Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

@Kees_frl Toch wel vrij heftige slijtage danwel onderdelen die stuk gaan na 1 jaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Chaoss op 01-09-2025 18:47 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2b
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:39

A2b

Ik ben bekend met alle problemen met de Renault app, maar tot op heden bleven deze mij bespaard. Nu heb ik echter al een week dat de gegevens niet opgehaald kunnen worden. De Kelec app werkt wel gewoon. Kan ik een reset ergens uitvoeren of is dit gewoon rustig afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:16
A2b schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:24:
Ik ben bekend met alle problemen met de Renault app, maar tot op heden bleven deze mij bespaard. Nu heb ik echter al een week dat de gegevens niet opgehaald kunnen worden. De Kelec app werkt wel gewoon. Kan ik een reset ergens uitvoeren of is dit gewoon rustig afwachten?
Bij mij doet hij het gewoon. En het feit dat de Kelec app wel werkt lijkt er op dat je Renault account en auto wel goed gekoppeld zijn en werken.
Misschien even uit en inloggen in de app? Of herinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2b

A2b

zjeeraar84 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:26:
[...]

Bij mij doet hij het gewoon. En het feit dat de Kelec app wel werkt lijkt er op dat je Renault account en auto wel goed gekoppeld zijn en werken.
Misschien even uit en inloggen in de app? Of herinstalleren?
Dank voor de tips. Meteen geprobeerd maar helaas niet het gehoopte resultaat. Kan ik in de auto iets aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
A2b schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:35:
Dank voor de tips. Meteen geprobeerd maar helaas niet het gehoopte resultaat. Kan ik in de auto iets aanpassen?
Nee.
A2b schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:24:
of is dit gewoon rustig afwachten?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2b

A2b

Ook een antwoord 😅 Renault kennende komt t vanzelf goed. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdebruijn
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:51
A2b schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:24:
[...]

Ook een antwoord 😅 Renault kennende komt t vanzelf goed. Dank
Kan ook zomaar zijn dat in de auto het delen van data uit zichzelf is gereset naar “niet delen”. Dat zie je dan in je scherm linksbovenin (auto-icoontje met een kruisje erboven). Je moet dan in de auto het delen van data weer inschakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
rdebruijn schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 06:51:
Kan ook zomaar zijn dat in de auto het delen van data uit zichzelf is gereset naar “niet delen”. Dat zie je dan in je scherm linksbovenin (auto-icoontje met een kruisje erboven). Je moet dan in de auto het delen van data weer inschakelen.
Gebeurt idd ook wel eens (mij nog een week of 3 geleden) maar dan werkt Kelec mijns inziens ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:26
Chaoss schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:47:
@Kees_frl Toch wel vrij heftige slijtage danwel onderdelen die stuk gaan na 1 jaar?
Hier heb ik dat niet, en rijdt er inmiddels ook al bijna 15 maanden in. Wel een sterretje in de voorruit sinds een week of twee, maar even aanmelden voor reparatie bij de LM.

Heb toch ook maar een USB stick besteld, had nog wat punten van de Mediamarkt dus uiteindelijk voor een kleine acht euro een 128 GB USB-C stick is het de gok wel waard. En hopelijk ontwikkelt Renault even door zodat ie altijd automatisch de laatste X seconden opneemt en overschrijft i.p.v. dat je altijd handmatig de boel moet opslaan.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:57
Ik heb hier een werkende usb stick van 128GB wel uiteindelijk als fat32 geformatteerd omdat exfat niet door alle apps goed wordt ondersteund.

Wel vroeg ik me af of je een rescan van de DAB zenders kan doen bij een kanaal wissel. Ik kan het hier en in de E-guide niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberslak
RogerSch schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:31:
[...]

Als je een Android telefoon hebt kun je met de app Tasker automatisch de hotspot functie van de telefoon aanzetten zodra de auto via Bluetooth een connectie heeft gemaakt.
Werkt in mijn geval prima
Ik ga voor een Mifi router. Met mijn telefoon kan ik niet tegelijkertijd een hotspot+ wifi cliënt voor Android auto aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwpaints
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-09 19:32
315tiger schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad. Inderdaad moet de hele unit vervangen worden. Bij mij is dat onder garantie opgelost; lijkt me ook logisch aangezien het niet simpel met een lampje vervangen kan worden opgelost en je mag verwachten dat een LED unit langer dan 2 jaar mee gaat.
maandag even langs dealer, dinsdag onder garantie vervangen, netjes en snel geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 13:22
Iemand die meer weet? Ik kan geen oproepen meer ontvangen via Bluetooth en een Galaxy S20. Ik kan oproepen niet activeren in het Bluetooth menu bij MyCar verbinding. Dit sedert paar dagen, geen idee wat er gaande is...
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc4ZSHYiNHFZGMhPybkEwW5Y784=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxWEm13X3l8keYIymM6mKfjk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31
De auto in Juli opgehaald (Alpine 87kwh) en in Augustus lekker kunnen testen tijdens onze vakantie. Bijna 4500km gereden met 4 personen en afgeladen met spullen :)
Een goede vergelijking ook met onze vorige elektrische auto, deze had "slechts" en accu van 46kwh.

Verbruik viel niet tegen, 20,1 Kwh (op basis daadwerkelijk geladen). Veel snelweg km's gereden waarbij ik 130 km/u rijd waar het kan (Duitsland, Oostenrijk, Italie en Frankrijk). In de bergen was het helemaal fantastisch rijden uiteraard.
Omdat wij drie reisdagen hadden met een behoorlijke afstand 1100, 970 en 860 km was het aantal stops minder dan bij de vorige auto, maar de laadsnelheid was wel een puntje van aandacht. Maar dat viel mij niet tegen, was snel genoeg voor ons.

Positieve punten van de auto zijn de ruimte en de stoelen zitten lekker (ook na reisdag van 14 uur) en rijdt (stuurt) erg goed.
Minste punten zijn wellicht het rijgeluid (zeker op de slechtere wegen in buitenland) en hij is wel wat stugger, dan ik gewend was. Dat kan de vering zijn, maar de 20" velgen helpen ook niet.

Eén puntje waar ik even voor terug moet. Ik kwam erachter dat mijn achterdeur niet goed is uitgelijnd met de voordeur. Benieuwd of ze dat kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:58
Cyberslak schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:29:
[...]

Ik ga voor een Mifi router. Met mijn telefoon kan ik niet tegelijkertijd een hotspot+ wifi cliënt voor Android auto aanzetten.
??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:46
Gisteren eerst een proefrit gemaakt in de Skoda Elroq (85 Business) en daarna nogmaals in de Scenic (nu als Esprit Alpine). Dus direct na elkaar ervaren en ook nagenoeg hetzelfde rondje gereden.

De Skoda doet niet heel veel verkeerd, vind ik op zich. Maar hij is daardoor ook wel een beetje saai en degelijk. Wel duidelijk meer vermogen, hij gaat als de brandweer als je het pedaal intrapt (hoewel je dan eerst wel een rare 'klap' voelt in de auto). In de Scenic ook niets te klagen maar toch duidelijk minder power, dat wel wat geleidelijker op de weg wordt gebracht. Praktijkverschil tussen voor- en achterwielaandrijving heb ik niet echt ervaren, eerlijk gezegd. Allebei prima in de praktijk, naar mijn idee. Verder heb je een iets ruimtelijker/overzichtelijker gevoel in de Elroq, vooral naar achteren toe. De Scenic heeft daar wat grotere dode hoeken. Het zwarte interieur van de Esprit Alpine heb ik ook als zeer fraai ervaren, en met het magische glazen dak ook echt niet te donker.

Ik vond met 100-130 op de snelweg de Elroq wat nerveus en hobbelig, en de rijhulpsystemen zelfs irritanter aan het stuur trekken dan in m'n huidige Skoda Karoq. De Scenic bleef wat comfortabeler en neutraler voor mijn gevoel. Verder vind ik de stoelen van de Elroq echt te vlak en weinig steun bieden, dus dan moet je al naar de duurdere Sportline voor betere stoelen. De standaard radio is ook niet best, dus moet je al naar het Advanced pakket voor het Canton-geluid als je in de buurt van de Scenic wilt komen (wat een kraakhelder geluid!). Dan wordt de consumentenprijs van de Elroq toch al minimaal 2k hoger als je 'm met de Scenic vergelijkt, met alles erop en eraan. En die Android-cockpit bevalt me ook wel :*) .

Inmiddels ook de leaseoffertes ontvangen, en de Elroq is een stuk duurder (voor mijn werkgever) met een veel kalere uitrusting en gelijke fiscale waarde (voor mijn eigen bijtelling).

Ik denk dat de keuze wel is gemaakt! 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter! op 03-09-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarar
Wouter! schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:14:
Gisteren eerst een proefrit gemaakt in de Skoda Elroq (85 Business) en daarna nogmaals in de Scenic (nu als Esprit Alpine). Dus direct na elkaar ervaren en ook nagenoeg hetzelfde rondje gereden.

De Skoda doet niet heel veel verkeerd, vind ik op zich. Maar hij is daardoor ook wel een beetje saai en degelijk. Wel duidelijk meer vermogen, hij gaat als de brandweer als je het pedaal intrapt (hoewel je dan eerst wel een rare 'klap' voelt in de auto). In de Scenic ook niets te klagen maar toch duidelijk minder power, dat wel wat geleidelijker op de weg wordt gebracht. Praktijkverschil tussen voor- en achterwielaandrijving heb ik niet echt ervaren, eerlijk gezegd. Allebei prima in de praktijk, naar mijn idee. Verder heb je een iets ruimtelijker/overzichtelijker gevoel in de Elroq, vooral naar achteren toe. De Scenic heeft daar wat grotere dode hoeken. Het zwarte interieur van de Esprit Alpine heb ik ook als zeer fraai ervaren, en met het magische glazen dak ook echt niet te donker.

Ik vond met 100-130 op de snelweg de Elroq wat nerveus en hobbelig, en de rijhulpsystemen zelfs irritanter aan het stuur trekken dan in m'n huidige Skoda Karoq. De Scenic bleef wat comfortabeler en neutraler voor mijn gevoel. Verder vind ik de stoelen van de Elroq echt te vlak en weinig steun bieden, dus dan moet je al naar de duurdere Sportline voor betere stoelen. De standaard radio is ook niet best, dus moet je al naar het Advanced pakket voor de Canton-geluid als je in de buurt van de Scenic wilt komen (wat een kraakhelder geluid!). Dan wordt de consumentenprijs van de Elroq toch al minimaal 2k hoger als je 'm met de Scenic vergelijkt, met alles erop en eraan. En die Android-cockpit bevalt me ook wel :*) .

Inmiddels ook de leaseoffertes ontvangen, en de Elroq is een stuk duurder (voor mijn werkgever) met een veel kalere uitrusting en gelijke fiscale waarde (voor mijn eigen bijtelling).

Ik denk dat de keuze wel is gemaakt! 8)
Herkenbare analyse. De Elroq stond ook op ons lijstje. Reed prima, overzicht was idd beter. Vooral het kalere uitrustingsniveau viel tegen. Stoelen voorop uiteraard. Kofferbak is ook stukje kleiner. Maar ook bijvoorbeeld het aantal USB aanslutingen. Scenic heeft er 6 (waarvan 4 achterin). De Elroq (Bus. ed.) had er slechts 2.
Potentieel nadeel van de Renault is wellicht de restwaarde. Maar omdat je least heb je daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Elroq vs Scenic lijkt me ook een wat scheve vergelijking moet je dan niet eerder naar de Enyaq gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberslak
Ik ga kijken of ik met een Mifi router een oplossing heb om buiten het orange abbo om toch de volledige app beleving te hebben.

Wat betreft de DAB, niet kunnen vinden dit loste zich op door de zender uit de favorieten lijst te halen, even te wachten en later toe te voegen. De daadwerkelijke kanaal nummers zijn in de interface niet zichtbaar. Hij zoekt waarschijnlijk vanzelf, maar je kan dit dus niet forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberslak
Het verliezen van de verbinding met de my Renault app is voor mij ook herkenbaar. soms vergeet hij een instelling verdwijnt het sterretje linksboven en staat de verbinding spontaan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B R M
Cyberslak schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:19:
[...]

Ik ga kijken of ik met een Mifi router een oplossing heb om buiten het orange abbo om toch de volledige app beleving te hebben. .
Maar waarom zou je dat zo omslachtig doen terwijl iedereen dat hier gewoon met de hotspot functie van telefoon doet?

Voor zowel iOS als Android zijn hier trucjes voor om dit geheel geautomatiseerd te laten verlopen.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:09
B R M schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:28:
[...]

Maar waarom zou je dat zo omslachtig doen terwijl iedereen dat hier gewoon met de hotspot functie van telefoon doet?

Voor zowel iOS als Android zijn hier trucjes voor om dit geheel geautomatiseerd te laten verlopen.
Ik kan mij er wel in vinden eerlijk gezegd, ben er zelf ook naar aan het kijken.
Ik gebruik de auto, en mijn vriendin ook. Dan zouden we beide de hotspot functionaliteit moeten inschakelen op onze telefoon. Samen met het feit dat Android Auto veel energie slurpt, gaat je batterij dan nog harder. Dat weer in combinatie met een tegenvallende draadloze lader........
Het is toch makkelijk als je een MiFi router op USB-C zou hebben die zelf snapt dat als de spanning inschakelt, hij opstart en wifi activeert, en als de spanning verdwijnt hij na x minuten uit gaat. Ongeacht wie dan de auto gebruikt werkt het gewoon altijd.

Is het iemand anders trouwens ook opgevallen dat de USB-C poorten in het midden console aan de voorzijde max 1,3A leveren op 5V, en degene achterin op het middenconsole bijna 3A? Verklaring hiervoor? 8)7

• Dendrowen
  • Registratie: Februari 2018
djrednas schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:13:
[...]

Ik kan mij er wel in vinden eerlijk gezegd, ben er zelf ook naar aan het kijken.
Ik gebruik de auto, en mijn vriendin ook. Dan zouden we beide de hotspot functionaliteit moeten inschakelen op onze telefoon. Samen met het feit dat Android Auto veel energie slurpt, gaat je batterij dan nog harder. Dat weer in combinatie met een tegenvallende draadloze lader........
Het is toch makkelijk als je een MiFi router op USB-C zou hebben die zelf snapt dat als de spanning inschakelt, hij opstart en wifi activeert, en als de spanning verdwijnt hij na x minuten uit gaat. Ongeacht wie dan de auto gebruikt werkt het gewoon altijd. 8)7
Ik vind het ook geen slecht idee, maar hoe voorzie je die router dan van internet? Sluit je daar apart een abbonement voor af?

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:33
Nog mensen die vinden dat de draadloze lader niet goed werkt?
Traag en niet stabiel. Hij start met laden en een paar minuten later krijg ik het uitroeptekentje (wat aangeeft: "Voorwerp gedetecteerd in de oplaadzone/voorwerp oververhit/oplaadprocedure onderbroken").

Het draadloos laden gaat met mijn telefoon aan maximaal 7,5 watt. Heb ik er baat bij om over te schakelen naar een toestel met 15 watt, of kan de draadloze lader dat sowieso niet aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
Dendrowen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:24:
[...]

Ik vind het ook geen slecht idee, maar hoe voorzie je die router dan van internet? Sluit je daar apart een abbonement voor af?
Ik zou zelf mijn simkaart splitsen, dus 1 bundel voor 2 apparaten. Dat kan je ook zo doen voor je smartwatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tommi4444 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:30:
Traag en niet stabiel. Hij start met laden en een paar minuten later krijg ik het uitroeptekentje (wat aangeeft: "Voorwerp gedetecteerd in de oplaadzone/voorwerp oververhit/oplaadprocedure onderbroken").

Het draadloos laden gaat met mijn telefoon aan maximaal 7,5 watt. Heb ik er baat bij om over te schakelen naar een toestel met 15 watt, of kan de draadloze lader dat sowieso niet aan?
Om eerlijk te zijn heb ik een telefoonhouder gehaald en laad ik op met een USB-C kabel, ik vind het echt pokke lelijk dat ik een kabel zie lopen (daar moet ik nog iets op verzinnen) maar heb nu wel:

- Een telefoon die niet oververhit raakt en mega traag wordt daardoor
- Sneller laden
- Carplay gaat nu via USB-C ipv WiFi en is dus stabieler
- Onnodig, maar kan m'n scherm nu zien van mijn mobiel

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:38
Draadloze lader is inderdaad crap. Ik laad mijn telefoon ook wanneer nodig via kabel, en anders ligt mijn flexibele kabeltje opgerold in die uitsparing waar ook de hendel voor het middenvak zit.

• Bochovep
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-09 12:32
Tommi4444 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:30:

Heb hetzelfde met iPhone 14. Telefoon wordt ook erg heet. Ik gebruik daarom ook gewoon liever een USB-C kabel

• ArievdVoort
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-09 10:25
zarar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:12:
[...]

Herkenbare analyse. De Elroq stond ook op ons lijstje. Reed prima, overzicht was idd beter. Vooral het kalere uitrustingsniveau viel tegen. Stoelen voorop uiteraard. Kofferbak is ook stukje kleiner. Maar ook bijvoorbeeld het aantal USB aanslutingen. Scenic heeft er 6 (waarvan 4 achterin). De Elroq (Bus. ed.) had er slechts 2.
Potentieel nadeel van de Renault is wellicht de restwaarde. Maar omdat je least heb je daar geen last van.
Als je least heb je wel degelijk last van een lagere restwaarde. Hoe lager de restwaarde, hoe hoger de leaseprijs per maand.

• Wouter!
Chaoss schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:13:
Elroq vs Scenic lijkt me ook een wat scheve vergelijking moet je dan niet eerder naar de Enyaq gaan kijken?
De Elroq is tot aan de achterwielen eigenlijk hetzelfde als de Enyaq. De Enyaq heeft dus een grotere kofferbak. Volgens de cijfers zit de Scenic er een beetje tussenin, maar gevoelsmatig (na het bekijken van de verschillende auto's) zijn de Scenic en Elroq vergelijkbaar en is de Enyaq duidelijk groter. De cijfers zeggen wat anders maar dan ben ik dus wel benieuwd hoe dat exact wordt bepaald.

De Enyaq is sowieso wat duurder. De standaarduitrusting en pakketten zijn wat anders samengesteld dan bij de Elroq dus het is lastig vergelijken, maar een ongeveer gelijk uitgeruste versie is zeker 2 à 3k duurder dan een Elroq, dus dan al gauw zeker 5k duurder dan de Scenic. (even snel uit het hoofd en uit de losse pols berekend)
ArievdVoort schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:25:
[...]

Als je least heb je wel degelijk last van een lagere restwaarde. Hoe lager de restwaarde, hoe hoger de leaseprijs per maand.
Blijkbaar wordt aan de Elroq door de leasemaatschappij dan dus een lagere restwaarde toegekend (of meer onderhoud? of korting?) want het leasebedrag is met gelijke fiscale waarde (+/- 50k, zoals ik ze allebei heb ingediend) voor de Scenic bijna 50 Euro per maand lager dan voor de Elroq.

Zou het ook nog kunnen zijn dat de leasemaatschappij de auto's goedkoper inkoopt?

[ Voor 42% gewijzigd door Wouter! op 04-09-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dendrowen
Na de tasker/hotspot/mifi berichten ben ik even bezig geweest met de mogelijkheden:
Orange via renault:
Via Renault kun je een orange abonnement aanvragen/afsluiten. De eerste 6 maanden zijn dan de eerste 3GB gratis, daarna kost het een relatief klein maandelijks bedrag. Mijn auto is tweedehands en had dit al geactiveerd, maar dit zal binnenkort aflopen. Omdat de auto onder het account van iemand anders staat bij Orange, kan ik dit niet beheren. Ook kan de auto niet naar mij worden overgezet, aldus Renault. Renault adviseert nu tegen het gebruik van Orange en noemt de samenwerking 'mislukt'

Mifi router:
Hiervoor heb je een aparte simkaart voor nodig. Bij sommige providers kan dit tegen een meerprijs (€5,- p/m), maar bij veel providers niet. Althans, dat is wat ik heb gevonden op internet.

Hotspot met tasker:
Voor iPhone kan ik niet spreken, want die heb ik niet.
In android 16 heeft een verandering plaatsgevonden die het automatiseren van de hotspot haast onmogelijk maakt. Deze handelingen zijn zeker niet weggelegd voor de gemiddelde gebruiker, maar veel Tweakers zullen er weinig moeite mee hebben. Onderstaande link heeft het bij mij werkend gekregen:
https://www.reddit.com/r/...n_android_16_with_tasker/

Voel je vrij om mij te vertellen dat ik het bij het verkeerde eind heb ;)

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:26
FaBioTh schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:01:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik een telefoonhouder gehaald en laad ik op met een USB-C kabel, ik vind het echt pokke lelijk dat ik een kabel zie lopen (daar moet ik nog iets op verzinnen) maar heb nu wel:

- Een telefoon die niet oververhit raakt en mega traag wordt daardoor
- Sneller laden
- Carplay gaat nu via USB-C ipv WiFi en is dus stabieler
- Onnodig, maar kan m'n scherm nu zien van mijn mobiel
Ik herken me ook wel in de bovenstaande berichten m.b.t. draadloos laden. Heb zelf trouwens een iPhone 15 Pro. Voor langere ritten sluit ik ook een USB-C kabel aan want dan gaat de batterij sneller leeg dan hij kan opladen (als hij al oplaadt).

Welke telefoonhouder heb je? Ik vind het erg lastig om een fatsoenlijke houder te vinden die niet 'in de weg hangt' en/of prominent aanwezig is. Tot die tijd ligt de telefoon (half) op de draadloze laadpad of in landscape mode schuin rechtop voor de laadpad. Maar daar valt ie uit als je ook maar enigszins op snelheid door een bocht gaat of wat harder remt.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarar
ArievdVoort schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:25:
[...]

Ja klopt uiteraard, ik bedoelde qua financieel risico voor de koper. Het risico is in dit geval voor de maatschappij.
Wouter! schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:33:
Blijkbaar wordt aan de Elroq door de leasemaatschappij dan dus een lagere restwaarde toegekend (of meer onderhoud? of korting?) want het leasebedrag is met gelijke fiscale waarde (+/- 50k, zoals ik ze allebei heb ingediend) voor de Scenic bijna 50 Euro per maand lager dan voor de Elroq.

Zou het ook nog kunnen zijn dat de leasemaatschappij de auto's goedkoper inkoopt?
Dat ik gevoelsmatig de Renault het risico van een lagere restwaarde toebedeel, betekent niet dat de leasemaatschappij dat ook doet. Als de waarde gelijk is, dan zou korting van invloed kunnen zijn, maar € 50,- per maand is wel significant. Dat is bijvoorbeeld op 48 mnd meer dan € 2400,- oftewel ruim 4% extra korting. Het kan, maar vroeger (ik heb 15 jaar geleden bij een leasemaatschappij gewerkt) was 4% extra korting op een regulier model extra uitzonderlijk.

Ik denk dat ik moet concluderen dat mijn aanname mbt het restwaarde risico misschien overtrokken is. De Scenic wordt door de Leasemaatschappij goed gewaardeerd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaBioTh
  • Niet online
MaSw85 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:38:
[...]

Ik herken me ook wel in de bovenstaande berichten m.b.t. draadloos laden. Heb zelf trouwens een iPhone 15 Pro. Voor langere ritten sluit ik ook een USB-C kabel aan want dan gaat de batterij sneller leeg dan hij kan opladen (als hij al oplaadt).

Welke telefoonhouder heb je? Ik vind het erg lastig om een fatsoenlijke houder te vinden die niet 'in de weg hangt' en/of prominent aanwezig is. Tot die tijd ligt de telefoon (half) op de draadloze laadpad of in landscape mode schuin rechtop voor de laadpad. Maar daar valt ie uit als je ook maar enigszins op snelheid door een bocht gaat of wat harder remt.
Heb een UGREEN MagSafe Auto Telefoonhouder gehaald. Gezien ik ook een iPhone heb. Zit een een zuignap op die aan het raam kan of op je dashboard (daar heb ik hem op gedaan). Hij zit nu wel klein beetje voor het ventilatierooster aan de rechterzijde van het stuur maar niet storend, kan nog steeds lucht langs.

• Cyberslak
Dendrowen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:39:
Na de tasker/hotspot/mifi berichten ben ik even bezig geweest met de mogelijkheden:
Orange via renault:
Via Renault kun je een orange abonnement aanvragen/afsluiten. De eerste 6 maanden zijn dan de eerste 3GB gratis, daarna kost het een relatief klein maandelijks bedrag. Mijn auto is tweedehands en had dit al geactiveerd, maar dit zal binnenkort aflopen. Omdat de auto onder het account van iemand anders staat bij Orange, kan ik dit niet beheren. Ook kan de auto niet naar mij worden overgezet, aldus Renault. Renault adviseert nu tegen het gebruik van Orange en noemt de samenwerking 'mislukt'

Mifi router:
Hiervoor heb je een aparte simkaart voor nodig. Bij sommige providers kan dit tegen een meerprijs (€5,- p/m), maar bij veel providers niet. Althans, dat is wat ik heb gevonden op internet.

Hotspot met tasker:
In android 16 heeft een verandering plaatsgevonden die het automatiseren van de hotspot haast onmogelijk maakt. Deze handelingen zijn zeker niet weggelegd voor de gemiddelde gebruiker, maar veel Tweakers zullen er weinig moeite mee hebben. Onderstaande link heeft het bij mij werkend gekregen:
https://www.reddit.com/r/...n_android_16_with_tasker/

Voel je vrij om mij te vertellen dat ik het bij het verkeerde eind heb ;)
Even als aanvulling op mijn eerdere bericht overde Mifi router. Mijn werktelefoon die vaak aan de carcit zit is waarschijnlijk aan vervanging toe (CAT s62 pro) deze kan niet tegelijkertijd een hotspot en wifi cliënt zijn. Met nieuwere prive telefoon zou het verhaal met tasker wel opgaan. Maar een Mifi router zou je ook kunnen voorzien van een vaste voeding en een hotspot zorgt ook voor meer battery drain.

Draadloos laden heb ik geen ervaring mee wat dat ondersteunen de telefoons niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:37
Dendrowen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:39:
Hotspot met tasker:
Op een samsung galaxy kan het ook via een routine in 'Standen en routines' (instellingen)
(android 15)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 23:54
Samsung heeft inderdaad 'Standen en routines'.
Mogelijk kan Android zoiets ook gewoon in Google assistant?

Op iPhone heb je 'Shortcuts' of in het Nederlands heet het 'Opdrachten' geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potpourri
  • Laatst online: 11-09 09:04
A2b schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Mijn parkeersensoren achter werken ook niet, terwijl bijv kruisend verkeer detectie wel werkt. Heb jij al een oplossing gevonden?
@A2b heb jij hier al een oplossing voor gevonden? Heb dit sinds kort ook dat de sensoren achteraan niet meer werken. Dode hoek blijft werken, dus het lijkt met niet echt gelinkt met mijn wagen die mogelijks nog in trailer stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
FrenzyFreak schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:42:
Samsung heeft inderdaad 'Standen en routines'.
Mogelijk kan Android zoiets ook gewoon in Google assistant?

Op iPhone heb je 'Shortcuts' of in het Nederlands heet het 'Opdrachten' geloof ik.
Ik heb een Pixel met 'clean' Android en die heeft zoiets niet standaard. Bepaalde dingen kunnen via de Assistant maar heel veel niet, ik vind dat nog wat beperkt (bijv. als "Starter" geen bluetooth-verbinding). Ik gebruik zelf "Automate" om Flitsmeister (gratis versie) automatisch te laten starten bij verbinding met de auto. Straks met de Scenic (nóg niet besteld, overigens) maar eens kijken wat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
Potpourri schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:06:
[...]

@A2b heb jij hier al een oplossing voor gevonden? Heb dit sinds kort ook dat de sensoren achteraan niet meer werken. Dode hoek blijft werken, dus het lijkt met niet echt gelinkt met mijn wagen die mogelijks nog in trailer stand staat.
Heb je al geprobeerd om de stekker te verwijderen uit de 13 polige connector terwijl de auto "aan" stond? Dat loste het voor mij op. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potpourri
  • Laatst online: 11-09 09:04
djrednas schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:13:
[...]

Heb je al geprobeerd om de stekker te verwijderen uit de 13 polige connector terwijl de auto "aan" stond? Dat loste het voor mij op. 8)7
@djrednas thanks voor de tip, ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:00
Wouter! schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb een Pixel met 'clean' Android en die heeft zoiets niet standaard. Bepaalde dingen kunnen via de Assistant maar heel veel niet, ik vind dat nog wat beperkt (bijv. als "Starter" geen bluetooth-verbinding). Ik gebruik zelf "Automate" om Flitsmeister (gratis versie) automatisch te laten starten bij verbinding met de auto. Straks met de Scenic (nóg niet besteld, overigens) maar eens kijken wat handig is.
Ik heb goede ervaringen met AutoHotSpot. Die start een Hotspot als hij een bluetooth verbinding ziet, en kan ook een applicatie starten en stoppen (bijvoorbeeld Flitsmeister).
Ik kreeg het starten van een hotspot met Automate niet aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
madhondt schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:49:
Weet iemand hoe de geluidsmelding van een flitspaal kan worden onderdrukt?
Ik vermoed dat dat een google maps dingetje is, maar daar staan meldingen uitgeschakeld.
Bij mijn persoonlijke veiligheidsinstellingen vind ik het ook niet.
Mokum schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:55:
Of een deurbel.

Wat mij wel opvalt is dat ik dit geluid pas heb sinds de Open-R link update 3.2.0 update die ik onlangs heb gehad.
Gevonden.
Rijondersteuning - Comfort - en dan 'Geef risicovolle gebieden weer' (of zoiets) uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:35
[...]

Ik mag voor de derde keer naar de garage voor een reset daarop. De tijdelijke oplossing van Renault i(vlgs dealer) s: handmatig achtersensoren uitzetten voordat de stekker wordt aangesloten. Vraag me overigens af of deze optie er wel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2b

A2b

[...]

Oplossing voor mij was software reset door dealer. Oplossingen als hierboven heb ik nog niet geprobeerd

[ Voor 9% gewijzigd door A2b op 09-09-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
borkhuis schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:10:
[...]

Ik heb goede ervaringen met AutoHotSpot. Die start een Hotspot als hij een bluetooth verbinding ziet, en kan ook een applicatie starten en stoppen (bijvoorbeeld Flitsmeister).
Ik kreeg het starten van een hotspot met Automate niet aan het werk.
Die app kan ik letterlijk onder die naam niet vinden in de Play Store. Wel e.e.a. dat er op lijkt. Heb je misschien een linkje naar de app die jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borkhuis
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:00
Wouter! schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:10:
[...]

Die app kan ik letterlijk onder die naam niet vinden in de Play Store. Wel e.e.a. dat er op lijkt. Heb je misschien een linkje naar de app die jij gebruikt?
Jazeker: https://play.google.com/s...ls?id=com.jiq.autohotspot

• Wouter!
Tnx, die vermoedde ik al :).
Ik ga hem even uittesten met m'n huidige auto i.c.m. Flitsmeister.

• KnarfRedav
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 12:00
A2b schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:36:
[...]

Oplossing voor mij was software reset door dealer. Oplossingen als hierboven heb ik nog niet geprobeerd
Goedemiddag, ook ik mag (morgen, donderdag de 11e) voor de 2e keer naar de dealer voor een "reset" van de sensoren achter.
de 1e keer heeft de dealer een "software reset" uitgevoerd. "en ja, het komt wel vaker voor" volgens de dealer.
de 2e keer bellen leverde mij de opmerking op dat het misschien aan de microswitch ligt in de stekker van de auto??
we gaan het morgen wel weer horen wat nu de oorzaak is.

Trucje met stekker (en verloop in mijn geval) verwijderen als de auto nog aan staat, heeft bij mij niet gewerkt.

• Wouter!
KnarfRedav schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:52:
[...]

Goedemiddag, ook ik mag (morgen, donderdag de 11e) voor de 2e keer naar de dealer voor een "reset" van de sensoren achter.
de 1e keer heeft de dealer een "software reset" uitgevoerd. "en ja, het komt wel vaker voor" volgens de dealer.
de 2e keer bellen leverde mij de opmerking op dat het misschien aan de microswitch ligt in de stekker van de auto??

Trucje met stekker (en verloop in mijn geval) verwijderen als de auto nog aan staat, heeft bij mij niet gewerkt.
Microswitch? Normaal gesproken werkt het herkennen van een aanhanger ("verbruiker") via CAN-bus, voor zover ik weet.

• B R M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMvRHBlVZmfNMSDjdXR3zFIbSP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSFjVNJ4WYgOcsvoe8tOLiOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand dit al eens gehad? Twee Fastneds en een IONITY met deze melding. En nog net genoeg spanning om thuis te komen hoop ik.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:38
B R M schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:19:
[Afbeelding]

Iemand dit al eens gehad? Twee Fastneds en een IONITY met deze melding. En nog net genoeg spanning om thuis te komen hoop ik.
Ja deze zomer bij 2 palen op dezelfde ionity locatie. Palen van een ander merk ernaast werkte vervolgens wel direct.

• B R M
Zojuist nog een rondje Shell Recharge en Fastned gedaan en nu werkt het gelukkig wel weer. Bijzonder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Er is een update die de communicatie met de paal verbeterd, heb je die al gehad.

Sinds mijn storing met het snelladen is opgelost (relais vervangen) heb ik 3x bij een fastnet en 1x bij een Allego gestaan en het werkte altijd in 1x. Daarvoor kon ik helemaal niet snelladen :+

• Dendrowen
Chaoss schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:53:
Er is een update die de communicatie met de paal verbeterd, heb je die al gehad.

Sinds mijn storing met het snelladen is opgelost (relais vervangen) heb ik 3x bij een fastnet en 1x bij een Allego gestaan en het werkte altijd in 1x. Daarvoor kon ik helemaal niet snelladen :+
Fijn dat het eindelijk is opgelost!

• KnarfRedav
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-09 12:00
Wouter! schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:35:
[...]

Microswitch? Normaal gesproken werkt het herkennen van een aanhanger ("verbruiker") via CAN-bus, voor zover ik weet.
Tsja, ik verzin het ook niet. De dealer moet toch wat verzinnen om de storing op te lossen..

• A2b

A2b

Vraagje: ik heb de Scenic sinds november 2024 en heb tot op heden slechts 1 update gehad (OTA) en dat was een R-link. Voor mijn gevoel en teruglezend in dit topic zouden dit er meer moeten zijn. Klopt dit, kan ik dit ergens controleren of moet ik hiervoor naar de dealer?

• FaBioTh
  • Niet online
A2b schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:36:
Vraagje: ik heb de Scenic sinds november 2024 en heb tot op heden slechts 1 update gehad (OTA) en dat was een R-link. Voor mijn gevoel en teruglezend in dit topic zouden dit er meer moeten zijn. Klopt dit, kan ik dit ergens controleren of moet ik hiervoor naar de dealer?
Als je wat software versies kan posten kan ik voor je vergelijken, mijn laatste update was in juli toen ik de auto net kreeg

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:25

HeroS

SmartHome Nerd

A2b schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:36:
Ik kijk altijd hier:
https://www.gps-rlink.com...nr-link-software-updates/

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• B R M
B R M schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:41:
Zojuist nog een rondje Shell Recharge en Fastned gedaan en nu werkt het gelukkig wel weer. Bijzonder.
En vandaag weer hetzelfde probleem. En dan sta je aan de andere kant van het land. Enorm balen.

• asritmeester82
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:35
KnarfRedav schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:52:
[...]

Bij mij werkt dat 'trucje' ook niet...

• djrednas
asritmeester82 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:53:
[...]

Bij mij werkt dat 'trucje' ook niet...
Lucky me in dat geval, of gewoon dom toeval.... Ruim een maand zonder gereden en na dit werkte het ineens wel bij mij. Naja, hopen op een update dan, het is hoe dan ook software en geen switch oid. Voor de laatste software update nooit last van gehad. 8)7

• B R M
B R M schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:19:
[Afbeelding]

Na deze melding bij 3 dc laders thuisgekomen gelukkig en daar wat kunnen laden. Als test dus de auto een tijd uitgezet, zonder ac lader en daarna gisteravond nog getest bij Shell Recharge en Fastned. En dat lukte.
Ik ging er dus vanuit dat de boel weer werkte, dus vol goede moed (en met 81%) van Groningen naar het zuiden van het land vertrokken.
Vervolgens moest ik ook weer terug, dus weer langs de snellader. Zowel bij Aral (in Duitsland), Shell Recharge, Fastned en bij Bauhaus allemaal dezelfde error. En nog maar 8% in de batterij.

Leasemaatschappij gebeld, langs de dichtstbijzijnde Renault dealer maar die konden me niet helpen ivm afwezigheid EV monteur. Werkplaatschef vroeg wel of ik de officiële Renault kabel gebruikte voor het snelladen. Daar zakte mij gelijk de moed al in de schoenen.

Gelukkig stond er een 22kW lader (lang leven de 22kw boordlader!) daar een paar uur geladen tot 60% ongeveer om naar huis te kunnen, want men had daar geen leenauto voor me. Onderweg terug toch nog weer eens testen bij Fastned, en dat werkte weer. Nou, schiet mij maar lek.

Zet m’n auto morgen bij Renault in Groningen neer. Maar ik ben heel benieuwd of ze dit probleem kunnen tackelen omdat het dus niet altijd voorkomt.

41.000 probleemloze kilometers, maar dit voelt nu toch wel ellendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Vandaag de hele dag bij de dealer gestaan. Reset en update zouden het moeten oplossen.

Had tevens gevraagd naar bestuurdersportier die wat klemde met openen en steeds meer begon te kraken. Hebben ze nagekeken en vervolgens een aanvraag gedaan bij Renault om de gehele deur te mogen vervangen onder garantie binnenkort. Probleem is kennelijk niet met smeren en stellen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:15
Ik denk dat ik het antwoord weet maar ik vraag het toch
Kun je in de Renault de AC laadstroom aanpassen? Dus ipv laden met 16 ampère bijvoorbeeld 10 ampère. Bij onze Tesla model 3 kun je dit in de auto instellen.
Wij hebben nog een laadpaal uit 2013 en daar kun je het niet op instellen. Een nieuwe laadpaal is geen optie omdat we volgend verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendrowen
RogerSch schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:15:
Ik denk dat ik het antwoord weet maar ik vraag het toch
Kun je in de Renault de AC laadstroom aanpassen? Dus ipv laden met 16 ampère bijvoorbeeld 10 ampère. Bij onze Tesla model 3 kun je dit in de auto instellen.
Wij hebben nog een laadpaal uit 2013 en daar kun je het niet op instellen. Een nieuwe laadpaal is geen optie omdat we volgend verhuizen.
Nope 😅
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste