, dat als het niet lekker werkt, het veel vaker gaat om een iPhone dan een Android toestel.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

[Afbeelding] De sierlijst links achter is gaan kieren. Iemand een idee of dit op de een of andere manier vast moet klikken, of is dit iets voor lijm?
Bekend punt, ik heb het ook gehad. Volgens mij moet er een nieuwe lijst op, valt onder garantie.

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-05 08:14
RogerSch schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:49:
Vreemd ik he met mijn Samsung Android telefoon geen probleem. Deze zet automatisch de WiFi hotspot aan als de bluetooth van de Renault is geconnect. Nooit problemen met wegvallende verbindingen.
Is wel off topic maar ik vraag het toch maar: hoe zorg je er voor dat de hotspot automatisch aan wordt gezet als de connect met de auto er is? :?

• djrednas
Dropje schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:28:
[...]

Is wel off topic maar ik vraag het toch maar: hoe zorg je er voor dat de hotspot automatisch aan wordt gezet als de connect met de auto er is? :?
Voer in de zoekbalk bovenin even in "hotspot automatisch" :)

• Dropje
djrednas schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:53:
[...]

Voer in de zoekbalk bovenin even in "hotspot automatisch" :)
OK. Sorry. Doe ik.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik was vergeten mijn auto thuis aan de laadpaal te hangen terwijl ik vandaag 240km moet rijden... Dus ik hang voor de verandering aan een snellader.

Nu stond er net in mijn dashboard naasr de laadsnelheid een rood streepje met een bolletje eraan. Streepje stond er eerst niet, toen ineens wel en op het moment dat ik een foto wou maken was het alweer weg. Iemand een idee wat dit streepje betekend?

• djrednas
Geen probleem, en geen reden voor sorry :) Bedoelde oprecht dat je daarmee de beste antwoorden krijgt 8)

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:12
Ik heb voor dat automatisch starten van de WiFi-hotspot op een non-rooted Google Pixel met Android v16 overigens nog steeds geen oplossing. Maar da's eigenlijk iets voor een ander topic. De Scénic was echter wel de aanleiding ;).

(ik moet Shizuku nog proberen)

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:38
Wouter! schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:18:
Ik heb voor dat automatisch starten van de WiFi-hotspot op een non-rooted Google Pixel met Android v16 overigens nog steeds geen oplossing. Maar da's eigenlijk iets voor een ander topic. De Scénic was echter wel de aanleiding ;).

(ik moet Shizuku nog proberen)
Je zou https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jiq.autohotspot eens kunnen proberen, daar heb ik wel goede resultaten mee gehad.
(Ik gebruik hem nu trouwens niet meer nadat ik mijn telefoon vervangen heb, ik moet hem weer eens installeren)

• TopOne01
Ik gebruik gewoon de "standen en routines" in Android (Samsung). Werkt perfect en geen apps oid nodig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxb2csUygYIX1J7Z1KST0SRPkFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2zM878508WRy9io1P2DSnBO.jpg?f=fotoalbum_large

• B R M
Net bij mij ook even gecontroleerd. Het was me nog nooit eerder opgevallen, maar aan beide kanten zitten ze bij mijn Scenic los.

• aard01
B R M schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:47:
[...]

Net bij mij ook even gecontroleerd. Het was me nog nooit eerder opgevallen, maar aan beide kanten zitten ze bij mijn Scenic los.
Zijn dit de zilveren panelen specifiek voor de iconic uitvoering?

• B R M
aard01 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:29:
[...]

Zijn dit de zilveren panelen specifiek voor de iconic uitvoering?
Nee ik heb een Esprit Alpine met zwarte panelen.

• BVice
Ik overweeg de spatlappen te bestellen in de hoop dat de achterkant daardoor minder vies wordt. Bij zoeken op onderdeelnummer uit de brochure kom ik uit bij Twingo spatlappen voor een mooie prijs, helaas werkt het bestellen niet: http://voorjerenault.nl/p....php?products_id=11120035

iemand deze succesvol besteld (of via een andere weg) en gemonteerd en ervaringen wil delen?

[ Voor 3% gewijzigd door BVice op 11-05-2026 22:28 ]

• Wouter!
borkhuis schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Je zou https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jiq.autohotspot eens kunnen proberen, daar heb ik wel goede resultaten mee gehad.
(Ik gebruik hem nu trouwens niet meer nadat ik mijn telefoon vervangen heb, ik moet hem weer eens installeren)
Helaas. Tijd terug al geprobeerd. Werkt niet om dezelfde reden als bijv. Automate of Tasker ook niet werken. Google heeft in Android v16 de boel verder dichtgetimmerd.

De oplossing zou moeten liggen debugging via de ontwikkelaarsopties. Dat krijg ik in Automate ook niet werkend dus misschien met Shizuku wel.
TopOne01 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:18:
Ik gebruik gewoon de "standen en routines" in Android (Samsung). Werkt perfect en geen apps oid nodig. [Afbeelding]
Ja, da's inderdaad specifiek bij Samsung zo.
Ook nog via Google Assistant wat geprobeerd maar die voldoet ook niet.

En nu weer ontopic :).

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:39
TopOne01 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:18:
Ik gebruik gewoon de "standen en routines" in Android (Samsung). Werkt perfect en geen apps oid nodig. [Afbeelding]
Yep die gebruikik ook nu. Had eerst een 3rd party tool (tasker)

• borkhuis
Wouter! schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Helaas. Tijd terug al geprobeerd. Werkt niet om dezelfde reden als bijv. Automate of Tasker ook niet werken. Google heeft in Android v16 de boel verder dichtgetimmerd.
Ah, ik heb het inderdaad niet met Android 16 geprobeerd.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:24
Tijdje geleden een proefrit gemaakt in de Scénic... rijden ging soepel, moet je wennen dat de middenconsole niet doorloopt (vind het zelf niet mooi), maar waar ik niet zo blij mee was is de veel te smalle armsteun in het portier.

Hebben jullie hier ook last van of van gehad en wat zijn hier eventuele oplossingen voor?

• Dendrowen
Nougat schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:24:
Tijdje geleden een proefrit gemaakt in de Scénic... rijden ging soepel, moet je wennen dat de middenconsole niet doorloopt (vind het zelf niet mooi), maar waar ik niet zo blij mee was is de veel te smalle armsteun in het portier.

Hebben jullie hier ook last van of van gehad en wat zijn hier eventuele oplossingen voor?
Geen last van. Vaak helpt het om het stuur op de juiste hoogte te zetten zodat je lekker uit komt met je elleboog.

• aard01
Nougat schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:24:

Herkenbaar, ik leg mijn linkerhand vaak in het stuur bij ACC en heb hier weinig last van. In ieder geval niet zoveel last om hiermee de aanschaf van de scenic teniet te doen. Tot op heden (15000km) geen spijt vd aanschaf.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:42
Kreeg vandaag een update voor de elektromotor, 4.1.0. Installatie ging soepel en duurde volgens de melding ongeveer 25 minuten.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

zjeeraar84 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:26:
Kreeg vandaag een update voor de elektromotor, 4.1.0. Installatie ging soepel en duurde volgens de melding ongeveer 25 minuten.
staat er wat in de changelog/update info?

• Dropje
DutX schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:11:
Weet iemand een manier om Android Auto niet op te starten als je de auto aanzet?

Heb nu iedere keer dat ie naar dat scherm springt en Spotify gaat afspelen en de accu van de telefoon leeg trekt, terwijl ik gewoon het ingebouwde systeem wil gebruiken.
Heb je hier ooit antwoord op gehad? Ik heb het zelfde probleem.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Moet je dit niet gewoon op jouw telefoon instellen bij Android Auto?

• Dropje
tlpeter schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:55:
Moet je dit niet gewoon op jouw telefoon instellen bij Android Auto?
Aaahh, zou zomaar kunnen. Ga ik proberen.

• Wouter!
Ik heb denk ik twee weken lang van alles geprobeerd om Android Auto niet geforceerd op te laten starten. Bedraad, draadloos, uitzetten bij de gekoppelde telefoon in het menu van de auto, instellingen in Android Auto op de telefoon, volgorde van opstarten, app blokkeren in Android, enz, enz. Niets leek te helpen. Maar na twee weken heeft er blijkbaar toch iets gewerkt want ineens startte hij niet meer op. En nu al bijna een half jaar probleemloos, gelukkig. Het is me alleen nooit helemaal duidelijk geworden welke volgorde van handelingen nou precies heeft gewerkt.

De telefoon meldt in de achtergrond nog wel "Android Auto aan het starten" maar die kun je weg swipen. Hij start niet daadwerkelijk op.

Ik gebruik nu WiFi hotspot en heb Spotify en TuneIn op het systeem van de auto geïnstalleerd. Ben er zo helemaal tevreden mee :).

• Dropje
Wouter! schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:47:
Ik heb denk ik twee weken lang van alles geprobeerd om Android Auto niet geforceerd op te laten starten. Bedraad, draadloos, uitzetten bij de gekoppelde telefoon in het menu van de auto, instellingen in Android Auto op de telefoon, volgorde van opstarten, app blokkeren in Android, enz, enz. Niets leek te helpen. Maar na twee weken heeft er blijkbaar toch iets gewerkt want ineens startte hij niet meer op. En nu al bijna een half jaar probleemloos, gelukkig. Het is me alleen nooit helemaal duidelijk geworden welke volgorde van handelingen nou precies heeft gewerkt.

De telefoon meldt in de achtergrond nog wel "Android Auto aan het starten" maar die kun je weg swipen. Hij start niet daadwerkelijk op.

Ik gebruik nu WiFi hotspot en heb Spotify en TuneIn op het systeem van de auto geïnstalleerd. Ben er zo helemaal tevreden mee :).
Mooi dat het nu werkt zoals je wilt. Alleen, zoals je zelf ook al zegt, jammer dat niet duidelijk is wat er nu voor heeft gezord dat Android Auto niet meer start. Misschien komen we er ooit achter ;-)

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:11
In mijn vorige auto had ik in de bijbehorende app een goed overzicht van al mijn ritten. Is er in de Scenic een mogelijkheid om uit het geheugen ritten/gps-data uit te lezen? Dit i.v.m. aanvechten van een bekeuring :-(

• borkhuis
Dirickteur schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:29:
In mijn vorige auto had ik in de bijbehorende app een goed overzicht van al mijn ritten. Is er in de Scenic een mogelijkheid om uit het geheugen ritten/gps-data uit te lezen? Dit i.v.m. aanvechten van een bekeuring :-(
Nee, voor zover ik weet wordt dat niet bijgehouden. Als je zo iet nodig hebt zul je waarschijnlijk iets als Flitsmeister Pro moeten gebruiken, maar in jouw geval zou dat mosterd na de maaltijd zijn. Je zou nog eens kunnen kijken of je via Google location history iets kunt doen.

• Wouter!
Dirickteur schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:29:
Ik heb Aximote even geprobeerd maar had het idee dat niet alles goed werd gesynchroniseerd. Maar heb er ook niet heel veel energie in gestopt. Ik heb ook niet helemaal goed bekeken of het met meerdere profielen in de auto nou wel goed werkte. Ik zag namelijk wel dat de app niet in het profiel van mijn vriendin was geïnstalleerd maar weet niet of hij dan de ritten wel of niet meer bijhield als zij reed.

Ik denk dat je dus zoiets als Aximote zoekt maar heb het niet echt een kans gegeven dus je moet het dan verder zelf even uitzoeken.

Volgens mij ging hij na installatie trouwens niet terug in de tijd dus iets terugvinden zal sowieso lastig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter! op 19-05-2026 22:37 ]

• Dropje
Wouter! schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:35:
[...]

Ik heb Aximote even geprobeerd maar had het idee dat niet alles goed werd gesynchroniseerd. Maar heb er ook niet heel veel energie in gestopt. Ik heb ook niet helemaal goed bekeken of het met meerdere profielen in de auto nou wel goed werkte. Ik zag namelijk wel dat de app niet in het profiel van mijn vriendin was geïnstalleerd maar weet niet of hij dan de ritten wel of niet meer bijhield als zij reed.

Ik denk dat je dus zoiets als Aximote zoekt maar heb het niet echt een kans gegeven dus je moet het dan verder zelf even uitzoeken.

Volgens mij ging hij na installatie trouwens niet terug in de tijd dus iets terugvinden zal sowieso lastig zijn.
Ik gebruikte bij mijn Enyaq Tronity, maar weet niet of je het ook voor de Scenic kunt gebruiken.

Beviel mij voor de Enyaq prima.

• Dendrowen
Kelec en Home Assistant hebben sinds gister rond 16.00 geen verbinding meer. My renault wel. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dendrowen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:34:
Kelec en Home Assistant hebben sinds gister rond 16.00 geen verbinding meer. My renault wel. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Jep de api key voor gigya is veranderd. Kelec update zn app vandaag, andere integraties kun je ook zelf doen!

De werkende gigya api key:
code:
1
3_VgdkgtIRH3AdHvJm-cjV2ug2EFE0lxt0IJzMC4MFqZjFpn_GYFXVdNZ19L7wZX0N

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 20-05-2026 13:42 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Dendrowen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:34:
Voor home assistant is een fix die in 2026.5.4 komt maar kan ook met de hand (via cli) toegepast worden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Open shell inside container

docker exec -it homeassistant bash
Then update manifest and exit shell

sed -i 's/renault-api==0.5.8/renault-api==0.5.9/' /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/renault/manifest.json
exit
Finally restart HA

ha core restart

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:08
Appie Heijn schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:18:
[...]

Ik heb hem 15-04 besteld bij de Renault dealer ABD, ze hadden het over 3 weken levertijd. Zodoende 19 mei de montage afspraak
Heb jij ondertussen je trekhaak onder je auto gekregen?

Deze week weer een bel rondje gedaan en het resultaat: nergens, maar ook echt nergens is deze kabelset te leveren. Alle dealers en garages zeggen: nope.

Doe maar een onsje meer...

• Appie Heijn
Intheweb schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Heb jij ondertussen je trekhaak onder je auto gekregen?

Deze week weer een bel rondje gedaan en het resultaat: nergens, maar ook echt nergens is deze kabelset te leveren. Alle dealers en garages zeggen: nope.
Mijn afspraak was afgelopen dinsdag en is afgezegd vanaf de dealer z'n kant. Onduidelijk wanneer de kabelset binnen zou komen, mogelijk 8-9 weken. Echter ben ik gisteren gebeld dat de kabelset binnen is, over 1,5 week montage.

[ Voor 42% gewijzigd door Appie Heijn op 22-05-2026 16:54 ]

• Wouter!
Bandenspanning.

Ik heb de Esprit Alpine met 20" velgen. Volgens het stickertje aan de binnenzijde van de deur moeten deze bij lichte bepakking voor en achter met 2.1 bar worden opgepompt, en bij volle bepakking met 2.3 bar (voor en achter).

Omdat ik een lichte trilling ervaar boven de 100km/u heb ik ook de bandenspanning maar even gecheckt (wielen zijn al opnieuw gebalanceerd). Profile blijkt die bij de bandenwissel (winter > zomer) op 2.7 bar te hebben gezet. Waarom zouden ze met 'gewone' zomerbanden zo ver afwijken van wat Renault voorschrijft? Ik weet dat je met winterbanden wel eens iets hoger wilt gaan zitten maar dit is uitgaande van lichte bepakking ruim een halve bar hoger.

• TopOne01
Belangrijk bij de Scenic met 20 inch is echt de 2.3 bar aan te houden. Auto gaat oncomfortabel rijden als de banden op hogere druk staan. Trillen durf ik niet te zeggen of dat ook daar door komt.

• B R M
Vandaag lekker warm. En ik merk dat de airco niet lekker meer werkt. Er komt koele lucht uit, maar nauwelijks echt koud. Baal ik van. Vorige zomer was dat geen probleem.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:13
B R M schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:02:
Vandaag lekker warm. En ik merk dat de airco niet lekker meer werkt. Er komt koele lucht uit, maar nauwelijks echt koud. Baal ik van. Vorige zomer was dat geen probleem.
9 van de 10 keer de condensor lek door steenslag en daardoor niet voldoende koudemiddel meer. Zou het wel laten repareren omdat de tractiebatterij ook gekoeld wordt middels het aircosysteem

• B R M
Dank. Bekend issue dus? Had al even gezocht in dit topic maar vond weinig relevants op het woord airco. Zal volgende week eens langs de dealer rijden.

• Wouter!
TopOne01 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:42:
Belangrijk bij de Scenic met 20 inch is echt de 2.3 bar aan te houden. Auto gaat oncomfortabel rijden als de banden op hogere druk staan. Trillen durf ik niet te zeggen of dat ook daar door komt.
Ik was vergeten erbij te vermelden dat ik hem gisteren dus op 2.3 bar heb gezet. Woensdag weer 2x 150km snelweg, dus kijken wat dit doet :).
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste