Ik weet het echt nog niet, Tesla Y rijd goed, stoel beter in positie te stellen. Enyaq coupe met elektrische voorstoelen, prima auto, wel aan de zware kant. Xpeng G6 moet ik nog gaan proefrijden.MaStar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:48:
[...]
welke gaat het worden? Ik kijk nu ook naar de ID.4
Ik vond zelf de Ford Capri en Explorer wel leuk, maar de Scenic vind ik mooier en Android automotive met Google Maps is goed en daarom verwacht ik mijn Scenic in juni :-)
Qua laadsnelheid en ruimte is zo’n Capri best een goede aanbieding ook. Maar de Ford software, ik weet het niet.
Qua laadsnelheid en ruimte is zo’n Capri best een goede aanbieding ook. Maar de Ford software, ik weet het niet.
Vandaag de zomerbanden eronder laten zetten. Ben erg benieuwd of ik dit terugzie in de range. Alhoewel het nu ook warmer wordt natuurlijk.
Ik heb hem ook nog niet gehadJapie.G schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:37:
zie veel mensen nu die melding krijgen? Allemaal zelfde type? Ikzelf heb de melding niet gehad. (techno 60kwh, eerste generatie)
Goedemiddag, ik ook niet. Scenic Esprit Alpine 87kW / juli 2024 geleverd.
Ook geen melding, Scenic Techno Long Range uit december 2024.
Typisch iconic probleempje?Japie.G schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:37:
zie veel mensen nu die melding krijgen? Allemaal zelfde type? Ikzelf heb de melding niet gehad. (techno 60kwh, eerste generatie)
Ik heb de melding ontvangen. Voorraad auto geleverd in december 2024. Scenic Esprit Alpine 87kW
Misschien dan de serie net na de eerste batch? Ik hou het ff in de gaten. Ik krijg namelijk ook gewoon geheel 0 updates terwijl die er wel hadden moeten zijn. Wil even verifiëren dat mijn auto niet toevallig gewoon buiten de digitale monitorings-scope van Renault valt :-P
[ Voor 71% gewijzigd door Japie.G op 02-04-2025 14:41 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Heeft iemand al home assistant weten te installeren op de Scenic? En welke nuttige gegevens/automatiseringen heb je dan weten te creëren?
Ik heb ook de melding gehad in de app, meteen afspraak gemaakt.scorpio schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:04:
Kreeg vandaag deze melding..
Afspraak gemaakt..
[Afbeelding]
Scenic evolution 60KW, geleverd eind juli 2024.
Ja die integratie was vrij eenvoudig, meen gewoon standaard en niet eens via HACSDendrowen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:58:
Heeft iemand al home assistant weten te installeren op de Scenic? En welke nuttige gegevens/automatiseringen heb je dan weten te creëren?
Persoonlijk vind ik de info momenteel nog neit heel nuttig.
Wellicht als ik bij het nieuwe huis een eigen laadpaal krijg wel.
voor nu nog weinig of ja geen automatiseringen of andere nuttige zaken gebruikt
Heb de dealer toch even gecontacteerd. Ze hebben het nagekeken en deze 0EKN campagne staat voor mijn auto niet open. Dat lijkt dus toch echt wel een gerichte actie op specifieke auto's.Japie.G schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:39:
Misschien dan de serie net na de eerste batch? Ik hou het ff in de gaten. Ik krijg namelijk ook gewoon geheel 0 updates terwijl die er wel hadden moeten zijn. Wil even verifiëren dat mijn auto niet toevallig gewoon buiten de digitale monitorings-scope van Renault valt :-P
Wel zagen ze een actie staan in verband met mislukte updates... Dus toch vanuit dealer weer het verzoek om een werkplaatsbezoek in te plannen. Is inmiddels al de zoveelste keer, maar ik breng hem de 28e toch maar weer trouw even naar die dealer toe. Wellicht gebeurt er deze keer wel iets magisch

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 02-04-2025 19:28 ]
Ja, dat was vrij eenvoudig, gewoon de MyRenault integratie toevoegen aan je HASS. In de auto zelf hoef je de HASS client niet te installeren, de informatie komt van je MyRenault account af.Dendrowen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:58:
Ik heb hier thuis een lampje gekoppeld aan de accu-capaciteit, die gaat aan zodra de accu opgeladen is tot 80% (hoef ik niet steeds te checken in de app hoe vol hij zit). En op mijn Dashboard heb ik een "Ultra Vehicle Card" toegevoegd (dit kwam wel via HACS)
Ik heb hem ook niet gehad. Techno long range uit september.Japie.G schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:37:
Sjeemig... Garage zegt dat dit een hele dag gaat duren?! Stekker controle?
De afspraak is gemaakt dus we zullen t meemaken 🤷
Ik denk ff wat te makkelijk misschien.. Tis tenslotte wel (hoog) spanning wat erop staat.
Ben benieuwd hoe de ervaring van de anderen is na die check/reparatie.
De afspraak is gemaakt dus we zullen t meemaken 🤷
Ik denk ff wat te makkelijk misschien.. Tis tenslotte wel (hoog) spanning wat erop staat.
Ben benieuwd hoe de ervaring van de anderen is na die check/reparatie.
[ Voor 44% gewijzigd door scorpio op 03-04-2025 23:32 ]
To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra
Is sta op het punt een Scenic Techno long range zonder andere opties te bestellen als leasewagen.
Wat opties betreft denk ik niet dat ik er nodig heb:
- Panoramadak: Mooi, maar in onze Tesla Y heb ik er nog nooit aandacht aan besteed
- Lader 22kw: Standaard is het 7kw (in België). Aangezien ik meestal thuis zal laden (aan 5kw) of aan snelladers, denk ik dat de kost niet in verhouding staat met de meerwaarde
- Winter pack: Ik ben niet zo'n fan van verwarmde zetels (gebruik het ook niet in de Tesla) en elektrisch verstelbare stoelen zijn niet nodig want ik verzet mijn stoel niet
- Pack advanced driving assist & augmented vision: Is er hier iets dat ik echt ga missen?
Ik ben al eens door het forum gegaan en ik zie niet echt dealbreakers voor mij (bv. korte zittingen, wat hoger verbruik,...).
Kan ik volgens jullie met een gerust hart deze auto bestellen? Zijn er zaken waar ik echt rekening mee moet houden (bv. kwaliteit interieur, kleine koffer, geluid interieur, geen one pedal drive, harde vering, snellaadsnelheid,...)?
Of moet ik toch nog een alternatief overwegen? Zo ja, welke?
Bedankt voor jullie feedback!
- Panoramadak: Mooi, maar in onze Tesla Y heb ik er nog nooit aandacht aan besteed
- Lader 22kw: Standaard is het 7kw (in België). Aangezien ik meestal thuis zal laden (aan 5kw) of aan snelladers, denk ik dat de kost niet in verhouding staat met de meerwaarde
- Winter pack: Ik ben niet zo'n fan van verwarmde zetels (gebruik het ook niet in de Tesla) en elektrisch verstelbare stoelen zijn niet nodig want ik verzet mijn stoel niet
- Pack advanced driving assist & augmented vision: Is er hier iets dat ik echt ga missen?
Ik ben al eens door het forum gegaan en ik zie niet echt dealbreakers voor mij (bv. korte zittingen, wat hoger verbruik,...).
Kan ik volgens jullie met een gerust hart deze auto bestellen? Zijn er zaken waar ik echt rekening mee moet houden (bv. kwaliteit interieur, kleine koffer, geluid interieur, geen one pedal drive, harde vering, snellaadsnelheid,...)?
Heb je al proefrit gereden in een Techno? Zoals ik eerder aangaf in het topic, de standaard achteruitrijcamera is echt van lage kwaliteit. Met de Pack advanced driving assist & augmented vision krijg je een verbeterde camera.Tommi4444 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:39:
Is sta op het punt een Scenic Techno long range zonder andere opties te bestellen als leasewagen.
-
We hebben met een Alpine gereden. De kwaliteit van de camera was niet geweldig, maar de auto was wel heel vuil en het regende. Maar is het echt een probleem voor de bruikbaarheid, want het pack is toch 800 EUR.powerplay schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:49:
[...]
Heb je al proefrit gereden in een Techno? Zoals ik eerder aangaf in het topic, de standaard achteruitrijcamera is echt van lage kwaliteit. Met de Pack advanced driving assist & augmented vision krijg je een verbeterde camera.
Of het een probleem is voor de bruikbaarheid, is persoonlijke voorkeur. Weet niet of die Alpine die pack misschien wel aan boord had?Tommi4444 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:52:
[...]
We hebben met een Alpine gereden. De kwaliteit van de camera was niet geweldig, maar de auto was wel heel vuil en het regende. Maar is het echt een probleem voor de bruikbaarheid, want het pack is toch 800 EUR.
Ik vond het namelijk echt niet om aan te zien, lijkt wel 360p. Rekening mee houden dat je er (waarschijnlijk) wel 5 jaar mee moet werken.
-
Ja ik vind de standaard camera echt ruk, zo ruk dat als de advanced driving assist er niet was ik niet voor deze auto had gekozen. Mind you ik kom wel van een Tesla Model 3 af die overal goede camera's heeft. Dus in die zin ben ik wat verwendTommi4444 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:52:
[...]
We hebben met een Alpine gereden. De kwaliteit van de camera was niet geweldig, maar de auto was wel heel vuil en het regende. Maar is het echt een probleem voor de bruikbaarheid, want het pack is toch 800 EUR.
Grappig dat je van de kwaliteit van de camera van de leg raakt. Persoonlijk interesseert me geen sikkepit wat de kwaliteit is, ik hoef er geen serie op Netflix te gaan kijken. Gebruik 'em alleen heel even als ik de wagen achteruit in parkeer en dan voldoet dat ding prima voor mij. Wat 1 a 2 keer op een dag is, zo'n 5 seconden.....
Maar goed, ieder zijn meug.
Daar heb je een punt hoor, wat ik zeg ik ben verwend en vind het gewoon bizar dat anno 2024/2025 nog dit soort camera's geplaatst worden voor het geld dat je hier eigenlijk voor neerlegt. Dus meer een principieel ding dan noodzaakZjanzjak schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:09:
Grappig dat je van de kwaliteit van de camera van de leg raakt. Persoonlijk interesseert me geen sikkepit wat de kwaliteit is, ik hoef er geen serie op Netflix te gaan kijken. Gebruik 'em alleen heel even als ik de wagen achteruit in parkeer en dan voldoet dat ding prima voor mij. Wat 1 a 2 keer op een dag is, zo'n 5 seconden.....
Een échte chauffeur heeft natuurlijk helemaal geen camera's nodigZjanzjak schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:09:
Ik heb een tijd met een Austral gereden. Vermoedelijk dezelfde camera en daar kon ik op zich wel mee leven.
Bedankt iig voor de input. Andere van dit soort zaken?
Deze auto staat bij mij ook op de shortlist, dus vandaar dat ik er wat kritischer naar kijk ;-)Tommi4444 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:31:
Ik heb een tijd met een Austral gereden. Vermoedelijk dezelfde camera en daar kon ik op zich wel mee leven.
Verder, kofferruimte lijkt veel met 545 liter, maar de verhoudingen zijn niet handig vind ik. Daar twijfel ik nog wel over met 2 kids.
Voordelen vind ik wel het design, standaard warmtepomp en Android Automotive.
-
Im de praktijk vindt ik de kofferbak praktischer da van Tesla My.
Wel diep maar door recht lopen achtrrzijde kan je hoog pakken.
Bij My kwam je al snel tegen de klep aan
Daar kan ik je wel in volgen. Wat dieper heeft zo ook zijn voordelen.drvt175 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:56:
Im de praktijk vindt ik de kofferbak praktischer da van Tesla My.
Maar het lijkt dat bijvoorbeeld een reiskoffer van 75cm maar net past, waar je er in de Tesla makkelijk nog wat kan voorzetten.
Maar op zich is de koffer wel voldoende ruim? Ook 2 kinderen hier, dus dat is wel een belangrijk punt voor ons.
De standaard audio schijnt slecht te zijn. Maar of dat 800 eur waard is voor jou moet je zelf bepalen. Die camera wist ik zelf te laat dus ik krijg straks een Iconic met die 360p camera. Ik heb hem niet gezien nog dus ik ben benieuwd. Demo’s hebben vaak die 360 view pack.
al vaker gezegd, ben geen audiofiel, helemaal niet maar ik heb spijt dat ik die 800 niet heb uitgegeven.jeffrey-nl schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:07:
De standaard audio schijnt slecht te zijn. Maar of dat 800 eur waard is voor jou moet je zelf bepalen. Die camera wist ik zelf te laat dus ik krijg straks een Iconic met die 360p camera. Ik heb hem niet gezien nog dus ik ben benieuwd. Demo’s hebben vaak die 360 view pack.
Als je de (overgewaardeerde JMJ) audio processing uitzet en de EQ op -3 Bass ,0 Mid,+6 High, dan is de standaard audio toch echt prima te doen.
De resolutie van de achtercamera is inderdaad wat beperkt maar ook prima bruikbaar. De digitale trucjes zoals meedraaien van het beeld met stuurbeweging en extra zoom als je erg dicht bij een obstakel komt zijn leuk, maar komen waarschijnlijk de resolutie ook niet ten goede.
De wow-factor van de Solar-bay vind ik iig veel groter dan van de HK-audioupgrade of 360 graden camera's.
De resolutie van de achtercamera is inderdaad wat beperkt maar ook prima bruikbaar. De digitale trucjes zoals meedraaien van het beeld met stuurbeweging en extra zoom als je erg dicht bij een obstakel komt zijn leuk, maar komen waarschijnlijk de resolutie ook niet ten goede.
De wow-factor van de Solar-bay vind ik iig veel groter dan van de HK-audioupgrade of 360 graden camera's.
Vergeet niet dat openbaar laden ook vaak met 22kWh gaat. Dus als je 2 uur in Ikea rond loopt en je kunt met 22kWh laden, dan gaat dat dus 3x zo snel als met de 7kWh boordlader...Tommi4444 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:39:
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Ik schrok in het begin ook van de lage resolutie van de camera. Maar na een week ben je er zo aan gewend dan zie je het niet meer (ik niet in ieder geval).powerplay schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:55:
[...]
Of het een probleem is voor de bruikbaarheid, is persoonlijke voorkeur. Weet niet of die Alpine die pack misschien wel aan boord had?
Ik vond het namelijk echt niet om aan te zien, lijkt wel 360p. Rekening mee houden dat je er (waarschijnlijk) wel 5 jaar mee moet werken.
Verder vind ik het gewoon een geweldige auto. Prachtig in- en exterieur, comfortabel, ruim en toch zo'n 30cm korter dan een Model Y dus past beter in een parkeervak. Regen en licht sensoren die het ook gewoon toen t.o.v. Tesla, oh en ik wil nooit meer zonder file assistent zoals de Renault die heeft. Me nooit gerealiseerd wat een meerwaarde dat is, tot ik het had.
Die file assistent is die standaard? Of zit die in het Pack advanced driving assist?addictive_rhymz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:14:
[...]
Ik schrok in het begin ook van de lage resolutie van de camera. Maar na een week ben je er zo aan gewend dan zie je het niet meer (ik niet in ieder geval).
Verder vind ik het gewoon een geweldige auto. Prachtig in- en exterieur, comfortabel, ruim en toch zo'n 30cm korter dan een Model Y dus past beter in een parkeervak. Regen en licht sensoren die het ook gewoon toen t.o.v. Tesla, oh en ik wil nooit meer zonder file assistent zoals de Renault die heeft. Me nooit gerealiseerd wat een meerwaarde dat is, tot ik het had.
Ik denk dat gewoon de standaard ACC wordt bedoeld. En deze is standaard.Tommi4444 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:51:
[...]
Die file assistent is die standaard? Of zit die in het Pack advanced driving assist?
Weet je zeker dat acc standaard is? Dacht cc standaard, adaptive in pack advanced. Maar er is zo veel gewijzigd in die packs, weet het ook niet meer 🤣
Ik zie in het pack:
intelligente en contextuele snelheidsregelaar
En standaard:
adaptive cruise control
Wat is het verschil?
En standaard:
adaptive cruise control
Wat is het verschil?
Dat eerste is volgens mij dat hij automatisch zijn snelheid aanpast aan de verkeersborden. Maar wat ik hier en daar zo gelezen heb is dat dat niet goed werkt en de meeste mensen het uitschakelen.Tommi4444 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:58:
Ik zie in het pack:
En standaard:
adaptive cruise control
Wat is het verschil?
Ah kijk, dan is adaptieve cruisecontrol nu standaard. Dat contextuele is dat hij anticipeert op een rotonde enzo. Vreselijk..
Oh ja? Toevallig staan er 60 bij mijn kantoor (openbare betaalde parkeergarage World Port Center naast Hotel New York Rotterdam) en die in de Ikea geven 22kW (deze 2 locaties beschouw ik eigenlijk niet eens echt als 'openbaar') maar verder kom je lang niet zo veel 22kW laders tegen in den lande.bonyuri schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:11:
Vergeet niet dat openbaar laden ook vaak met 22kWh gaat.
Gewoon in de straten geven de laadpalen over het algemeen 11kW, en als je dan met z'n 2'en staat wordt het nog eens minder ook.
Mijn ervaring is juist heel anders en zit veelal boven de 11 kw te laden hoor. Gisteren nog mooi, even Leeuwarden Zaltbommel voor pensioen feestje collega en mooi aan laadpaal in de straat met 17 kw en mooi op tijd weer vol na paar uurtjes om weer terug te kunnenZjanzjak schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:09:
[...]
Oh ja? Toevallig staan er 60 bij mijn kantoor (openbare betaalde parkeergarage World Port Center naast Hotel New York Rotterdam) en die in de Ikea geven 22kW (deze 2 locaties beschouw ik eigenlijk niet eens echt als 'openbaar') maar verder kom je lang niet zo veel 22kW laders tegen in den lande.
Gewoon in de straten geven de laadpalen over het algemeen 11kW, en als je dan met z'n 2'en staat wordt het nog eens minder ook.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
heb hier precies het zelfde, regelmatig in de kantoren is er 16 tot 20 kW beschikbaar, en 1,5 á 2,5 uur verder is de accu weer vol! dus hier zeker kiezen voor de 22kW versie
Bij mij in de buurt zijn de helft van de publieke laders 22kWZjanzjak schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:09:
[...]
Oh ja? Toevallig staan er 60 bij mijn kantoor (openbare betaalde parkeergarage World Port Center naast Hotel New York Rotterdam) en die in de Ikea geven 22kW (deze 2 locaties beschouw ik eigenlijk niet eens echt als 'openbaar') maar verder kom je lang niet zo veel 22kW laders tegen in den lande.
Dank voor al de feedback.
Wat opties betreft ga ik toch eens kijken voor de 22kw lader.
Andere dealbreaker?
Bijvoorbeeld het verbruik. Want ik heb het gevoel dat dit vaak toch een stuk hoger ligt dan bij de concurrentie?
En algehele kwaliteit is goed, inclusief geluid in het interieur? Want dat vond ik bij de Austral toch voor verbetering vatbaar.
Wat opties betreft ga ik toch eens kijken voor de 22kw lader.
Andere dealbreaker?
Bijvoorbeeld het verbruik. Want ik heb het gevoel dat dit vaak toch een stuk hoger ligt dan bij de concurrentie?
En algehele kwaliteit is goed, inclusief geluid in het interieur? Want dat vond ik bij de Austral toch voor verbetering vatbaar.
Als je op zoek bent naar minpunten:
-range valt tegen.
-kwaliteit hulpsystemen valt tegen. Regelmatig remacties die niet de bedoeling zijn. Stukje raam voor de camera beslaat snel waardoor camera uitvalt.
-Paar keer gehad dat het hoofdscherm vast loopt of het scherm achter het stuur gedeeltelijk niet meer werkt.
-range valt tegen.
-kwaliteit hulpsystemen valt tegen. Regelmatig remacties die niet de bedoeling zijn. Stukje raam voor de camera beslaat snel waardoor camera uitvalt.
-Paar keer gehad dat het hoofdscherm vast loopt of het scherm achter het stuur gedeeltelijk niet meer werkt.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Aha ok, maar zijn daar veel van die laadpalen dan die dat leveren?Kees_frl schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:12:
Mijn ervaring is juist heel anders en zit veelal boven de 11 kw te laden hoor. Gisteren nog mooi, even Leeuwarden Zaltbommel voor pensioen feestje collega en mooi aan laadpaal in de straat met 17 kw en mooi op tijd weer vol na paar uurtjes om weer terug te kunnen
T.o.v. van de rest die er te vinden zijn.
Beter, maar waar is bij jou in de buurt dan?bonyuri schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:34:
Bij mij in de buurt zijn de helft van de publieke laders 22kW
Zelf zit ik in de westhoek van Noord Brabant en pendel ik soms heen en weer naar kantoor in Rotterdam, en in beide contreien zie je het (buiten de betaalde openbare garage bij kantoor) echt niet zo veel.
En, algemene vraag, hoe verhouden die 'snellere' AC-laadpalen zich dan tegenover de rest van Nederland?
je kan een laadpalen app downloaden, dan kan je elke laadpaal snelheid zien ook buiten nedeland
Bedankt. En als je zegt range valt tegen, normaal gezien 625km. Spreken we dan eerder van 300km winter, 400km zomer? Of is het toch wat meer (of minder)?Chaoss schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:37:
Als je op zoek bent naar minpunten:
-range valt tegen.
Want in verschillende reviews komt een verschillend beeld naar voren. Soms heel positief, soms heel negatief. Dus ik kan er geen staat op plakken...
Tijdens een testrit kwam ik op 16-17kwh/100km. Er is een duurtest op youtube waarbij de auto 322 mijl (518km) en het verbruik was vergelijkbaar met andere merken.Tommi4444 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:00:
[...]
Bedankt. En als je zegt range valt tegen, normaal gezien 625km. Spreken we dan eerder van 300km winter, 400km zomer? Of is het toch wat meer (of minder)?
Want in verschillende reviews komt een verschillend beeld naar voren. Soms heel positief, soms heel negatief. Dus ik kan er geen staat op plakken...
Aan het einde zal het veel van je rechter voet afhangen. In mijn huidige clio (nog 4 nachtjes slapen) haal ik ook 1 op 23 terwijl sommigen niet hoger komen dan 1 op 16.
Mijn ervaring: zomer ruim 500, in januari zat het net onder de 400.Tommi4444 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:00:
[...]
Bedankt. En als je zegt range valt tegen, normaal gezien 625km. Spreken we dan eerder van 300km winter, 400km zomer? Of is het toch wat meer (of minder)?
Dat inderdaad, als je veel snelweg rijd dan kwam.ik in de winter op ongeveer 380km en dan reed ik echt netjes met de cruise op 100 en de auto thuis voorverwarmen terwijl hij aan de laadpaal stond zodat dat geen range koste.
Ik zit nu bij mooi weer zoals vandaag wel op 520km, tenminste dat geeft de auto aan, maar als ik dan een paar km onderweg ben is de range al 30km ingekakt.
Dus zomers is het wel acceptabel, maar de geadverteerde 630km lijkt me erg optimistisch als je vooral op de snelweg rijd.
Bij mijn vorige EV was het verschil tussen zomer en winter minder groot, en zomers haalde ik vrij gemakkelijk de opgegeven range. Als ik echt mijn best deed kon ik er zelf overheen. Mijn verwachting waren gewoon wat anders. Overigens geeft het geen probleem want ik laad thuis.
Ik zit nu bij mooi weer zoals vandaag wel op 520km, tenminste dat geeft de auto aan, maar als ik dan een paar km onderweg ben is de range al 30km ingekakt.
Dus zomers is het wel acceptabel, maar de geadverteerde 630km lijkt me erg optimistisch als je vooral op de snelweg rijd.
Bij mijn vorige EV was het verschil tussen zomer en winter minder groot, en zomers haalde ik vrij gemakkelijk de opgegeven range. Als ik echt mijn best deed kon ik er zelf overheen. Mijn verwachting waren gewoon wat anders. Overigens geeft het geen probleem want ik laad thuis.
Net van de dealer de bevestiging dat vanaf 10 april de Alpine ook standaard elektrische stoelen krijgt… maandag maar even de lease maatschappij bellen of ze daar nog even op kunnen wachten voor mij
Houd er wel rekening mee dat de prijs wellicht ook gaat veranderen hè. Het zou me niets verbazen als de Esprit Alpine 500 euro duurder wordt, om dan “gratis” elektrisch verstelbare stoelen te krijgen
Bedankt voor de feedback over het verbruik, zeer nuttig. Ik rij nogal zuinig dus voor mij komt het wel goed lijkt me.
Laatste puntje misschien over kwaliteit interieur (techno uitvoering) en geluid. Klachten op dat vlak?
Ik las ergens op het forum dat vanaf 10 april de bestellingen opengaan van de vernieuwde versie. De one pedal drive en 11kw lader zijn dan mooi meegenomen.
Ik heb nu een offerte geldig tot het einde van de maand. Zou het interessant zijn om mijn bestelling bij de leasemaatschappij nog 3 weken uit te stellen om te profiteren van de vernieuwde versie?
Mijn dealer zelf zegt dat de bestellingen pas in mei opengaan.
Laatste puntje misschien over kwaliteit interieur (techno uitvoering) en geluid. Klachten op dat vlak?
Ik las ergens op het forum dat vanaf 10 april de bestellingen opengaan van de vernieuwde versie. De one pedal drive en 11kw lader zijn dan mooi meegenomen.
Ik heb nu een offerte geldig tot het einde van de maand. Zou het interessant zijn om mijn bestelling bij de leasemaatschappij nog 3 weken uit te stellen om te profiteren van de vernieuwde versie?
Mijn dealer zelf zegt dat de bestellingen pas in mei opengaan.
Ik heb ook de Techno, Kwalitiet interieur is imho goed genoeg, plastic van de deuren had wat betere kwaliteit gemogen. Ik heb destijds ook in de Explorer ev gereden en dan komt interieur van de Scenic wat luxer over, komt met name door de stalen strips en rgb verlichting. De standaard vloer matten zijn wel erg cheap en dun. Geluid isolatie is voldoende, wel heb je snel geruis bij de spiegels/A-stijl.Tommi4444 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:11:
Bedankt voor de feedback over het verbruik, zeer nuttig. Ik rij nogal zuinig dus voor mij komt het wel goed lijkt me.
11Kw lader lijkt me een nadeel de huidige versie heeft een 22Kw lader
Verder ben ik erg blij met het panodak geeft iets meer hoofdruimte en door het extra licht voelt de auto nog ruimer. Ook is de HK audio fijn, ik zit vaak alleen in de auto en dan staat de muziek redelijk hard klinkt een stuk beter dan de standaard audio.
[ Voor 11% gewijzigd door Chaoss op 05-04-2025 14:50 ]
Bedankt voor de feedback.
Wat betreft de lader is het zo dat de 7,4kw lader standaard is in België. En in Nederland de 22kw versie.
Onderstaande lijkt dan ook betrekking te hebben op België (want ook in het Nederlands). Iemand meer info hierover?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/V5D79YEbgLk8bPg5CTNItSy2.webp?f=user_large)
Maar zou het dan nuttig zijn om het doorgeven van de bestelling nog wat uit te stellen?
Wat betreft de lader is het zo dat de 7,4kw lader standaard is in België. En in Nederland de 22kw versie.
Onderstaande lijkt dan ook betrekking te hebben op België (want ook in het Nederlands). Iemand meer info hierover?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/V5D79YEbgLk8bPg5CTNItSy2.webp?f=user_large)
Maar zou het dan nuttig zijn om het doorgeven van de bestelling nog wat uit te stellen?
Zowat dezelfde conclusie als wat ik hier hoor.
even voor de mensen op dit forum welke al wel een renault etech rijden.
Ik heb het al eens eerder opgemerkt en afgelopen weekend weer. Van te voren een route inclusief snellaad tussenstop gepland. aangekomen bij het laadpunt komt het opladen niet boven de 33.6 kw/u uit.
Je zou verwacht hebben dat de batterij voorverwarmd zou zijn en dus hogere laadsnelheden zou kunnen halen.
Dit was bij een Total energie station welke up to 300kw zou moeten leveren .
Vaker met de auto op een snelladd punt gestaan en het blijft altijd rond de 30 - 40 kw/u schommelen.
Concreet :
- Long range 87 kw/h
- Route voor aanvang van de rit ingesteld inclusief oplaadpunt.
- Venlo-utrecht dus meer dan voldoende en ruim 30 min voor oplaadpunt.
- oplaadpunt kon tot max 300kw/u leveren
- percentage accu bij aankomst 57%
- enige bij het oplaadstation.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en of zeggen jullie : ga eens naar de renault dealer.
alvast bedankt
Ik heb het al eens eerder opgemerkt en afgelopen weekend weer. Van te voren een route inclusief snellaad tussenstop gepland. aangekomen bij het laadpunt komt het opladen niet boven de 33.6 kw/u uit.
Je zou verwacht hebben dat de batterij voorverwarmd zou zijn en dus hogere laadsnelheden zou kunnen halen.
Vaker met de auto op een snelladd punt gestaan en het blijft altijd rond de 30 - 40 kw/u schommelen.
Concreet :
- Long range 87 kw/h
Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en of zeggen jullie : ga eens naar de renault dealer.
alvast bedankt
[ Voor 16% gewijzigd door marty210578 op 07-04-2025 10:07 ]
Afhankelijk van welke e-tech. Ik rijd zelf een Scenic E-tech, grote accu.marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:49:
alvast bedankt
Als ik inprik met +- 15%, dan schiet hij direct door naar de 148KW.
Alles is afhankelijk van:
Temperatuur van de accu
Hoe lang van tevoren heb je het laadpunt ingesteld
Hoeveel % accu had je nog bij inprikken
Hoeveel KW kan de paal leveren
Ik heb een long range 87 kwhdjrednas schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:11:
[...]
Afhankelijk van welke e-tech. Ik rijd zelf een Scenic E-tech, grote accu.
Temperatuur van de accu
en zoals vermeld geladen bij een snellaad station met max 300 kw levering.
Ingestelkd voor ik vertrok. dus aan alle voorwaarden voldaan.
zal mijn bericht iets aanpassen zodat dat duidelijk is. Dank voor de reactie
Kun je trouwens voorverwarmen van de accu ook handmatig activeren (zoals bij verschillende andere merken kan) of wordt het alleen gedaan als je een laadpunt als bestemming in de navi hebt aangegeven?djrednas schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:11:
[...]
Afhankelijk van welke e-tech. Ik rijd zelf een Scenic E-tech, grote accu.
Temperatuur van de accu
Dit gaat (helaas) alleen door het invullen van een laadstop (in google maps, AAOS), minimaal 20 a 30 minuten an tevoren. Dit is een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden.Dropje schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:28:
[...]
Kun je trouwens voorverwarmen van de accu ook handmatig activeren (zoals bij verschillende andere merken kan) of wordt het alleen gedaan als je een laadpunt als bestemming in de navi hebt aangegeven?
Jammer genoeg is er geen inzicht in de status van de batterij, dat je kan zien of hij daadwerkelijk aan het verwarmen is oid.
Nou is tussen de 30 en 40 vrij laag maar snelladen met 57% is aan de andere kant weer vrij hoog.marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:49:
Concreet :
-Long range 87 kw/h
-Route voor aanvang van de rit ingesteld inclusief oplaadpunt.
-Venlo-utrecht dus meer dan voldoende en ruim 30 min voor oplaadpunt.
-oplaadpunt kon tot max 300kw/u leveren
- percentage accu bij aankomst 57
alvast bedankt
Ben echt benieuwd hoe dat gaat met aankomen bij een percentage van tussen de 20 a 30%.
Na een half uurtje gereden te hebben.
Daarnaast, zorg dat je alleen aan de snellader staat (bij 2 aansluitingen) en verwissel ook eens van plek als het laag blijft, en helemaal beter, probeer het ook bij een totaal andere aanbieder, Tesla SuC en dan een V4 lader, mits die in de buurt is.
Ik stond helemaal alleen in mijn eentjeZjanzjak schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:53:
[...]
Nou is tussen de 30 en 40 vrij laag maar snelladen met 57% is aan de andere kant weer vrij hoog.
Ben echt benieuwd hoe dat gaat met aankomen bij een percentage van tussen de 20 a 30%.
Na een half uurtje gereden te hebben.
Daarnaast, zorg dat je alleen aan de snellader staat (bij 2 aansluitingen) en verwissel ook eens van plek als het laag blijft, en helemaal beter, probeer het ook bij een totaal andere aanbieder, Tesla SuC en dan een V4 lader, mits die in de buurt is.
en ja vrij hoog echter geen zin om midden in de nacht nog langs een snellader te staan terwijl ik wil slapen haha
Tja, dat is onhandig. Je kunt beter de scenic meenemen want een elektrische eend bestaat nog niet...marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:06:
[...]
Ik stond helemaal alleen in mijn eentje![]()
en ja vrij hoog echter geen zin om midden in de nacht nog langs een snellader te staan terwijl ik wil slapen haha
jij bent mij er eentje hahahaDendrowen schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:22:
[...]
Tja, dat is onhandig. Je kunt beter de scenic meenemen want een elektrische eend bestaat nog niet...
Het zal vooral te maken hebben met het feit dat je met 57% aan komt rijden:marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:49:
Concreet :
- Long range 87 kw/h
alvast bedankt
https://github.com/evkx/e...gh_Range/chargingcurve.md
Theoretisch zou je met 57% SoC nog met 95kWh moeten kunnen laden, maar dat zal in een optimaal scenario zijn.
Als je nog zo veel charge hebt, kun je dan niet beter aan een AC lader gaan staan?
Als ik op de Fastned site kijk wat de laadcurve van een Scenic E-tech 60kW dan ziet dat er als volgt uit (is gebaseerd op accu temp. van +/- 30 graden). Zowel de SOC als de temperatuur van de accu kunnen de snelheid behoorlijk beinvloeden.marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:06:
[...]
Ik stond helemaal alleen in mijn eentje![]()
/f/image/fyBGddoIoHXwRM2UzGDJL2fq.png?f=fotoalbum_large)
Van een 87kW staat er helaas (nog) geen.
[ Voor 8% gewijzigd door Dropje op 07-04-2025 10:34 ]
Ik heb even zitten zoeken in dit topic, maar kan zo snel geen antwoord vinden. Het gaat steeds over het maximaliseren van de laadsnelheid. Vandaar mijn vraag:
Is het mogelijk de laadsnelheid van de auto te beperken? Met de zon die nu weer meer schijnt wil ik graag zo veel mogelijk zelf opgewekte energie verbruiken. De auto begint alleen gelijk met vol vermogen te laten.
Er hangt hier een EVBox aan de muur van +-6 jaar oud, het is daar in de webinterface wel mogelijk om de laadsnelheid aan te passen, alleen dit is niet zo gebruiksvriendelijk. En moet weer worden teruggezet als het volle vermogen wel een keer nodig is. De paal ondersteunt helaas geen load balancing. Bij tesla is het mogelijk om in de app het laadvermogen aan te passen, dit werkt erg fijn.
Is het mogelijk de laadsnelheid van de auto te beperken? Met de zon die nu weer meer schijnt wil ik graag zo veel mogelijk zelf opgewekte energie verbruiken. De auto begint alleen gelijk met vol vermogen te laten.
Er hangt hier een EVBox aan de muur van +-6 jaar oud, het is daar in de webinterface wel mogelijk om de laadsnelheid aan te passen, alleen dit is niet zo gebruiksvriendelijk. En moet weer worden teruggezet als het volle vermogen wel een keer nodig is. De paal ondersteunt helaas geen load balancing. Bij tesla is het mogelijk om in de app het laadvermogen aan te passen, dit werkt erg fijn.
Hmm. gezien die statistiek komt dat vrij goed overeen met wat ik gemiddeld over die sessie behaald heb,.Dropje schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:30:
[...]
Als ik op de Fastned site kijk wat de laadcurve van een Scenic E-tech 60kW dan ziet dat er als volgt uit (is gebaseerd op accu temp. van +/- 30 graden). Zowel de SOC als de temperatuur van de accu kunnen de snelheid behoorlijk beinvloeden.
[Afbeelding]
Dank voor dat inzicht, was niet op de hoogte dat bijv via fastned er overzichten te vinden zijn.
Ik heb wel een overzicht van een laadsessie op de terugweg van Zwitserland naar huis toe, geeft een redelijk beeld. Dit is een Scenic, 87kW en ja, ruim van tevoren de laadstop toegevoegd.Dropje schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:30:
[...]
Als ik op de Fastned site kijk wat de laadcurve van een Scenic E-tech 60kW dan ziet dat er als volgt uit (is gebaseerd op accu temp. van +/- 30 graden). Zowel de SOC als de temperatuur van de accu kunnen de snelheid behoorlijk beinvloeden.
[Afbeelding]
Ik heb de laadsessie er even bij gepakt in de Kelec app, en die geeft de volgende statestieken:
Start: 10%
Eind: 90%
Laadtijd: 48 minuten
Gemiddelde snelheid: 87,39kW
/f/image/t3WLcmmjnYSX7wrPiFDYtxCC.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht dat ik naief ben/was maar dacht eigenlijk dat de auto continue met 150kw zou laden ipv middels een piek in het begin en dan afbouwend richting het einde.djrednas schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:56:
[...]
Ik heb wel een overzicht van een laadsessie op de terugweg van Zwitserland naar huis toe, geeft een redelijk beeld. Dit is een Scenic, 87kW en ja, ruim van tevoren de laadstop toegevoegd.
Ik heb de laadsessie er even bij gepakt in de Kelec app, en die geeft de volgende statestieken:
Start: 10%
Eind: 90%
Laadtijd: 48 minuten
Gemiddelde snelheid: 87,39kW
[Afbeelding]
weer wat geleerd.
Vergelijk de laadcurve van een lithium-ion accu met een theaterzaal die langzaamaan volloopt zonder dat er stoelen toegewezen zijn. Duurt steeds langer om een plek te vinden naarmate de zaal vol loopt.marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:08:
[...]
Wellicht dat ik naief ben/was maar dacht eigenlijk dat de auto continue met 150kw zou laden ipv middels een piek in het begin en dan afbouwend richting het einde.
weer wat geleerd.
Vaak is het wel vlakker, Renault doet voorzichtig met de accu. Enyaq is ook ongeveer even snel aan het begin maar houdt het langer vast:marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:08:
[...]
Wellicht dat ik naief ben/was maar dacht eigenlijk dat de auto continue met 150kw zou laden ipv middels een piek in het begin en dan afbouwend richting het einde.
weer wat geleerd.
/f/image/qTGmE4wFi86A6uDNSoe6D8Hd.png?f=fotoalbum_large)
Interessante site die EVkx.net. Kende ik nog niet.w00key schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:54:
[...]
Vaak is het wel vlakker, Renault doet voorzichtig met de accu. Enyaq is ook ongeveer even snel aan het begin maar houdt het langer vast:
[Afbeelding]
evkx.net en ev-database.org zijn echte goede sites voor representatieve data van EVs!
EV database ken ik wel maar EVKX is nieuw voor mij.bonyuri schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:11:
evkx.net en ev-database.org zijn echte goede sites voor representatieve data van EVs!
Maar goed, zo leer je iedere keer weer wat.
Zover ik weet kan je dat niet in de auto instellen.Kreuk schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:44:
Is het mogelijk de laadsnelheid van de auto te beperken?
Je zou nog eens kunnen proberen de snellader als eindbestemming in te stellen i.p.v. als tussenstop. Misschien dat er een bug in zit. Ik heb zelf namelijk al geregeld meegemaakt dat als ik een bestemming buiten het bereik in voer dat er helemaal geen automatische tussenstop wordt toegevoegd, hoewel Gmaps dat wel beweerd. Rond de 20% accu begon ik hem dan toch wel te knijpen en zocht ik dan handmatig maar een lader, welke je vervolgens niet als tussenstop mag toevoegen want Gmaps blijft eigenwijs beweren dat hij dat wel voor je doet.marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:49:
Al met al had ik ook liever gewoon een handmatige optie gehad om te voorverwarmen want dan gebruikte ik Gmaps helemaal niet.
Alle antwoorden zijn al wel gegeven. maar ik zou toch even langs de dealer gaan voor een controle. Als je de lader als tussenstop of als eindbestemming had staan moet je feitelijk gewoon de laadcurve zoals die bekend is halen. Dikke 80/90kw had ik dus wel verwacht. Als het niet aan de lader ligt gaat er dus in je boordlader iets niet lekker. Zijn er andere momenten geweest dat je wel de reguliere laadcurve aantikt?marty210578 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:49:
Concreet :
- Long range 87 kw/h
alvast bedankt
In mijn geval, ook al is het -3. Als er een snellader als tussenstop of als eindpunt in mijn navigatie staat, handmatig of automatisch, en de rit erheen is langer dan 20 minuten heb ik tot dusver ALTIJD de bekende laadcurve gehaald. Zonder uitzondering. Zowel met de megane, als met de scenic.
Op de megane kon je trouwens met een beetje creativiteit wel zien of de voorverwarming actief is. Eigenlijk nog niet op de scenic gekeken of je het zo ook kunt zien:
Zie mijn post hier: Japie.G in "Het grote Renault Megane E-Tech electric topic"
[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 07-04-2025 17:18 ]
Nee, dat kan in de app niet. Load balancing via de laadpaal is je enige optie met een Scenic volgens mij.Kreuk schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:44:
Ik heb even zitten zoeken in dit topic, maar kan zo snel geen antwoord vinden. Het gaat steeds over het maximaliseren van de laadsnelheid. Vandaar mijn vraag:
In dat kader: afgelopen woensdag nieuwe slimme meters gekregen, dus kan nu ook load balancing in gaan stellen (Alfen Eve Single Pro laadpaal).
Éen zwaluw maakt nog geen zomer. Ik zou ook een andere snellader pakken EN TOCH ergens pas rond de 20 a 30% gaan laden, is het dan nog niet ok, DAN PAS naar de dealer.
Met je huidige laadpaal is er geen gebruiksvriendelijke optie. Ik heb o.a. hierom mijn oude lader vervangen door een zaptec icm Tibber. Daar kun je in de app de laadsnelheid instellen, standaard 3x16A maar met het weer en de bijbehorende kWh prijs (rond de 1ct )van de afgelopen dagen als test op 3x25A gezet. Dan is die 22kW boordlader wel erg handig.Kreuk schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:44:
Laadpaal zelf is afgezekerd op 3x32A, incl 6mm2 kabel naar de paal. Meterkast is volgens mij 8 of 10mm2 uitgevoerd.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Helaas... Fijne auto, maar aan de softwarekant laat het af en toe wel te wensen over in vergelijking met tesla. Zit er niks anders op dan wachten totdat de huidige paal de geest geeft, en dan een modernere ophangen.MaSw85 schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:41:
[...]
Nee, dat kan in de app niet. Load balancing via de laadpaal is je enige optie met een Scenic volgens mij.
In dat kader: afgelopen woensdag nieuwe slimme meters gekregen, dus kan nu ook load balancing in gaan stellen (Alfen Eve Single Pro laadpaal).
Nee, dat niet, maar vanmorgen besloot de auto ineens dat de ACC uitgeschakeld moest worden.pollekeb schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:45:
[Afbeelding]
Nu al dagen geen informatie, meer mensen last van?
Ik kreeg een alarmsignaal van de auto en daarna was de ACC uitgeschakeld.
Daarna kon het direct weer inschakelen.
Is de voorruit beslagen ter hoogte van de camera? In dat geval is het inschakelen van de achterruitverwarming de simpele oplossing.
Je kan hem ook doorverkopen en voor een paar 100 euro meerprijs een zappi of zaptec plaatsen. Althans zo heb ik het gedaan.Kreuk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:08:
[...]
Helaas... Fijne auto, maar aan de softwarekant laat het af en toe wel te wensen over in vergelijking met tesla. Zit er niks anders op dan wachten totdat de huidige paal de geest geeft, en dan een modernere ophangen.
Sowieso zou het mooi zijn om in de auto en via de app Max laadsnelheden kan instellen. Zeker met de boetetarieven zou ik af en toe ook wel met 11kW willen laden ipv 22kW.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Nee, die heb ik in het verleden ook weleens gehad, maar dit was anders.kakaa schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:35:
Is de voorruit beslagen ter hoogte van de camera? In dat geval is het inschakelen van de achterruitverwarming de simpele oplossing.
Het gekke was dat ik nadat de ACC was uitgeschakeld ik het gelijk weer in kon schakelen.
Dit heb ik in de afgelopen 10 maanden nog niet gehad.
Ook al 2x meegemaakt.ArievdVoort schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:43:
[...]
Nee, die heb ik in het verleden ook weleens gehad, maar dit was anders.
Het gekke was dat ik nadat de ACC was uitgeschakeld ik het gelijk weer in kon schakelen.
De Megane had ook wel eens in de zoveel maanden iets raars, meestal was het bekend op diverse fora, soms niet, maar in alle gevallen verdween het 'probleem' (ik wil het eigenlijk niet eens als probleem kwalificeren maar goed) weer vanzelf. In de Alpine A290 (wat eigenlijk ook Renault is maar dan met een ander embleem en wat modificaties) had ik een week geleden ook ineens dat er iets gebeurde, na 20 seconden was het weer weg,ArievdVoort schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:43:
Nee, die heb ik in het verleden ook weleens gehad, maar dit was anders.
Ik kijk er niet eens meer van op, haal mijn schouders er bij op, mompel iets van 'het zal wel' en weer door.
Zo lang ik niet stil komt te staan en als alles nog steeds werkt zoals het hoort zal het allemaal wel.
In mijn hoofd kwam iets voorbij met Franse ontwikkelaars... :-)Zjanzjak schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:29:
[...]
De Megane had ook wel eens in de zoveel maanden iets raars, meestal was het bekend op diverse fora, soms niet, maar in alle gevallen verdween het 'probleem' (ik wil het eigenlijk niet eens als probleem kwalificeren maar goed) weer vanzelf. In de Alpine A290 (wat eigenlijk ook Renault is maar dan met een ander embleem en wat modificaties) had ik een week geleden ook ineens dat er iets gebeurde, na 20 seconden was het weer weg,
Ik kijk er niet eens meer van op, haal mijn schouders er bij op, mompel iets van 'het zal wel' en weer door.
Zo lang ik niet stil komt te staan en als alles nog steeds werkt zoals het hoort zal het allemaal wel.
Mwah, bij VAG auto's (zeker de laatste generatie) is het ook kommer en kwel geweest hoor.
Het is nu aardig onder controle, maar de "software-ification" van auto's is niet perse heel soepel gegaan
Het is nu aardig onder controle, maar de "software-ification" van auto's is niet perse heel soepel gegaan
Mwoah.ArievdVoort schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:58:
In mijn hoofd kwam iets voorbij met Franse ontwikkelaars... :-)
Zie o.a. onderstaande post;
En daarnaast lees ik veel, heel veel, aangaande andere merken elektrische auto's, hier op Tweakers is er zat te vinden, maar ook elders online, facebook-groepen en zelfs wat buitenlandse fora.bonyuri schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:47:
Mwah, bij VAG auto's (zeker de laatste generatie) is het ook kommer en kwel geweest hoor.
Ik lees het dus wel vaker, en is het dus geen dingetje van typisch Franse ontwikkelaars, bij andere merken kunnen ze er ook wat van, tot ver buiten de Europese grenzen zelfs.