Zekers, en dan stroom er ff af
Hier draait de boel inmiddels ook zoals het hoort en binnenkort wil ik de Tado ook weer aansluiten. Je schreef over aan/uit en de extension kit. Weet jij waarom die extension kit eigenlijk nodig was? De Tado kan zelf toch ook direct aan/uit naar de warmtepomp zenden?Kraakhelder schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:15:
[...]
Alles inmiddels opgelost door BeSolar?
Als jij een kabel kan aansluiten vanaf je warmtepomp naar je Tado, heb je geen extensiekit nodig. Mijn binnenunit hangt beneden in de bijkeuken en de kabel vanaf de Tado liep naar zolder, naar de CV ketel. Dus om hem op de plek te houden waar hij hing, moest ik een extensiekit bij de warmtepomp ophangen.
@Kraakhelder heb enkel de HiSense Thermostaat voor de Tado (+extension kit) vervangen? Of ook nog de draden binnenin de warmteunit (binnenunit) op andere klemmen gezet? Bij de CV-ketel moet je namelijk voor een andere interface andere klemmen gebruiken (zo is dat bij mijn intergas Modulair of aan/uit zijn andere klemmen in de ketel).
Verder heb ik ook contact gezocht met Tado klantenservice (chat) met als resultaat dat ze zeggen dat het waarschijnlijk moet kunnen werken maar dat geen verdere instructies worden gegeven... Dus als jij meer instructies hebt, heel graag.
Eerder schreef je dat HiSens nog langs zou komen voor aanpassen settings. Is daar nog wat uitgekomen?
Verder heb ik ook contact gezocht met Tado klantenservice (chat) met als resultaat dat ze zeggen dat het waarschijnlijk moet kunnen werken maar dat geen verdere instructies worden gegeven... Dus als jij meer instructies hebt, heel graag.
Eerder schreef je dat HiSens nog langs zou komen voor aanpassen settings. Is daar nog wat uitgekomen?
Ik keek onlangs naar de instellingen van de hybride warmtepomp en zag dat de watertemperatuur door de installateur van Besolar is ingesteld op 55 graden. Nu heb ik gewoon vloerwarming in de gehele woonkamer met ouderwetse radiatoren. Is die 55 graden niet veel te hoog en veel te onzuinig?
edit: ik douche gewoon op de cv dus daar heb ik sowieso geen heet water voor nodig.
edit: ik douche gewoon op de cv dus daar heb ik sowieso geen heet water voor nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door jevdr1990 op 04-11-2024 12:52 ]
Weet je hoe warm de temperatuur van je CV stond? Dan zou ik die kopiëren maar dat is zonder echte technische kennis hoor.jevdr1990 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:23:
Ik keek onlangs naar de instellingen van de hybride warmtepomp en zag dat de watertemperatuur door de installateur van Besolar is ingesteld op 55 graden. Nu heb ik gewoon vloerwarming in de gehele woonkamer met ouderwetse radiatoren. Is die 55 graden niet veel te hoog en veel te onzuinig?
Hier heb ik het zelf teruggezet naar +- 40 graden (met stooklijn). Ik denk dat dit genoeg moet zijn. Voorheen ging er ook maar max 40 graden in de vloer. Nu wordt het in ieder geval prima warm in huis. Maar het is ook nog niet echt koud natuurlijk.
Hisense komt donderdag langs.aran schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:31:
@Kraakhelder heb enkel de HiSense Thermostaat voor de Tado (+extension kit) vervangen? Of ook nog de draden binnenin de warmteunit (binnenunit) op andere klemmen gezet? Bij de CV-ketel moet je namelijk voor een andere interface andere klemmen gebruiken (zo is dat bij mijn intergas Modulair of aan/uit zijn andere klemmen in de ketel).
Je warmtepomp moet je aan/uit aansluiten op je thermostaat, die Tado moet dus op dezelfde klemmen als je HiSense thermostaat. Moduleren doet ie zelf, niet via OpenTherm.
Tado geeft officieel geen support, maar ze kunnen de settings wel voor je op warmtepompgeschikt zetten. Dat werkt goed.
Normaal staat je warmtepomp op een stooklijn ingesteld. Dus bij buitentemperatuur X moet hij watertemperatuur Y aanmaken. Hoe lager X, hoe hoger Y, met een ingesteld maximum. Dat werkt het efficiënst.jevdr1990 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:23:
55 graden water je vloerverwarming, maakt de boel stuk, is het een open verdeler of een mengverdeler? In dat laatste geval, maakt hij het water koeler, maar dan ga je wel volledig voorbij aan de efficiency van een warmtepomp.
het is een mengverdeler. Is zo'n stooklijn makkelijk in te stellen / aan te passen?Kraakhelder schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:38:
[...]
Normaal staat je warmtepomp op een stooklijn ingesteld. Dus bij buitentemperatuur X moet hij watertemperatuur Y aanmaken. Hoe lager X, hoe hoger Y, met een ingesteld maximum. Dat werkt het efficiënst.
55 graden water je vloerverwarming, maakt de boel stuk, is het een open verdeler of een mengverdeler? In dat laatste geval, maakt hij het water koeler, maar dan ga je wel volledig voorbij aan de efficiency van een warmtepomp.
[ Voor 4% gewijzigd door jevdr1990 op 05-11-2024 13:13 ]
Dan gaat het sowieso niet met 55 je vloer in, maar beter komt er een open verdeler en de daadwerkelijke temperatuur die je pomp aanmaakt in je vloer.jevdr1990 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:12:
[...]
het is een mengverdeler. Is zo'n stooklijn makkelijk in te stellen / aan te passen?
Stooklijn kun je in je settings instellen, OTC Point als verwarming en bij 20 graden buiten een watertemperatuur invullen en bij -X een temperatuur invullen.
Hoi @Kraakhelder , ik heb de tado inmiddels op aan/uit staan. Dat kun je zelf vrij makkelijk via de tado Pro app doen. Ik twijfelde of het goed was, klantenservice heeft het gecheckt.Kraakhelder schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:36:
[...]
Hisense komt donderdag langs.
Je warmtepomp moet je aan/uit aansluiten op je thermostaat, die Tado moet dus op dezelfde klemmen als je HiSense thermostaat. Moduleren doet ie zelf, niet via OpenTherm.
Tado geeft officieel geen support, maar ze kunnen de settings wel voor je op warmtepompgeschikt zetten. Dat werkt goed.
Ook in aan/uit lukte aansluiten op de HiSense steeds maar niet. Steeds weer rood knipperen op de warmtepomp. Foutcode H2. Na wat zoeken in de installateurssetting van de wamtepomp uitgevonden dat je daar ook een aanpassing kan/moet doen, de thermostaat als aan/uit ipv de standaard bedraad/slave/....
Daarna leek het wel te werken, keurige groene cirkel op de HiSens. Echter bij warmtevraag kreeg ik nu een nieuwe code: 03.
https://www.hs-cs.nl/medi...des-hisense-hi-therma.pdf
De storingslijst van HiSense geeft als uitleg dat de comm tussen binnen en buiten daarmee niet in orde is... Dat lijkt me gek door een andere thermostaat.
Vraag aan jou, wil kijken naar jouw thermostaatinstelling in de HiSense? Zo een als bijgevoegd door mij, je moet daarvoor wel in installateursmenu zitten (zie handleiding BeSolar voor de instructies). En mogelijk nazien/morgen navragen welke aanpassingen nodig zijn geweest om de tado te koppelen? Dank je wel alvast
:strip_exif()/f/image/SXISPWynNNWUUP9Le1sn1Hna.jpg?f=fotoalbum_large)
Die tado heeft ook bij aan/uit nog softwarematige aanpassingen nodig om te zorgen dat hij minder snel schakelt. Dan gaat je warmtepomp namelijk veel te veel pendelen. Ik ben vanavond weer thuis, dan kijk ik even. Overigens heb ik nu de Netatmo, omdat ik niks meer aan de radiatorknoppen had. Alles in 1 koop verkocht en die Netatmo opgehangen. Voordeel is daar dat je de hysterese zelf in kunt stellen.
Jammer dat je de tado weg hebt gedaan. Mijn volgende vraag was of je in de tado pro app kon kijken hoe de settings daar precies staan. De chatbot van Tado is niet superdoortastend...Kraakhelder schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:52:
Die tado heeft ook bij aan/uit nog softwarematige aanpassingen nodig om te zorgen dat hij minder snel schakelt. Dan gaat je warmtepomp namelijk veel te veel pendelen. Ik ben vanavond weer thuis, dan kijk ik even. Overigens heb ik nu de Netatmo, omdat ik niks meer aan de radiatorknoppen had. Alles in 1 koop verkocht en die Netatmo opgehangen. Voordeel is daar dat je de hysterese zelf in kunt stellen.
@tado zou je in de bovenstaande posts mee willen lezen en kunnen toelichten wat de beste 'warmtepompinstellingen' zijn in de tado, naast het aan/uit? En of het erg is dat mijn tado nog steeds meldt dat een intergas ketel is gekoppeld.aran schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:17:
[...]
Jammer dat je de tado weg hebt gedaan. Mijn volgende vraag was of je in de tado pro app kon kijken hoe de settings daar precies staan. De chatbot van Tado is niet superdoortastend...
Gewoon de support van Tado mailen, uitleggen dat je een warmtepomp hebt en vragen of ze de warmtepomp geschikte aan/uit settings juist willen zetten.aran schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:17:
[...]
Jammer dat je de tado weg hebt gedaan. Mijn volgende vraag was of je in de tado pro app kon kijken hoe de settings daar precies staan. De chatbot van Tado is niet superdoortastend...
Bij mij staat ie op 2 ipv 1:aran schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:35:
[...]
Hoi @Kraakhelder , ik heb de tado inmiddels op aan/uit staan. Dat kun je zelf vrij makkelijk via de tado Pro app doen. Ik twijfelde of het goed was, klantenservice heeft het gecheckt.
Ook in aan/uit lukte aansluiten op de HiSense steeds maar niet. Steeds weer rood knipperen op de warmtepomp. Foutcode H2. Na wat zoeken in de installateurssetting van de wamtepomp uitgevonden dat je daar ook een aanpassing kan/moet doen, de thermostaat als aan/uit ipv de standaard bedraad/slave/....
Daarna leek het wel te werken, keurige groene cirkel op de HiSens. Echter bij warmtevraag kreeg ik nu een nieuwe code: 03.
https://www.hs-cs.nl/medi...des-hisense-hi-therma.pdf
De storingslijst van HiSense geeft als uitleg dat de comm tussen binnen en buiten daarmee niet in orde is... Dat lijkt me gek door een andere thermostaat.
Vraag aan jou, wil kijken naar jouw thermostaatinstelling in de HiSense? Zo een als bijgevoegd door mij, je moet daarvoor wel in installateursmenu zitten (zie handleiding BeSolar voor de instructies). En mogelijk nazien/morgen navragen welke aanpassingen nodig zijn geweest om de tado te koppelen? Dank je wel alvast
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/8jFsMckb5XAavnzI3MrJgWm4.jpg?f=fotoalbum_large)
Hisense is geweest, ze hebben wat aanpassingen gemaakt, waarmee ik nu ga testen.
- OTC Point deed niet wat het moest, water werd altijd 45 graden. Ecomode bleek aan te staan, waardoor hij de temperatuur op basis van retourtemperatuur instelt. Die werd na verloop van tijd dus altijd 45 graden. Die is nu uit gezet.
- Pomp in de binnen unit draaide altijd 100%. Dit is nu omgezet naar DeltaT. Snelheid dus op basis van verschil in aanvoer- en retourtemperatuut.
- Nog wat settings aangepast waardoor de 3wegklep open bleef staan nadat het verwarmen beëindigd was, waardoor de temperatuur in het DHW vat snel terugliep. Dit ga ik nu testen.
Verder draait hij wel prima.
- OTC Point deed niet wat het moest, water werd altijd 45 graden. Ecomode bleek aan te staan, waardoor hij de temperatuur op basis van retourtemperatuur instelt. Die werd na verloop van tijd dus altijd 45 graden. Die is nu uit gezet.
- Pomp in de binnen unit draaide altijd 100%. Dit is nu omgezet naar DeltaT. Snelheid dus op basis van verschil in aanvoer- en retourtemperatuut.
- Nog wat settings aangepast waardoor de 3wegklep open bleef staan nadat het verwarmen beëindigd was, waardoor de temperatuur in het DHW vat snel terugliep. Dit ga ik nu testen.
Verhelderend. Hier zag ik ook niet dat de watertemp de stooklijn volgde maar gewoon standaard naar de ingestelde temp ging. Ook eco uitgezet. Ga er op letten.Kraakhelder schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:53:
Hisense is geweest, ze hebben wat aanpassingen gemaakt, waarmee ik nu ga testen.
DeltaT stond hier al 'goed'.
De tado werkt ook met aan/uit2 niet. Settings in de tado zijn door tado ingesteld . Wordt nu wel frustrerend dat ik de tado niet werkend krijg.
Temperatuur loopt nog steeds terug, dus gaat een veerbelaste keerklep in het aanvoer stukje naar boiler moeten komen.
Op de ingestelde stooklijn kwam ie tot 21,2 graden en ik wil 21,5. Stooklijn iets minder zuinig gezet dus. Tijd om de mengverdeler snel te vervangen voor de open verdeler die er al ligt, dan kan de stooklijn weer zuiniger, hij bleef wel heel netjes op laag vermogen draaien na de aanpassing en het bleef heel stabiel 21,5 graad.
Hoe heb je die Tado aangesloten? Op welke klemmen van de tado zit ie?
Op de ingestelde stooklijn kwam ie tot 21,2 graden en ik wil 21,5. Stooklijn iets minder zuinig gezet dus. Tijd om de mengverdeler snel te vervangen voor de open verdeler die er al ligt, dan kan de stooklijn weer zuiniger, hij bleef wel heel netjes op laag vermogen draaien na de aanpassing en het bleef heel stabiel 21,5 graad.
Aangesloten op no en com. Dat zijn klemmen 1 en 3 van links af gezien (het grote blok).Kraakhelder schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:03:
Zojuist de handleiding van de binnen-unit doorgespit. pagina 27/28 duiden de bedrading van binnen. Om een aan/uit thermostaat te benutten dienen in de unit andere klemmen gebruikt te worden.
Dat verklaart heel goed waarom het tot op heden niet werkte. ik zal waarschijnlijk vanmiddag de unit openen en daar ook de bedrading aanpassen. Dan zal het best werken. Update volgt later.
Update:
Om de eigen HiSense thermostaat te vervangen door een aan/uit thermostaat (bijv tado) is het nodig om:
- de klemmen in de binnenunit anders aan te sluiten en
- in het menu anders in te stellen
Het werkt
Dat verklaart heel goed waarom het tot op heden niet werkte. ik zal waarschijnlijk vanmiddag de unit openen en daar ook de bedrading aanpassen. Dan zal het best werken. Update volgt later.
Update:
Om de eigen HiSense thermostaat te vervangen door een aan/uit thermostaat (bijv tado) is het nodig om:
- de klemmen in de binnenunit anders aan te sluiten en
- in het menu anders in te stellen
Het werkt
[ Voor 22% gewijzigd door aran op 10-11-2024 21:42 ]
Bij mij zit hij dus op de Demand ON/OFF 2.
Ik check via de homewizzard p1 meter het verbruik van oa. de hyb-warmtepomp. Hoe werkt een warmtepomp op zn efficiëntst? Ik heb ongeveer 12 stroompieken per etmaal. Is dit al pendelen of is dit heel normaal? Ik lees bijv op internet: “Een warmtepomp mag – grofweg – niet vaker dan zesmaal per uur afslaan”.
Als ik dat lees pendelt hij dus niet. Of toch wel? Ik heb geen benul en probeer mede door dit forum wat meer te begrijpen.
Als ik dat lees pendelt hij dus niet. Of toch wel? Ik heb geen benul en probeer mede door dit forum wat meer te begrijpen.
/f/image/dUP45H67VePbZR1BNAYg8pwD.png?f=fotoalbum_large)
Daar komt de mijne lang niet aan.jevdr1990 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:01:
Ik check via de homewizzard p1 meter het verbruik van oa. de hyb-warmtepomp. Hoe werkt een warmtepomp op zn efficiëntst? Ik heb ongeveer 12 stroompieken per etmaal. Is dit al pendelen of is dit heel normaal? Ik lees bijv op internet: “Een warmtepomp mag – grofweg – niet vaker dan zesmaal per uur afslaan”.
[Afbeelding]
/f/image/lHBH7enimL3PULuImt9dozmY.png?f=fotoalbum_large)
Idealiter maakt hij nog langere runs, maar dat gaat nu even niet. Ik heb nog een mengverdeler en die kreeg het niet warm genoeg op de huidige stooklijn toen het buiten rond het vriespunt was. Dus de stooklijn moest wat minder efficiënt. Ben nu aan het wachten tot de installateur de mengverdeler komt vervangen voor een open die ik al heb liggen.
Thermostaat staat continu op 22 graden, met een hysterese van 0,2 graad. Bij 21,8 slaat ie dus aan en bij 22,2 weer af.
Stooklijn staat nu op 25 graden water bij 20 graden buitentemperatuur en 45 graden bij -5. Die zou ik graag naar -10 hebben.
Wat voor thermostaat heb jij? Die bijgeleverde? En hangt die in je woonkamer? Hoe staan je settings? Eco mode wel uit?
Ik moet wel vermelden dat mijn verbruik het totale stroomverbruik is in huis, dus niet alleen de warmtepomp. Ik heb in de keuken bijv elektrische vloerverwarming die altijd op 21.5 staat.Kraakhelder schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:40:
[...]
Daar komt de mijne lang niet aan.
[Afbeelding]
Idealiter maakt hij nog langere runs, maar dat gaat nu even niet. Ik heb nog een mengverdeler en die kreeg het niet warm genoeg op de huidige stooklijn toen het buiten rond het vriespunt was. Dus de stooklijn moest wat minder efficiënt. Ben nu aan het wachten tot de installateur de mengverdeler komt vervangen voor een open die ik al heb liggen.
Thermostaat staat continu op 22 graden, met een hysterese van 0,2 graad. Bij 21,8 slaat ie dus aan en bij 22,2 weer af.
Stooklijn staat nu op 25 graden water bij 20 graden buitentemperatuur en 45 graden bij -5. Die zou ik graag naar -10 hebben.
Wat voor thermostaat heb jij? Die bijgeleverde? En hangt die in je woonkamer? Hoe staan je settings? Eco mode wel uit?
Ik had vorige week voor het eerst de stooklijn aangepast. naar: hogeomgevinstemp. 20 - water 32
lage omgevingstemp. 2 - water 35 (veel te vlakke lijn uiteraard, maar wilde even kijken in hoeverre mijn vloerverwarming de woning warm kreeg zonder dat de hoogtemp radiatoren mee zouden helpen. Mijn thermostaat staat overigens continu op 21 graden.
Gisteren heb ik mn stooklijn aangepast naar 20buiten - 32 water / -10buiten - 55 water,
Overigens heb ik ook een mengverdeler en geen buffervat (Besolar zei dat dat niet nodig was met 6 groepen vloerverwarming). Gisteren was de loodgieter hier om een en ander te bekijken en die zei dat het systeem sowieso veel meer rust gaat krijgen met een buffervat en dan eventueel ook die open verdeler op de vloerverwarming. We gaan het zien.
Ik heb de bijgeleverde Hisense termostaat ja en die hangt in de woonkamer. Waar kan ik de ecostand aan/uitzetten? Wat doet deze stand precies?
[ Voor 51% gewijzigd door jevdr1990 op 15-11-2024 10:38 ]
Die ecomode bepaakt je watertemperatuur op basis van de retourtemperatuur. Daardoor werkt je stooklijn niet en gaat het water altijd naar de max temperatuur.
Schijnt handig te zijn in bedrijfsomgevingen ofzo.
Schijnt handig te zijn in bedrijfsomgevingen ofzo.
ik heb geen ervaring met de warmtepomp, maar wel met de firma Rovinco
Op 21 februari een dual split airco laten plaatsen door Rovinco n.a.v. recensies en het gesprek tijdens de schouw.
Gewaarschuwd dat plaatsing op het 8,5m hoge platte dak buitenom lastig kon zijn. was volgens Vijfvinkel geen probleem: "gewoon via de ladder en airco op de schouder".
Tijdens de installatie behoorlijk wat gescheld op "slechte muren", lastige draad doorvoeren e.d. Niet leuk. PLaatsing op het dak lukte niet via de ladder dus snel een lift moeten regelen.
Toen de unit op het dak stond bleken er koppelingen te missen waardoor de installatie niet voltooid kon worden. Rovinco vertrokken en leidingen los hangend aan de gevel achter gelaten.
Plaatsing zou op 6 maart voltooid worden, maar op 5 maart appje gekregen dat de vader van z'n vriendin een herseninfarct had gehad en "Ze gaan zometeen eind maken aan zijn leven, ik kan morgen de werkzaamheden niet uitvoeren"
Sterkte gewenst en later nieuwe datum afgesproken. Rovinco biedt 100 korting en begin april geplaatst . Volgende dag rekening ontvangen zonder 100 euro korting.
Geappt over 100 euro maar geen reactie. Na nog 2 appjes zonder reaktie de rekening betaald minus 100euro.
Op 5 oktober valt -na 6 maanden- de afdekking van de buitenleidingen spontaan naar beneden. Rovinco via whatsapp gevraagd contact op te nemen om reparatiedatum te prikken, maar geen reactie.
Op 15 oktober gebeld, geen gehoor, voicemail ingesproken, maar geen reactie. Op 17 oktober weer gebeld, geen gehoor, weer voicemail ingesproken, ook nu geen reactie.
Op 21 oktober nogmaals gebeld, zelfde verhaal, geen gehoor, voicemail, geen reactie. Op 21 oktober ook nog gemaild met verzoek kontakt op te nemen, blijft ook onbeantwoord.
Het lijkt er op dat deze firma, ook gezien de diverse recensies, snel geld wil verdienen: zolang alles goed gaat is er niets aan de hand en wordt er van alles beloofd, maar als er problemen zijn wordt er nergens op gereageerd.
In de leveringsvoorwaarden staat dat na installtie de NVKL voorwaarden gelden. klinkt mooi, maar de firma is niet aangesloten bij NVKL. Veel positieve recensies, maar daar zitten wel wat vrienden/bekenden/familie bij.
Conclusie: onbetrouwbare zaak. Reageert niet bij problemen en laat de klanten barsten. Hou m'n hart vast als er iets met de installatie gebeurt,want van Rovinco krijg je geen reactie en kun je doodvallen. Giga afknapper.
Op 21 februari een dual split airco laten plaatsen door Rovinco n.a.v. recensies en het gesprek tijdens de schouw.
Gewaarschuwd dat plaatsing op het 8,5m hoge platte dak buitenom lastig kon zijn. was volgens Vijfvinkel geen probleem: "gewoon via de ladder en airco op de schouder".
Tijdens de installatie behoorlijk wat gescheld op "slechte muren", lastige draad doorvoeren e.d. Niet leuk. PLaatsing op het dak lukte niet via de ladder dus snel een lift moeten regelen.
Toen de unit op het dak stond bleken er koppelingen te missen waardoor de installatie niet voltooid kon worden. Rovinco vertrokken en leidingen los hangend aan de gevel achter gelaten.
Plaatsing zou op 6 maart voltooid worden, maar op 5 maart appje gekregen dat de vader van z'n vriendin een herseninfarct had gehad en "Ze gaan zometeen eind maken aan zijn leven, ik kan morgen de werkzaamheden niet uitvoeren"
Sterkte gewenst en later nieuwe datum afgesproken. Rovinco biedt 100 korting en begin april geplaatst . Volgende dag rekening ontvangen zonder 100 euro korting.
Geappt over 100 euro maar geen reactie. Na nog 2 appjes zonder reaktie de rekening betaald minus 100euro.
Op 5 oktober valt -na 6 maanden- de afdekking van de buitenleidingen spontaan naar beneden. Rovinco via whatsapp gevraagd contact op te nemen om reparatiedatum te prikken, maar geen reactie.
Op 15 oktober gebeld, geen gehoor, voicemail ingesproken, maar geen reactie. Op 17 oktober weer gebeld, geen gehoor, weer voicemail ingesproken, ook nu geen reactie.
Op 21 oktober nogmaals gebeld, zelfde verhaal, geen gehoor, voicemail, geen reactie. Op 21 oktober ook nog gemaild met verzoek kontakt op te nemen, blijft ook onbeantwoord.
Het lijkt er op dat deze firma, ook gezien de diverse recensies, snel geld wil verdienen: zolang alles goed gaat is er niets aan de hand en wordt er van alles beloofd, maar als er problemen zijn wordt er nergens op gereageerd.
In de leveringsvoorwaarden staat dat na installtie de NVKL voorwaarden gelden. klinkt mooi, maar de firma is niet aangesloten bij NVKL. Veel positieve recensies, maar daar zitten wel wat vrienden/bekenden/familie bij.
Conclusie: onbetrouwbare zaak. Reageert niet bij problemen en laat de klanten barsten. Hou m'n hart vast als er iets met de installatie gebeurt,want van Rovinco krijg je geen reactie en kun je doodvallen. Giga afknapper.
Slecht, maar herkenbaar verhaal.Shoveltje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:46:
ik heb geen ervaring met de warmtepomp, maar wel met de firma Rovinco![]()
Mijn installatie heeft nog wat verbetering nodig, maar reageren doet ie niet momenteel.
Gelukkig werkt alles wel, met de huidige kou buiten, maar het kan iets optimaler allemaal.
Heb Hisense gemaild, met de vraag of ze kunnen bemiddelen of een alternatief kunnen bieden.
Dat is toch wel jammer om te horen @Kraakhelder en @Shoveltje . Een goede afterservice en ook eventueel onderhoud straks is wel van belang natuurlijk.
Hier was BeSolar de installateur. Het inmeten bleek uiteindelijk niet realistisch en bij het plaatsen heeft BeSolar veel extra werk moeten verrichten. Dat is allemaal kostenloos door BeSolar gedaan
Helaas bleek, toen het stookseizoen begon dat de buitenunit defect was. Die is zonder morren in garantie vervangen. Hier was een collega van HiSense/Hitachi bij. Ze lieten in het midden of de unit kapot was of dat deze bij installatie kapot is gegaan.
Uitkomst is in ieder geval dat BeSolar tot twee keer toe veel extra werk heeft gehad. Dat hebben ze met een glimlach gedaan en de warmtepomp draait nu.
Ik ben dus gewoon tevreden.
iets heel anders
Heb afgelopen dagen wat in de menu's zitten scrollen en kijk ook naar energieverbruik en energieopbrengst. Geen idee hoe zuiver deze eigen metingen van de unit zijn maar hier haal ik uit dat de verhouding tussen deze twee schommelt tussen 4.3 en 4.7. De afgelopen twee dagen (buiten tussen 1-5 graden) was het wel echt minder, namelijk 3.8.
Hoe zijn jullie ervaringen hier? Geen idee of dit acceptabel is of dat ik nog grote optimalisaties moet doen
Hier was BeSolar de installateur. Het inmeten bleek uiteindelijk niet realistisch en bij het plaatsen heeft BeSolar veel extra werk moeten verrichten. Dat is allemaal kostenloos door BeSolar gedaan
Helaas bleek, toen het stookseizoen begon dat de buitenunit defect was. Die is zonder morren in garantie vervangen. Hier was een collega van HiSense/Hitachi bij. Ze lieten in het midden of de unit kapot was of dat deze bij installatie kapot is gegaan.
Uitkomst is in ieder geval dat BeSolar tot twee keer toe veel extra werk heeft gehad. Dat hebben ze met een glimlach gedaan en de warmtepomp draait nu.
iets heel anders
Heb afgelopen dagen wat in de menu's zitten scrollen en kijk ook naar energieverbruik en energieopbrengst. Geen idee hoe zuiver deze eigen metingen van de unit zijn maar hier haal ik uit dat de verhouding tussen deze twee schommelt tussen 4.3 en 4.7. De afgelopen twee dagen (buiten tussen 1-5 graden) was het wel echt minder, namelijk 3.8.
Hoe zijn jullie ervaringen hier? Geen idee of dit acceptabel is of dat ik nog grote optimalisaties moet doen
Hij heeft bij mij ook veel extra werk gedaan om het werkend te krijgen. Ik had o.a. een defecte pomp in de binnenunit en een hoop andere dingen die tijdens de installatie boven kwamen. Ook heeft ie de riolering in de kruipruimte gemaakt, want die zat los. Daar ben ik wel tevreden over, ondanks het moeizame contact.aran schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:35:
Dat is toch wel jammer om te horen @Kraakhelder en @Shoveltje . Een goede afterservice en ook eventueel onderhoud straks is wel van belang natuurlijk.
iets heel anders
Maar nu hoor ik niks meer. Gelukkig heeft Hisense aangegeven mij te helpen zoeken naar een monteur die wil en kan helpen.
Hallo allemaal, wij hebben sinds een maand of twee de hitherm 8kw als all-electric installatie. (De gasleiding is afgelopen week verwijderd, no way back!)
Ik merk dat mijn delta t op de vloerverwarming vrij groot is, een graad of twaalf. Ik vraag me af of ik wel voldoende debiet heb in het systeem. Weet iemand of dat af te lezen is ergens in het menu van de wp? De debietmetertjes op de verdeler geven nu niet bepaald een zinvolle waarde als je het mij vraagt.
Ik merk dat mijn delta t op de vloerverwarming vrij groot is, een graad of twaalf. Ik vraag me af of ik wel voldoende debiet heb in het systeem. Weet iemand of dat af te lezen is ergens in het menu van de wp? De debietmetertjes op de verdeler geven nu niet bepaald een zinvolle waarde als je het mij vraagt.
Dat zou ik niet wetenkopisa schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:43:
Hallo allemaal, wij hebben sinds een maand of twee de hitherm 8kw als all-electric installatie. (De gasleiding is afgelopen week verwijderd, no way back!)
Maar is een hoge delta niet juist een teken dat je veel warmte afgeeft? (vraagt een Noob zich af)
12 graden is wel veel. Hoe warm water wil je de vv inhebben? is het niet zinvoller om met lage temperatuur de vv te voeden?
Zowel bij Cycle 1 als bij Heat Pump in het installateursmenu heb je het uit staan?jevdr1990 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:23:
Bij mij gaat de eco stand steeds automatisch aan. Zie foto. Heb m net weer uitgezet, maar dag later weer aan. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
[Afbeelding]
De temperatuur wordt bepaald door de ingestelde stooklijn. Toen het de afgelopen tijd vrij zacht weer was, was de delta temp veel kleiner. De afgelopen paar dagen was het een stuk kouder, en begon de delta behoorlijk op te lopen. Uit diverse bronnen op internet begrijp ik dat bij vv een delta temp van een graad of vijf ideaal zou moeten zijn. Met mijn boerenverstand denk ik dan dat er wellicht te weinig debiet is. Maar dat kan ik niet checken.aran schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:57:
[...]
Dat zou ik niet weten
Maar is een hoge delta niet juist een teken dat je veel warmte afgeeft? (vraagt een Noob zich af)
12 graden is wel veel. Hoe warm water wil je de vv inhebben? is het niet zinvoller om met lage temperatuur de vv te voeden?
Ik heb beneden vv met 9 groepen van gemiddeld 80m lang. Oppervlakte ca 75m2. Boven radiatoren waarvan er slechts twee geknepen open staan. Badkamer en 1 slaapkamer. Er zit een Para HU 25/6-43/SCU pomp in de cv leiding die zowel de radiatoren als ook de vv bedient. In de aanvoer van de vv zit een Tado als slaaf van de kamerthermostaat. Als extra beveiliging tegen te hoge temp in de vv heb ik in serie met de tado een vloerverwarming thermostaatkraan zitten die is ingesteld op 45 graden.
Het is een woning uit 2007 die goed geïsoleerd is. Dus de vloer zou toch genoeg warmte op moeten kunnen slaan zonder dat dit meteen verdwijnt. Zou een aanpassing van de stooklijn met een hogere aanvoertemp nodig zijn?
Dit is niet hoe het zou moeten zijn. Met een warmtepomp heb je geen te hoge temperatuur in je vvw, dat moet juist open staan. Een beveiliging ertussen is alleen maar contraproductief, die thermostaat mengt altijd, waardoor je retourtemperatuur altijd een stuk lager gaat zijn. Een open verdeler werkt het efficiënst in combinatie met een warmtepomp.kopisa schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:39:
[...]
De temperatuur wordt bepaald door de ingestelde stooklijn. Toen het de afgelopen tijd vrij zacht weer was, was de delta temp veel kleiner. De afgelopen paar dagen was het een stuk kouder, en begon de delta behoorlijk op te lopen. Uit diverse bronnen op internet begrijp ik dat bij vv een delta temp van een graad of vijf ideaal zou moeten zijn. Met mijn boerenverstand denk ik dan dat er wellicht te weinig debiet is. Maar dat kan ik niet checken.
Ik heb beneden vv met 9 groepen van gemiddeld 80m lang. Oppervlakte ca 75m2. Boven radiatoren waarvan er slechts twee geknepen open staan. Badkamer en 1 slaapkamer. Er zit een Para HU 25/6-43/SCU pomp in de cv leiding die zowel de radiatoren als ook de vv bedient. In de aanvoer van de vv zit een Tado als slaaf van de kamerthermostaat. Als extra beveiliging tegen te hoge temp in de vv heb ik in serie met de tado een vloerverwarming thermostaatkraan zitten die is ingesteld op 45 graden.
Het is een woning uit 2007 die goed geïsoleerd is. Dus de vloer zou toch genoeg warmte op moeten kunnen slaan zonder dat dit meteen verdwijnt. Zou een aanpassing van de stooklijn met een hogere aanvoertemp nodig zijn?
Voor zover ik weet wel. Zie foto’s. Maar dan, zo het lijkt geheel willekeurig, staat hij weer op aan in het beginscherm. Zonet was er niets veranderd, gisterochtend wel. Ook die 40 graden varieert nooit, dit zou toch moeten schommelen door een stooklijn?Kraakhelder schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:35:
[...]
Zowel bij Cycle 1 als bij Heat Pump in het installateursmenu heb je het uit staan?
:strip_exif()/f/image/47AjE390mgT9Qs0eIbypTLH0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wCBPfYoIbwP9dQF79WutGh2u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m5zoZdnXBWT8BKUcklcvEAUS.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 40 graden in het groot doet niks. Links eronder in het klein staat de aanvoertemperatuur, die zal aan de hand van de stooklijn veranderen.
Heb je geconfigureerde programmas?
Heb je geconfigureerde programmas?
Ik zie trouwens bizarre temperaturen in je stooklijn. Bij mij staat ie op 45 graden bij -8 en 25 bij 20. Stukkie zuiniger waar ie veel rustiger van wordt.jevdr1990 schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:42:
[...]
Voor zover ik weet wel. Zie foto’s. Maar dan, zo het lijkt geheel willekeurig, staat hij weer op aan in het beginscherm. Zonet was er niets veranderd, gisterochtend wel. Ook die 40 graden varieert nooit, dit zou toch moeten schommelen door een stooklijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die staat ook uit. Toch elke keer op dat beginscherm na verloop van tijd weer op aan…. Ik snap er niets vanKraakhelder schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:37:
Ik zie trouwens niet dat je hem in je ruimteverwarming cycle 1 ook uitgeschakeld hebt staan, iets verder naar onder in jouw fotos.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QEbvV8IY3iG77bhlRARzctPv.jpg?f=fotoalbum_large)
We zitten hier op tweakers. Wordt er bij jullie nog wat getweaked?
Hier gestart met terugdraaien van het vermogen. Ofwel de nachtstand instellen en gehele dag aanlaten. Nu naar 75% gezet. Huis wordt nog net zo makkelijk warm en het scheelt behoorlijk in verbruik.
Qua COP haal ik rond 5 op dagen van ong 10-12 graden buitentemp. En 3.5 op de koude dagen die we gehad hebben met temperaturen richting vriespunt.
Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. De stooklijn. Ik heb alle eco-standen uitstaan maar heb het idee dat de wp toch altijd naar de temperatuur gaat die ingesteld is op het startscherm van de wp. Hoe is jullie ervaring? Ik heb de stooklijn wel ingesteld en de pomp staat op 0TC
Hier gestart met terugdraaien van het vermogen. Ofwel de nachtstand instellen en gehele dag aanlaten. Nu naar 75% gezet. Huis wordt nog net zo makkelijk warm en het scheelt behoorlijk in verbruik.
Qua COP haal ik rond 5 op dagen van ong 10-12 graden buitentemp. En 3.5 op de koude dagen die we gehad hebben met temperaturen richting vriespunt.
Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. De stooklijn. Ik heb alle eco-standen uitstaan maar heb het idee dat de wp toch altijd naar de temperatuur gaat die ingesteld is op het startscherm van de wp. Hoe is jullie ervaring? Ik heb de stooklijn wel ingesteld en de pomp staat op 0TC
Hij gaat bij mij altijd naar de warmte van de stooklijn inmiddels.aran schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:23:
We zitten hier op tweakers. Wordt er bij jullie nog wat getweaked?
Vind het gebruik nog wat tegenvallen, maar die verdeler moet ook nog vervangen. Heb inmiddels via Hisense een andere installateur gesproken die dit wil doen en de openstaande punten wil oplossen. Ook kan ik hem bij eventuele problemen bellen. Das wel fijn. Ik zal de stooklijn weer zuiniger zetten, ik had eerder het idee dat ie het dan niet op temperatuur kreeg, maar dat gaat nu aardig makkelijk, dus verder knijpen die temperatuur. Die 100% vermogen ga je natuurlijk alleen echt nodig hebben als het echt echt koud wordt...
Wat heb jij nou bijvoorbeeld de afgelopen weken aan stroom verstookt?
@Kraakhelder kun je hier wat mee?
Bij mij draait de WP vanaf 9 nov. Ik heb alle nov gegevens overgenomen. Ik heb uit de WP zelf de COP berekent door bij verwerkingsgegevens 'ingang' en 'capaciteit' over te nemen.
In dec. ga ik het ook weer bijhouden. Dan voeg ik de factor van buitentemp toe, pas ik vermogen aan naar 75% en probeer ik zeker te stellen dat ie de stooklijn gebruikt. Over december kan ik nog niet veel zeggen, ben nu paar dagen het land uit. Maar eerste 3 dagen waren al een stuk lager qua stookverbruik, namelijk ~12, 5 & 5 kwh, waarbij het gewoon warm was in huis. Wat ik ook al denk te zien, is dat de WP langere runs maakt op 75%. Ik zie via de P1-meter gelijkmatiger verbruik.
Bij mij draait de WP vanaf 9 nov. Ik heb alle nov gegevens overgenomen. Ik heb uit de WP zelf de COP berekent door bij verwerkingsgegevens 'ingang' en 'capaciteit' over te nemen.
In dec. ga ik het ook weer bijhouden. Dan voeg ik de factor van buitentemp toe, pas ik vermogen aan naar 75% en probeer ik zeker te stellen dat ie de stooklijn gebruikt. Over december kan ik nog niet veel zeggen, ben nu paar dagen het land uit. Maar eerste 3 dagen waren al een stuk lager qua stookverbruik, namelijk ~12, 5 & 5 kwh, waarbij het gewoon warm was in huis. Wat ik ook al denk te zien, is dat de WP langere runs maakt op 75%. Ik zie via de P1-meter gelijkmatiger verbruik.
/f/image/0BkLGZrMBA9ebSfufycJc4Bt.png?f=fotoalbum_large)
Wel bijzonder, ik krijg geen gegevens te zien als ik naar die energy optie ga...aran schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:49:
@Kraakhelder kun je hier wat mee?
Als ik thuis ben (vanaf 10 dec) kan ik wel even screenshots maken maar het spreekt eigenlijk redelijk voor zich.
Je hoeft NIET als installateur in te loggen.
Op zich vind je dat idd in het menuutje. Maar er staan geen waarden bij invoer en uitvoer.aran schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:43:
Als ik thuis ben (vanaf 10 dec) kan ik wel even screenshots maken maar het spreekt eigenlijk redelijk voor zich.
Dus blijkbaar verzamelt ie dat niet.
Misschien heeft ie een gekoppelde energiemeter nodig in de IO settings van installateur menu
Ik kan later wel even kijken hoe dat bij mij staat
Ja laat maar weten, vind ik ook wel interessant.aran schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:53:
Misschien heeft ie een gekoppelde energiemeter nodig in de IO settings van installateur menu
@Kraakhelder
terug van vakantie. Net even in de menu's gedoken en gek genoeg zijn de data bij nu ook weg... Overigens mis ik in heel wat menu's tekens. Er zijn best een hoop pagina's waar woorden half wegvallen, of helemaal... Gek gezicht
De pomp uit en weer aan lost het niet op. Ik dacht de taal te veranderen naar engels, dat ie dan alle teks topnieuw zou laden. Mis ik helaas ook tekens, naja eigenlijk hele woorden... De menustructuur 'werkt' nog wel, alleen ik zie niets meer. Kan iemand mij vertellen hoeveel stapjes naar rechts ik moet doen om de taal op engels te zetten?
Alvast dank
terug van vakantie. Net even in de menu's gedoken en gek genoeg zijn de data bij nu ook weg... Overigens mis ik in heel wat menu's tekens. Er zijn best een hoop pagina's waar woorden half wegvallen, of helemaal... Gek gezicht
De pomp uit en weer aan lost het niet op. Ik dacht de taal te veranderen naar engels, dat ie dan alle teks topnieuw zou laden. Mis ik helaas ook tekens, naja eigenlijk hele woorden... De menustructuur 'werkt' nog wel, alleen ik zie niets meer. Kan iemand mij vertellen hoeveel stapjes naar rechts ik moet doen om de taal op engels te zetten?
Alvast dank
:strip_exif()/f/image/pWezCFdSdvoeH9AuKOwMnal3.jpg?f=fotoalbum_large)
@aran Engels is 4 naar links vanaf NL.
[ Voor 12% gewijzigd door Kraakhelder op 10-12-2024 19:01 ]
Na een nachtje rust was alle tekst weer zichtbaar. Fijne wetenschap als het nog eens voorkomt.
@Kraakhelder zie afbeelding welke io bij mij ingesteld zijn. Ik heb hem nog niet open geschroefd om te kijken wat er achter zit op deze aansluitingen.
@Kraakhelder zie afbeelding welke io bij mij ingesteld zijn. Ik heb hem nog niet open geschroefd om te kijken wat er achter zit op deze aansluitingen.
:strip_exif()/f/image/1GduhUlZM02lyRhN7Xp7KWf4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb alleen maar de aan/uit thermostaat op de ingangen zitten blijkbaar
@Kraakhelder heb je inmiddels vervangen voor een open verdeler? En merk je daar verschil van?Kraakhelder schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:40:
[...]
Helaas staat die nog werkloos te zijn. De installateur laat niets meer weten en ben nog in afwachting van degene die door HiSense naar voren is geschoven. Inmiddels ook al 3x de hoofdzekering eruit gehad omdat 1 fase 25A hoofdzekering wat krap is als het koud wordt en je de warmtepompdroger en oven ook nog aan hebt staan. Ook daarin geen advies gehad. Gelukkig was mijn groepenkast al voorbereid op 3 fase en heeft Liander over 2,5 week al tijd.aran schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:49:
[...]
@Kraakhelder heb je inmiddels vervangen voor een open verdeler? En merk je daar verschil van?
Ik ben me ervan bewust dat de buitenunit af en toe ijsvorming kan hebben. Echter heb ik het idee dat dat bij mij erg vaak gebeurt. Als je naar het verbruik kijkt is hij mijns inziens na een piek steeds weer aan het ontdooien. Is dit normaal of moet ik iets aanpassen? Geen idee of het nog invloed heeft maar mijn huis staat echt vol in de wind, zie foto’s
:strip_exif()/f/image/vWnlPZbwIiZLjFTRtyt7j234.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ep6pYdNNkLkrmd2sg92yRO5g.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2fZvUsfK7l2VN63YBNk4nUR8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vWnlPZbwIiZLjFTRtyt7j234.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ep6pYdNNkLkrmd2sg92yRO5g.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2fZvUsfK7l2VN63YBNk4nUR8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dmUuxHT7WpguLzLA4i7DWjWu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door jevdr1990 op 05-01-2025 13:01 ]
@jevdr1990jevdr1990 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:
Ik ben me ervan bewust dat de buitenunit af en toe ijsvorming kan hebben. Echter heb ik het idee dat dat bij mij erg vaak gebeurt. Als je naar het verbruik kijkt is hij mijns inziens na een piek steeds weer aan het ontdooien. Is dit normaal of moet ik iets aanpassen? Geen idee of het nog invloed heeft maar mijn huis staat echt vol in de wind, zie foto’s
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben vast niet de technische genie die je zoekt om antwoord van te krijgen maar ik zag je berichtje voorbij komen omdat ik eerder ook in de Hisense was geïntresseerd. Ik heb uiteindenlijk voor een Quatt gekozen. En van die wp kan ik zeggen dat met deze buitentemperaturen het heel normaal is dat deze om het uur defrost. Ik dacht het ook bij Weheat eerder te hebben gezien. Maar ik neem aan dat jezelf in staat bent om evt. ook bij andere warmtepompen te kijken hoe daar de frequentie is. Het kan zijn dat je dit bij Hisense ook nog een beetje zelf kan instellen maar dat weet ik natuurlijk niet. Maar op basis van mijn beperkte ervaring zie ik dus geen afwijkend beeld.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Vochtig weer rondom het vriespunt is het moeilijkst voor de WP. En dus zijn die ontdooicycli dus ook heel normaal. Ik heb ingesteld dat ie wat van het buffervat leent als ie moet ontdooien...jevdr1990 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
@jevdr1990 dat lijke runs van +- een uur, dat heb ik ook op deze dagen. Lijkt dus normaal.
Die heb ik. Je kan er geen reet mee. Zou er geen geld aan spenderen als ik jou was.aran schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:27:
Hele andere draag. Iemand hier die de wifi module heeft? Hoe bevalt dat en wat kun je ermee?
Sinds gisteren is de temperatuur bij mij thuis aan het dalen. De thermostaat staat continu op 21 graden en tot eergisteren was het continu rond de 21.5 binnen. Ik heb een stooklijn ingesteld van 45 bij -8 en 25 bij 20 echter heb ik het idee dat die niks doet.
Zie de eerste afbeelding. Die is van november bij een buitentemp. van 6 graden, het water 37.
Nu is het -2 en is het water 30 graden. Zie foto 2 die ik zonet genomen heb. Het is nog lekker binnen maar wel 19.9 terwijl hij op 21 staat. Wat kan hier aan de hand zijn?:strip_exif()/f/image/iPb3w3ot21qx6Sv1HkJ3fLkE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie de eerste afbeelding. Die is van november bij een buitentemp. van 6 graden, het water 37.
Nu is het -2 en is het water 30 graden. Zie foto 2 die ik zonet genomen heb. Het is nog lekker binnen maar wel 19.9 terwijl hij op 21 staat. Wat kan hier aan de hand zijn?
:strip_exif()/f/image/iPb3w3ot21qx6Sv1HkJ3fLkE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KL5Je6LtmhthXOHCY3FNFUgn.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk op dat moment bezig met defrost.
Lijkt erop dat ie door de vele defrosts het niet warm genoeg krijgt...
Lijkt erop dat ie door de vele defrosts het niet warm genoeg krijgt...
Hoelang zijn de runs bij jullie?
Hier meestal een uur.
Hier meestal een uur.
Hier een stuk langer. Ben nog een beetje zoekende met die stooklijn, maar deze 2 zijn van afgelopen woensdag, toen het de hele dag rond het vriespunt was en gisteren, toen het wat warmer was...aran schreef op zondag 26 januari 2025 @ 07:48:
Hoelang zijn de runs bij jullie?
Hier meestal een uur.
/f/image/qxcB0zjabYgFV3HU7sctmQXx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VCgIPDeGHm1UVL1aCnG1mOW9.png?f=fotoalbum_large)
Heb jij hier al een oplossing voor kunnen vinden? Ik heb precies hetzelfde. Eco stand overal uitgezet en daarna stekker er uit. Alle instellingen worden onthouden, behalve de eco stand. Die moet ik elke ochtend, en soms ook gedurende de dag, weer handmatig uitzetten... Wordt er een beetje gek van en krijg geen reactie van BeSolar.jevdr1990 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:18:
[...]
Die staat ook uit. Toch elke keer op dat beginscherm na verloop van tijd weer op aan…. Ik snap er niets van
[Afbeelding]
Ik heb sinds 15 januari 2024 de Hisense Hi-Therma 8kW. Het valt mij toch tegen hoeveel geluid deze produceert; hoe zijn jullie ervaringen? De buitenunit staat op zo'n 10m van de achtergevel, maar ik hoor deze 's nachts toch brommen.
Met een db meter app op m'n telefoon meet deze boven de 80dB, als ik er dichtbij sta. Ik heb een geluidsfragment toegevoegd zodat je evt. kunt vergelijken
Met een db meter app op m'n telefoon meet deze boven de 80dB, als ik er dichtbij sta. Ik heb een geluidsfragment toegevoegd zodat je evt. kunt vergelijken
"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."
Hier herken ik me totaal niet in.Liberate te ex inferis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:18:
Ik heb sinds 15 januari 2024 de Hisense Hi-Therma 8kW. Het valt mij toch tegen hoeveel geluid deze produceert; hoe zijn jullie ervaringen? De buitenunit staat op zo'n 10m van de achtergevel, maar ik hoor deze 's nachts toch brommen.
Met een db meter app op m'n telefoon meet deze boven de 80dB, als ik er dichtbij sta. Ik heb een geluidsfragment toegevoegd zodat je evt. kunt vergelijken [YouTube: Hisense Hi-Therma soundclip]
Bij mij slechts wat gezoem, maar binnen is er echt niks van te horen.
Overigens is een DB app op je telefoon op geen enkele manier nauwkeurig, dus daar zou ik niet naar kijken.
Dus het geluid uit het fragment, zo klinkt jouw buitenunit niet? Ik heb de unit van 22:00 - 06:00 draaien op 60% nachtstand en nog hoor ik het in de slaapkamer. Iemand nog tips?Kraakhelder schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Hier herken ik me totaal niet in.
Bij mij slechts wat gezoem, maar binnen is er echt niks van te horen.
Overigens is een DB app op je telefoon op geen enkele manier nauwkeurig, dus daar zou ik niet naar kijken.
"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."
Zeker niet nee. Ik heb de nachtverlaging eraf gehaald, omdat ie 's nachts te ver terug viel als het echt koud werd.Liberate te ex inferis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:56:
[...]
Dus het geluid uit het fragment, zo klinkt jouw buitenunit niet? Ik heb de unit van 22:00 - 06:00 draaien op 60% nachtstand en nog hoor ik het in de slaapkamer. Iemand nog tips?
En ik heb hem echt nog nooit gehoord. Heb ook al meerdere keren bij de buren gepolst, ook die horen hem niet.
Staat de eco ook uit op de thermostaat?VinceAB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:49:
[...]
Heb jij hier al een oplossing voor kunnen vinden? Ik heb precies hetzelfde. Eco stand overal uitgezet en daarna stekker er uit. Alle instellingen worden onthouden, behalve de eco stand. Die moet ik elke ochtend, en soms ook gedurende de dag, weer handmatig uitzetten... Wordt er een beetje gek van en krijg geen reactie van BeSolar.
In de controller van de binnenunit kun je op meerdere plekken uitzetten (2x hoofdscherm en in de installateurs instellingen)
Bij mij is het beeld heel erg vergelijkbaar met jouw onderste plaatje. Steeds om&nabij een uur, soms korter, soms langer.Kraakhelder schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:22:
[...]
Hier een stuk langer. Ben nog een beetje zoekende met die stooklijn, maar deze 2 zijn van afgelopen woensdag, toen het de hele dag rond het vriespunt was en gisteren, toen het wat warmer was...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aan de hand van je clip vind ik lastig vergelijken met hier. Bij ons hangt het ding aan de kop van de woning (hoekhuis). Vrij hoog, ter hoogte van slaapkamers. Wij horen er binnen niets van. Buiten hoor ik een licht gezoem maar niet storend.Liberate te ex inferis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:18:
Met een db meter app op m'n telefoon meet deze boven de 80dB, als ik er dichtbij sta. Ik heb een geluidsfragment toegevoegd zodat je evt. kunt vergelijken [YouTube: Hisense Hi-Therma soundclip]
Nee en afgelopen vrijdag was hier iemand van Besolar en die zei dat zij het ook niet weten. Hij vertelde dat ze dit al aan Hisense hebben doorgegeven, maar die ontkennen gewoon dat het gebeurt. Die Chinezen schijnen nogal lastig te zijn in communicatie begreep ik uit zijn verhaal.VinceAB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:49:
[...]
Heb jij hier al een oplossing voor kunnen vinden? Ik heb precies hetzelfde. Eco stand overal uitgezet en daarna stekker er uit. Alle instellingen worden onthouden, behalve de eco stand. Die moet ik elke ochtend, en soms ook gedurende de dag, weer handmatig uitzetten... Wordt er een beetje gek van en krijg geen reactie van BeSolar.
Dat herken ik niet. Al meermaals contact gehad met de Nederlandse importeur van HiSense, die hebben een paar prima specialisten rondlopen, die BeSolar zonder problemen langs kan sturen.jevdr1990 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:30:
[...]
Nee en afgelopen vrijdag was hier iemand van Besolar en die zei dat zij het ook niet weten. Hij vertelde dat ze dit al aan Hisense hebben doorgegeven, maar die ontkennen gewoon dat het gebeurt. Die Chinezen schijnen nogal lastig te zijn in communicatie begreep ik uit zijn verhaal.
Hoe lang die runs zijn, is natuurlijk ook afhankelijk van of je met een thermostaat werkt en hoe warm je het dan laat worden. Idealiter stel je de stooklijn zo in, dat hij het altijd op de gewenste temperatuur houdt en hij dus nooit af hoeft te slaan. Maar deze runs zijn eigenlijk ook al prima.aran schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:28:
[...]
Staat de eco ook uit op de thermostaat?
In de controller van de binnenunit kun je op meerdere plekken uitzetten (2x hoofdscherm en in de installateurs instellingen)
Ik heb een keer of 2 gehad dat die opeens echt enorme herrie begon te maken. Leek wel alsof halve huis trilde zo veel herrie was dat. Dat was in de 1e week na installatie. Ff stroom er af en toen deed die weer normaal.
Sindsdien ook niet meer gehad en is die prima stil en zijn we half jaar verder.
Sindsdien ook niet meer gehad en is die prima stil en zijn we half jaar verder.
Mijn pomp krijgt sinds een dag of 3 het water voor het verwarmen niet op temperatuur.
3 dagen terug hele dag continu meer dan 1000 Watt verstookt, zonder dat het warmer werd binnen en het water 25 graden bleef.
Vreemde is dat de boiler wel warm wordt, via de pomp. Dat heb ik via de data kunnen uitlezen.
Rovinco is alleen op geen enkele manier meer te bereiken. Het alternatief dat voorgesteld is door Hisense reageert ook niet.
Kortom, probleem.
3 dagen terug hele dag continu meer dan 1000 Watt verstookt, zonder dat het warmer werd binnen en het water 25 graden bleef.
Vreemde is dat de boiler wel warm wordt, via de pomp. Dat heb ik via de data kunnen uitlezen.
Rovinco is alleen op geen enkele manier meer te bereiken. Het alternatief dat voorgesteld is door Hisense reageert ook niet.
Kortom, probleem.
Misschien toch via BeSolar? Ik ben erg tevreden over hun service. Zonder problemen hebben ze hier kleine problemen verholpen. Erg vriendelijk en kundig. En wanneer het buiten de expertise ligt, halen ze monteur van HiSense erbij.Kraakhelder schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:51:
Mijn pomp krijgt sinds een dag of 3 het water voor het verwarmen niet op temperatuur.
Kortom, probleem.
Koudemiddel tekort, is niet al te best gemonteerd. Geperste koppelingen schijnen erg kwetsbaar te zijn.aran schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:25:
Wel echt balen trouwens!
Heb via een FB warmtepomppagina een zeer vriendelijke monteur gevonden, die komt volgende week dinsdag langs. Ook om alle openstaande punten die ik nog had, pomploze verdeler en keerklep bij het boilervat omdat die te snel afkoelde, ook gaat oppakken.
Beste,
Kan iemand me vertellen waarom de omgevingstemperatuur achter de / 0 graden is?
Ik begrijp deze niet goed aangezien de WP zeer veel draait naar mijn mening ondanks dat de gevraagde binnen temperatuur 19 graden is en het werkelijk 23 graden binnen is.
Warm water is gewoon op temperatuur.
Alvast bedankt,
Gr
F
:strip_exif()/f/image/JEJUN19abmkHPb15N7qBP6xk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U2PtnKAAT2nA7a7AANivENpm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp deze niet goed aangezien de WP zeer veel draait naar mijn mening ondanks dat de gevraagde binnen temperatuur 19 graden is en het werkelijk 23 graden binnen is.
Alvast bedankt,
Gr
F
:strip_exif()/f/image/JEJUN19abmkHPb15N7qBP6xk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U2PtnKAAT2nA7a7AANivENpm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vxfq10jCj1bKgBie72GNlPgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwarm je middels een stooklijn?FredericJ schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:00:
Beste,
Alvast bedankt,
Gr
F
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vraag me af waarom die ruimtecompensatie aan staat. Die staat bij mij iig op 0.
Ik heb geen idee wat deze instellingen betekenen en wat ruimtecompensatie betekend.Kraakhelder schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:21:
Ik vraag me af waarom die ruimtecompensatie aan staat. Die staat bij mij iig op 0.
Iemand die deze uitleg kan bezorgen?
Bedankt!
https://klimaatproductenk...ing-met-ruimtecompensatieFredericJ schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:51:
[...]
Ik heb geen idee wat deze instellingen betekenen en wat ruimtecompensatie betekend.
Iemand die deze uitleg kan bezorgen?
Bedankt!
Het heeft wat extra gekost, maar alles is nu wel aangepakt.aran schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:25:
Wel echt balen trouwens!
- Koudemiddel weer gevuld.
- De aansluitingen van de leidingen zijn nu netjes gesoldeerd en niet geperst met rare tussenstukjes.
- aanvoer en retour van het buffervat aangepast, die zaten verkeerd om.
- mengverdeler vervangen door open verdeler.
- veerbelaste terugslagklep geplaatst om de boiler minder snel te laten afkoelen.
Verder heeft hij uitgelegd hoe we de extra pomp, die nu gewoon op het stopcontact zit, kunnen schakelen via de binnenunit. Dan gaat ie alleen draaien indien nodig, nu draait ie continu. Dat ga ik nog een keer zelf aanpassen. Ik heb nu iig een stuk meer vertrouwen in de installatie.
Dank je voor het delen.Kraakhelder schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:42:
[...]
Het heeft wat extra gekost, maar alles is nu wel aangepakt.
- De aansluitingen van de leidingen zijn nu netjes gesoldeerd en niet geperst met rare tussenstukjes.
- veerbelaste terugslagklep geplaatst om de boiler minder snel te laten afkoelen.
Verder heeft hij uitgelegd hoe we de extra pomp, die nu gewoon op het stopcontact zit, kunnen schakelen via de binnenunit. Dan gaat ie alleen draaien indien nodig, nu draait ie continu. Dat ga ik nog een keer zelf aanpassen. Ik heb nu iig een stuk meer vertrouwen in de installatie.
Wie heeft je hierin geadviseerd en dit voor je gedaan als ik vragen mag?
Bij mij heeft BeSolar de warmtepomp geïnstalleerd, maar volgens mij hebben ze nooit iets over mijn mengverdeler gezegd. Die heb ik zelf maar op een hoge temperatuur gezet (hoger dan WP temperatuur) zodat hij zoveel mogelijk open is.
Rovinco. Dramatisch, volgens mij zijn ze ook niet meer actief.Opxah schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:14:
[...]
Dank je voor het delen.
Wie heeft je hierin geadviseerd en dit voor je gedaan als ik vragen mag?
Bij mij heeft BeSolar de warmtepomp geïnstalleerd, maar volgens mij hebben ze nooit iets over mijn mengverdeler gezegd. Die heb ik zelf maar op een hoge temperatuur gezet (hoger dan WP temperatuur) zodat hij zoveel mogelijk open is.
Mengverdelers mengen altijd retourwater, hoe hoog je de thermostaatkraan van de verdeler ook zet. Er gaat dus altijd een lagere temperatuur je vloer in, dan je WP aanmaakt. Dat is dus per definitie minder efficiënt.
Dus die open verdeler had ik al staan, alleen kon hem zelf niet aansluiten.
Hij heeft ook te kleine leidingen gebruikt, maar gelukkig nog geen flowproblemen, dus dat laten we zo.
Fijn dat deze verbeteringen doorgevoerd zijn. Welke installateur heeft jouw nu geholpen?Kraakhelder schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:42:
[...]
Het heeft wat extra gekost, maar alles is nu wel aangepakt.
Ik ben lid van de Warmtepomp, Energieadvies, Gasloos wonen en ervaringen Facebookpagina. Dus daar had ik mijn problemen gedeeld en Schouten Koeltechniek uit Julianadorp wilde me wel helpen. Uiteraard moeten betalen, maar ik heb nu een stuk meer vertrouwen in de installatie. Hij lijkt ook een stuk rustiger te draaien nu, en gewoon netjes 1 graad verlies per 5 uur ofzo vanuit het boilervat ipv 1 of 2 per uur. Die keerklep doet zijn werk prima.aran schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:52:
[...]
Fijn dat deze verbeteringen doorgevoerd zijn. Welke installateur heeft jouw nu geholpen?
Ik lees vandaag dat BeSolar failliet is, een grote leverancier van de Hisense warmtepomp.
https://solarmagazine.nl/...ar-niet-van-faillissement
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Dat is mogelijk vervelend voor garantieclaims. Ik was goed te spreken over de service van BeSolar.WAF1 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:08:
Ik lees vandaag dat BeSolar failliet is, een grote leverancier van de Hisense warmtepomp.
Eerder deze week sprak ik met een andere zonnepanelenleverancier. Die zijn ook failliet. Lastige tijden voor die bedrijven.
En Rovinco is ook niet meer actief.
Treurig.
Sinds de aanpassingen hier, draait het overigens geweldig. Maandelijks is mijn energierekening de helft lager inmiddels.
Treurig.
Sinds de aanpassingen hier, draait het overigens geweldig. Maandelijks is mijn energierekening de helft lager inmiddels.
Beste,
Ik blijf me storen aan het geluid van de buitenunit.
Met deze warme temperaturen, geen vloerverwarming maar enkel warm tapwater, blijft de warmtepomp buiten een enorme herrie maken.
Kan ik naar iemand een videofragment sturen voor een vergelijking?
Alvast bedankt!
Met deze warme temperaturen, geen vloerverwarming maar enkel warm tapwater, blijft de warmtepomp buiten een enorme herrie maken.
Alvast bedankt!
Ja hoor, dat mag.FredericJ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:32:
Beste,
Alvast bedankt!
Ik heb hem de afgelopen dagen laten koelen. Een koele vloer is best aangenaam met dit weer.
Maar ook daarbij hoorde je hem amper.
Onze warmtepomp hoeft in de warme maanden het huis niet te verwarmen uiteraard (warm water helaas nog op gas). Zetten jullie hem nog op een andere stand in de zomer? Ik las al iets over zomerstand in dit topic, maar die linkjes werken niet meer.
[ Voor 8% gewijzigd door Opxah op 09-07-2025 21:43 ]
Je kan hem inderdaad instellen dat ie 1x per week even aan gaat.Opxah schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:48:
Onze warmtepomp hoeft in de warme maanden niet te verwarmen uiteraard. Zetten jullie hem nog op een andere stand in de zomer? Ik las al iets over zomerstand in dit topic, maar die linkjes werken niet meer.
Ik heb een boiler, dus hij gaat dagelijks aan.